d
i m e n z i ó k
kulturális
dimenzió | eddig
ismeretlen dimenzió | tízdimenziós
téridő |pár
fő tulajdonság mint dimenzió | extra
dimenziók | imperiális
dimenzió |három,
négy vagy még több dimenzió | láthatatlan
dimenzió |
plusz dimenzió | a tudomány hallgatólagos dimenziója |
egy igazi új dimenzió | új dimenziók | politikai dimenzió |
összefüggő dimenziók | más dimenzió | fantasztikus dimenzió |
az organikus és katolikus dimenzió | magasabb dimenzió |fraktáldimenzió
plusz dimenzió | a tudomány hallgatólagos dimenziója |
egy igazi új dimenzió | új dimenziók | politikai dimenzió |
összefüggő dimenziók | más dimenzió | fantasztikus dimenzió |
az organikus és katolikus dimenzió | magasabb dimenzió |fraktáldimenzió
[…] Annak
fényében, amire az etológia tanít bennünket, hasznos
lenne, ha az embert - hosszú távon - olyan szervezetnek
tekintenénk, mely kidolgozta és specializálta a maga
hatóképességének a kiterjesztését; mégpedig olyan mértékben,
hogy azok egyre gyorsabb ütemben veszik át a természet
szerepét. Más
szóval, az
ember új dimenziót teremtett: a kulturális dimenziót,
amelynek csak egy része a proxemika. Az ember és akulturális
dimenzió kapcsolatából
mind az ember, mind pedig a környezete kiveszi a részét:
kölcsönösen alakítják egymást. Ma
az ember abban a helyzetben van, hogy gyakorlatilag maga teremti a
teljes világot, amelyben él;
vagy az etológusok terminológiájával élve: maga teremti meg a
saját biotópját. Maga teremtvén e világot, gyakorlatilag maga
határozza meg, miféle szervezetté, élőlénnyé fejlődjék. És
ez igencsak félelmetes gondolat, hiszen nagyon keveset tudunk az
emberről. […]
[…] Ha
a világegyetemnek vannak láthatatlan, eddig
ismeretlen dimenziói –
amiben többen szentül hisznek - akkor
a földi atmoszférába csapódó kozmikus sugárzás apró fekete
lyukakat hoz létre. Olyan
nagy számban, hogy azokat az obszervatóriumban is észlelhetik -
mondták Jonathan Feng és Alfred Shapere, a Massachusetts Institute
of Technology munkatársai. […]
[…] A
szuperhúrmodellek megkísérlik egységes keretbe foglalni
valamennyi erőt és részecskét, továbbá az idő és a tér
valamennyi dimenzióját. A modellben a
legelemibb részecskék nem pontszerűek, hanem rövid húrokhoz
hasonlítanak, amelyek egy tízdimenziós
téridőben
rezegnek:
az általunk megfigyelhető részecskék e húrok legalacsonyabb
frekvenciájú sajátrezgései. […]
[…] A
legtöbb típuselmélet azon alapul, hogy a kutató talál pár
fő tulajdonságot
(dimenziót),
tipikusan kettőt, vagy hármat, mely mentén besorolja az embereket,
és így egy két, vagy három dimenziós modellhez jutnak, ahol a
metszéspontok a típusok.
Az eneagram ezekkel szemben természetesen alakult ki: a típusok
megfigyelésen alapulnak.Később
alátámasztották több kétdimenziós elmélettel is [Chou].
Tom Chou elmélete szerinti két dimenzió a rövidtávú reagálás
stresszhelyzetre (szembeszállás, elkerülés, behódolás), illetve
a hosszú távú motiváció (hatalom keresés, ideál keresés,
helyeslés keresés). Az eneagram által definiált 9 típus
egymástól jól elkülönül, az elmélet nem igényel pszichológiai
ismereteket, és jól alkalmazható mind a hétköznapi életben,
mind a pszichoterápiában. […]
[…] Napjaink
fizikájának egyik legnagyobb még megoldatlan rejtélye, hogy miért
oly elenyészően gyenge a gravitáció a természet többi
kölcsönhatásához képest. Például egy kis mágnes könnyedén
felemeli és meg is tartja a magához vonzott gombostűket, azaz
képes legyőzni a teljes Föld lefelé húzó gravitációs
erejét. A
részecskefizika egyik, a standard modellt meghaladó teóriája, a
szuperhúrmodell a gravitációnak a mi világunkban tapasztalható
rendkívüli gyengeségét extra
dimenziók
feltételezésével magyarázza. A
modellben a tér tízdimenziós, ebből azonban hét olyan parányi –
mindössze Planck-hossznyi, azaz 10-32 centiméteres –
tértartományba van becsavarodva, amely mérési eljárásainkkal
megközelíthetetlen. Vagyis az elmélet szerint a gravitáció
számunkra megnyilvánuló gyengesége azzal magyarázható, hogy a
másik három erővel (az erős, az elektromágneses és a gyenge
kölcsönhatással) szemben, amelyeknek hatása csupán az általunk
jól ismert három térbeli dimenzióra terjed ki, a gravitáció
valamennyi térbeli dimenzióban érvényesül. Ez abból adódik,
hogy a
szuperhúrmodellek a részecskefizikai elméleteket az általános
relativitáselmélettel próbálják ötvözni. Mivel az utóbbiban a
gravitáció szerepét lényegében a tömegeknek a téridőt görbítő
hatása veszi át, természetszerű, hogy az egy tíz térbeli és
egy idődimenziót tartalmazó világban valamennyi térdimenziót
egyformán érinti. […]
[…] a
posztszocialista rendszerváltás imperiális
dimenziója
kezdettől fogva egyként volt a legfontosabb és a
legegyértelmübbnek tünő dimenzió, illetve "discours",
de egy olyan rejtett dimenzió is, amely mindvégig meghuzódott a
posztszocialista átalakulás reflexióinak mélyén. Ami az
egyértelmüséget illeti, a Szovjetunió és a volt keleti blokk
felbomlása gyökeresen átrendezte a hagyományos imperiális
világrendet, ráadásul ugy, hogy a nagyhatalmi és az ideológiai
legitimáció szinte egymás szinonimájává válhattak. Ugyanis hol
a létező szocializmus volt a szovjet-impérium legitimációja, hol
pedig a szovjet impérium jelentette a létező szocializmus
rendszerének nemcsak egyszerüen legitimációját, de létének
meghatározó garanciáját is. Az
imperiális "discours" rejtett dimenziója éppen
ebben a sajátos imperiális vákuumban leli eredetét, hiszen a
Nyugat egy átmeneti korszak idejéig valódi imperiális vákuummal
találta magát szembe,
amelynek eredményeképpen állandó vivódással választott
gondolatban a teljes egyértelmüséggel egypólusu világ
koncepciója, a hatalmi vákuumnak egy közelebbről meg nem
határozott orosz demokráciával való betöltése, a konkrét
politikai visszarendeződéstől való félelem, illetve a keleti
káosztól való általános félelem koncepciói között. Ezek
az alternativák voltak azok a "rejtett
dimenzió"-k,
melyek mindvégig meghuzódtak a posztszocialista rendszerváltás
imperiális "discours"-jának igen egyértelmü tartalmu és
egyértelmüen lelkes retorikája mögött. […]
[…] Mivel
a legtöbb ember számára a tér negyedik dimenziójának
megértéséhez a legkönnyebb út az, ha kifejleszti magában az
asztrális látást, sokan azt hiszik, hogy anegyedik
dimenzió kizárólagos
kelléke az asztrális világnak.
Rövid megfontolás tisztázza, hogy ez nem lehet így. Alapjában
véve a világegyetemben csak egyfajta anyag van, bár mi fizikai,
asztrális vagy mentális anyagnak nevezzük aszerint, hogy milyen
finomságú a halmazállapota és milyen gyorsaságú a rezgése.
Következésképp a tér kiterjedései - ha egyáltalán léteznek -
függetlenek az őket betöltő anyagtól. És akár három,
négy vagy még több dimenziója
van a térnek, minden benne lévő anyag alá van vetve ezeknek a
körülményeknek, akár fel tudjuk fogni, akár nem. […]
[…] Mindmáig
a tudományos módszerekkel kutató parapszichológusok között is
meglehetősen dominál a spirituális meggyőződés,
vagyis egyfajta szellemvilágba vetett hit (nem azonos természetesen
a spiritizmus és a spirituális meggyőződés), hogy
van egy olyan láthatatlan dimenzió,
vagy több
láthatatlan dimenzió,
ahol a testet túlélő, a testtől független tudati, lelki,
szellemi lények élik életüket, és a parapszichológiai
jelenségek ezeknek a hatásoknak köszönhetők. […]
[…] Úgy
tűnik, az agy valószínűleg csak egy összekötő kapocs a fizikai
világ és a "plusz dimenzióval" rendelkező tudat
között. […]
A buddhista pszichológia a tudatot tudatszintekre bontja. A
Zen-buddhizmus szerint az első ötöt az érzékszervek, a hatodikat
a hétköznapi értelemben vett tudat (amiről tudunk), a hetediket a
tudatalatti (amiről nem tudunk), a nyolcadikat a tudattalan
(tudattartalmak, ebben vagy az előző életeinkben tanult, ill.
velünk született automatizmusok, rutinok, emlékek, érzések), a
kilencediket az "Én" alkotja, amely az Univerzummal és a
"Végső Okkal" van kapcsolatban. Ezek a tudatszintek jól
elkülöníthetők, mindegyikük egy, az "Én"-nek a
külvilág felé történő transzformációs szintjét jelenti. Az
"Én" miután "dimenzióban" különbözik a
körülöttünk lévő anyagi-fizikai világtól, kifelé csak úgy
nyilvánulhat meg, ha a "plusz
dimenziót"
időbeli folyamattá transzformálja. Az
ilyen transzformációk, mint az asztrológiánál vagy a
kártyavetésnél analógiák segítségével, valamint nagyobb
jelentéstartalmak szimbólumokká történő egyszerűsítésével
történik. […]
[…] a
felfedezésekre úgy kerül sor, hogy az ismert tények által
sugallt váratlan lehetőségeknek nyomába eredünk. A tudomány ily
módon őrzi meg önazonosságát az egymást követő forradalmak
közepette.
[…] Ezt a tudomány hallgatólagos dimenziója teszi lehetővé, az a dimenzió, melyben a tudomány az empirikus megfigyelések összességével osztozik. Ha egy tárgyat látok magam előtt, gyanítom, hogy van másik oldala és előlem elrejtett belseje is, melyet feltárhatok. Egy másik ember látványa a szem elől rejtett testi-lelki működések végtelen változatosságát idézi föl. A percepció azért rendelkezik efféle kimeríthetetlen mélységgel, mert az, amit észlelünk, a valóság aspektusa, a valóságaspektusok pedig egyelőre feltáratlan és talán elgondolhatatlan tapasztalatok sokaságára utalnak. Ezt nyújthatja a rendelkezésre álló tudományos gondolatok összessége az aktív tudósnak, aki a valóság aspektusait, s ilymódon új és távlatos problémák kiapadhatatlan forrását látja bennük. És a tudós munkája ennek igazolását adja: a tudomány azért marad továbbra is termékeny, mert a valóság természetébe nyújt betekintést.
[…] A tudománynak ez a felfogása nem tesz egyebet, mint elismer valamit, amiben minden tudós hisz. A tudósoknak ugyanis hinniük kell abban, hogy a tudomány a valóság valamely aspektusát tárja elénk, következésképp igazsága bármikor és gyakran váratlanul manifesztálódhat a jövőben. A tudós csakis ebben a meggyőződésben vethet föl problémákat, folytathat kutatásokat és tehet felfedezéseket; erre a hitre támaszkodva adhatja át tapasztalatait tanítványainak és gyakorolhat hatást a közvéleményre. A tudósok csak e meggyőződésnek az utánuk jövő nemzedékekre való áthagyományozásával biztosíthatnak független alapot tanítványaik számára, akik ebből kiindulva fognak hozzá saját felfedezéseikhez és újításaikhoz, olykor ellentétbe kerülve tanáraikkal. Ez a hit egyszerre biztosítja a tudományos kutatás megalapozottságát és a tudományos originalitás szabadságát. […]
[…] Ezt a tudomány hallgatólagos dimenziója teszi lehetővé, az a dimenzió, melyben a tudomány az empirikus megfigyelések összességével osztozik. Ha egy tárgyat látok magam előtt, gyanítom, hogy van másik oldala és előlem elrejtett belseje is, melyet feltárhatok. Egy másik ember látványa a szem elől rejtett testi-lelki működések végtelen változatosságát idézi föl. A percepció azért rendelkezik efféle kimeríthetetlen mélységgel, mert az, amit észlelünk, a valóság aspektusa, a valóságaspektusok pedig egyelőre feltáratlan és talán elgondolhatatlan tapasztalatok sokaságára utalnak. Ezt nyújthatja a rendelkezésre álló tudományos gondolatok összessége az aktív tudósnak, aki a valóság aspektusait, s ilymódon új és távlatos problémák kiapadhatatlan forrását látja bennük. És a tudós munkája ennek igazolását adja: a tudomány azért marad továbbra is termékeny, mert a valóság természetébe nyújt betekintést.
[…] A tudománynak ez a felfogása nem tesz egyebet, mint elismer valamit, amiben minden tudós hisz. A tudósoknak ugyanis hinniük kell abban, hogy a tudomány a valóság valamely aspektusát tárja elénk, következésképp igazsága bármikor és gyakran váratlanul manifesztálódhat a jövőben. A tudós csakis ebben a meggyőződésben vethet föl problémákat, folytathat kutatásokat és tehet felfedezéseket; erre a hitre támaszkodva adhatja át tapasztalatait tanítványainak és gyakorolhat hatást a közvéleményre. A tudósok csak e meggyőződésnek az utánuk jövő nemzedékekre való áthagyományozásával biztosíthatnak független alapot tanítványaik számára, akik ebből kiindulva fognak hozzá saját felfedezéseikhez és újításaikhoz, olykor ellentétbe kerülve tanáraikkal. Ez a hit egyszerre biztosítja a tudományos kutatás megalapozottságát és a tudományos originalitás szabadságát. […]
[…]
Mindenfajta hallgatólagos
tudás megköveteli
a megismerő folyamatos részvételét, a személyes részvétel
bizonyos mértéke ezért mindenfajta tudáshoz belsőleg tartozik
hozzá, ám a megismerő folyamatos részvétele meghatározóvá
válik abban a tudásban, amelyet ilyen mélyreható belehelyezkedés
révén szerzünk és tartunk meg. […]
[…] Gadamer
(1988) igen világosan megfogalmazta, hogy az
ember két világ polgára.
Többféleképpen lehetünk azonban két világ polgárai. Abban az
értelemben is, hogy az ember tekintheti magát a jelentések világa
felől, interpretáló hozzáállással is, mely kiegészíti a
determinisztikusat, s e kettő az emberi lét egymásra
redukálhatatlan oldalaként jelenik meg. Tekinthetem azonban a két
világot abban a redukcionistább értelemben is, hogy e két világ
egymásból levezethető lenne. Az
értelemteli világ e szerint nem egy
igazi új dimenziólenne,
hanem a természet rendjéből fakadna. E
dilemmát világosan vetette már fel fél évszázaddal ezelőtt az
alaklélektanos Wolfgang Köhler (1938), s persze ő arra szavazott,
hogy az értékek rendje levezethető a tények rendjéből, az
értelemteli világ a természet része. […]
[…] Az
internet által létrehozott lehetőség teljesen új
dimenziókat
hoz létre a közösségépítésben,
fölszabadítva a közösséget, amely egyébként hagyományosan a
kultúra legfontosabb sejtje a szó régebbi és nem újabb
értelmében. Ha
a közösség kilép a hálóra, globálissá válik úgy, hogy
közben lokálisak a tagjai.
Az internet lehetővé teszi, hogy a legkülönbözőbb érdeklődések
mentén közösség típusú kapcsolatok, azaz hasonlóságra
alapozott kapcsolatok jöjjenek létre, de ezek csak addig tartanak,
amíg én benne vagyok. […]
[…]
Amikor felkerestem budapesti műteremlakásában, ezt válaszolta a
Boglár ´73-ról, amelyet valójában már tavaly kezdett szervezni,
itthon is, külföldön is, mindenféle törvényes kötöttséget
félrelökve:
- Teremtésben meghökkentő művészetet akartam - közli és fejtegetésbe kezd holmikételymélyítésről meg új dimenziókról. […]
- Teremtésben meghökkentő művészetet akartam - közli és fejtegetésbe kezd holmikételymélyítésről meg új dimenziókról. […]
[…] a politikai
dimenzió a
művészet lényegéhez tartozik, hogy politikamentes művészet nem
létezhet, s aki "tiszta" művészetről beszél, az nem
politikamentes művészetre gondol, hanem olyanra, amely más
szerepet játszik a politikában, mint az "elkötelezett"
művészet. Az utcai lámpa ambivalenciájára vonatkozó kérdésünkre
adandó válasz tehát ebből a szempontból a következő problémát
veti fel: ha az utcai lámpa mint műalkotás mindig politikai -
merthogy az -, miként lehet egyszer depolitizálni, máskor meg
politizálni? […]
[…] El
kell fogadnunk, hogy a tér és az idő nem különböző kategóriák,
egymással szembenálló abszolutumok, mint ezt régebben hitték és
természetesnek tartották, hanem a nem-eüklidészi koncepció
értelmében összefüggő
dimenziók. Ezt
a felfogást ösztönösen érezve, vagy tudatosan magunkévá téve:
egyszerre eltűnnek előlünk a művészetek összes régi határai
és válaszfalai. […]
[…]
Egy világ, amelynek ultramikroszkópikus tartományaiban parányi
szubatomi részecskék, molekulák, fotonok, protonok, kvarkok
nyüzsögnek, ahol elektronok száguldanak végtelennek tűnő
sebességgel. Ahol
a dimenzió,
a tér már olyannyira összeszűkül, hogy egybeolvad az idővel. […]
Ezekben a rendszerekben a vakvéletlen uralkodik, a jelen nem
feltétlenül határozza meg pontosan a jövőt. […]
[…] Szerepel
itt még egy fölirat, hogy "az univerzum 99,99%-a fölösleges"
ennek kilencesei fokozatosan halványodnak, és - amint már
fölolvastam - itt egy más
dimenzióellenmozgást
végez és ezáltal halványodik el. Tehát
fölfoghatjuk úgy, hogy az, ami a világegyetemben nem fölösleges,
az halványítja ezt a százalékot. […]
[…] Talán
már sokaknak feltünt, hogy valahányszor másik világba, vagy más
dimenzióba kell
átlépni, mindig előkerül a tükör. Aliz
csodaországba a tükrön keresztül lép át, a csillagkapu egy
tükröződő örvénylő energia felület, akárcsak a Slidersben és
hosszasan lehetne sorolni a folklórban élő számtalan példát. Ez
a tükör egy ugyanolyan szimbolika, mint az előbb a pentagramma.
Azt jelképezi, hogy rajta keresztül vezet az út más dimenzióba.
A tükrözés egy jó analógia, hiszen nem másról van szó, mint
egy háromdimenziós test, egy adott sík, a tükör síkja körüli
elforgatásáról egy négy
dimenziós térben.
[…]
[…] úgy
érzem, hogy mindaz, amiről beszélsz, hogy a valóságos dolgoknak
a megnyilvánulása, hogy az emberi akcióknak és reakcióknak a
természetes ideje, egyáltalán a természetes idővel való
manipulálás, ezek abban a pillanatban, ahogy egy hétköznapi
helyet kaptak és hétköznapi környezetet, abban a pillanatban
valahogy rögtön belezökkentek a kerékvágásba, és onnantól
kezdve valami egészen fantasztikus
dimenzió tárult
fel. […]
[…] Egy
1975-os, Tamás ajkai című akciójában Marina Abramovic megevett
egy kiló mézet és megivott egy liter vörösbort (az
organikus és katolikus dimenzió!),
majd egy borotvával csillag alakú sebet vágott a hasára (vörös
csillag, kommunizmus!), utána véresre korbácsolta magát
(penitencia és szex!), végül ráfeküdt egy kereszt alakú
jégtömbre. Fentről infravörös lámpa égette testét (az elemek
ereje - istenítélet!). Mindettől vörös csillag alakú sebe
hevesen vérezni kezdett. A közönség a beszámolók szerint
pontosan tizenhárom percig bírta ezt az "esztétikai élményt",
utána elrángatták a művészt szenvedése pódiumáról, és ezzel
véget ért a performance. […]
[…] Mindig
a magasabb
dimenzió tartalmazza
az alacsonyabb dimenziót.
Egy W. H. Lung nevű ember nagyon frappánsan fogalmazta meg a
halálközeli élményekkel kapcsolatban, hogy igencsak úgy tűnik,
rá kell jönni arra, hogy nem a tudat van a test terében, hanem a
test van a tudat terében. Ez olyan, mint ha pl. egy rádiót
vizsgálunk: nem a rádióban van az adás, hanem az adásban van a
rádió. […]
[…] Ha
egy végtelen hosszúságú vonalból indulunk ki, akkor végtelen
számú ponthoz jutunk, amelyek elhelyezkedését a kezdeti vonal és
az intervallumok kiválasztásának véletlensége határozza meg.
Ezen pontok tulajdonságai statisztikailag önhasonlóak és
egy fraktáldimenzióval
jellemezhetőek, amely dimenzió a rendezettséggel együtt növekszik
és a tökéletesen rendezett alakzatnál éri el a maximumot. […]
végtelen
depresszió
az idő
csendélet a
Tiszán
Erdőszéli
kunyhó
Már egy másik
dimenzióban
Térgörbület
Iszákos
Naplemente
Absztrakt
Jézus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése