Az iszlám bankrendszer
Az
iszlám bankok bemutatása.
A gazdasági válság sokakban megingatta a bizalmat a teljesen szabad piacok és a nyugati bankok iránt. Míg egyesek az állami szerepvállalás növelésében látják a megoldást, sokan az iszlám bankrendszerben és annak az eltérő szabályozásában hisznek. Az egy éve dúló pénzügyi és reálgazdasági válság fő vesztesei kétség kívül a nyugat-európai, illetve amerikai pénzintézetek. A bankok negyedévről-negyedévre hatalmas mínuszokról számolnak be, nem ritka az sem, hogy pár hónap alatt sokmilliárd dollár veszteséget könyvelnek el a neves és kevésbé neves bankházak, miközben a bankrészvények jelentős része elvesztette egy évvel ezelőtti értéke mintegy 90 százalékát és akkor még nem beszéltünk a gazdaságtörténelem egyik legnagyobb csődjét produkáló, a több mint száz éves működés után tavaly ősszel megbukó Lehman Brothersről.A Vatikán hivatalos lapjában, az Osservatore Romano-ban megjelent egy cikk, Az iszlám pénzügyi rendszerének gondolatai és javaslatai a nyugati válságra címmel. Az írás elismerően szólt a muszlim világ bankjairól, amelyek elvetik a pénz által történő pénzcsinálás módszerét. A cikk szerint „az iszlám pénzügyi rendszer hozzájárulhat a nyugati világ új szabályainak kialakításához.” XVI. Benedeket tavaly szeptemberben, a globális pénzügyi válság kirobbanásakor figyelmeztetett: „Újra kellene olvasni a Koránt. Ha a mi bankárjaink, akik annyira pénzéhesek, hogy csak a minél nagyobb haszon lebeg a szemük előtt, csupán egy kicsit ismerték volna a saria szabályait, nem tartanánk itt.”
A bankszektoron belül vannak olyan társaságok, amelyek kimaradtak a nagy esésekből. Az adatok szerint az iszlám törvénykezést a saríát követő bankok például jóval kisebb veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni, mint nyugati társaik. Egy közel-keleti üzleti portál a MEED összesítése szerint az Arab-öböl országainak bankjaiban az utóbbi egy évben harmadával nőtt a mérlegfőösszeg, a bevételek pedig 22 százalékkal híztak. A múlt év alatt a profitok ezzel együtt is 6 százalékkal emelkedtek, ami ugyan jelentős lassulást jelentett, de legalább nem csúsztak mínuszba a bankházak. A szakértők szerint az iszlám bankok szerencséje abból adódik, hogy korábban kimaradtak a piac robbanásszerű emelkedéséből is, de nem szenvedtek veszteséget sem a közelmúltban elértéktelenedett eszközökön.
Az iszlám bankok egyfajta konzervatív befektetési politikát folytatnak, így stabilabbak versenytársaiknál, márpedig manapság a stabilitás és megbízhatóság ritka kincs a bankok piacán. Minden adott tehát ahhoz, hogy a válságból viszonylag jól jöjjenek ki a „saría-kompatibilis” pénzintézetek. Christine Lagarde, francia gazdasági miniszter a közelmúltban már úgy fogalmazott, hogy szándékai szerint Párizs lesz az iszlám pénzügyi világ központja - ami jól mutatja, hogy már a nyugati politikusok is komoly növekedési lehetőséget látnak a pénzügyeknek ebben a speciális szegmensében. Franciaországban a tervek szerint fiókot nyitna a katari Qatar Islamic Bank, a Kuwait Finance House, illetve a bahreini Al-Baraka Islamic Bank is.
Az iszlám vallásnak megfelelő banki megoldások iránt hatalmas kereslet mutatkozik. Jelenleg 1,5 milliárd muszlim él a Földön, akik mind potenciális ügyfélnek számítanak. Az iszlám bankok keretében kezelt összegek mennyisége becslések szerint 700 és 1000 milliárd dollár körül jár. Több mint egy évezrede működnek iszlám bankok, és az utóbbi egy-két évben megfigyelhető, hogy jelentős, jó hírű európai pénzintézetek saját iszlám bankot létesítenek.
Az iszlám bankrendszer központja természetesen a muszlim többségű országokban és régiókban van, de a trendet jól mutatja, hogy az iszlám bankok egyre inkább nyugat fele tekintgetnek. Jelenleg iszlám bankok főleg a Perzsa-öböl mentén és Délkelet-Ázsiában működnek. Londonban 2004-ben adták ki az engedélyt Európa első iszlám bankjára (az Islamic Bank of Britain pénzintézetet), az idei évtől kezdve pedig Párizsban is nyílhatnak bankfiókok. A Moody's szerint az első években feltehetően csak befektetési tevékenységgel jelennének meg az iszlám bankok a nyugati piacokon, de 2-3 év múlva a lakossági üzletág is beindulhat majd.
A gazdasági válság sokakban megingatta a bizalmat a teljesen szabad piacok és a nyugati bankok iránt. Míg egyesek az állami szerepvállalás növelésében látják a megoldást, sokan az iszlám bankrendszerben és annak az eltérő szabályozásában hisznek. Az egy éve dúló pénzügyi és reálgazdasági válság fő vesztesei kétség kívül a nyugat-európai, illetve amerikai pénzintézetek. A bankok negyedévről-negyedévre hatalmas mínuszokról számolnak be, nem ritka az sem, hogy pár hónap alatt sokmilliárd dollár veszteséget könyvelnek el a neves és kevésbé neves bankházak, miközben a bankrészvények jelentős része elvesztette egy évvel ezelőtti értéke mintegy 90 százalékát és akkor még nem beszéltünk a gazdaságtörténelem egyik legnagyobb csődjét produkáló, a több mint száz éves működés után tavaly ősszel megbukó Lehman Brothersről.A Vatikán hivatalos lapjában, az Osservatore Romano-ban megjelent egy cikk, Az iszlám pénzügyi rendszerének gondolatai és javaslatai a nyugati válságra címmel. Az írás elismerően szólt a muszlim világ bankjairól, amelyek elvetik a pénz által történő pénzcsinálás módszerét. A cikk szerint „az iszlám pénzügyi rendszer hozzájárulhat a nyugati világ új szabályainak kialakításához.” XVI. Benedeket tavaly szeptemberben, a globális pénzügyi válság kirobbanásakor figyelmeztetett: „Újra kellene olvasni a Koránt. Ha a mi bankárjaink, akik annyira pénzéhesek, hogy csak a minél nagyobb haszon lebeg a szemük előtt, csupán egy kicsit ismerték volna a saria szabályait, nem tartanánk itt.”
A bankszektoron belül vannak olyan társaságok, amelyek kimaradtak a nagy esésekből. Az adatok szerint az iszlám törvénykezést a saríát követő bankok például jóval kisebb veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni, mint nyugati társaik. Egy közel-keleti üzleti portál a MEED összesítése szerint az Arab-öböl országainak bankjaiban az utóbbi egy évben harmadával nőtt a mérlegfőösszeg, a bevételek pedig 22 százalékkal híztak. A múlt év alatt a profitok ezzel együtt is 6 százalékkal emelkedtek, ami ugyan jelentős lassulást jelentett, de legalább nem csúsztak mínuszba a bankházak. A szakértők szerint az iszlám bankok szerencséje abból adódik, hogy korábban kimaradtak a piac robbanásszerű emelkedéséből is, de nem szenvedtek veszteséget sem a közelmúltban elértéktelenedett eszközökön.
Az iszlám bankok egyfajta konzervatív befektetési politikát folytatnak, így stabilabbak versenytársaiknál, márpedig manapság a stabilitás és megbízhatóság ritka kincs a bankok piacán. Minden adott tehát ahhoz, hogy a válságból viszonylag jól jöjjenek ki a „saría-kompatibilis” pénzintézetek. Christine Lagarde, francia gazdasági miniszter a közelmúltban már úgy fogalmazott, hogy szándékai szerint Párizs lesz az iszlám pénzügyi világ központja - ami jól mutatja, hogy már a nyugati politikusok is komoly növekedési lehetőséget látnak a pénzügyeknek ebben a speciális szegmensében. Franciaországban a tervek szerint fiókot nyitna a katari Qatar Islamic Bank, a Kuwait Finance House, illetve a bahreini Al-Baraka Islamic Bank is.
Az iszlám vallásnak megfelelő banki megoldások iránt hatalmas kereslet mutatkozik. Jelenleg 1,5 milliárd muszlim él a Földön, akik mind potenciális ügyfélnek számítanak. Az iszlám bankok keretében kezelt összegek mennyisége becslések szerint 700 és 1000 milliárd dollár körül jár. Több mint egy évezrede működnek iszlám bankok, és az utóbbi egy-két évben megfigyelhető, hogy jelentős, jó hírű európai pénzintézetek saját iszlám bankot létesítenek.
Az iszlám bankrendszer központja természetesen a muszlim többségű országokban és régiókban van, de a trendet jól mutatja, hogy az iszlám bankok egyre inkább nyugat fele tekintgetnek. Jelenleg iszlám bankok főleg a Perzsa-öböl mentén és Délkelet-Ázsiában működnek. Londonban 2004-ben adták ki az engedélyt Európa első iszlám bankjára (az Islamic Bank of Britain pénzintézetet), az idei évtől kezdve pedig Párizsban is nyílhatnak bankfiókok. A Moody's szerint az első években feltehetően csak befektetési tevékenységgel jelennének meg az iszlám bankok a nyugati piacokon, de 2-3 év múlva a lakossági üzletág is beindulhat majd.
Bevezetés
az Iszlám Bankvilágba
Az
Iszlám bankvilág célja ugyanaz, mint a nem Iszlámé, azzal a
különbséggel, hogy előbbinek összhangban kell állnia a
Sharia-val. Ezt úgy nevezik: Fia hal-Muamalat, azaz az Iszlám
tranzakciók szabályai. Az Iszlám bankrendszer alapvető elve, hogy
a profitot és a veszteséget meg kell osztani, valamint tilos a
„riba”, azaz a kamat.
Nagyvonalakban
az Iszlám Bankvilág és pénzügy alapvető szabályai a
következőek:
- Bármilyen, az eredeti összeget túlhaladó, illetve meg nem haladó kifizetés tilos. Azaz: az Iszlám csak akkor engedi meg a kölcsön folyósítását, ha az úgynevezett “qard-el-hassan” (szó szerint: jó kölcsön), amikor is a kölcsönadó nem számít fel semmiféle kamatot, vagy járulékos költséget a kölcsönbe adott pénz után.
- A kölcsönadó részesül és osztozik az összes nyereségből és veszteségből, amit a kölcsönt felvevő cég realizál. Azaz: az Iszlám bátorítja a muzulmánokat arra, hogy fektessék be a pénzüket és kölcsönadó helyett, társtulajdonosai legyenek a tőkét igénylő cégnek vagy üzletnek. Ahogy a Sharia-ban megfogalmazzák: az Iszlám pénzügy alapja, hogy a tőkét adó és a tőkét igénylő egyenlő részben és arányban osztozzék a nyereséget illetve a veszteségen, függetlenül annak profiljától.
- Pénzt csinálni a pénzből nem összeegyeztethető az Iszlámmal. Azaz: a pénz csak a csere eszköze, arra használható, hogy valaminek az árát megállapítsuk. Önmagában nincs és nem lehet értéke, így aztán nem megengedhető, hogy pusztán önmagától, kamatok formájában hasznot termeljen úgy, hogy egyszerűen bankba tesszük, vagy kölcsön formájában továbbadjuk. Az emberi tényező a lényeg: a rizikó, a termelés és a fejlődés, a pénz, mint tőke ehhez csak eszköz lehet.
- A „Gharar” (bizonytalanság, rizikó, vagy spekuláció) tilos. Azaz: minden tranzakciónak mentesnek kell lennie bárminemű bizonytalanságtól, rizikótól vagy spekulációtól. A szerződő feleknek tökéletesen tisztában kell lenniük a tranzakció várható nehézségeivel. Ugyanakkor a felek nem határozhatnak meg előre garantált profitot. A magyarázat erre az, hogy a pénzügyi tranzakciók során védeni kell a gyengébbet az erősebbtől, nem lehet egyik fél sem kizsákmányolt.
- A befektetések csak olyan tevékenységet támogathatnak, melyek nem tiltottak az Iszlám által. Azaz: például az alkohollal való kereskedelmet egyetlen Iszlám bank sem támogatná, nem adnának kölcsönt egy kaszinó felépítéséhez, valamint egy Iszlám bank nem folyósít hitelt egy másik banknak kamat fejében. Amikor például egy ingatlan megvásárláshoz szükséges jelzálog hitelről van szó, az Iszlám eljárás az, hogy a bank veszi meg az ingatlant, amit aztán magasabb áron értékesít a vevőnek úgy, hogy az részletekben fizet. De mivel pénzből közvetlenül tilos pénzt csinálni, ha az adós például késik az aktuális részlettel, a bank nem számíthat fel büntetőkamatot. Az Iszlám bankok sosem támogatnak olyan tranzakciókat, melyben az Iszlámmal ellentétes áruk vagy tevékenységek szerepelnek, például alkohol, disznóhús vagy szerencsejáték.
Az
Iszlám pénzügyi terminológia
Az
iszlám pénzügyis és bankrendszer a Sharia-n alapul, és mint
ilyen, saját terminológiát használ. Megtanulásuk hasznos lehet,
ha valaki Iszlám vallású ügyfelekkel kíván üzletet kötni,
vagy ha Iszlám ország(ok)ban szeretne üzletelni. Szinte lehetetlen
lenne az összest egyszerre és egy helyen felsorolni, ezért
megpróbáltuk összeszedni a legfontosabbakat és a legtöbbet
használtakat.
Ijara:
Az
ijara a lízing egy formája, melynek során a bank megvásárol,
majd lízingbe ad egy bizonyos eszközt vagy tárgyat a vevőnek, egy
meghatározott bérleti díj fejében, előre meghatározott
időtartamra. Az időtartam és a díj előre megszabott és
megállapodott. A szerződés ideje alatt a bank lemond
tulajdonjogáról a tárgy vagy eszköz felett, de a szerződés
lejárta után az eszköz vagy tárgy visszakerül a bank
tulajdonába.
Ijara-wa-iktana
Az
ijara-wa-iktana hasonló az ijara-hoz, azzal a különbséggel, hogy
a szerződésbe belefoglalják azt, hogy a lízingelt tárgyat vagy
eszközt a szerződés lejértakor az ügyfél megvásárolja a
banktól, egy előre megbeszélt és egyeztetett áron. A szerződés
ideje alatt fizetett havi díjak benne foglaltatnak a végső árban.
Ennek eredményeképpen a végső ár gyakran csupán jelképes
összegű.
Mudaraba:
A
mudaraba az, mikor a megbízó egy nála tapasztaltabb személyt bíz
meg befektetések kihelyezésével. A szerződő felek: aki a pénzt
adja és aki a tapasztalatot adja. Más szóval a bank a Sharia
szellemében, közös üzletbe kezd a befektetővel, akivel azután
osztoznak a profiton. Ha az üzlet veszteséges, azt a befektető
szenvedi el, a bank viszont ilyenkor semmilyen díjat nem számol fel
az ügyfél részére.
Musharaka:
A
musharaka társulást jelent. A befektető elhelyezi a tőkéjét egy
másik személynél (a banknál) és mindkét fél osztozik a
kockázaton és a nyereségen is. A hagyományos bakrendszerrel
szembeni legnagyobb különbség az, hogy a nyereség megosztása
mindig egyedileg tárgyalható, de a veszteség minden esetben a
befektetés összegével azonos arányú.
Qard:
A
qard egy olyan kölcsön, ami nem termel senki számára nyereséget.
Az iszlám bankok a folyószámlát ilyen qard-nak tekintik, hiszen
ebből finanszírozzák minden tevékenységüket. Természetesen a
qard kérés esetén bármikor és egy összegben visszafizetendő a
betétesnek.
Riba
A
riba kamatot jelent, amelyet az Iszlám minden formájában és
teljes mértékben tilt. Bármilyen kockázatmentes vagy garantált
nyereség uzsorának minősül és mint ilyen szigorúan üldözendő
és büntetendő az Iszlám által. Iszlám bank soha nem fizet
kamatot, vagy húz hasznot kamatból.
Wakala
A
wakala tulajdonképpen egy ügynökségi szerződés. A bankkal
kötött szerződéskor, a számlanyitás alkalmával a betétes nem
számlavezetései díjat fizet, hanem a bankot, mint pénzügyeinek
felelős ügynökét bízza meg és egy bizonyos díjat fizet a bank
szakértelméért.
Az
Iszlám saría
Az
iszlám jog jelenleg a világ legrégebbi és ekképpen
legarchaikusabb élő jogrendszere. A jogi fejlődésnek nagyjából
azt a szintjét őrzi, mint az Európában a korai középkorban
használatos germán szokásjogok. A különbség közöttük az,
hogy amíg ezeket a régi jogokat a lassan felelevenülő római jog,
illetve a modern jogalkotás jószerivel végképp kiszorította a
használatból (egyedül a brit szigeteken őriznek belőlük valami
keveset turistacsalogatóként), addig az iszlám jog isteni törvény,
s ilyenként örök és változtathatatlan. Nem tűr semmiféle
korszerűsítést vagy modernizációt.
Alapja
a Korán, illetve a szunna, azaz a Próféta és kortársai
hagyománya. Az egyetlen kibúvó alóla az, hogy nem kell mindenütt,
minden helyzetben alkalmazni, hanem – főként a keleti iszlám
országokban – a saría régóta jól megfér a civil joggal. Ha
nem is hivatalosan, a saríát minden muszlim közösség gyakorolja.
a
saría (a szó eredeti jelentése a mindig vízhiányos Közel-Keletre
jellemzően: út a víz felé, s innen: útmutatás, vallási jog) a
hívők életének külső viszonyait szabályozó és a devianciákat
szankcionáló vallási parancsolatok összessége. Innen érthetjük
meg azt is, hogy a tradicionális iszlám képzésben soha nem vált
ketté a jog és a teológia, illetve, hogy a saría-bíróságokon
voltaképpen ma is teológusok ítélkeznek. Ezért eleve
reménytelen, ha az európai jogi szemlélet alapján igyekszünk ezt
megérteni. Az iszlámból hiányzik az európai értelemben vett
jogalkotás (legislatio) teljes folyamata is: az iszlám jog alapja
nem a törvényhozás, hanem egy – örök érvényűnek gondolt –
jog megismerése (jurisprudentia). Ebből következik, hogy maga a
saría nem valamiféle kidolgozott jogrendszer vagy törvénykönyv.
Joganyaggá e hatalmas szabályrendszer akkor válik, amikor képzett
személyek értelmezni tudják. Ebből lesz a jogtudomány, a fiqh (a
szó eredeti jelentése: felfogás, megértés). Erre azért van
szükség, mert a Korán, illetve a Próféta és követői úzusának
ismerete nem adnak minden helyzetre konkrét útmutatást: ezen a
ponton kapcsolódik a folyamatba a rai (véleményalkotás) is; ezért
fordulhat elő az, hogy az egyes muszlim régiók joggyakorlata
egymásnak homlokegyenest ellentmondó lehet anélkül, hogy ez az
egész harmóniáját veszélyeztetné. A valós joggyakorlat pedig
az egyes országok hagyományaihoz és politikai viszonyaihoz
alkalmazkodik.
Jelenleg
a saría büntetőjogi rendszerét sehol sem használják tisztán,
leginkább még az Öböl-országokban ragaszkodnak hozzá, illetve a
szudáni és az afganisztáni fundamentalisták próbálják mereven
alkalmazni. De létezik számos olyan – deklaráltan iszlám –
rezsim is, amely csak bizonyos elemeit alkalmazza, ilyen például
Pakisztán és Irán. Az iszlám országok zömében eleve nyugati
típusú büntetőbíráskodás érvényesül. Más kérdés a
családjog és a vele összefüggő polgári jog. Ezen a téren
jószerivel csak Törökország és Szíria szakított deklaráltan a
saríával.
A
saría azonban nem csak jogként érdekes. Ha jogrendszerként
elavult is, mégis tükröz valami nagyon fontosat: az iszlám világ
igazságról és jogról való felfogását. És ekként még
évszázadokig velünk fog maradni.
Az
Iszlám Sharia és a kereskedés: összeegyeztethető a kettő?
Az
Iszlám bankokra való igény évente mintegy 15 százalékkal
növekszik, érthető tehát, hogy az elmúlt időkben mind nagyobb
figyelem övezi a banki szfére ezen szegmensét. Az Iszlám
bankrendszer és pénzügyek sokkal bonyolultabbak annál, mint amit
nagy általánosságban a legtöbb ember tud róla: azaz, hogy az
Iszlám bankok nem kérnek, és nem fizetnek kamatot, mivel ez össze
nem egyeztethető a Sharia-val.
Az
Iszlám bankszektor sok olyan szolgáltatást fejlesztett ki és
nyújt, melyek összhangban állnak az Iszlám tanításaival és a
Korán útmutatásaival, az egyszerű bankszámla nyitástól a
jelzálog hitelig.
A
legfőbb különbség a hagyományos és az Iszlám bankrendszer
között (a kamat tiltása mellett) az, hogy az Iszlám tanítása
szerint a pénznek önmagában nincs és nem lehet értéke, így
megtiltja minden Iszlám hívő számára, hogy pusztán a pénz
kölcsönzéséből csináljanak pénzt, anélkül, hogy az általa
eszközölt befektetés kockázatából is kivennék a részüket.
Haszon
csak úgy és akkor realizálható, ha a kockázat, amit a befektetés
jelent, egyenlő részben megoszlik a befektető (a kölcsön
folyósítója) és a felhasználó / kereskedő (a kölcsön
felvevője) között. Röviden: a hagyományos jelzáloghitel és a
kamat tilos. Ez a szabály annyira szigorú, hogy az Iszlám bakoknak
még az is tilos, hogy olyan nyugati bankokba vagy broker
forex fektessék
a pénzüket, amelyek a „hagyományos”, nyugati módon kamatból
és illetékekből (is) realizálnak profitot.
A
sharia-val messzemenőkig ellentétes szellemű, így az Iszlám
bankok számára tilos továbbá befektetni vagy finanszírozni olyan
üzleti vállalkozásokat, melyek tevékenysége ellentétes az
Iszlám tanításaival. Ilyenek például sok egyéb mellett: az
alkohol kereskedelem, a sertéshús előállításával vagy
forgalmazásával kapcsolatos tevékenységek, a pornóipar, a
fegyver kereskedelem. Alapvetően tilos minden, úgynevezett „Haraam”
tevékenység.
Az
Iszlám bankok a befektetők és betétesek pénzét úgynevezett
etikus üzletekbe fektetik, melyek nyereségét aztán megosztják az
ügyfelekkel, a befektetett pénz összegének megfelelő arányban.
Ha a bank befektetései nem hoznak nyereséget, abban az esetben a
befektetők sem kapnak semmiféle osztalékot, vagy nyereséget.
Az
iszlám bankok esetében a jelzálog sem megengedett. Helyette az
úgynevezett „Musharaka Ijara” használatos, melynek értelmében
a bank és az ingatlant megvásárolni szándékozó ügyfél az
ingatlant közösen megvásárolják, a befektetett összeg
hányadában tulajdonossá válva. Az ügyfél ezek után bérleti
díjat fizet a banknak és egy előre meghatározott idő elmúltával
lehetősége van arra, hogy ennek fejében nagyobb részben váljon
tulajdonosává az ingatlannak, így folytatva egészen addig, míg
az ingatlan teljes egészében az ő tulajdonába nem kerül.
Láthatjuk
tehát, hogy bár a nyugati és az Iszlám kereskedés- és
bankrendszer kardinális kérdésekben tér el egymástól,
egyáltalán nem lehetetlen az Iszlám Sharia szellemében
kereskedni, csak nagyon kell figyelni a részletekre.
Pénzügyi
válság: az iszlám bankrendszer lenne a megoldás?
Muzulmán
körökből mostanában gyakorta hallható a vélemény, hogy a
pénzügyi és gazdasági válság igazolja a kamat (az „uzsora”)
tilalmáról szóló iszlám tanok helyességét – írja a Guardian
jegyzetének szerzője.
E
tételt látszik alátámasztani, hogy Nagy-Britanniában
a bankok sorra nyitnak az iszlám jog, a saria előírásainak
megfelelően tevékenykedő részlegeket,és
már öt olyan pénzintézet van, amely teljesen e követelményeknek
megfelelően működik. Németországban a pénzügyi felügyelet
most engedélyezte az első iszlám pénzintézetet, amely jövő
év elején nyitja meg az első fiókját, Mannheim belvárosában és
utána a folyamatos terjeszkedést tervezi.
Az
iszlám bankok tevékenységének általános elvi feltételei
ismertek: a
Próféta egyenesen megtiltotta a kamat alkalmazását, ami az ő
idejében elérte az évenkénti 100 százalékot, azaz megfelelt az
uzsora mai értelmezésének. A
XX. századra azonban a parancsolat súlyos kényszerhelyzetet
teremtett: bankokra a muzulmán országokban is szükség volt, ezek
működtetése pedig csak különleges kompromisszumok formájában
volt elindítható és fenntartható.
Az
áthidaló elv az volt, hogy
kamatot sem a betétek, sem a felvett hitelek után nem fizettek,
hanem „a vállalkozás hasznából” kellett részesedést
juttatni annak a félnek, amelyik a pénzét átengedte. Az
alapkövetelmény az, hogy a haszon egy részének átengedése
mögött mindig legyen valós munka, teljesítmény vagy
közreműködés.
Ez
az elv a gyakorlatban banktechnikai megoldások garmadáját
eredményezte. Ha egy cég új üzemet akar építeni, akkor nem
hitelt vesz fel, hanem a – kivitelezőnek a pénzt folyósító –
bankot közvetlenül részesíti a hasznából.Hasonlóképpen
ismeretlen az iszlám bankolás gyakorlatában a jelzáloghitel
intézménye:
ha ugyanis valaki házra-lakásra szeretne szert tenni, akkor azt
először a bank veszi meg, a beköltöző személy pedig – a saját
hozzájárulása és a törlesztései arányában válik
tulajdonossá. Ez utóbbi technikának az alkalmazása máris
konfliktus forrásává vált az Európában sokasodó muzulmánok
számára: a kétszeres átíratás kétszeres illetékfizetési
kötelezettséggel jár.Az
Öböl-térségbe vagy más arab államokba települni kívánó
bankok számára külön gondot jelent a formai követelmények
betartatása. A
Der Spiegel szerint a nyugati pénzintézetek igyekeznek úgy
védekezni, hogy az ottani érdekeltségeik felügyelőbizottságába
a helyi hittudományi tételekben járatos vallási személyiségeket
hívnak meg, akikkel minden komolyabb ügyletet elbíráltatnak vagy
engedélyeztetnek. Így is előfordult azonban, hogy az Emírségekben,
például mesterséges szigetek építésére felvett hatalmas
összegek folyósítását – pontosabban az ennek alapjául
szolgáló adósságleveleket – utólag minősítették
szabályellenesnek, milliárdos nagyságrendű csődöt okozva.
Az
iszlám bankrendszert a nyugatival összevetve a
Guardian szerzője megállapítja,
hogy az adott elveknek megfelelően működtetett pénzintézetekben
alig okozott kárt a fejlett ipari államok pénzügyi rendszerét
megrendítő válság. Ennek egyik oka az, hogy az iszlám bankok
vagy egyáltalán nem, vagy csak csekély mértékben használtak
tőkeáttételt, emellett lényegében nem halmozódtak fel náluk
nagy hozamok reményében tartott, toxikus értékpapírok. A kisebb
kockázatokkal azonban kisebb haszon is jár, ezért itt jóval
lassúbb a felhalmozás és tőkeérték növekedésének üteme.
Ennyiben kérdéses, hogy vajon vallási-lelkiismereti okok miatt
meddig maradnak hűek a muzulmánok a saját pénzügyi-banki
hagyományaikhoz, ha majd, a mostani válság elmúltával –
nyugati modell szerint működő bankokban – ismét meredeken
emelkednek a profitok és a betétek-befektetések hozamai.
Van
ugyanis egy különleges körülmény a modern világban: míg a
Próféta korában saját értékkel bíró arany és ezüstpénzt
használtak, a mai világban az immanens érték nélküli –
semmiből teremtett – papír- és számlapénz a meghatározó,
amely a gazdaságok menedzselésének mai elvei alapján eleve
inflatorikus. Ez azt jelenti, hogy kamat nélkül a meglévő pénz
vagy vagyoni pozíció lassan, de folyamatosan és biztosan veszít
értékéből.
Szerző: Világgazdaság
Online
A
muzulmán bankrendszer lehet a válság megoldása
2008.
11. 1. 10:09|Pénzügy
Miközben
a nyugati világ pénzintézetei a válság leküzdésén dolgoznak,
az iszlám törvényét betartó közel-keleti bankok sértetlenek.
Egyes szakértők szerint a jövőben elterjedhet a saríán alapuló
pénzügyi rendszer.
Ahmad
Baqer, Kuvait kereskedelmi minisztere nemrég úgy nyilatkozott: a
muszlim típusú bankrendszer több teret nyerhet a jövőben. Robert
M. Kimmet, az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának
államtitkára Jiddah-ban látogatva kijelentette: tanulmányozták a
saría elvein alapuló bankrendszer működését – írja
a Washington Post.
Bár
a tőzsdék gyengélkedése és az ingatlanpiac
teljesítménycsökkenése rosszul érinti az arab országok
hitelintézeteit, a rendszer támogatói szerint a saríá egyfajta
beépített védelmet jelent az amerikaihoz hasonló pénzügyi
válság ellen. Az iszlám vallás ugyanis tiltja a derivatívok
használatát és a túlzott kockázatvállalást.
"A
muszlim bankrendszer szépsége az, hogy nem ígér többet, mint
amivel valóban rendelkezik. Ezeket a bankokat nem védi az állam,
így a gazdaság lassulása esetén szenvednek, de az ügyfelek nem
veszítik el mindenüket" – vélte Majed al-Refaie, a bahreini
székhelyű Unicorn Investment Bank vezetője.
Az
iszlám vallás eredendően a kamat szedését az uzsorával hozza
párhuzamba, ezért tiltja. A modern világra lefordítva ezt azt
jelenti, hogy a pénz nem kamatoztathatja önmagát, csak valamilyen
termelő tevékenységben sokasodhat. Mint hogy minden tranzakció
mögött valódi teljesítmény áll, az amerikai jelzálog válságot
okozó pénzügyi manőverek alkalmazása kizárt. A pénzügyi világ
vezetői szorosan együttműködnek az iszlám vallás
döntéshozóival, akik minden új terméket gondosan megvizsgálnak,
mielőtt döntenének róla.
Magától
értetődő, hogy a muszlim bankok nem fektethetnek alkoholba, disznó
hússal kapcsolatos termelésbe, szerencsejátékba, fegyverekbe,
pornográfiába vagy dohánytermékek gyártásába. Az érdekesség
az, hogy a lakáshitelek is radikálisan eltérnek a nyugati
típusoktól. Az iszlám bankok nem kamatozó hitelt adnak az
ügyfeleknek, hanem megvásárolják azt, majd egyforma részletekben
fizettetik ki a leendő tulajdonossal. Az összeg az ingatlan árán
kívül egy előre meghatározott profitot is tartalmaz a bank
számára.
A
muszlim bankok által biztosított profit általában meglehetősen
alacsony, mintegy 4 százalék, viszont ennek megfelelően a kockázat
is jóval kisebb. A hetvenes években történő bevezetése óta ez
a bankrendszer mintegy 15 százalékos növekedést ért el, de még
így is csak a globális pénzügyi piac 1 százalékát teszi ki.
Egy dubai székhelyű elemző cég korábban 2025-re mintegy 12
százalékos globális részesedéssel kalkulált, a válság
hatására azonban most jóval magasabb aránnyal számolnak.
Szerző: Washington
Post, VGO
Bankolás
iszlám módra
Miközben
az európai és amerikai bankrendszer jogszabálysértésektől,
milliárdos bírságoktól és állami mentőcsomagoktól hangos 2008
óta, az 1300 milliárd dollár volumenű iszlám tőke évi
húszszázalékos növekedést tud felmutatni, és egyre több nem
mohamedán vallású betétes és befektető pénzét vonzza magához.
A vallási hittételekkel regulázott szektor követendő példa
lenne hát a dekadens, korrupt nyugati fináncszektor számára?
Amikor
a világ 10. leggazdagabb Krőzusa, a 28,7 milliárd dolláros
magánvagyon felett diszponáló szaúdi herceg, Al
Valid Bin Talal Kingdom
Holdingja részvénykibocsátásra készült, a mohamedán
lelkész,Mohammed
al-Ossaimi egyet
nem értésének adott hangot. Arra szólította fel híveit,
tartózkodjanak a befektetéstől e cégbe. Kifogása az volt: a
vállalat kamatot kap a bankba helyezett vagyona után, és túl sok
nem muszlim menedzsert foglalkoztat. Azt nem említette, hogy a
konglomerátum a legnagyobb külföldi befektető az Amerikai
Egyesült Államokban, és olyan cégekben is tulajdonos – például
négy százalék részvénypakettje van a Citigroupban –, amelyek
kamatra adnak kölcsön pénzt. Ezt ugyanis kategorikusan tiltják a
saría, az iszlám vallásjogi hagyomány előírásai.
Se
kamat, se szerencsejáték
A
szaúdiak befektetés előtt is felkeresik a lelkészeket, hogy
kikérjék véleményüket az adott cégről. A Red Sea Housing
ingatlancég 139,2 millió dolláros részvénykibocsátásának
sorsát is négy ilyen szaktekintély fatvája – vallási
szakvéleménye – döntötte el. Itt Ossaimi például azt
kifogásolta, hogy az üzleti tervben túl nagy szerepet kap a kamat,
és az sem tetszett neki, hogy a cég vagyonának nyolc százaléka
kamatozott bankban.
Saría-előírások
cégeknek
Üzleti
profilban tabu (haram)
Szerencsejáték,
kaszinó, pornó
Sertéshús, nem halal (az iszlám vallás szabályai szerint feldolgozott és elkészített) élelmiszer
Nem iszlám bankolás
Cigaretta
Fegyveripar és védelmi szektor
Kockázatalapú kereskedelem
Sertéshús, nem halal (az iszlám vallás szabályai szerint feldolgozott és elkészített) élelmiszer
Nem iszlám bankolás
Cigaretta
Fegyveripar és védelmi szektor
Kockázatalapú kereskedelem
Céges
vagyon kritériumai
Az
adósságállomány nem haladhatja meg a társaság teljes
vagyonának 33,3 százalékát.
Készpénz és kamatozó eszközök maximum a vagyon 50 százalékát alkothatják.
Kamatok és a nem Saría tevékenység bevétele nem lehet több az éves forgalom 5 százalékánál
Készpénz és kamatozó eszközök maximum a vagyon 50 százalékát alkothatják.
Kamatok és a nem Saría tevékenység bevétele nem lehet több az éves forgalom 5 százalékánál
A
kiadott fatva nem kell, hogy visszatartsa az adott céget, amennyiben
a szaúdi Capital Markets Authority engedélyezi a tranzakciót, de
megbélyegző hatású lehet, és az arab világban árthat a
biznisznek. Számos szaúdi vallási szaktekintély azonban úgy
tartja: azok a cégek, amelyeknél csak kevés a betét vagy
az adósság(és
azon kamatot fizetnek vagy keresnek), még megfelelnek a saría
elvárásainak.
A
vallásjog által szabályozott iszlám bankrendszer nem hasonlít az
európai pénzvilágra. A kockázatok megosztására törekszik, és
nem annak áthárításán. A saría-dogmák kategorikusan tiltják a
kamatot (riba) is. Egy vérbeli arab bank tehát nem számíthat fel
kamatot a nyújtott kölcsön összegére, és a betéteseknek sem
fizethet hozamot.
Az
ingatlanhitelezés is nagyon más elveken nyugszik. A bank megveszi
az ingatlant, és azt feláron eladja a kliensének, aki a vételár
másik felét részletekben fizetheti ki a pénzintézetnek – ez a
murabahah. A bank a késedelmes törlesztésért nem számíthat fel
bírságot. A kockázatot úgy csökkentik, hogy zálogul a
tranzakció összegével megegyező vagyontárgyat kérnek.
Az
iszlám vallás két tranzakció összekötését is tiltja, és a
bankoknak elviekben százszázalékos betéti fedezettel kell
rendelkezniük manővereikhez. Nem vonhatnak be külső hitelt,
jóllehet ezt a szabályt több helyütt megszegik. Mivel a Saría
tiltja a jövőben esetlegesen bekövetkező eseményhez kötődő
ügyletet (maysir) – azt is, hogy valaki úgy adjon el árut, hogy
az még nincs a birtokában – és a spekulatív tranzakciókat is
(gharar), a derivatívák teljességgel száműzve vannak e
bankrendszerből.
Az
iszlám bankokban a „vallási felügyelőbizottságok” ellenőrzik
a szabályok betartását. A Vatikán hivatalos lapja, az Osservatore
Romano
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése