Gesztenye bankett
és Lucrezia Borgia
500
éve halt meg Lucrezia
Borgia (1471.
április 18. Subiaco (Rómához közel) –1519. június 24, Ferrara
a neve spanyolul Borja), aki spanyol-olasz származású nemes
asszony volt, a Borgia ház tagja, VI. Sándor pápa és Vanozza dei
Cattanei leánya.
A
jólétben felcseperedett lányka élete csendes mederben zajlott,
egészen addig, amíg apját, 1492-ben VI. Sándor néven meg nem
választották pápának. Mert bár apja korábban két férjet is
kiszemelt neki, tizenhárom évesen a nagyhatalmú, Milánót uraló
Sforza család sarjához, Giovannihoz kényszerítette, hogy
szövetségest szerezzen Észak-Itáliában. Két évvel a fényűző
esküvő után azonban fordult a kocka, mert VIII. Károly francia
király megtámadta Itáliát, és a Sforzák az ő oldalára álltak.
Cesare Borgia immár terhessé vált sógora meggyilkolására
készült, de Giovanni Sforza, -miután Lucrezia
figyelmeztette,-koldus ruhában Milánóba menekült. Elválni
azonban nem akart, így a pápa végül azon az alapon bontotta fel a
házasságot, hogy Giovanni képtelen volt elhálni a nászt. Az
impotensnek titulált férj ekkor azzal rágalmazta meg a nejét,
hogy vérfertőző viszonyban él az apjával és a bátyjával. –Ezt
a történetet aztán az évszázadok során szaftos részletekkel
megtoldották, Lucrezia szeretőiről, akiket elcsábított, majd egy
gyűrűbe töltött méreg segítségével meggyilkolt. Az első,
kidobott férj aggatta tehát rá a femme
fatale, a
végzet asszonya címet, ennek köszönhető, hogy a későbbi
korokban sok műalkotás, regény és film is ilyennek ábrázolta
Lucreziát, pedig nem így volt.
Lucrezia
első házassága semlegesítése után egy kolostorba vonult vissza,
ahol nem sokáig élvezhette a nyugodt életet. Apja és immár a
pápai állam katonai vezetőjévé előlépett bátyja ugyanis újabb
férjet szemeltek ki számára. Ezúttal aragoniai Alfonso, a
franciákkal szemben ellenséges nápolyi király, törvénytelen fia
személyében. A tizennyolc éves Lucrezia és a tizenhét éves, a
kortársak szerint rendkívül vonzó Alfonz menyegzőjét 1498-ban
tartották meg a Vatikánban. A hatalmi érdekekből összeboronált
fiatalok között igaz szerelem szövődött. Lucrezia 1499-ben
fiúgyermeknek (Rodrigo lett a neve) adott életet. Boldogságuknak
azonban ismét a politika vetett véget, amikor a pápa hirtelen a
franciákkal szövetkezett Nápoly ellen, s ezzel Alfonso
politikailag kényelmetlenné vált a Borgiák számára. Ráadásul
az sem volt titok, hogy aragóniai Alfonso, a nápolyi király
illegitim fia. Cesare tehát bevált módszerével, 1500-ban
bérgyilkosokat küldött húga férjére, de Alfonso túlélte a
merényletet. A legenda szerint Cesare ekkor azt suttogta a
betegágyán fekvő sógora fülébe:-“Ami nem történt meg
délben, az megtörténhet este.”-És szavai beigazolódtak: hiába
állíttatott őrséget Lucrezia férje ajtaja elé, és hiába
ápolta személyesen, a férfit 6 héttel később megfojtva találták
az ágyában, sokak szerint maga Cesare Borgia végzett vele.
Lucrezia
családjának férfitagjai még gyászolni sem hagyták a húszéves
özvegyet, mert még ugyanabban az évben harmadszorra is
kiházasították. Ezúttal Ferrara hercege volt a kiszemelt áldozat.
Alfonso D’Este érthető módon nem repesett az örömtől (nem
akart Lucrezia előző férjeinek a sorsára jutni), egészen addig,
amíg személyesen nem találkozott Lucreziával. A 20 éves szépség
azon nyomban rabul ejtette. A Borgia lány aztán harmadik esküvője
után, 1502-ben végleg elhagyta Rómát. Apja a következő évben
meghalt, az ellenségeitől üldözött Cesare Borgia Spanyolországba
menekült, ott esett el egy ütközetben 1507-ben. Apja és Cesare
halála után Lucrezia élete csendes mederben folydogált, ragyogó
udvart tartott, amely a reneszánsz egyik szellemi központja lett,
festőkkel, írókkal, tudósokkal vette körül magát, akik
egymással versengve magasztalták szépségét és ragyogó
szellemét. Újabb kutatások szerint kiváló üzletasszony is volt,
aki csinos vagyonra tett szert vállalkozásaival. A szóbeszéd is
elült körülötte, közmegbecsülésnek örvendve hunyta le szemét
1519. június 24-én, nyolcadik gyermekének (egy kislány volt)
születése után. Mindössze 38 éves volt.
Lucrezia
és a hírhedt Gesztenye bankett
Lucreziát
egyrészt rendkívül intelligensnek tartották (Spoleto
kormányzójaként uralkodott, mely posztot általában bíborosok
töltötték be a saját jogukon, öt különböző nyelven beszélt)
elbűvölő hölgynek, másrészt romlottnak, erkölcstelennek. De
hogy mi volt az igazság azt megtudhatjuk Maria
Villavecchia Bellonci: Lucrezia Borgia című
mesterművéből. Az olasz történész és újságírónő ugyanis a
korabeli dokumentumok felhasználásával nem csak a Borgiákról, de
a reneszánsz kor domináns családjairól is hiteles képet fest (D
‘Estékről, Gonzagákról és Sforzákról). Bellonci különös
élvezettel beszél a reneszánsz kor nőalakjairól, központba
állítva Lucreziát, akinek életét szerinte álszent kora
határozta meg, s hogy önmaga lehessen, kilátástalan ellenállásba
kezdett. Az örök asszony szép és szomorú életét a pompázatos
XVI. század történetének ragyogásában élhetjük át. Idézet a
könyvből:
„A
13 éves Lucrezia kedves, jó megjelenésű, ártatlan lányka volt.
Súlyos szőke haja a térdéig ért, gyönyörű hamvas bőre
csodálat tárgyát képezte, mogyorószínű szeme, ami aszerint
változott, hogy milyen ruhát viselt, megigézte a férfiakat, szép
keblét mindig sállal fedte be, különleges, de természetes járása
olyannak tűnt, mintha a levegőben sétálna”. E fizikai
tulajdonságokat Olaszországban nagyra értékelték abban az
időben. Egy másik leírás szerint “a szája meglehetősen nagy
volt, a fogai ragyogóan fehérek, a nyaka karcsú és tiszta, az
alkata csodálatosan arányos. Valójában az apjához hasonlított,
szőke kiadásban, mert éppolyan elmosódott volt az álla, ami
viszont annyira bájossá tette, hogy az örökös serdülés
kedvességét kölcsönözte neki”.
Bámulatos
ruháinak csodájára jártak (200 hímzett blúzt kapott
kelengyeként első házassága során). Kedvenc színe
a morello (lilába
hajló sötétbarna szín) a kárminvörös, és a barna volt.
Szerette a brokátot, a fekete atlaszselymet, a sávos, aranyszövésű,
hermelinnel bélelt aranyköpenyeket. Haját legtöbbször kiengedve
hordta, könnyed franciásan, aranyozott főkötővel befedve, vagy
pápai frizurát fésültetett magának, homlokát egy igazgyönggyel
vagy gyémánttal díszítve. De apja kedvéért a nagyobb ünnepségek
alkalmával magára öltötte a pápa színeit, a sárgát és a
vöröset. Számtalan gálaruhái közül kiemelkedő mestermunka egy
fekete bársony öltözék, X formájú arany díszekkel kiverve,
fehér pöttyös selyemövvel kiegészítve. 1500-ban a farsang
idején arany számjegyekkel gazdagon zsúfolt ruhában jelent meg,
máskor csíkos morelló és arany, bő ujjú, vagy szeder fekete
atlaszselyemben pompázott. Első gyermeke, a kis Rodrigo
keresztelőjén arannyal hímzett szövetet öltött magára, újévkor
arany levelekkel kivarrt, fekete bársonyban fogadta a vendégeket.
Élete vége felé divatba hozta a fehér színt. A kor
divathölgyeivel ellentétben arcápolásra sohasem használta a
mérgező ún. Simító pomádét, ami szublimátot tartalmazott,
hanem helyette desztillált vízbe áztatott illatos füvekből
készült tonikkal mosta az arcát!
De
térjünk vissza a pompás, extravagáns partikra. Az egyik ilyen
volt a Gesztenye
bankett néven
elhíresült, ahol állítólag vérfertőzés, mérgezés és
gyilkosság történt; azonban ezeknek a rágalmaknak egyáltalán
nincs és soha nem is volt történelmi alapja, az erősen túlzó
állításokat valószínűleg a Borgia család riválisai
terjesztették el.
A gesztenye
ünnepét Rómában
(gesztenye balett vagy bankett) minden évben október 31-én
tartották. Ebből az alkalomból, Cesare Borgia a pápai palota
egykori bíborosa nagy mulatságot rendezett, apja és Lucrezia
elnökletével. A bankettről való beszámoló a pápa
ceremóniamestere Johann Burchard latin nyelven írott naplójából
(címe Liber Notarum) maradt fenn, melynek hitelessége azonban
alaposan vitatott. Burchard szerint ugyanis a lakomára Cesare,
Palazzo Apostolico lakosztályában került sor 50 prostituált és
kurtizán részvételével, ők gondoskodtak a vendégek
szórakoztatásáról. Burchard így számol be az eseményről:
„1501.
október utolsó napjának estéjén, Cesare Borgia bankettet
rendezett a Vatikán termeiben -50 becsületes prostituált, nevezzük
kurtizánoknak őket- részvételével, akik arra voltak hivatottak,
hogy táncoljanak a vendégekkel, először ruhában, később
meztelenül. A vacsora után az égő gyertyákat a padlón helyezték
el, és gesztenyéket szórtak szét a keleti szőnyegeken, amelyeket
a meztelen kurtizánoknak kellett összeszedniük, térden kúszva a
nagy karos gyertyatartók között, amit a pápa, Cesare és húga,
Lucrezia páholyból szemlélt. Végül díjakat osztottak ki a
legügyesebb kurtizánoknak, úgymint tunikát, selymet, cipőt,
szőrméket és egyéb értékes dolgokat.”
Ami
érdekes, hogy ez az ún. gesztenye bankett csak Burchard
emlékirataiban szerepel, egyetlen kortársa sem említi meg a
nevezetes eseményt, sőt mi több többségük, tudomást szerezvén
Burchard naplójáról vagy megkérdőjelezte a történetet, vagy
elutasította azt nyílt hazugság címén.
A
20. században a Vatikán főmunkatársa, Monsignor Peter de Roo
(1839 –1926) már egyenesen cáfolta az “50 kurtizán ”
történetet. Míg egyetértett azzal, hogy Cesare Borgia ünnepséget
rendezett a Vatikánban, azt viszont cáfolta, hogy a pápa és
Lucrezia is részt vett volna ilyen szabados bacchanálián. Ezt
azzal indokolta, hogy a pápa ugyan élvhajhász volt, de sokkal
diszkrétebb annál, hogy nagy nyilvánosság előtt így
viselkedjen. Roo úgy véli, hogy az állítólagos “orgia ” egy
későbbi interpoláció, melyet a Borgiák ellenséges pártjai
közül valamelyik talált ki, hogy minél jobban befeketítse a
családot.
Hogy
állítását alátámassza,-mely szerint VI. Sándor ellenségei
terjesztették el a Borgiákról a perverzitásokat,-megemlít egy
bizonyos Thuasnét, aki lényegében változtatja meg a Burghard
által lejegyzett történetet. Thuasné ugyanis Burchard
kurtizánjait és lakájait udvarhölgyekkel és urakkal cserélte
fel. Továbbá azt állítja, hogy Cesare Borgia volt, aki meghívta
az alacsony származású örömlányokat, de beszámolójából
kihagyta Lucrezia és a pápa jelenlétét. Megemlíti azt is, hogy a
kurtizánokat csak vacsorára hívták meg a palotába, és hogy a
nők döbbentek meg legjobban, amikor a gesztenye “hadműveletre”
kényszerítették őket”. William Manchester: The World lit Only
by Fire, 1992 (A földet csak a tűz világítja meg) című
könyvében, mely a Borgiákról szól, a következőket írja a
gesztenye bankettről: “A szolgák pontozták minden férfi
orgazmusát, a pápának hízelegve, aki nagyon csodálta a
férfiasságot és mérni akarta a macsóizmust, az ejakulációs
kapacitást…. Miután mindenki kimerült, Őszentsége
előterjesztette a díjakat.”
A
hivatásos történészek azonban számos ténybeli és fordítási
hibára hívják fel a figyelmet a Gesztenye bankettel kapcsolatban,
mellyel a Középkori Amerikai Akadémia folyóirata a Speculum is
egyetértett…..
A
VATIKÁN LEGMOCSKOSABB ÉJSZAKÁJA: A GESZTENYE-BANKETT, AMIRŐL NEM
BESZÉLNEK
Az
egyház legsötétebb szégyenfoltja, amikor a pápa orgiát tartott,
amit a mai napit tagadnak, próbálnak kitörölni a történelemből.
De mind tudjuk, a történelem nem felejt…
Az egyház eltitkolt bűnei
Tudjuk, hogy a Vatikán nem szeret gyakran kérkedni azzal, amit a múltban tett. Kezdve a keresztes hadjáratoktól egészen a nagy, intrikusan megrendezett vallásháborúkon át a pápai trónért folyó belharcokig.Azonban a múltban a pápák maguk is elkövettek számtalan erkölcstelen bűnt.
Köztük
több olyat is, melyek ma külön-külön is az egyház végét
jelentenék, de akkoriban egészen más idők jártak.
A
pápák és az egyház 10 elkövetett bűneiről már egy korábbi
cikkünkben tárgyaltunk.Most a hírhedt Gesztenye bankettet szeretnénk bemutatni, mert a történelem megemlékezik róla, ez bármennyire fáj is az egyháznak és a vatikáni főméltóságoknak.
Egy feledhetetlen éjszaka, tele orgiával
A
gesztenyebankettként elhíresült eseményről ma is heves viták
vannak a történészek között, de ezek inkább csak az apró
részleteket érintik.
A lényegen nem változtatnak.Az egyházi méltóságok pofájáról lesülne a bőr, ha tisztában lennének vele, hogy elődeik mit műveltek azon az estén…
Az egyház szolgálatában állók több mint fele azonban tájékozatlan az egyház eltemetett emlékeivel kapcsolatban, ugyanis a Vatikán nem szereti hangoztatni, felemlegetni.
Mint mindjárt megtudod, teljesen érthető okokból…
A híres gesztenye ünnepséget 1501-ben tartották, amikor is VI. Sándor pápa 50 prostituálttal tartott orgiát.
Mondanunk
sem kell, hogy csak úgy pörögtek a gesztenyék rendesen!
De mi is volt ez az egész,
és hogy vezethetett idáig a történelem, hogy ilyen
megtörténhessen a szent falak között?Az első Borgia pápa a III. Kallixtusz néven trónra emelt Alfonso de Borja volt, aki csupán három évig tölthette be hivatalát, 1455-től 1458-ig.
Az ő unokaöccse volt Rodrigo Borgia, aki 1492-ben, VI. Sándor néven ülhetett Szent Péter trónjára. A család főként neki köszönheti botrányos hírnevét ugye, és persze az egyház sem büszke a múltra, amit rájuk ragasztott egyfajta örök és éj fekete bélyegként.
Ravasz terv a tőrbe csalásra
A
pápák mindig is véreskezűek voltak a múltban, de ő különösen
ravasz volt.
Korrupt és hataloméhes
volt, és amikor erre egy Girolamo Savonarola firenzei prédikátor
rámutatott, egyszerűen leszámolt.Cesarét pedig már 18 éves korában bíborosnak tette.
Hozzá köthető és magához a pápához a gesztenyebankett eseménye.
A mulatságra 1501. október 1-jének éjszakáján került sor az Apostoli Palotában.
A programot Cesare szervezte, aki Róma legbefolyásosabb egyházi és világi uraságait, illetve egyéb barátait hívta meg az eseményre, amelyen húga, Lukrécia és a pápa is jelen volt. A Borgiák ugyan híresek voltak fékevesztett mulatozásaikról, azonban ezen az estén még az általuk magasra rakott lécet is messze túlugrották.
Csak úgy pattogtak a gesztenyék
Vendégeinek kényelmét minden szempontból figyelembe vevő Cesare állítólag a város ötven legszebb prostituáltját is felszolgálta a vacsora mellé, akik vetkőzős tánccal szórakoztatták az egybegyűlteket.Ezután került sor arra, amiről az este a nevét kapta: a teremben gyertyatartókat tettek a földre, majd gesztenyéket szórtak szét, a lányok pedig ezeket szedegették össze meztelenül.
Ha hihetünk a
forrásoknak, Cesare bejelentette, hogy értékes díjakat ad annak,
aki a legtöbbször képes magáévá tenni a hölgykoszorú tagjait,
majd az estély féktelen orgiába csapott át, természetesen az
összes megjelent Borgia lelkes részvételével.
A források szerint maga a
pápa is megtette a megtehetetlent, és több asszonyt is magáévá
tett aznap este.Bár a mai napig tagadják, hogy a pápa jelen lett volna a banketten, egyes történelmi források úgy írnak róla, hogy jelen volt.
A zsarolás volt a cél?
Egyesek az
egészre úgy emlékeznek vissza, és szerintük ez a helyes
történelmi magyraázat, hogy a gesztenye bankettel akarták
zsarolhatóvá tenni a meghívott római előkelőségeket.
Egyeseket ugyais nem sikerült
a saját oldalukra állítaniuk.Mások viszont úgy hiszik, hogy a Vatikán egyszerűen csak túllőtt a célon, és gátlástalanul fellebbent a fátyol, hogy mi is zajlik valójában a falak között…
Pápa a kádba’ – szexi lubickolás a Vatikánban
A
kardinális úr jól tudta, hogy nincs ínycsiklandóbb bűn, mint
amit a szentek körében követünk el. Az utazó azonban nehezebben
jut át a Vatikánban a rejtegetett pajzán szobák kapuján, mint
teve a tű fokán.
Rekordméretű
erekció, orgia és egy halom nimfa kergetőzik a vatikáni pápai
rezidencia egyik volt fürdőszobájának falfestményein,
amelyeket Bibbiena kardinális
Raffaellótól rendelt meg. Megrendelő és művész gyerekkori
jóbarátként nőttek fel, és mindketten jeleskedtek a szex
más, nem csupán ábrázolóművészeti területein is. Raffaello
elképesztő tempóban gyűjtötte trófeáit az itáliai
hálószobákban és azokon kívül, Bernardo Dovizi del Bibbiena
pedig több pajzán irodalmi mű szerzője, legismertebb közülük
a La
Calandria komédia.
Terjeszkedtek, mint a multik.
© wikipedia.org
Raffaello
a Stufetta
del Bibbienába, vagyis
Bibbiena „meleg szobájába” erotikus dekorációként legalább
egy tucat, 90 centi magas, falba süllyesztett festett fatáblát
készített, amelyeken Vénusz és Cupido történetei játszódnak.
A
Stufetta magánfürdő,
otthonos, nem nagyobb, mint 6-7 négyzetméter, így a szoba közepén
elhelyezett kádból a tisztálkodó pap kényelemesen nézegethette
a jeleneteket. A pápai rezidencia harmadik emeletén rendezték be,
ahol maga a kardinális is lakott és dolgozott. (A folyosókat
szintén Raffaello és műhelye díszítette, kikezdhetetlen
erkölcsösséggel.) A vizet egyelőre kétkezi munkával juttatták
fel az apródok, de már beszerelték a csatornázott
szennyvízelvezetést, itt tehát a gravitáció segített. A kád
már nincs meg sajnos, csupán a vezeték csonkja.
A
kiállított jelenetek közül egyiket-másikat mintha egy
zsinati swinger partyn felszippantott kövér fehér csík után
rendelt volna meg a kardinális. „És akkor eljöve Cupido,
csigafogaton és bőrszijjakkal.” Hát hogyne, már fel is került
a falra a szürreális, értelmezhetetlen kép, ahol a
pocakos-szárnyas gyerekistent két hatalmas puhatestű vonszolja.
Kupidó
csigafogattal - Szürreális kép Bibbiena látomásaiból
© wikipedia.org
De
mit keres ennyi obszcenitás a legszentebb helyek egyikén? És mit
akart Bibbiena ezzel a csigás jelenettel?
A
kardinális nagyhatalmú és mélyműveltségű udvaroncként
teljesített szolgálatot X. Leó pápa mellett. A pápa (korábban
Giovanni di Lorenzo de’ Medici) öltöztette bíborba hálája
jeléül, mivel jóban-rosszban mögötte állt, a fülébe okos
tanácsokat suttogott hatalmi stratégaként és így a
pásztorbot megszerzésében is kikezdhetetlen hűséggel támogatta.
Cinikus,
ambiciózus, örökifjú - Bibbiena vérbeli udvari ember volt.
Jól tudta, hogy a kifinomult udvari elme nem csupán a klasszikus
bölcsességet, a machiavellista politikatudományt, a diplomáciát
és az idegen nyelveket ismeri, hanem a pajzánul édes és édesen
bűnös antik, keleti és reneszánsz életművészet minden apró
titkát és mocskát. Művészet, történelem, szórakozás és
politika nem válik szét a reneszánsz lélekben. Még ha össze is
kell egyeztetni a szemérmetlenséget a szigorú szabályokat
diktáló nyugati katolicizmussal, akkor is inkább világlátás ez,
semmint álszentség.
Ha
pedig mégsem sikerül összeegyeztetni, akkor is szükség van rá,
vállalva a következetlenséget, és – bizony-bizony – az
álszentséget. De ahol mindenki álszent, ott a képmutatás udvari
etiketté nemesül. Nem olyan rossz ez, higgyék el, az álszent
hatalmasságok mindig is nagyon szorgalmasak voltak, szenvedélyesen
foglalkoztattak udvari művészeket, és hosszú, elmés vitákat
folytattak arról, hogy mi szolgálja a szofisztikált Európát.
Eldisputáltak
például arról, hogy a kád egyik végében pucérkodhat-e Vénusz
szobra vagy sem. Pietro
Bembo, költő
és a fürdő képeinek felkért kurátora tiltakozott, mondván,
hogy a szerelem istennő alakja következetlen dekoráció lenne,
hiszen a falakat főleg Ovidius sorai alapján dekorálták.
Mindegyik pontosan beazonosítható antik történetekből származik.
Ragaszkodjunk az elváráshoz, mondta Bembo, önmagában az antik
dekoltázsra nincs szükség, csak ha mesébe illeszkedik. Szigorú
művészcsőszként minden alkalommal megakadályozta, hogy a
fürdőszoba pornómagazinná silányuljon.
Raffaello
pedig elfogadta Bembo útmutatásait, s ezek szerint látott neki a
háttérkutatásnak 1516 májusában. Kötélen ereszkedett alá a
római dombvidék eltemetett antik termeibe, Néró hírhedt
Aranyházába (Domus Aurea), ahol másfél évezrede elfelejtett
stukkók után kutatott. Ahogy itt lengedezett, mint egy harang
nyelve a hatalmas harangtestben, eszébe véste az elfeledett
freskóművészet színeit, formáit és jeleneteit, hogy magával
hozza őket a felszínre és méltón idézze fel az Örök Város
egykori fényét. Hiszen ha a régmúlt birodalom szépségeit
felidézi, máris hozzájárult a 16. századi Róma diadalához.
Mert politika, történelem és művészet sosem válik szét.
Domus
Aurea - Aranyház, Nero császár megalomán építkezési
vállalkozása ma a föld alatt rejtőzik
© wikipedia.org
A
munka meglepően rövid ideig tartott. Ismerünk két levelet, egyet
1516. április 19-ből, amikor Bibbiena tanácsot kér Bembo
költőtől. A második, június 20-án kelt, és már a befejezést
említi, még X. Leó pápa is megtekintette. Állítólag az
elétáruló látvány oly mély benyomást tett rá, hogy saját
szavakat nem találván Szent Ágostontól idézett: „Nyamm-nyamm.”
(A pontos forrást nem találtuk lapzártakor.)
Mostohasága
a művészet történetének, hogy Raffaello nagyobb izgalmakat
gerjesztett a pusztán két és fél hónapos munkával, mint
híres Stanzáival, amelyeket
évekig festegetett egész csapatával. A Stanzák II.
Gyula pápa megrendelésére készültek még 8 évvel a fürdőbeli
illusztrációk előtt. A Mediciek korát megelőző szentatya a
katolikus történelem legfontosabb jeleneteit rendelte meg a pápai
rezidencia falaira. Többek között az athéni iskola pogány
bölcseit, Nagy Károly megkoronázását, Szent Péter történetét
és Konstantin, a kereszténységet államvallássá nyilvánító
római császár megkeresztelését. A munkálatok nem csak
Gyula pápát, de Raffaellót is túlélték, erre még visszatérünk.
Mindezt azért, hogy felülmúlja a Szentszéket kompromittáló
elődjét, a borgiák VI. Sándor pápáját. Semmi obszcenitás,
minden grandiózus, roppant, kozmikus jelentőségű. Az apró szoba
maga alá gyűrte mindezt pucérkodásával.
Az
aranykor azonban véget ért, amikor 1520-21 között mind a három
főszereplő elhunyt. A Szentszéken utódként felszentelt
Medici-öcsi VII.
Kelemen pápa
már vaskalaposabban követte az erkölcsi rendet, és elkezdte
rejtegetni a világ elől a pirongató képsorokat. A következő
évszázadokat a prüdériának szentelték: a 18. században konyhát
építettek a teremből, ezzel az egyik freskó teljesen meg is
semmisült, mivel konyhaszekrény került a helyére. Majd amikor
Mussolini elismerte Vatikán Államot, a pápai diplomácia
recepcióját itt rendezték be, az előszobázó követek pedig
feszengve csodálhatták a genitáliáktól ki tudja mikor
megfosztott szereplőket.
A
bejutás ma is rettenetesen nehéz, de nem lehetetlen. Tony
Perottet,
a Bűnösök
nagy utazása című
könyv szerzője kitartóan ostromolta a vatikáni hivatalokat, míg
végül sikerrel járt. Számunkra is van remény, hogy először
bejutunk Vatikánvárosba, majd a Titkos Levéltárba, aztán a
Stufettába. A Canossa-járásnak mégis ellentmond, hogy a
festményeket helyreállították mára.
Nehogy
bárki azt gondolja, hogy csupán ezen a pár négyzetméteren nedves
a Vatikán hófehérneműje. A Raffaello műhelyében dolgozó két
tanítvány, Giulio
Romano és Marcantonio
Raimondi folytatta
a még befejezetlen Stanzákat.
Kelemen pápa idején azonban akadoztak a kifizetések. A művészek
egyre bosszúsabban rohangáltak a megkéső honoráriumok után, s
végül dühükben a még befejezetlen Konstanin terem falaira 16
obszcén képet pingáltak, amelyen jól ismert római kurtizánok
mutatták be a kellemes pózokat.
Az Il
Modi,
vagyis Módszerek ma
már csak ritka könyvritkaságként ismerhető meg. Romano még
metszetekben rögzítette lázadásukat, hogy sokszorosítani tudják
a római közönség örömére. Végül VII. Kelemen megelégelte és
börtönbe vetette őket. Raimondinak sikerült elemenekülnie,
Romano és a rézmetszetek ottvesztek.
Kiadványok
maradtak fenn, innen 16 antik epikus történelmi és mitológiai
történet hálószobajelenetéből tanulhajtuk meg, mivel lepjük
meg párunkat. A könyv szigorúan heteroszexuális tanácsokat ad,
tele férfibüszkeséggel, mint például a méretes pénisz
találmányával. Az antikvitás ugyanis a szerény méreteket
kedvelte, nem a hivalkodó harmadik lábat.
Raimondi
és Romano erotikus falfestményeiből néhány könyvbeli másolat
maradt csak fent
© wikipedia.org
Akadtak
szerencsésebb sorsú antik alkotások is. A vatikáni kertekben
pőrére vetkőztetett héroszok és hősnők sokáig túléltek.
Mindez annak köszönhető, hogy az 1700-as évektől felvirágzott a
fügefalevél iparág. Műhelyek tucatjai ontották a kovácsolt és
faragott ádámkosztümöt, és ezzel tagadták le a pogány hősök
és istenek utódnemzési képességét. De mondjuk a Belvederei
Apolló ott pompázik egy szál fütyiben, takarás nélkül.
Damnatio
memoriae –
az emlékezet elátkozása. Az ellenség – legyen fegyveres,
erkölcsi vagy eszmei – végső megsemmisítése nem halandó
testének elpusztítása, hanem emlékének gyökeres kiírtása.
Kétélű fegyver, gyakran semmi más nem éli túl a századokat,
mint amit nagyon szeretnének elfelejteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése