Kína
lassan araszol előre
Obama: "Nem hagyhatjuk, hogy olyan országok alakítsák a világgazdaság játékszabályait, mint Kína."
2015.
október 14.
A
fenti állítás, mely Barack Obama amerikai elnök a
Transz-Csendes-óceáni Partnerség (TPP) megalakításáról
szóló nyilatkozatában hangzott el, kiválóan érzékelteti azt a
véget nem érő nagyhatalmi versengést Kína és az Amerikai
Egyesült Államok között, melynek az elmúlt időszakban tanúi
lehettünk. Hszi Csin-ping eredményesnek mondható washingtoni
látogatása ellenére, - melyet a békés együttműködés és a
kínai-amerikai nagyhatalmi kapcsolat megújult dimenzióba
helyezéséről szóló retorika hatott át – mind a
Dél-kínai-tenger vitatott hovatartozású területeit érintő,
azóta is megújuló érdekütközések, mind pedig a TPP-ről szóló
találgatások arra engednek következtetni, hogy a bilaterális
kapcsolat a jövőben sem lesz feszültségektől mentes.
Október 5-én
az Egyesült Államok vezette Transz-Csendes-óceáni Partnerség
aláírásával pont került annak az öt éves tárgyalássorozatnak
végére, mely 12 csendes-óceáni ország részvételével a világ
egyik legnagyobb gazdasági intézményének megalakítását
célozta. Az egyezmény nem csupán gazdasági fontossággal bír,
hanem kiemelt geostratégiai jelentősége a kínai gazdasági
növekedés egyensúlyozását, valamint a csendes-óceáni térségben
való amerikai befolyás erősítését szolgálja.
Míg USA
legtöbb térségbeli szövetségese, többek között Japán a TPP
mellett voksolt, Kína egyenlőre távol tartja magát az alakuló
partnerségtől. A tárgyalások sikerességét követően az
egyezmény aláírásáról szóló hír történelmi jelentőségű
szenzációként terjedt, a média a világgazdaság új, Washington
által diktált szabályairól vizionált. A TPP célja, hogy a
világgazdaság negyven százalékának központosítsával egy olyan
egységfront jöhessen létre, amely segíti az amerikai érdekek
érvényesülését. Barack Obama amerikai elnök nyilatkozatában
kifejtette, hogy a partnerség mindazonáltal, hogy tükrözi az
amerikai álláspontot, az export növelésén keresztül erősíti
az amerikai gazdaságot, továbbá növeli az ország csendes-óceáni
régióban történő befolyását, munkahelyteremtő szereppel is
rendelkezik. Kifejtette, ha a világgazdaság szabályai tiszta
versenyen alapulnak, az amerikai termékek minősége bármely egyéb
ország termékeit felülmúlják. A gazdasági status quo hátrányos
helyzetbe sodorja az amerikai üzleteket. Ha Washington nem
cselekszik, Kína, és a hozzá hasonló országok által generált
gyenge szabályok fogják a világgazdaság szabályait alakítani,
melyet Washington nem engedet.
(f.:
nationofchange.com)
Obama
magabiztos fellépése és a média pozitív TPP képe mellett
fontosnak tartom kiemelni, hogy az egyezmény gyakorlati
megvalósulása előtt még rengeteg akadály áll, melyről nem
szabad megfeledkeznünk, mielőtt a jövőre nézve messzemenő
következtetéseket vonunk le a partnerséget, és az azáltal
generált várható hatásokat illetően.
A TPP életbe
lépése előtt mind a 12 résztvevő ország törvényhozása
köteles megvitatni az egyezményt, és azt hivatalosan jóváhagyni.
Üröm az örömben, hogy ez pont az alapító Amerika esetében
lehet a legbonyodalmasabb, ahol a TPP nem várt belpolitikai vitát
generált. A partnerségi egyezmény adatainak nyilvánosságra
hozatala előtt a demokraták többsége aggodalmát fejezte ki az
amerikai gazdasági tendenciák jövőbeni alakulásával
kapcsolatosan. Bernie Sanders szenátor, mint a TPP egyik
legjelentősebb ellenfutára arra hívta fel a figyelmet, hogy az
egyezmény nem segítené az amerikai középréteget, hanem a
NAFTA-hoz hasonlóan a gyárak ezreinek bezárása következtében
munkahelyek sokaságának elvesztését, a gyógyszerárak
emelkedését, a környezetvédelmi normák színvonalának
csökkenését okozná. A TPP részleteinek nyilvánosságra hozatala
még várat magára, melyet a demokraták, és a kongresszus vezetői
szintén kifogásoltak. A többség szerint a TPP nem a vásárlók
érdekeit szolgálja, hanem a nagyvállalatokét, és a kormányokét.
Az ellenzők sorát gazdagítja Hillary Clinton is, akit eddig
pro-üzletasszonynak ismerhettünk meg. Az amerikai elnökválasztás
előtt azonban az amerikai középréteg legfőbb támogatójaként
nem engedheti meg magának a TPP támogatását, ha az az említett
társadalmi osztályra nézve az hátránnyal járhat. Sokak
nyilatkozatai mögött csupán politikai taktika húzódik, hiszen a
múltban Clinton számos alkalommal pozitívan vélekedett az
ügyletről. Abban az esetben, ha a kongresszus végül megszavazza a
TPP-t, Obama egyik legnagyobb diplomáciai és politikai sikeréről
beszélhetünk.
Kína
jelenleg a kivárás stratégiáját követi. Ha a TPP megvalósul,
mindamellett, hogy Peking elveszítheti a “világ gyára”
címet, 2 százalékkal csökkenhet az éves GDP-je mely minden
bizonnyal negatívan befolyásolja a jobb napokat is megélt kínai
gazdasági tendenciákat. Véleményem szerint azonban még a TPP
ellenére is jó esélye van Pekingnek a további gazdasági
növekedésre, hiszen mind a bilaterális, mind a multilaterális
gazdasági egyezményeknek köszönhetően (AIIB, “Egy övezet, egy
út” stratégia, RCEP-Regionális Gazdasági Átfogó Partnerség)
Peking fokozatosan növeli befolyását mind a világpolitikában,
mind a világgazdaság színpadán. A kínai külügyi szóvivő
szerint Kína a jövőbeni csatlakozástól sem zárkózik el, de
ehhez először bizonyosnak kell lenni az ország saját gazdasági
és politikai reformjainak eredményes teljesítésében. A TPP
jelenlegi szabályozása nem teszi lehetővé Peking csatlakozását,
hiszen az ország nem teljesíti kivétel nélkül többek
között a korlátozás nélküli Internet elérésről, a szabad
piaci hozzáférésről, továbbá az ipari titoktartási
kitételekről szóló kötelező pontokat. A kínai közmédia a
TPP-t a dél-kínai tengeri amerikai fenyegetéssel karöltve az
amerikai imperializmus manifesztációjaként definiálja, mely
negatív hangokat generál a társadalomban.
Gyuris
Klaudia
Három tévhit az orosz légicsapásokról Szíriában
2015.
október 07.
Miközben
rengeteg a kérdőjel Oroszország szíriai beavatkozása kapcsán
(Miért most? Kit is bombáznak? Mi lesz az USA reakciója?), két
dolog biztosnak tűnik: 1. Moszkva nem akar még egy arab tavaszt
látni 2. a közelgő amerikai elnökválasztások miatt Washington
keze meg van kötve. A kérdés továbbra is ugyanaz: Putyin egy
zseniális stratéga vagy egy felelőtlen, vakmerő kalandor?
Erre
a kérdésre a végleges választ valószínűleg csak pár év múlva
kapjuk meg. Ugyanakkor az már most is körvonalazódik, hogy a
putyini erőpolitikának lesznek követői Európában, lásd az
egyre autokratikusabb rezsimek egyre inkább autokratikus
felszólalásait (és kerítésépítéseit). A
nemzetállami logika és a hagyományos realizmus kéz a kézben
tértek vissza az európai porondra,
és egyre inkább tűnik, hogy napjaink válságait tárgyalásokkal,
szankciókkal nem, erővel és határozott katonai fellépéssel
viszont annál inkább meg lehet oldani.
Amit
most látunk Szíria kapcsán, az nem más, mint Moszkva prevenciós
külpolitikája. Az orosz vezetés mindenképp el akarta kerülni
azt, hogy a nyugat avatkozzon be elsőként a szír konfliktusba,
hiszen így még egy ország sodródhatott volna át az amerikai
érdekszférába. Intő példának ott van az arab tavasz, amikor egy
sor arab állam került ki az orosz baráti zónából; és ami még
ennél is rosszabb az oroszok számára, hogy napjaink instabil
Egyiptoma, Líbiája valószínűleg még hosszú ideig nem talál
vissza Moszkvához (és annak fegyverszállítmányaihoz).
("Határozott
lépések" - Vlagyimir Putyin a Szuhoj T-50 vadászbombázó
bemutatóján; f.: AFP)
Oroszország
a már megszokott eszközhöz nyúlt: nem próbálta a többi
ENSZ-nagyágyúval közösen feloldani a konfliktust, nem tárgyalt
Aszad elnök személyéről, hanem egyik hétről a másikra bombázni
kezdett, ezzel még tovább mélyítve az amúgy is összetett
válságot.
1.
Ez azonban nem jelenti önmagában azt, hogy Moszkva mindenáron
hatalmon tartja Bassár el-Aszadot. A
mostani szír elnök kapcsán érdekes motívum, hogy édesapja,
Háfez el-Aszad kiváló kapcsolatokat ápolt a Szovjetunióval, és
a szovjet fegyverexport egyik legmegbízhatóbb felvevőpiacát a
hetvenes években Damaszkusz jelentette. Aszadra azonban Putyinnak
csak addig van szüksége, amíg sikerül a nyugatot zsarolnia –
amint a nyugat valamilyen gesztust tesz Moszkva irányába, Aszad
lehet az egyik legelső vezéráldozat. Ha Oroszország visszavonul a
szír hadszíntérről, akkor ezért cserébe kérni fog valamit.
Vagy azt, hogy az ukrajnai helyzetbe ne nyúljon bele kívülről az
EU-USA tengely, vagy azt, hogy enyhítsék az oroszellenes
szankciókat. Akárhogy is, Moszkva alkupozíciói érdemben javultak
azáltal, hogy megkezdte Szíria bombázását.
2.
Kérdés, hogy ki tartozik majd hálával az oroszoknak? Obama,
amiért nem neki kellett beavatkoznia ebben a bizonytalan térségben?
Vagy éppen az EU, amiért a mostani menekültválság legfőbb
kiváltó okát, a szír polgárháborút próbálja majd rendezni
Moszkva? Minden
bizonnyal túlzóak azok az állítások, amelyek szerint végül
Oroszország oldja majd meg az európai menekültválságot. Azonban
az már nem egy eretnek gondolat, ha azt mondjuk, Brüsszel a tüneti
kezelésekre is képtelennek mutatkozik, miközben az oroszok a
probléma gyökerét próbálják kezelni.
És
ha az orosz intervenció révén elindul egy koalíciós rendezési
folyamat Szíriában, ami pár év múlva egy biztonságos szír
államot eredményez, akkor nehéz lesz letagadni az oroszok
érdemeit. (Más kérdés, hogy egyelőre pont a másik irányba
tartunk, és a már amúgy is sokszereplős szíriai helyzet csak még
kuszábbá vált.)
("Bombázásra
ideális időjárás" - az elhíresült TV adás egy
pillanata; f.: rferl.org)
3.
Végül pár gondolat az egyre népszerűbb „az oroszok egy új
Afganisztánba kezdtek” formuláról. Több
külföldi elemző is visszautalt a szíriai légicsapások kapcsán
1979-re, amikor a szovjet csapatok egy tízéves önpusztító
háborúba fogtak Afganisztán kapcsán. Viszont ne felejtsük el,
hogy az akkori felálláshoz képest két fő különbség
is mutatkozik: egyrészt ott a két ideológiai blokk
versenyfutásáról volt szó Afganisztánért, míg most Szíria
esetében azért Oroszország és az USA félig-meddig egy oldalon
áll (az IS ellen; igaz, az eszközökben és a leendő elnök
személyében vannak mély törésvonalak). Másrészt ott az oroszok
egyből egy szárazföldi puccs hadművelettel indítottak (Amin
afgán elnök életét is vesztette), most azonban az oroszok pont a
jelenlegi vezetés ideiglenes támogatását próbálják elérni.
Akárhogy
is nézzük, a tisztánlátáshoz még sok időnek kell
eltelnie. Amiben egyetértés mutatkozik a szakirodalomban,
az az
oroszok kiváló időzítése.
Nyugat-Európa képtelen a higgadt válaszadásra, az USA a jövő
évi elnökválasztásra készül, Oroszországnak pedig épp kapóra
jött, hogy torzítani tudja a globális napirendeket. És ha plusz
hozadékként ez még oda is elvezet, hogy még több EU-s tagállam
kap kedvet – orosz mintára - az offenzív külpolitikához, akkor
még több nemzetállam ronthat egymásnak. Ez az, amit az EU-nak
véleményem szerint feltétlen el kell kerülnie. Amennyiben
nem sikerül a manőver, és az orosz út lesz a domináns (katonai
beavatkozás a világ bármely pontján, határok átírása stb.),
akkor ez már nagyon messzire vezet – ahogy arról pár hete már
írtunk.
Hámori
Viktor
Robbanással fenyeget a biztonsági helyzet Izraelben
2015.
október 06.
Az
elmúlt napok során elkövetett terrortámadásokat már hónapok
óra romló biztonsági helyzet előzte meg. Az elszabaduló
indulatok a Palesztin Hatóság tárgyalópozícióit
egyszerre javítják a küszöbön álló paradigmaváltásban
az izraeli-palesztin konfliktus megoldásában,
másrészt viszont aláássák tekintélyét.
Az
őszi zsidó ünnepi szezont idén a szinte mindennapos
terrortámadások mérgezték meg Izraelben. Az erőszak
elszabadulását mutatja, hogy az elmúlt egy hét során már négy
izraeli vesztette életét, köztük a négygyerekes Henkin házaspár.
Nem érhette váratlanul az izraeli kormányt és biztonsági
szerveket az események felgyorsulása, hiszen hónapok
óta forronganak Kelet-Jeruzsálem bizonyos arab negyedei
és Ciszjordánia. Számos környéken mindennapossá váltak a
kődobálások (ami, ahogy az a zsidó újév estéjén újfent
bebizonyosodott, képes emberi életet is kioltani) és a
Molotov-koktélos támadások.
Az
izraeli kormány kemény ellenintézkedéseket helyezett kilátásba
és lezárták a jeruzsálemi Óvárost, csupán a helyi lakosok,
boltosok és turisták léphetnek be. Hétfő estig bezáróan
már két palesztin halálos áldozata volt a Ciszjordániában folyó
tüntetők és az izraeli rendfenntartó erők
összecsapásainak. Kérdéses azonban, hogy az izraeli
kormány által életbe léptetett és az izraeli közvélemény
nyomása miatt egyre keményedő biztonsági intézkedések nem
csupán olajatöntenek-e a tűzre. Az izraeli média már azt
latolgatja, vajon egy harmadik intifáda (felkelés) van-e
kibontakozóban?
Hungarisi
palesztin !!!
Felkészültél
e a parittya használatra , - jó lesz ha begyakorlod a kezelését ,
hogy adott esetben használni tudd !!!!
(Palesztin
felkelő parittyával; f.: reuters.com)
Érdemes
hangsúlyozni, hogy Izrael lakosságának mintegy ötöde muszlim
arab és a támadások egyelőre a palesztinok által maguknak
követelt területekre korlátozódnak, tehát fontos különbséget
tenni az izraeli arabok és az izraeli állampolgársággal nem
rendelkező palesztin arabok között, amelyet a nemzetközi média
gyakran nem tesz meg. Az eddig elkövetett támadások két
kategóriába esnek, magányos támadók késelései illetve kevéssé
ismert kis terrorcsoportok által végrehajtott akciókról van szó.
A médiaháborúban kevés szó esik arról, hogy az izraeli
biztonsági szolgálatok a Palesztin Hatósággal együttműködve
számos támadást megakadályoztak, az események kontrollálhatatlan
szabadon engedése senkinek sem érdeke.
Kivételt
ez alól egyedül talán a Hamasz jelenthetne,
amelyik nyilvánosan üdvözölte a terrortámadásokat,
azonban valójában csupán fut az események után. Annak ellenére,
hogy a Hamasznak érdeke a Palesztin Hatóság és személyesen annak
elnökének Mahmúd Abbász tekintélyének aláásása,
valójában közvetlen befolyást nem tud gyakorolni az eseményekre.
Másrészt a Hamasz vezetői is pontosan tudják, hogy egy harmadik
intifáda legnagyobb nyertesei éppen a Gázai övezetben is
jelenlévő, még a Hamasznál is szélsőségesebb Iszlám Dzsihád
és más Iszlám Államhoz köthető terrorszervezetek lennének,
amelyek a Hamaszt is meg akarják buktatni.
(Izraeli
katona távolítja el egy égő gumiabroncsot az ellenőrző
állomásánál; f.: reuters.com)
A
mostani erőszakhullám kirobbanása már hónapok óta érett, és
nagyon sok múlik az izraeli és palesztin vezetésen, hogy
képesek lesznek-e hideg fejjel kezelni a helyzetet és
megakadályozni a további vérontást. A palesztinok szempontjából
a mostani események komoly súlyt adnak Mahmúd Abbász, a
Palesztin Hatóság elnökének az ENSZ Közgyűlése előtt
elmondott múlt heti beszédének, amelyben azzal fenyegetett, hogy
amennyiben nem lesz előrelépés a független palesztin állam
megalapításának ügyében, úgy felmondja az eddigi szerződéseket
Izraellel és „visszaadja a palesztin területek kulcsait” a
zsidó államnak, amely innentől maga kormányozhat a vitatott
területeken.
Ezt
a rémálomszerű helyzetet az izraeli politikai és katonai vezetés
mindenképpen el akarja kerülni, ugyanakkor az erőszak elszabadulása
azt is mutatja, hogy Abbász nem képe uralni a palesztin
utcát, tehát tárgyalópartnerként is kétségbe vonható az
alkalmassága. Az ENSZ Közgyűlés diplomáciai forgatagából egy
fejlemény már biztosnak vehető, az ENSZ, Egyesült Államok,
Európai Unió és Oroszország négyese által alkotott „kvartett”,
amely az izraeli-palesztin béke megteremtésére jött létre,
kiegészül a mérsékelt arab államok közül Szaúd-Arábiával,
Jordániával és Egyiptommal, hogy nyomást helyezzenek a két félre
és megoldják a konfliktust. Miközben remélhetőleg a mostani
erőszakhullám nem eszkalálódik tovább (ami az elmúlt napok
történéseit elnézve természetesen nem zárható ki), a
fenntarthatatlan helyzet arra kényszerítheti a közvetlen
tárgyalásokat szorgalmazó Netanjahu-kormányt, hogy fogadja
el a multilaterális kereteket az izraeli-palesztin konfliktus
megoldásában.
Csepregi
Zsolt
Pakisztán belépett a drónhadviselők klubjába
2015.
október 01.
Szeptember
6-án a pakisztáni hadsereg véghezvitte az első drónnal
végrehajtott támadását az ország északi területén fekvő
törzsi területeken (Federally
Administered Tribal Areas – FATA)
állomásozó terroristák ellen. Az új technológia bevetése
könnyen jelentheti azt, hogy az ország mostantól aktívabban ki
fogja venni a részét a határain belül található iszlamista
erőkkel szembeni harcban, azonban új frontot is nyithat a kasmíri
konfliktus terepén.
Aszim
Bajwa vezérőrnagy, a pakisztáni hadsereg sajtóosztályának
vezetője egy szeptember 7-ei Twitter bejegyzésben erősített meg,
hogy az előző nap sikeresen bevetették a
saját gyártású, Burraq névre hallgató drónjukat, és 3 magas
beosztású terroristával végeztek a Shawal-völgyben,
Észak-Vazirisztánban. A célpont valószínűleg az ország északi
területein elszórva található tálibok voltak, bár erről
konkrét információk nem kerültek napvilágra. Iszlámábád ezzel
abba a kevesebb mint 30 ország tagságából álló klubba lépett
be, akiknek jelenleg van fegyveres drón kapacitásuk.
(A
Burraq drón; f.: defence.pk)
A
drónokkal, vagyis a pilóta nélküli légi járművekkel (unmanned
aerial vehicles - UAV)
történő hadviselés története csupán az 1980-as évek végéig
nyúlik vissza: az irak-iráni háborúban használtak először
felfegyverzett drónokat, előtte 1973-ban a jóm kippúri háborúban
Izrael csupán fegyver nélküli, felderítő drónokat vetettek be.
Sikerük azonban mind a két esetben szembetűnő volt: a gépek
költsége egy vadászgéphez vagy felderítő repülőgéphez képest
sokkal alacsonyabb volt, valamint nem mellékesen az emberélet
veszteség kockázatának nullára csökkenése is stratégiai előnyt
biztosított a használóknak. Nem véletlen, hogy az Egyesült
Államok hamar komoly forrásokat mozgatott meg annak érdekében,
hogy ez a fegyvertípus a saját arzenáljában is megjelenjen –
főleg, mivel az első kísérleti prototípusok még náluk
készültek, használatuk láthatóan mégsem náluk indult el.
A
drón technológia azóta hatalmas fejlődésen ment keresztül,
nagyobb hatótávolság és fegyverzeti teherbírás, professzionális
optikai egységek, finomhangolt manőverezési lehetőségek
segítették a fegyvernem elismertségét – legalábbis a katonaság
oldaláról. A társadalom szemében az UAV hadviselés a mai napig
magas ellenszenvet szül, főleg, mivel az ilyen támadások adatait
legtöbbször titkosítják. Az, hogy például hány ilyen támadás
indítottak, kik ellen, hány áldozattal jártak ezek, voltak-e
civil áldozatok, mi alapján validálják a támadást – csak pár
a felmerülő kérdések közül. Az információhiány okán a
jelenleg kialakult közvélemény szerint a drónokat jelenleg
egyfajta szürke zónában használják a különböző
hadseregeknél: a folyamatos terrorfenyegetettség ernyője alatt
olyan támadásokat is végrehajtanak, amire hétköznapi körülmények
között nem lenne lehetőségük/joguk.
(Drón-ellenes
street art New York-ban; f.: hyperallergic.com)
Visszatérve
a pakisztáni drónra, a Burraq a megjelent képek alapján
igencsak felkeltette az
amerikai stratégák figyelmét, mivel az sokkal professzionálisabb,
mint azt elsőre gondolták volna. Ám nem ez az elsődleges
meglepetés az ügyben: Iszlámábád több éve próbálja
megvásárolni az Egyesült Államoktól a szükséges technológiát,
azonban Washington eddig elutasította ezt az üzletet. Most úgy
tűnik, hogy Pakisztán jobb partnert talált az üzletre: Kínát,
aki sokkal kevésbé volt zárkózott a tranzakció kapcsán. A
Burraq ugyanis kísértetiesen hasonlít a Peking által előállított
CH-3-as kódnevű drónra.
Kína
közreműködése alapvetően beleillik az országról alkotott
sémába (miszerint az ország nem ideológiai alapon válogatja meg
üzleti partnereit), a lépés azonban továbbmutathat egyszerű
gazdasági tranzakción: az új technológia olaj lehet ugyanis a
tűzre a kasmíri régióban. A kasmíri határkonfliktus három fő
szereplője India, Pakisztán és Kína – ebből az utóbbi
kettőnek sikerült már rendezni a határaik kérdését egymás
között. India és Pakisztán között azonban még mindig nagyon
törékeny a jelenlegi helyzet, az incidensek továbbra is
előfordulnak a két fél között. Nem meglepő, hogy Új Delhi a
Burraq bevetése után nagyon gyorsan jelezte,
hogy felgyorsítja az Izraeltől tervezett Heron típusú drónok
vásárlási programját. Amennyiben mind a két ország haderejében
biztosítva lesznek az UAV-k, közel egyértelmű, hogy meg fognak
nőni a rejtett hadműveletek a két ország között – ez pedig
könnyen okozhatja a térségben lévő konfliktus fellángolását.
Összességében
tehát azt mondhatjuk, hogy bár elméleti szinten a pakisztáni
belépés a „drón-klubba” hozzájárulhat a tálib iszlamisták
elleni harcban, sok szempontból ez az előny hatalmas árral járhat,
mégpedig két nukleáris hatalom, India és Pakisztán közti
ellenségeskedés kiújulásával. Valószínű, hogy az amerikai
ellenállás az eddigi technológia-átadással ezt (is) próbálta
megelőzni, azonban mindez láthatóan csupán elodázni tudta a
problémát. A nevető harmadik pedig újfent Kína lehet, aki újfent
növelni tudta katonai eladásait, miközben egy olyan konfliktust
újíthat ki, amiben neki is lennének területi kívánalmai.
Mészáros
Tamás
Moszkva új világrendet diktál?
2015.
szeptember 30.
Az
ENSZ 70. Közgyűlésén Putyin végre mindenki előtt megmondhatta a
magáét: nem szeretne Líbiához hasonló összeomlást látni
Szíriában, az orosz-ukrán konfliktus kapcsán pedig érzékeltette,
hogy az ottani történéseknek semmi helye a globális agendákban,
lévén egy elszigetelt konfliktus elszigetelt következményeiről
van szó.
Azt
már nem tette hozzá az orosz elnök, hogy ebben a
globális destabilizációban tevékeny szerepet vállal az orosz
külpolitika is. A mostani kurzus elsősorban arra épít, hogy újabb
és újabb válsággócokat hoznak létre (akár katonai, akár
politikai vagy éppen gazdasági értelemben, utóbbira példa
a Nabucco - Déli Áramlat versenyfutás). Az orosz határok
körül egyre sűrűbben ropognak a fegyverek, a Közel-Keleten pedig
éppen az a Moszkva akadályozza a nemzetközi együttműködést,
amely már megégette magát számos elhúzódó konfliktusban
(gondoljunk a csecsen háborúra vagy a nyolcvanas évek
szélmalomharcára Afganisztánban.)
(Vlagyimir
Putyin; f.: rt.com)
Putyin
három fő problémakört azonosított: 1. a
NATO régóta tervezett bővítése sérti az orosz érdekeket,
és napjaink feszült légkörében számítani lehet
barátságtalannak tűnő ellenlépésekre Moszkva részéről; 2. a
vallási radikalizmusterjedése valóban biztonsági kockázatot
jelenthet,
azonban ennek a kockázatnak a rossz kezelése önmagában is egy
veszélyforrás; 3. a második
világháború utáni nemzetközi rendszer működésképtelensége,
az EU és az ENSZ válsága.
Habár
Oroszország mindhárom problémakörben érintett, Európához
képest az oroszokat a vallási radikalizmus, a menekültválság és
az elmaradt ENSZ-reform jelenleg kevésbé érintik. (pl.
az iszlamizáció kihívásaival az orosz vezetés már
több, mint két évtizede szembesült, az ENSZ BT kibővítésének
ötletét pedig sem Moszkva, sem Peking nem erőlteti egyelőre).
Oroszország
most azért is nyeregben érezheti magát, mert nem csak a
kritikájára figyelnek oda, de egy esetleges szír globális
alku esetén (ahol Moszkva engedne a saját érdekeiből) a többi
nagyhatalom végleg szemet hunyhatna az ukrajnai helyzet felett.
Márpedig Putyin érdeke a nyugati érdekszféra keleti
expanziójának megakadályozása, és ha ennek az az ára, hogy
Szíriában nem kell tovább hatalmon tartani egy ellentmondásos
elnököt, akkor ezt az árat Oroszország meg fogja fizetni.
Ezen
logika mentén az új világrend egy olyan felállás lenne, ahol az
oroszok megkerülése nélkül nem lehet érdemi döntést
hozni. Volt
már ilyen helyzetben Moszkva (ld. hidegháború időszaka), azonban
ekkora holtpontot a nyugati hatalmaknak az elmúlt 15-20
évben nem nagyon sikerült elérni, mint most. Oroszország
blokkolja a szír (és a tágan értelmezett közel-keleti)
rendezést, átírja a határokat, áthágja azokat a
nemzetközi normákat, amiket 1945 óta gondosan építgettek a
felek; Oroszország szembe megy a gazdasági
szankciókkal, sakkban tartja 25 évvel a rendszerváltások
után a kelet-európai országokat a gázszállításokon
keresztül, és még sorolhatnánk.
("Mindent
eldöntő kézfogás?"; Putyin és Obama a beszéd után; f.:
telegraph.co.uk)
A
különbség az, hogy míg a kilencvenes években az orosz vezetés
kelletlenkedései leginkább a közel-külföld államait érintették
kedvezőtlenül, addig manapság az orosz befolyás bárhova képes
elérni, és destabilizálni a nemzetközi közösséget. Szíria
vagy Ukrajna csak a jéghegy csúcsa; ki tudja, hol tud még
ekkora hatást kifejteni a moszkvai elit.
Az
ENSZ Közgyűlés arra is rávilágított, hogy Moszkva lényegében
ellenfelek nélkül maradt az európai porondon: az EU a
menekültválsággal küzd, Ukrajna általában csak sokadik pontként
kerül fel a napirendekre. Obamának pedig a 2016-os
választások miatt kell óvatosan eljárnia, hiszen ha túl
sokat kockáztat Szíria kapcsán, akkor az könnyen
visszaüthet. Azonban a teljes tétlenség sem lehet megoldás,
hiszen akkor az az érzése támadhat az amerikaiaknak, hogy az
elnökük átadta a döntési jogkört a rendezés kapcsán
Putyinnak. Annak a Putyinnak, aki alig 10 éve még a G8-as
csúcsok egyik legsimulékonyabb szereplője volt, mára pedig a
világpolitika legfontosabb öt aktora közé került. És
ami még fontosabb: egyre csak erősödni látszik.
Hámori
Viktor
Vlagyimir Putyin, a nemzetközi együttműködés új "bajnoka"
2015.
szeptember 29.
Az
orosz elnök az ENSZ Közgyűlése előtt elmondott hétfői
beszédében közös fellépésre szólította fel a nyugati
államokat a szír polgárháború megoldásában. Putyin
közel-keleti politikai manővereinek fókuszában azonban valójában
az ukrán helyzet és országa hanyatlásának megállítása áll.
Vlagyimir
Putyin orosz elnök tegnap az ENSZ Közgyűlés hetvenedik
ülésszakának megnyitóján elhangzott beszéde szinte szívhez
szóló volt, melyben azt fejtegette, miként kell visszatérnie a
nemzetközi közösségnek a közös fellépéshez a világot érintő
megannyi konfliktus megoldásában, különösen a szír konfliktus
tekintetében. Az orosz vezető kiváló időzítéssel érkezett New
Yorkba, ahol szavainak komoly súlyt adott az elmúlt hetekben
Szíriába áttelepített orosz katonai kontingens, harci gépek és
egyéb katonai felszerelés, melyek Aszad szír elnököt támogatják
a polgárháborúban. Oroszország gyakorlatilag a szír
kormányzatnak nyújtott katonai támogatásának eddig nem látott
szintre emelésével vásárolta meg a helyét a konfliktus
rendezésében. A napokban kirajzolódó Oroszország, Irán, Irak és
az Aszad-kormányzat (plusz ne feledkezzünk meg a Hezbollah libanoni
terrorszervezetről se) közötti szövetség teljesen átírta a
szíriai polgárháború hatalmi térképét, komoly ellenpólust
jelentve a nyugati államok, a szunnita arab országok és
Törökország alkotta pólusnak, amely Aszad elnökkel szemben
harcoló felkelőket támogatja a konfliktusban. A szíriai
polgárháború, Irak szétesése és az ennek nyomán megerősödött
és borzalmas tettek végrehajtó Iszlám Állam jelensége olyan
menekülthullámot indított el Európa felé, amely minden bizonnyal
megadta a végső lökést a Nyugatnak, hogy fogékonyak legyenek az
oroszokkal és irániakkal kötendő kompromisszumra.
A
fő kérdést látszólag Aszad elnök személye jelenti, hiszen míg
Oroszország ragaszkodik a „legitim” elnök hatalmon maradásához,
addig a Nyugat azonnali távozását kívánja a saját népét előbb
csupán elnyomó, majd az utóbbi években tízezerszámra
lemészároló diktátornak. Aszad természetesen csupán szimbóluma
a valódi tétnek, mégpedig, hogy mely befolyási övezet része
lesz a polgárháború utáni Szíria, amely stratégiailag
kulcsfontosságú területen helyezkedik el a török-arab-perzsa
érdekszférák metszéspontjában.
("Békével
jöttem..")
Oroszország
valódi motivációi összetettebbek a regionális hatalmakénál.
Putyin, retorikájával ellentétben, nem annyira a nemzetközi
együttműködés érdekében, mint inkább Oroszország
konfliktusgeneráló külpolitikája miatti erősödő
elszigeteltségén kíván változtatni a szíriai konfliktus
megoldásában való részvétellel. Oroszország azonban olyan
lezárásban érdekelt, ahol megmarad számára egy újabb
bábállamocska, amelyen keresztül hatást gyakorolhat a
világpolitikára. Az oroszok akár Aszaddal, akár Aszad nélkül
olyan rendezést tudnak elfogadni, ahol a tengerparti alavita
kisebbség uralta sáv az orosz érdekszféra része marad. Itt
található az oroszok utolsó, a hajdani szovjet határokon kívül
eső katonai bázisa, amely fontos nyomásgyakorló eszköz a
Földközi-tenger medencéjében, így azt mindenképpen meg kívánják
őrizni. Ezt a feltételt észben tartva, az orosz „segítő kéz”
felajánlásának egyetlen ára van, az ukrajnai konfliktus
rendezése, ahol Oroszország súlyosan elszámította magát, ezzel
felgyorsítva a nyersanyagexportból élő állam hanyatlását. A
Nyugat nemhogy meghunyászkodott volna az orosz agresszió előtt,
hanem erősítette a NATO keleti harckészültségét, Ukrajna még
inkább elköteleződött a Nyugat mellett és nem következett be az
átfogó oroszpárti felkelés, amely Moszkva ölébe lökte volna
Ukrajna számottevő részét. Amit Oroszország „elnyert”, azért
jelenleg hatalmas árat fizet, a Krím-félsziget bekebelezéséért
és az ukrajnai oroszpárti szakadárjainak támogatásáért olyan
szankciórendszer vetett ki rá az Egyesült Államok és az Európai
Unió, amely jelenleg súlyosan veszélyezteti az orosz gazdaság
működőképességét és így az állam biztonságát.
Putyin
mostani beszéde egyértelműen arról szólt, hogy vissza kíván
térni a nemzetközi porondra, mintha mi sem történt volna az
elmúlt években Ukrajnában. A szíriai konfliktus lezárását egy
csomagban kezelte az ukrajnai válság megoldásával és a
szankciórendszer lebontásával és Oroszország elszigeteltségének
felszámolásával. Egyetlen, azonban valóban nyomos érve, hogy
Oroszország nélkülözhetetlen partner a világpolitika fő
kérdéseinek megoldásában és bizonyítékul ott állnak és
valószínűleg hamarosan akcióba is lépnek a Szíriába telepített
orosz katonai erők. A következő napokban kiderül, hogy a nyugati
vezetők belátják-e Putyin érvei bizony valósak, még ha
végtelenül cinikusak is és hajlandóak-e enyhíteni az oroszokra
gyakorolt gazdasági és politikai nyomáson, vagy látva Putyin
kétségbeesett helyzetét még „megforgatják-e benne párszor a
tőrt”, ami viszont a szír és iraki nép szenved meg leginkább,
másodsorban pedig azok az országok, amelyeknek a hatalmasra dagadt
menekülthullámmal kell megbirkóznia.
Csepregi
Zsolt
"Kompország helyett Hídország" - Magyarország geopolitikai érdekei (2)
2015.
szeptember 28.
George
Friedmann, a Stratfor amerikai biztonságpolitikai elemzőintézet
vezetője szerint a geopolitika lényege, hogy a földrajz és a
politika szemszögéből megkülönböztessük, mi az, ami állandó,
ami hosszú távú, és ami átmeneti. Magyarországnak be kell
rendezkednie a hosszú távú kihívások leküzdésére, ehhez pedig
tiszta fejre és kemény munkára lesz szükség. Kőkemény
diplomáciai következetességgel kell dolgoznunk azon, hogy az
összes lehetőség nyitva maradjon előttünk.
A
régi mondás szerint nehéz dolog jósolni – különösen, ami a
jövőt illeti. Éppen ezért megmondani, hogy mondjuk 10 év múlva
a világon pontosan milyen geopolitikai környezet lesz, szinte
lehetetlen. Az azonban világos, hogy a jelenlegi folyamatok minden
bizonnyal folytatódni fognak. A legszélesebb képet illetően több
mint gyanús, hogy a 2008 körüli évek millenáris várakozása az
új világrendről legalábbis túlzó volt. A sokak optimizmusát
fűtő átrendeződés sokkal lassabban következett be, mint ahogy
arra a BRICS-országok fővárosaiban számítottak. Lehet, hogy vége
az „egypólusú pillanatnak”, de az Egyesült Államok még
mindig az egyedüli szuperhatalom a világon, és ez vélhetően 10
év múlva is így lesz. A kínai befolyás egyelőre gazdasági
jellegű – politikai fellépésre a kelet-ázsiai régiót
leszámítva még történt példa. Moszkva politikai befolyása a
hidegháborús alarmizmus ellenére sem valószínű, hogy a mostani
befagyott konfliktusoknál nyugatabbra fog tolódni. Az Európai Unió
– dacára annak, hogy ezen a blogon is többször temették –
valószínűleg még életben lesz, bár tény, a mostani
törésvonalak még mélyebbek lesznek. Ha a bürokratikus egység
meg is marad, a legvalószínűbb forgatókönyv szerint 2–3
országcsoport nehezen összeegyeztethető érdekei fogják dominálni
az Uniót. A kínai és orosz gazdasági–politikai érdekek
Kelet-Európában is fontosak lesznek, de nem meghatározóak. A
harmadik világ feltörekvő országai pedig továbbra sem valószínű,
hogy akár hatalmi, akár normatív kihívás elé állítanák a
hagyományos nyugat-európai és amerikai hegemóniát.
Magyarország
politikai földrajza viszonylag állandó: kis, síkvidéki ország,
meglehetősen jó klimatikus és vízrajzi viszonyokkal, olykor
kardcsörtető, de nem veszélyes szomszédsággal. Magyarország
évszázadokon keresztül a Kárpát-medence meghatározó, birodalmi
aspirációjú szereplője volt, 1920 óta pedig nemzetállami
keretek közé szerveződött. A multietnikus, regionális birodalom
tudata és a kicsi, fenyegetett nemzetállamiság koncepciója ma is
kettéosztják a magyar külpolitikai teret. Magyarország
kelet–nyugati fekvése Európa közepén, a Huntington-féle
ortodox és nyugati civilizációk töréspontján szintén egy
kettős választási lehetőséget kínál: a híd és az erőd
szerepét. Híd szerepet játszott Magyarország, amikor a lengyel és
a török politikát európai szereplővé tette a XVII. században,
és erőd szerepet, mikor feltartóztatta a török hódítást, vagy
amikor a bolsevizmus elleni frontállamként azonosította magát. A
magyar külpolitika két nagy törésvonala tehát a birodalmi és a
nemzetállami tudat, valamint a híd vagy az erődszerep.
("A
jövőben jól kell sakkozni")
A
megváltozott környezetben Magyarországnak először is a
szövetségi, együttműködési potenciálját kell meghatároznia.
Antall József szavait idézve nagyon hasznos dolog a semlegesség,
és minden józan ember erre törekedne, ám „a semlegesség soha
nem a nyilatkozatokon múlott, hanem a nemzetközi garanciákon”,
amit pedig senki nem fog adni Magyarországnak. Innen nézve a
magyar Sonderweg,
egy különutas, semleges Magyarország továbbra is kívül reked a
megvalósíthatóság körén. Budapestnek tehát partnerekre és
szövetségesekre van szüksége, lehetőleg minél szélesebb
palettáról és minél több területen. Ha az Európai Unió
fragmentációja folytatódik, a magyaroknak minden nagyobb
országcsoporttal jó kapcsolatot kell ápolnia: a németek vezette
csoporttal, a dél-európai csoporttal, az atlanti országok
csoportjával, és mivel egy egységes kelet-európai csoport
létrejötte nem valószínű, leginkább a visegrádi országokkal.
Ha tényleg kialakul egy egységes, lengyelek vezette kelet-európai
blokk, Magyarországnak nyilván jó kapcsolatot kell ápolnia vele.
El kell azonban kerülnie, hogy ugyanúgy frontországgá váljon
Oroszország ellen, mint az 1930-as években. Sőt, amíg Európa
szét van aprózódva, Budapest elemi érdeke, hogy egyetlen ország
vagy szövetség se törekedjen a magyar részvétel exkluzívvá
tételére. Nem köteleződhetünk el senki irányában annyira, hogy
ez a többi országhoz képest való mozgásterünket veszélyeztesse.
Az egységes lengyel blokkot annyira lehet támogatni, amennyire ez
nem zavarja sem a londoni, párizsi, sem a berlini vagy moszkvai
kapcsolatainkat. Nem vehetünk részt kizárólagosságra törekvő
vállalkozásokban, hogy minél több vállalkozásban részt
vehessünk.
És
hogy mi végre történjék mindez? Egyrészt a viszonylag törékeny
nemzeti függetlenség és szuverenitás megőrzése érdekében,
másrészt azért, hogy belső fejlődésünk minél nagyobb
biztonságban legyen. Magyarország rendszerváltoztatás utáni
sikertelenségeinek – felzárkózás akadozása, polarizálódó
társadalom – rendbetétele olyan belső kényszer, aminek minden
továbbit alá kell rendelni. Magyarország konstans tőkehiányban
szenved, és soha nem lesz középhatalom az erőforrás-intenzív
iparágakban. Ezért kell működő tőkét ide csábítani –
viszont arra kell törekedni, hogy ezek a minél nagyobb hozzáadott
értékű ipari szektorokban történjenek, hogy elkerüljük az
összeszerelő-műhely szerepkört és a totális gazdasági
kisemmizettséget. Ehhez a magyar munkaerőpiacot az oktatás
oldaláról is át kell alakítani: minél képzettebb és
differenciáltabb munkaerőre van szükség, nem pedig az oktatás
leépítésére. Belső fejlődésünk szempontjából életbevágóan
fontos az innováció, startup vállalkozások támogatása és a
kutatás-fejlesztés is. Fontos továbbá, hogy azokat az
adminisztratív akadályokat lebontsuk, melyek mérgezik a magyar
vállalati kultúrát. Mindehhez üzleti és adminisztratív
nyitottságra van szükség – de ez nem lehet alap arra, hogy
titkon visszacsempésszük a 19. századi laissez-faire kapitalizmust.
Éppen ellenkezőleg: Magyarországnak minden olyan nemzetközi
törekvéshez csatlakoznia kell, ami a tőke szabad áramlását
mederben akarja tartani, ami nem hagyja pusztán a piaci szereplőkre
a gazdaság irányítását. Nemzeti szuverenitásunkat nem kizárólag
a brüsszeli uborka-esztétákkal és a kellemetlenkedő
szomszédokkal szemben kell hangoztatni, hanem hangsúlyozni kell a
nemzeti szuverenitást az országhatárokat figyelmen kívül hagyó
tőkével szemben is.
Még
egy fontos szempontra fel kell hívni a figyelmet. Nem valószínű,
hogy Szíriában annyira stabilizálódna a helyzet, hogy a belátható
jövőben képes lenne kivándorlóik többszázezres tömegét
visszafogadni. Számolnunk kell az Európában letelepedő
többszázezer szíriai (és más országból érkező)
bevándorlóval. Részint a saját rossz tapasztalataik, részint a
rosszindulatú médiafelhajtás miatt sok bevándorló nagyon rossz
benyomásokat szerzett hazánkról. Ha terrorista alvó ügynökök
tömeges jelenlétére bizonyíték nincs is, nagyon is valószínű,
hogy az újdonsült lakosokon is úrrá lesz a társadalmi
elidegenedés (a tapasztalat szerint a bevándorlók második
generációjánál már támad). Frusztrációjuknak, potenciális
Nyugat-ellenességüknek ezeréves fennállása óta először
szolgáltathat jó célpontot a magyar állam. Akármelyik országban
is lesznek 5–10 év múlva, valószínűleg Európában fognak
élni. A magyar államnak meg kell tennie a szükséges biztonsági
lépéseket, a titkosszolgálatoknak ébernek kell lenniük az
esetleges magyarellenes érzelmekkel, akár a terrorista szándékokkal
szemben is. Ennél is fontosabb, hogy pozitív gesztusokat tegyünk a
kisebbségként Magyarországon vagy Európában élő emberek felé.
Ez nem önmegadás, hiszen lehet egyszerre felelős és baráti
gesztusokat tenni, és közben szilárdan védeni az elveket. A
migrációs válság európai szintű kezelése számunkra a
részletektől szinte függetlenül létfontosságú elv, így a
szeptember 24-i megállapodás a lehető legjobb hír, még akkor is,
ha ez csak az első lépés. És ne feledjük, hogy lehet empátiával
fordulni a menekültek felé úgy is, hogy nem engedünk a
határvédelemből és a biztonsági elvárásainkból, vagy még
inkább, az állampolgársági politikánkból. Egy jó távoli, de
legalább globális példát ideemelve, Álvaro Uribe kolumbiai elnök
választási szlogenjét idézhetjük: mano
firme – corazón grande,
vagyis kemény kézzel, de nagy szívvel.
Sajnos
hosszú távon kell számolnunk egy ennél sürgetőbb strukturális
problémával: a kivándorlással. Ez annál is fájóbb, hogy a
legtöbb esetben képzett, felkészült, mobilis fiatalokról van
szó, legtöbbször gyermekvállalás előtt. Az ő elvándorlásukat
nem lehet hatalmi szóval megállítani, hanem mindent meg kell tenni
a push-faktorok mérséklésére – ez pedig ismét visszavezet
minket a függetlenség, a nyitott opciók és a békés belső
fejlődés kérdéséhez. Magyarország legfontosabb strukturális
problémáit tehát akkor van a legtöbb esélyünk felszámolni, ha
sikerül tőkét csábítani az országba, de közben megőrizzük
függetlenségüket, ha minden lehetséges opciót nyitva hagyunk, és
ügyes diplomáciával a minél több híd országává válnánk.
Vendégszerző
- Baranyi Tamás Péter, történész
"Nem lehetünk többé határvidék" - Magyarország geopolitikai érdekei (1)
2015.
szeptember 23.
Magyarországnak
mindösszesen két alkalommal adatott meg az elmúlt ötszáz év
során, hogy negyedszázadon keresztül független államként
létezhetett. A XXI. századot kizárólag egy, az országot
fenyegető veszélyeket objektíven, ideológiamentesen kezelő
külpolitikai orientáció biztosíthatja, amelynek fő sarokköve,
hogy mindenáron el kell kerülnünk, hogy a nagyhatalmak
ütközőzónájában találjuk magunkat.
A
geopolitika hosszú évtizedeken keresztül tiltott kifejezés volt
Magyarországon, hiszen annak tanulmányozása folytán
elkerülhetetlen felvetődött volna a kérdés, hogy mi az oka
annak, hogy a Szovjetunió megszállva tartja hazánkat. A kommunista
tábor összeomlásával újra szabadon felmerülhettek a
külpolitikai orientációnkat övező kérdések, azonban jelenleg a
naiv, kritika nélküli európai-transzatlanti integráció, illetve
a főként belpolitikai okokból feltüzelt EU-ellenesség között
ingázik a hazai külpolitikai gondolkodás. Ezzel a leegyszerűsítő
szemlélettel szemben a magyar történelem tanulsága, hogy az
országot minden oldalon potenciális ellenségek veszik körül,
hiszen három civilizáció, a nyugati illetve ortodox kereszténység,
és az iszlám világ találkozik a Kárpát-medence környezetében.
A helyzetünket súlyosbítja, hogy Trianont követően az országnak
nincsenek természetes védhető határai és a magyar nemzetnek
nincsenek természetes nyelvi, kulturális vagy etnikai szövetségesei
sem a régióban, se azon kívül, kizárólag az érdekek nyelvén
kommunikálhatunk a többi állammal.
A
probléma megoldása egyszerűen megfogalmazható, viszont annál
nehezebben kivitelezhető: Magyarországnak egy olyan szövetségi
rendszer tagjának kell lennie, amelynek határai nem az
országhatárai közelében futnak, amely nem kívánja felszámolni
a kisebb nemzetek identitását, viszont kellően erős ahhoz, hogy
képes legyen megvédelmezni tagjait és összetartani a szövetséget.
A civilizációk közötti határvidékek az emberi történelem
kezdetétől fogva mindig is a háborúk és konfliktusok természetes
színhelyei voltak, ezt megtapasztalhattuk a török hódoltság és
a két világháború során is. A határvidékeken zajló háborúkat
leginkább a kis nemzetek szenvedik meg, különösen azok, amelyek
iránt egyik harcoló oldal sem kötődik különleges szálakkal.
("Közeledni
kell, de nem túlzottan")
A
jelenlegi külpolitikai helyzetben Magyarország nagyon közel áll
ahhoz, hogy újra egy háromoldalú harapófogóban találja magát,
keleten egy agresszív Oroszországgal, délen pedig csupán egy
instabil Balkán-félsziget választ el a felemelkedő
Törökországtól, miközben mi magunk egy befelé forduló,
politikai, gazdasági és ideológiai válságban lévő Európai
Unió határvidéke vagyunk. A déli fenyegetés tekintetében
Magyarország alapvető érdeke, hogy az összes balkáni állam az
Európai Unió tagjává váljon és lehetőleg Törökország
északnyugati ambícióit is semlegesítsük a nekik felajánlott
uniós tagsággal vagy valamifajta kölcsönösen elfogadható
partnerségi megállapodással. A keleti fenyegetés ennél is
összetettebb, hiszen Oroszország a jelenlegi gazdasági és
társadalmi hanyatlása közepette egyre agresszívebb külpolitikát
folytat, növelve az esélyét, hogy bár a háború se a Nyugatnak
se Moszkvának nem áll érdekében, egy félreértés, emberi hiba
is könnyen fegyveres konfliktushoz vezethet. Éppen ezért
Magyarország részéről egyszerre szükséges megfelelő elrettentő
erőt felmutató transzatlanti szövetségi rendszer tagjának lenni,
ugyanakkor hosszú távú megoldást is kell keresni az Ukrajna körül
kialakult szembenállásra, amelynek a gyökere az oroszok
biztonság-percepciója. Ne legyenek illúzióink, Oroszország
meggyengülése nem áll hazánk érdekében, az esetleges orosz
visszaszorulás nyomán kialakuló hatalmi vákuum és nemzetiségek
ébredése ugyanúgy veszélyeztetik Magyarország szuverenitását
és a határon túli magyar kisebbség létét. Oroszország
veszélyes, ha erős és még veszélyesebb, ha gyenge, ezért
Magyarország érdeke egy tartós kiegyezés megkötése a Nyugat és
Oroszország között.
A
magyar baloldalon előszeretettel hivatkoznak ugyan az európai
integrációnk fontosságára, azonban félreértik az Európai Unió
jelentőségét. Az ideológiai és gazdasági okokkal szemben sokkal
alapvetőbb, hogy egy, az Unióhoz hasonló integráció
biztosíthatja leginkább, hogy a nyugat-európai nagy államok egy
olyan politikai rendszerbe vannak zárva egymással, ahol háború
nélkül oldhatják meg nézeteltéréseiket, ad-hoc koalíciókat
kötve az egyes politikai kérdésekben. A nyugati veszély, annak
ellenére, hogy jelenleg nem aktuális, nem jelent kisebb fenyegetést
Magyarországra nézve, mint a keleti vagy déli. Németország XIX.
századi egyesítését követően egy gazdaságilag túlságosan
erős hatalom jött létre, amely bármikor felboríthatja az európai
hatalmi egyensúlyt, elkerülhetetlenül háborúba rántva a
Kárpát-medencét is. Miközben Magyarország érdeke, hogy ezeket
az országokat az európai integráció összezárja, nem érdeke,
hogy az átalakuljon egy amerikai értelemben vett Európai Egyesült
Államokká, hanem egy olyan vegyes rendszerre van szüksége, ahol a
nemzetállam megmaradhat a sajátos kultúra bázisának, viszont a
határok kellően átjárhatóak (fizikai és szellemi értelemben
is), hogy szabad hozzáférést biztosítson a határon túli magyar
kisebbségekhez, megakadályozandó az asszimilációjukat. A fenti
okok miatt Magyarország érdekében áll egy erős, ugyanakkor
kifelé tekintő Európai Unió, amely feltartja a keleti illetve
délen kialakuló fenyegetéseket, és felelősségteljesen jár el a
globális rendet felborító felemelkedő nagyhatalmak kérdésében
is. Az európai államok kifelé fordulása azért is fontos, mert
időt ad Magyarországnak az erőgyűjtésre, az államhatárokon
belüli konszolidációra, amelyre égető szükségünk van
évszázados hódoltság és belső megosztottság után.
("Vannak
geopolitikai érdekeink?")
Végezetül
a visegrádi négyekről, amelyet sokszor én magam is
idealisztikusan közelítek meg. Jó lenne azt gondolni, hogy a
határvidék megszervezheti önmagát, dacolva a keleti, nyugati és
déli nyomással és Lengyelországtól legalább Romániáig egy
erős közép-kelet-európai és balkáni szövetség jöhet létre.
Ne legyenek azonban illúzióink, habár egy ilyen együttműködés
számos kérdésben, mint az Unión belüli politikai
nyomásgyakorlás, vagy Oroszországgal szembeni elrettentés,
hasznos lenne hazánknak, ugyanakkor itt sem érvényesülnének
maradéktalanul Magyarország érdekei. Egy ilyen szövetség
elsősorban az Egyesült Államok érdekeit szolgálná, amely
ellentétben a magyar érdekkel, kizárólag feltartani kívánja
Oroszországot, nem pedig tartósan integrálni az európai
rendszerbe, semlegesítve az általa jelentett fenyegetést.
Másodsorban egy közép-európai együttműködés se lenne más,
mint a rettegett határvidék egy más formában.
Összefoglalva,
Magyarország legfőbb érdeke egy nagy, Európa-méretű politikai
integráció részének lenni, amely garantálja, hogy a nagyhatalmak
közötti konfliktusok legfőbb színteréül szolgáló érintkezési
területek biztonságos távolságra legyenek a Kárpát-medencétől.
Egy dolgot nem szabad csupán elfelejteni, hogy ez a szövetség
éppen annyira véd a Nyugattól és szomszédjainktól, mint a déli
vagy keleti nagyhatalmak ambícióitól. Remélhetőleg huszonöt év
alatt nem felejtettük el, hogy Magyarországot bármelyik irányból
érheti súlyos fenyegetés, és az ország szuverenitását csak
folyamatos külpolitikai munkán keresztül őrizhetjük meg.
Csepregi
Zsolt
Kiber-front nyílhat az Egyesült Államok, Kína és Oroszország között
2015.
szeptember 01.
Az
Obama-adminisztráció úgy látszik, elérkezettnek látja az időt
arra, hogy új területen, a kibervédelem kapcsán kezdeményezzen
szankciókat Pekinggel és Moszkvával szemben. Az indítékot
kellően alátámasztja az elmúlt hónapokban történt
számítástechnikai támadások komolysága, a lépés azonban nagy
terhet helyezhet nagyhatalmak közti – már amúgy is feszült –
viszonyra.
Egyértelmű,
hogy 2015-ben a kibervédelem, mint a biztonságpolitika, a
biztonsági percepció egyik támpillére nem felesleges vagy túlzó
megfontolások miatt kap fontos szerepet az életünkben. Tavaly
szeptemberben már mi
is írtunk a
helyzet magyarországi állásáról, akkor arra jutottunk, hogy
itthon nagyon hamar sikerült implementálni mind a NATO-s, mind az
EU-s direktívákat a témában. Az Egyesült Államok számára a
kérdés nagyobb súllyal bír, mivel stratégiai okokból
egyértelmű, hogy több támadás célozza meg az ottani
vállalatokat, magánszemélyeket vagy kormányzati hivatalokat. Az
NSA egyik térképén jól
látszik, hogy 2009 és 2014 között csak Kínából több mint 600
támadás indult amerikai célpontok ellen – ez pedig ugye csak
azok száma, amikről valóban tudnak vagy nyilvánosságra
hozhatóak.
("Támadás
monitorok mögül" - kínai katonai hacker osztag; f.:
china-defense-mashup.com)
A
2015-ben kiadott új amerikai nemzetbiztonsági stratégia tehát nem
véletlenül kezeli kiemelten a kibervédelem fontosságát (erről
bővebben szintén
írtunk).
2015-ben több olyan szofisztikált hackertámadás is történt,
amelyek riadót fújhattak a védelempolitikával foglalkozók
fejében: júliusban került
napvilágra,
hogy (feltételezések szerint Kínából indítva) több mint 22
millió korábbi vagy jelenlegi kormányzati dolgozó (Csak
megjegyzésként: ez az Egyesült Államok népességének 7
százaléka) személyi adatait lopták el a Fehér Ház rendszeréből.
Augusztusban pedig kiderült,
hogy orosz hackereknek sikerült betörniük a Pentagon rendszerébe,
és megszerezni 4000 katonai és civil dolgozó adatait. Ezek az
információk nem csupán személyi és adóazonosító számokat
tartalmaznak, hanem konkrét leírásokat, teljes háttérelemzéseket
például a CIA-hoz vagy az NSA-hez jelentkező személyekről –
értékük ezért a külföldi titkosszolgálatok számára közel
felbecsülhetetlen.
Pontosan
ezért kormányzati információk szerint Barack
Obama kész felhúzni a kesztyűt a témában, és valós lépéseket
tenni az ügy érdekében. Első körben ez konkrét, célzott
szankciókat jelentene orosz és kínai magánszemélyek és
vállalkozások ellen, akiket jelenleg hackertámadások indításával
vádolnak. Látható, hogy a kezdeményezés nem jelentené Moszkva
vagy Peking konkrét megnevezését az ügyben, azonban egyértelmű,
hogy ez szignifikáns jelzés a két ország vezetőinek is: az
Egyesült Államok nem hajlandó tovább tűrni az államilag
támogatott/elrendelt kibernetikai akciókat.
A
lépés – amennyiben tényleg megvalósul – azonban egyértelműen
újabb kemény pofon lenne Washington diplomáciai kapcsolatainak
ezen országok felé. Oroszországgal a viszonyt mondhatni nehéz
lenne tovább rontani, az a Krím-félsziget annexiója és a
kelet-ukrajnai konfliktus óta ez kvázi-történelmi mélypontra
került. Kínával a kapcsolat jelenleg leginkább a
Dél-kínai-tengeren épülő mesterséges szigetek/katonai
támaszpontok és a felértékelődő tengeri hadviselés (erről
korábban itt
írtunk)
kapcsán feszült, főleg a Japánnal létező szövetségi viszony
kapcsán. Oroszországgal szemben (pestiesen szólva) egy-két új
szankciónak – a jelenlegi gazdasági jellegűek mellett – már
nem nagyon lenne gyakorlati hatása, így velük szemben valószínűleg
könnyebb is lenne előrehaladni. Kína kapcsán azonban más a
helyzet: Peking jelenleg kardinális szerepet tölt be az
Észak-Koreával időszerű nukleáris tárgyalások kapcsán
(korábbi cikkünk erről itt
olvasható),
így új front nyitni ezen a téren nem tűnik stratégiailag
időszerűnek.
("Lesz
újra kézfogás?" - Obama és Hszi Csin-ping Pekingben,
2014-ben; f.: atv.hu)
Ezt
alátámasztja az a tény is, hogy szeptemberben érkezik az amerikai
fővárosba Hszi Csin-ping kínai elnök, hogy Barack Obamával
folytasson tárgyalásokat (amelyet jelenleg is előkészítenek
magas szintű amerikai diplomaták és kormányzati képviselők
Pekingben). Ezt a látogatást semmiképp sem árnyékolnák be egy
szankciókról szóló bejelentéssel, és amennyiben a találkozó
pozitívan sikerül, az is megtörténhet, hogy háttéralkuk
segítségével próbálja majd meg az Obama-adminisztráció
javítani a kibervédelem jelenlegi helyzetét.
Összességében
tehát egyértelmű, hogy az Egyesült Államok mára felismerte,
hogy a kibertámadások a XXI. században már túllépnek a magas
szintű vandalizmus kategóriáján, és valódi terrorizmusként
kezelendők. Oroszország kapcsán a fellépés sokkal valószínűbb
– már csak a NATO kapcsán is (lásd a korábbi orosz
hackertámadást Észtország ellen). Kína kapcsán azonban a
viszony sokkal inkább rá van utalva a kooperációra, így itt a
közeljövőben meghozott konkrét lépések esélye valamivel
alacsonyabbnak tűnik.
Mészáros
Tamás
Kéz a kézben? Az Eurázsiai Unió és az EU kapcsolatai
2015.
július 17.
A
Moszkva vezette Eurázsiai Gazdasági Unió (EaU) alig féléves
fennállása alatt értelemszerűen még nem tudott jelentős
eredményeket felmutatni, azonban a kezdetektől jelen levő
stratégiai dilemmák tovább kumulálódtak: merre nyisson az új
közösség? Átterelhető-e a politikai alapú csoportosulás egy
valódi gazdasági unió vágányára? Ki fog tárgyalni az
oroszokkal és partnereivel?
A
kérdések mindenképp aktuálisak, hiszen az EaU hosszú távon
határozhatja meg az eurázsiai kontinens geopolitikai viszonyait,
amennyiben a tagok közötti mélyebb együttműködés létrejön. A
jelenleg gazdasági unióként aposztrofált (valójában az orosz
primátust egy gazdasági együttműködés képébe csomagoló
politikai kooperáció) EaU létrehozását még a Jelcin-érában
kezdték el (ekkor egy orosz-fehérorosz unió létrehozása volt a
cél), majd Putyin 15 éves munkája kellett ahhoz, hogy az orosz
közel-külföld leglojálisabb államait sikerüljön egy helyre
terelni. Mint láttuk, ez bizonyos esetekben nem sikerült (ld.
Ukrajna példája).
("Még
lehet nagy siker az EaU")
Az
eddigi eredmények lényegében a vámhatárok lebontásában, a
határellenőrzés egyszerűsítésében és a hangzatos
nyilatkozatokban merülnek ki. A zavaros időket megélő orosz
gazdaság egyfajta utolsó mentsvárként tekint a többi tagra
(Kazahsztán, Belarusz, Örményország és hamarosan Kirgizisztán),
miközben próbálja kibővíteni a kapcsolatokat az ázsiai
kontinens nagyágyúival (Indiától kezdve Kínán át egészen
Japánig). Az ukrajnai helyzet miatt sok helyen nem teljesen
szalonképes orosz vezetés időről időre az EaU-ra hivatkozva
próbál teret nyerni magának, mondván, Moszkva nem csak a saját,
hanem egy teljes gazdasági unió kapacitását tudja felajánlani.
Más kérdés, hogy a
tagországok egytől egyig a nyugati demokráciákban kevésbé
elfogadott értékeket képviselő politikai eliteket vonultatnak
fel.
Oroszországnak
jelenleg kettős feladata van: egyrészt meg kell próbálnia
levetnie a politikai mázat az EaU-ról, ezáltal elfogadottabbá
válna az egész tömörülés a globális piacokon. Ha
sikerül tisztán gazdasági tömörülésként eladni a projektet,
abból hosszú távon Moszkva csak profitálna. Másrészt
az új gazdasági unió révén piacokat kell szereznie nem csak
keleten, hanem nyugaton is. Itt jön be az a motívum, hogy az EU
tagállamai a szankciók miatt sok területen nem is üzletelhetnek
az oroszokkal közvetlenül. Azonban ha sikerül bizonyos
tranzakciókat átcsatornázni a többi EaU-tagállamon keresztül,
akkor Moszkva továbbra is hozzájuthatna azokhoz a tiltott árukhoz,
amelynek közvetlen behozatalát jelenleg a szankciók megtiltják.
Az
elmúlt évtizedek globális trendjeit elemezve azt látjuk, hogy a
nemzetállami együttműködések egy sor új intézményt és
csoportosulást hoztak létre. Ebbe a képbe szervesen illik az
Eurázsiai Unió koncepciója is; ami
az időzítést illeti, a dolog meglehetősen kétélű: egyik
oldalról egy roskadozó orosz gazdaságot terhel az unió
létrehozásának és elindításának minden költsége, ami
nyilvánvalóan nagy teher. Másrészt azonban a gazdasági
csapdahelyzet miatt lehetséges, hogy ennél jobbkor nem is jöhetett
volna ez az új lehetőség, és az Eau felépítése lehet a
jövőbeni növekedés kulcsa.
("Tagok.
Tagok lesznek. Soha nem lesznek tagok", f: thenews.com.pk)
Másképp
fogalmazva: az oroszoknak most amúgy sem könnyű a helyzete, de az
EaU-val járó plusz terhet érdemes vállalni, mivel így újabb
évtizedekre bebetonozhatja magát Oroszország az eurázsiai
piacokon. (És például nem nő még jobban a Kreml fejére az
olaj-nagyhatalom Kazahsztán.)
Hogyan
lehet sikeres ez a putyini projekt? 1. El kell rejteni a politikai
színezetet, és tisztán piaci alapú megállapodásokat kell kötni
a többi gazdasági tömörüléssel (pl. az EU-val vagy az SCO
tagjaival.) 2. Fenn kell tartani a párbeszédet mind Európával,
mind az ázsiai nagyokkal. 3. Oroszországnak diverzifikálnia kell
az exportját. A jelenlegi monokultúrás kivitel nagyon sérülékennyé
teszi az orosz gazdaságot. Az EaU révén talán új
termékszegmensekben is meg tud majd jelenni az orosz kivitel (a
többi tagállammal együttműködve). 4. Tilos az EU-nak végleg
hátat fordítani. A politikai csatározástól függetlenül kell
építeni az európai gazdasági kapcsolatokat (ha már eddig nem
sikerült). 5. Hivatkozási alap lehet, hogy az Oroszország elleni
szankciók éppúgy sújtják az európai nagyvállalatokat, mind
magát az orosz gazdaságot, hiszen számos termék oroszországi
exportját betiltották, emiatt az EU-s vállalatok bevétele is
csökkent.
A
legfőbb gondot az jelenti, hogy jelenleg nincs az EaU és az EU
között semmilyen hivatalos érintkezési felület. Mivel
a kooperáció beindításához szükséges tárgyalások megkezdése
a Putyin-Lavrov tengely jóváhagyása (tehát politikai döntés)
nélkül nem lehetséges, ezért az Eurázsiai Unió európai
tapogatózásai egyelőre csak a képzeletünkben léteznek. Azonban
ha megérkezik a zöld jelzés, akkor elképzelhető, hogy
tudathasadásos állapotot fogunk tapasztalni: miközben Putyin
kemény szólamokkal ostorozza az EU-t az egyik csatornán, a másikon
az uniók vegyes bizottságai éppen hosszú távú gazdasági
megállapodásokat írnak alá
A
kérdés az, hogy mindez mikorra következhet be – ne feledjük,
hogy láttunk már hasonló nagy próbálkozást a régióban, ez
volt a Független Államok Közössége. Ott is nagy volt a kezdeti
szólamok lendülete, az eredmények viszont messze elmaradtak a
várttól. Vajon a történelem ismétli-e önmagát?
Hámori
Viktor
Hamarosan Izraelt is magába szippanthatja a szír polgárháború
2015.
június 04.
Az
izraeli drúz közösség vezetője Sejk Maufak Tarif felszólította
hazáját, hogy szálljon harcba a szíriai drúzok lemészárlására
készülő Iszlám Állammal szemben. Miközben a zsidó államnak
morális kötelessége megvédeni a szíriai drúz kisebbséget, a
szír polgárháború hatalmi viszonyai radikálisan megváltoznának
Izrael hadba lépése következtében.
Az
iraki kurd és jazidi kisebbség után egy újabb nem szunnita
muszlim kisebbség került a terjeszkedő Iszlám Állam csapatainak
markába. Az Izrael által 1967-ben elfoglalt Golán-fennsík
szomszédságában koncentráltan élő szíriai drúzok száma
mintegy 700.000 főre tehető, akik a síita iszlámhoz közel álló
vallásuk miatt nem számíthatnak kegyelemre a vallási
kisebbségeket elpusztítani kívánó Iszlám Állam részéről.
Bassár el-Aszad szír elnök stratégiai megfontolásokból és
egyben büntetésül, amiért a drúzok igyekeznek kimaradni a
polgárháború káoszából, fokozatosan kivonta csapatait az Iszlám
Állam által elfoglalt terület és a drúzok által lakott Dzsabal
al-Drúz (Drúzok hegye) között elterülő sávból, ezzel egy
újabb népirtásnak adva terepet.
(Bibi
Netanjahu a drúz közösség vezetőjével, f: aljazeera.com)
Az
izraeli kormány a polgárháború kitörésétől kezdve felkészült
a drúzok nagyszámú átmenekülésére, azonban szíriai drúzok a
héten kinyilvánították, hogy nem kívánják elhagyni otthonukat,
felveszik a harcot a radikális szervezettel szemben. A drúz vallás
egyik legfontosabb hitelve, hogy nem hagyják el szülőföldjüket,
így lettek az 1948-ban megalakuló zsidó állam polgárai, majd
1957-ben követelték, hogy fiaikat a zsidó közösség tagjaihoz
hasonlóan sorozzák be az izraeli hadseregbe. Mára a 140.000 lelket
számláló izraeli drúz közösség száma a fegyveres erőkben és
a politikai elitben jelentősen meghaladja a népességen belüli
számarányukat, különösen az északi elit katonai egységekben
szolgálnak nagy számban, sokszor magas parancsnoki pozíciókban.
Az izraeli és szíriai közösség évtizedek óta intenzív
kapcsolatot ápolt egymással, a Golán-fennsíkon békefenntartást
végző ENSZ erők közreműködésével házasságokat
kezdeményeztek a fiataljaik számára, így számos rokoni szál is
összeköti a két közösséget.
Izrael
így nehéz döntés elé került, hiszen egyrészt morális
kötelessége az ország leghűségesebb arab anyanyelvű polgárainak
segíteni szíriai testvéreik megvédésében, miközben sem a
szíriai harcoló felek, sem a felkelőket a Nyugattal közösen
támogató szunnita arab államok nem néznék jó szemmel a zsidó
állam beavatkozását a konfliktusba. Ugyanakkor Izraelnek fel kell
készülnie, hogy a jelentős katonai erőt képviselő drúz
közössége saját kezébe szíriai rokonaik megvédelmezését,
amelynek eredménye végeredményben így is nagyszámú izraeli
állampolgár részvétele lenne a szíriai polgárháború
forgatagában, miközben ezzel egyszer és mindenkorra megtörne az
izraeli zsidóság és a drúz közösség szoros kapcsolata.
(Szíria
a francia mandátum idején, f: wiki.com)
Az
izraeli drúz vezetés nyilvános nyomásgyakorlása a zsidó állam
vezetésére ugyanakkor legalább annyira szól az Iszlám Államnak
és az Aszad-rezsimnek, hiszen kedvező esetben egyik harcoló fél
sem kívánja magára vonni a régió egyik legerősebb katonai
hatalmának haragját és inkább nem kockáztatják meg a drúzok
bevonását a polgárháborúba. Nem biztos azonban, hogy az Iszlám
Állam a fent vázolt racionális elvek alapján dönt majd a drúzok
elleni támadás kapcsán, így Izraelnek heteken vagy akár napokon
belül döntenie kell, megkockáztatja-e a szíriai polgárháborúba
való közvetlen beavatkozást. Ezzel egy kvázi független drúz
állam kialakulását segítené elő, amely már 1921 és 1936
között létezett. Ellenkező esetben Izrael (és a világ) magára
hagyná a több mint félmillió szíriai drúzt és ezzel felbontaná
az izraeli zsidóság és a drúz közösség között kialakult, az
izraeli hadseregben dívó kifejezéssel élve „vérszövetségi
kapcsolatot” (héberül: brit damim), amelyre jelenleg mindkét
közösség oly büszke.
Csepregi
Zsolt
Kína: Új védelmi stratégiával fokozódik a keleti helyzet
2015.
május 28.
Kedden
került nyilvánosságra a
Kínai Népköztársaság Fehér könyve, amelyben részletezi az
ország védelmi politikáját a megújult globális kihívásokkal
szemben. Bár a legtöbb médium a nukleáris ellencsapással
kapcsolatos részeket fogja kiemelni, a dokumentum ennél sokkal
fontosabb részeket is tartalmaz.
Az
új védelmi stratégia nem is jöhetett volna ki időszerűbben:
Kína bár korábban sem volt kifejezetten passzív a déli tengeri
régiókban való dominancia elnyerésében, a Japánnal és a
Fülöp-szigetekkel szembeni tartós konfliktust (amelyről mi is
többször írtunk például itt és itt)
az utóbbi időkben a kínai fél mesterséges szigetek
létrehozásával mélyítette tovább. A stratégiai pontokon
létrehozott katonai bázisok természetesen Japán fő
szövetségesének, az Egyesült Államoknak sem tetszenek: nem
véletlen, hogy május óta a Pentagon a legfejlettebb felderítő
repülőgépeket repteti a szigetek felett. A konfliktus tehát
adott, Kína pedig egyértelmű jelzést akar adni, hogy nem adja fel
tengeri érdekeit a régióban. Erre (is) érkezett válaszul az új
védelmi stratégiát taglaló Fehér könyv - amely az első
alkalommal taglalja részletesen a kínai hadsereg létszámát és
stratégiai felosztását.
("Egyszerű
külcsín, fontos belbecs" - A Kínai Védelmi Minisztérium
szóvivője mutatja be a Fehér könyvet; f.: telegraph.co.uk)
A
dokumentum sokat merít az eddigi stratégiákból, így továbbra is
megtalálható benne az „aktív védelem” doktrínája. Ennek
értelmében Kína továbbra sem akar agresszorként fellépni a
globális világban (tehát a nukleáris fegyverek bevetését is
ellenzi), azonban támadás esetén természetesen teljes erejével
válaszolna. Ami viszont újdonság, hogy szakítva az eddigi
szárazföldi védelmi kereteket jellemző túlsúlyával, előtérbe
kerültek a fentiek okán a tengerészeti biztosítékok erősítései
is. Ez, összekötve a Fehér könyv azon pontjával, amely mostantól
sokkal nagyobb hangsúlyt fektetne a kínai tengerentúli érdekek
védelmére, egyértelműen jelzik, hogy a kínai biztonságpolitika
új szintre lépett. Míg eddig egy inkább a háttérben munkálkodó
hatalom képe jelent meg előttünk, addig most egy sokkal aktívabb
politikát követő országé. Alapvetően ez nem lenne egy
feltétlenül problémás helyzet: a nemzetközi hatalmak már
többször jelezték Pekingnek, hogy erejének és érdekeinek
megfelelően neki is részt kellene vennie a globális kérdések
megoldásában, nem csupán passzívan értékelni és maximum
kommunikációs csatornákon elítélni vagy támogatni azokat. Nem
valószínű azonban, hogy könnyű lesz integrálódni a mostani
nemzetközi missziók tagjai közé a tengeri hadviselés (és így a
területi konfliktusok) további előtérbe helyezésével. Sőt,
valószínű, hogy a május 21-én befejezett első közös
kínai-orosz haditengerészeti
gyakorlat a
Földközi-tengeren további ellenérzéseket szül a globális
szereplők körében.
A
tengeri hadviselés fókuszba helyezése és az erősebb
érdekérvényesítési stratégiák ezzel szemben nem jelentik
egyértelműen azt, hogy Kína háborúra készülne. A dokumentum
alapvetően kijelenti, hogy újabb nagy háborús időszak nem
várható a közeljövőben, azonban a „neo-kolonializmus”
kifejezett kockázatokat rejt az ország számára. Az amerikai
jelenlét, a Japán béke-alkotmány leépítése mind olyan
tényezők, amelyek hatással vannak a kínai veszélyérzetre, és
így közvetlenül befolyásolják annak biztonságpolitikai
irányultságát is. A tengeri fókusz előtérbe helyezése
valószínűsíti, hogy az eddig sem békés Dél-kínai- és
Kelet-kínai-tenger vidéke egyre több konfrontációnak és
konfliktusnak ad majd otthont.
("Újfajta
terjeszkedés" - Mesterséges leszállópálya építés közben;
f.: breakingdefense.com)
Japán
és a Fülöp-szigetek természetesen azonnal reagáltak az aktív
lépéseket előrevetítő dokumentumra. A fülöp-szigeteki elnök,
Benigno Aquino a jövő héten találkozik Sinzó Abéval
Tokióban, hogy egyeztessenek a jövőbeli együttműködések
megerősítéséről. Aquino a maláj miniszterelnököt, Najib
Razak-ot követi a japán fővárosban, aki szintén stratégiai
kapcsolatokat épít ezen a héten a szigetországban. Érezhető
tehát, hogy a kelet-ázsiai régióban erőteljes blokkok kezdenek
kialakulni az eddig is ellentétes érdekekkel rendelkező államok
között, ami egyfajta új fegyverkezési versenynek is táptalajul
szolgál.
A
helyzetet bonyolítja, hogy a régió biztonságpolitikai kereteit
tovább feszítik az észak-koreai nukleáris programjával
kapcsolatos kérdések is – ez azonban kifejezetten hasznára
válhat a Kínai Népköztársaságnak. Phenjan ugyanis továbbra sem
hajlandó tárgyalni az atomstratégiájának részleteiről,
miközben egyre több rakétakísérletnek lehetünk szemtanúi. Kína
pedig ezen a téren kardinális szerepkörben helyezkedik el, nem
véletlen, hogy az Egyesült Államok, Japán és Dél-Korea
is Pekingben
bízik,
hogy sikerült visszaültetnie Kim Dzsong Un-t a tárgyalóasztalhoz.
Ameddig ez nem történik meg, további szankciókat vezethetnek be a
diktatórikus állammal szemben.
Kína
tehát új területen, a tengeren kezd – most már hivatalosan is –
terjeszkedési stratégiába a közeljövőben. Bár úgy tűnik,
hogy a régió többi állama, valamint a tradicionális kínai
ellenpontként működő Egyesült Államok semmiképp sem fog
engedni az eddigi status quo-ból, Peking hatalmi pozíciója kellő
mozgásteret ad a népköztársaság vezetőinek, hogy nekik tetsző
kompromisszumot érhessenek el a kérdésben.
Mészáros
Tamás
Olvasók a DiploMaci ellen: Kelet-Európa jelenleg nem bízhat a NATO védelemben
2015.
május 15.
A
héten két olyan találkozó is lezajlott, amelyek eredményei
alapjaiban fogják befolyásolni az európai biztonságpolitikát,
valamint az éppen javában zajló fegyveres konfliktusokat: kedden
John Kerry amerikai külügyminiszter találkozott Vlagyimir Putyin
orosz elnökkel, csütörtökön pedig a NATO tagországok
külügyminiszterei gyűltek össze, hogy megvitassák a legfontosabb
kérdéseket. Az eredmény cinikusan fogalmazva: a hibrid hadviselés
mélységesen elítélendő, de ha ilyen támadás ér, akkor csak
magadra számíthatsz.
Az
amerikai diplomácia megtörte a 2013 májusa óta tartó jeget, és
külügyminisztere személyesen tett látogatást a mostanában
egyértelműen agresszornak bélyegzett Oroszországban. A hivatalos
vélemények szerint kifejezetten jó hangulatúra sikeredett a
találkozó Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel és Vlagyimir
Putyinnal, így nem véletlen, hogy hamar széles körben elterjedt a
nézet: végre megkezdődhet az enyhülés a kelet-ukrajnai
konfliktus okozta helyzet kapcsán. Kerry természetesen azért nem
nyújtott egyből békejobbot az orosz félnek, azonban kijelentette,
amennyiben Moszkva kész betartani a minszki megállapodás
feltételeit, mind az EU és mind az Egyesült Államok kész
enyhíteni, végső soron pedig eltörölni az országot sújtó
gazdasági szankciókat. Egy pontról viszont lényegében egyáltalán
nem esett szó: a Krím-félsziget elfoglalásáról.
("Megértő
fülekre talált?" - John Kerry és Szergej Lavrov; f.:
ibtimes.co.uk)
Pedig
akármennyire is már-már a közelmúlt ködébe vész ez az
esemény, mégiscsak ez jelentette az Ukrajnában zajló háború
kezdőpontját, egy olyan mérföldkövet, amely a hibrid háborúk
új korszakát jelezte. Olyan háborúkét, amelyekben egy olyan
egyszerű tény, hogy egy adott ország katonái nem viselnek
reguláris egyenruhát és jelzéseket, kényszerű megtorpanásra
készteti a nemzetközi jogot és így a nemzetközi szervezeteket.
Olyannyira, hogy jelenleg ott tartunk, nem is akarunk és valójában
nem is tudunk mit tenni a krími annexió ellen. Ezt az irreguláris
inváziót – ha kéretlenül is, de – lenyelték az európai
kontinens és a világ nagyhatalmai. Nem nehéz sajnos a jelenlegi
helyzetet párhuzamba állítani az 1938-as müncheni konferencia
(amely során a megbékéltetési politika eredményeképp a náci
Németország magához csatolhatta a németajkú csehszlovákiai
Szudéta-vidéket, abban a reményben, hogy ezzel elkerülhető egy
nagy háború) által létrehozott állapottal – még ha egyértelmű
is, hogy Vlagyimir Putyin összehasonlítása Hitlerrel mérhetetlenül
túlzó is. A Krím elesett, de nem most esett el: a NATO és az EU
az első pillanattól kezdve felkészületlenül állt az elvesztése
előtt.
Ezt
a helyzetet szerette volna orvosolni a Törökországban tartott két
napos NATO külügyminiszteri csúcstalálkozó. Jens Stoltenberg
főtitkár és Federica Mogherini, az EU kül- és biztonságpolitikai
főképviselője kijelentették, aktívabban kell együttműködniük
a jövőben, hogy szembe tudjanak szállni a hibrid hadviselés által
okozott kockázatokkal. Jelen pillanatban nem egyértelmű, hogy ez
valós katonai szempontból mit jelent, de az már biztos, hogy a
kibervédelem és az információs (propaganda elleni) stratégiák
és lépések erősítése erős fókusz alá kerül. Arra azonban,
hogy minek kell követnie egy esetleges észtországi orosz
kisebbségi csoport támadását mondjuk Võru vagy Haanja városa
ellen, még mindig nincs válasz.
("Vajon
békeidőn kívül is jönnének?" - Amerikai katonai felvonulás
Észtországban; f.: yahoo.com)
Nem
véletlen, hogy a Baltikum államai és például Lengyelország
sokkal inkább számítanak
egymásra egy
ilyen helyzet során, mint a NATO V. cikkelyére. Persze ha
reálisabbak akarunk lenni, akkor ez az állítás inkább úgy szól,
hogy a Baltikum számít Lengyelországra és annak (a régióban
legnagyobb méretű) haderejére. Ez természetesen nem jelenti a
nyugati szövetségi szálak kifejezett megromlását, csupán azt
mutatja, hogy bizonyos tekintetben több tagország kezd ráébredni,
hogy a NATO képtelen volt eddig megfelelően adaptálódni a
megújult konfliktustípusokhoz. Jelenleg egyértelmű, hogy egy
esetleges oroszországi támogatással rendelkező baltikumi
konfliktus esetén a katonai szövetség ugyanolyan tehetetlenül
állna, mint ahogy tette azt a Krím kapcsán.
Pontosan
ezért véleményem szerint nehezen lehetett volna kétszínűbb vagy
nagyképűbb helyzetet teremteni a csütörtöki NATO találkozón
annál, hogy a jelenlévők széles mosollyal az arcukon elénekelték
a „We Are The World” című számot.
Egy
olyan időszakban ugyanis, amikor mind a katonai szövetség mind a
politikai-gazdasági szövetség láthatóan képtelen egyként
értékelni, egyként kommunikálni és egyként cselekedni ilyen
súlyos, minden tekintetben fenyegető helyzetek során, akkor egy
ilyen demagóg lépés azt gondolom, csak még jobban rámutat arra,
mi is jelenleg a közös európai biztonságpolitika: a régi számok
szövegét még mindig ismerjük, ha nagyon kell még el is énekeljük
kéz a kézben, azonban ha valaki nem a mi lejátszási listánkból
választ zenét, az egységnek hamar vége. Ideje lenne komolyan
elgondolkodni, mire is lenne szükség ahhoz, hogy ez az összetartás
ne csak retorikai szinten tudjon jól működni a XXI. század
kihívásaival való szembenézéskor.
Mészáros
Tamás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése