Atomtengeralattjáró balesetek
K–141 Kurszk
A K–141
Kurszk orosz Antyej-osztályú (NATO-kódja: Oscar–II) robotrepülőgép-hordozó atom-tengeralattjáró volt,
teljes legénységével elsüllyedt
a Barents-tengeren 2000. augusztus
12-én.
Katasztrófája az év egyik legnagyobb nemzetközi érdeklődést
kiváltó eseménye volt.
A
hajó a nevét Kurszk városáról
kapta, amely térségében a II.
világháborúlegnagyobb
páncéloscsatája zajlott 1943-ban.
Azok közé az orosz atom-tengeralattjárók közé tartozott,
amelyeket már a Szovjetunió felbomlása
után építettek. Az orosz Északi
Flottánál állították
szolgálatba. Honi kikötőjeVigyajevóban volt.
|
Története [szerkesztés]
A Kurszk építése 1992-ben
kezdődött az Arhangelszk közelében
fekvőSzeverodvinszkben. 1994-ben
bocsátották vízre, és még ugyanabban az évben, december 30-án
hadrendbe állították. A hajót 1995-ben
szentelték meg ortodoxrituálé
szerint. A Kurszk volt az utolsó tagja a még a szovjet időkben
tervezett 949A Antyej (Oscar–II) típusú hajóknak. A
dupla hajótörzs miatt
ezt az osztályt elsüllyeszthetetlennek tartották. A külső héj
mindössze 8,5 mm vastagságú, magas nikkel-
és krómtartalmú ötvözött acélból készült,
az ötvözet jól ellenáll akorróziónak,
és mágneses tulajdonságai is kedvezőek, mert csak kis mértékben
módosítja a Föld mágneses mezejét, ez pedig megnehezíti a hajó
felderítését amágnesesanomália-detektorokkal.
A robbanás kétméteres lyukat ütött a belső, 51 mm-es
acélhéjon.[1]
A Kurszk az
orosz Északi
Flottában szolgált.
Forráshiány miatt a flotta az 1990-es
években hatalmas leépítéseket volt kénytelen elszenvedni. A
Barents-tengerről sok tengeralattjárót dokkba vontattak,
és sorsukra hagyva lassú korrózióra ítéltek. A hadfelszerelés
legszükségesebb részét leszámítva mindent elégtelenül
szervizeltek, a kereső és életmentő berendezéseket
és felszerelést is. Az 1990-es évek közepére költségvetési
átcsoportosítások következtében az Északi Flottánál
szolgáló tengerészeket egyre
rosszabbul fizették. Az évtized vége azonban a flotta új
reneszánszát hozta. 1999-ben
a Kurszk sikeres felderítést hajtott
végre aFöldközi-tengeren.
Célja az Egyesült
Államok Hatodik
Flottájának megfigyelése
volt a koszovói
háború idején.
A 2000. augusztusi hadgyakorlat a
legnagyobb nyári gyakorlat volt a Szovjetunió felbomlása óta.
Négy hadi tengeralattjáró, a flottaNagy
Péter nevét
viselő zászlóshajója (Pjotr
Velikij rakétás csatacirkáló)
és több kisebb hajó vett részt rajta.
A robbanás [szerkesztés]
A K–186
Omszk, egy a K–141 Kurszkhoz hasonló, Oscar–II osztályú
tengeralattjáró
A Kurszk feladata
a gyakorlat során az volt, hogy hatástalanított torpedókat lőjön
ki a Kirov-osztályú Pjotr
Velikij rakétás
csatacirkálóra. 2000. augusztus 12-én, helyi idő szerint
11:28-kor (UTC 07:28) kilőtték a torpedókat, majd röviddel ezután
robbanás történt a Kurszk fedélzetén. Az egyetlen hitelesnek
nevezhető jelentés szerint a robbanás kiváltója egy újonnan
kifejlesztett torpedó meghibásodása volt. A robbanás ereje
100–250 kg TNT robbanásának
erejével ért fel, 2,2 fokozatot ért el a Richter-skálán.
A tengeralattjáró körülbelül 135 kilométerre Szeveromorszktól
(69°40′N
37°35′E)
108 méter mélyre süllyedt. A második robbanás 135 másodperccel
az első után következett be, 3000–7000 kg TNT erejével ért
fel, 3,5 és 4,4 közötti fokozatot ért el a Richter-skálán. Mind
az első, mind a második robbanás ereje rengeteg törmeléket
lökött hátra a tengeralattjáróban – ez minden, a
torpedóteremben bekövetkezett robbanás velejárója.
Az első robbanás [szerkesztés]
A
gyakorlat 2000. augusztus 12-én, kora reggel kezdődött.
A Kurszk feladata
az volt, hogy két (hatástalanított) torpedót lőjön
ki egy Kirov-osztályú rakétás
csatacirkálóra. Helyi idő szerint 11:28-kor (07:28 UTC)
magas koncentrátumúhidrogén-peroxid (a
torpedók hajtóanyaga) szivárgott be egy rozsdás részen keresztül
a torpedóvetőcsőbe.
Ez a csőben található sárga- és vörösrézzelreakcióba
lépve láncreakciót váltott
ki, ami kémiai eredetű
robbanáshoz vezetett.
A
szivárgásmentesen záródó ajtó, ami a torpedótermet a hajó
többi részétől elválasztotta, tüzelés előtt nyitva maradt. Ez
az eljárás nyilvánvalóan megszokott volt a torpedóteremben a
tüzelés során keletkezett felesleges sűrített levegő
eltávolítására, a baleset során viszont ez a körülmény felel
azért, hogy a robbanás közvetlenül elért kettőt is a
tengeralattjáró kilenc rekeszéből. Hét, az első rekeszben
tartózkodó tengerész valószínűleg azonnal meghalt, további
harminchat legalábbis megsebesült a második rekeszben.
Mivel
a tengeralattjáró szellőzőcsatornája gyengén működött, az
első robbanás hulláma könnyen végigterjedt benne, füsttel és
lángokkal töltve be a hajó más részeit is, például
a parancsnoki
hidat.
Az első robbanást követően a kapitánynak a rutineljárás
szerint el kellett volna rendelnie a vészemelkedést,
ami a tengeralattjárót a lehető leggyorsabban a felszínre
juttatja, de a füst ezt megakadályozta. Az elméletileg
automatikusan felszínre indított vészjelzőbója is
csődöt mondott, ennek vészhelyzet (ilyen például
a nyomás hirtelen
megváltozása vagy a tűz) esetén magától kell működésbe
lépnie, s a felszínre jutva a mentőalakulatok munkáját segíti a
bajba jutott hajó helyzetének meghatározásában. A bóját az
előző nyáron végrehajtott földközi-tengeri küldetés során
hatástalanították, mikor attól tartottak, hogy a bója
véletlenszerű és hibás felmerülése elárulhatja az amerikai
flottának a hajó helyzetét.
A második robbanás [szerkesztés]
Két
perc tizenöt másodperccel később egy sokkal nagyobb robbanás
rázta meg a hajót. Észak-európai szeizmológiai mérések
szerint a második robbanás a tengerfenék mélységében
következett be, ami arra utal, hogy a tengeralattjáró a fenéknek
ütközött, és ott az első robbanás következtében létrejött
magas hőmérséklet miatt újabb torpedók robbantak fel. A második
robbanás 3-7 tonna TNT erejével volt egyenértékű, ami körülbelül
fél tucat robbanófejet jelent.
A robbanás 3,5-ös értéket ért el a Richter-skálán. A második
robbanást követően az atomreaktorokat lekapcsolták,
hogy megelőzzenek egy nukleáris
katasztrófát,
bár a robbanás ereje önmagában is majdnem elég volt, hogy
elpusztítsa a reaktorokat.
A
baleset helyszíne
A
második robbanás két négyzetméter átmérőjű lyukat ütött a
hajó oldalán, amelyet úgy terveztek, hogy 1000 méteres mélység
nyomását is kibírja. A robbanás a harmadik és negyedik
hajórekesz zárófalát is feltépte. Víz áramlott ezekbe a
rekeszekbe, másodpercenként 90 000 liter. Ennyi elég volt,
hogy megöljön mindenkit, aki ott tartózkodott, többek között
a Hetedik
SSGN Hadosztály Főparancsnokságának
öt főtisztjét. A hajó ötödik rekeszében voltak az
atomreaktorok, további öt hüvelyk vastag acélba ágyazva. A
rekesz válaszfala kibírta a robbanást, a szabályzórudak a
helyükön maradtak, nem következett be atomkatasztrófa. A nyugati
szakértők csodálatukat fejezték ki a szovjet/orosz mérnökök
teljesítménye iránt – olyan tengeralattjárót terveztek, ami
csodálatos módon ennyit kibírt.
A túlélők utolsó órái [szerkesztés]
A
hatodik, hetedik, nyolcadik és kilencedik rekeszekben dolgozó
huszonhárom ember túlélte a robbanást. A kilencedik rekeszben
gyűltek össze, ahol a másodlagos menekülőcsatorna is
volt (az elsődleges a megsemmisült második rekeszben
volt). Dmitrij
Kolesznyikov másodkapitány –
a három életben maradt másodkapitány egyike – úgy tűnik,
átvette a parancsnokságot és leírta mindazon túlélők nevét,
akik a hajó kilencedik rekeszében tartózkodtak. A robbanáskor a
kilencedikben a nyomás akkora volt, mint a felszínen, fizikailag
tehát lehetségesnek tűnt, hogy a menekülési fedélzeti nyíláson
keresztül egyesével hagyják el a hajót. Ez 100 méteres
emelkedést jelentett volna a sarki vízben,
mentőöltözékben, hogy aztán a felszínen lebegve várják meg a
segítséget. Nem ismeretes, hogy a fedélzeti nyílás belülről
működtethető volt-e – a vélemények még mindig megoszlanak
arról, hogy a szerkezet mennyire sérülhetett meg a robbanás során
–, az azonban valószínű, hogy a legénység nem vállalkozott
volna a veszélyes menekülési kísérletre akkor sem, ha a
fedélzeti menekülőnyílás működőképes. Esélyeiket inkább
talán abban látták, hogy megvárják, amíg
a mentőhajó rácsatlakozik
a fedélzeti nyílásra.
Nem
lehet teljes bizonyossággal megállapítani, hogy a legénység
megmaradt része meddig volt életben. Miután az atomreaktorok
automatikusan lekapcsoltak, a vész-energiaellátás lassan kimerült.
A legénység körül teljes lett a sötétség és csökkenni
kezdett a hőmérséklet. Kolesznyikov még két bejegyzést tett,
sokkal rendezetlenebb sorokkal, mint a korábbiak. Az utolsó így
szól:
„
|
Sötét van itt az íráshoz,
de megpróbálom vakon. Úgy tűnik, nincs esélyünk, talán
10-20%. Reméljük, legalább ezt elolvassa valaki. Itt a lista a
más rekeszekből idegyűlt legénységről, akik most itt vannak
a kilencesben, és megpróbálnak kijutni. Üdvözlet mindenkinek,
nem kell kétségbeesni. Kolesznyikov.
|
”
|
– a
túlélők parancsnokának, Kolesznyikov másodkapitánynak az
utolsó feljegyzése
|
Nagy
vita folyt arról, vajon meddig maradhattak életben a tengerészek.
Egyes – különösen orosz – szakvélemények szerint nagyon
gyorsan meghalhattak. Ismert tény, hogy a mozdulatlan Oscar–II
osztályú tengeralattjárókban a propellertengely közelében
szivárog a víz, amit 100 méteres mélységnél lehetetlen
eldugaszolni. Mások arra mutatnak rá, hogy rengeteg
elhasználtszuperoxid-tartalmú
kémiai patront találtak, amit a szén-dioxid elszívására
és oxigén kémiai
úton való előállítására alkalmaznak. Ez lehetővé tehette,
hogy a tengerészek akár napokig életben maradhassanak. Keserű
csavar, hogy egyben haláluk oka is ez lehetett. Egy tengerész
véletlenül vízzel hozhatta kontaktusba valamelyik patront,
ez kémiai
reakciót indított
el és hirtelen fellobbanó tüzet okozhatott. A hivatalos vizsgálat
megállapította, hogy néhány tengerész vízbe merülve
valószínűleg túlélte a tüzet – a falon a tűz nyomai azt
jelzik, hogy a víz magas szinten állhatott a hajó alsóbb
részeiben. A tűz azonban gyorsan felemésztette a megmaradt oxigént
is, az életben maradt tengerészek tehát valószínűleg megfulladtak.
A Science
Channel által
közvetített Raising
the Kursk („A
Kurszk kiemelése”) című oknyomozó műsora így
fogalmaz: „2002júniusában
az Orosz Haditengerészet kiemelte a Kurszk orr-részét. Röviddel
ezután az orosz kormány vizsgálata megállapította, hogy a Kurszk
2000. augusztusi elsüllyedését meghibásodott torpedó okozta.”
A baleset kezelése [szerkesztés]
Az orosz kormányzat viselkedése [szerkesztés]
Ahogy
azt a The
Guardian egyik
szakértője megjegyezte: „Vlagyimir
Putyin számára
a Kurszk-válság nem pusztán emberi tragédia volt, hanem
személyes PR-katasztrófa.
Huszonnégy órával a tengeralattjáró eltűnése után, miközben
az orosz haditengerészeti vezérkar a 118 tengerész szerény
esélyét latolgatta, Putyint feltűrt ingujjal láthattuk,
amint fekete-tengeri nyaralójában
kerti hússütést rendez.”
Az
első nyilatkozat, amit az Orosz
Haditengerészet a
sajtónak küldött, úgy fogalmaz, hogy a tengeralattjárón „kisebb
műszaki nehézségek” merültek fel. A kormány jelentéktelennek
tüntette fel kezdetben az incidenst, utóbbi nyilatkozatok szerint
viszont a rossz időjárás tette lehetetlenné a fedélzeten
tartózkodók kimentését.
Augusztus
18-án Nagyezsda Tilik, a Kurszkon
szolgáló Szergej Tilik hadnagy édesanyja
egy sajtótájékoztatón élő egyenes adásban heves szavakkal
minősítette a hivatalos szervek eljárását a hajó katasztrófája
ügyében. Miután az elhallgattatására tett kísérletek kudarcot
vallottak, egy ápolónő nyugtatóinjekciót adott be az asszonynak,
majd öntudatlan állapotban eltávolították a teremből. Ez a
nemzetközi sajtó által is rögzített esemény olaj volt a tűzre,
súlyos kritikák érték a kormány katasztrófa-kezelési
intézkedéseit és kommunikációs stratégiáját is.
Mentési kísérletek [szerkesztés]
Az
AS–28 Priz mentőkomp
A
hadgyakorlatban résztvevő és a robbanást észlelő többi hajó
először nem jelentette az eseményeket. Mindegyikük csak a saját
szerepét ismerte a hadgyakorlatban – azt feltételezték, hogy a
robbanást olyan mélységi
akna okozta,
ami a gyakorlat része volt. A gyakorlat parancsnokai utóbb úgy
nyilatkoztak, egészen estig nem tűnt föl nekik, hogy nem hallottak
semmit a Kurszkról.
Később az este folyamán, miután az ismételt kapcsolatteremtési
kísérlet is eredménytelen volt, mentési műveletet indítottak
el. A Rudnyickij nevű
mentőhajó, amely két, alámerülésre alkalmas mentőkompot
szállított (egy AS–32-est
és a Priz nevű AS–34-est),
másnap reggel 8:40 körül érte el a mentési zónát.
A
mentőkompok akkumulátorai igen
rossz állapotban voltak: gyorsan lemerültek és körülményes volt
őket feltölteni. Az AS-32-es gyakorlatilag használhatatlannak
bizonyult. A Priz eredményesebb
volt: hétfő délután elérte a Kurszk kilencedik
rekeszét, de a dokkolás sikertelen
volt. Kedden és szerdán a rossz időjárás lehetetlenné tette a
további próbálkozásokat. Csütörtökön egy újabb kísérlet
során létrejött a kapcsolat, de a dokkoláshoz
szükséges vákuumzár nem.
Az Egyesült
Államok –
akárcsak a brit kormány
– felajánlotta, hogy az oroszok rendelkezésére bocsátja
két mélymerülésű
mentőkompja közül
az egyiket. 2000. augusztus
16-án az
orosz kormány elfogadta a brit és a norvég kormány
segítségét.Augusztus
17-én Norvégiából egy
mentőhajó indult útnak, augusztus
19-én ért
a helyszínre. A brit mélytengeri búvárok augusztus
20-án,
vasárnap érték el a kilencedik rekesz mentőnyílását.
Megállapították, hogy a rekeszt víz árasztotta el, túlélőket
találni reménytelen.
A hajó kiemelése [szerkesztés]
A
tengeralattjáró törzsének legnagyobb részét felszínre hozták,
kivéve a hajó részben megsemmisült orr-részét. A munkálatokat
aholland Smit
International és Mammoet roncsmentő
társaságok végezték 2001 őszén,
egy Giant
4 típusú
uszály segítségével. A roncsot az Orosz
Flotta roszljakovói hajójavítójába
vontatták. A 118 fős szerencsétlenül járt legénység 115
tagjának holttestét találtak meg, és helyeztek örök nyugalomra.
Putyin elnök rendeletben tüntette ki posztumusz a legénység
minden tagját aBátorság
Érdemrendjével.
A Kurszk kapitányát, Gennagyij
Liacsint az Orosz
Föderáció Hőse címmel
tüntették ki. Az orosz kormányzat határozottan tagadta, hogy
a Kurszk nukleáris
robbanófejeket szállított
volna.
A robbanás okait magyarázó összeesküvés-elméletek [szerkesztés]
Öngyilkos merénylő [szerkesztés]
Szinte
közvetlenül a Kurszk elsüllyedése
után a független csecsen hírügynökség,
a Kavkaz-Center jelentette,
hogy a robbanást a legénység egy tagja, egy öngyilkos merénylő
okozta, aki a
dél-oroszországi, muszlim többségű Dagesztánból származik.
Állítólag azért robbantotta fel magát, hogy a muszlim csecsen
szabadságharcosok ügyére irányítsa a közfigyelmet. A hivatalos
szervek gyorsan elvetették ezt a lehetőséget.
A hivatalos jelentés álca lenne? [szerkesztés]
A 2002-ben
kiadott kétezer oldalas hivatalos jelentés szerint – melynek
alapján az eseményeket ismertettük – a Kurszkelsüllyedését
végső soron hajtóanyag-szivárgás, az annak nyomában bekövetkező
torpedórobbanás, majd pedig a fenékhez csapódás után az orr
megsemmisülését további torpedók felrobbanása okozta. Az
összeesküvés-elméletek hívei szerint a hivatalos jelentés csak
álca, ami az Oroszország és az USA közti viszony megerősítését
szolgálta.
Vezetői hiba [szerkesztés]
Mások
annak adnak hangot, hogy a Kurszk elvesztését
neves és hiteles elemzői jelentések komoly hibaként értékelték.
2002-ben a témával kapcsolatban megjelent két említésre méltó
könyv – Kursk,
Russia's Lost Pride („Kurszk,
Oroszország elvesztett büszkesége”) és A
Time to Die: The Kursk Disaster („A
halál órája: a Kurszk-katasztrófa”) – ismertetőjében a The
Guardian így
írt:„A
reménytelenül elrontott mentési kísérlet, amit csak akadályozott
a rosszul megtervezett és idejétmúlt felszerelés, jól
illusztrálta Oroszország katonai erejének hanyatlását. A
haditengerészet érzéketlen bánásmódja az eltűntek
családtagjaival szemben az egyén szenvedésével szembeni
korábbi szovjet közönyösséget
idézte. A haditengerészet és a kormány hazugságai és leplezési
kísérletei a glasznoszty előtti
időkből keltek újra életre. A nagyban ellentmondásos
összeesküvés-elméletek, hogy mi okozta a Kurszk katasztrófáját,
megegyeztek abban, hogy a tengerészet felső vezetését zűrzavar
jellemzi, és hogy a vezetés inkábbbűnbakot keresett,
semmint hogy a balesettel magával foglalkozott volna.”
Ütközés-elméletek [szerkesztés]
Számos
elmélet látott napvilágot a Kurszk és
egy másik tengeralattjáró vagy hajó összeütközéséről. Mivel
a Kurszk nagyszabású
orosz tengeri hadgyakorlat során süllyedt el, sok haditengerészet
és kormány szívesen ellenőrizte volna a keresési műveleteket,
köztük az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság. Amíg a
felszíni tengeri hadgyakorlatokat könnyen meg lehet
figyelnikémműholdakkal,
addig a rakétajelzéseket és más adásokat ezek az eszközök nem
érzékelik. Számos ok miatt nem képesek továbbá
tengeralattjárókat sem észlelni. Következésképp bevett szokás,
hogy hadgyakorlat alkalmával kémhajókat és tengeralattjárókat
küldenek a terület közelébe azok az országok, amelyek ilyen
információhoz kívánnak jutni.
USS Memphis és USS Toledo [szerkesztés]
A
USS Memphis
Röviddel
a Kurszk elsüllyedése
után két amerikai Los
Angeles-osztályú tengeralattjáró,
aUSS
Memphis és
a USS
Toledo európai
kikötőben kötött ki. A tengeralattjárók behatóbb ismerete
nélkül néhány ember úgy vélte, hogy vagy rosszban sántikáltak,
vagy összeütköztek, de minden bizonnyal a hadgyakorlatot figyelték
meg. Mikor a Kurszkelsüllyedt,
a Memphis és
a Toledo adatokat
gyűjtött a robbanásról. A baleset után a gyakorlatot lefújták,
és a két amerikai tengeralattjárót kikötőbe rendelték, hogy
további elemzés céljára átadják a gyűjtött adatokat
az Amerikai
Haditengerészeti Parancsnokságnak.
Tartalék-akkumulátorok [szerkesztés]
Az
első robbanással kapcsolatban az az elgondolás is szárnyra
kapott, hogy az egyik tartalék-akkumulátor robbant
fel. Abban az időben nem volt szokatlan, hogy az akkumulátorok
szivárgás következtében felrobbannak. Az akkumulátorok
tartalékenergiaforrásként szolgálnak,
ha a reaktorok nem
működnek. Hasonlóan a személyautók akkumulátorához működés
közben töltődnek, hidrogént állítanak
elő, és ha ez szivárog, felrobbanhat. Az elméletet megdöntötte,
hogy a torpedóvető csőben olyan nyomokat találtak, amelyek arra
utaltak, hogy az robbant fel először, azonban a torpedócső az
orr-résszel együtt a víz alatt maradt.
Torpedó tévedésből [szerkesztés]
A
Napi Világgazdaságban megjelent cikk szerint a Kurszk olyan
manővereket végzett, amit a megfigyelő amerikai tengeralattjárók
támadásként értékeltek, és „védekezésként” torpedót
indítottak. Az értesülést rádióamatőrök által
elfogott és visszafejtett diplomáciai levelezésre alapozták.
A film: Kurszk, avagy tengeralattjáró veszélyes vizeken [szerkesztés]
Jean-Michel
Carré francia filmrendező 2005. január
7-én a
francia tv France
2-es
csatornáján bemutatott Kurszk,
avagy tengeralattjáró veszélyes vizeken (Koursk:
un sous-marin en eaux troubles) című filmjében azt
állítja, hogy a Kurszk a USS
Toledoamerikai
tengeralattjáróval történt ütközése miatt süllyedt el. Carré
szerint a Kurszk egy Skval típusú
torpedót tesztelt, amit a térségben tartózkodó két, szolgálatot
teljesítő tengeralattjáró figyelt meg, a USS
Toledo és
a USS
Memphis.
A Kurszknak a Pjotr
Velikij rakétás csatacirkáló volt a kijelölt célpontja.
Ennek elkerülő manővert kellett volna végrehajtania, amikor
megszakadt a tengeralattjáróval a kapcsolat.
Állítólag,a Kurszk roncsmentése során a
csatahajó olyan zöld-fehér vészjelzőbójákat talált, amit csak
az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Norvégia
haditengerészete használ.
A
történet szerint a Kurszk és
a USS
Toledo összeütközött
és az utóbbi megsérült (videofelvétel mutatja be
a Kurszk oldalában
vájt mély barázdákat). Elkerülendő, hogy a Kurszk torpedót
lőjön ki a USS
Toledóra (amire
a torpedóvető cső nyitásának hangjából következtettek), a USS
Memphis egy Mark
48-as
torpedót lőtt ki az orosz tengeralattjáróra. A történet szerint
az amerikai torpedó aKurszk egy
régi típusú torpedóját találta volna el, ami csak később
robbant fel. Amikor ez megtörtént, a robbanás óriási kárt tett
aKurszkban.
Carré – aki nem jártas a tengeralattjárókban, amerikai vagy
orosz haditengerészeti műveletekben – azt állítja, hogy Putyin
szándékosan titkolta el az igazságot arról, hogy valójában mi
is történt, és szándékosan hagyta a legénységet odaveszni,
hogy elkerülje az amerikai kormánnyal a feszültséget (lásd
a Libération francia
újság cikkét: [1]).
A New
York Times később
felfedte, hogy a USS
Memphis ténylegesen
a Kurszk torpedótesztjét
figyelte meg. A zöld-fehér automatikusan működő
vészjelzőbójákat, amit a Pjotr
Velikij csatahajó
talált, csak az amerikai, az egyesült királysági és a norvég
haditengerészet használja (az orosz vörös-fehér bójákat
alkalmaz).
Egy
másik esemény, amivel alá akarták támasztani a történet
igazságtartalmát, hogy a USS
Toledo kikötött
a HåkonsvernTengerészeti
Állomáson Bergenben,
Norvégiában. Itt, amint az szokás, csak amerikaiak vizsgálhatták
meg a hajót. (A USS
Toledoés USS
Memphis bergeni
tartózkodásával kapcsolatban lásd a From
a Russian magazine report („Egy
orosz magazin riportjából”) című részt a következő
forrásban: [2])
Ezt a változatot erősíti az is, hogy az USA elengedte Oroszország
egy komoly pénzügyi tartozását és további kölcsönre adott
lehetőséget. Továbbá, habár a hajó testét végül egy holland
cég kiemelte, a sérült orr-részt levágták, és a tengerfenéken
hagyták. A nyilvánvaló titoktartás ellenére egy, a kiemelt
tengeralattjáróról készült videofelvétel mutatja be azt a
homorú sérülést, ami a becsapódásnak köszönhető. (Lásd a
képeket: [3] és [4])
Az áldokumentum állítása
szerint ez az amerikai gyártmányú MK-48-as torpedó tipikus jele.
Mára a Kurszk roncsát
beolvasztották és megsemmisítették.
Néhány
jól informált nyugati tengeralattjáró-szakértő rámutat arra,
hogy számos probléma merül fel az ütközés teóriájával
kapcsolatban:
A
nagyobb Kurszk és a kisebb USS
Toledo méreteinek összehasonlítása
- Az orosz Oscar-osztályú tengeralattjáróknak alámerült állapotban a vízkiszorítása(fizikai tömege) kétszer annyi, mint Los Angeles-osztályú társainak. Így alapvető fizikai okokból kifolyólag nem valószínű, hogy a Kurszk ennyivel sokkal nagyobb sérülést szenvedett volna egy ilyen ütközés során.
- A békeidőre vonatkozó amerikai harcérintkezés szabályai semmi esetre sem engedték volna meg az amerikai tengeralattjárónak, hogy tüzet nyisson a Kurszkra, anélkül hogy az torpedót lőtt volna ki rá. Erre vonatkozólag semmilyen hiteles forrású vita nem hangzott el.
- Ha az állítólagos ütközés tényleg bekövetkezett volna, az amerikai tengeralattjáró közelsége megakadályozta volna a másik amerikai tengeralattjárót, hogy torpedót lőjön ki a Kurszkra. Mivel az MK-48-as torpedó csak hangalapú lokációt használ, ez ugyanúgy veszélyeztette volna a tüzelést végrehajtó tengeralattjárót is.
- Az az ötlet, hogy egy amerikai torpedó eltalálhat egy még ki nem lőtt orosz torpedót – ami csak később robbant föl – elég valószínűtlen. Természetüket tekintve a torpedók úgy működnek, hogy a célpont közelébe kerülve felrobbantják masszív robbanófejüket, és így pusztítják el a közeli ellenséget. Egyik ország sem alkalmaz olyan tengeralattjáró torpedókat, amelyek kis lyukat képesek ütni, mint azt a történet állítja.
K–141
Kurszk
|
|
Az
Antyej osztályú tengeralattjáró jellegrajza
|
|
Hajótípus
|
robotrepülőgép-hordozó
atom-tengeralattjáró
|
Üzemeltető
|
|
Hajóosztály
|
Antyej osztály (Oscar
II)
|
Pályafutása
|
|
Építő
|
|
Építés kezdete
|
1992
|
Vízrebocsátás
|
1994. május 16.
|
Szolgálatba állítás
|
1994. december
|
Szolgálat vége
|
2000. augusztus 12.
|
Általános
jellemzők
|
|
Konstrukció
|
elsüllyedt
|
Vízkiszorítás
|
13 400 t
(vízfelszínen)
16 400 t (lemerülve) |
Hossz
|
154,0 m
|
Szélesség
|
18,2 m
|
Merülés
|
9,2 m
|
Maximális merülési
mélység
|
420 m
|
Végzetes merülési
mélység
|
500 m
|
Hajtómű
|
2 db OK–650b típusú
atomreaktor, 2 db gőzturbina, 2 db hétlapátos hajócsavar
|
Sebesség
|
32 csomó (59 km/h)
alámerülve
16 csomó (30 km/h) felszínen |
Fegyverzet
|
24 db P–700
Granyit, 4 db 533 mm-es és 2 db 650 mm-es
torpedóvető cső
|
|
|
Legénység
|
112 fő (ebből 44 tiszt)
|
tengeralattjáró
Olyan
tengeri hajó,
amely képes tartósan a víz alatt tevékenykedni.
Első típusai tulajdonképpen csak víz alá merülő képességű hajók voltak; a II. világháborúban pl. az ilyen hajó üzemidejének 85%-át még a felszínen töltötte.
Első típusai tulajdonképpen csak víz alá merülő képességű hajók voltak; a II. világháborúban pl. az ilyen hajó üzemidejének 85%-át még a felszínen töltötte.
Merülését,
lebegését és emelkedését az alábbi ábra mutatja be.
A
leghosszabb idejű víz alatti őrjáratozást 1982-83-ban a Warspite
hajtotta végre az Atlanti-óceán D-i részén. 111 napos útján 30
804 tengeri mérföldet (57 085 km) tett meg. Ezt a teljesítményt a
beépített atomhajtómű tette
lehetővé, amely a turbinák meghajtásához
szükséges gőzellátást
folyamatosan biztosítja.
Az atomtengeralattjárókon is legtöbbször nyomottvizes reaktorokat alkalmaznak, melyek mérete kisebb, mint az erőművi reaktoroké. A szekunder körben a gőzmegforgatja a turbinát, az viszont egy áttéttel (fordulatszámcsökkentővel) kapcsolódik a hajócsavarhoz, tehát a gőz gyakorlatilag közvetlenül a hajócsavart forgatja. Ezenkívül temészetesen elektromos energiát is termelnek a generátorok, ez látja el a tengeralattjárót energiával. (Létezik olyan rendszer is, ahol csak villamos energiát állítanak elő, a hajócsavart pedig villanymotor hajtja meg.) Az atomreaktor segítségével oldják meg a légkondicionálást, és az édesvízdesztillálását tengervízből, emiatt a tengeralattjáró akár hónapokig a víz alatt tud maradni felszínre emelkedés nélkül.
A nukleáris fegyverzet, a ballisztikus rakéták, mint amilyen a Polaris (és újabban a Poseidon) befogadásával a tengeralattjáró a legerősebb fegyverzetű, hadászati fontosságú hadihajóosztállyá vált.
Ma rendeltetés szempontjából két alaptípusa van.
- A torpedókkal és rakétákkal telszerelt támadó vagy vadászosztály feladata a hajók (beleértve a tengeralattjárók) elleni harc. Másik alaposztálya nagy hatótávolságú rakéták mozgékony, úszó bázisa.
- A ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók (SSBN), amelyek hadászati ballisztikus rakétákkal (SLBM) vannak felszerelve, ma már kizárólagatomhajtóművesek, és az amerikai, orosz, brit, francia és a kínai haditengerészet állományában szolgálnak.
A hidegháború megszűnése után egyre inkább eltűnnek.
Kutatási célokra számos speciális típusuk létezik, amelyek igen nagy ménységekbe (akár a Mariana-árokba) is képesek lemenni.
Az atomtengeralattjárókon is legtöbbször nyomottvizes reaktorokat alkalmaznak, melyek mérete kisebb, mint az erőművi reaktoroké. A szekunder körben a gőzmegforgatja a turbinát, az viszont egy áttéttel (fordulatszámcsökkentővel) kapcsolódik a hajócsavarhoz, tehát a gőz gyakorlatilag közvetlenül a hajócsavart forgatja. Ezenkívül temészetesen elektromos energiát is termelnek a generátorok, ez látja el a tengeralattjárót energiával. (Létezik olyan rendszer is, ahol csak villamos energiát állítanak elő, a hajócsavart pedig villanymotor hajtja meg.) Az atomreaktor segítségével oldják meg a légkondicionálást, és az édesvízdesztillálását tengervízből, emiatt a tengeralattjáró akár hónapokig a víz alatt tud maradni felszínre emelkedés nélkül.
A nukleáris fegyverzet, a ballisztikus rakéták, mint amilyen a Polaris (és újabban a Poseidon) befogadásával a tengeralattjáró a legerősebb fegyverzetű, hadászati fontosságú hadihajóosztállyá vált.
Ma rendeltetés szempontjából két alaptípusa van.
- A torpedókkal és rakétákkal telszerelt támadó vagy vadászosztály feladata a hajók (beleértve a tengeralattjárók) elleni harc. Másik alaposztálya nagy hatótávolságú rakéták mozgékony, úszó bázisa.
- A ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók (SSBN), amelyek hadászati ballisztikus rakétákkal (SLBM) vannak felszerelve, ma már kizárólagatomhajtóművesek, és az amerikai, orosz, brit, francia és a kínai haditengerészet állományában szolgálnak.
A hidegháború megszűnése után egyre inkább eltűnnek.
Kutatási célokra számos speciális típusuk létezik, amelyek igen nagy ménységekbe (akár a Mariana-árokba) is képesek lemenni.
Az
első atomtengeralattjáró a Nautilus
A Kurszk tengeralattjáró katasztrófája
/Harmat
Árpád Péter/
A K–141
Kurszk orosz
Antyej-osztályú robotrepülőgép-hordozó atom-tengeralattjáró
volt, a nagyhatalmi státuszát elvesztett Oroszország legnagyobb,
legmodernebb és legütőképesebb fegyvere. A 2000
augusztus 12-én történt váratlan elsüllyedése, és 118 fős
legénységének váratlan halála egyike
volt a történelem legnagyobb katasztrófáinak és
rejtélyeinek! A hajó a nevét Kurszk városáról kapta, ahol 1943
nyarán a Szovjetunió a II. világháború legfényesebb győzelmét
aratta a németek felett, a történelem egyik legnagyobb
páncéloscsatájában. A Kurszk azok közé az orosz
atom-tengeralattjárók közé tartozott, amelyeket már a
Szovjetunió felbomlása (tehát 1991 december 8) után építettek.
Különleges jelentőségét az adta, hogy az oroszok szemében
nemzeti nagyságukat a hajdani idők nosztalgiáját jelentette, hisz
a Föld egyik legjelentősebb fegyverének tartották még az
amerikaiak is.
A Kurszk építése
1992-ben kezdődött az Arhangelszk közelében fekvő
Szeverodvinszkben. Alig két év után, 1994-ben bocsátották vízre,
és még ugyanabban az évben, december 30-án hadrendbe is
állították. A dupla hajótörzs miatt ezt az osztályt szinte
elsüllyeszthetetlennek tartották. A külső héj mindössze 8,5 mm
vastagságú, magas nikkel- és krómtartalmú ötvözött acélból
készült, az ötvözet jól ellenáll a korróziónak, és mágneses
tulajdonságai is kedvezőek, mert csak kis mértékben módosítja a
Föld mágneses mezejét, ez pedig megnehezíti a hajó felderítését
a mágnesesanomália-detektorokkal. A hajó méretei is méltóságot
sugalltak, hiszen a hossza
154m, szélessége,
a legszélesebb részen: 18m, súlya: 17 ezer tonna,
legnagyobb sebessége: 52 km/h volt (118
fős legénységgel).
A napjainkban legnagyobb amerikai atomtengerelattjáró, a 155 fős
legénységgel bíró USSPennsylvania (SSBN-735)
összesen 171 méter hosszú, 13m széles, 18 450 tonnás de
„csak” 46 km/h –ra képes. A világ sokak szerint máig
legnagyobb atomtengeralattjárója az 1980-ban épült orosz Akula
(Typhon) osztályú Dimitrij Donszkoj valójában nagyobb volt a
Kurszknál összesen 175 m hosszú, 23 méter széles, 26 ezer
tonnás, és 50 km/h –ra képes. Ám páncélzata és modernsége
alatta maradt a Kurszkénak.)
A Kurszk az
orosz Északi Flottában szolgált, mely 2000. augusztusában egy
jelentős hadgyakorlatra készült a Barents-tengeren. Négy hadi
tengeralattjáró, a flotta Nagy Péter nevét viselő zászlóshajója
(Pjotr Velikij rakétás csatacirkáló) és több kisebb hajó is
résztvett a hadműveletekben. A Kurszk feladata
a gyakorlat során az volt, hogy hatástalanított torpedókat lőjön
ki a Kirov-osztályúPjotr
Velikij rakétás
csatacirkálóra.
A
katasztrófa
A
hadgyakorlat során, 2000. augusztus 12-én, helyi idő szerint
11:28-kor (UTC 07:28) a Kurszk végrehajtotta a számára kiadott
utasítást, és kilőtte a kijelölt cirkálóra az előtte
hatástalanított torpedóit. Ám röviddel ezt követően, váratlan
robbanás történt a fedélzetén.
Az egyetlen hitelesnek nevezhető jelentés szerint a robbanás
kiváltója egy újonnan kifejlesztett torpedó meghibásodása volt.
A tengeralattjáró ekkor körülbelül 135 kilométerre volt
Szeveromorszktól (69°40′N 37°35′E). A hajótest a robbanás
miatt 108 méter mélyre süllyedt. Ekkor egy második, sokkal
nagyobb robbanás történt, 135 másodperccel az első után. A
szivárgásmentesen záródó ajtó, ami a torpedótermet a hajó
többi részétől elválasztotta, tüzelés előtt nyitva maradt. Ez
az eljárás nyilvánvalóan megszokott volt a torpedóteremben a
tüzelés során keletkezett felesleges sűrített levegő
eltávolítására, a baleset során viszont ez a körülmény felel
azért, hogy a robbanás közvetlenül elért kettőt is a
tengeralattjáró kilenc rekeszéből. Hét, az első rekeszben
tartózkodó tengerész valószínűleg azonnal meghalt, további
harminchat legalábbis megsebesült a második rekeszben.
Mivel
a tengeralattjáró szellőzőcsatornája gyengén működött, az
első robbanás hulláma könnyen végigterjedt benne, füsttel és
lángokkal töltve be a hajó más részeit is, például a
parancsnoki hidat. Az első robbanást követően a kapitánynak a
rutineljárás szerint el kellett volna rendelnie a vészemelkedést,
ami a tengeralattjárót a lehető leggyorsabban a felszínre
juttatja, de a füst ezt megakadályozta. Az elméletileg
automatikusan felszínre indított vészjelzőbója is csődöt
mondott, ennek vészhelyzet (ilyen például a nyomás hirtelen
megváltozása vagy a tűz) esetén magától kell működésbe
lépnie, s a felszínre jutva a mentőalakulatok munkáját segíti a
bajba jutott hajó helyzetének meghatározásában. A bóját az
előző nyáron végrehajtott földközi-tengeri küldetés során
hatástalanították, mikor attól tartottak, hogy a bója
véletlenszerű és hibás felmerülése elárulhatja az amerikai
flottának a hajó helyzetét. A második robbanást követően az
atomreaktorokat lekapcsolták, hogy megelőzzenek egy nukleáris
katasztrófát, bár a robbanás ereje önmagában is majdnem elég
volt, hogy elpusztítsa a reaktorokat. A
második robbanás két négyzetméter átmérőjű lyukat ütött a
hajó oldalán,
amelyet úgy terveztek, hogy 1000 méteres mélység nyomását is
kibírja. A robbanás a harmadik és negyedik hajórekesz zárófalát
is feltépte. Víz áramlott ezekbe a rekeszekbe, másodpercenként
90 000 liter. Ennyi elég volt, hogy megöljön mindenkit, aki
ott tartózkodott, többek között a Hetedik SSGN Hadosztály
Főparancsnokságának öt főtisztjét. A hajó ötödik rekeszében
voltak az atomreaktorok, további öt hüvelyk vastag acélba
ágyazva. A rekesz válaszfala kibírta a robbanást, a
szabályzórudak a helyükön maradtak, nem következett be
atomkatasztrófa. A nyugati szakértők csodálatukat fejezték ki a
szovjet/orosz mérnökök teljesítménye iránt – olyan
tengeralattjárót terveztek, ami csodálatos módon ennyit kibírt.
A
túlélők halála
A
robbanásokat a 118 fős legénységből 23-an
élték túl a
hatodik, hetedik, nyolcadik és kilencedik rekeszekben. A kilencedik
rekeszben gyűltek össze, ahol a másodlagos menekülőcsatorna is
volt (az elsődleges a megsemmisült második rekeszben volt). A
robbanáskor a kilencedikben a nyomás akkora volt, mint a felszínen,
fizikailag tehát lehetségesnek tűnt, hogy a menekülési fedélzeti
nyíláson keresztül egyesével hagyják el a hajót. Ez 100 méteres
emelkedést jelentett volna a sarki vízben, mentőöltözékben,
hogy aztán a felszínen lebegve várják meg a segítséget. Nem
ismeretes, hogy a fedélzeti nyílás belülről működtethető
volt-e – a vélemények még mindig megoszlanak arról, hogy a
szerkezet mennyire sérülhetett meg a robbanás során –, az
azonban valószínű, hogy a legénység nem vállalkozott volna a
veszélyes menekülési kísérletre akkor sem, ha a fedélzeti
menekülőnyílás működőképes. Esélyeiket inkább talán abban
látták, hogy megvárják, amíg a mentőhajó rácsatlakozik a
fedélzeti nyílásra. Nem
lehet teljes bizonyossággal megállapítani, hogy a legénység
megmaradt része meddig volt életben.
Miután az atomreaktorok automatikusan lekapcsoltak, a
vész-energiaellátás lassan kimerült. A legénység körül teljes
lett a sötétség és csökkenni kezdett a hőmérséklet. Nagy vita
folyt arról, vajon meddig maradhattak életben a tengerészek. Egyes
– különösen orosz – szakvélemények szerint nagyon gyorsan
meghalhattak. Ismert tény, hogy a mozdulatlan Oscar–II osztályú
tengeralattjárókban a propellertengely közelében szivárog a víz,
amit 100 méteres mélységnél lehetetlen eldugaszolni. Mások arra
mutatnak rá, hogy rengeteg elhasznált szuperoxid-tartalmú kémiai
patront találtak, amit a szén-dioxid elszívására és oxigén
kémiai úton való előállítására alkalmaznak. Ez lehetővé
tehette, hogy a tengerészek akár napokig életben maradhassanak.
Keserű csavar, hogy egyben haláluk oka is ez lehetett. Egy
tengerész véletlenül vízzel hozhatta kontaktusba valamelyik
patront, ez kémiai reakciót indított el és hirtelen fellobbanó
tüzet okozhatott. A hivatalos vizsgálat megállapította, hogy
néhány tengerész vízbe merülve valószínűleg túlélte a tüzet
– a falon a tűz nyomai azt jelzik, hogy a víz magas szinten
állhatott a hajó alsóbb részeiben. A tűz azonban gyorsan
felemésztette a megmaradt oxigént is, az életben maradt
tengerészek tehát valószínűleg megfulladtak.
A
kiemelés
2000
augusztus 12-én este, miután az ismételt kapcsolatteremtési
kísérlet is eredménytelen volt, mentési műveletet indítottak
el. A Rudnyickij nevű
mentőhajó, amely két, alámerülésre alkalmas mentőkompot
szállított (egy AS–32-est és a Priz nevű
AS–34-est), másnap reggel 8:40 körül érte el a mentési zónát.
Az Egyesült Államok – akárcsak a brit kormány – felajánlotta,
hogy az oroszok rendelkezésére bocsátja két mélymerülésű
mentőkompja közül az egyiket. 2000.
augusztus 16-án az orosz kormány elfogadta a brit és a norvég
kormány segítségét.
Augusztus 17-én Norvégiából egy mentőhajó indult útnak,
augusztus 19-én ért a helyszínre. A brit mélytengeri búvárok
augusztus 20-án, vasárnap érték el a kilencedik rekesz
mentőnyílását. Megállapították, hogy a rekeszt víz árasztotta
el, túlélőket találni reménytelen. Innentől az orosz hatóságok
már csak a hajó kiemelésének problémájával kezdtek
foglalkozni. Erre végül egy évvel a hajó elsüllyedése után
került sor. A tengeralattjáró törzsének legnagyobb részét
felszínre hozták, kivéve a hajó részben megsemmisült
orr-részét. A munkálatokat a holland Smit
Internationalés Mammoet roncsmentő
társaságok végezték 2001 őszén, egy Giant 4 típusú uszály
segítségével. A roncsot az Orosz Flotta roszljakovói
hajójavítójába vontatták. A 118 fős szerencsétlenül járt
legénység 115 tagjának holttestét találtak meg, és helyeztek
örök nyugalomra. Putyin elnök rendeletben tüntette ki posztumusz
a legénység minden tagját a Bátorság Érdemrendjével.
AKurszk kapitányát,
Gennagyij Liacsint az Orosz Föderáció Hőse címmel tüntették
ki. Az orosz kormányzat határozottan tagadta, hogy
a Kurszk nukleáris
robbanófejeket szállított volna.
Összeesküvés
elméletek
Az
öt legfőbb elmélet a következő: 1.) A Kurszkon történt
robbanás egy csecsen katona terrorakciója volt. 2.) Mások szerint
hajtóanyag szivárgás miatt bekövetkező torpedórobbanás okozta
a katasztrófát. 3.) Sokan vélik úgy, hogy a Kurszk összeütközött
egy amerikai kémtengeralattjáróval (az orosz hadgyakorlat után
az USS
Memphis és
az USS
Toledo szokatlan
módon európai kikötőben kötött ki)! 4.) Az első robbanással
kapcsolatban az az elgondolás is szárnyra kapott, hogy az egyik
tartalék-akkumulátor robbant fel. 5.) A Napi Világgazdaságban
megjelent egyik cikk szerint a Kurszk olyan manővereket végzett,
amit a megfigyelő amerikai tengeralattjárók támadásként
értékeltek, és „védekezésként” torpedót indítottak. Az
értesülést rádióamatőrök által elfogott és visszafejtett
diplomáciai levelezésre alapozták.
Mi
lehet az igazság? Jean-Michel Carré francia filmrendező 2005.
január 7-én a francia tv France 2-es csatornáján
bemutatottKurszk,
avagy tengeralattjáró veszélyes vizeken (Koursk:
un sous-marin en eaux troubles) című
filmjében is az ütközés elméletet erősíti. Azt állítja, hogy
a Kurszk a USS
Toledo amerikai
tengeralattjáróval történt ütközése miatt süllyedt el. A
legtöbb amatőr szakértő ezt valószínűsíti. Ám az igazi
tengeralattjáró szakértők szerint az orosz Oscar-osztályú
tengeralattjáróknak alámerült állapotban a vízkiszorítása
(fizikai tömege) kétszer annyi, mint Los Angeles-osztályú
társainak, így alapvető fizikai okokból kifolyólag nem
valószínű, hogy a Kurszk ennyivel
sokkal nagyobb sérülést szenvedett volna egy ilyen ütközés
során.Sokkal
valószínűbb az az elmélet, hogy az egyik fedélzeten lévő
torpedó meghibásodott és felrobbant. Ez indított el bizonyos
láncreakciószerű folyamatokat. Baleset
volt tehát minden bizonnyal a történelem egyik legnagyobb tengeri
katasztrófája.
Tűz egy amerikai atom-tengeralattjárón
Tűz
ütött ki egy amerikai támadó atom-tengeralattjáró fedélzetén
az Egyesült Államok egyik kikötőjében - jelentette be
csütörtökön a haditengerészet.
A
közlemény szerint csak könnyebb sérülések történtek. A
baleset helyszíne Maine állam egyik hadikikötője volt. A jelentés
szerint az atomreaktor érintetlen maradt, és két hónapja nem is
üzemelt. A Los Angeles osztályú, Miami nevű hadihajó felújítás
alatt állt. A tűz helyi idő szerint szerda délután tört ki, és
csütörtök hajnalban oltották el.
A második tengeralattjáró-csoportosítás parancsnoka, Richard Breckenridge ellentengernagy által kiadott közlemény szerint károk keletkeztek a parancsnoki állásban és a legénység szállásán. A hét sérült - három kikötői tűzoltó, két civil tűzoltó és két tengerész - jó állapotban van.
Az ellentengernagy egy sajtótájékoztatón hősiesnek minősítette a tűzoltásban részt vevők teljesítményét, tekintettel a "rendkívüli hőségre és füstre". A felújítás alatt álló tengeralattjáró torpedókamrájában nem voltak fegyverek - mondta az admirális. A tűz okát még nem tudják. A tájékoztatásból nem derült ki, hogy hányan voltak a hadihajón, amikor a baleset bekövetkezett.
A Miamit 1990-ben bocsátották vízre. Legutóbbi útjáról márciusban érkezett a kikötőbe, miután öt hónapot töltött a Földközi-tengeren. Ennek a hajóosztálynak a feladata többek között a repülőgép-hordozók és a nukleáris csapásmérő tengeralattjárók védelme, valamint a felderítés.
A második tengeralattjáró-csoportosítás parancsnoka, Richard Breckenridge ellentengernagy által kiadott közlemény szerint károk keletkeztek a parancsnoki állásban és a legénység szállásán. A hét sérült - három kikötői tűzoltó, két civil tűzoltó és két tengerész - jó állapotban van.
Az ellentengernagy egy sajtótájékoztatón hősiesnek minősítette a tűzoltásban részt vevők teljesítményét, tekintettel a "rendkívüli hőségre és füstre". A felújítás alatt álló tengeralattjáró torpedókamrájában nem voltak fegyverek - mondta az admirális. A tűz okát még nem tudják. A tájékoztatásból nem derült ki, hogy hányan voltak a hadihajón, amikor a baleset bekövetkezett.
A Miamit 1990-ben bocsátották vízre. Legutóbbi útjáról márciusban érkezett a kikötőbe, miután öt hónapot töltött a Földközi-tengeren. Ennek a hajóosztálynak a feladata többek között a repülőgép-hordozók és a nukleáris csapásmérő tengeralattjárók védelme, valamint a felderítés.
Csak senki meg ne tudja
A
Kurszk legénységének tragédiája kapcsán nehéz szabadulni attól
az érzéstől, hogy a régi-új orosz elit körében továbbra is
kísért a megalapozatlan titkolózás szelleme. És ez - egyelőre
legalábbis úgy fest - éppúgy igaz az elit katonai, mint
politikusi részére. Nem vonatkozik viszont a sajtóra. A moszkvai
média mértékadó tényezői a baleset bejelentését követő első
napok türelme után igen kritikus hangra váltott: éppúgy
értetlenül állt a mentés körüli tétovázás és
szakszerűtlenség, mint a hivatalos tájékoztatás halandzsája
előtt. Amire, mint láttuk, minden oka meg is volt.
Szovjet atom-tengeralattjárók az óceánok mélyén
A
szovjet hadiflotta a Kurszk katasztrófájáig három
atom-tengeralattjáróját veszítette el baleset következtében. Az
első harminc évvel ezelőtt, 1970 áprilisában következett be. A
szovjet haditengerészet K-8-as November osztályú tengeralattjárója
két hónapos földközi-tengeri szolgálat után visszatérőben
volt északi-tengeri bázisára, de időközben utasítást kapott,
hogy kapcsolódjék be a szovjet haditengerészet történetének
máig legnagyobb szabású gyakorlatába. Az "ceán-70 elnevezésű
flottagyakorlat a K-8 számára végzetesnek bizonyult. Az
atom-tengeralattjáró központi és hátsó rekeszében tűz ütött
ki, amit nem sikerült eloltani. A hajó háromnapi küzdelem után,
április 11-én a Vizcayai-öböl mélyére süllyedt. Ötvenkét
tengerész nem élte túl a katasztrófát. A legénység egy részét
a helyszínre érkező bolgár és szovjet hajók mentették ki.
A
második baleset 1986 októberében, a Bermuda-szigetektől északra
következett be. A K-219-es stratégiai rendeltetésű rakétahordozó
atom-tengeralattjáró ballisztikus rakétákkal a fedélzetén az
egyik rakéta robbanásának következtében irányíthatatlanná
vált. A tüzet itt sem sikerült elfojtani, de az atomreaktorokat le
tudták állítani. Egyes feltételezések szerint a katasztrófa egy
amerikai tengeralattjáróval történt ütközés nyomán
következett be. Washington máig tagadja érintettségét. Ennek
ellenére néhány évvel ezelőtt amerikai filmesek az ütközéses
verzió szellemében feldolgozták az esetet.Az ellenséges
vizeken jellegzetesen hidegháború utáni hangulatú
és szellemű film: a tengeralattjáró legénysége nem gonosz vörös
idiótákból áll, hanem a végzetes katasztrófa elkerüléséért
hősiesen küzdő tengerészekből. A balesetnek négy halálos
áldozata volt. Az incidens csak néhány nappal előzte meg
Gorbacsov és Reagan reykjavíki találkozóját.
A
harmadik baleset 1989 áprilisában történt a Norvég-tengeren. A
K-278-as Komszomolec nevű atom-tengeralattjáró a szovjet flotta
különleges, titántestű hadihajója volt. Ez a különleges anyag
példátlan, ezerméteres merülési lehetőséget adott a
Komszomolecnek. Ezúttal is elfojthatatlan tűz ütött ki a
fedélzeten. A legénység egy részét sikerült evakuálni, de így
is meghalt 42 matróz. A mintegy 1600 méter mélyre süllyedt
K-278-as, mely nukleáris fegyvereket is hordozott a fedélzetén, a
baleset után különleges betonszarkofágot kapott. Független
szakértők ugyanakkor emlékeztetnek arra, hogy a védőburok
állapotát a 90-es évek elejétől senki sem vizsgálta.
Még
egy szovjet atom-tengeralattjáró fekszik az óceánok mélyén. A
K-27-es azonban nem baleset következtében került oda.
Javíthatatlanná vált, és az illetékes szovjet hatóságok
döntöttek elsüllyesztéséről. Igaz, nukleáris hajtóművének
kiszerelésére és hasznosítására nem került sor, így elvileg
ugyanazt a környezeti fenyegetést jelenti, mint a baleset
következtében elmerült társai.
Két
amerikai atom-tengeralattjáró is elsüllyedt. Az első 1963-ban, a
második 1968-ban.
Orosz atom-tengeralattjáró - harmadik mentőakció
A NATO segítségét kérik az oroszok?
Az
orosz haditengerészet hajnal hatkor újabb kísérletet tett arra,
hogy egy távvezérlésű mentőkapszulával - harmadszorra -
megpróbálja kiszabadítani a Barents-tengerben elsüllyedt
atom-tengeralattjárón rekedt 116 embert. A CNN értesülései
szerint tapogatóznak afelől is, hogy a NATO milyen segítséget
tudna nyújtani az esetleges további mentési akciókban. Az orosz
mentőkapszula ugyanis először a viharos időjárás miatt nem
tudott a Kurszkhoz kapcsolódni, másodszorra viszont elérte az
elsüllyedt tengeralattjárót, de nem sikerült rákapcsolódnia a
bajbajutott harceszközre. A The New York Times szerint amerikai
tengeralattjárók szombaton hallottak egy robbanást a
Barents-tengeren, ezért valószínű, hogy a Kurszk elsüllyedése
egy nappal a korábban megadott időpont előtt következett be. Az
orosz flotta parancsnoka szerint a tengeralattjárón augusztus
18-áig tartanak ki az oxigénkészletek.
A svájci televízió francia
nyelvű adása szerint az orosz haditengerészet első mentőakciója
nem járt sikerrel. A legfrissebb hírek szerint a tengeralattjáró
legénysége a jármű falának kopogtatásával (morze-jelekkel)
kommunikál a mentőegységekkel. A legutolsó hírek szerint az
egyik üzenet így szólt: "Egyre gyengébbek vagyunk..."
Megfigyelők
szerint ez arra utalhat, hogy esetleg egyre fogy az oxigén is a
Kurszk fedélzetén. A Russiatoday.com szerint egyébként nincsenek
halálos áldozatok a tengeraléattjárón - legalábbis ez derült
ki az Északi Flotta szóvivőjével folytatott
telefonbeszélgetésből.
|
Mentőkapszula
egy orosz mentőhajón
Elsőre nem sikerült a mentés |
Újabb
mentési kísérlet
Igor
Digalo fregattkapitány, az orosz haditengerészeti flotta
sajtófőnöke azt mondta, hogy hajnal hatkor ismét lemerült a
mentőszerkezet. Annak ellenére, hogy a felszínen az időjárás
javult, kisebb lett a szél és a hullámzás, a mélyben a változó
tengeráramlatok nehezítik a tevékenységet.
Az
Interfax közli, hogy orosz tengernagyi csoport indul Brüsszelbe,
hogy a NATO parancsnokságon konzultációt folytasson a mentésről
és a nyugati partnerek részvételének lehetőségeiről. Az
esemény okát továbbra is csak találgatják, a bizonytalanságot
növeli az, hogy a hajótest közelében megtalálták az egyik
rakétasiló leszakadt fedelét és a tengeralattjáróról származó
több tárgyat.
A
mentés legalább hajnalig tart, de érkeznek brit segítők is?
Vlagyimir
Kurojedov admirális, a flotta parancsnoka szerint a mentés 6-8
órát vesz majd igénybe.
Kurojedov
tengernagy szerint a kisebb tengeralattjárót a Rudnyickij
mentőhajóhoz ,,kötik hozzá", s így közelíti majd meg a
107 méteres mélységben lévő Kurszkot, amelyen több, mint száz
tengerész teljesített szolgálatot.
Kurojedov
admirális a CNN szerint bejelentette a Kurszk elsüllyedésének
okát is: a tengernagy szerint egy torpedó felrobbant a
tengeralattjáró orrában.
|
Egy tavalyi
kép a Kurszkról
|
A
brit mentőalakulatot orosz Antonov szállítórepülőgép viszi az
Ayrshire megyei Prestwick repülőteréről Norvégiába, együtt az
egység egyik LR5 típusú merülő mentőhajójával, amely afféle
víz alatti mentőcsónakként használatos: 16 embernek van benne
hely - adta hírül az MTI.
A
Yahoo! hírei szerint ugyanakkor az oroszok visszautasították a
britek által feljanlott segítséget.
Kiemelik
a tengeralattjárót?
Ha
nem sikerül mentőkapszulával a felszínre hozni az elsüllyedt
atom-tengeralattjáró legénységét, akkor az orosz
haditengerészet megpróbálja majd kiemelni az egész
tengeralattjárót - jelentette kedd este az Interfax orosz
hírügynökség Vlagyimir Kurojedov flottatengernagyot idézve.
|
|
Ám
ha ez a terv nem működik - s még orosz szakértők is kételkednek
az akció sikerében, a kapcsolódás szempontjából túl nagynak
tartva a tengeralattjáró dőlését - akkor Kurojedov szerint
létezik egy pótterv is: egyenként 400 tonnás gumitömlőket
erősítenek a hajó mindkét oldalára, s azokat a víz alatt,
magas nyomású levegővel felfújják, hogy igénybe vegyék a
felhajtóerőt.
Már
szombaton megtörtént a baleset?
Az
orosz Kurszk atom-tengeralattjáró balesete szombaton történt,
egy nappal korábban, mint ahogyan azt korábban feltételezték -
ez derül ki az MTI szerint abból a hivatalos orosz jelentésből,
amelyet kedden adtak át Oslóban a norvég külügyminisztériumban.
A
Barents-tengeren szerencsétlenül járt tengeralattjárót vasárnap
sikerült lokalizálni. A norvég külügyi szóvivő közölte: a
jelentés sejteni engedi, hogy robbanás történt a hajó
fedélzetén, ugyanakkor nincs utalás arra a több orosz illetékes
által említett feltételezésre, mely szerint a Kurszk
összeütközött volna egy másik tengeralattjáróval. Azt viszont
megerősíti a dokumentum, hogy nem sérült meg a hajó
atomreaktora, és nem került radioaktív szennyeződés a levegőbe.
Flottatisztek
is a fedélzeten voltak, nem csak a hajószemélyzet
A
korábbi hírekből már kitűnt, hogy a Kurszk fedélzetén lévők
mintegy fele tiszti rangban szolgált a hadseregben. Az Interfax
orosz hírügynökség most mindezt azzal egészítette ki, hogy
szeverodvinszki források szerint az Északi Flotta
főhadiszállásának tisztjei is a szerencsétlenül járt
tengeralattjárón tartózkodtak, hogy a Barents-tengeren zajló
hadgyakorlatot személyesen is megtekintsék.
A
Yahoo szerint a szerencsétlenség idején a közelben tartózkodott
két amerikai tengeralattjáró is, amelyek állítólag robajt -
esetleg robbanást - észleltek a Barents-tengeri orosz hadgyakorlat
során. Mindezt megerősítette a The New York Times is.
MIT KEZDENÉL EGY NORVÉG TENGERALATTJÁRÓ-TÁMASZPONTTAL?
2012.06.04. JD Rockefeller
Diktátorok,
csendes őrültek, tengeralattjáró-tulajdonosok és bohém
milliárdosok, figyelem! Norvégia
ráunt atomtengeralattjáró támaszpontjára -
de könnyen lehet, hogy csak lecserélte egy még titkosabbra és
sokkal modernebbre -, így
most eladná azt valakinek a
fent említett célszemélyek közül.
Az
Olavsvernben lévő tengeralattjáró-támaszpont Norvégia északi
részén fekszik, viszonylag közel az oroszokhoz. A
környék gyönyörű, az ingatlan pedig hatalmas:
csak a föld alatti része 13 500 négyzetméter, 2500 m2 rakparttal
és szárazdokkal a komolyabb javítási munkákhoz. A föld alatti
bunkerben találhatók még műhelyek, irodák, raktárhelyiségek,
csatornarendszerek, üzemanyagtöltő-állomás és nem hiányzik a
minden, egykor titkos katonai objektum elengedhetetlen eleme, a
tartalék áramforrás sem. Utóbbival kapcsolatban nem árt tudni,
hogy a földalatti lét és a nem kimondottan modern hálózat miatt
a bunker villanyszámlája jó eséllyel magasabb, mint a Parlamenté.
A
támaszpontot eredetileg az amerikai tengeralattjárók használták
a hidegháború idején,
2003 óta viszont semmilyen katonai funkciót nem lát el. Ennek
fényében aligha meglepő, hogy az objektum kissé lepukkant, mérete
és egyedisége miatt azonban így is 105
millió koronát, azaz 4,1 milliárd forintot kérnek érte. A
potenciális vevők között remélhetőleg nem csak szociopaták
lesznek, hanem olyanok is, akik egy tökéletes világ elöli
rejtekhelyet keresnek, de a környezet láttán - komoly ráfordítást
követően - akár dizájnhotelnek is el tudjuk képzelni. No és
persze ne feledkezzünk meg azokról sem, akik el szeretnének
rejteni ezt-azt - például egy tengeralattjárót - a világ elől.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése