Nem létező atomtöltetek a tengeralattjárókon
Izraeli atomrakéta a német tengeralattjárókon?
Atomrobbanófejjel ellátott rakétákkal szereli fel Izrael a Németországtól vásárolt három, Delfin-osztályú tengeralattjárót – írja exkluzív címlapsztorijában a Spiegel. Berlin eddig tagadta, hogy a német gyártmányú tengeralattjárókat az izraeli nukleáris arzenál részévé teszik, de a zsidó állam védelmi minisztere szerint a németek büszkék lehetnek.
Cikkében a
Spiegel emlékeztet, hogy a németek már a hatvanas években, tehát
még a NSZK idején is tisztában voltak az izraeli nukleáris célú
fejlesztésekkel. Mióta 1999-től átadták az első Delfin-osztályú
vízijárművet, Lothar Rühl, a védelmi minisztérium korábbi
államtitkára személyesen tárgyalt Tel-Avivban. A Spiegel
értesülése szerint a minisztérium korábbi tisztviselői is
elismerték, hogy a német kormány mindig is feltételezte, hogy
Izrael nukleáris töltettel szereli fel a tengeralattjárókat.
A
Háárec éppen egy hónapja számolt be arról, hogy Izrael már a
negyedik Delfin-osztályú tengeralattjáróját kapta meg
Németországtól. Az ünnepélyes átadásra Kielben került sor, a
Taninra keresztelt járművet pedig 2013-ban állítják hadrendbe. A
lap egy izraeli haditengerészeti tisztviselő szájába adta, hogy
ez a új tengeralattjáró a korábbiaknál jóval több időt tud a
víz alatt tölteni, és az elképzelések szerint a
Földközi-tengeren szolgál majd.
A
Spiegel a korábban átadott három tengeralattjáróról állítja,
hogy atomrobbanófejjel szerelték fel őket, de hozzáteszi, hogy
három további eladásáról is született már megállapodás:
ezeket 2017-ben szállítják a németek. Mint korábban, Berlin
ezúttal is magára vállalta a költségek egy részét. A
közelmúltban, a hatodik ilyen tengeralattjáróról született
megegyezéskor a német kormány ráadásul vállalta az ár
egyharmadának, mintegy 135 millió euró kifizetését. Cserébe
Angela Merkel kancellár a megszállt palesztin területeken a zsidó
telepépítések leállítását kérte, amire mindeddig nem kapott
választ.
Delfin
Haifa kikötőjében. Darabonként 300 millióba kerülnek
Reuters
- Havakuk Levison
A Spiegel információja alapján az ellenzéki szociáldemokraták magyarázatot kértek a Merkel-kormánytól. A kancellár szóvivője, Steffen Seibert azzal reagált, hogy valamennyi tengeralattjárót fegyverzet nélkül szállították le. A szövetségi kormány nem találgat arról, hogy utóbb felfegyverezték volna azokat – tette hozzá.
– A
németek büszkék lehetnek, hogy biztosítják Izrael állam létét
az elkövetkező években – idézte a német lap Ehud Barak izraeli
védelmi minisztert. A cikk állítását firtató újságírói
kérdésre Jigal Palmor, az izraeli külügyminisztérium szóvivője
azt válaszolta, annyit erősíthet meg, hogy rendelkeznek német
gyártmányú tengeralattjárókkal, ez nem titok. „Ami a többit
illeti, nem vagyok abban a helyzetben, hogy beszéljek képességükről”
– idézte az AFP a szóvivőt. Izrael nem ismeri el, hogy
rendelkezik atomfegyverrel, de a közkeletű gyanú szerint több
száz nukleáris robbanófej van a birtokában.
A
német hírmagazin hétfői írásában arra is kitért, hogy a német
tengeralattjárók iránt nemcsak Izrael, hanem például Pakisztán
is érdeklődik. Évek óta folynak a tárgyalások a két ország
között. A Spiegel megszólaltatott egy pakisztáni
tengerésztisztet, aki szerint országa leginkább a Thyssen-Krupp
konszernhez tartozó kieli hajógyárban készülő 214-es osztályú
hajók iránt érdeklődik, amelyek „a világ legkönnyebb
hagyományos tengeralattjárói”. A pakisztáni üzlet ellen szól
azonban, hogy az atomfegyverrel rendelkező ázsiai ország nem
ismeri el Izraelt. A német tengeralattjárók eladása ellen más
okok is szóba jöhetnek. Egyrészt Pakisztán instabil belpolitikai
helyzete, az ottani tálibok és egyéb terrorista csoportok
jelenléte. Ázsia másik nukleáris hatalma, a szomszéd India is
kifogást emelne. A különféle megfontolások miatt a német
hetilap értesülése szerint gyakorlatilag 2004 óta húzódik az
ügylet, pedig Pakisztán vevő lenne három tengeralattjáróra is,
amelyek összértéke eléri az 1,2 milliárd eurót. Elképzelhető,
hogy Iszlámábád végül megunja a várakozást, és Kínától
szerzi be a tengeralattjárókat.
Iráni atomerőmű
A
nukleáris politika egyik legérdekesebb játszmája zajlik Irán
körül. Az iszlám köztársaság a nukleáris energia békés célú
felhasználásának lehetőségét kihasználva atomerőmű
üzemeltetését tervezi, saját üzemanyag ellátással.
Az
ország első atomerőművét még a 70-es években elkezdték
építeni, de a folytatni csak orosz segítséggel tudták. A
nukleáris üzemanyaggyártás urándúsítással jár, ami kettős
kimenetelű játszma: kikerekedhet belőle atomtöltet is, amelyet
föl lehet szerelni a perzsák frissen kifejlesztett - Izraelt
közvetlenül fenyegető - rakétáira is. 2005-ben megegyeztek
Nagy-Britanniával, Franciaországgal és Németországgal abban,
hogy átmenetileg felhagynak az urániumdúsítással, de csak
ideiglenesen. Ez a megoldás azonban nem elégítette ki az
amerikaiakat, - főleg George Bush elnököt, aki a legnagyobb
veszélyt éppen Iránban véli felfedezni.
Irán
nukleáris létesítményeiről szólva elmondható, hogy Irán nem
tartozik a nukleáris technikában járatlan országok közé. A
teheráni műszaki egyetemen 1967-től működik az 5 MW-os TRR
kísérleti reaktor, amelyet még az amerikaiak építettek 5 millió
dollárért. Ennek az üzemanyaga 5,7 kg 93%-os dúsítású urán
volt. 1992-ben a NAÜ felügyelete mellett, argentin kivitelezésben,
modernizálták a reaktort. Irán 100 kg 20% dúsítású uránt
vásárolt Argentínától a modernizált kísérleti reaktor
számára.
Az
első iráni szputnyikot (Sinah-1) orosz hordozórakéta (Mozsaec-)
állította földkörüli pályára, 2005. október 27-én. A
nanoszputnyik földközeli pályán (100-400 km) kering és a
földfelszín tanulmányozása a feladata. Ezzel a ténnyel Irán
bebizonyította a fejlettségét a kozmikus technikában is.
(CNews.ru,
2005-10-27)
Az
orosz-iráni atomerőmű építésről
Az
atomerőmű építkezésről az amerikai és izraeli műholdak
1995-óta folyamatosan küldik a fotókat. (New York Times 2002.
júloius 29.)
Az
iráni atomerőmű építését még Reza Pahlavi sah utasítására
kezdték el az 1970-es években. A szállító és kivitelező a
SIEMENS (akkor még KWU,) lett. Az atomerőmű terveit 1972-re már
teljesen elkészítették a németek, és 1975-ben megkezdték a 2 db
1300 MW-os blokk építését Bushehrben. A tervek szerint 1980-ban
kellett volna indulni az első blokknak.
Irán
1970-től tagja az atomsorompó egyezménynek, amelynek negyedik
fejezete kimondja, hogy azok az országok, amelyek nem rendelkeznek
nukleáris technológiával, megszerezhetik azt. Ennek a
technológiának a megszerzése érdekében építettek a 70-es évek
közepén, az amerikaiak 5 kutató reaktort Iránban és francia,
német és angol segítséggel további 23 atomerőmű létesítését
tervezték az iszlám forradalmat megelőző időszakban. A
forradalom után (1979. február) nyugat megvonta a bizalmát és a
támogatását Irántól, így 1979-től megszakadt Irán nukleáris
programja.
Amikor
az Iráni-iraki háborúban (1980-88)* a rakétatámadások során
szétlőtték a majdnem (70-80 %-ban) kész erőmű épületét, a
németek levonultak az építkezésről, otthagyva a sok száz tonna
berendezést, több mint 35 ezer szállítási egységet. Irán
nemzetközileg teljesen elszigetelődött, csupán Szíria és
Líbanon tartott ki mellette. (Később az oroszokkal öt éven
keresztül egyeztették a felhasználható berendezések és
létesítmények számát.) Az irakiak támadása azért lehetett
olyan sikeres, mert a francia rakétákkal védett iráni objektumot
olyan MIRAGE repülőkkel tudták támadni az irakiak, amelyek már
fel voltak szerelve AM, 39-es EXOCET hajó elleni rakétákkal és
rendelkeztek megfelelő védelemmel a légvédelmi - szintén francia
- rakétákkal szemben. Például ilyenek voltak a Super Etendard
típusú repülők, amelyből 5 darabot kapott Irak.
* Irán-iraki
háború. 1980-1988
Iránnak
határvitái voltak elsősorban Irakkal (a Shatt-el-Arab miatt) és
az Egyesült Arab Emirátusokkal (Toub és Abu Musa-öbölben levő
szigetek miatt), melyeket Irán szállt meg. Az Irán%u2013iraki
határviszály 1980 szeptemberében háborúba torkollott. Irak
megtámadta Iránt, ezzel kezdetét vette a csaknem egy évtizedig
tartó háború.
Csaknem
20 éven keresztül álltak a romok a sivatagban. Nem akadt
vállalkozó, aki folytatta volna az építkezést. Bár Irán már
1984-ben elkezdte nukleáris programjának folytatását. Egyes
értesülések szerint titokban elindította a nukleáris fegyverek
létrehozását célzó külföldi beszerzéseit is.
A
Szovjetunió szétesése gazdasági-politikai válsággal járt
együtt. A nukleáris iparban dolgozó orosz szakembereknek nem volt
munkájuk. Az atomerőművi beruházások álltak, országon belül
és kívül is. Gyakorlatilag mindent elvállaltak volna, így a
Bushehr-i helyreállítást is. A feladat nem volt egyszerű. A
leszállított berendezéseknek csupán az 1/7-ét tudták
felhasználni. Az épületet hozzá kellett illeszteni az orosz
tervekhez, ki kellett javítani a szitává lyukasztott konténmentet,
új berendezéseket kellett megtervezni. 2004-re a berendezések és
az irányító számítógépes vezérlés (ASU TP) leszállítása
és szerelése befejeződött. 2005-ben az üzembe helyezési munkák
kezdődnek. Ehhez és az üzemeltetéshez, a paksi atomerőmű
létrehozásához hasonlóan, a személyzetet az oroszországi
Novovoronyezsben működő Atomerőműves Oktató Központban képzik
ki. A képzés közel három évet vesz igénybe. A 2005-ös indítást
az orosz és iráni szakemberek közösen tervezik végrehajtani.
Az
orosz-iráni együttműködés 1995 augusztusában vált konkréttá,
amikor aláírták a Bushehri atomerőmű megépítéséről szóló
egyezményt. (1995. januárban Viktor Mihailov az orosz MINATOM
vezetője aláírt egy jegyzőkönyvet R. Amrollahival, az Iráni
Atomenergetikai Szervezet elnökével, amiben, többek között
említésre került, hogy hathónapos határidőn belül egy
szerződéstervezet készítenek elő az Iránban megépítésre
kerülő dúsító üzemre vonatkozóan. (Az iráni dúsító üzem
építésére vonatkozó szándék jegyzőkönyvbe foglalását maga
Mihailov is elismerte a Novaja gazeta 2006. 03. 09-i számában
adott "Irán
dúsítása" című
interjújában.) Miután az amerikaiak tudomást szereztek erről a
jegyzőkönyvről, kitört az iráni urándúsítási botrány. Ezt
követően az oroszok felajánlották, hogy leszállítanak - úgy
ahogyan a kanadaiak szállítottak Indiának - egy természetes
uránnal működő, nehézvizes atomerőművet, de az USA ezt is
megakadályozta, mondván, hogy az ott keletkező plutóniumból
bombát lehet készíteni.) Ez az egyezmény az 1992-ben megkötött
- 15 évre szóló - orosz-iráni kormányközi egyezményre épült,
hasonlóan ahhoz a gyakorlathoz, amit még a SZU idejében
alakítottak ki a szovjettervezésű Kelet-Európai atomerőművek
létesítésekor. "Nem
kis haszon is várt az orosz cégekre: az első blokk ára
nyolcszázmillió, míg a második egymilliárd dollár volt. Ehhez
képest - noha az oroszok már rég neki kezdtek a második blokk
építésének - az elsőért járó összeget a mai napig nem kapták
meg."
(Vagyim Aszimov, 2003. június 20. HETEK)
Az
oroszok 80 éves távlatban 80-100 milliárdos üzletre számíthatnak.
(Sergej Stepashin, az Orosz Számvevőszék elnöke szerint.) Az
elszámolást bonyolítja, hogy a megállapodást barter (árucsere)
ügyletként kötötték és itt az "üvegzseb" módszer
nem működik.
2006.
március 07. UNO.hu. Több, mint 200 millió dollár felszabadítására
adott engedélyt kedden az iráni parlament a kormánynak az
olajbevételekből arra, hogy befejezzék az ország déli részén
lévő bushehri atomerőművet, amely orosz segítséggel épült. Az
iráni állami televízió közlése szerint a kormány 1940 milliárd
riált, vagyis 212 millió dollárt használhat fel a stabilizációs
olajalapokból. Iráni remények szerint az egy reaktorral rendelkező
létesítmény, amely a becslések szerint 800 millió dollár
értékű, az év végéig elkészül.
2004
szeptemberében beszélgettem az orosz üzemanyag szállításért
felelős TVEL Rt. egyik munkatársával. Elmondása szerint az
üzemanyag szállításra készen vár a Novoszibirszki üzemanyag
gyárban, de addig nem indítják útjára, amíg a szerződéses
feltételek nem tisztázódnak teljes egészében. Ehhez pedig a
kiégett üzemanyag elhelyezés mikéntjét kell megoldani. És itt
érkeztünk el a nukleáris politikához. Az üzletet úgy kell
megkötni, hogy a világ, Izrael és Amerika számára egyértelmű
legyen az, hogy az orosz nukleáris üzemanyagból semmiféle módon
nem készülhetnek nukleáris fegyverek. A tények nem elegendőek. A
hitelesség a döntő. Ennek bizonyítékát leginkább Irak 2003-as
lerohanásának indokaiban kereshetjük. Amerika hitelesen elő tudta
adni azt, hogy a terrorizmust ezzel a megelőző csapással sikerül
megfékezni. Bush elnök választási kampányának is ez volt a fő
motívuma.
2004-ben
úgy nézett ki, hogy sikeres orosz-iráni politika mellett a
Bushehr-i VVER-1000-es blokkot 2006 végére átadhatják
üzemeltetésre. Ellenkező esetben üzemanyag nélkül maradhat,
legrosszabb esetben újra lebombázza valaki.
2006-ban
Moszkva azonban azt jelentette be, hogy 2007 márciusában szállítja
le a nukleáris fűtőanyagot Busehrba, és szeptemberben indítják
a reaktort. Az atomerőmű novembertől tud majd áramot szolgáltatni
a fogyasztóknak az elektromos hálózaton keresztül.
Polit.ru,
2004. július 04.
"Oroszország
és Irán aláírják a kiégett üzemanyag visszaszállítási
szerződést
A
Bushehr-i atomerőmű kiégett üzemanyagának oroszországi
visszaszállítása útjából elhárult minden technikai akadály,
így Teherán és Moszkva hamarosan aláírja ezt a szerződést. Az
atomerőmű 1000 MW teljesítményű lesz. A 2005-re tervezett
fizikai indítás egyik feltétele volt ennek a megállapodásnak az
aláírása."
Az
orosz-iráni megállapodás jelentősége rendkívül nagy, hiszen
2003-ban még Muhammad Khatami, a "reformer%u201D iráni elnök
bejelentette: elege van abból, hogy az ország egyetlen működő
1000 MW-os atomreaktorához más %u2013 Oroszország %u2013 szállítsa
a fűtőanyagot. Elrendelte tehát az uránbányászatot, mert - mint
mondta - nemzetbiztonsági érdek a teljes nukleáris folyamatkör
iráni megvalósítása. Az uránt viszont dúsítani kell. A dúsítás
végeredménye akár bomba is lehetne.
A
dokumentum szavatolja, hogy az orosz közreműködéssel épült
busehri atomerőműben felhasznált fűtőelemeket hiánytalanul
visszaszállítják Oroszországba. A szerződés - orosz
értelmezésben - enyhíteni hivatott azokat az amerikai félelmeket,
hogy Irán maga hasznosíthatná a kiégett fűtőanyagot,
plutóniumot vonva ki belőle atomfegyver előállítása céljából.
Az orosz-iráni nukleáris együttműködés tárgyában keletkezett
az egyik legsúlyosabb nézeteltérés Moszkva és Washington között,
amely téma felmerült George Bush amerikai elnök és Vlagyimir
Putyin orosz elnök pozsonyi találkozóján is.
Az
IranAtom.Ru 2004. okt. 14-i híradása:
"Az
orosz Atomenergia Ügynökség vezetőjének, Alexander Rumjáncevnek
novemberi teheráni látogatása során aláírják a friss és a
kiégett üzemanyag szállítási szerződést Irán és Oroszország
között, ha a szakértők megegyeznek a hátra maradt kereskedelmi
kérdésekben. Iránban ma is két szakértői delegáció
tartózkodik a NAÜ-től. Az orosz szerződések aláírásával
lezárhatják az iráni nukleáris dossziét." A
busheri atomerőmű beruházás és az orosz nukleáris üzemanyag
szerződéses helyzetéről magam is meggyőződhettem 2005
januárjában, amikor szakértő kollegámmal, Bencze Imrével
Teheránban segítettük az orosz-iráni üzemanyag szerződés
előkészítését. Az a véleményem alakult ki, hogy nyugaton nem
az iráni atomerőmű üzemeltetésétől és a kiégett fűtőelemek
felhasználásától tartanak igazán, hanem attól, hogy a nukleáris
technikában fejlődhetnek a perzsák olyan szintre, ami már az
amerikai gazdasági érdekeltségeket veszélyeztetheti a térségben.
Az energiaellátás a jövő évszázadban alapvetően
atomerőművekkel lesz megoldva. A ma olajban gazdag Irán, nem akar
lemaradni, hanem atomenergiában gazdag Iránként akar átlépni a
XXII. századba. Tiszta eszközökkel ezt Amerika nem tudja
megakadályozni! Amit eddig sikerült elérni az csak annyi, hogy
Irán nem, vagy csak rendkívül nehezen jut a nyugati modern
technikákhoz és ezért kénytelen beérni az "orosz
színvonallal".
Irán
megnyitotta kapuit a NAÜ ellenőrei előtt, de ha az iráni
nukleáris programot az ENSZ Biztonsági Tanács elé viszik, akkor
ezt az ellenőrzést a továbbiakban megtiltja. Véleményük szerint
ellenkezik a nemzetközi joggal az, hogy az USA és az európai
országok foglalkozhatnak nukleáris üzemanyaggyártással és
atomerőmű építéssel, míg ezeket Irán számára szeretnék
megtiltani.
Egy
konkrétan meg nem nevezett %u201Eelőrejelzés%u201D az MTI 2004
július 17-i híreiből:
"A
The Times szerint a Washingtonban "héjaként" közismert
forrás, utalást tett az iráni nukleáris létesítmények elleni
katonai csapás lehetőségére is, mondván: jövőre még van
lehetőség a Bushehrben épülő fő iráni atomlétesítmény
lerombolására, ez a lehetőség azonban bezárul, amint Oroszország
leszállítja Iránnak a fűtőelemeket.
Ezután
rendkívüli környezeti károkat okozna a létesítmény
megsemmisítése - tette hozzá. Oroszország a jövő év elején
adja át a nukleáris fűtő rudak első szállítmányát Iránnak,
s a reaktort a tervek szerint az év vége előtt feltöltik."
"Az
Egyesült Államok kísérletet fog tenni a rendszerváltásra
Iránban is, ha a jelenlegi amerikai elnököt novemberben
újjáválasztják - írta a szombati The Times. A vezető londoni
napilapnak egy név nélkül idézett amerikai kormánytisztviselő
azt mondta: Washington - Iraktól eltérően - Iránban nem közvetlen
katonai beavatkozást fog végrehajtani, hanem felkelést próbál
majd szítani a "rendkívül elégedetlen lakosság"
körében az iráni vallási hatalom ellen, és ennek érdekében
"igen erőteljesen fog dolgozni".
Hát
igen! Itt vagyunk újra a nukleáris politikánál! Az új
atombiznisznél! A fő kérdés: Ki szállítja a nukleáris
fűtőanyagot és mi lesz a kiégett üzemanyag sorsa? Úgy tűnik,
hogy csak másodlagos kérdés az, hogy ki a terrorista?
Hogy
Izrael folyamatosan napirenden tartja az Irán elleni támadás
lehetőségét, azt bizonyítja, hogy a zsidó ország a 2005-ös
évben 5000 légi fegyvert, köztük 500 BLU 109-es bunkerrobbantó
bombát kapott az Egyesült Államoktól. Ezek használatát a
Pentagon egyébként %u201Ecivilekre biztonságosnak%u201D ítélte,
mivel azok befúródnak a földbe, majd a felszín alatt robbannak
fel. A busheri atomerőmű elleni támadások során feltehetőleg
ilyen lövedékeket használnának.
Ugyan
ez a hír a Népszava online 2004. 07. 18-i tálalásában:
"Elképzelhető,
hogy Izrael ugyanúgy lerombolja a dél-iráni Bushehrben épülő
atomerőművet, ahogy 1981-ben lerombolt egy hasonló iraki
létesítményt - írta a The Sunday Times című brit lap meg nem
nevezett izraeli forrásokra hivatkozva. A légicsapás akkor lenne
esedékes, amikor orosz szakemberek hozzálátnak az erőmű
nukleáris fűtőanyaggal való feltöltéséhez. Egy washingtoni
szakértői vélemény is megerősíti: Izrael csak addig léphet
akcióba, amíg a fűtőanyag nincs a helyén, mert különben a
támadásnak katasztrofális következményei lehetnek. Izrael
1981-ben azért rombolta le az oziraki létesítményt, mert Szaddám
Husszein annak idején kendőzetlenül az atomfegyver megszerzésére
törekedett. Jelenleg Iránt vádolják ilyen szándékkal, azt az
országot, amely Izrael elpusztításának szükségességét
propagálja, és amelyet a zsidó állam éppen ezért
legveszedelmesebb ellenségének tekint."
"Hadszíntéri
atomfegyverekkel mérne csapást Izrael az iráni nukleáris
létesítményekre, és már el is készültek az erről szóló
titkos tervek"-
írta a The Sunday Times 2007 januárjában. (MTI, 2007. január 7.)
Ez
lenne az első nukleáris támadás azóta, hogy az Egyesült Államok
1945-ben atombombát dobott Hirosimára és Nagaszakira. A lap
értesülése szerint az iráni célpontok ellen bevetendő izraeli
fegyverek hatóereje egyenként a hirosimai bomba tizenötöde lenne.
A tervek szerint először hagyományos töltetű, lézervezérelt
bombák ütnének rést a föld alatti létesítmények falán, és
rögtön ezután mini atomrakétákat lőnének ki a telepre. Ezek
mélyen a felszín alatt robbannának, csökkentendő a radioaktív
szennyeződés kockázatát.
A
The Sunday Times szerint Izrael három olyan, Teherántól délre
fekvő elsődleges célpontot azonosított, amely részese az iráni
atomprogramnak. Az egyik Natanz, ahol több ezer centrifugát
szerelnek fel urándúsítás céljára, a másik az Iszfahán
melletti uránátalakító, ahol az iráni alelnök múlt heti
nyilatkozata szerint alagutakban 250 tonna, dúsításhoz használt
gázt tárolnak, a harmadik pedig az Arak melletti nehézvíz-reaktor,
amely a jövőben elégséges plutóniumot termelhet egy atombomba
elkészítéséhez.
Az
oroszok komolyan veszik a nukleáris versenyt. 2006.
május 10-én
Putyin elnök az Össz Szövetségi Gyűléshez intézett üzenetében
az orosz nukleáris ipar teljes átstrukturálására hívta fel a
figyelmet. Putyin elnök a szokásos, éves programadó beszédét a
Kreml Márványtermében a parlament két háza, a kormány, a bírói
rendszer, a régiók, az egyházak és a Társadalmi Kamara vezetői
előtt tartotta meg. Komoly intézkedéseket és beruházásokat
ígért az infrastruktúra és az innováció fejlesztésére az atom
iparban. Új atomerőmű építéseket helyezett kilátásba
Oroszországban és nagy jelentőséget tulajdonított a versenyképes
orosz nukleáris exportnak, elsősorban Vietnámba, Kazahsztánba,
Kínába, Indiába, Iránba, de a szlovák Mohovce 3-as és 4-es
blokkjára kiírt tenderre is készülnek. Ugyanakkor két
újgenerációs atom tengeralattjáró rövid időn belüli hadba
állításáról is beszélt. Ezek a legmodernebb Bulava és TOPOL-M
rakétával lesznek ellátva. Ezek az új Oroszország első modern
hajói. 2006-ban sajnos annak lehetünk tanúi, hogy Amerika
egyeduralmi törekvései felélesztik a fegyverkezési versenyt és a
többpólusú világ kialakítására irányuló tevékenységeket.
Az orosz államfő szerint korai még a fegyverkezési hajsza végéről
beszélni, sőt, úgy vélekedett, hogy a versengés "új
technológiai szintre" emelkedik. Rámutatott, hogy az Egyesült
Államokban 25-ször többet költenek többet katonai célokra, mint
Oroszországban. Putyin azt mondta, hogy az orosz "nukleáris
triád" (atomfegyvereket hordozó repülőgépek, szárazföldi
telepítésű rakéták és tengeralattjárók) a következő években
olyan új fegyvereket kap, amelyek lehetővé teszik a hadászati
erőegyensúly fenntartását.
Az
Egyesült Államok és Oroszország viszonya mélyponton van. Bár
2001 után George Bush és Vlagyimir Putyin a terrorizmusellenes
háború szövetségeseiként tekintettek egymásra, a volt szovjet
térségben létező orosz-amerikai érdekütközéseken túl egyre
inkább terheli a két ország viszonyát Putyin Iránnal kapcsolatos
álláspontja.
Az
USA, aki egyben az ENSZ BT vezetője is, nemcsak Irán urániumdúsító
programját kívánja leállíttatni, hanem Irán energiaipara
fejlesztését is. Jó példa erre az Irán-Pakisztán-India
gázvezeték építésének pénzügyi akadályozása. A vezeték
kiindulópontja Assaluyehben lesz, Irán dél-fárszi gázmezője
közelében. A cső Pakisztánt átszelve éri el India északnyugati
határát. Kapacitása napi 150 millió köbméter körül lesz.
India a mennyiség kétharmadát szeretné, míg Pakisztán a
megmaradó mennyiséget kapná. Murli Deora indiai olajminiszter
2006. májusában közölte, hogy az USA tiltakozása nincs hatással
arra, hogy országa részt vesz-e a projektben. Az USA ugyanis
ellenzi, hogy külföldi országok pénzt fektessenek Irán iparának
fejlesztésébe.
A
perzsák még további hat atomerőművi blokk építését tervezik.
(Bushehr mellett még Ahváz-ban is építenek atomerőművet.).
Kitartanak azon szándékuk mellett, hogy joguk van nukleáris
üzemanyaggyártásra is, ami urándúsítással jár. Az iráni
uránmezők feltárásában - a kínaiak mellett - egyébként cseh
és magyar kutatók is részt vettek. Az iráni uránbányák
kapacitása jelenleg évi 70-80 tonna urán. A költségek azonban
magasak, mivel az érc igen mélyen fekszik, és alacsony az
urántartalma. Az irániak már ekkor közölték, hogy maguk
szeretnének uránt dúsítani. Az amerikaiaktól és a németektől
ottmaradt technológia és Kína segítségével hozták létre azt a
minimális dúsítási kapacitásukat, amit később az ellenőrök
felderítettek. Irán 1987-ben titokban a pakisztáni atomfegyver
atyjától, Abdul Kadír Khantól mintegy ötszáz használt és
kezdetleges centrifuga alkatrészeihez jutott hozzá. Ezen kívül
1995-ben Moszkvához is fordult, centrifugaüzem vásárlás
érdekében. Az akkori amerikai Clinton-kormányzat azonban meggyőzte
Moszkvát az üzlettől való elállásra. Irán ezután nem tehetett
mást, mint folytatta a Khan-féle centrifugák prototípusának
elkészítését, és elkezdte építeni a natanzi bázist, ahol az
első ütemben állítólag ezer, de a végső kialakítás után 50
ezer centrifuga működne.
A
titok kiderülése után Irán 2003-ban beleegyezett abba, hogy
leállítja a kutatásokat, és tárgyalásokat kezdett az Európai
Unióval. Az akkor kísérleti jelleggel működő 164 centrifuga
leállításakor mintegy ötven tönkrement, így az ipari mérethez
Iránnak nemcsak a törött centrifugákat kell pótolnia, de újakat
is be kell szereznie, és meg kell tanulnia több ezer gép
összehangolását, ami szakértők szerint külső segítség nélkül
nem könnyű feladat.
A
friss üzemanyag kazettákat, vagy az UF6-ot, a belső piacon kívül
is értékesíteni lehet a jövőben. Oroszország békéscélú
nukleáris kapcsolata az olajban gazdag perzsa országgal erősen
fenyegeti az USA piaci érdekeit a fejlődő országokban. (Arab
országok, Távol-Kelet, India, Kína)
Hoszein
Muszavian, Iránnak a Nemzetközi Atomenergia-Ügynökséghez
delegált főképviselője többször hangsúlyozta nyilatkozataiban,
hogy az európai országok kérésének dacára Irán folytatja
urándúsítási programját. Közölte, hogy Irán
független akar maradni a nukleárisfűtőanyag-előállítás terén,
nem fog az európaiakra számítani beszállítóként.
Az
urándúsításról sok szó esett ezért megérdemel egy kis
magyarázatot:
Centrifuga
azért szükséges az urándúsításhoz, mert ennek segítségével
választják szét az uránhexafluorid formában lévő U235-ös
izotópot az U238 %u2013as tól. Az UF6 csupán kétféle molekula
keveréke: az egyik moláris tömege 349 g/mol (235U 6*19F,
tömege:235 6*19=349), míg a másiké 352 g/mol, (238U 6*19F,
tömege:238 6*19=352). Így a gázcentrifugák hangsebességnél
gyorsabban forogva szétválasztják a nagyobb atomsúlyú, U-238-as
izotópot az U-235-ös izotóptól. Az UF6 tisztasága igen fontos,
mert ha a gáz szennyeződéseket is tartalmaz, akkor a dúsítási
szakaszban tönkreteheti a centrifugákat. Szennyező anyagok például
a molibdén és ezüst, ami a 2004-es beüzemelésnél problémákat
okozott a centrifuga üzemeltetésben. Egyetlen ilyen centrifuga egy
év alatt csak alig pár gramm katonai szintre dúsított U-235-öt
képes előállítani. Egy U-235 hasadóanyagú fissziós bomba
létrehozásához néhány ezer, másfél méter átmérőjű,
szuperszonikus sebességgel forgó centrifuga egy éves, folyamatos
munkája szükséges.
Urándúsítás
centrifúgával
A
dúsító üzemek berendezései a nukleáris kettős felhasználású
(polgári és katonai) termékek közé tartoznak, és mint ilyenek
nemzetközi korlátozás, ellenőrzés alá esnek. A nukleáris és a
nukleáris kettős használatú termékek exportjának ellenőrzésével
a Nukleáris Szállítók Csoportja (Nuclear Suppliers Group NSG)
foglalkozik. Magyarországon ez a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési
Hivatal (MKEH) feladata.
A
csoporthoz 2005-ig 45 ország tartozott. (Argentína, Ausztrália,
Ausztria, Belorusszia, Belgium, Brazília, Bulgária, Kanada, Kína,
Horvátország, Ciprus, Cseh Köztársaság, Németország,
Észtország, Finnország, Franciaország, Dánia, Görögország,
Magyarország, Írország, Olaszország, Japán, Kazahsztán,
Lettország. Litvánia, Luxemburg, Málta, Hollandia, Új-Zéland,
Norvégia, Lengyelország, Portugália, Románia, Oroszország,
Szlovákia, Szlovénia, Dél-Afrika, Dél-Korea, Spanyolország,
Svédország, Svájc, Törökország, Ukrajna, Anglia, és az USA.)
Az EU megfigyelőként vesz részt. Kína, annak ellenére, hogy
atomhatalom és ténylegesen exportál nukleáris berendezéseket és
technológiát, nem tagja az NSG-nek. Csatlakozását egyelőre azok
az erők akadályozzák, akiket zavar Kína pakisztáni atomerőmű
beruházásai.
A
csoportot 1975-ben alapították, válaszul az 1974-es indiai
atomrobbantásra. India nem írta alá az atomsorompó egyezményt és
a világ rádöbbent, hogy a békés célú atomkutatásokat katonai
célokra is fel lehet használni. 1978-ban az NSG a NAÜ-n keresztül
jelentette meg az alapvető irányelveit, a NAÜ INFCIRC/254 számú
dokumentumban.
A
csoporthoz tartozó országok vállalták, hogy önmérsékletet
tanúsítanak a nukleáris anyagok és az e területhez kapcsolódó
termékek exportja tekintetében. Kormányuk nem engedélyez olyan
tranzakciót, amely során az ellenőrzött tételeket
(berendezéseket, szoftvereket, technológiát, információkat)
katonai vagy a terrorista célokra használhatnának fel.
A
nemzetközi előírások szerint az importáló országok hatósági
igazolást adnak az exportáló országnak az exportellenőrzéssel
kapcsolatos nemzetközi szabályok betartásáról. Ezeket a
nemzetközi igazolásokat Magyarországon az OAH adja ki. Az OAH
biztosítja hazánk részvételét a nemzetközi nukleáris
exportellenőrzési rendszerekben, az atomsorompó-szerződés
végrehajtásával kapcsolatban megalakult Zangger Bizottságban és
a nukleáris export és import szabályozására létrejött
Nukleáris Szállítók Csoportjában A hazai tevékenységet is
segíti a Nukleáris Szállítok Csoportjának rendszere, amely gyors
információt ad arról, ha egy kereskedelmi ügyletben valamely
részes ország az atomsorompó-rendszer védelmében megtagadta az
exportengedélyt egy kettős használatú termékre. A rendszer hazai
állomását az OAH működteti.
Az
OAH részt vesz a 2016/1999. (II. 10.) Korm. határozattal
létrehozott Non-proliferációs Exportellenőrzési Tárcaközi
Bizottság tevékenységében, amelynek feladata a nemzetközileg
ellenőrzött termékek és technológiák forgalmazásával
kapcsolatos koordinációs tevékenység ellátása és az ezt
szolgáló nemzetközi együttműködés gondozása.
A
%u201EThe World Nuclear Association 2001 évi %u201EThe Global
Nuclear Fuel Market%u201D kiadványában a világ dúsító üzemeinek
éves termelése %u2013 ezer SWU-ban %u2013 az alábbiak szerint néz
ki:
Ország/társaság
megnevezése
|
Diffúziós
technológia
|
Centrifúgás
technológia
|
Kína
|
400
|
200
|
Franciaország/
Eurodif
|
10800
|
0
|
Japán/
JNFL
|
0
|
1200
|
Németország/
Urenco
|
0
|
1400
|
Hollandia
/ Urenco
|
0
|
1600
|
Anglia/
Urenco
|
0
|
2000
|
Oroszország6
Minatom
|
0
|
20000
|
USA/
USEC
|
11200
|
0
|
Összesen
|
22400
|
27200
|
A
világ egyik legnagyobb urándúsítója az amerikai USEC.
Az
USEC monopolhelyzetben van az Egyesült Államokban az urándúsítás
területén, és ez a cég látja el fűtőanyaggal a világ
nukleáris erőműveinek nagy részét. A cég egyedüliként végzi
az orosz nukleáris fegyverek hasadó anyagainak újrahasznosítását
is. A társaság az 1998-as sok vitát kavaró magánosítást
követően állami kézben maradó dúsító üzemeket is működtet,
a privatizáció óta több gyárat is bezárt, illetve jelentős
elbocsátásokat hajtott végre. Az oroszországi megrendelés, és
az európai versenytársakat sújtó vámok ellenére az USEC
részvényeinek árfolyama a tőzsdére kerülés óta mintegy
felére, 7 dollárra csökkent.
Az
USEC hamarosan komoly vetélytársra számíthat, az Urenco
személyében - amely egyébként a világon a legolcsóbban állítja
elő a dúsított uránt. Az URENCO 1,1 milliárd dollárért dúsító
üzemet épít az Egyesült Államokban egy konzorcium részeként.
Az üzem várhatóan 2007-ben kezdi meg a termelést.
A
Cameco és a Westinghouse aláírta a LES (Louisiana Energy Services
-- Louisiana Energia Szolgáltató) konzorciumhoz való
csatlakozásukat létrehozó előzetes megállapodást. A LES egy
fejlett európai ultracentrifuga-technológiát alkalmazó új
urándúsító üzem felépítését tervezi az Egyesült Államok
területén. A konzorcium bejelentése szerint az egyetértési
nyilatkozat aláírása az első lépés a társulás létrehozása
útján, amely megtervezi, felépíti és üzemelteti az új amerikai
urándúsítót. A LES várhatóan rövidesen dönt az új üzem
telephelyéről, mely a régebbi, olcsóbb
ultracentrifuga-technológiát alkalmazó USEC cég versenytársa
lesz. A 200-250 dolgozót foglalkoztató üzem várhatóan
2007-2008-ban kezdi meg a működését, kezdetben 1 millió, majd 3
millió SW (Separative Work, a dúsításra fordított munka
mértékegysége. A termelt dúsított fém-urán egységnyi tömegére
vonatkoztatott szeparációs munka, az un. szeparációsmunka-egység
a Separative Work Unit %u2013 SWU, az urándúsítás egyik
legfontosabb mennyisége. A dúsító üzem kapacitása egyértelműen
jellemezhető az egységnyi idő - pl. 1 év - alatt végezhető
szeparációs munka, az SW nagyságával.) kapacitással. A LES
konzorciumnak már tagja az URENCO európai urándúsító cég, az
amerikai Fluor-Daniel tervező és építő cég, valamint az Exelon,
Entergy és Duke energetikai cégek leányvállalatai. A döntés
időközben megszületett, a dúsító üzem a New Mexikói
Eunice-ban fog üzemelni és az URENCO holland Almelo gyárának
mintájára építik.
Oroszországban
négy helyen dúsítanak uránt: Angarszkban, Szeverszkben
(Tomszk-7-ben),Zelenogorszkban (Krasznojárszk-45-ben),
és Novouralszkban (Szverdlovszk-44).
Az
orosz dúsítók összteljesítménye 10-18 millió SW/év. (Egy 1000
MWe teljesítményű reaktor-blokk éves dúsítási munka
szükséglete. 100-120 000 SW.) Ez azt jelenti, hogy csaknem
négymillió gázturbinás centrifuga pörög éjjel-nappal 1500-1650
f/s gyorsasággal az ország több üzemében! Megfelelően a
nemzetközi egyezményeknek, a 90-es évek végétől katonai
dúsítású (több, mint 90%-os) uránt az oroszok nem gyártanak.
A
Financial Times 2005. 11. 08-i cikke szerint a NAÜ (ElBaradei), az
USA és Oroszország is, a nemzetközi nukleáris üzemanyag tárolók
létrehozásában látja az egyik kiutat az iráni helyzetből is.
(%u201EMohamed ElBaradei, head of the UN nuclear monitor, said on
Monday he had won commitments from the US and Russia for an
initiative to create an international nuclear fuel bank.%u201D)
Az
EU3-ak (Nagy-Britannia, Franciaország és Németország) és az
Európai Unió átfogó csomagtervében, amit Teheránnak ajánlanak
a következők vannak: az EU garantálná, hogy ellátja fűtőanyaggal
Irán polgári célú atomreaktorait, feltéve, hogy azokat teljes
mértékben ellenőrizheti az ENSZ atomenergia-ügynöksége, a NAÜ,
s hogy az összes elhasznált fűtőanyag-kazetta visszajut a
szállító országokba. Emellett az EU elvi beleegyezését adná
ahhoz, hogy európai cégek építsenek meg egy új atomerőművet
Iránban (az orosz kivitelezésben készülő busheri erőmű után),
feltéve, ha a teheráni vezetés beleegyezik, hogy a létesítményben
bármikor helyszíni ellenőrzéseket hajtsanak végre a NAÜ
szakemberei. A politikai és gazdasági jellegű lépések között
az EU fokozottabb gazdasági és kereskedelmi együttműködést ígér
Iránnak, felveti a polgári repülőgépek szállításának
lehetőségét, s kilátásba helyezi, hogy támogatni fogja az
Öböl-menti országok biztonsági együttműködését, valamint
rendszeres párbeszédet folytat majd Iránnal az energiabiztonság,
az iraki és az afganisztáni stabilizáció, valamint a terrorizmus
és a kábítószer-kereskedelem elleni fellépés kérdéseiben. Az
EU álláspontja szerint Iránnak atomprogramjával kapcsolatban
végre kell hajtania azokat a bizalomerősítő intézkedéseket,
amelyeket a NAÜ előírt a számára, és tartózkodnia kell minden
olyan egyoldalú lépéstől, amely a helyzet további éleződéséhez
vezethet. Felszólította Teheránt, komolyan vegye fontolóra
Moszkvának azt a javaslatát, amely szerint a nyersurán
gázhalmazállapotúvá alakítását (konverziót) Iránban
végezhetnék, az urándúsítást viszont Oroszországban.
Az
orosz javaslat komolyságát támasztja alá az a Putyin nyilatkozat,
amit 2006. január 25-én az Eurázsiai Gazdasági Közösség
(EurÁzsGK) pétervári ülésén tett. Ebben felvázolta azt az
elképzelést, hogy Oroszország a saját területén létrehozna
egy nemzetközi
nukleáris központot,
ami teljes egészében NAÜ ellenőrzés alatt működne. Az EurÁzsGK
feladata lenne megteremteni azt a globális infrastruktúrát, ami
biztosítaná az egyenlő hozzáférést az atomenergiához, az
összes érdekelt résztvevő ország számára. Mindezt a biztonság
és a proliferáció maximális betartása mellett. Üzbegisztán
csatlakozása az EurÁzsGK-hoz csak növelte a hosszú távú,
biztonságos üzemanyagcikluson alapuló újgenerációs nukleáris
létesítmények megvalósításának lehetőségét. Kazahsztánnal
szintén bővültek a kétoldalú atomipari együttműködések.
Oroszország eltökélt szándéka, hogy a globális biztonságot az
energiaszektorban az EurÁzsGK keretein belül oldja meg. Ebben pedig
az atomenergetika prioritást élvez. A nemzetközi nukleáris
központ létrehozása, a nukleáris üzemanyag ciklussal kapcsolatos
szolgáltatás export biztosítása csak széleskörű nemzetközi
összefogással valósítható meg. Putyin ígéretet tett, hogy a
G8-ak soron következő tanácskozásán megteszi az ajánlatát az
atomenergia békés hasznosításának fentebb vázolt módjára, ami
az iráni kérdés megoldása is lehetne.
(Az
oroszokat egyébként nem nagyon zavarja, ha Irán atombombát hozna
létre. Ennek oka egyedül az lehet, hogy Irán nem szeretne Irak,
vagy Afganisztán sorsára jutni és ezért - hasonlóan Indiához és
Pakisztánhoz - az agresszorok elrettentésére tartana atomfegyvert
és nem fordítaná Oroszország ellen. Iránnak megvan mindene,
tudása, eszköze, pénze ahhoz, hogy az atombombát létrehozza
minden külső segítség nélkül, illetve minden korlátozás
ellenére, ha akarja!)
Ez
is egy jó ómen a terrorista állam a nem létező atomarzenáljával
szereli fel a tengeralattjáróit , amit a németektől kárpótlásként
kaptak – ezt a rablást nagyom értik , és művelik egész kormány
szintig .
Egy lokális atomháború hatásai
Ahogy
a csehovi illúzió szerint az első felvonás színfalán lógó
puska a harmadik felvonás végén elsül, ugyanúgy
feltételezhetjük, hogy a németek által Izrael részére gyártott
tengeralattjárókra telepített, nukleáris robbanófejekkel
ellátott rakéták is ki lesznek lőve, valamelyik felvonás végén.
Komikus, hogy az iráni atombombától rettegő Izrael a 200+
nukleáris robbanófejének célba juttatását már nem bízza az
elhárítható vadászbombázókra, sokkal biztonságosabb azokat
kilőni a Perzsa öbölből. Mert ha nem akarná kilőni őket, akkor
meg se rendeli azokat a tengeralattjárókat. Tehát….
Tételezzünk
fel egy helyi nukleáris háborút Izrael és Irán között, ami –
természetéből kifolyólag – kissé „kiszélesedhet”.
Valamint tételezzük fel, hogy „mindössze” 100 db Hirosima
méretű atomtöltetet robbantanak fel. Különben ez egy
nagyságrendekkel alulbecsült feltételezés, mert manapság a 20
kilotonnás fejek vicc számban mennek, és nem igazán biztos, hogy
100-nál megállnak. Ez természetesen nem jelentené a III.
világháborút, mindössze egy kisebb lokális összecsapást, ezért
elképzelhető, hogy „csak” 15 kilotonnás (taktikai) bombákat
alkalmaznak. A nagy kérdés az, mi lenne ennek a hatása az egész
Földre, illetve az emberiségre nézve?
Nos,
a Londonban megtartották a Royal Society of Medicine időszakos
konferenciáját Dr. Ira Helfand amerikai traumatológus szakértő
előadásából kiderült egy és más, aminek a csattanója 1
milliárd ember éhhalála, plusz néhány-száz millió bizonyosra
vehető halála, elsősorban betegségekből és a szűkössé vált
élelmiszerekért kialakult harcok miatt. Ugyanis a helyi jellegű
összecsapás hatása kiterjedne az egész Földre. Helfand
kihangsúlyozta, hogy ez nem rémhírterjesztés, hanem pontos
felméréseken alapuló tény. Korábban napvilágot látott
tanulmányok szerint egy ilyen „konfliktus” 100 millió tonna
fekete kormot lőne fel az atmoszférába, ami évekre visszavetné a
Föld átlaghőmérsékletét 1,25 °C-al, vagyis a gabonatermelésre
rendelkezésre álló időt 10-20 nappal megrövidítené. Tegyük
ehhez hozzá, hogy jelenleg a Föld élelmiszer tartalék 49 napra
elegendő, ami az utolsó 50 év minimuma. Ez a tartalék pedig nem
lenne elegendő a vészhelyzet áthidalására. Következésképpen a
világban beindulna az élelmiszer felhalmozás a vele járó
fegyveres konfliktusok kialakulásával.
Az
élelmiszer termesztés nagyfokú visszaesése már csak azért is
elhihető, mert volt már rá példa. 1815-ben az indonéziai Rambora
vulkán kitörése miatt 1816 volt a „nyár nélküli év”, ami
az egész világra éhínséget hozott. Dr. Helfand rámutatott arra,
hogy az éhezés magával hozná a kolera, tífusz és egyéb
betegségek járványát is.
A
konferencián Brian Toon amerikai atmoszférakutató (University of
Colorado) által feltárt másik tanulmány szerint 100 darab 15
kilotonnás atombomba felrobbantása a Föld ózonrétegének 30-40
százalékos csökkenését vonná maga után, ami számtalan
gazdanövény kipusztulásához vezetne. Dr. Toon szerint ez egy
teljesen új aspektus, amire még senki sem gondolt. Véleménye
szerint ez a tényező is tömeges éhezéshez vezetne.
Nukleáris
szakértők ezeket a kutatási eredményeket nem kérdőjelezik meg,
de rámutatnak a nagyméretű bizonytalanságra. Mindenesetre az
biztos, hogy a lokálisan megvívott nukleáris háborúból származó
radioaktív hamu, sokkal károsabb lenne a konfliktusból kimaradt
országok részére, mint amire a politikusok számítanak, állítja
John Pike a www.globalsecurity.orgigazgatója.
„Lokális
eseményeknek globális következményei lesznek”, figyelmeztet Dan
Plesch (University of London). Tudomásul kell vennünk, hogy egy
lokális nukleáris konfliktus okozta veszélynek, az egész
emberiség ki van téve. „Többségében nem vagyunk tudatában
annak, hogy mindannyiunk sorsát helyettünk dönthetik el
Jeruzsálemben, esetleg New Delhiben, Washingtonban vagy Moszkvában.
Izrael atomfegyverrel szereli fel tengeralattjáróit
Izrael
atomrobbanófejjel ellátott rakétákkal szereli fel Németországból
származó tengeralattjáróit - írta vasárnap megjelent számában
a Der Spiegel című német hetilap.
A
beszámoló szerint "Németország segít Izraelnek a nukleáris
csapásmérő erő kiépítésében". A berlini vezetés azt
állítja, nincs tudomása arról, hogy német gyártású
tengeralattjárókat atomfegyverekkel szerelnek fel Izraelben.
Ugyanakkor a német védelmi minisztérium több korábbi magas rangú
tisztségviselője a lapnak elmondta: mindig is abból indultak ki,
hogy Izrael atomfegyverekkel szereli fel a német gyártású
tengeralattjárókat. Ehud Barak izraeli védelmi miniszter pedig úgy
nyilatkozott, Németország "büszke lehet, hogy sok évre
biztosította Izrael fennmaradását" - írta a Der Spiegel.
Izrael
a kilencvenes évek vége óta szerez be tengeralattjárókat
Németországtól. Eddig három Delfin osztályú búvárhajóhoz
jutott hozzá. Az első kettő vételárát a német állam teljes
egészében átvállalta, a harmadik megvásárlásához 50
százalékos támogatást nyújtott. Három további
tengeralattjáróról is van megállapodás. A sorrendben hatodik
megvásárlásáról az idén márciusban kötöttek szerződést.
Ennek értelmében a berlini vezetés átvállal a hajó árából
135 millió eurót az államháztartás terhére, ez a költségek
nagyjából egyharmadát jelenti.
A
Delfineket a ThyssenKrupp egy leányvállalatának kieli üzemében
építik. Szakértők szerint a víz alatti járműveket el lehet
látni atomrobbanófejjel felszerelt, közepes hatótávolságú
rakétákkal is.
A
Der Spiegel beszámolója szerint a német tengeralattjárókról egy
titkos fejlesztésű hidraulikus berendezéssel lehet kilőni az
atomrobbanófejjel ellátott rakétákat.
Izrael
széles körben elterjedt vélekedés szerint rendelkezik
atomfegyverrel, és az egyetlen ország a közel-keleti térségben,
amely nem tagja az nukleáris fegyverek terjedésének
megakadályozását célzó atomsorompó szerződésnek. A tel-avivi
vezetés nem nyilatkozik az ilyen irányú esetleges fejlesztésekről,
és elzárkózik attól, hogy nemzetközi ellenőrök vizsgálják az
atomenergetikai létesítményeit.
A
Der Spiegel vasárnapi beszámolója szerint a német
külügyminisztérium archívumában fellelhető dokumentumok alapján
az akkori NSZK 1961 óta tudott Izrael atomfegyverkezési
programjáról.
A
lap egy 2011 nyarán megjelent számában arról írt, hogy a
szerkesztőséghez eljutott a tel-avivi amerikai nagykövetség egy
diplomáciai távirata, amely szerint az Izraelnek nyújtott német
tengeralattjáró-vásárlási támogatás a náci korszak
rémtetteinek jóvátételét célzó programok közé tartozik.
Új
számában a hetilap azt írta, hogy a legutóbbi - hatodik -
tengeralattjáró megvásárlásához nyújtott támogatásért
cserébe Németország egyebek mellett a megszállt palesztin
területeken követett telepépítési politika módosítását kérte
Izraeltől, de a Netanjahu-kormány mostanáig egy német kérésnek
sem tett eleget.
Forrás:
MTI
Amerika és Izrael állt a Stuxnet vírus mögött
Elnökségének
első hónapjában rendelte el Barack Obama amerikai elnök, hogy
kifinomultabb módszerekkel támadják Irán urándúsítóit - írja
pénteken megjelent oknyomozó cikkében David E. Sanger, a New York
Times újságírója. A rendelet nyomán Amerika kiberfegyvereket
vetett be az iráni ipari létesítmények ellen. A támadáshoz
szükséges fejlesztések még a Bush kormányzat alatt indultak el
2006-ban. A később Stuxnet néven ismertté váló vírust egy
Olympic Games fedőnevű titkos program keretében fejlesztették ki.
A
Bush adminisztráció alatt a CIA többször próbálkozott
szabotázzsal az iráni dúsítók ellen, ám a módszer nem
bizonyult kellően hatékonynak. A Stuxnet kifejlesztését a natanzi
létesítményekről és a hackelésről alapos információkkal
rendelkező izraeli 8200-as egység és az amerikai NSA hírszerző
hivatal közösen végezte. A kód tesztelésére Amerikában került
sor, ahol az iráni dúsítócentrifugák másait is üzembe
helyezték.
A
kiberbiztonsági közösség korábban is sejtette, hogy az Egyesült
Államok vagy Izrael állhat a Stuxnet vírus mögött. David E.
Sangernek, a New York Times újságírójának viszont meg is
erősítették hírszerzési források a számítógépes féreg
származási helyét. Sanger oknyomozó cikkéből azt is meg lehet
tudni, hogy kezdetben fertőzött pendrive-okkal juttatták be a
vírust az atomlétesítménybe, később azonban megbízhatóbb
módszereket is kidolgoztak a fertőzésre.
A
férget eredetileg csak Irán natanzi dúsítóüzemeibe juttatták
be, ám egy programozási hiba miatt kijutott az internetre. A
névtelenül nyilatkozó, hírszerzési területen dolgozó források
szerint a vírus kiszabadulását követő tárgyalásokon Obama
tanácskozott Biden alelnökkel és Leon E. Panettával, a CIA
elnökével arról, hogy leállítsák-e a támadást. Tanácsadói
azonban megnyugtatták az elnököt, hogy az irániak nem látnak
tisztán az ügyben, és a féreg még így is elég pusztítást
végez. A döntés után a kártevő újabb verzióit juttatták be
az iráni urándúsítóba.
A
program sikerességéről a Sanger által szóra bírt forrásoknak
sem volt egységes képük. Valószínűleg ezer és ötezer közé
esik azoknak a centrifugáknak a száma, amelyeket a vírus
tönkretett. Az Obama adminisztráció belső becslései szerint
legalább 18 hónappal vetette vissza a Stuxnet az iráni
atomprogramot, ám elképzelhető, hogy a kár kétévnyi késést
okozott. A külsős források ennél pesszimistábbak, Sanger szerint
Iránnak 4-5 fegyverre elegendő hasadóanyaga van.
Az
Egyesült Államok Sanger által megszerzett legfrissebb hírszerzési
adatai szerint az iráni atomfegyver-programot 2003-ban
felfüggesztették, ám néhány részfolyamat még működik. Ilyen
például az urándúsítás is.
Az
USA csak a közelmúltban ismerte el, hogy kiberfegyverek
fejlesztésével foglalkozik, a felhasználásukat pedig sosem
ismerte be. Sanger cikke szerint korábban voltak hírek arról, hogy
Al-Kaida tagok gépeit vagy légvédelmi rendszereket vezérlő
PC-ket támadtak meg, ám az Olympic Games kódnevű támadás
teljesen más szintet képviselt.
Az
USA olyan eredményeket ért el a vírussal, amit csak bombázással
vagy szabotázzsal lehetett volna korábban elérni. A név nélkül
nyilatkozó források szerint Obamát aggodalommal töltötte el
annak a lehetősége, hogy az Egyesült Államok kibercsapásain más
államok, terrorszervetek vagy hackerek is felbátorodnak. Ám végül
úgy döntött az elnök, hogy mindenképpen meg kell állítani
Iránt.
A
Stuxnet 2010-es elszabadulása után a vírus több mint százezer
számítógépet fertőzött meg, károkat azonban nem okozott. A
kártevőt elemző Symantec már 2010 novemberében úgy vélte, hogy
a kódot ipari létesítmények ellen tervezték. A kiberbiztonsági
cég szakértői azt is felfedezték, hogy a kártevő az iráni
dúsítókban is használt Siemens ipari vezérlőrendszereket
állítja át úgy, hogy bizonyos, a centrifugákban lévő
motortípusok tönkremenjenek. A programozók még arra is ügyeltek,
hogy a vírus meghamisítsa az ipari rendszer által kibocsátott
jeleket, így a Stuxnet működése nem volt észlelhető a
vezérlőből.
A
Stuxnet végül egy mérnök laptopján szökött ki az
atomlétesítményből. A féreg egy új verziója nem észlelte,
hogy a számítógép nem a létesítmény zárt hálózatára
kapcsolódik a gép, hanem az internetre, és terjedésbe kezdett.
"Azt hisszük, hogy az izraeliek módosítása lehetett az ok,
és nem tudjuk, hogy nekünk közünk volt-e hozzá" - mondták
Obama elnöknek a vírus kiszabadulásakor. Az elnök úgy döntött,
hogy nem állítja le a kiberfegyver-programot, sőt ajövőben
elképzelhető, hogy több célpontot is találnak az amerikai
kódnak. A Sanger által megkérdezett szakértők szerint a közeli
jövőben Amerika megismerheti azt, hogy milyen egy kibertámadás
célpontjává válni.
Forrás:
origo.hu
További részletek: http://komlomedia.hu/hir.php?hir=1362#sthash.4uZ1pLVh.dpbs#ixzz2nBGBA6wL
Irán vezérkari főnöke:
elköteleztük magunkat Izrael megsemmisítésére
Irán
elkötelezte magát Izrael teljes megsemmisítése mellett –
nyilatkozta az iráni fegyveres erők vezérkari főnöke, Hasszán
Firuzabadi vezérőrnagy vasárnap Teheránban. A főtiszt azzal
fenyegetőzött, hogy „az iráni nép véghezviszi célját, amely
Izrael teljes megsemmisítése”.
A
főtiszt ezt aznap mondta, amikor a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség
igazgatója, Jukija Amano Teheránba utazott, hogy az iráni
atomprogrammal kapcsolatos aggályokról folytasson tárgyalásokat.
Kedden meg is állapodott Irán és a NAÜ, az erről szóló
egyezményt hamarosan alá fogják írni.
Habár
korábban már több iráni vezető nyíltan megmondta, hogy Izraelt
„el kellene törölni a föld színéről” – köztük Mahmud
Ahmadinezsád, iráni elnök is – az iráni vezetés részéről
eddig az nem hangzott el, hogy Irán el is kötelezte volna magát
amellett, hogy ezt végre is hajtsa.
A
vezérkari főnök fenyegetését követően azonban Josh Block, az
amerikai Progresszív Politikai Intézet közel-kelet szakértője, a
Clinton-adminisztráció egykori tanácsadója az amerikai The Daily
Caller hírportálnak azt mondta: nem lenne bölcs, ha nem vennék
komolyan az iráni katonai vezető fenyegetését. „Amikor
kimondják, ők azt úgy is gondolják. Ezt a történelem folyamán
már megtanultuk” – vélekedett a szakértő, aki hozzátette: az
Egyesült Államoknak aggódnia kellene amiatt, hogy „Irán esetleg
nukleáris technológiát adhat át terrorista szövetségeseinek,
beleértve az al-Kaidát és a Hezbollahot is.”
„Irán
elkötelezett Izrael teljes elpusztítására. Ez egy világos és
egyszerű üzenet. Meg akarja semmisíteni Izraelt, és hogy ezt a
célját elérje, nukleáris fegyvereket fejleszt” – reagált
Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök hétfő este az iráni
fenyegetésre. „Irán Izraelt és a békét fenyegeti, és az egész
világot. Ez ellen a gonosz szándék ellen a világ vezető
országainak határozottságot kell mutatnia” – mondta Netanjahu.
Az izraeli kormányfő szerint nem „engedményeket kell Iránnak
tenni, hanem nyíltan és egyértelműen kell megfogalmazni a
követeléseket: Iránnak fel kell hagynia minden urándúsító
tevékenységgel, és le kell szerelnie a földalatti nukleáris
létesítményét”.
Az
iráni vezérkari főnök vasárnapi beszédében egyébként azt is
elmondta, hogy az iráni legfelsőbb vezető Ali Hamenei nagy
hangsúlyt helyez a palesztinok támogatására, akik „a cionista
rezsim”, Izrael ellen harcolnak. Hamenei szerint Izrael
ellenségeinek védelme „vallási kötelességük”.
Az
iráni legfelsőbb vezető korábban elismerte, hogy Irán
közvetlenül támogatta a Hezbollah és Hamasz terrorszervezeteket a
2006-os libanoni háborúban és a 2008-09-es gázai háborúban is.
Februárban
Hamenei azt mondta, a jövőben is támogatni és segíteni fogják
mindazokat, akik a „cionista rezsim” ellen harcolnak. Az iráni
legfelsőbb vezető azzal fenyegetőzött, hogy a „cionista rezsim
egy igazi rákos daganat, amit ki kell vágni, és ki is lesz vágva,
Allah nevében.”
Meir
Dagan, az izraeli titkosszolgálat egykori főnöke, valamint Martin
Dempsey tábornok, amerikai vezérkari főnök egyébként a
közelmúltban úgy vélekedtek, hogy Irán „racionális
szereplője” a nemzetközi arénának, és a teheráni rezsim
„mérlegelni fogja” lépéseinek a következményeit.
Forrás:
atv.hu
További részletek: http://komlomedia.hu/hir.php?hir=1304#sthash.smxr5xS2.dpbs#ixzz2nBH0IUcz
Így
beszél egy szabad ország szabad embere akit nem lehet
megfélemlíteni , még atomfegyverrel sem. Azt meg senki sem
gondolja komolyan , hogy Kína , Oroszország nem folyna bele a
háborúba, annál is inkább , hogy a következő célpontok egyike
ők lennének , és mint jó taktikusok inkább a megelőző megtorló
csapás ilyenkor a járható út. A tűzfészket mindenképpen ki
kell iktatni bármi áron , ha a terrorista államból semmi sem
marad akkor is végre kell hajtani a megsemmisítését , és a
világháború lesz a következménye az sem lehet akadálya. Az
egész világot zsarolják ezek a holokamusok , pedig mind a két
világ égést a zsidó bankárkaszt hozta az emberiségre , és
eddig büntetlenül megúszta a számonkérést , sőt a világ urává
akarnak válni a népeket kamatrabszolgaként űznék , hisz ők
gojok , és az ilyen állatok azért élnek , hogy a kiválasztottakat
szolgálják. Ugye ki van ez találva a szerepkörök el vannak
osztva , csak nem fül a fogunk a rabszolga sors eljátszására, sem
arra , hogy likvidáljanak bennünket.
A
Moszad volt főnöke szerint:
"nagyon
rossz jövő előtt állunk"
A Moszad korábbi főnöke Meir Dagan, úgy nyilatkozott, hogy Izrael a „katasztrófa” küszöbén áll, az előrejelzések szerint a tel aviv-i rezsim nagyon rossz jövő elé néz.
„Nem
állítanám, hogy a katasztrófa szélén állunk, mert ez kissé
túlzó lenne, de a prognózis azt mutatja, hogy nagyon rossz jövő
előtt állunk.” – helyesbített később Dagan egy interjúban a
Jeruzsalem Post-nak.
A
Moszad egykori főnöke is bírálta Benjamin Netanjahu
miniszterelnököt és rendszerét, azt állítva, hogy az izraeli
rendszer mostanra elérte azt a pontot, ahol a rezsim „működés
képtelen” Izraelben.
Dagan
megalakított egy szervezetet, amely támogatja az izraeli rendszer
megváltoztatását.
A
tel-avivi rezsim által ellentmondásos karakternek mondott egykori
Moszad főnök, azt írta, hogy az Irán elleni támadást a
„leghülyébb ötletnek” tartja.
Meir
Huberman (később Dagan) 1945. január 30-án a Szovjetunióban
született egy novoszibirszki vonaton. 1950-ben Meir és családja
kivándorolt Izraelbe, egy Tel-Aviv melletti városban telepedtek le.
Dagan egy amatőr festő volt és vegetáriánus, a tel aviv-i
egyetemen tanult festészetet és szobrászatot. 1963-ban Dagan
belépett az Izraeli Védelmi Erők (IDF) kötelékébe és ezzel
kezdetét vette egy hosszú és rendkívül sikeres katonai karrier.
Libanoni ténykedése alatt pedig szoros barátságot kötött a
későbbi miniszterelnök Ariel Sharonnal is. Az izraeli média
szerint Sharon a következőképpen ajánlotta fel Dagannak a
posztot: „Izraelnek most egy olyan kémhálózatra van szüksége,
amely késsel a fogai között kész szembenézni az ellenséggel.”
Ariel
Sharon miniszterelnök 2002-ben Meir Dagant nevezte ki, aki Ephrám
Halevyt váltotta a Moszad igazgatói székében. Azóta – az
izraeli politikai életben szokatlan módon – már kétszer is
meghosszabbították megbízatását, Ehud Olmert ismét
meghosszabbította megbízását 2007. februárjában és 2008.
júniusában. Majd ezt követően 2009-ben Benjamin Netanjahu is
megerősítette posztján 2010. végéig,
Dagan
is össze-vissza beszélt azt utóbbi időkben. Nemrégiben azt
javasolta, hogy az iráni ellenzék döntse meg az Izraelre veszélyes
perzsa vezetést, ha pedig ehhez katonai támogatásra lenne
szükségük, akkor Amerika nyújtsa ezt, és ne Izrael.
Dagan
hangot adott azon véleményének a Leslie Stahlnak adott
interjújában (CBS News ” 60 Minutes-ban), miszerint Mahmud
Ahmadinezsád-ot és az iráni rendszert, „nagyon racionalistának”
nevezte, akik nem fejlesztenek ki felelőtlenül atomfegyvert.
Szerinte a legnagyobb ostobaság lenne megtámadni a perzsákat.
Ehelyett az javasolja, a zsidók inkább „segítsenek” az
irániaknak, hogy saját maguk változtassák meg a politikai
rendszerüket.
Korábban
már írtuk, hogy Szíriában a líbiai forgatókönyvet kívánják
megismételni, mely jobban szolgálja Izrael és a többi cionista
érdekeit, és nem ez lenne az első olyan „segítség”, egy
iráni rendszer változtatási kísérletre, melyet kívülről
támogatnak, ahogy más országokban, pl. Szíriában is bizonyítható
volt a cionista „segítség”.
Kifejtette
továbbá, hogy a „legbölcsebb taktika a jelenlegi teheráni
politikai vezetés leváltása lenne, s Izraelnek kötelessége
segíteni mindazoknak, akik ezt a rendszert le akarják váltani”,
majd hozzátette: „A katonai támadást csak akkor szabad
végrehajtani, ha minden más eszköz kudarcot vall. Persze jobban
szeretném, ha nem Izrael, hanem Amerika támadná meg Iránt”,
vélekedett Meir Dagan.
Úgy
tűnik azonban, hogy Amerikának, ehhez nem fűlik a foga, legalábbis
nem kapkodja el a támadást. Ennek nem csak az az oka, hogy a
Közel-Keleten és újabban a Távol-Keleten (Fülöp-Szigetek) is
feszült a helyzet, hanem hogy Kínával és Oroszországgal most nem
lenne okos ujjat húznia.
Úgy
látszik, hogy az izraeli kormánynak előbb-utóbb a saját belső
válságával is szembe kell néznie, és nem biztos, hogy beválik
az a cionista taktika, hogy erről a figyelmet a külpolitikai síkra
terelje, valamint az sem tűnik nyerő ötletnek, hogy az USA-t vagy
az EU-t tolja maga elé (majd a felelősséget is a nyakukba varrja).
Mindegyiknek megvan a maga külső, no meg, belső és egyre
eszkalálódó problémája. A cionista Izraelnek nehéz lesz pénzzel
úgy megoldani az ügyeit, hogy közben keressenek is a dolgon, és
még sajnáltatni is tudják magukat, azaz ebből is ún. erkölcsi
tőkét kovácsoljanak maguknak.
Forrás:
jovonk.info
Kapcsolódó
blog bejegyzésünk:
Hatalmas
öngól az EU hálójában Kattintson
ide...
További részletek: http://komlomedia.hu/hir.php?hir=1119#sthash.EGzo8vVk.dpbs#ixzz2nBLV6eXi
A hadviseléshez profikra van szükségünk
“Ezen
poszt olvasása előtt tedd a lavórt a képernyő alá, hogy abba
csöpögjön a vér!”
Mi,
bankárok látszólag nagy bajban vagyunk. De csak látszólag…
Az
adósok eddig 2500 pert indítottak ellenünk, – már vagy 10 pert
meg is nyertek, – de egyetlen per sem került még abba a
szakaszba, hogy ténylegesen fizetnünk kelljen. A dolgaink tehát
nem állnak rosszul. Bár az igaz, hogy ezt nagyon kemény munkával
sikerült elérnünk.
Itt
az interneten is elkeseredett harcot folytatunk. Megvásároltunk
néhány, - pénzügyi témával foglalkozó bloggert, -
ők azok, akik félrevezető, hazug írásokat jelentetnek meg.
Különösen értékesek számunkra az olyan bloggerek, akik
szinte mindig igazat írnak, kivéve, ha a “deviza-kölcsön”
az írásuk témája.
Ezek közül is kiemelném a “Kiszámoló” blogot vezető Csernok Miklóst, aki már díjat is nyert a blogjával.
Ezek közül is kiemelném a “Kiszámoló” blogot vezető Csernok Miklóst, aki már díjat is nyert a blogjával.
Csernok
Miklós művelt ember, eredetileg papnak készült. A vallás
azt hirdeti, hogy az ember itt a földi létben tűrjön és
szenvedjen, cserébe a túlvilágon jó élete lesz .
Csernok Miklós azonban úgy döntött,hogy ő mégis inkább itt a
földi létben szeretne jól élni, ezért aztán a vallás helyett
pénzügyekkel kezdett foglalkozni. Csernok írói stílusa
kiváló, – a tájékozatlan embert olyan ügyesen vezeti félre,
hogy a szerencsétlen még meg is köszöni.
Én
kíváncsi voltam, hogyan tudja azt a helyzetet kezelni, amikor
valaki megpróbálja összezavarni azzal, hogy megírja neki az
igazat. Nagyon ügyesen megoldotta a “problémát”, –
letiltotta az IP címemet, – így aztán arról a gépről nem
tudok több “zavaró” hozzászólást írni. Sok ilyen
kiváló, talpra esett ember kell nekünk.
A
hozzászólások terén is háborút folytatunk, ezért egy csapat
hozzászólóra is szükségünk volt.
Olyan igazi, aljas lelkű, gátlástalan hozzászólókra. Olyanokra, akiknek ha azt mondja a főnök, – “Baszd meg anyád!” – nem vitatkozik, nem keres kifogást, hanem megy és megcsinálja…
Olyan igazi, aljas lelkű, gátlástalan hozzászólókra. Olyanokra, akiknek ha azt mondja a főnök, – “Baszd meg anyád!” – nem vitatkozik, nem keres kifogást, hanem megy és megcsinálja…
Egészen
véletlenül az index.hu hozzászólói között leltem ilyen
csapatra. Magam is meglepődtem azon, mennyire profik.
Mellesleg, ők azok, akik felkeresik az ország nagy sertéstelepeit
és a híg sertéstrágyával színültig töltött ülepítő
medencében műugró és búvárúszó edzéseket tartanak. Ezért
aztán hiába is dobálod őket fekáliával, mert ők maguk a tömény
fekália. Ezek a fiúk kiváló harcosoknak bizonyultak. Ütötték,
vágták, rúgták, a “deviza-adósokat”.
Az volt a cél, hogy a lehető legellenszenvesebbé tegyék őket. Ezért hülyének, idiótának, felelőtlennek, spekulánsnak, kapzsinak nevezték a szerencsétleneket.
Az volt a cél, hogy a lehető legellenszenvesebbé tegyék őket. Ezért hülyének, idiótának, felelőtlennek, spekulánsnak, kapzsinak nevezték a szerencsétleneket.
A
hir24-hu portálon volt egy Anton Gorogyeckij név alatt hozzászóló
harcosunk, aki egyenesen “genetikai hulladék”-nak nevezte az
adósokat. Antonnak rengeteget köszönhetünk. Sajnos bele lépett
egy zsidózó kommentelő csapdájába, és őt is
letiltották..
Talán még rendőrségi ügy is lett a dologból, mert volt egy kis holokauszt-tagadás is.
A harcnak áldozatai is vannak, ezt el kell fogadnunk.
Talán még rendőrségi ügy is lett a dologból, mert volt egy kis holokauszt-tagadás is.
A harcnak áldozatai is vannak, ezt el kell fogadnunk.
Összességében
azt mondhatom, elég jól sikerült egymásra uszítani azokat,
akiknek semmilyen kölcsönük sincs, vagy forint-kölcsönük van,
és azokat, akiknek “deviza-kölcsönük”. Leginkább azok
haragszanak a “deviza-adósokra”, akiknek forint-kölcsönük
van. Legalább is a hozzászólások szerint.
Ezeket a hozzászólásokat mindig a mi embereink írták.
Ezeket a hozzászólásokat mindig a mi embereink írták.
Azt
sikerült elérnünk, hogy Varga Mihály miniszter kijelentette, a
“devizaadósok” nem járhatnak jobban, mint a
forint-adósok.
Ha ez az álláspont marad, akkor közvetlenül a “deviza-kölcsönök átváltása” előtt jól megemeljük a forint-kölcsönök kamatait, hogy minden adós egységesen jó nagyot szívjon.
Ha ez az álláspont marad, akkor közvetlenül a “deviza-kölcsönök átváltása” előtt jól megemeljük a forint-kölcsönök kamatait, hogy minden adós egységesen jó nagyot szívjon.
Ti,
adósok, semmiképpen nem járhattok jól, mert az azt
jelentené, hogy mi, bankárok járunk rosszul. Ez utóbbi azonban
teljesen kizárt dolog.
Forrás: bankar.blog
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése