Homály fedi a titkos amerikai
űrrepülőgép célját
Jelenleg
is a Föld körül kering az X37B jelű titkos katonai űrrepülőgép,
melyről csak annyit tudni, hogy több mint 200 napig képes az űrben
maradni. A NASA fejlesztéseként indult űrrepülő pénzhiány
miatt került át az amerikai légierőhöz, és valószínűleg
hírszerzési küldetéseket terveznek vele.
AJÁNLAT
"Folyamatosan
teszteljük és fokozatosan újabb és újabb tulajdonságait
ismerjük meg az űrrepülőgépnek" - mondta Tom
McIntyre, az Egyesült Államok légierejének kutatója, a
program vezetője. Az űreszközt eredetileg az űrállomás
kiszolgálására tervezték, de a fejlesztése idővel átkerült a
hadsereghez. Az űrrepülőgépnek állítólag két példánya
készült, amelyek az űrben is jártak már. Többen látták már
a Föld felszínéről, ahogy keringenek bolygónk körül, de máig
nem tudni, milyen célra is használják majd az X37B jelű
űrrepülőgépeket.
Az
X37B még 1999-ben kezdte pályafutását, akkor még a NASA
fejlesztéseként. Később a Pentagon fennhatósága alá került,
2006-tól pedig az USA légierejéhez tartozik, ezért az
űrrepülővel kapcsolatos információk katonai titkot képeznek.
Tavaly és idén azonban már több alkalommal lehetett olvasni
az üzemeléséről. 2010 áprilisától 8 hónapot töltött Föld
körüli pályán az OTV-1 jelű küldetés keretében. Idén
március 5-én pedig az X37B második példánya is elindult,
és még ma is a Föld körül kering - de ennek
a missziónak a részletei is titkosak.
Amit
tudni lehet az űrrepülőgépről
Kevés
biztos információ áll rendelkezésre az X37B jellemzőiről,
ugyanakkor elődjéről, a sajátos módon nagyobb sorszámmal jelölt
X38-as kísérleti űrrepülőgépről több dolog ismert. A
rendszert részben az autonóm, tehát földi segítség nélküli
leszállás tesztelésére fejlesztették ki, illetve amerikai és
európai űrhajósoknak a Nemzetközül Űrállomásra (ISS) történő
feljuttatására és hazahozatalára is használták volna.
Az X37B mérete a klasszikus űrrepülőgépekhez képest (balra fent) és belső felépítése (Space.com)
Ez
az űrrepülőgép kisebb mérete révén olcsóbban tudta volna az
űrállomás legénységét cserélni, mint a Space Shuttle rendszer.
Utóbbiak indítása az ISS teljes kiépítettsége után már nem is
lett volna kifizetődő, hiszen a rakterében már csak olyan apró
felszerelést (alkatrészek, giroszkópok, akkumulátorok, kísérleti
eszközök stb.) szállítottak volna, amelyek feljuttatásához
kisebb űreszköz is elegendő. A 8,8 méter hosszú, 4,5 méter
fesztávú X37B űrrepülőgép viszonylag kisméretű űreszköz,
amely mindössze 3 méter magas, és 5 tonnát nyom. Csekély méretét
jól jellemzi, hogy teljes egészében elférne a klasszikus
űrrepülőgépek rakterében.
Az
X37B 2010 áprilisi indulása
Utoljára
2010. december 3-án landolt az X37B jelű űrrepülőgép, amely
útját ember nélkül, automata üzemmódban hajtotta végre. Bár
maga a küldetés titkos, több felvétel is napvilágot
látott.
Az idén tavasszal indult második küldetés még mindig tart, és
az űrrepülőgép jelenleg is a Föld körül kering.
Titkos
feladatok és célpontok
A
korábbi X38 jelű űrrepülőgép fejlesztés során a NASA
pénze elfogyott, és a munkát katonai vonalon folytatták - így
született meg az X37B. A gépet a Boeing óriásvállalat Phantom
Works üzemében gyártották. A régebbi X38-as változatokhoz
képest a két hátsó, ferde helyzetű vezérsíkon túl két
oldalsó, a klasszikus szárnyakra emlékeztető vezérsíkkal is
felszerelték.
A
hivatalos közlemények alapján az X37B-vel további kísérleteket
terveznek, és a jövőben használni is kívánják katonai célokra.
A feltételezések alapján főleg a földfelszín megfigyelése,
valamint az ilyen feladatokat ellátó egyéb berendezések Föld
körüli pályára állítása lesz a munkája. Egy átlagos
műholdnál ugyanis sokkal többféle manőverre, pályaváltoztatásra
képes, műszerezettsége pedig cserélhető az egyes küldetések
között, és a feladat végeztével vissza is szállíthatja a
megfigyeléshez használt berendezéseket. Valószínűsíthető,
hogy a jövőben hírszerzési célú küldetéseket terveznek vele.
Fantáziarajz az X37B repüléséről
Az
űrrepülőgépről készült megfigyelések alapján megállapítható,
hogy az űreszköz jelenleg 345 és 327 kilométer magasan kering,
pályájának síkja pedig mintegy 43 fokos szöget zár be
bolygónk egyenlítői síkjával. Általában +3 vagy +4 magnitúdós
csillagként vonul az égen, tehát szabad szemmel a kivilágított
városokból nem is látszik.
Merre
látszik az űrrepülőgép?
Az
X37B láthatóságát a heavens-above.com honlapon
lehet megtekinteni. Az űreszköz naponta egy-két alkalommal
halad el hazánk felett, de többnyire igen halvány, és
észrevételéhez zavaró fényektől mentes helyszín, valamint
kisebb kézitávcső szükséges.
|
Egy-egy
kémműhold esetében csak a felbocsátáskor elérhető kamerák és
megfigyelőrendszerek használhatók az űreszköz fedélzetén, míg
egy ilyen kisméretű űrrepülőgépnél a feljuttatott detektorokat
idővel tetszés szerint változtathatják. Emellett a pálya is
módosítható akár egyetlen küldetés során, míg ez a
műholdaknál igen ritka. Az X37B minden felbocsátás idején a
kívántnak megfelelő pályára állítható, és célirányos
felszereléssel látható el - tehát végeredményben hatékonyabb
eszköznek tekinthető egy kémműholdnál.
Eltérés
a korábbi űrrepülőgépektől
Alapvető
hasonlóság az X37B és a mára nyugdíjazott Space Shuttle
űrrepülőgépek között, hogy mindkettő jórészt
újrafelhasználható, bár nem teljes mértékben. A Space Shuttle
rendszernél a fő hajtóanyagtartály ég el, az X37B esetében
pedig mindkét feljuttató rakétafokozat megsemmisül, de maga az
űrrepülőgép többször felhasználható.
Az
X37B és a Space Shuttle űrrepülőgép legfontosabb paraméterei
adat
|
X37B
|
űrrepülőgép
|
hossz
(méter)
|
8,9
|
37,2
|
fesztáv
(méter)
|
4,5
|
23,8
|
magasság
(méter)
|
2,8
|
17,2
|
tömeg
(tonna)
|
4,9
|
78
|
A klasszikus
űrrepülőgépekhez képest alapvető különbség, hogy az X37B
sokkal kisebb méretű és teljesítőképességű. Nagy tömegű
hasznos terhet nem lehet vele az űrbe juttatni, ugyanakkor olcsóbban
startolhat, méghozzá egy régóta használt rakéta segítéségével
- külön fejlesztésre itt tehát nem volt szükség. A rendszer
első fokozatát az Atlas-V rakéta, a másodikat egy Centaur fokozat
alkotja - mindkettő sokat kipróbált hordozóeszköz.
Az
X37B leszállása 2010. december 3-án
További
eltérés, hogy az X37B teljes mértékben használható űrhajósok
nélkül is, és így igen hosszan, a jelek alapján több mint
6 hónapon keresztül képes a Föld körül keringeni, ellentétben
a Space Shuttle rendszerrel. Az energiaellátását napelemek
biztosítják. Képességeiről csak annyi ismert még, hogy autonóm
módon hajt végre légköri fékezést, és azt követően
biztonságos leszállást. Az űrrepülő jövője nem ismert, de nem
kizárt, hogy ha a fejlesztések révén költséghatékony
szállítóeszköznek bizonyul, kisebb terheket az űrállomásra is
fel fog majd juttatni.
Az X37B kapcsolódási lehetőségei az űrállomáshoz (AIAA/Grantz/Boeing)
Visszatért
titkos küldetéséről egy amerikai űrrepülőgép
Az
Egyesült Államok légiereje titkos program keretében juttatott az
űrbe egy kisteherautó méretű űrrepülőgépet. Az X37B jelű
eszköz nemrég szállt le az USA területén.
Az
Egyesült Államok légiereje által felbocsátott X37B jelű
űrrepülőgép december 3-án sikeresen visszatért a Földre. A
Vandenberg Légiközpont területén landolt űreszköz pontos
feladata jelenleg titkos. Ennek ellenére néhány felvétel
napvilágot látott az űrrepülőgépről, ezeket mutatjuk be az
alábbiakban.
Az X37B orrkúpja, amelyen jól láthatók az űrrepülőgépeknél megszokott hővédő csempék (USAF/Vandenberg News)
Az
X37B jelenlegi útját ember nélkül, részben automata üzemmódban
hajtotta végre. A leszállás után több olyan színelváltozás
is mutatkozott a külső borításán, amelyet az utazás,
elsősorban a leszállás közben fellépett hőhatás okozhatott.
Ellenőrzik a hővédő csempéket a landolás után (USAF/Vandenberg News)
A
9 méter hosszú, 4,5 méter fesztávú X37B egy kisméretű
űrrepülőgép, amely mindössze 3 méter magas, és 5 tonnát nyom.
Csekély méretét jól jellemzi, hogy teljes egészében elférne a
"klasszikus" űrrepülőgépek rakterében.
Az X37B nem sokkal magasabb egy átlagos embernél (USAF/Vandenberg News)
Az
X37B még 1999-ben kezdte pályafutását, akkor még mint NASA
projekt. Később a Pentagon fennhatósága alá került, majd
2006-tól az USA légierejéhez tartozik. Jelenlegi küldetése 2010
áprilisában kezdődött, és csak most tért vissza a Föld körüli
pályájáról. Útjának célja és részletei nem nyilvánosak.
Az X37B-t indító Atlas hordozórakéta (balra), az űrrepülőgép vázlatos szerkezete (középen) és mérete a hagyományos űrrepülőgépekhez viszonyítva (lent) (space.com)
A
korábban Orbital Test Vehicle 1, azaz keringő próbaeszköz 1 néven
is ismert űrrepülőgép legfrissebb változata az amerikai légierő
és a Boeing vállalat közös fejlesztése keretében született
meg. Eredetileg az autonóm, tehát földi segítség nélküli
leszállás tesztelésére fejlesztették ki. Noha 2010. április
22-i, egy Atlas-5 típusú hordozórakétán végrehajtott startja
nyilvános volt, és az elmúlt hónapokban sok érdeklődő is
azonosíthatta az égen, mint halvány, a műholdakhoz hasonló
fénypontot - maga a küldetése célja nem nyilvános.
Az
X37B áprilisi indulása
Az
űreszközről eddig közölt írások alapján az X37B célja főleg
a földfelszín katonai célú megfigyelése lehet - az ilyen
feladatokat ellátó egyéb berendezéseket bolygónk körüli
pályára is juttathatja, majd akár vissza is térhet velük.
Egy átlagos műholdnál sokkal többféle manőverre,
pályaváltoztatásra képes, továbbá a küldetés végén vissza
is tud térni a felszínre.
*
* * * *
Az
[origo] Horváth András űrkutatót kérdezte az X37B küldetéséről.
[origo]: Hogyan
született meg az X37B, mit lehet tudni az előzményekről?
Horváth
András: Az X37B a korábbi és érdekes módon nagyobb sorszámmal
jelölt X38-as kísérleti űrrepülőgép továbbfejlesztett
változata. Az eredeti példányt a NASA és az ESA számára,
amerikai és európai űrhajósoknak a Nemzetközül Űrállomásra
történő feljuttatására és hazahozatalára tervezték. A NASA
pénze eközben elfogyott, és a fejlesztést a katonai vonalon
folytatták, így született meg az X37B.
Mennyiben
különbözik az X37B a korábbi változattól?
Mivel ez
katonai program lett, keveset tudni róla. Azonban annyi egyértelmű,
hogy a korábban csak két hátsó, ferde helyzetű vezérsíkon túl
két oldalsó, a klasszikus szárnyakra emlékeztető vezérsíkkal
is felszerelték az X37B-t.
Az X38 űrrepülőgép Houstonban (Horváth András)
Lehet-e
további részleteket sejteni az X37B-vel kapcsolatban?
Lévén
katonai program, nem sokat tudni róla. Az Egyesült Államokban
napjainkban is hasonló ütemben folyhatnak a katonai jellegű
űrtechnikai fejlesztések, mint korábban, de részletek nem
ismertek.
Történelmi korszak zárult az utolsó űrrepülőgép landolásával
Az
Atlantis csütörtöki landolásával egy harmincéves korszak
fejeződött be, amelynek része volt a Nemzetközi Űrállomás
létrehozása és a Hubble-űrtávcső pályára állítása is. Az
űrrepülőgépek amerikai utódjául szolgáló űrhajó már
készül, de még jó ideig orosz Szojuz űrhajók szállítják
majd a NASA asztronautáit a Nemzetközi Űrállomáshoz.
Áttekintjük, mit teljesítettek az űrrepülőgépek az
elmúlt harminc évben.
AJÁNLAT
KÉPGALÉRIA
Magyar
idő szerint csütörtökön délben érkezett vissza a Földre négy
utasával az utolsó űrrepülőgép. Az Atlantis landolásával
befejeződött a NASA űrrepülőgép programja, egy történelmi
időszakot zárva le az amerikai űrügynökség életében.
Az
1972-ben indult NASA Space Shuttle program célja az volt, hogy
egy ember és teher együttes szállítására alkalmas, többször
is felhasználható hordozórendszere legyen az űrügynökségnek.
A terv az volt, hogy az űrrepülőgépek komoly terheket,
köztük a Nemzetközi Űrállomás egységeit is felviszik Föld
körüli pályára, ahol az űrhajósok azonnal szerelési
műveleteket is végezhetnek rajtuk. Azért esett a választás
a többször felhasználható rendszerre, mert a tervek
alapján ezzel lényegesen csökkenthetőnek tűnt a
felbocsátások költsége.
Az
első űrrepülőgép, a Columbia 1981. április 12-én startolt. A
következő harminc évben összesen 135 repülést hajtottak végre,
és ezalatt 1316 napot, tehát együttesen három és fél évet
tartózkodtak a világűrben. A Föld körüli pályán az
űrrepülőgép általában 320 kilométer körüli magasságban
keringett, és maximálisan ennek kétszeresére tudott
felemelkedni. A leghosszabb küldetés 17 és fél napig
tartott, és összesen 836 ember jutott a világűrbe
űrrepülőgépekkel.
A rendszerből az űrrepülőgépek teljesen újrahasznosíthatók voltak, bár minden küldetés után több apró részt kellett javítani rajtuk. A két oldalsó, szilárd hajtóanyagú segédrakéta, miután kiégett, ejtőernyővel szállt le a tengerre, tehát ez is többször használható volt. Az egyetlen nem újrahasznosítható egység a fő hajtóanyagtartály volt, amely a visszatérés során a légkörben elégett.
Az
űrrepülőgépek küldetéseinek összefoglaló táblázata
Az
űrrepülőgépek üzemelése
Egy
levált szigetelésdarab
Indításkor
megfelelő időjárás esetén a rendszert egy hernyótalpas
szállítójárművel vitték ki a starthelyre, ahol feltöltötték
a fő üzemanyagtartályt, és ideális esetben, ha az idő még
mindig alkalmas volt, és nem adódott technikai probléma, elindult
az űrrepülőgép. A startot két szilárd hajtóanyagú
segédrakéta segítette, amelyek az indulás után 2 perccel, közel
80 kilométer magasan kiégtek, majd leváltak a rendszerről. Innen
kezdve az űrrepülőgép a nagy üzemanyagtartályban lévő
megmaradt folyékony hidrogént és oxigént használta, saját
hajtóművével emelkedett tovább. A startot követően nyolc és
fél perccel kifogyott a fő üzemanyagtartály, és az űrrepülőgép
elérte a kívánt keringési magasságot.
A
start során gyakran nemcsak a változékony időjárás és
a kisebb technikai problémák okoztak nehézséget. A rendszer
egyik veszélyforrása volt, hogy az extrém hideg folyékony
hidrogénnel és oxigénnel feltöltött üzemanyagtartály falára
a légköri vízpára kifagyott, és nagy jégtömböket
alkothatott. Ezek az emelkedés során leválhattak, és ha erre
az első két percben került sor, a légellenállás miatt
annyira lelassulhattak, hogy az űrrepülőgépnek ütődve súlyos
sérülés okozhattak. A Columbia
űrrepülőgép esetében a
szárny belépő élén keletkezett egy repedés, s ettől semmisült
meg a visszatéréskor.
A
visszatérés a földet érést kivéve általában automatikus
üzemmódban történt, de manuális beavatkozásra is volt
lehetőség. A fékezést követően 120 kilométeres magasságban
kezdett el lassulni az űrrepülőgép a légellenállástól,
ekkor még az adott magasságban jellemző hangsebességnek
25-szörösével (közel 30 ezer kilométer/órával) haladt. Az
ereszkedés során úgynevezett S manővereket végzett,
amikor oldalra
fordult,
de átlagosan tartotta az eredeti irányt. Az űrrepülőgépek
a leszállás végén közel 350 kilométer/óra sebességgel
értek talajt, lassulásukat 12 méter átmérőjű fékezőernyő
segítette.
A
program mérföldkövei
1981: a Columbia első útja, amely csak két napig tart
1982: az űrrepülőgép programban hivatalosan is rendszeres repülések indulnak, már nem kísérleti céllal
1983: a Challenger első útja és az első űrséta az űrrepülőgépről
1984: a Discovery első útja és az első köldökzsinór nélküli űrséta
1985: az Atlantis első útja
1986: a Challenger katasztrófája, amely hét áldozattal járt
1988: újraindul a megtorpant űrrepülőgép-program a Discovery startjával
1989: űrrepülőgépről indítják el a Galileo űrszondát a Jupiter felé
1990: az űrrepülőgép felbocsátja a Hubble-űrtávcsövet
1992: a felrobbant Challangert helyettesítő Endeavour első útja
1993: első szervizküldetés a Hubble-űrtávcsőhöz
1994: első orosz űrhajós az űrrepülőgépen
1995: első összekapcsolódás a Mir űrállomással
1998: a Mercury űrhajóval repült 77 éves John Glenn űrrepülőgéppel tér vissza az űrbe
2003: a Columbia űrrepülőgép katasztrófája, amely hét áldozattal jár
2005: újraindul a megtorpant űrrepülőgép-program a Discovery startjával
2011: a Discovery, az Endeavour és az Atlantis utolsó startja
Az
űrrepülőgépek eredményei
Az
űrrepülőgépek kifejlesztése és üzemeltetése során sok
technikai megoldás és tapasztalat született, amelyek továbbra is
segítik az űrtevékenységet. A konkrét eredmények között a
legfontosabb, hogy az űrrepülőgépekkel hozták létre a
Nemzetközi Űrállomást, az emberkéz alkotta legnagyobb tömegű
szerkezetet a világűrben. A tudományos kutatásokra
szolgáló Spacelab modul (amely a Föld körüli pályán is
az űrrepülőgép rakterében maradt) 1983 és 1998
között huszonkét alkalommal járt a világűrben. A
laboratóriumban csillagászati megfigyelések mellett
mikrogravitációs kísérleteket hajtottak végre, különböző
fizikai, kémiai és biológiai folyamatok lezajlását vizsgálták
a súlytalanságban.
Több
műholdat és űrtávcsövet állítottak pályára az
űrrepülőgépekkel, ilyen a Chandra- és
aHubble-űrtávcső is.
A Magellan, a Galileo és
az Ulysses
űrszondákat szintén
az űrrepülőgépek szállították fel. Négy alkalommal
látogatták meg segítségükkel a Hubble-űrtávcsövet, és
megnövelték annak élettartamát, valamint fejlesztéseket is
végrehajtottak rajta. Az űrrepülőgépek legénysége
rendszeresen látogatta a Nemzetközi Űrállomást, és
több alkalommal jártak a Mir űrállomáson is. Mindezek felett
fényképezték és radarral is mérték bolygónk felszínét az
űrrepülőgépek fedélzetéről.
Látványos
pillanatok az űrrepülőgépek történetéből
Mennyibe
került az űrrepülőgép-flotta?
Az
űrrepülőgépek kifejlesztése az eredeti tervek alapján 7,4
milliárd dollárba került volna (ez az inflációt is számolva
mai értéken 43 milliárd dollárt jelent). Egy-egy repülés
költségét 9,3 millió dollárra (mai értéken 54 millió
dollárra) tették, és a becslések alapján a rendszer egy
kilogramm hasznos terhet 260 dollárért (mai áron 635 dollárért)
tudott volna Föld körüli pályára állítani. A gyakorlatban a
rendszer kifejlesztése és üzemeltetése mai áron, tehát
inflációval is számolva 196 milliárd dollár volt, közel
négyszerese az eredeti becslésnek. Egy-egy küldetés pedig közel
450 millió dollárba került, és sokkal ritkábban sikerült
űrrepülőgépet indítani, mint tervezték.
Jó
tudni az űrrepülőgépekről
|
A
programban közvetlenül több mint ötezer személy dolgozott, és
még közel ötször annyian voltak valamilyen munkakapcsolatban az
üzemeltetéssel. Közülük sok szakembernek a további
foglalkoztatása nem megoldott, bár többen más
programokban fognak szintén űrtevékenységgel foglalkozni.
Az
űrrepülőgépek után
A
flotta tagjait száz repülésre és tízéves élettartamra
tervezték eredetileg. Az űrrepülőgépek kialakításának egyik
célja az olcsó üzemeltetés volt, azonban az évek alatt
kiderült, hogy ez nem valósult meg, és a rendszer fenntartása
is igen költséges. Részleges pótlásukra dolgozták ki
az Orion
űrhajó és
az Ares
hordozórakéta tervét,
a Holdra történő visszatérés tervével együtt. A programot
azonban Barack Obama amerikai elnök leállíttatta,
és jelenleg nincs ember szállítására alkalmas űreszköze az
Egyesült Államoknak. A tesztelés alatt álló Dragon
űrhajót várhatóan
néhány éven belül üzemelik be, de addig az orosz Szojuz űrhajók
szállítják majd borsos áron, fejenként 51-60 millió
dollárért az amerikai asztronautákat.
A
nyugdíjazott űrrepülőgépeket a nagyközönség számára az
alábbi helyszíneken állítják ki, és ezek mellett egy-egy
részegységük még további helyszínekre kerül:
- Endeavour - California Space Center
- Enterprise (földi példány, nem járt az űrben) - Intrepid Tengeri, Légügyi és Űrkutatási Múzeum
Az
űrrepülőgépek kétségtelenül sok hasznos tapasztalatot
nyújtottak, és számos fejlesztéssel, felismeréssel jártak.
Legfontosabb eredményük a Nemzetközi Űrállomás létrehozása,
amelynek igazi célja, a tudományos és technikai eredmények,
felfedezések megvalósítása még jórészt hátravan - hiszen
eddig főleg fejlesztették, és nem kifejezetten használták.
Kétségtelen, hogy érdekes és hasznos kísérlet volt az
űrrepülőgép-program, de az idő mára eljárt az eredeti ötlet
felett, és az igények is jelentősen változtak - ezért szükséges
a váltás.
Utoljára indul űrrepülőgép teljes legénységgel
Huszonötödik
és egyben utolsó alkalommal startol az Endeavour űrrepülőgép
április végén. Felszerelései között egy nagy részecskedetektor
is található, amelyet az űrállomás külső felületére
rögzítenek majd. A berendezés segtségével a
láthatalan tömeg jellemzőit vizsgálják.
A
kületés logója (NASA)
AJÁNLAT
Legkorábban
árpilis 29-én indulhat az Endeavour űrrepülőgép utolsó
útjára. A legénységet Mark
Kellyparancsnok,
Gregory H. Johnson pilóta, Michael Fincke, Greg Chamitoff, Andrew
Feustel küldetés-specialisták és az európai Roberto Vittori
alkotják. A parancsnok személye kérdéses volt egy ideig,
Mark Kelly feleségét ugyanis egy merénylő
fejbe lőtte 2011
januárjában.
Az
STS-134 jelű küldetés az utolsó, teljes legénységgel
induló küldetés lesz az űrrepülőgépek
történetében. Ennek során felszállítják az űrállomásra
az Alpha
Magnetic Spectrometer-2 (AMS)
nevű detektort, valamint az Express
Logistics Carrier-3(ELC-3)
logisztikai egységet. További feladat két S-hullámsávú
kommunikációs rádióantenna és egy nagynyomású gáztartály
felszerelése lesz, emellett a legénység Dextre
robotkarnál és
a külső, a mikrometeorit-becsapódások ellen védő
szigetelésnél is végez majd szerelési munkákat (emellett
néhány kisebb egyéb fejlesztést is végeznek maj az űrhajósok).
Az
AMS egységet az űrrállomás külső felületére, az S3
jelű szerkezeti elemre rögzítik. A hatalmas mágnest tartalmazó
érzékelővel részecskefizikai megfigyeléseket végeznek
majd, többek között antianyagot keresnek, illetve a
berendezéssel nyert adatok a láthatatlan
tömeg jellemzőinek
jobb megismerésében is segíthetnek. Az ELC-3 egység
gyakorlatilag egy szállítótartály, amelyben több felszerelést
visznek az űrállomásra, közöttük egy nagynomású
gáztartályt, a két S-hullámsávú antennát és egy
ammóniatartályt, amelyeket az űrállomáson szerelnek fel a
megfelelő helyekre.
Fantáziarajz az AMS egységről az űrállomás külső felületén (NASA)
Az
Endeavour lesz az utolsó, teljes legénységgel startoló
űrrepülőgép. Küldetése során egy másik űrrepülőgép, az
Atlantis csökkentett legénységgel készenlétben áll, és ha az
Endeavour a start során fellépő esetlegesek sérülés miatt
nem lenne képes visszatérni, akkor mentőcsónakként szolgálhat.
Ettől függetlenül - ha már felkészítették az utazásra - az
Atlantis az Endeavour sikeres küldetése estén is indulni fog,
azonban csak négy személy lesz a fedélzetén. Így ha ez az
űrrepülőgép kerülne bajba, a legénységét vissza lehetne
hozni Szojuz-űrhajókkal is. Ennek az extra, STS-135 jelű
küldetésnek anyagi okok miatt sokáig kérdéses volt
a végrehajtása - azonban a jelenlegi döntés értelmében az
Atlantis fog utolsóként startolni az űrrepülőgépek közül,
méghozzá ideális esetben június 28-án.
Starthoz készül az Endeavour űrrepülőgép (Ben Cooper, Spaceflight Now, Launch Photography)
Ezzel
az űrrepülőgép-korszak lezárul. A továbbiakban egyelőre
Szojuz-űrhajókkal látják el és cserélik az űrállomás
legénységét, teherszállításra pedig az orosz Progresz, az
európaiATV és
a japán HTV teherűrhajókat
használják. A tervek szerint néhány éven belül új,
személyszállításra alkalmas űreszköz fog üzemelni Amerikában,
az első magánkészítésű űrhajó, a Dragon.
A hétszemélyes űreszköz már több sikeres kísérletben vett
részt, és elvileg erre hárul majd a fő feladat az űrállomás
legénységének cseréjében.
A
magánszektor előretörése az űrturizmus területén
még jelentősebb, amit jól mutat, hogy a rendszeres utazásokra
készített Space
Ship Two nevű,
űrugrásra képes űreszköz hamarosan üzembe áll. Ez azonban az
ez nem képes Föld körüli pályára állni, mindössze néhány
perces súlytalanságot és ezalatt nagyszerű panorámát
biztosítanak a tehetős utazóknak.
Megtörtént az Endeavour utolsó előtti landolása
Hétfő,
közép-európai idő szerint 7.07
A
kedvezőtlen időjárási előrejelzések ellenére végül mégis
derült és nyugodt körülmények között, vasárnapról hétfőre
virradó éjszaka, közép-európai időben 4.20-kor landolt az
űrrepülőgép a floridai űrközpontban.
A
küldetés keretében az űrállomáshoz csatlakoztatták az új
Tranquility modult, rajta a látványos körpanorámát biztosító
Cupola egységgel. Az Endeavour a tervek alapján még egyszer,
2010. július végén indul az űrállomáshoz, de a következő
alkalommal, márciusban a Discovery startol, több kisebb kiegészítő
felszereléssel.
Éjszakai
leszállás: ezúttal a 23. alkalommal az űrrepülőgépek
történetében (NASA TV)
Vasárnap,
közép-európai idő szerint 11.53
Az
Endeavour tervezett floridai landolási helyén változékony az
időjárás: néhány esőfelhő a leszállópályától 48
kilométeres távolságon belül mutatkozik, ezért egyelőre nem
biztos a földetérés időpontja. Amennyiben az első adandó
alkalommal lehetőség nyílik rá, akkor az éjszakai leszállás
lesz, közép európai idő szerint hétfő hajnalban 4.16 körül,
amelyet az interneten a NASA TV, magyar nyelvű szakkommentárral
pedig a galileowebcast közvetít.
Az
űrállomás képe a távolodó űrepülőgép kabinjából fotózva
(NASA)
Szombat,
közép-európai idő szerint 9.41
Az
Enderavour péntekről szombatra virradó éjszaka, közép-európai
idő szerint 1.54-kor vált le az űrállomásról. A különválás
után nemcsak az űrrepülőgép felületét örökítették meg,
de az Endeavour legénysége is több felvételt készített az
ISS-ről, amely térfogatát tekintve 90%-ban, tömegét tekintve
pedig 98%-ban tekinthető késznek. Lefotózták továbbá a
mentőcsónakként az űrállomáshoz csatlakozó Szojuz-űrhajót,
amelynek külső felületéről a szigetelés egy kisebb levált.
A
küldetés keretében minden tervezett feladatot végrehajtottak, a
munka biztos befejezéséhez egy nappal meg is hosszabbították
az űrállomáshoz csatlakozott időtartamot. Jelenleg az Endeavour
külső felületén végzik az utolsó ellenőrzéseket, majd a
leszállásra a tervek alapján hétfő hajnalban,
közép-európai idő szerint 4.16 körül kerül sor.
Péntek,
közép-európai idő szerint 8.23
Az
űrhajósok pénteken megkezdték az előkészületeket az
űrállomásról történő leválásra és a hazatérésre. Tegnap
Barack Obama amerikai elnök is felhívta az asztronautákat, aki
korábbi bejelentésének
megfelelően hangsúlyozta,
hogy az űrállomás fenntartása és működtetése fontos cél a
következő években is.
Barack
Obama, körülötte diákok, a képernyőn pedig az űrállomás
legénysége (NASA)
Az
új Cupola egység felavatásÁNAK keretében egy kisebb földi
"szuvenírt" is elhelyeznek benne: egy plakettet, rajta
két kődarabbal. Egyiket űrhajóstársuk gyűjtötte a Mount
Everest csúcsáról, a másikat pedig az Apollo-11 expedíció
hozta a holdi Nyugalom-tengeréről.
Nicholas
Patrick a Cupola egységben (NASA)
Csütörtök,
közép-európai idő szerint 9.02
A
NASA több új felvételt is nyilvánosságra hozott az űrállomás
legújabb, Cupola nevű egységével kapcsolatban, ezekből
válogattunk az alábbiakban.
A
Cupola elhelyezése után, még zárt ablakokkal (NASA)
Terry
Virtis (balra) és Jeffrey Williams a Cupola egységben, háttérben
a Földdel (NASA)
Látvány
az egyik ablakból az űrállomás napelemtábláival és földi
felhőkkel (NASA)
Szerda,
közép-európai idő szerint 11.15
A
küldetés harmadik és egyben utolsó űrsétáján Robert Behnken
és Nicholas Patrick asztronauták feloldották az újonnan
felszerelt Cupola egység ablakait fedő fémsapkák rögzítéseit,
valamint a Tranquility modul hűtőrendszerénél végeztek
szereléseket. Az asztronauták szerdán, közép-európai idő
szerint 3.15-kor léptek ki a világűrbe, és 5 óra 48
perc alatt végeztek a feladatokkal.
A
Cupola egység nyitott ablakai, lent a Szahara. A képet
Soichi Noguchi japán űrhajós közölte először
a Twitteren
A
látványos panorámát biztosító, hétablakos Cupola egység
segítségével ezentúl nemcsak a kamerák biztosította látványra
kell hagyakozniuk az asztronautáknak, amikor külső műveletet
hajtanak végre a robotkarral. A Cupola a Föld megfigyelésében
is fontos, új eszköz. Az egység középső, 80 centiméter
átmérőjű ablaka egyébként a legnagyobb, amelyet valaha a
világűrbe küldtek.
Robert
Behnken (jobbra) és Nicholas Patrick az űrséták között a
robotkarral az űrállomás belsejéből dolgoznak (NASA)
Az
1998-tól épülő űrállomás befejezéséhez már csak négy
űrrepülőgépes küldetést tervez a NASA. A következő
alkalommal - március 18. és április 5. között - a
Discovery indulhat a világűrbe.
Kedd,
közép-európai idő szerint 9.11
Február
15-én, hétfőn pihenőnapot kaptak az asztronauták a Nemzetközi
Űrállomáson. Ekkor is voltak feladataik, de a menetrend kevésbé
volt feszített, mint egyébként. A Harmony modulon korábban
elhelyezett PMA-3 jelű dokkolási adaptert az új Tranquility
modulra helyezték át.
A
PMA-3 adaptert a robotkarral helyzik át (NASA TV)
A
továbbiakban a Cupola egység belső felületein végeznek még
szerelési műveleteket, többek között az elektromos kábeleket
kapcsolják össze. Kedd éjszaka kezdődik az utolsó, harmadik
űrséta a küldetés során. Ekkor oldják fel a Cupola egység
ablakait védő fémkupakok rögzítéseit, majd szerdán vagy
csütörtökön nyitják ki azokat.
Hétfő,
közép-európai idő szerint 9.07
Az
űrállomás belsejéből irányított robotkarral hétfőn
közép-európai idő szerint 4.22-kor megragadták a Cupola
egységet, majd több technikai nehézség után kibontották a
földi csomagolásból, és 5.30 körül a Tranquility modul alsó
részéhez csatlakoztatták. Ezzel látványos panoráma nyílt a
Földre az új egység hét ablakán keresztül - noha
a rendszer teljes felélesztésén még dolgozni kell.
Vasárnap,
közép-európai idő szerint 12.12
Robert
Behnken és Nicholas Patrick 5 óra és 54 perc munka után,
február 14-én közép-európai idő szerint 9.14-kor befejezték
a második űrsétát. A fő feladatuk az új Tranquility modulnak
az űrállomás ammónia hűtőfolyadék-rendszerébe való
bekapcsolása volt. A szerelés közben kevés ammónia a világűrbe
is jutott, ahol azonnal szilárd halmazállapotúra fagyott -
ilyenkor úgy fest, mintha hópelyhek lebegnének szét a
világűrbe. Az apró ammónia kristályokból a szkafander külső
felületére is jutott, de ezek teljesen ártalmatlanok.
Az
űrállomáshoz közeledő Endeavour képe február 10-én,
háttérben a földi légkörrel, amelyet színesre fest a lapos
szöggel érkező napfény (NASA)
Péntek,
közép-európai idő szerint 11.18
Sikeresen
befejeződött az első űrséta. A munka fő eredménye egy "új
szoba" az űrállomáson: a Tranquility modult csatlakoztatták
az ISS-hez. Az űrállomás belsejéből először a
robotkarral a helyére illesztették a 16,5 tonnás új
modult, majd Robert Behnken és Nicholas Patrick 6,5 órán
keresztül dolgozott az űrben a rögzítéseken. A ISS-hez történő
teljes integrációhoz az elektromos-, a hűtő és egyéb
rendszereket is össze kell kapcsolni, erre a következő napokban
kerül sor. Ezt követően az űrállomás 98%-ban késznek
tekinthető.
Pillanatkép
a szerelésekről: a robotkarral az új Tranquility modult
mozgatják; az Endeavour űrrepülőgép és
a "mentőcsónakként" működő Szojuz-űrhajó
is látható, balra fent a japán Kibo modul, háttérben a
Földdel (NASA)
Péntek,
közép-európai idő szerint 8.02
Az
első űrséta péntek hajnalban, közép-európai idő szerint
3.17-kor kezdődött. A 6,5 órásra tervezett munka fő célja a
Tranquility modul rögzítése az űrállomáshoz, majd ezen a
panorámát biztosító Cupola egység végső helyzetbe
csatlakoztatása. Az űrsétát az érdeklődők a NASA
TV élő
adása segítségével követhetik.
Az
Endeavour sérüléséről egyelőre nincs további információ.
Csütörtök,
közép-európai idő szerint 9.07
A
részletes vizsgálatok egy sérült hővédő csempét és egy
kitüremkedett kerámiagyűrűt azonosítottak az Endeavour külső
felületén. A sérülések nem látszanak komolynak, de további
elemzést igényelnek, és csak ezek után lehet megállapítani,
hogy szükség van-e esetleg kinti javításra. A pilótafülke
tetején van a sérült védőelem, amelyet már a Földön
megpróbáltak kijavítani, de a művelet ezek szerint nem járt
teljes sikerrel. Friss információkkal folyamatosan jelentkezünk.
A
pilótafülke ablakának rögzítésénél mutatkozó,
kitüremkedett kerámiaelem kinagyított képe (jobbra) (NASA)
Mindezektől
függetlenül megoldottak egy kisebb problémát az egyik
szkafandernél: Robert Behnken űrruháján a kesztyű fűtésénél
és kamerája bekapcsolásánál adódott átmeneti probléma.
Emellett az asztronauták megkezdték a vizelettisztító rendszer
javítását.
Szerda,
közép-európai idő szerint 20.11
Az
Endeavour szerdán, közép-európai idő szerint 6.06-kor
összekapcsolódott a Nemzetközi Űrállomással. Mielőtt az
űrrepülőgép a Harmony modul PMA-2 jelű dokkoló egységéhez
kapcsolódott volna, szokás szerint fordult egyet, hogy az ISS-ről
is megfigyelhessék hasi részét, esetleges sérülésekre
vadászva. Az űrrepülőgép hatfős személyzetével együtt így
11-re nőtt az űrállomás lakóinak száma. Az első űrsétára
csütörtökön kerül sor.
Az
űrállomáshoz nyitott raktérrel közeledő Endeavour (NASA)
Kathryn
Hire a súlytalanságban (NASA)
Kedd,
közép-európai idő szerint 20.58
Az
Endeavour legénysége befejezte a külső felületek ellenőrzését,
a start során esetleg keletkezett sérülésekre vadászva. Az
indulás után közel két perccel néhány jégdarab levált a
rendszerről, de nem találták el az űrrepülőgépet. A
felvételeket részletesebb elemzésre a houstoni központba is
lesugározták, de a vizsgálatok során nem mutatkozott feltűnő
sérülés. Az Endeavour szerdán, közép-európai idő szerint
6.06-kor dokkolt az űrállomáshoz.
Az
emelkedő űrrepülőgép a start után 14 másodperccel (NASA)
A
NASA egyébként egy ideje élő adást sugároz a Nemzetközi
Űrállomás fedélzetéről. Az érdeklődők itt követhetik az
űrhajósok hétköznapjait. A közvetítés
ahttp://www.nasa.gov/station honlapon,
a "Live Space Station Video" link alatt tekinthető meg.
Akik pedig Twitter bejegyzéseket szeretnének kapni az
űrhajósoktól, azoknak ahttp://twitter.com/NASA_Astronauts oldalt
érdemes meglátogatniuk. Itt több asztronauta is "csiripel",
legutóbb például az űrállomáson dolgozó Soichi Noguchi japán
űrhajós (aki Astro_Soichi néven fut) írta a dokkolás utáni
találkozóról: "Hatch opened, and saw six smiling faces!"
(azaz a zsilip kinyitása után 6 mosolygós arcot látott, az
Endeavour legénységét). Astro_Soichit már 68 ezren követik a
Twitteren. Érdemes megnézni ezeket az oldalakat, mert még soha
nem volt ilyen közvetlen az űrhajósok kapcsolata a
nagyközönséggel.
Magyar
idő szerint hétfőn 10.14-kor, újabb egynapos halasztás után
elindult a világűrbe az Endeavour űrrepülőgép. A küldetés
során a Földünkre körpanorámás rálátást nyújtó
Cupola egységet és a Tranquility modult szállítják fel a
Nemzetközi Űrállomásra. A Cupola hat ablakából lenyűgöző
látvány tárul majd az asztronauták elé, ahonnan a robotkarral
végzett külső műveleteket is irányíthatják.
Az
Endeavour útja az űrrepülőgépek 130. küldetése, amelyek ezt
követően már csak négyszer indulnak az űrbe. Az
Endeavournek ez volt az utolsó előtti startja, amelyen minden
rendben zajlott, és a gép körülbelül 9 perccel a start után
Föld körüli pályára állt. Az Endeavour szerdán kapcsolódik
össze a Nemzetközi Űrállomással.
Az
STS-130-as jelzésű küldetés startját eredetileg február 4-re
tervezték, de csúsztak az előkészületek. A legénység fő
feladata a 18 tonnás, 7x5,4 méteres Tranquility nevű új modul
(Node 3) feljuttatása és az űrállomáshoz kapcsolása.
Ehhez a modulhoz kapcsolódik majd a kisebb Cupola egység, amely a
robotkarral végzett külső műveletek és különböző kinti
szerelések megfigyelése mellett lenyűgöző látványt biztosít
hat ablakával a Földre. Emellett egyéb felszereléseket
szállít fel az Endeavour. A küldetés során tervezett három
űrséta mindegyike 6,5 órán keresztül tart.
A
legénység balról jobbra Terry Virts, Nicholas Partick, Bob
Behnken, Kay Hire, George Zamka, Steve Robinson, háttérben a
Cupola ablakainak stilizált ábrázolásával, mögötte bolygónk
képével
A
küldetés tervezett programja:
1.
nap: start, csomagtér kinyitása a Föld körüli pályán.
2. nap: ellenőrzések, összekapcsoló rendszer előkészítése.
3. nap: összekapcsolódás az űrállomással.
4. nap: űrséta előkészítése.
5. nap: Behnken és Patick végrehajtja az első űrsétát, amelynek során leveszik a Unity modulról azt a borítást, ahova a Tranquility modult csatlakoztatják még az űrséta során. Ezt követően végeznek néhány szerelést és összekapcsolják az elektromos rendszert.
6. nap: űrrepülőgép külső felületének célzott ellenőrzése, következő űrséta előkészítése
7. nap: Behnken és Partick végrehajtja a második űrétát, amelynek során a Unity és a Tranquility modul ammónia hűtőrendszerénél végeznek szerelést.
8. nap: a Tranquility elülső részéről leszerelik a Copula egységet és áthelyezik annak "alsó" felére.
9. nap: a PMA-3 jelű adaptert csatlakoztatják a Tranquility külső felületéhez.
10. nap: Behnken és Patrick a harmadik űrséta során bekapcsolja az ammónia hűtőrendszert, valamint egyéb szereléseket végeznek.
11. nap: lekapcsolódás előkészítése, szükség esetén az űrállomás keringési magasságának megemelése.
12. nap: űrrepülőgép leválik az űrállomásról.
13. nap: utolsó ellenőrzések, leszállás előkészítése.
14. nap: leszállás.
2. nap: ellenőrzések, összekapcsoló rendszer előkészítése.
3. nap: összekapcsolódás az űrállomással.
4. nap: űrséta előkészítése.
5. nap: Behnken és Patick végrehajtja az első űrsétát, amelynek során leveszik a Unity modulról azt a borítást, ahova a Tranquility modult csatlakoztatják még az űrséta során. Ezt követően végeznek néhány szerelést és összekapcsolják az elektromos rendszert.
6. nap: űrrepülőgép külső felületének célzott ellenőrzése, következő űrséta előkészítése
7. nap: Behnken és Partick végrehajtja a második űrétát, amelynek során a Unity és a Tranquility modul ammónia hűtőrendszerénél végeznek szerelést.
8. nap: a Tranquility elülső részéről leszerelik a Copula egységet és áthelyezik annak "alsó" felére.
9. nap: a PMA-3 jelű adaptert csatlakoztatják a Tranquility külső felületéhez.
10. nap: Behnken és Patrick a harmadik űrséta során bekapcsolja az ammónia hűtőrendszert, valamint egyéb szereléseket végeznek.
11. nap: lekapcsolódás előkészítése, szükség esetén az űrállomás keringési magasságának megemelése.
12. nap: űrrepülőgép leválik az űrállomásról.
13. nap: utolsó ellenőrzések, leszállás előkészítése.
14. nap: leszállás.
Az
ESA által kifejlesztett Cupola a földi szerelőcsarnokban,
fémsapkával védett, lezárt ablakokkal
A
Tranquility modul helye az űrállomáson (NASA)
Az
űrrepülőgépek utolsó útjai
A
rendszer nyugdíjazása előtt még négy alkalommal száll fel
űrrepülőgép, majd a flotta befejezi üzemelését, a
jelenlegi tervek szerint 2010 szeptemberében. Az Endeavour
útját követő küldetések:
|
Példátlan fotó az izzó, ereszkedő űrrepülőgépről
Izzik
a landoláshoz készülő Endeavour: először fotózták le a forró,
az éjszakai égen tűzcsíkot húzó űrrepülőgépet az űrből.
Az
Endeavourt visszatérésekor megörökítette a
Nemzetközi Űrállomásról (ISS) a japán Soichi Noguchi
asztronauta is. A bolygónk légkörében ereszkedő
űrrepülőgépet a látványos panorámát nyújtó, új Cupola
egységből fotózta
le, amelyet az Endeavour szállított fel.
A
visszatérés minden űreszköznél veszélyes feladat: hővédő
pajzs, avagy esetünkben csempékből álló hővédő burkolat
érintkezik a légköri gázokkal, amelyekkel 7-9
kilométer/másodperces sebességgel találkozik. A súrlódástól
mind a hővédő felület, mind a légköri gázok felhevülnek és
izzani kezdenek - akárcsak egy hagyományos meteor esetében.
A
jelenség éjszaka látványos, és most sikerült is a magasból
lefotózni. A mellékelt felvételen az ereszkedő és közben
elkanyarodó Endeavour rajzolta tűzcsík figyelhető meg. Az
űrrepülőgép több ilyen enyhe S-kanyart is tesz a légkörben,
hogy gyorsabban lelassuljon kezdeti, 25-szörös hangsebességéről.
Az űrrepülőgépek éjszakai visszatérését korábban is
megfigyelték már az ISS fedélzetén lévő asztronauták, de ez
az első alkalom, hogy meg is örökítették azt.
Kanyarodik
az éjszaka ereszkedő űrrepülőgép (NASA)
Az
űrrepülőgépek külső hővédő burkolatának eltérő részei
más-más hőmérséklet értékekig nyújtanak védelmet. A
leginkább ellenállóak az orr részen és a szárnyak belépőélein
lévő csempék, ezek közel 1300 Celsius-fokig védik az alatta lévő
szerkezetet. Ennél nem sokkal alacsonyabb hőmérséklet lép fel
maximálisan egy átlagos visszatéréskor, az alábbi felvétel
készítésekor pedig csak néhány száz fokkal lehetett ez
alatt a jellemző hőmérséklet.
A
Columbia űrrepülőgép 2003-as visszatérésekor az egyik szárny
belépőélén történt sérülés miatt a forró gázok a szárny
belsejébe jutottak, és ott megolvasztották a szerkezeti elemeket.
Ettől az űrrepülőgép szárnya görbülni kezdett, amitől az
egész gép elfordult. Rossz irányban állva pedig a légellenállás
darabokra szakította - mint arról korábban részletesen
beszámoltunk.
Versengenek a múzeumok a leselejtezett űrrepülőgépekért
A
Discovery már elkelt, az Atlantisért pedig nem kevesebb mint
21 múzeum áll versenyben. A NASA egyébként a korábbi 40 millió
dollárról 30 millióra csökkentette a gépek árát. Ennek az
összegnek a nagyobb része a szállítási költség teszi ki. Az
űrrepülőgépeket ugyanis egy speciális Boeing 747-es géppel kell
szállítani, méghozzá félig tele tankkal, ezért útközben
többször le kell szállni üzemanyagért.
Úton
az Atlantis - hamarosan nem a floridai Kennedy Űrközpontba, hanem
egy múzeumba szállítják (NASA)
Egyéb
költségek is felmerülnek: közel 80 millió dollárba kerül
egy-egy űrrepülőgép kiállítása. A washingtoni Repülési
és Űrhajózási Múzeum kapja
a Discoveryt, és az
Enterprise űrrepülőgép helyén állítják
ki. Az Enterprise sosem járt a világűrben, mindössze
egy a valódival teljesen megegyező modell. Az Atlantist
jelenleg még tartalék űrrepülőgépként felkészítik, hátha
szükség lesz rá a két hátralévő küldetés során -
utánviszont végkép befejezi pályafutását.
Dokkolt az Endeavour, kezdődik a lakásfelújítás az űrállomáson
A
Nemzetközi Űrállomás fejlesztése ismét fontos lépéshez
érkezett: ezúttal nem új modullal vagy napelemmel bővül, hanem
belülről teszik komfortosabbá: fürdőszoba, konyha és
hálófelszerelések érkeztek az Endeavour fedélzetén.
Pillanatkép
a látványos éjszakai startról (NASA)
AJÁNLAT
AJÁNLAT
Mint
arról korábban
beszámoltunk,
az Endeavour űrrepülőgép indult a Nemzetközi Űrállomáshoz
(ISS). Rakományként a belső terekhez tervezett számos
kiegészítő elemet, köztük egy új víztisztító rendszert, két
hálókabint, egy új konyhafelszerelést, egy edzőgépet, valamint
egy fürdőszobát szállított. A mostani indítás
egyébként az űrrepülőgépek 124 eddigi startja közül a 31.
éjszakai felbocsátás volt, és a telehold fénye miatt
különösen látványosra sikerült.
Az
eddigi adatok alapján a start során nem merült fel sérülés
vagy komoly műszaki probléma, csak kisebb nehézség
jelentkezett a KU-hullámsávú rádióadónál. Egy éjszakai start
során a fő hajtóanyagtartályról esetleg leváló
szigetelésdarabok nehezebben követhetők (egy ilyen okozta a
Columbia 2003-as tragédiáját). A felvételek és a detektorok
adatainak elemzése eddig két kisebb ütközési eseményre utal.
A
szombatról vasárnapra virradó éjszaka az asztronauták egy erre
szolgáló robotkar segítségével átvizsgálták az Endeavour
külső felületetét az űrben, esetleges sérülésekre vadászva.
Részletesen elemezték a bal oldali segédhajtómű felületéről
levált szigetelődarab után visszamaradt területet is. A szakértők
szerint a 10 x 45 centiméteres leszakadt borítás hiánya nem
okoz problémát a visszatérés során, mivel ezen a területén nem
lép fel erős hőhatás. Az eddigi elemzések alapján a külső
felületen máshol sem mutatkozik veszélyes sérülés.
Nem
sokkal a start után felmerült, hogy egy nappal máris
meghosszabbítják az eredetileg 15 naposra tervezett küldetést. A
belső szerelési munkák melett ugyanis négy űrsétával is
számolnak, amelyek során a fő feladat az egyik
hibás, napelemtáblát
mozgató szerkezetmegjavítása
lesz. Ha a forgatórendszer ismét üzemelni fog, a napelemeket
folyamatosan megfelelő irányban tartva növelhető az űrállomás
által termelt energia mennyisége.
A
segédhajtóműről levált borítás darabja a start idején (NASA)
A
külső felületek átvizsgálása után az Endeavour megközelítette
a Nemzetközi Űrállomást. Először az ISS-től 180 méterre
"piruettezett" egyet, hogy külső borításának
minden részéről fotósorozat készülhessen. A továbbiakban
fokozatosan közelítette meg az űrállomást, majd az Indiai-óceán
felett 341 kilométer magasan, magyar idő szerint november 16-án
22.01-kor összekapcsolódott vele.
A
felszállás után a kinyitott raktér, előtérben a
dokkolórendszerrel, amellyel az Endeavour az űrállomáshoz
kapcsolódott (NASA)
Az
Endeavour az űrállomáshoz közelít. Balra a Japán Kibo-modul
robotkarja látható (NASA TV)
A
következő napok során a négy űrséta és a sok belső szerelési
feladat miatt igen elfoglaltak lesznek az űrhajósok. Mivel az
űrrepülőgép egy hűtőberendezést is feljuttatott, az
asztronauták most tudják első alkalommal hűtött üdítőkkel
köszönteni egymást.
Üzemkész az űrállomás egyik legnagyobb modulja
A
Discovery űrrepülőgép küldetése eddig a terveknek
megfelelően alakul: az űrhajósok mindhárom űrsétát
végrehajtották, a japán Kibo-rendszer legnagyobb, most
csatlakoztatott egysége tökéletesen működik, az
egyik napelemtábla problematikus forgatószerkezeténél pedig
mintát vettek a mozgást akadályozó anyagból. Képes-filmes
beszámolónk az elmúlt napok aktivitásáról
Karen
Nyberg az ISS-en (NASA)
AJÁNLAT
AJÁNLAT
Mint
arról korábbi
cikkünkben beszámoltunk,
a Nemzetközi Űrállomás (ISS) bal oldali nagy napelemtábláját
forgató rendszer tavaly nyár óta akadozik mozgása közben,
ezért le is állították. Az eddigi vizsgálatok alapján
valamilyen szigetelés szakadhatott fel a forgó felületen, amely
érdes részeket és összegyűrődött, összetömörödött
darabokat hozott létre.
Michael
Fossum asztronauta az első és második űrsétán közelebbről
is tanulmányozta a szerkezetet. A jelek alapján a forgó, egymáson
elcsúszó felületek könnyű mozgását segítő borítás néhol
levált, feltorlódott és csomókat alkotott. Ezek a csomók
nemcsak akadályozzák a mozgást, de a forgás során vájatot is
mélyítettek a felületbe, tovább fokozva a sérülés mértékét.
Bár
létezik egy tartalék forgatórendszer is (közvetlenül a
hibás mellett), ezt egyelőre nem akarják felhasználni a
szakemberek. A probléma pontos okának kiderítése azért is
fontos, hogy megelőzzék a másik, jelenleg még hibátlanul
üzemelő egységnél egy hasonló gond jelentkezését.
A
második űrsétán a japán robotkart rögzítették a végső
helyére, majd a Kibo rendszer múltkor felszállított PS-egységét
csatlakoztatták át a mostani egységhez. A harmadik és egyben
utolsó űrsétára vasárnap került sor, amelyet Michael Fossum és
Ronald Garan végzett el 6 óta 33 perc alatt. Ennek keretében egy
nitrogéntartályt kicseréltek az egyik hűtőrendszernél,
elhelyeztek egy megjavított kamerát, és néhány külső szerelést
végeztek a Kibo főmoduljánál.
Mike
Fossum a második űrsétán (NASA)
Emellett
az utolsó űrsétán mintát gyűjtöttek a napelemrendszer
mozgását akadályozó, fent ismertetett töredékekből,
amelyeket a visszatérés után a Földön fognak részletesen
megvizsgálni.
Ismét
üzemel a toalet
Az
űrállomás orosz készítésű, speciális súlytalansági
WC-je nem üzemelt megfelelően, a legénységnek ezért a
Szojuz-űrhajóban kellett a dolgát végeznie
- amelynek kapacitása nem ekkora személyzetre van
méretezve. A súlytalanságban használt WC-k működésükkor erős
légáramlatot használnak, a szivattyú által beszívott levegő
ragadja magával az elkóborolt szilárd és folyékony
elemeket, valamint a kellemetlen szagokat.
Az
elnyelt folyadék víztartalmát tisztítás után
újrahasznosítják, a szilárd állagú anyagokat pedig
összegyűjtik, összepréselik, majd az út végén a Földre
hozzák. Az emberi végtermékeket nagy körültekintéssel kell
kezelni, ugyanis ha a bennük lévő mikrobák az űrállomás
sajátos viszonyai között elszaporodnak, súlyos egészségügyi
problémákat okozhatnak.
Az
ISS fő WC-jénél a levegőt beszívó rendszer volt hibás. A
problémát a Discovery által feljuttatott pumpa beüztemelésével
sikerült megoldani - a berendezést nem sokkal a javítás után
élesben sikeresen tesztelték is.
Belakható
az ISS legnagyobb szobája: a Kibo PM-modul
Az
asztronauták június 4-én nyitották ki a Kibo PM jelű főegységét,
és léptek a belsejébe. Akihiko Hoshide japán űrhajós tréfásan
egy papíron olvasható felirattal jelezte, hogy hazájában
űrhajósokat és űrkutatás iránt érdeklődő mérnököket
keresnek - a következő években intenzív kutatómunka indul az ISS
japán részében is.
A
Kibo PM-modul nagy belső tere (NASA)
A
Kibo PM-modulja az egyik legnagyobb az eddig feljuttatott egységek
között. Hatalmas belső tere még jórészt üres, és mivel ilyen
állapotban is 16 tonnát nyomott, ezért nem lehetett teljesen
felszerelt állapotban indítani az űrrepülőgéppel. A modul
összesen 23 kísérleti rekeszt tartalmazhat, de jelenleg még csak
4 van benne.
Mint
említettük, a Kibo korábban felszállított PS jelű
egységét, amelyet eredetileg a Harmony modulhoz csatlakoztattak,
átmozgatták a nagy PM egység felső részére a robotkarral,
emellett további szereléseket, illetve áthelyezéseket is végeztek
a Kibo részein. A 10 méter hosszú japán robotkart is beüzemelték,
amely egyik végén az ISS rácsszerkezetéhez csatlakozik.
Tesztelését a keddi napra tervezik.
Videofilm
az első űrsétáról (NASA)
A
Discovery külső felületének vizsgálata eddig jó eredménnyel
zárult, és komoly sérülés nem mutatkozott. Még az ISS
megközelítésekor, a szárnyak belépőélein lévő szenzorok
észleltek valami furcsaságot az RCC 15-ös és 16-os paneleknél. A
közeli vizsgálatok során azonban itt sem mutatkozott sérülés. A
Discovery június 14-én tér vissza a Földre.
Videofilm
a harmadik űrsétáról, a nitrogéntartály kicseréléséről
(NASA)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése