A Kundalini-kapcsolat
Most
még csak azt tanúsítják az orvosok, hogy a jelenségek nem
tudhatók be hipnózisnak, tömeghisztériának vagy manipulációnak
(137). De egyidejűleg hallom a hindu jógikat, amint a kritikusok
kérdésére megerősítik: amit Torontóban és Brownsville-ben
átélnek az emberek, azt ők évezredek óta ismerik.
Minden
emberben van egy isteni energiaforrás, amit szanszkritul
kundalininak hívnak. Vagy nyugvó, vagy felébredt (aktív)
állapotban van. Ha a kundalini nyugszik, akkor az illető személy
élete tökéletlen, nem tud kiteljesedni. A világegyetemről
alkotott felfogása korlátozott, mindent egy véges keretben
észlel és értékel. Ha azonban ez az energiaforrás tevékeny,
akkor az egyén szellemi fejlődése nagyon felgyorsul. Rájön,
mire képes a teste és az elméje, megtapasztalja a belső
békességet, harmóniát és teljességet, s végül meglátja a
sokféleségben megmutatkozó egységet: hogy minden élet egy, és
a szeretet isteni ereje tartja fenn mindet... A kundalini-jóga a
szellemi fejlődés közvetlen módja, és fontossága nyilvánvaló.
A felébredt kundalini járulékos jótéteménye az isteni energia
általi automatikus gyógyulás a testi és lelki betegségekből
Shri
Dhyanyogi Madhusudandasji: The Path of Kundalini Maha Yoga (A
kundalini-jóga ösvénye).
Egy
másik (nem keresztény) szerző így jellemzi ezt a gyakorlatot:
Az
emberben egy fontos energia található, amely a farkcsont táján
összpontosul. Rendesen takaréklángon üzemel, és nem szerzünk
tudomást róla. Bizonyos különleges élmények, halálközeli
helyzetek és más életbevágó események idején azonban
nagymértékben felerősödik. Más (ételből, a földből, a
napból, a szellemvilágból származó) energiafajtákkal
kombinálva nélkülözhetetlen szerepet játszik testünk
kialakításában, fejlődésében és változásaiban.
Megerősítheti és meg is zavarhatja érzelmi és lelki
állapotunkat. Kundalini nélkül nincs élet!
Szellemi
szinten csúcsmegtapasztalásokat okozhat; segítségével
megélhetjük az énünkkel és a bennünk lakozó Istennel való
egységet (ez a megvilágosodás élménye). Kundalini- energiánk
tudatos fejlesztése új távlatokat nyithat meg szellemi
fejlődésünkben, új alkamakat ad a gyógyulásra és szellemi
behangolódásra. Az auragyógyász új lehetőségeket talál a
hozzá fordulók kezelésére.
A
kundalini szanszkritul "összecsavarodottat" jelent. A
test energiaképének spiritiszta megfigyelése [clairvoyant
observation of the energy body]egy 3 és félszeresen
összetekeredett csövet mutat a farokcsont táján. Nem ez azonban
az egyetlen kundalini- központ: van még egy a fejtetőn, de ez
kevésbé ismert. Mindkét erőcentrum legalább háromszorosan
megismétlődik a testet körülvevő aurában. A "földi"
(fizikai) kundalini fölfelé áramlik, a "kozmikus"
(szellemi) pedig lefelé. A kettő között tudatosan fenn kell
tartani az egyensúlyt.
A
kundalini ébredése a testben hét szinten valósulhat meg:
mindnek megvan a maga mozgástípusa. Az elsőt például az
energiatestben nyugodtan áramló kundalini jellemzi, amely, ha nem
zavarják, általában kellemes érzéssel jár. A második
fázisban a kundalini felbuzgó folyamai néha kilépnek a fejtetőn
és a kézen: azok az élmények ezek, amikor úgy érezzük,
körülöttünk és bennünk minden folyik, áramlik. A kundalini
ébredésének magasabb fokozataiban az energia mind erősebb lesz,
és az áramlás módja is változik. Megfelelő gyakorlatokkal a
kundalini kifejleszthető, és a magasabb szintek is elérhetők.
Dhyanyogi
hosszasan ecseteli, hogy felébredt kundalini híján milyen sivár
az élet, majd elárulja, milyen eszközökkel lehet fölkelteni az
alvó kígyót:
A
kundalinit fel lehet ébreszteni megfelelő pozitúrákkal,
légzőgyakorlatokkal, Isten kegyelmével, meditációval vagy
buzgó áhítattal. A másik lényeges eszköz a saktipat, vagyis
energiaátadás, amelynek során egy erővel telt jógi ébreszti
fel a jelölt kundaliniját. Ez történhet érintés, pillantás,
szó vagy gondolat útján...Kizárólag azok a jógik
gyakorolhatják a saktipatot, akik teljes mértékben uralják már
az életerőt.
Ha
a kundalini felébredt, az újoncnak sokféle élménye lehet:
fényvillanásokat, színeket lát, harangzúgást, méhzümmögést
hall, teste spontán módon rezeg vagy mozog, lelki békesség
tölti el. Ahány ember, annyi élmény, és nincs mindenkire
érvényes minta. A kundalini ébredését az újonc maga veszi
észre. Ha ekkor folytatja a meditációt vagy szellemi
gyakorlatait, akkor a kundalini elkezd felfelé kúszni a gerincen
keresztül. Útja során érinti az összes csakrát [erő-
és érzelemközpontot], míg eléri a legfelsőt - ekkor az
illető eljut a szamadhinak nevezett transzcendens tudatra, megérti
igazi azonosságát és ezáltal felszabadul.
A
jógi egészen az újhullámos pásztorok határozottságával
sorolja fel a felébredt kundalini gyümölcseit:
A
legkívánatosabb állapot az önmegvalósítás [v.
magára ébredés, self-realization], és a feléledt kundalini
biztosítja ezt. De még aktív kundalini és fokozott ütemű
szellemi fejlődés esetén sem biztos, hogy ez az állapot ebben
az életben létrejön. Ezért igen biztató, ha tudjuk, mennyi
kézzelfogható haszna van a felébredt és felfelé haladó
kundalininak: általános tisztító hatást fejt ki a testre és
az elmére. A jelölt egészsége javul, bőre és egész teste
vonzóbbá válik, az ártalmas anyagok [waste
matters] mennyisége lényegesen csökken, az illető
könnyűnek és élettelinek érzi magát, elméje megnyugszik... A
kundalini magasabb szintjein ezek az előnyök erősödnek és
elmélyülnek. A jelölt békességet és tudati
biztonságot [mental control] tapasztal meg,
kreatívabb lesz, alaposabban megérti a természetet és belső
öröm tölti el. Érett, teljes személyiséggé válik, aki
biztosan mozog kedvezőtlen körülmények közt is. Képes lesz
arra, hogy energiát gyűjtsön a világegyetemből, és
testi-lelki betegségek gyógyítására használja. Végül
találkozik a teljes valósággal, az abszolút igazsággal:
megismeri önmagát.
Egy
kritikus, Antti
Huima vette
magának a fáradságot, és elolvasta az erre vonatkozó
kundalinista felvilágosító
anyagokat. (Kundalini
FAQ, Siddha Mahayoga FAQ)
Ezek
szerint a kundalini feléledésének jelei a következő
csoportokba sorolhatók: lelki jelek (látomások, amelyek egyaránt
lehetnek gyönyörűségesek és iszonytatók), hangjelek (többek
között spontán ének, mantraismételgetés, ordítás vagy
állathangok), és fizikai jelek (remegés, rázkódás, önkéntelen
jóga- testtartások). Az alany szempontjából az élmények
lehetnek kellemesek: gyönyörhullámok, emelkedett időszakok,
transzcendens tudati meglátások, illetve kellemetlenek:
reszketés, csakratáji fájdalmak, megmagyarázhatatlan szorongás,
hőérzés. Nemcsak ezek a megtapasztalások hasonlítanak az új
hullámra. A "saktipat" (erőátadás) módszere a
kundalini-jógában legtöbbször a kézrátétel, és elvileg
minden felébredt kundalinijú ember gyakorolhatja - mégis
ajánatos, ha csak olyanok teszik, akik megtanulták már kezelni
ezt az erőt. Kundalini- ébredés bekövetkezhet kézrátétel
nélkül is, "felébredt" ember(ek) jelenlétében.
A
kundalini-jóga megítélésének legfelső fóruma (az új
hullámhoz hasonlóan) a tapasztalat, amelyet ott "gyümölcsöknek"
neveznek. A sziddha-mahajóga igazi értéke, hogy átalakítja a
résztvevők lényét, gondolkodását. Ennek a folyamatnak a jelei
az ún. "kriják" (tevékenységek), amelyek voltaképpen
a kundalini ébredésekor fellépő önkéntelen mozgások. Ezek
azt jelzik, hogy a gerinc mentén felfelé tartó kundalini
tisztító munkát végez: eltávolítja útjából az értelmi
megtapadásokat és érzelmi gátlásokat (pl. a haragot). Célszerű
a kundalinit egy intelligens természeti erőként felfogni, amely
olyanformán szedi ki a görcsöket az emberből, mint ahogy a
kerti locsolócsövet kiegyenesíti a beléengedett víz. Ugyanez a
hasonlat magyarázza, hogy a felettébb összegubancolódott lelkű
emberek kundalini-ébredése igen drámai, sőt néha káros is
rájuk nézve. És mivel a kundalini nem értelmetlen, vak őserő,
felébredése után biztos kézzel irányítja a beavatottat,
akinek ehhez csupán teljesen alá kell vetnie magát neki. Ennek
jó eszközei a hosszas kántálás és az önalávetést célzó
gyakorlatok [selfless service].
Anélkül,
hogy teljes azonosítást kísérelnék meg, állítom, hogy a
kundalini-jóga bizonyos elemei annyira hasonlítanak az új hullám
jelenségeire, hogy az már nem lehet puszta véletlen. Az üdvösséget
a jógában önmegvalósításnak és belső békességnek nevezik,
célként az egyéniség átalakítását, megtisztítását és
felfrissítését jelölik meg. Megfelelő érzelmi előkészítés,
önalárendelés és erőátadás után egy "értelmes" erő
eltávolítja az emberből a görcsöket, ami külsőleg
rángatózással és hasonló jelenségekkel járhat. Ez a terápia
teljesen idegen a kereszténységtől, amennyiben Jézus Krisztus és
a Szentlélek személye helyére egy erőt tesz; az egyént és
világképét állítja a középpontba; nem beszél bűnről és
megtérésről; végül óriási szerepet ad a beavatott guruknak. Az
ősi emberi teljességigényt akarja kielégíteni, pszichikus erőket
használ [1] és
az értelem félretételét sürgeti. Persze Brownsville-ben Jézusról
beszélnek, de ezen a Jézus-képen igen sok igeietlen sallang függ.
Igaz, hogy Őt hirdetik megváltónak, de olyannak, aki a megváltást
rángatózás formájában adja át. Istennek hirdetik, de afféle
törzsi istennek, aki Brownsville kritikusait a maga ellenségeinek
tekinti. [2] Embernek
hirdetik, de olyannak, aki az embereket állathangon beszélteti.
Szent Szellemét hívják segítségül, de mint olyat, aki dróton
rángatja a prófétákat.
Az
iménti kritikus idéz Tal Brooke-nak a Kozmikus áramkör utazói
(Riders of the Cosmic Circuit) című könyvéből is. Muktananda,
egy e századi guru így számol be kundalinijának felébredéséről:
Semmit
nem értettem az olyasféle megnyilvánulásokból, amelyek az első
napon jelentkeztek, mint a feloldódás [dissolution] élménye
és a ragyogó fény. Csak később tudtam meg, hogy mindezek a
jelenségek egy folyamat részei voltak, amelyet a saktipat (vagyis
a guru isteni erőt közlő érintése) indított el. A saktipat
egyszerűen egy másik kifejezés a főguru teljes kegyelmére [full
grace]. Ez a folyamat a kundalini ébredése, amely a jógik
szerint egy kígyószerű energia, amely összecsavarodva
helyezkedik el a gerinc alján. Ahogy felfelé emelkedik, csak a
jól előkészített beavatottak [well-initiated
adept] tudják kezelni, mert a legtöbb ember
helyrehozhatatlanul megőrül [drive irretrievably
mad]tőle, ha csak egy kicsit is megízleli. Néha békamódra
ugráltam, máskor olyan vadul rázkódtak [shake
violently] a tagjaim, mintha egy istenség rázta volna
őket - a tudatosság istennője az ő belső saktijával
(erejével). A guru kegyelmének ez az ereje titokzatos módon
belép a tanítvány testébe, és ott sok nagyszerű dolgot
cselekszik. Egyszer-másszor úgy vonaglott és tekergőzött [writhe
and twist] a testem, mint egy kígyó, és sziszegő hang
tört fel belőlem. Néha olyan vadul mozgott a nyakam, hogy
hangosan ropogott. Olyan sokat ordítottam, hogy a közelben lévő
tehenek elszakították a béklyóikat...néha úgy ordítottam,
mint egy tigris.
Ahogy
Muktananda elhaladt mások mellett, hatalmas dolgok történtek (több
oldalról következnek részletek):
Lehengerlő
hatása volt. Csak úgy tombolt az energiától [fierce
with energy]. Az emberek reszkettek [vibrate] ez
erőterében, ahogy hullámokban rádobta az energiát a
közönségre; mozdulatok [gesture] és erőteljes
nézés által a saktipat villámai [jöttek belőle]...
Nem
volt lebecsülendő az a villamosság, ami belőle áradt. Tovább
kellett haladnia, mielőtt a test összeesett volna. A kundalininak
nagyon jól felkészült gazdára [host] volt
szüksége...
A
következő három nap folyamán a testem lüktetett a rajta
áthullámzó energiától. Önkívületben nevettem; zokogtam a
boldogságtól, és annyi energiát éreztem magamban, amennyivel
kezemben tarthatom az egész világegyetemet vagy megehetem a
Földön található összes ételt.
Ugyanebben
a könyvben szó esik Bhagwan Shree Rajneesh-ról, egy másik
jógiról, akinek 1953-ban meditálás közben ébredt fel a
kundalinija. Jellemző képek az ő működéséből (szintén több
oldalról összeszedve):
Rajneesh
lassan lépdelt a trónja felé, keze a "namaste"
imádkozó tartásban, ahogy lassan megfordult, hogy
szembenézhessen a közönséggel. A néma csöndben szinte
elektromos feszültség érződött. Az őrök megkísérelték
uralni a közönség sorain hullámikban végigáradó energiát...
Rajneesh
teste nem volt más, mint egy meztelen erő borítója...Mintegy
villámcsapás haladt át a testén. Elhaladt az emberek mellett,
körbejárt, visszament az elsőhöz. A csoport vadul rázkódni
kezdett, mintha mindannyiukat egy hatalmas, személytelen erő
szállta volna meg[possess]...
Hirtelen
a nő rázkódni és sikoltozni kezdett. Szomendra körülötte
lépdelt, és néha megérintette a nyakát, a hátát, a mellét
és a hasát. Energiától vibráló keze nyomán a megérintett
testrész még vadabbul kezdett rázkódni. A nő reszketett,
sikoltozott, kiabált, valóságos dinamóvá változott - még a
túlsó sarokból is érezni lehetett rajta az energiát.
Most
következzék egy katalógus a kundalini ébredésekor lejátszódó
folyamatokról. (El Collie: Shared
Transformation Newsletter)
El
Collie
A
KUNDALINI JELEI ÉS TÜNETEI
Sok
ember, akinek váratlanul felébredt a kundalinija, egyáltalán
nem tudja, mi történik vele, sőt e sokoldalú átalakulási
folyamatot illetően általános tudatlanság uralkodik. Így nehéz
olyan orvost, természetgyógyászt vagy szellemi tanácsadót
találmi, aki képes felismerni a tüneteket, főleg ha azok inkább
testiek. Sokan tudják, hogy a feltámadó kundalini kitárja a
kaput mindenféle misztikus, paranormális és mágikus látványnak,
de azt már kevesen, hogy a testre is drámai hatást fejthet ki.
Az "Átalakulásról szóló beszámolók" [Shared
Transformation] című kiadvány olvasói sok mindenről
írtak: különös betegségek elhúzódó támadásairól,
gyökeres elmebeli, érzelmi, társasági, pszichés, szellemi és
életvitelbeli változásokról. Sok-sok beszámoló érkezik
olyanoktól, akik kétségbeesetten szaladgálnak orvosokhoz,
gyógyítókhoz, tanácsadókhoz stb, és azok képtelenek
azonosítani és meggyógyítani a tomboló kundalini okozta
tömérdek fájdalmat és problémát.
A
felébredt kundalini leggyakoribb megnyilvánulásai [manifestation]:
- Izomrángások, merev- vagy rángógörcsök
- Óriási elektromos energia áthaladása vagy keringése a testben
- Viszkető, reszkető, bizsergő, csiklandozó érzés vagy zsibbadás
- Erős hideg- vagy hőérzés
- Nem akaratlagos testmozgások (rendszerint meditáció, pihenés vagy alvás közben): rángatózás, remegés, rázkódás, olyan érzés, mintha az ember testét egy belülről jövő erő mozgatná vagy merevítené különös pózokba
- Az étkezési és alvási szokások megváltozása
- Szélsőséges aktivitás vagy lebírhatatlan fáradtságérzet
- Erősödő vagy csökkenő nemi vágy
- Fejfájás, nyomásérzés a koponyában
- Erős szívdobogás, mellkasi fájdalom
- Emésztési zavarok
- A végtagok (különösen a bal láb) zsibbadása, fájása
- Fájdalmak és [ér]elzáródások [blockage] a legkülönbözőbb helyeken (főleg a nyakon és a háton)
- Érzelemkitörések, gyors hangulatváltozások, látszólag ok nélküli vagy értelmetlen mértékű bánat, félelem, düh vagy nyomott hangulat
- A csukláshoz hasonló módon önkéntelen hangadások (sírás, nevetés)
- Belső hang(ok) észlelése: fuvolaszó, dobpergés, vízesés robaja, madárdal, méhzümmögés; bömbölés, süvöltés, mennydörgés vagy a fül csengése
- Zavartság, odafigyelési nehézségek
- Megváltozott tudatállapotok: megnőtt figyelem [heighted awareness], spontán transzállapotok, misztikus élmények - ha ezek az illető hitvilágát fenyegetik, akkor pszichózist vagy nagyzási hóbortot okozhatnak
- Feji, különösen fejtetői hőérzés, különös mozgalmasságérzés [strange activity] vagy gyönyörérzet
- Eksztázis, lenyűgöző öröm, szeretet, és békesség érzése; együttérzés [compassion]
- Pszichés megtapasztalások: érzékfeletti észlelés [extrasensory perception], testen kívüli élmények, visszaemlékezés elmúlt életekre, asztráltesti utazások, az aura és a csakrák közvetlen látása, kapcsolat szellemi vezetőkkel [spirit guides] belső hangok, álmok és látomások útján; gyógyító erők
- Megnövekedett alkotóerő, feltámadó érdeklődés az önkifejezésre és szellemi közlésre zene, festészet, költészet stb. útján
- Erősödő értelem [understanding] és érzékenység: saját lényébe [essence] való bepillantás; a szellemi igazságok mélyebb megértése; kivételes fogékonyság a környezetre (mások vibrációira)
- Megvilágosodás-élmény, egy nagyobb valóság közvetlen ismerete; transzcendens fogékonyság [awareness]
A
beavatottak nem győzik hangsúlyozni, hogy a kundalini ébredését
káros hatások is kísérhetik, amit csak körültekintő eljárással
és egymás segítésével lehet megelőzni. Ilyen jellegűek a
következő tanácsok is.
Ezt
a hírlevelet azoknak szánjuk, akik váratlan és meghökkentő
tudati változásokat élnek át. A folyamatok spontán és gyakran
igen drámai testi, mentális, érzelmi, lelki és szellemi
változásokkal járnak. Noha ezek az élmények
természetfölöttiek, évezredek óta minden kultúrában
feljegyeztek hasonlókat. Másokkal együtt azonban egyre inkább
azt tapasztalom, hogy mai időkben egy világot átfogó
tudatossági ugrás[global shift in consciousness] közepén
vagyunk. Egyre több és több ember találja magát váratlan és
rejtelmes folyamatok kellős közepén: érzelmi katarzisokat él
át, látomásokat lát, semmilyen betegséghez nem köthető
tünetei támadnak, esetleg paranormális találkozásokban,
pszichés kitárulásokban vagy teljes erejű kundalini-ébredésben
van része.
Mi
az értelmük ezeknek az élményeknek? Milyenné alakulunk
általuk? A téma bőséges irodalma számtalan mesés választ
kínál: [az élmények gyümölcse] jó fizikai
és lelki közérzet, kitágult én- és világtudat, személyes
teljesség, külső-belső harmónia, egység az istenivel,
megnövekedett képességek, gazdagabb élettapasztalat, gyönyör
és életerő, nagyobb érzékenység és pszichikus ajándékok
(sziddhik).
Az
ilyen átalakító erők örvényébe került emberek mégis inkább
bizonytalan és nehéz folyamatként élik meg a dolgot. Ahelyett,
hogy dicsőséges újjászületést tapasztalnának, zavartnak,
ijedősnek, betegnek vagy bolondnak érzik magukat.
Megvilágosodottak helyett érzelmi és fizikai csődtömeggé [basket
cases] válnak. Az áhítatos és magasztos időszakok
csömörrel és kétségbeeséssel váltakoznak; az egyetemes
összehangoltság [connectedness] állapotait
időről időre rideg elszigeteltség váltja fel. Néha el sem
hiszik, hogy ismét be tudnak illeszkedni az emberek közé.
Ilyenkor felmerül bennük a kérdés: egyáltalán miféle
többletet tudnak adni ezek a furcsa és fájdalmas
megtapasztalások?
Ilyenkor
nagyon megnyugtató, ha tudjuk: nem vagyunk egyedül ezen az úton.
Felbátorodunk, midőn észrevesszük, hogy sok kellemetlennek,
ijesztőnek látszó fizikai, pszichés és érzelmi élmény csak
az átalakulás természetes velejárója. Még a folyamat
titokzatos és mágikus elemei is valóságosabbak lesznek, ha
megtudjuk, hogy mások is átéltek már hasonlót.
Ezeket
az aggodalmakat teljes egészében át lehet vinni az új hullámra,
amely azonban csak felfokozta azokat a káros gyakorlatokat, amelyek
a karizmatikus mozgalomban már eddig is megvoltak: az
énközpontúságot, az élményhajhászatot, az áldásfüggőséget,
a rózsaszín szemüveget, a biblianyitogatást és egyéb
torzulásokat.
Egy
másik szerző (C.W. Leadbeater,
a Csakrák című
könyvében) így óv a kundalini idő előtti felébresztésétől:
Nagyon
gyakori eset, hogy ha túl korán ébresztjük fel a kundalinit,
akkor nem felfelé fog elindulni a testben, hanem lefelé, és a
legkevésbé kívánt szenvedélyeket kavarja fel, majd oly
mértékben felfokozza a hatásukat, hogy az illető képtelen lesz
nekik ellenállni...olyan menthetetlen lesz, mint aki egy cápa
elől akar elúszni. Az ilyenekből lesznek a szatírok és más
züllött szörnyetegek...olyan erő fogságába kerülnek, amely
messze meghalad minden emberi ellenállást.
Remélhetőleg
a pásztorok nem engedik idáig fajulni az új hullámot - mert a
kritikusok (pl. Steve Van Nattan) már így is botránkozva
hánytorgatják fel a csípőjüket eksztázisban előre-hátra
mozgató nőket és az altestükkel a falnak dörgölőző férfiakat.
Igazán nem akarom ezeket a beteges jelenségeket általánosítani,
de már a puszta előfordulásuk is riasztó. Az El Collie által
adott további tanácsok között van néhány olyan, amely
gyökerében nem bibliai, de az új hullámból kísértetiesen
ismerős. Forrás: Kundalini
Resource Center. A
cikk címe: Vigyázz,
nagyfeszültség! A
szövegből kiemelve, de csonkítatlanul közlöm a tanácsokat.
- Ha éppen a közepén vagyunk testünk vagy elménk alapos átalakulásának, és nincs mellettünk bölcs és tapasztalt tanító, akkor jobb a kundalini saját belső intelligenciájára támaszkodni, mint hogy mi akarjuk az energiát irányítani vagy a kellő helyre pumpálni [attempt to control or push the energies along].
- A kundalini felkeltésére szolgáló technikák és gyakorlatok egyenesen károsak lehetnek, ha az más fenn van és bömböl [roars].
- Ha a kundalini már aktív, akkor nem szabad ellene küzdeni (nyugtatót bevenni, a testünket ide-oda hajtogató erőnek ellenállni).
- Akinek felkelt a kundalinija, ne menjen olyan gyógyítókhoz, akik energiát használnak, de a kundalinit nem ismerik.
- A kundalini nem vak, értelmetlen erő - nem szabad hozzá erőszakosan, türelmetlenül vagy mohón közelíteni.
Minden
esetben hosszú ideig tartó pszichózis, fájdalmak, pokoli
hőségérzet, epilepsziás rohamok [seizure]
büntették a vakmerő vagy tapasztalatlan keresőt. Az új hullámban
persze ennél valamivel kevésbé materialista elrettentés dívik:
nem szabad Naámán módjára feltételeket szabni Istennek (Arnott,
208); az első érintés során nem lehet mindent átvenni Istentől,
ezért nem kell rögtön az elesés után fölkelni (154); nem szabad
vétel közben imádkozni, mert ilyenkor a cél nem valaminek a
kiadása, hanem valaminek a vétele (155). Ugyanígy tanít Rodney
Howard-Browne: ráparancsol a vágyakozókra, hogy ne imádkozzanak,
hanem hagyják, hogy az öröm fölbuggyanjon a hasukból. ["Stop
praying now and let the joy bubble out your belly. Joy. Joy. Joy.
Don't pray! Laugh!"]
(Forrás: Albert James Dager:Szent
nevetés) című idézetgyűjteménye.)
Sőt, Arnott (203) szerint mindenféle kontrollálás és analizálás
rossz, mert elriasztja a Szent Szellemet.
És
hogy a párhuzam teljes legyen, idéznék egy Magyarországon is
kapható könyvből, amelyet egy, a keleti vallásokhoz sorolható
csoport adott ki. [3] Ebben
a szerző teljesen az újhullámos mentegetőzések modorában
igyekszik rózsaszínűre festeni az eksztázist, lefitymálni az
elméleti tudást és zöld utat adni az egyéni különbségeknek
(71):
A
kundalini megértéséhez semmiféle elméleti tudás nem segít
hozzá. Amikor elméletileg tudsz valamit, akkor ez a tudás elkezd
hatni rád. Elkezdesz dolgokat elképzelni, és azt szeretnéd,
hogy olyanok legyenek, amilyennek elgondolod őket, azonban lehet,
nincsenek összhangban azzal a sajátos helyzettel, amiben vagy.
Ekkor a dolgok nagyon összezavarodhatnak.
A
csakrákat érezni kell, nem pedig tudni "róluk."
Érezned kell őket; érzékelőket kell kibocsátanod magadba.
Csak az segít, amikor érzékeled a csakráidat - és a
kundalinidat, és ahogy halad. Más nem segít. Valójában ami a
belső világot illeti, az elméleti ismeret nagyon káros lehet.
Minél több az ismereted valamiről, annál kisebb a lehetősége,
hogy érezd a valódi, hiteles dolgokat.
[...]
Nem
minden szükségszerűen valódi vagy igaz, ami belül van, mert a
képzelet is belül van, az álmok is belül vannak. Az elmének
megvan az a képessége - egy nagyon erőteljes képesség -, hogy
álmodjon, hogy látszatokat, kivetítéseket hozzon létre. Ezért
jó a meditációban úgy előrehaladni, hogy közben egyáltalán
nem tudsz a kundaliniról, a csakrákról. Nem baj, ha beléjük
botlasz. De csak ekkor kérdezz. Talán érezni kezded az egyik
csakra működését, de hagyd, hogy az érzés jöjjön először.
Talán érezni kezded, hogy az energia megindul felfelé, de hagyd,
hogy az érzés jöjjön először. Ne képzelődj, ne gondolkozz
róla, ne tégy semmilyen intellektuális erőfeszítést, hogy
előre megértsd. Semmilyen előzetes ismeretre nincs szükség.
Nemcsak hogy nincs rá szükség, de káros is.
A
szerző éppen úgy lekicsinyli az elméleti ismeretet, mint Arnott
(30): "A szeretet csak úgy tud igazán elmélyülni, ha
már konkrét tapasztalat; nem maradhat örökké az elmélet
szintjén." A torontói pásztor ugyanígy erőlteti az
"intim közösséget" (215) és a "mindent
megváltoztató élményt" (36). Ez a vallástörténeti
szempontból is figyelemreméltó hasonlóság egy olyan általános
szemléletváltás terméke, amelynek csak elszórt jeleit látjuk
ma, de egészében nemigen lehet körülírni - ebben hasonlít a
régi gnoszticizmushoz és az eljövendő New Age-hez. Itt az írott
szó, az objektív valóság, a rendszerbe szedett ismeret és a
kötelesség fogalma a háttérbe szorul, s helyére rendre a friss
kijelentés, a belső élmény, az egyéni értelmezési szabadság
és az élvezethez való jog lép. Ennek a tendenciának a kimerítő
elemzése nem tartozik a jelen tanulmányra - csak egy példán
szerettem volna megmutatni, hogy az új hullám közelebb áll ehhez
az új szellemiséghez, mint a Bibliához. És ezt a váltást csak
ne próbálják némelyek azzal megtámogatni, hogy "az ismeret
felfuvalkodottá tesz, a szeretet pedig épít" (1Kor 8,1), mert
ott az apostol a szeretetet nem élményként értelmezi, mint az új
hullám.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése