A
jövő bombázói
Repülőgéphordozó repülőgépek 1916-1956
proletair
Amióta
katonai repülés létezik, nagy az igény rá, hogy a harci
repülőgépeket az ellenség hasonló masináitól valamiképpen
megvédjék. Ennek az igénynek a kielégítésére hadtörténelemben
számtalan érdekes próbálkozás született. A haditechnika
szakzsargonja parazita vadászgépnek nevezi azt a repülőt, amit a
nagyobb, védelemre szoruló repülőgép hordoz, hogy aztán ha baj
van, akkor a kisebb, ám fordulékonyabb vadászgép az ellenséget
elüldözze.
A kezdetek
Az első világháború idején a britek gondolkodnak el először az ötleten. A nagyméretű, ám lomha és lassú repülőik védelméhez nem volt olyan vadászgép, ami végig tudta volna kísérni a bombavetőket útjuk során. A megoldás kézenfekvőnek tűnt: a bombázó vigyen magával vadászgépet. Ettől a bombázó úgysem lesz gyorsabb, viszont a vadászgépnek nem kell annyi üzemanyagot fogyasztania. A légi utántöltés akkoriban még ennél az ötletnél is bonyolultabbnak tűnt.
1916-ban az első ilyen repülőpárosítás egy - a pajkos nevével ellentétben jókora méretű -Porte Baby típusú repülő csónakból, és egy Bristol Scout típusú vadászgépből született. A nagy, esetlen vízi repülő a felső szárnyához erősítve hordozta a Scout-ot. A kísérletek jól haladtak, ám
A kezdetek
Az első világháború idején a britek gondolkodnak el először az ötleten. A nagyméretű, ám lomha és lassú repülőik védelméhez nem volt olyan vadászgép, ami végig tudta volna kísérni a bombavetőket útjuk során. A megoldás kézenfekvőnek tűnt: a bombázó vigyen magával vadászgépet. Ettől a bombázó úgysem lesz gyorsabb, viszont a vadászgépnek nem kell annyi üzemanyagot fogyasztania. A légi utántöltés akkoriban még ennél az ötletnél is bonyolultabbnak tűnt.
1916-ban az első ilyen repülőpárosítás egy - a pajkos nevével ellentétben jókora méretű -Porte Baby típusú repülő csónakból, és egy Bristol Scout típusú vadászgépből született. A nagy, esetlen vízi repülő a felső szárnyához erősítve hordozta a Scout-ot. A kísérletek jól haladtak, ám
a
háború véget ért, a további kísérleteket felfüggesztették.
Ráadásul a repülőtechnika is ugrásszerűen fejlődött.
Egyes teoretikusok szerint a jövő bombázói olyan gyorsak lesznek, mint egy vadászgép, és így sebességük, valamint védőfegyverzetük bármilyen támadás ellen védelmet nyújt majd. A háború végén viszont repültek még a levegő dinoszauruszai, a katonai léghajók. Noha a háború bebizonyította, hogy sérülékenyek és drágák, egyes katonai vezetőkragaszkodtak ezekhez a monstrumokhoz. És mivel drágák és sérülékenyek voltak, meg kellett védeni őket: ismét előkerült a parazita vadászvédelem gondolata, és most már nem csak a briteknél, hanem az amerikai haditengerészetnél is.
Ám pont az USA-ban bizonyosodik be végérvényesen,
hogy legalábbis a léghajóknak leáldozott. A USS Macon és a USS Akron a rájuk aggatott vadászgépekkel együtt 1933-ban balesetben elpusztul. Pedig nem is hidrogénnel voltak töltve, hanem héliummal. Itt felül látható a USS Macon és a két kis vadászgép.
Ez idő tájt a Szovjetunióban is lázasan keresik a megoldást, hogy is védjék meg a jókora bombázógépeiket. Itt több érdekes megoldás is születik. A parazita vadászok itt már viszont nem csak a védelemben vesznek részt, hanem a saját motorjaik vonóereje segíti a bombázót a repülésben.
A Zveno-1 nevű terv egy Tupoljev TB-1bombázót, és két I-4 vadászgépet takart. Az illetékes elvtársak rendkívül fellelkesülnek a terv sikerén és elrendelik a kísérletek folytatását. A Zveno-2 már egy TB-3 bombázót, és három I-5 vadászgépet jelentett. A vadászgépeket elég nehézkesen lehetett a hordozó gépre rakni. A TB-3 esetén két rámpára volt szükség, ráadásul a harmadik, középen felülre kerülő gépet kézzel kellet sok markos legénynek a helyére raknia. Szóval se nem harcszerű, se nem katonás. De módfelett látványos.
Egyes teoretikusok szerint a jövő bombázói olyan gyorsak lesznek, mint egy vadászgép, és így sebességük, valamint védőfegyverzetük bármilyen támadás ellen védelmet nyújt majd. A háború végén viszont repültek még a levegő dinoszauruszai, a katonai léghajók. Noha a háború bebizonyította, hogy sérülékenyek és drágák, egyes katonai vezetőkragaszkodtak ezekhez a monstrumokhoz. És mivel drágák és sérülékenyek voltak, meg kellett védeni őket: ismét előkerült a parazita vadászvédelem gondolata, és most már nem csak a briteknél, hanem az amerikai haditengerészetnél is.
Ám pont az USA-ban bizonyosodik be végérvényesen,
hogy legalábbis a léghajóknak leáldozott. A USS Macon és a USS Akron a rájuk aggatott vadászgépekkel együtt 1933-ban balesetben elpusztul. Pedig nem is hidrogénnel voltak töltve, hanem héliummal. Itt felül látható a USS Macon és a két kis vadászgép.
Ez idő tájt a Szovjetunióban is lázasan keresik a megoldást, hogy is védjék meg a jókora bombázógépeiket. Itt több érdekes megoldás is születik. A parazita vadászok itt már viszont nem csak a védelemben vesznek részt, hanem a saját motorjaik vonóereje segíti a bombázót a repülésben.
A Zveno-1 nevű terv egy Tupoljev TB-1bombázót, és két I-4 vadászgépet takart. Az illetékes elvtársak rendkívül fellelkesülnek a terv sikerén és elrendelik a kísérletek folytatását. A Zveno-2 már egy TB-3 bombázót, és három I-5 vadászgépet jelentett. A vadászgépeket elég nehézkesen lehetett a hordozó gépre rakni. A TB-3 esetén két rámpára volt szükség, ráadásul a harmadik, középen felülre kerülő gépet kézzel kellet sok markos legénynek a helyére raknia. Szóval se nem harcszerű, se nem katonás. De módfelett látványos.
Még elég sok Zveno terv születik, eljutnak egészen az egy bombázón öt vadászgép kísérletig, de az már túl bonyolultnak bizonyul. Létezett még nyolc vadászgépes ötlet is. Hiába, ha egyszer valami beindul…
Tervek a második világháborúban
A szovjetek legjobban sikerült parazita vadász terve az egy TBM bombázó szárnyai alatt csüngő egy-egy I-16 Rata vadászgép volt. A két vadászgép ráadásul két-két bombát is hordozott. Ezt a kreatív konfigurációt nevezték Zveno-SPB-nek. Bármilyen meglepő is, ez a formáció 1941-ben bebizonyítja, hogy nem hiába öltek a tervbe annyi rubelt és munkaórát. A Fekete-tengeri Flotta légiereje parancsot kap, hogy bombázza le a németekkel szövetséges Románia I. Károly király nevű Duna-hídját, amin a Ploiesti-Constanta kőolajvezeték halad át. Ám ez előtt amolyan éles gyakorlatként jól megbombázzák a constantai olajtározót. Az olajtározó megsemmisül, és a következő, híd elleni bevetésen a kis I-16-osok zuhanórepülésben kioldott bombáikkal megsemmisítik a hidat is.
A kétségtelen sikert nem követi folytatás: a hordozó bombázókhoz kevés az alkatrész, így egymás után döglenek be. Innentől kezdve a szovjetek nem is folytatnak hasonló kísérletet, van nekik bajuk bőven. (Így zárójelben azért meg lehet említeni, hogy úgy a TBM bombázók, mint az I-16-os vadászok akkor már jelentősen elavultnak számítottak).
A második világháború alatt ezen kívül csupán a japánok használnak parazita repülőket; igaz, ők nem vadászgép szerepében vetik be a bombázókon hordozott gépeket. Ezek voltak azOka nevű, szárnyakkal ellátott, ember vezette rakétahajtású bombák - vagyis kamikazék -, amiket bombázógépek hasa alatt juttattak az ellenség közelébe. Már ha eljutottak odáig, ugyanis az Okával megterhelt bombázókat semmi sem védte az akkor már nagy fölényben lévő amerikai haditengerészeti vadászoktól.
A hidegháború kezdetén
A
második világháború után az Amerikai Légierő az atombombák
hordozására egyre-másra kezdi el rendszeresíteni a mind nagyobb
bombázókat. A B-29 és ennek modernizált változata, a B-50,
valamint az irgalmatlan méretű B-36 Peacemaker nevű
bombázók lesznek a Stratégiai Légi Parancsnokság (SAC) gerince.
Ezek még légcsavaros gépek, ám a vadászgépeknél megjelenik a
sugárhajtómű. A
gond az, hogy az új ellenség szovjeteknél is egyre másra
röppennek fel a sugárhajtású vadászgépek. A problémát tetézi,
hogy az új hajtómű sokat fogyaszt, így egy ilyen meghajtású
vadászgép semmiképpen sem tudja a nagy dög bombázókat a célig
kísérni. Ellenben az ellenség ilyen vadászai nevetve
körberöpködhetik a támadókat. Nem csoda, hogy az amerikai
vezérkarnál ismét előkerül a parazita vadászgép
ötlete.A McDonnell repülőgépgyár
kap felkérést, hogy tervezzen olyan kisméretű sugárhajtású
vadászgépet, amit egy B-36 magával vihet a hosszú útra.
Így születik meg a katonai repülés egyik legviccesebb kinézetű (és nevű) harci gépe, az XF-85 Goblin, amit a pilóták rögvest el is neveznek Repülő Tojásnak. Az egész gép tömege alig volt több 2 tonnánál, elég jól repült, manőverezett. Mivel a Goblint eleve a bombázó átalakított bombakamrájából akarták indítani, és ide is tért volna vissza, futóművet nem terveztek hozzá. Így elég sok súlyt takaríthattak meg. A Goblin szélvédője előtt egy ménkű nagy, kiengedhető kampó volt, amivel visszatéréskor a B-36 kieresztett trapézára akaszkodott volna rá. Ezt a trapézt aztán a töpörtyű géppel és annak pilótájával együtt behúztak volna a bombatérbe.
Így születik meg a katonai repülés egyik legviccesebb kinézetű (és nevű) harci gépe, az XF-85 Goblin, amit a pilóták rögvest el is neveznek Repülő Tojásnak. Az egész gép tömege alig volt több 2 tonnánál, elég jól repült, manőverezett. Mivel a Goblint eleve a bombázó átalakított bombakamrájából akarták indítani, és ide is tért volna vissza, futóművet nem terveztek hozzá. Így elég sok súlyt takaríthattak meg. A Goblin szélvédője előtt egy ménkű nagy, kiengedhető kampó volt, amivel visszatéréskor a B-36 kieresztett trapézára akaszkodott volna rá. Ezt a trapézt aztán a töpörtyű géppel és annak pilótájával együtt behúztak volna a bombatérbe.
A
terv jó volt, a valóság viszont elkeserítő. Az anyagéphez való
visszatérésnél a kis gépet a B-36 keltette turbulencia úgy
megdobálta, hogy az első kísérlet majdnem katasztrófával
végződött. A
kisméretű Goblin csak négy 12,7 mm-es géppuskát hordozhatott,
ami már a 2. világháborúban sem számított egetverően nagy
tűzerőnek. A méret miatt az üzemanyag mennyisége sem volt nagy,
így egy elhúzódó légiharcban akár ki is fogyhatott volna,
mielőtt visszatér a bombázójára. Már ha az a bombázó repült
még. Ugyanis a legnagyobb gond az volt, hogy mi van, ha mégis
lelövik az anyagépet? Az elárvult Goblin sehová sem mehetett
volna, pilótájának pedig valószínűleg a fogság vagy a hősi
halál jut osztályrészül.
Néhány kísérleti repülés és jópár millió dollár elköltése után ezt a tervet törölték. Volt még ötlet arra, hogy bombázó vigyen magával vadászgépet. Az egyik ilyen terv a Tip-Tow néven futott, aminek a lényege az volt, hogy a bombázó két szárnyvégéhez egy-egy vadászgépet illesztenek. A kísérleti repülések közben az egyik összekapcsolódási kísérletnél az egyik vadász a bombázónak ütközött, és mindkét gép a személyzetükkel együtt elpusztult. A Tip-Tow terv törölve.
Néhány kísérleti repülés és jópár millió dollár elköltése után ezt a tervet törölték. Volt még ötlet arra, hogy bombázó vigyen magával vadászgépet. Az egyik ilyen terv a Tip-Tow néven futott, aminek a lényege az volt, hogy a bombázó két szárnyvégéhez egy-egy vadászgépet illesztenek. A kísérleti repülések közben az egyik összekapcsolódási kísérletnél az egyik vadász a bombázónak ütközött, és mindkét gép a személyzetükkel együtt elpusztult. A Tip-Tow terv törölve.
Az
utolsó próbálkozás
Ezek után azt hihetnénk, hogy az USAF-nál felhagynak az ilyen veszélyes és drága ötletek megvalósításával, de nem. Hozzáfognak egy tervhez, ami a keresztségben aFICON (fighter conveyor, azaz vadászgép-hordozó) nevet kapja. Itt már nem a bombázó védelme a cél. Mivel a B-36 hatótávolsága nagy volt, ellenben lassú és hatalmas méretű (tehát remek célpont) jó ötletnek tűnt, hogy vigyen magával egy könnyű és gyors harcászati felderítőgépet. A bombázó a célterület közelébe repül, itt leoldja a felderítőt, az szélsebesen elrepül a célpont felett, majd az értékes fotókkal visszatér a B-36-ra, és így együtt hazahúznak a távoli bázisra. Erre a célra a Republic RF-84 Thunderflash gépét szemelték ki. A gép méretei miatt arról jó előre letettek, hogy ezt a gépet a bombatérbe gyömöszöljék, viszont a légellenállás csökkentése végett félig még így is sikerült a B-36 hasába illeszteni.
Az RF-84 a felderítésen kívül ráadásul még egy kisebb harcászati atombombát is vihetett magával, sőt, beépített géppuskái is voltak. A Goblinnal ellentétben futóműve is volt. Ez a rendszer szolgálatba is állt a 99. Hadászati Felderítő Ezrednél 1955-ben.
A puding próbája az evés, és ez a puding bizony nem volt jó ízű. A rendszer hiányosságai és bonyolultsága folyton megnehezítették az üzemeltetést. A kisebb és jóval gyorsabb RF-84 csak nagy nehézségek árán tudott a hatalmas B-36 trapézára függeszkedni, sőt olyan is volt, hogy megsérült a művelet közben. Rossz időjárás, vagy rossz látási viszonyok között pedig kifejezett rémálom volt egy ilyen összekapcsolódás.
Mindezek tetejébe még a szovjet haditechnika is okozott kellemetlen meglepetéseket: az újabb generációs vadászgépek és légvédelmi rakéták elől már nem nagyon nyújtott védelmet az RF-84 sebessége sem. A rendszernek a kegyelemdöfést az U-2 hadászati felderítőgép megjelenése jelentette. Így a FICON rendszert egy év (és sokmillió dollár elköltése) után 1956-ban kivonták a szolgálatból.
Ezek után azt hihetnénk, hogy az USAF-nál felhagynak az ilyen veszélyes és drága ötletek megvalósításával, de nem. Hozzáfognak egy tervhez, ami a keresztségben aFICON (fighter conveyor, azaz vadászgép-hordozó) nevet kapja. Itt már nem a bombázó védelme a cél. Mivel a B-36 hatótávolsága nagy volt, ellenben lassú és hatalmas méretű (tehát remek célpont) jó ötletnek tűnt, hogy vigyen magával egy könnyű és gyors harcászati felderítőgépet. A bombázó a célterület közelébe repül, itt leoldja a felderítőt, az szélsebesen elrepül a célpont felett, majd az értékes fotókkal visszatér a B-36-ra, és így együtt hazahúznak a távoli bázisra. Erre a célra a Republic RF-84 Thunderflash gépét szemelték ki. A gép méretei miatt arról jó előre letettek, hogy ezt a gépet a bombatérbe gyömöszöljék, viszont a légellenállás csökkentése végett félig még így is sikerült a B-36 hasába illeszteni.
Az RF-84 a felderítésen kívül ráadásul még egy kisebb harcászati atombombát is vihetett magával, sőt, beépített géppuskái is voltak. A Goblinnal ellentétben futóműve is volt. Ez a rendszer szolgálatba is állt a 99. Hadászati Felderítő Ezrednél 1955-ben.
A puding próbája az evés, és ez a puding bizony nem volt jó ízű. A rendszer hiányosságai és bonyolultsága folyton megnehezítették az üzemeltetést. A kisebb és jóval gyorsabb RF-84 csak nagy nehézségek árán tudott a hatalmas B-36 trapézára függeszkedni, sőt olyan is volt, hogy megsérült a művelet közben. Rossz időjárás, vagy rossz látási viszonyok között pedig kifejezett rémálom volt egy ilyen összekapcsolódás.
Mindezek tetejébe még a szovjet haditechnika is okozott kellemetlen meglepetéseket: az újabb generációs vadászgépek és légvédelmi rakéták elől már nem nagyon nyújtott védelmet az RF-84 sebessége sem. A rendszernek a kegyelemdöfést az U-2 hadászati felderítőgép megjelenése jelentette. Így a FICON rendszert egy év (és sokmillió dollár elköltése) után 1956-ban kivonták a szolgálatból.
A
jövő katonai repülőgépei: szupertehergépek
és hipergyors bombázók
Noha
a légierők kétségkívül leg(el)ismertebb
repülőgépei a vadászok, az
igáslovai mégis a teherszállító
gépek. Most következzék pár, a jövőre
vonatkozó érdekesebb terv és
fejlesztés.
Teherszállítás terén az egyik fő jövőbeni irányvonal a nagyobb teherbírású repülőgépek alkalmazása, ám a nagy méretű és tömegű terhek szállítására a jelenlegi repülőgép megoldások nem igazán alkalmasak. A világ legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225-ös is már túllép bizonyos határokat, holott "csupán" 250 tonnát képes szállítani, és felszálló tömege elérheti a 600 tonnát.
Teherszállítás terén az egyik fő jövőbeni irányvonal a nagyobb teherbírású repülőgépek alkalmazása, ám a nagy méretű és tömegű terhek szállítására a jelenlegi repülőgép megoldások nem igazán alkalmasak. A világ legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225-ös is már túllép bizonyos határokat, holott "csupán" 250 tonnát képes szállítani, és felszálló tömege elérheti a 600 tonnát.
A világ jelenlegi legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225-ös egyetlen példánya
Megoldást nyújthat a párnahatás kihasználása; az a hatás, amikor a talaj és a viszonylag nagy sebességgel, alacsonyan haladó repülőgép szárnyai közötti áramló levegő erős felhajtóerőt generál. A Szovjetunióban már az 1950-es évek végén kezdett ezzel a lehetőséggel foglalkozni, és 1965-ben már elkészült a "KM" vagyis a "kaszpi-tengeri szörny", ami egy körülbelül 500 tonnás jármű volt, és akár 1000 katonát is elszállíthatott 3000 km-es távolságba, a végsebessége pedig elérte az 550km/h-t. Ez a jármű azonban kizárólag víz felett repülhetett, alig néhány méteres magasságban.
A kaszpi-tengeri szörny...
A Boeing átvette a megoldást egy jövőbeni szuper-szállítógép lehetőségeként, a program neve Pelican ULTRA (Ultra Large TRansport Aircraft). A tervek szerint 1400 tonnás lenne a teherbírása, vagyis akár 17 db M1A2 harckocsit is elvihetne egyszerre 5800 km távolságra, mégpedig a tenger felett 6 méteres magasságban, mintegy 420 km/h-s sebességgel. A hatalmas gép azonban a KM-mel szemben képes lenne szárazföld felett is repülni, ekkor hozzávetőlegesen 6600 méteres magasságba emelkedne, sebessége így elérheti akár a 700 km/h-t is, de ez a hatótávolságot jelentősen csökkentené. Ez a gép a hagyományos tengeri szállítás egy részét válthatná ki, és a hajóknál nagyságrendekkel gyorsabban lenne képes a nagy távolságokra nagy méretű és tömegű terheket eljuttatni - és mindemellett hagyományos repterekre is képes leszállni, illetve onnan felszállni.
... és testvére, a még csak terv szintjén létező Boeing Pelican
A szupernehéz teherszállítás másik aspiránsai a léghajók. Az amerikai hadsereg még 2001-ben aláírt egy szerződést az Advanced Technologies Group céggel, mely szerint 2008-ra elkészülhet egy 1000 tonna teherbírású hatalmas léghajó, a SkyCat 1000. Ez a szörnyeteg, ha elkészül, 307 méter hosszú, 136 méter széles és 77 méter magas lesz, utazósebessége a tervek szerint 185 km/h, hatótávolsága pedig 7400 km. A jármű érdekessége, hogy légpárnára száll le, így nincs szüksége bonyolult és sok embert igénylő földi kiszolgáló rendszerekre a landoláshoz, mint a hagyományos léghajóknak.
Lehet, hogy hamarosan gigászi léghajók fogják részben átvenni a légi szállítást?
A fenti járművek azonban nem közvetlenül a harci zónába, hanem az előretolt bázisokra szállítják csak a fegyvereket és az embereket, ahonnan kisebb és rugalmasabban használható járművek viszik tovább őket a harctérre. Ma ezt a feladatot főleg helikopterek illetve a C-130-asok látják el. Az amerikai légierő ennél jobb megoldást szeretne, ezért két program is elindítottak ilyen irányban. Az egyik az ATT (Advanced Theater Transport), amely a C-130-asok kiváltását szolgálja, de olyan feltételek mellett, mint 30 tonna körüli hasznos terhelés (egy vagy két FCS harcjárművet kell tudnia szállítani), illetve elegendőnek kell lennie akár 200 méteres kifutónak is a gép leszállásához.
A Boeing válasza a SuperFrog (szuperbéka), egy faroknélküli gép, amelynek nincs sem függőleges, sem vízszintes vezérsíkja. A szárnyon négy turbólégcsavaros hajtóművet helyeztek el, és az egész szárnyat mintegy 60 fokos szögbe fel lehet billenteni, így a gép le- és felszállósebessége 60 és 90 km/h közötti, ami hihetetlenül kicsi egy ekkora tehergéphez képest.
A Boeing Szuperbékája
A másik hasonló program az AMT (Air-Maneuver and Transport) mely mintegy 20 tonnás hasznos teher szállítását kell hogy megoldja, mégpedig úgy, hogy akár helikopterként is képes lenne helyből le- és felszállni. Szintén a Boeing háza tájáról származik a V-44, ami a V-22 megduplázva, négy billenőrotorral és megnövelt mérettel. Egy másik megoldás a Carter Heliplane Transport SR/C terve, amely egyszerűen összeházasítja a helikoptert és a hagyományos repülőgépet. Kérdés persze, hogy a hatalmas rotor légellenállása nem jelent-e túl sok problémát.
Az AMT tender két aspiránsának CGI képe: a Boing V-44 és a CHT SR/C
Oroszországban is dolgoznak a fejlesztőmérnökök, és szokás szerint egy meglehetősen radikális megoldással rukkoltak elő: egy olyan járművel, amely a felhajtóerőt tisztán a törzs segítségével termeli. Igaz rendelkezik vezérsíkokkal, de ezek dolga csak az irányíthatóság biztosítása. Ez lett az Ekip. A meglehetősen szokatlan megoldás működőképességét méretarányos modellel már bebizonyították, és jelenleg egy kisebb méretű prototípus épül, igaz a pénzhiány miatt az építés meglehetősen visszafogott tempóban folyik.
Az Ekip állami megrendelés hiányában egyelőre a civil piacon próbál érvényesülni
A
jövő légierejének gépeivel foglalkozó sorozat lezárásaképp
pedig néhány érdekesebb vagy éppen hírhedtebb terv bemutatása
marad.
Aurora
Kétségkívül a legismertebb "fekete program", amelyet sok ellentmondás övez. Az egész egy 1985-ben napvilágra került költségvetési jelentésre vezethető vissza, mely szerint az amerikai légierőhöz kapcsolható Aurora program 1986-ban 80 millió, 1987-ben pedig több mint 2,2 milliárd dollárt kapna. A légierő tagadta a titkos programhoz való kötést, és a B-2 Spirit bombázók egyik tételének állította be jelentésben álló számokat. A következő évi jelentésben azonban már egyáltalán nem szerepel Aurora jelölésű tétel, sőt, a Légierő támogatása is néhány milliárd dollárral kevesebb lett, mint azt az egy évvel korábbi jelentésben feltételezték - ez jelentheti azt, hogy az Aurora program sose jutott el végső fázisába, de jelentheti azt is, hogy nem a Légierő pénzkeretéből finanszírozták tovább, vagy éppen más tétel alá rejtették el.
Aurora
Kétségkívül a legismertebb "fekete program", amelyet sok ellentmondás övez. Az egész egy 1985-ben napvilágra került költségvetési jelentésre vezethető vissza, mely szerint az amerikai légierőhöz kapcsolható Aurora program 1986-ban 80 millió, 1987-ben pedig több mint 2,2 milliárd dollárt kapna. A légierő tagadta a titkos programhoz való kötést, és a B-2 Spirit bombázók egyik tételének állította be jelentésben álló számokat. A következő évi jelentésben azonban már egyáltalán nem szerepel Aurora jelölésű tétel, sőt, a Légierő támogatása is néhány milliárd dollárral kevesebb lett, mint azt az egy évvel korábbi jelentésben feltételezték - ez jelentheti azt, hogy az Aurora program sose jutott el végső fázisába, de jelentheti azt is, hogy nem a Légierő pénzkeretéből finanszírozták tovább, vagy éppen más tétel alá rejtették el.
Miután nincs fénykép az Auroráról, a kinézetével kapcsolatban csak a fantázia szab határt
Az Aurora egyfajta kabát lett, amit ráakasztottak egy (?) nagy sebességű (hiperszonikus, vagyis a hang sebességénél legalább ötször gyorsabb), valószínűleg felderítő/kémrepülőgépre. Az egy ilyen géppel kapcsolatba hozható események megfigyelései pedig megsokasodtak az 1990-es évek elején és közepén. Ilyen például a Kaliforniában, 1991-ben a földrengésjelzők által rögzített adatok, melyek legalább 20 alkalommal szokatlan hangrobbanásokat rögzítettek. A geológusok adatainak értelmezése szerint egy, a hangsebesség három-négyszeresével, mintegy 8-10 km között repülő jármű keltette ezeket, és egészen biztos, hogy nem szeizmikus tevékenységtől, vagy más, ismert repülőgéptől származott.
Egy a sok hamis Aurora fénykép közül |
Az Aurorával kapcsolatban leginkább csak találgatásokkal találkozhatunk, egyes források szerint csak maximum néhány kísérleti gép készült, mások viszont egész flottáról, 20-30 repülőgépről beszélnek, melyek az SR-71-esek feladatait vették át az 1990-es években.
A fekete programok annyira népszerű témájává váltak az összeesküvés-elméletekkel foglalkozóknak, hogy egész sor talán létező gépről olvashatunk a neten, mint az állítólag nukleáris energiával táplált, UFO-technológiát is használó fekete háromszög, a TR-3B. Ezekkel kapcsolatban azonban sokszor még annyi bizonyíték sincs, mint az Aurora esetén. Ellenben kétségtelen, hogy a repüléssel kapcsolatos kutatások terén sok igen meglepő és érdekes megoldás merül fel, melyek azonban most még (legalábbis a hivatalos oldalon) igencsak gyerekcipőben járnak. Erre egy jó példa a Lifter, amely ionszél-hajtóművet használ, melyet magasfeszültség segítségével állítanak elő (akit jobban érdekel ez a téma nézzen meg a Jean-Lois Nauden Lifter Project weboldalát). Egyes feltételezések szerint például a B-2A Spirit is ilyen ionszél-generátorral képes tolóerőt létrehozni, hogy a forró gázokat pöfékelő sugárhajtóműveit kikapcsolva az infravörös érzékelők elől is el tudjon rejtőzni.
Egy kísérleti Lifter modell
B-3 (?)
Az amerikai légierő bombázó haderejének jövője egyesek szerint kétséges, mivel az új, pilóta nélküli járművek, mint amilyeneket előrevetítenek az X-45-höz hasonló programok, illetve az egyre újabb, kisebb és hatékonyabb robotrepülőgépek feleslegessé teszik őket. A légierő más véleményen van, és bár a jelenlegi bombázógépei 2030-2040 környékéig repülhetnek (még azok B-52-esek is, amelyek már most 30 évnél idősebbek!), de az új kihívásoknak jobban megfelelő bombázógépet szeretnének rendszerben látni.
Fantáziarajz egy nagy sebességű bombázóról
A program neve FSA (Future Strike Aircraft), és meglehetősen tág határok között mozog az igénylista, mivel a fő cél az, hogy a döntés meghozatalától számított legfeljebb három órán belül a világ bármely pontján képesek legyenek csapást mérni. Hogy ezt hogy teszik meg, még nem eldöntött. Lehet, hogy nagy sebességű (Mach 2 körüli) mélyrepülésben, vagy nagy magasságban, hiperszonikus sebességgel repülve. A bombázóval kapcsolatban kérdéses az is, hogy milyen fegyvert alkalmaz majd. A nagy hatótávolságú, gyors robotrepülőgépek vagy rakéták ugyanis feleslegessé teszik azt, hogy mélyen be kelljen repülni az ellenséges légtérbe, vagyis a lopakodásnak kevésbé van haszna, és az első csapás megtételének korábbra hozásában inkább a nagy sebesség jelentheti a megoldást.
Fantáziarajz a NorthropGrumman cég bombázótervéről
HyperSoar
A HyperSoar projekt egy hiperszonikus, több feladatra felhasználható repülőgép kifejlesztését célozza. A gép hagyományos reptérről gázturbinás vagy rakétahajtóművel szállna fel, majd fokozatosan gyorsulva átváltana a torlósugár-hajtóművére és mintegy 60 km-es magasságba emelkedik, miközben sebessége akár a hangsebesség tízszeresét is elérheti. Ezek után hajtóművét kikapcsolja, és miközben a sebessége a ritka légkör miatt csak lassan csökkenne, egyre lejjebb és lejjebb vitorlázik, majd a sűrűbb légrétegek tetejénél (mintegy 35 km-es magasság körül) a hajtóművét újra begyújtja és újra felemelkedik 60 km-es magasságba, és felgyorsít Mach 10-re. Mindezt annyiszor ismétli meg, ameddig a célzóna közelébe nem ér, vagyis az út nagy részét úgy teszi meg mint a vízfelszínre dobott, kacsázó kő.
Fantáziarajz a HyperSoar-ról
A megoldás legfontosabb előnye, hogy üzemanyag-takarékos repülést tesz lehetővé, így akár az is megoldható, hogy egy HyperSoar gép felszálljon az Egyesült Államokból, elrepüljön mondjuk Japán fölé (Chicago-Tokió viszonylatban kb. 10 100 km, amelyet 18-20 "kacsázással" tenne meg a gép, mintegy 60-70 perc alatt), majd visszarepüljön a kiindulási pontra, és ott leszálljon, méghozzá légi utántöltés nélkül.
A HyperSoar repülésének vázlatos ábrázolása. Az ugrások csúcspontja között 450 km-t tesz meg a jármű
Amennyiben a gép megvalósul, a jelenlegi hagyományos légvédelem szinte teljesen hatástalan lenne vele szemben, hiszen egy hiperszonikus sebességgel, vízszintesen haladó célt eltalálni a jelenlegi légvédelmi rakétáknak túl nagy falat. Fő feladatköre a légi felderítés, a csapásmérés, a teher- és személyszállítás lehet, illetve felhasználható űrszondák Föld körüli pályára állításához, első fokozatként.
Sanghaji együttműködés katonai vonala
Orosz jövőkép
Az
orosz légierő feje, Alexander Zelin vezérezredes tegnapi
nyilatkozatában az orosz katonai aviatika jövőjét firtatta.
Elmondása szerint az orosz légiflotta 70 százaléka megújul
2020-ig.
“Várakozásaink
szerint az orosz légiflotta 70%-a megújul, az új gépek beszerzése
mellett számos típus modernizáción esik át a jövő évtized
végéig.”
Zelin
tájékoztatása szerint a stratégiai gépek, azaz a bombázók és
a tankerek terén a jól bevált gépek maradnak, a Tu-95MC Bear,
Tu-160 Blackjack, Tu-22M3 Backfire bombázók és Il-78 Midas
légiutántöltők a megfelelő modernizációt követően még
hosszú évekig szolgálhatják az orosz népet. A bombázók új
célmegjelölő és navigációs rendszereket kapnak, azonban a
fegyverintegrációk terén nem várható hatalmas előrelépés.
Zelin
azt is felfedte, hogy folyik egy ötödik generációs stratégiai
bombázó repülőgép fejlesztése is, az új gép képes lesz mind
a hagyományos, mind a nukleáris konfliktusokban megállni a helyét.
(Hogy ez mennyire mókusvakítás, az majd kiderül.)
Az is kiderült a vezérezredes nyilatkozatából, hogy az új gép a precíziós fegyverek széles skáláját hordozhatja majd.
Az is kiderült a vezérezredes nyilatkozatából, hogy az új gép a precíziós fegyverek széles skáláját hordozhatja majd.
A
felderítőgépek területén is fejlődés várható, tervezik egy
“ultranagy magasságban üzemelő”, többféle felderítőeszközzel
ellátott repülőgép kifejlesztését, amely mélyen belát az
ellenséges területekre. Arra, hogy a gép pilóta nélküli, avagy
ember vezette típus lesz, nem tért ki a vezérezredes.
A
vadászbombázók és támogató harcigépek területén várható a
legnagyobb fejlődés. A most rendszerben álló MiG-31B Foxhound,
Szu-27 Flanker, MiG-29
Fulcrum,
Szu-24M Fencer, Szu-25 Frogfoot, MiG-25R Foxbat és Szu-24MR Fencer-E
gépek leváltására a modernizált gépek (Szu-25SM, Szu-27SM és
MiG-29SMT) mellett új gyártású, 4++ generációs típusok (Szu-34
Fullback,
Szu-35S Flanker-E és MiG-35C Fulcrum-F) beszerzésére is nyílik
lehetőség. Külön kiemelte az ötödik generációs, többfeladatú
vadászbombázó előrehaladott fejlesztését, elmondása szerint a
típus már a következő pár évben rendszerbe állhat.
A
jelenleg közel 300 repülőgépet számláló szállítógép-flotta
az An-12 Cub, An-72 Coaler, An-22 Cock, An-124 Condor és az Il-76
Candid típusokból tevődik össze. Az An-12-esek, az An-22-esek és
az An-26-osok közeli nyugdíjazása után új fejlesztésű gépek
állnak hadrendbe. A magyarok körében is jól ismert An-26-os
végzete az Il-112B lesz, melyből legalább 70 darabot rendel a
légierő. Az első gép szűzrepülését 2011-re tervezik.
Az
An-12-esek leváltására szánt, orosz-indiai fejlesztésű, 20
tonna teherbírású gépnek nyolc éven belül kellene szolgálatba
állnia. A típust egyelőre MTA (Multirole Transport Aircraft)
jelzéssel emlegetik.
Az
An-124 Ruslan előre láthatólag szolgálatban marad, a típus
összes példányát igyekeznek An-124-100-as verziójúvá
modernizálni. Az Il-76-osok is újjászületnek, Il-76MD-90A néven
szelhetik a 2011-től kezdődő modernizációs programon átesett
példányok az eget.
A
helikopterek terén is gyökeres változás állhat be, a Mi-24-es
típus teljesen eltűnik, helyette Mi-28N Night Hunter és Ka-52
Alligator típusok
érkeznek 2015-ig.
“Már megkezdődött a Mi-28N leszállítása a csapatokhoz, legalább egy századnyi gépet már rendszerbe is állítunk az év végéig. A Ka-52 tesztelését szintén befejezzük 2009-ben, így a típus rendszeresítése elől elhárul minden akadály.”
“Már megkezdődött a Mi-28N leszállítása a csapatokhoz, legalább egy századnyi gépet már rendszerbe is állítunk az év végéig. A Ka-52 tesztelését szintén befejezzük 2009-ben, így a típus rendszeresítése elől elhárul minden akadály.”
Végül
a pilóta nélküli típusokról is ejtsünk néhány szót. A jelen
hadviselésében egyre fontosabbá váló, felfegyverezhető UAV-k
Zelin elmondása szerint 2025-re a teljes repülőgép-állomány
40%-át teszik majd ki. Az első hazai fejlesztésű típust 2011-re
szeretné szolgálatban látni a vezérezredes.
A Tupoljev fejleszti az újgenerációs orosz bombázót
A
MAKSZ 2009 légibemutató, kiállítás és vásáron újabb fontos
szerződés köttetett. Az orosz védelmi minisztérium és a
Tupoljev iroda szignálta azt a szerződést, melynek értelmében a
megnevezett konstruktőr fejlesztheti a következő generációs
orosz stratégiai bombázót.
“A
gép, amely a stratégiai bombázóerő gerincét fogja adni a
jövőben, a legmodernebb technológiák alkalmazásával készül
majd”- mondta a szokásos orosz “szerénységgel” Igor
Shevchuk, a Tupoljev iroda vezérigazgatója.
“Az
új gép széles fegyverpalettával rendelkezik majd, melyen
megtalálhatók a precíziós, valamint nukleáris csapásmérő
fegyverek is. A típusnak a hagyományos háborúkon kívül egy
esetleges nukleáris konfliktus esetén is bizonyítania kell.”-
ecsetelte a Légierő elvárásait Alexander Zelin vezérezredes.
Hogy
új típus még ember vezette avagy autonóm kialakítású lesz-e,
azt nem közölték, de nagy a valószínűsége, hogy mindkét
tulajdonsággal felruházzák a típust, mint ahogy annak is, hogy
csökkentett észlelhetőségű lesz. Továbbá az sem tisztázott,
hogy szuperszonikus típust preferálnak-e, avagy az amerikaiakhoz
hasonlóan maradnak a hangsebességnél lassabb gép fejlesztésénél,
habár egyelőre
az Újvilágban sincs pénz újabb bombázó létrehozására,
kíváncsian várjuk, hogy mi lesz az ambiciózus orosz tervekből…
Lopakodó bombázó Oroszországból
2025-2030
körül érkezik az
új orosz stratégiai bombázó,
mellyel a Tu-95MS Bear és Tu-160 Blackjack stratégiai bombázókat,
valamint a Tu-22M3 Backfire nagy hatótávolságú bombázókat
tervezik leváltani, közölte Anatolij Zsiharjov vezérőrnagy, az
orosz hadászati légierő vezérkari főnöke.
“Az
új típust, a lopakodó-technológiának köszönhetően, sokkal
nehezebb lesz radarral felderíteni, azonban lehetetlen teljes
rejtettséget biztosítani.” – nyilatkozta a vezérkari
főnök.
“Az új technológiák és anyagok azonban segítenek ennek megvalósításában.”
“Az új technológiák és anyagok azonban segítenek ennek megvalósításában.”
A
Tu-95MS Bear és Tu-160 Blackjack stratégiai bombázók, valamint a
Tu-22M3 Backfire nagy hatótávolságú bombázók leváltására
érkező típus érkezésére azonban még sokat kell várni,
2025-nél előbb biztosan nem állhat szolgálatba. Addig nem
változik a bombázó-flotta összetétele, csupán modernizálással
tartják szinten a képességeket.
Továbbá
elárulta, hogy a következő évtizedben nagymértékben
korszerűsítik a szolgálatban álló példányokat.
“Két modernizált Tu-160-ast kapunk kézhez a közeljövőben a kazani üzemből, valamint további kettő érkezik december végéig. És a folyamat csak folytatódik tovább…” – ecsetelte az ütemtervet a vezérőrnagy.
“Reményeink szerint 2015-re sikerült teljesíteni az előzetes terveket.”
“Két modernizált Tu-160-ast kapunk kézhez a közeljövőben a kazani üzemből, valamint további kettő érkezik december végéig. És a folyamat csak folytatódik tovább…” – ecsetelte az ütemtervet a vezérőrnagy.
“Reményeink szerint 2015-re sikerült teljesíteni az előzetes terveket.”
Az
Orosz Légierő kötelékében egyébként 16 drab Tu-160 és 40
darab Tu-95MS szolgál, a Tu-22M3-ból pedig 141 példány áll
rendelkezésre.
Szép
terv ez a bombázófejlesztés, azonban először a PAK-FA, avagy
T-50 jelzésű 5. generációs madárkát kéne összepakolni, utána
jöhet majd a méretesebb masina. Mi csak szurkolni tudunk, a többit
pedig majd meglátjuk…
Pogoszjan: akár 1 000 PAK-FA is legyártásra kerülhet
Az
orosz állam égisze alatt funkcionáló United Aircraft Corporation
Szuhoj – MiG blokkjának vezetéséért felelő Mihail Pogoszjan
természetesen nem Vlagyimir Putyin nem is túl régi, egy évtized
alatt 1
500 merev- és forgószárnyas beszerzését és agresszív exportot
vizionáló bejelentésétigyekezett
túllicitálni, lévén a szóban forgó mennyiséget 35-40 év alatt
tartja reálisnak.
“Az
ilyen kategóriás harci gépek esetében határozottan van piac több
mint 1 000 gépre, ha legyártunk annyit.” – nyilatkozta
Pogoszjan pénteken az orosz miniszterelnök indiai látogatása
kapcsán. “Minden alapunk megvan ahhoz, hogy úgy véljük nem lesz
komoly verseny a világpiacon.” (Nos
az F-35-től ilyen-olyan okokból elesők körében biztos nem…)
Nyilatkozatában
Pogoszjan kitért arra, hogy a szóban forgó mennyiség legyártása
35-40 év alatt várható, valamint hogy az indiai gyártással
kapcsolatos kérdések még nincsenek véglegesítve. India
vonatkozásában kitért arra is, hogy a PAK-FA program
partnernek cirka 200 gép szállítása várható.
Hovatovább
tippje szerint nem valószínű, hogy ennél Oroszország kevesebbet
rendszeresítene, így a két fejlesztő ország mellett akár 600
gép értékesítése is elképzelhető a világpiacon. Egyes
források szerint Líbia és Vietnam máris komoly érdeklődését
jelezte a típus iránt.
“Amerikát
leszámítva az egyetlen ötödik generációs projekt Oroszországé”
– szőtte tovább mondókáját Pogoszjan, magyarázva, mire is
alapozzák ezen jelentős gépmennyiség esetleges exportját,
kitérve arra, hogy Európa feladta ilyen irányú terveit és bár a
kínaiak minden bizonnyal igyekeznek majd valamivel előrukkolni, úgy
véli, hogy hatalmas energiabefektetésre lesz szükségük, hogy az
kompetitív termék legyen.
Az
Orosz és Indiai Légierő leendő csúcskategóriás ragadozója
idén január végén végrehajtottszűzrepülése óta
eltelt időben már kiderült, hogy a gép szállítása az Orosz
Légierőnek csak
2015-től kezdődik meg. (Az
ezzel kapcsolatban felmerülő gondolatok: ilyen tempó a nagy víz
túlsó oldalán sem ment, már ha minden pöccre megy, esetleg. Na
meg akkor még Indiáról, ahol a két üléses, még bőven
fejlesztés alatt álló változat lesz rendszeresítve nem is
beszéltünk)
Hamarosan repülhet a második PAK-FA
Hamarosan,
minden valószínűség szerint még az év vége előtt a levegőbe
emelkedhet a Szuhoj T-50, avagy PAK-FA néven ismert orosz ötödik
generációs típus második példánya.
“Az
ötödik generációs orosz vadászbombázó második példánya még
az év vége előtt megkezdheti a repülési teszteket.” –
nyilatkozta tegnap a Szuhoj holding vezérigazgatója, Mihail
Pogoszjan.
PAK-FA
(Forrás)
Az
első prototípus szűzfelszállására még 2010.
január végén került sor,
azóta a gép 40 felszállást teljesített. Elmondása szerint a
berepülési program gyorsasága felülmúlja a várakozásaikat.
Beszélt
még az
indiai féllel kötendő szerződésről,
melynek előkészítése folyamatban van, várhatóan ennek
ratifikálása is megtörténik év vége előtt. Mint
ismeretes, India
részt kíván venni a T-50 fejlesztésében,
a Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) és az orosz United Aircraft
Corporation (UAC) között kötendő gyártási szerződés
értelmében 250 darab FGFA készül majd Inda számára (helyi
gyártással). Az együttműködésről több infó itt
található.
Bemutatták az orosz 5. generációs vadászgép radarját
A
MAKSZ 2009 légi bemutató, kiállítás és vásáron bemutatták az
orosz, ötödik generációs vadászbombázó AESA típusú radarját.
A PAK-FA vagy T-50 néven emlegetett, a Szuhoj iroda által tervezett
repülőgép szemét a NIIP fejleszti.
Az
aktív fázisvezérelt radarberendezést tervezik integrálni az új
orosz típuson, amely az orosz légierő feje, Alexander Zelin
vezérezredes szerint még december vége előtt a levegőbe
emelkedhet. Bejelentése szerint Vagyimir Putyin májusban
megtekintette a gép végszerelését a KnAAPO üzemében, ami a
tervek szerint halad.
A
gép radarberendezésének laboratóriumi tesztjei 2008 novembere óta
folynak, a nyáron építették egybe a radarantennát (amely
“1000-nél több” adó-vevő egységet tartalmaz) a berendezés
többi blokkjával. A repülési tesztekre szánt példány 2010
közepére készülhet el.
A
kiszivárgott információk alapján a PAK-FA az amerikai riválisához
hasonló kialakítással készül és ugyanúgy képes lesz a
szupercirkálásra, valamint rendelkezni fog belső fegyvertérrel
is. Fedélzeti radarrendszerének a gép körüli légtér 360 fokos
pásztázását két radarberendezéssel fogják tudni csak
megoldani, úgy ahogy a korábbi Szuhoj-típusok esetében is
történt, a faroknyúlványban elhelyezett kiegészítőradarral. A
gép meghajtására az NPO Szaturn által fejlesztett 117S/AL-41F1A
típusú hajtóművel a
hírek szerint nincs minden rendben,
de reményeik szerint a berepülés megkezdéséig befejezik a
munkálatokat, különben egy korábbi erőforrással, az új hajtómű
alapjául szolgáló AL-31F kell a légi teszteket megkezdeni.
A
gépből 5 darab prototípus készül majd, ebből kettő a földi
tesztelésre. Ha minden a tervek szerint halad, a berepülést
2012-re fejezik be, a típus 2015-re állhat szolgálatba.A
típus fejlesztésében India is segédkezik,
az indiai variáns némileg különböző aerodinamikai kialakítással
és indiai avionikával készül majd.
Ötödik típusú találkozások
Mind
India, mind Oroszország nagyon pedálozik, hogy tető alá hozzák a
PAK-FA, vagy T-50 elnevezéssel illetett ötödik generációs
vadászbombázó közös
fejlesztéséről
szóló szerződéseket.
Mindkét
félnek érdeke a megállapodás, az indiaiak egy potens (?)
repülőgépet, az oroszok pedig kockázatviselő partnert
szeretnének, így minél mélyebb megállapodást kívánnak elérni.
Bár az oroszok tájékoztatása szerint a PAK-FA hamarosan a
levegőbe emelkedik (ez várhatóan 2010-re tolódik, bár nagyon
ígérgették, hogy még
idén sor kerül rá),
a rendszerek fejlesztésének még koránt sincs vége.
A
kiszivárgott információk alapján a PAK-FA az amerikai riválisához
hasonló kialakítással készül és ugyanúgy képes lesz a
szupercirkálásra, valamint rendelkezni fog belső fegyvertérrel
is. Fedélzeti radarrendszerének a gép körüli légtér 360 fokos
pásztázását két radarberendezéssel fogják tudni csak megoldani
a faroknyúlványban elhelyezett kiegészítőradarral. A gép
meghajtására az NPO Szaturn által fejlesztett 117S/AL-41F1A típusú
hajtóművel a
hírek szerint nincs minden rendben,
de reményeik szerint a berepülés megkezdéséig befejezik a
munkálatokat, különben egy korábbi erőforrással, az új hajtómű
alapjául szolgáló AL-31F kell a légi teszteket megkezdeni.
Korábban
arról szóltak a hírek, hogy az indiaiak eltérő aerodinamikai
kialakítású gépet kívánnak szolgálatba állítani, most úgy
látszik, beletörődtek abba, hogy a program előrehaladott állapota
miatt az oroszok nem kívánják átdizájnolni a típust, így az
indiai verzió nagyrészt abban fog különbözni Ivánékétól,
hogy kétszemélyes pilótafülkével építik (úgy látszik az
indiaiak látják a Szu-30MKI kétszemélyes voltából adódó
előnyeit), és “természetesen” francia, izraeli és hazai
elektronikai rendszerek kerülnek majd a gépbe (itt megint lehetne a
Szu-30MKI-re hivatkozni…).
“A
közös vállalkozás egész jól halad. Bár nem tudtunk minden
részletben dűlőre jutni, mindkét fél nagyon elégedett az
eredménnyel.” – mondta Alexander Klementyev, a Szuhoj Vállalat
alelnöke.
“Heteken belül újabb és újabb szerződéseket írunk alá, hogy pontosítsuk és minél jobban elmélyítsük a mindkét fél számára előnyös kapcsolatot. Oroszország minden területen fontos partnerséget ajánl Indiának. Bár még vannak területek, melyeknél késik a megegyezés, joggal mondhatjuk, hogy ez egy kiváló kapcsolat, mely évek múltán is fennmarad.”
“Heteken belül újabb és újabb szerződéseket írunk alá, hogy pontosítsuk és minél jobban elmélyítsük a mindkét fél számára előnyös kapcsolatot. Oroszország minden területen fontos partnerséget ajánl Indiának. Bár még vannak területek, melyeknél késik a megegyezés, joggal mondhatjuk, hogy ez egy kiváló kapcsolat, mely évek múltán is fennmarad.”
Arról
egyik fél sem mert jóslatokba bocsátkozni, hogy mikor készül el
az indiai variáns prototípusa, azt azonban elhintették, hogy
2016-17 környékén már nem ártana szolgálatba állnia, megelőzvén
a vetélytársat, Kínát.
Majd meglátjuk…
Indiai látogatás a PAK-FA “rejtekhelyén” – UPDATE
Alighanem
“2009 legjobb karácsonyi ajándékát kapta” versenyben dobogós
lenne az az indiai küldöttség, mely decemberben látogatást
tehetett a Szuhoj iroda leginkább várt jövevénye, a PAK-FA, avagy
T-50 szülő- és egyben rejtekhelyén, a KnAAPO szibériai
üzemtelepén.
Az elvileg
orosz-indiai kooperációban készülő,
ötödik generációs típus prototípusának megtekintéséről a
küldöttség egyik tagja így beszélt:
“A hatása megdöbbentő volt. A védelmi miniszter csak csendesen sétált a gép mellett, majd hitetlenkedve megérintette. Ott állt előtte a Szuhoj T-50, a jövő technológiája, mely az Indiai Légierő gerincét alkotja majd.”
“A hatása megdöbbentő volt. A védelmi miniszter csak csendesen sétált a gép mellett, majd hitetlenkedve megérintette. Ott állt előtte a Szuhoj T-50, a jövő technológiája, mely az Indiai Légierő gerincét alkotja majd.”
Továbbá
kiszivárgott még, hogy öt évnyi alkudozás után végre sikerül
megegyezni az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft – ötödik
generációs vadászrepülőgép /a program és a gép indiai
megjelölése/) formája, képességei és a munkamegosztás terén
is, így a
közös fejlesztésről szóló részletes szerződés már
csak egy karnyújtásnyira van.
A
Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) és az orosz United Aircraft
Corporation (UAC) között kötendő gyártási szerződés
értelmében 250 darab FGFA készül majd Inda számára (helyi
gyártással), és ugyanennyit igényel majd Oroszország hadereje
is. Az exportmegrendelések teljesítésének mikéntjéről nem
közöltek érdemi információkat.
További
adatok kerültek nyilvánosságra az orosz-indiai projektről. A HAL
25%-ban veszi ki részét az FGFA fejlesztéséből, ez főként az
informatikai részre korlátozódik. Az indiaiak szállítják
ugyanis a bevetéstervező, és -vezérlő számítógépet, a
navigációs rendszert, a többfunkciós kijelzőket és az
elektronikai ellentevékenységre képes rendszert. Továbbá, mivel
az orosz változat egy-, az indiai pedig kétüléses típus lesz,
így ők felelnek a két változat közötti
technológia-adoptálásért, ergo ők csinálnak kétüléses gépet
– belső rendszereket tekintve – az FGFA-ból, a hosszabb
sárkányszerkezet kialakítása az oroszok dolga. A sárkány 25%
titánt és 20% kompozitot tartalmaz majd.
A program teljes költségét 8-10 milliárd dollárra becsülik jelenleg, 100 millió dolláros darabárral.
A hivatalos közlés szerint a fejlesztés 4-5 évig tart, addig a T-50-re 2000 repült órányi tesztelés vár rá. A tervek szerint 2017 körül áll hadrendbe, az indaiai változat pár évvel később követné.
A T-50/FGFA fejlesztése azonban nem áll le, az idők során újabb és jobb kompozitok megjelenése várható, az oroszok tájékoztatása szerint minél hamarabb próbálják beépíteni ezeket a típus sárkányába.
A program teljes költségét 8-10 milliárd dollárra becsülik jelenleg, 100 millió dolláros darabárral.
A hivatalos közlés szerint a fejlesztés 4-5 évig tart, addig a T-50-re 2000 repült órányi tesztelés vár rá. A tervek szerint 2017 körül áll hadrendbe, az indaiai változat pár évvel később követné.
A T-50/FGFA fejlesztése azonban nem áll le, az idők során újabb és jobb kompozitok megjelenése várható, az oroszok tájékoztatása szerint minél hamarabb próbálják beépíteni ezeket a típus sárkányába.
2011.
november 3-a fontos dátumként vonul majd be a PAK FA-program
történeti könyvébe. Ekkor került sor ugyanis a típus
összesített 100. felszállására, amit az eddig elkészült, és a
berepülési programban résztvevő két prototípus hozott össze.
Mint ismeretes, a Szuhoj T-50 PAK FA (Front Légierő Perspektivikus
Repülő-komplexuma) első példánya 2010.
január 29-én emelkedett
először a levegőbe. Ezt kicsit több, mint egy évvel később
követte a második, mely 2011.
március 3-án hagyta
el első ízben a Komszomolszk-on-Amur repülőtér betonját. A
típus a nagyközönség számára pedig 2011. augusztus 17-én
mutatkozott be a Zsukovszkij repülőtéren, a MAKS 2011 keretében.
Kapcsolódó
hír, hogy orosz források szerint hamarosan levegőbe emelkedhet a
Szuhoj T-50-es harmadik repülésre szánt prototípusa, a negyedik
gép összeszerelése pedig végső stádiumban tart. A gépek csak
akkor emelkednek a levegőbe, ha az orosz szakemberek meggyőződtek
arról, hogy a produktum minősége megfelelő.
Az
Orosz Légierő közleménye szerint a típus 2016-ban állhat
hadrendbe.
Szeptemberre összeállhat a kép az orosz-indiai teherszállító repülőgépet illetően
A
BrahMos cirkálórakétán és az ötödik generációs
vadászbombázón kívül újabb típus fejlesztését tervezi a két
állam, mint erről már mi is többször beszámoltunk.
Jelen állás szerint szeptemberben várható a fejlesztésről szóló
szerződés szignálása, ekkorra várhatunk konkrét elvárásokat
is a gépet illetően.
A
típust MTA (Multirole Transport Aircraft) vagy MRTA (Multi-role
Transport Aircraft) jelzéssel emlegetik és az orosz Il-214-es
tervein alapszik majd. Az An-12-esek leváltására szánt,
orosz-indiai fejlesztésű, 18-20 tonna teherbírású, 60 tonnás
maximális felszállótömegű gépnek nyolc éven belül kellene
szolgálatba állnia. További elvárás a géppel szemben, hogy
kiépítetlen és magashegyi repterekről is képes legyen üzemelni.
A felsőszárnyas konstrukció meghajtásáról két Aviadvigatel
PS-90 kétáramú sugárhajtómű gondoskodik majd. Hatótávját
2500 kilométerre, maximális sebességét 870 km/h-ra saccolják.
A
szerződést a remények szerint A K Antony, indiai védelmi
miniszter moszkvai látogatása során írják alá. A fejlesztéshez
szükséges tőkén a két fél 50-50%-ban osztozik. A munkálatokat
orosz részről az egyesített állami, repülőgép-fejlesztéssel
foglalkozó vállalatcsoport, a United Aircraft Corporation (UAC),
míg indiai részről a Hindustan Aeronautics (HAL) végzi majd,
mindkét vállalat 300-300 millió dollárt invesztál a programba.
Az
indiaiak 40-45, míg az oroszok 100 feletti darabszámra tartanak
igényt, továbbá nem zárkóznak el a típus exportálásától
sem, bár kérdéses, hogy a telített piacon van-e létjogosultsága
egy újabb közepes szállítógépnek. Külföldi megrendelések
nagy valószínűséggel csak abban az esetben várhatók, ha a típus
árát minimalizálni tudják, azonban a 21. század követeléseinek
megfelelő gépet hoznak létre.
Itt a kínai 5. generációs vadászbombázó – Képekkel frissítve
Sok
helyről sok féle-fajta információ és nyilatkozat került
nyilvánosságra az elmúlt években, nem beszélve a neten keringő
rengeteg, többé-kevésbé hihető PS-munkáról. Ám a napokban…
A
napokban egymás után jelentek meg a kínai 5. generációs
repülőgépről készült képek. Először a gyengébb felvételek,
majd ahogy egyre jobb minőségű fotókat publikáltak a J-XX, J-14
és J-20 néven is emlegetett gépről, annál inkább kezdett
eloszlani az a félelem, hogy újabb montázsmunkákban
gyönyörködünk.
Íme
néhány kép a nagysebességű gurulópróbán járt gépről:
Friss képek a kínai repülőgép-hordozóról
Az
első kínai repülőgép-hordozó, a Shi Lang (ex-Varjag) december
végén immáron harmadjára futott ki próbaútra, ezúttal sikerült
róla szebb képeket készíteni az ázsiai spottereknek. Íme:
Jól halad a tányérantennás C-295-ös tesztelése
Az
EADS még
2011 májusában mutatta be a
sokoldalú C-295 teherszállító repülőgép újabb,
légtérellenőrzővé avanzsált változatát, mely június
óta szeli a levegőt.
Sikerrel.
Július
7-i szűzrepülése óta aktívan
tesztelik a C-295-ös AEW változatát, ám a tányérantennás
masináról azóta nem sok hír látott napvilágot, azonban a gyártó
a hétvégén megtörte a csendet és közleményben tudatta, hogy
minden a tervek szerint alakul az altípus berepülési programjával,
már befejezték a repülési tesztek első fázisát, melyben azt
vizsgálták, hogyan viselkedik a gép egy méretes, 6 méter
átmérőjű, 360°-os látószöget biztosító radardómmal a
hátán.
A
közzétett adatokból kiderül, hogy a típus több mint 8 órás
őrjáratozási idővel bír, amennyiben 6100 és 7300 méter közötti
magasságtartományban tartózkodik a bevetés során. A gép
teherterében 6 operátorállást alakítottak ki az Elta Systems
által szállított radarrendszer kezelésére. A gyártó fontosnak
tartja kihangsúlyozni, hogy a C-295-ös rendelkezik a legnagyobb
beltérrel a rivális típusokkal (Gulfstream G550, Saab 2000)
összevetve. Ennek ellenére még nem született rá megrendelés, de
az EADS illetékesei nagyon bíznak az újdonság exportsikerében.
Kína Szu-35-öst és Sz-400-ast venne?!
A
kínaiak újabb orosz portékákra vetettek szemet: a Szuhoj
Szu-35-ös vadászbombázó és az Almaz-Antej Sz-400 Triumf (SA-21
Growler) légvédelmi komplexum is szerepel a kívánságlistájukon.
A
Rosszijszkaja Gazeta hírújság Alexander Fomin urat, a RFSMTC
(Russia’s Federal Service for Military-Technical Cooperation –
Orosz Szövetségi Katonai-Műszaki Együttműködési Szolgálat)
igazgatóhelyettesét idézve írta a napokban, miszerint tavaly év
vége felé Peking azzal a kéréssel fordult Moszkvához, hogy
engedélyezze a két említett fegyverrendszer eladását az ázsiai
nagyhatalomnak.
Moszkva
egyelőre várakozó álláspontban van, ami nem meglepő, ugyanis a
kínaiak “jó szokása” szerint a megvásárolt technikát
tanulmányozva próbálnak saját maguk legyártani hasonlót. Így
volt ez a Szu-27-es gépcsalád tagjaival, Peking tavaly visszamondta
95 darab Szuhoj licenszgyártásának jogát, miután beindították
a Szu-27-es kínai kópiájának, a Shenyang J-11B-nek gyártósorát.
Az
orosz fél mellesleg az említett csúcstechnológiákat nem
feltétlenül adná oda a “másológépnek”, már csak azért
sem, mert a jelenlegi kapacitás is szűkös, eddig csak négy
repülőképes Szu-35Sz vadászbombázóval rendelkeznek, melyeket
várhatóan 2013-ban állít szolgálatba az Orosz Légierő.
A
kínaiakkal kapcsolatban a légvédelmi rendszerek terén is van
rossz tapasztalata az oroszoknak, a korábban beszerzett S-300PMU2
“Favorit” is másolásra került.
A
fenti példákból látszik, hogy Oroszország ezentúl komoly
mérlegelés után dönt csak, hogy eladja-e a legújabb technológiát
Kínának, mely lemásolva azt konkurenciaként lép elő a
fegyverpiacon, így amit az eladással nyertek bevételt, az
kicsúszik a kezükből a potenciális vevők elvesztésével, ami
nyilván nem érdekük az oroszoknak.
Sz-400 export: nyet
A
fegyverexportőr szervezet tájékoztatása szerint még éveket kell
a ballisztikus rakéták és csapásmérő robotrepülőgépek ellen
is alkalmazható légvédelmi komplexumok exportjára.
Az
orosz állam kezében lévő Rosoboronexport feje, Anatoly Isaikin
úgy nyilatkozott a napokban, hogy országa biztosan nem kezdi meg a
részben Moszkva
védelmét is ellátó Sz-400
Triumf (SA-21 Growler) légvédelmi rendszer árusítását 2015-ig,
így addig várnia kell Fehéroroszországnak és Kazahsztánnak is a
rendszeresítéssel.
T-90-esek érkeznek Algériába és Türkmenisztánba
Újabb
modern harckocsikat kaphat hamarosan az észak-afrikai és a
közép-ázsiai állam az oroszok legnagyobb örömére.
120
darab T-90Sz
típusú tankot szállít
Algériának Oroszország, valamint 30 példányt Türkmenisztánba
is a tavaly aláírt szerződések értelmében, amelyek Moszkvát a
legnagyobb tankexportőrévé teszik 2012-ben. Konstantin Makijenko
katonai elemző szerint a szerződések értéke elérheti az 500
millió dollárt is.
Persze
nem ezek lesznek az első T-90-esek a
két országban, lévén még 2009-ben Algéria már vett 185
darabot, illetve Türkmenisztán is 2010-ben 10 darabot.
Az
aktuális szerződéseket algíri részről a 2011-es évi
forrongások, míg a türkmén fél részéről az elnökválasztások
hátráltatták. Az Algéria környékén tomboló „arab tavasz”
és Líbiában folyó a polgárháború miatt az algériai elnök
előbb inkább reformokat vezetett be, elkerülendő az előző két
évtized vérengzéseinek a megismétlődését, Türkmenisztánban
pedig február 13-án voltak a választások, ahol 97 százalékos
többséggel választották újra az elnököt, így minden akadály
elhárult a beszerzések lebonyolítása elől.
Egyébként
ahhoz képest, hogy odahaza
mennyire kiosztották szegény páncélost,
a fenti számok tekintetében igen csak jól fogy külföldön. Bár
arra még mindig nem sikerült rájönnünk, hogy Posztnyikov
vezérezredes hogyan akart egy T-90-es árából (118 millió rubel ~
4,1 millió dollár) három német tankot venni, de elképzelhető,
hogy a germán barátaink előálltak valami „Tesco gazdaságos”
Leopard változattal, csak nekünk felejtettek el szólni.
Új elfogórakétát mutatott be az MBDA
Az
európai fegyvergyártó konzorcium, az MBDA Sea Ceptor néven új,
hajófedélzeti légvédelmi rakétát tervez a Brit Királyi
Haditengerészet (Royal Navy – RN) számára.
A
Sea Ceptor (~ Tengeri Elfogó) alkalmas lenne repülőgépek és
szuperszonikus hajó elleni rakéták elhárítására egyaránt,
továbbá tervezik szárazföldi telepítésű változatát is. A
programot január 30-án jelentették be, értéke mintegy 483 millió
font (758 millió dollár).
A
tervek szerint az új fegyver alkalmas lesz akár Mach 3 sebességű
célpontok támadására is. A tervek szerint 2016-tól ezzel váltják
le a függőleges indítású, szintén az MBDA által gyártott Sea
Wolf rendszert az Royal Navy Type 23-as osztályú fregattjain,
illetve 2020 után a következő generációs Type 26-osokhoz is
rendszeresíteni kívánják.
Az
MBDA alvállalkozójaként a francia Thales angol leányvállalata, a
Thales UK fogja elkészíteni a Sea Ceptor lézeres közelségi
gyújtóját. A megbízási szerződés értéke 11 millió font, és
„változó [igényektől függő] mennyiség” legyártásáról
szóló opciót is magába foglal. Az MBDA nyilatkozata szerint az új
rakéta alkalmas lesz a
Rapier mobil légvédelmi rakéta leváltására
is, melyet jelenleg használ Nagy-Britannia hadserege és légiereje
is.
A Mistral-osztály új partraszállító katamaránja
2012.
január 9-én az első EDAR (Engin de Débarquement Amphibie Rapide,
magyarul gyors partraszállító hajó) befejezte a harckészültségi
próbákat.
Az
EDAR a Francia Haditengerészet Mistral-osztályú partraszállást
támogató helikopterhordozókhoz tervezett, viszonylag egyedi
kialakítású partraszállító egysége. Szokták még az L-Cat
(landing caramaran) névvel is illetni, mivel alapvetően egy
katamarán felépítésű hajóról van szó, amelynek
különlegessége, hogy a szárazföldi csapatok vagy egyéb teher
szállítására használt fedélzet fel-le mozgatható, attól
függően, hogy a hajó milyen üzemmódban van. „Cirkáló”
módban a fedélzetet felemelik, így jelentősen javulnak a hajózási
tulajdonságok, köztük például a sebesség is, de partraszálló
módban leeresztik a fedélzetet, így csökkentve a hajó merülését.
A
harckészültségi próbák előkészítő szakaszként – a
haditengerészet felügyelőinek ellenőrzése alatt és
együttműködve a partraszállító flotta tengerészeivel –
lehetőséget nyújtottak a hajó legénységének, hogy közelebbről
megismerkedjenek az új egységgel, valamint hozzájárult az első
EDAR integrációjához egy Mistral-osztályú hajóba, így a
vizsgáztatott jármű most már képes partraszállító
műveletekben is részt venni.
A
tesztelt egységet 2011 novemberében adták át a Francia
Haditengerészetnek és ez volt az első alkalom, hogy egy új
partraszállító hajó telepítettek a Mistral-osztály egységeire.
Még
a próbák napján a Mistral és újdonsült EDAR-ja elhajózott az
Amerikai Egyesült Államok keleti partja felé, ahol részt vesznek
majd a Bold Alligator nemzetközi hadgyakorlaton, amely a
partraszállító műveletek terén nagy előrelépést jelent a
francia-amerikai együttműködésben.
Szerző:
GrGLy
Új tengerészeti UAV a láthatáron
A
BAE Systems és a nagyrészt volt Bell alkalmazottakból álló AVX
Aircraft új javaslattal állt elő az amerikai haditengerészet
MRMUAS (Medium-Range Maritime Unmanned Air System –
szabadfordításban közepes hatótávolságú tengerészeti
pilótanélküli légi rendszer) programjához, mégpedig egy
helikopterrel. A javasolt légi jármű az AVX által épített új
sárkányszerkezettel, valamint a cég egyik védjegyévé vált
koaxiális rotor és dupla csőlégcsavar kombinált megoldásával
készülne.
A
vállalat már
korábban is foglalkozott koaxiális
rotorral és csőlégcsavarral szerelt megoldásokkal: a US Army Bell
OH-58 típusú, felfegyverzett felderítő helikopterét alapul véve,
illetve a hadsereg új,
többfeladatú helikoptercsalád kifejlesztését célzó
programjában (JMR
– Joint Multi-Role) is hasonló megoldással álltak elő. A
rendszer tervei azonban továbbra is csak papíron léteznek, de az
AVX bízik benne, hogy 2013 közepére már repülhetnek egy
demonstrátorrá átalakított Bell 206A JetRanger-rel.
Annak
ellenére, hogy egy nagyobb verseny alakult ki a VTUAV-ok (Vertical
Take off Unmanned Areial Vehicle – függőlegesen felszálló
pilótanélküli légi jármű) körül (pl. Northrop Grumman/Bell
Fire-X, Boeing A160), az AVX úgy véli, hogy az új MRMUAS
koncepciójuk „alacsonyabb költségekkel tud majd versenybe
szállni, mivel úgy vettük észre, hogy a konstrukcióink és
cégünk természetéből fakadóan szinte mindig ez történik. A
miénk lesz a legköltséghatékonyabb megoldás.”
A
BAE Systems a projekt fővállalkozójaként, elsődlegesen
függesztmény és szoftver szállítóként vesz részt és a
vállalat illetékeseinek véleménye szerint egy már meglévő
polgári vagy katonai gép átalakított változata (pl. Fire-X,
amelynek alapja a Bell 407) nem felelhet meg a haditengerészet
követelményeinek.
Szerző:
GrGLy
Az izraeli radar és a titkos ázsiai vásárló
Az
IAI (Israel Aerospace Industries) tulajdonában lévő Elta Systems
eladta az EL/M-2032 megnevezésű radarját, mégpedig annak legújabb
változatát egy ázsiai partnernek, azonban a vevő kilétét nem
hozták nyilvánosságra.
Ugyanúgy
nem lehet tudni azon gépek típusát sem, amelyekre majd felszerelik
az egységet, annyit azonban elárultak, hogy a 150 millió dolláros
szerződés és egy 5 éves program keretein belül az Elta
közreműködik a radar integrálásában, illetve hogy ez a
fejlesztés része egy, a megrendelő légierején történő
általános felújításnak.
Az
EL/M-2032 rendszer egyik legemlékezetesebb pillanata a ‘Karine A’
ügy, vagy más néven a ‘Noé Bárkája Hadművelet’ volt
2002-ben, amikor is az Izraeli Haditengerészet mindenki
meglepetésére feltartóztatott egy Iránból Gázába tartó hajót,
amelyen mintegy 50 tonna fegyver – Katyusa rakéták, aknavető
lövedékek, tankelhárító rakéták és aknák, AK-47-esek,
mesterlövész puskák, különböző robbanószerek és lőszer –
volt.
A
radar egyik érdekes képessége, hogy nappal és éjjel is, az
időjárástól függetlenül képes több száz mozgó és álló
célpontról képet készíteni, amelyet összehasonlít az
esetlegesen a memóriában eltárolt adatokkal. Ezt a képességét
használták ki a hadművelet során is, mivel a Vörös-tengeren
ringatózó több száz hajó között egy ilyen típusú radarral
sikerült követni a ‘Karine A’-t. Egyébként a gyártó szerint
az EL/M-2032 kiválóan alkalmazható különböző rendszerekben,
így például képes levegő-levegő, levegő-föld és levegő-víz
helyzetekben is célpontokat követni.
Egyébként
szép karrier áll a rendszer mögött: McDonall Douglas F-4 Phantom
II, Northrop F-5, General Dynamics F-16 ‘Fighting Falcon’, KAI
F/A-50 ‘Golden Eagle’, Dassault Mirage III és MiG-21 típus
fedélzetén is integrálták, valamint a HAL Tejas is egy
átalakított verzióját használja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése