Bankok siralma
Várhegyi Éva: A frankhitelek fogságában
2011
őszére kényes helyzet állt elő. Egymilliót meghaladó, a
lakását svájcifrank-alapú hitel fejében elzálogosító –
köztük százezernél több, fizetési elmaradása miatt a
kilakoltatás rémével fenyegetett – család problémája állt az
államcsőd széléről nemrégiben visszarántott magyar kormány és
a válságadóval megkopasztott hazai bankszektor előtt. Arra az
Orbán-kabinetre várt a megoldás, amely regnálásának első
évében csupán egy „hoztam is meg nem is” turpisságú
mentőcsomaggal rukkolt elő, miközben gazdasági
„szabadságharcával” maga is súlyosbította a devizaadósok
helyzetét. Tehetetlenségét harsány kommunikációval s a
felelősség áthárításával próbálja leplezni a kormány,
bűnössé kiáltva ki a korábbi szocialista vezetőket, amiért
megágyaztak a devizahitelezés elburjánzásának.1 Széles körű
társadalmi támogatottság mellett hárítja a terhek oroszlánrészét
a hitelnyújtó bankokra, mondván, az ő felelőtlenségük és
gátlástalan profitéhségük vezetett az áldatlan állapothoz.
A
2008-as hitelválság kirobbanásával felerősödött bankellenes
hangulatban a hazai pénzintézetek vezetői sokáig némán tűrték
a vádakat, és még a kirívó mértékű különadó ellen is csak
szordínóval emeltek hangot 2010 nyarán. Hallgatásuk növelte a
gyanút, hogy talán nem érzik ártatlannak magukat a – nemcsak az
adósokat ellehetetlenítő, de nekik is veszteségeket hozó –
helyzet kialakulásáért.2 Az elhamarkodott és túlméretezett
banki különadóval a kormány is beszorította magát. A belőle
származó bevételeket már évekre előre elköltötte az aktuális
költségvetési lyukak betömésére, ahelyett, hogy a
devizahitelesek problémájának enyhítésére használta volna, így
nehezebbé vált további érdemi tehervállalásra késztetni a
bankokat.
Az
Orbán-kabinet számára persze nincs lehetetlen! A jogállami normák
félresöprésével mégiscsak sikerült olyan, sokak szerint
alkotmánysértő törvényt alkotnia, amely a devizaalapú hitelek
kedvezményes végtörlesztésének elfogadására kötelezi a
bankokat, s ezzel arra kényszeríti őket, hogy saját tulajdonosaik
és betéteseik kárára vállalják át az árfolyamkockázat miatti
veszteségek zömét.
Miként
jött létre ez az áldatlan állapot, amely alkalmat adott az
Orbán-kormánynak arra, hogy a multinacionális tőke és különösen
a bankok ellen irányuló populista politikáját újabb és újabb
„bankrabló” akciókkal demonstrálja? Hogyan rontja jogsértő
intézkedéseivel a kormány az ország befektetői megítélését
és ássa alá a gazdaság fejlődését? A választott megoldás
tükrözi-e a felelősségeket a helyzet kialakulásáért, vagy
legalább valamiféle társadalmi igazságosságot és
méltányosságot? Ilyen és ehhez hasonló kérdések sora merül
fel a devizahitelesek problémájának kezelésére hozott
kormányzati intézkedések nyomán.
Íme,
egy lehetséges interpretáció!
Az
eredendő bűn meg a többi
A
devizaadósság súlyos problémájához vezető (tév)út
macskaköveit egymást követő kormányok rakták le hibáikkal és
mulasztásaikkal, éppen egy évtized alatt. Az első Orbán-kormány
indította el 2001-ben azt a lakáshitel-támogatási rendszert,
amely a támogatások növelése és a jogosultsági kritériumok
kiszélesítése miatt rövid idő alatt finanszírozási bombává
vált. A 2002-es választások előtt már a 30 millió forintos
hitelek felvevőinek is tetemes kamattámogatást és adókedvezményt
adtak – ennek a terheit a magyar adófizetők hosszú évtizedekig
nyögik; az idei büdzsét is 120 milliárd forinttal terheli.
A
nagyvonalú – a hitelfelvevők mellett a hitelnyújtókat is
jutalmazó – támogatási politika a bankokat is arra ösztönözte,
hogy kiépítsék lakáshitelezési kapacitásaikat. Így amikor a
Medgyessy-kormány megnyirbálta a kedvezményeket, a bankok olyan
konstrukciót kerestek, amellyel fenntarthatták a hitelkeresletet. A
Járai Zsigmond vezette MNB magas kamatai mellett a bankok és az
adósok számára is ésszerűnek látszott, ha a hiteleket a
forintnál stabilabb, ezért kisebb kamatú valutában számolják
el. A gyors euróövezeti csatlakozás eufóriájában nem tűnt túl
kockázatosnak a hitelek és törlesztőrészleteik euróban való
elszámolása.
A
bankok, az adósok és a felügyelő hatóságok közös hazárdjátéka
nem is az euró-,
hanem a svájcifrank-alapú hitelekkel
vette kezdetét. E valutát az anyabankjaik révén euróforrásokkal
jól ellátott hazai bankok is csak a pénzpiacról tudják
beszerezni, bár a világméretű pénzbőség idején ez nem okozott
gondot. Így indulhatott meg az euróénál is alacsonyabb kamatú,
történelmileg azzal mégis szorosan együtt mozgó svájci frankban
elszámolt hitelek felvirágzása. Nemcsak nálunk, hanem más olyan
kelet-európai országokban is, ahol a nemzeti valutát a magas
kamatszinttel próbálták erősíteni (Románia, Bulgária, balti
államok).
A
hitelezők és a hitelfelvevők évekig élvezték a svájci frankra
alapozott hitelboom előnyeit. A bankok így tudtak profitábilis
növekedést produkálni, a háztartások és önkormányzatok pedig
így tudták költekezésük határát hitellel a legmesszebbre
kitolni. A válság kirobbanásáig kevés szó esett az
árfolyamkockázatról; a banki vészforgatókönyvekben kalkulált
10-20 százalékos leértékelődés még többnyire belefért az
adósok törlesztőképességébe.
De
a válság összes hozadéka, a jövedelmek csökkenése, a
munkahelyek elvesztése már nem! Ez indokolta a Bajnai-kormánynak a
válság miatt munkanélkülivé váló lakáshitelesek számára
kidolgozott támogatási programját. Csakhogy az állami
kezességvállalás kevésnek bizonyult a probléma súlyához
képest. A bankok fizetéskönnyítő módozatokkal, átütemezésekkel
próbálták adósaik fizetőképességét fenntartani. Ennek viszont
keresztbe tett a már az Orbán-kormány idején életbe lépett
kilakoltatási moratórium, amely éppenséggel a nemfizetésre való
hajlandóságot erősítette. A pénzügyi helyzet súlyosbodása
mellett így a fizetési morál romlása is hozzájárult a
törlesztési hátralékok gyors emelkedéséhez.
Kié
a felelősség?
Ha
már a politikai kommunikációban hangsúlyossá vált a felelősség
kérdése, én sem kerülhetem meg. A mai kormányerők a Medgyessy-
és a Gyurcsány-kormányt nevesítik, az előző kormánypártok
képviselői az első Orbán-kormány elhibázott lakáspolitikájára
mutogatnak, a média közvetítette közbeszéd a bankokra mutogat,
egyes liberális közgazdászok pedig a hitelfelvevők felelősségét
hangsúlyozzák. Meglátásom szerint mindegyik álláspontban van
igazság: a devizahitelekkel kapcsolatba hozható minden szereplőnek
megvan a maga felelőssége, nem volna ildomos egyetlenre rálőcsölni
az egészet.
A
2001 és 2008 között működő magyar kormányok felelőssége
abban áll, hogy fogyasztásösztönző politikájukkal erősítették
a háztartások eladósodási hajlamát. A megtakarítási ráta
zuhanásával felduzzadt a külföldi adósságállomány, ami már a
2008-as válság előtt is rontotta az ország befektetői
megítélését, és növelte az elvárt hozamokat. A magas
forintkamatokat szorgalmazó jegybank is a devizahitelezés irányába
lökte az alacsony törlesztőrészletekre vágyó hitelfelvevőket
és a mind több kölcsön kihelyezésében érdekelt bankokat. Az
akkori, Járai-féle kommunikáció ráadásul azt vetítette előre,
hogy a forint egyre csak erősödni fog, amivel azt is sugallta, hogy
a devizahitelesek terhei nem nőhetnek meg tartósan.
Ebben
a légkörben alakult ki a bankok és a hitelfelvevők közös
felelőtlensége, ami abban állt, hogy olyan pénznemben
állapították meg a törlesztést, amellyel az adós nem
rendelkezik. A forintjövedelmű háztartások nagy kockázatot
vállaltak akkor, amikor az alacsony kamat és az aktuális árfolyam
mellett kalkulált alacsony kezdeti törlesztőrészlet csábításának
engedve devizában adósodtak el hosszú évtizedekre. Növelte a
bajt, hogy egy olyan pénznemben (svájci frank) elszámolt
hitelkonstrukció terjedt el, amely menekülővaluta szerepe miatt
különösen ki van téve a pénzpiaci spekulációnak, és emiatt az
euróénál is kiszámíthatatlanabb az árfolyama.
A
bankok is felelőtlenül jártak el. Ők képesek ugyan az
árfolyamkockázat elleni védelemre, ám ha ennek költségét
ráterhelték volna az adósokra, akkor végső soron ott lettek
volna, mintha forinthitelt nyújtottak volna, amire pedig éppen a
magas kamat és a vele járó nagy törlesztőrészletek miatt nem
volt elegendő kereslet. Így megelégedtek avval, hogy
előírásszerűen ismertették a hitelfelvevővel az
árfolyamkockázat várható következményeit. Nem viselkedtek
felelős hitelezőként, amikor a jövedelemvizsgálat nélküli
hitelbírálat csábításával próbáltak mind több ügyfelet
szerezni: a hitelösszeg megállapításánál pusztán a
jelzálogfedezet értékét nézték.
Bár
emiatt a hitelek sok esetben mind a jövedelemhez, mind az ingatlan
értékéhez képest kifeszítettnek számítottak, a kétezres évek
első felét (nemcsak itthon!) jellemző hurráoptimista légkörben
a pénzügyi szektort felügyelő hatóságok sem aggódtak
különösebben tartós árfolyamgyengülés vagy ingatlanáresés
miatt. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete és a Magyar
Nemzeti Bank 2008 februárjában adott ki először olyan ajánlást,
amely a devizaalapú hiteleknél a helyes kockázatfelmérés
gyakorlatára buzdította a bankokat, különös tekintettel a
jenhitelekre (ez utóbbiakat később tőkekövetelményekkel
ellehetetlenítették). 2008 ősze előtt a hatóságok csupán két
dolog miatt aggódtak komolyabban: a háztartások növekvő
eladósodása miatt, valamint hogy a bankok mind nagyobb arányban
vonnak be rövid lejáratú külföldi forrásokat a 20-25 éves
jelzáloghitelek finanszírozására. A svájci frankot (és pláne
az eurót) ekkoriban még nem tekintették különösebben
kockázatosnak.
Az
ingatlanfedezetek miatt is csak jóval a válság kirobbanása után,
2010-ben kezdtek aggódni a hatóságok, akkor, amikor nálunk is
kezdett kipukkadni a (szerencsére nem túl nagy) ingatlanpiaci
árbuborék. 2007 tavaszán az MNB még a hitelezési kockázatot
csökkentő tényezőként értékelte a jelzálog-fedezetű
kölcsönök arányának emelkedését.3 Az árfolyamkockázat akkor
sem vált még témává, amikor a bankok felett őrködő Nemzetközi
Fizetések Bankja már jelezte, hogy a kelet-közép-európai
térségben a svájcifrank-alapú hitelezést spekulatív ügyletnek
tartja, amelyben bár a bankok lefedezik a devizahitelezésből
származó kockázataikat, de az árfolyamkockázat végső soron
ügyfélkockázattá konvertálódik.4 A hazai hatóságok
jelentéseiben 2008 őszétől szaporodtak meg az utalások arra,
hogy a devizahitelezésre épülő boom nálunk sem volt mentes
felelőtlen ügyletektől.5
A
nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság 2008-as kirobbanásáig az
illetékes hatóságok, a kormány alá tartozó PSZÁF és a
független jegybank, de még a ma már igencsak kritikus elemzők sem
fordítottak különösebb figyelmet a devizahitelezés gyors
eszkalálódására. Ezt követően is főként azért került
reflektorfénybe a frankhitelesek ügye, mert a válság miatt mind
több család veszítette el jövedelmét. Pedig akkoriban a
forintban eladósodottak éppúgy veszélybe kerültek, mivel a
válság hatására a forintkamat az egekbe szökött, s emiatt nekik
még nagyobb volt a fajlagos törlesztési terhük, mint frankhiteles
társaiké.
Megvannak
tehát a felelősök, mindjárt négy is akad. Felelősek a csábítóan
olcsó, ámbár kockázatos terméket kidolgozó és forgalmazó
bankok, és felelősek a csábításnak engedő, önálló akaratuk
szerint döntő, felnőtt állampolgárok. Felelősek a bankszektor
ügyeit felügyelő hatóságok, amelyek alulbecsülték a
kockázatokat, és sokáig nem tettek sem tiltó, se az ilyen
ügyleteket megdrágító intézkedéseket. Végül nem
elhanyagolható mértékben felelősek a kétezres években regnáló
kormányok, amelyek fogyasztásösztönző politikájukkal lovat
adtak a háztartások eladósodása alá. Összeállt hát egy szép
„körmagyar”.
Ki
legyen a bálanya?
Nem
kétséges, hogy a devizaalapú hitel mint termék „hibás” volt,
miként azt utólag egyre
többen hangoztatják.6 De nem azért, mert a kiszámíthatatlan
árfolyamváltozás miatt egyáltalán nem volna szabad devizában
elszámolt hitelt nyújtani, hiszen ilyen logika alapján változó
kamatozású hitelt sem szabadna folyósítani, mert ki tudhatja,
menynyivel nő meg évek múlva a kamat, amely szintén előre
kalkulálhatatlan mértékben emeli meg a törlesztőrészletet. A
svájcifrank-alapú hiteltermék azért volt „hibás”, mert olyan
devizanemben nyújtották, amelynek menekülővalutaként különösen
kiszámíthatatlan a mozgása, ráadásul a magyar monetáris
politikának semmiféle befolyása nem lehet a forinttal szemben
kialakuló árfolyamára (ami az euróra már nem igaz).
Az,
hogy a termék „hibás”, nem jelenti egyúttal azt, hogy erre
hivatkozva jogszerűen semmissé lehet tenni az egykori
hitelszerződéseket, miként arra mind többen buzdítanak.7 Még
akkor sem, ha sokan hajlanának arra, hogy egyfajta „cunamiként”
értékelve a 2008-as pénzügyi krízist, majd annak mostani
másodhullámát, a vis
major esetét
állapítsák meg. A nemzetközi gyakorlat alapján kevéssé
valószínű, hogy a magyar bíróság ilyennek ítélné meg a
válságot, bár még ekkor sem lenne automatikusan semmis a
hitelszerződés. Valószínűbb, hogy a bíróság is a futamidő
hosszabbításával látná orvosolhatónak a szerződés
teljesítését, miként maguk a bankok meg az árfolyamgát
konstrukciójára buzdító kormány.
A
felelősség alapján nem vált egyértelművé a válasz a kérdésre:
ki fizesse a számlát, ki legyen a bálanya? Ha jogszerűnek
tekintjük is a megkötött hitelszerződéseket, miként minden
bizonynyal többségükben azok, a probléma mérete, társadalmi
jelentősége miatt ma már akkor is nehéz fenntartani azt a
végletes liberális álláspontot, hogy viselje mindenki döntésének
következményét, fizesse mindenki a maga számláját. Mert igaz,
hogy mindenki valamiféle előny (kisebb törlesztés) reményében
választotta a frankhitelt, és évekig élvezhette is ennek hasznát,
csakhogy azt már rég elköltötte, amit már nem tud
visszacsinálni, most viszont sokaknak tényleg a lakhatása forog
kockán. Másfelől persze az is igaz, hogy soha nem leszünk felnőtt
állampolgárok, ha mindig kihúznak minket a slamasztikából.
Ekkora földcsuszamlásra azonban senki fia nem számított: se az
átlagügyfélnél informáltabb bankok, se a felügyelő hatóságok.
A
jelentős „erkölcsi kockázat” (moral hazard) viszont azt
indokolná, hogy a cech nagy részét mégis a szerződő felek
állják, hiszen máskülönben a jövőbeli döntéseknél is
eluralkodik a felelőtlenség. Ezt a kívánalmat, bár korántsem
liberális érveléssel, hanem ügyes mellébeszéléssel, ma
láthatóan teljesíti is a kormány, hiszen az állam, vagyis az
adófizetők tehervállalása arra a pár milliárd forintra
korlátozódik, amit a Nemzeti Eszközkezelő a lakások
megvásárlására költ, és amennyibe az ócsai házépítési
program kerül.
Első
körben legalábbis. A kormány ugyanis – mint majd rámutatunk –
a bankok kirablására építő „megoldással” csak látszólag
veszi le a devizahitelek terhét „az emberek” válláról. A 2010
nyarán meghirdetett gazdasági „szabadságharc” jegyében a
nemzetközi elszigetelődés útján menetelve eleve elvágta annak
lehetőségét, hogy az illetékes központi bankokkal együttműködve
próbálja kiszabadítani a magyar társadalmat a frankhitelek
fogságából.8 És hiába hárítja a közvetlen költségeket a
bankokra, ha hosszabb távon jócskán visszaüt azzal, hogy jogsértő
intézkedéseivel a magánbefektetőket is „kiutálja” az
országból.
A
halogatás ára
Nem
kétséges, hogy a végső számla megfizetésében az egész
társadalom részt vesz valamiképpen. S a számla jó nagyra nőtt
az elvesztegetett évek során. A probléma érdemi megoldása
ugyanis már 2008 ősze óta várat magára. Sem a kormányok, sem a
bankok nem kezelték a társadalmi súlyának megfelelően a növekvő
gondokkal küszködő adósok tömeges problémáját. Sőt, az
elfogadható tehermegosztással járó, egyúttal hatásos
mentőcsomag kimunkálásának halogatása és a sokáig fenntartott
kilakoltatási moratórium maga is duzzasztotta a hátralékokat.
A
nemzetközi pénzpiacok sem kímélték a devizaadósokat. 2010
nyarán a svájci frank minden valutához képest megerősödött, és
ez még csak a „vég kezdete” volt. 2011 júliusától, az
európai és az amerikai adósságválságok nyomán, soha nem látott
szárnyalásnak indult a svájci frank, ami a törlesztési terheket
az induláskori értékük jó másfélszeresére növelte. Ahogy
izmosodott a svájci valuta, úgy vált egyre szélesebbé a
hátralékos adósok köre, és csúsztak át mind többen
késedelmükkel a bűvös 90 napos határidőn, s jutottak a
kilakoltatás fenyegető árnyékába.
A
kormány csak 2011 késő tavaszán jutott dűlőre a
Bankszövetséggel, s alakította ki a „hoztam is meg nem is”
típusú adósmentő csomagját. Június 20-án fogadták el a
törvényt, amely lehetővé teszi a törlesztési árfolyam három
évre szóló rögzítését (árfolyamgát) azoknak, akik nem lépték
át a 90 napos fizetési késedelmet, és a fedezetül szolgáló
ingatlanjuk értéke nem éri el a 30 millió forintot. Az erre
bejelentkező adós számára a frankot 180, az eurót 250 forintos
árfolyamon rögzítették, a tényleges törlesztési árfolyam ezt
meghaladó része pedig gyűjtőszámlára kerül, amire a bankok a
rögzítés ideje alatt kedvezményes kamatú forinthitelt nyújtanak.
Az állam az árfolyamrögzítés idején e hitel egészére, azt
követően pedig a negyedére készfizető kezességet vállal, de
ezért a bankok garanciadíjat fizetnek; vagyis végső soron ők
állják a számlát.9
A
júniusban elfogadott törvény arról is rendelkezett, hogy
októbertől megszűnik a kilakoltatási és értékesítési
moratórium, és életbe lép a kényszerértékesítés
kvótarendszere, amely 2014 végéig negyedévente szabja meg, hogy a
lakáshitelek fedezetéül szolgáló ingatlanok mekkora hányada
árvereztethető el. Az ütemezés egyfelől a hitelezőket és az
adósokat egyaránt sújtó piaci áresést fékezi, másfelől a
szociális ellátórendszerre nehezedő terhet mérsékli.
Októberben
felállt végre a másfél évvel korábban beharangozott Nemzeti
Eszközkezelő is, amely – a kvóta keretein belül –
megvásárolhatja a bankoktól az előírt szociális
követelményeknek megfelelő adósok lakásait, amelyekben a lakók
bérlőként maradhatnak. A rendelkezésére bocsátott költségvetési
források azonban igencsak szűkösek: 2014 végéig csupán ötezer
lakás megvásárlására nyújt fedezetet. A vételár
településtípustól függően az adásvételi szerződéskor
érvényes forgalmi érték 35–55 százaléka lesz, a különbözetet
a bankok viselik a kockázati céltartalékuk terhére. Az
„otthonvédelmi akcióterv” egy – meglehetősen korlátozott
hatókörű – szociális családiház-építési programmal is
kiegészült: első ütemben 80, de összesen is csupán 500 lakás
építését megcélozva, ami elenyésző a kilakoltatással
fenyegetett, százezret is meghaladó családhoz képest.
A
terheket pusztán a bizonytalan jövőre áttoló árfolyamgát nem
hozott sikert: alig pár ezer adós élt ezzel a lehetőséggel. Az
adósok többsége megértette: három év múlva újra szembesülhet
a törlesztőrészlet megugrásával, hiszen 2015-től már piacivá
válik a gyűjtőszámlákon felhalmozott forinttartozások kamata,
miközben a svájci frankban fennálló eredeti tartozást is tovább
kell törleszteni. Az érdeklődést a törvény kínálta „megoldás”
iránt az is visszafogta, hogy ehhez hasonló, a törlesztés
mértékét a futamidő meghosszabbításával csökkentő
konstrukciót maguk a bankok is kínáltak már jó ideje.
Az
egyéves kihordási idő után a nyár elején megszületett
otthonvédelmi intézkedések kevés kézzelfogható segítséget
hoztak az érintetteknek. A devizahitelek időzített bombája
változatlanul ketyegett tovább.
A
gordiuszi csomó átvágása
Az
idő múlása a nyáron is csak növelte a probléma súlyát. Az
európai és amerikai adósságválságok tovább erősítették a
menedékvalutaként funkcionáló svájci frankot – a magyar
devizahitelesek bánatára. Ehhez társultak a magyar gazdaság belső
bajai, a gyenge növekedés és a nehezen finanszírozható
államháztartás, valamint a kormány nem kellően hiteles
gazdaságpolitikája, ami a régiós átlagnál is jobban erodálta a
befektetői bizalmat. Augusztus egyes napjain a frank árfolyama a
260 forintot is meghaladta, és a svájci jegybank közbelépése
(1,2-es euró/frank célárfolyam meghatározása) kellett ahhoz,
hogy a frankerősödés folyamata lefékeződjön.
Ez,
valamint a korábbi intézkedések kudarca vezethette a kormányt
újabb döntésében: lesz, ami lesz, egy nagy svunggal átvágja a
devizahitelek gordiuszi csomóját. Meglepő találékonysággal lelt
rá a módszerre, hogyan tudja más pénzén megsegíteni a
devizaadósokat, s hogyan tud ebből még politikai tőkét is
kovácsolni. A megoldás kulcsa igazán kézenfekvő: a bankok mint
fő felelősök – és persze a teherviselésre a fülig eladósodott
magyar államnál alkalmasabb alanyok – viseljék az árfolyam
elfutásából fakadó veszteségek zömét.
A
megvalósítás is egyszerű, különösen azóta, hogy a kormánynak
már nem kell az Alkotmánybíróság akadékoskodásával számolnia:
egyetlen törvény beiktatásával arra lehet kötelezni a bankokat,
hogy vállalják magukra az egyösszegű törlesztésre (ún.
végtörlesztésre) képes devizaadósaik árfolyamveszteségét.10 A
módszer a kreativitása mellett igencsak merész is, hiszen ehhez
nemcsak alkotmány-, de uniós jogokat is sértő módon kellett
korábbi polgári szerződéseket az új törvény erejével
felülírni és vállalni mindennek ódiumát.
Az
Orbán-kormánynak azonban az ilyesmi eddig sem okozott gondot. Most
is az intézkedés kormányfői bejelentését követően egyetlen
hét alatt átverték a parlamenten a törvényt – az egyéni
képviselői indítvány szokásos trükkjét alkalmazva.11 A 2011.
szeptember végén hatályba lépett törvény arra kötelezi a
bankokat, hogy 180 forintos svájcifrank- és 250 forintos
euróárfolyamon fogadják el az egy összegben visszafizetett
devizahitel-tartozásokat, a piaci árfolyam ezt meghaladó részét
pedig veszteségként számolják el.
A
mai 240 forintos frankárfolyam mellett frankonként 60 forint
veszteség hárul így a bankokra a végtörlesztések következtében,
az adósokra átlagosan 20 forintos teher jut. Az 5200 milliárd
forint értékű ingatlanfedezetű devizahitelnek csupán negyedével
kalkulálva a végtörlesztések bankokra jutó költsége mintegy
250 milliárd forint, ami a szektor 2010. évi nyereségének
20-szorosa, a tőkéjének pedig 10 százaléka.
Az
újabb banktőke-apasztó konfiskálásra azt követően került sor,
hogy tavaly nyáron (legalább) három évre szólóan évi 130
milliárd forintra rúgó különadót vetett ki a magyar kormány. A
kivetett adó köszönő viszonyban sincs a más országokban is
bevezetett bankadóval. Egyrészt az adó kirívó mértéke miatt,
amely sok banknál „vagyondézsmát” jelentett.12 Másrészt az
adó a jogbiztonságot aláásó módon, kvázi visszamenőleges
hatállyal (a már lezárt 2009. év tevékenysége alapján) került
kivetésre. Harmadrészt a versenysemlegesség elvét is sérti az
adó, mivel eltérő módon hat a banki jövedelempozíciókra. (A
legkisebb fajlagos teher
a méretéhez képest nagy nyereséggel működő OTP-re hárul, míg
a kevésbé jövedelmező vagy veszteséges bankokra jut a különadó
zöme.) A különadó
indoka, nevezetesen hogy ha a válságban megsegítette a bankokat a
kormány, most ők is fizessenek, nem állja meg a helyét, merthogy
a hazai válság miatt elszenvedett banki tőkevesztéseket zömmel a
nyugati anyák pótolták.
A
különadón felüli, azt akár többszörösen is meghaladó újabb
teher már a bankok többségének a tőkéjét fogja apasztani,
veszélyeztetve az előírt tőkemegfelelést. Emiatt a tulajdonosok
tőkeemelésre kényszerülnek, vagy arra, hogy visszafogják bankjuk
itteni hitelezését. Néhány anyabank (Erste, UniCredit) vezetője
már jelezte is, hogy felülvizsgálja bankja régiós befektetési
és forrásallokációs politikáját.
A
magyar kormány megnyilatkozásai arra utalnak, hogy nem is bánnák,
ha néhány külföldi tulajdonú bank elhagyná az országot, s
piacaikat átadnák a magyar tulajdonú pénzintézeteknek. Talán ez
is része a „gazdasági szabadságharcnak”. A kormányfő
mindenesetre elszánt: „Megvan a fiókban az a megoldás, hogy ha
ezt a nemzetközi bírósági ítélet betiltja, akkor új megoldást
veszünk elő, s addig folytatjuk a küzdelmet a bankok ellen, amíg
mi győzünk.”13
A
„szabadságharc” ára
A
lakossági devizaadósság csökkenése kétségkívül mérsékli az
ország sebezhetőségét, ami elvileg javíthatná a befektetői
megítélést.14 A megvalósítás bankellenes és jogsértő módja
miatt azonban ennél a haszonnál jóval nagyobb árat fizet az
ország. A devizahitelek kedvezményes végtörlesztésének
bejelentését követően azonnal láthatóvá váltak a
bizalomvesztés jelei: megemelkedett az ország csődkockázata,
gyengült a forint, esett a budapesti részvényindex, veszélybe
került az ország hitelminősítői besorolása. Az érintett
külföldi bankok részvényeit is megtépázta a bejelentés; az
osztrák jegybankelnök, a pénzügyminiszter és külügyminiszter
pedig súlyos szavakkal illette az uniós jogrendbe ütköző tervet,
és perrel fenyegette a magyar kormányt.
A
Magyarországon működő bankok meggyengítéséért tartósan nagy
árat fizet az ország. A tavaly nyáron (legalább) három évre
kivetett, kirívóan nagymértékű bankadó ezt plasztikusan
megmutatta. A különadó bevezetése óta gyakorlatilag leállt a
hitelélet: egy év alatt 12 százalékkal csökkentek a vállalatok
és 6 százalékkal a háztartások hazai bankrendszertől származó
hitelei. Nemhogy új beruházásokra nem adnak hiteleket a bankok (ez
a bizonytalan világgazdasági környezetben még indokolt is lehet),
de gyakran a már folyó tevékenységeket sem finanszírozzák
tovább, a lejáró forgóeszközhiteleket sem újítják meg. A
kormány ennek
ismeretében szánta
el magát újabb banknyúzó akciójára, amivel végképp
lebéníthatja az itt-ott azért még csordogáló hitelezést. A
devizahitelek bankokra hárított árfolyamvesztesége miatt előálló
tőkevesztés vagy (ahol még beszélhetünk erről) a jövedelmezőség
romlása tovább erodálja a hitelnyújtási és kockázatvállalási
képességüket.
Mindez
a hitelezés általános
szűkítését vonja
maga után. A kormányfő által preferált „echte magyar”
pénzintézetek ugyanis a vágyak ellenére sem képesek
ellentételezni a külföldi leánybankok csökkenő hitelezési
aktivitását. A takarékszövetkezetektől – tőkeerejük és
forráshelyzetük alapján – alig pár tízmilliárd forint
ingatlanhitel kihelyezésére lehet számítani a rendelkezésre álló
öt hónapban, ami a kiváltásra váró devizaalapú
jelzáloghitel-állomány alig egy százaléka. Így aztán tartós
hitelszűkülésre lehet számítani, aminek nyomán drágábbá
válik (egyes cégek esetében egyenesen ellehetetlenül) a termelés
és a beruházások finanszírozása, ami még jobban visszaveti a
gazdaság növekedését.
A
magyar kormány piac- és tőkeellenes, jogbiztonságot sértő
beavatkozásai a befektetői bizalom általános meggyengülését
vonják maguk után, ami tőkekiáramláshoz, a megtakarítási
hajlandóság hanyatlásához vezet. A kormány így éppen saját
gazdaságpolitikai céljai megvalósulását akadályozza: gazdasági
fellendülés és munkahelyteremtés helyett recesszió és a
munkanélküliség növekedése várható. A bezáruló ördögi
körből pedig egyre nehezebb lesz kitörni.
A
társadalompolitikai vonatkozások sem mellékesek. A végtörlesztést
lehetővé tevő jogszabály világosan tükrözi a középosztály
támogatását nyíltan felvállaló kormány politikai
megfontolását. Az árfolyamkockázat kiküszöbölésére hozott
intézkedés a bankok mellett főként a rossz jövedelmi és vagyoni
helyzetű adósokra hárítja a terheket: azokra, akik nem élhetnek
a kedvezményes végtörlesztés lehetőségével. Ők más módon
sem kapnak érdemi segítséget a kormánytól, hiszen a Nemzeti
Eszközkezelő és az ócsai házépítési akció csak
fügefalevélnek tekinthető: elenyészően kevés rászorulónak
nyújt segítséget.
Ám
a számításba kis hiba csúszott. A devizahiteles középosztály
sorsáért aggódó kormány figyelmen kívül hagyta, hogy ugyanezen
középosztály érdekelt leginkább abban, hogy biztonságban tudja
a megtakarításait, felhalmozott vagyonát. Márpedig a bankok
sorozatos megsarcolása a tulajdonosok mellett éppen a betétesek
érdekét sérti, az ő biztonságukat veszélyezteti. Aligha
támaszkodhat a kormánypárt sokáig egy olyan középosztálybeli
szavazóbázisra, amelynek folyamatosan a vagyona elvesztéséért
kell aggódnia.
A
kormánynak előbb-utóbb döntenie kell: vagy nem kell a tőkés
gazdaság, de akkor nemzeti polgárság sem lesz, vagy mégis
kellenek a polgárok, akkor viszont nem zavarható el a nemzetközi
tőke. És addig kell döntenie, amíg még van miről.
|
Gyilkos
politikusok.
Akik miatt öngyilkosságba menekült egy 51 éves nő aki nem tudta törleszteni deviza-hitelét. Kilencedik emeletről vetette magát a mélybe a végrehajtok elől. Ezért gyűlölőm az MSZP politikusokat akik nem gátolták meg törvény alkotással azt, hogy a kizsákmányoló külföldi bankok deviza hitel felvételére beszélje rá a honi állampolgárokat. Azok a politikusok akik ebben 2002 és 2010 között részt vettek mind gyilkosok egy szálig, az IMF, Svájci bankok figyelmeztetését figyelmen kívül hagyták és semmit sem tettek azért, hogy megállítsák a frankban történő eladósodást. Minden MSZP politikus aki 2002 és 2010 között politizált gyilkos!!! Ezért mindegyiknek börtönbe volna a helye, teljes vagyon elkobzás után. |
Kaftánosok úgy is leölünk benneteket, és a szátokra szájkosarat rakunk, mert miénk ez az ország belétek már csak hálni jár a lélek, de kiűzzük belőletek, ez ősi jussunk, és mi ragazkodunk hozzá gojok a sátán nevében.
Így gondolkodik egy képviselő a Jobbikról
Scheiring
Gábor országgyűlési képviselő blogbejegyzésében írja le
Jobbikos képviselő társai viselkedését a Parlamentben. A
bejegyzés egészét közöljük:
“Mocskos
gyilkos baloldaliak, szemét baloldali hazaárulók” – ekképp
kommentálta mikrofon, így jegyzőkönyv nélkül, egyik jobbikos
képviselőtársam egy kellemes tavaszi estelőn a plenáris vitát.
Épp a gyűlöletkeltésről szóló határozati javaslat
előterjesztői indoklása hangzott el, amikor kifakadt belőle a
látens pártigazság.
Miután
az LMP lemondásra szólította föl azt a jobbikos képviselőt, aki
a tiszaeszlári vérváddal gazdagította a napirend utáni
felszólalások történetét, az MSZP benyújtott egy gyűlöletkeltés
elleni határozati javaslatot, amit egyébként napirendre is vett a
ház. Épp az előterjesztői indoklás hangzott el Harangozó
Gábortól, amikor az egyik jobbikos képviselőből kifakadt a
látens pártigazság. Nemsokkal ezután hazudta bele a mikrofonba
Vona G. ennek a javaslatnak a vitájában, hogy a Jobbik az egyenlő
méltóság elvének talaján áll. Emésztgessük eme állítást.
Ha sikerült hányinger nélkül az emésztés, akkor folytassuk.
A
fent idézett “állítást” megfogalmazó jobbikos
képviselőtársam a vita egy későbbi pontján azt fejtegette
/egyébként már sokadjára (!)/, hogy “Hitlernek mindenben igaza
volt, csak az eszközben tévedett kicsit”, merthogy “ezzel a
holokauszttal” hatalmas fegyvert adott a zsidók kezébe. Itt
közbeszúrta, hogy “sátán népe, mert én ezt gondolom a
zsidókról”, elég lett volna őket kirakni Európából,
folytatta, merthogy “nem európai nép”. Mindezt egy tiszaeszlári
vérvádról szóló beszélgetésben, ahol azt is kifejtette, hogy
“nálam vannak a dokumentumok, az egész egy rituális gyilkosság
volt”.
Hiába
gondolom továbbra is, hogy a Jobbik részben azért nőtt nagyra,
mert a politikai elit és az újkapitalizmus kritikáját úgy mondta
el, ahogy előtte más politikai mozgalom nem, és ezért a
diszkurzív kirekesztés fegyvere ellenük kevés, de nekem ebből
elegem van. Két éve hallgatom, ahogy a tőlem jobbra ülők egymást
váltják a hol szánalmas (szentkoronázó, hazaárulózó), hol
életveszélyes (fajgyűlölő: durván négerező, buzizó, zsidózó,
cigányozó) megjegyzéseikkel. Két évig úgy gondoltam, hogy nem
illik magánbeszélgetést kipakolni, ennek most vége. Mégiscsak a
parlamentben vagyunk, és az országházi légtérbe jól hallhatóan
belemondott szavakról beszélünk, amit akár egy újságíró is
meghallhatna, ha nem lenne az “firkásztársadalom” a parlamenti
patkó mellől kitiltva Kövér bajtárs jóvoltából. Ráadásul
visszaeső elkövetőről beszélünk, akivel szemben teljesen
hatástalannak bizonyult a rendszeres személyközi konfrontáció,
közlemény, parlamentméltósága-szólam, házbizottsági ülés,
amivel az LMP az elmúlt két évben harcolt az ilyen típusú
parlamenti uszítások ellen.
Kedves
náci képviselőtársak: csatoljatok harcimentét, fogjátok a Mein
Kampfot és a sámándobot, és lovagoljatok el egy kiadós
szellemi-erkölcsi továbbképzésre – kezdhetnétek mindjárt a
Bibliával. Vagy ha már az olvasás meghaladja a képességeiteket,
és ragaszkodtok a fajgyűlölethez, akkor – hogy is szoktátok
mondani a melegek kapcsán – legalább ne a szemem előtt
csináljátok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése