Milliókat spórolhat
egy furgonnal
vagy pickuppal
BIRÓ
CSONGOR
Miután
az ötüléses, vegyes használatú furgonok jelentette kiskaput
bezárta az állam, és terepjáró helyett kevésbé divat áfázós
pickuppal járni, a kishaszonjárműveket arra veszik, amire
kitalálták őket: munkaeszköznek. A vállalkozók életét ma is
megkönnyíti, hogy számtalan költségük leírható vagy
visszaigényelhető, így rengeteget lehet spórolni velük, és sok
kellemetlen KRESZ-szabály alól is mentesültek.
Nem
csak üzemeltetni, hanem megvásárolni is sokkal jobb üzlet egy
haszonjárművet, mint egy személyautót. Először is nettó áron
juthatunk hozzá, azaz a befizetett áfát visszaigényelhetjük -
már amennyiben a vámtarifa szabályzat szerint is teherautó a
kiszemelt jármű.
Egy
klasszikus terepjáróhoz képest milliókat spórolhatunk a
pickuppal. Sokáig sláger is volt, de dinamizmusban nagyon távol
áll a SUV-któlFORRÁS:
NISSAN
Itt
érdemes elidőzni és tisztázni a kategóriák fogalmát. A
törvényalkotó egyértelműen fogalmaz. „Személygépkocsi: négy,
illetve három gumikerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a
vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására
alkalmas, ide tartozik a benzines-, a dízel-, az elektromos- vagy
gázüzemű személygépkocsi, versenyautó, és önjáró lakóautó.”
Nincs családi furgon, de KRESZ-szívatás sem
De
van még tovább is: „Személygépkocsinak minősül továbbá az a
vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes
tömegű olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi),
amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas
szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható
ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek
szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti
rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására
visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.”
A legkisebbek egyike: Fiat Panda Van. Haszonjárműként erre is D2 matrica kell az autópályánFORRÁS: FIAT
Magyarul,
ha a vegyes használatú kocsi össztömege nagyobb, mint 2,5 tonna,
akkor teherautó, alatta viszont nem, ami sok nyugati ország
spórolási gyakorlatával ellentétes. Ha könnyebb, de legfeljebb
háromszemélyes, illetve a raktérben nincsen ülés vagy annak
tartószerkezete, tehát nem alakítható vissza személyszállítóvá,
akkor is haszonjármű.
Rég
véget ért a VW Transporter Mixtók és öt-vagy hatüléses társaik
korszaka,
ezeket
ugyanis az állam szerint a válaszfalat kiszedve, plusz két üléssel
könnyen mikrobusszá lehetett varázsolni.
Az
ilyen, vegyes használatú furgonokat nem tűrik már meg
haszonjárműként a magyar jogszabályok, válaszfallal semFORRÁS:
VOLKSWAGEN
A
nálunk kapható ötüléses, de különálló rakterű pickupok mind
teherautónak minősülnek, igaz, velük szemben – nyitott
platónál- hátrányos megkülönbözetéseket tartalmazott a KRESZ.
Hat éve ezeket eltörölték, így a Nissan Navarák áthajthatnak a
Lánchídon és más, teherautóval behajtani tilos táblás
övezeteken.
Módosították
a 2,5-3,5 tonna közötti haszonjárművek sebességhatárait is,2010
óta végre országúton 70 helyett 90-nel, sztrádán pedig 80 (!)
helyett 130 km/h-val hajthatnak. Az ósdi szabályok miatt éveken át
sorra büntették gyorshajtásért a fürge pikckupok és furgonok
sofőrjeit.
Több kaszt, egy közös vonás: nincs regadó
A
kategória meghatározásnak más szempontból is komoly jelentősége
van, hiszen csak személyautó, motorkerékpár és lakóautó után
kell fizetni regisztrációs adót, a haszonjárművek esetén nem.
Mindez bizony az áfa mellett további milliós spórolási
potenciált jelent. De milyen kínálatból tudnak válogatni azok,
akiknek cégük van? Ahhoz, hogy ezt felderítsük, tovább kell
osztályozni teherautókat, mégpedig a köznyelv és a szakma
szempontjai alapján.
Látszik,
hogy belemezelték az MCV kombit, és már kész is volt a Logan Van.
Ma a Dusterből is kapható kétüléses haszonjárműFORRÁS:
DACIA
Mindig
a kisáruszállítók jelentik a belépőt, ezek alapvetően
személyautóként kezdték pályafutásukat a tervezőasztalon, de a
városi mobilitás érdekében még a gyárban átalakították
haszonjárművé, lemezelt hátsó oldalablakokkal és ráccsal.
Ilyen például az Opel Astra vagy a Dacia Duster Van
.A
dobozos járgányok kora lejárt,a
legtöbb márkánál generációk óta készülnek külön családi
és üzleti verzióként is árult, buszlimuzinos kialakítású
modellek (lásd Citroen Berlingo és társai).
Örök
klasszikus: a Hiace. Sokan azért esküdnek a haszonjárművekre,
mert tartósabbak az autóknál, ami a Toyotánál legalábbis
igazFOTÓ:
SZABÓ GÁBOR - ORIGO
Nagyobbak
és puritánabbak a kishaszonjárművek, ezek klasszikus furgonok
vagy platós teherautók is lehetnek, jellemzően olcsó és jól
dekorálható fehér színben. 3,5 tonna össztömeg alatti és
afeletti kivitelei szóba jöhetnek, ezúttal olasz vonalon maradva a
Fiat Ducato - Iveco Daily vonalon. A nagyobb teherbírású gépek
mind hátul hajtanak, oldalanként egy-egy ikerkereket.
Fontos tömeghatár jogsihoz és útdíjhoz
A
3,5 tonna nem csak azért vízválasztó, mert felette drága
C-kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni, de a nehézfiúk
az útdíjfizetést sem
ússzák meg, méghozzá a sztrádák mellett a kijelölt főutakon
sem.
Helyette
a jóval olcsóbb matricás rendszerben maradnaka
3,5 tonna alatti haszonjárművek, de azért így is többe kerül
furikázni velük, mint a személyautókkal: a D2 kategóriában a
heti matrica 5950, a havi 9560, az éves pedig 42 980 forintba
kerül, a megyei pedig egy tízezres. Ennyit kell fizetni egy emelt
tetős Ford Transit, egy Mitsubishi L200 pickup, de egy parányi Fiat
Panda Van után is.
A
vevőn múlik, hogy 3,5 tonnás kivitelben kéri-e az Iveco Daily-t.
Sokan igen, és túlpakolják, hiszen bőven bírja, de gond lehet a
közúti mérlegelésnél. Igaz, szökőévente egyszer van
ilyenFORRÁS:
IVECO
A
kishaszonjárműveket forgalmazó márkák számos raktérméretet
kínálnak, és a felépítményeknek is nagyon széles a spektruma,
attól függően, hogy munkásbrigádokat, fagyasztott árut vagy
lerobbant autókat akarnak szállítani. Több változatuk akár 7,5
tonnás változatban is futhat, a méretcsökkentésjegyében
sokszor ezek váltják ki az öreg IFÁ-kat is. E tömeghatár fölött
a klasszikus nagy teherautók (köztük a kiamionok) jönnek, a
sebességet és pihenőidőket
rögzítő tachográffal
- de ez más történet.
Hitelprogram pörgeti az eladásokat
A
válság éveiben nagyon visszaesett a kishaszonjárművek iránti
kereslet, a vállalkozások nem tudtak beruházni, fejleszteni
,a
korábban betervezett flottacseréket sem hajtották végre.
Genfben
mutatkozott be az új Peugeot Traveller. Ez a műfaj a célszerűségről
szól, a PSA konszern a Toyotával együtt fejlesztette, három
márkanéven kaphatóFORRÁS:
AFP/FABRICE COFFRINI
Állami
segítséggel a kishaszon-szegmens 2015-ben 2013-hoz képest 50
százalékkal bővült. Érdekes, hogy a növekedést idén az Euro
6-os normának való megfelelés hajthatja meg, a szeptemberben
érvényre jutó szigorítás előtt sok vállalkozás még Euro 5-ös
motorokkal szerelt, nagyobb károsanyag-kibocsátású, de olcsóbb
járművel cseréli le elhasznált kisteherautóját.
Már
háromféle méretben lehet Transit néven Ford áruszállítókat
kapni. Ez a legnagyobbFOTÓ:
KONCZ DÁVID - ORIGO
Az
előrehozott vásárlások közép, illetve hosszú távon a használt
piaci árakat is lenyomhatják. A pickupok iránti kereslet is nőtt
az nhp miatt, 22,17 százalékkal nőtt meg irántuk az igény.
Bár
a banki támogatás a használtra
nem vehető igénybe,népszerű
a külföldről behozott teherkocsi is. Tavaly mintegy ötezer
használt haszonjárművet állítottak a cégek forgalomba,
legtöbben Iveco Daily-t vettek.
Teherautót külföldről?
Gyakran
teszik fel a kérdést kezdő vállalkozók, hogy a külföldön cég
számára vásárolt jármű után visszaigényelheti-e
Magyarországon az áfát? Az áfa nem egységes Európában,
Németországban 19 százalék, Olaszországban 22 százalék,
Nagy-Britanniában 20 százalék, Romániában 24 százalék,
Belgiumban pedig 21 százalék az általános forgalmi adó.
A
használt haszonjárművek mellett szól, hogy nincs rájuk rgadó,
de régi L200-ból például nálunk is nagy a kínálatFORRÁS:
MITSUBISHI
Ha
a cég rendelkezik közösségi adószámmal, akkor nettó áron
vásárol, azaz itthon visszaigényelheti az áfát. A valóságban
ez a művelet egy kicsit bonyolultabb, hisz először be kell itthon
fizetni a 27 százalékot, majd ezt vissza lehet igényelni a
NAV-tól. De így sem nyújt azért rossz spórolási potenciált.
Egy a jelszó: tartós bérlet
Kishaszonjárműveket
főleg egyéni vállalkozók, kkv-k vásárolnak, de a nagyvállalatok
és az állam is jelentős szereplői ennek a piacnak. Utóbbiak
főleg flottában vásárolják és üzemeltetik ezeket, azaz
legtöbbször az operatív lízinget választva a futamidő végén
nem kerül hozzájuk a jármű, hanemhavidíjat
fizetnek, és mindenféle szolgáltatást megkapnak.Kisebb
cégeknek megérheti akár egy-két járművet is bérelni. A
lízingcégek olcsón jutnak egy-egy haszonjárműhöz, amelyet így
kedvezőbb áron adnak tovább bérleti konstrukciókban.
Egyre
több vállalkozó vásárlás helyett már lízingben
gondolkodikFORRÁS:
CITROEN
Ezekhez
számos szolgáltatás is jár: a szokásos szerviz mellett,
téli-nyári gumi cserét és asszisztenciát is kaphatnak az
ügyfelek. A kkv-knál komoly előny, hogy nem áll a cég pénze a
járműben, és az sem elhanyagolható, hogy a finanszírozás a
nettó ár és a futamidő végi maradványérték különbözetét
teszi ki.A
cégek a havi díj áfáját visszaigényelhetik a céges használat
arányában.
Egyre
több vállalkozó vásárlás helyett már lízingben
gondolkodikFORRÁS:
CITROEN
Ezekhez
számos szolgáltatás is jár: a szokásos szerviz mellett,
téli-nyári gumi cserét és asszisztenciát is kaphatnak az
ügyfelek. A kkv-knál komoly előny, hogy nem áll a cég pénze a
járműben, és az sem elhanyagolható, hogy a finanszírozás a
nettó ár és a futamidő végi maradványérték különbözetét
teszi ki.A
cégek a havi díj áfáját visszaigényelhetik a céges használat
arányában.
Márpedig
egy teherautónál a magánhasználat kevésbé jellemző, így a
leírás is nagyobb. Aki ragaszkodik a futamidő végén a kocsihoz,
a zárt lízing konstrukciót választhatja, itt alacsonyabb a
bérleti díj.
A
szocializmusban sokáig egyáltalán nem juthattak magánszemélyek
furgonhoz vagy mikrobuszhoz. Aztán a használt állami kocsikkal sok
maszek jól jártFOTÓ:
KARNER MIKLÓS/RETRO MOBIL
Nyílt
lízinget elsősorban azért választanak, mert az áfamegfizetése
így a futamidő alatt egyenletesen történhet, és nem egy összeg,
a futamidő elején. Ezen kívül a nagy flottavásárló ügyfelek
is ezt a konstrukciót kedvelik, bevált szokás, hogy a futamidő
végén az importőr a maradványértéken megvásárolja a furgont,
amit beszámít egy új jármű finanszírozásába és így kezdődik
minden elölről.
A
lízing átlagos futamideje 40-45 hónap,a
finanszírozás devizaneme attól függ, hogy van-e euró bevétele a
cégnek. Ha van, akkor euró, ha nincs, akkor marad a jó öreg
forint.
Íme,
az idén január-februárban eladott kishaszonjárművek toplistája
a Datahouse adatai alapján:
- Ford Transit: 309 db
- Fiat Ducato: 286 db
Ford
Transit Custom: 194 db
- Toyota Hilux: 172 db
- Renault Master: 143 db
- Ford Ranger: 143 db
- Peugeot Boxer: 127 db
- Dacia Dokker Van: 123 db
- Citroen Jumper: 115 db
- Fiat Doblo Cargo: 99 db
Bonyodalmak a menetlevéllel
A
jármű beszerzési ára a számviteli szabályoknak megfelelően az
értékcsökkenéssel leírható. Fontos tudni, hogy
költségelszámoláshoz külön útnyilvántartást kell vezetni,
kötelező az üzemi célú futás kezdő és záró kilométeróra
állását feljegyezni. Költség csak ez után számolható el,
kivéve, ha a járművet kiküldetési rendelvénnyel használják,
és költségtérítést fizetnek.
Van mit töltögetni minden elindulás előttFORRÁS: ORIGO
Sokaknak
örömhír, hogy a haszonjárművek után nem kell cégautóadót
fizetni, tehát itt is spórolhat a vállalkozó. De mi van a privát
utakkal? Menetlevél alapjánel
kell különíteni a hivatalosat a magáncélú használattól.Ezt
egyszerűen úgy tehetjük meg, hogy a kötelezően kitöltendő
megtett útvonal mellé bevéssük a „magánút” megjegyzést,
vagy egyszerűen az áru tömege, jellege rovatba odaírjuk, hogy
nulla. Ha nem egyedül utazunk, akkor úgy járunk el szabályosan,
ha felírjuk az útitársaink nevét is.
Már-már személyautós komfort jellemzi az áruszállítókat, de mindig egy lépéssel az aktuális családi kocsik mögött járnakFORRÁS: CITROEN
A
menetlevél kitöltése akkor is kötelező is, ha éppen nem
szállítunk árut, különben százezres bírságba szaladhatunk
bele. Ez pillanatnyi kényelmetlenség, de idővel megszokjuk, hogy
indulás előtt nyúlunk a kesztyűtartóba, előkaparjuk a tollat és
kitöltjük a rubrikákat. Fel kell mindig írni az üzembentartó
megnevezését és székhelyét, a gépjárművezető nevét, a jármű
rendszámát és annak telephelyét is.
Szigorú
számadású nyomtatványnak minősül,így a
sofőr köteles mindig kitölteni és az aláírásával
hitelesíteni. Szerencsére elektronikus formában is vezethető,
mégis csak a 21. században járunk.
Lehet magánautó is, de minek?
Úgy
okoskodik az állam, hogy a magánhasználat után a járművet
vezető munkatársnak bevétele keletkezik, ami után személyi
jövedelemadót és járulékot kell fizetni. Ráadásul a
haszonjárművel intézett családi kiránduláson vagy bevásárláson
elégetett a gázolaj után áfa fizetési kötelezettség
keletkezik. Ilyenkor az adó alapja az a pénzben kifejezett összeg,
amely a szolgáltatás nyújtójánál a teljesítéshez kiadásként
felmerült.
Nem
árt ügyesen osztani-szorozni, vagy jó könyvelőt tartani.
néhány
különleges esettől (veterán katonai jármű, vadász pickup)
eltekintve. Meg aztán minek a teherautó, ha nem is vállalkozunk?
Ez
kimeríti a magáncélú használatot: eleve motrszállításra
épített VW T4 hobbiautóFORRÁS:
VOLKSWAGEN
A
menetlevéltől csak akkor szabadulhatunk meg, ha a teherautó
tartósan magán-, és nem céges használatban van. Ebben az esetben
nem kell adminisztrálni, viszont így az elérhető megtakarítások
is drasztikusan csökkennek, úgyhogy nem igazán éri meg a
személyautónál nehézkesebb, keményebb rugózású, zajosabb és
többet fogyasztó haszonjárművel járni,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése