Garaczi Imre
Az új világrend alapjai a XXI. században
A
konzervativizmus és liberalizmus szerepváltásai a geostratégiai
küzdelmekben
Napjainkban
a konzervativizmusról és a liberalizmusról folyatott eszmecserék
a politikai gondolkodásban, a társadalomelméletekben és a
különféle gazdaságfilozófiákban szinte már parttalanná
váltak. A két irányzat modern története az elmúlt két évszázad
nyugati eszmetörténetének egyik fő gerincét alkotja. A két
fogalom közötti viszony értelmezése a humán- és
társadalomtudományokban megkerülhetetlen, hiszen ellentéteik,
illetve kölcsönhatásaik miatt szigorúan alapozzák meg a
világnézeti tájékozódás lehetőségeit. Mannheim Károly a
konzervativizmus fogalmát a tradicionalizmussal
párhuzamba állítva értelmezi. (1) Politikatörténeti és
szociológiaelméleti szempontból a konzervativizmus létrejöttének
négy alapfeltételét fogalmazza meg:
„1.
A történeti társadalom-együttesnek kifejezetten dinamikussá
(folyamatszerűvé) kellett válnia. Az össztörténésen belül
végbemenő partikuláris történéseknek tendenciájukban
mindinkább minden területen a társadalmi test egységes növekedési
problematikájára kell orientálódniuk. Az összfolyamat középponti
problematikájára való orientálódás eleinte akaratlanul
történik; később azonban tudatossá válik, milyen jelentőségű
minden egyes elem az egész létrejövésére nézve. Ennek
megfelelően mindinkább csökken azoknak a különálló, saját
körükben élő társadalmi egységeknek a száma, amelyek korábban
uralkodóak voltak. Minden egyes, mégoly mindennapi cselekvés is
hozzájárul valamivel (ha mégoly minimális mértékben is) ezen
egységgé való dinamika elősegítéséhez vagy akadályozásához.
Ezért válik lassan lehetségessé az is, hogy minden egyes lelki
magatartást egyre inkább erre az összfunkcionalitásukra
tekintettel jellemezzük.
- A modern konzervativizmus létrejöttének további feltétele az, hogy ez a dinamika egyre inkább egy társadalmi differenciálódás útján menjen végbe, azaz hogy többé-kevésbé egyöntetűen reagáló, horizontálisan összefogható rétegek keletkezzenek, amelyek közül néhány a haladást elősegítő tendenciákat teszi magáévá, ismét mások a meglévőhöz való ragaszkodást vagy éppen az attól való visszalépést támogatják (növekvő tudatossággal).
- Az eszmék világa (s azok az alapközelítések is, amelyek hordozzák) megoszlik, és az így létrejövő áramlatok minden kimutatható keveredés és szintézis ellenére is (az egyes esetekben pontosabban elemezendő módon) mindenkor párhuzamosan haladnak e társadalmi tagolódással.
- Az előre mozgató és az állandósághoz ragaszkodó elemeknek ezek a megoszlásai egyre erőteljesebben a politikai (és később a tisztán gazdasági) szféra körül kristályosodnak ki, úgyhogy a politikai szféra autonómmá és a társadalmi rétegeződések első számú felhalmozódási magvává válik.” (2)
Mannheim
a modern konzervativizmus legfontosabb alaktani jellemzőjeként
a világhoz
való dinamikus viszonyt
jelöli meg, és a közvetlen eszmetörténeti előzménynek
a tradicionalizmust
tartja. Megközelítése elsősorban tudásszociológiai alapokra
épül. Véleménye szerint a konzervativizmus már viszonylag
lezárt, történetileg kialakult totalitás, és az értelmezés
hangsúlyait a fogalom kialakulásának feltételeire kell helyezni.
Elemzését lélektani alapokra vezeti vissza, és összeveti a régi
rendi konzervativizmus eszméit a romantika, a hegelianizmus és a
hallerianizmus elméleteivel. A fogalmat egyfajta stílusegységként
reprodukálja, és az eszme belső centrumát a tradicionalizmussal
azonosítja. Mindehhez a konkrét szemléletmód alaktani
lehetőségeit hívja segítségül. (3)
Mannheim
a konzervativizmus eszmetörténetének szerkezetét vázolja fel, és
ezt veti össze a progresszív
reformizmusgondolkodásmódjával.
Míg az előbbi centrumában az egyedi esetek vizsgálata áll, addig
az utóbbi magára a rendszerre koncentrál. Ugyanakkor fontosnak
tartja azt is, hogy a konzervatív attitűd úgy is megjelenjen, mint
a világ átélése, amelyben leírható a társadalmi
funkcionalizálódás. Ez a módszer megragadható például a
tulajdon és a tulajdonos kapcsolatában, hiszen ennek modern formája
egészen másképpen érzékelhető, mint a régi korokban. A modern
viszony egyfajta különös, élő és kölcsönös attitűdöt
feltételez, míg a régi nexus az előjogokra és az
elidegeníthetetlenségre épült. (4) A hegeli felfogás
szerint a tulajdon
fogalma egy akarat belehelyezését jelenti egy dologba.
(5)
Ezután
Mannheim felvázolja a liberális és a konzervatív szabadságfogalom
különbségeit. Ebben kiemeli az emberi jogok gyakorlásának
lehetőségét, amely a forradalmi liberalizmus alapján csak úgy
működhet, hogy a
szabadságot csak a többi polgár szabadsága és egyenlősége
korlátozhatja.
Ennek alapja pedig az, hogy az egyén legyen független mindenféle
korábbi állami vagy céhes kötöttségtől. „Ily módon e
szabadságfogalmat csak úgy érthetjük meg, ha látjuk, hogy az
egyenlőség eszméje egészíti azt ki, kizárólag minden ember
politikai egyenlőségének előfeltételéből érthető meg
helyesen. Helyesen értve, ez a forradalmi gondolkodás számára nem
empirikus ténymegállapítás volt, hanem csak posztulátum. Nem is
az élet összes területén követelte az emberek egyenlőségét,
csak a gazdasági és politikai harcban.” (6)
A
forradalmi liberális és konzervatív szabadságfogalom
szembeállítása során Mannheim megjegyzi, hogy ez utóbbit minőségi
szabadságfogalomként
foghatjuk fel. Ennek alapja az, hogy a forradalmi-egalitárius
szabadságfogalom ellenzői nem a szabadságot magát, hanem a
mögötte álló egyenlőségi elvet támadják. (7) Nyilvánvaló
az, hogy a valóságban az emberek elvi egyenlőségét
közelíthetjük, de a tényleges és aktuális egyenlőség csak az
adott társadalom vagy közösség tagjainak kölcsönös
viszonyaiban jeleníthető meg. Ennek lényege a szabadságelv
belsővé tétele, s ennek kellene alárendelni a külső
viszonyokat. Ezt – Mannheim szerint – a bensőségesség és
a rend összefüggésében
érzékelhetjük. Ennek előfeltétele egy előzetes harmónia
megléte. Mindebben fontos szerepe van a nép és a népszellem
fogalmának, ami valójában egyfajta totalitás, és amelyben az
egyének szabadsága nem fajulhat önkénnyé. Ebben fontos
megragadni a szabadság elvének mozgását. (8)
Mannheim
a konzervatív és a progresszív liberális gondolkodásmód
párhuzamos összevetésén keresztül jut el a konzervatív
gondolkodás elméleti középpontjáig. Ennek alapja az a
feltételezés, hogy a konzervatív gondolkodásmód ellentétben áll
a klasszikus
természetjogi
elvekkel. A természeti jog elve gyökereiben az antik sztoikus
filozófiájában lelhető fel, s innen hagyományozódott a
kereszténységbe, majd a reneszánsz idején – megtisztulva a
vallási-dogmatikai kötöttségektől – profán természetjogként
vált ideológiai elemmé a modern gondolkodásban. (9)
Amíg
Mannheim Károly a konzervatív gondolkodásmód gyökereit a
tradicionalizmus eszmetörténeti hátteréből és morfológiai
megjelenéseiből vezeti le, addig Roger Scruton az etikai attitűd
alapján közelíti meg. A
konzervativizmus jelentése című
könyvében (10) felhívja a figyelmet arra, hogy a mindennapi
közgondolkodásban e fogalmat általában a
megőrzésre irányuló vágyként azonosítják,
azaz a polgár a mindennapi életében úgy érzékeli, hogy egy
állandó társadalmi rendhez tartozik, és ennek viszonyai átszövik
életét, és legfőképpen a maradandóság stabilitása biztosítja
az állandóságot. „A megőrzés vágya összehangolható a
változás minden fajtájával, feltéve, hogy a változás egyben
folyamatosságot is jelent. Nemrég elég meggyőzően érveltek
amellett, hogy a politikai élet átalakulása „hiperaktívvá”
vált. Az ember néhány tételesen megfogalmazott nézetének
túlzott provokálása a közéletben azon felfogás túlburjánzásához
vezetett, hogy mindent meg kell változtatni, és azon reformok,
illetve politikai stratégiák elszaporodásához, melyeket az
intézményen belül és kívül állók egyaránt meglovagolnak,
veszélyeztetve így az intézmény létét is. Ez egy olyan
betegség, amire minden konzervatív oda fog figyelni, és
legtöbbször ennek természetét próbálja majd meghatározni. A
világ nagyon „dogmatikus” lett, és a társadalom minden
szegletében olyan embereket ösztönöznek a társadalmi jó
elérését célzó előre gyártott receptek közüli választásra,
akik nem óhajtanak, és nem is képesek arra, hogy ezen
töprengjenek.” (11)
Scruton
a modern konzervatív attitűd megértését az erkölcsi, a
társadalmi és a politikai intézmények működésén keresztül
írja le. Kiindulópontként a tekintély és
a hűség elveinek
működését vizsgálja. Megkülönbözteti az állam és a
társadalom kötelékeit és funkcióit, és felhívja a figyelmet
arra, hogy a civil szerveződések fontossága elengedhetetlen a
kormányzati intézmények elfogadható működéséhez.
A tekintély fogalmát
– sokféle jelentése mellett –
legfőképpen elismert és legitim hatalomként
jellemzi, amely eredményessége és érvényessége alapján mulandó
lehet, tehát ha a megalapozottság kérdésessé válik, akkor akár
le is váltható. A legitimáció forrásait Scruton a társadalmi
szerződés elvéig
vezeti vissza, és hangsúlyozza a Hobbes-i gondolatot, amely
szerint az
ember nem lehet felelős olyan dologért, amely nem saját
cselekedetéből fakad.
Mindehhez hozzáteszi a legitim és illegitim igények közötti
tudatos választás fontosságát. (12)
Scruton
a tekintély egyik forrását a magánszférában, illetve a
családban is szemügyre veszi. Kiemeli, hogy a család nemcsak az
állam, hanem a civil társadalom alapja is, és nem szerződéses
viszony a forrása, hanem szükséglet hozza létre. A család
analógiája alkalmazható a politikai tekintély működésének
megértéséhez is. Mindkettőben jelen van a hatalom, amely
gyakorlása teszi lehetővé a fenntarthatóságot. Nyilvánvaló az,
hogy a családban a tekintély parancsoló erejét kiegészíti a
szeretet köteléke is. Ebben alapozódik meg a kötelességérzet,
a tisztelet és
a megbecsülés.
„Azt látom tehát, hogy a gyermekek szülők iránti viselkedése
nem érthető meg egy transzcendens, az egyéni választás szféráján
kívüli, objektívan létező kötelék feltételezése nélkül. Ez
pedig egy olyan képesség, amelyet a polgárok a családi tűzhelytől
a helyre, a népre és az országra is kiterjesztenek. A társadalmi
kötelék – a konzervatív szerint – ugyanúgy „transzcendens”
kötelék, az állampolgár pedig elkerülhetetlenül elismeri
legitimitását, más szavakkal, a fennálló rendet hatalommal
bírónak látja. Ettől azonban elijesztik az igazságtalan
cselekedetek, az önkéntes hatalom, vagy a közrend általános
„barátságtalansága”, amihez hasonlót a deprivált vagy
elhanyagolt gyermek is tapasztal.” (13)
Scruton
rámutat arra is, hogy a tekintély fogalma a társadalmi viszonyok
olyan habitusa, amelyben alapvető szerepe van a hűségnek, ami
elsajátítható. Mindez fontos szerepet tölt be az államhoz való
viszonyban is, hiszen ez az intézmény kell, hogy jelentse a
társadalomban a legfontosabb hatalmat, de „A konzervatív azonban
arra vágyik, hogy ezt a hatalmat ne mezítelenül lássa a politika
fórumán, hanem alkotmányba öltöztetve, mindig megfelelő
jogrendszeren keresztül működve, és hogy működése sose
barbárnak vagy elnyomónak, hanem mindig ellenőrzöttnek és
szükségszerűnek, a hűséget inspiráló civilizált vitalitás
kifejeződésének tűnjön. Ezért az alkotmány és az azt
fenntartó intézmények mindig is a konzervatív gondolkodásmód
középpontjában fognak állni. A konzervatív az ismert és
kipróbált intézményekben hisz, és ezeket mindazon tekintélyekkel
kívánja felruházni, amely szükséges az elfogadott és objektív
közélet megalkotásához. Hagyomány és szokás iránti tisztelete
is innen ered, és nem egy olyan célból – mint például a
szabadságé –, amelynek elérésében ezek eszköznek minősülnek.”
(14)
Scruton
a konzervativizmus attitűdjének megjelenését nemcsak az állami
intézményesség kereteiben
tartja fontosnak értelmezni, hanem a nemzeti
keret elengedhetetlen
alkotórészeként is. Ehhez fűzi hozzá azt, hogy a konzervatív
szemlélet mindig egy konkrét országhoz, egy konkrét történelemhez
és egy konkrét életformához tartozik, és ebben az értelmezési
mezőben kiemelkedő jelentősége van a kulturális hagyományoknak,
amelyek kijelölik az egyéni és közösségi cselekedetek
vonatkozási pontjait, lehetővé teszik az adott világ
jelentésekkel való felruházását, illetve az egyén
választásainak megalapozását. Mindebben középponti szerepe van
stabil erkölcsi
értékfogalmaknak.
Mindez azért is fontos Scruton okfejtésében, mert szerinte a
politika a társadalmi tudat felszínével foglalkozik.
Ennek figyelembe vételével így veti össze a konzervatív és
liberális nézetek viszonyait a hűség fogalmával,
amely a patriotizmus elvének
megalapozója: „A liberális nézeteket valló ember számára a
társadalom iránti hűség eszköz: „Tarts ki emellett a viszony
mellett, és meglátod a végén békén hagynak.” A konzervatív
azonban nem tudja a hűséget egy másik célhoz elvezető eszköznek
tekinteni, mivel a kérdéses cél nincs meghatározva, és nem utal
vissza konkrét értékre – így a szokásra, az intézményekre, a
hűségre. Ebből következik, hogy bár a patriotizmus sokféle
különböző formát ölthet, mindig olyan szimbolikus
cselekedeteken keresztül próbál megjelenni, amelyek nem
tekinthetőek eszköznek.”(15)
Scruton
a hűség és a patriotizmus aktualitására példaként hozza fel az
angolok viszonyát a koronához és a királyi családhoz. Kiemeli,
hogy itt nem a királyi család tagjainak egyéni tulajdonságai a
döntőek, hanem a nemzeti összetartozás szimbolikus tisztelete a
szokásokon alapuló lojalitás érzésében. Természetesen ebben a
viszonyban vannak transzcendentális elemek is, de mindenféleképpen
az uralkodó ház – igaz fenségesen –, de a szuverenitást
jeleníti meg.
A
konzervativizmus attitűdjével és eszmetörténetével foglalkozó
kutatók között igen fontos megemlíteni Edmund Burke nevét, akire
mindannyian hivatkoznak, mert a Töprengések
a francia forradalomról című
munkájában (16) megalapozza a modern konzervativizmus legfőbb
fogalmait. Noha legfőképpen Burke-öt tartják a legfontosabb angol
konzervatív elméletírónak, de valójában Richard Hooker, az
Erzsébet-kor gondolkodója nyitja meg a sort, hiszen műveiben a
tradicionalizmus elvét a folyamatosság és a stabilitás
összefüggésében vázolja fel, és – igaz kifejtetlen módon –,
de már feltűnnek Burke elméletének alapjai is. Burke említett
művének kiindulópontja a nemzedékeket összeszövő
tradicionalizmus, amelyben a jelen értelmezését a múlt
tanulságaira építi: „Ám egyike a legelső és legfőbb
elveknek, amelyek alapján az állam és a törvények
megszenteltetnek, hogy ideiglenes birtokosaik és haszonélvezőik ne
tegyenek úgy, megfeledkezvén arról, hogy mit kaptak őseiktől és
mivel tartoznak utódaiknak, mintha ők lennének a teljhatalmú
urak; ne képzeljék, hogy joguk van hitbizományt kikanyarítani
maguknak, vagy tékozolni az örökséget, kényük-kedvük szerint
roncsolva társadalmunk eredeti szövetét; azt kockáztatván, hogy
emberi lakóhely helyett pusztaságot hagynak az utánuk
következőkre, utódaiknak éppoly kevéssé tanítva meg az ő
találmányaik iránti tiszteletet, amennyire ők maguk tisztelték
őseik intézményeit. Ez az elvtelen könnyedség, mellyel az
államot oly gyakran, oly nagy mértékben, s oly sok tekintetben
alakítják át, amennyi a tünékeny szeszély és divat, megtörné
az állam folytonosságának láncát. Egyetlen nemzedék sem állna
kapcsolatba a többivel. Az emberek jönnének, s elmúlnának, mint
a nyári legyek.” (17)
Ugyancsak
fontos szerepet kap Burke politikai elvrendszerében
az organicizmus elve,
amely a társadalmat olyan rendszernek tekinti, ahol egységes és
szervesen megalkotott rend uralkodik, és a közösséget nem
statisztikai individuumok, hanem társas lények alkotják. Rámutat
arra is, hogy a társadalom intézményeinek és polgárainak
kapcsolatai alapozzák meg az identitás különböző szintjeit.
„Emberekkel volt dolguk, s rákényszerültek, hogy tanulmányozzák
az emberi természetet. Polgárokkal volt dolguk, s tanulmányozniuk
kellett azoknak a szokásoknak a hatásait, melyek a polgári
életviszonyokkal járnak. Tudatában voltak annak, hogy e második
természet hatása az elsőre új kombinációt hozott létre; s hogy
ebből az emberek között számos különbség származott
születésük, neveltetésük, foglalkozásuk, életszakaszaik,
városi illetve falusi mivoltuk, a tulajdon megszerzésének számos
módozata, s maga a tulajdon jellege szerint, melyek együtt olyanná
tették őket, mintha sokféle állatfajhoz tartoznának.” (18)
Ugyancsak
sokat elemzett fogalom a konzervativizmus történetének irodalmában
Burke harmadik alapelve, a politikai
szkepticizmus.
Ennek lényege az, hogy a közösséget alkotó egyének élete és
viszonyai nem elvont absztrakciókban és spekulációkban
értelmezhetők elsősorban, hanem a társadalom által vallott
értékek tapasztalataiban. (19) Mindezek próbái az erkölcsi
indítékok, amelyek orientációs lehetőséget nyújthatnak a
kormányzó politikusoknak. „Az állam felépítésének, illetve
megújításának vagy megreformálásának tudományát, akárcsak
bármely más kísérleti tudományt, nem szabad a’ priori módon
tanítani. Nem is rövid tapasztalat az, amely erre a gyakorlati
tudományra oktatna; ugyanis az erkölcsi indítékok tényleges
hatásai nem mindig közvetlenek; hanem ami előszörre káros, az
távolabbi kihatásaiban még lehet nagyszerű is; sőt nagyszerűsége
éppen azon hátrányos következményekből származhat, amelyeket
kezdetben kiváltott. Ennek a fordítottja is megesik; s igen
tetszetős elgondolások, igen biztató kezdetek után, gyakran érnek
szégyenletes és sajnálatos véget. Az államokban gyakran
keletkeznek homályos, szinte lappangó erők, olyanok, amelyeknek
jelentősége első pillantásra csekélynek tűnik, ám amelyektől
az állam virágzása vagy romlása a legnagyobb mértékben függhet.
Mivel tehát maga kormányzás tudománya ennyire gyakorlati jellegű,
ilyen gyakorlati célokat szolgáló, s tapasztalatokat igénylő
dolog – nagyobb tapasztalatot, mint amekkorát egyetlen személy,
legyen bármilyen eszes és figyelmes is, egy egész élet folyamán
gyűjteni képes –, mindenkinek végtelen óvatossággal szabad
csak arra vállalkoznia, hogy lebontson egy olyan épületet, amely
hosszú időn át tűrhetően szolgálta a társadalom közös
céljait, vagy hogy újjáépítse anélkül, hogy szeme előtt
bizonyítottan hasznos példák és minták lebegnének” (20)
Burke
munkássága nem alkot szisztematikus rendszert, általában aktuális
és egyedi politikai eseményekre reagált, mint az 1789-es francia
forradalom kortársa. Írásai nem mentesek az indulatoktól és a
hangulati elemektől sem, ugyanakkor ironikus szemléletmódja
nagyban meghatározza kritikai attitűdjét. A francia forradalom
eseménytörténetével kapcsolatban gyakorta jegyzi meg azt, hogy a
politikusok hibáinak és tévedéseinek oka az intellektuális
tökéletlenségük.
Fontosnak tartja a szenvedélyek és indulatok korlátozását, s
ennek gyógyszere a bölcsesség (21),
hiszen minden társadalom a saját hagyományainak és szokásainak
összessége, és a társadalmi tapasztalatok nem általánosíthatók
olyan módon, hogy bármely társadalomra érvényes, általános
tanulságokat idealizálhatnánk. Burke
egyszerre empirikus és szkeptikus a
politikai tudás értelmezésében. Az empíria az időtálló, a
kipróbált és az igazolható társadalmi gyakorlatra utal, a
szkepticizmus pedig arra int, hogy a társadalmat érintő politikai
döntések mindig egy adott korban és egy adott helyzetre
érvényesek, de a korábbi állapotokban helyesnek bizonyult
döntések újabb szituációkban nem tekinthetők biztos receptnek.
Burke
politikai ismeretelmélete kapcsolódik a politikai és társadalmi
cselekvésekben meghatározó erkölcsi
rend kérdéséhez.
(22) Ennek kapcsán vetődik fel, a minden korban szükségszerűen
visszatérő klasszikus kérdés, a morál és
a politika kapcsolata.
Burke szemléletében a morál egyetemes érvényű elvekből áll, s
benne kötelező az ígéretek megtartása és az igazmondás. A
politika pedig társadalmi szükségletet elégít ki, és
legfontosabb dimenziója a közérdek.
Malíciózusan jegyzi meg a francia forradalom vezetőinek
tevékenységeire utalva, hogy a szabadság erkölcsi
célkitűzése bölcsesség
és erény nélkül… minden rosszak lehető legrosszabbika.
Mindebben
megjelenik Burke elhatárolása a morál és a politika kapcsolatát
illetően, ugyanis az előbbi egyetemes és szilárd elveken és a
lelkiismeret késztetésein alapul, míg az utóbbi aktualizált,
véletlenszerű és partikuláris. Ugyanakkor arra is utal, hogy a
politikai rend teremthetné meg az emberek igényét az
erkölcsösségre. Természetesen utópisztikusnak tűnhet ez a
megállapítás, de abból a szempontból érthető, hogy Burke
rendkívül nagy súlyt helyez a politikai működés tekintetében
az egyéni
felelősségre.
Ehhez még hozzátartozik az is, hogy Burke szerint a politikai rend
isteni eredetű és morális követelményeket feltételez.
Ugyanakkor egyes írásaiban elhatárolja az isteni eredetű morális
elveket a konkrét történeti események megfontolásaitól. Ebben a
vonatkozásban egyetérthetünk Quinton megállapításával, amely
szerint „… Burke a politikát illetően utilitarista; az erkölcs
területén pedig a klasszikus természetjog híve.” (23)
Burke
szemlélete a későbbikben feltűnik Scruton elemzéseiben is a
demokrácia kérdésével kapcsolatban, ugyanis Burke az alkotmány
elveinek megfogalmazásakor a teljeskörű választójogot nem
gondolta okvetlenül szükségesnek, azaz csak azok rendelkezhetnének
választójoggal, akik iskolai végzettséggel, vagy munkahelyi
pozícióval rendelkeznek. A konzervatív politikai gondolkodásban
ugyanis gyakorta feltűnik az a választójogi elv, hogy azok éreznek
nagyobb felelősséget a közügyekért, akik hatalommal, pozícióval,
illetve vagyonnal rendelkeznek. Scruton a választójog tartalmát
illetően rámutat arra a konzervatív gyakorlatra, hogy az adott
választáskor tekintettel kell lenni a társadalom korábbi és
későbbi generációira is. Ezzel azt érzékelteti, hogy a
demokratikus típusú választás (a mindenkire kiterjedő) „…
privilegizálja az élőket és a közvetlen érdekeiket a még meg
nem születettekkel és a már megholtakkal szemben.” (24)
Mindez
azon az elven alapul, hogy a törvény is tartalmazza a végrendelkező
akaratát abban az esetben is, ha már a későbbiekben ez valójában
senkinek sem érdeke. Ennek az elvnek Scruton egy mélyebb okát is
megfogalmazza: „De van egy sokkal mélyebb ok, amiért a halottakat
és kívánságaikat figyelembe kell vennünk. Az idők kezdetétől
fogva a halottak tisztelete volt az intézményépítés alapja.
Iskolák, egyetemek, kórházak, árvaházak, klubbok, könyvtárak,
templomok és intézmények kezdték életüket már nem élő
emberek által adományozott vagy hátrahagyott tulajdontól függő
magán alapítványként. E tulajdonok jelenlegi tulajdonosai,
erkölcsi értelemben, csak ideiglenes megbízottak. A halott
tisztelete megtiltja az örökségük önkényes kezelését, és a
megbízottakat arra kényszeríti, hogy az alapítók vagy
adományozók által jóváhagyott célokat kövessék. A halottak
tisztelete révén a megbízottak a saját utódaik érdekeit is
védelmezik. A halott tisztelete a hagyományozó attitűd alapja,
amelytől a jövendő nemzedékek öröksége függ. Ha eltávolítják
a halottakat a gondolkodásból, akkor eltávolítják a még meg nem
születetteket. És ez a mértéktelen demokrácia igazi veszélye.”
(25)
Scruton
iménti megállapítása elsősorban morális talapzatokat próbál
megvetni a politikában, és figyelmen kívül hagyja a modern
piacgazdaság kikényszerítő erejét, amely – ha nem fűz anyagi
érdeket a hagyományokhoz vagy a múlthoz – azt teljes mértékben
a feledés homályába süllyesztheti. Mindez azt jelenti, hogy Burke
és Scruton egyaránt ragaszkodnak a nemzethez,
mint a szuverén hatalom autoritásának legmagasabb formájához. Ez
a probléma már átvezet a demokratikus parlamentarizmus organikus
egyensúlyának kérdéséhez, ugyanis a parlamentáris intézmények
hatalmi viszonyai a választási versengések egyensúlyhelyzeteiben
működhetnek eredményesen. A
probléma mindig a már fennálló és az új érdekek erőviszonyain
alapul.
Ebben a vonatkozásban Scruton óva int attól a demokratikus
parttalanságtól, amelyben a politikusi hivatás szinte a
kereskedelmi ügynökök tevékenységéhez lesz hasonlatos, akik
versenyt futnak a pozíciókért, a piaci érdekekért és a
hivatalok megszerzéséért. Ezzel kapcsolatban jegyzi meg Scruton
azt is, hogy abszolút káros az egalitarializmus csapdájába esni,
hiszen a tömegtársadalomban ez az értékek egyértelmű
devalválódásához vezethet.
A
konzervativizmus kritikusai gyakran felhozzák azt a vádat, hogy ez
az elv csökkenti a társadalomban a kritikai oppozíció
lehetőségét. Scruton ezzel azt szegezi szembe, hogy a kritikai
hajlamot mintegy természeti törvényként tartalmazzák az emberek
közötti viszonyok, ugyanis a kölcsönös érintkezések, viták
kikényszeríthetik az igazságot, hiszen az igazságérzet
természetes tartalma az emberi attitűdöknek. (26) Ugyanakkor a
természetes és társadalmi igazságok között számtalan ellentét
merülhet fel. Ennek oka a társadalom összetettsége és
bonyolultsága. A természetes igazság az emberek közötti
viszonyok gyakorlati alkalmazása, amelynek gyökere a családi
kapcsolatok igazságaiból fakad. A társadalmi igazság viszont a
politikai érdekek, illetve manipulációk miatt bő teret engedhet
az egyenlőtlenségek elfogadtatására. A jogi szabályozásban
mindenesetre arra kell törekedni, hogy a kettő egyensúlya
érvényesüljön.
A
konzervativizmus elvrendszerének vizsgálata megkerülhetetlenül
feltételezi a tulajdon fogalmának gazdaságelméleti
feltérképezését. Mindennek fontosságára Scruton azzal hívja
fel a figyelmet, hogy a modern korban egyre jobban jellemzővé vált
a gazdasági mechanizmusok erőteljes befolyása a politika
működésére. A kérdés értelmezésének természetes
kiindulópontja az, hogy az ember a tulajdonához kapcsolódva képes
akaratát a társadalomban érvényesíteni. A gyakorolható jogok
sokféle vonatkozása fakad a tulajdonból, például a magántulajdon
természetes keretet nyújt az önmegvalósításhoz. Mindez a
birtoklás szociológiai és pszichológiai érzésén alapul. A
modern társadalomban fontos a birtoklás és a fogyasztás
joggyakorlatát összevetni. „A fogyasztás tevékenysége nem
feltételez tulajdonjogot, és még a „természeti állapotban”
is megtörténik, ahová a filozófusok az ősembert elhelyezik. A
civilizált állapotban azonban a fogyasztás is joggyakorlás, és a
fogyasztott dolog birtoklását feltételezi. Mindenesetre a
fogyasztás a tulajdonjognak csak egy része, és semmi esetre sem az
a része, amely a társadalmi lényeget megjeleníti. A tulajdon
tartós jellege a lényeges, tehát ami a tulajdonjog folyamatos vagy
majdnem folyamatos felfogása. A birtoklás teljes megtapasztalásához
folyamatosan birtokolt tárgyakra van szükség. Ez magyarázza a
föld tartós helyét a tulajdon pszichológiájában. Nem az
elfogyasztott (és a kizárólag vendégszeretet során megtisztelő)
dolog az igazi ajándék, hanem az, amellyel az előrelátható
fogyasztáson túl rendelkeznek. Ez a használat jogának
megtestesülése. Ez lehet kizárólagos vagy korlátozott,
folyamatos vagy csak félig az, abszolút vagy érvényteleníthető:
ebben az esetben többféle megkülönböztetés létezik, amelyeken
a gazdaságelméletben át kell siklani.” (27)
A
tulajdon fogalmának modern kori értelmezéséhez fontos
feleleveníteni a római kor felfogását,
hiszen a magántulajdon konzervatív felfogása erre vezethető
vissza. Eszerint a tulajdon nemcsak az ember külső tartozéka,
hanem egyben a szükségletek megvalósításának forrása is. A
tulajdon birtoklása emelte az embert – a római szemlélet szerint
– a természeti világ fölé. Sokan a tulajdon kialakulását
tekintik annak az aktusnak, amelyben az ember civilizációs lénnyé
vált. „A római jogban, különösen az eredeti táblákon és a
köztársaság törvényeiben, a familia szó
gyökere és lényegi jelentése tulajdon – valódi tulajdon;
elsősorban földbirtok, valamint a patria
potestas,
a háztartásra vonatkozó törvények szerint minden örökölhető
tulajdon. A tulajdon sohasem idegeníthető el a család
leszármazottaitól, hacsak nem a szenátus határozata alapján,
valamilyen súlyos és elévülhetetlen bűn miatt. A köztársaság
időtartama alatt a tulajdonhoz való egyéni jog nem annyira
elítélendő volt, inkább egyszerűen ismeretlen, s így
elképzelhetetlen is. A tulajdon családi ellenőrzése a császárok
uralkodásával kezdődő birodalomban kezdte elveszíteni
jelentőségét a családi öröklésre vonatkozó individuális
jogok megsokasodásával.” (28)
A
kapitalizmus kialakulása korában a tulajdon két fajtája közötti
küzdelem vált jellemzővé: a föld és
a pénz versengése.
Az előbbit kemény, az utóbbit puha tulajdonnak nevezték. Már
Burke is megjegyezte más konzervatív szerzőkkel együtt, hogy a
rend fenntartásához, illetve a társadalom stabilitásához
nagymértékben járul hozzá a tulajdon érdekeltségének érzése
az emberekben. A gyáripari kapitalizmus kialakulásával átalakult
a tulajdonhoz való viszony eszméje és érzése, hiszen megjelentek
az értékpapírok, amelyek jelentősen átalakították az egyénnek
a tulajdonhoz való viszonyát. (29) Szorosan kapcsolódik a tulajdon
fogalmához az elosztás és
a piac kérdésköre.
Természetesen e fogalmak értelmezése mást és mást jelent
politikai, illetve gazdasági szempontból. Az elosztás mindig is a
társadalmi igazságosságról szóló viták fontos területe volt.
A
kérdés másik oldala az adózás,
amely a jövedelmeken keresztül szintén szorosan kapcsolódik a
tulajdonhoz. Nyilvánvaló az, hogy amikor az állam adót vet ki,
akkor a társadalom közös háztartását finanszírozza, és a
természetes igazság alapján a polgárok egyéni lehetőségeik
mértékében adóznak. De rögtön hozzá kell tennünk azt is, hogy
az adóztatás nemcsak az államrezon fenntartását szolgálja,
hanem elősegítheti a felhalmozott vagyonok újraelosztását is. Az
adózás elvének gyökerei a társadalmi és a természeti igazságra
vezethetők vissza, hiszen például a progresszív adózás –
hosszabb távon – elősegítheti a tulajdon- és jövedelmi
viszonyok különbségeinek kiegyenlítését. Itt a különbségeken
van a hangsúly, hiszen a gazdagság és a szegénység közötti
feszültség számtalan társadalmi és politikai probléma hordozója
lehet. A társadalomszociológiai vizsgálatok szerint a tőlünk a
társadalmi térben távol elhelyezkedő emberek gazdagsága nem okoz
gondot, viszont annál inkább azoké, akik közel állnak hozzánk,
és igaztalannak tartjuk gazdagodásukat. Scruton szerint „Az
adóztatás optimális pontja az lenne, ahol a pénzkereséstől
elkedvetlenítő tényezők szélsőértéke és a kisajátításból
származó haszon szélsőértéke kiegyenlítik egymást. Akárhol
is van ez a pont (kiszámolása igen bonyodalmas lenne), minden
bizonnyal alacsonyabb, mint az az érvényben lévő maximum, amit az
egyes kormányzatok állapítottak meg.” (30)
Természetesen
a hangsúly az adózás aktuális mértékén van, amelynek legfőbb
jellemzője a polgárok tűrőképessége. Keynes egyik alapelve az,
hogy bármely gazdasági növekedés alapfeltétele az újabb és
újabb igények felkeltése a társadalom tagjai számára.
Ugyanakkor, ha az adózás mértékét a polgárok súlyosnak
tartják, ez igényeiket, kezdeményezőkészségüket és
vállalkozói hajlamukat visszafoghatja, s így az innováció hiánya
negatívan hat a gazdaságra. Nyilvánvaló az, hogy a
kapitalizmus gazdaságtörténetének egyik legfontosabb jellemzője
a növekedés és hanyatlás periodicitása.
A stabilitás abban az esetben van jelen, ha ez a természetes mozgás
viszonylag szűk és kiszámítható határokon belüli; s ha
szélsőségessé válik, akkor beszélhetünk válságról.
Ugyanakkor a válság is szükségszerű, hiszen felhívja a
figyelmet a gazdaság folyamatainak általános egyensúlyvesztésére,
és lehetőség nyílik a válság leküzdésével egy új növekedési
pálya elindítására.
A
konzervativizmus eszmetörténetének fontos értelmezési horizontja
a modern társadalmakban a tulajdon fogalma mellett
a munkaérték különféle
megjelenésének elemzése. Scruton konzervatív szemlélete az
elidegenedett munka vizsgálatában a
modern tudat formáinak változásait
teszi mérlegre. Ebben a liberális ideálokat kritizálja. A legfőbb
problémát abban látja, hogy a liberalizmus a politikát és az
erkölcsöt egy meghatározatlan szabadságfogalom eszméje alá
rendeli. Így az egyén elszigetelődik fokozatosan a történelemtől
és a kultúrától, és autonómiáját önmaga nem
választott tulajdonságaiban
keresi. „Amikor a liberális az általa ajánlott szabadságeszmét
egyértelművé próbálja tenni, mindig egy konkrét életforma
szokásait és előítéleteit kénytelen megerősíteni – mégpedig
a felszabadított urbánus értelmiségi életformáját. (…) Az
ilyen filozófia az ént alkotó vágyakon túl az én semmiféle
eszméjét nem kínálja: ezért a vágy szabad kielégítésén
kívül nincs elképzelése az önkiteljesedésre vonatkozóan. A
választás gondolatát próbálja ráhúzni minden olyan
intézményre, amelyet az emberek legitimációval ruháztak fel
anélkül, hogy felismernék, hogy az emberek legitimáció érzete
pontosan saját magunk – akiket ezen intézmények formálnak ki,
táplálnak és erősítenek – tiszteletéből ered.” (31)
Ezen
a ponton Scruton liberalizmus-ellenessége már szinte indulati
alapokra helyeződik, hiszen nem lehet elvitatni a liberális
szemlélettől sem a legitimációval felruházott intézmények
tiszteletét. Másrészt pedig a liberális szemlélet nem
azonosítható – leegyszerűsítő módon – a rendetlenséggel.
Ugyanakkor arról se feledkezzünk meg, hogy léteznek konzervatív
liberálisok is, akik számára a konzervatív alapelvek mellett
számtalan liberális eszme is elfogadható. Ez a diskurzus már a
konzervativizmus politikai erkölcséről is szól. A nem szélsőséges
konzervatív ugyanis pluralista, azaz elismeri az értékek
sokféleségének létét, de ugyanakkor nem enged az
értékmechanizmusok parttalan megnyilvánulásának. Minden modern
társadalom létének szakítópróbája az, hogy miként képes
meghúzni a határokat a parttalanná válás küszöbén. John Kekes
szerint a konzervativizmus a politikai erkölcsnek háromszintű
felfogása iránt kötelezi el magát. Az első a
civilizált élet igazolódott és egyetemes feltételeinek védelme.
Ehhez kapcsolódik a második, amely a
társadalom tagjainak erkölcsi identitását meghatározó
hagyományos korlátokat védi,
míg a harmadik az
egyéni, konkrét életfelfogás határait értelmezi.
Kekes szemlélete e három szint alapján kísérel meg
életfelfogás-követelményeket meghatározni.
A
középpontba a konvenció fogalmát
állítja. A fogalom tartalma tulajdonképpen a modern értelemben
vett emberi méltóság alapelveinek védelme (például az élet
védelme, erőszak ellenesség stb.) Kekes azt vallja, hogy a jó
társadalomban elengedhetetlenek a megkövetelt konvenciók. Ezt a
szemléletet azonban a modern, liberális társadalmakban elég nehéz
képviselni, hiszen az erkölcshöz való viszony plurálissá vált,
azaz már nem léteznek a modernitás előtti társadalmak
intézményei, a biztos tájékozódási lehetőséget
nyújtó erkölcsi
középpontok.
Az erkölcsi törvény jelenkorunkban már nem hatékony a magán és
közösségi cselekedetekben. Az erkölcsi normák ugyan a
hagyományok alapján jelen vannak, de hatékonyságuk jóval
gyengébb, mint a jog érvényesítése. Kekes követeli a jó élet
minimum feltételeihez a szilárd konvenciók meglétét, csak éppen
azok az intézmények és feltételek tűntek el fokozatosan a modern
társadalmakból, amelyek e konvenciókat ellenőrizni tudnák. Kekes
fontos jelentőséget tulajdonít az erkölcsi hiba elkövetése
folytán bekövetkező undornak, amelyet reális társadalmi erőként
feltételez. (32)
A
20. században a konzervativizmus eszmetörténetének meghatározó
személyisége Leo Strauss (1899-1973). Filozófiája szorosan
kötődik a modernség válságjelenségeihez. Szerinte a nyugati
civilizáció alapvető konfliktusa a racionalizmus és
a hitkapcsolatának
problematikája. Műveiben összeveti a jó
életre
vonatkozó bibliai eredetű elveket a modern filozófia
álláspontjaival. Lánczi András szerint „Ez a föloldhatatlan
konfliktus táplálja a nyugati civilizáció fejlődését.
Bármilyen merész lépésekre szánta is el magát a ráció a
hosszú évszázadok alatt, amikor a racionális válaszok nem voltak
kielégítőek, mindig a kinyilatkoztatáshoz fordultak az emberek.
Athén a racionális, filozófiai gondolkodás szimbóluma,
Jeruzsálem pedig a hité, a kinyilatkoztatásé, a Bibliáé. Egyik
oldal sem tudott soha teljes sikert aratni a másik fölött, mert ha
ez bármikor bekövetkezne, az a nyugati civilizáció végét
jelentené. Ez a konfliktus áll Strauss politikai filozófiájának
a hátterében.” (33)
Strauss
kiindulópontja a modern kor válságjelenségeinek vizsgálata,
amelyben a nyugati ember egyre inkább elveszíti hitét a
racionalizmus mindenhatóságában. Ez nemcsak politikai, hanem
morális és kulturális válságot is jelent. Mindehhez szorosan
kapcsolódik az is, hogy túlzottan hamar szakítottunk a premodern
értékekkel, illetve jellemző a modern tudomány önhittsége, ami
gyakran szövődik össze ideológiákkal. Strauss
fontos megállapítása az is, hogy a modern kor politikai
filozófiája egyre kevésbé értékközpontú, s ennek oka a
morális tartalmaktól való távolságtartás.
Veszélyben látja az európai kultúra értékeit, illetve egyre
felületesebbnek tartja a modern nevelés hatékonyságát.
„Felfogása szerint a modern politikai gondolkodás az antik
politikai filozófiai hagyománnyal való radikális szakítás
folyamán keletkezett. A hagyományos és a modern politikai
gondolkodás szembeállítása a modernség válságára vonatkozó
filozófiai álláspont alátámasztásául szolgál. A modernség
válsága a nyugati racionalizmus válsága, a nyugati kultúra
céljának az elhomályosulása. A racionalizmus válságának
legnyilvánvalóbb jele a modern tudományeszmény megingása –
olyan gondolat ez, amely a 19. század második fele óta gyakran
elhangzott. Strauss nem volt eredeti gondolkodó abban az értelemben,
hogy fölfedezett volna bármi „újat”. Viszont sajátos
nézőpontja, valamint a régi szövegek elmélyült tanulmányozása
és egyéni interpretálása megkülönböztetett helyet biztosított
számára a túlnyomóan pozitivista amerikai politikatudományon
belül. A modern tudomány válságát Strauss a politikai
gondolkodás területén próbálta meg értelmezni. Miben különbözik
a modern politikatudomány a klasszikustól? Strauss válasza: abban,
hogy a modern, pozitivista politikatudomány lemondott az értékek
vizsgálatáról és a politika morális aspektusának elemzéséről.
Hogyan jutott idáig a politikatudomány? A válaszért vissza kell
mennünk a modernség kezdetéhez, Machiavelli, Hobbes, Locke és a
többi klasszikus modern politikai gondolkodó tanításához. Velük
kezdődött az a folyamat, amely a politikai gondolkodás
megváltoztatásához vezetett és az értékmentes politikatudomány
jelszavában csúcsosodott ki.” (34)
Strauss
képviselte azt az illúziót, hogy a modern politika
erkölcstelenségével szembeállította az antik városállamok
közéletében tapasztalható erkölcsiséget. Az európai
civilizáció létrejöttében hangsúlyozza a Biblia és az antik
görögök szellemiségét. Szerinte a modernitás világa akkor
csúszott félre, amikor az egyre önhittebb racionalizmus nevében
fokozatosan elutasították a vallást és a panteizmust, és ezzel
párhuzamosan került előtérbe az ateizmus. Arra is felhívja a
figyelmet, hogy a jó élet alapjai azonosak az igazságossággal, a
szeretettel és a jóindulattal, de a modernitás gondolkodói ezeket
az értékeket eltávolították a vallástól, s ezt a problémát a
19. században Nietzsche képviselte a leghatékonyabban: „…
döntő esemény következett be úgy az 1870-es és 1880-as évek
tájékán: felbukkant Nietzsche. A nietzschei kritikát egyetlen
tételre vezethetjük vissza: a modern ember meg akarja őrizni a
bibliai moralitást, miközben elhagyja a bibliai hitet.” (35)
Strauss
a modernség válságát a historizmus kritikáján
keresztül is jellemzi. A történelem vizsgálata és tanulságainak
számbavétele igazából a 18. századtól válik fontossá (a
történetfilozófia kifejezés például Voltaire találmánya), és
legfőképpen a német intellektuális gondolkodásban vált a
társadalomtudományok részévé. Ennek szellemében bármely
esemény, eszme stb. változásának megértése a történeti
hermeneutika alapján művelendő. Strauss megfordítja a történeti
megismerés irányát, és nem a jelenből következtet a letűnt
korok összefüggéseire, hanem a múlt jelenségeiből építkezik a
jelen felé. (36) Ezt még kiegészíti azzal a módszerrel is, hogy
a történelmi elemzés tárgyaként szolgáló korszakot az akkor
élt emberek gondolkodásának rekonstrukciója alapján vizsgálja,
tehát az egykori önértelmezéseket veszi alapul.
Strauss
historizmus-kritikája arra irányul, hogy megkísérelje a modern
politikai filozófiát rehabilitálni. Ebben jelentős teret biztosít
a modernitást legfőképpen jellemző progresszivitás-elv
bírálatának. Ebből fakad korunk egyik irreális illúziója, a
végtelen fejlődés eszméjébe helyezett csodavárás, ami a
hedonista életszemlélet parttalan terjedésével párhuzamos. Itt
már jelen van Straussnál – igaz implicit módon – a modern
tömegtársadalom fogyasztói világának kritikája. Mindezzel
rámutat arra, hogy a historizmus a 20. századra a nihilizmusba
torkollott.
Ez a végpont egy sajátos útvonal záróakkordja. „A történeti
iskola a francia forradalommal szembeni reakcióként született meg.
A historizmus több fejlődési szakaszon ment keresztül, s azzal
lépett föl, hogy a helyi és időleges tényezők fontosabbak, mint
az egyetemes normák. Azáltal, hogy a historista iskola
jelentéktelennek nyilvánította az egyetemes normákat, egyben ki
is húzta a talajt minden olyan törekvés alól, amely túl akar
emelkedni a konkréton, az aktuális körülményeken. Ugyanakkor a
historizmus nagy erőfeszítéseket tett, hogy pótolja az elveszett
normákat. Fejlődésének második szakaszában a historizmus a
pozitivizmus egyik válfajaként jelent meg. Deklarálták, hogy a
pozitív tudomány egyszer és mindenkorra a teológia és a
metafizika helyére lép: empirikus megismerés révén valódi
ismeretekre tehetünk szert. A historista iskola hiába keresett
konkrét normákat, ez nem sikerült neki, viszont az egyetemes
normákat mind fölszámolták.” (37)
Strauss
történeti és politikai filozófiája, s azon belül konzervatív
eszmerendszere jelentős hatást gyakorolt a múlt század hetvenes
éveitől az Egyesült Államokban, ahol 1933-tól haláláig három
egyetemen is tanított. Tanítványainak és követőinek
(straussziánusok) két csoportja alakult ki. (38) Az elsőt chicagói
iskolának
nevezték, és főleg liberális-baloldali értelmiségből
verbuválódott (Irving Kristol, Paul Wolfowitz, Donald Rumsfeld,
Abram Shulsky). Tevékenységük fő célja egy magasan kvalifikált,
intellektuális elit létrehozása. A másik csoportot keleti
straussziánusoknak
nevezték, s ők a liberális és globális demokrácia úttörőinek
tekinthetők.
Strauss
elmélete rendkívül fontos szerepet töltött be az elmúlt negyven
esztendőben az Egyesült Államok politikai és gazdasági
adminisztrációiban, hiszen főleg a Reagan korszaktól az amerikai
stratégiák meghatározó elve a neokonzervativizmus. (39) A
straussziánus politikusok rendszeresen tartottak évente informális
találkozókat, ahol főleg Amerika világpolitikai szerepe volt a
téma. Itt alakították ki a legfelsőbb bíróság bírái, a Fehér
Ház és a Pentagon munkatársai azt az ideológiát, amely –
szerintük – meghatározza az Egyesült Államok különleges
szerepét a 21. században. E politikusok számára a legfontosabb
elméleti kötőanyag az volt, hogy a liberális demokráciák nem
képesek polgáraik számára követendővé tenni az intellektuális
és erkölcsi normákat. „Az ebből levont gyakorlati konzekvencia
végzetes: a társadalmi eliteknek jobban áll, sőt, kötelességünk
az igazság manipulálása. Szabadságukban áll, hogy „kegyes
hazugságok”-hoz és az igazság szelektív használatához
folyamodjanak, amint azt Platón javasolja. A Strauss által élete
végéig vallott politikai filozófiának elsősorban ezek az elemei
idézik a fejére manapság Amerikában azt a vádat, hogy a nácikon
tanulmányozta a tömegmanipuláció módszereit. A Wolfowitzhoz
hasonló straussziánusokról és az iraki háború többi
mozgatójáról pedig azt gyanították, hogy csupán a politikai
tanulságot vonták le Strauss munkásságából a saját céljaik
érdekében. A Szaddám Huszein ellen viselt háború részben
kitalált okai a németországi emigránsok filozófiai örökségéből
fakadnak. Így jön létre az összesküvés-elmélet, amely szerint
Strauss a bábjátékos, s az általa mozgatott szálakon függnek a
Bush-kormányzat tagjai.” (40)
Sokan
vizsgálták azt, hogy Strauss, mint politikai filozófus, miként
érte el azt a sikert, hogy ily nagy népszerűségre tett szert az
amerikai gazdasági és politikai élet befolyásos vezetőinek
körében. Az elemzők egyetértenek abban, hogy Strauss egyetemi
szemináriumai váltak rendkívül közkedveltté, ahol legfőképpen
az antik szerzőkről tartott előadásokat, és a jelenkorral
viszonylag keveset foglakozott. Hallgatóit elbűvölték Szókratész
és Platón történetei az örök igazságokról, és megtanulták
tisztelni a nagy filozófusokat. A klasszikus történeti példák
rámutattak arra, hogy hová jut az a modern társadalom, ahol
középpont nélkülivé és engedékennyé válik az erkölcs, ahol
parttalanná lesz a szexuális forradalom, és háttérbe szorul az
intellektualitás szemlélete. Mindebben belátható volt az is, hogy
a vallás szekularizációja gyengíti az államberendezkedés
tartósságát.
Strauss
az Egyesült Államok létrejöttének történetében az egyik fő
problémának azt tartotta, hogy az európai vallásüldözések elől
elmenekült alapítók elválasztották az államtól az egyházat, s
ennek következtében romlott meg fokozatosan a közmorál. Ugyancsak
a neokonzervatív ideológia elméletéből fakadt az, hogy
Amerikában a fontos politikai küzdelmeket kulturális értékekbe
burkolva vívják meg. Az egyik ilyen vita arról szólt, hogy a
magánélet politikai jellegű-e vagy sem? A neokonzervatívok
szerint az államnak nem kell beavatkoznia a gazdaságba, viszont a
polgárok magánéletével törődnie kell. (41)
A
politikai elemzők szerint a neokonzervatívok hatalmának két
forradalma zajlott le az utóbbi harminc esztendőben: az első
Reagan elnökségének két ciklusát jelentette, míg a második az
ifjabb Bush megválasztásával kezdődött. Közös jellemzőjük,
hogy a Fehér Ház politikája fontos szerepet juttatott a keresztény
vallásoknak az amerikai patriotizmus újraépítésében. A második
iraki háború óta a konzervatív eszmerendszer középpontjába az
amerikai külpolitika került. W. Bush első megválasztásakor a
neokonzervatív szemléletű gazdaság és politika legfőbb
képviselői támogatólag sorakoztak fel, és – hűségesen
kitartva – szerepet vállaltak az újraválasztásban is.
Eredményességük egyik szellemi inspirációja az volt, hogy az
evangéliumi keresztény elvek hangoztatásával képesek voltak a
különféle vallási közösségekhez tartozók szavazatait
begyűjteni. „A közeledésben nagy szerepet játszik, hogy a
neokonzervatívok elkötelezett Izrael-pártisága találkozott az
ún. fundamentalista
keresztények vallásilag
legitimált politikai felfogásával, a keresztény cionizmussal.
Ennek alapja a már említett amerikai mítosz: a pioneer-ek üldözött
csoportja felépíti saját szabad államát, s ezt a hagyományt
visszhangozza Izrael alapító mítosza is. Amerikában e tradíció,
az ebből kinövő patriotizmus és vallási attitűd megtestesítői
az evangéliumi
neoprotestáns, projudaista kisegyházak,
amelyek elkötelezettek a Biblia szó szerinti értelmezésében.
A keresztény
cionistáknak
nevezett, politikailag igen aktív evangéliumi-neoprotestáns réteg
filozófiájában az eredeti amerikai pioneer-mítosz összeolvadt
Izrael állam mítoszával.” (42)
Az
elmúlt negyven esztendőben a neokonzervatív elit az amerikai élet
szinte minden területén vezető szerepet vívott ki. Rendkívül
fontosnak tartották a befolyás kiépítését a kutatóintézeteken
és az egyetemeken. Innen táplálkoznak a különféle
tervezőhálózatok, amelyekhez folyóiratok és könyvkiadók
kapcsolódnak nagy számban. Nagy hangsúlyt helyeztek a politikai
marketingre és a lobby tevékenységre. A fő céljuk a közélet
tematizálása, azaz nagyban meghatározták a nyilvános diskurzusok
témáit, és így a médiákon keresztül képesek voltak
befolyásolni a választásokat. Mindehhez a támogatási
feltételeket a széles körben megszervezett alapítványok
biztosították. (43) Mindennek következtében a neokonzervatív
irányzat az Egyesült Államokban jelenleg is meghatározó szerepet
tölt be, s ezt annak köszönheti, hogy tudatosan kiépített
szellemi bázisai alapján a társadalmi és a politikai élet szinte
minden területén jelen vannak a képviselői.
Az
amerikai konzervatív eszmerendszer gyakorlati működésének
tapasztalatai között fontos szerep jut
az értékkonzervativizmus elveinek.
Ennek közgazdasági alapjai tekintettel vannak arra is, hogy a
társadalomban reális szükségletek mutatkoznak olyan javak iránt
is, amelyeket a piaci mechanizmusok nem kínálnak fel, illetve a
mindennapi életnek megtalálhatók olyan területei is, ahol nem a
fogyasztói szemléletmódok és kényszerek uralkodnak. A
konzervatív állam koncepciója tekintettel van a társadalom azon
csoportjaira és rétegeire is, amelyek nem tudtak bekapcsolódni a
versenybe, avagy kihullottak abból. Ennek a magatartásmódnak az
alapja az etikai elvekből fakadó szolidaritás. Mindennek politikai
célja pedig az, hogy egy nagy létszámú társadalomban az
aszociális tömegeket a kormányzat kezelni legyen képes.
Ugyanakkor
a konzervatív állam nem vállalja fel a szociális juttatások és
szolgáltatások klasszikusan jóléti elvét, hiszen ha a polgárok
egyre nagyobb tömege tekinti természetesnek az ingyenes és
kedvezményes szolgáltatásokat, akkor csökken a társadalom
tagjainak elvárható öngondoskodási képessége. Ez a folyamat
pedig könnyen vezethet konfliktusokhoz, válságokhoz. Itt a legfőbb
feladat a jóléti programok optimális mértékeinek megtalálása.
„Amit tehát a modern értékkonzervativizmus valójában célul
tűzhet ki, azt a legtalálóbban a „szociális piacgazdaság”
(sajnálatos módon mára kissé elkoptatott) fogalmával ragadhatjuk
meg. Némi sarkítással és egyszerűsítéssel úgy fogalmazhatunk,
ez a liberálisok (és a neokonzervatívok) „éjjeliőrállamánál”
tágabbra, a szociáldemokraták (szocialisták) „jóléti
államánál” viszont egyértelműen szűkebbre vonja meg az állami
szerepvállalás határait.” (44)
Mindez
felveti a konzervativizmus viszonyát a modernizáció kérdéséhez,
azaz mennyire lehetséges konzervatív alapokon modernizációs
folyamatokat elindítani? Nyilvánvaló az – sokak tévhitével
szemben –, hogy a
konzervatív gondolkodói attitűd egyáltalán nem ellentétes a
változtatás igényével.
Sőt, progresszív folyamatokban igen pozitív szerepet tölthetnek
be a nemzeti sajátosságok. Mindez, egy értékkonzervatív
programot hirdető állam keretei között, egyesíthető a szociális
piacgazdaság értékeivel. (45)
A
bemutatott folyamat végiggondolása figyelmeztető lehet az Európai
Unió jelenlegi törekvéseivel kapcsolatban is, hiszen erősen
fönnáll annak a veszélye, hogy a hirdetett jövőképpel szemben
Brüsszel inkább egy bürokratikus hegemóniát képvisel, amelynek
eredői nem Európában vannak, és nem Európát képviselik.
Mindebben igen fontos szerepe kell, hogy legyen a lokális értékekre
épített, nemzeti értékeken alapuló, erős régiókból álló
államoknak, hiszen könnyen kivehető a mai világpolitikai
tendenciákból az, hogy a következő évtizedekben Európa sorsának
próbaköve az amerikai, a közel-keleti és ázsiai hegemón
törekvések megfelelő kezelése lesz.
Jegyzetek
- Mannheim Károly: A konzervativizmus. Cserépfalvi, Budapest, 1994., Fordította: Kiss Endre (A továbbiakban Mannheim)
- In: Mannheim 66. o.
- „E konzervatív átélésmód és gondolkodás egyik lényeges jellemvonása szemükben a közvetlenül meglévőben, gyakorlatias konkrétban való megkapaszkodás. Ennek következménye a konkrét újszerű mintegy emfatikus átélése, amelynek visszfénye a „konkrét” modern terminusában mint forradalomellenes jegy mindenkor kimutatható. Konkrétanátélni, konkrétan gondolkodni ettől kezdve különös magatartásmódot jelent, kizárólagos hatni akarást abban a meghatározott közvetlen világban, amelyikbe bele vagyunk állítva – mindannak radikális elutasítását, ami „lehetséges” és „spekulatív”. In: Mannheim 69. o.
- „Szorosan össze volt tehát kapcsolódva a tulajdonos különös személyes jogával, és ebben az értelemben elidegeníthetetlen volt. Mert ha a tulajdonos el is idegenítette birtokát, a vadászati jogról például nem mondhatott le. A régi birtokos vadászati jogának fennmaradása az elidegenített birtokon maradandó jelképe volt annak, hogy az új birtokos nem a birtok „igazi” tulajdonosa. De ez fordítva is igaz volt. Ha az ősi birtok nem ruházhatott fel egy homo novust az igazi birtok tisztességével, a régi tisztesség emberre sem volt képes, amennyiben egy puszta proprietariustól ismét megvásárolt egy birtokot, mintegy csak a maga személyes tisztségéből a birtokot az igaz tulajdon jellegével felruházni. Nem állt fenn tehát működő kölcsönösség egy meghatározott tulajdon és egy meghatározott birtokos között, és minden birtokot e személyes viszonylatban éltek meg.” In: Mannheim 71. o.
- idézi Mannheim 72.o.
- In: Mannheim 72. o.
- „Ez annyit jelent, hogy az emberek adottságaiknak megfelelően, legbensőbb létükben egyenlőtlenek, és a szabadság nem más, mint hogy minden és mindenki saját belső elvei szerint bontakoztatja ki önmagában a maga sajátos növekedéstörvényét.” In: Mannheim 73. o.
- „Savigny és Ranke megoldása azonban mindenesetre még azzal jellemezhető inkább, hogy ama minőségi szabadság az egyéntől és a rendektől a nemzethez, illetve az államhoz felfelé mozog, és csak az utóbbi az, ami a maga saját növekedési tényezőjének megfelelően tökéletesen szabad. Ezzel szemben az individuum béklyóba van verve, csak ezen átfogóbb egységeken belül és csak az ő felfogásuk szerint élhet értékesen.” In: Mannheim 74-75. o.
- „Ha valahol, itt látható, miként hordozhat egy látszólag azonos tanítás eltérő jelentéseket a történelem során, és mily módon tesz szert különböző szociológiai helyzetek funkciójaként egyre új arculatokra. Eredetileg egy társadalmi vezető réteg ideológiájaként ez az elmélet már a Római Birodalomban olyan élmény- és gondolatvilágról tesz tanúbizonyságot, ami tökéletesen ellentétes volt az akkori népi vallásossággal. Akkori tendenciája a kozmopolita gondolkodásra, amelynek konstrukciós pontjai egyrészt egy szélsőséges individualizmus, másrészt egy szélsőséges univerzalizmus, áttör a tanítás újkori alakján keresztül is, és annak a szűkebb életkörök gondolkodásával szembeni ellentétét is fémjelzi. Ez a tan eredetileg abban az időben jött létre, amikor a polisz világnézete bomlásnak indult.” In: Mannheim 85. o.
- Roger Scruton: A konzervativizmus jelentése. Novissima Kiadó, Budapest, 2002. Fordította: Szabó Péter (A továbbiakban: Scruton)
- In: Scruton 32-33. o.
- „A gondolatmenet a következő: az emberek, mint szabad, autonóm egyének, az Igazság törvénye alá rendelődnek. Ez Kant már említett elvont terminológiájával fogalmazva nagyjából azt jelenti, hogy célként, nem pedig eszközként kell kezelni őket. Ha az embereket eszközként kezeljük, akkor nem tartjuk szabadságukat tiszteletben, és ezzel saját tiszteletünkhöz való jogunkat is feláldozzuk. Egy szerződés teljesítése nem tisztesség dolga, hanem az igazságos viszonyok legtisztább esete. Ígéretet teszünk és ígéretet kapunk a következmények teljes ismeretében és tudomásul vételével. Ilyen helyzetben ígéretet tenni, és az ígéret teljesítését megkövetelni a viszonosság mindenféle szándéka nélkül egyet jelent a másik fél eszközként kezelésével, a bizalmával való visszaéléssel, a vele való igazságtalan bánásmóddal. Azt látjuk az igazságtalan bánásmód esetén, hogy az egyik ember a másik felett olyan jogot gyakorolt, amire nem volt feljogosítva, mert bár a másik személy garantált számára bizonyos jogot, de ezt azzal a feltétellel tette, hogy viszonzásul ő is hasonló jogot kap majd. Így most már különbséget tudunk tenni legitim és illegitim igények között.” In: Scruton 42. o.
- In: Scruton 45-46. o.
- In: Scruton 46. o.
- In: Scruton 52-53. o.
- Edmund Burke: Töprengések a francia forradalomról. Atlantisz Kiadó, Budapest, 1990. Fordította: Kontler László (A továbbiakban: Burke)
- In: Burke 188. o.
- In: Burke 287. o.
- E tapasztalatokat a társadalom működése során kikristályosított gyakorlatok adják, amelyek szociológiai értelemben vett értékmezőkön alakulnak. Ezek általában szokásokban és intézményekben testesülnek meg. Burke utal arra, hogy a sokféle érdekkel rendelkező emberekből álló társadalom jóval bonyolultabb entitás annál, mintsem hogy ezt puszta elméleti kategóriákba foglalhatnánk. A társadalom tudását az alkotó egyének közös ismeretei jelentik, s ezekből fakadnak e tudások objektív és személytelen formái, amelyeket értékeknek nevezünk.
- In: Burke 149. o.
- „A kormányzat az emberi bölcsesség találmánya, melynek célja, hogy emberi szükségleteket elégítsen ki. Az embereknek joguk van arra, hogy a bölcsesség kielégítse ezeket a szükségleteket. E szükségletek közé számít az a polgári együttélésből fakadó igény, hogy szenvedélyeik megfelelő korlátok közé zárassanak. A társadalom megköveteli, hogy ne csupán az egyének indulatai vettessenek alá, hanem azt is, hogy tömegesen és testületileg csakúgy, mint egyénileg, az emberek szándékai gyakorta meghiúsuljanak, akaratuk ellenőrzés alá essék, szenvedélyeik kordában tartassanak.” In: Burke 147-148. o.
- „Ez a politikai ismeretelmélet, mely szerint a tradíción alapuló kollektív bölcsesség magasabb rendű azoknál a tanoknál, melyekhez pusztán elméleti következtetések segítségével érkezett el néhány individuális gondolkodó, alapot teremt Burke számára az absztrakt elméletek elvetésére a politikában. Az egyes emberek korlátozott szellemi képességeikre támaszkodva nem tudhatnak sem kellőképpen megérteni, sem megfelelően kezelni egy olyan bonyolult képződményt, melyet az idő és az emberek sokaságának munkája formált. Burke szkepticizmusa és organicizmusa az absztrakt emberi jogok fogalmának bírálatában találkozik. Mivel az emberi természet társadalmilag meghatározott, s ily módon lényegileg sokféle, emberi jogokról mint olyanról nem beszélhetünk, csupán a konkrét társadalmi és történelmi helyzetben élő jogairól. (…) Burke nem tagadja egy egyetemes erkölcsi rend létezését. Egy olyan őszinte és gyakorló keresztény számára, mint ő, ez nem is vonható kétségbe. Amit mégis tagad, az az egyetemes morális igazság közvetlen politikai alkalmazhatósága. Azt, hogy a politikában mi a helyes, nem kizárólag az határozza meg, hogy mi az, ami morális értelemben helyes. Ez az elképzelés némiképp Hooker ama nézetét visszhangozza, mely szerint az isteni törvény általános és semleges, s az embereknek a rájuk ruházott szellemi képességeket felhasználva, a világban osztályrészükül jutó különféle konkrét körülményeknek megfelelő módon kell azt alkalmazniuk.” In: Anthony Quinton: A tökéletlenség politikája. Tanulmány Kiadó, Pécs, 1995. 78-79. o. Fordította: Beck András (A továbbiakban: Quinton)
- In: Quinton 84.o.
- In: Scruton 73.o.
- In: Scruton 74.o.
- „Az igazságérzet – ami a hozzánk hasonlóakkal való kölcsönös érintkezésből ered, illetve annak kifejeződése – csak azért merül fel, mert képesek vagyunk arra, hogy meglássuk az egyéni cselekedetek igazságosságát, és vonzódunk ahhoz az akarathoz, melyből azok származnak. Ha a későbbiekben e gondolatot kibővítve a társadalmi és politikai valóság igazságosságáról vagy igazságtalanságáról beszélek, akkor nem a természetükre, hanem az okukra utalok. Nem igazságtalanság az, hogy az egyik ember szebbnek vagy intelligensebbnek születik, mint a másik. A konzervatív szerint valójában olyan bizonytalan az „igazságos helyzet” jelentése, hogy nem tarthatjuk igazságtalannak azt, hogy az egyik ember gazdagabbnak születik, mint a másik, vagy hogy az állampolgárok ennyi és ennyi hányada a nemzeti vagyon ennyi és ennyi hányadát birtokolja. Ezek a dolgok léteznek, és csak akkor igazságtalanok, ha igazságtalanság eredményeképpen jelennek meg. Ha kritizálni kell őket, akkor azt más szempont alapján kell tenni, ez a szempont pedig, hacsak nem emberi tevékenységre utal, inkább esztétikai, mintsem erkölcsi lesz.” In: Scruton 111-112.o.
- In: Scruton 127-128.o.
- Robert Nisbet: Konzervativizmus: Álom és valóság. Tanulmány Kiadó, Pécs, 1996. 73-74.o. Fordította: Beck András (A továbbiakban: Nisbet)
- „A tulajdon modern kori konzervatív filozófiájának másik aspektusát a kapitalizmus, valamint az iparosodás, a kereskedelem és a technika visszatérő konzervatív bírálata adja. Mint azt fentebb már hangsúlyoztam, a konzervativizmus csaknem ugyanúgy válasz a XVIII. század végi ipari forradalomra, mint ugyanezen század végének demokratikus forradalmára. Mielőtt Burke megírta volna a Töprengéseket, Nyugat-Európában már jelentős tábora volt a tradicionalizmusnak, mely a gyárakra és a bányákra is kiterjesztette a modernizmus elleni vádjait, gyakran „angol szisztémaként” utalva rájuk. Ezzel alig találkozunk Burke-nél. Olyannyira hasonlított szeretett barátjára, Adam Smith-re, hogy a „kereskedelem törvényeit” épp olyan „öröknek” tartotta, mint az ember bármely más természettörvényét.” In: Nisbet 82.o.
- In Scruton 136.o.
- In: Scruton 149.o.
- „Döntő fontosságú az erkölcsi undor jelentőségének megértéséhez, hogy azt ésszerű reakcióvá nem pusztán egy megkövetelt konvenció kihágása teszi, hanem azok az esetek, amikor a civilizált életet éri fenyegetés. Az ilyen normaszegések nem az emberi jellemhibák motiválta közönséges rossz cselekedetek. Mély erkölcsi fölháborodásra indítják az embert, mivel a megkövetelt konvenciókat durva, kirívó, égbekiáltó és megvető módon söprik félre. Az ilyen cselekedetek az erkölcs megvetéséről árulkodnak. (…) Az erkölcsi undor tehát a társadalom erkölcsi alapjait aláásó cselekedetekre adott ellenreakció. Az aláásás azt jelenti, hogy a megkövetelt konvenciókat súlyos mértékben megszegik, nem is egyszerűen áthágják őket, hanem látványosan átgázolnak rajtuk. Ez pedig a civilizált élet lehetőségét fenyegeti. Az erkölcsi undor a szentségtörés szekuláris megfelelője. Tulajdonképpen úgy is fogalmazhatunk, hogy az erkölcsi undor kiváltó oka nem más, mint egy emberi személy megszentségtelenítése. Reakció arra, hogy az elképzelhetetlen megtörténik, hogy úgy bánnak valakivel, ahogy semmilyen körülmények között sem lenne szabad. A jó társadalom tagjait egyesíti az, hogy ez ellen föllázadnak. Amikor pedig ilyen cselekedet elkövetésével találkoznak, fölsejlik az az ijesztő lehetőség, hogy minden korlát megszűnik. Ennek bekövetkezte, mint lehetőség, a végső tárgya annak a félelemnek, amely az erkölcsi undor egyik lényegi alkotóeleme.” John Kekes: A konzervativizmus ésszerűsége. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2001. 179-180.o. Fordította: Balázs Zoltán
- Lánczi András: A XX. század politikai filozófiája. Bíbor Kiadó, Miskolc, 1997. 137.o.
- Lánczi András: Modernség és válság. Leo Strauss politikai filozófiája. Pallas Stúdió – Attraktor Kft. Budapest, é.n. 218.o. (A továbbiakban Lánczi)
- Leo Strauss: Progress or Return? In: The Rebirth of Classical Political Rationalism. The University of Chicago Press, 1989. 239.o.
- „Strauss kiindulópontja – mint láttuk – egy hermeneutikai kérdés volt, nevezetesen az, hogy miként lehetséges régi szerzők műveit elemezni, igazi tanításukat megtalálni. Strauss sokat merített a középkori zsidó filozófusok, elsősorban Maimonidész filozófiájából és útmutatásaiból. Azt is láttuk, hogy Strauss lényegében Spinoza nyomdokán haladt, amikor elfogadta azt az alapelvet, hogy „egy művet önmagából” (Spinoza esetében a Bibliából) kell megérteni.” In: Lánczi 38.o.
- In: Lánczi 46.o.
- Lásd Lánczi181.o.
- „1981-ben a neokonzervatívok is támogatták Ronald Reagan megválasztását, majd újraválasztása idején is felsorakoztak mellette. Elsősorban nekik volt köszönhető, hogy a Reagan-éra bevezette a monetáris gazdaságpolitikát adócsökkentéssel (1981) és a kormányzatnak a gazdasági életből való kivonulásával (Reaganomics). A két ciklus alatt végigvitt konfrontatív második hidegháború is a neocon eszmeiség szerint alakult. Reagan nyilatkozataira, kulturális nézeteire jellemzőek voltak a konzervatív vonások (az amerikai életforma diadalának hirdetése, optimista patriotizmus, a középosztály megnyerése, a családi élet védelme, a bürokrácia leépítésére tett ígéretek, vallásos retorika.).” Békés Márton: Az amerikai neokonzervativizmus áttekintő elemzése. In: A hagyomány elmélete. Tanulmányok a konzervativizmus tárgyköréből. Szerkesztette: Békés Márton, Majoros István, ELTE-BTK, Művelődéstörténeti Tanszék, Budapest, 2005. 65.o. (A továbbiakban: Békés)
- Gerhard Spörl: A Leo-konzervativok. In: Valóság, 2003/11. 113.o. (A továbbiakban: Spörl)
- „A nagy csatákat Amerikában azóta is a magzatelhajtás és a halálbüntetés, a homoszexualitás és a házasságot megelőző nemi élet kapcsán vívják, vagyis egy olyan keresztény lelkületű ország erkölcsi értékei kapcsán, ahol a szabadosság gyanús felfogásnak számít. Ezért döntő jelentőségű, hogy mely bírákat választják be a legfelsőbb bíróságba, mert hiszen végső soron ők döntenek az országban érvényesülő szabadosság mértékéről, mivel a legfontosabb esetek előbb-utóbb a legfelsőbb bíróságon kötnek ki. E testület kilenc bírája közül az ókonzervatív Clarence Thomas straussziánusnak számít.” In: Spörl 115.o.
- In: Békés 69.o.
- A legismertebb és legnépszerűbb agytröszt az 1943-ban alakult, Washington D.C.-ben működő American Enterprise Institut for Public Policy Research (Amerikai Vállalkozók Intézete a Politikai Kutatásokért, AEI). Az intézet alapértékeiül a személyes vállalkozást, a minimálállamot, Amerika kulturális és politikai életképességének fokozását, valamint az erős nemzeti védelmi politikát és a nemzetközi aktivitást jelöli meg. Az AEI kutatásait a neoliberális gazdaság és kereskedelem, a szociális jólét, az állami adók és kiadások, a nemzetközi kapcsolatok, a kül- és védelmi-, ill. biztonságpolitika és az amerikai közpolitika, a politológia témáira összpontosítja. Az AEI befolyásos lapja, a The American Enterprise, az intézmény könyvkiadással és publikációk közlésével is foglalkozik. Összeköttetései a kormányzattal igen szorosak, leginkább a hivatalos adminisztráció, az üzleti élet, a közgazdaságtudomány művelői felé bír komoly befolyással: 50 állandó tudóst, számos országosan ismert közgazdászt, politológust és külpolitikai szakértőt foglalkoztat, több mint száz egyetemi és kutatóközponti munkatársa van, munkáját magánszemélyek, nagyvállalkozók, alapítványok és társaságok, cégek finanszírozzák. Tagjai közül érdemes kiemelnünk olyan jelentős neocon személyiségeket, mint Irving Kristol, Gerald R. Ford, Jeanne Kirkpatrick, Michael Leeden, Joshua Muravchik, Michael Novak.” In: Békés 71-72.o.
- Egedy Gergely: Konzervativizmus az ezredfordulón. Magyar Szemle Könyvek, Budapest, 2001. 73.o. (A továbbiakban: Egedy)
- „Az értékkonzervatív alternatíva ugyanis a fejlődés leginkább „egyediesített”, s ezért a leghatékonyabb útjának a megtalálását teszi lehetővé, sőt ettől remélhetjük a legtöbb védelmet a nemzeti identitás és kultúra védelmében is. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a konzervatív társadalomszemlélet minél alaposabb tanulmányozása.” In: Egedy 76.o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése