A
globális válságkezelés
Hogyan
készül a pénzoligarchia a pénzrendszer összeomlására?
Tekintélyes nyugati lapokban is egyre többet
olvashatunk a nyugati világ pénzügyi rendszerének az
ingatagságáról és a dollár válságáról. A Nemzetközi
Valutaalap attól tart, hogy a világgazdaság lassulása jóval
nagyobb, mint várták, és mint kívánatos lenne. Japán súlyosan
eladósodott bankjai megbénítják a világ második legnagyobb
gazdaságát. Az Európai Központi Bank vonakodik csökkenteni az
alapkamatlábat. Ma nem a fejlődő országok veszélyeztetik a világ
gazdasági növekedését, hanem a legfejlettebb ipari államokban
kibontakozó válság. A legfejlettebb és a legszegényebb
országokat is érintő problémák sokfélesége és terjedelme
teszi különösen veszélyessé a jelenlegi helyzetet, mivel ezek a
fennálló pénzügyi rendszer keretei között már nem
megoldhatóak. 2001. április végéig az elsőszámú világpénz és
tartalékvaluta szerepét is betöltő dollár még tartotta magát,
noha az Egyesült Államok gazdaságának a növekedése a tavalyi év
első negyedévéhez képest 5%-ról 2%-ra mérséklődött. A
globális gazdasági lassulás következtében felgyorsult a tőke
menekülése a kisebb és gyengébb gazdaságokból az amerikai
gazdaságba. Ennek az Egyesült Államok egyelőre még a
haszonélvezője, mivel számos pénzember és beruházó még mindig
úgy véli, hogy Amerika a legbiztonságosabb hely, ez pedig eddig
megakadályozta a dollár nagyarányú értékvesztését.
Májusban
világossá vált, hogy 2001-ben az Egyesült Államok már nem lehet
ugyanúgy a biztos menedékhely a nemzetközi pénztőke számára,
mint ahogyan 1997-ben és 1998-ban volt. Az említett években még
emelkedtek a részvényárak az amerikai értéktőzsdéken, az
értékpapír-piac még fogadni tudta a menekülő milliárdokat, és
ez ideiglenesen fenntartotta a növekedést, legalábbis a
pénzügyi-spekulációs szférában. A pénztőke menekülésének a
következményeit elsősorban Sao Paulo, Manila és hasonló városok
lakói szenvedték meg. Ma viszont már az Egyesült Államok
polgárai is több ezermilliárd dollárral szegényebbek a tőzsdei
árak zuhanása következtében, mint három évvel ez előtt voltak.
Az amerikai vállatok most amerikaiak tízezreit bocsátják el. A
központi bank szerepét betöltő Federal Reserve rövid időn belül
ötször csökkentette az irányadó alapkamatlábat - legutóbb
2001. május 14-én -, amely most 2%-kal alacsonyabb, mint tavaly
volt. Még sem sikerült elérnie a stagnáló amerikai gazdaság
érezhető élénkülését. Ma már nincs olyan térsége a
világnak, amely az ingatag pénzrendszer nyomán keletkező
válságokat globálisan kivédhetné. Az Egyesült Államok
külkereskedelmi mérlege krónikusan deficites, az állam
eladósodása meghaladja a hat ezermilliárd dollárt. Ehhez járul a
nem állami szektor - az amerikai magángazdaság és az
állampolgárok adóssága -, amely becslések szerint 14
ezermilliárd dollárra rúg. Így a kormányzat és a társadalom 20
ezermilliárd dollár adósságszolgálati terheit viseli a
nemzetközi pénzkartellel, mint legfőbb hitelezővel szemben. A
jelenlegi amerikai társadalomban megtakarítás gyakorlatilag nem
létezik, az értékpapírokban és derivativákban létező
pénzvagyon pedig olyan buborékká fúvódott fel, amely bármikor
kipukkadhat. Ami a világ második ipari hatalmát, Japánt illeti,
gazdasági visszaesése tovább tart és ennek káros hatása máris
érezteti hatását, különösen Ázsiában. A japán bankrendszert
megbénítja az ezermilliárd dollárt - a nemzeti össztermék
egynegyedét - meghaladó rossz tőkekihelyezés és behajthatatlan
hitel. Mivel Japánban - a világon egyedülállóan - a kamatláb a
nullára csökkent, így a monetáris politika eszközei sem vethetők
be. Ami az Európai Uniót illeti a maastrichti megállapodás, a
monetáris unió, és az euró bevezetése eddig nem hozott gazdasági
fellendülést, és a munkanélküliség sem csökkent. A fejlett
ipari államok számára most a legnagyobb kihívást a Bretton
Woods-i megállapodások 1971-es felmondásával létrejött új
pénzrendszer összeomlásának a közvetlen veszélye jelenti. A
jelenlegi - magánmonopóliumként működő - hitelpénzrendszer a
benne működő kamat-és kamatoskamat mechanizmus következtében
annyira kiegyensúlyozatlanná vált, hogy bármikor összeomolhat.
Ez pedig beláthatatlan gazdasági, társadalmi és politikai
következményekkel járhat.
Lyndon
LaRouche - amerikai politikus és közgazdász - értékelve az idén
hivatalba lépett Bush kormányzat első hatvan napját, az
interneten is közvetített beszédében rámutatott, hogy a pénzügyi
helyzet tovább romlott, és ez sürgős világszintű párbeszédet
tesz szükségessé. A programba bekapcsolódó egyik ENSZ diplomata
megkérdezte LaRouche-tól, hogy a Federal Reserve elnökének, Alan
Greenspan-nek, a kamatláb csökkentési akciója vajon olyan
irányban tett-lépésnek tekinthető-e, amely ugyanazzal az
eredménnyel járhat, mint Franklin Roosevelt radikális
intézkedései, amikor az 1929-től 1933-ig tartó nagy gazdasági
válságból igyekezett kivezetni az Egyesült Államokat. LaRouche
Greenspan intézkedéseit elhibázottnak nevezte, hozzátéve:
"A
protekcionista politikához való visszatérésre van szükség. A
világ pénzügyi rendszere csődbe jutott. Ma az a fontos, hogy
különválasszuk a reálgazdaságot a pénzügyi rendszertől. Ennek
egyik módja a protekcionizmus, és az újraszabályozás, valamint
olyan specifikus projektek finanszírozása, amelyek előre konkrétan
meghatározott gazdasági eredményt céloznak meg. A hitelezést
irányítani kell. Több hitelre van szükség, de a hiteleket a
fizikai termelő szférába kell irányítani, amely jótékony
hatással van a reálgazdaságra." (EIR, March 30. 2001, 4.
old.)
Aki
nyomon követi a nemzetközi pénzviszonyok alakulását, az
LaRouche-al egybehangzóan maga is kénytelen megállapítani, hogy a
jelenlegi uzsoracivilizáció globális méretű pénzügyi válsága
új, minőségileg különböző szakaszához érkezett. A nemzetközi
pénzrendszer válsága annyira elmélyült, hogy az most már
magában a világ gazdasági és pénzügyi központjában, az
Egyesült Államokban is egyre jobban kibontakozik. A nemzetközi
pénzrendszerben a hitelekből, értékpapírokból és
derivativákból felhalmozott pénzügyi buborék eddig azért nem
pukkadt ki, mert az Egyesült Államok, - amely a FED révén
tetszés szerinti mennyiségben tudja a fedezetlen papírpénzé vált
dollárt kibocsátani - az exportáló országok utolsó menedékeként
fel tudta venni árúikat és úgy ahogy működésben tudta tartani
a világgazdaságot. A világ országainak gazdasági teljesítményt,
árukat és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk azért a közvetítő
közegért, a fedezetlen papírpénzzé vált dollárért, amelyet az
Egyesült Államok száz százalékosan magántulajdonban lévő
központi bankja viszont korlátlan mennyiségben tud kibocsátani. A
dollárkibocsátás magánmonopóliuma tette és teszi lehetővé
Amerika - és az amerikai bankrendszer - számára a többi ország
erőforrásainak a folyamatos elszívását a dollár segítségével.
Ez a helyzet - vagyis a más népek munkájából való élés
lehetősége - vezetett az amerikai ipar és mezőgazdaság
nagyarányú leépüléséhez. Amerika, amely mindezideig "az
exportőrök utolsó menedéke" volt, pontosan az amerikai ipar
és mezőgazdaság nagyarányú leépülése miatt már nem képes
ezt a funkciót ellátni. Ez dominóhatást válthat ki, amelyben a
pénzrendszer szétesése már elkerülhetetlen, és számítani
lehet arra, hogy a leolvadás nem várt sebességgel sújtja majd a
nemzetközi pénzrendszer egészét.
Ez
az új szakasz 1998. szeptemberében kezdődött, amikor szanálni
kellett a Long Term Capital Management (Hosszútávú Tőke
Menedzselés) fedezeti alapot, majd pedig 1999-ben a
fizetésképtelenné vált Brazíliát. A hiperinflációs folyamatot
az a pénzügyi politika indította el, amelyet a pénzvilág első
számú központjában, a City of London-ban dolgoztak ki, és az
Egyesült Államok pedig elfogadott. A hiperinflációs zónába
azért került bele a nemzetközi pénzrendszer, mert az esedékessé
váló adósságszolgálati terhek továbbgörgetése már olyan
hatalmas mennyiségű pénz, és pénzfunkciót betöltő más eszköz
kibocsátását teszi szükségessé, hogy maga a szanálás nagyobb
pénzügyi problémát okozna, mint ha hagyják csődbejutni az
eladósodottakat. Ez az a bizonyos "tipikus összeomlási
funkció", amelyet több kiváló közgazdász, köztük a már
idézett LaRouche, előre jelzett. Ez a hiperinflációs folyamat már
megnyilvánul az olajárak emelésében, és olyan energiaellátási
zavarok jelentkezésében, mint amilyen Kaliforniában is előfordult
a közelmúltban.
Egyre
többen teszik fel a kérdést, hogy lehetett-e látni előre ennek a
pénzügyi válságnak a kibontakozását? E kérdés megválaszolása
már olyan alapvető problémákat érint, mint annak meghatározása,
hogy mi a fizikai univerzum és mi a közgazdaság, amely annak a
részét képezi, és amelynek a segítségével az emberiség
gondoskodik létfenntartásáról. A világegyetemben olyan
természeti törvények uralkodnak, amelyek nem igazodnak a szabad
akarathoz, vagyis az ember nem tudja megváltoztatni a
világegyetemet, és annak törvényeit. Ez a körülmény azonban
nem kell, hogy fatalizmushoz vezessen, illetve, hogy teljesen
önkényesen ítéljük meg világunkat. Azaz nem mondhatjuk, hogy az
emberiség bioszférájában, amelyben az ember aktív gazdasági
tevékenységet folytat, ok-okozati összefüggések nem
érvényesülnek. Az oksági összefüggés létezik, és megfelelő
módon alkalmazva lehetővé teszi az előrelátást a gazdasági
folyamatokban. Megállapíthatjuk, hogy a jelenlegi pénzügyi válság
okai megismerhetőek, és az egyetlen megalapozottan optimista válasz
csak az lehet, hogy erre a válságra is van megoldás, hiszen
kiváltó oka téves emberi magatartás.
Ha
mindezek szem előtt tartásával elemezzük azt a pénzügyi
buborékot, amelynek a kipukkadása most a pénzügyi rendszer
összeomlásával fenyeget, akkor megállapíthatjuk, hogy a LaRouche
és munkatársai által kidolgozott korábbi előrejelzések
optimálisan megközelítik azt a helyzetet, ami mára ténylegesen
kialakult. Az Egyesült Államokban egyedül 1980. és 2000. között
a pénz, és a pénzt helyettesítő egyéb eszközök együttes
értéke hétezer-milliárd dollárról napjainkig
százharmincnégyezer-milliárd dollárra növekedett. Ebből az
összegből nyolcvanötezer-milliárd dollárt tesznek ki az
úgynevezett pénzügyi derivativák, amelyek szinte teljesen
elszakadtak már az alapjukat képező részvényektől,
kötvényektől, és teljesen önálló életet élnek. Az amerikai
pénzügyi aggregátum másik nagy összetevője az összesített
adósság - a vállalatok adóssága, az állampolgárok adóssága,
az állam adóssága és így tovább - a harmadik összetevője
pedig az Egyesült Államok tőzsdéin jegyzett reálvagyon
részvényárakban kifejezett értéke. 1996-tól 2000-ig a
derivativák igen gyorsan - évi 30%-kal - növekedtek Amerikában.
Ha tehát a reálgazdaság folyamatainak közvetítésére szolgáló
közvetítő jelrendszer, a pénz, hatszoros ütemben növekszik,
mint a reálgazdaság, akkor a pénznek és a pénzügyi eszközöknek
ezt a felhalmozódását joggal tekinthetjük rákbetegséghez
hasonló kóros növekedésnek.
Ma
az előzőekben felsorolt pénzügyi aggregátumoknak az együttes
összege világszinten háromszázhetvenötezer-milliárd dollárt
tesz ki. Ebből kétszáznyolcvanezer-milliárdra rúg a derivátumok
részesedése. Ebben az összegben benne foglaltatnak a G-7-ek,
vagyis a világ legfejlettebb ipari országainak a részvényei,
adósságaik teljes - külső és belső - összege. Tartalmazza ez a
szám a fejlődő szektor, azaz a harmadik világ országainak a
pénzügyi aggregátumait is. A harmadik világ országainak az
adóssága ma megközelítőleg négyezerötszáz-milliárd dollár.
Ha ezt a számot összevetjük a globális pénzügyi aggregátum
összegével, akkor látjuk, hogy ez mindössze annak csak néhány
százalékát teszi ki.
1980-ban
a világ fejlődő országainak a reális külföldi adóssága a
pénzügyi buboréknak mintegy a 6 %-át tette ki. Ezért érthető,
hogy a világgazdaság centrum országaiban a nyolcvanas évek elején
nem volt még szükséges, hogy politikai viták tárgya legyen a
harmadik világ országainak az eladósodottsága. Ezzel szemben ma
ezeknek az országoknak az eladósodottsága a világ pénzügyi
aggregátumai teljes összegének mindössze az 1 %-át teszi ki,
mégis fontos nemzetközi kérdéssé vált. A 21-ik század elején
sokkal ingatagabb a helyzet, mint a nyolcvanas évek elején volt.
Mindez nem csupán Mexikó, Argentína, vagy Oroszország ismétlődő
pénzügyi válsága miatt van. Ma összeomlás fenyegeti a világ
vezető tőzsdéit és pénzpiacait. A derivátumok kipukkadás előtt
állnak. Az Egyesült Államok eladósodottsága, amiről már
szóltunk, soha nem látott mértéket ért el. A pénzrendszer
egésze került általános válságba. Éppen ezért ma
toldozgató-foldozgató megoldások nem járhatnak eredménnyel,
hanem a rendszer egészét a maga totalitásában kell megreformálni.
Ezeket
a szempontokat is szem előtt kell tartanunk, amikor II. János Pál
pápa javaslatait tanulmányozzuk, amelyek a tavalyi 2000. évre
vonatkoztak, és javasolták az ószövetségben jól ismert adósság
elengedést, minden hétszer-hét év, a jubileumi év alkalmából.
A harmadik világ eladósodottsága nagyon is fontos, és nyomasztó
kérdés. A világ lakosságának az öthatoda nyög ezen nyomasztó
teher súlya alatt. A probléma azonban olyan súlyos, hogy ezt ma
már valamiféle adósságmegfizetési moratóriummal nem lehet
megoldani. Az ez irányban tett lépések fontosak, de inkább csak
arra jók, hogy felhívják a világot fenyegető pénzügyi
összeomlás veszélyére a közvélemény figyelmét. A harmadik
világ eladósodása 1980-ban még hatszáznegyvenöt-milliárd
dollár volt. Erre a hatszáznegyvenöt-milliárd adósságra, a
világnak ezek a legszegényebb országai tizenkilenc év alatt
ezerhatszáz-milliárd dollár kamatot fizettek. Vagyis az eredeti
adósságnak már a két és félszeresét visszafizették kamat
formájában. Mégis a teljes adósságuk mára már hétszer
nagyobb, mint az eredeti volt, és eléri a
négyezerszázharminchét-milliárd dollárt. Ez tipikus példája a
pénzoligarchia "számtanának", ahogyan azt Dennis Small
az EIR 2001. április 6-i számában megállapította. Vonjunk ki
tehát hatszáznegyvenötből ezerhatszáztizenhármat, és megkapjuk
eredményként a négyezerszázharminchetet, számjegyekkel leírva:
645 - 1613 = 4137.
A
magyar eladósodás számai is hasonló bankár-aritmetikát
tükröznek. Az MNB hivatalos kiadványa szerint 1973. és 1989.
között mintegy 1 milliárd dollár erőforrásbevonás érkezett az
országba, ami viszont összesen 11 milliárd dollár halmozott
kamatkiadással járt 1992. december 31-ig. (MNB Műhelytanulmányok,
2, "Külső eladósodás és adósságkezelés Magyarországon,
56. old., Kiadó: az MNB Információs Főosztálya, 1993). Ha
eltekintünk az 1992 óta 2001-ig kifizetett kamatoktól és csupán
a magyar gazdaság egészének (azaz az állami és nem állami
szektornak) a jelenleg fennálló összkülföldi tartozását
nézzük, akkor az 1 milliárd dollár forrásbevonás következtében
keletkezett külföldi tartozásból - 11 milliárd dollár kamat
kifizetése után - 2001-re még maradt 54 milliárd euró, azaz 52
milliárd dollár összkülföldi tartozás. Számjegyekkel leírva:
1 - 11 = 52. A tényleges helyzet azonban ennél kedvezőtlenebb,
mert nemcsak az 1992 óta kifizetett kamatokat és az
adósságszolgálatra fordított privatizációs bevételeket, hanem
a 8000 milliárd forintra növekedett belső adósságot sem vettük
figyelembe. Ezúttal is hangsúlyozzuk, hogy a magyar
munkavállalóknak a gazdaság össztartozása után kell megtermelni
a hozamot, fizetni a kamatot és a profitot a pénzoligarchiának.
Hivatalosan
csak az állam nettó adósságát közlik, elhallgatva, hogy ez az
állam 2001-ben már csak a nemzeti vagyon 20%-nak a tulajdonosa az
1990 évi 100%-hoz képest. A korábbi nemzeti vagyon egészére
vonatkoztatva az összkülföldi adósság az 1990 évi 21 milliárd
dollárról mára 52 milliárd dollárra növekedett, amely a 8000
milliárd forint belső adóssággal együtt mintegy 80 milliárd
dollárt tesz ki. Ezt a számot sem az MNB, sem a kormány nem közli
a polgárokkal. A gazdaságnak csupán a 20%-át érintő külső
állami adósság adataiból egyedül a nettó adósság számát
tudatják a közvéleménnyel. A bruttó állami adósság jelenleg
16 milliárd euró, 15,2 milliárd dollár. Ez után az összeg után
kell kamatot és törlesztést fizetni, nem pedig a ma mintegy 6
milliárd dollárra rugó nettó adósság után. A társadalom
egészének azonban nemcsak az állam belső és külső bruttó
adóssága, hanem a nem-állami szektor teljes tartozása után is
fizetnie kell a kamatokat és a törlesztést. A magánszektor a
magyar munkavállalóktól vonja el az adósságszolgálati
kötelezettségek teljesítéséhez szükséges összegeket. Ez az
egyik oka a magyar társadalom nagyarányú elszegényedésének.
A
pénzügyi válság leküzdését akadályozza, hogy a
pénzoligarchia, és a szolgálatában álló szakértők arról
akarják meggyőzni - a szovjet birodalom utódállamihoz és a
kelet-európai országokhoz hasonlóan - a harmadik világ országait
is, hogy ebből az adósságcsapdából csak országaik vagyonának a
privatizálásával, és a gazdasági élet deregulációjával
tudnak kikerülni. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nemcsak a vagyon
kerül a kezükbe, hanem fontos közhatalmi funkciók is, azaz csak
az államot megillető szabályozási jogosultságok. Így például
nem az adott állam dönt monetáris politikájáról, a védővámok
alkalmazásáról, a kereskedelem szabályozásáról, a közérdek
gazdasági érvényesítéséről, hanem a nemzetközi pénzvilág
vezérkara, és a tulajdonukban lévő világcégek. Elrettentő
példaként szolgáljon, hogy 1987. és 2000. között a harmadik
világ országaiban magánkézbe adtak mintegy négyszázmilliárd
dollár értékű közvagyont, olajvállalatokat, erőműveket,
áramszolgáltató közműveket, bányákat, igen csekély
ellenszolgáltatásért. Ez a pénz azonban néhány másodperc alatt
távozott az országból adósságszolgálat formájában.
A
négyszázezer-milliárd dollárra rúgó pénzügyi-buborék az
igazi oka annak a felgyorsult inflációnak, amely egyre inkább
kibontakozik ma már Amerikában is. Az Egyesült Államok egyes
tagállamainak azonban továbbra is azt mondják a pénzügyi
oligarchia fizetett szakértői, hogy ezt a felgyorsult inflációt
privatizációval, és deregulációval lehet megfékezni.
Ez
történt Kaliforniában is, ahol 7 hónap leforgása alatt a
hétszeresére emelkedett az elektromosenergia ára. Ennek az
árváltozásnak semmi köze sem volt a kereslethez és kínálathoz.
A nagyarányú áremelkedést gigantikus spekuláció kényszerítette
ki, amely minden egyes kilowattórán hatalmas nyereséget zsebelt
be. A spekulációs haszon és kamatjáradék kumulatív hatása
valóságos pénzügyi ráknak tekinthető. Így áll elő az a
helyzet, hogy kétszeresére lehet növelni a Kaliforniában termelt
kilowattórák számát, mégsem csökken egy centtel sem az
elektromos áram piaci ára. Ez azért van, mert az árnak ma már
jóformán semmi köze sincs a megtermelt kilowattok mennyiségéhez.
Egészen addig, amíg a spekulációs haszon túlburjánzását meg
nem fékezik, méghozzá kemény, és hatékony állami
szabályozással, addig ezen a helyzeten nem lehet változtatni.
Tehát pontosan az ellenkezőjét kellene tenni annak, mint amit a
pénzügyi oligarchia szakértői javasolnak. Dereguláció helyett
eljött a re-regulációnak az ideje. Ezek az említett szakértők
Paul Samuelson professzor egyetemi tankönyvét idézgetik az
amerikaiaknak. Samuelson grafikonon ábrázolta a kereslet és
kínálat alakulását. E szerint, ha a kínálat korlátozott, akkor
a kínálati görbe egy kicsit elhajlik balra, és ezért egy kicsit
balra találkozik ismét a keresletet ábrázoló görbével. A két
görbe új metszéspontja jelenti a magasabb árat. Ha az amerikaiak
megértik Samuelsont, akkor azt is be fogják látni, hogy miért
kellett a hétszeresére emelkednie az elektromos áram árának
Kaliforniában, vélik ezek a szakértők.
Nos,
Samuelson ábráinak megértéséhez vissza kell nyúlni ahhoz a
kiinduló ponthoz, hogy honnan származik, honnan ered az a bizonyos
görbe, amely a keresletet fejezi ki. Samuelson professzor erre azt a
választ adja: "Mindenki tudja, hogy a keresleti görbék az
individuális közömbösségi görbékből vezethetők le." Ha
studírozzuk Samuelson professzor bibliaként idézett "Economics"
című tankönyvét, akkor megállapíthatjuk, hogy az abban
kifejtett elmélet nem ad magyarázatot arra, ami napjainkban a
kereslet és kínálat, valamint az árak körül zajlik. Ennek
alátámasztására a már hivatkozott Dennis Small három példát
hoz fel.
Az
első az olajpiacot elemzi. A világ közvéleményét az illetékesek
úgy tájékoztatták, hogy néhány évvel ezelőtt azért volt
viszonylag alacsony a nyersolaj ára, mert a világpiac el volt
árasztva hatalmas mennyiségű kőolajjal. Ha megnézzük, hogy mi
történt 1996. és 1998. között, akkor látjuk, hogy ötven
százalékkal csökkent a nyersolaj világpiaci ára. Ugyanakkor a
kőolaj kínálata csupán hat százalékkal növekedett. Kérdés,
hogy valóban ez a hat százalékos kínálati növekedés okozta-e
az ötvenkét százalékos árzuhanást. Erre a kincstári
közgazdászok válasza az, hogy a keresleti görbe szélsőségesen
merev, és a kínálatnak már egy egész kis növekedése nagyarányú
árcsökkenést válthat ki.
Másodikként
nézzük meg, hogy mi történt 1998. és 1999. között, majd pedig
2000-ben. A nyersolaj ára százhúsz százalékot emelkedett. A
kereslet és kínálat elmélete szerint ezt a kínálat jelentős
csökkenésének kellett kiváltania. Az egyetlen probléma ezzel az,
hogy ténylegesen nem csökkent a kínálat ebben az időszakban,
hanem még két százalékkal növekedett is. Vessünk egy pillantást
most az Egyesült Államok földgázpiacára. 1999. és 2000. között
a földgáz ára több, mint ötven százalékkal növekedett. Ezt is
a kínálat drámai csökkenése válthatta ki? Aligha. Nem volt
csökkenés. Ha visszamegyünk 1996-ra és 1997-re, akkor egy "óriási
arányú" 0,15 százalék csökkenést észlelhetünk.
Harmadikként
vizsgáljuk meg közelebbről Kalifornia elektromosenergia helyzetét.
2000. májusától 2000. végéig, tehát mindössze hét hónap
alatt, az elektromos áram egy kilowatt órájának a piaci ára
hétszáz százalékkal emelkedett. A kínálat ugyanaz volt. Vajon
mi váltotta ki ezt a hatalmas árváltozást? A dereguláció
következtében szabadjára engedett spekuláció, nem pedig a
kereslet és kínálat alakulása. Paul Samuelson kiváló
közgazdász, de az élet mégsem az ő elméleteihez igazodik. Ami
azonban még ennél is fontosabb, a dereguláció és a privatizáció
a társadalom túlnyomó többsége, és a gazdaság egésze számára
súlyos hátrányokkal jár, egyedül a spekulánsoknak, és a
pénzből pénzt előállító úgynevezett üzletembereknek biztosít
óriási hasznot, amelyért semmilyen ellenértéket nem nyújtanak a
társadalomnak.
Ha
megvizsgáljuk, hogy az értékelőállító fizikai gazdaságban
hogyan alakultak a viszonyok, akkor megállapíthatjuk, hogy száz
százaléknak véve az 1990. évi termelést, 2000-re tíz
százalékkal csökkent az egy főre jutó gabonatermelés a harmadik
világ és az egykori szovjet birodalom államaiban, amelyekben a
föld hatmilliárd lakójából ötmilliárd él. Miközben tehát az
egy főre eső gabonatermelés tíz százalékkal csökkent, a
spekulációs haszon, és a belőlük kialakult pénzbuborék évente
harminc százalékkal növekedett. Ha ugyanezen országoknak az
elektromosenergia fogyasztását vizsgáljuk meg, akkor
megállapíthatjuk, hogy az huszonhat százalékkal csökkent. Azért
nem helyes világátlagot számításba venni, mert világszinten a
centrum országok leggazdagabb rétegei, - amelyek a föld
lakosságának tizenöt százalékát teszik ki -, rendelkeznek az
egész világon előállított jövedelem nyolcvan százalékával,
és a föld lakosságának a nyolcvanöt százaléka pedig a világ
GNP-jének (Gross National Product-jának, Nemzeti Össztermékének)
mindössze a húsz százalékával. Két évtizeddel ezelőtt a
gazdagok tizenöt százaléka még a világ GNP-nek hetvenöt
százalékát tudhatta magáénak, a szegény ötmilliárd pedig a
harminc százalékát.
A
harmadik világ legszegényebb országaiban élő hárommilliárd
ember napi két dollárból, vagy kevesebből él. Ezeken a
területeken, elsősorban a Szaharától délre elterülő afrikai
országokban, az átlagos életkor a kilencvenes évek közepén
ötvenkét év volt. Mindez azt jelzi, hogy a világgazdaság
képtelen eltartani a föld lakosságát, éppen ezért a világ
lakossága csökkenésnek indult. Olyan demográfiai visszaesés
előtt állunk, amely a lakosság radikális csökkenését
eredményezheti földünkön. Egyrészt nőtt a halálozási szám,
és jelentősen csökkent az átlagéletkor. A megmaradó lakosság
pedig képzetlenebb, és életminősége folyamatosan romlik.
Eljött
az idő a világ pénzügyi rendszerének újraszabályozására
A korábbi
fejtegetések célja annak alátámasztása volt, hogy szükségessé
vált a világ pénzrendszerének az alapoktól történő
újraszabályozása. 1971. óta, amikor a Bretton Woods-i rendszer
felbomlott, vagyis amikor a dollár aranyfedezete megszünt, és
amikor a Federal Reserve, az Egyesült Államok Központi Bankja már
nem volt hajlandó rögzített árfolyamon átváltani a dollárt más
valutákra, számos regionális pénzügyi válság rendítette meg a
világ gazdasági életét. 1982-ben Mexikó vált fizetésképtelenné.
Ezután a volt szovjet birodalom utódállamai következtek. Sok
bizonytalanság, és zűrzavar volt az európai monetáris rendszer
bevezetésekor, 1992-ben és 1993-ban. Ez a német egység
létrejöttének időszaka. A német Bundesbank ekkor
rákényszerítette a magas kamatlábak kurzusát szinte az egész
Európai Unióra. Ezután következett Oroszország és Japán tartós
pénzügyi megingása, majd pedig a második mexikói pénzügyi
válság. Különösen váratlanul érte a világot az addig
sikeresnek bizonyult ázsiai "tigrisek" pénzügyi
összeomlása és gazdasági teljesítményük visszaesése
Dél-Koreától Indonéziáig, amely 1997-ben kezdődött, de még ma
sem teljesen fejeződött be. Legújabban Argentínának és
Törökországnak kellett súlyos pénzügyi nehézségekkel
szembenéznie. Eddig többé-kevésbé sikerült úrrá lenni ezeken
a részleges válságokon, és elkerülni a világgazdaság olyan
összeomlását, amilyenre 1931. után került sor. A nehézségek új
elemét jelenti, hogy most magában az Egyesült Államokban
gyengélkedik a gazdaság, és a pénzügyi rendszer. Ha ezt nem
sikerül leküzdeni, akkor az drámai következményekkel járhat az
egész világ pénzügyi és monetáris rendszerére.
A közelmúltban eddig
példa nélkül álló, hatalmas mennyiségű spekulációs tőke
tűnt el világszerte a válságba került országok megingott,
értéküket vesztett valutáiban. Ezért már évek óta tart a tőke
menekülése az olyan szilárdnak tartott valutákba, mint az
amerikai dollár, az angol font, és a svájci frank (a jen, és az
euro eddig ebből nagyjából kimaradt), valamint a világ centrum
országainak a tőzsdéire és pénzpiacaira.
1929-ben a részvények
értékét kifejező Dow Jones Index elérte az Egyesült Államok
nemzeti össztermékének a nyolcvan százalékát. Ma ugyanez a Dow
Jones az Egyesült Államok nemzeti össztermékének már a
száznegyven százalékát reprezentálja. Csupán a kamatláb és az
államkötvény hozamok kis emelkedésére van szükség ahhoz, hogy
az irreálisan felfúvódott részvénypiac kártyavárként omoljon
össze, amely pusztító hatással lenne a bankrendszerre, a
valutákra, a beruházásokra, és természetesen a munkaerőpiacra.
Nincs semmilyen bizonyíték arra, hogy ma könnyebb lenne átvészelni
egy ilyen pénzügyi összeomlást, mint hetven évvel ezelőtt,
amikor a tőzsdék összeomlása globális politikai válságot
idézett elő, amely végül a második világháborúba torkollt.
Miért esett szét a
Bretton Woods-i rendszer?
Elsősorban azért
rendült meg, mert szétfeszítette a szervesen beleépített
inflációs mechanizmus. Ez rákényszerítette a résztvevő
tagállamokat, hogy átvegyék a nemkívánatos inflációt, a
rögzített árfolyamú dolláron keresztül. A Bretton Woods-i
rendszer az ellenkező hatású hibában szenvedett, mint elődje, az
aranyalapú pénzrendszer. Az aranyalapú pénzrendszer arra
kényszerítette a deficites országokat, hogy elveszítsék
aranytartalékaikat, és deflációs politikát folytassanak. Ha egy
ország elveszítette aranytartalékának egy részét, ugyanilyen
arányban csökkentenie kellett a forgalomban lévő készpénz és
számlapénz mennyiségét is. A szűkös pénzellátás, a csökkenő
hitelek és az emelkedő kamatok így lényegében megbénították
az adott ország belső gazdaságát. Az aranyalapú pénzrendszer
túlzott merevsége, a Bretton Woods-i rendszer pedig gyenge
adaptációs képessége miatt bizonyult életképtelennek. Az egyik
deflációt kényszerített ki, a másik inflációt, állapította
meg Dr. Wilhelm Hankel professzor, a németországi Creditanstalt für
Wiederaufbau (Újjáépítési Hitelintézet) fő gazdasági
szakértője, az Executive Intelligence Review című amerikai
hetilap által 2001. március 5-én Berlinben rendezett szemináriumon
elhangzott előadásában.
Az
ingadozó piaci, vagy spekulációs valutaátváltási arányok,
amelyek 1971. óta léteztek, semmilyen meghirdetett céljukat nem
érték el. Az árfolyam-kiigazításba való menekülés
elősegítette mind a külföldi folyószámlák fenntartását, mind
a belső költségvetési hiányt, miközben ez a monetáris
bizonytalanság növelte a pénzügyi kockázatokat, és leszűkítette
a beruházási lehetőségeket. Példátlanul sok árú állt a
világkereskedelem rendelkezésére, és igen sok vállalat, köztük
számos kis-, és közepes vállalat is a világpiac felé
orientálódott. De az áruk piacát messze meghaladóan a pénz, és
a pénzpiacok váltak nemzetközivé. A nemzetközi pénzrendszer
sokkal nagyobb fokban globalizálódott, mint az árutermelő
reálgazdaság. A pénzügyi világ is kettészakadt szabályozott
hazai szektorra, és szabályozatlan külföldi szektorra. Kialakult
és virágzik az úgynevezett "duty free" (vám-, illeték-
és adómentes) pénzügyi kapitalizmus, amely a számos krízis,
katasztrófa és árfolyamkockázat következtében vált vonzóvá.
A globális pénzgazdaság az elmúlt időszakban számos
banktechnikai és pénzügyi innovációval gazdagította
fegyvertárát, amely lehetővé teszi az egyes vállalatoknak, és
beruházóknak a pénzügyi kockázat megfelelő szétosztását. De
ezen eszközök, vagyis a szindikált hitelek, a határidős ügyletek
(futures) és a derivativák által a pénzpiacok még gyorsabbá,
még kiszámíthatatlanabbá váltak. Mivel szinte minden pénzügyi
művelet lehetséges, ezért nemzetközi szinten ma már olyan -
megfelelő szabályozás és szankció nélküli - pénzrendszerrel
állunk szemben, amely egy központi bank nélküli állam
pénzviszonyaihoz hasonlít. A pénzügyi kockázatok elleni
védekezés költségei igen magasak. Aki nem biztosítja magát, az
kockázattal és gyakran igen nagy veszteség vállalásával fizet.
Wilhelm Hankel szerint a világ állami szabályozás és ellenőrzés
nélküli pénzügyi piacainak az uniója úgy működik, mint egy
"privatizált Bretton Woods", amelyben a dollár a vezető
kereskedelmi-deviza. A hitelezők közötti kíméletlen rivalizálás
a gyenge, és deficit által sújtott államokat is versengésre
kényszeríti. Ezek rendszerint igen magas kamatokat, és a LIBOR
feletti kockázati prémiumokat fizetnek. (LIBOR, London Interbanking
Offered Rate, a londoni bankközi kamatláb, D. J.) A
hitelpénzrendszer szinte belerángatja őket a nagyarányú és
rövid határidejű külföldi eladósodottságba, ahelyett, hogy a
fizetésimérleg egyensúlyának a helyreállítására, és a
költségvetési fegyelem betartására ösztönözné őket. Az
áthidalásihiteleket azonban azonnal visszavonják, ha az adós
országban a válság legkisebb jelei mutatkoznak. Az adósságválság
aztán újabb válságokat gerjeszt, s ez végül súlyos
következményekkel jár az adott ország életszínvonalára,
társadalmi helyzetére, és lakosságának jövőjére. A nemzeti
válságok azonban ma már nemzetközivé válnak. Ha megszűnnek a
piacok és elmaradnak a vevők, akkor az export, és a külföldi
beruházás stagnál. Így a világkereskedelem a gazdag és még
fizetőképes országok közti kereskedelemre redukálódik. A
verseny kiéleződik, és romboló formát ölt. A világgazdaság a
jólét fenntartójából az ipar megsemmisítőjévé, és a
munkahelyek megszüntetőjévé válik. Ez a privatizált, és
szabályozásoktól megszabadított globalizmus magán viseli a
legrosszabb aranyalapú pénzrendszer deflációs, és a legrosszabb
Bretton Woods-i pénzrendszeri inflációs hatásait. Ez fejeződik
ki a pénztőkének a világ minden táján észlelhető
meneküléséből. Így a pénz a biztonságosnak vélt valutákban,
valamint a fizikai vagyontárgyakban koncentrálódik. Ez pedig
szinte elkerülhetetlenül magával vonja egy újabb 1929-es "Fekete
Péntek" bekövetkezését.
John
Maynar Keynes, aki a Bretton Woods-i rendszer egyik létrehozója
volt, úgy vélte, hogy egy megbízható, és válságmentes
monetáris- és hitelrendszer létrehozásának három
elengedhetetlen feltétele van. Az első, hogy legyen egy olyan
elszámoló bank valamennyi nemzet számára, amely a rendszerben
résztvevő valamennyi nemzeti banknak a legmagasabb szintű
újrafinanszírozója. Ezeknek a nemzeti központi bankoknak ennél a
globális "clearinghouse"-nál számlával kell
rendelkezniük. A második feltétel egy olyan pénzügyi és
elszámolási egység létrehozása, amelyet fenntartanak a központi
bankok közti elszámolásokra. Ezt Keynes "bancor"-nak
nevezte, és megfelel a ma használatos SDR-nak (Special Drawing
Rights, különleges lehívási jog). A bankközi elszámolási
pénzegység azonban abban különbözött az eurotól, hogy nem
kívánták vele helyettesíteni az egyes országok nemzeti
pénznemeit. Kizárólag az volt a funkciója, hogy hivatkozási
alapul, valamint átváltási eszközként szolgáljon a
deviza-átutalásoknál és elszámolásoknál. Valamennyi, a
rendszerben részvevő ország megtartotta a saját valutáját,
kamat- és valutaátváltási rendszerét, és központi bankját.
Keynes harmadik feltétele egy olyan alkalmazkodási eljárás
bevezetése volt, amely mind a hitelező, mind az adós országokra
egyformán kötelező. Olyan szankcionált nemzetközi normákat
kívánt bevezetni, amelyek egyenlő jogokat biztosítanak a
világgazdaság valamennyi résztvevő országának, köztük a
gazdaságilag leggyengébbeknek is.
Hankel szerint meg
kell érteniük a világ illetékes pénzügyi és politikai
vezetőinek, hogy a globalizáció széttörte a szuverén
nemzetállam és a monetáris szféra között korábban meglévő
egységet. Európában a monetáris területek túllépik a nemzeti
határokat, és hamarosan talán az Európai Unió határait is. A
átfogó piac kivonja magát a nemzeti, és szövetség hatósági
szabályozás alól. Nem sokat számít az árfolyamok nemzeti
szabályozása, ha a valuta értékét a szubjektív döntések által
irányított tőkemozgások, és nyereség elvárások határozzák
meg. A nemzeti gazdaságpolitika és kamatszabályozás sem jelenthet
sokat, ha a nemzetközi kamatlábak határozzák meg a nemzetieket,
és ha a külső gazdasági környezet diktálja a belső gazdaság
számára a feltételeket. Ma már az egyes nemzetállamok
költségvetései is alá vannak vetve a nemzetközi tőke
mozgásainak. Ezek a tőkemozgások - a kamatlábak felemelésével,
és a nemzeti pénzeszköz leértékelésével - meghatározhatják
az adott ország költségvetési hiányának mértékét, munkaügyi
és szociális politikájának alakulását.
Előtérbe kerül az a
nemzetközi közjogi és belső alkotmányjogi kérdés is, hogy
egyáltalán lehetséges-e az államok feletti transznacionális
gazdaság, és a nemzeti hatáskörben maradt gazdaság együttélése.
A globalizmus következtében a szuverén nemzetállamnak -
demokratikus struktúrájával és legitimációjával - el kellene
tűnnie, hogy átadja a helyét egy világállamnak, vagy
világkormányzatnak, amelyet azonban igen sokan nem tartanak
kívánatosnak. Ha a pénzügyi szféra, és az állami igazgatás
területe megfelelően különválasztásra kerül, akkor a
regionalizmus nyújthat valamiféle gyakorlati megoldást. Azok az
államok, amelyek túlságosan kicsivé váltak, gazdasági és
pénzügyi tekintetben integrálódhatnak, és egy nagyobb gazdasági
és pénzügyi egységgé alakulhatnak. Erre jó példa az Európai
Unió, és közös pénze: az euro. Ezekkel az elképzelésekkel csak
az a probléma, hogy mindezek sokkal szebben hangzanak a
tervezőszobákban, mint amilyeneknek a valóságban bizonyulnak. Ezt
szemlélteti az Európai Monetáris Unió. Európai gazdaság nem
létezik, csak tizenegy különböző állam, különböző
költségvetéssel, és nagymértékben változó termelékenységgel.
A társadalom állapota mélyen be van ágyazva a nemzeti területtel
rendelkező államba, amit csak most kezdenek az illetékesek kellően
felismerni. A szociális rendszer, beleértve a bérpolitikát is,
nem része az uniós szabályozásnak, hanem nemzeti hatáskörbe
tartozik.
A
nemzetközi költségvetési autonómia - az államközi pénzügyi
transzferek hiánya révén - erősíti a közös monetáris politika
stabilizációs céljait. Az Európai Unióban azonban
áthidalhatatlan ellentmondás feszül egyrészt a nemzetállamhoz
kötődő költségvetési politika, másrészt a nemzetek, sőt
Unió felettivé vált monetáris politika között. Ez a konfliktus
a rendszer belső természetéből fakad, mivel a monetáris
szuverenitás a nemzetállamoktól nem az Unió kormányzatához
került, hanem egy teljesen független, demokratikusan nem
ellenőrizhető, a népek feje felett trónoló Európai Központi
Bankhoz, amelynek a székhelye Frankfurtban van. A pénzügyi
politika irányítóinak pénztechnikai hozzáértését és
semlegességét aláássák azok az erőfeszítések, amelyek
megpróbálják egységesíteni monetáris eszközökkel azt, ami
politikailag és gazdaságilag nagyon is eltérő.
Hankel
professzor szerint az euró bevezetése nem járul hozzá a ma már
kiszámíthatatlanná vált pénzügyi globalizmus megreformálásához.
A Nemzetközi Valutaalap százkilencven nemzeti valutát tart a
nyilvántartásában, ebből az euró tizet helyettesít. Így lesz a
százkilencvenből száznyolcvan. Az elméletileg meglévő
tizenhétezer-kilencszázötvenöt kétoldalú valutaárfolyam
arányból lesz tizenkétezer-hétszázhúsz. Ez mind a két
vonatkozásban túlságosan sok. Olyan monetáris rendszerben, amely
a különböző átváltási arányokat kombináló elszámolási
egységen nyugszik, ilyen például az SDR, eljuthatunk
száznyolcvankilenc, vagy százhetvenkilenc kétoldalú
valutaátváltási arányhoz. Hankel fel is teszi a kérdést, hogy
az SDR-hez hasonló szintetikus elszámolási egység, vagy pedig az
élővaluta dollár, illetve euró legyen-e a jövőbeni nemzetközi
pénzrendszer alapja? Nyomban válaszol is rá, hogy ez nem is
annyira elméleti kérdés, mint inkább politikai. A két élővaluta
- a dollár és az euró - lehetővé teszi a kibocsátó országok,
illetve azok központi bankjai számára, hogy mesés "seigniorage"
jövedelmet zsebeljenek be. (Ez a szakkifejezés azt a jövedelmet
jelöli, amelyet valamely pénzkibocsátó hatóság, például a
központi bank csapol le. Különösen olyan országra alkalmazzák,
amelynek valutáját külföldiek tartják kereskedelmi célra, vagy
tartalékként. A francia eredetű szó a "kamara hasznát"
is jelenti, amely olyan pénzügyi, vagy reáleszközök hozamából
áll, amelyhez az adott ország annak révén jutott, hogy külföldön
nemzetközi fizetőeszközként tartják az általa kibocsátott
valutát. D. J.)
Ha
valamelyik élővaluta lesz a jövőbeni nemzetközi pénzrendszer
alap-pénzneme, akkor a kibocsátó állam, illetve központi bankja
óriási előnyökhöz jut azáltal, hogy ő nyomtatja az egész
világ számára a pénzügyi megtakarításra is használható
bankjegyet. A világpénzt kibocsátó ország ingyen, illetve a
legalacsonyabb kamattal jut tőkéhez, és bankóprése
működtetésével finanszírozhatja saját deficitjét. A kibocsátó
ország, illetve a központi bankja tölti be az egész világ
központi bankjának a szerepét. Ez lehetővé teszi, hogy ez az
ország igen jól éljen a többi ország népeinek a költségére.
Senki sem vonhatja kétségbe, hogy az Egyesült Államok, és annak
százszázalékosan magántulajdonban lévő központi bankja, a
Federal Reserve, óriási haszonhoz jutott annak következtében,
hogy az általa a levegőből előállított pénz, a dollár, a
világgazdaság első számú pénzügyi közvetítő közegévé és
tartalékvalutájává vált.
Már említettük, de
fontossága miatt visszatérünk rá, hogy a 21.-ik század elején
már nem lehet olyan módszerekkel stabilizálni a megingott
nemzetközi pénzrendszert, ahogyan az mostanáig sikerült. Nem
ajánlatos, hogy a dollár, illetve az euró váljék világpénzzé,
a világgazdaság elszámolási egységévé. Kérdés, hogy az
államok meg tudnak-e majd egyezni egy semleges pénzegységben,
amelynek a kibocsátásában a világ valamennyi - ezt az új
rendszert elfogadó - országa résztvenne. Ez a semleges pénz egyik
országnak sem lenne a nemzeti valutája, mert minden állam
megtartaná a saját nemzeti pénzegységét. Ez a semleges közvetítő
közeg valójában már régóta létezik az SDR formájában. Az
SDR-alapra való átállás több nyugalmat, szilárdságot, és
megbízhatóságot nyújtana a világ pénzügyi rendszerének, mivel
az SDR nem ingadozna úgy a pénzpiacon, ahogyan az dollárral, az
euróval, vagy más valutákkal történik. Másrészt nagyobb
igazságosság érvényesülne a nemzetek közti tőkeáramlásban,
mivel az SDR-hez képest - amely egyszerre lenne valutaátváltási
mérőeszköz, és az aranyalap helyettesítője - valamennyi ország
valutája egyenlő jogú lenne. Amíg a fejünk felett lebegő nagy
pénzügyi-válság nem tör ki, addig egyrészt a szociális
piacgazdaságnak a globalizmus oltárán való feláldozása,
másrészt a világgazdaságtól való elszakadás között lehet
választani. Az Európai Unió sem képes magát megvédeni ettől a
két - nem túl vonzó - alternatívától. Ezért egyre sürgetőbbé
válik a globalizáció megszelídítése, és kordában tartása
olyan új pénzügyi világrendszer segítségével, amely már
alkalmazkodik a kialakult helyzethez, és a jelen szorongató
problémáihoz. Az első Bretton Woods-i rendszert az hozta létre,
hogy példa nélkül álló gazdasági katasztrófa sújtotta a
világot, és két világháborúra is sor került. A jelek arra
utalnak, hogy ismét pénzügyi katasztrófára van szükség ahhoz,
hogy létre lehessen hozni egy második, alapjaiban megreformált
Bretton Woods-i pénzrendszert.
Pénzügyi szükséghelyzet és politikai
válságmenedzselés
Politikai
megfigyelők szerint az új amerikai kormányzat tudatosan készül a
fenyegető pénzügyi válság megfelelő kezelésére, mégpedig
"Crisis Management" felállításával, és hatékony
stratégia kidolgozásával. Ahhoz, hogy megértsük milyen
veszélyeket rejteget magában egy ilyen teljhatalommal rendelkező
válságstáb létrehozása, közelebbről is meg kell ismerkedni
azzal, hogy milyen diktatórikus eszközökkel, pl. rendeletekkel,
elnöki utasításokkal való kormányzással irányíthatja az
Egyesült Államokat. E várható módszerek szemügyre vételére
alkalmasak azok a példák, amelyekkel az Egyesült Államok
közelmúltja szolgált. A Leleplező előző számában ismertettük,
hogy az elmúlt 40 évben milyen tervek készültek a rendkívüli
állapot bevezetésére, a rendeletekkel való kormányzásra, és
még az alkotmány felfüggesztésére is. Mindezek olyan válságok
kezelésére készültek, amelyek sokkal enyhébbek, mint az a
veszély - a pénzügyi rendszer és a gazdasági élet összeomlása
- amellyel a jelenlegi George W. Bush kormányzatnak kell
szembenéznie.
Komolyan
mérlegelték a rendkívüli állapot bevezetését az Egyesült
Államokban az 1960-as években, amikor polgárjogi és háborúellenes
tömegtüntetések söpörtek végig az amerikai nagyvárosokon. Az
Egyesült Államok déli államaiban 1962-ben és 1963-ban több
ízben is szövetségi csapatokat vetettek be válaszul a polgárjogi
tiltakozókkal szemben, valamint azért, hogy erőszakkal
felszámolják az iskolákban a faji elkülönítést. Mára azonban
gyökeresen új helyzettel állunk szemben Amerikában. Már régóta
teljesen más célokat szolgál a katonai erő használata. 1963-ban
az egyesített vezérkar főnöke a szárazföldi hadsereg vezérkari
főnökének illetékességébe utalta a polgári engedetlenségi
mozgalmak fékentartását, és a szárazföldi hadsereg
parancsnoksága volt felelős ilyen helyzetekben a csapatok
kiválasztásáért és bevetéséért.
A belföldi polgári
zavargásokért felelős katonai parancsnokság központja a floridai
MacDill légi bázis. Most ez az amerikai speciális műveleti
parancsnokság székhelye. A rendfenntartó műveletek tervezését
az amerikai hírszerzési testület (U.S. Intelligente Board) végzi,
amely valamennyi amerikai hírszerző ügynökség képviselőiből
tevődik össze, de a katonai hírszerző szolgálatok játszanak
benne vezető szerepet.
1965. és 1967. között
az Egyesült Államokban száznyolc nagyobb zendülésre és
zavargásra került sor, a legtöbbre 1967-ben. Ebben az időszakban
harminchat alkalommal vetették be a nemzeti gárda egységeit. A
szárazföldi csapatok alkalmazására csak egyszer került sor
Detroitban, de bevetésük előkészületeire számos más esetben is
sor került. 1967-ben a hadsereg mind tervezési, mind hírszerző
tevékenységét nagymértékben növelte. Megbízottainak jelenlétét
és megfigyelő tevékenységét fokozta a radikális és protestáló
szervezetekben. Tervek készültek a szövetségi csapatok egyidejű
bevetésére 25 városban szükséghelyzet kialakulása esetén. Az
említett tervek közül a legismertebb a "Garden Plot",
amely meghatározott területek katonai felügyelet alá helyezését
dolgozta ki. Ennek a tervnek része volt a polgári zavargások 24
órán át történő megfigyelése egy e célra készült speciális
irányító teremből.
1967-től
William P. Yarborough vezérőrnagy volt felelős a hírszerzésért.
Yarborough az amerikai vezérkar helyettes hírszerzési főnökeként
gyakran kinyilvánította, hogy az Egyesült Államok a forradalom
határán van. A közelmúltban elhangzott véleménye szerint az
1960-as években Amerika igen közel sodródott a polgárháborúhoz,
és ezért nagyarányú katonai felkészültségre volt szükség. A
hadsereg polgári zavargásokkal foglalkozó tervezési részlege
1968. februárjában, pl. felhívta a figyelmet a vietnami háborút
ellenző tiltakozó mozgalmakra, amelyeket már a helyi és az állami
hatóságok nem tudnak ellenőrzésük alatt tartani. A hadsereg
szerint ez a társadalmi rend erőszakos felforgatásához vezethet,
és eredményeként olyan helyzet is kialakulhat, amely valóságos
felkelésbe torkollik. A szövetségi haderő ebben az esetben
parancsot kaphat arra, hogy az élet és a tulajdon megvédése, a
szenvedés mérséklése, a törvény és a rend helyreállítása
érdekében beavatkozzon, figyelmeztetett a tervezési részleg. 1968
májusában Yarborough hivatala ismét felhívta a figyelmet az
erőszak továbbterjedésére. A hivatal szerint a zavargások
szervezői kihasználják a háborúellenes és a faji
megmozdulásokat azzal a céllal, hogy bomlasszák a társadalmat,
káoszt, erőszakot, rombolást, lázadást és forradalmat idézzenek
elő. Az 1970-es években az amerikai törvényhozás vizsgálatot
rendelt el ebben az ügyben, és akkor a hadsereg ez irányú
hírszerző programját megszüntették.
Ebben az időszakban
már a Nixon adminisztráció kormányzott. Az amerikai Igazságügyi
Minisztérium egyik vezető tisztségviselője ekkor az a William
Rehnquist volt, aki ma az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának
az elnöke. (Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága egyben az
ottani Alkotmánybíróság is, tehát Rehnquist egy személyben
tölti be azt a tisztséget, amit Magyarországon a Legfelsőbb
Bíróság elnöke és az Alkotmánybíróság elnöke tölt be.)
Rehnquist volt, aki elkészítette a polgári zavargásokra vonatkozó
első formális tervezetet. Ugyanebben az évben Rehnquist "új
barbároknak" nevezte a háború ellen tiltakozókat, és
kijelentette: "késznek kell lennünk, ha szükséges, bármennyi
energiát és áldozatot igényel, és bármenyi lemondást saját
nyereségünkről, vagy örömünkről, hogy fenntartsuk rendszerünk
alapvető értékeit."
Az
1971. májusi tömeg-letartóztatások után Rehnquist síkra szállt
a polgári szabadságjogok rendkívüli helyzetekben történő
felfüggesztéséért. Ebben a helyzetben a szövetségi állam, a
tagállam, vagy a város kötelessége, hogy megvédje magát és
polgárait az erőszak, és az erőszakkal való fenyegetés
veszélyétől. Ez az előjoga nagyobb súllyal esik a latba, mint az
egyént a letartóztatástól védő alkotmányos garanciák. Az
Igazságügyi Minisztérium jogtanácsosi irodájának vezetőjeként
Rehnquist gyakran megjelent az amerikai törvényhozásban, hogy
védelmébe vegye a Nixon kormányzat telefonlehallgatási és
elektronikus megfigyelési gyakorlatát. A hadsereg és a Szövetségi
Nyomozóiroda, az FBI, által alkalmazott megfigyelési program
előzetesen egyeztetésre került az üzleti élet vezérkarával,
valamint a fundamentalista, vallási szervezetek irányítóival.
Az 1970-es években új
szervezetet hoztak létre, és korszerű terveket dolgoztak ki a
rendkívüli helyzetek kezelésére. Ezek az elképzelések vezettek
a válságkezelés és a rendkívüli készenlét 1980-as
programjaihoz. A szakértők két évtizedig tartó válságot vettek
számításba. A felkészülési tervek egyrészt a New York-i
Council on Foreign Relations (CFR, Külkapcsolatok Tanácsa),
másrészt a Trilateral Comission (Háromoldalú Bizottság)
keretében készültek el. Zbigniew Brzezinski irányította ez
utóbbiban a tervezési munkálatokat. Ennek lett az eredménye a
"The Crisis of Democracy" (A demokrácia válsága) című
könyv, amely szerint a demokrácia jövőjét illető pesszimizmus
egybeesett a gazdasági feltételek jövőjére vonatkozó
pesszimizmussal. Samuel Huntington, aki a közelmúltban publikálta
a "Civilizációk összecsapása és a világrend átalakítása"
című művét, az egyik társszerzője volt a Trilateralis Bizottság
jelentésének, és ő volt a CFR azon kutatási tervének az
igazgatója, amely a "1980s Project" címet viselte, és
amely kidolgozta az "ellenőrzött szétesés" gazdasági
politikáját, amelyet a Carter elnök által a Federal Reserve élére
kinevezett Paul Volcker kezdett el végrehajtani. Ennek a tervnek a
nyomán szervezték meg a "Federal Emergency Management
Agency"-t, röviden a FEMA-t, (Szövetségi Válságkezelési
Ügynökséget) a Carter kormányzat idején. A FEMA-t a 32. számú
Elnöki Vizsgálati Jelentés (PRM 32.) hozta létre azzal a
feladattal, hogy tartsa fenn válságkörülmények között is a
kormányzás folyamatosságát. A Carter-Brzezinski nevével jelzett
Nemzetbiztonsági Tanács tervezési koordinátora Samuel Huntington
volt. Ténylegesen ő fogalmazta meg az Elnöki Vizsgálati
Jelentést.
A Reagan-Bush
kormányzat idején tovább bővült a szorosan ellenőrzött
"válságstáb" struktúrája. A Washington Post megírta,
hogy kezdetben nézeteltérés volt George Bush alelnök és Al Haig
akkori külügyminiszter között, mert mindkettő maga akarta
ellenőrizni a válságstábot. 1981. márciusában Bush lett a
"Situation Room"-ban (a Helyzetelemző Szobában) folyó
válságtanácskozások elnöke. Ekkor még nem fogadták el azt az
elnöki utasítást, amely ezt az állapotot formálisan is rögzíti
és szabályozza.
1981. decemberében
Reagan elnök aláírta a 12333. számú elnöki rendeletet, amely a
Nemzetbiztonsági Tanácsot jelölte ki a legmagasabb elnöki
testületté, a külföldi hírszerzés, az elhárítás, a speciális
tevékenységek felügyeletére és irányítására. Ez ténylegesen
a Nemzetbiztonsági Tanács irányítása alá helyezte a CIA-t,
valamint a katonai hírszerzés, a speciális műveletek, és a többi
hasonló tevékenység irányítását. Ez nem azt jelenti, hogy az
elnök nemzetbiztonsági tanácsadója egy személyben látja el ezt
a feladatkört, hanem a Nemzetbiztonsági Tanács külön stábja,
amely nem a miniszteri szintű Nemzetbiztonsági Tanács része,
hanem a Fehér Házhoz tartozik. E felett Bush, az akkori alelnök, a
jelenlegi elnök apja, egyre fokozta ellenőrzését. E célból
kiadott rendelkezés tette lehetővé a CIA számára, hogy
különleges tevékenységet folytasson, hacsak az elnök nem határoz
úgy, hogy egy másik ügynökség hajtsa végre azt a speciális
feladatot. Ez volt az első alkalom, hogy hivatalosan is lehetőséget
kapott a Nemzetbiztonsági Tanács stábja titkos műveletek
végrehajtására. Ezen túlmenően egy rendelkezés, amelyet csaknem
Bush titkos kormánya alapszabályának minősíthetünk, lehetővé
tette az amerikai hírszerző ügynökségek számára, hogy titkos
szerződéseket kössenek magánvállalatokkal és intézményekkel
is.
1981. decemberében
aláírásra került a 3. számú nemzetbiztonsági utasítás. A
"válságmenedzselés" címet viselte, és megerősítette
a Special Situation Group, SSG, (Különleges Helyzetelemzési
Csoport) létezését, amelynek élén az alelnök áll. Ez a
különleges Helyzetelemzési Csoport felelős válsághelyzetben az
irányításért. A válságmenedzseléshez az az ügy tartozik,
amelynek a végrehajtása megköveteli az elnöki döntések és
instrukciók gyorsabb érvényesítését, mint ahogyan azt a
Nemzetbiztonsági Tanács rutin tevékenységével meg tudná
valósítani. Ez formailag is megerősítette George Bush ellenőrző
szerepét.
1982. január 12-én
jelent meg a Nemzetbiztonsági 2. számú Direktíva, amely
formálisan is meghatározta a Nemzetbiztonsági Tanács
struktúráját. Megerősítette egy sor magasabb szervezetközi
csoport létezését, amely összehangolta a külpolitikát, a
védelmi politikát és a hírszerzést, és ez által csökkentette
a külügyminiszter és a külügyminisztérium hatáskörét. Még
1982 májusában sor került egy rendkívüli memorandum
kibocsátására, amely a "krízis előretervezés" címet
viselte, és amelyet a nemzetbiztonsági tanácsadó adott ki. Ez a
3. számú Nemzetbiztonsági Direktívára utalva létrehozta a
Válság Előretervező Csoportot, amely alá volt rendelve a
Speciális Helyzetelemző Csoportnak. A Válság Előretervező
Csoport állandó testület, amely rendszeres időközönként
tanácskozik, és kidogozza a terveket, valamint a politikai
irányvonalat a Különleges Helyzetelemző Csoport részére. A
Különleges Helyzetelemző Csoport és a Válság Előretervező
Csoport az alelnök irányításával olyan általános hatáskörhöz
jutott, amely lehetővé teszi, hogy ellenőrzést gyakoroljon minden
olyan területen, ahol kritikus helyzet alakulhat ki. Hatáskörébe
tartozik megelőző politikai lépések kidolgozása ezeknek a
válságoknak a leküzdésére. Ez a Különleges Helyzetelemző
Csoport, és a Válság Előretervező Csoport a rendelkezésünkre
álló dokumentumok szerint ugyanolyan szinten működik, mint a
Nemzetbiztonsági Tanács, és az állami hierarchiában a
külügyminiszter felett áll. Ténylegesen azonban a
Nemzetbiztonsági Tanács felett helyezkedik el. Az akkori
külügyminiszter, George Shultz, keményen tiltakozott ez ellen, de
nem tudott rajta változtatni. Érdemes megjegyezni, hogy Oliver
North a tengerészgyalogság alezredese, aki ekkor a Fehér Házban
dolgozott, hatékonyan részt vett a FEMA-típusú válságtervezés
munkálataiban.
A válságkezelést
végző állami struktúra kiépülésével párhuzamosan folyt a
"Continuity of Government" (a kormányzás folyamatossága)
elnevezésű rendkívüli készenléti program, amelynek szintén
George Bush állt az élén. A Miami Herald című floridai lap
1987-ben ezt a programot párhuzamos kormányzatnak nevezte, és
beszámolt arról, hogy ez magába foglal egy tervet az alkotmány
felfüggesztésére nemzeti méretű válsághelyzet esetén. Oliver
North önéletírásában megemlíti, hogy 1981. augusztusában
került a Nemzetbiztonsági Tanács stábjához, és feladata volt
olyan szükségtervek előkészítése, amelyek lehetővé teszik az
elnök, és az Egyesült Államok kormányzatának a vezetői számára
teendőik ellátását, és a lakossággal való összeköttetés
fenntartását nukleáris háború esetén, vagy más rendkívüli
katasztrófa idején.
Ugyanennek a
műveletnek a nyilvános változata a "Rendkívüli Készenlét"
elnevezést viselte és róla egy korábban kiadott elnöki direktíva
rendelkezett, amelyet 1982. júliusában adtak ki. Ennek
előkészítésében is kulcsszerepe volt North alezredesnek. A Miami
Herald hivatkozott cikke megemlíti, hogy Oliver North résztvett
annak az ellentmondásos tervnek a kidolgozásában, amely egy
nemzeti méretű válsághelyzet esetén felfüggesztené az
alkotmányt. Ilyen válság lehet a nukleáris háborún túl
széleskörű belső társadalmi feszültség, vagy valamilyen
külföldi amerikai katonai beavatkozás elleni tiltakozás. North -
felhasználva azokat a forgatókönyveket, amelyeket belső
feszültségek, külföldi katonai beavatkozások, illetve egy
globális pénzügyi összeomlás nyomán előálló gazdasági
depresszió és társadalmi nyugtalanság leküzdésére dolgoztak ki
- készenléti gyakorlatokat tervezett.
Amikor North-ot
1987-ben az Irán-Contra néven ismertté vált fegyvercsempészési
ügy kongresszusi vizsgálata során meghallgatták, a "Kormányzás
Folyamatossága" címet viselő terv is szóba került. Az egyik
képviselő, Jack Brooks, felszólította az akkor már ezredessé
előléptetett Northot, hogy számoljon be részletesebben erről a
tervről, különösen arról a vonatkozásáról, hogy adott esetben
felfüggesztenék az amerikai alkotmányt. A meghallgatást vezető
Inouye szenátor azonban nem engedte a téma megvitatását arra
hivatkozva, hogy az igen érzékeny államtitkokat érint.
Ki
határoz a veszélyhelyzetről?
Az
alapító atyák úgy fogalmazták meg az Egyesült Államok
alkotmányát, hogy az védelmet nyújtson a polgároknak, akár
saját kormányukkal szemben is, ha az vissza akarna élni a
hatalmával. Azonban az alkotmányba beépített biztosítékokat a
háttérhatalomnak az államszervezet döntési szintjein működő
hálózata az évek során fokozatosan megkerülte és
semlegesítette. Az egyik ilyen alkotmányt kikerülő módszer a
"rendkívüli helyzetre" való hivatkozás. 1973-ban a
"Nemzeti Szükségállapotot Befejező Különleges Bizottság"
két tanulmányt készített az amerikai törvényhozás, vagyis a
washingtoni Kongresszus részére. Ezek részletesen elemzik a
folyamatosan fennálló "rendkívüli helyzetet".
Megállapítják, hogy az Egyesült Államok lakói egész életüket
szükségállapotra vonatkozó szabályok között élik. Már
negyven éve korlátozzák az alkotmány által szavatolt
állampolgári szabadságjogokat és kormányzati eljárásokat olyan
jogszabályok által, amelyeket az országosan fennálló
szükségállapotra hivatkozva hoztak. Church szenátor szerint 1933.
óta a Kongresszus széleskörű jogköröket, rendkívüli
felhatalmazásokat adott át a kormányzatnak anélkül, hogy azok
lejárati idejét meghatározta volna. Ennek következtében az
Egyesült Államoknak legalább négyszázhetven olyan rendkívüli
felhatalmazást tartalmazó statútuma van lejárati határidő
megjelölése nélkül, amelyek a végrehajtó hatalom fejének,
vagyis az elnöknek, igen nagy hatalmat biztosítanak. Ezek a
rendkívüli jogok felölelik az állampolgárok szinte valamennyi
életviszonyát, és együttesen lehetővé teszik az ország
irányítását az alkotmányos eljárásokra való hivatkozás
nélkül, azok teljes kikerülésével. Az Egyesült Államok az
1933. március 9. kihirdetett elnöki deklaráció óta jogilag
szükséghelyzetben van. A Franklin Delano Roosevelt által
bevezetett rendkívüli állapoton túlmenően Harry Truman elnök is
meghirdette 1950. december 16-án az országos különleges
helyzetet, és ehhez csatlakozik Richard Nixon 1970. március 23-án
és 1974. augusztus 15-én közzétett deklarációja az állam
egészét érintő rendkívüli helyzetről. A már említett
Különleges Bizottság jelentése a következőket állapítja meg:
"A koreai háború befejeződésekor hivatalosan nem
függesztették fel a szükségállapotot. Még ma sincs
felfüggesztve… Ez azt jelenti, hogy valamennyi gyakorlati célt
tekintve állandósult a rendkívüli helyzet. Az elmúlt negyven év
folyamán az elnökök hatalmas, és láthatóan egyre bővülő, és
soha véget nem érő különleges felhatalmazáshoz jutottak. Ezek a
hatalmi jogosultságok ténylegesen korlátlanok. A Kongresszus és a
polgárok közössége nincs tisztában a rendkívüli jogosultságok
terjedelmével, és soha nem történt figyelemreméltó ellenvetés
sem a Kongresszus, sem a közvélemény részéről a helyzet ilyen
alakulása ellen. A bíróságok sem korlátozták lényegesen ezeket
a rendkívüli hatalmi jogosítványokat. 1933. óta a Kongresszus
elfogadott, és kodifikált több mint négyszázhetven
nagyjelentőségű jogszabályt, olyan jogosítványokat juttatva az
elnöknek, amelyek korábban - az Egyesült Államok megalakulása
óta - kizárólag a Kongresszus felelősségébe tartoztak és az ő
előjogai voltak. Senki, vagy csak kevesek látták előre, hogy az
átmenetinek tekintett szükségállapotot, amelyet 1933-ban, majd
1950-ben, 1970-ben és 1971-ben ismételten kihirdettek,
állandósítják. Negyven évet semmiképpen nem lehet átmeneti
jellegű rendkívüli helyzetnek minősíteni. A Különleges
Bizottság álláspontja szerint jelenleg nincs szükséghelyzet. A
Kongresszusnak éppen ezért a közeljövőben rendelkeznie kell a
szükségállapot befejeződéséről". (Mindez elolvasható a
Congressional Record - Senate, vol. 119 part 29, 93rd
Congress, 1st
session, November 19. 1973, amely az idézett tanulmányok teljes
szövegét tartalmazza.)
Ha a háttérhatalom
hálózata nem lenne kellően erős és hatékony, akkor az
illetékesek minden bizonnyal megfontolják a Különleges Bizottság
ajánlásait, és ráveszik a washingtoni törvényhozást - a
képviselőket és szenátorokat egyaránt - hogy vessenek már
egyszer véget ennek az amerikai alkotmányt sértő helyzetnek.
Ténylegesen azonban ennek az ellenkezője történt. Az eltelt idő
óta az amerikai elnökök tovább bővítették rendkívüli
felhatalmazásaik körét, amely végül is oda vezetett, hogy ma már
szinte korlátlan hatalommal rendelkeznek. Ahhoz, hogy diktátori
hatalmuk legyen mindössze arra van szükségük, hogy az a
szükségállapot, amely 1933-ban került bevezetésre, soha ne érjen
véget. Világosan kell látnunk, hogy az elnökök saját tetszésük
szerint fogalmazzák meg a végrehajtói rendeleteket (Executive
Orders) és elnöki utasításokat (Presidential Directives) anélkül,
hogy azt a Kongresszus, vagy az állampolgárok ellenőriznék és
jóváhagynák. Ez lehetővé teszi, hogy az elnökök jogtalanul
olyan hatáskörökkel és hatalmi jogosítványokkal ruházzák fel
magukat, amelyeket az alkotmány megtagad tőlük, és mindehhez azt
az ürügyet használják, hogy "rendkívüli helyzet" van,
és ez kényszeríti őket a rendkívüli jogosultságok
igénybevételére. Mivel a továbbiakban részletesebben szólunk
ezekről a rendeletekről és utasításokról, most csak a
legutóbbiakból sorolunk fel néhányat annak szemléltetésére,
hogy az Egyesült Államok elnökei gyakorlatilag bármilyen
fejleményt szükségállapotnak minősíthetnek, mivel a rendkívüli
helyzet meghatározása szándékosan homályos, pontatlan, és
tetszés szerint értelmezhető, túlságosan is nyújtható "gumi
definíció". (Az EO, Executive Order, elnöki rendelkezés.)
- EO 10995 feljogosítja az elnököt a szólásszabadság gyakorlásának felfüggesztésére, és a tömegtájékoztatási eszközök elnöki irányítására
- EO 10997 feljogosítja a végrehajtó hatalmat az elektromos szolgáltató rendszer, valamint az üzemanyag források adminisztratív átvételére
- EO 10998 lehetővé teszi a kormány számára, hogy ellenőrzése alá vonja az élelmiszerforrásokat, beleértve a farmgazdaságokat is
- EO 10999 felhatalmazza a kormányt az országos szállítási eszközök, a tömegközlekedési és magánjárművek elkobzására és ellenőrzés alá vételére
- EO 11000 felhatalmazza a kormányzatot, hogy adminisztratív kényszerrel munkabrigádokat állítson fel a polgárokból
- Az EO 11001 felhatalmazza a kormányzatot az egészségügyi, oktatási, és jóléti rendszerek, valamint intézményeik kormányellenőrzés alá vételére
- Az EO 11002 engedélyezi a kormányzat számára az Egyesült Államok lakosságának országos nyilvántartásba vételét
- EO 11003 felhatalmazza a kormányzatot valamennyi repülőgép és repülőtér lefoglalására
- EO 11004 feljogosítja a kormányt, hogy az ország egyes régióinak lakosait az ország más térségeibe kényszer útján áttelepítse
- EO 11005 felhatalmazza a kormányt, hogy ellenőrzés alá vegye a vasutakat, vízi utakat, valamint
a
közellátást szolgáló raktárberendezéseket
- EO 12148 feljogosítja a Federal Emergency Management Agency-t (Szövetségi Válságkezelési Ügynökséget), hogy átvegye a hivatalos kormány teljes hatáskörét, és ténylegesen annak helyébe lépjen.
Minthogy
az előbb felsorolt államfői (elnöki) rendeletek a végrehajtó
hatalom birtokosa által bármikor hatályba léptethetők, így
napjaink Amerikájában már nincs korlátja a diktatórikus
kormányzat bevezetésének. Az előzőekben említettük, hogy a
FEMA (Szövetségi Válságkezelési Ügynökség) formálisan Carter
elnök 12148. számú elnöki rendeletével kezdte meg működését.
Ennek a rendeletnek a neve Szövetségi Válságkezelési Törvény.
Ez kodifikálja a korábbi elnöki rendeleteket, amelyek a különböző
rendkívüli helyzetekre és jogosítványokra vonatkoznak, és
amelyek a mindenkori elnöknek, mint a végrehajtó hatalom
vezetőjének, ténylegesen korlátlan hatalmat biztosítanak olyan
helyzetekben, amelyek rendkívüliek, vagy legalább is a kormány
azt állítja róluk, és ilyen irányban manipulálja a
közvéleményt. A FEMA ennek nyomán átvette számos olyan
kormányzati intézmény irányítását, amelyek feladatkörébe
tartozott a rendkívüli helyzetek kezelése. Így ellenőrzése alá
vonta a szövetségi rendkívüli tömegtájékoztatási rendszert, a
szövetségi katasztrófa elhárítási igazgatást, és számos más
intézményt. A FEMA úgy lett megszervezve, hogy képes legyen
átvenni a kormány egészének feladatkörét is szükséghelyzetben,
beleértve az elnöki hatalom átvételét is, amennyiben a helyzet
ezt kívánja. A FEMA központja a Maryland tagállamban lévő Fort
Meade-ben található a Nemzetbiztonsági Ügynökség egy
különlegesen titkos támaszpontján. A FEMA-t kellő jóindulattal
egy olyan ernyőszervezetnek is tekinthetjük, amely háborúk, más
vészhelyzetek, természeti katasztrófák idején gyorsan és
hatékonyan cselekszik a lakosság életének a megmentése
érdekében. A FEMA-val kapcsolatban azonban aggodalomra ad okot az a
körülmény, hogy csak alkalmazottainak kevesebb, mint tíz
százaléka foglalkozik katasztrófa elhárítással. Mindezt egy
kongresszusi vizsgálat állapította meg. Ezért joggal merül fel a
kérdés, hogy végül is mivel foglalkozik a FEMA a Fort Meade-i
szupertitkos támaszpont kapui mögött? Már ismertté vált, hogy a
FEMA - többek között - amerikaiak millióiról gyűjt óriási
befogadóképességű számítógéprendszerébe adatokat. Ezek az
adatbázisok látják el információkkal az úgynevezett "Crisis
Action Program"-okat (Válságkezelő Akcióprogramokat),
amelyeket akkor indítanak be a FEMA senki által meg nem választott,
és politikai felelősséggel nem tartozó bürokratái, ha úgy
gondolják, valami olyasmi történt, amely kompromittálhatja a
"Continuity of Goverment" (a kormányzás folyamatossága)
biztosítására létrehozott struktúra működését, azaz a FEMA
szupertitkos irányítását.
Egy
példán szeretnénk szemléltetni milyen az a helyzet, amelyben a
FEMA beavatkozhat, vagy beavatkozik. 1989-ben idősebb George Bush
elnök, a jelenlegi elnök apja, Kolumbiába látogatott azért, hogy
három Latin-Amerikai ország elnökével megvitassa az illegális
kábítószertermelés- és kereskedelem elleni küzdelem problémáit.
Közben arról terjedtek el híresztelések, hogy Bush ellen
merénylet készül. A FEMA illetékesei nyomban programot dolgoztak
ki arra az esetre, ha az elnököt szállító repülőgépet
rakétatalálat érné. Ez a szükségprogram tartalmazta azt is,
hogy mintegy tízezer amerikait letartóztassanak, és
gyűjtőtáborokba helyezzenek el. Őket a Fort Meade-ban tárolt
adatok alapján választották ki, mint olyan egyéneket,
aktivistákat, támogatókat, vagy a terrorizmussal szimpatizálókat,
akik veszélyesek lehetnek. A FEMA hasonló feladatot teljesített az
Irak elleni háború idején. Lehetővé tette, hogy szükség esetén
összegyűjtsék azokat a személyeket, akik a számítógépes
adatbázis szerint veszélyes aktivisták lehetnek. A Washingtonban
megjelenő, és a pénzoligarchia hálózatát következetesen bíráló
"The Spotlight" című hetilap beszámolt arról is, hogy a
FEMA az Utah állambeli Salt Lake City-ben is rendelkezik egy
"National Communications Center"-rel (Nemzeti Tájékoztatási
Központtal), amelyet láncokból és szögesdrótból álló kerítés
vesz körül. A nemzeti gárda tankjai védik ezt a Salt Lake City-i
repülőtértől elkerített területet. A kerítéseken
lézerérzékelők vannak elhelyezve, és mindenütt tiltó táblák,
amelyek szankciókkal fenyegetik azokat, akik fényképet, térképet,
vagy rajzvázlatot készítenének a területről. A kerítésen túl
helikopter rámpa van, legalább kettő, de rendszerint négy harci
helikopterrel. A területen számos olyan elektronikus berendezés
működik, amely a műholdas kommunikáció céljait szolgálja.
Salt
Lake City egy másik részében van egy hamburgerkészítő üzem,
amely - több kutató szerint - ugyancsak titkos FEMA létesítmény.
A FEMA repülőtéri támaszpontja mellett az UniSys nevű vállalat
telephelye található. Ez a vállalat több milliárd dolláros
szerződéseket kötött a FEMA-val, és ennek keretében
elektronikai és kommunikációs ellenőrzést szolgáló
felszereléseket szállít neki. Adatok vannak rá, hogy a FEMA
nyolcszáz olyan telefont hallgat le, amelyek fegyverekkel és
lőszerekkel kereskedő vállalatokhoz tartoznak. Itt csak annyit
jegyzünk meg, hogy az Egyesült Államok alkotmánya szerint minden
állampolgárt megillet a fegyverviselés joga, pontosan azért, hogy
alkotmányos jogait és politikai szabadságjogait, ha kell, a
kormány fegyveres erejével szemben is megvédhesse.
1994-ben
az amerikai közvélemény tájékoztatásának a megkerülésével
Clinton elnök aláírta annak az elnöki rendeletnek a
kiegészítését, amelyet Bush elnök 1992. május 30-án léptetett
érvénybe. A Bush által kiadott elnöki rendelet azzal a rendkívüli
fenyegetéssel foglalkozott, amelyet a szerb és a montenegrói
kormány által folytatott politika jelent az Egyesült Államok
nemzetbiztonságára, külpolitikájára és gazdasági életére.
Miközben
a Szerbiával és Montenegróval kapcsolatos politikának látszólag
kevés köze van az amerikai területek felett is egyre gyakrabban
látható fekete helikopterekhez, gyűjtőtáborokhoz, és az
amerikai polgárok korlátozásához, Clinton rendelkezése valójában
egy rendkívül fontos lépést takar. Azáltal, hogy Bush elnöki
rendeletét hatályban tartotta, Clinton egy sor olyan elnöki
rendeletet aktivizált, amelyeket korábbi elnökök adtak ki, és ez
által lehetővé tette saját maga számára is ezeknek az
igénybevételét, ha azt szükségesnek találja. Minthogy ezek az
elnöki rendelkezések nagyon homályosan fogalmazzák meg, hogy mi
is az a szükségállapot, amikor a ráhivatkozó rendeleteket
alkalmazni lehet, ezért ezeknek a rendeleteknek az életbentartása
és aktivizálása valóságos veszélyt jelent az Egyesült Államok
alkotmányára, és az amerikai állampolgárok emberi jogaira és
politikai szabadságjogaira.
Egyelőre
még érvényben van az Egyesült Államokat létrehozó alapító
atyák által megfogalmazott, és minden nehézség dacára oly
sikeresnek bizonyult amerikai alkotmány. Amint azt már kifejtettük,
az Egyesült Államokban berendezkedett kamatkapitalizmus rendszere
válságos időszakba lépett. A szövetségi kormány a tagállamok
és városok, az állampolgárok, valamint a vállalatok eladósodása
a magánkézbe vett pénzrendszerben ketyegő kamatmechanizmus révén
olyan méretűre növekedett, hogy bármikor bekövetkezhet a dollár
nagyarányú értékvesztése, és a pénzrendszer megbénulása. Ez
kiválthat olyan méretű és intenzitású társadalmi feszültséget,
amely viszont okot adhat a jól előkészített FEMA-kormányzás
bevezetésére. Hogy ténylegesen mit is jelent az Egyesült Államok
számára egy ilyen rendkívüli kormányzás, majd csak akkor fogjuk
megtudni, ha bevezetésre került. De addig is hasznos lehet, ha
tájékozódunk, és már most megismerjük azt, ami ma is
megismerhető a mindent átható titkolódzás ellenére.
Most
idézünk néhány mondatot egy olyan magnetofon felvételből,
amelyben Dr. William Pabst számol be mindarról, amit a FEMA-val
kapcsolatosan megtudott már 1979-ben. A szöveget Milton William
Cooper "Die Apokalyptischen Reiter" című 1997-ben az
Edition Pandora Michaels Verlag kiadásában megjelent könyvének a
6. fejezete alapján ismertetjük. A 157. oldaltól a 159. oldalig
idézünk a könyvből.
Nemzeti szükségállapot:
teljes hatalomátvétel.
"Dr.
William Pabst beszélt: lakáscímem 1434 West Alabama Street Huston,
Texas 77006. 713 521-9896. Ez az én 1979. évi aktualizált
jelentésem az Egyesült Államok Nemzetvédelmi Minisztériumának a
koncentrációs tábor programjáról.
1976.
április 20-án gyors, és alapos vizsgálat után az Egyesült
Államok népének a nevében keresetet nyújtottam be különböző
személyiségek ellen, akik kulcsszerepet játszanak egy
összeesküvési programban, amely az Egyesült Államoknak, ahogyan
mi azt ma ismerjük, véget vetne. Ez helyzetjelentés Önhöz, a
panaszoshoz, Önhöz, az Egyesült Államok népéhez. A polgári
peres ügyirat száma 76-H-667. Címe: "Panasz a Nemzetvédelmi
Minisztérium koncentrációs tábor programja ellen".
Benyújtásra került az Egyesült Államok Texas Tagállama Déli
Kerületi Bíróságához, Houstonban. Az ügyben eljáró bíró
Carl Bue volt. Erről a történetről egyszer már biztosan
hallottak. A náci rendszer idején történt Németországban, hogy
egy ember a gyermekkocsi gyár futószalagja mellett dolgozott.
Felesége gyermeket várt, és mivel a kormány nem engedélyezte a
gyermekkocsi megvásárlását, elhatározta, hogy titokban
valamennyi részlegből megszerzi az alkatrészeket, és összeszereli
a gyermekkocsit. Így is tett a feleségével együtt. Beszerezték
és összeszerelték az alkatrészeket. Amikor készek voltak, nem
gyermekkocsi volt a kezükben, hanem gépfegyver.
Ehhez
hasonló az a helyzet is, amelyről most számolok be. A Demokratikus
Intézmények Tanulmányi Központja nemrég javaslatot készített
"Amerika Új Államai" alkotmányára. Ezt a központot
Rockefeller finanszírozza. Ízelítőül csak annyit a javasolt
alkotmányról, hogy a "nemzeti szükségállapot" fogalma
százharmincnégyszer kerül említésre benne. A dokumentum nem
tartalmazza a "Bill of Rights"-ot (az egyént megillető
emberi és polgári jogok felsorolását D. J.), és a fegyver
birtoklásához való jog ki van hagyva belőle. Egyidejűleg a House
Concurrent Resolution Nr. 28. (a Képviselőház egyetértő
határozata), amely arról rendelkezett, hogy 1976. július 4-re,
vagy korábbra egy alkotmányozó gyűlést kell egybehívni, szintén
kimaradt. Ennek a gyűlésnek az elnöke Nelson Rockefeller alelnök,
a szenátus ideiglenes elnöke lett volna. Ez a határozat elakadt a
bizottságban. Nyilvánvalóan nem adható ki pénz egy nagyszabású
programért, amíg nincs esélye a tényleges életbeléptetésre.
Hogy
mi történjék akkor, ha az amerikai nép önként nem fogad el egy
olyan alkotmányt, amelyben kevésbé tudja azok útját keresztezni,
akik diktatúrára törekednek, azt a 11490-es számú elnöki
direktíva mondja meg, amely tartalmazza az általa felsorolt korábbi
államfői utasításokat is. Az elnöki rendelet felszólítja a
különböző hatóságok vezetőit, hogy készüljenek fel egy
nemzeti szükségállapotra, beleértve azokat a rendkívüli
helyzeteket is, amelyek nincsenek az elnöki rendeletben felsorolva.
Ha elolvassák az utasítást, nem marad kétség afelől, hogy
minden elgondolható ürüggyel ki lehet hirdetni a nemzeti
szükségállapotot az 1969. októberében kibocsátott ijesztő
dekrétum alapján. A rendelet kiterjedt valamennyi minisztériumra,
beleértve a "Law Enforcement Assistance Administration"-t
is (Jogrend Fenntartását Segítő Hivatal), és az Egészségügyi,
Nevelési és Szociálisügyi Minisztériumot is. Larry McDonald
kongresszusi képviselő feltárta a Kongresszusnak, hogy különböző
gerilla és terrorcsoportok anyagi támogatást kaptak a szövetségi
kormányzattól. Ha ezek a terrorcsoportok ténylegesen megkezdik
felforgató tevékenységüket, akkor a 11490. számú elnöki
rendeletet hatályba lehet léptetni.
De
ahogyan előzőleg már említettük, az 11490-es elnöki rendelet
elolvasása elegendő annak a megállapításához, hogy a
legváltozatosabb ürügyekre hivatkozva kihirdethető a rendkívüli
állapot. Mi történik, ha erre sor kerül? A következő napon Ön
és családja a helyi postahivatalnál több háztömb hosszúságú
sorban fognak állni, arra várva, hogy regisztrálva legyenek.
Miután Ön és családja órákon át a sorban várakozott, végül
becsukják az ajtót. Belülről kihallatszik a felfegyverzett postai
tisztviselő hangja, amint közli az egyik megijedt őrizetbe vett
személlyel: "Nézze, nem tehetek mást, a ház mögötti
teherautó elszállítja a munkatáborba, amelybe beutalták.
Felesége egy gyárba kerül, erről sem tehetek." Fia, vagy
leánya Önre tekint, és remegő hangon kérdezi: "Miért
vagyunk itt apu?" Most már láthatják, hogy egy szabad
országban való élethez több is tartozik, mint a jelzálog
fizetése. Tudatában kell lenniük annak, hogy mi zajlik Önök
előtt. Megfelelően kell cselekedniük, és részt kell venniük a
kormányzásban. Azaz be kell avatkozniuk."
A
Dr. William Pabst dokumentumából vett idézettel arra kívántuk
felhívni a figyelmet, hogy ha ma valaki meg akarja érteni a
körülötte lévő világot, és eredményesen akar védekezni
fenyegető veszélyeivel szemben, az nem kerülheti meg a mélyreható
tájékozódást és aktív cselekvést. Erőfeszítés nélkül a
pénzrendszer és a társadalom kapcsolata sem érthető meg.
Büntetlenül nem térhetünk ki ezen erőfeszítés elől. A világ
pénzügyi rendszere ma az összeomlás előtt áll, mivel a benne
működő kamatmechanizmus révén az egyik oldalon robbanásszerűen
növekvő adósság, a másik oldalon pedig példa nélkül álló
hatalmas pénzvagyon halmozódott fel. Ma már csak az emberek állami
és munkahelyi kizsákmányolásának a végletekig fokozásával
lehet biztosítani az állami és nem állami adósságok után járó
egyre növekvő kamatjáradék fizetését a nemzetközi
pénzvilágnak. A globalizáció elmélyítette ezt a válságot,
mivel földgolyónk nemzeteit könyörtelen versenybe hajszolta. Az
uzsoracivilizációnak ebben a rendszerében egyre kevesebbet számít
az alapvető életfeltételek biztosítása, és a környezetvédelem
is üres jelszóvá vált. A környezetpusztító erőszakolt
gazdasági növekedés abszolút elsőbbséget élvez, mivel
ideig-óráig így lehet még fizetni a kamatokat a
pénzoligarchiának. Ennek az embertelen hajszának a közösségi
értékeket hordozó kultúra is áldozatul esik.
A
politika a közügyek demokratikus intézéséből egyre inkább a
pénzoligarchiának nyújtott olcsó állami szolgáltatássá alakul
át, amennyiben biztosítja neki közpénzen a pénzbehajtást,
valamint a hátrányos helyzetűek manipulálásával, és ha
szükséges az elnyomásával, a társadalmi nyugalom fenntartását.
A kamat formájában történő eltulajdonítás, ami nem szépítgetőn
kifejezve a lopás egy változata, elkerülhetetlenül demoralizálja
ennek a perverz rendszernek valamennyi részvevőjét. Az
értékteremtő alkotótevékenység egyre inkább leértékelődik a
parazita spekulációs tevékenységgel szemben. A kamatkényszer
miatt a pénzvagyon mértani haladvány szerint növekszik, ezzel
pedig a reálgazdaság növekedése a természeti és emberi
erőforrások legpusztítóbb kizsákmányolásával sem tud lépést
tartani. Ezért ebben a rendszerben kódolva van már kialakulásától
kezdve az a belső ellentmondás, amely szükségszerűen
szétfeszíti, majd felrobbantja. Fennáll a reális a veszélye
annak, hogy ezt a beteg rendszert az összeomlástól csak a
diktatórikus kormányzásra való áttéréssel lehet átmenetileg
megmenteni. Ennek a haldokló rendszernek azonban még diktatúrával
- esetleg háborúkkal - is csak ideiglenesen lehet meghosszabbítani
az életét. Nem vonhatja ki magát az alól a természeti törvény
alól, hogy ami halálosan beteg, annak el kell pusztulnia.
A
magyar polgároknak tudniuk kell, hogy országuk pénzrendszere is a
nemzetközi pénzoligarchia irányítása alá került. Ha a
pénzoligarchia nemzetközi szinten készül a szükségállapot
fogadására, akkor a válság hazai terepen való menedzselésére
nekünk is fel kell készülnünk, mert hatása egész biztosan
hazánkban is pusztító lesz. A magyar pénzrendszer is megrendül,
ha a világ vezető országaiban összeomlanak a tőzsdék és a
pénzpiacok, és ha bekövetkezik a dollár nagyarányú
értékvesztése, aminek a jelei már mutatkoznak. A hazánkba
importált kamatszedő magánpénzrendszer teszi lehetővé, hogy a
magyar társadalom által megtermelt nemzeti össztermék mintegy
1/6-da minden évben - kamatjáradék és hozam formájában -
elhagyja az országot és a nemzetközi pénzoligarchát, valamint
hazai kiszolgálóit gazdagítsa. Ezért az évről-évre ismétlődő
jövedelem-elvonásért az értékelőállító magyar társadalom
nem kap ellenszolgáltatást. Az az érv, hogy ez ellen nem tehetünk
semmit, mert a világ többi részén is ez a pénzrendszer került
bevezetésre, megtévesztő. Ha más országokban is pestisjárvány
van, attól még nem lesz a pestisben való megbetegedés kívánatos
állapot, amelyre feltétlenül törekednünk kell. Ellenkezőleg!
Máris védekeznünk kell vele szemben minden rendelkezésünkre álló
eszközzel. Az első lépés, hogy közéleti párbeszéd folyjék a
közpénzrendszerre való visszatérés lehetőségéről, és a
pénzrendszer válsága a közelgő parlamenti választás
megkerülhetetlen témája legyen. Ennek érdekében minden
választópolgár tehet valamit.
2001. június
Leleplező 2001/3
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése