Írta: DiploMaci
Lesz-e idén háború Izrael és Irán között? (1)
Január
elején mindenhol megjelennek értékelések, hogy milyen eseményekre
számíthatunk idén a nemzetközi porondon. Az iráni nukleáris
létesítmények elleni izraeli támadás izgalmas témája is
felbukkant itt-ott, köztük nemrég az Index
címlapján is.
Rövid elemzésünkben ezt a kérdést szedjük ízekre és
igyekszünk választ találni az idei háború esélyeire és
következményeire. Az első részben azt tisztázzuk, hogy miért is
indítana háborút Irán ellen Izrael, a másodikban pedig a
feltételezett háború kérdéseit vesszük szemügyre.
Az
Index cikkírója egy kérdésben telibe talált, még ha a többiben
voltak is hiányosságok: amennyiben a zsidó állam vezetése a
Holokauszthoz felérő veszélynek látja majd az iráni atomfegyver
meglétét, akkor támadni fog. Biztosak lehetünk benne, hogy ebben
az ügyben konszenzus van az izraeli politikai vezetésben, egy
atomfegyverekkel rendelkező Irán megengedhetetlen fejlemény a
Közel-Keleten, a háború esélyei előtt azonban tekintsük át,
hogy miért van ez így!
(forrás:
www.equilibri.net)
Az,
hogy a perzsa állam nem csak atomerőművek építése miatt
ragaszkodik görcsösen a nukleáris programjához, az több, mint
valószínű. Számos nukleáris létesítményébe nem engedi be a
Nemzetközi Atomenergia Ügynökség ellenőreit, ráadásul ezek a
föld alatt helyezkednek el, biztosítva, hogy ne legyenek kitéve
egy hagyományos légicsapásnak. Azt, hogy Irán nem hajlandó
eleget tenni kötelezettségeinek és átláthatóvá tenni nukleáris
programját, nem lehet már csupán a hazai közönségnek játszott
patrióta propagandával magyarázni, ahhoz a nemzetközi szankciók
miatt ez már túl sokba kerül a rezsimnek.
A
másik kérdés, amit az elején tisztázni kell, hogy miért aggódik
Izrael a perzsa atombomba miatt. Időről időre elhangzanak olyan
megnyilvánulások, hogy Izraelnek is van atombombája, így csak
kiegyenlítődne a hatalmi viszony, illetve, hogy Irán azt biztosan
nem dobná le Izraelre, hiszen azzal „túl sok palesztin is
meghalna”, ahogy azt a szír elnök mondta az egyik WikiLeaks kábel
szerint. Ne csodálkozzunk, hogy ez az izraeli vezetést nem
nyugtatja meg. Az első és leggyakrabban említett veszélye az
iráni nukleáris fegyvereknek, hogy abban a pillanatban, ahogy az
utolsó csavart is beszerelik a rakétába, a Közel-Kelet összes
valamire való állama megkezdené a saját atombombájának
megszerzését. A nukleáris klub olyan megbízható és stabil
államokkal gazdagodna, mint Algéria, Egyiptom, Szaúd-Arábia, és
ez még csak az első kör lenne.
Tegyük
fel, hogy Irán megszerezte az atomfegyvert: mi követezik ezután?
Egyrészt minden vele szövetséges terrorista szervezet, mint a
Hamasz, Hezbollah és a többi csoport, amelyik felforgatja a
térséget, felbátorodna az iráni nukleáris ernyő védelme alatt.
A ballisztikus rakéták erőltetett fejlesztése miatt ez az ernyő
néhány éven belül az Egyesült Államok keleti partját is
lefedné, ahogy az újabb generációs rakétákat rendszerbe állítja
a perzsa állam, Európáról nem is beszélve. Ne felejtsük el,
hogy Iránban forradalmi és az iszlám egyik legszélsőségesebb
válfaját képviselő rezsim van hatalmon, amely exportálni kívánja
elnyomó rendszerét, és folyamatosan növeli befolyását
Libanonban, Irakban, Jemenben és Afrikában is. A jelenlegi perzsa
rezsim „jó ellenség” mivel nem kell komoly agytornát végezni,
hogy megtudjuk mit gondolnak, mik a céljaik, csak meg kell hallgatni
a nyilatkozataikat, hogyan akarják a „cionista entitást”
eltűntetni a Föld színéről, és ezeket az állami honlapokon
angolul is olvashatjuk, senki nem mutogathat a fordítás hibáira.
És ne legyenek kétségeink, a nyugati civilizáció többi
államáról sem beszélnek kedvesebben, az iráni rezsimet nem
Jeruzsálem érdekli végső soron, ez csak egy ürügy a muszlim
közvélemény hergelésére.
A
legfontosabb momentum viszont az izraeli-iráni kölcsönös
elrettentés hiánya lenne, annak ellenére, hogy sokan a két ország
közötti erőegyensúlyról beszélnek, illetve a „ha Izraelnek
lehet atombombája Iránnak miért nem” vaslogikát használják.
Ez azt jelenti, hogy amint Irán atomfegyvert szerez, Izrael
bármelyik pillanatban megsemmisülhet a válaszcsapás lehetősége
nélkül! A zsidó állam apró területen fekszik, és a
feltételezett nukleáris rakétaarzenálja (amelyet az izraeli
vezetés soha nem ismert el) is ezen a könnyen elpusztítható
térségben van elhelyezve. Tehát egy iráni első csapás könnyedén
olyan helyzetet eredményezhet, ahol Izrael állama teljesen
megsemmisül, a válaszcsapásra idő se maradna. Kritikusok
mondhatnák, hogy ekkor az Egyesült Államok porrá zúzná Iránt,
azonban ne álltassuk magunkat, az USA nem pusztítaná el Teheránt,
nem vállalná az újabb Hirosimát, milliók halálát. Bármilyen
kicsi is az esélye, hogy Irán valóban beveti az atomfegyvert,
Izraelnek egyelőre nincs elrettentő ereje, és Irán kibír egy
gyenge második csapást, hatalmas területe miatt. A hidegháborúban
azért volt hatékony a kölcsönös elrettentés doktrínája, mert
két hatalmas állam állt szemben egymással, az első csapás után
a másiknak még mindig maradt volna annyi ereje, hogy magával
rántsa az agresszort a pusztulásba. Izrael – minden tévhit
ellenére – védtelen, és csupán abban bízhat, hogy nem szerez
egyik ellensége sem atombombát. Nem véletlenül bombázott Irakban
és Szíriában nukleáris létesítményeket és az, nem meglepő
módon, senkit se zavart különösebben, hogy megtette ezeket a
„szívességeket” a világnak. A következő bejegyzésben azt a
lehetőségek boncolgatjuk, hogy miként is folyna le a végső
esetben megindított háború és milyen károkat szenvedne Izrael az
összecsapások következtében.
Csepregi
Zsolt
Írta: DiploMaci
Lesz-e idén háború Izrael és Irán között? (2)
Az
előző bejegyzésben megtárgyaltuk, hogy Izrael milyen indokok
alapján tartja a létét fenyegető veszélynek az iráni
atomprogramot, amelynek kapcsán erős a gyanú, hogy a perzsa állam
nukleáris fegyver megszerzésére törekszik. A második részben az
Izrael által esetlegesen megindítandó megelőző háború
kilátásait elemezzük.
Jelenleg
minimális annak az esélye, hogy Izrael idén támadna, mivel az
Index cikkében idézett források elavultak, jelenleg 2014-re teszik
a perzsa atombomba bevethetőségének legkorábbi időpontját,
akkor, ha addig az irániak nyugodtan dolgozhatnak rajta. Biztosak
lehetünk benne, hogy ezt a szívességet egy nagyhatalom
titkosszolgálata sem fogja megengedni – az izraeliről már nem is
beszélve. Senkinek sem érdeke, hogy a kiszámíthatatlan és
agresszív iráni rezsim, amely már évek óta destabilizálja a
Közel-Keletet, atombombához jusson. Gondoljunk csak bele az oroszok
helyzetébe, akiknek pont a „hasa alatt” helyezkedik el Irán, és
a rakétákat nem állítja meg az orosz tél, ahogy azt tette
Napóleon és Hitler seregeivel.
A
támadás pedig sokkal bonyolultabb ügy, mint ahogyan azt egyesek
lefestik – bár az igaz, hogy amennyiben szükséges, azt Izrael
végre fogja hajtani. Nézzük sorban a nehézségeket! Az első gond
a célpontokhoz való eljutás, mivel Irán tanult Irak hibájából
és szétszórta nukleáris létesítményeit a hatalmas országban,
tehát az izraeli légierőnek masszív flottával kell a számos
célpontot megtámadnia. Érdekes kérdés, hogy vajon Izrael
megpróbálja e uralni a légteret vagy pedig „csupán” a
célpontokhoz akar majd eljutni – az előbbi elérése nagy
áldozatokkal járna az izraeli oldalon és a távolság miatt is
igen problémás.
Az
eljutást nehezíti, hogy közben Szaúd-Arábia és Irak légterét
is meg kell sérteni és, bár a szaúdi vezetés valószínűleg
virágokkal integetve kívánna sok szerencsét a perzsákat bombázni
induló izraelieknek, azonban Irakban az Egyesült Államok légiereje
várná őket, akiknek elvileg meg kellene akadályozniuk a
légtérsértést. Nagyon nehéz kérdés, hogy vajon kiadnák-e a
parancsot az amerikaiak, hogy állítsák meg az izraeli támadást.
A gondolatkísérlet kedvéért tegyük fel, hogy nem, de erről
Izraelnek meg kell bizonyosodnia a háború előtt és ez azt
jelentené, hogy az USA tudni fog az akcióról és hallgatólagos
beleegyezését adja.
("Ahmadinezsád
álma", forrás: www.darkgovernment.com)
Az
iráni nukleáris létesítmények elpusztítása sem lenne egyszerű
feladat, mivel azok – mint említettem – a föld alatt épültek
ki, ezért csak speciális bombákkal tudná azokat kifüstölni
Izrael. Ilyenek persze léteznek, és csak, hogy árnyaljuk a képet,
Szaúd-Arábia is komoly készleteket vásárolt az Egyesült
Államoktól ilyen fegyverekből. Amennyiben Izraelnek, vannak
megfelelő taktikai nukleáris robbanófejei, ezekkel nagyjából
biztosra lehetne menni. Az Index egy dologban alapvetően tévedett:
Izrael soha nem fog szárazföldi csapatokkal Iránba menni, az
öngyilkosság lenne. Még egy kommandós akció is nagyon nehezen
kivitelezhető a már említett hatalmas távolságok miatt és a
támadások helyszínein néhány percen belül nyüzsögni fog a
Forradalmi Gárda, az iráni hadsereg és a milíciák, tehát
Izraelnek úgy kell ellenőriznie a létesítmények elpusztításának
sikerességét, hogy biztosra megy és olyan pusztító csapást mér
a telepekre, hogy semmi se maradhasson épségben.
A
zsidó állam szárazföldi erői különben is mással lesznek
elfoglalva, mivel egy légi csapás esetében Izrael két-, ha nem
háromfrontos háborúra számíthat. Egyrészt az Iránnal
szövetséges Hezbollah és a Hamasz részéről indulhat megtorló
támadás Izrael ellen, másrészt a légierő hiányát Szíria is
igyekezhet kihasználni és megszerezni a Golán-fennsíkot. A zsidó
állam hatalmas veszteségekre számíthat, akkor is, ha csak a két
terrorszervezet támad, mivel Dél-Libanon jelenleg csurig van töltve
iráni és szír rakétákkal, amelyek letarolhatják az izraeli
városokat. Tehát a szárazföldi csapatoknak be kell vonulnia
Gázába és Libanonba, a lehető legkedvezőtlenebb körülmények
között, és, ami a legfontosabb, hogy nagyrészt légi támogatás
nélkül kell biztosítani, hogy az ellenségek ne tudjanak minden
kéznél lévő rakétát Izraelre dobni. Amennyiben Szíria beszáll
a háborúba, még egy hagyományos haderővel is fel kell vennie az
izraeli hadseregnek a harcot és tartani a frontot, amíg a légierő
vissza nem ér. Már amennyi megmarad belőle Irán megtámadása
után, mert se a perzsa állam légiereje, se a légvédelme nem
fogja tétlenül végignézni, ahogy az izraeliek lebombázzák a
nukleáris létesítményeit.
Láthatjuk
tehát, hogy ez a háború, amelyről egyesek olyan könnyedén
beszélnek, semmivel se lesz kevésbé súlyos, mint Izrael
függetlenségi háborúja, vagy akár a hatnapos vagy a jom kippuri
háború. Ne tévesszenek meg bennünket az utolsó harminc év
izraeli fegyveres akciói, amelyeket látszólag olyan könnyedén
vívott meg, amelyek még csak nem is értek el átütő sikert egy
közelmúltbeli háborúban sem. A Hezbollah folyamatosan erősödik
Libanonban, Gáza pedig továbbra is a Hamasz terrorszervezet
megszállása alatt áll. Annak ellenére tehát, hogy ha kell,
Izrael mindent meg fog tenni, amit meg kell tennie, hogy Irán ne
jusson atombombához, a háború a legutolsó lépés lesz, mivel
hatalmas áldozatokkal fog járni az izraeli oldalon. Ráadásul ma
már egy ilyen háború is csak késleltetheti az iráni nukleáris
programot, teljesen megsemmisíteni szinte lehetetlen megszállás
nélkül, amire viszont a zsidó állam egyedül nem képes, csupán
masszív légi csapásokra. Továbbá, ahogy az előző bejegyzésben
leírtam, közös érdek, hogy az iráni forradalmi rezsim ne legyen
képes tovább fokozni a világ destabilizálására tett
erőfeszítéseit, tehát nem is szabadna hagyni addig fajulni a
veszélyt, hogy Izraelnek egyedül kelljen cselekednie.
A
nemzetközi szankciók már elkezdték éreztetni hatásukat Iránban,
tavaly decemberben a komoly áremelésekről és megszorításokról
döntött a perzsa állam, mert a gazdaság és a költségvetés
hatalmas nyomás alatt áll. Emellett a nukleáris program ellen
elkövetett szabotázsakciók, amelyeket szinte bármelyik
nagyhatalom végrehajthatott Izrael mellett, tovább késleltetik az
iráni atombomba előállítását. 2011-ben nem lesz Izrael-Irán
háború, ennek az esélye minimális, de ez nem jelenti azt, hogy a
veszély kisebb lenne, jelenleg a perzsa állam jelenti a legnagyobb
fenyegetést a térségre és ezt a hiányos tudósítások
következtében a nyugati közvélemény még nem ismerte fel. Az
Iráni nukleáris program átláthatóvá tétele minden békeszerető
állam érdeke, és a legjobb megoldás az iráni nép számára is a
mostani rezsimre gyakorolt nemzetközi nyomás erősítése, hogy
végre térjen le a konfliktuskereső útról és fejezze be a
Közel-Kelet destabilizálását. A perzsa állam együttműködése
a nagyhatalmakkal és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökséggel egy
minden oldalon hatalmas pusztítást okozó háborút előzhet meg,
ráadásul az iráni befolyás visszaszorulása a térség többi
konfliktusának a megoldásában is komoly előrelépést jelentene.
Csepregi
Zsolt
Felpörgőben az izraeli hadi- és propagandagépezet
A
múlt héten számos izraeli vezető helyezte kilátásba, hogy a
zsidó állam kész a közeljövőben katonai csapást mérni Irán
nukleáris létesítményeire, amennyiben nem látják biztosítva,
hogy a Nyugat megfelelő lépéseket tesz a végső stádiumba kerülő
iráni atomprogrammal szemben. A kérdés, hogy Izrael vajon csupán
blöfföl-e vagy pedig hajlandó a nemzetközi közösség nélkül
lépni a fenyegetéssel szemben.
Kevés
ENSZ jelentést vártak hasonlóan visszafojtott lélegzettel, mint a
Nemzetközi Atomenergia Ügynökség várhatóan a héten napvilágra
kerülő anyagát az iráni nukleáris programról. A várakozások
szerint a jelentés súlyos mulasztásokat fog megállapítani, ezek
után pedig a nemzetközi közösségnek döntenie kell, hogy milyen
eszközökkel igyekszik megakadályozni, hogy a perzsa állam fittyet
hányva a figyelmeztetésekre atombombához jusson. Az amúgy is
jelenleg is komoly regionális hatalmi harc színteréül szolgáló
Közel-Keleten be nem látható következményekkel járna az első
deklarált nukleáris fegyver megjelenése.
Izraeli
vezetők az előző héten sorra nyilatkoztak különböző
sajtóorgánumokban, hogy a katonai csapás lehetősége folyamatos
vita tárgya a kormányban, az izraeli közvéleményt gyors
léptekben készíti föl a politikai elit az esetleges háborúra. A
retorika kiegészült olyan kézzelfogható katonai akciókkal,
amelyek egyértelműen az iráni fenyegetés elhárítására készíti
fel az Izraeli Véderőket. Ilyen volt az izraeli légierő
olaszországi gyakorlatozása, ahol távoli célpontok elleni
csapásmérést gyakorolták, emellett továbbfejlesztett
rakétaelhárító rendszereket tesztel a zsidó állam. Hozzá kell
tenni, hogy ezek a gyakorlatok hosszú hónapok előkészítő
munkálatai után valósultak meg, azonban az időzítés tökéletes
volt. Az említett izraeli fenyegetéseknek két lehetséges
értelmezése adódik, egyrészről Izrael valóban elhatározta,
hogy a következő hónapokban saját kezébe veszi az iráni
nukleáris fenyegetés elhárítását, azzal, hogy légi úton
igyekszik megsemmisíteni az iráni nukleáris létesítményeket, de
legalább évekkel visszavetni az atomprogramját. A másik
értelmezés szerint Izrael pusztán nyomást igyekszik gyakorolni a
nemzetközi közösségre, különösen nyugati szövetségeseire,
hogy azok a lehető legkeményebb lépésekkel akadályozzák meg a
perzsa államot, hogy az atombombához jusson és így elkerüljék,
hogy regionális háború alakuljon ki az iráni szövetségi
rendszer tagjai, Izrael és a felfordulást esetlegesen kihasználni
akaró egyéb szereplő között.
Véleményem
szerint az izraeli politikai elit egyszerre számol a fenti két
lehetőséggel. Egyrészt, amennyiben a felfokozott háborús
retorika sikert ér el és a NATO és az Egyesült Államokkal
szövetséges arab államok komoly lépéseket tesznek az iráni
nukleáris ambíciók letörésére, ez esetben Izrael megúszhat egy
katasztrofális kimenetelű háborút, hiszen északon a Hezbollah
szinte biztosan második frontot nyitna. A szinte minden oldalról
szorongatott szír vezetés, amelynek egyetlen jelentős szövetségese
Irán, könnyen úgy dönthetne, hogy háború indításával vezeti
le a szinte polgárháborús állapotokhoz vezető belső
felkeléseket. Az izraeli vezetés azonban valószínűleg készen
állhat arra is, hogy amennyiben a következő év első hónapjaiban
sem történik érdemi elmozdulás a nagyhatalmak hozzáállásában
az iráni nukleáris programhoz, ez esetben vállalja a háború
kockázatát, ekkor viszont hatalmas előnyt fog jelenti, hogy az
izraeli haderő már az idén megkezdte az intenzív felkészülést.
Csepregi
Zsolt
A
perzsa állam minden korábbinál keményebb gazdasági szankciókra
számíthat, amennyiben nem tisztázza a nukleáris programja körüli
vitás kérdéseket és bizonyítja annak kizárólagos békés
természetét. Ehhez képest az iráni vezetők a Perzsa-öböl
blokádjával fenyegetőznek, és katonai erőfitogtatással
borzolják a nemzetközi közvélemény idegeit, amely egyre
türelmetlenebb velük szemben, miközben a szankciók felhajtják az
olajárat.
Hangosak és agresszívek az iráni politikai és katonai vezetők, azonban semmi sem kendőzheti el azt a tényt, hogy országuk a gazdasági összeomlás határára került az egyre fokozódó gazdasági szankciók hatására, amelyet az Európai Unió és az Egyesült Államok léptetett érvénybe. Az elmúlt héten döntésre jutott Brüsszel is, hamarosan megtiltja az iráni kőolaj importját, amellyel jelentős csapást mér a perzsa állam gazdaságára, amelynek bruttó nemzeti össztermékének 60%-a származik az olajiparból, Európa pedig az egyik legkomolyabb felvevőpiaca. Nem fog egyik pillanatról a másikra életbe lépni az importtilalom, és nem is minden EU-s tagállam örül a váratlanul kemény döntésnek, Görögország kőolaj behozatalának közel negyedét Irán szolgáltatja, de Olaszország importjának is több mint 10%-át biztosítja. A lehetséges ellenlobbizást hamar lehetetlenné tette Szaúd-Arábia, Irán (Törökország mellett) legkomolyabb regionális vetélytársa, amely biztosította Európát, hogy kész pótolni a kieső iráni kőolajat.
Hangosak és agresszívek az iráni politikai és katonai vezetők, azonban semmi sem kendőzheti el azt a tényt, hogy országuk a gazdasági összeomlás határára került az egyre fokozódó gazdasági szankciók hatására, amelyet az Európai Unió és az Egyesült Államok léptetett érvénybe. Az elmúlt héten döntésre jutott Brüsszel is, hamarosan megtiltja az iráni kőolaj importját, amellyel jelentős csapást mér a perzsa állam gazdaságára, amelynek bruttó nemzeti össztermékének 60%-a származik az olajiparból, Európa pedig az egyik legkomolyabb felvevőpiaca. Nem fog egyik pillanatról a másikra életbe lépni az importtilalom, és nem is minden EU-s tagállam örül a váratlanul kemény döntésnek, Görögország kőolaj behozatalának közel negyedét Irán szolgáltatja, de Olaszország importjának is több mint 10%-át biztosítja. A lehetséges ellenlobbizást hamar lehetetlenné tette Szaúd-Arábia, Irán (Törökország mellett) legkomolyabb regionális vetélytársa, amely biztosította Európát, hogy kész pótolni a kieső iráni kőolajat.
("Az
iráni atombomba", f: www.blog.canoe.ca)
A perzsa állam azonban számíthat Kína segítségnyújtására, amely minden bizonnyal könnyedén felszippantja a fölös iráni kőolajkészleteket, hiszen robosztusan növekvő gazdaságának energiaéhsége nem is nagyon hagy más választást számára. Tény, az európai embargó nem fogja közvetlenül térdre kényszeríteni Iránt, azonban jól mutatja, hogy az utóbbi hónapokban sorra keményítenek be a nyugati államok, az esetleges keleti felvevőpiacok közül Dél-Korea és Japán is importtilalmat fontolgat, az Egyesült Államok erre irányuló finom diplomáciai bíztatása mellett. Az előző év végén nagy kérdés volt, miként reagál a nemzetközi közvélemény a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség novemberi jelentésére, amelyben a szervezet minden korábbinál erősebb fenntartásokat fogalmazott meg az iráni nukleáris program békés természetével kapcsolatban. Mint azt korábban már megírtam, Izrael rögtön igyekezett nyugati szövetségeseit a nagyobb nyomásgyakorlásra bírni azzal, hogy háború indítását helyezte kilátásba, amennyiben a perzsa atombomba készítését tétlenül nézik végig a nagyhatalmak.
Jelenleg úgy tűnik, hogy a korábban bizonytalankodó nyugati hatalmak erős nyitással kezdték a 2012-es évet, mire Irán nem túl bölcsen a konfliktus eszkalálásával válaszolt. December második felében átfogó tengeri hadgyakorlatot tartott a Perzsa-öbölben, és sorra próbálja ki újabb és újabb közép és nagy hatótávolságú ballisztikus rakétáit. A kőolajembargó életbelépése esetén Irán a Perzsa-öböl bejáratának, a Hormuz-szoros lezárásával fenyeget, amellyel súlyos csapást mérne a világgazdaságra, hiszen a teljes kőolajszállításának egyötöde halad át a szoroson. Az más kérdés, hogy ezzel a perzsa állam gazdasága is rövid távon összeomlana és a Bahreinben állomásozó amerikai ötödik flotta pillanatok alatt semmisítené meg az iráni haditengerészetet, ezt az USA parancsnokai finoman jelezték is, Nagy-Britannia pedig legmodernebb csatahajóját vezényelte a térségbe, megmutatva, hogy a Perzsa-öböl nem Irán játszótere.
A felek egyre agresszívebb lépései és nyilatkozatai mindenesetre gyorsan emelkedő pályára állították a kőolaj világpiaci árát, egy olyan világgazdasági helyzetben, ahol a recesszióval vagy gyengécske növekedéssel küzdő számos államnak inkább az olcsó olaj kellene gazdasága felpörgetéséhez és munkahelyteremtéshez. Irán egyre inkább fenyegetve érzi magát és egy sarokba szorított állam bármire képes, főleg igaz ez a Közel-Keleten. A perzsa állam jelentős károkat okozhat proxijainak aktiválásával Libanonban, Irakban, beavatkozhat a Szíriában kiteljesedő polgárháborúban és általában véve rémálommá teheti a térségbeli és az azokban érdekeltek, azaz kvázi mindenki életét. Éppen ezért, ahogy a magabiztosan fegyverkező erős Irán képe sem kívánt a nyugaton, az sem érdekünk, hogy a gyenge és esetlegesen bukás előtt álló teokratikus rezsim elkeseredett lépésekre sarkallja magát, amelyek a régió összes államának stabilitását veszélyeztetik. A következő hetekben, hónapokban fog eldőlni, hogy vajon sikerül-e Iránt tárgyalóasztalhoz kényszeríteni, ahol nem lesz más választása, mint valóban betekintést nyújtani atomprogramjába, vagy pedig addig szorongatják a perzsa államot, hogy az inkább a különböző közel-keleti frontvonalak megnyitása mellett dönt a nyílt háborút sem kizárva, ami egy ilyen aszimmetrikus, felmorzsoló védelemre berendezkedett országban rémálommal lenne egyenértékű a Nyugat számára.
Csepregi Zsolt
A perzsa állam azonban számíthat Kína segítségnyújtására, amely minden bizonnyal könnyedén felszippantja a fölös iráni kőolajkészleteket, hiszen robosztusan növekvő gazdaságának energiaéhsége nem is nagyon hagy más választást számára. Tény, az európai embargó nem fogja közvetlenül térdre kényszeríteni Iránt, azonban jól mutatja, hogy az utóbbi hónapokban sorra keményítenek be a nyugati államok, az esetleges keleti felvevőpiacok közül Dél-Korea és Japán is importtilalmat fontolgat, az Egyesült Államok erre irányuló finom diplomáciai bíztatása mellett. Az előző év végén nagy kérdés volt, miként reagál a nemzetközi közvélemény a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség novemberi jelentésére, amelyben a szervezet minden korábbinál erősebb fenntartásokat fogalmazott meg az iráni nukleáris program békés természetével kapcsolatban. Mint azt korábban már megírtam, Izrael rögtön igyekezett nyugati szövetségeseit a nagyobb nyomásgyakorlásra bírni azzal, hogy háború indítását helyezte kilátásba, amennyiben a perzsa atombomba készítését tétlenül nézik végig a nagyhatalmak.
Jelenleg úgy tűnik, hogy a korábban bizonytalankodó nyugati hatalmak erős nyitással kezdték a 2012-es évet, mire Irán nem túl bölcsen a konfliktus eszkalálásával válaszolt. December második felében átfogó tengeri hadgyakorlatot tartott a Perzsa-öbölben, és sorra próbálja ki újabb és újabb közép és nagy hatótávolságú ballisztikus rakétáit. A kőolajembargó életbelépése esetén Irán a Perzsa-öböl bejáratának, a Hormuz-szoros lezárásával fenyeget, amellyel súlyos csapást mérne a világgazdaságra, hiszen a teljes kőolajszállításának egyötöde halad át a szoroson. Az más kérdés, hogy ezzel a perzsa állam gazdasága is rövid távon összeomlana és a Bahreinben állomásozó amerikai ötödik flotta pillanatok alatt semmisítené meg az iráni haditengerészetet, ezt az USA parancsnokai finoman jelezték is, Nagy-Britannia pedig legmodernebb csatahajóját vezényelte a térségbe, megmutatva, hogy a Perzsa-öböl nem Irán játszótere.
A felek egyre agresszívebb lépései és nyilatkozatai mindenesetre gyorsan emelkedő pályára állították a kőolaj világpiaci árát, egy olyan világgazdasági helyzetben, ahol a recesszióval vagy gyengécske növekedéssel küzdő számos államnak inkább az olcsó olaj kellene gazdasága felpörgetéséhez és munkahelyteremtéshez. Irán egyre inkább fenyegetve érzi magát és egy sarokba szorított állam bármire képes, főleg igaz ez a Közel-Keleten. A perzsa állam jelentős károkat okozhat proxijainak aktiválásával Libanonban, Irakban, beavatkozhat a Szíriában kiteljesedő polgárháborúban és általában véve rémálommá teheti a térségbeli és az azokban érdekeltek, azaz kvázi mindenki életét. Éppen ezért, ahogy a magabiztosan fegyverkező erős Irán képe sem kívánt a nyugaton, az sem érdekünk, hogy a gyenge és esetlegesen bukás előtt álló teokratikus rezsim elkeseredett lépésekre sarkallja magát, amelyek a régió összes államának stabilitását veszélyeztetik. A következő hetekben, hónapokban fog eldőlni, hogy vajon sikerül-e Iránt tárgyalóasztalhoz kényszeríteni, ahol nem lesz más választása, mint valóban betekintést nyújtani atomprogramjába, vagy pedig addig szorongatják a perzsa államot, hogy az inkább a különböző közel-keleti frontvonalak megnyitása mellett dönt a nyílt háborút sem kizárva, ami egy ilyen aszimmetrikus, felmorzsoló védelemre berendezkedett országban rémálommal lenne egyenértékű a Nyugat számára.
Csepregi Zsolt
Végéhez közeledik az iráni-török románc
A
korábban komoly aggodalmakat keltő közeledés a két ország
között úgy tűnik nem bírta ki a próbát, a befolyási övezetek
metszéspontjában álló Szíria ügyén összekapott a két
közel-keleti regionális hatalom. A török és iráni külpolitikai
ambíciók a térséget felforgató ütközőpályára állítják a
két országot.
Idillbe
illő gondolkodásmódnak tűnt néhány évvel ezelőtt az Ahmet
Davutoglu török külügyminiszter által fémjelzett új
külpolitikai doktrína, amely Törökország összes szomszédjával
jó kapcsolatra és együttműködésre törekedett. Az erősen
befelé forduló és nacionalista atatürki Törökországhoz képest
ez az irányváltás a több évtizedes konfliktusok megoldásával,
de legalábbis enyhülésükkel kecsegtetett. A jószomszédi viszony
Iránnal kapcsolatban érte el talán a legnagyobb eredményeket, az
évszázadok óta tartó török-perzsa versengést felváltotta az
együttműködés. A kereskedelmi kapcsolatok sebes fejlődése volt
az egyik fejlemény, amely lélegzetvételhez juttatta a nemzetközi
szankcióktól szorongatott iráni gazdaságot. A Nyugat számára
ennél talán aggasztóbb volt, hogy Törökország (Brazíliával
együtt) igyekezett megvédeni Iránt a további ENSZ szankcióktól,
amelyeket a gyaníthatóan nem csupán békés célokat szolgáló
nukleáris programja miatt róttak volna ki rá a nagyhatalmak.
Az
arab országokon végigsöprő politikai felfordulás azonban éket
vert a két ország közé, Irán nem tudott jelentősen profitálni
a káoszból (bár mind Jemenben, mind Bahreinben igyekezett
kiterjeszteni befolyását), miközben az életképes politikai és
gazdasági modellt nyújtó Törökország és annak miniszterelnöke
a régió sztárja lett. Az igazi összeütközés Szíria miatt
alakult ki a perzsa és török vezetés között, hiszen míg a
szíriai Asszad-rezsim Irán egyik legfontosabb szövetségese, addig
Törökország számára vállalhatatlan az ott uralkodó,
mészárlásokkal gazdagított polgárháborús állapot. Mára
kiderült, hogy amennyiben a Davutoglu-i külpolitikai doktrína dél
felé is ki akarja terjeszteni a török befolyási övezetet, akkor
azzal élesen szemben áll az Irán-Szíria-Hezbollah tengely.
Törökország tehát már középtávon se lesz képes együttműködni
Iránnal, hiszen Libanon, Szíria és Irak természetes befolyási
övezete a regionális hatalommá váló Törökországnak, míg a
perzsa állam nem engedheti el az egyetlen megbízható barátait, és
a jelenlegi vezetés nem is mondhat le a Földközi-tenger keleti
medencéjétől Közép-Ázsiáig terjedő szövetségi rendszeréről,
amely külpolitikai céljainak megvalósításához és biztonságának
garantálásához létfontosságú.
Szíria
kérdése a leginkább sürgető, hiszen a líbiai mintát követve
megalakult a Szíriai Nemzeti Tanács, és a szervezet egyik első
hivatalos szereplése Ankarában lesz a következő napokban.
Amennyiben az Erdogan kormány nyíltan kiáll az SZNT mellett, míg
Irán egyértelműen az Asszad rezsim túlélésére játszik
(Szíriával együtt Libanont is valószínűleg elveszítené), a
két közel-keleti középhatalom olyan ütközőpályán találja
hamarosan magát, amely fegyveres konfliktussal fenyeget, még ha
csak proxikon keresztül is. A szíriai helyzet valódi
polgárháborúvá szélesedése nem sokáig várathat magára,
egyedüli alternatíva Asszad lemondása lehetne, amelyet viszont
Irán nem engedhet meg.
A
legfontosabb helyszín azonban sokkal inkább Irak, hiszen az
amerikai csapatok kivonulása már nem kétséges, a kiképzőosztagok
és speciális egységek pedig nem fognak elegendő elrettentő erőt
tanúsítani az Iránból támogatott síita milíciákkal szemben. A
tét hatalmas, hiszen ha Iránnak sikerül Irakból „átjáróházat”
csinálnia Szíria felé, ez esetben a már említett szövetségi
rendszer ereje a megsokszorozódna, nagyrészt a fegyvercsempészet
és harcosok mozgatásának egyszerűsége miatt. Mint említettem
Törökországnak Észak-Irak ugyancsak szükséges, egyrészt az
irigylésre méltó török gazdaság növekedése miatt szükségesek
ezek a külső piacok és befektetési területek, másrészt a kurd
szeparatisták hátországa az iraki Kurdisztán tartomány, ahol
jelenleg is török csapatok hajtanak végre fegyveres akciókat. Az
amerikai kivonulás után tehát legalább három külső játékos
veti be magát az iraki játszmába,
A
nyugati hatalmak nem lélegezhetnek fel a perzsa-török
szembefordulás okán, hiszen ez egyrészt újabb instabilitást
generáló tényező a közel-keleti térségben, másrészt az
ellenségem ellensége továbbra sem feltétlenül a barátom. A
sértett Törökországnak sokkal jelentősebb gesztusokat kell
tennie Európának, ha vissza akarja fordítani azt a folyamatot,
amelynek során a török állam a Közel-Kelet domináns hatalmává
kíván válni, visszaszorítva Iránt és Izraelt, rátalálva az
1918-ban „magukra hagyott” arabokra. A szíriai eseményekből
azonban hamarosan leszűrhetjük, hogy Törökország mekkora
kockázatot hajlandó vállalni a déli befolyási övezet Irántól
való megszerzéséért.
Csepregi
Zsolt
Viszlát euró, viszlát EU?
Több
min egy éve annak, hogy Görögország lélegeztető gépre került
részben (és elsősorban) saját maga, részben az európai
gazdasági válságnak köszönhetően. A görögök számára az út
vége nem látható, ahogy az sem tudható pontosan, hogy hányan
vannak még hátra. Mostanra ugyanis egyértelmű: Görögország
esete nem elszigetelt példa, csak valami rossznak a kezdete.
Tavaly
ilyenkor Európa szerte az újságok, politikusok és választók
mind-mind a görögökön nevettek, hiszen egyszerűen nem volt
hihető annak a pazarlásnak a mértéke, amit produkáltak. Az
persze egy dolog, hogy a gazdaság erős állami és szakszervezeti
befolyással működött, ahol egy haszontalan munkavállalónak a
kirúgása több évet és több százezer eurót emésztett fel,
megölve a dinamikus növekedést. Nem beszélve arról, hogy a helyi
politikai elit az újabb és biztos szavazatok reményében e mellé
minden mást is megtett, hogy a választók állami függőségét
inkább növelje, mintsem csökkentse. Ám amikor megérkeztek az
első hírek a „tizenvalahanyadik” fizetésről és a
könnyfakasztóan kedvező kedvezményes nyugdíjazásokról, valamit
eltörött minden EU-s választóban.
("Válaszút
elé ért az Unió", f: Derek Bacon - www.economist.com)
A
pártos ígérgetésnek természetesen a jutalma helyi választási
győzelmekben teljesedett ki a szocialisták, majd a konzervatívok,
majd a szocialisták, majd a konzervatívok számára, és így
tovább, egészen 2011-ig. A görög politikusok / választók
vakszerencséje viszont tavaly elfogyott egy jó időre. Először
érkezett az EU-s pénzügyi lélegeztető gép, ami tulajdonképpen
hónapról-hónapra tartja életben az országot, valamint később
egy kormányozhatatlanná vált, kilátástalan helyzetbe tengődő,
az összeomlástól percekre lévő uniós tagállam realitása. Az,
hogy a görögök megtanulták-e a leckét nem tudható. Bár a
szélsőbaloldali tömörülés, a Sziriza elképesztő
támogatottsága azt mutatja, hogy láthatóan nem. Nyilván az vesse
az első követ a görögökre, aki ilyen helyzetben másként
cselekedne. Meggyőződésem, hogy a legtöbb uniós választó
hasonlóan tenne itt Kelet-Közép-Európában és Dél-Európában.
Egyrészről, mert a gazdaság-politikai realitásokkal az emberek
nem szeretnek szembesülni, még ha azt korábban egy hazugságokra
épülő retorika is alakította ki. Másrészről pedig a
politikusokat és másokat mindig könnyebb hibáztatni a velünk
történtek miatt.
Az
elmúlt pár napban azonban fordult a kocka és a hangsúly
eltolódott a görögökről. Most már nem egy periférián
elhelyezkedő államról van szó, aminek a beomlása talán
túlélhető lenne az Unió számára, hanem Spanyolországról. Az
EU egyik legnagyobb állama szintén pénzügyi mentőövet kért. Ha
ehhez a képlethez még hozzávesszük Olaszországot, amely
hasonlóan billeg, akkor Christine Lagarde IMF-vezér szavai az euró
rövid távú összeomlásáról könnyen valóssággá válhatnak. A
déli államok választói persze saját politikusaik mellett a nettó
befizető államokra mutogatnak, mint például Németország,
Ausztria, Hollandia vagy Finnország, hogy azok nem hajlandók reális
segítséget nyújtani nekik, veszélyeztetve ezzel az EU jövőjét.
Ez valahol jogos feltételezés, hiszen a görög gazdaságot tavaly
óta lényegében egyik hónapról a másikra tartják a felszín
felett. A spanyolok esete azonban a kártyákat elsődlegesen tartó
németeket is végre gyors és mélyreható döntésekre késztetheti.
Tény, ennek a vége ugyanúgy lehet felbomlás, mint az EU
fennmaradása és megerősödése is. Részben, mert a németek
dönthetnek úgy, hogy átfogó segítséget csak akkor kapnak a
megboruló tagállamok, ha azt csinálják, amit ők és a nettó
befizetők mondanak. Erősen kétséges, hogy ezt a spanyolok,
olaszok, esetleg a franciák elfogadnák. Vagy mondhatják azt is,
hogy rendben, segítünk, de az EU-t teljesen átalakítjuk úgy,
ahogy nekünk tetszik, akár azonnali kilépésre késztetve a
renitens államokat.
Érzésem
szerint tehát a közeljövő nagy dolgokról fog dönteni, nem csak
a görögök és spanyolok vonatkozásában, hanem minden más EU-s
tagállam életében is, úgyhogy érdemes lesz figyelni.
Németh
Áron Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése