Halj meg idõben, ne okozz másoknak gondot:
A luganoi tanulmány
p,
2007/03/23 - 07:12 - johannes
A
globalizációt sokszor azzal támadják, hogy benne csak az
összeesküvés elméletek fantomját kergetik az emberek.. Pedig
vannak dolgok, amelyek idõnként kibuknak. Ilyen az ugynevezett
Luganói tanulmány, amely a közeljövö folyamatait elemzi:
Lényege: az ember felesleges. Minél elöbb, minél
problemamentesebben meghal, annál jobb azoknak, akik erre építenek.
A Zöldpók publikálta Dr Csath Magdolna egyetemi tanár tollából
e tanulmány összefoglalóját bemutató Susan George: A luganói
tanulmány címû mûvének részletes elemzését , amelyet
ismertetünk olvasóinkkal. Kérem olvassák véres komolyan.
A
lugano-i tanulmány
"A
luganói tanulmány" globalizációs krimibe illõ írás.
Szerzõje Susan George, amerikai filozófus és politológus, aki
1994 óta francia állampolgár, jelenleg is Párizsban él, és a
társadalmi igazságosságért tevékenykedõ "Transznacionális
Intézet" társigazgatójaként, valamint a "Globalizációs
Obszervatórium" alelnökeként harcol a globalizáció ellen.
"A
luganói tanulmány " címû könyve angolul 1999-ben,
franciául pedig 2000-ben jelent meg. A könyv alcíme: "Hogyan
õrizzük meg a kapitalizmust a XXI-dik században".
A
könyv lényege, hogy egy szûk szakértõi csoport, a könyvben
pontosan meg nem határozott "titkos megbízói kör"
kérésére egy évig dolgozik a svájci Luganóban azzal a céllal,
hogy végigelemezze a világgazdaság lehetséges jövõit.
Vizsgálataiknál abból kell kiindulniuk, hogy a jelenlegi
liberális, globalizálódó gazdasági rendszer fenntartása
megkérdõjelezhetetlen cél. Éppen ezért fel kell deríteniük
mindazokat a veszélyforrásokat, amelyek gátolhatják ennek a
célnak az elérését.
A
könyv olvasója számára végig nyilvánvaló, hogy Susan George
meg van gyõzõdve arról, hogy a "titkos megbízói kör",
amelyrõl csupán annyit sejtet, hogy a "globalizáció
irányítóit és menedzserei"-t foglalja magában világosan
látja és tudja, hogy milyen drámai következményekkel jár majd
gazdaságpolitikája. Arra azonban mégis képtelen, hogy lemondjon
róla, hiszen óriási haszna van belõle. Helyette saját túlélési
lehetõségeit keresi. Ezért ad megbízást a szûk szakmai körnek
a jövõ vizsgálatára, és az ajánlások megfogalmazására. A
szakértõi csoport megállapításai lesújtók:
rámutatnak
arra, hogy a globalizáció környezeti, szociális és egyéb
katasztrófákba torkollhat, és ezért hosszútávon nem
fenntartható. Ha azonban ez így van, akkor felmerül a kérdés:
hogyan tudnák a globalizáció nyertesei saját kényelmes
jövõjüket mégis biztosítani? Ere a kérdésre is választ
várnak a szakértõktõl. A válasz pedig szörnyû: cinikus és
kegyetlen. És bármennyire is csak a képzelet terméke minden,
mégis nagyonis valóságosnak és lehetségesnek tûnik. A szerzõ,
Susan George ezért utószót illeszt a könyvhöz, amelyben
megvilágítja, hogy hogyan kerülhetõ el a "titkos megbízói
kör" számára a szakértõi csoport által javasolt,
hátborzongató megoldás.
A
különbözõ szaktekintélyek lelkesen fogadták "a luganói
jelentést". Ilyen vélemények hangzottak el róla:
"Kiváló
és eredeti írás, amely remek iróniával festi le a globalizáció
22-es csapdáját."
"Kérlelhetetlenül
õszinte és innovatív elemzés. Garantáltan rabul ejti az
olvasót, és világossá teszi a számára azt, hogy a
"globalizálódó világgazdaság" elõnyeirõl festett
mítoszokat kritikával kell fogadnia."
A
továbbiakban három részben foglaljuk össze a 213 oldalas könyv
legfontosabb megállapításait, és Susan George javaslatait. A
sorozatot a tanulságok saját helyzetükre való alkalmazásával
zárjuk.
Csak
az a vég, csak azt tudnám feledni.
"A
luganói tanulmány" nem más, mint a liberális, globális
gazdaság szakszerû, statisztikai adatokra támaszkodó hideg
kritikája. Annak a gazdasági ideológiának a leleplezése, amely
saját bukását csak mások "kiiktatásával" képes
elkerülni. Ehhez van szükség a "grandiózus
népességcsökkentõ tervre", amelyet a szakértõi csoport
végül a "titkos megbízók" asztalára letesz.
A
tervet a "titkos megbízói kör" csupán a kiválasztott
államfõkkel, titkosszolgálati vezetõkkel, vállalati- és
pénzvilág-irányítókkal beszéli meg. A "szûk szakértõi
csoport" pedig ígéretet tesz arra, hogy elemzéseit és
javaslatait titokban tartja, és ha azokból mégis valami
nyilvánosságra kerülne, akkor letagadja. A titokban tartandó
ill. letagadandó javaslat pedig éppen az a "grandiózus
népességcsökkentõ terv", amely sokak számára a véget
jelenti. De kezdjük az elején. Nézzük, hogyan is vélekedik a
világról, és a liberális gazdaságpolitikák uralmának további
biztosításáról a szakertõi kör.
1.
A leselkedõ veszélyek
Az
ökológiai katasztrófák lehetõsége
A
liberális nézetrendszer és a globalizáció végsõ gyõzelmét
gátolhatja maga a természet. Ez a gazdasági rendszer ugyanis
gyorsuló és növekvõ mértékben terheli a természetet: írtja
az erdõket, intenzíven aknázza ki az erõforrásokat, szennyezi a
levegõt és a vizeket, és rengeteg hulladékot termel. A természet
túlzott terhelése miatti problémák már ma is egymás után
jelentkeznek: áradások, szárazságok, szélviharok lépnek fel,
és az is tagadhatatlan, hogy elindult a globális felmelegedés. Az
ökológiai katasztrófák politikai instabilitáshoz, helyi
háborúkhoz vezethetnek, hiszen csökken a megmûvelhetõ terület,
a termés áldozatul esik a természeti katasztrófáknak, és ez az
embereket új élõhelyek keresésére kényszerítheti. A helyzet a
globalizáció szerencsefiai számára is egyre ellentmondásosabbá
válik, hiszen az óriáscégeknek és a gazdagoknak is hosszútávon
kell együtt élniük azokkal, a természeti környezet romlásából
fakadó következményekkel, amelyeket éppen az õ
meggazdagodásukhoz vezetõ liberális gazdaságpolitikák és a
globalizáció okoztak. Mivel a globalizáció a nemzeti érdekek
ellen lép fel, a kormányok sem tehetnek semmit a destruktív
gazdasági gyakorlatok ellen. Nem lesz tehát senki, aki a
folyamatot megállítsa.
Veszedelmes
növekedés
Nyilván
furcsának tûnik a jelzõ: hogyan lehet "veszélyes" a
liberális gazdasági felfogás egyik alappillére, az állandó
növekedés? Hiszen naponta halljuk, hogy a növekedés az a motor,
amelyik a gazdaság és az emberek ügyét egyaránt elõreviszi. A
helyzet azonban ennél bonyolultabb. A "több" és a
"nagyobb" ugyanis nem feltétlenül "jobb". Más
a gazdasági növekedés, és megint más az emberek életszínvonala.
Nézzünk egy példát! 1995-ben az autólopások miatt az USÁ-ban
az emberek 675 millió dollár értékû elektronikus biztonsági
rendszer beépítésére kényszerültek. 2000-re ez az érték
elérte az 1.3 milliárd dollárt. A liberális nézetek szellemében
örömmel nyugtázhatnánk, hogy ez az iparág óriási növekedést
produkált. De tényleg jobb lett-e ettõl az emberek életszínvonala
és életminõsége?
Semmiképpen
sem. Ennek ellenére a növekedés mérésére használt GDP - a
bruttó hazai termék - növekedett. De növekedésként számolják
el a börtönépítést, a vízszennyezés miatt szükségessé váló
víztisztítást és a romló halálozási ráta miatt megnövekedett
koporsó és temetkezési igények kielégítését is. A GDP
növelés egyik legjobb módja egyébként a háborúviselés. Ha a
növekedés valamennyi költségét számbavennénk, akkor világossá
válhatna számunkra, hogy a gazdasági növekedés és a természeti
környezet romlása között szoros kapcsolat van. Ezért is
nevezhetjük ezt, a GDP-vel mért növekedést veszélyesnek.
A
társadalmi problémák is egyre nagyobbak.
A
rendszer jobb mûködéséhez szükséges lenne a jövedelmek
egyenletesebb elosztása. A szegényebb rétegek vásárlásai
ugyanis növelik a termékek iránti keresletet. A gazdagok már
csak luxuscikkeket vásárolnak, vagy ingatlanokba, értékpapírokba
fektetik pénzüket. Ezért nem teremtenek elegendõ keresletet. Így
a cégek eladásai csökkenhetnek, ami visszaeséshez, a növekedés
megtorpanásához vezethet.
A
tények viszont azt mutatják, hogy a globalizáció éppen a
jövedelmek polarizálódásához vezet: egyre több jut a felsõ
rétegeknek és egyre kevesebb mindenki másnak. Ez pedig nemcsak a
növekedést gátolhatja, de sztrájkokhoz, lázadásokhoz is
vezethet. További gond, hogy a tudás és az információ
megszerzése drága, ezért sokan nem juthatnak hozzá. A cégek
viszont egyre inkább a felkészült embereket keresik. A csak
"izommal" rendelkezõk iránt csökken a kereslet.
Elõbb-utóbb rájuk egyáltalán nem lesz a cégeknek szüksége.
Részben ez okozza a magas munkanélküliséget több országban már
ma is. A várható társadalmi problémák miatt viszont a gazdagok
egyre inkább védekezésre kényszerülnek: fegyvert tartanak,
õrzött lakóparkokba költöznek, õrzõ-védõ szolgálatokat
foglalkoztatnak, a cégek pedig védelmi pénzeket fizetnek.
Az
országok is polarizálódnak. Ez azt jelenti, hogy a szegény
országoknak egyre kisebb a reményük arra, hogy felzárkózzanak,
ami tömeges kivándorlásokat indíthat el a gazdag országok felé.
A bevándorlók pedig destabilizálhatják a gazdagabb országok
belsõ rendjét.
Gengszterkapitalizmus
Terjed
a világban a fegyverkereskedelem, a kábítószerkereskedõk is
egyre nagyobb területre terjesztik ki tevékenységüket, és a
pénzmosásnak, a gengszterbandák, maffiózók tevékenységének,
az embercsempészetnek és a korrupciónak sem tudnak már a
kormányok megálljt parancsolni. Ennek egyik oka az, hogy a
maffia-bandák beépülnek a kormányokba is.
Ez
a tendencia nagyon komoly veszélyeket rejt magában, mivel
kialakulhat egy párhuzamos gengsztergazdaság, ami szétzilálja a
piacgazdaságokat, és anarchiát okoz.
Pénzügyi
krízisek
Az
elmúlt néhány évben veszélyes pénzügyi válságok rázták
meg Dél-Amerikát, Ázsiát és Oroszországot. Ezeknek a
válságoknak a terjedése, sõt felerõsödése várható. Ez pedig
szintén veszélybe sodorhatja a liberális piacgazdaságokat,
hiszen elviselhetetlen veszteségeket okoz emberek tömegeinek.
Már
az eddigiek alapján is látható, hogy a liberális piacgazdaság
és a globalizáció sikeres fennmaradását sokféle veszély is
fenyegeti. Természetesen mûködnek már ma is olyan ellenõrzõ
mechanizmusok, amelyek ezeket a veszélyeket próbálják
elhárítani.
A
veszélyelhárító mechanizmusok
Már
ma is léteznek a globális rendszert védõ intézmények, mint
például a Világbank, az IMF, az ENSZ, a WTO és a globális
vállalatok. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy ezek nem
alkalmasak a liberális világrend fenntartására. Nézzük, miért!
A
Világbank és az IMF (Nemzetközi Valutaalap)
A
két intézmény - amelyeket "Bretton Woods"-i
szervezeteknek is hívnak, 1944-ben jött létre. Korunkban
rendkívül értékes tevékenységet folytatnak azzal, hogy
szigorúan ellenõrzik és befolyásolják a fejlõdõ országokban,
a volt Szovjetunió utódállamaiban, továbbá a Kelet-Középeurópai
országokban követett gazdaságpolitikát. Sõt 1997-ben sikeresen
terjesztették ki hatásukat az eddig pénzügyileg független
Dél-kelet-ázsiai országokra, mint pl. Thaiföldre, Koreára és
Indonéziára is.
Ugyanis
az eladósodott országoknak nincs más választásuk, mint
elfogadni és bevezetni a Világbank és az IMF által kitervelt
"struktúra-átalakító programokat", liberalizálni és
privatizálni gazdaságukat, megszüntetni az állami ellenõrzést
a nemzeti valuták felett, és tovább fizetni az adósságot. Ezek
természetesen jelentõs eredmények, és csak köszönet illetheti
a két intézményt, azért, amit a liberális gazdaságpolitika és
a globalizáció teljes gyõzelméért tesz. A két intézmény
szintén nélkülözhetetlen a pénzügyi válságok idején, hiszen
az õ segítségükkel jutnak hozzá a külföldi spekulánsok -
természetesen a helyi lakosság kárára - a nagy kockázattal
befektetett pénzükhöz. Ezt ráadásul olyan ügyesen oldja meg a
két intézmény, hogy a bajba került országok lakosságának
eszébe sem juthat, hogy adóforintjaik a külföldi spekulánsok
zsebébe vándorolnak.
Ez
a két intézmény továbbra is igen hasznos lehet. Az IMF esetén
bizton lehet számítani arra, hogy nem ereszti ki szorításából
az adós országokat, rájuk erõltetve a különbözõ megszorítási
programokat és a pénzügyi ortodoxiát. Ezek az intézmények sem
lesznek azonban képesek arra, hogy a továbbra is várható
válságokat mindig sikeresen elhárítsák. Emlékezzünk csak
arra, hogy a két intézmény sok ezer jól képzett és
különlegesen jól fizetett közgazdásza sem volt képes arra,
hogy az 1994. évi mexikói pénzügyi válságot elõre jelezze.
Ugyancsak sikertelenül értékelték és kezelték késõbb az
orosz és az ázsiai kríziseket. Mindezek ellenére természetesen
nem gondolunk arra, hogy ezt a két intézményt be kellene zárni.
Hiszen kiváló szolgálatot teljesítenek azzal, hogy továbbra is
hatékonyan erõltetik a szegény országokra a liberalizációt, a
privatizációt és a "struktúra-átalakító programokat",
vagyis azokat a gazdaságpolitikai lépéseket, amelyeket a fejlett
világ vezetõi elvárnak, de egyénileg nem kényszeríthetnek ki a
kevésbé fejlett országokból, hiszen ezt "szuverén államok
belügyeibe való beavatkozásnak" lehetne tekinteni. A
látszatra pedig adni kell.
Az
ENSZ
Úgy
látjuk, hogy az ENSZ, jelenlegi felállásában nem alkalmas arra,
hogy a globalizáció ügyét elõrevigye. Az ENSZ különbözõ
intézményei egyébként semmi érdemi hatalommal nem rendelkeznek.
Pl. az Élelmezési és Mezõgazdasági Szervezet, a FAO semmilyen
befolyással nincs a világ élelmiszertermelésére és
elosztására, az ENSZ környezeti problémákkal foglalkozó
szervezete, az UNEP semmit sem tud tenni a környezet megóvásáért,
és a Kereskedelmi és Fejlesztési Szervezet, az UNCTAD nem tudja
befolyásolni a világkereskedelem szabályait.
Az
ENSZ leginkább azért hasznos, mert ez az egyedüli olyan
nemzetközi fórum, amely a kisebb, gyengébb országoknak azt az
illúziót kínálja, hogy részt vehetnek a világ ügyeinek
intézésében.
A
Kereskedelmi Világszervezet (WTO)
A
WTO a globalizáció szempontjából legsikeresebb szervezet. Azt is
mondhatnánk, hogy ez az 1995-ben életre hívott szervezet az "új
világrend" képviselõje, hiszen az alapító kormányok
óriási hatalommal ruházták fel. A WTO szabályai szerint ugyanis
az egyes országok többé nem "akadályozhatják" a
szabadkereskedelmet. Ha mégis megpróbálnák, akkor kemény
szankcióknak tennék ki magukat. Nem véletlen, hogy a WTO
igazgatója öntudatosan így nyilatkozhatott: "mi fogalmazzuk
meg az egységes globális gazdaság alkotmányát".
A
WTO szabályai szerint sem a környezet, sem pedig az egészség
védelme érdekében nem korlátozható a cégek tevékenysége.
Éppen nagy hatalma miatt azonban a WTO növekvõ ellenállásra
számíthat. A gazdag országok lakossága is egyre jobban fog
tiltakozni a csökkenõ környezeti, egészségügyi és
élelmiszeripari normák ellen. Pl. a WTO szabályok szerint az
Európai Únió kénytelen lesz beengedni piacára a hormonkezelt
amerikai marhahúst és a különbözõ génmanipulált
élelmiszereket, ami nyilvánvalóan nem tetszik majd az európai
lakosságnak. A szegény országok lakossága pedig azért
tiltakozhat, mert a fejlett országok exportja tönkreteszi a hazai
vállalatokat, és ezáltal munkanélküliséget okoz.
Az
eddigiekbõl láthatjuk, hogy a bemutatott nemzetközi szervetek jól
szolgálják a liberalizáció és a globalizáció ügyét. A
teljes sikerhez azonban még ennél is többre van szükség.
A
globális cégek
A
globális érdekek legkeményebb érvényesítõi azonban
kétségtelenül a globális cégek. Érthetõ, hiszen ezzel egyben
saját profit-érdekeiket is érvényesítik. Ezek a cégek jól
látják, hogy a piaci verseny nem szolgálja profit-érdekeiket. Az
ugyanis jobb és olcsóbb munkavégzésre, a vevõk kiszolgálására
sarkallná õket. Hasznosabb ezért a megegyezés, és ezzel a
monopolhelyzetek kialakítása. Ezt szolgálják a közelmúlt
vállalat-összeolvadásai és a stratégiai szövetségek kötése.
Van azonban egy megoldhatatlannak látszó probléma. Ugyanis az
összevonások, a vállalati "karcsúsítások" miatt
egyre több dolgozót bocsátanak el a cégek, ezzel egyben
piacaikat is beszûkítik. A munkanélkülivé váló, elszegényedõ
emberek viszont alig vásárolnak. Ez pedig azt jelenti, hogy óriási
kihasználatlan kapacitások halmozódnak fel, ami az 1930-as
világválság-közeli állapotba sodorhatja a világot. A paradox
helyzet tehát az, hogy azzal, hogy a globális cégek kegyetlenül
érvényesítik érdekeiket, akár magát a globalizációt is
veszélybe sodorhatják.
A
pénzpiacok szabályozása
Ma
a pénzpiacok már határok nélküliek. A modern
információ-technikának köszönhetõen óriási pénzek
mozoghatnak a világban a másodperc tört része alatt. Ez egyben
arra a veszélyre is rámutat, hogy mára gyakorlatilag a
pénzmozgások teljesen szabályozatlanná váltak. Az
államkötvények jelentõs része külföldiek kezében van, akik-
ha valami nem tetszik nekik - pillanatokon belül kivonhatják
pénzüket az adott országból. Gondoljunk csak Soros György font
elleni spekulációjára, amivel szemben még a brit központi bank
is tehetetlen volt. A nemzeti pénzpiacok mára teljesen globálissá
váltak, és határozottan elszakadtak a reálgazdaságtól. Például
a valutapiacokon naponta megforduló összegek legalább 50-szer
nagyobb értéket képviselnek, mint a megfogható termékek
kereskedelmével létrejövõ értékek. Ez a rendszer óriási
hozamokat biztosít a spekulánsoknak, a bankoknak, a
bróker-házaknak, a nyugdíjpénztáraknak, miközben maga az egész
rendszer rendkívül bizonytalan alapokon nyugszik.
A
rövidtávú egyéni érdekek hajszolása ezért könnyen vezethet
újabb pénzügyi katasztrófákhoz. A szabályozás ellen azonban -
éppen az óriási haszon miatt - a kulcsszereplõk tiltakoznak. A
szabályozás ugyanis azt jelentené, hogy jövedelmük egy részét
meg kellene osztaniuk a szegényebbekkel. Ebbõl követketik, hogy a
közeljövõben nem várható a pénzpiacok szabályozása.
Szabadság
és korlátozás
A
jelenlegi rendszer haszonélvezõitõl nem várható el, hogy
bármilyen korlátozásra szavazzanak, hiszen ez sértené saját,
elsõsorban profit-érdekeiket. Tehát, ellentmondásos módon, a
liberális világgazdaság számára a legnagyobb veszélyt éppen
"túlzott sikere" jelenti: vagyis a "liberalizált
piac" csõdbe juttathatja önmagát. Hiszen - amint azt már az
eddigiek alapján láthatjuk - túl kevés nyertest és túl sok
vesztest teremt, felesleges kapacitásokhoz és a növekvõ
szegénység miatt kevés fogyasztáshoz vezet, miközben súlyosan
károsítja a természeti környezetet.
A
Keynes-i szabályozó állam megoldás lehetne a problémára. Ezt
azonban el kell vetnünk, mivel ez a liberális gazdaságpolitika
feladását jelentené. Itt van ezért az ideje annak, hogy saját
megoldási javaslatainkat megbízóink elé terjesszük.
2.
Mi befolyásolja a jövõt?
A
jövõ alakulását lényegében három tényezõ fogja a leginkább
befolyásolni:
a
világ népessének növekedése,
a
fogyasztás mennyisége és minõsége és
azok
a technológiák, amelyekkel a fogyasztási cikkeket elõállítják.
A
fogyasztás a jövedelmektõl függ. Ezért annak a "morális
kérdésnek" hogy pl. az átlag svájci miért fogyaszthat
17-szer többet, mint az átlag nigériai, nincs semmi értelme. Ez
a kérdés egyszerûen nem kérdés. A globális piacgazdaság
logikája szerint erre a felvetésre csak így lehet reagálni: na
és? Nigéria számára pedig az a megoldás, hogy termeljen többet
és csökkentse lakossága számát.
A
technológiák továbbra sem környezetbarátok. Változás pedig, a
profitérdekek miatt, egyelõre nem várható. Így a
környezetszennyezés és a hulladékgyártás továbbra is probléma
marad.
Népesség:
jelenleg a világ népessége közel 6 milliárd. Ha semmi nem
változik, akkor ez az érték 2008-ban 7 milliárd, 2020-ban pedig
8 milliárd lesz. Ráadásul a lakosság növekedése gyorsabb a
szegény országokban, mivel egyrészt itt alacsonyabb az átlag-
életkor, másrészt pedig itt a gyermek nagyobb érték: hiszen
dolgozni tud és eltarthatja a családot. A gazdag országokban
viszont egyre jobban figyelembe veszik az emberek azt, hogy a
gyermeknevelés nagyon is költséges.
Következtetések:
A
föld nem képes eltartani 6-8 milliárd embert. Ezért általánossá
és elfogadhatóvá kell tenni a következõ alapelvet:
"minél
kevesebb embernek kell osztoznia a gazdagságon, annál több marad
a nyerteseknek."
Ennek
az alapelvnek a következetes végrehajtásától várható csupán,
hogy a liberális gazdasági rendszer - amelynek nem a
munkahelyteremtés, hanem a profittermelés a célja
-fennmaradhasson. A profit mint cél ugyanis egyet jelent azzal,
hogy nõ a globalizáció hasznából kirekesztettek, a szegények,
a munkanélküliek száma. Ezek az emberek megélhetést követelnek,
ami óriási terhet rak a társadalomra. A javak megosztása ezekkel
az emberekkel idegen a liberális rendtõl, annak megszüntetését
jelentené. Mivel azonban abból indultunk ki, hogy a liberális
rendnek fenn kell maradnia, ezért csak egy megoldást
javasolhatunk: a lakosság létszámát kell csökkenteni. Csak ez
az egyedüli lehetséges módja annak, hogy a liberális
világgazdasági rend fennmaradhasson. A kevesebb ember pedig a
természetet is kevésbé fogja károsítani, és kevesebb szociális
problémát is okoz. Tehát mindenki boldog lesz, a föld és azon a
liberális rend tovább él. Így megvalósulhat a fenntartható
fejlõdés. De hogyan érhetõ el a lakosság-csökkenés? A
szokásos módszerek: világháborúk, etnikai-nyelvi csoportok
kiirtása, és az egyéb durva, direkt módszerek ma már nem
alkalmazhatók. Ezek ugyanis túl költségesek és nem elég
hatékonyak. Fel kell vetnünk tehát a kérdést: hogyan oldható
meg mégis a radikális népességcsökkentés?
Fogalmazzunk
meg elõször néhány alapelvet!
Az
alkalmazandó módszereknek:
olcsónak
kell lenniük,
nem
szabad semmilyen speciális berendezést igényelniük továbbá
az
"áldozatok" kiválasztását nem vállalhatja senki, azt
magukra az "áldozatokra" kell bízni,
az
államoknak nem kell közvetlenül résztvenni a munkában. Jobb ha
azt ráhagyja a magánszektorra.
Ha
a népességcsökkentési tervet jól átgondoljuk, és megfelelõ
erõforrásokat és akciókat rendelünk hozzá, a stratégia
valószínûleg sikeres lesz. A stratégiának két területre kell
készülnie: a születésszám csökkentésre, és a halálozási
számok növelésére. Végsõ célként pedig azt kell kitûzni,
hogy 2020-ra a világ jelenlegi 6 milliárdos lakossága 4
milliárdra csökkenjen le. Ehhez el kell érni, hogy a népesség a
20 év alatt évente átlagosan legalább 100 millióval csökkenjen.
A csökkenés legalább 90 %-ának - de ha lehet még többnek - a
kevésbé fejlett világban kell megtörténnie. Ez a születésszám
csökkentésével és a halálozás gyorsításával oldható meg. A
módszerek pedig - mint már említettük- nem lehetnek durvák,
nyilvánvalóak.
Hogyan
alapozhatjuk meg a népesség csökkentési tervet?
A
négy pillér, amire támaszkodhatunk a következõ:
ideológiai-etikai,
gazdasági,
politikai
és
pszichológiai.
Nézzük
röviden ezek lényegét!
Az
ideológiai-etikai pillér azért fontos, mert az emberek igényelik
a magyarázatokat. A magyarázatokat, a megideológizálást és az
etikai elfogadhatóság biztosítását jól fizetett írókra,
gondolkodókra, média-szakemberekre kell bíznia. Biztosítani
kell, hogy zavartalanul publikálhassanak, és szót kaphassanak a
TV- és rádióadásokban. Különösen fontos, hogy a fiatalokra
minél nagyobb hatást tudjanak gyakorolni.
A
gazdasági pillér, a struktúra-átalakító programokkal és a
gazdasági megszorításokkal a Világbanknak és az IMF-nek
köszönhetõen ma már "teszi a dolgát". Segít
kiépíteni a "helyi elitet", amelyik sokkal
elkötelezettebb a globalizáció, mint saját népe, nemzete iránt.
A "gazdasági pillér" segítségével nõ a szegénység,
romlanak az életkörülmények, csökkennek az egészségügyi
kiadások, csökken az élettartam, csökken a születések és nõ
a halálozások száma. Különösen jól tetten érhetõk ezek a
tendenciák Kelet-Közép-Európában.
A
politikai pillér: bár a gyengébb, kisebb nemzetek általában nem
állnak ellent a "gazdasági pillér" Világbank és IMF
általi mûködtetésének, mégis - a biztonság kedvéért -
folytatni kell a nemzetállamok legyengítését. Ebben továbbra is
vezetõ szerepet játszhat az IMF azzal, hogy mindent megtesz annak
érdekében, hogy ne csökkenhessen ezen országok adóssága, és
így kénytelenek legyenek eleget tenni az IMF követeléseinek. Jól
járul hozzá a nemzetállamok lebontásához a WTO is, és ha
valaha mégis sikerül keresztülvinni a MAI - a többoldalú
beruházási megegyezés - aláírattatását ezekkel az
országokkal, akkor a nemzetállam megkaphatja végre az utolsó,
halálos döfést. Az új rend fenntartásán pedig sikeresen
mûködnek majd a globális cégek és a NATO.
A
pszichológiai pillér: a nemzeti kisebbségek ösztönzése
önállóságuk erõsítésére és az önmegvalósítás bátorítása
a különbözõ deviáns csoportoknál jó hatással van a
nemzetállam lebontására. Lehetõvé kell tenni ezért számukra,
hogy megfelelõ sajtójuk legyen, hogy csoportérdekeiket gyakran és
határozottan jeleníthessék meg. Erõsíteni kell minden
szeparatizmus iránti igényt, és növelni kell az egymás iránti
bizalmatlanságot. Ez jól szolgálja a nemzeti összetartozás, a
szolidaritás leépítését, és így azt, hogy a lakosság-
csökkentési terv észrevétlenül végrehajtható legyen. Azokat a
nemzeti elkötelezettségû vezetõket pedig, akik értik mi
történik, és tenni akarnak ellene, lehetetlenné és hiteltelenné
kell tenni. Így el lehet érni, hogy az emberek bizalma elforduljon
tõlük. Ha a négy pillér már áll, hozzákezdhetünk a
"grandiózus népességcsökkentõ terv" konkrét
elemeinek bevezetéséhez.
3.
A "grandiózus népességcsökkentõ terv" elemei
A
terv elemeit a könyv több mint 80 oldalon részletezi, ezért
ezeknek csak rövid összefoglalását adhatjuk. Természetesen
továbbra is a szakértõi csoport tagjainak véleményét
ismerhetjük meg.
Nagyon
fontos, hogy a terv mögött ne legyen látható a tervezõ. Olyan
durva módszereket nem lehet alkalmazni, mint pl. a Shell
Nigériában, ahol az Ogoni népességet a cég bizonyíthatóan 20
éven keresztül mérgezte, és ezzel a kihalás szélére sodorta.
Ez a brutalitás nagy butaság volt. Az ilyen tettek ellen maguknak
a globális cégeknek is fel kell lépniük. Ugyanis az ilyen
viselkedés nyílt ellenállásra ösztönzi az embereket.
Melyek
is lehetnek azok a láthatatlan fegyverek, amelyeket a "grandiózus
népességcsökkentési terv" megvalósítására be lehet
vezetni ?
Az
elhalálozások számát növelõ módszerek:
kívülrõl
kirobbantott belsõ háborúk: vagyis konkrét beavatkozás nélkül
elintézni azt, hogy az emberek egymást öljék;
a
helyi kisebbségek, elégedetlen csoportok felfegyverzése,
fegyverkereskedelem;
esetenként
közvetlen beavatkozás jól megmagyarázott indokkal;
magánhadseregek,
õrzõ-védõ szolgálatok bevetése a kellemetlen embercsoportok
ellen;
elszegényítés,
éhínség,
a
föld megszerzése a szegény országokban, rontva ezzel a helyi
önfenntartás esélyeit;
olyan
magok használatának ráerõltetése a szegény országok
parasztjaira, amelyekbõl csak olyan növények termeszthetõk,
amelyek magjai alkalmatlanok a továbbtermesztésre;
környezetszennyezés,
víz-levegõ-szennyezés;
a
mezõgazdaság további liberalizálása, az - idõlegesen olcsó -
import élelmiszerekkel a szegény országok mezõgazdaságának
legyengítése, a fejlett országok mezõgazdaságától való
függõségük növelése;
a
kisgazdaságok tönkretétele, a kevésbé fejlett országok
rákényszerítése arra, hogy a tömegtermelést folytató,
génmanipulációs kísérleteket végzõ óriási külföldi
"agrobusiness"-eket beengedjék, sõt saját
parasztgazdaságaikkal szemben elõnyben részesítsék,
élelmiszersegély
nyújtása éppen akkor, amikor a helyi gazdálkodók betakarításra
készülõdnek,
egészségügyi
intézmények leépíttetése a szegény országokkal, kórházi
ágycsökkentés, a orvosok számának csökkentése, egészségügyi
privatizáció;
differenciált
beteggyógyítás; azokra koncentrálni, akik tudnak fizetni;
a
cigaretta-termelés és értékesítés növelése a szegény
országokban, a dohányáruk reklámja betiltásának
megakadályozása;
az
urbanizáció, a földelhagyás, a városba költözés bátorítása:
ugyanis ez is kiszolgáltatottabbá, védtelenebbé teszi az
embereket;
közszolgáltatások
privatizálása, hozzájárulva ezzel az árak megugrásához, és a
lakosság elszegényedéséhez,
a
gyógyszerárak erõteljes növelése: így a szegények, közöttük
a nyugdíjasok csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutnak
majd a számukra szükséges gyógyszerekhez,
az
új gyógyszerekkel való tömeges kísérletek lefolytatása a
szegény országokban úgy tüntetve fel, mintha ez nekik lenne jó.
Mellékhatásként ez is halálesetekhez vagy gyógyíthatatlan
betegségek kialakulásához vezethet.
az
AIDS további terjedése és a tuberkolózis esetek számának
újbóli növekedése is jól segíti a népességcsökkentési
tervek végrehajtását. (Igaz, ezeket a betegségeket gazdag
emberek is megkaphatják, de nekik jó esélyeik vannak a
felépülésre),
a
drogok legalizálása (ha valaki drogtól akar meghalni, miért
kellene ebben megakadályozni?);
a
csecsemõhalandóság jelentõsen növelhetõ a fejlõdõ világban
azzal, ha az anyákat lebeszélik a szoptatásról, és rábeszélik
a tápszerek használatára, ami növeli a fertõzések lehetõségét.
A
halálozások számát növelõ módszerek után térjünk át a
születések számát csökkentõ módszerekre.
abortusz
és sterilizáció bátorítása;
a
gyermeknevelés megnehezítése, költségeinek növelése;
a
gyermekek számának csökkentését a "struktúra-átalakítási
programok"-ba is bele kell foglalni;
anyagi
ösztönzés kínálása azoknak, akik nem vállalnak gyermeket;
a
gyermekvállalás érzelmi fontosságával szemben az anyagi
hátrányainak hangsúlyozása.
További
olyan, nem közvetlen módszereket is fel lehetne sorolni, amelyek
vagy a születések számának csökkenését, vagy a halálozások
számának növekedését okozhatják. A lényeg az, hogy ezeket a
módszereket tervezetten, rendszeresen és egymásra való hatásukat
is kihasználva kell alkalmazni. Jó példa erre az a mezõgazdasági
projekt, amelybe India a Világbank javaslatára kezdett bele. A
projekt hatására malária-járvány tört ki. Mivel azonban
közben, az IMF elõírására jelentõsen csökkentették az
egészségügyre szánt keretet, az országot a járvány
felkészületlenül érte, ezért elég sokan meg is haltak.
4.
Zárógondolatok
Ahogy
az már a cikk elején is nyilvánvalóvá vált, "a luganói
tanulmány" elkészítésének története kitalált történet
: Susan George fejében született meg. A benne szereplõ adatok,
hivatkozások, és példák azonban mind tényeken alapulnak. Susan
George, kiindulva abból, hogy mi is történik ma a világban, arra
következtetett, hogy egy "titkos megbízói kör" illetve
egy "grandiózus népességcsökkentõ terv" léte nem is
lehetetlen. Az pedig ezek után mindegy, hogy kik is a "kör"
tagjai, és hol és mikor született meg a terv.
Susan
George úgy gondolja, hogy a "luganói tanulmány", vagyis
könyve háromféle lehetséges hatást válthat ki az olvasókból:
elutasítják
a könyvet, mint olyat ami olyan szörnyûségeket ír le, amelyek
teljeséggel lehetetlenek;
elgondolkodnak
a felsorakoztatott tényekrõl, elfogadják az elemzéseket, de
kételkednek abban, hogy azokból csak egy lehetséges megoldás, a
"grandiózus népesség-csökkentõ terv" kidolgozása és
megvalósítása következhet;
ráébrednek
arra, hogy az egy bemutatott, lehetséges megoldás valóban
következik az elõzetes feltételezésekbõl és az elemzésekbõl.
Vagyis a vélt veszély nagyonis valóságos.
Ez
utóbbi csoportba tartozó emberek jönnek rá elõször arra, hogy
a neoliberális rend mennyire hazug: hiszen - ígéretei ellenére -
egyre többen lesznek a kárvallottai, mint a nyertesei. Arra is
ráébrednek, hogy családjuk, saját maguk, kisvállalkozásuk,
környezetük, kisebb közösségük mind-mind komoly veszélyben
van. Hiszen, ha a transznacionális cégek egyedül a tulajdonosok
érdekeit szolgálják, ha a kormányok egyre tehetetlenebbek a
globális erõkkel szemben, ha a globális pénz uralma mindenre
rátelepszik, akkor valóban nem marad más hátra, mint a
feleslegessé váló emberek "kiküszöbölése" a
rendszerbõl, a tõlük való megszabadulás. Erre pedig valóban
megoldás lehet egy "grandiózus népességcsökkentõ terv".
Hacsak,
azok az emberek, akiknek végre kinyílik a szemük, és megértik,
hogy mi történik körülöttük, ezt meg nem akadályozzák.
A
könyvre a harmadik módon reagáló emberek bizonyosan azok között
lesznek majd, akik tenni akarnak valamit a "kitervelt vég
ellen".
De
milyen lehetõségek állnak nyitva elõttük? Ezek
összefoglalásával zárja a könyvet Susan George.
A
vég másféle is lehet
A
másféle megoldás ismertetése elõtt azonban elõször fel kell
tenni két egyszerû kérdést:
Kik
felelõsek a jelenlegi ill. a jövõben is várható válságokért?
Hogyan
akadályozható meg további károkozásuk?
A
globalizáció magától nem fog leállni. A transznacionális cégek
hatalmának további növekedésével, a korlátok nélküli
globális pénzmozgással rákos állapotba kerül a világgazdaság:
folytatja az emberi és természeti értékek pusztítását annak
ellenére, hogy tudja, hogy ez a pusztítás elõbb-utóbb önmagára
is káros hatással lesz majd. A kockázat tehát egyre nagyobb.
Ezért haszontalan arra kérni a transznacionális cégeket, hogy
legyenek egy kicsit jobbak, felelõsségteljesebbek. A lényegük
ellen kell fellépnünk. Vagyis le kell számolnunk a
transznacionális zsarnoksággal, mielõtt az számolna le velünk.
Ki kell szabadulnunk alávetettségünkbõl, igazi polgárrá kell
válnunk, aki nem hagyja másra sorsa irányítását. Ehhez
szövetségeseket kell keresnünk. Nem véletlen, hogy a szakértõk
azt tanácsolták a "titkos megbízóknak", hogy
bátorítani kell a széthúzást, a megosztottságot, a
szeparatizmust. Elõször is ezt kell leállítani. Egy francia
mezõgazdasági szakember hallgatva egy jobboldali és egy baloldali
érzelmû parasztszövetség vitáját, így kiáltott fel: mit
számít, hogy bal- vagy jobb-oldali parasztok vagytok-e? Hiszen
hamarosan egyáltalán nem lesztek!
A
legfontosabb feladat tehát újraszõni a társadalom szövetét,
amit a neoliberalizmus igyekezett szétszaggatni. Erõsíteni kell a
helyi kedvezményezéseket. Lokalizálni kell. Fel kell lépni a
környezetet károsító külföldi cégek, a veszélyes
hulladék-feldolgozók ellen, tiltakozni kell a globális cégek
érdekeit szolgáló autópályák építése ellen, máskor pedig
az ellen, hogy egy céget privatizáljanak vagy bezárják, és
ezáltal emberek tömegei veszítsék el munkájukat,
életlehetõségeiket.
Növelni
kell a helyi fogyasztásra termelõ kisvállalkozások számát, a
külföldi helyett hazai terméket kell vásárolni. Helyi
kisbankokat kell csinálni, amelyek a helyi megtakarításokat helyi
fejlesztések támogatására használják. Harcolni kell az
õstermelõk jogaiért, nem szabad hagyni, hogy olyan szabályokat
kényszerítsenek rájuk, amelyek ellehetetlenítik õket. A
lokalizáció mellett szükség van továbbá arra is, hogy az állam
ne gyengüljön tovább, hanem inkább nyerje vissza erejét, lássa
el hagyományos gazdaságfejlesztési és szociális feladatait és
védje meg a nemzeti érdekeket a transznacionális zsarnoksággal
szemben. Azt is el kell érni, hogy a pénzt ne onnan vegye el, ahol
a legkevésbé van: az állampolgároktól és a helyi kis- és
közepes vállalkozásoktól, hanem onnan, ahol bõvében vannak
neki: vagyis a globális cégektõl és a pénzpiac szereplõitõl,
elsõsorban azok tisztességes megadóztatásával. Az ökológiai
adó bevezetésével meg kellene állítani a természeti környezet
további károsodását. Vagyis azt kellene jobban adóztatni,
amibõl kevesebbet, és azt kevésbé, amibõl többet akarunk. Így
csökkenteni kellene a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókat, és
jelentõs adókat kellene kivetni a környezetet károsító
tevékenységekre közöttük a hulladéktermelésre is.
Ezekkel
és az ehhez hasonló lépésekkel kerülhetõ csak el a luganói
tanulmány "végsõ megoldása".
5.
Utószó.
A
könyv megismerése után mi is választhatunk: reálisnak tartjuk-e
Susan George elemzését vagy nem. Beteges fantáziálásnak
gondoljuk-e a "titkos megbízói kör" által kiadott
feladatot, hogy érdemesnek tartjuk arra, hogy elgondolkodjunk róla.
Akárhogyan is vélekedünk a könyvrõl, a bemutatott tényeket nem
tagadhatjuk, hiszen azokat saját bõrünkön is megtapasztaltuk.
Még emlékszünk a Bokros-csomagra, tudunk a kórházi ágyak
számának csökkentésérõl, az egészségügynek juttatott
csökkenõ támogatásról, a lakosság fejlõdõ országoknál is
rosszabb egészségi mutatóiról, az alacsony várható
élettartamról, és a magas halálozási számokról. Naponta éljük
meg az alacsony életszínvonal valamennyi hátrányát, a közüzemek
monopolhelyzetébõl fakadó áremelések derékszíj-összehúzó
hatásait, látjuk az elesetteket, a hajléktalanokat,
megtapasztaljuk a társadalmi kohézió hiányát, azt, hogy hogyan
próbálják a globalizáció hívei szétzülleszteni, kiiktatni
nemzeti érzéseinket, nemzeti kultúránkat. Végül intõjelként
arra is gondolnunk kell, hogy az IMF és a Világbank hazánk esetén
is már korábban megfogalmazta a "tervet", ami szerint
túl sokan vagyunk, 2-3 millióval kevesebb magyar is elég lenne.
Susan
George könyve tehát nagyon is az elevenünkbe vág. A
lokalizációval kapcsolatos befejezõ gondolatait ezért akkor is
nagyon komolyan kell vennünk, ha érvelését esetleg nem tudjuk
teljesen elfogadni.
Dr.Csath
Magdolna, egyetemi tanár
(Repost
az elveszett Euroastra adatbázisból : az eredeti 2006. január 22.
0:00 rovat: Imperium America Unus rovatban jelent meg)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése