R–7 Szemjorka
Az R–7
Szemjorka (Oroszul Р-7
„Семёрка”,
azaz „Hetes”)
a legelső szovjetinterkontinentális
ballisztikus rakéta volt,
melyet Szergej
Koroljov tervezett.
Bár körülményes kiszolgálása miatt nagyon rövid ideig állt
rendszerben (felkészítése az indításra mintegy 20 órát vett
igénybe), továbbfejlesztésével hozták létre a szovjet
űrrakéta-típusok többségét, többek között a világ
első műholdját,
a Szputnyik–1-et
pályára állítóSzputnyik,
az első űrhajót,
a Vosztok–1-et
pályára állító Vosztok,
valamint a Voszhod,
aMolnyija és
a Szojuz
hordozórakétákat,
utóbbi továbbfejlesztett változatai napjainkban is üzemelnek,
megbízhatóságuk legendás.
A
rakéta alapvető felépítése különbözik a többfokozatú
rakéták többségétől: a két rakétafokozat nem egymás mögött
van, hanem a rakéta második fokozatát fogja közre az első
fokozatként szolgáló négy gyorsítórakéta.
Így a rakéta rövidebb és stabilabb lett, valamint egyszerűbb
volt a szerelése. Mivel a két fokozat hajtóművei gyakorlatilag
megegyeznek, kifejlesztésük lényegesen kisebb technikai
kockázattal járt.
R–7
Szemjorka
|
|
R-7
Szemjorka
|
|
SS-6 Sapwood
|
|
8K71
|
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Robbanótöltet
|
Termonukleáris, 3-5 Mt
|
R–11
Az R–11 (későbbi
változatai az R–17 és
az R–300
Elbrusz,
NATO-kódneve SS–1
Scud) kis
hatótávolságú ballisztikus rakéták,
melyeket az 1950-es
évek második
felére fejlesztettek ki a Szovjetunióban Szergej
Koroljov vezetésével,
nagyrészt a zsákmányolt második
világháborús német
rakétákra (mindenekelőtt a V–2-re)
alapozva. Az egyszerű felépítésű, egyfokozatú, folyékony
hajtóanyagú rakéta hagyományos- vagy atomtöltetet hordozhatott.
Indítójárműve eredetileg lánctalpas harcjármű, későbbi
változatait a MAZ–543 négytengelyes
tehergépjárműre telepítették.
A
világ számos országába exportálták. Sok helyen gyártották is,
több országban ezen rakéta (gyakran illegális) gyártása és
továbbfejlesztése teremtette meg az alapot az önálló
rakétagyártáshoz. Észak-Koreában és Iránban is
gyártják. Irak az irak-iráni
háborúban és
azöbölháborúban tömegesen
vetette be a rakétákat, melyek hatótávolságát helyben
megnövelték.
A
rakéta előkészítése az indításra sok időt vesz igénybe,
pontatlan, emiatt csak tömegpusztító fejrésszel lenne
alkalmazható hatásosan, a Szovjetunióban a TR–1
Temp és
az R–400
Oka rakéták
váltották le. A Magyar
Néphadseregben az 1990-es
évek elejéig
állt rendszerben 9 komplexum (24 rakétával), egy vegyes
fegyverzetű rakétadandárban, Luna–Mrakétákkal
együtt.[1]
R–11
|
|
Amerikai,
gyakorló céllá átalakított rakéta felállítása indítási
helyzetbe
|
|
SS–1 Scud
|
|
Egyéb elnevezés
|
R–17, R–300 Elbrusz
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Szolgálatba állítás
|
R–12 Dvina
Az R–12
Dvina (oroszul: Р–12
Двина, NATO-kódja: SS–4
Sandal) szovjet közepes
hatótávolságú ballisztikus
rakéta,
amelyet a hidegháború idején
fejlesztettek ki és telepítettek. GRAU-kódja 8K63.
A 2 Mt körüli hatóerejű robbanófejjel felszerelt rakéta
feladata egy Nyugat-Európa elleni szovjet támadás esetén a
stratégiai célok pusztítása lett volna. Az R–12
rakéták kubai telepítése
vezetett az 1962-es kubai
rakétaválsághoz.
Források [szerkesztés]
- Pavel Podvig (szerk.): Russian Strategic Nuclear Forces, NIT Press, ISBN 0-262-66181-0
- Steven J. Zaloga: The Kremlin's Nuclear Sword (The rise and fall of Russia's strategic nuclear forces, 1945–2000), Smithonian Institution Press, Washington–London, 2002,ISBN 1-58834-007-4
R–12
Dvina
|
|
SS–4 Sandal
|
|
8K63
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
tehetetlenségi
programirányítás
|
Robbanótöltet
|
1 db atomtöltet, 1-2,3 Mt
|
R–16
Az R–16 (NATO-kódja: SS–7
Saddler) első
generációs szovjet interkontinentális
ballisztikus rakéta. 1962–1976 között
állt hadrendben, ebben az időben a szovjet hadászati
rakétacsapatok alapvető típusa volt. GRAU-kódja 8K64.
Maximális hatótávolsága 5–6 Mt-stermonukleáris
robbanófejjel 11 000 km,
3 Mt-s termonukleáris töltettel 13 000 km. A rakéták
az ukrajnai Juzsnoje[1] tervezőiroda
fejlesztette ki és a Juzsmas[2] gépgyár
gyártotta.
Története [szerkesztés]
Az
R–16 volt ez első, katonai feladatokra ténylegesen használható
szovjet első generációs interkontinentális ballisztikus rakéta.
Kifejlesztésére 1956. december
17-én adott
megbízást a Szovjetunió Minisztertanácsa a Mihail
Jangel akadémikus
vezetése alatt álló dnyepropetrovszki[3] Junozsnoje
tervezőiroda (OKB–586)
számára. A rakétarendszer kifejlesztésében több más
tervezőiroda is részt vett. A hajtóművek kifejlesztését
a Valentyin
Glusko vezetése
alatt álló OKB–456 tervezőiroda végezte. A cél egy olyan
rakéta kifejlesztése volt, amely lényegesen felülmúlja a
korlátozott műszaki és alkalmazási lehetőségekkel rendelkező
első szovjet interkontinentális ballisztikus rakétát, az R–7
Szemjorkát,
és feltöltött állapotban huzamosabb ideig tárolható. A szűkre
szabott fejlesztési határidő miatt a rakéta tervezéséhez
felhasználták az R–12 és R–14 közepes
hatótávolságú ballisztikus rakéták több alkatrészét.
A
rakétát kezdetben kizárólag földfelszíni indításhoz
tervezték. A nehézkes előkészítés és harckész állapotba
hozás, valamint a csekély védelem miatt már 1960-ban
az R–16-tal párhuzamosan elkezdték a módosított, R–16U
típusjelű, föld alatti silóból indítható
változatának a kifejlesztését.
A
rakéta első kísérleti indítására 1960. október
24-én került
volna sor Bajkonurban,
de a rohamtempóban végzett előkészítés során elkövetett hibák
miatt a rakéta az indítóállásban felrobbant.
A Nyegyelin-katasztrófaként is
ismert eseménynek közel 100 fő esett áldozatul, többek között
a rakétakísérletet felügyelő Mitrofan
Nyegyelin légi
marsall is. (A rakéta tervezője, a robbanásnál szintén jelen
lévő Mihail Jangel túlélte a katasztrófát.)
A
katasztrófát követően több módosítást hajtottak végre a
rakétán, majd egy évre rá több indítást is végeztek. A
második indítás is csak részben volt sikeres, mert a rakéta
indítás után letért a meghatározott pályájáról. 1960-tól
nagy iramban folyt a Sekszna–V
(8P764)silórendszer
fejlesztése is. 1961 második
felében elkezdték öt siló építését Bajkonurban,
majd 1962 júniusában
végrehajtották az első indítást föld alatti silóból is.
Alkalmazása [szerkesztés]
1961. november
1-jén felállították
az első három R–16-tal felszerelendő ezredet Nyizsnyij
Tagil,
valamint Jurja település (Kirovi terület) közelében, amelyek
elkezdték a felkészülést a rakéták
üzemeltetésére. 1963 februárjában
kezdték el felszerelni az első ezredet (Nyizsnyij Tagilban) R–16
rakétákkal, 1963. július
15-én pedig
hivatalosan is hadrendbe állt a rendszer. 1965-ig
összesen 186 siló épült a rakéták számára a Szovjetunió
különböző pontjain. A fokozatos kivonásukat 1971-ben
kezdték el, 1976-ra
az utolsó R–16–ot is leszerelték. Az R–16 rakétákat
az UR–100K és RT–2 típusok
váltották fel.
Műszaki jellemzői [szerkesztés]
A
rakéta kétfokozatú. Az R–7-től eltérően az R–16-nál a
második fokozatot az első fokozat elé helyezték, így kisebb
átmérőjű, lényegesen kompaktabb felépítésű lett a rakéta,
ezáltal silóból történő indításra is alkalmassá vált. A
rakétatest alumínium és magnézium ötvözetből készült,
szerkezeti tömege mindössze 10,6 t volt. A két fokozat négy
db piropatronnal szétrobbantható
csapszeges rögzítéssel illeszkedett egymáshoz.
Mindkét
fokozat folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművet kapott. Az első
fokozatban 3 db RD–218 hajtómű kapott helyet, 4 db szintén
folyékony hajtóanyagú RD–8 kormányhajtóművel kiegészítve. A
második fokozatban egy db RD–219 típusú hajtómű és egy
négykamrás RD–69 kormányhajtómű volt. A hajtóművek és
kormányhajtóművek egy közös kereten helyezkedtek el, ez
csatlakozott a rakétatesthez.
Hajtóanyagként aszimmetrikus
dimetil-hidrazint,
oxidálószerként az AK–27I jelű anyagot használták, amely
73% salétromsavból és
27%nitrogén-tetroxidból állt.
A hajtóanyag hipergol jellegű, vagyis a tüzelőanyag és az
oxidálóanyag keveredésekor öngyulladás következett be. Az
üzemanyag- és oxidálóanyag-tartály túlnyomásos volt,
nagynyomású levegő segítségével juttatták a
hajtóanyag-komponenseket a hajtóművekbe. A silóból indítható
R–16U változatnál a nagyobb üzembiztonság érdekében levegő
helyett nitrogéngázt alkalmaztak. A nagynyomású levegő, illetve
nitrogén gömb alakú tartályai a műszer-egységben kaptak helyet.
A
rakéta kezdetben 1 db 3 Mt hatóerejű termonukleáris robbanófejet
hordozott. Irányítása tehetetlenségi programirányítás, az
irányítórendszert a harkovi[4] OKB–692
tervezőiroda fejlesztette ki. Szórása 12 000 km-es
hatótávolság mellett 2700 m volt.
R–16
|
|
SS–7 Saddler
|
|
8K64
|
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
1 db atomtöltet, 3 vagy 5-6
Mt
|
R–36
Az R–36 (NATO-kódja: SS–9
Scarp) interkontinentális
ballisztikus rakéta,
amelyet aSzovjetunió a hidegháború idején
fejlesztett ki és rendszeresített. GRAU-kódja 8K67.
Modernizált, R–36M típusjelű
változata (SS–18
Satan) alkotta
a szovjet stratégiai rakétacsapatok fegyverzetének gerincét,
amellyel a Szovjetuniónak sikerült egyensúlyt teremtenie az
amerikai nukleáris erőkkel. Az R–36M rakéták egy részét
leszerelésük után kereskedelmi célú hordózórakétaként használták
fel, az ukrán Pivdenne Tervezőiroda pedig ez alapján fejlesztette
ki a Dnyepr hordozórakétát.
Az R–36M változat RSZ–20 jelzéssel
is ismert. A rakétákat az ukrajnai Juzsnoje
Tervezőiroda (ma:
Pivdenne Tervezőiroda) fejlesztette ki és a Juzsmas (ma:
Pivdenmas) gyártotta.
Története [szerkesztés]
Az
R–36 rakéta fejlesztése 1962-ben
kezdődött az ukrajnai Dnyepropetrovszkban működőOKB–586 kódjelű
Juzsnoje Tervezőirodában Mihail
Jangel főkonstruktőr
vezetésével. Az eredeti tervek szerint a rakétának egy könnyű,
egy nehéz és egy világűrből alkalmazható változatát akarták
kifejleszteni. A hidegháború szembenálló felei időközben
megegyeztek az atomfegyverek világűrbe telepítésének tilalmáról,
így a kozmikus indítású változatot elvetették.
A
rakétával 1962–1966 között
folytak indítási tesztek, melyek során megfelelő üzembiztonságot
sikerült elérni. 1970-ben
kezdődött a több robbanófejjel felszerelt változat fejlesztése,
a következő évben pedig a kísérleti indításokat végezték el.
1969-ben
kezdték el a továbbfejlesztett R–36M változat tervezését,
amelynél a cél egy olyan elsőcsapás-mérési képesség elérése
volt, amellyel még indításuk előtt megsemmisíthetők az Egyesült
Államok silókba telepített Minuteman rakétái
és a vezetési pontok.
Az
R–36M az első tervek szerint 12 Mt-s robbanófejet kapott volna,
amelyet maximálisan 10 600 km-re lett volna képes eljuttatni.
Az első kísérleti indítás 1973-ban
sikertelen volt. A további fejlesztőmunkát követően 1975-ben
rendszeresítették a modernizált R–36M változatot. Az eredeti
tervekkel ellentétben a hadrendbe állított változat egy darab
18–20 Mt hatóerejű robbanófejjel volt ellátva, a rakéta
hatótávolsága 11 000 km volt.
Az
R–36M 1984-től
összesen hat módosításon ment keresztül. A módosított
változatok többségét több, önállóan célra irányítható
robbanófejjel (MIRV) szerelték fel, de az utolsó, az 1988-ban
telepített R–36M–2 Vojevoda változatot eredményező modosítás
során a rakéta ismét egy darab, 18–20 Mt hatóerejű
robbanófejet kapott, hatótávolsága pedig elérte a 16 000
km-t.
A
telepített R–36M rakétarendszerek mennyisége 1991-ben,
a Szovjetunió felbomlása idején érte el a csúcspontot, ekkor
308, silókba telepített rendszer állt szolgálatban. Közülük
204 db Oroszország területén
volt, 104 db pedigKazahsztánban.
Utóbbiakat 1995-ig
felszámolták, Oroszország pedig a START
Iszerződésnek
megfelelően 154-re csökkentette a számukat. A START
II az
összes R–36M megsemmisítését irányozta elő, de ez a
fegyverzet-korlátozási szerződés soha nem lépett életbe, a
rakéta pedig Oroszországban továbbra is rendszerben maradt. A
számukat azonban fokozatosan csökkentették, és a helyüket a
modernebb, szilárd hajtóanyagú, mobil indítóállással
rendelkező Topol–M veszi
át. 2007. januári állapot szerint 76 db áll hadrendben az R–36M2
változatból. Oroszország ebből a típusból 2020-ig mintegy 40
db-t tervez hadrendben tartani.
Szerkezeti kialakítása és műszaki jellemzői [szerkesztés]
Az
R 36 egy kétfokozatú, folyékony hajtóanyagú rakéta.
Hajtóanyaga aszimmetrikus dimetil-hidrazin (UDMH), oxidáló-anyaga
nitrogén-tetroxid (N2O4). Változattól
függően egy db 18 vagy 20 Mt hatóerejű nukleáris robbanófejjel
rendelkezett, vagy három robbanófejjel rendelkező, önállóan
célra irányítható robanófejjel (MIRV) volt felszerelve.
Az
R–36M modernizált változat felépítését tekintve hasonló az
R–36-hoz, de növelték a robbanófej hatóerejét. A rakéta vagy
egy 20 Mt-ás, vagy 10 db, önállóan célra irányítható,
egyenként 550-750 kt-ás robbanófejjel volt felszerelve. Utóbbi
változat volt a valaha hadrendbe állított legnagyobb hatóerejű
ballisztikus rakéta. Első fokozata négy darab, összesen 4,5 MN
tolóerejű folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművel rendelkezik,
második fokozata egy darab 755 kN tolóerejeű folyékony
hajtóanyagú rakétahajtóművet kapott.
R–36
|
|
R–36
rakéták egy november 7-ei dísszemlénMoszkvában
|
|
SS–9 Scarp
|
|
8K67
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZ–20
|
Funkció
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
Nukleáris, 1×10 MT
|
Richard
Lugar amerikai szenátor (republikánus, indianai) egy
megsemmisítésre váró R–36M rakétánál
R–39
Az R–39 (NATO-kódja: SS–N–20
Sturgeon, GRAU-kódja: 3M65) szovjet-orosz szilárd
hajtóanyagú, tengeralattjáró-fedélzeti interkontinentális
ballisztikus rakéta,
mely a szovjet, majd orosz Akula-osztályú (NATO-kódja: Typhoon)
ballisztikusrakéta-hordozó atomtengeralattjárókon állt
szolgálatban 1984–2004 között a D–19 rakétarendszer
részeként. A fegyverzetkorlátozási
szerződésekben RSZM–52 jelzéssel
szerepel.
Története [szerkesztés]
Az
R–39 volt a szovjet haditengerészet egyetlen szilárd hajtóanyagú,
nagyobb számban is hadrendbe állított rakétája. A másik,
szintén szilárd hajtóanyagú R–31-et (SS–N–17
Snipe)csupán
egyetlenegy Yankee
II-osztályú
tengeralattjáróra rendszeresítették. Az R–31-et rövid
hatótávolsága miatt nem lehetett a védett, szovjet felségvizekről
az USA ellen bevetni, ezért több tengeralattjáróra már nem
telepítették.[3]
Az
R–39-et 1971-től a Makejev-tervezőirodában fejlesztették
ki és a Zlatouszti
Gépgyárbangyártották,
de az első fokozat az ukrajnai Juzsmas (ma: Pivdenmas) gépgyárban
készült. Első, sikertelen indítására 1980. januárjában került
sor (egyes források szerint 1979-ben). Az első sikeres indításról
1981-ben számoltak be, négy merülési indításra 1982 októberében
került sor. A rakétarendszert 1983-ban üzemképesnek
nyilvánították, 1984-től rendszeresítették az Akula-osztály
egységein, tengeralattjáróként 20 rakétával. Alkalmazásának
csúcspontján az Akula-osztály hat hajóján összesen 120 rakéta
állt szolgálatban 1200 robbanófejjel.[2]
Az
R–39-ről közvetlenül indítása után leválik egy közel hat
tonnás gallér, amely a rakétaindító csőben felgyülemlett
kivetési gáz elszökését akadályozta meg, valamint az indítást
megelőzően lengéscsillapítóként is funkcionál. A
rakétarendszert úgy tervezték, hogy a rakétát egy gázgenerátor
által fejlesztett nagynyomású gáz vesse ki a silóból, hiszen a
rakétahordozó Typhoont az északi sarkvidék jégpáncélja alatti
rejtőzködésre tervezték. Mivel így a vízfelszín jégmentességét
nem lehetett biztosíani, a rakétát a víz alól ilyen körülmények
között nem lehetett indítani. Ilyenkor a Typhoon áttöri a
jégpáncélt, és a felszínről indítja a rakétát. [4]
A START I
és II egyezmények szerint 1996-ban megkezdődött az R–39 rakéták
megsemmisítése. Karbantartási nehézségek miatt a rakétahordozó
Typhoon-osztályt is megkezdték a hadrendből kivonni. Az R–39
utódjának szánt R–39UTTH[5] (SS–N–28)program
beindulása miatt az R–39 gyártását befejezték, ám az R–39UTTH
programot 1997-ben kísérleti kudarcok miatt, idő előtt
leállították. A Typhoonok így a tervezési időtartamot meghaladó
korú, egymás után kivonásra kerülő rakétákkal teljesítettek
szolgálatot. 2004. májusában a TK–20 Szeversztalfedélzetén
húsz helyett már csak tíz R–39 rakéta volt, a típus utolsó
példányai. A másik két megmaradt Typhoon közül a TK–208 Dmitrij
Donszkojt az R–30
Bulava új
generációs SLBM fejlesztéséhez alakították át. A
TK–17 Arhangelszk fedélzetén
2004. májusában már nem voltak R–39 rakáták, feltehetőleg ezt
a példányt is Bulava rakéták hordozására fogják
R–39
|
|
SS–N–20 Sturgeon
|
|
3M65, 3M20, 3R65
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZM–52, Rif–Ma
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
asztroinerciális
önirányítás[1]
|
Robbanótöltet
|
Submarine-based
missiles: R-29, R-29Р, R-39, R-29РМ, CSS-NX-3, JL-2
R–400 Oka
Az R–400
Oka (GRAU-kódja: 9K714, NATO-kódja: SS–23
Spider) mobil kis
hatótávolságú ballisztikus rakéta,
melyet a Szovjetunióban fejlesztettek
ki ahidegháború vége
előtt az elavult SS–1C
Scud B leváltására.
Az Oka bevezetése jelentősen megnövelte a Szovjetunió nukleáris
erejét, mivel hatótávolsága és pontossága lehetővé tette
a NATO megerősített
célpontjain kívül - mint például a repterek, nukleáris
szállítási rendszerek, irányító központok - a mozgó célpontok
támadását is. Ezen kívül gyors reagálási ideje is van,
hozzávetőleg öt percen belül ki lehet lőni rakétáját, melyet
szinte lehetetlen elhárítani, így könnyen áttörheti az
ellenséges védelmet.
Raktéta típusok [szerkesztés]
- A 9M714V rakéta az AA-60 (9N63) nukleáris robbanófejjel volt felszerelve, maximális hatótávolsága 500 km volt.
- A 9M714F rakéta egy 450 kg-os repesz-romboló robbanófejjel volt felszerelve, maximális hatótávolsága 450 km volt.
- A 9M714K rakéta egy 715 kg-os kazettás robbanófejjel volt felszerelve, maximáis hatótávolsága 300 km volt.
Ezeken
kívül egyes jelentések szerint az R-400 képes volt vegyi töltetek
kilövésére is.
R–400
Oka
|
|
9P71
szállító-indító jármű és 9M714 ballisztikus rakéta a
szentpétervári tüzérségi múzeumban.
|
|
SS–23 Spider
|
|
9K714
|
|
Egyéb elnevezés
|
OTR–23 Oka
|
Funkció
|
|
Tervező
|
KBM
|
Fő üzemeltetők
|
|
Rendszeresítők
|
Lásd Rendszeresítők
|
Szolgálatba állítás
|
1980.
|
Robbanótöltet
|
50-100 kilotonnás
nukleáris, repesz-romboló, kazettás, vegyi
|
RSZD–10 Pionyer
Az RSZD–10
Pionyer[1] (NATO-kódja: SS–20
Saber) három atomtöltettel felszereltközepes
hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer,
amelyet a Szovjetunió 1976–1988
között telepített saját területén
és Közép-Európában. GRAU-kódja 15ZS45.
A rakétát aközepes
hatótávolságú rakéták felszámolásáról kötött
szerződés nyomán
vonták ki a hadrendből.
Története [szerkesztés]
Az 1958 és 1961 között
telepített R–12
Dvina és R–14
Csuszovaja rendszerek
felváltására1966-ban
kezdték el a Moszkvai
Hőtechnikai Intézetben a
rakéta fejlesztését Alekszandr
Nadiradze akadémikus
vezetésével. 1968-ra
alakult ki a végleges koncepció, 1974-ben
pedig végrehajtották az első kísérleti indítást. 1976.
március 11-én döntött a szovjet vezetés
a rakéták telepítéséről, és még az év augusztusában az első
telepített rendszer elérte a bevethetőségi szintet.
1980-ban
jelent meg a javított harcászati-műszaki jellemzőkkel rendelkező
modernizált változata, az 5500 km
hatótávolságú Pionyer-UHTT[2] rendszer
(GRAU-kódja: 15ZS53).
Az 1988-ig
folytatott rakétatelepítések nyomán összesen 48 rakétabázist
építettek ki, ahol 405 rakétát állomásoztattak. A
sorozatgyártást a Votkinszki
Gépgyár végezte.
Összesen 654 rakétát gyártottak.
Az Egyesült
Államok az
RSZD–10 rakéták ellensúlyozására Pershing
II közepes
hatótávolságú ballisztikus rakétákat és Tomahawk manőverező
robotrepülőgépeket telepítettNyugat-Európába.
Legnagyobb
számban 1986-ban
állt hadrendben, akkor 441 db rendszer üzemelt. A rakétákat
az 1987-ben
aláírt szovjet–amerikai
INF-szerződés értelmében
megsemmisítették. Az első rakétákat a Csitai
területen indítással
semmisítették meg. Később más módszert alkalmaztak. A rakéták
nagyobbik részét a Kapusztyin
Jar-i
lőtéren robbantással tették használhatatlanná. A hordozó
járművekről a szállító-indító berendezést, valamint a
rakétát kiszolgáló berendezéseket eltávolították. Több
járművet mint nehéz vontatót és darut alkalmaztak később. Az
utolsó RSZD–10 rakétát 1991.
május 12-én semmisítették meg. A rendszer néhány
szállító-indító járműve múzeumokba került.
Egy
interjúban Helmut
Schmidt korábbi német kancellár
elmondta hogy egy ilyen rakéta képes lett volna
lerombolni Brémát , Hamburgot ésHannovert.[forrás?]
RSZD–10
Pionyer
|
|
SS–20
|
|
15ZS45
|
|
Funkció
|
|
Szolgálatba állítás
|
1976 augusztus
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
Nukleáris, 3×150 kt
|
RT–2PM Topol
Az RT–2PM
Topol[1] (РТ–2ПМ
Тополь, NATO-kódja SS–25
Sickle) interkontinentális
ballisztikus rakéta,
melyet az 1980-as
évek végére
fejlesztettek ki a Szovjetunióban.
ASTART szerződésben RSZ–12M jelzéssel
szerepel. Napjainkban 201 példányátOroszország tartja
hadrendben. Egyetlen 550 kilotonnás atomtöltetet szállít.
A három fokozatú, szilárd hajtóanyagú rakéta egy héttengelyes
(MAZ–7310 vagy MAZ–7917 típusú)
terepjáró hordozójárműről indítható, így a rakéták helye
nagyon nehezen felderíthető, ami javítja a túlélőképességet.
A rakétát átalakítva űrhajózási hordozórakétaként is
használják, ennek a változatnak a neve Start–1.
Történet [szerkesztés]
Az 1968-ban
rendszeresített, silóból indítható RT–2P szilárd
hajtóanyagú interkontinentális ballisztikus rakéta
továbbfejlesztett változata. A tervezés során a fő cél egy
önjáró rendszer kialakítása volt, melyhez kompaktabb felépítésű
rakétát terveztek. A fejlesztési munkálatok1975-ben
kezdődtek a Moszkvai
Hőtechnikai Intézetben (MIT) Alekszandr
Nadiradzevezetésével,
de kormányhatározat csak 1977. június
19-én született
a rendszer kialakításáról. Nadiradze halála
után a munkát Borisz
Lagutin folytatta.
Az első kísérleti indításra 1983. február
8-án került
sor Pleszeckben.
A rakéta tesztelése 1987. december
23-án fejeződött
be, addig 70 kísérleti indítást végeztek. A rendszer
telepítése 1985-ben
kezdődött.
RT–2PM
Topol
|
|
RT–2PM
Topol dísszemlén
|
|
SS–25 Sickle
|
|
15ZS58
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZ–12M
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
Moszkvai
Hőtechnikai Intézet (Alekszandr
Nadiradze, Borisz Lagutin)
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Inerciális
|
Robbanótöltet
|
550 kt
|
RT–23 Mologyec
Az RT–23
Mologyec (NATO-kódja: SS–24
Scalpel) szovjet interkontinentális
ballisztikus rakéta,
melyet az 1980-as
évek végérere fejlesztettek ki és állítottak hadrendbe, a
napjainkban is még szolgálatban álló UR–100N folyékony
hajtóanyagú rakéták leváltására. A három fokozatú, szilárd
hajtóanyagú, tolóerővektor-irányítású rakéta MIRV-fejrésze
10 darab 550 kilotonnás atomtöltetet tartalmaz. A rakéták egy
részét hagyományos módon,rakétasilóba telepítették,
másik részüket különleges vasúti szerelvények hordozzák,
melyek mozgékonyságuk miatt sokkal jobban elrejthetőek.
RT–23
Mologyec
|
|
RT–23
kiállított pédánya Szentpétervárott
|
|
SS–24 Scalpel
|
|
15ZS44, 15ZS52, 15ZS60,
15ZS61
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
1987 november
|
Irányítás
|
Inerciális
|
Robbanótöltet
|
10 x 300 – 10 x 550 kT
|
Kormányzás
|
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
RT–23 UTTH: 23,30 m
|
Törzsátmérő
|
2,40 m
|
Indulótömeg
|
104 500 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
10 450 km
|
500 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
3
|
9M72 Iszkander
A 9M72
Iszkander (NATO-kódja: SS–26
Stone) egy orosz rövid
hatótávolságú, szilárd hajtóanyagú, hadműveleti–harcászati,
hadszíntéri kvázi-ballisztikus
rakétarendszer.
Rendeltetése [szerkesztés]
A
fegyverrendszer rendeltetése olyan kisebb, körülhatárolt
célpontok leküzdése hagyományos robbanófejekkel, mint:
- ellenséges tűzfegyverek (rakétarendszerek, indítóállások, nagy hatótávolságú tüzérségi ütegek):
- légvédelmi és rakétaelhárító fegyverrendszerek, különösen azok, amelyek fix kilövőhelyekről indíthatóak;
- rögzített és forgószárnyú repülőgépek repülőtereken;
- parancsnoki állások és kommunikációs csomópontok;
- fontos polgári infrastrukturális létesítmények;
- valamint más lényeges kis és körülhatárolt célpontok.
Változatok [szerkesztés]
A
9M72 Iszkander (Tender) változatot az orosz fegyveres erők számára,
415 kilométeres hatótávolsággal, 800 kg-os hasznos teherrel;
az
export-változatot - 9M72E Iszkander-E - 280 kilométeres
hatótávolsággal és 415 kg-os hasznos teherrel.
Tulajdonságai [szerkesztés]
A
rakétarendszer
- nagy valószínűséggel képes végrehajtani feladatát az ellenség aktív ellenintézkedései közepette is;
- nagy biztonsággal működik az előkészítő és a repülési szakaszban egyaránt;
- képes a céladatok automatikus kiszámítására és továbbítására az indító eszköz révén;
- indító rendszere nagy taktikai és stratégiai mozgékonysággal rendelkezik;
- működtetése egyszerű.
Az
Iszkander-E rendszer hajtóműve a szilárd üzemanyagú, egyfokozatú
9M723K1 rakéta, amely a teljes röppályán irányítható, és
nem-elválasztható robbanófejjel rendelkezik.
Repülés
közben a rakéta egy nem teljesen ballisztikus pályát követ. A
repülés végső szakaszában is képes radikális
pályamódosításokra, és ál-robbanófejek kibocsátására.
Pályája viszonylag lapos, nem hagyja el a légkört.
Robbanófejek [szerkesztés]
- Repesz-robbanófej
- Penetrációs robbanófej bunkerek ellen
- Páncélosok elleni aknák a célterületek távoli elaknásítására
- Célkereső (intelligens) SPBE-D szórt lőszerek páncélosok leküzdésére (Iszkander: 72 darab, Iszkander-E: 54 darab)
Az orosz
haderő ezenkívül
rendelkezik AA-60 nukleáris robbanófejekkel is, választható
robbanó erővel a 10-50 kT tartományban. Ezenkívül lehetséges az
Iszkander felszerelése nem-nukleáris elektronikus hadviselési
robbanófejekkel (EMP) is.
Alkalmazása [szerkesztés]
2008
novemberében Oroszország bejelentette,
hogy megfontolja az Iszkander telepítését a Kalinyingrádi
Területre válaszul
az
amerikaiellenrakéta-rendszer lengyelországi és csehországi telepítésére.[1] 2009
január végén felfüggesztették a rakéták telepítését a
kalinyingrádi körzetben. A döntés oka az, hogy az új amerikai
vezetés nem erőlteti tovább a rakétavédelmi rendszer
kelet-európai létrehozását, ezért Oroszországnak sincs szüksége
az Iszkanderek telepítésére.[2]
9M72
Iszkander
|
|
Iszkander
rakéta az MZKT–7930 önjáró szállító–indító járművén
|
|
SS–26 Stone
|
|
9M72
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Robbanótöltet
|
480 kg
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Indulótömeg
|
3800 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
50-280 km
|
20 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
1
|
NATO-kód
A NATO-kód,
vagy NATO-kódnév a szovjet és kínai haditechnikai
eszközökre – elsősorban repülőgépekre és rakétákra –
használt
megnevezés, amely minden esetben egy-egy angol főnév. Bevezetését
a hidegháború időszakában
az tette indokolttá, hogy az eszközök eredeti szovjet vagy kínai
típusneve sok esetben ismeretlen volt, valamint szükség volt olyan
egyértelmű és könnyen használható azonosítókra, amelyeket a
különböző nyelvű hadseregek egyértelműen tudtak használni az
egymás közti kommunikációban. Habár a NATO-kódnevek használata
a hidegháborús időszak terméke, azok máig széles körben
használatban maradtak, még akkor is, ha az eszközök eredeti
típusjelzése és neve is ismertté vált. A repülőeszközökre
vonatkozó NATO-kódokat az öt ország képviselőiből álló Air
Standardization Coordinating Committee (ASCC) osztotta
ki és tartja karban.
A kódnevek rendszere [szerkesztés]
A
NATO-kódnév első betűje utal az eszköz jellegére,
rendeletésére. A vadászrepülőgépeknél az első betű F (az
angol fighter szó
első betűjéből), a bombázóknál B (=bomber),
a szállító repülőgépeknél C (=cargo),
a helikoptereknél H,
a föld-föld rakétáknál S,
a légvédelmi rakétáknál G,
az előző kategóriákba be nem sorolható repülőgépek
esetében M.
A merevszárnyú gépeknél a légcsavaros repülőgépek esetében a
NATO-kódnév egyszótagú, sugárhajtású gépeknél kétszótagú.
Például a sugárhajtású MiG–29 vadászrepülőgép
NATO-kódneveFulcrum,
amely F-el kezdődik és kétszótagú. A Tu–95 légcsavaros
gázturbinás bombázó repülőgép NATO-kódja Bear,
amely B-vel kezdődik és egyszótagú. Ugyanazon típus különféle
alváltozatainál a NATO-kódnevet az ABC egy-egy betűjével
egészítették ki. Például a Tu–95MSZ változat
NATO-kódja Bear–H.
Néhány
haditechnikai eszközre az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma
az eredeti NATO-kód kiegészítéseként külön kódot vezetett be.
Ezeket a magyar szakirodalom Pentagon-kódként ismeri, és a
NATO-kódnévvel együtt használatosak. A Pentagon-kódok a
rakétákra, űreszközökre betűkből és sorozatszámokból álló
jelzést használ. A föld-föld rakéták jele SS (surface
to surface), a légvédelmi rakétáké SA(surface
to air), a földi célok elleni rakétáké AS (air
to surface), a légiharc-rakétáké AA (air
to air), a páncéltörő rakétáké AT (anti
tank), az űrhajózási hordozórakétáké SL.[1] A
haditengerészeti eszközök egy N (=naval)
betűvel vannak kiegészítve, így például egy
haditengerészetilégvédelmi
rakétajelzése SA-N,
a tengeri indítású, felszíni célok elleni rakéták
jelzése SS-N.
Hasonlóképpen a kínai eszközök nevei, melyekre az eredeti
nomenklatúrában nem külön kód, a C betű
hozzáadásával képződnek, így például a kínai felszín-felszín
rakéták neveSS-C,
vagy CSS.
Például a K–5M légiharc-rakéta
NATO-kódja Alkali,
a Pentagon-kóddal kiegészített NATO-kódneve AA–1
Alkali.
Repülőgépek NATO-kódjai [szerkesztés]
Bombázók [szerkesztés]
NATO-kódnevük B betűvel
kezdődik az angol bomber (bombázó) szó első
betűje alapján.
Backfin | Tu–98 |
Backfire | Tu–22M |
Badger | Tu–16 |
Bank | B–25 (az Egyesült Államktól a II. világháború alatt kapott gépek) |
Barge | Tu–85 |
Bark | Il–2 |
Bat | Tu–2 |
Beagle | Il–28 és Harbin H–5 (Kína) |
Bear | Tu–95 és Tu–142 |
Beast | Il–10 |
Beauty | Tu–105 (később Blinder) |
Bison | M–4 / M–6 |
Blackjack | Tu–160 |
Blinder | Tu–22 |
Blowlamp | Il–54 |
Bob | Il–4 |
Boot | Tu–91 |
Bosun | Tu–14 |
Bounder | M–50 / M–52 |
Box | Douglas A–20 (USA-tól kapott gépek) |
Brassard | Jak–28 (később Brewer) |
Brawny | Il–40 |
Brewer | Jak–28 |
Buck | Pe–2 |
Bull | Tu–4 |
Butcher | Tu–82 |
Szállító repülőgépek [szerkesztés]
NATO-kódnevük C betűvel
kezdődik az angol cargo (=áru, teher) szó első
betűjéből.
Cab | Li–2 (a DC–3 szovjet licencváltozata) |
Camber | Il–86 |
Camel | Tu–104 |
Camp | An–8 |
Candid | Il–76 |
Careless | Tu–154 / Tu–155 |
Cart | Tu–70 / Tu–75 |
Cash | An–28 |
Cat | An–10 |
Charger | Tu–144 |
Clam | Il–18 (1946) |
Clank | An–30 |
Classic | Il–62 |
Cleat | Tu–114 |
Cline | An–32 |
Clobber | Jak–42 |
Clod | An–14 |
Coach | Il–12 |
Coaler | An–72 / An–74 |
Cock | An–22 |
Codling | Jak–40 |
Coke | An–24 |
Colt | An–2 |
Condor | An–124 |
Cooker | Tu–110 |
Cookpot | Tu–124 |
Coot | Il-18 / Il–20 / Il–22 / Il–24 |
Cork | Jak–16 |
Cossack | An–225 |
Crate | Il–14 |
Creek | Jak–12 |
Crib | Jak–6 |
Crow | Jak–12 |
Crusty | Tu–134 |
Cub | An–12 |
Cuff | Be–30 / Be–32 |
Curl | An–26 |
Vadász- és vadászbombázó repülőgépek [szerkesztés]
NATO-kódnevük F betűvel
kezdődik az angol fighter (=vadászgép) szó első
betűje alapján.
Faceplate | Je–2 (MiG–21 prototípus) |
Fagot | MiG–15 |
Faithless | 23–01/MiG–23PD |
Falcon | MiG–15 (később Fagot) |
Fang | La–11 |
Fantail | La–15 |
Fantan | Nanchang Q–5 / A–5 (Kína) |
Fargo | MiG–9 |
Farmer | MiG–19 és J–6 (Kína) |
Feather | Jak–15 / Jak–17 |
Fencer | Szu–24 |
Fiddler | Tu–128 |
Fin | La–7 |
Finback | J–8 (Kína) |
Firebar | Jak–28P |
Firkin | Szu–47 Berkut |
Fishbed | MiG–21 és J-7 (Kína) |
Fishpot | Szu–9 |
Fishpot–C | Szu–11 |
Fitter | Szu–7 / Szu–17 / Szu–20 / Szu–22 |
Flagon | Szu–15 |
Flanker | Szu–27 / Szu–30 / Szu–32 / Szu–34 / Szu–35 |
Flashlight | Jak–25 |
Flipper | MiG Je–152 |
Flogger | MiG–23 / MiG–27 |
Flora | Jak–23 |
Forger | Jak–38 |
Foxbat | MiG–25 |
Foxhound | MiG–31 |
Frank | Jak–9 |
Fred | Bell P–63 Kingcobra (a II. világháború alatt az Egyesült Államoktól kapott gépek) |
Freehand | Jak–36 |
Freestyle | Jak–141 |
Fresco | MiG–17 és J–5 (Kína) |
Fritz | La–9 |
Frogfoot | Szu–25 / Szu–28 / Szu–39 |
Frosty | Tu–10 |
Fulcrum | MiG–29 |
Fullback | Szu–34 |
Helikopterek [szerkesztés]
NATO-kódnevük H betűvel
kezdődik az angol helicopter (=helikopter) szó
első betűje alapján.
Halo | Mi–26 |
Hare | Mi–1 |
Harke | Mi–10 |
Harp | Ka–20 |
Hat | Ka–10 |
Havoc | Mi–28 |
Haze | Mi–14 |
Helix | Ka–27 / Ka–28 / Ka–29 / Ka–31 / Ka–32 |
Hen | Ka–15 |
Hermit | Mi–34 |
Hind | Mi–24 / Mi–25 / Mi–35 |
Hip | Mi–8 / Mi–9 / Mi–13/ Mi–17 / Mi–19 / Mi–171 / Mi–172 |
Hog | Ka–18 |
Hokum | Ka–50 |
Homer | Mi–12 |
Hoodlum | Ka–26 / Ka–126 / Ka–226 |
Hook | Mi–6 |
Hoop | Ka–22 |
Hoplite | Mi–2 |
Hormone | Ka–25 |
Horse | Jak–24 |
Hound | Mi–4 és Z–5 (kínai) |
Egyéb feladatkörű repülőgépek [szerkesztés]
NATO-kódnevük M betűvel
kezdődik az angol miscellaneous (=egyéb) szó első
betűje alapján.
Madcap | An–71 (az An–72 légtérellenőrző változata) |
Madge | Be–6 |
Maestro | Jak–28U |
Magnet | Jak–17UTI |
Magnum | Jak–30 |
Maiden | Szu–9U |
Be–12 | |
Mainstay | A–50 (Az Il–76 légtérellenőrző változata) |
Mallow | Be–10 |
Mandrake | Jak–25RV |
Mangrove | Jak–25R / Jak–27R |
Mantis | Jak–30 / Jak–32 |
Mare | Jak–14 |
Mark | Jak-7U |
Mascot | Il–28U |
Max | Jak–18 és CJ–5 / CJ–6 (Kína) |
Maxdome | Il–86VKP / Il–80 |
May | Il–38 |
Maya | L–29 Delfín (Csehszlovákia) |
Mermaid | Be–42 |
Midas | Il–78 (az Il–76 légi utántöltő változata) |
Midget | MiG–15UTI |
Mink | UT–2 |
Mist | Z–25 |
Mitten | Jak–130 |
Mole | Be–8 |
Mongol | MiG–21U |
Moose | Jak–11 |
Mop | G.S.T. (Consolidated PBY–5, az USA által szállított gépek) |
Moss | Tu–126 |
Mote | Berijev MBR–2 |
Moujik | Szu–7U |
Mouse | Jak–18M |
Mug | Csetverikov MDR–6 és Be–4 |
Mule | Po–2 |
Mystic–A | M–17 |
Mystic–B | M–55 |
Rakéták NATO-kódjai [szerkesztés]
Légiharc-rakéták [szerkesztés]
Bővebben: Légiharc-rakéta |
AA–1 | Alkali | K–5 |
AA–2 | Atoll | R–3SZ |
AA–3 | Anab | K–8 |
AA–4 | Awl | K–9 |
AA–5 | Ash | R–4 |
AA–6 | Acrid | R–40 |
AA–7 | Apex | R–23 |
AA–8 | Aphid | R–60 |
AA–9 | Amos | R–33 |
AA–10 | Alamo | R–27 |
AA–11 | Archer | R–73 |
AA–12 | Adder | R–77 |
AA–X–13 | Arrow | R–37 |
Levegő–föld rakéták [szerkesztés]
AS–1 | "Kennel" | KSZ–4 |
AS–2 | "Kipper" | K–10SZ |
AS–3 | "Kangaroo" | H–20 |
AS–4 | "Kitchen" | H–22 |
AS–5 | "Kelt" | KSZR–2P / 2M |
AS–6 | "Kingfish" | KSZR–11 |
AS–7 | "Kerry" | H–23 |
AS–8 | ||
AS–9 | "Kyle" | H–28 |
AS–10 | "Karen" | H–25 |
AS–11 | "Kilter" | H–58 |
AS–12 | "Kegler" | H–25M |
AS–13 | "Kingbolt" | H–59 |
AS–14 | "Kedge" | H–29 |
AS–15 | "Kent" | RKV–16 |
AS–16 | "Kickback" | RKV–58 |
AS–17 | "Krypton" | H–31 |
AS–18 | "Kazoo" | H–59M |
AS–19 | "Koala" ? | H–65SE |
Páncéltörő rakéták [szerkesztés]
Bővebben: Páncéltörő rakéta |
AT–1 | Snapper | 3M6 Smel |
AT–2 | Swatter–A | 3M11 Falanga |
AT–2 | Swatter–B | Szkorpion |
AT–2 | Swatter–C | 9M17 Flejta |
AT–3 | Sagger–A | 9M14 Maljutka |
AT–4 | Spigot | 9M111 Fagot |
AT–5 | Spandrel | 9M113 Konkursz |
AT–6 | Spiral | 9M114 Sturm |
AT–7 | Saxhorn | 9K115 Metyisz |
AT–8 | Songster | 9K112 Kobra |
AT–9 | Spiral–2 | 9M120 Ataka–V |
AT–10 | Stabber | 9M117 Basztyion |
AT–11 | Sniper | 9M119 Szvir |
AT–12 | Swinger | 9K118 Sekszna |
AT–13 | Saxhorn–2 | 9K115–2 Metyisz–M |
AT–14 | Spriggan | 9M113 Kornyet |
AT–15 | Springer | 9M123 Hrizantyema |
AT–16 | Scallion | 9K121 Vihr |
Légvédelmi rakéták [szerkesztés]
Bővebben: Légvédelmi rakéta |
SA–1 | Guild | SZ–25 Berkut | |
SA–2 | Guideline | SZ–75 Dvina / HQ–2 (Kína) | |
SA–3 | Goa | SZ–125 Nyeva–M | |
SA–4 | Ganef | 2K11 Krug | |
SA–5 | Gammon | SZ–200 | |
SA–6 | Gainful | 2K12 Kub | |
SA–7 | Grail | 9K32 Sztrela–2 | |
SA–8 | Gecko | 9K33 Osza | |
SA–9 | Gaskin | 9K31 Sztrela–1 | |
SA–10 | Grumble | SZ–300 | |
SA–11 | Gadfly | 9K37 Buk | |
SA–12A | Gladiator | 9K81 SZ–300V /HQ–18 (Kína) | |
SA–12B | Giant | 89A82 | |
SA–13 | Gopher | 9K35 Sztrela–10 | |
SA–14 | Gremlin | 9K34 Sztrela–3 | |
SA–15 | Gauntlet | Antyej 9K330 Tor / 9K331 / 9K332 | |
SA–16 | Gimlet | 9K310 Igla–1 | |
SA–17 | Grizzly | 9K38 Buk-M1-2 | |
SA–18 Grouse | Grouse | 9K38 Igla | |
SA–19 | Grisom | 9M111 Tunguzka | |
SA–20 | Gargoyle | SZ–300PM–1 Volhlov / SZ–300PMU–1/SZ–300PM–2 Favorit / SZ–300PMU–2 Favorit-S | |
SA–X–21 | Growler | SZ–400 Favorit | |
SA–22 | Greyhound | 96K6 Pancir SZ–1 |
Haditengerészeti légvédelmi rakéták [szerkesztés]
SA–N–1 | Goa | SZ–125 Nyeva |
SA–N–2 | Guideline | SZ–75 Dvina |
SA–N–3 | Goblet | M–11 Storm |
SA–N–4 | Gecko | 9K33 Osza |
SA–N–5 | Grail | 9K32 Sztrela–2 |
SA–N–6 | Grumble | SZ–300F |
SA–N–7 | Gadfly | 3K90 M–22 Uragan |
SA–N–8 | Gremlin | 9K34 Sztrela–3 |
SA–N–9 | Gaunlet | 3K95 Kinzsal |
SA–N–10 | Grouse | 9K38–M Igla–1 |
SA–N–11 | Grisom | 9M311K Tunguszka |
SA–N–12 | Grizzly | 9K38 Buk |
Föld–föld rakéták [szerkesztés]
Bővebben: Ballisztikus rakéta |
SS–1 | Scunner | R–1 |
SS–1b | Scud–A | R–11 / R–300 / R–17 |
SS–2 | Sibling | R–2 |
SS–3 | Shyster | R–5 / R–5M |
SS–4 | Sandal | R–12 Dvina |
SS–5 | Skean | R–14 Uszovaja |
SS–6 | Sapwood | R–7 |
SS–7 | Saddler | R–16 |
SS–8 | Sasin | R–9 / R–9A |
SS–9 | Scarp | R–36 |
SS–10 | Scrag | UR–200 |
SS–11 | Sego | UR–100 |
SS–12 | Scaleboard | TR–1 Temp |
SS–13 | Savage | RT–2 |
SS–14 | Scamp | RT–15 (SS–14 Scapegoat néven is ismert) |
SS–15 | Scrooge | RT–20 |
SS–16 | Sinner | RT–21 Temp–2SZ |
SS–17 | Spanker | MR–UR–100 Szotka |
SS–18 | Satan | R–36 |
SS–19 | Stiletto | UR–100N |
SS–20 | Saber | RSZD–10 Pionyer |
SS–21 | Scarab | OTR–21 Tocska |
SS–22 | Scaleboard | TR–1 Temp |
SS–23 | Spider | R–400 Oka |
SS–24 | Scalpel | RT–23 |
SS–25 | Sickle | RT–2PM Topol |
SS–26 | Stone | 9M72 Iszkander |
SS–27 | Sickle–B | RT–2UTTH Topol–M |
SS–28 | Saber | 15ZS53 |
CSS–4 | Dong Feng DF–5 (Kína) | |
CSS–9 | Dong Feng DF–31 (Kína) |
Haditengerészeti felszín–felszín rakéták [szerkesztés]
SS–N–1 | Scrubber | P–1 Scsuka |
SS–N–2 | Styx | P–15 Tyermit |
SS–N–3 | Shaddock | P–5 Pjatyorka |
SS–N–4 | Sark | R–13 |
SS–N–5 | Serb | R–21 |
SS–N–6 | Serb | R–27 (4K10) |
SS–N–7 | Starbright | P–70 Ametyiszt |
SS–N–8 | Sawfly | R–29 |
SS–N–9 | Siren | P–120 Malahit |
SS–NX–10 | ||
SS–NX–11 | ||
SS–N–12 | Sandbox | P–500 Bazalt |
SS–NX–13 | R–27K | |
SS–N–14 | Silex | RPK–3 Metyel |
SS–N–15 | Starfish | RPK–2 Vjuga |
SS–N–16 | Stallion | RPK–6 Vodopad és RPK–7 Vorobej |
SS–N–17 | Snipe | RSZM–45 / R–31 |
SS–N–18 | Stingray | RSZM–50 / R–29 |
SS–N–19 | Shipwreck | P–700 Granyit |
SS–N–20 | Sturgeon | RSZM–52 / R–29 |
SS–N–21 | Sampson | 3K10 Granat |
SS–N–22 | Sunburn | P–270 Moszkit |
SS–N–23 | Skiff | RSZM–54 / R–29RM |
SS–N–24 | Scorpion | P–750 Grom |
SS–N–25 | Switchblade | H–35 |
SS–N–26 | P–800 Onyiksz | |
SS–N–27 | P–900 Alfa | |
SS–NX–28 | R–39 | |
SS–N–29 | RPK–9 Medvegyka | |
SS–NX–30 | R–30 Bulava / RSZM–56 |
Rádiólokátorok NATO-kódjai [szerkesztés]
Bővebben: Rádiólokátor |
P–12 | Spoon Rest | szárazföldi távolfelderítő lokátor |
P–14 | Tall King | szárazföldi felderítő lokátor, az SZ–200 rávezető lokátora |
P–18 | Spoon Rest C/D | szárazföldi távolfelderítő lokátor |
P–37 | Barlock | szárazföldi felderítő, célrávezető lokátor |
MR–600 | Top Sail | Kreszta II-osztályú cirkálók hajófedélzeti felderító lokátora |
?? | Peel Group | hajófedélzeti tűzvezető lokátor |
(1RL33) | Gun Dish | a ZSZU–23–4 önjáró csapatlégvédelmi gépágyú tűzvezető lokátora |
Tengeralattjárók NATO-kódjai [szerkesztés]
- Charlie–I – 670 Szkat
- Charlie–II –670M Szkat–M
- Delta–I – 667B Murena
- Delta–II – 667BD Murena–M
- Delta–III – 667BDR Kalmar
- Delta–IV – 667BDRM Gyelfin
- Kilo – 877 Paltusz
- Typhoon – 8941 Akula
R–11
|
|
Amerikai,
gyakorló céllá átalakított rakéta felállítása indítási
helyzetbe
|
|
SS–1
Scud
|
|
Egyéb elnevezés
|
R–17, R–300 Elbrusz
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
10,70 m
|
Törzsátmérő
|
0,88 m
|
Indulótömeg
|
4400-6500 kg
|
Hasznos teher tömege
|
600-950 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
150-700 km
|
4000 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
1
|
R–12
Dvina
|
|
SS–4
Sandal
|
|
8K63
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
tehetetlenségi
programirányítás
|
Robbanótöltet
|
1 db atomtöltet, 1-2,3 Mt
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
22,10 m
|
Törzsátmérő
|
1,65 m
|
Indulótömeg
|
47 100 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Max. sebesség
|
2570 m/s
|
Hatótávolság
|
2080 km
|
5000 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
1
|
Első fokozat
|
|
Típusa
|
|
Tüzelőanyaga
|
TM–185 (92% Kerozin)
|
Oxidálóanyaga
|
AK–27I (73% Salétromsav,
27% Nitrogén-tetroxid)
|
Tolóereje
|
730 kN
|
Égésideje
|
140 s
|
R–7
Szemjorka
|
|
R-7
Szemjorka
|
|
SS-6
Sapwood
|
|
8K71
|
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Robbanótöltet
|
Termonukleáris, 3-5 Mt
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
31,070-34,220 m
|
Törzsátmérő
|
Központi fokozat:
2,950 m
A teljes rakéta: 10,3 m |
Indulótömeg
|
280 000-283 000 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
8000 km
|
3700 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Első fokozat
|
|
Típusa
|
|
Tüzelőanyaga
|
|
Oxidálóanyaga
|
Folyékony oxigén
|
Tolóereje
|
996 kN (vákuumban)
|
Égésideje
|
120 s
|
Második fokozat
|
|
Típusa
|
|
Tüzelőanyaga
|
|
Oxidálóanyaga
|
Folyékony oxigén
|
Tolóereje
|
1011 kN (vákuumban)
|
Égésideje
|
320 s
|
Háromnézeti
rajz
|
|
Az R–7 típuscsalád
néhány tagja
|
R–16
|
|
SS–7
Saddler
|
|
8K64
|
|
Funkció
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
1 db atomtöltet, 3 vagy 5-6
Mt
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
robbanófej típusától
függően:
30,44–34,3 m |
Törzsátmérő
|
3 m
|
Indulótömeg
|
140 600 – 141 200 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
13 000 km
|
2700–2800 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
2
|
Első fokozat
|
|
Típusa
|
|
Tüzelőanyaga
|
|
Tolóereje
|
3×592 kN
|
Égésideje
|
90 s
|
Második fokozat
|
|
Típusa
|
|
Tüzelőanyaga
|
|
Tolóereje
|
883 kN
|
Égésideje
|
125 s
|
R–36
|
|
R–36
rakéták egy november 7-ei dísszemlénMoszkvában
|
|
SS–9
Scarp
|
|
8K67
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZ–20
|
Funkció
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
Nukleáris, 1×10 MT
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
31,70 m
|
Szárnyfesztáv
|
3,35 m
|
Törzsátmérő
|
3 m
|
Indulótömeg
|
183 890 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
10 200 km
|
1300 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
2
|
RSZD–10
Pionyer
|
|
SS–20
|
|
15ZS45
|
|
Funkció
|
|
Szolgálatba állítás
|
1976 augusztus
|
Irányítás
|
Tehetetlenségi
|
Robbanótöltet
|
Nukleáris, 3×150 kt
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
16,50 m
|
Törzsátmérő
|
1,8 m
|
Indulótömeg
|
37 000 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
5500 km
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
2
|
R–400
Oka
|
|
9P71
szállító-indító jármű és 9M714 ballisztikus rakéta a
szentpétervári tüzérségi múzeumban.
|
|
SS–23
Spider
|
|
9K714
|
|
Egyéb elnevezés
|
OTR–23 Oka
|
Funkció
|
|
Tervező
|
KBM
|
Fő üzemeltetők
|
|
Rendszeresítők
|
Lásd Rendszeresítők
|
Szolgálatba állítás
|
1980.
|
Robbanótöltet
|
50-100 kilotonnás
nukleáris, repesz-romboló, kazettás, vegyi
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
7,53 m
|
Törzsátmérő
|
0,89 m
|
Indulótömeg
|
4360 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
500 km
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
1
|
RT–23
Mologyec
|
|
RT–23
kiállított pédánya Szentpétervárott
|
|
SS–24
Scalpel
|
|
15ZS44, 15ZS52, 15ZS60,
15ZS61
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
1987 november
|
Irányítás
|
Inerciális
|
Robbanótöltet
|
10 x 300 – 10 x 550 kT
|
Kormányzás
|
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
RT–23 UTTH: 23,30 m
|
Törzsátmérő
|
2,40 m
|
Indulótömeg
|
104 500 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
10 450 km
|
500 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
3
|
RT–2PM
Topol
|
|
RT–2PM
Topol dísszemlén
|
|
SS–25
Sickle
|
|
15ZS58
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZ–12M
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
Moszkvai
Hőtechnikai Intézet (Alekszandr
Nadiradze, Borisz Lagutin)
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
Inerciális
|
Robbanótöltet
|
550 kt
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
21,50 m
|
Törzsátmérő
|
1,80 m
|
Indulótömeg
|
45 100 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
10 500 km
|
900 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
3
|
9M72
Iszkander
|
|
Iszkander
rakéta az MZKT–7930 önjáró szállító–indító járművén
|
|
SS–26
Stone
|
|
9M72
|
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Robbanótöltet
|
480 kg
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Indulótömeg
|
3800 kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
50-280 km
|
20 m
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
1
|
R–39
|
|
SS–N–20
Sturgeon
|
|
3M65, 3M20, 3R65
|
|
Egyéb elnevezés
|
RSZM–52, Rif–Ma
|
Funkció
|
|
Gyártó
|
|
Tervező
|
|
Rendszeresítők
|
|
Szolgálatba állítás
|
|
Irányítás
|
asztroinerciális
önirányítás[1]
|
Robbanótöltet
|
|
▲
becsukMéret- és
tömegadatok
|
|
Hossz
|
3M65: 16 m
|
Törzsátmérő
|
3M65: 0,0024 m
|
Szerkezeti tömeg
|
közvetlenül kilövés után
leválik 6 t; első lépcső: 52,8 t:[2] 90 000
kg
|
▲
becsukRepülési
jellemzők
|
|
Hatótávolság
|
8250 km[2]
|
500 - 900 m[2]
|
|
▲
becsukFokozatok
|
|
Fokozatok száma
|
3
|
Első fokozat
|
|
Típusa
|
R–39–1, 15D305 [1]
|
Oxidálóanyaga
|
|
Tolóereje
|
2 060 000 kN[1]
|
Második fokozat
|
|
Típusa
|
R-39–2, Grom–2[1]
|
Tüzelőanyaga
|
|
Oxidálóanyaga
|
|
Harmadik fokozat
|
|
Típusa
|
R–39–3, Rif–3[1]
|
Tüzelőanyaga
|
|
Oxidálóanyaga
|
Submarine-based
missiles: R-29, R-29Р, R-39, R-29РМ, CSS-NX-3, JL-2
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése