Akik
a holokausztból
tőkét kovácsolnak
A
jócskán megnyirbált hazai szólásszabadságra jellemző, hogy
Budapesten csak bizonyos könyvesboltok rejtett zugaiból halásznak
elő nagy vonakodva a kifejezetten rákérdező vásárló számára
egy-egy példánytNorman
G. FINKELSTEIN nemrég
(Illyés Edit meglehetősen hevenyészett fordításában) magyarul
ismegjelent
szenzációs leleplező könyvéből: The
Holocaust Industry, Reflections on the Exploitation of Jewish
Suffering, New
York, 2001; magyarul: A
HOLOKAUSZT-IPAR, Gondolatok a zsidó szenvedés
tőkésítéséről,Kairosz
Kiadó, Budapest, 2003. Engem Tóth Károly Antal juttatott hozzá
egy példányhoz, mintegy az ő nagy botrányt kavart NOBELESDI című
tanulmányának kiegészítéséül és igazolásául.
A
könyv hátlapján a koránál jóval fiatalabbnak látszó szerző
fényképe látható. A rövid ismertetésből megtudjuk, hogy „New
Yorkban született 1953-ban. Édesanyja a varsói gettó és
Majdanek, édesapja a varsói gettó és Auschwitz túlélője. A
cionizmusról írt értekezésével szerzett politikatudományi
doktorátust a Princeton Egyetemen.” A Holokauszt-ipar előtt
három könyve jelent meg Izrael problémáiról, főleg a zsidó
állam és a palesztinok konfliktusáról.
A
magyar kiadáshoz írt Előszóban leszögezi, hogy a
„holokauszt-tagadók” hiába keresnek könyvében bizonyítékot
álláspontjukhoz: Hitler Endlősung-ja
valóban öt-hatmillió európai zsidó meggyilkolásához vezetett.
„Másrészt viszont – teszi hozzá – a holokauszt-tagadók
szabad szóláshoz való jogát meg kell védelmeznünk”, már
csak azért is, mert fölhívhatják figyelmünket az elfogadott
történetírás gyengéire, hézagaira, ellentmondásaira. Ez a
szerzőt jellemző méltányosság és politikai bölcsességre
valló türelem a legnagyobb mértékben hiányzik „a nagyhatalmú
amerikai zsidó szervezetek” gyakorlatából, amelyek „politikai
és gazdasági céljaik érdekében” kisajátították a náci
holokausztot, s nem csak annak tagadóit üldözik inkvizítori
dühvel, hanem az antiszemitizmus vádjával bélyegzik meg a
céljaik és módszereik ellen irányuló kritikát is.
„Bunkósbotnak használják, hogy elhallgattassák Izrael
kegyetlen politikájának bírálóit, és pénzt zsaroljanak ki a
különböző európai országokból”. Könyve, A
Holokauszt-ipar e
„szélhámosok” üzelmeit leplezi le, akik „bemocskolták a
zsidó szenvedés emlékét, és megmérgezték a zsidók és
nem-zsidók közötti viszonyt.”
A
2000-es angol kiadáshoz írt előszóban leleplezéseinek
világraszóló sajtóvisszhangját ismerteti: „számos országban
társadalmi vita bontakozott ki róla, és az eladási listák élére
került Brazíliától Belgiumon át Hollandiáig, Ausztriától
Németországon át Svájcig.” Minden fontosabb angol és francia
lap oldalakat szentelt ismertetésének, a Le
Monde egy
egész vezércikket, Franciaországban rádió- és televíziós
programok, de még dokumentumfilmek is készültek a nyomában.
Németországban újságírók százai hallgattak sajtótájékoztatót,
egy vitán pedig ezren is zsúfolódtak az előadóteremben. Pár
hét alatt százharmincezer példány kelt el a könyvből, majd
három kötet is megjelent, mely taglalja vagy vitatja állításait.
„Jelenleg 16 nyelvre készülnek lefordítani.”
Annál
fagyosabb csend fogadta Amerikában, a Holokauszt-ipar székhelyén.
Hallgatott annak elsőszámú reklámhordozója, a New
York Times,
melynek oroszlánrésze volt Jerzy Kosinski, Daniel Goldhagen és
Elie Wiesel karrierjének felfuttatásában. Minthogy azonban
agyonhallgatni nem lehetett, végül Omer Bartov, „az izraeli
hadtörténészből lett Holokauszt-szakértő” nagy terjedelmű
felháborodott kritikáját közölte a lap A
Tale of Two Holocausts (A
két holokauszt meséje) címmel, mely visszautasítja a
holokausztból való profitálás vádját. Pár hónap múlva
Bartov visszatérve a témára „meggondolta magát”, maga is
hevesen kikelt „a nyerészkedők növekvő tábora ellen”,
amelybe Finkelsteint is besorolta (valljuk meg, nem egészen
alaptalanul, ha könyvének többszázezres példányszámú
kiadásaira gondolunk).
Gabriel
Schoenfeld, a Commentary folyóirat
főszerkesztője, bár élesen reagált Holocaust
Reparations – A Growing Scandal (h.-kárpótlás,
dagadó botrány) c. írásában a „Holocaust Business” üzérei
ellen, akik egy szent ügyet becstelen célokkal és módszerekkel
mocskolnak be, és az antiszemitizmus tüzét gerjesztik, ugyanakkor
azonban a Holokauszt-ipart
és szerzőjét is elmarasztalta, szélsőségesnek, bizarrnak
nevezve. Finkelstein megjegyzése: „Egyszerre támadni s
jóváhagyni egy könyv megállapításait – nem kis
teljesítmény.” Bartov és Schoenberg eljárása az anyjától
hallott bölcsességet juttatja eszébe: „nem véletlen, hogy
achutzpah (jiddis
szó: kb. arrogancia) zsidó találmány.” Elégtételéül
szolgál azonban, hogy Raul Hilberg, „a náci holokauszt
kutatásának doyenje” nyíltan kiállt könyvének vitatott
állításai mellett.
Az
eredeti (első) Előszóban ilyeneket olvasunk: „A Holokauszt
remek ideológiai fegyver. Segítségével ’áldozatnak’
tüntetheti fel magát a világ egyik legjelentősebb katonai
hatalma (értsd: Izrael), amely rendszeresen megsérti az alapvető
emberi jogokat. E fegyver révén az Egyesült Államok
legsikeresebb etnikuma (értsd: a zsidóság) szintén áldozati
státust szerzett magának. Komoly előnyökkel jár ez a tetszetős
áldozati lét: sérthetetlenséget jelent a bírálattal szemben…”
Korrumpálja azonban azokat, akik kihasználják: „a
sérthetetlenek nem menekülhetnek az erkölcsi romlástól… Elie
Wieselnek, a Holokauszt hivatalos tolmácsának karrierje sem a
véletlen műve. Nyilvánvaló, hogy nem humanitárius tevékenysége
vagy irodalmi teljesítménye miatt került pozíciójába. (Nemde
ugyanez áll Kertész Imre Nobel-díjára is?)
Finkelstein
könyvének közvetlen elődje s ihletője Peter Novick The
Holocaust in American Life c.
nagyhatású könyve volt (1999). Korábbi olvasmányai közül, még
mielőtt a holokausztból nagybetűs Holokauszt (azaz a népirtást
kamatoztató ideológia lett volna), Raul HilbergThe
Distruction of the European Jews (Az
európai zsidók elpusztítása) (1961) c. könyve hatott rá. A
későbbi Holokauszt-visszaemlékezések özönétől azonban már
szülei hatására is idegenkedett: „Nekem fontos a családom
üldöztetésének emléke. A Holokauszt-ipar jelenlegi kampánya,
amellyel pénzt zsarolnak ki európai országokból ’a nélkülöző
Holokauszt-áldozatok’ nevében, a családom mártíromságát a
Monte Carlo-i kaszinó erkölcsi színvonalára süllyesztette”.
Nagyobb távlatokban is megfogalmazza írói tevékenységének
vezérelvét: „Fontos megőrizni a történelem integritását –
és ezért akár harcolni is érdemes.”
Már
itt az előszóban rámutat a Holokauszt-iparnak arra a visszatetsző
és más népekben ellenszenvet, antiszemitizmust kiváltó vonására
is, hogy a zsidó szenvedést piedesztálra emelve s elkülönítve
mintegy lekicsinyli egyéb népirtások áldozatainak szenvedését:
„Már rég ideje volna, hogy mások szenvedéseinek is helyet
adjunk szívünkben… Hogy erkölcsi különbséget
tegyünk a ’mi’ és az ’ő’ szenvedésük között, ez maga
az erkölcs megcsúfolása.” Mennyire más szemlélet ez, mint a
holokausztban utazóké, akik azt sem tűrik, hogy a sztálini
népirtás ötvenmillió áldozatát egy lapon említsék a
holokauszt hatmilliójával! Elie Wiesel latba vetve minden
befolyását próbált megakadályozni egy konferenciát, mely a
náci holokauszt mellett az örmények ellen elkövetett népirtást
is programjába vette. Az amerikai Holokauszt Emlékbizottság
„kitörölte az örményeket a washingtoni múzeum kiállítási
anyagából, és a kongresszusi zsidó lobby megakadályozta, hogy
emléknapot szenteljenek az örmény áldozatoknak.”
A
Holokauszt tőkésítése c.
első fejezetben Finkelstein megállapítja, hogy „a náci
holokauszt sokáig szinte semmi szerepet sem játszott az amerikai
életben”, manapság azonban „az egyetlen történelmi esemény,
melytől visszhangoznak az egyetemi előadótermek. Felmérések
mutatják, hogy sokkal több amerikai tud a holokausztról, mint
Pearl Harbour-ról vagy a Japánra ledobott atombombáról.”
Korábban maguk az amerikai zsidók sem fordítottak sok figyelmet
európai hitsorsosaik tragédiájára. Emlékmű, emléknap sem
ápolta a kegyeletet irántuk. Ha mégis akadt olyan a zsidók közt,
aki nagyon is akart volna beszélni a holokausztról, nemigen voltak
rá kíváncsiak az amerikaiak. A közöny okát a szerző az
amerikai zsidóság vezetőinek konformizmusában látja. „Bel- és
külpolitikai kérdésekben az amerikai zsidó elit szorosan követte
az Egyesült Államok hivatalos vonalát. Ez szolgálta az
asszimiláció és a hatalomhoz való közelférkőzés hagyományos
céljait. Minthogy a háborút követő hidegháborúban Németország
Amerika első számú szövetségese lett, az amerikai zsidó elit
is hajlandó volt „elfeledni” a holokausztot. Nem hánytorgatta
a múltat… Az amerikai zsidó szervezetek buzgón támogatták még
az alig-alig nácitlanított Németország felfegyverzését is. „E
szervezetek együttműködtek a bonni kormánnyal annak érdekében,
hogy kordában tartsák a zsidóság németellenes érzelmeit”. A
„végső megoldás” tabuvá vált az amerikai zsidó elit
számára, már csak azért is, mert a baloldali szovjetbarát
zsidóság egyfolytában ezen a témán lovagolt. „A náci
holokauszt emlékének ápolása kommunista ügynek számított. Az
amerikai zsidó elit nem habozott zsidó testvéreit feláldozni az
antikommunizmus oltárán. … az AJC (American Jewish Committee) és
az ADL (Anti-Defamation League, Rágalmazásellenes Liga)
közreműködött a McCarthy-féle boszorkányüldözésben. Az AJC
támogatta a Rosenberg házaspárra kiszabott halálbüntetést”,
mondván, hogy „Rosenbergék nem igazi zsidók”. A zsidó elit
igyekezett jó pontokat szerezni kommunizmus-ellenességből, ezért
belépett olyan szélsőjobboldali szervezetekbe, mint
az All-American
Conference to Combat Communism… (Össz-amerikai
Társulás a Kommunizmus Leküzdésére), és vaknak tetette magát,
amikor SS-veteránok léptek be az országba. A holokauszttal csak
akkor érveltek, ha azt a szovjet antiszemitizmussal állíthatták
párhuzamba: „Sztálinnak sikerülni fog, ami Hitlernek nem. Végül
is ki fogja irtani a zsidókat Közép- és Kelet-Európában.”
Véleményük szerint „Magyarország 1956-os megszállása volt az
első lépés az orosz Auschwitz felé”.
Minden
megváltozott azonban 1967 júniusa, az arab–izraeli háború
hatására. „Ez a konfliktus emelte be a Holokausztot az amerikai
zsidóság életébe.” Az elszigetelt, elpusztítással
fenyegetett Izrael képe ébresztette fel a náci népirtás
emlékét. Ez is összhangban maradt az Egyesült Államok
politikájával, melynek korábbi idegenkedését az az aggodalom
okozta, hogy a zsidó állam javarészben kelet-európai származású,
baloldali vezetése a szocialista táborhoz fog csatlakozni.
„1948-as megalapításától az 1967. júniusi háborúig Izrael
nem játszott központi szerepet az amerikai stratégia terveiben.”
Legalábbis nem nagyobbat, mint az arab államok, melyekkel Amerika
jó viszonyt óhajtott fenntartani. Izraellel ellenben időnként
konfliktusba került, leginkább pedig 1956-ban a szuezi válság
kapcsán, amikor Izrael Anglia és Franciaország szövetségében
megtámadta a Nasszer vezette Egyiptomot. A győzelmes villámháború
után Eisenhower kényszerítette Izraelt, hogy kivonuljon az
elfoglalt Sínai-félszigetről.
Megalapítása
után Izrael sokáig nem volt fontos az amerikai zsidóknak sem,
legfeljebb mint jótékonysági akciók célországa. A cionista
szervezet taglétszáma tizedrészére apadt az 1960-as évekig.
Mikor a hatvanas évek elején elrabolták Eichmannt, egyes zsidó
véleményformálók elítélték Izraelt. „Eichmann
elrablása – írta Erich Fromm – éppen olyan törvénytelenség,
mint amilyeneket a nácik elkövettek.” Ritka volt a Noam
Chomskyhoz hasonló értelmiségi, aki már 1967 előtt is
Izraellel. rokonszenvezett.
Izraelnek
a júniusi háborúban megbizonyított elsöprő katonai ereje egy
csapásra értékes szövetségessé tette a zsidó államot Amerika
szemében, annál is inkább, mert az arab államok egy idő óta
függetlenítették magukat tőle. Ömleni kezdett a katonai és a
gazdasági támogatás Izraelbe, „a zsidó állam az amerikai
hatalom közel-keleti képviseletévé lépett elő.” Sokat
profitált a változásból az amerikai zsidó elit is. Az
asszimilálódást megnehezítő „kettős lojalitás” gyanúja
alól felszabadulva kötődhettek ezután Izraelhez, hiszen most a
zsidók lettek Amerika és a nyugati civilizáció védelmezői az
elmaradott arab hordákkal szemben. Immár bízvást ünnepelhették
Izrael katonai sikereit, mikor a fegyverek a „helyes irányba”:
Amerika ellenségei felé fordultak. A zsidók ezután az amerikai
hadügy legbelső köreibe is bejutottak, részt vehettek a Fehér
Házban a bennfentesek díszvacsoráin, elcseveghettek magával az
elnökkel is. Az 1967-es háború után „Izrael lett az amerikai
zsidók vallása”. A New
York Timesben
megsokszorozódtak az Izraelről szóló írások. „Amikor rossz
kedvem van, átnézem a New
York Times izraeli
tudósításait” – írta Elie Wiesel 1973-ban. Lucy Dawidowitz,
„a Holokauszt-irodalom nagyasszonya, aki az erkölcs nevében
élesen bírálta Izraelt az ötvenes években a palesztinok
elnyomása miatt, ’67 után maga is Izrael buzgó híve lett.
Irwing Howe, a Dissent folyóirat
szerkesztője ’56-ban elítélte Izrael részvételét a szuezi
válságban, ám a ’73 októberi háború után személyes
kiáltványban fejezte ki súlyos aggodalmát „az elszigetelt
Izraelért a keresztény világot átitató új keletű
antiszemitizmus miatt”.
Azokat
az előrelátó keveseket, akik bírálták Izrael elkötelezettségét
Amerika hatalmi politikája mellett és ennek következményeként
fokozódó militarizálódását, éles szembefordulását az arab
világgal, fitymálva „arabistáknak” nevezgették.
Miért
hogy éppen most, Izrael megizmosodása korában kezdte fölfedezni
a Holokausztot az amerikai zsidó elit? Sokkal nagyobb volt
1948-ban, a zsidó állam függetlenségi háborújában „egy
második végső megoldás” veszélye, amikor Ben Gurion szerint
700 000 zsidó állt szemben 27 millió arabbal, s Izraelt az
Amerikától is szentesített fegyver-embargó korlátozta a
védekezésben, s egy titkos cseh fegyverüzlet nélkül
megsemmisült volna; így is 6000 embert vesztett egy év alatt,
lakosságának egy százalékát. „A Holokauszt-ipar csak Izrael
elsöprő katonai fölényének bebizonyosodása után keletkezett,
és a győzelmi mámor éltette” – állapítja meg Finkelstein,
vitába szállva azzal a véleménnyel, hogy Izrael elszigeteltsége
s kiszolgáltatottsága juttatta eszébe az amerikai zsidó elitnek
Holokausztot; hogy a nagy megpróbáltatás és a rákövetkező
megváltás szimbólum erejű megismétlődését látja Izrael
harcában. Peter Novick szerint Izrael magárahagyatottságát és
veszélyeztetettségét fokozza a nácizmus bűneinek elhalványodása
az emberek tudatában. Ezért ébresztgetik az amerikai zsidó
szervezetek a holokauszt emlékét. Szerzőnk nem fogadja el ezt a
magyarázatot; szerinte nem a gyengeség, hanem az erő tudata nyúlt
a holokauszt után, fölismerve annak hasznosíthatóságát. „Az
átideologizált Holokauszt tökéletes fegyver volt, amellyel
elháríthatták az Izraellel szemben megfogalmazott bírálatokat…
egy újabb értékes ütőkártya volt egy fontos hatalmi
játszmában.” Ez érdek irányította hatalmi játszma erkölcsére
jellemző példa: az amerikai zsidóság könnyen megbocsátotta
Ronald Reagan elszólását, miszerint a bitburgi temetőben nyugvó
németek, beleértve az SS-katonákat is, ugyanúgy a nácizmus
áldozatai, mint a koncentrációs táborokban elpusztultak. Ám
Jesse Jackson tiszteletes 1979-es kifakadását: „Elegem van már
a Holokausztból!” soha nem bocsátották meg.
Szó
sincs tehát arról, hogy az amerikai zsidóság félelme s holmi
kisebbségi komplexuma elevenítette volna fel a náci holokauszt
emlékét. Hisz az „áldozatnak” minősíthető csoportok
(feketék, latinok, indiánok, nők, homoszexuálisok) közül
egyedül a zsidók nem szenvednek megkülönböztetést Amerikában.
„A Holokauszt nem azért olyan népszerű az amerikai zsidók
körében, mert ők is áldozatok, hanem azért, mert nemazok”.
Seymour Martin Lipset és Earl Raab Jews
and the New American Scene (A
zsidóság és az új amerikai helyzet; 1995) könyve szerint a
zsidók egy főre jutó jövedelme közel kétszerese a nem-zsidók
jövedelmének; a negyven leggazdagabb amerikai közül 16 zsidó, a
legnagyobb százalékban vannak képviselve a tudományos és a
közgazdasági Nobel-díjasok, az egyetemi professzorok és a vezető
ügyvédi irodák sorában. Vitathatatlan képességeik között nem
utolsó helyen áll a szemfüles és gátlásokat nem ismerő
helyezkedés: „Sok zsidó három lépés távolságot tartott
Izraeltől, amikor az tehertétel volt, majd újonnan megtért
cionista lett, amikor az haszonnal kecsegtetett; hasonlóképpen
tartózkodóan viszonyultak származásukhoz, amikor az hátrányos
volt, és újjászületett zsidók lettek, amikor az immár
előnyöket jelent”. A sikerélmény természetes velejárója a
már-már bibliás-kultikus öncsodálat: a zsidó valóban
„választott nép”. Charles Silberman („maga is újjászületett
zsidó”) A
Certain People – American Jews and Their Lives Today(Egy
bizonyos nép: amerikai zsidók és mai életük) c. könyvében
fején találja a szöget: „A zsidók nem lettek volna emberek, ha
elutasították volna a felsőbbrendűség gondolatát.” (Tegyük
hozzá: élhetetlenek lettek volna, ha javukra ki nem használnak
egy akkora történelmi lehetőséget, mint amit a holokauszt adott
a kezükbe a világ népeinek megzsarolására és megfélemlítésére.
Erkölcstelennek minősíthető ugyan az áldozatok vérén szerzett
gazdasági és politikai hatalom, de nem tagadható, hogy „emberi”
s hogy talán más népek is utánuk csinálnák. Arra gondolok,
hogy követnénk-e példájukat mi magyarok? Hajlandóságunk volna
talán rá, de volna-e tehetségünk s főleg keménységünk?
Ötvenhatot is csak házi használatra tudtuk aprópénzre váltani,
Trianon lassított népirtásával s lélekgyilkolásával pedig
nemcsak hogy revolverezni nem tudjuk a világot, hanem még bajt is
gyűjtünk a fejünkre mint notórius békebontók, ha emlegetjük.)
A
holokauszt felidézése alkalmat adott az antiszemitizmus vádjának
felújítására és az egész kereszténységre való
kiterjesztésére. Ha – mint Sartre állítja – az
antiszemitának égető szüksége van a zsidókban megtalált
ellenségképre, akkor a fordítottja is igaz: a zsidó szervezetek
agresszív politikája nem lehetett meg az antiszemitizmus fantomja
nélkül. Az osztályérdekein éberen őrködő zsidó elit az
antiszemitizmus vádjában találta meg a leghatékonyabb fegyvert
minden ellene irányuló kritika elhallgattatására. „Ebben az
ideológiai hadműveletben a holokauszt kulcsfontosságú szerepet
kapott.” Hasonlóképpen Izrael veszélyeztetettségének állandó
hangsúlyozása is, amellyel mint valami fenyegető „második
holokauszttal” érveltek.
A
náci holokausztból kifejlesztett Holokauszt-ideológia két
központi tételre épül: 1) a holokauszt semmihez sem hasonlítható
egyedi jelenség volt a történelemben; 2) a holokauszt a
keresztények megrögzött, irracionális zsidógyűlöletének
betetőzése.
„A
holokauszt-egyediségi vetélkedő legújabb versenyzője Steven
Katz, a Holocaust
in Historical Context (A
holokauszt történelmi összefüggései) c. háromkötetesre
tervezett mű szerzője”. Példátlan a történelemben, hogy egy
állam előre megfontolt szándékkal és módszerrel egy népet
írmagostul ki akart volna irtani – érvel Katz. Szerinte a
holokausztot példátlansága a történelmen kívül vagy a
történelem fölé emeli, s ezzel a történetírás számára
értelmezhetetlenné teszi. Ezt az érvelést Peter Novick „a
holokauszt szakralizálásának” vagy misztifikálásának nevezi;
„a Holokauszt misztériumvallás legprofibb szertartásmestere”
pedig Elie Wiesel, aki szerint a holokauszt „minden válasz
tagadása”, „megismerhetetlen s leírhatatlan”, „a
történelem lerombolása és kozmikus kilengés”, misztériumába
nem hatolhat más, mint avatott papja, aki átélte s túlélte.
(Figyeljünk fel, mennyire hasonló stílusban s megfogalmazásban
szól a holokausztról Kertész Imre is.) Annak ellenére, hogy a
Holokauszt-misztérium „közölhetetlen s szavakkal leírhatatlan”,
Wiesel szakadatlanul előadásokat tart Auschwitz „titkáról” –
alkalmanként 25 000 dollár tiszteletdíj, plusz limuzin és sofőr
jár neki érte.
„E
nézetrendszer szerint a holokauszt racionális értelmezése
egyenértékű annak tagadásával… És a holokausztot mások
szenvedéseihez hasonlítani Wiesel szerint egyet jelent ’a zsidó
történelem totális elárulásával’…” E tantételek
gyakorlati eredménye „egyfajta intellektuális terrorizmus”,
mely megbénítja a kutatás szabadságát; aki mégis vállalkozik
rá, nem győz előre mosakodni, hogy elhárítsa magáról a
„holokauszt-relativizálás” vádját. A holokauszt egyedisége
és semmihez sem hasonlítható gonoszsága éles válaszfalat emel
zsidók és nem-zsidók közé, „de fel is hatalmazza a zsidókat
arra, hogy másokkal szemben előjogokat követeljenek.” Edward
Alexander szerint a holokauszt „erkölcsi tőke”, mely „értékes
vagyontárgy fölött” csak a zsidóknak van rendelkezési joguk,
s ezt ki is kell nyilvánítaniuk. Izraelnek s általában a
zsidóknak a holokauszt után joguk van magukat fenyegetetteknek
érezni, és túlélésük érdekében bármely eszközt
fölhasználni. Jellemző, hogy az izraeli nukleáris program
minduntalan a holokausztra hivatkozik, „mintha e borzalmak nélkül
Izrael nem akart volna nukleáris hatalommá válni”.
„A
holokauszt-egyediség hangoztatása lényegében a zsidó-egyediséget
hangsúlyozza. A holokausztot az teszi egyedivé, hogy
abban zsidók szenvedtek”,
más szóval „a holokauszt különleges, mert a zsidók
különlegesek”. Ismar Schorsch, a Jewish
Theological Seminary (A
zsidó Teológiai Szeminárium) elnöke nevetségesnek és „a
zsidó kiválasztottság undorító szekuláris verziójának”
tartja a holokauszt-egyediség tételét, Elie Wiesel azonban
ragaszkodik hozzá, mint a zsidók egyediségéhez is: „Minden,
ami zsidó, más… A zsidók ontológiailag kivételesek”. E
zagyvasághoz már nem is lehet kommentárt fűzni, hiszen ez maga a
hitleri tétel, hogy ti. a zsidók nem emberek. Mi mást jelenthet
az „ontológiai különlegesség”?
A
Holokauszt-eszmerendszer másik alaptétele a keresztények ezeréves
megrögzött, irracionális zsidógyűlölete. Ennek logikus
következménye a megkísérelt Endlősung.
„A zsidóknak azért kellett meghalniuk, mert minden keresztény,
akár maga gyilkos, akár passzív kollaboráns, szándékolta a
pusztulásukat.” Ennek bizonyítását tűzte ki célul Daniel
Jonah GoldhagenHitler’s
Willing Executioners (Hitler
készséges pribékjei) c. könyve, kevés sikerrel. A gyakorlati
politikában mégis betölti szerepét: nem csak egy zsidó állam
szükségességét bizonyítja, hanem ennek az államnak teljes
jogát is az eszközökben nem válogató védekezéshez.
A
nem-zsidók antiszemitizmusa nem csak kiirthatatlan, hanem
irracionális is Goldhagen szerint, vagyis teljesen független
attól, milyenek a zsidók és hogyan viselkednek. Az antiszemita
„egyszerűen nehezményezi azt a tényt, hogy a zsidók egyáltalán
léteznek” – állítja Wiesel. Ha tehát valaki a zsidókban
(is) keresi az antiszemitizmus okát, az maga is antiszemita. „A
Holokauszt-dogma azzal, hogy teljesen ártatlannak nyilvánítja a
zsidókat, lehetetlenné teszi az Izrael és az amerikai zsidóság
elleni jogos bírálatnak megfogalmazását.” Vannak természetesen
okosabb vélekedők is, pl. Ismar Schorsch szerint „egy
tehetséges, jól szervezett, kiugróan sikeres kisebbség olyan
konfliktusokat gerjeszthet, amelyek objektív társadalmi
feszültségekből fakadnak.” Tegyük hozzá, hogy főleg olyan
fejlődésben visszamaradt, elszegényedett társadalmakban, amilyen
a félfeudális „úri” Magyarország is volt a két háború
között. Nathan és Ruth Ann Perlmutter Anti-Semitism c.
könyvükben „irigységnek” nevezik az antiszemitizmus forrását,
merthogy „a zsidók jobban érvényesülnek a piacgazdaságban…
a nagyszámú kevésbé sikeres nem-zsidó neheztel a kevés számú
sikeres zsidóra.” Ez persze igaz, de lehet-e rossz néven venni?
Nem hasonló okokból tört-e ki a nagy francia forradalom? A
„gyámoltalan” szegénység milliói irigykedtek a „sikeres”
birtokon belüliek ezreire.
Amilyen
a ’60-as években virágzásnak indult „Holokauszt-vallás”,
olyan az irodalma: értéktelen és hamis. Karrierista tollnokok
hamar odataláltak a húsosfazekak mellé, s gátlástalanul
költötték kalandos emlékirataikat „túlélésükről” és a
keresztények aljasságáról. A lengyel emigráns Jerzy
Kosinski Painted
Bird (Festett
madár, 1965) című regénye az őt és családját bujtató
lengyel parasztokat mocskolja; könyvének java része a falusiak
által elkövetett szadista, szexuális kínzások leírása, „az
erőszak pornográfiája, egy szadomazohista elme terméke”, ahogy
józan bírálói nevezték. Persze nem Elie Wiesel, aki lelkesedett
érte mint a náci korszak egyik leghatásosabb bírálatáért, s
ez elég ajánlás volt, hogy ez a könyv váljon a
Holokauszt-irodalom alapművévé, ezt tegyék kötelezővé az
iskolákban és az egyetemi kurzusokon, terjesszék új kiadásokban,
fordítsák idegen nyelvekre, ez kapja egymás után a díjakat.
Nem
hinné az ember, hogy a Festett Madár karrierje fölülmúlható,
pedig Binjamin Wilkomirski Fragments(Töredékek)
c. emlékiratai véghezvitték ezt a csodát: „Wilkomirskiból
villámgyorsan Holokauszt-kirakatfigura lett”, dokumentumfilmek
sztárja, konferenciák vezérszónoka, a Holocaust Memorial Museum
adománygyűjtője. Bár komoly történészek, köztük Raul
Hilberg kezdettől gyanakvással fogadták, hamisítványnak
tartották könyvét, elég volt Jonah Goldhagen lelkesedése, hogy
„mesterműnek” minősüljön. De még miután kiderült, hogy
valóban hamisítvány, akkor is akadtak védelmezői: Israel
Gutman, a jeruzsálemi egyetem professzora szerint „nem fontos,
hogy a Fragments hamisítvány-e,
Wilkomirski maga nem az; a fájdalma valódi”. Pedig hát maga
Wilkomirski is „hamisítvány” volt, még csak nem is zsidó,
hanem egy Bruno Doesseker nevű svájci, konc.lágerban sohasem volt
„árva gyerekként”, mint állította; a háborús éveket
Svájcban töltötte.
A
Holokauszt-epika ily felületes tanulmányozása is számos esetben
juttatja eszünkbe Nobel-díjasunkat: őt is jellemzi a holokauszt
szakrális megközelítése, misztifikálása, egyediségének,
racionális fölfoghatatlanságának tétele. Wieselhez hasonlóan ő
is „új nyelvet akar létrehozni a holokauszt leírásához”;
Wilkomirskihez hasonlóan ő is „úgy állítja be magát mint
magányos gyermek-túlélőt…, aki csak később jön rá arra,
hogy ő zsidó”; Kertész Camus-rajongása közismert: Kosinskiről
és Wieselről olvassuk, hogy „mindketten alaposan megszórták
tűnődéseiket Albert Camus-idézetekkel, ami a sarlatanizmus egyik
legfeltűnőbb ismertetőjele”. Wiesel állítólag magának
Camusnak szájából hallotta: „nem tudja megbocsátani magának,
hogy nem ismerhette meg a fenséges eseményt, a misztériumok
misztériumát” (értsd: a holokausztot). Ahogy Kertész
potenciális gyilkosait véli felismerni a berlini, budapesti
járókelőkben, nemde Wilkomirski leírása is hasonló paranoiától
terhes? „A tábor még mindig megvan, csak elrejtették és
álcázták. Levetették az egyenruhájukat, és szépen
felöltöztek, hogy ne lehessen rájuk ismerni… Csak tégy egy
óvatos célzást, hogy talán, esetleg, meglehet, te is zsidó vagy
– és érezni fogod: ezek ugyanazok az emberek, ebben biztos
vagyok. Most is ölhetnek, egyenruha nélkül is.” (Figyeljünk
fel a mesterkélt, szószaporító stílusra: „talán, esetleg,
meglehet… Ez is tipikusan kertészi, nemde? Egy másik észrevétel:
különös ellentmondás, hogy akik ragaszkodnak a holokauszt
„egyediségéhez”, nem hajlandók ugyancsak „egyedinek”
tartani Hitlert és a nácizmust is. Persze valóban nem egyedi,
mint ahogy a sztálini terror sem az. Az embertől ugyanis minden
kitelik: nincs a gonoszságnak s így a szenvedésnek sincs oly
foka, ami ne volna „emberi”.)
A
Holokauszt-ipar „tudományos” hármasfogata: Wiesel, Gutman és
Goldhagen nem csak a szélhámos „túlélők” legfantasztikusabb
kotyvalékait viszi diadalra, hanem példás együttműködéssel
tálalja elméleti síkon is a „szent tan” dogmáit az orránál
fogva vezetendő világ számára. Ugyanakkor inkvizítori
kíméletlenséggel őrködik a tan tisztaságán azokkal szemben,
akik zsidó létükre kétségbe merik vonni. (Módszereik
ismerősek, láttuk őket kicsiben aNobelesdivel
kapcsolatos huzavonában: érvelés helyett fenyegetés, a vakmerő
bíráló elhallgattatása, kiközösítése, megbélyegzése.)
Mikor Finkelstein és Ruth Bettina Birn történésznő A
Nation on Trial (egy
nemzet a törvényszék előtt) c. közös könyvében kivesézte és
légből kapottnak találta Goldhagen „Hitler készséges hóhérai”
c. felkapott művének az egész német népet bűnösnek nyilvánító
vádjait, hiába kínálta fel lapjait vitafórumul a
cambridge-iHistorical
Journal,
Goldhagen vita helyett „felfogadott egy befolyásos londoni
ügyvédi irodát, hogy beperelje Birnt és a folyóiratot
’többrendbeli súlyos rágalmazásért’, nyilvános
bocsánatkérésre és állításai visszavonására kényszerítse
az írónőt.” Finkelstein sem járt jobban: kiadóját előre
bírsággal fenyegették meg, ha elfogadja publikálásra a Birnnel
közösen írt könyvet: „Ön nem tudja, kicsoda Finkelstein –
írta Leon Wieseltier –. Az egy kútmérgező, gusztustalan,
öngyűlölő zsidó, egy féreg.” Az USA-beli és a kanadai zsidó
szervezetek össztüzét azonban olyan tekintélyek hárították el
a szerzők fejéről, mint Raul Hilberg, Christopher Browning és
Ian Kershaw. „Ezek a tudósok egyhangúlag elutasították
Goldhagen könyvét”.
Finkelstein
azon csodálkozik, hogy a Holokauszt-ipar fércművei, átlátszó
hamisítványai ellenére sem szaporodnak el Amerikában a
holokauszt-tagadók. Pedig ilyenekre éppen a Holokauszt-ipar
szorgalmazóinak volna szükségük: „Egy társadalomban, ahol a
vízcsapból is a Holokauszt folyik, mivel lehetne másképp
indokolni újabb múzeumokat, tankönyveket, filmeket,
rendezvényeket, mint a holokauszt-tagadás rémének
felidézésével?” Jellemző, hogy épp a washingtoni Holocaust
Memorial Museum megnyitására adták ki Deborah Lipstadt Denying
the Holocaust (A
holokauszt tagadása) c. ünnepelt könyvét, s arra időzítettek
egy kellően manipulált felmérést, mely „kimutatta”, mennyire
általános a holokauszt-tagadás a társadalomban. Persze kijönnek
a kívánt ijesztő eredmények, ha a holokauszt-tagadás fogalmát
azokra is kiterjesztjük, akik rámutatnak a zsidó kollaboránsok
szerepére, a drezdaiak tömeghalálára a bombázások alatt, s
horribile dictu arra célozgatnak, hogy Wiesel (vagy más
megkérdőjelezhetetlen nagy ember) a Holokauszt-iparból profitál.
David Irving, aki Lipstadt szerint „a holokauszt-tagadás egyik
legveszélyesebb prófétája”, Hitlernek és a nácizmusnak
hírhedett szimpatizánsa, a tárgyilagos Gordon Craig szerint „nem
elhanyagolható módon járult hozzá a második világháborúra
vonatkozó ismereteinkhez.” Raul Hilberg véleményét a
holokauszt-tagadóknak is megadandó szólásszabadságról idéztük
már.
Finkelstein
– az évenként ismétlődő országos Holokauszt-napot, a számos
Holokauszt-múzeumot s köztük a washingtoni Memorial Museum-ot
számba véve – furcsállja, hogy még mindig nincs olyan múzeum
Amerikában, „amely az amerikai történelem hasonló
bűntetteire”, az indiánok és a feketék ellen elkövetett
atrocitásokra emlékezne. Micsoda botrány lenne abból, ha a
németek Berlinben építenének ilyen múzeumokat, a Németországban
elkövetett náci bűnökre pedig a feledés fátylát borítanák!
Az
amerikai Holokauszt-kultusz állítólagos politikamentességét
szerzőnk merő képmutatásnak tartja. A washingtoni Memorial
Museum tervét „az újraválasztás kampányát indító Jimmy
Carter azzal a céllal kezdeményezte, hogy kiengesztelje a zsidó
szponzorokat és szavazókat, akiket feldühített a palesztinok
törvényes jogainak elismerésével”. (Nyilván a
„zsidóengesztelés” indítéka vezette a svéd hivatalos
szerveket is a 2002. évi irodalmi Nobel-díj odaítélésében. A
svéd állam egy régi tartozását akarta leróni a zsidókkal
szemben, kiengesztelni azoknak elégtételt sürgető utódait,
akiket annak idején megállított az ország határán, mert nem
akarta „fölöslegesen” ingerelni Németországot. Naiv
optimizmusukban talán még el is hiszik, vagy cinizmusukban
elhitetik, hogy ezzel „megtisztelték” az irodalmi nagydíj után
oly régóta hiába ácsingózó magyarokat.)
Politikával
fertőzi a Holocaust Memorial Museumot annak eldöntése is, hogy
kikre nem akarunk
ott emlékezni. Másokkal együtt Elie Wiesel úgy véli, hogy semmi
esetre sem a holokauszt nem-zsidó áldozataira. Az első áldozatok
ugyanis nem a zsidók, hanem a kommunisták és a nácik egyéb
politikai ellenségei voltak. Komolyabb fejtörést okozott az
„egyediség” papjainak, „hogyan zárják ki a cigányok elleni
népirtást a múzeum programjából”. A nácik ugyanis
módszeresen meggyilkoltak félmillió cigányt. A problémát
megvitató bizottság le sem akart ülni egy asztalhoz a cigányság
képviselőivel, maguk akarták eldönteni, milyen formában
emlékezzenek meg csak úgy mellesleg róluk is, „mint ahogy a
család viszonyul a nem szívesen látott, kényelmetlen
rokonokhoz.” Ha a cigányok évszázados európai üldöztetését
elismernék, megdőlne az elmélet, hogy a holokauszt a keresztények
atavisztikus zsidógyűlöletének tetőpontja volt. A cigányok
iránti gyűlölet talán csak nem vezethető vissza a keresztények
irigységére?
A
harmadik fejezetben részletes beszámolót olvasunk arról, hogyan
csikartak ki borsos kárpótlásokat az amerikai zsidó szervezetek
a zsarolható államokból, elsősorban Svájcból, mint
hangoztatták: a túlélők számára, a valóságban azonban saját
céljaikra.
A
náci holokauszt túlélőinek számát százezerre becsülik,
ezekből jelenleg huszonötezren élhetnek még. A zsidó
szervezetek sokszorosan több túlélőt tételeznek fel, hogy minél
nagyobb kárpótlást követelhessenek. „Az izraeli
miniszterelnöki hivatal nemrégiben a jelenleg is életben lévő
holokauszt-túlélők számát közel egymillióra becsülte”, ami
szinte képtelen eltérés a föltételezhető számtól. A számok
felduzzasztásában a zsidó tömegek is ludasok: a pénzszagra
ezerszám túlélőknek adták ki magukat olyanok is, akik máshol
vészelték át a háborús éveket, nem náci táborokban. „Mivel
a túlélők ma evilági szenteknek számítanak, senki sem meri
megkérdőjelezni állításaikat.”
Minthogy
Németország a háború után haladéktalanul „szövetségessé”
rukkolt elő, már az ötvenes évek elején minden felszólítás
és nyomás nélkül megkezdte a kárpótlásfizetést, és
„napjainkig körülbelül 60 milliárd dollár kártérítést
fizetett ki a zsidó szervezeteknek. Ugyanakkor az Egyesült Államok
semmit sem fizetett Vietnamnak a háború befejezése után, holott
„az ország déli részén 15 ezer faluból 9 ezret
elpusztítottak… és északon súlyos károkat szenvedett mind a
hat ipari nagyváros”.
A
kolosszális összeg ellenére a túlélő kisembereknek csak
morzsák jutottak, például Finkelstein anyjának csak 3500 dollár.
Az elosztást a több zsidó szervezetet tömörítő Zsidó Anyagi
Követelések Tanácsa, a Claims
Conferencevégezte,
a német kikötésekkel mit sem törődve, nem „a zsidó áldozatok
szűkös körülményeinek enyhítésére, rehabilitálásukra és
számukra új otthon létesítésére”, hanem a
zsidó közösségek rehabilitálására,
„jelentős zsidó vezetők” honorálására, főleg pedig
kedvenc programjainak finanszírozására, Holokauszt-múzeumokra és
–tanszékekre fordította. Említésre méltó egy
„kirakat-program” is: nyugdíj folyósítása zsidókat mentő
keresztény „igaz embereknek”. Szerzőnk epésen említi a
személyi juttatások aránytalanságát: „Saul Kagan (a Claims
Conference titkára) annyit keres 12 nap alatt, Lawrence Eagleburger
(az első Bush elnök államtitkára) 4 nap alatt, és Alfonse
D’Amato (szenátor, aki Holokauszt-ügyekben tárgyal a német és
osztrák bankokkal) 10 óra alatt, mint amennyit édesanyám kapott
hat év üldöztetés és szenvedés után.”
„Az
utóbbi években a Holokauszt-ipar egy zsarolásra szakosodott
bűnszövetkezetté alakult. Úgy állítják be magukat, mint akik
a világ zsidóságát – élőket és holtakat – képviselik,
maguknak követelve a holokauszt-korszakbeli zsidó vagyonokat
szerte Európában” – folytatja vádbeszédét a szerző,
melyhez hatalmas dokumentációs anyag áll rendelkezésére: hogyan
párosul az európai országok megzsarolása a törvényes zsidó
örökösök meglopásával.
Mindenekelőtt
„Svájcot vették célba”: a holokauszt félévszázados
évfordulója körül felújították a régi vitát, a svájci
bankszámlákon elhelyezett zsidó betétek visszakövetelését.
Állításuk szerint több milliárd értékű holokauszt-kori zsidó
vagyon lappang Svájcban. A bűntudatos Svájcot, melynek
köztársasági elnöke nem győzött bocsánatot kérni az 1995-ös
évfordulón, hogy annak idején nem fogadták be a zsidó
menekülteket, könnyű zsákmánynak vélték. Annál is inkább,
mert az USA-beli bankok csatlakoztak a Svájc-ellenes kampányhoz,
holott tudvalévőleg az USA is visszautasította a ’40-es években
menedéket kérő zsidókat.
A
svájciak megpuhítására mozgósították az amerikai zsidó
szervezeteket is, köztük a Holocaust Memorial Museumot és a
nácivadász Simon Wiesenthal Center-t. A képviselőházban egymást
érték az interpellációk, karrierista képviselők szereztek
érdemeket Svájc-ellenes kirohanásokkal. Tom Bower, a
Svájc-ellenes kampány történésze „koncepciós kirakatperhez
hasonlította” az egész folyamatot. Egyebek közt azzal vádolták
a svájciakat, hogy a menekült zsidókat
„rabszolga-munkatáborokban” tartották. A tényt és a fikciót
összemosó média zárótüzét látva könnyű megérteni, miért
hiszi sok svájci, hogy hazája valami nemzetközi összeesküvés
áldozata lett” – idézi Itamar Levint, a legnagyobb izraeli
tőzsde-orgánum szerkesztőjét Finkelstein, hozzátéve: „A
kampány hamarosan a svájci nép elleni rágalomhadjárattá
torzult.” Olyasmi is elhangzott a svájciakról, ami eszünkbe
juttatja a budapesti Landesman rabbi gúnyolódását a magyar
„kultúra vívmányaival”: a gatya és a fütyülős barack
emlegetését: „…(a svájciak) nem csak rendkívül unalmasak,
akiknek nincsenek művészeik, Tell Vilmos óta egyetlen hősük,
államférfiuk sem született, de ráadásul képmutató náci
kollaboránsok is voltak, akik profitáltak a népirtásból.”
Mindamellett semmi bizonyítékot sem találtak arra, hogy a
feltételezett 7 és 20 milliárd közötti „zsidó pénz”
valóban létezett. A magyarázat persze kéznél volt: a svájciak
tüntették el a bankbetétek nyomát. „Ne mondják a világnak,
hogy keresik a papírokat, mikor javában darálják őket” –
fakadt ki Barbara Boxer szenátor.
Elhangzott
a rég valótlannak bizonyult vád is, hogy „a svájciak megvették
a náciktól a megszállt országok központi bankjainak elrabolt
aranykészletét”. Hogy „a svájciak tudtak az ’áldozatok
aranyának’ eredetéről, nagy mennyiségben vásároltak föl a
haláltáborok áldozataitól elrabolt s rudakba öntött aranyat.”
A hullák szájából kitördelt aranyfogak, tömések, leszedett
aranyórák, karkötők, szemüvegkeretek felidézése arra volt
hivatva, hogy a felháborodott világ szemében közvetlenül a
holokauszthoz kösse a svájciakat.
Hogy
a többrendbeli gyanúsítások alól tisztázzák magukat, a
svájciak hozzájárultak tekintélyes személyekből álló
nemzetközi vegyesbizottságok alakításához, kijelentve, hogy
alávetik magukat az un. „Volcker-bizottság” döntésének. A
Holokauszt-ipar zsarolói nem örültek e fordulatnak: hátha a
tények feltárása jóval kisebb kártérítést eredményez
számukra, mint amit további hecckampánnyal kicsikarhattak volna a
svájciaktól. Ezért minden áron meg akarták előzni a
vizsgálatok eredményét, s még mielőtt a bizottságok megkezdik
munkájukat, megkötni Svájccal a kárpótlási megállapodást. A
„nélkülöző Holokauszt-túlélőkkel” érveltek: nem győzik
szegények kivárni, míg a bizottságok befejezik a munkájukat.
Végül perekhez és gazdasági bojkotthoz folyamodtak, hogy
„terrorizálják az akadékoskodó svájciakat, míg meg nem adják
magukat”. Ennek szervezői közt két magyar nevű is jeleskedett:
Alan Hevesi, az AJC egyik vezérének fia s egy 30 billió dollárnyi
nyugdíjalap fölött diszponáló társaság elnöke és persze
George Pataki, New York állam kormányzója.
Végül
1998 nyarán megtört a svájciak ellenállása: belementek 1,25
milliárd dollár kifizetésébe. Netanyahu izraeli miniszterelnök
gratulált D’Amato szenátornak: „Ön igazi hősként szerepelt
ebben a történetben!” Clinton elnök is helyeslését fejezte
ki: „szembe kell néznünk a múlttal, jóvátennünk annak
szörnyű igazságtalanságait.” Arról azonban nem szólt, hogy
Amerika még egyre késik e „szembenézéssel”. Nem csak a
zsidókkal, „a szerencsétlen sorsú St.Louis hajó utasaival”
kapcsolatban, akiktől megtagadták a partraszállást. „Arról,
hogy kárpótolni kellene a feketéket a rabszolgaságért,
legfeljebb akkor hallunk, ha nevetségessé akarják tenni a
javaslatot.”
Hogy
„a nélkülöző holokauszt-túlélőknek” mennyi jut majd a
svájci pénzből, még nem világos. Ők ugyan, a felperesek,
ragaszkodtak hozzá, hogy az egész összeget megkapják, de a WJC,
a Simon Wiesenthal Center és egyéb „arra érdemes” zsidó
szervezet követelte a részét „Holokauszt-oktatásra”
miegyébre, és inkább késlelteti, mint sürgeti a felosztást:
mire rá kerül a sor, „alighanem az összes holokauszt-túlélő
halott lesz”.
Körülbelül
Svájc térdre kényszerítésével egyidőben a bizottságok
jelentései is elkészültek: elsőnek az ún. Berger-jelentés
Svájcnak aranyvásárlásairól. A bizottság, méltán,
megrovásban részesítette a svájci bankokat, hogy „55 évvel
ezelőtt kiszolgálta a nácikat”. Felmerült az a kérdés is,
vajon megteszik-e ezt a szolgálatot a jelenlegi diktatórikus
rendszereknek is? – ami valóban aggodalomra ad okot. „A
kongresszusi bankbizottság megrovása azonban nagyobb súllyal
esett volna latba, ha ezen illegálisan kimentett tőke fele nem
amerikai bankokban landolna.” A harmadik világ diktátorait
kiszolgáló amerikai bankcápák semmivel sem jobbak a svájci
bankcápáknál. Ráadásul a zsarnokok közül, akik miatt
gyermekek százezrei halnak éhen, jó néhányat Amerika segített
hatalomra, és szemet huny népirtó, rabló országlásuk felett.
1999
végére elkészült a Volcker-bizottság jelentése is az
üldözöttek „alvószámláiról” a svájci bankokban. A
vizsgálat nem mutatott ki hátrányos megkülönböztetést a
nácizmus üldözöttei kárára, kivéve „egyes” bankok
ügykezelését találta kifogásolhatónak. Számos esetben maguk a
bankok kezdték keresni az eltűnt számlatulajdonosokat vagy azok
örököseit és kifizették a jogosultakat. Hogy dokumentumokat
eltüntettek volna a bankok, arra semmi jel sem mutat.
Nyilvánosságra került azonban az a tény, hogy „Svájc mellett
az Egyesült Államok is az európai zsidó pénzvagyon
menedékhelyének számított”. Ezekről az amerikai
„alvószámlákról” természetesen korábban is tudomásuk volt
a zsidó beavatottaknak, összegüket mintegy hatmillióra
becsülték. Az Egyesült Államok kongresszusa azonban tudni sem
akart ekkora kárpótlásról, és lealkudta félmillióra, ami
Svájc teljesítménye mellett eltörpül, de a zsidó szervezetek
ezúttal nem látták célirányosnak követelni, és sajtókampányt
indítani, mint Svájc esetében: nem volt bátorságuk ujjat húzni
Amerikával, s antiszemitizmust kelteni az amerikai adófizetők
millióiban. Hasonlóképpen Izrael is mentesült minden
kárpótlás-követeléstől; erről hivatalosan is határoztak az
amerikai zsidó csúcsszervek. A New
York Times szerint
„nem lehet morálisan egyenlőségjelet tenni az izraeli és a
svájci bankok közé… Ami Izraelben legfeljebb hanyagságnak, az
Svájcban bűnnek minősül.”
„A
svájciak megzsarolásának sikerességén felbuzdult
Holokauszt-ipar nem késett kipróbálni erejét a többi európai
országon is.” Bár Németország már az ötvenes évektől
folyamatosan s önként fizette a kárpótlást, a zsidó
szervezetek „jogászcsapatai” most új pereket akasztottak német
magánvállalatok nyakába, nem kevesebb, mint húsz milliárd
dollár kárpótlást követelve. Alan Hevesi, New York város
számvevője 1999 áprilisában kezdte „figyelemmel kísérni” a
tárgyalásokat és bojkottal fenyegetőzött. „Carolyn Maloney
képviselőnő szerint ’az eltelt idő nem lehet mentség a
jogtalan gazdagodásra’.” Stuart Eizenstat kijelentette, hogy az
USA-ban jelenlévő német vállalatok „adnak a jó hírükre és
továbbra is az Egyesült Államok és Németország jó polgárai
akarnak maradni”. Októberre azonban a morális példálózást
média-hisztéria váltotta fel Németország ellen. „Minden
Holokauszt-szlogent bedobtak, Mengelét is beleértve” (a Bayer
gyógyszervállalat ellen). „A németek felismerték, hogy a
Holokauszt-ipar támadása visszaverhetetlen”, és beleegyeztek az
újabb jelentős összegű kárpótlás fizetésébe, az egykori
rabszolgamunkásoknak bére fejében, holott a német kormány
egyszer már fizetett a rabszolgamunkásoknak „szabadságuk
elvesztéséért, életük és egészségük veszélyeztetéséért”.
Az új megállapodás minden volt rabszolgamunkásnak 7500 dollárt
helyez kilátásba. „Ha a Claims Conference rendesen elosztotta
volna a már kifizetett német pénzt, sokkal több egykori
rabszolgamunkás sokkal hamarabb jutott volna pénzhez.” Nem
csoda, hogy a Claims Conference még a zsidók körében is rossz
hírre tett szert: „az egy zsidótanács, amely a nácik munkáját
folytatja más módon… egy velejéig korrupt csaló szervezet,
mely profi módon álcázza tevékenységét”. A csalás egyik
módja a holokauszt-túlélők számának feltupírozása: „ha
hihetünk a Holokauszt-iparnak, több egykori rabszolgamunkás van
életben ma, mint fél évszázaddal ezelőtt… Az antiszemitáknak
van okuk gúnyolódni a hazug zsidókon, akik még halottaikat is
csalásra használják.”
A
Szovjetunió feloszlása után szabaddá lett országokra is
rákerült a sor, hogy „a nélkülöző holokauszt-áldozatok”
nevében megzsarolják őket. „A Holokauszt-ipar felszólította
az egykori szovjet-blokk országait, hogy adjanak vissza minden
háború előtti zsidó tulajdont vagy fizessenek kárpótlást.”
E szegény országok megzsarolása azonban a nyilvánosság
kizárásával történik; svájci bankárok, német nagytőkések
ellen bevált a média-hisztéria, azokat senki sem sajnálta, de
nincstelen lengyel parasztok kifosztása világraszóló botrány
lenne. A lengyel államot szólították hát fel „a zsidó élet
újjászületésének támogatására” és e célból a háború
előtt zsidó tulajdonban lévő ingatlanok visszaadására –
beleértve a jelenleg kórházként, iskolaként használt
épületeket is. Mivel Lengyelország háború előtti három és
félmilliónyi zsidó népességéből mára csak néhány ezer
maradt, jogosult a kérdés, hogy „vajon valóban szükséges-e a
zsidó újjászületéshez, hogy minden lengyel zsidónak saját
zsinagógája és iskolája legyen?”
Stuart
Eizenstat, aki már „a német rabszolgamunka-tárgyalásokon is az
Egyesült Államok főképviselője” volt, aktív részt vállalt
a kelet-európai szegény országok nyomorgatásában is.
„Belorusszia nagyon-nagyon hátul van a háború előtti zsidó
vagyonok visszaszolgáltatása terén” – jelentette az amerikai
képviselőház külügyi bizottságának. „Az átlag belorusz
havi jövedelem 100 dollár” – jegyzi meg Finkelstein. Csak
természetes, hogy „a NATO-ba és az Európai Tanácsba igyekvő
országoknak meg kell felelniük a kárpótlás követelte
normáknak”. Israel Singer, a WJC főtitkára „felszólította a
kongresszust: ellenőrizze, hogy minden ország rendezte-e
számláját.” Aggály is elhangzott azonban e mohósággal
szemben: „A WJC egy egész Holokauszt-ipart hozott létre, amely
felelős az antiszemitizmus visszataszító újjáéledéséért
Európa-szerte” – nyilatkozta a túlélők egyik ügyvédje.
Fokozza csak e nem kívánt hatást a folytonos hivatkozás „a
(lengyel zsidó) nélkülöző Holokauszt-áldozatokra”.
A
lengyelek és beloruszok után a románokra is rá került a sor;
Hirschson rabbi diadalmasan számol be a kezdetben makacskodó román
miniszterelnök kezes báránnyá változtatásáról. Nyilván
Magyarország sem kerülte el sorsát, de erről nem olvasunk
beszámolót Finkelstein könyvében. Talán mert mi szó nélkül
fizettünk, emlékezve rá, hogy a Porta s a Bécs kivetette adó
ellen nincs apelláta?
Arról
azonban olvashatunk a „Zárszó”-ban, hogy milyen szerepet
játszik a Holokauszt az amerikai közéletben: tizenhét államban
van kötelező vagy ajánlott „Holokauszt-oktatás” az
iskolákban, számos egyetemen és főiskolán pedig
„Holokauszt-tudományi tanszék”. A New
York Timesszinte
hetenként kiemelt helyen közöl Holokauszt-témájú cikket; a
„végső megoldásról” pedig becslés szerint tízezernél több
tudományos dolgozat készült. Szerzőnk semmi örülnivalót sem
talál abban, hogy a Holokauszt „az amerikai közélet integráns
részévé vált”, s ezzel együtt politikai és köznapi ügyek
szolgálatába került. Csak erkölcsi és történelmi tanulságai
nem épülhetnek bele a társadalom életébe, minthogy kisajátítói,
a Holokauszt-ipar szervezői ragaszkodnak „egyedisége”,
„történelmen kívülisége” dogmájához. Mintha az egész
„normális” emberi történelem nem volna teleírva az
embertelenségek fejezeteivel! „Az a feladat áll most előttünk
– érvel Finkelstein –, hogy rehabilitáljuk a náci
holokausztot mint a racionális vizsgálódás tárgyát. Csak akkor
tanulhatunk belőle. A náci holokauszt abnormitása nem magából
az eseményből eredeztethető, hanem abból a kizsákmányoló
iparágból, amely rátelepült. A Holokauszt-ipar mindig is
erkölcstelen volt. Ezt végre nyíltan ki kell mondanunk. Ideje,
hogy felszámoljuk ezt a vállalatot. Az volna a legnemesebb gesztus
azok ir
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése