Dienes
István
Dienes
István
A
tudat-holomátrix – a szuper-metaelmélet sarokköve
Tömör
kivonat: Az elmúlt néhány évben az elméleti
fizika és a tudatkutatás berkeiben történt újszerű
megközelítéseknek és eredményeknek köszönhetően – melyek a
fizika nagy egyesítését és a fizika törvényeinek információ
elméleti alapokon történő értelmezését célozzák – új
távlatok nyíltak a valóság információ alapú leírásának
terén. Ennek folyományaként ma lehetőségünk van az
információtér tudattérként való értelmezésére, illetve a
tudat és a tudatos elme működésének szabatos megfogalmazására
és vizsgálatára. Ezek az új távlatok, valamint az általam
kidolgozott és itt bemutatásra kerülő holomátrix (holografikus
elven gerjesztett szervezőmátrix) hipotézis egyesítő elve a
szuper-metaelmélet sarokkövét nyújthatja, hisz az összes
tudományterületet egyesítő szuper-metaelmélet székhelye és
kifejeződése nem más, mint az emberi tudat és elme, illetve annak
belső önszervező logikai szerkezete. Vagyis a tudatos elme
valóságszervező és értelmező elvének megfogalmazásával
lehetőségünk nyílik a valóság és az azt leképző és
értelmező tudományok tudatmintázatának feltárására és
értelmezésére, melyeket egyedi tudat-holomátrixokként is
értelmezhetünk. Végül pedig a holomátrix előállítás
egyetemes elve révén, ezen egyedi tudat-holomátrixok egyesített
mátrixát is megadhatjuk – egyfajta axiomatikus formában –,
mellyel a tudományok egységes elméletének belső logikai
szerkezetéhez juthatunk. Ezen új elv gyakorlati alkalmazása
lehetőséget nyújthat számunkra az eddig megválaszolatlan
kérdések megválaszolására és azok gyakorlatba való
átültetésére.
Tartalomjegyzék
1.
A metaelmélet és a tudat kapcsolata………………………………………………………………………..
2
2.
Az elméleti fizika legújabb eredményei…………………………………………………………………..
3
2.1
A szuperhúr elmélet alapjainak rövid
áttekintése………………………………………………………………..
4
2.2
Mátrixlogika – az elme és a valóság finomszerkezeti
kapcsolatának leírása……………………. 7
2.3
A Fisher-információ és a fizikai valóság
kapcsolata…………………………………………………………..
11
3.
A tudatkutatás legújabb eredményei………………………………………………………………………
16
3.1
A tudattér……………………………………………………………………………………………………………………………………
17
3.2
A két tér topológiájának izomorfizmusa a fentebbi eredmények
fényében………………………… 19
3.3
A tudat-holomátrix……………………………………………………………………………………………………………….
20
3.4
A tudat-holomátrix és a tudás
szerkezete…………………………………………………………………………………
23
3.5
A véda és a tudat-holomátrix
kapcsolata…………………………………………………………………………….
24
3.6
A jövő fénysugarai………………………………………………………………………………………………………………….
25
4.
Zárszó…………………………………………………………………………………………………………………………………………
26
Irodalomjegyzék………………………………………………………………………………………………………………………..
27
1. A metaelmélet és a tudat kapcsolata
Az
elmúl évtizedekben egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a tudományos, a
vallásos és a filozófiai nézetek egységes leírását szolgáló
metaelméleti kutatások. Természetesen ez a fajta kutatás
egyáltalán nem tekinthető újkeletűnek, hisz az emberi
gondolkodás történetében, azon belül is a tudományos
megismerési módszer és felfogás megjelenése óta komoly
erőfeszítéseket tettek az előbb felsorolt területek közös
nevezőjének felkutatására és annak egységes megfogalmazására.
Az hogy napjainkban az ilyen típusú szemléletmód és kutatás
újra erőre kapott, annak köszönhető, hogy tudományos
ismereteink és az azokat szintézisben összefoglaló elméleteink
olyfokú mélységeket és átfedéseket hoztak napvilágra, mely az
őket összefogó metaelmélet megfogalmazását is szükségessé és
lehetővé teszik. Ennek egyik sarkalatos pontja pedig a tudatosság,
azaz a megismerő fontosságának „újbóli” felfedezése. Vagyis
annak belátása, hogy bármiféle ismeret, legyen az tudományos,
vallásos vagy filozófiai, a megismerő pontos értelmezése és
megértése nélkül nem lesz teljes, valamint a megismerőben
generálódott ismeretek, illetve az azokat összekapcsoló értelem
logika szerkezetének vagy topológiájának megértése hiányában
az egyesítő metaelmélet logikai alapjai is hiányosak, azaz
megalapozatlanok lesznek. Jelen értekezésünkben az egyes
megismerési módok, illetve az azokat egységesen leírni próbáló
metaelmélet számára is fontos tudatosság szerepét a modern
elméleti fizika és a tudatkutatás legújabb eredményein
keresztül
fogjuk bemutatni. Mint látni fogjuk ezen eredmények tökéletes összhangba hozhatók, melyek együttes vizsgálata lehetőséget biztosít a tudat szabatos fizikai értelmezésére és annak más megismerési területeken való felhasználására. Végső célunk a tudat és a tudatos megértés egy olyan egyetemes és egységes elvként történő megfogalmazása, mely végső soron az emberi ismeretek szuper-metaelméleti keretekben történő egyesítését eredményezheti. Kitűzött célunk tehát nem is a metaelmélet, hanem azonnal a szuper-metaelmélet kereteinek megadása, amire azért van lehetőség, mert az egyes megismerési módozatokat egyesítő elv – azaz a tudatosság – egyetemességének köszönhetően a szuper-metaelmélet alapja is. Jelen értekezésünkben az érintett elméleteket csak elveik szempontjából van lehetőségünk tárgyalni – hisz számunkra ez az igazán fontos –, szabatosabban pedig a felsorolt szakirodalomban ismerkedhet meg velük a kedves olvasó.
fogjuk bemutatni. Mint látni fogjuk ezen eredmények tökéletes összhangba hozhatók, melyek együttes vizsgálata lehetőséget biztosít a tudat szabatos fizikai értelmezésére és annak más megismerési területeken való felhasználására. Végső célunk a tudat és a tudatos megértés egy olyan egyetemes és egységes elvként történő megfogalmazása, mely végső soron az emberi ismeretek szuper-metaelméleti keretekben történő egyesítését eredményezheti. Kitűzött célunk tehát nem is a metaelmélet, hanem azonnal a szuper-metaelmélet kereteinek megadása, amire azért van lehetőség, mert az egyes megismerési módozatokat egyesítő elv – azaz a tudatosság – egyetemességének köszönhetően a szuper-metaelmélet alapja is. Jelen értekezésünkben az érintett elméleteket csak elveik szempontjából van lehetőségünk tárgyalni – hisz számunkra ez az igazán fontos –, szabatosabban pedig a felsorolt szakirodalomban ismerkedhet meg velük a kedves olvasó.
2. Az elméleti fizika legújabb eredményei
Az
elméleti fizika fejlődésének elmúlt 20-30 éve azért is nagyon
fontos és jól felhasználható a metaelmélet megfogalmazása
számára, mert ezen utóbbi néhány évtizedben a fizika tudománya
maga is egy metafolyamaton esett át abban az értelemben, hogy
elindult az itt felhalmozott ismeretek és elméletek szintézise,
végső egyesítése. Ennek egyik sarkalatos pontja a fizika egyesítő
elvének felkutatása és ezen elv tömör matematikai formában való
lehetséges rögzítése, mely kutatás napjainkban az elméleti
fizikai kutatások frontvonalát képezi. Ez az elmélet valójában
a fizika – mint tudományág – metaelmélete lenne, s ahogy azt
látni fogjuk, az itt feltárulkozó egyesítő elve valójában a
többi tudományágban vagy ismeretszerzési formában is
felhasználható lesz, hiszen a fizika is, mint minden más
megismerési rendszer, fejlődése végső állapotaiban a megismerő,
azaz a tudat és a tudatosság folyamatának felfedezésére és
feltárására fordította figyelmét. Először azonban tömören
nézzük meg és tárjuk fel, mi is az az egyesítő elv melyet a
fizika saját területén a valóságra vonatkozóan felárt.
Maga
az egyesítés és ennek ötlete Einstein munkásságából indult
útjára, aki az általános relativitáselmélet megfogalmazásával
lehetőséget látott a fizikai jelenségek egységes geometriai
elvének megfogalmazására. Albert Einstein a klasszikus mechanika
speciális relativitáselmélettel történt kiterjesztése után 15
évnyi elméleti munka révén feltárta, hogy a relativitás elvének
kiterjesztésével a gravitáció newtoni leírása a téridő
geometriai sajátosságaira, pontosabban görbületére vezethető
vissza. Elmélete értelmében tehát a téridőbe ágyazott tömeg
és energia módosítja – meggörbíti – a környezetében
található téridő szövetét, s így a továbbra is egyenes pályát
követő másik test vagy energia (pl. fénnyaláb), egy külső
megfigyelő számára már görbült pályát vagy az adott test
fellé mutató mozgást végez, vagyis gravitációt érzékel (lásd
1. ábra).
|
2.1 A szuperhúr elmélet alapjainak rövid áttekintése
A
húrelmélet segítségével, mivel a fizikai ismereteink egységes
megfogalmazását próbálja elérni, a fizikai elméletek fejlődését
és eszenciáját is bemutathatjuk. Ez mégjobban megvilágíthatja
majd azt a feltárásra kerülő elvet, melyet azután a tudat
kutatás eredményeivel pontosan párhuzamba állíthatunk és
összevethetünk.
A
húrelmélet az úgynevezett kvantumtérelméletek tovább finomítása
abban az értelemben, hogy a hagyományos térelméletekkel szemben,
ahol az elemi kvantumokat matematikai ponttal reprezentáljuk, itt
elemi egydimenziós húrokkal váltjuk fel a pontszerű részecskéket.
Erre azért volt szükség, mert a nulldimenziós pont, lévén nem
ad lehetőséget belső szerveződés feltételezésére, képtelen
megfogni a gravitáció geometriai értelmezéséhez szükséges
kiterjedés fogalmát, s így az egyenletek értelmetlen eredményeket
produkálnak, ha megpróbáljuk őket a gravitáció leírására
felhasználni. Az eleminek tekinthető húrok, melyek mérete az
úgynevezett Planck-hosszúsággal (10-33 cm) egyenértékű,
makroszkopikus szinten pontszerűnek tekinthetők, viszont
kiterjedésük révén számot adhatnak a gravitáció kvantumos
leírásához szükséges geometria finom szerkezetéről. Azt, hogy
ezek a húrok miért pont húrok, s hogy hogyan keletkeznek, nem
tudjuk jelenlegi megközelítéseinkkel megmondani, vagyis csak
axiomatikus feltételként tekinthetünk rájuk. A húrok,
hosszúságuk függvényében stabil állóhullámok kialakulását
biztosítják – akárcsak egy megpendített gitárhúron –, mely
rezgések az amplitúdójuk és hullámhosszuk függvényében
energiát képviselnek. A speciális relativitásban feltárt
tömeg/energia egyenértékűségnek (E=mc2) köszönhetően a húron
kialakuló minden stabil rezgéshez vagy állóhullámhoz egy
tömeggel rendelkező részecskét feleltethetünk meg, s ezzel
számot tudunk adni a kvantumtérelméletek részecske
kölcsönhatásairól. Vagyis, mint látható egységes képben képes
megfogalmazni mindazt, amit eddig különálló, és egyedi
minőségekkel rendelkező kvantumterek sokaságával próbáltunk
leírni. Jogosan vetődik fel bennünk az a kérdés ezután, hogy
ezek a húrok milyen térben léteznek és mozognak, hisz méretüknek
köszönhetően – klasszikus értelemben – a hagyományos téridőn
kívül léteznek, illetve a hagyományos téridő belőlük, azaz
általuk kerül kifejeződésre. A teret, ahol ezek az feltételezz
objektumok mozognak hipertérnek nevezzük, mely jelenlegi
ismereteink szerint 10 dimenziós (az M-elmélet esetén pedig 11).
Ebből a 10 dimenzióból 9 tér- 1 pedig időszerű. A 9 térszerűből
6 erősen felcsavarodott, azaz nem szolgál olyan kiterjedt
dimenziót, mint a jól ismert három, viszont atomi és szubatomi
szinten kifejthetik hatásukat. A húrok tehát ebben az igen érdekes
térben végzik rezgésüket és áramlásukat, melynek révén
roppant érdekes sokdimenziós felületeket képeznek (lásd 2.
ábrán), mely felületek – amiket a szakirodalomban csak
világ-felületeknek, újabban membránoknak vagy bránoknak hívnak
– matematikai sajátosságait vagy szerkezetét alacsonyabb terekbe
vagy dimenziókba leképezve a fizika klasszikus már ismert tereinek
szerveződéséhez jutunk.
|
rétegeinek feltárására van most a fizikusoknak és a matematikusoknak szükségük ahhoz, hogy a felmerült problémát megoldják. Ennek lehetősége, amint azt a tudatkutatás eredményei a következő részben megmutatják, ma elérhető közelségbe került, s így kiváló lehetőség van a fizika és a tudatos elme egységes metaelméleti megadásra. Most azonban kanyarodjunk kicsit vissza és világítsuk meg egyszerű logika révén a tudat többdimenziós voltát. Az a tény, hogy elméletben és matematikai keretek között képesek vagyunk a magasabb dimenziójú terek szerkezete felől logikusan elgondolkodni, arra utal, hogy a tudat belső szerkezete valószínűleg végig fut ezen terek szövetén és képes azt alacsonyabb térben is megfogalmazni és levezetni. Hogyan bizonyítható ez a feltevés. Nos, ha valóban csak háromdimenziós logikát követő gondolkodásra lennénk képesek, akkor az ennél nagyobb dimenziók felől képtelenek lennénk elgondolkodni, hisz a három dimenzió végleges keretet adna gondolkodásunknak, ami viszont az ember esetében nem figyelhető meg. Egy háromdimenziós gondolkodó pontosan meg tudja fogalmazni egy kétdimenziós vagy síkvilág valóságát, hisz részét képezi teljességének és háromdimenziós szemlélete tökéletes rálátást nyújt a síkra, míg ez a síklakóra nem igaz. Az a tény tehát, hogy a végső elmélet sokdimenziós valósága és a mi valóságunk között megfeleltetés képezhető és a végső elmélet megfogalmazható szintén azt igazolja majd, hogy a tudatosság elve önmagában véve több dimenziós és így tökéletes rálátást nyújthat alacsonyabb vetületeinek szerkezetére, mely tényt az egyik legújabb elméleti eredmény is igazolni látszik. Pár éve látott napvilágot a szuperhúr elmélet berkeiben egy új módszer melynek segítségével a végső elmélet pontos szerkezetét próbálják megkeresni, s aminek belső részelteit és kibővítését próbálom pontosabban megadni a később bemutatásra kerülő holomátrix hipotézis segítségével. Ez pedig a holografikus elve kimondása, mely tömören így fogalmazható meg:
Holografikus
elv:
Legyen adott egy Md+1 sokaság, azaz egy d+1 dimenziós
absztrakt belső tér és annak szerkezete, valamint egy azt határoló
Nd határfelület. A holografikus elv értelmében, az M térben
megfogalmazott térelméletek, ilyen például a szuperhúr elmélet
is, valamint az N határfelületen létező térelméletek, például
a hagyományos kvantumtérelméletek között szoros kapcsolat és
megfeleltetés képezhető (G. t’ Hooft, Susskind).
Ez
az elv tehát a magasabb és az alacsonyabb térdimenziójú terek
matematikai szerkezete között képez leképezést és az előbb
elmondottak miatt egyúttal arra is utal, hogy az elme és a tudat
szerkezete szintén engedelmeskedik ennek az elvnek. Tömören tehát
azzal a feltételezéssel élhetünk, hogy a tudat egyébként
többdimenziós valósága a holografikus elv révén levetítheti
magát a tudatosság és az elme három dimenzióban észlelt
szerkezetére, és így a két tér között szoros holografikus
kapcsolat létezik. Mint látni fogjuk a tudatkutatás legújabb
eredményei ezt szorosan igazolják, mi több, lehetőséget nyújtnak
az elv matematikailag pontosabb megfogalmazására, mely nemcsak
elvében de szerkezetében is holografikus. Ezek megtárgyalása
után, most nézzük meg azokat a további elméleteket, melyek a
szuperhúr elmélettel ötvözve a tudat és a tudatos elme
valóságteremtő elvének megfogalmazását teszik elérhetővé.
2.2 Mátrixlogika – az elme és a valóság finomszerkezeti kapcsolatának leírása
A
mátrixlogika felfedezése és teljes matematikai aparátusának
kidolgozása August Stern elméleti fizikus és matematikus munkáját
dícséri, melynek horderejére a modern tudomány még alig figyelt
fel. Ezen új kiterjesztett logika alapjának és tudományban
betöltött fontos szerepének bemutatására a továbbiakban magát
a szerzőt idézem, a könyvéhez írott előszavából.
„A
matematikai leírás a tudományos munka egyik legfontosabb
mozzanatát képezi. Habár a klasszikus logikát a logikai igazságok
megfogalmazására és átvitelére alkották meg, a szimbolikus
nyelvezet bevezetésével a logika szoros közelségbe került a
matematikával. Az így elért fontos eredmények ellenére azonban a
szimbolikus logika még mindig nem tudott a matematikai
kiszámolhatóság egzakt szintjére emelkedni. Noha a logika és a
matematika közötti határ elhalványodott, a fennálló rés
azonban továbbra is valósnak és jelentősnek tekinthető.
A
könyvben bemutatásra kerülő eredmények és kutatásaim legfőbb
célja, hogy a fentebb említett rést megszüntessük, s ezzel a
logikát az egzakt vagy kiszámítható tudományok sorába emeljük.
A logikai tér fogalmának bevezetésével, illetve a logikai
műveletek mátrix operátorokként való értelmezésével, mely
operátorok a logikai vektorok két adjungált (egymáshoz konjugált
és transzponált) terében hatnak, sikeresen megteremthető a logika
operátor leírásának alapjai. A
logika és a vektorterek közötti kapcsolatok felfedezése egy
önmagában koherens elmélet magalkotását nyújtja, ahol a
matematika történetében először az egzakt számolás minden
előnyét és erejét a logikai műveletek teljes halmazára
kiterjeszthetjük. A mátrixalgebra nagyerejű matematikai
aparátusának alkalmazása lehetőséget nyújt számunkra, hogy a
logikai transzformációkat a logikai tér szimmetria műveleteiként
értelmezzük. Az
így előálló nyelvezet teljesen új deduktív és induktív
lehetőséget tár elénk, hisz nem csak a hagyományos logika
klasszikus eredményeit tudjuk általa előállítani, de egyúttal
ezek általánosítására is lehetőséget ad, ami a logikai
következtetés új technikáit szolgálja. A különféle
területeken való felhasználhatóságának köszönhetően a
mátrixlogika nagy lehetőségekkel kecsegtet, s használatával igen
fontos eszközhöz juthatunk a számítástechnika, a fizikai, a
matematika és a logika kiterjedt elméleti és alkalmazott
területein.
Fontos
kihangsúlyoznunk, hogy a mátrixlogika nem veti el a hagyományos
logikát. Az új nyelvezet jelentősége abban a tényben rejlik,
hogy a belőle származó új eredményeken túlmenően, mint egyedi
skaláris határértéket, a hagyományos logikát is magába
foglalja. Vagyis, ha szükségeltetik, akkor a hagyományos logikát
is megadhatjuk mátrixlogikai egyenletek formájában. Ennek a
fordítottját azonban nem hajthatjuk végre egyetemes érvényűen.
Egészen
napjainkig a logika tanulmányozása a skaláris logikai kifejezések
tanulmányozásával és megalkotásával zajlott. Az elme
működésének megértéséhez azonban nemcsak a skaláris logika
módosítására, de a fizikához hasonlóan – ahol a különféle
jelenségeket skalárokkal, vektorokkal, tenzorokkal és egyéb,
egymástól jól megkülönböztethető mennyiségekkel jellemezzük
– egy egészen új általánosításra is szükség van. A
mátrixlogikában bevezetett
legfontosabb újítás, hogy a logika alapjaként nem skaláris mennyiségeket, hanem sokkal összetettebb matematikai objektumokat, nevezetesen logikai vektorokat és operátorokat használunk, melyeket végül a logikai tenzor még általánosabb képzetével kapcsolunk össze. Ezt a fajta okfejtést követve fokozatosan megértjük, hogy a logikai igazság mezeje sokkal szélesebb, s a logikai műveletek szerkezete sokkal összetettebb, mint ahogy azt korábban gondoltuk.
legfontosabb újítás, hogy a logika alapjaként nem skaláris mennyiségeket, hanem sokkal összetettebb matematikai objektumokat, nevezetesen logikai vektorokat és operátorokat használunk, melyeket végül a logikai tenzor még általánosabb képzetével kapcsolunk össze. Ezt a fajta okfejtést követve fokozatosan megértjük, hogy a logikai igazság mezeje sokkal szélesebb, s a logikai műveletek szerkezete sokkal összetettebb, mint ahogy azt korábban gondoltuk.
A
logikai tér képzete roppant fontos a logikai mennyiségek
tenzoriális (azaz vektorfüggvény) jellegének felfedezésében,
vagyis, hogy a skaláris logikai értékeket a logikai vektorok
belső, míg a logikai operátorokat ugyan azon vektorok külső
szorzataként állíthatjuk elő. A hagyományos logikát tehát a
mátrixlogika belső, míg a logikai értékek vektoriális vagy még
általánosabban tenzoriális kifejezését pedig a külső szorzat
segítségével állíthatjuk elő.
A
mátrixlogika által kínált egyik legalapvetőbb lehetőség a
logikai függvények közvetlen kölcsönhatása. E hagyományos
logikában elérhetetlen jelenség, vagyis a logikai függvények
kölcsönhatása az absztrakció magasabb szintjét teszi lehetővé.
A
logikai műveletek matematikai műveletekké való közvetlen
leképezésének köszönhetően a logikát kiterjeszthetjük a
modális folytonos értékek területére (folytonos csoportok,
Lie-csoportok területére). A mátrixoperátor megfogalmazás
kínálta lehetőségek vizsgálatával valójában mind a diszkrét,
mind a modális logikát ugyan abból a közös alapbál
származtathatjuk!
A
folytonos vagy lineáris mátrixlogika egyik legtisztább
következménye a logikai függvény-operátorok halmazának
kibővülése. Az logikai operátor használhatóságának növelése
érdekében, vagyis a diszkrétről a folytonos univerzumra való
áttéréssel az egész értékű logikai értékek gyengülése áll
elő, ami viszont a tiltott logikai műveletek csökkenésével jár
együtt. A
inverz mátrixképzés koncepciójának logikai operátorra történő
alkalmazásával a logikát a negatív antilogikai értékek
területére is kiterjeszthetjük, amit relativisztikus
kvantummechanikai értelemben közvetlenül kapcsolatba hozhatunk az
antianyag logikai viselkedésével. A
logika most felvázolt kiterjesztéseinek révén a lehetséges
logikai értékeket egy alapvetőn négy értékből álló
táblázatban foglalhatjuk össze:
E4={-1,0,1,2},
ellentétben
a hagyományos kétértékű vagy bináris logika értéktáblázatával:
E2={0,1}.
A
2, mint logikai igazságérték különösen fontos a kétértelmű
kijelentések megfogalmazásában, ami teljesen új lehetőséget
nyújt a jelenlegi fordítógépek hiányosságainak
megszüntetésére. A negatív logikai érték az úgynevezett
időlogikában használható fel kiválóan, mely az időben előre
és hátra felé zajló logikai műveleteket teszi leírhatóvá.
A
logika mátrixoperátorokkal történő leírása valójában nemcsak
a logika kiszámíthatóságát fokozza, de egyértelmű igazolást
nyújtott arra a nézőpontra vonatkozóan, miszerint a logika nem
egy elkülönülő, elvont rendszer, hanem a valós fizikai
kölcsönhatások mögött meghúzódó alapvető szövet, melyet be
kell, és be lehet építeni a természet kovariáns törvényeinek
általános rendszerébe. Ennek köszönhetően a logikai kiértékelés
folyamatait a kvantumtérelméletek téridő diagrammjainak fényében
értelmezhetjük. Mivel a mátrixlogika révén a logikai
folyamatokat az alapvető fizikai folyamatok leírásához hasonló
vagy teljesen azonos matematikai nyelvezettel fogalmazhatjuk meg,
ezért a logikai és fizikai folyamatok olyan egységes elméletét
alkothatjuk meg, melynek révén a fizikai folyamatokat logikai
leírással értelmezhetjük és fordítva. A mátrixlogikai eljárás
olyan szorosan kapcsolódik a fizika alapvető elképzeléseihez,
hogy pontos megértését és értelmezését csak a fizika
legfejlettebb elméletei révén adhatjuk meg (erre utaltunk akkor,
amikor megvilágítottuk, hogy az egységes elmélet
megfogalmazásában a ma ismert összes felsőbb matematikai
elképzelést közvetve vagy közvetlenül, de használnunk kell.
A
logika mátrixoperátor formalizmus révén megvalósított
kiszámíthatósági reformja végső lényegét a logikai
kvantumszámok újszerű képzetében éri el. Segítségével
megvilágítható, hogy a logika és a felismerés általános
problémája visszavezethető egy olyan sajátérték keresési
eljárásra, mely probléma az elméleti fizika központi kérdése. A
logikai operátorok mérhető mennyiségként való kezelésével a
következő logikai sajátértékekhez jutunk:
λi=
{-1,0,1,2},
mely
egyúttal azt is igazolja, hogy a logikai operátorok skálája
tökéletesen megfeleltethető a logikai értékek fentebb megadott
alapvető halmazával. Ez az eredmény pedig nemcsak hogy választ ad
arra a kérdésre, hogy vajon az elme folyamatai kvantáltak-e, de
közvetlen kulcsot ad ezen folyamatok matematikai leírására is.
Arisztotelész óta a logikának igen hosszú utat kellett megtenni
ahhoz, hogy a logikai függvények elvont nyelvi megfogalmazásáról
áttérhessünk a Boole-algebra műveleteire, majd a mátrixoperátorok
révén végül az egészet a számok egyszerű halmazára
redukáljuk.
Az
intelligens kód tanulmányozásában roppant fontos áttörésnek
számít a logikai kvantumszámok elmélete, mely a tudomány
történetében először ad esélyt arra, hogy a magas szintű
intelligencia problémáját tudományosan tárgyalhassuk. Ennek
fényében pedig bátran kijelenthetjük, hogy a felismerés
problémája sem a klasszikus, sem a kvantumos felfogás révén nem
tárgyalható egzakt módon. A magas színtű intelligencia alapvető
működésének és hatásának értelmezéséhez egy magasabb rendű
kovariáns elmélet szükséges.
A
fizika logikai kategóriákkal való egyesítése révén a logika
alapvető tudománnyá lép elő. Mint egyesített nyelv, mely magába
foglalja a kvantumelmélet mögött meghúzódó jelenségek logikai
magyarázatát és fordítva, a
mátrixoperátor logika új lehetőségeket nyit meg az alapvető kölcsönhatások tanulmányozásában és általa arra a forradalmi következtetésre juthatunk, hogy alapvető értelemben a fizikát, mint logikát tanulmányozhatjuk. Tömören fogalmazva tehát egy nem mindennapi szintézis küszöbén állunk!”
mátrixoperátor logika új lehetőségeket nyit meg az alapvető kölcsönhatások tanulmányozásában és általa arra a forradalmi következtetésre juthatunk, hogy alapvető értelemben a fizikát, mint logikát tanulmányozhatjuk. Tömören fogalmazva tehát egy nem mindennapi szintézis küszöbén állunk!”
A
mátrixlogika segítségével tehát, mint ahogy azt az aláhúzott
szakaszokkal jelezni is próbáltuk, a fizika valóságleírásában
korábban bemutatott matematikai fogalmak (vektorterek, skalárterek,
a bennük képezhető függvények, alakzatok, topológiai
megfeleltetések) közvetlenül logikai függvényekké és azok
vizsgálatává redukálhatók. S mivel a legtöbbször ez az áttérés
egy kölcsönösen egyértelmű leképezést eredményez, ezért –
ahogy azt a szerző is kiemeli könyvében – az elme mátrixlogikai
szerkezetének valóság mögött meghúzódó szervező és
értelmező mechanizmusa is megfogalmazható. Ez még tisztábban
elénkrajzolódik majd a mátrixlogika holografikus értelmezésével,
ahol a mátrixlogika és a fizika számára fontos vektor és egyéb
tereket holografikus elvvel fogjuk előállítani. A mátrixlogika
másik fontos végkövetkeztetése, mely a húrelméletben megadott
holografikus elvhez hasonló redukciót kínál, az a meglátás,
miszerint a 4 dimenziós hipertéri logika műveletit a 2 dimenziós
általános mátrixlogika műveleteivel is kifejezhetjük – vagyis,
ha ezt is hologram elvnek vesszük, akkor itt az előzővel
ellentétben egy d-2 redukció vagy egyszerűsítés érhető el,
azaz a többdimenziós tudat atomi és húrszintű kölcsönhatásokkal
is kifejezheti önmagát. Ez a nagyon fontos elv, vagyis hogy a
logikai tér felbontható két kölcsönható altérre,
kulcsfontosságú lehet az agy jobb és bal agyféltekékre történő
feloszlásra. Vagyis a mátrixlogika révén a tudomány történetében
talán először nemcsak az elme magas szintű logikai funkcióit és
azok valóságteremtő mechanizmusait írhatjuk le, de segítségével
közvetlen leképezést adhatunk az agy fiziológiai sajátosságaira
és a neuronháló pontos kialakulásának mechanizmusaira. A
mátrixlogikának az elmeműködés fizikai és matematikai
értelmezésében bemutatott fontos szerepe után most nézzünk meg
egy másik nagyon fontos elméleti fizikai fejleményt, mely a
föntebb már említett Lagrange-függvény keresés információ és
megfigyelő alapú módszerét és értelmezését nyújthatja. A
Lagrange-függvény a fizikai rendszer változó paramétereiből
képzett „sűrűség” függvény mely a reáható differenciál-
és integráloperátorok révén a megfelelő kovariáns fizikai
törvények differenciál egyenleteibe megy át. Vagyis sűrített
formában magában hordozza a fizikai rendszer viselkedését leíró
összes információt az adott sokkdimenziós térben. Ezeket a
függvényeket a legtöbbször intuitíve vagy próbálkozásokkal
keresik meg, ám a most bemutatásra kerülő új megközelítés
révén, mely szorosan összekapcsolódik a fizika megfigyelő alapú
és ennél fogva elme, azaz mátrixlogikai elvével, a
Lagrange-függvény közvetlenül a megadott megfigyelési
határfeltételekkel előállítható.
2.3 A Fisher-információ és a fizikai valóság kapcsolata
A
Fisher-információ bemutatása már azért is különösen fontos,
mivel ismertetésére a fizikus képzés során nemigen vagy csak
ritkán kerül sor. A Fisher-információ felfedezése R. A. Fisher
(1890-1962) nevéhez fűződik, kinek munkája nem igazán ismert
fizikus körökben, hisz mint tudós a genetika, a statisztika és a
fajnemesítés terén elért eredményeivel vált híressé. A most
felsorolt területeken elért eredményei mellett, nevéhez fűződik
a maximális valószínűség becslés, a variációanalízis és a
határozatlanság mértékének vizsgálata, mely utóbbit hívjuk
Fisher-információnak. Elméleti szempontból a Fisher-információ
két alapvető szerepet tölt be. Egyrészt egy adott paraméter
megbecslésének mértékét szolgálja. Másrészt pedig egy adott
rendszer vagy jelenség rendezettségi vagy rendezetlenségi
mértékének a mérőszáma. Ez utóbbi miatt pedig a fizikai
elméletek megfogalmazásában kulcsfontosságú szerepet játszik. A
Fisher-információ és a belőle létrehozható úgynevezett fizikai
információ-határérték (FIH-elv) fizikai elméletek
megfogalmazásában betöltött lehetséges egyesítő elvként való
felhasználásának elméletét Roy B. Frieden Physics
from Fisher information című
munkájában találjuk. A továbbiakban az ő által elért
eredményeket és következtetéseket szeretném tömören bemutatni,
kapcsolódva természetesen az addig elhangzottakhoz, kiemelve azokat
a pontokat, melyeket – mint majd látni fogjuk – a holomátrix
hipotézis elvével összekapcsolhatunk, s így egy egységes
hipotézishez és annak minden terültre kiható elvéhez juthatunk.
A
kvantummechanika és a kvantumelmélet kialakulásával (1926)
egyidőben, Fisher a klasszikus méréselmélet megalkotásán
dolgozott. Eszerint az elmélet szerint bármilyen mérés mennyiségi
és minőségi értékét egy speciális információval
kifejezhetjük, mely információt felfedezőjéről ma
Fisher-információnak hívunk. A kezdeti időszakban a két elmélet
– a kvantumelmélet és a klasszikus méréselmélet – a saját
alkalmazási területein belül kiváló sikereket mutatott, s
egészen napjainkig úgy tűnt a két terület nem kapcsolódik
egymáshoz. A valóságban azonban a két terület több ponton is
szorosan kapcsolódik. Mi több, Frieden a föntebb említett
munkájában azzal a kijelentéssel él, hogy az összes fizikai
törvény, a Dirac egyenlettől egészen a Maxwel-Boltzmann-féle
sebesség-diszperziós törvényig, egyesíthető a klasszikus
méréselmélet segítségével, mely egyesítést a méréselmélet
információ sajátossága – azaz a Fisher-információ – teszi
lehetővé. Ez a fajta egyesítés már rég időszerű, hisz a
fizika valójában a mérés, vagyis a megfigyelt jelenségek
mennyiségekkel való jellemzésének a tudománya. A megfigyelt
jelenségek viszont zajokat vagy ingadozásokat tartalmaznak. A
fizika egyes elméletei valójában a mért érték mérés során
megjelenő valóságostól való eltéréseit vagy hibáit
definiálja. Azt is mondhatjuk – vallja Frieden –, hogy a fizika
valójában ezekben az eltérésekben születik. Mivel a
Fisher-információ ezen fizikai ingadozások számszerű mértéke,
ezért szorosan kapcsolódik az ingadozások törvényét feltáró
elméleti fizika területéhez.
A
Frieden által kidolgozott FIH elmélet értelmében az összes ma
ismert fizikai törvény valójában a megfigyelés: igazából a
pontatlan megfigyelés eredménye. Tömören
fogalmazva tehát a FIH-elv a fizika megfigyelő alapú elmélete.
Általában a megfigyelő, azaz a tökéletlen (nem koherens)
megfigyelő hatását csak a kvantummechanikai mérés során szokták
figyelembe venni, ám Frieden munkájának köszönhetően kiderül,
hogy a fizika klasszikusnak számító egyenletei –
elektromágnesesség és Einstein gravitáció elmélete – is
levezethetők a FIH, azaz a mérés alapvető pontatlanságának
elvéből (vagyis ebből a szempontból nem determinisztikusak, hanem
kvantum-valószínű
ségi törvények). A FIH-elv valójában egy adott mért érték pontos ismeretére való képtelenségünket fejezi ki. De mi is ez a FIH-elv, és hogyan származtatható a Fisher-információból.
ségi törvények). A FIH-elv valójában egy adott mért érték pontos ismeretére való képtelenségünket fejezi ki. De mi is ez a FIH-elv, és hogyan származtatható a Fisher-információból.
Egy adott jelenségre vonatkozó egyszeri mérésünk esetén a Fisher-információ mértékét a következő összefüggés írja le:
A
képletben a q(x) az x érték
mérésében jelentkező ingadozás valós valószínűségi
amplitúdója. Bizonyos körülmények között az I információ
engedelmeskedik az úgynevezett információ vagy I-tételnek
mely képletesen a következőképp fest:
A most bemutatott egyváltozós mérést kiterjeszthetjük többparaméteres, többösszetevős mérési folyamatokra is. Az ilyen általános mérések esetén az információ nagyságát a következő képlet írja le:
ahol
a qn= qn(x) az n-edik valószínűségi
amplitúdó összetevője az x=(x0,…,xn)
négyesvektor-ingadozásnak. Ebben az esetben az I információt
„belső” információnak nevezzük, hisz a mért jelenség
valószínűségi amplitúdóinak funkcionálja (variációs
egyenlete). Összességben tehát azt mondhatjuk, hogy a
Fisher-információ egyrészt a rendszer rendezetlenségének
termodinamikai mértéke, másrészről pedig egy olyan egyetemes
információ mérték melynek variációjával feltehetően a ma
ismert összes fizikai összefüggés levezethető. Ez abból is
kitűnik, hogy az I információ, mint ahogy azt a
képletből is leolvashatjuk, a jelenséget jellemző qn valószínűségi
amplitúdó gradiens tartalmának mérőszáma. Ez pedig
azért fontos, mert a fizikai jelenségeket jellemző
Lagrange-egyenletekben mindenütt megtalálható a gradiens négyzet,
melynek általános jelenlétét eddig titok fedte, most viszont
világossá vált, hogy valójában a jelenséget jellemző
Fisher-információ mértékére utal, s így belől levezethető.
Joggal
vetődik fel a kérdés, vajon a mérés adataiban megjelenő
információ honnan ered? Mindenképp a megfigyelés alatt álló
fizikai rendszerből. A fizikai paraméterek mérésekor ugyanis a
Fisher-információ átesik egy J→I transzformáción,
mely összeköti a jelenséget a rá jellemző belső mért
adatokkal. Ez az információ átalakulás a mérőeszközhöz
kapcsolódó objektumban vagy bemeneti térben jön létre. A J tehát
a megfigyelt jelenséget jellemző saját vagy „kötött”
információt jelöli. Az I pedig
az adatokból kinyerhető információra utal. A J információt
valójában, egy a mért jelenséget jellemző variációs-elv
definiálja. Ezt az elvet, mely a FIH-elvhez vezet, a következőképp
vezethetjük le.
Tegyük
fel, hogy egy adott mérés vagy megfigyelés hatására a mért
rendszerben zavar keletkezik, ami a J kötött
információ δJ mértékű
ingadozásához vezet. Vajon milyen hatást vált ki ez a zavar
az I információban?
A Szilárd és Brillouin-féle termodinamikai modellhez
hasonlóan δJ=δI,
vagyis a jelenségről a belső adatokra történő átváltásnál
nem keletkezik Fisher-információ veszteség. Freiden szerint tehát
ez egy új megmaradási tétel, mely egyúttal a fizikai törvények
axiomatikus keresésének első axiómája. Mivel δJ=δI,
szükségszerűen δ(I
– J)=0.
Vagyis, ha az I
– J=K-t,
mint a „fizikai” információ összességét definiáljuk, akkor
a szóban forgó variációs elv a következőképp írható fel:
K
= I – J = korlátos.
Ez
utóbbit nevezi Fireden FIH variációs elvnek.
Mivel
általában K ≠
0, s így I
≠ J,
vagyis I
= kJ,
megfogalmazhatjuk a FIH nulla elvet:
I
– kJ=0, ahol 0 ≤ k ≤1.
A k ≤
1, a J→I átmenetre alkalmazott I-tételből
következik.
A
felső két variációs egyenlet együtt alkotja a FIH-elvet. Ezek
az egyenletek egyértelmű következményként levezethetők –
függetlenül a fentebb említett axiomatikus megközelítéstől –
abban az esetbe, ha a mért adatok terét vagy halmazát és a
fizikailag értelmezhető konjugált teret összeköti egy unitér
transzformáció (általában a Fourier-transzformáció, azaz az
előbbi részekben megfogalmazott holografikus elv közvetlen
következménye a feni két egyenlet képzésének lehetősége, amit
a holomátrix esetében majd ki is aknázunk).
Az
FIH-elvhez használt qn(x)
megoldás függvények a mérőeszköz által vizsgált objektum
részecske vagy mező bemeneti terének fizikáját definiálják.
Ebből pedig egyértelműen következik, hogy a fizikai rendszert
jellemző Lagrange-sűrűség valójában nem egy ad-hoc megalkotott
függvény, amit úgy rakunk össze, hogy belőle a rendszer
viselkedését leíró differenciál egyenletek levezethetők
legyenek. Ellenkezőleg, a Lagrange-függvény fontos előzetes
jelentőséggel bír. Valójában ugyanis a k(x)
= ∑n kn(x)
fizikai információ sűrűséget jelöli, ahol az egyes tagokat az
adat (belső) és a kötött vagy saját információt felhasználva
a kn(x)
= in(x)
– jn(x)
egyenlettel fejezhetjük ki. A k(x)
integrálja a rendszert jellemző K fizikai
információ összességét adja. Ez pedig a rendszer keresett
Lagrange-függvényéhez vezet. Elmondható tehát, hogy minden
Lagrange-függvény két összetevőből áll, a rendszer külső
zavaroktól mentes belső, mérhető adatainak ingadozásait
kifejező I Fisher-információból
és az általunk mérendő jelenséget jellemző J kötött
információból. Így egy általános Lagrange-fűggvény kereső
eljáráshoz jutottunk, mely a jelenség fizikájának függvényében
– amit a mérés jellemez – juthatunk el a kívánt
Lagrange-sűrűség függvényhez. Mint modellalkotó eljárás ez
óriási jelentőséggel bír, hisz mint korábban utaltunk rá
napjainkban a fizikusok a kívánt Lagrange-függvényt vagy
intuitíve, vagy a jelenséget leíró differenciál egyenletek
segítségével próbálják meg visszakeresni, ami olykor a
matematikai bonyolultsága miatt egyáltalán vagy csak közelítőleg
lehetséges.
A
vonatkoztatási rendszerhez kapcsolódó becslés négyzetes
középhiba invarianciájából közvetlenül levezethető a
Lorentz-transzformáció, amiből pedig a q(x)
amplitúdó sűrűség függvény kovarianciájának szükségessége
adódik. Vagyis az x mindenképp
négyesvektor, melynek fizikai jellemzője a mért paramétertől
függ. Mivel az amplitúdó függvény négyzetek maguk is
valószínűségi sűrűségek (lásd kvantummechanika), ezért a
FIH-elvvel előállított összes valószínűség-sűrűség
függvény engedelmeskedik a négydimenziós normalizációnak, azaz
relativisztikus. Tömören
ez annyit tesz, hogy a több dimenziós kiindulási térből – lásd
korábban – a FIH segítségével kiválogathatjuk a
Lorentz-invariáns egyenleteket, tehát a jelenséget a négydimenziós
téridőre hangolhatjuk! Pontosabban a jelenség önmagát hangolja
rá, mint később majd látni fogjuk, hisz a jelenséget a
megfigyelő állapota definiálja .
Az
eddig elmondottakból tehát látható, hogy az ismert fizikai
törvényeink valójában a mérés okozta rendszerbeli
ingadozásokat, mint a rendszer válaszreakciót tükrözik, és a
tiszta belső információ és a hozzá tartózó ismeret akkor állna
elő, ha a mérés nem okozna ingadozást a rendszerben, azaz a
rendszer és a megfigyelő mérőeszköz azonos szinten zárt
rendszert alkotna. Ez
a fentebb említett unitér transzformációnál áll elő, ám
ilyenkor a fenti különbség nullát ad, vagyis tautológiához
abszolút igazsághoz jutunk, amit ezzel a módszerrel nem tudunk
analizálni, viszont a mátrixlogikával, mint láttuk igen.
Ez az a pont, ahol a két rendszer többek között összekapcsolható
és egymással kiegészíthető, mint ahogy azt majd a holomátrix
posztulálásánál látni fogjuk. Ezt Frieden az ismeret és a
törvények két szintjével fogalmazta meg, melyek a következők:
Legfelső
szint,
- (A)a Fisher információ I-tétele, mely szerint a HB entrópiához hasonlóan az I információ is fizika jellegű (valójában ebből ered minden fizikailag értelmezhető információ) és az idő függvényében monotonitás mutat, és egyik rendszerből a másikba áramolhat (erre utalt a gradiens megjelenése);
- (B)a Fisher-információ J szintjének megjelenése, mely a szóban forgó vizsgált jelenséghez kapcsolódó saját, vagy, kötött információt hordozza;
- (C)a jelenséget jellemző invariancia vagy szimmetria elv.
Az
(A)-(C) törvények a közvetlen fizikai méréstől függetlenül
léteznek (pontosabban a megfigyelés más, magasabb vagy koherens
szintjéhez tartoznak, mint majd látni fogjuk), ezért nevezi őket
Fireden felső szintnek. Feltehetően lehetséges őket bizonytani (a
nulla érték révén – lásd föntebb) a mérés réven, de ez még
igazolásra vár (itt kapcsolódik be a mátrixlogika, mint a belső
szimmetriák tisztán logikai szintű származtatása és
tudatdinamikán keresztüli előállítása és megélési
lehetősége).
A
tudás második szintjén a következő három axiómát találjuk:
- (i)a mérés okozta információ ingadozás megmaradási tétele;
- (ii)a mikroszinten jelentkező in(x), jn(x) információsűrűséget magadó egyenletek;
(iii)
a jelenség belső adatokká történő mikroszintű átalakulásánál
bekövetkező információ átalakulást vezérlő egyenlet.
A
létra harmadik fokán pedig maga a FIH-elv található. Ez pedig
vagy az axiómákból vagy pedig egy fizikailag értelmezhető unitér
transzformáció térből (holográfia) levezethető.
A
negyedik lépcsőn pedig a FIH-elv matematikai kalkulációként
történő végrehajtása található. Ennek végrehajtásához
szükségünk van a legfelső szint (C) pontjában található
szimmetriák és invarianciák által megformált FIH-elvre. A
számítások végeredményeként pedig megkapjuk a mérési
esemény q amplitúdóinak
alakulását vezérlő törvényt (a kvantummechanika esetén például
a ψ(pszí) valószínűségi
amplitúdó alakulását vezérlő Klein-Gordon egyenletet).
Joggal
merül fel a kérdés, vajon a fenti szintek ismeretei közül melyek
nyújtják a valódi fizikai törvényeket? A legfelső szint (A)-(C)
törvényei, vagy pedig a hagyományosan elfogadott végeredmény
egyenletek? Mivel a legfelső szint (C) törvényéből – mutat rá
Frieden – több végeredmény egyenlet is levezethető, például
az áramlás kontinuitásának törvényéből Maxwell és Einstein
mező egyenletei egyaránt levezethetők, ezért a (C)-ben
megfogalmazott invariancia törvényeket joggal nevezhetjük
elemibbeknek és alapvetőbbeknek, mint a végeredményként adódó
közelítő törvényeket, hisz az előbbiekből sokkal kevesebb van.
Ez azért is igaz, mert az utóbbiak, vagyis a végeredmény
egyenletek valószínűségi eseményeknek, azaz a mérés
folyamatának köszönhetik létezésüket. Mindebből Frieden a
következő fontos következtetéseket vonja le, melyek jelen
értekezésünk számára szintén kulcsfontosságúak.
„A
jelenségre vonatkozó valós adatok arra utalnak, hogy megjelenésük
egy fizikai
folyamat eredményei.
A FIH-elv szempontjából tehát a végeredményként kapott törvény
részét képezi egy olyan fizikai folyamatnak, melybe az adatokat
generáló mérés, mint lépés is beletartozik. Ez azt jelenti,
hogy maga a mérés „hozza létre” azt a valószínűségi
törvényt, melyet aztán maga a mérés világít meg! Vagyis a
mérés folyamata aktiválja a három legfelső szintű axiómát
vagy az unitér tanszformációt, melynek folyományaként életbe
lép a FIH-elv. Valódi mérés hiányában a végeredmény törvény
nem aktivizálódik, ami természetesen nem jelenti azt, hogy
előrejelzés gyanánt ne használhatnánk fel a rendszer lehetséges
állapotának kiszámításhoz. A megkapott törvény, mint fizikai
folyamat tovább létezik a következő mérésig. Ez a mérés újra
képezi a rendszer állapotát, s ez így halad végtelenségig a
véletlenszerű mérési események hatása alatt”.
Mivel
a FIH generálta kimeneti törvények – a ma ismert összes fizikai
törvény – a mérés vagy megfigyelés hatására létrejött
válaszreakciók eredményei, ezért még tisztábban kijelenthető,
hogy a valós fizikai törvényeket a legfelső szint (A)-(C)
törvényei képezik. Ezek pedig, a szimmetria és invariancia
törvények miatt szorosan kapcsolódnak a mátrixlogika által
feltárt – és föntebb megemlített – logikai
operátor-szimmetriákhoz és azok törvényeihez, ami pedig az elem
és a tudat szövevényének matematikailag megfogalmazott leírása.
Kijelenthető tehát, hogy a fizikai törvények és az általuk
leírt „valóság” szerkezetét az elme és az őt generáló
tudati dinamika generálja, és pontos alakjukat, azaz az egységes
elméletüket, ennek matematikai szerkezetében találjuk. Ennek
megfogalmazás
ához és a most tett kijelentés igazolásához először azonban a tudat közvetlen kutatásából napvilágra került eredményeket kell tömören megismernünk. Ennek bemutatására térünk most át, melynek fényében a fentebbi területek és a tudat fizikai dinamikájának egységes megfogalmazásával posztulálhatjuk a célul kitűzött tudat-holomátrix elvét, mely mint általános szervező dinamika a valóság és annak jelenségeinek – a tudományok – tudat alapú matematikai leírását nyújthatja.
ához és a most tett kijelentés igazolásához először azonban a tudat közvetlen kutatásából napvilágra került eredményeket kell tömören megismernünk. Ennek bemutatására térünk most át, melynek fényében a fentebbi területek és a tudat fizikai dinamikájának egységes megfogalmazásával posztulálhatjuk a célul kitűzött tudat-holomátrix elvét, mely mint általános szervező dinamika a valóság és annak jelenségeinek – a tudományok – tudat alapú matematikai leírását nyújthatja.
3. A tudatkutatás legújabb eredményei
Tudományos
korunkban a tudat és az emberi eleme és intelligencia vizsgálatát
a pszichológia tudománya próbálja kideríteni. Ez a
tudományterület a modern természettudományos módszerek
megközelítéseihez hasonlóan próbálja kideríteni az emberi elme
és tudat működésének törvényszerűségeit. A tudományos
módszerek és elméletek rohamos fejlődése ellenére azonban a
pszichológia tudománya még mindig hiányát szenvedi egy teljesen
átfogó és koherens központi tudatelméletnek, melynek
segítéségével a modern fizika elméleteihez hasonlóan a tudatos
elme szerkezetét és a tapasztalási folyamat törvényszerűségeit
értelmezni tudná. Ennek egyik legfőbb oka, hogy noha ez a tudomány
elsődlegesen a tudatosság mibenlétének kiderítését tűzte ki
központi céljául, ennek ellenére a pszichológia egyetlen
területe sem magával a tudatossággal, hanem annak felszíni
összetett területeivel, a tudatos tapasztalás és viselkedés
vizsgálatával foglalatoskodott.
A
tudat vizsgálatának összehangolt kutatóprogramja nélkül pedig a
pszichológia egységes elméleti alap nélkül maradt. Annak
ellenére tehát, hogy lassan száz éves fejlődése alatt a
pszichológia központi kérdéskörei ugyanazok maradtak, a
pszichológia továbbra sem volt képes egységes elméleti keretek
között értelmezni, illetve összesíteni feltárt eredményeit, s
így a pszichológia egyes területei között látszólag semmilyen
kapcsolat sem tárható fel (Brown és Herrnstein, 1975).
Az
egységes elméleti alap hiánya mellet ugyanakkor a pszichológia
összesítő fejlődést sem mutat. Vagyis az egyes területeken
megfigyelhető elképzelések idővel önmagukat ismétlik. Az
összesítő fejlődés hiánya jellemzi a szociológiát vagy
társadalomtudományt is. A társadalomtudományi enciklopédia
például „rendszerezetlen tudáshalmazként” definiálja a
szociológiát (Kuper & Kuper, 1985). A tudományos világban a
pszichológia és a szociológia tudományára, mint koherens
elméleti alapokkal nem rendelkező tudományágakra tekintenek,
olyan területekre, melyek még saját „Newtonjukat” és
„Maxwelljüket” várják. A pszichológia elsődleges feladata
tehát egy olyan átfogó tudatelmélet megalkotása, melynek
segítéségével a mentális jelenségek teljes tartománya és
szerkezete értelmezhető (Vroon, 1975).
De
miért is nem sikerült eleddig ilyen átfogó elméletet megalkotni
a pszichológián belül – merült fel a jogos kérdés? Mint
mondottuk a tudatosság mibenlétének kiderítésére a modern
pszichológia elsődlegesen az éber és álom tudat állapotában
megfigyelhető mentális és tapasztalási folyamatok vizsgálatára
összpontosította figyelmét. Az éber tudat állapota viszont a
tudatosság igen összetett formája, mely az agyfiziológia erősen
izgatott vagy gerjesztett állapotát tükrözi. Az éber tudati
működésből származó adatok vizsgálatával tehát nehézkes
lenne a tudat átfogó és koherens elmélet megalkotni. Ez a helyzet
hasonlatos ahhoz, mint amikor a fizikában a kvantumelméletet a
magas hőmérsékletű összetett makromolekulák vizsgálatából
szeretnénk megalkotni (Domash, 1977). Ez utóbbi esetben a megoldást
az összetett makromolekulák hidrogénatommal való felcserélése
nyújtotta. Ehhez hasonlóan a pszichológiában a megoldást a
tudatosság egyszerűbb és sokkal alapvetőbb szerkezetének
tanulmányozása szolgálta. Ez utóbbira pedig a 60-as évek
elejétől van mód, amikor is Maharishi Mahesh Yogi jóvoltából
világszerte elérhetővé vált egy olyan következetes tudati
eljárás – Transzcendentális Meditáció és később a TM-Szidhi
–, melynek segítségével egyszerű és természetes módon a
tudatosság legegyszerűbb állapota –, amit Maharishi tiszta
tudatnak nevez – közvetlenül megtapasztalható és hatásai
objektív tudományos módszerekkel vizsgálható. Noha manapság már
több féle tudati vagy meditációs eljárás is ismert, ennek
ellenére azonban több érv is felhozható amellett, amiért jelen
értekezésünkben az átfogó tudatelmélet megfogalmazásánál a
Maharishi-féle vagy védikus tudati módszerek – TM és TM-Szidhi
– gyakorlati és elméleti rendszerét használjuk. Ezen érvek
pedig a következők:
- 1)A TM technika az egyik legszélesebb körben gyakorolt mentális módszer az egész világon, ahol a meditálók tapasztalatai a néhány hetestől egészen a 30 éves tapasztalatokig is kiterjednek.
- 2)A TM technikát világszerte egy roppant következetes, standard formában oktatják, ami közvetlen biztosítékot nyújt tudományos értelemben arra, hogy a gyakorló alanyok valóban ugyanazt a mentális módszert gyakorolják.
- 3)Mára rendkívül sok tudományos kutatás vizsgálta a TM és a TM-Szidhi technika pszichológiai, fiziológiai, társadalmi hatásait. Jelenleg egyetlen más tudati módszer sem rendelkezik ilyen átfogó és elméleti értelemben jól használható kutatási háttérrel, valamint az összehasonlító vizsgálatok értelmében a többi módszer nem fejt ki sem pszichológiai, sem fiziológiai értelemben sem ilyen átfogó és jól dokumentálható hatást (Epplay; Ferguson, 1981).
Igazából
Maharishi volt az, aki eredetileg azzal a kijelentéssel élet, hogy
minden egyes tudatállapotot a neki megfelelő egyedi fiziológiai
működés jellemez, s aki erre alapozva megjósolta, hogy a tiszta
tudat tapasztalatához tartozó fiziológia paraméterek teljesen
eltérőek az éber, az álom és a mélyalvás tudatállapotok
jellemzőitől (Maharishi Mahesh Yogi, 1966, pp. 192-134). Valójában
ez az előrejelzés motiválta Dr. Wallace-t kutatásai megkezdésére,
melyek az EEG, a bőrellenállás és az anyagcsere folyamatok
vizsgálatával igazolták egy negyedik tudatállapot megjelenését
a TM gyakorlat alatt (Wallace, 1970; Orme-Johnson, 1973). A
fiziológiai mérések egyik legfontosabb felfedezése a tiszta tudat
tapasztalatánál jelentkező teljes agyhullám koherencia, melyből
a kutatók az idegrendszer szintjén kialakuló, illetve jelenlévő
esetleges makroszkopikus kvantumkoherencia jelenlétére
következtettek (Domash, 1975). A későbbi kutatások tovább
erősítették ezt az elképzelést, így ma azt mondhatjuk, hogy az
öntudat, és azon belül a tiszta tudat állapota az idegrendszer
szintjén kialakuló kvantumkoherens állapot, s a kvantumterek
vákuumállapotával hozható szoros kapcsolatba. Ez az új
tudatállapot tehát a tudat átfogó és alapvető elméletének
megfogalmazása szempontjából óriási felfedezésnek számított
és a továbbiakban a tudatkutatás hidrogénatomja szerepét
töltötte be. Elméleti szempontból ez az új tudatállapot
a következők miatt is fontos.
a következők miatt is fontos.
3.1 A tudattér
Maharishi
Védikus Tudománya az éber tudatban három alapvető alkotóelemet
különböztet meg, ezek pedig a következők: a megfigyelő (a
védikus tudományban ezt Rishi-nek nevezik),
a megfigyelés folyamata (ezt Dévatának hívják)
és a megfigyelés tárgya (Cshandasz). Ez a
három minőség az éber tudat állapotában jól elkülöníthető,
míg a tiszta tudat tapasztalatakor ez a megkülönböztetés
megszűnik és a tudat önmaga tapasztalójává válik (ezt az
egységes minőséget Szamhitának nevezi a védikus
tudomány). Maharishi Védikus Tudománya értelmében tehát a
tudatnak létezik egy egységes, legalapvetőbb állapota – a
tiszta tudat vagy éber megfigyelő minőség állapota –, valamint
a tudatosság három alkotó elemének végtelen kombinációjából
felépíthető tapasztaláshalmaz, mely az egységes állapot
belső szimmetriájának megtörésével vagy
torzulásával áll elő. E nézőpont értelmében a tudatosság
minden minősége a tiszta tudat egységes mezejének fluktuációja
vagy rezgéseként értelmezhető, mely nézőpont viszont már
szorosan összekapcsolható a modern fizika valóságról feltárt,
föntebb bemutatott szerkezetével. A tudomány történetébe tehát
első alkalommal vagyunk olyan helyzetben, amikor a tudatosság
legalapvetőbb állapota közvetlenül vizsgálható és az így
feltárt belső szerveződés – a látszólag eltérő nyelvezet
ellenére – a fizika elméleteivel szoros párhuzamba állítható
és általa a tudat tudományosan is precíz elmélete
megfogalmazható. Maharishi szerint tehát az
előbbi három-az-egyben szerveződés
megjelenése minden esetben tudatosság jelenlétét feltételezi, s
mivel ez a szerveződés – mint korábban a tudomány eredményeinél
is láttuk – a valóság minden szintjén kimutatható, ezért
elviekben kijelenthető, hogy a valóság tudattermészetű, melynek
szerveződését a megfigyelő, a megfigyelés folyamata és a
megfigyelés tárgya között kialakuló belső dinamikus
kölcsönhatás vagy unitér szimmetria formálja és határozza meg.
Mivel ez a szervező dinamizmus szolgálja a valóságról alkotott
tudatos tapasztalataink, vagyis a tudás szerkezetét is, ezért
Maharishi rávilágít, hogy a tiszta tudat egységes természetében
honoló önviszonyuló vagy önkölcsönható dinamizmus egyúttal a
tudás, azaz a véda (szanszkritul a véda tudást jelent) szervező
aktivitása is. A tudás és a tudat belső szerkezete tehát a rezgő
vagy fluktuáló tudat és az azt átható csendes önviszonyuló
tudatosság egysége képezi. Az átalakulás belső dinamizmusában
Maharishi négy fő lépést vagy belső aktivitást különböztet
meg, melyek a következők:
Pradhwamsa-Abháva:
Lecsendesedési folyamat
Atyanta-Abháva:
Abszolút absztrakció vagy elvonatkoztatás (abszolút
általánosítás)
Anyonya-Abháva:
Önviszonyuló vagy önkölcsönható állapot
Párg-Abháva:
Az új rezgés megjelenése, kifejeződése
A
tudat, vagyis a valóság minden rezdülését tehát ez a négy
lépést tartalmazó belső csendes átalakító aktivitás hozza
létre, így ennek pontos fizikai megfelelőjének megadása képezi
a kulcsot a tudat és a tudás szerkezetének megadásához. Ennek
irányvonalát tökéletesen kifejezi Maharishi okfejtése, mellyel
megvilágítja, hogy „az abszolút absztrakció vagy általánosítás
szerveződéséből az önviszonyuló, önkölcsönható tudatminőség
(Anyonya-Abháva) a régi és az új rezgés
memóriája (a védikus tudományban Szmriti)
révén emelkedik ki”. Vagyis az abszolút általánosított
minőségek memóriaként funkcionálnak, melyek dinamikus
gerjesztési vagy leképezési kapcsolatban kell, hogy álljanak a
benne beágyazva lévő önkölcsönhatás pontértékével –,
melyet a kölcsönösen egyértelmű megfeleltetés és az alapvető
regés transzformáció miatt holografikusan értelmezhetünk.
Most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, amikor a fizikai valóság
szervező rezgései és a tudat rezgései között képezhető
egyértelmű megfeleltetés révén igazolni tudjuk a két tér
izomorfizmusát, s így a közös matematikai háttér alkalmazásával
posztulálni tudjuk az értekezés céljául kitűzött
tudat-holomátrix fogalmát.
3.2 A két tér topológiájának izomorfizmusa a fentebbi eredmények fényében
A
tudomány eredményeinél láttuk, hogy az anyagi valóság végső
szerkezeteként a modern elméleti fizika elemi húrok rezgéseit és
azok egymással történő önkölcsönható aktivitását definiálja
és értelmezi. Ez az önkölcsönhatás topológiai szempontból
magasabb dimenziójú alakzatok egymásba történő átalakulását
írja le melyeknél kimondható a holografikus elv, azaz, hogy a
magasabb dimenziójú információ alacsonyabb dimenzióra képezhető.
Ezen leképezési szimmetriák a mátrixlogika értelmében logikai,
azaz elme aktivitásként értelmezhetők, melyek a logikai
mátrix-operátorok kölcsönhatásaként és önkölcsönhatásaként
írhatók le. Az objektív valóság elmetérből való levezetésének
lehetőségére mutatott rá a Fisher-információ segítségével
definiált FIH-elv, mely rámutatott, hogy a mérés valószínűségi
amplitúdóinak alakulását irányító egyenletek, illetve a
Lagrange-sűrűség a vizsgált jelenség mögött meghúzódó
unitér szimmetria esetén egyértelműen megfogalmazható, vagyis
belőle a tapasztalt jelenség fizikai jellemzői levezethetők.
Ezzel
párhuzamosan a tudatkutatás új eredményei rávilágítottak, hogy
a tudat és a tudatosság valójában egy tér minőségei, melyben a
tudatosság valójában a tér önkölcsönható vagy önviszonyuló
képességében szunnyad. A tudat kifejezett rezgéseit a tudatosság
csendes önkölcsönható unitér transzformációja alakítja át
egyik rezgésből a másikba, mely transzformáció szintén
értelmezhető a belső sajátosságok miatt holografikusan, ami az
információ teljes megőrzésének kifejeződése, akárcsak a
fizika esetén. Mivel mindkét rendszer magját – mint alap vagy
bázis – egy önkölcsönható mező képezi, ezért logikailag a
két mező – a tudat és az egyesített kvantumtér mezeje –
egymással egyenértékűnek tekinthető, azaz egymásnak
megfeleltethető, s így a valóságot alapvetően
tudattermészetűként jellemezhetjük. A két tér izomorfizmusát
vagy egyenértékűségét matematikai értelemben is
megfogalmazhatjuk.
&nb
sp; A kvantummechanikai rendszerek matematikai leírásánál, mint láttuk az úgynevezett Hilbert-tér formalizmust használjuk. Eszerint a fizikai rendszereket jellemző valószínűségi amplitúdóhoz rendelt állapotvektorok a belső szorzatra nézve szeparábilis Hilbert-teret alkotnak és így a tér bázisával lineárisan kifejezhetők, ahol a fizikailag is mérhető vektorkomponenseket a vektor hermitikus operátorral vett szorzata szolgálja, s ilyenkor az adott vektor az operátor sajátértéke. Az állapotvektor bázis szerinti felbontása valójában a vektor Fourier komponenseit nyújtja, így a holografikus képzés itt is értelmezhető, ami egyúttal a holomátrix alapelve is egyben, melynek hipotetikus megfogalmazását a következő pontban fejtjük ki Ez a leírás automatikusan megfeleltethető a tudat három komponensének, ahol a megfigyelőt a bázisok, a megfigyelés folyamatát az operátorok és a megfigyelés tárgyát az állapotvektorok képezik. Vagyis a Hilbert-tér a föntebb bemutatott tudat definíció értelmében tudattérként is értelmezhető, amit az operátorok nemlineáris természetéből eredő önkölcsönhatási képessége, azaz a Hilbert-tér önmagára vett leképezési lehetősége is tovább erősít. Az idegrendszer, mint fizikai rendszer állapotát jellemző állapotvektorhoz szintén rendelhető egy szeparábilis Hilbert-tér, két szeparábilis Hilbert-tér pedig matematikai értelemben mindig izometrikus (metrikusság vagy távolságőrző, normaőrző, azaz szerveződés őrző) és izomorf. Azaz a megfigyelő fizikai személyt, vagyis az idegrendszert és a megfigyelés tárgyát matematikailag képviselő Hilbert-terek között, mind a bázis, mind az operátorok, valamint az állapotvektorok terén kölcsönhatások (holografikusan értelmezhető együttrezgések, konvolúció) és átfedő unitér leképezések képezhetők (itt kapcsolódik be a mátrixlogika).
sp; A kvantummechanikai rendszerek matematikai leírásánál, mint láttuk az úgynevezett Hilbert-tér formalizmust használjuk. Eszerint a fizikai rendszereket jellemző valószínűségi amplitúdóhoz rendelt állapotvektorok a belső szorzatra nézve szeparábilis Hilbert-teret alkotnak és így a tér bázisával lineárisan kifejezhetők, ahol a fizikailag is mérhető vektorkomponenseket a vektor hermitikus operátorral vett szorzata szolgálja, s ilyenkor az adott vektor az operátor sajátértéke. Az állapotvektor bázis szerinti felbontása valójában a vektor Fourier komponenseit nyújtja, így a holografikus képzés itt is értelmezhető, ami egyúttal a holomátrix alapelve is egyben, melynek hipotetikus megfogalmazását a következő pontban fejtjük ki Ez a leírás automatikusan megfeleltethető a tudat három komponensének, ahol a megfigyelőt a bázisok, a megfigyelés folyamatát az operátorok és a megfigyelés tárgyát az állapotvektorok képezik. Vagyis a Hilbert-tér a föntebb bemutatott tudat definíció értelmében tudattérként is értelmezhető, amit az operátorok nemlineáris természetéből eredő önkölcsönhatási képessége, azaz a Hilbert-tér önmagára vett leképezési lehetősége is tovább erősít. Az idegrendszer, mint fizikai rendszer állapotát jellemző állapotvektorhoz szintén rendelhető egy szeparábilis Hilbert-tér, két szeparábilis Hilbert-tér pedig matematikai értelemben mindig izometrikus (metrikusság vagy távolságőrző, normaőrző, azaz szerveződés őrző) és izomorf. Azaz a megfigyelő fizikai személyt, vagyis az idegrendszert és a megfigyelés tárgyát matematikailag képviselő Hilbert-terek között, mind a bázis, mind az operátorok, valamint az állapotvektorok terén kölcsönhatások (holografikusan értelmezhető együttrezgések, konvolúció) és átfedő unitér leképezések képezhetők (itt kapcsolódik be a mátrixlogika).
3.3 A tudat-holomátrix
Az
eddig bemutatásra került ismeretek fényében most már készen
állunk a tudat-holomtárix posztulálására, ám előbb – mivel
már annyiszor utaltunk rá – tömören ismertetni szeretném a
holografikus információrögzítés és keltés elvét (lásd a 3.
ábrán).
|
ket a képvektor is nyújtott. Vagyis így a kép mesterséges előállításához juthatunk pusztán a bázisok önmagában vett manipulálásával, mely a képi vektorhoz szükséges operátorokat állítja elő. S mivel a vektor, mint kép szintén jelen van, ezét vetületit, mint visszaverődések, a vetítés visszacsatolásaként vehetjük, s így az öntudat leírásához juthatunk, ahogy azt a tudat esetében posztuláltuk. A fizika esetében az így ellő álló operátorok csoportját vizsgálja a Lie-csoportok elmélete, ahol a forgatások révén keletkező operátorok közötti lehetséges műveletképzéseket, mint szimmetriákat a halmazon értelmezett Lie-algebra szolgálja, ami a képvektorok, azaz a rendszert jellemző állapotvektorok egymásba alakulását írja le. A kvantumholográfia esetében ez a Heisenberg-féle nilpotens G Lie-csoport, g Lie-algebráján és nilsokaságán végzett harmonikus analízist jelenti (P. J. Marcer). Technológiai szinten pedig ezen az elven működik a mágneses magrezonancia (MRI és fMRI) képalkotási eljárása, melyek általánosításával eljuthatunk a mesterséges kvantumhologramok elméletéhez. Mint lehetséges kutatási irány érdemes itt megemlíteni, hogy az albázisok a teljes bázishoz, pontosabban a nullbázoshoz képest szintén értelmezhetők lehetnének holografikus értelemben (projekció tétel a Hilbert-térben), ahol a képet ebben az esetben maga a projektált bázisok csoportja nyújtaná, a közöttük lévő lehetséges transzformációs forgatások csoportját, a Lie-csoportokat, illetve a szimmetriákat így még alapvetőbb szinten, a teljes n-dimenziós bázison értelmezett egyfajta általánosított harmonikus analízissel vizsgálhatnánk. Ennek, azaz a holografikus báziskeltés tényének az igazságát jelzi, hogy a végtelen dimenziójú bázissal rendelkező Hilbert-teret önmagába alakító leképezéseket, a leképezést megtestesítő önadjungált operátor exponenciálisa (ei[operátor]), azaz ezzel a frekvenciával oszcillál a bázis) nyújtja. Ezek után elérkeztünk a tudat-holomátrix posztulálásához
Tudat-holomtárix alatt
tehát azt a rendszert jellemző, holografikusan gerjesztett
operátort értjük, amit magából a rendszerhez rendelt bázisból
állíthatunk elő a forgatások (mint bázis önkölcsönhatások)
révén. Vagyis holografikus értelemben így állíthatnák elő
bármilyen rendszer tudati mátrixát, ahol a tudat három komponense
– megfigyelő (bázis), megfigyelés folyamata (operátorok) és
megfigyelés tárgya (állapotvektorok) – most már tisztán
értelmezhető és gerjeszthető, ahol az öntudatosságot a kép
vetületének visszacsatolásával értelmezhetjük. Egy rendszert
eszerint ugyanis akkor tekinthetünk öntudatosnak, ha a
visszarezgések újra a bázist adják, azaz a megfigyelőt, vagyis a
rendszer önnön képén keresztül tudatos önmagáról, vagyis
önmagára teljesen zárt. Ha ezt elfogadjuk, akkor ebből
egyértelműen következik, hogy minden létező dolog, lévén
Hilbert-téri vetület, tudatos, s mivel az alapjukat
képező meta-tudattér azonos, ezért
az őket jellemző tudat-holomtárixok szintjén átfedések,
konvolúciók képezhetők, ahogy azt korábban már láttuk. Mivel
minden létező rendszer rezgéseit tekintve többkomponensű, ezért
a visszacsatolás tekintetében – adaptív rezonancia vagy
ráhangolódott együttrezgési – szinteket különböztethetünk
meg, annak függvényében, hogy a képi értelmezés szempontjából
mit tekintünk megfigyelés tárgyának – az állapotvektort, az
operátort vagy a bázisokat, lásd 4. ábra). Az ábrán jól
látható, hogy vízszintesen és függőlegesen is értelmezhető a
holografikus folyamat, mely egyúttal három tudásszintet is
kijelöl. A mátrixlogika a dévata szinten
alkalmazható a tudat-holomátrix elmemátrixszá történő
konvertálásához. Ebből pedig az is következik, hogy az
elmetérnek is finomabb rétegei és absztrakciós szintjei léteznek,
melyeket a Maharishi-féle tudattechnológiák révén közvetlenül
is feltárhatunk és megtapasztalhatunk, a tudat-holomátrix modellel
pedig modellezhetünk. A FIH-elv a csandasz oldalról
kívülről burkolja az ábrát, itt lép életbe. Az 4. ábrán az
egyes minőségek belső kapcsolatai is jól láthatók – például
az operátorok és a Lie-algebra kommutátoron keresztüli kapcsolata
–, melyek egyfajta burokként körül ölelve a Hilbert-teret és
annak bázisát, azzal szintén vetítési kapocslatban állnak.
3.4 A tudat-holomátrix és a tudás szerkezete
Az
előző részben elmondottak, illetve a 4.ábra belső kapcsolatai
fényében minden fizikai rendszert az alapbázis értelmében
egymással összefüggő rendszernek tekinthető, mely tény a
kvantumtérelméletekben a kvantumrendszerek vákuumállapotában
fejeződik ki. A vákuumállapot szempontjából minden fizikai
rendszer EPR (Einstein-Podolsky-Rosen) típusú korrelációban álló
rendszernek tekinthető, ahol az egyik rendszer belső megfigyelő
(Hilbert-téri) állapota kihat és determinálja a rajta kívüli
megfigyelt jelenség állapotát és fordítva. Ennek tényét
fogalmazták meg a fizika új elméletei részben bemutatott új
eredmények, ahol a FIH elv révén a holografikus alap esetén a
megfigyelő valóságszervező és értelmező ténye egészen a
klasszikusnak számító tárgyi tapasztalatok teréig
kiterjeszthetővé vált. Itt azt is láttuk, hogy ennek értelmében
többszintű tudásszerveződés értelmezhető a fizikai törvények
szempontjából is, ahol a valós törvényeket a közvetlen belső
szimmetriák ismerete képezte. A durva klasszikus szinten, ahol a
megfigyelő nincs tökéletes koherens összhangban saját belső
tudati dinamikájával, önmagát klasszikus képi szinten értelmezi,
a tudat-holomátrixa ezen torzult szimmetriák vagy
szimmetriasérülések miatt a környezetét is ennek megfelelően
fogja szervezni és érzékelni. Vagyis a saját elsődleges tudati
tapasztalataink ráhangolják és beállítják belső
tudat-holomátrixunk gerjesztő paramétereit, melyek egyúttal a
rendszert jellemző Lie-csoport gerjesztő paraméterei, melyekből
az értelmezést nyújtó Lie-algebra a kommutátor képzéssel
levezethető. Ezek elmeszerkezetre történő áttranszformálását
a mátrixlogika révén tehetjük meg. A belső értelmező
szimmetriák logikai operátorkként történő átírása a
tapasztalatok tudásszerkezetét, vagyis az elme szerkezetét
nyújtja, illetve ennek fordítottja is levezethető, azaz a
tudásszerkezet adta belső logikai szimmetriák meghatározzák a
megfigyelő tudatának belső állapotát és ezzel a
valóságtapasztalat mibenlétét (lásd mátrixlogika rész). A
TM-hez hasonló tudattechnológiákkal elérhető magasabb
tudatállapotok – ahol az illető az öntudatosság magasabb fokait
éli meg öntudata és környezete szintjén – ezt tökéletesen
alátámasztják. Ugyanez viszont az ismeretszerzésre, mint
megismerési folyamatra is kiterjeszthető és az előző részben
megfogalmazott tudat-holomátrix generáló elv matematikájának
kidolgozásával a holografikus tudat és tudásszerkezet generálása
révén a tudományok és más megismerési folyamatok
tudat-holomátrixa és a belőle képezhető elme-mátrix is
értelmezhetővé válna. A fizika esetében ezt
láttuk
miként tehetjük meg, a többi tudománynál a megfelelő általános változókon keresztüli parametrizálással előállíthatnák Hilbert-téri tudat-felületeiket, melyeket harmonikus analízisnek alávetve mesterségesen megalkothatnánk a rendszert jellemző elme és tudásszervező holografikus elvet. Mivel így a fizikához hasonlóan minden rendszer egy közös alapra és gerjesztő elvre lenne visszavezethető, ezért a közöttük képezhető rezonanciák megkereshetőek lennének megmutatva ezzel egyesítéseik lehetséges tudati és logikai vagy elmebeli irányát. Ez a folyamat valójában asszociatív értelmezésnek is mondható. Ennek igazsága abban a hétköznapi tapasztalatban és tényben ölt testet, amikor egy bizonyos dolgot asszociatíve más szemszögből értelmezünk – például, hogy a tudat belső gondolati vibrációit, mint rezgéseket szintén jellemezhetjük Hilbert-téri sokaságokkal –, s máris összeegyeztethetővé válik a fizika Hilbert-tere a szubjektummal, ami teljesen új megértésre és ismeretekre vezetett el bennünket (itt a szemszöget azért húztuk alá, mert szóban tökéletesen kifejezi, hogy az asszociatív összerezgés új báziskomponensre (risire, megfigyelőre) történő áthangolódást eredményezett). Nos, ugyanez várható akkor is, ha most, mint általános egységes elvet ezt a folyamatot matematikailag bármilyen rendszerre kiterjeszthetjük és így modellezhetjük az esetleges átfedési lehetőségeket, illetve fejlődési tendenciákat. A tudásunk fejlődését szemügyre véve már most is megfigyelhető ez az asszociatíve előálló adaptív hangolódás, melyet most viszont képletesen megfogalmazva ki is aknázhatunk. S mivel mindezt a tudat belső dinamikájaként értelmeztük, s mivel mindent tudatjellegűnek írtunk le, így a közvetlen tudat alapú tudomány és fejlődés tényét is megérthetjük. Ez a tudomány pedig a védikus tudomány, mégpedig a Maharishi által újraszervezett Maharishi Védikus Tudomány.
miként tehetjük meg, a többi tudománynál a megfelelő általános változókon keresztüli parametrizálással előállíthatnák Hilbert-téri tudat-felületeiket, melyeket harmonikus analízisnek alávetve mesterségesen megalkothatnánk a rendszert jellemző elme és tudásszervező holografikus elvet. Mivel így a fizikához hasonlóan minden rendszer egy közös alapra és gerjesztő elvre lenne visszavezethető, ezért a közöttük képezhető rezonanciák megkereshetőek lennének megmutatva ezzel egyesítéseik lehetséges tudati és logikai vagy elmebeli irányát. Ez a folyamat valójában asszociatív értelmezésnek is mondható. Ennek igazsága abban a hétköznapi tapasztalatban és tényben ölt testet, amikor egy bizonyos dolgot asszociatíve más szemszögből értelmezünk – például, hogy a tudat belső gondolati vibrációit, mint rezgéseket szintén jellemezhetjük Hilbert-téri sokaságokkal –, s máris összeegyeztethetővé válik a fizika Hilbert-tere a szubjektummal, ami teljesen új megértésre és ismeretekre vezetett el bennünket (itt a szemszöget azért húztuk alá, mert szóban tökéletesen kifejezi, hogy az asszociatív összerezgés új báziskomponensre (risire, megfigyelőre) történő áthangolódást eredményezett). Nos, ugyanez várható akkor is, ha most, mint általános egységes elvet ezt a folyamatot matematikailag bármilyen rendszerre kiterjeszthetjük és így modellezhetjük az esetleges átfedési lehetőségeket, illetve fejlődési tendenciákat. A tudásunk fejlődését szemügyre véve már most is megfigyelhető ez az asszociatíve előálló adaptív hangolódás, melyet most viszont képletesen megfogalmazva ki is aknázhatunk. S mivel mindezt a tudat belső dinamikájaként értelmeztük, s mivel mindent tudatjellegűnek írtunk le, így a közvetlen tudat alapú tudomány és fejlődés tényét is megérthetjük. Ez a tudomány pedig a védikus tudomány, mégpedig a Maharishi által újraszervezett Maharishi Védikus Tudomány.
3.5 A véda és a tudat-holomátrix kapcsolata
A
tudat-holomátrix és a tudás szerveződését megértve most már
pontos képet alkothatunk Maharishi védára vonatkozó korábban
bemutatott definícióját illetően, miszerint a védát a tiszta,
torzulásmentes tudás szerkezetét „a tiszta tudat önmagán
belüli rezgése definiálja”, mely rezgés tehát a Hilbert-tér
bázisainak önmagukba történő átalakulása, azaz
önkölcsönhatásaként, illetve az ezekhez tartozó szimmetriákként
értelmezhetünk. A FIH elv szempontjából ez a szint a K=0 állapot,
azaz amikor a megértés abszolút igazsághoz, azaz tautológiához
vezetett – a képtér és a mérés tere holografikusan
összekapcsolt. Mivel a FIH-elv a K≠0 esetén alkalmazható ezért
nem használhatjuk a belső rend feltárására, mely minden rendszer
alapja és szerveződése, de ugyanakkor megmutatta, hogy a tudás
csak itt teljes. Ehhez kell a Hilbert-tér, a Lie-algebra és a
mátrixlogika, valamint az itt értelmezhető harmonikus analízis.
Igy minden rendszert bázisból gerjeszthetőnek és értelmezhetőnek
találunk, mely ismeret csak a bázis, mint koherens gerjesztő és
értelmező minőség jelenlétében vizsgálható. Mivel minden
tudást és tudásszerzési folyamatot a tudatra, pontosabban a
tiszta tudatra (normált bázisra) visszavezethetőnek találtunk,
ezért segítségével az egyes rendszerek közötti átmenet és
egyesítés lehetőségét, illetve tényét is megfogalmazhatjuk,
melyet a tiszta tudat asszociatív csatolóként való működése
adott. Ez fejeződött ki az abszolút absztrakció (atyanta-abháva)
– mindent a tudattér rezgése által képzett felületekként
értelmezhetünk, a rezgésekhez bármit megfeleltethetünk – és
az önkölcsönhatás (anyonya-abháva)
belső dinamizmusában, ahol az új állapot asszociatíve vagy
adaptíve több, mint az előző. Ez a folyamat gerjeszti és tartja
fenn a védát, azaz a tiszta tudás szövetét, amit így tehát a
tiszta tudat holomátrixaként értelmezhetünk. Ez tehát az összes
szimmetriák egysége, melyből az egyes résszimmetriák
kombinációi, mint al-tudat-holomtárixok és azok megfigyelő
értékű bázisai a teljes szimmetria önmegfigyelés vagy
önkölcsönhatás okozta látszólagos sérülése – harmonikus
analízise – révén állnak elő, amit a tiszta tudás egy
bizonyos megfigyelő szempontjából vett közelítéseként
értelmezhetünk. Ennek egységes alaptól vett fokozott gerjesztett
állapotai az adott rendszer egyre kifejezettebb közelítései, amit
a megfigyelő tudatállapota és tudásszintjeként adhatunk meg,
melyet matematikai formában a Lie-csoportok, Lie-algebrák,
sokaságok, a mátrixlogika és a FIH-elv révén vizsgálhatunk és
terjeszthetünk ki egészen a klasszikus ébertudati tapasztaltok
alkotta valóságig. Azt mondhatjuk tehát, hogy ezen közös alap
hiánya a rendszert alaptalan, elhangolódott tudásszerzési
folyamattá teszi – ez ösztökéli a tudásszerzés haladását –,
egészen addig, míg a hangolódás révén teljesen vissza nem
csatol az őt gerjesztő teljes bázisra. Ugyan így – mutat rá
Maharishi – a véda, mint a tiszta tudat szövete, a tiszta tudat
önmagára irányuló állapotának hiányában elvész – a
holografikus visszacsatolási folyamat szempontjából ez azzal
egyenértékű, hogy nem áll rendelkezésre a kikódoló lézer
fény, azaz a teljes bázis –, s csak akkor válik élővé, amikor
az egyén teljesen öntudatára, tiszta tudatára ébred. Az ilyen
egyén saját tudata szintjén kvantumkoherens megfigyelőnek számít,
aki mint tiszta bázis minőség a Hilbert-tér oldaláról koherens,
valós tudásra és tudatra alapulva értelmezheti környezetét.
Ilyenkor az egyén spontán éli a tudás, a természeti törvény
szerkezetének dinamikáját, spontán összhangban van önnön
természetével, mely az egész teremtést mozgató természeti
törvények természete is egyben. Hisz mint láttuk, az egész
teremtés és benne minden létező az egyénnel, mint megfigyelővel
szoros EPR jellegű kapocslatban áll. Amikor ez a kapocslat élő
tapasztalatként megjelenik a megfigyelő tudatában az illető
egységtudatba kerül, ahol tudása teljes, állandóan létező,
megélt tudás. Erről az állapotról, mint a legmagasabb rendű
megvilágosodásról beszél minden spirituális tanítás, mely
állapotban az egyén minden rendszerben otthon érzi magát. Ennek
lehetőségét mutatta meg modellalkotás szintjén az egységes
szuper-metalmélet megfogalmazásának lehetősége, mely mint modell
tehát a megvilágosodott tudat működését és valóságteremtő
és érzékelő képességét modellezi. Maharishi Védikus Tudománya
az alkalmazott tudattechnológiák révén azonban nemcsak modellezi,
de közvetlen tapasztalatként elérhetővé is teszi ezt az
állapotot, biztos alapot nyújtva ezzel a tudásszerzés minden
formájának.
3.6 A jövő fénysugarai
A
védikus tudásszerzés útján az egyén öntudata fejlődésének
köszönhetően fokozatosan hangolódik a tudat mátrixának, a tudás
szövetének szerkezet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése