A KONZERVATÍV, JOBBOLDALI EMLÉKEZET 1956-RÓL
Eörsi
László2014.
április 24.
„Akié
a múlt, azé a jövő” (Orwell) jegyében egyesek már a
rendszerváltás idején hirdették, hogy a magyar nemzet felemelése
érdekében át kell írni a történelmünket, bármi áron. „A
történelmet csak annyira kell szolgálnunk, amennyire az szolgálja
az életet. [...] Nem szabad törődni olyan materiális,
racionális, száraz dolgokkal, mint dokumentumukkal, forrásokkal
bizonyítható tények, dátumok, adatok.”1 Mert
hiszen „…a nemzet öntudatát gerincének kettétörésével
intézték el”,2 ezt
bármi módon orvosolni kell. A Habsburgok 400, a polgári
radikálisok 100, a kommunisták 45 évig gyakorolták a
magyargyalázást, van mit helyrehozni.3 Szabó
Dezsőt többször idézve erről írt Kunszabó Ferenc ’56-os
elítélt is: „…magyarvérű, magyarszemű történetíróknak
újra fel kell dolgozni történelmünket.4
1956
történetírásában az első miniszterelnökünk is ezt a
szemléletet erősítette, amikor 1990. október 23-i díszünnepségen
jelentette ki: „minden nemzetnek szüksége van mitológiára,
1956 legyen magyar mítosz”.5
Már
az első jobboldali koalíció idején ismét megjelent a
kurzus-történetírás, a radikálisan antikommunista
publicisztika, amelyek több szerzője nem sokkal korábban még a
pártállam megbecsült, megbízható kádere volt. A
leglátványosabb fordulatot Berki Mihály nyugalmazott állományú
tábornoka hajtotta végre, aki a forradalom leverése után
karhatalmista volt, később a hadosztályparancsnok, végül a
Polgári Védelem Országos Parancsnokaként vonult nyugállományba.
1988-ban nagydoktori disszertációt
írt A Magyar Néphadsereg az 1956-os ellenforradalom idején címmel,
ortodox kádárista stílusban. A következő évben a
disszertációja anyagát az a rendszerváltáshoz igazítva adatta
ki kötetét (Hadsereg vezetés nélkül).
Ekkor Berki az óvatos köztes álláspontot jelenítette meg,
nyilván a tisztázatlan jövőre való tekintettel. 1993-ban újra
átdolgozta az 1988-as kéziratot, hogy Pufajkások címmel
új kötetett jelentessen meg, amivel már magyarfórumos stílusban
bizonyította a forradalom iránti örök elkötelezettségét. Még
agresszívabb hangnemmel tört utat magának a szélsőjobboldali
lapokban prof. dr. Bokor Imre, aki a forradalom idején a leningrádi
Híradó Mérnöki Akadémia hallgatója, majd a Zrínyi Miklós
Katonai Akadémia főtanára, végül a VII. kerületi tanács tagja
volt.6 Természetesen
távolról sem csak ők ketten voltak a köpenyegforgatók. A
jobboldali, konzervatív közeg pedig minden további nélkül
befogadta őket.
A
kurzus-történetírás a második jobboldali koalíció idején,
1998-tól – amikortól a miniszterelnök főtanácsadói
diszponáltak a hazai történeti kutatások ügyében –
teljesedett ki. Ekkortól már „nemcsak nagyvonalúan mellőzik,
hanem kifejezetten elvetik a sine ira et studio elvét”. [...]
Ijesztő méreteket öltött a diszkrepancia a tudományos
teljesítmény minősége és a köztudat alakítására gyakorolt
befolyás között” – írta megalapozottan Ripp Zoltán.7 E
tudományos teljesítmény szintje lényegében a megegyezik a
kádárista történetíráséval az ellenkező előjelű
torzítások, hamisítások mértéke nagyjából egyenlő. Az
említett diszkrepancia viszont a rendszerváltás óta jóval
nagyobb, mivel a pártállami halandzsát a társadalom túlnyomó
többsége sohasem vette komolyan.
A
szélsőjobboldal és a kommunista múltszemlélet abban is igen
hasonlók, hogy csakis fekete-fehér alapon ábrázolnak, szinte
teljesen kizárják az árnyalatokat. E narratívában a
szociáldemokratákat, a liberálisokat eleve ellenségként a másik
táborhoz lökik.
Az
alábbiakban néhány témakört emelünk ki, amelyekben különösen
markáns a konzervatív, jobboldali, szélsőjobboldali narratíva.
A
forradalom és szabadságharc előzménye
Az
56-os Forradalmi Nemzeti Szövetség és a Lakitelek Alapítvány
konferenciáján az ’56-os forradalom és szabadságharc
újraértékelését tűzték ki célul, így az előzmények
megvitatására is sor került. Azt állapították meg, hogy
1945-ös fordulat után létrejött több száz ellenállási
szervezet alakult, röpcéduláztak, rongáltak, szabotáltak.8
Csonka
Emil emigrációjában arról számolt be, hogy 1946-ban a durva
erőszakkal felszámolt katolikus és más felekezeti
diákszervezetek egy része megkísérelte működését illegálisan
folytatni.9 Csonka
is utal arra, hogy a „forradalomra való felkészülés már
1945-ben elkezdődött.” Ám Csonkától távol áll a kirekesztő
felfogás, szerinte az egész társadalom részt vett benne.10
Az
1956 előtti ellenállás fő forrása Fejérváry
István Börtönvilág Magyarországon című
kötete, amely
emigrációban íródott, 1990-ban jelent meg.11 Fejérváry
mintegy 250 politikai okból kivégzettről számol be, akik
többségét a sztálinista rendszer megdöntéséért történő
szervezkedésért, fegyveres összeesküvésért (Antibolsevista
Gárda Antibolsevista Front, Fehér Gárda összeesküvés, Fehér
Partizánok Szervezete stb.) ítéltek el. Valószínűleg innen
többen merítettek.12
Ekrem
Kemál György 1992-es beszédében ezt mondta: „Egy keresztényi
alapokból kiinduló nemzeti, független Magyarország megteremtése
volt a cél. [...] A magyarság részéről szó sem volt a
kommunizmus megreformálásáról, szocializmus építésről.”13
Zimányi
Tibor is így nyilatkozott: „A mi felfogásunk szerint az idegen
elnyomók elleni szabadságküzdelem már 1945 után
megkezdődött.”14 A
történeti kutatás azonban nem támasztotta alá azt, hogy
jelentékenyebb antikommunista megmozdulás, szervezkedés történt
volna 1956 előtt, noha ezzel a gyanúval sok ezer főt tartóztattak
le. (Meszerics Tamás belügyi adatokra hivatkozva írja, hogy a
szervek 1951-ben 2096, 1952-ben 3228, 1953. augusztus 1-ig 1871 főt
vettek őrizetbe, különböző politikai cselekmények elkövetése
miatt. „Ezek a számok azonban nemcsak ellentmondóak, hanem
egyben semmitmondóak is. Mivel a kommunista államvédelem és
bíráskodási gyakorlat a passzív ellenállás minden esetét
kriminalizálta és államellenes cselekménnyé minősítette, majd
pedig saját maga kreálta a bizonyítékokat az egyes ügyekhez,
nehéz megállapítani, hogy ezek a számok milyen hányadban
tartalmaznak fiktív, definíciónk szerint politikai ellenállásnak
nemigen minősíthető eseteket.”15)
Néhány
évvel később az addigiaknál jóval szélsőségesebb, nyílt
rasszista formában aktualizálódott ez a kérdés.16 Gajassy
G. István – aki hamisan állítja be magát Széna téri
felkelőnek – ekképpen büszkélkedett „memorjában” 1956
előtti múltjával: „[1942–1945 között] védtem
Magyarországot a bolsevista-cionista-internacionalistáktól”.17
Jóval
nagyobb ismertséget szerzett a Gajassyhoz hasonló szellemiségű
Szalay Róbert, aki Sztálin Akadémia politikai tisztje, 1956–57-es
karhatalmista volt, és akit nem politikai okból ítéltek el.
(Viszont nem zárható ki, annak az állításának igazságtartama,
hogy 1956. október 23-án éjszaka az ő vezetésével foglalták
el a felkelők a Kilián laktanyát.) Fenntartva azt az állítást,
hogy a világháború után az antikommunisták szervezték az
ellenállást,18 készültek
a visszavágásra, emiatt közülük sokakra a zsidó-kommunista
retorziója várt, kötetében ő is azt állította, hogy ’56
voltaképpen Szálasi Ferenc és a Hungarista Mozgalom a zsidó
bolsevizmus elleni nemzetvédő küzdelmével kezdődött, vagyis az
‘56-os forradalmárok elődei, a hős nyilasok már akkor is a
szovjetek ellen harcoltak.19 A
kötetet nemcsak a hungaristák, de egyes politikusok és az akkori
kormánypárti lapok is üdvözölték.20 Bánkuty
Géza az akkori 1956-os Világtanács elnöke és a kötet kiadója
így fejezte ki elégedettségét: „ezt a művet tartjuk
hitelesnek az eddig megjelent tanulmányok között.21 Ő
is hangsúlyozta: „Mi, ’56-os forradalmárok és a már
1944–45-ben is harcolók, akik nem a kommunizmus
megreformálásáért, hanem annak megdöntéséért fogtunk
fegyvert…”22 Pongrátz
Gergely is elismerését fejezte ki a kötet előszavában,23 mi
több, alezredessé történő előléptetését sikerrel javasolta,
sőt az iskolaigazgatóknak egy körlevélben ajánlotta, hogy
minősítsék tankönyvvé. A kiadványt több veterán is díjazta.
Ám a Szálasira vonatkozó részt – a széleskörű tiltakozás
miatt – a második kiadásból kihúzták (egyszerűen csak
kifestették onnan, látszik a helye).
David
Irving már nemcsak 1944-re, de még 1919-re is visszautal. Egy honi
híve így lelkendezik: „Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő
válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk
előzményeivel. David Irving brit történész, a kommunisták és
a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb
újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és
szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal
ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”)
leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SZKP Huszadik Kongresszusa,
még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös
Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború
során. De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133
napos zsidó csőcselékuralomra.”24
Több
szerző kimutatta, hogy 1956 előzményének ilyen
„rekonstrukcióját” („fehérterror; „nyilasterror”)
folytatták a kádárista szerzők is (Berecz János, Berkesi
András, Hollós Ervin, Kardos György), sőt – ahogy ez a 2010-es
Biszku Béla riportból25kiderül
– ez a szemlélet a kommunista oldalon is megmaradt. Ezt a
szellemi összetartozást leghatásosabban Mink András bizonyította
be, aki – az említett kommunista propagandisták kiadványait
felhasználva – a gyanútlan kormánypárti sajtóban
megjelentetett egy alapos tanulmánynak tűnő fércművet,26 amelyet
hamarosan önmaga leplezett le a független sajtóban és egyben
megállapította: „a fasizmusban és a kommunizmusban közös,
hogy egységes mezőként látja a rajta kívül lévő világot. A
kommunisták számára mindenki, aki nem volt kommunista, fasiszta
volt, vagy objektíve a fasizmus szekértolója. Rákosi börtöneinek
foglyai nem ártatlanok.
[Kiemelés: M. A.] A szélsőjobb perspektívája ugyanez, csak
ellenkező irányban. [...] A kommunista histográfia hamis
konstrukciója az, hogy a fasizmus ellen csak a kommunisták vették
föl a harcot, hogy erre csak ők voltak képesek. A
szélsőjobboldali histográfia hamis konstrukciója az, hogy ők
csak a kommunizmus ellen küzdöttek, hogy csak ők küzdöttek a
kommunizmus ellen. A fasizmus és a kommunizmus a másik létével
akarta igazolni önmagát, méghozzá visszamenőleg is. Ezzel
szemben mindkettő önmagában, a másik lététől függetlenül
méltó a megvetésre. Miközben láthatóan képtelenek egymás
nélkül létezni.”27
A
„pesti srácok”
A
jobboldali hagyomány jórészt szabadságharcnak jelöli az
1956-ot, ami egyben azt is jelenti, legfőbb, ha nem kizárólagos
jelentőségű eseménysort a függetlenségért folytatott harc
jelentett. A szélsőjobboldali interpretációban mindez olyan
értelmezést kapott, hogy a dicső múltú magyar nemzet, amely
korábban is magára maradva harcolt a „pogányok” ellen a
kereszténység védelmében, vagy a szabadságáért, 1956-ban is
ezt tette a szovjet csapatokkal (avagy a judeobolsevistákkal)
szemben.
Tekintve,
hogy óriási bátorság kellett a világ legerősebb szárazföldi
hadseregének egységei ellen fegyvert ragadni, különös
tekintélyt jelentett a rendszerváltás óta szabadságharcosnak
lenni. Nagyon sokan nem is tudtak ellenállni annak a kísértésnek,
hogy utólagosan faragjanak szabadságharcost magukból. Ez a
folyamat ma sem szűnt meg, legutóbb Fekete György a Magyar
Művészeti Akadémia elnöke lépett elő 1956-os
nemzetőrparancsnoki múlttal.28 A
90-es években még gyakrabban kandidáltak is egy-egy ellenálló
csoport vezetői tisztségéért, ami komoly feszültségeket
teremtett. A visszaemlékezések nagy részére a nagyfokú
háryjánoskodás jellemző, tartalmuk csak igen erős
forráskritikával használhatóak.
A
felkelő-memoárok közül messzemenőkig Pongrátz Gergely
1982-ben, Chicagóban megjelent műve, a Corvin köz
1956 a
legnagyobb hatású alkotás. Tapasztalatom szerint ezt az
olvasóközönség is viszonylag jól ismeri, a bajtársak jelentős
része és az álbajtársak olyan viszonyba kerültek ezzel az
opussal, mint az eminens tanuló a kötelező olvasmánnyal.
Márpedig Pongrátz állításai közül alig találhatunk olyat,
amely megfelel a tényeknek, ez már a levéltári források
ismeretének tükrében egyértelműen megállapítható.
A
„Corvin közi mondakör” Pongrátz Gergely szerepét erősen
eltúlozza, másokét pedig bagatellizálja. Dióhéjban: az
októberi függetlenségi harcokat nem ő, hanem Iván Kovács
László, gödi munkás irányította, elsősorban szintén ő
tárgyalt a fegyverszünetről a politikai és katonai vezetőkkel.
Pongrátz nem demokratikus választással, hanem ármányos úton
vette át a parancsnokságot Iván Kovácstól, de nem október
30-ától, hanem csak november 1-től vagy 2-ától lett „örökös
parancsnok”. A Köztársaság téri ostromban állításával
ellentétben nem vett részt. Nem irányította november 15-éig a
Corvin közi ellenállást, hanem már 4–5-i éjszaka a nyomasztó
túlerő miatt az itteni felkelők a VIII. kerületi kapitányságra
menekültek.
Pongrátz
epigonjai azonban nemcsak a valótlanságokat vették át, hanem a
súlyos rágalmakat, és a gyűlölködést is.29(Mindez
persze nemcsak a szélsőjobboldaliakra jellemző, hanem a kádári
propagandistákra is – hogy ismét a hasonlóságukra hívjuk fel
a figyelmet.)
Pongrátz
a legnagyobb hatást valószínűleg Maléter Pál ezredessel
szembeni karaktergyilkosságával érte el.30 A
Kilián laktanya egykori parancsnokát számos alkalommal
hazaárulónak, gyilkosnak állította be, teljesen megalapozatlan
és hamis vádak alapján. (Természetesen amiatt is, hogy Maléter
1944 nyarától partizánként harcolt „a volt bajtársai ellen”
vagyis megbélyegezte a fasizmussal történő szembefordulását.31).
Maléter-ellenes kirohanásai rendkívül népszerűvé váltak a
szélsőjobboldali körökben még a Corvin köz „határain” túl
is. Pongrátz felfogására jellemző még az állandó gyanakvás,
bizonyítás kísérlete nélkül minősít másokat „beépített
ügynöknek”.32 Ahogy
ez a sztálinistáknak is mindig szokásuk volt.
Az
említett vetélytársát, Iván Kovácsot is rendre hamis színben
tüntette fel, akárcsak Renner Péter térképészt, a Corvin
köziek szakaszparancsnokát, akire nyilvánvalóan amiatt
neheztelt, hogy a forradalom leverése után, ellenállóként
vakmerőbbnek bizonyult. Közös e rágalmazottakban az, hogy
mindhármukkal a kádári retorzió végzett.
Pongrátz
politikai szerepvállalása nem ítélhető meg egyértelműen.
1990–91-ben még szerényen nyilatkozott, azt a célt hirdette,
hogy „békés úton kell győzelemre vinni az eszmét”. Ezt
követően vált egyre szélsőségesebbé.
A
számos valótlan Corvin közi visszaemlékezésből kettőt emelünk
ki, két olyan személyiséget, akik a rendszerváltás után a
szélsőjobboldali mozgalmakhoz kötődtek.
Szlama
Árpád – aki főleg Ekrem Kemál György megmozdulásaiban vett
részt – kiváló előadóként többször megjelenítette 1956-os
tevékenységét:33 az
orosházi laktanya hadnagyaként október 25-én önhatalmúlag
felhozta embereit és az alakulat tarackjait a fővárosba, az
utóbbiakat a Corvin köziek rendelkezésére bocsátotta, ő pedig
alaposan kivette a részt a függetlenségi harcokban. Mindezekből
azonban egyetlen szó sem igaz: a levéltári források minden
kétséget kizárva igazolják, hogy a forradalom napjaiban nem
hagyta el az orosházi laktanyát.
Murányi
Levente, a Jobbik alelnöke a politikai pályáját a Corvin közi
múltjával alapozta meg – hamisan. Előbb nem, csak a forradalom
50. évfordulóján jelentetett meg egy kötetet,34 amiben
a legnagyobb szabadságharcos csoport tagjaként írt magáról, és
úgy tűnik sikerült elhitetnie ezt a közvéleménnyel. Tudnunk
kell azonban, hogy nem csak ő, más sem említette szabadságharcos
múltját, beleértve Pongrátz Gergelyt, aki fontos szerepet
játszott a Jobbik megalakulásában. A levéltári források a
legcsekélyebb mértékben sem erősítik meg állítását. Az
pedig végképp teljesen valószínűtlen, hogy mint Corvin közi
harcos, ne bukott volna le a börtönben 1957–59 között, amikor
szervezkedésért fogva tartották. A kötetéből hiányoznak a
konkrétumok, és az ismert szereplők is. Néhány valótlan
momentumot pedig Pongrátz Gergely említett kötetéből vett át.
„Én azért választottam a Jobbikot, mert a magyar nemzeti
radikalizmus céljait kizárólag ez a párt képviseli, és nem
utolsó sorban azért, mert 2003. október 24-én, a Jobbik
alakulásakor Pongrátz Gergely a lyukas zászlót, az 1956-os
szabadságharc szent jelképet a Jobbikra bízta, ami számomra
egyértelmű hovatartozást jelent.”35
A
rendszerváltás óta Wittner Mária – aki a Corvin közhöz
közel, a Vajdahunyad utcai csoport tagja volt, első fokon halálra
is ítélték – fontos ’56-os közszereplő. A „pesti srácok”
közül politikai szereplőként ő vitte a legtöbbre, mint
parlament képviselő. Ennek azonban ára lehetett, mivel a
kilencvenes években még a legkevésbé sem volt jellemző rá az a
kirekesztő felfogás és gyűlöletkeltés. E váltás maradandó
bizonyítéka a 2002-ben megjelent kötete 36 és
a parlamenti felszólalásai.
A
második legnagyobb felkelőcsoport egykori tagjai, a Széna tériek
már 1990-ben összetartó közösséget szerveztek (Széna téri
Bajtársi Közösség: tagsága mintegy felének Széna téri
szerepéről nincsenek levéltári források). A legismertebb
egykori Széna téri felkelő, Fónay Jenő, akit a Pofosz az
1989-es alakuló ülésén elnökké választott. Pongrátz
Gergelyhez hasonlóan már a rendszerváltás előtt megjelentette a
visszaemlékezéseit, Megtorlás
(Mi történt Magyarországon 1956 után?) címmel,
bár ő nem hagyta el az országot.37 Az
írás tényszerűsége igencsak támadható,38 de
nem gerjeszt gyűlöletet. 1990 után Fónay a politikai
megnyilatkozásaiban többször tett szélsőséges kijelentést, a
vehemensebb támadásokat szélsőjobboldalról kellett elviselnie,
mivel beépített embernek tartották. Valószínűleg e hadakozás
miatt mondott le 2002-ben a Pofosz elnökségéről.
Mivel
Németh Bálint az ’56-os Szövetség elnöke (1994−98 között),
Bük János pedig az ’56-os Magyarok Világszövetsége etikai
bizottságának volt tagja – az említett Fónay
Pofosz-elnökségével együtt –, az egykori Széna tériek
jelentősen reprezentáltak az ’56-os veterán szervezetekben.
A
„Szabó bácsi” és a „budai srácok” emlékét azonban már
1992-től mindinkább kisajátították a legszélsőségesebb
pártocskák. Akkoriban gyakran rendeztek a Széna-téri emlékművek
előtti összejöveteleket, amelyek a szovjetellenes nyilas
ellenállás és az 1956-os forradalom közös céljaira helyezték
a hangsúlyt. Ebben elsősorban Ekrem Kemál György játszotta a
főszerepet, akinek édesapját – mint az itteni felkelők
parancsnokhelyettesét – 1957-ben kivégezték. Ekrem a Hungarista
Mozgalom társelnöke, majd a Kommunizmus Üldözöttjei
Szövetségének elnöke és a Magyar Nemzeti Szabadság Párt Széna
Téri Csoportjának vezetője lett, majd kapcsolatba került Bánkuty
Géza amerikai üzletemberrel, az ’56-os Magyarok Világtanácsának
elnökével, és e szervezet alelnöki pozícióját is megszerezte.
Bánkuty
jelentős szerepet játszott a forradalom (és a Széna tériek)
utóéletében. Különféle hősi legendákat gyártott
magáról,39 ám
– állításaival ellentétben – nem volt a Széna téri
felkelőcsoport tagja, nem vett részt a szabadságharcban és nem
nevezték ki a budai körzet katonai parancsnokává.40 Ellenben
1957-ben, a bécsi emigrációja idején szoros munkatársi
viszonyba került Szabó Miklóssal, a kádárista
ügynökkel,41 mielőtt
az USÁ-ba települt. A szélesebb közvélemény 1999-ben ismerte
meg, amikor az 1956-os Magyarok Világtanácsa elnökeként kiadatta
Szalay Róbert már említett botrányos kötetét (A
forradalom igaz története).
De miután 2000-ben a Világszövetség elnökének nem őt
választották meg, visszavonult a magyarországi közéletből.
1998-ban
egy újabb önjelölt Széna téri szabadságharcos vezető tűnt
fel az ország határain kívül. Gajassy G. Istvánról és a már
említett kötetéről (’56 – Elárult szabadságharc – Egy
Széna téri szabadságharcos beszámolója) A gyűlölendő
nemzet-ellenségek sorát a szerző soha nem látott módon
kiszélesítette. Immár a „Júdea kommunisták”, az „istentelen
szabadkőművesek” körébe lökte a szocialista párton, a
szabaddemokratákon, a zsidóságon, a cigányságon kívül a
Fideszt és az MDF-et is. Nemzetellenségek: Antall József, Kónya
Imre, Sinkovics Imre, Tóbiás Áron, Németh László, Kéthly
Anna, Bajcsy Zsilinszky Endre, Vásárhelyi Miklós, Mécs Imre,
Kopácsi Sándor, Losonczi Géza, Gimes Miklós, Haraszti Sándor és
Rácz Sándor. A három fő hazaáruló vitathatatlanul Nagy Imre,
Király Béla és Maléter Pál. Mindez abból a szempontból is
figyelemre méltó, hogy Dávid Ibolya akkori igazságügy-miniszter
asszony 2000-ben, az évfordulón tartott Széna téri ünnepi
beszédében – mint e témakör egyetlen hiteles történeti
alkotásából – Gajassy kötetéből olvasott fel
szemelvényeket.42
Lévai
István, a Csongrád megyei ’56-os Szövetség elnöke is
megjelentetett egy „memoárt”,43 amely
Gajassy könyvének szintjét megközelíti, hatása is könnyen
kimutatható. Az ’56-os szervezetek, a Széna téri Bajtársi
Közösség elhatárolódott, sőt tiltakozott e két könyv ellen,
és hangsúlyozták, hogy sem Gajassyt, sem Lévait nem látta senki
1956-ban a Széna tériek sorai között. Ehhez hozzátehetjük,
hogy a levéltári forrásokban is hiába keresnénk őket.
A
Köztársaság téri ostrom
A
többi felkelőcsoportról – tudomásom szerint – nem jelentek
meg hasonló jellegű memoárok. E témához kapcsolódik az október
30-i Köztársaság téri ostrom is, amelyet a felkelők vívtak meg
a Budapesti Pártbizottság épületének védőivel, és amelynek
több jobboldali interpretációjával találkozhatunk.
Ilyen
az 1956-ban feltételezett pincebörtön, ahonnan Pongrátz Gergely
– elmondása szerint – a társaival fél méter mélyről „10–15
kezüket hátul összekötözött, összedrótozott és tarkón lőtt
szabadságharcost” ásott ki.44 Ennek
semmilyen valóságalapja nincs, Pongrátz leírását egyetlen
forrás sem támasztja alá, s már az is régóta bebizonyosodott,
hogy állításával ellentétben nem is vett részt az ostromban.
Az már 1956. október 30. – november 4. közötti
terepvizsgálatok alapján kiderült, hogy nincsenek titkos
kazamaták. A rendszerváltás után e kérdés többször
felmerült, az 1994-es választási kampányban is szerepet
játszott.
A
sikeres ostrom utáni brutalitásról (és más atrocitásokról)
Csurka Istvánnak az volt a véleménye, hogy „egytől egyig
provokált akciók voltak”.45 Egy
anonim szerző pedig ezt írta: „Nem kétséges, hogy a Tisza
Kálmán téri pártház ostroma és az elfogott ávósok
liquidálása brutális módon ment végbe. Minden harc
elkerülhetetlenül brutális, de főként, amikor a zsidók
megtanítják a népeket a brutalitásra.”46
1992
tavaszán Andrásfalvy Bertalan művelődési miniszter
a Népszabadság hasábjain
nem megalapozott vádakkal támadta az egykori védőket.47
Mező
Imre, a védők irányítója (akit két honvédtiszt társával az
épület előtt lőttek meg, mint parlamentereket) halálával
kapcsolatosan is elterjedt egy legenda, amely már a forradalom
leverése utáni hetekben-hónapokban – a börtönvilágban is –
elterjedt,48 a
rendszerváltás után még inkább lábra kapott. Kövér László, a
Fidesz ügyvezető alelnöke ezt mondta a 2002-es parlamenti
választás előtt egy lakossági fórumon: „Medgyessy Péter és
Kovács László nem mert kijönni a Köztársaság téri
pártszékházból, nehogy úgy járjanak, mint szegény Mező Imre,
akit onnan kilépve hátba lőttek.”49
Nemrég
jelent meg Tulipán Éva (Hadtörténeti Intézet) kötete a
Köztársaság téri ostromról.50 E
tanulmány a legjobb példa arra, hogy a legvisszafogottabb
stílusban, a legkevésbé harsányan is nyomatékosan lehet
képviselni azt a végletekig leegyszerűsítő dichotómiát, amely
a jobb–szélsőjobboldali felfogás alapja: egyik oldalon állnak
a hős, gáncsnélküli magyarok (a felkelők) a másikon
nemzetidegen ellenségek (a Köztársaság téri védők, a
kádárista hatóságok, tehát a kommunisták úgy általában.)
Hangsúlyozom: mindez így, direkt módon egyetlen kifejezéssel,
egyetlen szóval sem jelenik meg az opusban, annál inkább
prekoncepció formájában, és abban a mértékű elfogultságban,
ami semmivel sem csekélyebb Hollós Ervinékénél – ha csak e
kádárista mű megállapításaira szorítkozunk, és figyelmen
kívül hagyjuk annak durva, sértő szándékú kitételeit.
Tulipán kötetében éppúgy még véletlenül sem találunk olyan
tényt vagy körülményt, ami ne az „ellenségre” lenne
hátrányos, ha másképp nem, hát gyanúkeltéssel. Erre a műre
egy kicsit részletesebben kitérünk, mivel a bemutatóján és az
ismertetésében éppen a mű tárgyszerűségét emelték ki,
másrészt kritika még nem jelent meg róla.51
Térjünk
vissza ahhoz a kérdéshez, hogy hogyan halt meg Mező Imre. Tulipán
– a védők tanúvallomásai közötti apró eltéréseket
(például abban, hogy melyik két honvédtiszt ment ki Mezővel,
vagy hogy hárman, nem ketten léptek-e ki a kapun) és e vallomások
slamposságát kihasználva azt sejteti, hogy Mező ki sem lépett a
kapun, az épületben halt meg. Ezzel pedig azt sugallja, hogy csak
az „elvtársai” lőhették le, az ostromlók ártatlanok a
halálában. Pedig épp a vallomások csekély különbözősége
bizonyítja, hogy valóságosak, az eltérő emlékezet lenyomatai.
Sokkal inkább lehet koholmányról szó akkor, ha teljesen azonos
tartalmúak a dokumentumok – ahogyan azok is voltak a
Rákosi-korszak koncepciós pereiben, és épp ez volt az, ami Szász
Bélának mint vádlottnak is feltűnt. (Egyébként sem érthető:
ha a hatóságok manipulálni akarták volna a vallomásokat, akkor
vajon mi akadályozta meg őket ebben?)
Ugyanakkor
Stadinger Katalin mentős szemtanú teljesen egyértelmű
tanúvallomás tett: „…három személy jött ki a pártház
kapuján. Egy civil [Mező Imre] és két egyenruhás [Asztalos
János és Papp József ezredesek] volt, a civil fehér zászlót
tartott a kezében. Ekkor a kapuval szemben az egyik fa mögül
előbújt egy falábú, 40 éven felülinek látszó személy és
géppisztollyal megnyitotta a fehérzászlós személyekre a tüzet.
A falábú azonos személy a »Fehér Könyvben« látható
tuskólábúnak nevezettel. [...] Társai hallva a lövéseket,
szintén tüzet nyitottak s megrohanták a házat.”52 Tulipán
is felhasználja ezt a vallomás-idézetet, majd a következőképpen
kommentálja: „Nem tudjuk [Stadinger], milyen okból tette
súlyosan terhelő vallomását…”53 Tehát
kizárja annak a lehetőségét, hogy ezt látta, vagyis azt
sejteti, hogy valamilyen kényszerítő hatásra vallott így. Pedig
Stadinger hiteles tanúnak fogadható el, hiszen a Tulipán által
említett tanúk is ezt lényegében alátámasztják, de rajtuk
kívül is akad még tanú, aki a térről látta a parlamenterek
lelövését: Antal Péter Baross téri felkelő,54Buda
Béla pszichiáter,55 és
kilenc egykori védő: Ackermann János, Kelemen Ágnes, Kelemen
Lajos, Keleti Ernő, Kettler Pál, Prieszol Olga, Radnai György,
Tóth Lajos, Várnai Ferenc56.
A
súlyosan sebesült Mező Imre egyébként a kórházban többekkel
beszélt. Elképzelhető-e, ne említette volna, hogy a saját
társai lőttek bele? De dramaturgiailag is teljesen abszurd ez, már
csak azért is, mert a tettes nyilván nem maradhatott volna
titokban.
Tulipán
tüzes védelmezője Jankó Piroskának is, minden tőle telhetőt
megtesz, hogy koncepciós pert faragjon abból a sajnálatosan
megalapozott vádból, hogy az említett parlamenterek közül a
halálos lövési sérüléssel fekvő Papp Józseffel szemben
nagyon is kivette a részét a kegyetlenkedésben, amiért 18 évre
ítélték.57 Az
igyekezet a kötet egészére kiterjed, nem túlzás azt állítani,
hogy ez mű leghangsúlyosabb eleme. De vajon mi értelme lett volna
a politikai szempontból teljesen súlytalan 20 éves
segédmunkásnővel szemben pert kreálni?
Ám
az objektivitás teljes hiányának a legfőbb bizonyítéka
mégiscsak az, hogy Tulipán a kötetében egyetlen lincselőt,
egyetlen vétkest sem nevez meg, mintha a brutalitásnak éppúgy
nem lennének felelősei, mint valami meteorológiai katasztrófának.
László
Dávid Márton a disszertációjában nem kerüli meg a lincselés
kérdését, tehát nem ennyire elfogult, de azért igencsak
meghökkentő megállapítást tesz: „Hogy mi hozta ki az
emberekből ezt a fékevesztett haragot, azt manapság nehezen
tudjuk elképzelni. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy milyen
dolgokat követhettek el korábban, amiért Kállai Éva
pártfunkcionárius – a bosszútól tartva, félelmében –
inkább kiugrott a II. emeletről, semhogy a nemzetőrök kezére
kerüljön.”58 Ez
ismét az általánosító gyanakvás, ami oly jellemző a
jobboldaliakra és a kommunistákra egyaránt. Nyilvánvaló, hogy
sorsukat külön-külön lehet és kell vizsgálni. Kállai Éva nem
követett el emberellenes bűnt, ellenben 1945 előtt több évre
bebörtönözték, baloldalisága miatt. Azt pedig emberileg nagyon
is érthető, hogy mindenáron el akarta kerülni, hogy a támadók
kezébe kerüljön.
László
Dávid Márton is igyekszik menteni a menthetőt, disszertációja
hőseit, a Baross téri felkelőket és főparancsnok főhősét,
Nickelsburg László műszerészt. Valószínűleg a fentebb
ismertetett nemzeti gondolat jegyében védi meg őket a Köztársaság
téri bűnök felelősségétől, és más kevéssé heroizálható
tettől ezeket az egyébként általam is tisztelt
forradalmárokat.59 Ám
számos tanú túlságosan is valószínűsíti a csoport
részvételét lefegyverzett foglyokkal történő leszámolásban,
korábban pedig Nickelsburg parancsára négy vétkesnek ítélt
személyt végeztek ki Baross téri bázishelyük pincéjében.60
Az
’56 megtestesítői
A
jobboldali, konzervatív és radikális oldal – ahogy ezt Ripp
Zoltán megírta – „nem a magyar október eredeti törekvéseire
és eszmeire, hanem a megtorlással elszenvedett sérelmekre vezetik
vissza mai állásfoglalásukat 1956-ról…”61 Így
aztán kevéssé a politikusokban találták meg ’56 igazi
megtestesítőit – Mindszenty bíborost kivéve, ő azonban
csekély szerepet játszott a forradalomban.
A
rendszerváltástól az FKGP Dudás József emlékét igyekezett
felkarolni, de az ezredforduló idején már a Forradalmi Nemzeti
Bizottmány egykori mindenese szinte teljes feledésbe merült.
Valószínűleg
a szüntelen megosztottságára vezethető vissza, hogy romantikus
hősiesség bajnokai, a „pesti srácok” közül sem teremtődött
meg egy igazi idol. A két legtudatosabb felkelőparancsnok, Angyal
István és Iván Kovács László nem bizonyult elég népszerűnek,
ez nem is meglepő, világnézetük, túlságosan távoli számukra.
Valószínűleg Pongrátz Gergely alkalmas lett volna erre, ám ő
ezt a lehetőséget közszerepléseivel többszörösen eljátszotta.
Mostanában már csak a fiatal radikálisok lelkesednek érte.
Wittner Mária az ezredfordulótól növekvő népszerűségét
inkább a gyűlöletkeltő megnyilvánulásainak köszönheti,
semmint az ’56-os múltjának.
A
differenciálatlan antikommunizmus nem a forradalom valóságos
értékeit hordozó képviselőivel, hanem inkább a kegyetlen
megtorlás áldozataival történő azonosuláshoz vezetett. A 225
kivégzett közül különösen egy erényes szűz lány (a magyar
Jeanne ’Arc) és a retorzió legfiatalabb áldozata (akivel a
megrögzült legenda szerint különösen ármányos módon bántak
el: az ítéletvégrehajtásig megvárták, amíg betölti a
nagykorúságát) bizonyult legalkalmasabbnak arra, hogy ’56-ot
megtestesítsék. „Kiemelésük a tragikus romantikus nemzeti
történelemszemlélet továbbéltetésének szándékát példázza:
a forradalomban a vereség a domináns mozzanat, hiszen erre lehet
engesztelhetetlen sérelmi politikát alapozni. Nem véletlen, hogy
1956-ból a jobboldal nem pozitív energiákat származtat az új
generációkra, hanem a vereség és a megtorlás keltette
frusztrációt és gyűlölködést, az ádáz és kérlelhetetlen
szembenállást hagyja örökül” – állapítja meg találóan
Ripp Zoltán.62
E
két mártíron és a már említett Mindszenty József bíboroson
kívül Nagy Imre kormányfő jobboldali megítélése különbözik
legmarkánsabban a történeti kutatások eredményeitől.
A
forradalom miniszterelnökének megítélése változott a
rendszerváltás óta a jobboldalon. A konzervatív emigránsok –
például Csonka Emil, Sujánszky Jenő, de még Pongrátz Gergely
is – kifejezetten tisztelettel írtak, beszéltek róla.
A
„nagy temetés” időszakában, a választásokig még nem
mutatkozott szignifikáns eltérés a vele kapcsolatos
véleményalkotásban. De 1990-ben, amikor a Parlamentben az 1956
emlékét törvénybe iktatták, a szavazás előtti percekben
derült ki, hogy a kormánykoalíció az SZDSZ-szel egyeztetett
szövegéből kimaradt Nagy Imre, mint a forradalmi kormány
vezetője. Ezt Csurka István, az MDF népnemzeti szárnyának
vezetője harcolta ki. Hogy ne legyen botrány, az SZDSZ inkább
„nem vette észre”.63 Antall
József korábban össznemzeti hagyományról beszélt,64 majd
egyre inkább azt hangsúlyozta, hogy Nagy Imrében leginkább a
mártíromságát tiszteli, kormányfői tevékenységét már
kevésbé, ezért inkább Nagy–Tildy-kormány megjelölést
használta, ebben azonban senki nem követte. „Míg az MDF-nek
1956 kellett, de Nagy Imre nélkül, addig az MSZP-nek Nagy Imre
kellett, de a forradalom nélkül” – állapította meg Litván
György.65 „Már
az első jobboldali kormány megkezdte a rendszerváltás
végrehajtásával „elhasználtnak” tekintett Nagy Imre háttérbe
szorítását. Nem kellett nekik a kommunista Nagy Imre közösen
vállalható nemzeti politikusként” – írta Ripp
Zoltán.66 Összeköthető
ez a mindszentysta hagyománnyal is, amely a Nagy-kormányt a bukott
rendszer örököseinek nevezte. A Fidesz-vezette jobboldal
szóhasználatában „polgári forradalom”-nak is ugyanez az
üzenete – ahogy erre szintén Ripp utalt.67
A
szélsőjobboldali radikálisok (például Szalay Róbert, Gajassy
G. István, Lovas István68)
– differenciálatlan antikommunizmusukkal – éppúgy fontosnak
tartották Nagy Imre emlékét végletesen denunciálni (a cári
család kivégzésben történő részvétel, „Vologya”-ügy),
mint ahogy tették ezt 1989-ben azok a kommunista erők, akiknek
nagyon nem állt érdekükben a rendszerváltás. A súlyos vádak
azonban azóta sem bizonyultak be.
A
Terror Háza állandó kiállításán látható a Nagy Imre és
társai perének részleteiről egy filmfelvétel, amelyet a
pártállam propaganda céljaira vágtak össze és fűztek hozzá
kommentárokat, de végül soha nem használták fel. A múzeumban
azonban nem mellékeltek e filmanyaghoz magyarázatot, s így a mai
néző számára az torz képet nyújt.
A
jobboldalhoz kötődő Horváth Miklós szerzőtársával, Zinner
Tiborral viszont tudományos eszközökkel elemzi, és jóval
kritikusabban értékeli Nagy Imre forradalom alatti szerepét, mint
a korábban e témakörről szóló kötetek, tanulmányok.69
A
középosztály konzervatív része egyértelműen Mindszenty József
bíborost tartotta vezéregyéniségnek, még ha a forradalom idején
passzivitásra kényszerült és csak az utolsó estén
nyilatkoztatta ki véleményét és programját. Tekintélyével
természetesen ő is tisztában volt, egyébként valószínűleg
nem élt volna a ,,bukott rendszer örökösei” nem túlságosan
hízelgő kifejezéssel Nagy Imre kormányt illetően, amelyet meg
sem nevezett, tehát el sem ismert.70 Ha
többpártrendszer alakult volna ki, potenciálisan minden bizonnyal
az ország irányítására is esélyes lett volna.
A
mai kormánypárti sajtó is megőrizte ezt a tiszteletet, íme egy
cikk lead-je: „A hercegprímás érsek nemcsak a magyar
egyháztörténet, de egyben a magyar történelem egyik legjelesebb
alakja is volt. Ikon és példakép, aki 1956 emblematikus
személyiségévé vált.”71 Egy
ultrakonzervatív, legitimista blogger rajongását is érdemes még
idéznünk: „[1956] talán a legnagyobb hőse egy szentéletű
ember, akinek olyan sokat köszönhetünk. [...] Ő volt az, aki
egész nemzetünk helyett, mindannyiunk nevében kiállt, és
valódi, törvényes államfőként lépett fel a törvénytelenek
sokaságában. Mindszenty József, bíboros úrról, a Magyar
Királyság eddig utolsó hercegprímásáról van szó. [...] Ő az
az ember, aki a legnagyobb veszélyt jelentette a kommunisták
törvénytelen diktatúrájára. Mindszenty volt az, aki kimondta,
nem a pártokkal kell foglalkozni, hanem a nemzettel. A bíboros úr
’56 valódi mártírja, aki törvényes államfőhöz méltón
egész népéért harcolt, majd egész népéért szenvedett. [...]
Ne felejtsünk el hálát adni Istennek, hogy a vészterhes XX.
században is olyan szentéletű őrangyallal ajándékozta meg
nemzetünket, mint Mindszenty József, Magyarország hercegprímása,
és haláláig törvényes államfője.”72
Arról
már esett szó, hogy ő már a november 3-i beszédében sem
nevezte az eseményeket forradalomnak, csakis szabadságharcnak,
követői ma is így nevezik. Egyik híve ezt ekképpen hangsúlyozta
ki: „Mindszenty nem kötött alkut a forradalmi,
törvénytelen rendszerekkel”, hiszen már „1918 őszén
csatlakozott a Keresztény Szociális Néppárthoz, mely Zala
vármegyében markáns ellenforradalmi politikai
üzeneteket fogalmazott meg.”73
E
nyilatkozatban ezt is mondta: „A régi nacionalizmusokat mindenütt
át kell értékelni. A nemzeti érzés ne legyen többé harcok
forrása az országok közt, hanem az igazság fundamentumán a
békés együttélés záloga.” Követői erre már kevésbé
hivatkoznak.
Tóth
Ilona története, személye váltja ki a legszenvedélyesebb
vitákat ’56 témaköréből. A történet dióhéjban: Tóth
Ilona, a 24 éves kivételes tehetségű szigorló orvosnő a
Domokos utcai kórház megbízott vezetője volt 1956 novemberében,
és a forradalmi elkötelezettségével bekapcsolódott a politikai
ellenállásba. Részt vett a röpcédulák, illetőleg az Élünk
című illegális lap sokszorosításában, terjesztésében. A
periratok szerint 1956. november 18-án két férfi társával
likvidálta Kollár István rakodómunkást, akiről bebizonyosodva
látták, hogy a szervek embere. Ezért a bíróság mindhármukat
kivégezte.
Még
azok a jobboldali történészek, akik Mansfeld Péter esetében nem
osztják a „keresztény-nemzeti” kurzus legendáit, Tóth Ilona
esetében ragaszkodnak, ahhoz, hogy a kirakatper történt, és a
medika fedhetetlen, mivel kegyetlen kínzásokkal, gyógyszerekkel,
hipnózissal kikényszerítették belőle a valóságtartalom
nélküli, önterhelő vallomásokat.
Nem
túlzás azt állítani, hogy hatalmas kultusz alakult ki Tóth
körül: felállított szobrát közjogi méltóságok és
pártelnökök avatták fel, személyéről, mártíromságáról
dokumentum- és játékfilmek láttak napvilágot, könyvek íródtak,
képzőművészeti alkotások készültek. Óriási tisztelet övezi
a külföldön élő magyarok körében is. Aki viszont
megkérdőjelezi, vagy netán szembeszáll ezzel a kultusszal, az
magára vonja a magyarságukban megsértettek
haragját.74 Szembetűnő,
hogy ugyanezt a közeget – beleértve a történészeket, a
publicistákat és az egyszerű rajongókat – a hasonló sorsot
elszenvedő két férfitárs, Gyöngyösi Miklós és Gönczi Ferenc
rehabilitációja, a jelek szerint a legcsekélyebb mértékben sem
érdekli.
Már
a per idején itthon és külföldön többen úgy vélekedtek, hogy
Tóth Ilonát klasszikus koncepciós perek mintájára koholt
vádakkal ítélték el. Emberileg ez természetesen érthető is
volt orvostanhallgatóktól, barátaitól, akik nagyon tisztelték,
becsülték és szerették őt, és mindazok alapján, ahogy
ismerték, egyszerűen képtelenek elhinni azt, hogy vér
tapadhatott a kezéhez.75
A
történet önmagában is annyira különlegesen szörnyű és
részleteiben is abszurdnak tűnő (egyébként semmilyen más
’56-os perhez nem hasonlítható), hogy aki sohasem volt hasonlóan
kiélezett helyzetben és Tóth Ilonához hasonló fizikai-, lelki-,
idegállapotban, viszont ismeretei vannak az ÁVH módszereiről
csak valamiféle ördögi konstrukciót lát az egész ügyben.
Így
már a kilencvenes évek első felében kialakult egy erősen
jobboldalhoz kötődő kör, amelyik Tóth Ilona ügyét a magyarság
ügyével azonosította, akit mindenáron meg kell védeni a
nemzetietlenekkel szemben.76 Csak
egy példát idézünk:
„Szörnyű
és nem lehet jóváhagyni, hogy legyenek sarlatánok, fizetett
bérencek, ripacsok akik valami aprópénzért, megélhetési
bűnözőként is nem átallják felvállalni mártírjaink
bemocskolását. Kérdezem: egyáltalán tudják, hogy mit tettek?
Tóth Ilonka a Magyar Nemzet, forradalom és szabadságharc hőse, –
akit a gyökértelen, magyar lélek híján is felnevelkedett, a mi
költségünkön kiiskolázott idegenlelkű gyilkosok kéjjel,
immár sokadszor igyekeznek MEGGYALÁZNI, megsemmisíteni.
Magyar véreim ne hagyjátok, óvjuk meg magunkat a gátlástalan
gyilkosoktól, Magyar Hőseink meggyalázóitól! Legyen
mindenki százszor, ezerszer elátkozott, aki a MAGYART bántja!!!”77
Sokan
sokféleképpen ecsetelték Tóth Ilona tragédiáját: „Münnich
Moszkvának hetvenezer hullát ajánlott fel hatalmuk
megszilárdítása érdekében, s ennek egyik első vértanúi
voltak Tóth Ilonka és ártatlan társai.”78 „Rabtársai
emlékezése szerint gyermekét érzéstelenítés nélkül tépték
ki a testéből, majd a közvéleménnyel igyekeztek elhitetni, hogy
a halálos ítéletet a szülés után hajtották végre.”79 A
bitófán ezt mondta: „Szűz vagyok; smasszerok megerőszakoltak,
érzéstelenítő nélkül kikapartak.”80 „»A
törvényesség és rend« helyreállítóinak hatékonyságára mi
sem jellemzőbb, hogy Tóth Ilonát már november 19-én
letartóztatták, méghozzá a Lenin körúton, a járókelők
tömegéből rángatták ki, mint szemtanúk állítják:
megrugdalták, majd feldobták egy terepjáróra.”81 „[Kádár
János is] próbálkozott Tóth Ilona megmentésén, de hatalma,
befolyása nem volt hozzá: az akkor maga is inkább fogoly Kádár
János. Természetes is, hogy nem tudták Tóth Ilona életét
megmenteni, mert Magyarországon nem kisebb ember volt az
igazságszolgáltatás királya, mint a hol hóhér, hol
külügyminiszter fenevad, a harmincas évek sztálinista vérebe:
Visinszkij. Ő pedig eldöntötte, hogy Tóth Ilonának pusztulnia
kell...”82
Mások
igyekeznek a felelősséget áthárítani, Kollárra, azzal a
valótlansággal, miszerint két autónyi beteget átadott a
szovjeteknek, vagyis megérdemelte likvidálását,83 de
még sokkal inkább bajtársaira, Gyöngyösi Miklósra és Gönczi
Ferencre, hogy az emberölést csakis ők hajtották végre. Az
utóbbiak közé tartozik Jobbágyi Gábor jogász is,84 a
jobboldal egyik legünnepeltebb történetírója.
Jobbágyi,
Kiss Réka és M. Kiss Sándor85 köteteket
jelentettek meg Tóth Ilona védelmében. Jobbágyi korábbi 1956-os
tárgyú munkáira is jellemző volt, hogy a mások korábbi
kutatási eredményeit teljességgel ignorálva dolgoz fel egy-egy
témát, állításai rendre megalapozatlanok, s az objektivitásnak
még a látszatát is kerüli. Kiss Réka–M. Kiss Sándor
tanulmánykötete86 nagyon
alapos, lényegesen komolyabb alkotás, ám a prekoncepció, a
mérhetetlen elfogultság erre a műre is nagyon jellemző.
A
szerzőpáros is erősen képviseli – kimondatlanul – azt a
szimpla dichotómiát, miszerint a hős magyarságot mindenáron
védeni kell a szörnyű kommunistákkal szemben, így aztán
tárgyilagosságot kereső olvasónak fel kell, hogy tűnjön, hogy
minden eszközzel ezt a célt szolgálják. A tényeket korrektül
közlik, de a hiányzó adatoknál a fantáziájuk csakis egy
irányban lódul meg.
Két
példa: Kardos János ügyvéd (aki egyébként tényszerűnek
találta a Kollár-ügyet!) ezt írta visszaemlékezésében: „Hogy
ennek a bőséges beismerő vallomásnak mi volt a kiváltó oka,
megállapítható nem volt, nem is kutatta senki! Lehet, hogy Tóth
Ilonka tisztalelkűsége, de az is lehet, hogy más!” Az idézetet
a „lehet, hogy más!” miatt használták fel, természetesen
minden konkrétum nélkül.87
„Tóth
Ilona a tárgyaláson tett egyik vallomásában említést tett
arról, hogy egy ízben a kórházban dühösen odaszólt
Gyöngyösinek »…hagyd már az árulókat, kapsz majd te is egy
Evipánt, és lehetsz még áruló.« (Evipán az akkori idők
tudatmódosító gyógyszere volt. A szerzők egy ilyen
vallomásrészlethez ezt fűzik hozzá: „Vajon eleve elvetendő-e
a feltételezés, hogy így akart az orvosi végzettségű lány
üzenni, hogy miként manipulálták a tudatát a rendőrségen?”88
Véleményem
szerint nem túlzás az ezekhez hasonló érvek egész tömegét
elvetni. A Kollár-ügy legtámadhatóbb momentuma továbbra is
Kollár István unokatestvérének, Bak Istvánnének a
vallomásrészlete: „Felismertem a hullát [Kollárt] ugyanis bal
mutatóujja hegyét baltával levágta, ez volt az ismertetőjele.”
Kétségkívül kirívó, hogy Kelemen Endre bírósági orvos és
Földes Tibor igazságügyi orvosszakértő észrevették Kollár
ujján a nikotinszennyeződést, de az ujjcsonkot nem.
A
számos többi érv, például Bakné másik vallomásrészlete,
miszerint Kollár kockás kabátot viselt, ám a boncolási
jegyzőkönyv szerint búzakék, csíkos zakót említ, vagy az,
hogy Tóth Ilona vallomása szerint beletörölte a véres kést az
áldozat nyakkendőjébe, ám ezt hiányzik abból a hatósági
felsorolásból, ahol minden vércseppet megjelöltek, nem
túlságosan meggyőzőek: az említett példáknál maradva Kollár
hordhatott másik ruhát, mint amiben unokatestvére látta; Tóth
Ilona ilyen apróságra miért is ne emlékezhetett volna rosszul.
E
fenti érvekkel szemben lényegesen erősebb ellenérvek sorakoznak
fel:
1.
politikailag súlytalan személyekkel szemben – eddigi 22 éves
tapasztalatom alapján – nem konstruáltak pereket, ebből a
hatalomnak nem származott volna előnye.
2.
A periratokban egyetlen utalás sincs arra, hogy koholmány lett
volna a Kollár-ügy.
3.
A tettesek és a szemtanúk közül egyikük sem cáfolta a
Kollár-ügy lényegét.
4.
A pertársaik és rabtársaik egyike sem állította, hogy kirakat
perről lett volna szó, sőt Gáli József és Obersovszky Gyula a
Kollár-ügyet valóságosnak tartották és ezt másokkal is
közölték.89 Eörsi
István együtt raboskodott Gyöngyösivel, aki szintén nem tett
említést a vád hamis voltára.
5.
Kardos János ügyvéd is valósnak tartotta a Kollár-ügyet.
6.
Tóth Ilona közeli családtagjai sem tartották a pert koholtnak.
Tóth Ferencnéről 25 besúgói jelentés készült, kizárható,
hogy nem említette volna meg egyszer sem, hogy lányát hamis
vádakkal végezték ki;90 Féltestvére,
Tóth Ferenc 1990-es semmisségi beadványában egy szóval sem
hivatkozik koncepciós perre.
7.
Az ügy koronatanúja, Molnár József perében és a rendszerváltás
után is hasonlóképpen adta elő a történetet, Kollár
likvidálását, amelyet ő fegyveres őrként biztosított, majd
részt vett az eltemetésében.91
8.
A perirat stílusa, jellege gyökeresen különbözik a koncepciós
perekétől. Kizárt, hogy ilyen szövegű pert a hatóságok le
tudtak volna gyártani, különösen ennyi idő alatt.
Mindazonáltal
Tóth Ilona ügyben a közeljövőben semmiképpen nem várható
változás: az ő meghamisított képe ’56 egyik legfényesebb
(talán a legfényesebb) szimbóluma.
Az
1956 utáni megtorlás méretei a rendszerváltás idején váltak
köztudottá. A legnagyobb felháborodást a tizennyolcadik életévét
betöltő Mansfeld Péter kivégzése váltotta ki. Noha ehhez az
ítészeknek nem kellett két évet várniuk, hogy betöltse a
tizennyolcadik életévét – ahogy ez visszavonhatatlanul
elterjedt – Kádárék elképesztő embertelensége a
rendszerváltás óta örökké hálás aktuálpolitikai témaként
szolgál a jobboldali politikusoknak, hogy – koszorúzások,
emléktábla-avatások, utca-, parkelnevezések és más
kultuszépítési lehetőségek kihasználása közben – a
baloldali, sőt a liberális ellenfeleiket is kvázi gyilkossággal
vádolják.
Röviden
tekintsük át milyen okból indítottak ellene eljárást: a 15 és
fél éves, jó képességű, tetterős esztergályos ipari tanuló
a tűzszüneti időszakban Széna téri felkelőkhöz csatlakozott,
és „Szabó bácsi” gépkocsis összekötőjeként szolgált.
Később fegyvereket gyűjtött – a forradalom esetleges kiújulása
esetén fel lehessen használni. 1957-ben nagymértékű lopásokat
hajtott végre, bár az eljárás idején a kár nagy része
megtérült. 1958-ban öt fős „bűnbandát” szervezett részben
politikai célból (röpcédula-terjesztés, fogolykiszabadítás).
A Kádár-rendszerrel szembeni bosszú is vezérelte. A „banda”
egyetlen akciót, egy rendőr lefegyverzését hajtotta végre,
amikor tagjait elfogták.
A
kormánypárti sajtó is számtalan esetben terjesztette a
hősteremtő legendákat, így Bayer Zsolt is azt írta, hogy
Mansfeld 1956-ban követte el „halálos bűnét”.92 A
kurzustörténészek közül Jobbágyi Gábor tanszékvezető tanár
próbált a Mansfeld-perből is valamiféle kommunista koholmányt
csiszolni, miszerint a fiatal fiút a hatóságok egyszerűen
beugratták a különböző ügyekbe,93 teljesen
alaptalanul.94 Jobbágyi
rendre különböző koncepciókat gyárt, a tárgyszerűségnek még
a látszatát is elkerüli. Sőt, szubjektivitásában odáig megy,
hogy olykor a periratok tartalmát is meghamisítja. Csak egy példa:
„…Mansfeld Péter magára vállalja a teljes felelősséget, még
akkor is, amikor vádlott-társai őt akarják menteni!” Márpedig
Mansfeld egyáltalán nem vállalta magára a felelősséget, a
vádlott-társai közül csak egyik társát védte, azt aki valóban
óriási veszélyben volt. Ám sem ez a társa, sem a többiek
egyetlen szóval sem próbálták menteni hősünket. „Mansfeld
Péter életét áldozta a forradalomért…” – írja Jobbágyi.
Csak hát Mansfeld a legkevésbé sem volt tudatos forradalmár,
’56-os részvétele nem volt jelentős.
A
jobboldali sajtó a tárgyszerű véleményeket eltorzította,
kegyeletsértéssel vádolta, gyalázkodással bünteti.95
A
forradalom 50. évfordulóján Mansfeldről egy magyar játékfilmet
mutattak be, amelynek forgatókönyvírója és rendezője egyaránt
Szilágyi Andor volt.96 Bár
a valósághű rekonstrukcióra törekvő alkotás a célját
rendkívül kevéssé valósította meg,97és
a jobboldali történetfelfogásra oly jellemző romanticizálás, a
túlzott heroizálás e műben is szembeötlő, az alkotó nem a
legvégletesebb Mansfeld-mítoszokból építkezett, tehát nincs
arról szó, hogy csakis a szabadságharcban tanúsított hősiessége
miatt számoltak le a makulátlan ifjú hőssel.98 És
ez –úgy tűnik – némi hatást gyakorolt a kormánypárti
sajtóra is.99
Mindazonáltal
egyelőre csekély jele van annak, hogy ’56 szélsőjobboldali
narratívája eljelentékteledjen, vagy legalábbis számottevően
visszaszoruljon. Ugyanakkor az sem látszik, hogy az ’56
konzervatív, jobboldali narratívája – tartalmi szempontokat
tekintve – eltávolodna a szélsőjobboldali narratívától.
E
tanulmány az 1956
képe az 1990 utáni jobboldali-konzervatív narratívakban című
írásom (In: Búvópatakok
– Széttekintés. 1956-os Intézet XIX. 2013-as évkönyve. Szerk.
Rainer M. János. OSZK – 1956-os Intézet Alapítvány, 2013.)
egyik fejezetének terjedelmesebb változata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése