a
tiszaeszlári per?
Marschalkó
Lajos kötelező írása: Mi volt a tiszaeszlári per?
/Az
írás a szerző 1965-ben megjelent Országhódítók című
könyvének egyik fejezete, azért "kezdődnek" 55-tel a
lábjegyzetek./
A
legújabb, de még a régebbi nemzedék sem sokat tud arról, hogy
mit jelentett a tiszaeszlári per, amely annak idején mind az öt
földrész elsőrangú szenzációja volt. Sokan csak azokat
hallgatták meg, akik utólagos önigazolásként Magyarországot
akarják úgy feltüntetni, mint az „antiszemita barbárság"
hazáját, ahol még a hatóságok is hitelt adtak a vérvád
középkori babonájának.
Mi
történt 1882. április 2-án a Szabolcs-megyei Tiszaeszláron? Ezt
tulajdonképpen csak 1882. május 23-án, a parlamenti ülésen
említette meg a nyilvánosság előtt Ónody Géza képviselő,
tiszaeszlári birtokos:
„Az
eset annyira komoly, hogy megérdemli a közfigyelmet. F. év.
április elején történt azon községben, amelyben én lakom,
Tiszaeszláron, hogy déli 12 órakor egy tizennégy éves
lánygyermek ment Tiszaeszlárról ezen községhez tartozó Újfaluba
egy boltba, néhány fillérnyi bevásárlást tenni: midőn
visszatért, onnan szemtanúk, élő emberek látták a lányt az
izraelita ortodox zsinagóga előtt elhaladni, ott eltűnt, nyoma
veszett. (Nyugtalanság a szélső baloldalon. - Nagy zaj a
jobboldalon.) A nép lázongani kezdett, követelték az
izraelitáktól a lányt, ők nem válaszoltak, hanem mindenféle
kibúvó ajtót kerestek. Véletlenül kezd a borzasztó való
felderülni. Ma az eset a nyíregyházi fenyítő törvényszék
előtt van."
A
néhány nap múlva beérkezett hivatalos jelentések mindenben
megerősítették az esetet.
Tiszaeszláron
az ortodox hitközség metszőt választott, és erre az alkalomra
több galíciai pályázó is érkezett Scharf József házához, aki
amolyan egyházfiféle volt. A 14 éves Solymosi Eszter, aki kis
szolgálóleány volt egy gazdaasszonynál, kék és sárga festéket
vásárolt a húsvéti meszeléshez. Amikor elhaladt a zsinagóga,
illetőleg Scharf József háza előtt, behívták, hogy vegye le a
szombati gyertyatartókat.
Ettől
a pillanattól kezdve a kis magyar lányt nem látta többé senki
sem. Egyedül Scharf József fia, a 14 éves Móric vallotta, hogy
behívták a templomba és ott meggyilkolták.
Csendőrség
még nem volt Magyarországon. [55] A nyomozás
nagy késedelemmel és gyengén indult meg. Bary József, a
nyíregyházi törvényszék fiatal vizsgálóbírója,
lelkiismeretesen és nagy fáradtsággal, - de természetesen nem a
mai modern eszközökkel - egyedül végezte a nyomozást. Ezenfelül
már a kezdetben elmulasztotta a legfontosabbat: nem kereste kellő
eréllyel Solymosi Eszter holttestét.
Egy
azonban biztos. Mind a nyomozás, mind a hosszú hetekig tartó
nyíregyházi törvényszéki tárgyalás során, amelyen már ott
voltak a legnagyobb világlapok kiküldöttei is, soha, egy
pillanatig sem volt szó vérvádról. Nem merült fel ez a
keresztény nemzeti sajtóban, sem pedig a szenvedélyes
képviselőházi viták során sem.
A
középkori vérvád babonája egyetlen vizsgálóbírói vagy
törvényszéki iratban sem fordult elő mint ilyen. Csupán Scharf
Móric, az egyházi fia említette első kihallgatása során, majd
később a helyszíni tárgyaláson ismét eljátszotta, hogy a
kulcslyukon miként nézte végig, amint lefogták Solymosi Esztert,
és kifolyatták a vérét. Az utóbbit mindenki egy gyermek
fecsegésének tekintette. Azonban a puszta - legvalószínűbben -
szexuális jellegű gyilkosság tényére - számtalan közvetett és
közvetlen bizonyíték volt.
Ezeknek
a nyilvánosságra való kerülése idején indult meg egy különös
mozgalom, amely aztán az egyszerű és közönséges gyilkossági
aktából nemzeti és faji kérdést, majd pedig világszenzációt
és „tiszaeszlári ügyet" csinált. Ez a tévesen értelmezett
zsidó kisebbségi szolidaritás mindent megmozgatott, hogy az ügyet
eltussolja, mellékvágányra tolja, és a gyilkosokat, - akik minden
felvilágosult magyar szerint - legfeljebb közönséges gyilkosok
voltak, megmentse az akasztófától. Lehet, hogy a magyarországi és
a Galícia felől frissen érkezett zsidók féltek a lappangó
antiszemitizmustól. Sokkal valószínűbb azonban, hogy ekkor tettek
első kísérletet a magyar jogállam sarokba szorítására,
megvesztegetésére, terrorizálására.
Ehhez
a meglepő és eladdig szokatlan összefogáshoz csakhamar
csatlakozott a párizsi Alliance Israelitée Universelle. Hatalmas
világerők mozdultak meg a tiszaeszlári sakterek érdekében.
Parlamenti interpellációk, párbajok kísérték az egyre
szenvedélyesebb vitát. Először hangzott fel Magyarországon a
sajtóban az a szenvedélyes, gyűlölködő és terrorisztikus hang,
amely 1918-19-ben és 1945 után a zsidó kezekben levő
magyarországi sajtót jellemezte.
„Az
antiszemita politikai törekvések, a tömeghangulat felkeltése és
a tömegpropaganda szempontjából a tiszaeszlári gaztett nagyszerű
lehetőségeket rejtegetett magában! - írja Bosnyák Zoltán
Istóczy Győzőről készült tanulmányában. - Jellemző azonban
az antiszemita politikusok és a később megalakult antiszemita párt
és vezetőjének, Istóczy Győzőnek mélységes
felelősségérzetére, hogy soha sem tettek kísérletet a
saktergyilkosság politikai kiaknázására. Istóczynak az volt az
álláspontja, hogy a tiszaeszlári eset az antiszemitizmus
szempontjából csak epizód. Az antiszemita pártnak nem feladata a
bűncselekmények megtorlása, ez bírói ügy. Istóczy még a
látszatát is kerülni akarta annak, hogy a tiszaeszlári ügy és
az antiszemitizmus között bármi összefüggés lenne."
Az
Egyenlőség, a Pester Llyod, az Allience Israelitée Universelle
ezzel szemben megfogadták a liberális Magyarország akkori legjobb
ügyvédjét és kitűnő íróját, Eötvös Károlyt, hogy vállalja
el a sakterek védelmét. Százezer forintot, mai értékben legalább
százezer dollárt kapott ezért a védői tevékenységért Eötvös
Károly. Később megvásárolta híres birtokát, amelyet „eszlári
pusztának" nevezett el a magyar nép. És megírta még
híresebb, még ferdítőbb könyvét: „A nagy per"-t.
Azok
után, hogy e zseniálisan ravasz ügyvéd és irodalmár átvette a
koldus sakterek védelmét, meglepő dolgok történtek Tiszaeszlár
közelében. A nem messze levő Tiszadada község alatt a füzesben
máramarosszigeti tutajosok kötöttek ki, akik valamennyien zsidók
voltak. Néhány nappal később a dadai füzesben felpuffadt női
hullát találtak, amelyen minden kétséget kizárólag a 14 éves
Solymosi Eszter ruhái voltak. A ruhákat felismerte az egész falu,
maga Eszter édesanyja, gazdaasszonya is, de a hullába senki sem
ismert Eszterre. Saját édesanyja sem. A törvényszéki orvos
szakértők, a budapesti törvényszéki bonctani intézet
professzora, Jósa Elek, Szabolcs vármegye európai hírű vármegyei
főorvosa és még más nagyhírű orvosok is megállapították,
hogy a hulla semmi esetre nem lehet a 14 éves Solymosi Eszteré, aki
egészséges, kiskorú, és száz százalékig bizonyosan szűz lány
volt. Ezzel szemben a női hulla legalább huszonnégy éves,
kopaszra borotvált, tehát zsidó nő volt, aki tüdővészben halt
meg, korábban élénk nemi életet élt.
Később
kiderült, hogy a máramarosszigeti zsidókórház egyik női
halottja volt. Ott halt meg, onnan csempészték ki és adták át
Herskovics Salamonnak, a Szeged felé készülő tutajos-vezérnek,
aki később be is vallotta, hogy Tiszadada alatt ő eresztette el a
tutaja mögé kötött hullát.
De
hát hogyan került a 24 éves, tüdővészben elhunyt, borotvált
fejű női hullára Solymosi Eszter ruhája? Miként történhetett
meg, hogy az újfalui krájzlerájban két krajcárnyi kék és sárga
festék oda volt kötve a tiszadadai hulla jobb kezére? Solymosi
Eszter nem volt balkezes. Ezt vallották a tanúk. Akik azonban a
tiszadadai hullát beöltöztették Eszter ruháiba, elfeledkeztek
erről a kicsinységről. Viszont, ha a ruha - minden tanúságtétel
szerint Eszteré volt, és a holttest nem a kis magyar lányé, akkor
mégis bizonyos, hogy Solymosi Esztert meggyilkolták, és a ruháját
azok adták fel egy ismeretlen holttestre, akik a borzalmas bűntényt
el akarták titkolni.
A
szándék nyilvánvaló volt. Ha a tiszadadai hulla nyakán vágás
van, akkor valóban vérgyilkosság történt. Ha azonban nincs
vágás, mint ahogy nem is volt, akkor az „antiszemiták"
találmánya az egész gyilkossági ügy.
A
zsidóság szent könyveiből sem az elfogult, sem az elfogulatlan
keresztény tudósok, teológusok nem tudták kimutatni a rituális
gyilkosság legkisebb nyomát sem. A szerző Magyarországon 1944
februárjában megjelent Tiszaeszlár című könyvében is utalt
arra, hogy a rituális gyilkosság nem volt igaz, de a gyilkosság
más motívumok alapján feltétlenül megtörtént, és azt, mint
Franciaországban, a Dreyfuss-ügyet, politikai erőpróbára
használták fel bizonyos körök, amelyeknek ez jó alkalom volt az
országhódításra és a keresztény jogállam kompromittálására,
lerombolására és hatalmuk megmutatására.
A
vérvád megítélésénél nem támaszkodhatunk másra, mint
keresztény tudósok, hebreológusok ítéleteire. Huber Lipót, a
kiváló magyar teológus, aki könyvtárakat kutatott át nagy
munkájának megírása céljából, igen határozottan és világosan
leszögezi:
„Ha
a rituális gyilkosság a zsidó vallás intézménye volna, vagyis
ha a zsidó vallás Istennek tetsző vallási cselekményként írná
elő keresztényeknek (keresztény gyermekeknek) mintegy
emberáldozatként való leölését és vérük vételét, hogy az
vallási célokra felhasználtassék, akkor ezt vagy a mózesi
törvény, vagy a később hozott rabbinikus törvények írnák elő.
Ámde sem az egyiknek, sem a másiknak okmányaiban ennek semmi
nyomát nem találjuk." [56]
Ha
tehát súlyosan terhelőnek fogadjuk el Huber Lipót megállapításait
a keresztényellenes zsidó tanokról, ugyanúgy felmentőnek kell
találnunk azokat a gondos kutatáson alapuló ténymegállapításokat,
amelyek a vérvád kérdését alaptalannak és babonán alapulónak
tekintik. Huber Lipót megállapítja, hogy még rabbinikus
irodalomban sincs nyoma a rituális gyilkosságnak, sőt még
Maimonides is tiltja „a testtől elkülönített vér élvezetét".
A
fuldai vérvádeset alkalmából II. Frigyes német császár zsidó
konvertitákat hívott udvarába, akik hosszabb ideig tartó kutatás
és tanácskozás után arra a tagadó eredményre jutottak, hogy sem
az ó-, sem az új-szövetségi Szentírásban, sem a Talmudban semmi
nyoma nem található annak, hogy a zsidók keresztény vérre
áhítoznának. [57]
Éppen
a tiszaeszlári gyilkosság kapcsán szólaltak meg a legnagyobb
tekintélyű európai egyetemek katolikus és protestáns
hebrológusai. Az amsterdami, utrechti egyetem, a koppenhágai
christiániai, upsalai protestáns egyetemek tudósai bizonyították,
hogy a zsidó szent könyvekben még utalás sincs rituális
gyilkosságra, sőt sokkal inkább a vérhasználat tilalma íratott
elő.
Szóról
szóra idézzük azonban Huber Lipót teológiai munkájának azon
részletét, mely a rituális gyilkosság lehetetlenségének és
tilalmának bizonyítása mellett, a következőket írja:
„Ha
meggondoljuk, azt az éles ellentétet, amely különösen a Talmud
szerint a zsidó és nemzsidó között fennáll s amely akkora
különbséget tesz a kettő között, hogy csak a zsidót tekinti
Isten gyermekének, a nemzsidókat pedig Istentől elrugaszkodott,
tisztátlan s okvetlenül kárhozatra jutó tömegnek, amely oly
mélyen áll a zsidó alatt, hogy a nemzsidó ember névre sem méltó,
hanem egy fokon áll az oktalan állattal, amiért meg is tagad tőle
jóformán minden emberi jogot, akivel szemben nem szeretetet hirdet,
hanem idegenkedést és gyűlöletet szít, sőt elvesztését,
kiirtását hirdeti; ha meggondoljuk továbbá, hogy a zsidó jogos
örökségéből állandóan kidobottnak tekinti magát, szétszórva
a föld népei közé, azoktól megvetve, elnyomva s üldöztetve; ha
meggondoljuk, hogy megváltó Messiása utáni várakozása oly
sokáig teljesületlen maradt, s hogy hite szerint a Messiás
megérkezését éppen az elhatalmasodott kereszténység késlelteti
s szabályozza stb. stb., nem csoda, hogy akadtak s akadnak a rideg,
exkluzív és a szívtelen talmudizmus alapján álló szűkkeblű és
elfogult ortodox zsidók, akikben az izzó gyűlölet és vallási
fanatizmus fellobban, s arra ösztönzi, hogy buzgón imádkozzanak
Istenhez, váltsa meg népét, büntesse és pusztítsa ki az
istentelen (keresztények és pogányok) seregeit... Az ilyen
hangulatban pedig fanatikusoknál könnyen kifejelődhettek olyan
nézetek, hogy az istentelen keresztények meggyilkolása nem is bűn,
hanem Istennek tetsző áldozat, s ha meg volt még a babonára való
hajlam is, akkor különösen bizonyos misztikus képzetek hatása
alatt megélhette még a vérgyilkosság fattyúhajtását is.
Ámde,
ha megengednők is, hogy mindez alkalmas lehetett, vagy lehetne arra,
hogy egyes kereszténygyűlölő, tudatlan s babonára hajló
zsidókat fanatizáljon, s felébressze bennük a vérgyilkosság
gondolatát: e förtelem még sem írható a Talmud, vagy a
rabbinikus irodalom rovására, mert ennek voltaképpen az illető
eltévelyedett zsidó tudatlansága és babonás fanatizmusa volna az
oka." [58]
Az
összes pápai bullák határozottan a vérvád ellen nyilatkoztak,
és minden esetben a legmagasabb keresztény egyházi tekintély
részéről védték meg a zsidókat. Viszont tény az is, hogy a
középkor végén 1760-ban egy zsidó szekta - a frankisták -, mely
rohamosan terjedt Lengyelország és Besszarábia zsidósága között,
hirdette meg a talmudista rabbikkal szemben a rituális gyilkosság
vádját. A frankisták, - Frank Jakab zsidó szektáriánus vezér
követői - III. Ágoston lengyel király engedélyével bizonyítani
akarták a talmudista rabbikkal szemben, hogy a talmudista zsidóknál
szokásban van a keresztény vér használata. 1759. július 16-án a
lembergi katedrálisban kezdődött meg a disputa, Mikulski kanokok,
apostoli adminisztrátor ellenőrzése alatt. A frankisták közül
csak tíz rabbi jelent meg, a talmudisták közül pedig mintegy 40.
„Hogy
milyen alacsony fokon állott ezeknek a rabbiknak a műveltsége -
írja Huber Lipót - mutatja az is, hogy az ország nyelvén nem
tudtak beszélni... Tudatlanságuk még azt a szemrehányást sem
volt képes visszautasítani, hogy a Talmud követeli a keresztény
vér használatát." [59]
A
minden „antiszemitizmustól" mentes nagy magyar teológus és
hebrológus, aki bátran kiállt a zsidóság védelmében,
tulajdonképpen rátapintott a tiszaeszlári ügy elevenjére is.
A
zsidóság szent könyveiben valóban sehol sem fedezhető fel a
vérvád. Az Új-Szövetségben sem lehet nyomát találni a
kereszténység szektainak, az ördögűzőknek, flagellánsoknak,
vagy azoknak a szerzeteseknek, akik befalazták Ubrik Borbálát. A
kereszténység azonban soha sem tagadta, hogy ilyen szekták voltak
és vannak minden felekezeten belül. Ezért feltehető, hogy a zsidó
valláson - különösképpen a chasszidim szektán - belül
akadhattak Scharf József-szerű fanatikusok.
Mert
nézzük csak, milyen sötét, embertelen babonák éltek azon a
chasszidim szektán belül, amelyből a Tiszaeszlárra átszivárgott
sakterjelölt, Scharf József is tartozott.
A
chasszidizmus három fő elve a vak hit és föltétlen engedelmesség
a caddik (csodarabbi) iránt, az Istennel való egyesülés és a
bátorság. A chasszideusnak minden tudomány, mint hiú és
haszontalan s mint egyenesen a lelke üdvére káros, meg van tiltva.
Tehát bűn s a lélek bemocskolása a gójok világi ismereteinek
elsajátítása, sőt olyan könyvek olvasása is, amelyek nem héber
betűkkel vannak írva. [60]
A
chasszidizmus a modern totalitarizmus példája és előfutárja. A
caddik feltétlenül uralkodik híveinek minden gondolatán,
érzelmén, szándékán. Megbocsáthatja minden ember bűnét, mert
ő az Isten helyettese. A chasszideus meg van győződve róla, hogy
amilyen arányban kényelmet szerez a caddiknak, olyan arányban
teszi magát kedvessé Isten előtt. A caddik a legfelsőbb
folyamodású bíró is, sőt törvény és jog felett álló
úr. [61]
Szörnyű
babonák nőnek ebben a chasszidim környezetben. Aki a caddik után
hátramaradt inget felhúzza magára, annak megbocsáttatik az
elkövetett gyilkosság bűne. Aki a nadrágját viseli, megtisztult
az elkövetett vérfertőzés bűnétől. A caddik sapkája óv a
kevélység ellen, tefilinje a szemérmetlenség ellen.
Az
Istennel való egyesülést nem lehet nyomott hangulatban elérni.
Ezért a chasszideus kötelessége magát szeszesitalok élvezetével
is felbátorítani. A chasszideus bátor, tehát dacolhat mindennel,
ami a caddik, a csodarabbi akaratával ellenkezik. [62]
A
legirtózatosabb babonaság, tudatlanság virágzik a chasszidim
szektában. A zsidó Jost Izsák (1860) nyíltan megállapítja, hogy
vastag babona, tudatlanság, társadalom iránti közömbösség,
civódás, felekezetükhöz nem tartozók iránti gyűlölség,
bosszúvágy, lustaság és hivalkodás, a külsőnek teljes
elhanyagolása, iszákosság és érzékiség jellemzi e rajongókat;
ami pedig a caddikokat illeti, azok egyrészt önző haszonlesésük
következtében, másrészt tudomány és műveltséghiányuk miatt
képtelenek alattvalóikat süllyedő állapotukból kiemelni. [63]
„Mindezek
után - írja Huber Lipót könyvének 347. oldalán, - a katolikus
Bonaventura Mayer múlt századbeli orientalista és a zsidóságnak
különben jóindulatú ismertetője, a chasszideus zsidóságot az
emberiség legtudatlanabb, legműveletlenebb, legbabonásabb és
legdurvább osztályaihoz tartozónak mondja, akik 'az Istenség'
iránti kötelességeiket a legpontosabban teljesítik ugyan, de
embertársaik iránti kötelességeikkel nem sokat törődnek, mert
olyan dolgokat engednek meg maguknak, melyekből kitűnik, hogy a
lelkiismeretességet csak nagyon alárendelt kérdésnek tekintik,
mert hazudnak, lopnak, csalnak, sőt minden lelkiismeretfurdalás
nélkül gyilkolnak is és emellett több helyütt rabjai az
iszákosságnak is." [64]
Azonban
a magyar nyomozati és bírói eljárásban egy szóban, utalásban
sem lehet felfedezni, hogy a keresztény kultúrállam bármely
legkisebb hivatalnoka vagy újságírója, hitelt adott volna a
vérvádnak. Az egyes ember, Scharf József egyéni bűnével szemben
azonban a zsidóság kollektíven állt a sakterek védelmére.
Politikai erőpróbára használta fel a szerencsétlen esetet, és
ebben az erőpróbában a keresztény jogállam alulmaradt, mert
akkor már idegen gyarmat volt.
Szávay
Gyula a lelkes liberális és zsidóbarát költő a tiszaeszlári
napokban megrázó szavakkal fejezte ki a magyarság megrendülését:
„Miért az általános síkraszállás,
Mikor nincs általános támadás?
Ha egy ember feljajdul népetektől,
Őt megbosszulni mért jön annyi más?
Vigyázzatok, mert egyszer összehozza
A más tábort is szenvedélye majd,
Tudhatjátok, hogy az megsemmisíthet,
S ti győzelmet nem bírtok venni rajt!
Min függtök össze ti a sakterekkel?
Sorsuk oly módon miért érdekel?
Talán a bűnöst, ha zsidó, ezentúl
Miattatok már büntetni se kell?
Azért van a vallási türelem, hogy
Gazoknak rajta kibúvó legyen,
Hogy saját arcát azzal eltakarva
Arcunkba másszék egy-egy szemtelen?" [65]
„Úgyszólván
egyik napról a másikra szorította el a magyarság lélegzetét
annak a zsidóságnak szörnyű szolidaritása, amelyet alig másfél
évtized előtt emelt ki jóindulatú leereszkedéssel a
jogtalanságból. És amikor megpróbálta lezárni ezt a
lidércnyomást, magyar mivoltában szembe találja magát a magyar
kormánnyal és a magyar karhatalommal. Tiszaeszlár óta szabad az
út a zsidó hatalmi törekvések számára " - írja a magyar
újságírás nagy mártírja. [66]
Csaknem
egy évi vizsgálat, izgalom, országos felháborodás és
terrorisztikus sajtóhadjárat után 1883-ban az egész világsajtó
jelenlétében kezdődött meg a főtárgyalás a nyíregyházi
vármegyeháza közgyűlési termében, Korniss Ferenc törvényszéki
tanácselnök vezetése alatt.
Korniss
Ferenc a független magyar bíró örökre ideálisnak mondható
típusa volt és maradt. Megvesztegethetetlen úr, aki 4000 hold
földdel, tehát valóban teljes függetlenséggel rendelkezett.
Világlapok - többek között a New York Times tudósítása szerint
is - olyan pártatlansággal, nagyvonalúsággal vezette a
tárgyalást, hogy egész Európa és az Egyesült Államok
csodálattal adózott Korniss Ferencnek.
Korniss
a vérvádtól, az állítólagos rituális gyilkosságról még csak
kérdéseket sem engedett feltenni. Ő egyszerűen a gyilkosokat
kereste, a gyilkosság tényét akarta megállapítani. És tanúk
vallomásából, közvetett és közvetlen bizonyítékok sorozatából
magának a gyilkosságnak ténye bizonyítva volt.
1833
augusztusának elején a tiszaeszlári sakterek ügye ítélet előtt
állott. Ekkor történt, hogy a Nyíregyházától néhány
kilométerre levő téglási Dégenfeld kastély ura, gróf Dégenfeld
József barátságos vacsorára invitálta a nyíregyházi
törvényszék elnökét. Korniss Ferenc gyanútlanul kocsikázott ki
a régi baráthoz. S akkor, a téglási Dégenfeld kastélyban szembe
találta magát egy váratlan vendéggel: gróf Tisza Kálmánnal, a
liberális Magyarország példátlan hatalmú miniszterelnökével.
A
vendégek vacsorához ültek. A szobalányok felhordták az ételeket,
s Tisza Kálmán csak úgy a vacsora végén kérdezte meg:
-
Nos, Elnök úr, mit gondol: bűnösök az eszlári sakterek?
Korniss
Ferenc gondolkodás nélkül felelte:
-
Meggyőződésem szerint: - bűnösök!
-
És mi a véleménye a két szavazó bírónak? - kérdezte a
miniszterelnök.
-
Az egyik szavazóbíró ugyanazt mondja, mint én: bűnösök! A
másik még ingadozik! - hangzott Korniss Ferenc válasza.
És
akkor - Istóczy Győző feljegyzései szerint - Tisza Kálmán azt
mondotta Korniss Ferencnek:
-
Nézze, Elnök úr! Holnap, holnapután, vagy bármikor, Ön
kihirdetheti a halálos ítéletet az eszlári sakterek fölött. Én
nem akarom befolyásolni Önt. Csak annyit adok tudomására, hogy a
bécsi Rotschild bárók Őfelségével is közölték: amennyiben a
nyíregyházi ítélet elítélő lesz, akkor nem csinálják meg a
60 millió forintos rente-konverziót. Ez esetben a monarchia, de
mindenesetre Magyarország csődbe megy. A forint elértéktelenedik.
A nemzetiségek fellázadnak. Akarja ezt a felelősséget vállalni
Elnök úr? [67]
Korniss
Ferenc az a magyar volt, aki szentül hitte: fiat justicia, pereat
mundus (Legyen igazság és vesszen a világ). És ott a téglási
kastélyban megrendült. Salus rei publicae? Az állam üdve?
Pár
nap múlva a nyíregyházi törvényszék elnöki székéből
kihirdette a sakterek fölött a felmentő ítéletet. A koronatanút,
az akkor már 15 éves Scharf Móricot nem eskették meg, az ingadozó
szavazóbírót az ítélethirdetés előtt leváltották.
És
Korniss Ferencnek ez volt az utolsó ítélete. Soha többé nem ült
bírói székbe. Soha többé nem hirdetett ítéletet sem gyatra
tyúktolvaj, sem komoly bűnöző fölött.
A
Szent István-i magyar állam és a magyar jogszolgáltatás alatt
ekkor rendült meg a föld. Bármi is volt, vagy tett légyen
Tiszaeszlár, a Szent István-i magyar birodalom akkor bukott el
belülről, amidőn a rentekonverzióért magára hagyott egy árva
kis magyar libapásztorlányt: Solymosi Esztert. Akkor halt meg a
liberális Magyarország, midőn nem azt mondta: fiat justicia!
(Legyen igazság), hanem midőn azt hitte, hogy a salus rei publicae,
az államérdek a végső és legnagyobb megoldást jelenti.
„Megöltek egy kis libapásztort,
Égre kiált a régi vád,
Úgy ölték meg Solymosi Esztert,
Mint egy tokos, pihés libát!"
-
írta ötven évvel később Erdélyi József, akit ezért két heti
fogházra ítélt a budapesti törvényszék, felekezeti izgatás
miatt. Rónai Mihály András, a jelenlegi bolseviki rendszer élírója
pedig örök időre kiutasította az irodalomból!
Ezt
a tokos, pihés magyar szüzet magára hagyta a liberális, alkuvó
Magyarország. Mint talán Jeanne d'Arc, a francia felszabadulás
hősnője, úgy Solymosi Eszter, aki épp úgy 14 éves volt, mint
Jeanne d'Arc, - a magyar szabadság legszebb, legnemesebb szimbóluma.
|
Mert
hiszen, midőn őt és az ő igazságát magára hagyta a
tiszakálmáni liberális és úri Magyarország, akkor kezdődött
meg a magyar tragédia, az egekig csapó országhódítás. Az út
Tiszaeszlártól egyenesen vitt Samuelly Tibor kalocsai, bajai
kivégzőoszlopához. A bolsevista hóhérok most már a leninizmus
és az átvett hatalom gőgjével mondták, hogy a gyilkolás, a
terror: salus rei publicae! Az ország akkor halt meg, amikor
megölték benne a jogot, a keresztényi igazságszolgáltatást,
amikor Solymosi Eszter emberi jogát eladták Rotschildnak,
Sztálinnak, Samuellynek vagy Rákosi Mátyásnak.
1883-ban
történt meg először, hogy a tüntető magyar munkásság és a
pesti polgárság ellen a Scharf Móricok érdekében rendelték
szuronyrohamra a magyar honvédeket. 1883-ban, a tiszaeszlári ítélet
után indultak útra a Cunard Line és a Norddeutsche Lloyd
kivándorló hajói, hogy két-három millió magyart vigyenek
Amerikába. Magyarokat, akik a tiszaeszlári ítélet után döbbentek
rá, hogy nincs joguk, nincs igazságuk saját hazájukban. [68]
Ezért
így maradt mindörökké Solymosi Eszter, a kis tiszaeszlári
proletárlány a mi új Magyarországunk szimbóluma. Ő a mi Jeanne
d'Arcunk, s ha a magára hagyott, elárvult magyar vérre, a szűz
kislány életáldozatára gondolunk, akkor újra halljuk - a
Töreky-féle tárgyalóteremből, vagy a vasfüggöny mögül
Erdélyi József halhatatlan sorait:
„Beh piros vagy, Solymosi Eszter vére,
Beh meleg!
Hajnalt festek a magyar égre
És felkelő napot veled,
Hogy ne hulljon hiába vérünk
S emléked árva hajadon
Solymosi Eszter árva népét
Ébressze bátran, szabadon."
Lábjegyzetek
55.
Csak az 1882-es törvény szervezte meg.
56
Huber Lipót: Zsidóság és kereszténység. 507. oldal.
57.
U. o. 534. oldal.
58.
Huber Lipót: Zsidóság és kereszténység. 551-552. oldal.
59.
Huber Lipót: Újkori és modern zsidók Jézus Krisztusról és a
kereszténységről. 355. oldal.
60.
Huber Lipót: Zsidóság és kereszténység. 333. oldal.
61.
U. o. 340. oldal.
62.
Széfer-ha middót 3. 8. és 22 paragrafus.
63.
I. M. Jost. Geschichte des Judentums und seiner Sekten Dritte
Abteilung i. d. m. 191. oldal.
64.
Bon. Mayer: Die Juden unserer Zeit. Regensburg 1842, 1112 oldal.
65.
Függetlenség 1883 augusztus 6. Szávay Gyula: Ítélet után.
Közölve: Vitéz dr. Kolosváry Borcsa Mihály: A zsidókérdés
magyarországi irodalma című könyvében. 36. oldal. Stádium
kiadás.
66.
U. o. 37. oldal.
67.
Istóczy Győző: 12 röpirat.
68.
Nemcsak az emigrációban elhunyt kiváló magyar írónő, Megyery
EIla, Megyery Géza a tiszaeszlári per bírájának leánya és
Korniss Ferenc törvényszéki tanácselnök unokája szolgáltatott
adatokat ehhez a fejezethez. A pittsburghi Magyarságban 1962-ben
jelent meg Beatulianus cikke Russu Gyuláról, a tiszaeszlári, per
egyik szavazóbírájáról, aki az ítélet kihirdetése után
lemondott, visszavonult, soha nem nyitotta szóra a száját, s mint
egy trappista barát a némasággal tiltakozott a tiszaeszlári per
ellen.
Ajánlott
olvasmányok:
Tiltakozás
a tiszaeszlári gyilkosság kapcsán kiadott egyházfői nyilatkozat
ellen
2012.04.24 (GMT+2)
2012.04.24 (GMT+2)
Tiltakozás a
tiszaeszlári gyilkosság kapcsán kiadott egyházfői nyilatkozat
ellen
Kapcsolódó: "Egyházaink"
(egy zsidó, egy besúgó és egy filoszemita vezetésével) a
magyargyilkos metélteket védelmezik
A
keresztény hívek tiltakozó nyilatkozata
A
katolikus, református és evangélikus hívek állásfoglalása a
tiszaeszlári vérvád parlamenti szóba hozása miatti egyházfői
tiltakozás ellen
Egyház
híveiként, általános, királyi papság szerinti szolgálatunk
kötelez minket arra, hogy szót emeljünk az egyházfői
gyűlöletkeltés ellen. Ezért utasítjuk el, hogy a nemrégiben a
Országház falai között elhangzó képviselői felszólalásban
felidézett tiszaeszlári vérvád ellen tiltakoztak egyházaink
vezetői. Az indulatkeltés egyedüli eszköze nem maga, a nevezett
parlamenti felszólalás, csakis annak elítélése lehet. („Ne
ítéljetek látszat szerint, hanem igazságosan ítéljetek!”
János 7;24)
Ebben a
helyzetben is emlékeztetnünk kell Krisztus tanítására: "Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat!" Az ilyen, ártatlanul üldözött
vértanúkat, (amilyen feltehetően a kis Eszter is volt), nemcsak
Jézus vette védelmébe, hanem az Egyház is boldoggá és szentté
avatta egykoron. Ezért hitünk, emberségünk semmilyen körülmények
között nem fér össze Solymosi Eszter gyanús körülmények
közötti halála feletti szemet hunyással. Az esetről való
történelmi megemlékezés, és kutatás, sőt egy ilyen
koncepciógyanús per újrafelvételének követelése sem lehet
antiszemitizmus, vagy a vallási közösségek, népcsoportok elleni
gyűlöletkeltés. Ezzel szemben a "vérvád" miatti
egyházfői tiltakozó nyilatkozat nagyon is alkalmas a magyar nép
elleni gyűlöletkeltésre!
Aggasztónak
találjuk, hogy a gyűlöletkeltő egyházfői tiltakozó nyilatkozat
nyilvános, lovat adva ezzel a nemzetünket hónapok óta
igazságtalanul becsmérlő ellenségeink alá. Különösen
hiteltelen ez épp azon egyházi vezetőink részéről, akik nem
voltak-, és ma sem hajlandók az egyházon belüli átvilágításra,
elszámoltatásra, a keresztény közösség szenvedéseiért felelős
ügynökök leleplezésére, és a méltányos igazságtételre.
(„Vesd ki előbb saját szemedből a gerendát, azután testvéred
szeméből a szálkát.” Máté 7;5) A magyar törvényhozásnak, a
politikai közbeszédet meghatározó képviselőknek, s a
politikusoknak fokozott felelősségük van a gyűlöletkeltéssel
való szembeszállásban, ezért kérünk felelős személyiségeket
is nyilatkozatunk aláírására. A Szentlélektől kapott joguk és
kötelességük felhívni nemzetünk figyelmét ország-hódító
ellenségeink módszereire. Az ez ellen tett egyházfői nyilatkozat
által keltett gyűlöletet elutasítva, együtt hívunk mindenkit a
szeretet és az igazságosság krisztusi parancsának követésére
és hirdetésére, az igazi emberi értékek alapján.
Budapest,
2012. április 22.
Tarnóczy
Szabolcs
Israel
Shamir’s “Bloodcurdling Libel” in Hungarian
Vérfagyasztó
vád
A nyári hőség
nagy próbatétel az emberiség léghűtő berendezéssel nem
rendelkező részére. Amikor a hőmérők felszöknek a felső
negyvenesbe (vagy a három számjegyű tartományba a Fahrenheit
hívek esetében) az emberiség lelassul és vizes, vagy árnyékos
helyeken keresi a megváltást. Gyermekes családok elmennek a
tengerpartra, előkelő párok pedig a hegyeket járják.
Azonban a kellemetlen izzadás és kényelmetlenség elleni
legkifinomultabb védekezést a felfedező hajlamú japánok találták
ki. A legforróbb nyári éjszakákon összejönnek, és vérfagyasztó
rémtörténeteket mesélnek, amelyek megfagyasztják a gerincüket,
és selymes, sima bőrüket lúdbőrössé teszik. Júliusban a
tokyoi mozik a rémfilmeket kedvelik, kezdve a kísértetek tömegét
mozgósító Kwaidan-tól a New Yorkon bosszút álló Godzilláig.
Az efféle filmek után a japánok könnyedén megmérkőznek a
fullasztó hőséggel.
Ezen a nyáron
David Aranovich követte a japán példát a „The Observer” c.
brit hetilapban. Annak érdekében, hogy megfagyassza a vért az
angol olvasóiban, a „vérvádat” vette elő, ezt a visszatérő
történetet arról, hogy zsidók keresztény gyermekeket rabolnak
el, megölik őket és „a vérüket felhasználják a titkos
szertartásaikban. Efféle mesék özönével rendelkezünk a 12.,
13. századi Angliában, és rengeteg zsidó vesztette emiatt az
életét” – írta. „Mit keres a vérvád az olvasott,
tekintélyes egyiptomi lapban, az Al-Ahramban, a szíriai védelmi
miniszter könyvében, és különböző palesztinai mecsetekből a
rádión közvetített prédikációkban?” – kérdezi Aaranovich.
Elmagyarázza, hogy a „szóban forgó vád az 1840-es damaszkuszi
eset, amelyben néhány zsidó (köztük David Harrari) „bevallotta”
– a kínzások hatására – az ottomán hatóságoknak, hogy
elraboltak egy papot és kifolyatták a vérét.”
A damaszkuszi pap
nem igazán volt már gyerek, de ez nem fékezte meg Aaranovichot. Ő
semmit sem tud az esetről, de ez sem állítja őt le. Ő egyszerűen
TUDJA, hogy egy zsidónak ártatlannak kell lennie.
Aaranovich nincs egyedül. A svédországi Jackie Yakubovski és
társainak a tömege, New Yorktól Moszkváig emlékezteti az
olvasóikat a damaszkuszi bűnökre. Ha az ember elindítja az
Internet keresőt, bőségesen találkozik ezzel a kifejezéssel,
valahányszor egy zsidó írástudót boldogtalanná tesz egy zsidó
elleni vád, legyen az Marc Rich, aki milliókkal lépett meg az
adóhatóság elől, vagy Soros György, aki tönkretette Malaysiát,
vagy Ariel Sharon, akit tömeggyilkossággal vádolnak egy belga
bíróság előtt, vagy Muhammad ad-Durra, akit TV nézők milliói
előtt lőttek le, mindez mindig egy „vérvád” eset. Ennek már
nem kell gyermekekhez és vérhez tapadnia. Bármi, ami a zsidóknak
nem teszik, az „antiszemitizmus”. Valahányszor egy igazán
kellemetlen vád kerül napfényre, akkor a legjobb védekezés, hogy
az egek felé forgatjuk a szemeinket és kijelentjük, hogy ez
„vérvád”. Így, amikor Izraelt mindenki elítélte a jenini
tömegmészárlás miatt, és Shimon Peres semmit sem tudott mondani,
hogy igazolja, vagy elködösítse, akkor egyszerűen „vérvádnak”
nevezte a vádat.
A
„Vérvád” a zsidók csatakiáltása, mint a franciáknak a
„Montjoie St Denis”, vagy
az angol lovagoknak a „St. George for merry England”. Bármikor
veszik elő, a zsidók a tettek mezejére lépnek, a nemzsidókat
pedig elrettenti és elhallgattatja a vád.
Amikor a megölt
palesztin gyermekek száma már százakra rúgott és kezdte magára
vonni a nemzetközi szervezetek figyelmét, akkor hirtelen
előkotorták a vérvád szellemét, mint a gyilkosok utolsó
mentségét. Az segített, noha az izraeli titkos szolgálatnak, a
Shabaknak a vezetőjét fő műsoridőben kérdezték meg egy TV
beszélgetésben, hogy miért ölnek meg az izraeli katonák minden
ok nélkül annyi gyermeket.
A megrémítő
kifejezés engedetlen zsidók ellen is használható. Edward Herman,
a „Manufacturing Consent” (Konszenzus Gyártás) szerzője arról
írt, hogy „az USA-ban lévő nagyhatalmú Izrael párti
érdekcsoport úgy mozdítja elő az izraeli érdekeket, hogy
erőszakosan követeli az amerikai segítséget és védelmet Izrael
számára, sőt, jelenleg az Irak elleni háború mellett gyakorol
nyomást, ami megint csak izraeli érdekeket fog szolgálni. Ugyanaz
érdekcsoport nem csak segítette a média viták mederben tartását,
és a kongresszust „Izrael által megszállt területté”
alakította át, hanem arról is gondoskodott, hogy számos „kettős
kötődésű” tisztviselő stratégiai döntéshozói állásokat
foglaljon el a Bush kormányzatban …”, - nos, akkor egy amerikai
zsidó filmgyáros, David Rubinson, írt nekem, és Herman szavait
„kifejezett vérvádnak” nevezte. Amikor én utaltam a megölt
palesztin gyermekekre, azt a Jerusalem Post, ez a Conrad Black által
kiadott szélsőjobboldali napilap, „vérvádnak” nevezte.
Az elriasztó
címkének az értékét (az „antiszemitizmussal” és a „Cion
Bölcseivel” együtt) a gyakori és célzatos használat
valamelyest leszállította már, de még mindig hatékony. Ön sosem
tudott arra gondolni, hogy talán lehet valami igazság a
„vérvádban”, azaz gyermekek szertartásos megölésében? Vagy
mégis?
Legutóbb a
vérvádat az Observer szellőztette meg, az a hetilap, amely közölte
Aaranovichot. Íme, itt az újságcikk:
Martin Bright
és Paul Harris
A „torzó
fiút” feláldozták
A fiút, akinek
megcsonkított torzóját a Temzében sodródva találták meg,
rabszolgaként hozták Britanniába és feláldozták egy afrikai
„vallásos” szertartás során a célból, hogy jó szerencsét
hozzon a gyilkosainak.
A fiún –
akit tavaly szeptemberben találtak meg levágott fejjel és
végtagokkal, narancsszínű nadrágban – elvégzett genetikai
vizsgálatok nyugat-afrikai származásra utaltak. A gyomor tartalom
további vizsgálata és a csontok vegyelemzése azt mutatja, hogy a
négy és hét év közötti gyermek, akit a rendőrség Ádámnak
nevezett el, nem nevelkedhetett Londonban. A nyomozók most azon a
feltevésen dolgoznak, hogy a gyereket rabszolgaként vették meg
Nyugat-Afrikában, és kifejezetten azért csempészték be
Britanniába, hogy megöljék.
Az afrikai
vallásoknak a rendőrség által megkérdezett szakértői azt
gondolják, hogy Ádámot Nigéria második legnagyobb nemzetisége,
a yoruba nép 400 „Orisha”-jának, ős-istenének áldozták föl.
Oshun, a Yoruba folyó egyik istennője van kapcsolatban a narancs
színnel, amilyen Ádám nadrágja volt, amelyet a megölése után
24 órával húztak rá a szertartás groteszk kiegészítéseként.
A ruhájának
az elemzése alapján a rendőrség azt hiszi, hogy Ádám
Németországból érkezett Londonba. Az ő sorsa megrendítette
Britannia nyugat-afrikai közösségét. Az Afrikai Karibi
Fejlesztési Társaság elnökhelyettese, Temi Olusanya mondta: „Ezt
a bűnt nem tűrhetik az afrikai vallások. A gyilkosság
gyilkosság.”
Mostanra Önök
már visszanyerték a lélegzetüket. Ellazultak. Igen, a feketék
azok, akik szertartásos gyilkosságokat követnek el, nem a zsidók.
Kit érdekel? Raymond Chandler „Viszontlátásra Kedvesem” c.
könyvében egy tudósító betoppan egy tetthelyre, amely szó
szerint úszik a vérben és megtudja a rendőrtől, hogy a
feldarabolást harlemiek követték el, felkiált: „ó, az ördögbe,
pofára esés”, és tovahajt. Valamilyen okból a szertartásos
gyilkosság feketék elleni vádját nem nevezik „Vérvádnak”,
ugyanúgy, ahogy a feketék és örmények elleni népirtást sem
„Holokausztnak”.
„Ha
a pelesztinok feketék volnának, Izrael az USA által vezetett
gazdasági büntetéseknek alávetett pária állam volna” – írta
a The Observer egy szerkesztőségi cikkben a második Intifáda
kitörése után.
Hát nem! Ha a
palesztinok feketék volnának (csak néhányan azok), a
rabszolgaságot újra bevezetnék az Egyesült Államokban, és a
nagy zsidó bölcs, Maimonides igéjét: „A feketék alacsonyabb
rendűek”2, aranyba vésnék az USA dolláron. Tény,
hogy az afroamerikai „Izrael”, azaz Libéria, a 160 éves
fennállása alatt kevesebb amerikai segítséget kapott, mint a
zsidó „Libéria”, azaz Izrael, egy hónapban.
Miért van az,
hogy a feketék megvádolását szertartásos gyilkossággal olyan
könnyedén fogadják, miközben a zsidók megvádolása
lelkiismereti háborgást vált ki? Tudunk-e a zsidók elleni váddal
ugyanolyan céltudatos, befolyásmentes és üzletszerű módon
foglalkozni, mint a The Observer és a Scotland Yard foglalkozik a
feketék elleni hasonló váddal? Mert ha nem, akkor a mi
önmagunkról kinyilatkoztatott rasszizmus ellenességünk fabatkát
sem ér.
A zsidók szívesen
címkéznek a vérváddal. A zsidó írástudók szokása, hogy a
palesztin anyákat azzal vádolják, hogy rituálisan feláldozzák a
gyerekeiket azáltal, hogy kiteszik őket az izraeli katonák
igazolható dühének. Egy cikkben, amelynek címe „Gyerek áldozat,
palesztin stílus”, egy bizonyos Reuven Koret jegyzi meg
(Capitalism Magazine, November 13, 2002), hogy „a palesztinok
politikájuk részeként, mintegy szent szertartásként, elkezdték
feláldozni a saját fiaikat és lányaikat”.3 A
„Jerusalem Post” írt olyan palesztin „szülőkről és
vezetőkről, akik büszkén küldik a gyerekeiket Izrael elleni
támadásokban meghalni, és felhasználják őket izraeli gyerekek
megtámadására is”.4 Az egyedülállóan
rosszindulatú Cynthia Ozick a következőt írta: „A
legeredetibben barbár palesztin társadalmi felfedezés, amely
túllép minden más elképzelhető újdonságon az, hogy gyerekeket
toboroznak a célból, hogy az elérhető, legforgalmasabb helyeken
annyi zsidót öljenek meg, amennyit csak lehet.” Valamiféle okok
miatt gyakorlatilag egyetlen zsidó olvasó5 sem írt semmi olyat
ezekkel az írásokkal kapcsolatban, mint ahogy David Rubinson
tiltakozott mind Herman, mind az én tanulmányom ellen, és nem
tiltakozott sem a „vérvád”, sem egy egész közösség nagybani
megvádolása ellen, amit gyalázatosan használnak a gyűlölet
terjesztésére és a faji gyűlölködés felszítására egészen a
gyilkosságig és tömegmészárlásig,. Úgy látszik, hogy teljesen
rendjén való egész közösségeket megvádolni, mindaddig, míg az
nem zsidó közösség. A „vérvád” is rendben van, ha a zsidók
nem vádlottak, hanem vádlók.
Azonban a zsidó
(nem palesztin) rituális gyermekgyilkosságokkal kapcsolatban az
volt a közmeggyőződés, hogy az széles körben elterjedt és
állandósult volt. A régi Zsidó Enciklopédia (Jewish
Encyclopaedia, III. kötet 266.) a következő eseteket sorolja föl,
kezdve William of Norwich-csal: 5 másik eset a 12. sz.-ban, 15 a
13.-ban, 10 a 14.-ben, 16 a 15.-ben, 13 a 16.-ban, 8 a 17.-ben, 15 a
18.-ban és 39 a 19.-ben, pont 1900-ig (összesen 113). Volt még
néhány más eset a 20. században.6 Mi a magyarázata ennek a
hitnek? Egy világméretű, századokon átívelő összeesküvésről
volna szó, csak azért, hogy ártatlan zsidókat égbekiáltó bűnbe
keverjem, vagy volt bűntény a vádak mögött?
II.
Ezt a kérdést a
jeruzsálemi Héber Egyetem félelmet nem ismerő professzora, Israel
Yuval vállalta föl héberül elérhető, gondolatébresztő
munkájában. Úgy volt, hogy az angol fordítása néhány évvel
ezelőtt megjelenik a California University Press-nél, de különböző
okok miatt ez még nem történt meg. Bizonyára csak véletlen
egybeesés, hogy néhány amerikai zsidó tudós tiltakozott a könyv
kiadása ellen, és felszólított arra, hogy „törüljék a
köztudatból”.
Yuval tényleges
és cáfolhatatlan gyermekgyilkosságokat fedezett fel, túl a
„vérvádon”. Az első keresztes hadjárat alatt a türelmetlen
nép megpróbálta erőszakkal megkeresztelni a zsidókat Rein
Valley-ben, hogy megmentse a lelküket a gyűlölet sátán
vallásától, ahogy azt ők látták. Az ő megkereszteléssel
szembeni ellenállásukat a Sátánhoz való konok ragaszkodásnak
tekintették: a jelenkor előtti emberek számára a mi vallási
közömbösségünk elfogadhatatlan volt. Ők közvetlen kapcsolatot
láttak a hit és a viselkedés között, és szükségét érezték
a közös imádkozásnak és az egyesítő szentáldozásnak. Egy
zsidó, aki állandó jelleggel egy keresztény országban lakott,
nagyon bonyolult helyzetet teremtett: ő mentes volt a felebaráti
szeretet kötelességétől és emiatt módja volt rá (és gyakran
meg is tette), hogy antiszociálisan viselkedjék, például
uzsorával és boszorkánysággal foglalkozott. A keresztényeket
nagyon aggasztotta a keresztények átkozásának jól ismert zsidó
szokása. A zsidók naponta kérték az Istent, hogy ölje meg, tegye
tönkre, alázza meg, irtsa ki, becstelenítse meg, húzza karóba a
keresztényeket, küldjön rájuk éhínséget, hogy hirdesse meg az
Isteni Bosszúállást, hogy az Isten palástját a keresztények
vére borítsa. Israel Yuval könyve szép válogatást kínál az
olvasónak a vérfagyasztó átkokból.
A keresztesek nem
voltak rasszisták. Nem gondolták, hogy a zsidók javíthatatlanul
gonoszak. Ők is féltek az átkoktól, legalább úgy, mint a
zsidók. (A mai Izraelben az átkozódás börtönnel sújtható
bűntett.) A valóságban az akkori zsidók és keresztények számára
az átkok nem csak ostoba sértések voltak, hanem hatékony
varázsfegyverek. Ők a zsidóknak kiutasítást vagy a megtérést
ajánlottak, az általunk a totalitárius szekták híveire
kiszabott, korszerű pszichológiai kezelésnek ezt az ódivatú
megfelelőjét. Ebben az időben keresztelték meg erőszakkal a
skandinávokat és a szlávokat, és emiatt teljesen ésszerű volt,
hogy a keresztény országokban élő zsidókat is megkereszteljék.
Azonban a zsidók nem fogadták könnyedén a kísérletet, hogy
bevezessék őket az új Izraelbe. Valahányszor a megkeresztelés
„veszélye” közvetlenné vált, sokan közülük megölték a
gyerekeiket és öngyilkosok lettek. Ez tagadhatatlan: a korszak
keresztény és zsidó krónikái hosszasan leírják az eseteket, a
zsidók dicsőítve ezt a Waco-jellegű viselkedést, a keresztények
pedig kárhoztatva. Azért ölték meg a gyermekeiket, hogy
megmentsék őket Krisztustól? Nos, nem egészen. Ez is rossz lett
volna, de a valóság még rosszabb volt. A gyilkosságot rituális
mészárlás formájában hajtották végre, amelyet az áldozat
vérének a föláldozása követett, mivel az askenázi zsidók
hittek abban, hogy a kiontott zsidó vérnek olyan varázsereje van,
hogy elő tudja idézni az Isteni Bosszúállást a keresztények
fejére.
Mások az áldozat
vérét jóvátételként használták. Mainzban Yitzhak b. David, a
közösség vezetője a zsinagógába vitte a kis gyermekeit, levágta
őket, a vérüket a boltozatra öntötte és azt mondta: „Az
ártatlan báránynak ez a vére legyen bűneimért az engesztelés.”
Ez két nappal a keresztényekkel való összeütközés után
történt, amikor már elmúlt a veszély.
A gyermekeiket
lemészároló zsidók képe nagyon nagy hatással volt Európa
keresztény népeire. Ezt a viselkedést nem lehetett összeegyeztetni
a keresztény vértanúsággal. A keresztény vértanúk hagyták,
hogy mások öljék meg őket a hitükért, sosem követtek el
öngyilkosságot, és biztosan nem ölték meg sem a saját, sem
mások gyerekét ilyen szándékkal. Ez megerősítette a zsidó
kegyetlenség és könyörtelenség képét. Az évek multával a
gyermekgyilkosságok tényleges körülményei feledésbe merültek,
de a gyermekeket lemészároló zsidók képe belevésődött az
európai mátrixba. (Yuval él Robert Graves tételével, aki az
egyház sok hagyományát régi képek téves olvasatával
magyarázza.) Ez volt tehát a forrása annak a hiedelemnek, hogy a
zsidók keresztény gyermekeket gyilkolnak, holott a valóságban a
zsidók a saját gyermekeiket ölték, írja Yuval professzor.
Valóban, a Vérvád nem sokkal a németországi gyermekgyilkolás
után megjelent. Yuval elszörnyedve beszél ezekről a
vádakról, tökéletesen félreértve a lényeget: egy gyermek
szertartásos megölése az egy gyermek szertartásos megölése. Ha
néhány zsidó elkövette ezt a förtelmes bűnt Mainzban és
Wormsban, más zsidók pedig még 1950-es izraeli történelem
könyvekben is példamutatóként magasztalják ezt a bűntényt,
akkor van-e helye a felháborodásnak és szörnyülködésnek a
hasonló vádak miatt Norwichban, Bloisban, esetleg Damaszkuszban
vagy Kijevben? Ha Yuval azt gondolja, hogy egy zsidó csak zsidó
vért használhat az áldozatbemutatáshoz, hogy felkeltse af
Adonaj-t (Jahve haragját), akkor egyes esetekben az elrabolt
gyermeket körülmetélték, azaz „zsidó gyerekké tették”,
mielőtt megölték.
Engesztelésül
egy bárány vére is megteszi.
A számtalan
középkori történet zsidókról, akik megölték a gyerekeiket,
mert betértek egy templomba, vagy a kikeresztelkedést fontolgatták,
nem okoz meglepetést. Szülők és rokonok teljes gyászt viseltek
az áttértek miatt. A jólelkű Tevye, a tejesember, Sholem Aleichem
daarabjának, a „Hegedűs a Háztetőn”-nek ideális hőse, a 20.
században is meggyászolja megkeresztelt lányát. Élő ember
esetében a gyászszertartás hagyományos varázsmódszer az illető
megölésére. Akik igazán hittek a mágia erejében valószínűleg
meg is haltak tőle, ahogy arról Frazer beszél az ő hatalmas
tangyűjteményében. Ha valaki megkísérel valakit
varázseszközökkel megölni, vajon miért tartaná vissza magát
világiasabb gyilkolástól? Több mint nyolcszáz év alatt száznál
több esetben ítéltek el zsidókat rituális gyilkosság és
véráldozat miatt, amikor a zsidókat bűnösnek találták. Mi azt
gondoljuk, hogy ez egy ésszerű szám, ha vallási mániásokra
gondolunk. Valószínű, hogy minden hasonló nagyságú vallási
csoport kitermel hasonló számú deviánst, mint pl. Gilles de Rais
(Franciaország marsallja a 15. században), vagy „Comore, az
átkozott” (egy 6. századi breton főember). Különös volna, ha
valamennyi eset rágalom volna. A vér varázserejének a hite bele
volt ágyazódva a zsidó gondolkodásba. Vért használtak
engesztelő áldozatul. Valóban, az bárányvér volt, de a mainzi
esetben gyermekvér volt, amit helyette használtak. A keresztény
világban voltak, akik fekete mágiát űztek, és emberáldozatot
végeztek egy elfajzott „keresztény” szertartás keretében. Ők
embervérrel helyettesítették az áldozati bort, azaz Krisztus
vérét, ami a húsvéti bárány vére. Ésszerű akkor arra
gondolni, hogy a zsidók sohasem termeltek ki varázslókat és
boszorkányokat, akik embervért használtak a bűnök eltörlésére,
hogy siettessék a megváltást?
III.
Másrészt
lehetséges, hogy a Kivonulás matzo-jának és a Purim
homentash-ának a kapcsolata a véráldozattal csak egy elterjedt
vélekedés. A véráldozat misztikus gondolatát félreérthették
az egyszerű emberek. Yuval különféle hagyományok és
félreértésük kombinációjával magyarázza. A zsidók teljes
szívükből gyűlölték a kereszténységet és rengeteg
varázsszertartásuk volt a húsvét, a Purim és a kivonulás
idején, amelyek a kereszténység és Krisztus ellen irányultak.
Keresztre erősített bábukat készítettek és elégették, vagy
különféle módon bemocskolták őket. Megszentségtelenítették
az ostyát és gúnyolták a szentáldozást. A „kovász
megsemmisítése” a Kivonulás reggelén a goyok megsemmisítését
jelképezte és mágikusan ahhoz is vezetett, írja Yuval. Esetenként
papokat és apácákat öltek meg. A kivonulás imái telve voltak
keresztényellenes utalásokkal, amelyek közül néhány a mai napot
is megérte, mint a Shepoch Hamatha, egy ima, amely az
Isten bosszuló haragját kéri a goyokra és az Aleinu
Leshabeyah, egy ima, amely Krisztusról és anyjáról a
legszentségtörőbb szavakkal beszél. A keresztények szellemileg
áthidalták ezt a jelenséget, írja Yuval. Ha a zsidók gyűlölik
Krisztust és a keresztényeket, megszentségtelenítik az ostyát és
látták, hogy rituálisan megölik a saját gyermekeiket, akkor
valószínű, hogy mások gyermekeit is megölik Húsvétkor, vagy a
Kivonuláskor - gondolták Yuval szerint a keresztények. Véleménye
szerint, noha az alapvető tények igazak voltak, a következtetés
rossz volt. A zsidók nem használtak vért a matzo-hoz - írja.
Azonban az, hogy a
zsidók vért használtak a matzo-hoz, jobban is megmagyarázható,
mint a kereszténység elleni általános gyűlölettel. A zsidó
kivonulási szertartásban egy kis darab kovásztalan kenyér,
amelyet afikoman-nak hívtak, jelképezte a húsvéti
bárányt. Ezt a széder (előeste) kezdetekor elrejtették. Az ember
el tud képzelni egy misztikust, aki szó szerinti értelemet akarna
adni az afikomannak, mint a húsvéti bárány jelképének. Ezt sok
zsidó állította, aki elhagyta a nyájat, és azt is megjegyezték,
hogy az afikomant titokban és külön sütik. Néhányuk
elmagyarázta, hogy a vért nem közvetlenül tették a tésztába,
hanem elégették, és a hamuját használták vallásos
emlékezésként a Vörös Üsző tisztulásra.
Israel Yuval, egy
hívő zsidó, számára minden vallomás, amelyet egy „áttért”
tesz „gyanús” és „kétséges”, de ez a régóta fennálló
zsidó hagyomány része, hogy hiteltelenítsék a nem zsidó
állításokat. Hasonló volt, amikor az izraeli „új történészek”
legutóbb megerősítették a palesztin tudóstársaik adatait, de
az, hogy ők erősítették meg az 1948-as borzalmakat, nagy hatással
volt a nyugatra, mert a nem zsidó kutatást mindig „gyanúsnak”
és „kétségesnek” minősítették a zsidók uralta
közbeszédben.
A nem
rasszistáknak nincs okuk kételkedni a nem zsidók, vagy volt zsidók
által tett tanúvallomásokban. Ha pedig az áttérőkkel szembeni
kifogás a renegátok önmagukban való visszautasításán alapul,
akkor a „Sötétség Délben” (Arthur Koestler) és a „Tisztelet
Katalóniának” (George Orwell) szerzőinek, sőt magának
Aaranovichnak a tanúságtételét is vissza kell utasítani, mert ők
a kommunista meggyőződésüket másra cserélték.
Az áttértek
tudták, hogy mit mondanak, és ezt Yuval is megerősíti. Például
Norwichban egy áttért elmagyarázta, hogy „a zsidók azt hiszik,
hogy emberi vérontás nélkül nem kaphatják vissza az országukat
és a szabadságukat”. Ez, Yuval szerint, az askenázi felfogásnak,
mely szerint a Bosszú a megváltáshoz vezető út, pontos
értelmezése. „A zsidók ténylegesen hitték, hogy a megváltásuk
a keresztények kiirtásától függ”. Abban hittek, hogy az Isten,
vagy a Messiás végzi majd el a munkát, de elfogadható-e ez a
kifogás alibinek? Én remélem és imádkozom azért, hogy John ölje
meg az ellenségemet, Harryt, és valóban, Harryt holtan találják.
A várakozásom és imám nem szolgálhat-e inkább az ellenem
támasztott gyanú erős okául, semmint alibiként? „Szó se róla!
Ő abban bízott, hogy John fogja megtenni, tehát biztos, hogy nem
tehette ő maga.” Ez felidézi Raymond Chandlernek egy halhatatlan
sorát.8 Az ő magánnyomozója, Marlow, talál egy zsebkendőt a
tetthelyen, megfelelő kezdőbetűkkel. A gyanúsított, egy
jólnevelt fiatal hölgy, bensőséges kapcsolatban az áldozattal,
felháborodva utasítja vissza a gyanút. Marlowe gúnyosam
megszólal: „Ezen a zsebkendőn az ön kezdőbetűi vannak, de ez a
kendő olcsó, szintetikus szantálfa szagot áraszt, ön pedig nem
használna olcsó kölnit. Emellett ön nem tartja a zsebkendőjét
egy férfi párnája alatt. Tehát ennek semmi köze önhöz! - Nem
nagyon mesterkélt?”
IV.
A véráldozat
legutóbbi, nyilvános megvitatása 100 évvel ezelőtt történt.
1911-ben Kijevben (ma Ukrajna fővárosa, akkor az Orosz birodalom
egy jelentős városa). Andrejt, egy egyházi iskola 12 éves
tanulóját kegyetlenül és szokatlan módon gyilkolták meg. 47 seb
volt a testén, a vérét elfolyatták, a száját pedig betömték.
Úgy látszott, hogy a gyilkosságnak rituális jellege volt, mint a
torzó fiú esetében napjaink Angliájában. Tehette egy sátánista,
egy fanatikus, vagy más megszállott személy. Lehet egy ilyen
személy zsidó származású? - Igen. Mozgathatta a gyilkost a zsidó
hit valamilyen sajátos félreértelmezése? Láttuk, hogy a válasz
igen. Ennek ellenére 400 rabbi írt egy levelet a hatóságoknak,
tagadva magát a lehetőségét is egy ilyen gonosztevőnek. Egy
tömeghisztériás roham kettéosztotta Oroszországot a rituális
gyilkosságban hívőkre és nem hívőkre. A liberális média
elfogadta a filoszemita tételt: A zsidók nem ölhetnek! Különösen
nem rituálisan. A cár bölcsen megkérdezte, miképp lehet valaki
annyira biztos, mint a 400 rabbi. Ő a legfontosabb pontra tapintott
rá.
Nincsen olyan
bűntény, amelyre az oroszok, az angolok, az amerikaiak, a franciák
vagy kínaiak, vagy a változatosság kedvéért a keresztények,
moszlimok vagy buddhisták azt mondanák, hogy nemzettársaik, vagy
hittestvéreik azt képtelenek volnának elkövetni. Tudjuk, hogy az
emberi lények képesek a legnagyszerűbb erényekre és a
legalávalóbb bűnökre. Az emberáldozat minden népnél ismert
volt, még a görögöknél (Iphigenia) és a hébereknél (Jephtah)
is. Ennek ellenére a zsidók, akiknek a vallása magában foglalja a
népirtás vallási kötelezettségét (Amalek), a keresztények
átkozásának a vallási kötelességét, akik ténylegesen végeztek
rituális gyermekáldozatokat (noha a sajátjukét), képesek voltak
kezeskedni izraelita társukért: zsidók nem tehetik meg ezt.
A törzsi
összetartásnak ez a rendkívüli foka a zsidókat egy külön
kategóriává tette. Nem nemzetté, nem vallássá, hanem egy
kölcsönös védelmi társulássá.
„Ez
az egész zsidó nép elleni vád”- írták a rabbik. Ez hazugság
volt: csak egyetlen embert vádoltak, majd később ártatlanak
találták. De a fellépésük taktikailag hasznos volt: a zsidók
tömegeit mozgósította New Yorktól Moszkváig Beyliss védelmére.
Oroszországban, Európában és Amerikában a liberális közvélemény
támogatta őket. Egyetlen figyelemre méltó ember, Vaszilij
Roszanov9 - egy nagyszerű magányos farkas, író és vallási
gondolkodó, egyszer már elfeledve, de manapság újra elég
népszerű a szovjet utáni Oroszországban - volt meggyőződve
arról, hogy Andrejt a zsidók ölték meg, bár nem feltétlenül
Beyliss. (Az orosz értelmiség kiközösítette őt.) Őt, a korábbi
szélsőséges filoszemitát (azt tervezte, hogy áttér a zsidó
hitre) rettenetesen érintette a fiatal Andrej szörnyű sorsa, és
indulatba hozta, hogy Beyliss egyik védőjét sem érdekelte a
kegyetlenül meggyilkolt gyerek. Írt egy érdekes emlékiratot10,
amelyben megkísérelte bebizonyítani, hogy a zsidók ténylegesen
végeztek emberáldozatot. Tapogatózott a Cabbalában,
lerajzolta Andrej sebeit, egy csomó vérrel foglakozó verset
idézett az Ótestamentumból, a Talmudból és még az
Újtestamentumból is. A következtetései között utalt arra a
zsidó szokásra, hogy a körülmetélt tagból szopják a vért és
a kegyetlen zsidó (állat)vágási szokásokra (amelyeket most
néhány európai országban betiltottak). Az ő legérdekesebb
meglátása nagyon meglepő volt még egy olyan tévelygő keresztény
esetében is, mint ő volt: arra a következtésre jutott, hogy a
régi, bibliai judaizmus, a kereszténység előfutára, ismerte és
gyakorolta az emberáldozatot. Egyébként, érvelt, Krisztus nem
ajánlotta volna fel magát, mint a legmagasabb szintű áldozatot.
Roszanov Izaiás 53-ban (átszúrták a vétkeinkért, stb.) nem
Krisztus szenvedésének a megjövendölését látta, hanem igazi
emberáldozat leírását a jeruzsálemi templomban. Az imádás
Jahve jeruzsálemi templomában valóban nagyon véres volt és a
Mishna vérpatakokról beszél, amelyek az oltár alól folytak ki. A
próféták elítélték ezt és a templom emiatt élő
anakronizmussá vált a lerombolása idejére. Valószínűleg emiatt
nem építették újjá, de Roszanov meglátásának, akár igaz,
akár nem, nincs közvetlen jelentősége a 20. századi
emberáldozatokkal kapcsolatban.
Ne legyenek
kétségeink: az ember nagyon sok idézetet talál a Bibliában, a
Talmudban és később a kaballisztikus könyvekben az emberáldozat
alátámasztására. Dahl, egy gyilkosságokkal foglalkozó rövid
tanulmány 19. századi dán szerzője utal a 23:24-es szakaszokra
(„issza az áldozatainak a vérét”) és sok más versre. Ma már
jobban fel vagyunk szerelkezve az ilyen vizsgálatokra, mint a
norwich-i William és a kijevi Andrej kortársai, mivel jobb
szövegeink vannak. Például 1913-ban a szakértők még nem tudtak
volna ilyen idézetet találni a Talmudban11: „Jó egy goyt még
Yom Kippurkor is leszúrni, ha szombati napra esik is. Miért
„szúrni” „levágás” helyett? Mert levágáskor áldást
kell mondani, leszúrni meg áldás nélkül is lehet.” Ma nekünk
ez nyomtatásban van, új kiadásban, amelyet Izraelben adtak ki.
Szokás úgy tekinteni ezeket az idézeteket, mint a talmudista
bölcsek túlhajtott gyűlöletének a jelét az egyszerű emberek
irányába. De megjelenhet egy misztikus, egy fekete mágus, aki úgy
tekintheti, mint egy útmutatást a yom kippur-i áldozatra, a
kapparoth-ra.
Azonban ez nem
bizonyítja, hogy számos ilyen eset volt, vagy, hogy széles körben
elterjedt. Sőt, a tudósok, akik tanulmányozták a jelenséget és
eljutottak oda, hogy tényként elfogadták, arra a következtetésre
jutottak, hogy az ilyen esetek ritkák voltak és ismeretlenek
maradtak a zsidók nagy tömegei számára.
Roszanovnak
ugyanúgy nem volt igaza, mint a rabbiknak sem. Nem volt a dolguk,
hogy a priori tagadják egy zsidó által végrehajtott bűnnek a
lehetőségét. Nem volt igazuk, amikor azt mondták, hogy „minden
zsidó” ellen szól a vád. De Roszanov sem lehetett volna
ugyanolyan bizonyos, mint ők voltak. Neki sem kellett volna a
véráldozatot a judaizmus sarokkövévé tenni. Azonban, amikor
látta az egyesült filoszemita arcvonalat, engedte, hogy harcos
természete felül kerekedjék a jobbik énjén. Mi
visszautasítjuk a magatartását, mert nem becsületes és elfogult.
Tény, hogy az emberáldozatot és a vérrel való engesztelést
ismerik a keresztények és a zsidók is, emiatt Andrej rituális
meggyilkolását zsidó és nem zsidó hátterű ember is végezhette.
Roszanov könyve legfeljebb meggyőzhetett volna egy zsidó
misztikust, hogy megpróbálkozzék a rituális gyilkossággal és a
véráldozattal.
De a zsidók úgy
fogták fel az esetet, mint egy valamennyi zsidó
elleni ügyet. A Beylisst védő csapat megpróbálta megvádolni az
ügy legfontosabb tanúinak az egyikét, Vera Cseberjakot. Egy
ügyvéd, aki beismerte, hogy az ő kezdeményezésére kétséges
körülmények között találkozott vele, nagy megvesztegetési
pénzt ajánlott föl neki. A gyermekeit „ismeretlen személyek”
megölték. 1919-ben, a bolsevik győzelem után a kijevi Cseka zsidó
komisszárjai letartóztatták, és durván bántalmazták. Ő
visszautasította, hogy visszavonja az állításait, ragaszkodott
ahhoz, hogy igazat beszélt, és egy 40 perces tárgyalás után
kivégezték.12
Ugyanazon évben a
Szovjet Nevelési Minisztérium összehívott egy bizottságot, hogy
derítsék ki a végleges igazságot a véráldozatok körül. Négy
zsidóból és négy keresztényből állt. Simon Dubnov, egy zsidó
történész, aki benne volt a bizottságban, azt írta az
emlékirataiban: „az orosz tagok nem zárták ki annak a
lehetőségét, hogy létezhet egy titkos zsidó szekta, amely végez
rituális erőszakot. A zsidó tagok biztosak voltak abban, hogy ez
egyáltalán nem fordulhat elő”.
Alexander Etkind,
kortársunk, egy orosz zsidó vallástudós és az orosz szektákról
szóló mértékadó könyvnek az egyik szerzője írta az
áttekintésében13: „Ma már nyíltabbak lehetünk. Én nem tartom
lehetetlennek, hogy a zsidók között volt egy kegyetlen és titkos
szekta. Tanulmányoztam az orosz szektákat, jó néhányat
jellemezhetünk úgy, hogy véres, romlott és vérengző. Én nem
tudok hasonló zsidó szektákról, de nem tudom a priori kizárni a
létezésüket. Látható, hogy az érzéseim közelebb állnak a
bizottság orosz tagjainak az érzéseihez, mint a zsidókéhoz.” A
vérvád tanulmányok hosszú történetében ez volt a valaha is
leírt legbölcsebb mondat. Alexander Etkindnek igaza volt, David
Aaranovichnak nem. Egy jól ismert zsidó kaballista és misztikus,
Yitzhak Ginzburg, egy izraeli Yeshiva-nak, az Od Yosef Hainak a
vezetője lényegében megerősítette ezt, amikor a közelmúltban
egy amerikai újságnak mondta, hogy „egy zsidónak joga van ahhoz,
hogy kivegye egy goy máját, ha szüksége van rá, mert egy zsidó
élete értékesebb, mint egy goyé, de hasonlóan egy goy élete is
értékesebb, mint egy állaté”. Az efféle emberek nem fognak
különbséget látni ember- és állatáldozat között.
V.
A rituális
gyilkosság kérdése megosztja az emberiséget, de a megosztás nem
a zsidók és a nem zsidók között van: az egyik oldalon vannak a
filoszemiták, zsidók és nem zsidók, akik a priori kizárják egy
zsidó bűn lehetőségét. Ha ők találnak egy holttestet és
mellette egy zsidót késsel a kezében, ők kiabálni kezdenének:
„Csak nehogy már egy újabb vérvádat!” Másik oldalon állnak
a józan emberek, zsidók és nem zsidók, akik készek arra, hogy
minden eset körülményeit előítélettől mentesen megvizsgálják,
ahogy Alexander Etkind javasolta. Egy filoszemita a priori a
lehetőségét is kizárja, hogy egy kegyetlen, vagy rituális
gyilkosságot zsidó kövessen el. Ő a legjobb esetben naiv
rasszista. Aaranovich úr semmit sem tud a damaszkuszi esetről. A
gyilkosság 1840-ben történt, nagyon régen. Ő csak felteszi, hogy
egy zsidó nem lehet bűnös, és pont. A damaszkuszi gyanúsítottakat
megkínozták, ezért a vallomásuk nem érvényes, írja Aaranovich.
A kínvallatás gonoszság, de Izraelben a „terorista bűnök”
gyanúsítottjait változatlanul kínvallatják. Az Amnesty
International és egyéb Emberi Jogokat Figyelő testületek szerint
palesztinok tízezreit, köztük gyerekeket kínoztak a Shabak
celláiban. Ennek ellenére Aaranovich még sosem kételkedett a
kínvallatással megszerzett izraeli következtetésekben. A
gyilkosság áldozata egy pap volt, ami arra indítja Aaranovichot,
hogy az esetet „antiszemita vérvádként” sorolja be. De
papokat, apácákat és szerzeteseket öltek a zsidók. Százakat
mészároltak le Antiochiában 610-ben és Jeruzsálemben 614-ben.
Szerzeteseket és papokat ma is ölnek Izraelben. Például néhány
éve egy telepes, Asher Rabo, több szerzetest megölt fejszével és
a vérüket a falra loccsantotta. A Jákob völgyi kolostor egy
szerzetese lefogta őt, egy izraeli bíróság pedig elmebetegnek
találta. Később két orosz apácát gyilkoltak meg fejszével a
Keresztelő Szent János kolostorban. Az izraeli bíróságok
gyakorlatilag mindenkit, aki papokat gyilkol, megszentségteleníti a
templomokat és mecseteket, elmebetegnek talál, pedig volt rendszer
az elmebajukban.
Aaranovich úgy
mutatja be a damszkuszi esetet, mint egy „minden zsidó elleni
vádat”. Pedig csak egyetlen személyt vádoltak a gyilkossággal.
Ugyanakkor Farhinak, egy damaszkuszi zsidónak „több pénze volt,
mint a Bank of England-nak” ( írta egy angol utazó) és igazgatta
a St Jean d’Acre kincstárát. Ha egyetlen zsidó
elleni vád minden zsidó ellen van, akkor nincs mód
arra, hogy kis hibákat kis intézkedésekkel javítsanak. Valóban,
az Aaranovich fajta filoszemiták hihetetlen csapásokat hoztak az
emberiségre és a zsidókra. Ők a priori kizárták Dreyfus
kapitánynak vagy Beylissnek a lehetséges bűnösségét. Ahelyett,
hogy félre álltak volna, engedve a bíróságot, hogy rendesen
dolgozzék, tömeghisztériát keltettek Franciaországban és
Oroszországban, amivel elérték a felmentést, de ugyanakkor
aláásták az emberek hitét az igazságszolgáltatási rendszerben.
A Dreyfus és Beyliss ítélet után a zsidók a törvény fölé
kerültek. Ez okozta a 30-as évek visszaesését, napjaink még
nagyobb visszaesését és valószínű, hogy ez holnap is okoz egy
legeslegnagyobb visszaesést.
Egy jobb világban
a dreyfusistákat és a beylissistákat elítélték volna a bíróság
megvetése miatt, mert a ki nem mondott tételük az volt, hogy ”nem
zsidók nem ítélkezhetnek egy zsidó felett”. Az embernek nem
kell hinnie, vagy nem hinnie a rituális gyilkosságokban. Az ember
képessége bűnök elkövetésére jól ismert, és lehetnek olyan
szörnyetegek, mint dr. Hannibal Lector a „Bárányok Csendjében”.
Némelyiküket a Szent Biblia sajátos értelmezése mozgatja.
Napjainkban egy szuperhatalom elnöke küldte elrettentő csapatait,
hogy támadjanak meg egy kis és gyenge országot és emberek,
asszonyok és gyermekek ezreit ölte meg, mert azt hitte, hogy azt
Isten akarta. (Igen, ez az isten a Mammon volt, ahogy a szellemes
lengyel filozófus14 megjegyezte.) Jobban tette volna, ha
csecsemőknek a vérét szívogatta volna szép nyugodtan. Napjaink
zsidói ritkán tudják, hogy róluk azt gondolják, hogy matzo-t
esznek a Kivonuláskor, az afikoman-ról nem is beszélve. Ők
szerencsére nem ismerik a középkori zsidóság aggasztó
örökségét. Azonban néhány dolog fennmaradt abból a korból.
Ennek az esszének
a megírása akkor jutott az eszembe, amikor figyeltem a lemészárolt
Palesztin gyerekek számának a napi növekedését. A második
Intidáda 2000. szeptember 29-ei kezdete óta 2237 palesztin
vesztette el az életét. Ez az összesített szám 430 megölt
gyermeket is magába foglal. 228 gyermek volt 15 év alatti, 202
további 15 és 17 között. Ez több mint az összes gyerek, akiknek
a meggyilkolásával a zsidókat vádolták a norwichi William óta.
Miért kell a régi
vádakon elmélkedni, amikor itt van a legfrissebb és vitathatatlan
bűntény? Azért, mert az új gyilkosok élvezik a hagyományos
palástolást. A palástolás rendszerét nem tegnap hozták létre,
azt a középkorból örökölték, amikor a zsidó közösségeken
az omerta hűségtörvénye uralkodott. Egy
bűnözőről nem tételezzük fel, hogy bűnöző társát valaha is
föladja az igazságszolgáltatásnak. Ez a szemlélet része volt a
zsidó közösség belső életének. Még egy elítélő címkét is
alkottak: a „mószer” (besúgó), aki tájékoztatja a nem zsidó
hatóságokat a zsidók által a nem zsidók ellen állandósított
bűntényekről. Egy ilyen „mószer” egy „ben mavet”:
megölhető és megölendő bármely zsidó által 5, előnyben
részesítve a Purimot és a Kivonulást, de a Yom Kippur is
megfelelő nap. Például egy zsidónak, aki tudott egy rituális
gyilkosságokat elkövető, őrjöngő fanatikusról, halálbüntetés
terhe mellett volt megtiltva, hogy a nem zsidó hatóságokat
tájékoztassa a bűntényről. Ez a középkori magatartás még
mindig bennünk van, mivel új életre kelt a zsidók a priori
ártatlanságának a filoszemita elvében. Más szavakkal, egy
filoszemita, aki nem fogadja el egy zsidó által elkövetett
bűnténynek magát a lehetőségét, az potenciális bűnrészes
gyilkosságban. Nézzünk csak újra bele a The Observer cikkébe?
Miért nem okoz semmiféle indulatkitörést? Azt jelenti ez, hogy mi
nem hasonlíthatjuk össze a zsidókat és a schwarz-okat (német:
feketéket)? Vagy azt jelenti, hogy a feketéknek nincs semmiféle
beteges és züllött igényük arra, hogy kiálljanak minden fekete
mellet, tekintet nélkül a bűntettük súlyára?
Most már eljött
az ideje, hogy felfedjük a vádaskodások mögötti valódi
bűntényt, mert ez a bűn még mindig bennünk van. Zsidók százai
tudtak az Abba Kovner vezette „Bosszúállók” sátáni tervéről,
hogy megmérgezzék ártatlan német civilek millióit – de
egyetlen egy sem jelentette a dolgot a rendőrségnek, arról nem is
beszélve, hogy megkísérelte volna megakadályozni. Egy kis
jegyzetben épp a minap fejezte ki a német zsidó közösség
vezetője a „legszívélyesebb támogatását” a visszataszító
Michael Friedmannak, annak az embernek, aki a Haaretz Benny Ziperének
a szavai szerint „az az ember, aki a zsidóságát hasznot hajtó
eszközzé alakította” (csak nem „megélhetési
zsidó”?), és akit kokain szíváson értek ukrán kurvák
társaságában. Ez a belső, bűnöző jellegű összetartás, amely
kiáll Mark Rich mellett, Michael Friedman mellett, amely menedéket
nyújt minden gonosztevőnek, ha az véletlenül zsidó, vagy jó a
zsidók számára. Ez a vérvád mögött rejlő igazi
bűn, mert ez okozta palesztin gyerekek százainak a
meggyilkolását a filoszemiták csendes helyeslése mellett.
VI.
Meglepő talán,
de a zsidók azért nyújtanak menedéket a bűnözőknek, mert a
világképük teljesen különbözik a keresztényekétől. A
kereszténység és a judaizmus közti szakadék nem az áldozatok
tisztázatlan terén található. A zsidók a közösségi
megváltásban, bűnösségben és ártatlanságban hisznek, a
keresztények az egyéni megváltásban, bűnösségben és
ártatlanságban. Ez az oka annak, hogy egy keresztény által
elkövetett bűn semmi következménnyel nem jár a többi
keresztényre. A keresztény - Krisztus megtestesülésének,
halálának és feltámadásának az érdeme által, valamint a saját
megkeresztelkedése és szentségekben való részesülése által -
mentes a bűntől. De a keresztények szemében a zsidóknak
sincsenek közösségi bűneik. Egy zsidó szerint egy beismert zsidó
bűn minden zsidót bűnössé tesz. Ez az oka annak, hogy a zsidók
szemében minden keresztény (vagy minden német, minden palesztin,
stb.) bűnös minden sérelemben, amit bármelyikük okozott. Ez az
oka annak, hogy a nem-zsidók mindig bűnösek a zsidók szemében.
Az amerikaiak bűnösek, mert apáik 1930-ban nem ölelték a
keblükre az összes zsidót. A keresztények bűnösek, mert az
őseik nem szerették, ha átkozták őket és esetenként nem voltak
finomak az átkozódókkal. Németek és palesztinok, oroszok és
franciák – mindenki bűnös a zsidókkal szemben a zsidók
szemében.
A közösségi
felelősségnek a zsidó eszméje a kereszténységbe is begyűrűzik
napjainkban. A németeket megszállta a bűntudatuk, és önkínzó
istenítésben beveszik Goldhagen hányadékát. A katolikus egyház
bocsánatot kért a zsidóktól. Nagyon helyes, ha egy bűnös
bocsánatot kér a sértett személytől. Azonban a kollektív
bűnösség zsidó paradigmájának (felfogásának) az elfogadása
az ítéletalkotás melléfogása, továbbá egy teológiai tévedés.
Mi mentesek vagyunk a bűntől. Még a zsidók is, a mai zsidók is,
mentesek minden bűntől, amit az őseik elkövettek. Még
akkor is, ha a középkori zsidók menedéket adtak gyilkos,
gyermekölő szektáknak, a mi kortársaink mentesek ettől a bűntől.
Most, amikor arról
beszélünk, hogy a vérvád arra szolgál, hogy bűntudatot keltsen
a mai európaiakban, az embernek el kell ismernie, hogy a
keresztények csodálatosak voltak az én őseimnek ehhez a
gyűlölködő bandájához: mindig készek voltak arra, hogy
egyenlőkként fogadják őket, mint szeretett testvéreket.
Gondoljuk csak végig: a zsidók naponta imádkoztak azért, hogy a
keresztények dögöljenek meg, de ugyanakkor a keresztények azt
akarták, hogy a zsidók csatlakozzanak hozzájuk és részesüljenek
a megváltásban. Az egyház nagylelkűsége csodálatra méltó volt
– még azok a zsidók is, akik kegyetlen gyilkosságokat követtek
el, megmenthették magukat a keresztség által.
Én erre gondolok,
amikor Goldhagen támadásait olvasom az Egyház ellen az ő
„antiszemitizmusa” miatt, ami a „holokauszthoz vezetett”. A
hála nem erős oldala a zsidó erkölcsi értékeknek. 1916-ban
Weitzman az angoloknak a zsidók örök háláját igérte, azok
pedig elküldték a katonáikat Gazaba, Beershebába, Jeruzsálembe
és Megiddóba a zsidó nemzeti otthon érdekében. De 1940-re az
örökkévalóság véget ért, és a zsidók elkezdték vadászni és
gyilkolni az angol katonákat. Hála helyett ők Sztálint Hitlerhez
hasonlították, orosz pogromokról szónokoltak és szankciók
bevetését követelték (sikerrel) Oroszország ellen. A libanoni
maronita keresztények szövetségre léptek Izraellel, csak azért,
hogy a visszavonuláskor elejtsék őket, mint egy forró téglát.
De az Egyház elleni hálátlanság volt a legszélsőségesebb eset.
A keresztények úgy érzékelték a zsidókat, hogy ők egy ördög
által megszállott nép. És valóban, ők a gyűlölet által
megszállt nép voltak. Ez nem faji, hanem ideológiai és teológiai
csoport volt, és ha feladnák gyűlölködő elveiket, a zsidók
csatlakozhatnának az emberiséghez. A zsidókat úgy kezelték, mint
a modern társadalmak a neonácikat: visszataszító és gyűlöletes
teremtmények, akiket karnyújtásnyira kell tartani, de akiknek
teljesen meg kell bocsátani, ha belátják a hibáikat. Sok zsidót
befogadott az Egyház. Sokan szentek lettek, mint szt. Teréz. Mások
püspökök és nemesek lettek, sokan tanárok és tudósok. De
a legfontosabb dolog, amit az Egyháztól kaptak, az a felszabadítás
volt a gyűlölködés szelleme alól. Ők megszabadultak a
kétségtől, hogy az emberek szeretik-e őket és ők
viszontszerették őket – nem csak a választottakat, hanem
mindenkit.
VII.
Ezek után
ajánlhatjuk a „vérvádnak” egy más és sokkal fontosabb
értelmezését. A premodern ember „jungista” volt: mítoszra
volt szüksége, hogy kifejezze a gondolatait. A középkori zsidók
voltak a kapitalizmus és globalizmus szálláscsinálói, azaz
azoknak a fejleményeknek, amelyek veszélyesek voltak a gyermekek és
a hétköznapi emberek jövője számára. Uzsorások voltak, az
uzsorások pedig „szívják az adósaik vérét” még a mai
alkalmazásban is. Így a véráldozat vádja egy hatásos
madárijesztő volt, egy jelképes figyelmeztetés, hogy tartsd távol
magad az uzsorástól és a kibontakozó kapitalizmustól.
Ma is használunk
jelképes madárijesztőket. A kormány mondhatja, hogy „ne
fogyassz marihuánát, mert kemény befektetéseink vannak borba és
égetett szeszbe, továbbá azt akarjuk, hogy vásárlással lazíts,
ne pedig a füstölő edény mellett”. De ők a heroin függés
képeivel ijesztgetik az embereket: nyomorgó családok, egészségi
kockázatok és társadalmi következmények. A marihuana nem heroin,
de ijesztgetés nélkül az emberek nem méltányolják a
figyelmeztetést, gondolják az ügybuzgók.
A modern időket
megelőzően a szegény emberek nem ismerték Marx eszméit és a
mítosz nyelvét használták. Ugyanis a rituális gyilkosságok
minden áldozata a dolgozó osztályhoz tartozott, és a zsidó
rituális gyilkosságokban való hit azok között a szegények
között volt elterjedve, akiknek elsőként kellett szenvedniök a
kapitalizmus eljövetelekor. A dolog másik oldala, hogy a királyság
és a felső osztályok támogatták a zsidókat, és büntették
azokat, akik a rituális gyilkosságok miatt panaszkodtak. Néhány
országban a panaszosokat halállal büntették, Oroszországban a
cár egy 1817-es rendelkezésben még a rituális gyilkosság
lehetőségének a felvetését is megtiltotta.18 Mert az uralkodó
osztályok nem féltek a kapitalizmustól és az uzsorától.
Azonban ez a
figyelmeztető rendszer csak addig működött, amíg a keresztények
a vallási türelem korában be nem hódoltak az uzsora kísértésének
és a „vérszívás” nem kizárólagos zsidó foglalkozássá
vált. Mme Bovaryt, Flaubertnek ez az elbűvölő és túlságosan is
emberi alakját egy francia uzsorás tette tönkre, aki úgy csalta a
csapdájába, hogy azzal nyugtatgatta őt, hogy „én nem vagyok
zsidó”. A régi, óvatosságra intő mítoszt akkor függesztették
fel, mert már nem volt érvényes. A világ civilizált lett, egész
közösségek és országok adósodtak el, a polgárok pedig a
jelzálog törlesztések és vásárlási hitelek csapdájába
estek. A kapitalizmus győzelmével és a globalizmus
terjedésével a mindennapi gyermekek számára annak az esélye,
hogy felnőjenek, hogy kielégítő munkát találjanak, hogy az
otthonukban és a közösségükben békében éljenek, zuhanó
repülésbe kezdett. A mi gyermekeinkre leselkedő veszély nem a
társadalom peremén élő zsidó, hanem magának a társadalomnak a
szerkezete, ami egy egészen más óvatosságra intő mítoszt
igényel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése