Ez
már nem gladio
Égi szemek a hidegháborúban
2012.
január 05. Sikeradó/MTI-Press
A történet szereplői több mint egy évtizedig dolgoztak a furcsa, dobozszerű, ablaktalan, titkokat rejtő épületben a New Yorktól nem messze, Connecticutban lévő Danbury repülőtere mellett. Fehér, egész testüket betakaró egybeszabott védőruhát viseltek, és tökéletesen tisztán, mindenfajta szennyeződéstől mentesen léphettek csak be szűkebb munkaterületükre. Mások számára érthetetlen, sajátos kódnyelvet beszéltek. Kevesen tudták csak, hogy valójában ki az "ügyfél", akivel dohányfüsttel teli, faborítású szobában tárgyaltak, ahol lehallgatástól védett telefonok sorakoztak. Ha utaztak, időnként hamis neveket használtak.
Az
1970-es években volt olyan időszak, amikor több mint ezer
alkalmazottja volt a danburyi létesítménynek. És bár a határidők
szorításában gyakran túlóráztak, elmulasztva családi ünnepeket
és évfordulókat, legközelebbi hozzátartozóiknak, a
házastársuknak és gyerekeiknek se mondhatták el, hogy mivel
foglalkoznak. "Mérnökök voltak, tudósok, műszaki rajzolók
és feltalálók, romantikus kalandtörténetbe illő rejtélyes
alakok" - mondja vidáman nevetve az amerikai hírügynökségnek
a 78 éves Fred Marra, aki hetente találkozik egykori kollégáival
Danbury egyik bevásárlóközpontjának kávézójában egy kis
beszélgetésre.
Az
egykori Perkin-Elmer Corp. munkatársai többnyire golfról,
politikáról, betegségekről és unokákról társalognak, de ma
már egykori munkájukról is szót ejthetnek.
A
Hexagon (Hatszög) - vagy kódnevén: Big Bird (Nagy Madár) - a
hidegháború időszakának legsikeresebb amerikai kémműholdprogramja
volt. Működése során 1971 és 1986 között 20 műholdat
bocsátottak fel; mindegyiken 100 kilométernyi film volt, amelyre a
fedélzeti kamerák keringés közben panorámafelvételeket
készítettek a Szovjetunió, Kína és más potenciális ellenségek
hatalmas területeiről. Az elkészült filmeket a műhold zárt
tartályokban lőtte vissza a Földre, és azok ejtőernyővel
ereszkedtek a Csendes-óceánra, ahol az amerikai légierő C-130-as
gépei összeszedték őket.
A visszatérő modul
A
Hexagon KH-9 mérete, célkitűzése és végrehajtási technológiája
egyaránt lélegzetelállító volt. Pusztán az a tény, hogy 20
fellövésből 19 bizonyult sikeresnek (az utolsó a hordozórakéta
meghibásodása miatt kudarccal végződött), lenyűgöző.
Titkosítását 2011 szeptemberében oldották fel, így Fred Marra
és a többiek végre elmondhatják, hogy mit is csináltak abban a
tizenöt évben, amíg a program működött.
"Al
Gayhart vagyok, és kémműholdak építésével kerestem a
kenyeremet" - közölte például a 64 éves nyugdíjas mérnök
a helyi bár megdöbbent pincérével, mihelyt a titkosítást
feloldották.
Azóta
is, ha alkalma nyílik rá, büszkén alkalmazza a sokakat elképesztő
bemutatkozást. "A munka izgalmas volt, nagyon sokat követelt,
és életem legnagyobb élményévé vált" - idézi fel. Ő
egyenesen az egyetemről került a Perkin-Elmer vállalathoz, és a
"Hexagon-testvériség" egyik legfiatalabb tagja volt.
A
mindig intenzív munka még feszítettebbé vált, valahányszor
közeledett egy-egy műhold felbocsátásának az ideje, vagy ha az
"ügyfél" - eleinte a Központi Hírszerző Hivatal (CIA),
később pedig a légierő - megbeszélésre Danburybe érkezett.
Legalább egyszer George Bush elnök is járt ott, akkor még
CIA-igazgatói minőségben.
Bár
a programban más cégek is részt vettek - az Eastman Kodak
gyártotta a fotózásnál használt filmeket, a Lockheed magukat a
műholdakat -, az összes kamera és optikai rendszer a
Perkin-Elmernél készült, amely akkoriban a legnagyobb munkáltató
volt Danburyben.
"Sokszor
megtörtént, hogy sötétben érkeztünk és sötétben hagytuk abba
a munkát" - meséli a 70 éves Paul Bickmeier nyugdíjas
mérnök.
Még
élénken emlékszik az első, a Hexagonban tartott eligazításra,
amely az után történt, hogy a Perkin-Elmer 1966-ban megkapta a
szigorúan titkos megrendelést. A szobában jelenlévő még vagy
harminc kollégáján körbenézve akkor felvetődött benne, "hogy
az ördögbe fog ez megvalósulni?".
A
filmtekercs szerelés közben, a képen megfigyelhetőek a korábbi
titkosítást jelző feliratok
Ahhoz,
hogy megtörténjen, szükség volt az Egyesült Államok északkeleti
részén élő mérnökök körében végzett kiterjedt toborzásra.
Az érintettek számára szürreális élményt jelentett a munkához
jutás, mivel a Szövetségi Nyomozóiroda (FBI) a jelöltek
családtagjait, szomszédait és korábbi munkáltatóit is
kikérdezte, az illetőt pedig a legalaposabban, élete minden kis
részletéről kifaggatták, beleértve a szerencsejátékkal és a
szexuális élettel kapcsolatos szokásait is.
"Biztosak
akartak lenni abban, hogy nincs mivel zsarolni bennünket" -
magyarázza Marra.
A
programban való részvételt lehetővé tevő engedélyre néha egy
évet is várni kellett. Az alkalmazott ez idő alatt kisebb
feladatokat kapott, és egyikük sem tudta, hogy tulajdonképpen
milyen munkára is szerződtették.
A
76 éves Joseph Prusak hat hónapig várakozott. Amikor végre
tudomást szerzett a Hexagonról, a korábban polgári célú
űrprogramokban részt vevő mérnök azt kérdezte magától, vajon
nem élete legnagyobb hibáját követte-e el, amikor leszerződött
a Perkin-Elmerhez. Őrültségnek tartotta a tervet, amelynek
középpontjában egy 18 méter hosszú, 13 600 kilogramm súlyú
műhold állt, és olyan kamerák szerepeltek benne, amelyekben
másodpercenként 5 méteres sebességgel pereg a film.
Sok
évvel később, számos sikeres felbocsátás után megmutatták
neki, hogy mire képes a Hexagon: láthatta a Fairfield elővárosban
lévő saját házát.
"Ez
fényévekkel a Google Earth előtt volt. És tisztán láttuk a
hátsó udvaromon lévő medencét" - említi meg Prusak.
A
Hexagon előtt is léteztek kémműholdak, a Corona és a Gambit.
Egyik sem rendelkezett azonban akkora felbontással és nem tudott
olyan sokat, mint a Hexagon, amely közeli felvételeket készített
szovjet rakétákról, tengeralattjáró-dokkokról,
légitámaszpontokról, de még egész zászlóaljakról, vagy
hadgyakorlatokról is.
Az
amerikai Országos Felderítő Hivatal (National Reconnaissance
Office) közlése szerint egy Hexagon által készített kép 680
kilométer széles területet ölelt fel. Az első Hexagonok
átlagosan 124 napot töltöttek az űrben, de a technika
fejlődésével ez az időtartam megduplázódott.
"A
hidegháború csúcsán hihetetlenül nagy volt a műszaki
felderítési képességünk. Tudnunk kellett, hogy mit csinálnak és
hol, de különösen azt, hogy készülnek-e Nyugat-Európa
lerohanására. A Hexagon rendkívül nagy biztonságot adott, neki
volt köszönhető, hogy az amerikai döntéshozóknak nem kellett
sötétben tapogatózniuk" - hangsúlyozza Dwayne Day
űrkutatás-történész.
Egyéb
sikerei mellett a Hexagon kulcsfontosságú információkat
szolgáltatott az 1970-es években az Egyesült Államok és a
Szovjetunió között a hadászati fegyverek korlátozásáról
lezajlott tárgyalásokhoz (SALT).
A
titok megőrzése kezdettől fogva komoly gondot okozott, nem
utolsósorban azért, mert egy komoly szerződést elnyert (a
szerződés értékét máig sem hozták nyilvánosságra) viszonylag
kis vállalat intenzív tevékenysége a szintén nem nagy Danburyben
nyilvánvalóvá tette, hogy a cégnél valami komoly dolog zajlik.
Az üzemen belül lehetetlen volt elrejteni a hatalmas, szabályozható
légnyomású és hőmérsékletű kamrát, amelyben szélsőséges,
az űrbélit utánzó körülmények között tesztelték a
kamerákat. Volt egy "rázó-görgető" szoba is, amelyben
a műhold felbocsátása közben fellépő körülményeket
szimulálták.
"A
kérdés az, hogyan rejtsünk el egy elefántot" - írta
akkoriban az Országos Felderítő Hivatal egyik munkatársa, és
végül úgy döntött, hogy a kérdésre egy másik kérdés a
legjobb válasz: "Miféle elefántot?" A Perkin-Elmer
alkalmazottait utasították arra, hogy ne reagáljanak a média
semmilyen kérdésére, és soha ne erősítsenek meg semmit, a
legkisebb részletet se a munkájukkal kapcsolatban.
A
műholdak felbocsátását, amely a kaliforniai Vandenberg
Légitámaszpontról történt, azonban nem lehetett eltitkolni, és
repüléssel foglalkozó magazinok számos utalást tettek a Nagy
Madárra. A 60 perc című televíziós hírmagazin 1975-ben arról
beszélt, hogy létezik egy, a többség számára ismeretlen világ,
ahol amerikai és szovjet felderítők, de más államok hírszerzői
is "égi szemekkel" figyelik egymás országait, de senki
se hajlandó megerősíteni a programok létezését és nyíltan
beszélni róluk.
A
Perkin-Elmer alkalmazottai becsületbeli ügynek tartották, hogy
betartsák titoktartási fogadalmukat. Még a hivatalos kiküldetésen
lévő férjeiket utolérni nem tudó és hollétükről gyakran mit
sem sejtő feleségek is elfogadták, hogy ez a munka titkos, és nem
kérdezősködtek.
"A
II. világháborús nemzedékhez tartoztunk. Mindannyian ismertük a
mondást: fecsegő száj hajókat süllyeszt el" - emlékezik
vissza Linda Bronico, akivel férje, Al, mindössze annyit közölt
annak idején, hogy ellenőrző konzolokat és kábeleket készít.
A
Perkin-Elmer kiváló munkahelynek számított, ahol jók voltak a
fizetések és a juttatások. "Szerettük. Ez volt az életünk -
fogalmaz Marra.
Sikeres próbarepülésen van túl az új kínai gép
2013.
január 27. Sikeradó/MTI
Sikeresen
túl van próbarepülésén Kína első hazai gyártású,
"többfunkciós" katonai teherszállító repülőgépe,
jelentette a kínai média vasárnap.
A
Yun-20-as, amely különleges időjárási viszonyok között, hosszú
távú teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas,
szombaton tette meg első nyilvános próbaútját. Elsődleges
feladata a hadsereg kiszolgálása, de katasztrófák esetén
humanitárius feladatokra, segélyek szállítására is bevetik majd
őket.
A
47 méter hosszú, 45 méter fesztávú és 15 méter magas repülőgép
hasznos teherbírása 66 tonna, maximális felszálló súlya 220
tonna, legnagyobb sebessége 700 kilométer óránként.
A
gép repülésének képei a legtöbb kínai online média
címoldalára felkerültek, egyes híradásokban a legendákban
szerepelő, magasan szálló Kunpeng madár kódnéven emlegetik.
Szakértők szerint kapacitását tekintve a világ első tíz
szállítógépének egyike, s úgy vélik, a gép hadrendbe állítása
fontos állomása lesz a kínai légierő fejlesztésének, a
hadsereg korszerűsítésének.
Megfigyelők
még megjegyzik, a gép növeli Kína képességét arra, hogy
katonákat és fegyverzetet juttasson el gyorsan másként nem
elérhető területekre, vagyis regionális háborúk és válságok
esetén jól hasznosítható. Hozzáteszik, az ország tengerentúli
érdekeinek védelmére, esetlegesen bajba jutott polgárainak
hazaszállítására is kiválóan alkalmas.
Kína a drónjait árulja
2012.
november 16. Sikeradó/MTI
Kína
több, pilóta nélküli repülőgéptípust, köztük rakétákkal
felszerelhetőket is felvonultatott az idei csuhaji repülési és
légi ipari kiállításon és vásáron, irántuk külföldi
érdeklődés is mutatkozott. Ezt jelentette pénteken a
kínai média, köztük a Global Times című napilap.
A
lehetséges üzletkötésekről nem közöltek részleteket, de a
beszámolókból kiderült, hogy a gépek exportváltozata földi
irányítású, és "összhangban van a fegyvereladások
nemzetközi szabályaival".
A
közkeletű nevükön drónoknak nevezett légi járművek közül
két típust említenek, az egyik a csengtui gyártású Wing Loong
I, a másik a kínai űrkutatási vállalat CH-4-ese. Mindkettőt úgy
tervezték, hogy műholdas irányítással is működtethetők
legyenek. Kiválóan használhatók helyi háborúkban,
terroristaellenes akciókban és egyéb műveletekben.
A
képekkel illusztrált beszámolók szerint külsőleg hasonlítanak
az amerikai hadseregben és hírszerzésben rendszeresített,
felderítésre, vadász-bombázó bevetésekre használt MQ-9 Raptor
típusra.
Li
Ji-tung, a Wing Loong I egyik fő tervezője a gépek képességeit
tekintve elismerte a hasonlóságot, de megjegyezte, hogy a kínai
"változat" működési költsége alacsonyabb. A Csuhajban
bemutatott darab húsz bevetésen vett részt, és 15 rakétát
indítottak el róla.
A
CH-4-es típus többféle polgári célra, így megfigyelésre,
felmérésre alkalmas, és nagyobb távolságon bevethető - közölte
Huang Vej, a drónprogram felügyelője.
A
gép szárnyfesztávolsága 18 méter, négy, a szárnyak alatt
elhelyezett pilonja van, amelyek rakéták és műholdas irányítású
precíziós bombák szállítását teszik lehetővé. Optikai
szenzorokkal és radarral van felszerelve.
A
CH-4-est az exportigények figyelembe vételével fejlesztették ki,
a repülőgép vázának nagyobb része különböző ötvözet.
Jellemző rá, hogy könnyű, és mostoha körülmények között is
megbízhatóan működik - mondta Huang, hozzátéve, hogy a 3500
kilométeres repülési kapacitás ideálissá teszi arra, hogy
például a vitatott hovatartozású kelet-kínai-tengeri Tiaojü és
a dél-kínai-tengeri Huangjan szigetek környékén felderítő
repüléseket végezzenek vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése