És
mi csatlósok nyaljuk mindenkinek a seggét !!!
Kis magyar körbetartozás: késve (sem) fizetnek
A cégek egymás
közötti fizetési késedelme a magyar gazdaság egyik rákfenéje.
Érintett benne szinte minden hazai gazdálkodó szervezet: romokban
van a gazdaság mûködéséhez szükséges elemi közbizalom,
lehetetlen a normális gazdálkodás.
Magyarország
10,2 millió lakosára több mint 1,6 millió vállalkozás, 97
százalékban kis- és családi vállalkozás jut. Közülük
azonban becslések szerint 900 ezer csak papíron mûködik, a
gazdaságilag ténylegesen aktív, hitelképes vállalkozások száma
legföljebb 40-60 ezerre tehető. Ezt a becslést támasztja alá az
is, hogy a 2007-ben leadott 317 938 darab mérlegbeszámolóból
119 014 volt nullás vagy veszteséges.
Huzakodnak rajta
Az elmúlt évben
az APEH által vizsgált 8000 cégből 797 nem volt meg már az első
ellenőrzés időszakában sem, azaz feltételezhető, hogy minden
tizedik céget fiktív számlázásra, áfa-csalásra alapítottak.
A nem mûködő, felszámolás alatt lévő cégek az APEH-hel
szemben 1057 milliárd forint tartozást halmoztak fel. A 2008-ban
felszámolás alá került összes cég 2007. évi mérlegében 242
milliárd forint (négy Megyeri híd árának megfelelő) szállítói
kötelezettség szerepelt. Ezek után nem meglepő – fogalmazott
egy közelmúltban rendezett konferencián Csatlós
Csilla kintlévőség-szakértő, a Direktinfo Kft.
ügyvezetője –, hogy a felszámolási eljárások kétharmadában
nem lehet kielégíteni a hitelezői tartozásokat.
A gazdasági
válság következtében – idézte a korbetartozás.hu adatait
Csatlós Csilla – idén jelentősen nőtt a beszállítóiknak
határidőre nem fizető vállalkozások száma. Az év első
félévében 2,1 millió cégváltozást regisztráltak
Magyarországon; 5500 céget függesztettek fel, és 5100 tûnt el.
Ám a tapasztalatok szerint a magyar vállalkozások annak ellenére
szinte első szóra bizalmat szavaznak partnereiknek, hogy a
felszámolt cégek minden 100 forintnyi tartozásából legföljebb
50 fillér jut a hitelezőknek.
Csődmoratórium
védelmében
Ezen az állapoton
volna hivatott változtatni a csődtörvény nemrégiben elfogadott
módosítása, amely – tartja Ember Csaba, a
Deloitte-tal együttmûködő Ember, Drabos és Szarvas Ügyvédi
Iroda ügyvédje – egyszerûsíti és ésszerûbbé teszi a
csődeljárás általános szabályait. Becslések szerint –
mondta – ma Magyarországon a bejelentett hitelezői igényeknek
mindössze 1–10 százaléka térül meg a jogerősen befejezett
felszámolási eljárások során. Ez az alacsony mutató nehéz
döntés elé állítja a hitelezőket, hiszen rendkívül kicsi az
esélye annak, hogy egy esetleges felszámolási folyamat végén,
valaha a pénzükhöz jutnak.
Ember
Csaba; Ember, Drabos és Szarvas Ügyvédi Iroda
A válság következtében
kialakult nehéz gazdasági környezetben a legkedvezőbb megoldást
a hitelező és az adós szempontjából is a restrukturálás
jelentheti, amely eljárás elterjedése előtt a mostani
törvénymódosítás igyekszik megnyitni az utat – tette hozzá.
A csődeljárás
célja, hogy a piaci nehézségekkel küzdő gazdálkodók egy
bíróság előtti csődeljárás keretében és csődvédelem
birtokában kíséreljék meg mûködésük újraszervezését,
adósságaik rendezésére pedig a hitelezőkkel olyan megállapodást
kössenek, ami elkerülhetővé teszi a felszámolásukat. Mindeddig
mégis az volt a jellemző, hogy a csődeljárást a cégek a
gyakorlatban nem alkalmazzák: nem biztosítja azt az automatizmust,
amely szükséges lenne egy sikeres, a csődszabályok keretein
belüli restrukturálás vagy reorganizáció lefolytatására. Az
eddigi szabályozás alapján ugyanis a hitelezők meghatározott
hányadának a hozzájárulása kellett ahhoz, hogy az adós
társaság fizetési moratóriumot kapjon. Ezt a tendenciát
támasztja alá az a statisztika, amely szerint az elmúlt
időszakban évente csupán körülbelül 15-25 csődeljárás
indult, szemben a megindított mintegy 5000-8000 felszámolási
eljárással.
Az ősztől
hatályos új törvény bevezeti az automatikus fizetési haladék
intézményét. A csődmoratórium – amely időszak alatt
főszabályként tilos a hitelezők számára kifizetéseket
teljesíteni, illetve az adós ellen nem is lehet igényeket
érvényesíteni – a csődeljárás elrendelésétől kezdve
csődvédelmet jelent az adósnak a hitelezők
követelésérvényesítésével szemben. A moratórium – fûzte
hozzá – meghosszabbítható; végső határideje egy év. Ez az
időszak akár egy nagyvállalkozás és annak valamennyi hitelezője
számára is elegendő lehet a csődeljárás befejezetté
nyilvánításához úgy, hogy közben a csődeljárás célja is
megvalósult.
Ember Csaba
ugyanakkor megjegyezte: csak a módosítás hatályba lépését
követően válik mérhetővé, hogyan hat a felszámolási
eljárásokra.
A
törvénymódosítás több helyen a felszámolási eljárást is
módosította. Új elem az is, hogy felszámolási eljárás esetén
a felszámolót elektronikus rendszer választja ki véletlenszerûen,
nem pedig a bíró jelöli ki.
A felszámoló
kiérkezéséig azonban – jegyezte meg Csatlós Csilla – az
adósoknak ezer módjuk van a felszívódásra, vagyis a szeptember
1-jétől életbe lépő csődtörvény nem alkalmas a
vagyonkimentés megakadályozására egy felszámolás alá került
cég esetében, és aligha eredményezi majd a csődök számának
emelkedését, több hitelezői igény kielégítését.
Kezdeti
bizalmatlanság
Mindazonáltal a
jogalkotók – bár talán elefántcsonttoronyban ülve – tettek
egy lépést, de vajon mit lépnek a gazdaság szereplői? A
kintlévőség-szakértő szerint a magyar vállalkozásokra
jellemző, hogy a forgalom, nem pedig a profit maximalizálására
törekednek. Alighanem ennek tudható be, hogy nem elég gyanakvóak
partnereikkel szemben. Magyarországon – mondta – alig minden
századik cég ellenőrzi a céginformációkat, mielőtt
kiszolgálja a vevőit. Holott a számvitelről szóló 2000. évi
C. törvény 154. paragrafusának értelmében minden kettős
könyvvitelt vezető vállalkozó – beleértve a külföldi
székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepét is –
köteles az éves beszámolóját letétbe helyezni és közzétenni.
Feltáratlan csalások |
Az esetek kétharmadában nem formális kontroll,
hanem a munkavállalóktól vagy más személyektől származó
tippek, illetve a puszta véletlen vezetett a csalások nyomára
az Egyesült Államokban. Ámon Gábor, a
gazdasági visszaélésekkel foglalkozó FRM Magyarország Kft.
ügyvezető igazgatója szerint hazánkban nagyobb lehet a
felderítetlen esetek száma, és különösen megnő a csalásra
való hajlandóság az elbocsátásokkal, a felértékelődött
devizahitelek törlesztőrészleteivel és a csődbe ment kis- és
középvállalkozásokkal terhelt magyar gazdaságban.
|
Ám ez az oldal
sem ad mindenre kiterjedő képet; a hatályos cégadatokon, a
lényeges pénzügyi mutatókon, a követeléskezelési rendszer
adatain kívül a lekérdezett cég ügyvezetőjének,
tulajdonosainak egyéb érdekeltségeit, az azok ellen folyó
esetleges eljárásokat a korbetartozas.hu-ról lehet beszerezni.
Erre sem
feltétlenül volna szükség, ha a vállalkozások a
vevőnyilvántartásban nem csupán a partner cég ügyvezetőjének
elérhetőségét rögzítenék (nyilván őt lesz a legnehezebb
utolérni, ha kintlévőség keletkezik), hanem a közvetlen
kapcsolattartót: kereskedelmi, pénzügyi vezetőt is. A
vevőadatlapra fel kell vezetni, hogy a vevő milyen átutalásos
kerettel tudna dolgozni, milyen fizetési határidőt tud vállalni,
hol használják fel az árut, szolgáltatást.
A vevő –
emlékeztetett Csatlós Csilla – ma nem terméket vesz, hanem
hitelt; azt nézi, milyen határidővel mekkora összeget vihet el.
Sajnálatos tapasztalat az is, hogy a kintlévőségek 80 százaléka
nem új, hanem régi vevők nyomán keletkezik. Ha elfogadjuk, hogy
a bank hitelfelvételkor kéri a cégkivonatot, a nullás
adóigazolást, az üzleti tervet, az ügyvezető
kezességvállalását, az ingó és ingatlanbiztosítékokat, az
árbevétel-engedményezést, miért kellene szemérmesebbeknek
lenniük partnereikkel szemben a vállalkozásoknak?
Csatlós
Csilla, Direktinfo
Régi ügyfeleknél –
mondta – számon kell tartani, volt-e lejárt tartozása, van-e
negatív piaci hír róla, stabil megrendelő-e (vagy olykor a
versenytárshoz pártol, ott hagyva kifizetetlen tartozását),
volt-e ellene APEH-eljárás, módosult-e az utóbbi egy évben a
cég, van-e a tulajdonosai birtokában másik, hasonló tevékenységû
vállalkozás, van-e ellene per folyamatban.
Bár a leírási
veszteségek 80 százalékát a meglévő vevőkör okozza, az új
vevőkkel szemben sem árt az óvatosság, az utóbbi hónapokban
ugyanis nőtt a nem tisztességes szándékkal érkezők száma. Új
vevőknél érdemes utánanézni a referenciáknak, informálódni a
korábbi és meglévő beszállítóknál, megszondázni a piacot,
ellenőrizni, volt-e ellene APEH-eljárás, van-e ellene per
folyamatban, utánanézni, módosult-e az utóbbi egy évben a cég,
van-e a vezetés tulajdonában hasonló profilú vállalkozás
(amelybe kimenthető a vagyon), feltérképezni a tulajdonosi,
ügyvezetői kört. A tárgyalóasztal mellett is lehet ügyes
kérdésekkel hasznos információkhoz jutni a cég létszámáról,
vagyonáról, jövőbeni munkáiról, arról, ismeri-e a partner a
konkurenciánkat, lízingeli-e vagy vette az autót, amellyel
érkezett.
A nehéz
gazdasági helyzet miatt nő azoknak a száma, akik akarnak, de nem
tudnak fizetni, és azoké is, akik nem is szándékoznak, ezért
meg kell különböztetni a fizetési szándékot és képességet –
fûzte hozzá. A fenyegetés azonban nem jó taktika: ha új üzleti
kapcsolatba kényszerítjük a nem fizető vevőt, azzal
valószínûleg a pénzünknek is búcsút mondunk.
Szent tehenek
és egyéb vevőfajták
Idén számos
hazai vállalkozás emelte a korábbi 60 napról 90-re a
számlafizetési határidőt, önként támogatva ezzel a
beszállítóit ahelyett, hogy behúzta volna a féket. Különösen
erős présben vannak Magyarországon az agrárium gyakran 90 napos
fizetési határidőt lenyelni kénytelen vállalkozásai, hiszen 30
nap bőségesen elegendő arra, hogy aki akarja, felszámolja és
nyomtalanul eltüntesse vállalkozását.
Időben
csupán minden tizedik-huszadik számlát egyenlítik ki
Másfelől viszont továbbra
is gyerekcipőben jár a követeléskezelés: kevés cégnél van
követeléskezelési szabályzat, így például azt sem lehet
meghatározni, ki a felelős azért, ha a munkaadójától megválni
készülő üzletkötő búcsúzóul régóta nem fizető vevővel
köt tetemes értékû üzletet. A követeléseket – hangsúlyozta
Csatlós Csilla – nem elegendő hetente egyszer átfutni; ma
különösen fontos a napi szintû áttekintés.
Hibás
döntésekhez vezethet, ha a kereskedelmi érdekek előtérbe
helyezésével figyelmen kívül hagyják a negatív piaci
információkat, ha túl szigorú hitelezési gyakorlatot
folytatnak, vagy ha készpénzes fizetésre kényszerítik az új
vevőt – ez utóbbi a tapasztalatok szerint semmiféle garanciát
nem jelent a későbbi fizetési készséget illetően.
A fizetési
szándék csak komoly tapasztalattal mérhető fel, a fizetési
képesség viszont általában objektív és mérhető. A legnagyobb
kockázatot mindig a „szent tehenek” (kedvencek, régi cimborák)
hordozzák, de veszélyesek az egyetlen kiemelt projektre szerződő
partnerek és a teljesen frissen bejegyzett cégek is: előbbieknél
rendszerint veszélyesen hosszú a fizetési határidő, az
utóbbiaknál az ellenőrzést kell távolról kezdeni.
Futni a pénz
után
Magyarországon
ma a kibocsátott számlák alig 5–10 százalékának ellenértéke
érkezik meg napra pontosan. Ezeket az ügyfeleket meg kell
becsülni, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy a
követelésmenedzsment a számla fizetési határnapján kezdődik.
A nem fizetőket sem kell azonban elmarni magunktól. A legnagyobb
szállítóknál a személyes találkozó, a figyelmeztetésre
rendesen fizető vevőknél egy-két telefon, esetleg egyenlegközlő
levél lehet az első, udvarias lépés, nagyobb nyomásra
fizetőknél tértivevényes felszólító levelet érdemes küldeni.
A
követeléskezelés kultúrájához a következetesség is
hozzátartozik. Ha az egyenlegközlő levélre nem érkezik válasz,
szigorúbb hangvételû levelet kell postázni, de a
leghatékonyabbnak a Direktinfo ügyvezetője a telefonos behajtást
tartja. Tízmilliárd forintnyi követelésállományt vizsgálva a
cégnél úgy találták, az első telefonos egyeztetés után 76
százalék bizonyult standard követelésnek, amellyel más gond
nincs, csak a késedelem, és ha a követeléskezelő megfelelő
hangot üt meg („talán elrontottunk valamit, nézzük meg együtt
a számlát”), akkor arra az adósok több mint 99 százaléka
pozitívan reagál.
Építőipari klaszter |
Tavaly ősz óta az építőipar szereplői még jobban ki
vannak téve a nemfizetésnek és a körbetartozásnak. A hatások
kivédésére klasztert hoz létre alvállalkozóival a jelenleg
például a Ferihegyi repülőtér bővítésén dolgozó
KÉSZ-csoport. A klaszter keretében a beszállítóit
minősíti, megrendelőivel szemben pedig olyan bankgaranciát
köt ki, amilyet az alvállalkozóival alkalmaz. A bankgarancia
alkalmas arra, hogy a megrendelő mondvacsinált kifogásai
esetén is pénzéhez jusson a fővállalkozó, és abból
kifizethesse az alvállalkozóit. |
Vészhelyzet
akkor van, ha a vevő letagadja magát, kinyomja a telefonját, nem
veszi át a levelünket. Ilyenkor ideje személyesen felkeresni. Ha
a piacról olyan hír érkezik, hogy a vevő eljárás alá került
más tartozás miatt, jó lesz pótlólagos biztosítékokat
beszerezni. Ha a vevő jelzi, hogy nem tud fizetni, célszerû
átütemezésről, részletfizetésről, fizetési haladékról
tárgyalni vele, kellő biztosítékok mellett.
Más a helyzet
akkor, ha a cég áthelyezéséről, tulajdonosi körének
változásáról, értékesítéséről szerzünk hírt. Amennyiben
a tulajdonos offshore cég lesz, vagy az új címen nincs épület,
szinte semmi remény a tartozás behajtására.
Vannak
módszereik
A Juri§tas
Követeléskezelő ügyvédei szerint a külső, azaz az adóssal
gazdasági és személyes kapcsolatban nem álló
követelésbehajtásra specializálódott cég igen jelentős
szerepet játszik a fizetési hajlandóság fokozásában.
Statisztikáik szerint – 90 napon túli követelések esetén –
az ügyfél által történő felszólításokra az adósok
mindössze 12,18 százaléka, míg a követelésbehajtásban jártas
cég felszólításaira az adósok 64,35 százaléka egyenlíti ki
maradéktalanul tartozását.
„Cégünk
alapelve, hogy az adóst személyesen felkeresve – amennyiben az
adminisztratív behajtás eredménytelen lenne –, az első
meglepetését kihasználva előnyösebb pozícióban tudjuk a
megbízó érdekeit képviselni” – ismerteti munkamódszereit
egy behajtó cég.
A meglepetést
környezettanulmány készítésével ötvözik a cég szakemberei,
akik közül sokan a rendőrség hivatásos állományában
teljesítettek korábban szolgálatot, továbbá többen
rendelkeznek magánnyomozói képzettséggel, illetve
helyismerettel. „Feladatuk, hogy az adóst meggyőzzék – nem
pejoratív értelemben – a fizetésről, felvilágosítsák a
nemfizetés következményeiről. Helyszínen részletfizetési
megállapodást kössenek, készpénzt átvegyenek, információt
gyûjtsenek az adós vélhető anyagi és életkörülményeiről,
környezettanulmányt készítsenek” – ismerteti munkatársait
az összegtől függően 12–25 százalék jutalékért és fix
ügykezelési díjakért dolgozó cég magát megnevezni nem kívánó
vezetője.
Minden szinten
szinte minden
Nem egy eset
jelzi – a legutóbbiak egyike a Notebook.hu felszámolása volt –,
hogy a hazai informatikai ágazat is szenved a körbetartozástól.
A megbízhatatlan ügyfelek kiszûrésére a szállítók és
nagykereskedők zöme csatlakozott a korbetartozás.hu online
vevőmonitoring-rendszerhez.
Stabilabb
helyzetben vannak azok a nagyobb disztribútorok, amelyek
hitelbiztosítókkal kötöttek szerződést. A hitelbiztosítók
nem csak információt tudnak adni a viszonteladókról, de ha azok
valamelyike nem fizet, bizonyos mértékû kártérítést is
nyújtanak – hallottuk Kisuczki-Tóth Mártától, a
Ramiris értékesítési vezetőjétől. A kis viszonteladóknak
viszont nemigen áll módjukban hitelbiztosítóval biztosítani a
cégüket: ha partnerük nem fizet időben, könnyen csődöt
mondhatnak.
Virágh
Attila, RRC
Minden szinten szinte minden
előfordulhat: rengeteg olyan it-beruházás van, amelynek az alapja
építőipari beruházás, ezért az ottani körbetartozások az
it-beruházást is érintik – mondta Virágh Attila, az
RRC cégvezetője. Néha a végfelhasználói büdzsé kimerülése,
néha a devizamozgások csúsztatják a fizetést. Az ezeknek kitett
viszonteladók rendszerint maguk is pénzzavarba kerülnek, ami
miatt a nagykereskedőknek komoly kreditkontrollt kell alkalmazniuk
a viszonteladókkal szemben, ahogy a viszonteladók is kénytelenek
jobban ellenőrizni végfelhasználóikat.
A fogyasztói
elektronikában vált először tapinthatóvá a keresletcsökkenés,
amire az RRC azonnal reagált. A nagyobb beruházásoknál is
előfordul csúszás, de nem hónapokban vagy félévekben mérhető
– mondta a cégvezető, aki szerint a körbetartozás
Magyarországon akutabb probléma, mint a térség más országaiban.
Ezzel magyarázható, hogy a kelet-európai országokban mûködő
cégcsoport tagjai közül éppen Magyarországon vezették be a
legszigorúbb hitelkontrollt.
Bár az RRC is
tagja az online monitoringrendszernek, a cégvezető szerint egyre
nehezebb kiszûrni a nem fizetők közül azokat a vállalkozásokat,
amelyek csak a banki hitelfeltételek szigorodása miatt késnek, és
amelyek próbálják „utolsó mentsvárként” a disztribútorokat
igénybe venni. Ezek az RRC tapasztalatai szerint főleg a kis
alaptőkével létrehozott, ezért a magyar jog kiskapuit
kihasználva könnyen megszüntethető viszonteladók; utánuk csak
a tartozások maradnak.
Az RRC
viszonteladói között is akad több ilyen, például pda-k
forgalmazására létrehozott vállalkozás, amely ellen ma már
csődeljárás folyik – megszûnésükhöz a kereslet visszaesése
vezetett. Az RRC azonban a kétes követelések behajtását még
időben elkezdte, ezért Virágh Attila becslése szerint a
kintlévőségek körülbelül kilenctizedéhez hozzá fognak jutni.
Nemes
Dániel, a Biztributor ügyvezetője szerint az
informatikai kereskedők számára az uborkaszezont követő hónapok
lesznek a legkritikusabbak. Várhatóan több cég is be fog dőlni
– mondja –, és kérdés, kiket rántanak magukkal.
Keletről nyugatra, nyugatról
keletre
A
XXI. század a geopolitika diadalának évszázada. A globalizálódó,
globalizálódott, multinacionálissá vált világban közhelyként
hat, hogy minden mindennel összefügg. Ém éppen azért, mert
közhelyről van szó, igaz a fenti állítás.
1. Bevezetés
A
XXI. század a geopolitika diadalának évszázada. A globalizálódó,
globalizálódott, multinacionálissá vált világban közhelyként
hat, hogy minden mindennel összefügg. Ém éppen azért, mert
közhelyről van szó, igaz a fenti állítás. Az országok és
nemzetek interdependenciában élnek, s ez szükségessé tesz
bizonyos új szemléletmódot a geo-és külpolitikát illetően.
Jelen
írásunk célja, hogy egyfajta új szemléletmódot keressen az
európai geopolitika és külpolitika irányait és összefüggéseit
illetően. Napjainkban divatossá vált gyakorta keverni történeti,
politológiai és politikai fogalmakat e téren, gyakran átfedésbe
hozni azokat egymással, időnként keverve egymással a definíciókat
is; mindez igazolni látszik azt a felfogásunk, mely szerint szükség
van bizonyos szempontok tisztázására a kérdést illetően, s
felvetődik új, eddig nem tárgyalt viszonyrendszerek vizsgálata
is.
Hangsúlyozzuk
azonban, hogy dolgozatunk, mint minden hasonló írás, alapvetően
modelljellegűnek tekinthető; nyilvánvaló tehát, hogy számolni
kell bizonyos hiányosságokkal mondandónkat illetően ( hiszen a
modell fogalmának lényege éppen az, hogy pusztán egyfajta
viszonyítási keretet jelent az adott vizsgálat tárgyának, nem
azonos azzal! ) , másfelől, írásunk témájának lényegéből
adódóan bizonyos szempontokat, melyeket nem ítéltünk
relevánsnak, figyelmen kívül hagytunk.
Elemzésünk
alapvetően Európa-és Magyarország-központú elméleti, történeti
és politikai szemléletmódot tükröz, ami érthető, hiszen
Magyarország, lévén a földrajzi Európa része, elsősorban az
öreg kontinens eseményeiben, viszonyaiban érintett.
2. A fogalmi rendszer tisztázása
Amint
azt a Bevezetés-ben
említettük, napjainkban bevett gyakorlattá vált különféle
politikai írásokat illetően, a különféle fogalmak és
definíciók egymással átfedésbe hozatala, valamint bizonyos
definíciók keveredése. Ez bizonyos mértékig természetesen
elfogadható, lévén, hogy pl. a történettudomény és a
politológia, vagy éppenséggel a szociológia és a földrajz
egymással szoros összefüggésben, mondhatni rokoni viszonyban álló
tudományágak. Hangsúlyozni kell azonban, hogy meglátásunk
szerint egy vizsgálati modell létrehozása olyan komplex
összefüggésrendszert jelent, amelynek kereteit a lehetőségekhez
képest a legegzaktabb módon kell kijelölni. Ez teszi ugyanis
lehetővé a lehető legpontosabb vizsgálat lefolytatását, s ennek
első lépése azon fogalmi rendszer tisztázása, mely a továbbiak
során meghatározó szerepet játszik elemzésünk szempontjából.
A
geopolitika viszonylag fiatal tudománynak tekinthető. Valamikor a
19-20. század fordulóján vette kezdetét kialakulása,
elsősorban R.Kjellén (
1864-1922 ) svéd és F.Ratzel (
1844-1904 ) német társadalom-és földrajztudósoknak
köszönhetően. Kjellén az
államok kialakulását és fejlődését, belső és egymás közti
viszonyait alapvetően földrajziszempontok
mentén jellemzi (1). Véleménye szerint egy adott állam nemzetközi
politikában betöltött szerepét, illetőleg történeti fejlődését
alapvetően az adott állam földrajzi elhelyezkedése, geográfiai
viszonyai határozzák meg ( jóllehet magának az államnak, mint
társadalomszervező rendszernek a fogalmával, kialakulásával alig
érintőlegesen foglalkozik ). Amint azt említettük, a geopolitikai
tudomány kialakulásának folyamatában fontos szerepet
játszott F.
Ratzel, elsősorban
"Politikai földrajz" c. művével (2). Ratzel ugyanakkor
már nem pusztán földrajzi, hanem antropológiai és etnikai alapon
is vizsgálja az államoknak a nemzetközi politikában betöltött
szerepét.
A
társadalomtudományoknak a 20. század elején, és különösen
annak közepe táján bekövetkezett robbanásszerű fejlődésével
együtt járt a geopolitika tudományának nagyarányú fejlődése
is. Természetesen e helyütt nem vállalkozhatunk arra, hogy e
napjainkra már igencsak szerteágazóvá vált tudomány
fejlődéstörténetét bemutassuk. Ugyanakkor, pusztán a példa
kedvéért, és a geopolitika szerteágazóságának szemléltetésére,
mindenképpen meg kell említenünk három, az utóbbi évtizedekben
meghatározó szellemi irányzatot e téren.
Z.
Brzezinski (
1928 - ) alapvetően játékelméleti megközelítéssel kívánja
megragadni gondolatrendszerében a geopolitika mibenlétét (3).
Elképzelése szerint a világ nem egyéb, mint egy olyan játéktér,
ahol zérus összegű játszmák zajlanak a különböző politikai
szereplők között ( ez alatt kizárólag államokat értve ).
Véleménye szerint a geopolitika lényege mindig az, amit az éppen
aktuálisan domináns világhatalom annak tekint, s e tekintetben
nyilvánvalóan az Amerikai Egyesült Államok világelsőségét
helyezi előtérbe ( bár meg kell jegyezni, hogy e két utóbbi
gondolatot nyíltan nem hangoztatja művében, mégis, a
gondolatmenetéből világosan következik ).
F.
Fukuyama (
1952 - ) gondolatmenetében immáron túllép az előzőekben
felsoroltakon (4). Meglátásának lényege az, hogy a szónak az
eddigi ( ? ) értelmében vett történelem a hidegháború
befejeztével végetért, s a liberális demokráciának és a
liberális piacgazdaságnak a szovjet típusú rendszerek felett
aratott győzelmével a különböző világ-és társadalmi
rendszerek és ideológiák közti küzdelem végetért. Mindebből
fakadólag ( bár ezt művében nem fejti ki, ám, a fukuyama-i
paradigmát továbbértelmezve ) a geopolitika lényege a történelem
további menete során nem lesz más, mint a fentebb már említett
liberális demokrácia kiteljesedése, középpontba állítván az
egyén, az individuum és a társadalom szabadságának fogalmát.
Végül,
de természetesen semmiképpen sem utolsósorban, mindenképpen meg
kell említeni S.
P. Huntington (
1927 -2008 ), mint a legutóbbi évtizedek egyik legnagyobb hatású
geopolitikai szerzőjének a nevét. Fő művében (5) a
világtörténelmet az egyes civilizációk közti szüntelen
küzdelem folyamataként jellemzi, ennek politikai vetületeként
kezelve a geopolitikát és a nemzetközi politikai színteret.
Nézeteinek rendszere tulajdonképpen egyfajta kultúrantropológiai
megközelítésnek is tekinthető a kérdéskört illetően, hiszen
véleménye szerint a civilizációk, amelyek nem mások, mint a
legmagasabb szintű kulturális szerveződések, éppen kulturális
különbözőségük okán kerülnek egymással folyamatosan
konfliktusba, s ezen konfliktusok határozzák meg folyamatosan az
éppen aktuális világtéképet.
Természetesen
a fentebbi felsorolás meglehetősen hiányos és eléggé sematikus
is. Szólhattunk volna még az 1950-es, 1960-as évek geopolitikai,
politikai földrajzi elméleteiről, vagy éppenséggel a különböző
totalitárius világnézeti rendszerek geopolitikai magyarázatairól
is. Célunk azonban az eddigiek során elsősorban, amint azt már
említettük, a geopolitikát, mint nézetrendszert jellemző
sokszínűség bemutatása volt, mintegy alátámasztva azon
nézetünket, mely szerint szükség van egy, a korábbiaknál
koherensebb meghatározásra, és a korábbiaknál egzaktabb
fogalomkör kialakítására a geopolitikát illetőleg. Látható
ugyanis az előzőekből, hogy a geopolitikának, mint fogalomnak,
többféle szempontrendszer szerinti megközelítése létezik: a
földrajzi adottságoktól kezdődően, a játékelméleti
elképzeléseken keresztül a filozófiai liberalizmuson át egészen
a kultúrantropológiai megfontolásokat előtérbe helyező
szemléletrendszerig. Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy a
geopolitikának, mint fogalomrendszernek eddig nem született
konkrét, precíz meghatározása. Egyik elsődleges feladatunk tehát
a továbbiakban a modellünk felállításához nélkülözhetetlen
alapfogalom, a geopolitika
fogalmának a meghatározása.
Valamennyi,
eddig felvázolt geopolitikai nézetrendszer alapvető jellemzője
volt, hogy bizonyos nemzetközi szereplők ( elsősorban államok,
illetve Fukuyama esetében
politikai és gazdasági ideológiák, valamint Huntington esetén
civilizációk ) egymás
közti kapcsolatát írja le. Továbbmenve, valamennyi fent
felsorolt elméleti irányzat a geopolikát ezen kapcsolatok
eredőjeként, annak mintegy a világra vonatkoztatott
leképeződéseként fogja fel. Világos tehát, hogy saját
definíciónk felállításakor ezen szempontok figyelembevételével
kell cselekednünk. Véleményünk szerint tehát a
geopolitika meghatározott viszonyrendszer, melynek keretei között
a nemzetközi szereplők egymáshoz viszonyítva alakítják a
regionális és világpolitikában elfoglalt különböző
pozícióikat.
Mivel
azonban definíciónk szerint a geopolitika nem más, mint egyfajta
viszonyrendszer, ez utóbbi fogalom természetéből fakadóan meg
kell állapítanunk, melyek azok a tényezők, melyek e
viszonyrendszer értelmezési kereteit, egyszerűbben fogalmazva
a geopolitika
tényezőit jelentik.
Meglátásunk
szerint öt
fő geopolitikai tényezőről beszélhetünk, melyek
a következők:
- geográfiai-földrajzi
potenciál :
egy adott nemzetközi politikai szereplőnek geopolitikai téren
elfoglalt helyzetét illetően egyik alapvető jelentőséggel bíró
jellemzője a földrajzi elhelyezkedése ( amint arra már
utaltunk, R.Kjellén és F.Ratzel ez
irányú vizsgálataival vette kezdetét a geopolitikai
tudomány fejlődése. Nyilvánvaló ugyanis, hogy amennyiben pl. egy
adott országot tekintünk nemzetközi politikai szereplőn ( a
későbbiek során érintjük majd ez utóbbi fogalmat is ), függ a
geopolitikai helyzete pl. attól, hány másik országgal határos.
- demográfiai-
népességi potenciál :
hasonlóan egy adott nemzetközi politikai szereplőnek a földrajzi
helyzetéhez, szintén fontos jellemzője lehet ezen szereplő
geopolitikai helyzetét illetően lakosságának mérete. Fontos
ugyanakkor megjegyezni, hogy nemcsak a lakosság nagysága, hanem
annak különböző szempontok szerinti összetétele és annak
jövőbeni változása is rendkívüli fontossággal bír ( pl. egy
nagymértékben elöregedő társadalommal rendelkező nemzetközi
politikai szereplő geopolitikai súlya hosszútávon szükségszerűen
csökkenni fog ). (6)
-
gazdasági potenciál :
az előbb felsoroltakon túl feltétlenül meg kell említeni egy
adott nemzetközi politikai szereplő gazdasági helyzetét is.
Nyilvánvaló ugyanis, hogy pl. egy nagyobb lélekszámmal,
ugyanakkor kisebb gazdasági erővel rendelkező ország kisebb
geopolitikai szerepet játszik, mint egy hasonló lakossággal, de
nagyobb gazdasági erővel rendelkező ország. A gazdasági
teljesítőképesség jó fokmérője, és mi is ezt használjuk a
továbbiak esetében, az egy főre eső bruttó gazdasági össztermék
( GDP ). Eltekintünk ugyanakkor a továbbiakban attól, hogy ennek a
különböző ( nominális, vásárlóerő-paritásos stb. )
válfajait elemzéseink során számbavegyük, vizsgálataink
során elégséges,
ha csupán mint GDP-re, a geopolitika egyik tényezőjére
hivatkozunk rá.
- katonai
potenciál :
egy adott nemzetközi politikai szereplő geopolitikai súlyát
jelentős mértékben befolyásolja katonai erejének mérete és
annak fejlettsége."Fejlettség" fogalma alatt ez esetben
az említett katonai erő azon képességét értjük, melyen
keresztül ezen katonai erő képes az adott nemzetközi politikai
szereplő geopolitikai helyzetének annak számára előnyös
befolyásolására. Világos ugyanis, hogy pl. egy nagy létszámú,
de gyengébb fegyverzettel és kiképzettséggel rendelkező
hadsereget fenntartó ország kisebb geopolitikai súllyal
rendelkezik, mint egy hasonló létszámú, ám technikailag
modernebb és jobban felszerelt haderőt fenntartó ország.
- innovációs
potenciál :
egy adott nemzetközi politikai szereplő geopolitikai helyzetét
illetően további fontos szerepet tölt be az adott szereplő
tudományos-technikai fejlettségének a szintje. Hajlamosak vagyunk
ugyanis megfeledkezni arról, hogy
pl. egy adott ország államszervezetét nem elég pusztán
fenntartani, azt folyamatosan fejleszteni, megújítani is
szükséges, miáltal
az adott ország képes lehet fenntartani a geopolitikai
viszonyrendszerben korábban elfoglalt helyzetét és szerepét. Az
innovációs potenciálnak rendkívül jó fokmérője lehet az adott
nemzetközi szereplő rendelkezésére álló gazdasági és
humánerőforrásokból a kutatásra-fejlesztésre fordított
erőforrások hányada.
Véleményünk
szerint tehát a fentebb felsorolt öt tényező az, amelyek együttes
hatásaként jelentkezik a geopolitika, mint a nemzetközi politikai
szereplők viszonyrendszere. Állításunk
szemléltetésére kiragadtunk a nemzetközi politikai életből öt
példát, mely komparatív példákon keresztül azonnal világossá
válhat eddigi érvelésünk helyessége.
A
geográfiai-földrajzi tényezők
esetében érdemes lehet összehasonlítanunk Svájc és Svédország
helyzetét. Nyilvánvaló, hogy a két ország geopolitikai helyzete
más ebből a szempontból ( noha a nemzetközi politikai színtéren
mindkettő semleges szerepet tölt be ), hiszen, míg Svájc öt
országgal határos, addig Svédországot mindössze két szomszéd
határolja ( eltekintve a Dániával fennálló tengeri határvonaltól
). Pusztán az a tény, hogy az előbbi több országgal határos,
alapvetően más geopolitikai helyzet áll fenn Sváj, mint
Svédország esetében, nem beszélve a két ország közti területi
különbségről ( ez esetben viszont ez utóbbi kb. tízszer nagyobb
). Látható tehát, hogy egy adott nemzetközi szereplő puszta
földrajzi elhelyezkedése jelentősen meghatározza annak
geopolitikai helyzetét.
A
demográfiai- népességi potenciált illetően
érdemes szemügyre vennünk Mongólia és Pakisztán geopolitikai
helyzetét. Noha a két ország területileg azonos nagyságrendű,
ugyanakkor a lakosságukat illetően közel hatvanszoros (!) köztük
a különbség ez utóbbi javára. Ebből fakadóan Pakisztán
pusztán a lakosságának a méreténél fogva fontosabb szerepet
tölt be a geopolitikai színtéren, mint Mongólia. Nyilvánvaló,
hogy a lakosságszám, mint a geopolitika egyik tényezője, mennyire
fontos szerepet tölt be egy adott nemzetközi politikai szereplő
geopolitikai helyzetét illetően.
Említettük,
hogy a gazdasági
potenciál, ami
alatt egy adott nemzetközi politikai szereplő éves GDP-jét
értjük, a harmadik a geopolitikai tényezők sorában. Kézenfekvő
példa erre az afrikai Etiópia és Egyiptom esete. Noha a két
ország mind területileg, mind népességszám tekintetében hasonló
méretű egymáshoz, Egyiptom gazdasági potenciál ( GDP )
tekintetében többszörösen meghaladja Etiópiát. Észrevehetjük
tehát, hogy a gazdasági potenciál alapjában véve jelentősen
meghatározhatja egy adott nemzetközi politikai szereplőnek a
geopolitikai térben elfoglalt pozícióját.
Hasonlóan
fontos tényező megállapításunk szerint a geopolitikát illetően
a katonai
potenciál. Úgy
véljük, ezen nincs mit komolyabban kifejtenünk, elég, ha csak a
Latin-Amerikában fekvő Kuba és a hozzá hasonló méretű
Nicaragua katonai erejét összevetjük egymással - máris világossá
válik, hogy Kubának a geopolitikai helyzetét illetően mekkora
előnye van Nicaraguával szemben csupán a katonai potenciált véve
összehasonlítási alapul.
Végül,
de nem utolsósorban lássunk példát az
innovációs potenciálra, mint
a geopolitika ötödik tényezőjére. Az egyes geopolitikai tényezők
közül ennek keretein belül tapasztalhatjuk a hasonló méretű
nemzetközi politikai szereplők közti legnagyobb fokú eltéréseket.
Például elég rámutatnunk a mind területileg, mind lakosságszám,
mind katonai erő szempontjából a Koreai Népi Demokratikus
Köztársasághoz képest miniállamnak minősülő Szingapúr
példájára, hogy lássuk, mennyire fontos a geopolitikai tényezők
sorában az innovációs tényező, és a tudományos-technikai
erőforrások megfelelő hányadának ez irányú felhasználása.
Az
eddigiek során meghatároztuk tehát, hogy mit is értünk jelen
dolgozatunk fő témája, a geopolitika fogalma alatt, illetve,
számbavettük, meglátásunk szerint mely tényezők összessége
jelenti a geopolitikát, mint a nemzetközi politikai szereplők
közti viszonyrendszert. Nyilvánvaló, hogy fenti megállapításaink
némelyike erősen vitatható, úgy véljük azonban, hogy a fő
célunkat illetően, miszerint koherensen,
rendszerszemléleti alaponkívántuk
meghatározni a geopolitika definícióját, sikerrel jártunk.
Mindamellett, mindenképpen ki kell emelnünk, hogy a geopolitikának
általunk sorbavett tényezői egyenként
is kiemelkedő
szerepet játszanak bizonyos geopolitikai folyamatokat illetően -
amint azt a továbbiakban látni fogjuk.
Amellett
ugyanis, hogy tisztáztuk a geopolitika fogalmát, látnunk kell,
hogy alapvetően rendszerszintű meghatározást
adtunk a geopolitikára vonatkozólag. Amint pedig az köztudott, egy
rendszer - bármilyen
rendszer -
különböző, önmagukban is meghatározott tulajdonságokkal
rendelkező elemekből áll össze. Feltehető tehát a kérdés,
hogy milyen elemek alkotják a geopolitikát, mint rendszert?
Nos,
amint az a korábbiakban észrevehető volt, meglehetősen gyakran
használtuk a korábbiak során a "nemzetközi politikai
szereplő" fogalmát. A geopolitika egyes elemei tehát ezen
"nemzetközi politikai szereplők" mibenlétében
ragadhatóak meg kézzelfoghatóan, a hétköznapi gondolkodás
számára is érthetően. A nemzetközi politikai szereplők tehát
tulajdonképpen a geopolitika
alanyainak tekinthetőek,
s mint ilyenek, különféle tevékenységükkel meghatározzák a
mindenkori geopolitikai helyzetet.Nemzetközi
politikai szereplőnek tekintjük tehát mindazon tényezők
összességét, amelyek a mindenkori regionális és/vagy globális
politikai helyzet kialakításában, fenntartásában és folyamatos
változásában, változtatásában részt vesznek.
A
korábbiak során felhozott példáinkat illetően elmondhatjuk, hogy
azokban kifejezetten országokról szóltunk, az egyszerűbb
érthetőség kedvéért. Bár a köztudatban a nemzetközi politika
alakulása elsősorban az országokhoz, államokhoz köthető
tevékenységként jelenik meg, hangsúlyoznunk kell azonban, hogy a
nemzetközi politikai szereplők fogalomkörébe nem
pusztán országok sorolhatóak. Meglátásunk
szerint a nemzetközi politikai szereplők főbb kategóriái a
következők:
- országok, államok és államszövetségek;
- államok feletti szervezetek ( pl. ENSZ, OAS );
- államok közötti - interállami szervezetek ( pl. NATO, FÁK, IMF, BRICS );
- szubállami szervezetek : ide sorolhatjuk mindazon tényezőket, amelyek nem tartoznak szervesen egy adott ország államszervezetéhez, adott esetben működésük szembenáll az adott államszervezettel ( pl. UCK, RMDSZ, nicaraguai kontrák, országhatárokon átnyúló regionális együttműködő szervezetek );
- ad hoc jellegű interállami szervezetek ( pl. az Irak ellen 1990-91-ben fennállott koalíció ).
Látható
tehát, hogy a nemzetközi politikai szereplők fogalma jóval
szélesebb, mint az országok és államok fogalomköre, ami
nyilvánvalónak tűnhet, hiszen a geopolitikai viszonyokat, mint a
nemzetközi politika kereteit alkotó viszonyrendszert nem
pusztán az országok, hanem a fentebb felsorolt egyéb tényezők is
alakíthatják (
és alakítják is ). Tegyük hozzá ugyanakkor, hogy az eddigiekben
a geopolitika alanyairól szóltunk,
s ahhoz, hogy teljes legyen a geopolitkát illető jellemzésünk,
feltétlenül szólnunk kell a geopolitika alanyainak a ténykedéséről
is ( hiszen ez utóbbi hozza létre magát a nemzetközi politikát
).
Azt
mondhatjuk, hogy a nemzetközi politikai szereplők tulajdonképpen
egyfajta - jobb kifejezés híján - "geopolitikai térben"
tevékenykednek. A geopolitika folyamatos változásaihoz ( melynek
jelentős részben ezen szereplők maguk az okozói ) történő
alkalmazkodásuk egyfajta visszacsatolási viszonyrendszert jelent
köztük és a geopolitika, mint a nemzetközi politika színtere
között. Véleményünk szerint ezen visszacsatolás során
mutatkozik meg az adott nemzetközi politikai szereplőre leginkább
jellemző geopolitikai
tényező egyértelmű hatása, amellett, hogy a hozzá kapcsolható
egyéb geopolitikai tényezők is meghatározó szerepet játszanak.
Az ezen "leginkább jellemző" geopolitikai tényező
jelenti azt az eszközt, melyet alkalmazva az egyes nemzetközi
politikai szereplők számukra legkedvezőbb módon ( azaz érdekeiket
leginkább érvényesítve ) befolyásolhatják a geopolitikát, mint
a nemzetközi politika színterét. Példa erre Svájc, mely a
gazdasági potenciálja, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság,
mely a katonai ereje, vagy éppenséggel India, mely leginkább
lakosságának nagysága révén képes befolyásolni a
geopolitikát. A
nemzetközi politikai szereplők azon tevékenységét, melynek során
a rájuk leginkább jellemző geopolitikai tényező, mint
érdekérvényesítő eszköz által befolyásolják a geopolitika
alakulását, geostratégiának nevezzük.
A
geostratégia tehát tulajdonképpen nem más, mint egy adott
nemzetközi politikai szereplő által annak a felismerése, hogy a
rá jellemző geopolitikai tényezők közül melyik az, amelyik a
leginkább alkalmas arra, hogy számára előnyösen befolyásolja a
geopolitikai viszonyokat. Láttuk azonban, hogy a geopolitika, mint
olyan, nem más, mint egy aktuálisan
éppen fennálló viszonyrendszer a nemzetközi politikai szereplők
között.
E viszonyrendszernek azonban elemei lévén, minden egyes elem (
tulajdonképpen ezeket neveztük az eddigiek során nemzetközi
politikai szereplőknek ) viszonya minden
egyes egyéb elemhez meghatározó.
E kapcsolat lényege ugyanakkor, mint azt az előzőekben láttuk, az
adott egyes elemek geostratégiájából fakad. Az
egy adott nemzetközi politikai szereplő által a geostratégiájából
adódó, a többi nemzetközi politikai szereplővel fennálló
kapcsolat, kapcsolatrendszer kialakítását nevezzük
külpolitikának.
Úgy
véljük tehát, hogy tisztáztuk mind a geopolitika, mind a
geostratégia és mind a külpolitika fogalmát, a nemzetközi
politikai szereplők fogalomkörével egyetemben. Újfent
hangsúlyoznunk kell azonban, hogy természetesen az eddig
kifejtettek mind pusztán
egy modell részeit
alkotják, s mint ilyenek, lényegileg vitathatóak; azt gondoljuk
azonban, hogy az eddigi fogalmi meghatározásokkal ellentétben az
általunk elmondottak alapvetően komplex szempontok
figyelembevételével születtek meg, s mint ilyenek, lényegi
előrelépést jelenthetnek a korábbi, partikuláris alapon történő
fogalmi besorolásokkal szemben. Az egyszerűbb érthetőség
kedvéért azonban a későbbiekben alapvetően
államokban-országokban gondolkodunk majd, tudatában annak, hogy ez
tulajdonképpen egy erősen sematikus képet rajzol majd ki az
európai geopolitika alakulásáról. A továbbiakban ugyanakkor
azért is elsősorban országok és államok fogalomkörében
gondolkodunk, mivel alapvető kérdésünk az európai államok, ezen
belül Magyarország geopolitikai lehetőségeinek és környezetének
a felmérése.
3. A modern hatalmi centrumok
Az
általunk korábban vázoltak jelentik a továbbiakban
értelmezésünkben a "nemzetközi politika" fogalmát. A
nemzetközi politika tehát állításunk szerint nem egyéb, mint az
aktuálisan fennálló geopolitika egyfajta leképeződése. A
nemzetközi politika jellemzőit, annak mibenlétét tárgyaló
legújabbkori elméletek közül mindenképpen ki kell emelnünk I.
Wallerstein ( 1930- ) politikai
elméletrendszerét. Wallerstein nézete
szerint léteznek úgynevezett "centrumok" ,
"félperifériák" és "perifériák" a
világpolitika rendszerében (7). Elképzelésének kiindulópontja
szerint a "centrumországok" alkotják a kapitalista
világrendszer vezető gazdasági erejét, azáltal, hogy ezekben az
országokban jönnek létre és kerülnek piacra a kapitalista
világrendszer leginkább hasznot hozó termékei, míg a "periféria"
országai az ezen árucikkek előállításához szükséges
nyersanyagot és munkaerőt biztosítják a "centrum"
országai számára. Wallerstein tehát
egyfajta "nemzetközi munkamegosztásról" beszél a
különböző országok között. Látható,
hogy Wallerstein elmélete
alapvetően gazdasági jellegű, ily módon tehát nem kívánjuk sem
elemezni, sem vitába szállni nincs szándékunkban nézeteivel,
lévén, hogy jelen dolgozatunk témája alapvetően nem gazdasági,
hanem geopolitikai. Mégis, számunkra
megkerülhetetlen Wallerstein elmélete,
lévén, hogy az általa a politikai gondolkodás történetébe
bevezetett "centrum-félperiféria-periféria"
terminológiát kívánjuk a továbbiakban mi is alkalmazni -
hangsúlyozva, hogy távolról sem a wallerstein-iértelmezésben,
sokkal inkább geopolitikai összefüggésekben.
Kétségtelen
ugyanis, hogy, amint arra a korábbiak során már utaltunk, az egyes
nemzetközi politikai szereplők ( ezekre tehát, korábbi
elgondolásunknak megfelelően országokként hivatkozunk )
geopolitikai szerepe változó - egyes országok dominálnak a
nemzetközi politikai színtéren, míg mások kevésbé képesek
érdekeik érvényesítésére. Szembetűnő azonban, hogy egyes
országok kiemelkedően képesek a nemzetközi politikai viszonyok
tartós és nagymértékű befolyásolására; gondolatmenetünkben
ezen országokat tekintjük "centrumországoknak". Hatalmi
centrumon tehát azon geopolitikai szereplőket értjük, ahol olyan
mértékben koncentrálódik a politikai, gazdasági, katonai és
kulturális tőke, ami által az adott geopolitikai szereplő (
ország) képes a globális geopolitikai helyzet befolyásolásán
keresztül a nemzetközi politikai helyzet nagymérvű
megváltoztatására. Hogy
mit tekintünk politikai, gazdasági, katonai és kulturális
tőkének, annak elemzése messzire vezetne, szétfeszítve ezen írás
kereteit, ezért ettől most eltekintünk. Nyilvánvaló ugyanakkor,
hogy a hatalmi centrumok léte maga után vonja a perifériák és a
félperifériák fogalmának felvetődését is. Nos,
a hatalmi félperiféria azon országokat jelenti, melyek egyfajta
kölcsönhatásban állva a hatalmi centrummal, bizonyos mértékig
képesek annak geostratégiáját befolyásolni, míg a periférikus
országok semmiféle érdekérvényestésre nem képesek a hatalmi
centrummal szemben. A
nemzetközi politikai helyzet mindenkori alakulását tehát a
hatalmi centrumok geopolitikai törekvései, geostratégiája, és a
félperiféria, valamint a periféria országainak e törekvésekhez
való viszonyulása jelenti.
A
hatalmi centrumok elhelyezkedése általánosságban véve jó
közelítésképpen jellemezhető egy-egy földrajzi pont
megadásával. Ebből adódik ugyanakkor, mintegy értelemszerűen,
hogy a fentebb részletezett geopolitikai
centrum-félperiféria-periféria hármas felosztást tekintve
szintén jó közelítéssel alkalmazható egy-egy földrajzi régió
fogalma. A későbbiekben az egyszerűség kedvéért e jól
szemléltethető modellt alkalmazzuk, és történelmi folyamatokon
keresztül igyekszünk kifejteni modellünk lényegét.
Mindenekelőtt
azonban, lévén a geopolitika modernkori jelenség,
ki kell térnünk a modernitás,
mint történeti fogalom mibenlétére. A
modernséget, modenitást illetően több, egymástól gyökeresen
eltérő, egymásnak olykor ellentmondó elképzeléssel lehet
meghatározni. A példa kedvéért, hogy láthatóvá tegyük, milyen
sokrétű megközelítése lehet a modernitásnak, mint
történelmi-eszmetörténeti irányzatnak, érdemes néhány
felvetést ezzel kapcsolatban megvizsgálnunk.
E
tekintetben feltétlenül meg kell említenünk M.
Weber (
1864-1920 ) nevét és munkásságát. Weber szerint
a modernség, a modernitás tulajdonképpen nem más, mint az
életvitel és a különböző tevékenységek bizonyosfajta
ésszerűsítése, "racionalizációja" (8). Véleménye
szerint a modernitás nem csupán társadalmi, hanem identitásbeli
átalakulást is jelent, melynek elsődleges célja a kapitalista
társadalom kialakulásával egyetemben a minél nagyobb haszon
elérése - ennek köszönhető pl. a protestáns puritanizmus
kialakulása is ( lévén, hogy a személyes igényekre történő
pazarlás - értve ezalatt a munkára fordítható idő fecsérlését
is - is a haszon és a tőkefelhalmozás útjában áll - a szerző
megjegyzése ). Weber tehát
a modernitás kialakulásának kezdetét tehát a kapitalizmus, mint
gazdasági rendszer, és a protestantizmus, mint társadalmi
berendezkedés, társadalmi identitásrendszer létrejöttéhez köti.
R.
Spaemann (
1927- ) ugyanakkor egyfajta relativista, ugyanakkor normatív
meghatározást ad a modernitás, mint eszmetörténeti fogalom
meghatározását illetően (9). Véleménye szerint a modernitás,
mint a korábbi eszmerendszereket folyamatosan felváltó
gondolkodási mód a következő összetevőkkel jellemezhető:
a
szabadság fogalmának kiterjesztése a korábbiakhoz képest; a
szükségszerű és vég nélküli fejlődés hangoztatása; az ember
természet feletti uralmának progresszív kihasználása; a
tudományos objektivizmus szerepének fontossága; a tudományos ( és
egyéb ) tapasztalatok homogenizálása, egységesítése; különböző,
egymástól eltérő hipotézisek felállítása a világ dolgainak
megmagyarázását illetőleg; univerzalitás feltételezése.
Látható, hogy Spaemann gyökeresen
eltérő magyarázatot ad a modernségre, a modernitásra,
mint Weber, lévén,
hogy nézetrendszere szerint a modernitás tulajdonképpen egy
viszonylagos fogalom, nem köthető egyetlen esemény vagy társadalmi
változás kialakulásához, hiszen az aktuálisan modern nem más,
mint egy korábban modern paradigma elavulása után azt felváltó
új nézetrendszer.
E
két példán keresztül látható, mennyire eltérő magyarázatok
születhetnek a modernitás fogalmát illetően. Ugyanakkor
elmondható, hogy számunkra igazán a modernségnek, mint
jelenségnek nem az eszmetörténeti - filozófiai magyarázata lenne
fontos, hanem annak geopolitikai-történelmi meghatározása. E
tekintetben elsősorban H.
Kissingernézeteire
kell hivatkoznunk (10). Kissinger véleménye
szerint a modernkori Európa ( csakúgy, mint a modernkori politika )
az első világrendszer létrejöttétől, 1648-tól, a harmincéves
háborút lezáró vesztfáliai béke időszakától datálódik.
Meglátása szerint ugyanis a modern nemzetközi politika a
világrendszerek változásától, azoknak egymáshoz való
viszonyától függ. A modernitás tehát Kissinger szerint
nem egyéb, mint egy eddig 350 esztendős folyamat, s a modern Európa
születése tulajdonképpen egyetlen dátumhoz köthető.
A
magunk részéről leginkább ez utóbbi állásponttal tudunk
egyetérteni - hangsúlyozva, hogy bizony még Kissinger véleményével
sem lehet maradéktalanul egyetérteni. Azt gondoljuk ugyanis, hogy a
modernitás, mint történeti paradigma kialakulása, nem
köthető egyetlen konkrét évszámhoz, hanem Európa különböző
földrajzi területein más és más időpontban vette kezdetét. Még
kevésbé tudunk egyetérteni Weber protestantizmus
szerepét dimenzionáló felfogásával,
illetve Spaemann relativizmusával
e kérdést illetően. Azt gondoljuk ugyanis, hogy a történeti
értelemben vett modernitás kialakulása korántsem a fentebb
említett nézetek szerinti, a világrendszer létrejöttéhez
köthető fogalom, sokkal inkább a társadalmi fejlődés
következménye (
aminek következménye természetesen a modern világrendszer
kialakulása volt ). Véleményünk szerint a "modernkori
történelem" , ezzel együtt "a modernkori nemzetközi
politika" azt az időszakot jelenti, amely a különböző
hatalmi centrumok megszületésétől napjainkig ível. A
nemzetközi politikát jelentősen befolyásolni képes hatalmi
centrumok kialakulása a rendi társadalmak felbomlása, azok
megszűnése után következik -
lévén, hogy a politikai, gazdasági, katonai és kulturális tőke
koncentrációja ezen társadalmak felbomlása után ment végbe.
Amint említettük, e folyamat eltérő időben zajlott a különféle
földrajzi területeken, s a következő európai hatalmi centrumok
kialakulásához vezetett: London ( 1640 ), Párizs ( 1789 ), Moszkva
( 1917 ). Hangsúlyozzuk ugyanakkor, hogy alapvetően társadalmi
folyamatokról beszélhetünk,
s mint ilyen esetekben, a közölt időpontok nem jelentenek
határozott cezúrát a különböző történeti folymatokra
vonatkozólag; mindazonáltal, modellünk szempontjából
határozottan elégséges viszonyítási pontokat jelölnek. Továbbá
feltétlenül meg kell jegyeznünk, hogy európai
hatalmi centrumokról van szó, minekutána
elemzésünk szempontából Európa geopolitikai viszonyainak az
alakulása az elsődleges kérdéskör.
Az
európai történelem ismeretében látható ugyanakkor, hogy a
hatalmi centrumok kialakulása döntő hatást gyakorolt a későbbiek
során Európa politikai térképére nézvést ( ismételten
ld. Kjellén, ill. Ratzel nézeteit!
). Ennek oka nyilvánvalóan abban keresendő, hogy e hatalmi
centrumok a földrajzi környezetük társadalmi fejlődésére is
jelentős befolyást gyakoroltak, gyakorolnak. Egyfajta integratív
szervező erőként lépve fel, mintegy átalakították a
földrajzilag hozzájuk köthető területek társadalmi
berendezkedését, felépítését, ezáltal érvényre juttatva
politikai, gazdasági, katonai és kulturális tőkekoncentrációjukból
eredő geostratégiai elképzeléseiket. Kiváló példa erre Párizs,
mint hatalmi centrum esete, hiszen a napóleoni háborúk korszaka
gyakorlatilag az ezen hatás megszilárdítására való törekvések
összességeként jellemezhető. Azokat a földrajzi területeket,
amelyek egy-egy hatalmi centrum efféle - jobb kifejezés híján -
"kisugárzásának" a hatása alá kerültek, vagyis amely
területeken egy-egy hatalmi centrum integratív szervező erőként
lép fel társadalmi tekintetben, nevezzük a továbbiakban
geopolitikai régiónak. Hozzá
kell tenni ehhez, hogy bár London és Párizs esetében, mint
láttuk, a hatalmi centrummá válás egymástól jelentősen eltérő
időszakokban zajlott le, a történelmi fejlődés okán e két
hatalmi centrum bizonyos idő elteltével egyetlen hatalmi centrummá
vált - hogy ez a folyamat mikor zárult le véglegesen, az persze
erősen vitatható, és talán egészen pontosan nem is határozható
meg, mindamellett bizonyossággal állítható, hogy az Entente
cordiale megkötésének
időpontjában ( 1904 ) e hatalmi centrumok már egyetlen hatalmi
centrumként viselkedtek a nemzetközi politikai színtéren.
Európában
tehát tulajdonképpen két geopolitikai hatalmi centrum alakult ki a
modernkori történelem során: az egyik a London-Párizs, a másik a
Moszkva nevével fémjelzett földrajzi pontokhoz, illetve az általuk
társadalmi szempontból döntően befolyásolt földrajzi
területekkel jellemezhető. Az egyszerűség kedvéért nevezzük az
előbbit Nyugat-Európa, az
utóbbit Kelet néven.
A továbbiak során ez utóbbi kifejezések használata esetén a
fentebb leírtak szerint jellemzett geopolitikai hatalmi centrumokat
értjük ezen fogalmak alatt. E geopolitikai régiókat földrajzi
területekként azonosítva Nyugat-Európán a Rajnától nyugatra
eső, míg Keleten a Visztula-Bug-Keleti-Kárpátok-Prut vonaltól
keletre elterülő térségeket értjük ( megjegyezve, hogy
természetszerűleg e határvonalak sem jelentenek egyértelmű és
éles választóvonalakat ).
Feltűnő,
hogy a Rajnától keletre, és a Visztula-Bug-Keleti-Kárpátok-Prut
vonaltól nyugatra, vagyis Nyugat-Európa és a Kelet között nem
tüntettünk fel hatalmi centrumot. Ezen óriási földrajzi terület
ugyanis nélkülözi
a hatalmi centrum meglétét. Ezen
első pillantásra meglepő állításunk ugyanakkor viszonylag
könnyen igazolható. Természetesen e földrajzi területeken is
végbement a rendi társadalmak felbomlása, s mint ilyenek, az
itteni társadalmak is átléptek a modernitás korába. Ezzel együtt
végbement a politikai, gazdasági, katonai és kulturális tőke
bizonyos mértékű, jelentős felhalmozódása, elsősorban a ma
Németországként ismert területeken. Ezzel együtt Berlin, mint
olyan földrajzi pont, ahol e térségben leginkább megfigyelhető
az említett tőkefelhalmozódás, nyilvánvalóan hatalmi
centrumokra vonatkoztatható jellemvonásokkal kezdett rendelkezni, s
kísérletet tett a földrajzi környezetében integratív szervező
erőként történő megjelenésre. Itt kell megemlítenünk
mindenképpen az ún. német Mittel-Europa
tervet.Egyfajta
geostratégiáról beszélhetünk, mely tulajdonképpen Berlin, mint
hatalmi centrum létezését volt hivatott alátámasztani azáltal,
hogy koncepcionális keretbe foglalta a Nyugat-Európa és a Kelet
között elterülő térségek német vezetés alatt ( és nyilván
annak mintájára...) megvalósuló együttműködését. Ennek
keretei között vezetik be a német, és ezáltal az európai
politikai gondolkodásba máig
hatóan "Közép-Európa"
fogalmát, mikor 1870-1871 után Berlin elindul a hatalmi centrummá
válás útján. "Közép-Európa" ezen elképzelés
szerint a Rajnától nagyjából az orosz klíma kezdetéig terjed (
ismét földrajzi, ezúttal meteorológiai fogalmak keverednek
politikai terminusokkal, ld. írásunk elejét a fogalmi
keveredésekről! ). A témával részletesen foglalkozik Vitári
Zsolt (11). Vitári említett
dolgozatában végigtárgyalja, hányféle elképzelés látott
napvilágot Közép-Európát, mint geopolitikai fogalmat illetően.
Önmagában ez a tény, hogy maga Közép-Európa geopolitikai
fogalomként ennyire sokrétűen meghatározható ( vagy inkább
meghatározhatatlan...) , előrevetíti gondolatmenetünk majdani
következtetéseit. Berlin ugyanis ezen koncepcióra támaszkodva
kívánt Nyugat-Európához, illetve a Kelethez hasonló geopolitikai
régiót létrehozni a földrajzi értelemben vett Közép-Európában.
Tulajdonképpen az előbbiek ismeretében egyáltalán nem tekinthető
váratlan következtetésnek, hogy a
két világháború nem volt egyéb, mint az ezen berlini
elképzelések megvalósítására tett kísérlet (
lévén, hogy voltaképpen a hitleri élettér-elmélet sem
tekinthető másnak, mint ezen Mittel-Europa terv szélsőséges
verziója ). Mind a "Közép-Európát", mint geopolitikai
régiót fogalmilag körülvevő képlékenység, mind az a tény,
hogy e régió létrehozására tett berlini kísérletek kudarcot
vallottak, számunkra egyetlen következtetést tesznek
lehetővé: Közép-Európa,
mint geopolitikai régió, nem létezik (
hangsúlyozva, hogy geopolitikai
régióról beszélünk!
), hiszen
nem létezik közép-európai hatalmi centrum -
az előző pedig feltételezi az utóbbit ( érdemes lenne ugyanakkor
történeti szempontból végiggondolni e kérdést illetőleg Bécs
szerepét is, jól tudván, hogy a hatalmi centrummá válás útján
Bécs még kevésbé volt sikeres, mint Berlin, ami szintén
következtetésünk helyességét igazolja ). És végül, de nem
utolsósorban: 1945 után a német külpolitika, amely, mint láttuk,
a geopolitika egyfajta leképeződése, felismerve a közép-európai
geopolitikai régió létezését illető korábbi téves berlini
álláspontot, egyértelműen a nyugat-európai hatalmi centrumhoz
való közeledést kezdte preferálni, olyannyira, hogy napjainkra
gyakorlatilag a nyugat-európai centrum részének tekinthető.
De
mi is akkor ez a Nyugat-Európa és a kelet között elterülő
földrajzi térség geopolitikai szempontból? Amint láttuk, régió
nem lehet, hiszen nincs a földrajzi Közép-Európa területén
hatalmi centrum. Sokkal inkább tekinthető a két európai hatalmi
centrum félperifériájának, azaz olyan geopolitikai térségnek,
amely bizonyos mértékig képes befolyásolni a hatalmi centrumok
geostratégiáját, azonban ezen kölcsönhatásban nem jelenik meg
domináns félként. A
Rajnától keletre és a Visztula-Bug-Keleti-Kárpátok-Prut vonaltól
nyugatra elterülő geopolitikai térség, mely egyidejűleg mind
Nyugat-Európa, mind a Kelet félperifériájaként jellemezhető,
nem más, mint Kelet-Európa. Ezen
térség történelme pedig tulajdonképpen nem egyéb, mint a
Nyugat-Európa és a Kelet közti folyamatos geopolitikai vetélkedés
következményeinek rendszere.
4. Magyarország
Az
előzőek során tehát meghatároztuk Kelet-Európa, mint
geopolitikai térség fogalmát ( aminthogy arra a következtetésre
jutottunk, miszerint Közép-Európa földrajzi régióként ugyan
létezik, geopolitikai régióként viszont nem egyéb, mint egy, a
köztudatban létező téves hipotézis ). Az egyértelműség okán
lássuk, mely országokat tekintjük a Kelet-Európát alkotó
geopolitikai térség részeinek - előrebocsájtva, hogy
Németország, bár a Rajnától keletre fekszik, amint azt korábban
kifejtettük, nézetünk szerint Nyugat-Európához sorolható 1945
óta geopolitikai szempontból.
A
kelet-európai országok tehát a következők: Lengyelország,
Csehország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária ( érdekes
kérdés, hogy a balkáni országok Kelet-Európához sorolhatóak-e,
avagy valamilyen egyéb, sajátos geopolitikai képződményt
jelentenek; kérdés, hogy a Balkán etnikai-politikai fragmentációja
mennyire befolyásolja e terminológiát, de ez jelen írásunknál
hosszabb vizsgálatot igényel ).
Látható
tehát, hogy Magyarország, mint ország, tulajdonképpen a
kelet-európai geopolitikai térséghez tartozik. Ami tulajdonképpen
nem jelenthet egyebet, mint hogy Magyarország
egyidejűleg mind Nyugat-Európa, mind a Kelet félperifériájához
sorolható.Magyarország
ennek következtében modernkori történelme során mindig is kényes
szituációban találta magát, elsősorban annak köszönhetően,
hogy a modernkori magyar politikai ( köz- ) gondolkodást az utóbbi
másfélszáz évben teljes mértékben áthatotta, és áthatja a
német Mittel-Europa-elvből
fakadó, Közép-Európát geopolitikai régiónak tekintő
paradigma.
Írásunk
elején tisztáztuk, hogy egy adott nemzetközi politikai szereplő (
jelen esetben tehát Magyarország ) geopolitikában elfoglalt
helyzetét döntő módon befolyásolja öt geopolitikai tényező.
Érdemes tehát Magyarország esetében is tisztázni, konkretizálni
a fentebb említett geopolitikai tényezők mértékét, milyenségét,
a terjedelmi korlátok miatt pusztán felsorolásszerűen:
- geográfiai-földrajzi tényező: Magyarország, területi nagyságát tekintve, a világ országai között a 108. helyet foglalja el, ezenkívül hét országgal közvetlenül határos (12);
- demográfiai-népességi tényező: Magyarország lakossága megközelítőleg 9,8 millióra tehető, amivel a Föld országai között a 88. helyre rangsorolható (13);
- gazdasági tényező: Magyarország a bruttó hazai összterméket, és annak egy főre vetített nagyságát illetőleg a világ országai között az 56. helyet foglalja el (13);
- katonai tényező: Magyarország, katonai erejét és katonai potenciálját tekintve a világ országai között a 113. helyre sorolható (14);
- innovációs tényező: Magyarország, az Innovatív Unió legfrissebb felmérése szerint, a vizsgált országok közül a 20. helyet foglalja el (15).
A
fentieket összefoglalva, illetve összevetve más országok hasonló
geopolitikai tényezőivel, világosan látható, hogy Magyarország,
az országok nemzetközi politikában betöltött súlyát illetően,
geopolitikai tényezőinek eredő hatásaként gyakorlatilag a
képzeletbeli "rangsor" alsó-közepén helyezkedik
el. Világos
tehát, hogy a magyar külpolitikának, ami, amint azt fentebb
láthattuk, nem egyéb, mint a geostratégia leképeződése,
mindenképpen figyelembe kell venni tényként az
utóbbi megállapításunkat.
Ugyanakkor,
amint azt megállapítottuk, Magyarország geopolitikailag a
kelet-európai térség részét képezi (
több más országgal egyetemben ). Ebből az következik, hogy
Magyarország – és a mindenkori magyar külpolitika –
mozgásterét gyakorlatilag azon két hatalmi centrum folytonosan
váltakozó külpolitikai viszonya határozza meg, melyeknek
félperifériáján az ország elhelyezkedik; ez pedig nem egyéb,
mint a Nyugat-Európa és
a Kelet elnevezéssel
illetett hatalmi centrumok egymással fennálló viszonya.
A
fenti két, egymást tökéletesen kiegészítő megállapítás
képezheti mindazonáltal egy realista, valóságos alapokon nyugvó,
és Magyarország geopolitikai érdekeit legmarkánsabban érvényesítő
külpolitikai koncepció alapját. E fenti kettős
determináltság bármelyikének figyelmen
kívül hagyása Magyarországra, mint nemzetközi politikai
szereplőre tekintve súlyosan negatív következményekkel járhat.
A magyar külpolitika célja tehát az kell legyen, hogy e kettős
tényezőkből kiindulva olyan utat keressen a nemzeti érdekek
képviseletére és érvényesítésére, ami a leghatékonyabban
jeleníti meg Magyarország nemzetközi érdekeit.
A
mindenkori budapesti külpolitikának tehát alappillérként a
következőkből kell kiindulnia:
- Közép-Európa, mint geopolitikai térség, nem létezik. Magyarország Kelet-Európában, mint geopolitikai térségben foglalja el helyét, s mint ilyen, folytonosan ki van téve a Nyugat-Európa és a Kelet ( praktikusan a Párizs-London-Berlin és Moszkva ) által egymással kialakított viszonyrendszer változásainak;
- Magyarország, geopolitikai tényezőinek összességét tekintve, a világ országainak "rangsorában" az alsó-közép csoportjába sorolható.
Ezen
kettős alappillérből vonható le az a következtetés, mely a
mindenkori magyar külpolitika vezérfonalaként kell(ene), hogy
szolgáljon. Nevezetesen: Magyarország
– önmagában tekintve - nem lehet aktív kezdeményezője a
nemzetközi politikai viszonyok nagymértékű változásainak,
lévén, hogy e változások nagyobb mértékben gyakorolnak hatást
az országra, mint amekkora mértékben Magyarország –
geopolitikai determináltságánál fogva – képes saját
érdekeinek érvényesítésére. Következésképpen
a mindenkori magyar külpolitika célja egyfajta "reaktív"
külpolitika felépítése és gyakorlása kell(ene), hogy legyen.
Egyszerűbben megfogalmazva: olyan
magyar külpolitikára van szükség, amely képes – akár
megelőző, akár utólagos – reakcióval a folyamatosan változó
nemzetközi geopolitikai viszonyok kihívásainak eleget tenni.
Állításaink
alátámasztására vegyünk át röviden két, balsikeres
külpolitikai koncepciót a modernkori magyar történelemből.
Napjainkig
meghatározza bizonyos mértékig Magyarország – és Európa –
sorsát, szerepét, a második világháború, mely eddigi
vizsgálataink alapján voltaképpen nem tekinthető másnak, mint a
"Mittel-Europa" terv által meghatározott, és Berlin,
mint közép-európai hatalmi centrum által igényelt szerep
megvalósítására tett törekvés, amely természetszerűen
ütközött a Nyugat-Európa és a Kelet által meghatározott
korabeli geopolitikai viszonyrendszerrel – szétfeszítve annak
kereteit, ugyanakkor ezen törekvések elbukásával egyértelműen
bizonyítva Közép-Európa, mint geopolitikai régió nemlétét.
Hogyan kapcsolódott ehhez a korabeli magyar külpolitika? Átitatva
a német koncepciótól, Közép-Európát illetően a magyar
külpolitika egyértelműen magyar közép-európai vezető szerepre
törekedett, végzetszerűen katasztrófába sodorva a magyar
államot, államiságot. Figyelmen kívül hagyván a fentebb vázolt
kettős determináltságot, egyértelműen a magyar külpolitika
zsákutcájává válhatott csak a német kötődés. A korabeli
magyar külpolitika nem tudott kiszakadni az általa helyesnek vélt
geopolitikai gondolkodás iskolájából, mert nem vette figyelembe
az általunk fentebb hangoztatott kettős determinizmust, ezzel
Magyarországot "az utolsó csatlós" dicstelen
szerepkörére kárhoztatva.
Eme
téves gondolkodás vonásai megfigyelhetőek mind a mai napig a
magyar ( és egyéb kelet-európai ) külpolitikai gondolkodásban.
Rendkívül jó példa erre az ún. "Visegrádi Országok"
nevű kezdeményezés. Ennek keretei között valamifajta törekvés
figyelhető meg arra, hogy bizonyos "közép-európai"
együttműködés által egyfajta (geo-)politikai hatalmi centrum
jöjjön létre Kelet-Európában – jóllehet, mint láthattuk, sem
egyik, sem másik feltételét nem teljesíthetik
a kezdeményezésben részt vevő országok ezen törekvésnek.
Nevezetesen, egészen egyszerűen merő illúzió közép-európai
együttműködésről beszélni akkor, amikor nem létezik
Közép-Európa, mint geopolitikai régió. Látható is, hogy az
elmúlt negyedszázad során a "Visegrádi Országok"
geopolitikai szerepe, súlya, nemhogy nőtt volna, egyenesen
csökkent; s az "együttműködés" arra nem volt képes,
hogy két ország közti vitás kérdésekben hatékonyan fellépjen
( lásd pl. Bős-Nagymaros esetét! ). Napjainkra világossá vált,
hogy a "visegrádi együttműködés" geopolitikai,
globális szintet tekintve nem egyéb üres formánál. Ez volt
a magyar külpolitika, fentiek figyelmen kívül hagyásával történt
olyan lépése, mely példaként hozható fel a korábban
elmondottakkal kapcsolatban. Látható tehát, hogy a magyar
külpolitikának olyan új, világos utakra kell lépnie, melyek a
kettős determinizmusból eredeztethetőek, s egyfajta "reaktív"
jelleget kell magán viselnie.
5. Következtetések
Láthattuk
tehát a korábbiakban, hogy – véleményünk szerint –
Magyarországnak, és a magyar külpolitikának a kettős
determinizmusból kiinduló, és "reaktív" külpolitikát
kell folytatnia. Ellenkező esetben, a történelmi tapasztalatokból
kiindulva, súlyos nemzetközi, geopolitikai következményekkel kell
szembesülnie Magyarországnak.
Mit is jelent ez a gyakorlatban?
Mindenekelőtt,
a mindenkori magyar (kül)politikának tudomásul kell vennie, hogy
Magyarország, nemzetközi politikai szereplőként, nem primér,
hanem szekunder résztvevője a nemzetközi politikai eseményeknek,
az ország geopolitikai környezetét érintő változásoknak.
Mindazonáltal,
hangsúlyozni kell, hogy ez a másodlagos szerep pusztán annyit
jelent, hogy – mint azt fentebb megállapítottuk – Magyarország
nem aktív kezdeményezője nagyívű geopolitikai változásoknak.
Ugyanakkor, éppen ebből fakadólag, az ország kettős geopolitikai
determinizmusából következően, Magyarország aktív szereplője
lehet a nemzetközi geopolitika változásainak – ennek azonban
előfeltétele a "reaktív" külpolitika kialakítása.
Az
általunk kívánatosnak tartott "reaktív" külpolitika
lényege az, hogy a Nyugat-Európa és a Kelet között fennálló
viszonyok folyamatos változásaihoz a magyar külpolitika
intézményesen úgy reagáljon – akár megelőző, akár utólagos
jelleggel -, hogy eredményesen képviselje a mindenkori magyar
nemzeti érdeket. A mindenkori magyar nemzeti érdek pedig nem egyéb,
mint az ország békés fejlődése, a demokratikus szociális-jóléti
állam kiépítése, a más nemzetközi politikai szereplőkkel való
viszony pozitív módon történő ápolása.
A
"reaktív" külpolitika kiépítésének és alkalmazásának
azonban előfeltételei vannak. Ezek – a történelmi tapasztalatok
alapján – a következők, röviden megfogalmazva: mit
nem tehet és mit tehet a mindenkori magyar külpolitikai
gondolkodás (
nem véletlen a sorrend, ugyanis a kettős determinizmusból
következően mindenekelőtt az előbbit kell számbavennünk ).
Lássuk
tehát, nagy vonalakban, mit
nem tehet a
mindenkori magyar külpolitika:
- 1: nem hagyhatja figyelmen kívül a magyar külpolitika a London-Párizs és a Moszkva közti viszony változásait. A Nyugat-Európa és a Kelet közül jelen pillanatban – értve ezalatt az elkövetkező néhány évtizedet – a kelet-európai geopolitikai térségben Nyugat-Európa, mint hatalmi centrum rendelkezik dominanciával. Más szóval: a kelet-európai geopolitikai viszonyok alakulását napjainkban Nyugat-Európa befolyásolja, tehát, a magyar külpolitika elemi érdeke a Nyugat-Európával, mint hatalmi centrummal való szoros együttműködés.
- 2: nem léphet fel aktív kezdeményezőként semmiféle olyan "nyitást" illetőleg, ami nagymértékben befolyásolná a London-Párizs(Berlin) és a Moszkva közti viszony alakulását. Az ezen hatalmi centrumok közti viszonyrendszer megváltoztatását önálló aktorként korábban maga Berlin kezdeményezte, s amint arra rámutattunk a történelmi tapasztalatokból kiindulva, mindannyiszor katasztrófába sorolta e sikertelen kísérlet Európát, s Németországot, valamint ( csatlakozóként ) Magyarországot is. A történelmi tapasztalatokból kiindulva Magyarország erre nem képes, minden, ez irányú lépésével csökkenti a magyar külpolitika Budapest nemzetközi súlyát.
- 3: nem lehet egyfajta különutat járni, "hintapolitikát" űzni – ennek akkor lenne létjogosultsága, ha a Magyarország körüli geopolitikai helyzet belátható időn belül megváltozna. Mivel erre számottevő esély nincs, minden ez irányú lépés csak csökkenti Magyarország nemzetközi presztízsét.
- 4. nem állíthat a magyar külpolitika kész helyzet elé más országot, országokat, mivel a kettős determinizmusból fakadóan ennek csak negatív következményei lehetnek. A folyamatos konfrontálódás a legnagyobb ellenfele a "reaktív" külpolitikának, mint kívánatos célnak, s – láthattuk – Magyarország geopolitikai súlya kevés ahhoz, hogy efféle konfliktusokat akár csak kezelni tudjon.
Hogyan
tovább? Vethető fel tehát a kérdés. A továbbiakban azt kell
megvizsgálnunk, mit tehet
meg, következésképpen mit kell tennie a mindenkori magyar külügyi
vezetésnek.
- 1: mindenképpen az alapján kell felépíteni a magyar külpolitikát, ami a Nyugat-Európa és a Kelet, mint hatalmi centrumok közti viszony változásait jellemzi. Teljesen egyértelmű, hogy a magyar külpolitika mindenkori fő feladata ezen viszony változásának folyamatos kiértékelése. Csakis ezen kiértékelések kapcsán űzhető "reaktív" ( tehát jelen viszonyok közepette reális ) külpolitika. Szorosan együtt kell működnie a magyar külpolitikának a Nyugat-Európára, mint hatalmi centrumra jellemző geopolitikai irányvonallal, ugyanakkor nonkonfrontatív ( ami nem baráti! ) módon kell(ene) kezelnie az egyéb hatalmi centrumokat.
- 2: szükség van a külpolitikai "nyitásokra". A mindenkori magyar külpolitika feladata abban áll, hogy új kapcsolatokat, új viszonyrendszert hozzon létre – akár a Nyugat-Európához fűződő kapcsolatrendszer keretein belül, akár azzal párhuzamosan. Semmiképpen sem feszegetheti a magyar külpolitika ugyanakkor a fennálló geopolitikai kereteket, hiszen annak következményei – amint azt láthattuk – súlyosak lehetnek. Azonban nyitni kell, a magyar külpolitika szempontjából eleddig irreleváns, ám a Nyugat-Európa számára geopolitikailag fontos térségek felé.
- 3: konfrontatív külpolitika - ami végiggondolva a modernkori magyar külpolitka történetét, mindig dominált - helyett "reaktív" külpolitikára van szükség. Ebből a szempontból ez nem jelent mást, mint hogy minél több nemzetközi politikai szereplővel pozitív viszonyt kell kialakítani, hiszen más módon – a kettős determinizmusból adódóan – nem növelhető Magyarország nemzetközi geopolitikai súlya.
6. Végkövetkeztetés
Gyakorta
hangzik el, mind (kül)politikai szinten, mind a közbeszédben
Magyarországon: "Valahová tartoznunk kell", "Választanunk
kell", "Kompország vagyunk". Azt kell mondjuk – a
fentiek ismeretében –, egyik kijelentés sem igaz ezek közül.
Ugyanis: Magyarország
geopolitikai tényezői adottak, illetve adott a geopolitikai
környezet is, amiben a magyar külpolitika mozoghat.
Magyarország
számára – úgy gondoljuk – a fentebb felvázolt reaktív
külpolitika lehet
az a geostratégiai koncepció, aminek keretein belül mozognia kell,
nemzetközi politikai szereplőként. Minden más út súlyos
következményekkel jár(hat) Magyarországra nézve – az általunk
felvázolt történelmi tapasztalatok is ezt igazolják.
A
külpolitika immáron
a legfontosabb ágává vált a politikának. Századunk
a geopolitika győzelmének kora, a modernitás keretei közt
létrejött olyan tényező, mely az egyén szempontjából sem
figyelmen kívül hagyható ( különösképpen nem a globalizáció
korszakában ), hiszen minden
geopolitikai változás a globális interdependencia korában hatást
gyakorol az individuumra, mint a politika alanyára.
A
magyar külpolitikának éppen ezért az a feladata, hogy
Magyarországnak a nemzetközi szereplőként való megjelenítését
minél hatékonyabbá tegye – kiindulva azokról a koncepcionális
alapokról, amiket dolgozatunkban felvázoltunk.
Mert
a geopolitika örök – ahogyan a politika is; volt, van, lesz.
Ezért
született dolgozatunk.
Bóné
Krisztián
És
mi csatlósok nyaljuk mindenkinek a seggét !!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése