EU-birodalom
helyett új Lautenbach tervet
Dr.
Drábik János: Uzsoracivilizáció III.
A
weimari Németország gazdasági minisztériuma akkori vezető
szakértőjének, Dr. Wilhelm Lautenbachnak az elgondolásai szerint
a hitelembargó alá helyezett Németország külföldi kölcsönök
igénybevétele nélkül is beindíthatja gazdaságát. A német
szakértő elgondolásának az volt az alapja, hogy a konkrét
gazdasági feladathoz kötött produktív programra fordított állami
pénzkibocsátás infláció nélkül teszi lehetővé az adott
gazdasági feladat végrehajtását.
Akkor
van szükség ilyen rendkívüli finanszírozási módszerre a
gazdasági infrastruktúra bővítésére, a kutatásra és
fejlesztésre, valamint a versenyképes innovációra, ha nem áll az
állam rendelkezésére kellő nagyságú adóbevétel és olcsó,
vagyis kis kamatozású külföldi tőke. Ehhez azonban olyan az
Országgyűléstől és a Kormánytól nem független, hanem tőle
nagyon is függő központi bankra van szükség, amely a kormányzat
programjait olcsó jegybanki pénzzel finanszírozza. Lautenbach
elgondolásai nyomán sikerült a nemzetiszocialista Németországnak
rövid idő alatt 1 millió alá csökkentenie a 8 millió
munkanélküli számát, mivel olcsó közpénzzel, valamint a
kereskedelmi váltók széles körű alkalmazásával nagyarányú
közmunkaprogramokat indított be. Ezek kivétel nélkül az
értékelőállító termelő-gazdaságban folytak és felölelték
kezdetben az autópályák építését, és más infrastrukturális
programokat. Később már természetesen a fegyverkezés vette át a
vezető szerepet.
A
Lautenbach-féle gazdaságfejlesztés-, finanszírozási módszert
azonban a II. Világháború után is sikeresen alkalmazták több
országban.
A
francia állami tervezési hatóság, amely De Gaulle tábornok
elnöksége alatt érte el a legnagyobb befolyását, több száz
szakértőt foglalkoztatott azért, hogy termelékenységet fokozó
programokat dolgozzanak ki az érték-előállító fizikai (termelő)
gazdaság számára. Ez alapozta meg a francia gazdaság
fellendülését az 1960-as években, amely a jóléti állam alapja
lett.
Ma,
amikor a szolgáltató államról esik szó, amelynek persze legfőbb
szolgáltatása az, hogy adó formájában beszedi a kamatot a
magánpénz-monopólium tulajdonosai számára, nem árt emlékeztetni
a következőkre: az említett franciaországi gazdasági fellendülés
idején az állami gazdasági irányítás jelölte ki az olyan
konkrét infrastrukturális programokat, mint például a gyors
vasútvonalak és az atomerőművek építése. Másrészt kijelölte
azokat a technológiai területeket, ahol optimálisak a feltételek
a termelékenység fokozására. Az állam irányítása alatt álló
központi bank, vagyis az államtól nem független francia Nemzeti
Bank, ezekre a programokra maga bocsátotta ki a hiteleket, amelyeket
azonban kizárólag a fizikai gazdaság termelékenységét fokozó,
konkrétan megjelölt programokra lehetett csak felhasználni.
Ezeknek a hosszúlejáratú hiteleknek a kamata mindössze 1-2% volt.
Ezeket a hiteleket közvetlenül a francia Nemzeti Banktól lehetett
felvenni. Ez a módszer csaknem azonos a Deutsche Bank 1989-ben
meggyilkolt elnöke: Alfred Herrhausen által is javasolt
finanszírozási megoldással. Ez az eljárás az 1984-ben alapított
"Kreditanstalt für Wiederaufbau" - fejlesztési hiteleket
nyújtó - állami pénzintézet működésére hasonlít, amely
elsősorban a kis- és középvállalatokat finanszírozta, valamint
a fejlődő országoknak nyújtott támogatást.
Egy
másik megoldási mód szerint a Nemzeti Bank a kereskedelmi bankok
és a takarékpénztárak számára biztosított pénzeszközöket.
Ezek látták el közvetlenül a gazdaságot hitelekkel, amelyeket
azonban kizárólag a korábban megjelölt és a fizikai gazdaság
kapacitását és termelékenységét fokozó programokra lehetett
fordítani. Ennek az állami olcsó pénzteremtésnek és
hitelezésnek az eredményeként azok a vállalatok, amelyek részt
vettek az infrastruktúra és technológia fejlesztési programokban,
nemcsak meg tudták fizetni alkalmazottaikat, de jelentős számú új
munkahelyet is teremtettek. Ehhez járult, hogy szállítóiknak
további termékeket és szolgáltatásokat is tudtak nyújtani. Ez a
finanszírozási mód valóságos tolóhatást váltott ki a
termelőgazdaságban, és gazdasági fellendülést eredményezett.
Az ismét termelőtevékenységet folytató munkanélküliek milliói
pedig fizetőképes keresletet jelentettek a fogyasztási javak
termelői számára. Az eddig parlagon heverő termelési potenciál
tehát egyrészt aktivizálódott, másrészt a többi iparágat is
mozgásba hozta.
Mindennek
következtében nőtt az állam adóbevétele, ami lehetővé tette,
hogy az állam finanszírozni tudja az általa kezdeményezett és
megtervezett program kivitelezésén dolgozó magáncégeket. Ezeket
a magánvállalatokat az állam hitelgaranciával is ellátta. A
tervfeladatok befejezését követően az eredetileg hitelként
nyújtott összegek rendszerint vissza nem fizetendő állami
támogatássá alakultak át. Az ily módon végrehajtott beruházások
megnövelték a gazdaság kapacitását és termelékenységét. Az
így előálló gazdasági növekedés fokozta az állam
adóbevételeit, anélkül, hogy magukat az adókat fel kellett volna
emelni.
Az
1929-es világgazdasági válság idején Németországban kemény
viták folytak arról, hogy miként tudná az állam nem hagyományos
állami hitelteremtéssel újra beindítani a kihasználatlan
termelési kapacitásokat, és munkához juttatni a mintegy 8 millió
munkanélkülit. 1931. szeptember 16-án és 17-én a Friedrich List
Társaság Berlinben megvitatta Dr. Wilhelm Lautenbah-nak a
"Konjunktúra-élénkítési lehetőségek beruházási és
hitelbővítés révén" című memorandumát. Lautenbach
elemezte Németország és Japán helyzetét az 1920-as években,
majd rátért arra, hogy gazdasági visszaesés idején a piac nem ad
pozitív jelzéseket a válságból kivezető útra. Nem jöhet
számításba a hitelcsökkentés deflációs politikája, mert a
kamat, az ár, az adó és a bércsökkentés csak tovább mélyíti
a gazdasági válságot. Depressziós körülmények között is van
azonban árufelesleg, parlagon lévő termelési kapacitás, és
kihasználatlan munkaerő. A gazdaságpolitika feladata, hogy ezt a
kihasználatlan termelési játékteret újra hasznosítsa.
Lautenbach szerint az államnak egyszerűen új gazdasági
szükségletet kell teremtenie a termelő gazdaság számára
nyújtott olcsó hitelekkel. A jegybankpénzzel a termelőgazdaság
ért-ékelőállító tevékenységét kell növelni, vagyis nem
szabad ilyen pénzzel a fogyasztást finanszírozni. Az állam csakis
a kihasználatlan kapacitások aktivizálásához nyújthat olcsó
közhitelt. Lautenbach azt javasolta, hogy depressziós időkben a
közpénzeket közmunka programokra fordítsák.
Ha az
államkassza üres, és hiányzik a befektethető magántőke, akkor
másképp kell biztosítani a gazdasági folyamatok közvetítéséhez
szolgáló jelrendszert, a pénzt. Ez lényegében technikai és
szervezeti képzés. A kereskedelmi bankok akkor fizetőképesek, ha
megfelelő tartalékkal rendelkeznek a központi banknál, vagyis az
akkori Németországban a Reichsbanknál. A munkateremtő programok
és beruházások finanszírozásához szükséges hitelek a
Reichsbank közreműködésével biztosíthatóak. A ténylegesen
igénybe vett hiteleknek a munkateremtő programok finanszírozásához
szükséges pénzeknek csak egy töredékét kell kitenniük.
Lautenbach azt javasolta, hogy a Reichsbank vállaljon
kötelezettséget arra, hogy beváltja azokat a kereskedelmi
váltókat, amelyeket a gazdaság számára szükséges feladatok
finanszírozásánál használtak. A készpénzre beváltható
kereskedelmi váltók alkalmasak a munkateremtő és a termelést
növelő beruházások finanszírozására. Az ilyen értékteremtő
programok azáltal növelik a termelést, hogy igénybe veszik a
meglévő gépi kapacitást, a nyersanyagokat, és az üzemanyagokat.
Ezáltal nő a kereslet az ilyen termékek iránt. A vállalatok
pénzügyi helyzete megjavul, és fizetőképességük
megszilárdulásával erősödik a számláikat vezető kereskedelmi
bankok helyzete is. Kedvező hatást jelent az is, hogy az újonnan
alkalmazásra kerülő munkaerő fizetőképes keresletet jelent a
fogyasztási javak iránt.
Az
elsődleges hitelek kiterjesztése élénkítő hatást fejt ki az
infrastruktúra programokon keresztül a gazdaság egészére.
Lautenbach azzal hárította el az inflációra utaló ellenvetést,
hogy az így javasolt értékelőállító programok gazdaságilag
racionálisak és kifogástalanok. Általuk tényleges gazdasági
tőkeképződés érhető el. A termelés növekedésének a mértéke
és üteme többszörösen meghaladja a hitelbővítés mértékét,
és ütemét az úgynevezett produktív multiplikátor hatás révén.
Az inflációs aggodalmak elhárítására Lautenbach a bérek
bizonyos fokú csökkentését ajánlotta. De ezt is ahhoz kötötte,
hogy az így keletkezett megtakarításokat új, értékteremtő
munkahelyek létesítésére fordítsák. A takarékossági és a
gazdaságfejlesztő programok összekapcsolása biztosítja a
hitelezési és beruházási politika eredményességét. A döntő
feltétel, hogy a megtakarítás és annak termelő felhasználása
párhuzamosan történjék. A fő eszköz azonban az olcsó
közhitelek biztosítása, a takarékossági intézkedések csak
másodlagosak.
Lautenbach
így összegezi elgondolásának a lényegét: "Egy ilyen
beruházási és hitelpolitika megszünteti a belföldi kereslet és
kínálat közötti aránytalanságot és ezzel a gazdaság egészének
irányt és célt ad. Ha nem valósítunk meg egy ilyen politikát,
akkor elkerülhetetlenül további gazdasági hanyatlással és a
gazdaság teljes szétzilálódásával kell számolnunk. Ebben a
helyzetben azért, hogy a belpolitikai katasztrófát elkerüljük,
újabb nagymértékű eladósodás válik szükségessé pusztán
fogyasztási célokból. Ezzel szemben ha ma hiteleket veszünk
igénybe produktív feladatok céljára, egyszerre lehet
visszaállítani az egyensúlyt a gazdaságban, és az állami
pénzügyekben."
1932.
decemberében von Schleicher tábornok kormánya késznek mutatkozott
Lautenbach elképzeléseinek a gyakorlati alkalmazására. A
Schleicher kormány által kezdeményezett szükségprogram
számításba vette olyan produktív munkaprogramok hitelezését
állami váltókkal, amelyeket a Reichsbank, vagyis a Német Központi
Bank garanciával látott el. De miután a nemzetközi pénzügyi
közösség megbízottjaként tevékenykedő Schrőder Bankház,
valamint a brit és amerikai finánctőke németországi megbízottja
Hjalmar Schacht létrehozott egy találkozót Hitler és von Papen
között. Ezen a találkozón elhatározták von Schleicher tábornok
kormányának a megbuktatását. Még ugyanebben a hónapban
Hindenburg akkori államelnök áldását adta a
Hitler-Papen-Schrőder paktumra, és ezzel Schleicher tábornok
kormányának a sorsa meg lett pecsételve. Amikor a nemzetközi
pénzügyi közösség segítségével Hitler kancellár lett, akkor
ugyanezen pénzügyi körök, akik eddig ellenezték a Lautenbach
terv megvalósítását, átmenetileg készek voltak azt
engedélyezni. Így a nemzeti szocialista kormányzat nyomban
meghirdette a munkanélküliség csökkenését közmunka szerződések
révén.
Az a
Hjalmar Schacht, aki korábban ellenezte Lautenbach tervét, Hitler
hatalomátvételét követően már elfogadható pénzügyi
módszernek tekintette a nem-konvencionális állami hitelteremtést.
Mi
a Lautenbach terv lényege?
A
központi bank a termelő programok beindítására hosszúlejáratú
szerződésekkel alacsony kamatozású fizetési eszközt bocsát ki
úgy, hogy jegybanki pénzt kölcsönöz a kormány, az állami
üzemek és intézetek, valamint ezek privát alvállalkozói részére
szigorúan meghatározott konkrét gazdasági célra. Ebből a
jegybanki pénzből lehet fedezni a munkaerő költségeit, valamint
a szükséges gépek, alkatrészek beszerzési, valamint a vasutak,
viziutak, erőművek építési költségeit. Ezeket a hiteleket a
felhasználók tehát kizárólag infrastruktúra fejlesztésre
fordíthatják. A hiteleket az állam az adóbevételeiből fizeti
vissza, az állami támogatással működő vállalatok pedig
bevételeikből. A Lautenbach terv 1931-ben a leszámítolható
kereskedelmi-váltókat vette számításba, amelyeket a magánbankok
bocsátanak ki, de amelyek végül is a központi banknál kerülnek
leszámítolásra, azaz beváltásra. Ezeket a váltókat közép- és
hosszútávú kincstári kölcsönökké lehet átalakítani, amelyek
nemzeti beruházási programok esetén fedezik a nemzeti vagyon
növekedését. Más fizetési formák is számításba jöhetnek. A
fontos csupán az, hogy a kereskedelmi váltók - és más
forgalomképes fizetési eszközök - a növekvő adóbevételekből
neutralizálódjanak, azaz visszavásárlásra kerüljenek.
A
központi bank úgy is beindíthatja a termelési célú programokat,
hogy alacsony kamatozású hiteleket nyújt a kereskedelmi bankoknak
azért, hogy ebből finanszírozzák az iparvállalatok beruházási
tevékenységét. Ezzel elérhető, hogy a vállalatok részt
vegyenek az infrastruktúra fejlesztési programokban,
berendezéseiket modernizálják. Ezeket a hiteleket felvevő
vállalatok a növekvő nyereségükből fizetik vissza. Az első
ilyen megbízások eredményeként további kereslet jön létre áruk
és munkaerők iránt. Ha például egy vasúti pályaszakasz
megépítésére ilyen közhitelből kerül sor, akkor a hitel 40 %-a
bérre, 50 %-a anyagra, a szükséges gépekre, üzemanyagra
fordítódik. A megmaradó 10 % a vállalat működését szolgálja.
Az anyagokra és a felszerelésekre fordított kiadások további
szerződésekhez vezetnek. Ezeknek az összegeknek egy része a
munkavállalókhoz kerül bérként, akik ezt fogyasztásra
fordítják. Egy másik része nyersanyagokra és félkész árúkra
lesz elköltve, míg egy további rész az üzemi költségeket
fedezi. A fennmaradó rész a vállalat nyeresége. Ebből a
nyereségből aztán javítani lehet az üzem termelékenységét.
Ebből ismét olyan megbízások keletkeznek, amelyek további
gépeket és berendezések igényelnek.
A
Lautenbach által kidolgozott termelésélénkítő elképzelésekből
látható, hogy az infrastruktúra építéséhez beszállító
vállalatoknak nyújtott szerződések újabb munkaalkalmakat
teremtenek, vagyis még több munkahelyet, még több keresetet és
létszükségleti cikket igényelnek. E folyamat egészén jól
követhető a pénz felhasználásának az útja. A pénz halad az
egyik irányban, míg a másik irányban az áru és a fogyasztás
áramlik. Minden egyes forgalmi ügylet során adó keletkezik, amely
a költségvetést gazdagítja és ezáltal a központi bank által
kibocsátott hitelt semlegesíti, vagy ahogy pénzügyi körökben
ezt kifejezik: sterilizálja. Az itt felvázolt gazdaságpolitika
sikere szempontjából döntő a központi bank hitelteremtése,
amely a folyamatok beindítását célzó finanszírozást
biztosítja. A központi bank által kibocsátott pénz megnöveli a
termelő gazdaság értékelőállító képességét, és az így
keletkezett árú és szolgáltatás többlet nagyobb értéket
képvisel, mint az a pénzmennyiség, amely hitelként ezt a
folyamatot beindította és létrehozta. Ez a fizikai árukban és
szükségletet kielégítő szolgáltatásokban megjelentő többlet
azáltal jött létre, hogy a parlagon heverő produktív kapacitások
és a kihasználatlan munkaerő ismét értékelőállító tényezővé
vált.
A
pénzrendszer válsága és az új Lautenbach terv szükségessége
Ma
már cáfolhatatlan tények támasztják alá, hogy a globalizált,
szélsőségesen liberális szabadkereskedelem csődbe vitte a
világgazdaságot. Aki ebben kételkedik, elolvashatja az amerikai
Federal Reserve egyik legfőbb vezetőjének, Ben S.
Bernanke-nek a 2002. év végén elhangzott beszédét. Bernanke
utalt rá, hogy ma már a bankóprés használata sem szükséges a
pénz előállításához, mert annak a túlnyomó része
elektronikus eszközök igénybevételével történik. Ha pedig a
likvid pénz elektronikus módszerekkel történő előállítása
dacára mégis sorra jutnak csődbe a nagy nemzetközi bankok és
multinacionális világcégek, azaz beindult a hatalmasra duzzadt
pénzügyi buborék kipukkadása, ez a teljes globális rendszert
maga alá temetheti, és végül is nem marad más módszer, mint
amihez szorongatott helyzetében a német Reichsbank nyúlt 1923-ban,
vagyis a bankóprés fékevesztett beindítása. Akkoriban azonban ez
a válsághelyzet Németországra korlátozódott, ma viszont a
hatása az egész világra kiterjed. Az a hiperinfláció, amelyre
Bernanke utalt, elsősorban az átlagembereket fosztja meg munkájuk
eredményétől és veszi el tőlük utolsó megtakarításaikat. A
hiperinfláció mindezt felfalja.
Latin-Amerika
már eljutott a fizetésképtelenség határáig. Argentina, amely
egykor Dél-Amerika egyik leggazdagabb országa volt, felfüggesztette
külföldi adósságának a fizetését. Drámai a helyzet
Brazíliában is. Az új elnöknek meg kell birkóznia az ország 500
milliárd dollár rugó külföldi adósságával. Brazília vagy
kapitulál, és újabb kísérletet tesz a Nemzetközi Valutaalap
feltételeinek a teljesítésére, vagy ugyanúgy fizetésképtelenné
válik, mint Argentína. Ha Brazília is megtagadja adósságszolgálati
terhei fizetését, akkor az a Nemzetközi Valutaalapot is
megrendíti, mivel 500 milliárd dollár adósság megtagadása már
a leghatalmasabb nemzetközi bankokat is válságba sodorhatja,
nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is. A világ egykor
példamutatóan szilárd országa Japán is egyik bankválságból a
másikba bukdácsol és a gazdasági visszaesés már évek óta
tart.
A
válság valódi központja azonban ma már az Egyesült Államok.
Amerika termelő gazdaságának az infrastruktúrája fokozatosan
szétesett. Ma már ott tart ez a leépülés, hogy esetleg ez a
hatalmas ország nem fog többé rendelkezni saját vasúthálózattal,
vagy megfelelő légi közlekedési rendszerrel. Az United Airlines
nemrég jelentette be a csődöt, és ezzel követte a Pan
American-t, a Braniff-ot és más légitársaságokat. A Greyhound
országos buszhálózat még működik, de ez nem pótolhatja a
megszűnő vonatközlekedést és a légitársaságokat. Már nem
titok, hogy a dollár is megingott. A világ pénzügyi rendszere az
összeomlás küszöbéhez érkezett, és ez az ami ma meghatározza
nemcsak az Egyesült Államok, hanem Németország belső helyzetét,
gazdaságának stagnálását és a társadalmi feszültségek
kiéleződését.
A
jelenlegi Schrőder kormány újraválasztását követően
szakemberek összehasonlították helyzetét az egykori Brüning
kormánnyal, másrészt a német szociáldemokrata párt korábbi
elnökének, Oskar Lafontaine-nek, a szavaival, aki kijelentette,
hogy Hans Eichel német pénzügyminiszter gazdasági megszorító
politikája ugyanaz, amit Brüning is folytatott. Heinrich Brüning
pedig az a politikus volt, aki előkészítette az utat Hitler
hatalomra kerülése számára, mivel gazdaságpolitikája nagyban
hozzájárult a weimari köztársaság összeomlásához. A jelenlegi
válság, valamint a történelmi párhuzamok indokolják, hogy
közelebbről szemügyre vegyük a weimari rendszer végnapjait, és
a nemzeti szocialista uralom létrejöttét. Ha visszamegyünk
egészen a Müller kormány tevékenységéig és megvizsgáljuk
Brüning, Franz von Papen és Kurt von Schleicher tevékenységét,
akkor megállapíthatjuk, hogy a demokrácia kudarca jelentős részt
annak is tulajdonítható, hogy az akkori német törvényhozásban,
a Reichstagban, nem volt semmilyen konkrét elképzelés arra
vonatkozóan, hogy miként lehetne megmenteni a liberális rendszert
az összeomlástól.
Ennek
a liberális weimari rendszernek természetesen részét képezte az
is, hogy Németországnak csillagászati méretű összegekben
kellett háborús kártérítést fizetnie az I. világháború
győztes hatalmainak. Abban az időpontban, amikor a Müller által
vezetett nagykoalíció összeomlott, akkor több elnöki kormány
következett, de valamennyi kudarcot vallott. Von Schleicher
tábornok, aki kancellárként elméletben megelőzhette volna a
katasztrófát, túl későn került hatalomra, csak 1932.
decemberében, és ebben az időpontban az angol-amerikai
háttérhatalom már azt az utasítást adta Hjalmar Schacht-nak,
hogy minden rendelkezésére álló eszközzel segítse hatalomra
Hitlert.
Helga
Zepp-LaRouche szerint, aki a neves amerikai gazdasági szakértő és
közéleti személyiség Lyndon LaRouche házastársa, Németország
ma hasonló helyzetben van. Egyik pártnak sincs valódi elképzelése
arról, hogy mit is kellene tenni? A rendszer természetéből fakadó
válság ma sokkal rosszabb, mint az 1930-as évek elején
kibontakozott nagy világgazdasági válság idején volt. Bizonyos
párhuzamok azonban mégis fennállnak. Ha összevetjük a
részvényárak alakulását 1918. és 1940. között, és ezt
rávetítjük a részvényárak alakulására 1980-tól kezdődően
napjainkig, akkor az így kapott statisztikai görbe csaknem
tökéletesen fedi egymást. A rendszerbeli válság azonban sokkal
mélyebb. Két földrész gyakorlatilag már gazdaságilag
összeomlott. Az egyik Afrika, és jelenleg vagyunk a tanúi
Latin-Amerika fájdalmas szétesésének. Amerika eddig a legnagyobb
hitelnyújtó ország volt, ma viszont az Egyesült Államok a
legnagyobb adós, aki valaha is létezett a pénzpiacok történetében.
Fennáll a veszélye annak, hogy kaotikus állapotok jönnek létre,
illetve egy olyan felhatalmazási törvény születik, amely ismét
bevezeti a diktatúrát.
Németországban
tekintélyes társadalmi erők vannak, akik több szempontból is
védelmezik a Schrőder kormányzatot, nem azért, mert
gazdaságpolitikája sikeres, hanem azért, mert a jelenlegi
erőviszonyok közepette Németország és maga Schrőder is minden
nehézségével együtt egy új Brüning-féle politikának a
támpontja. Schrőder politikáját inkább megváltoztatni szeretnék
ezek a politikai erők, nem pedig egészben lecserélni. Schrőder
maga sem döntötte még el, hogy milyen irányban haladjon. Az egyik
lehetőség az, hogy Schrőder felvállalja azt a kényelmetlen
feladatot, hogy ő maga bontsa le a szociális intézményrendszeren
nyugvó jóléti állam maradványait. Ma már igen sokan vannak,
akik azt állítják, hogy a jóléti állam felett eljárt az idő.
A XX. század végén és a XXI. század végén élő emberek
jelentős része számára az élet visszataszító, brutálisan
kemény és rövid lesz. Mindez természetesen egyértelmű utalás
az egészségügyi rendszer válságára, valamint arra, hogy a
szociális piacgazdaság helyébe kamatkapitalizmus lépett, és az
eladósított állam már adósságszolgálatra és kamatfizetésre
fordítja azokat az összegeket, amelyekkel korábban a szociális
intézményrendszert, benne az egészségügyi ellátást és a magas
nyugdíjakat finanszírozta.
A
Welt am Sonntag 2002. november 24-ig számában Herbert Giersch
egyetemi tanár, aki Németországban tagja volt az "Öt Bölcs
Ember" tekintélyes csoportjának, és aki a Kiel-i
Világgazdasági Intézetnek az élén állott, a következőket
állapította meg a jelenlegi gazdasági helyzetről:
"70
évvel ezelőtt, amikor a világgazdasági válság kirobbant,
különböző meggyőződésű jeles közgazdászok egy csoportja,
köztük Wagemann, Woytinsky, Baade, Lautenbach, Lombar, Loewe és
Lederer arra törekedett, hogy lelkesedést keltsen a politikai
osztály és a közvélemény körében, a kormányzati költekezés
politikája támogatására. Minden bizonnyal ez a nemzeti
szocialisták győzelmébe kerülhetett volna 1932. nyarán."
Ez a
kijelentés rendkívül lényeges összefüggésre utal. Először
fordul elő, hogy egy főáramlathoz tartozó professzor, noha már
nyugdíjas, de mégis csak a hivatalos irányzathoz tartozó,
kijelent valamit, amelyet korábban csak egy egyébként sokat bírált
Lyndon LaRouche jelentett ki. Azaz létezett a társadalmi erők
széleskörű koalíciója, az úgynevezett reformereké, akik az
1930-as évek elején különböző nagyon fontos elképzeléseket
fejtettek ki arra vonatkozóan, hogy miként lehet a
munkanélküliséget erőteljesen csökkenteni, sőt teljesen
megszüntetni, a termelő gazdaság programjait finanszírozó olcsó
állami közhitelezéssel.
Itt
feltétlenül ki kell térnünk Franklin D. Roosevelt elnöknek
1933-ban beindított New Deal elnevezésű politikájára. A New Deal
szó szerint azt jelenti, hogy "új irányvonal", új
társadalmi megállapodás. Ez az új gazdaságpolitikai irányvonal
abból állt, hogy az Egyesült Államok szövetségi kormányzata
átfogó társadalmi megegyezés keretében intézkedéseket hozott a
világgazdasági válság hatásainak a leküzdésére. Ezt a
válságot lényegében a nemzetközi pénzügyi közösség legfelső
vezérkara robbantotta ki tudatos lépéseivel az Egyesült Államok
központi bankjának a szerepét betöltő Federal Reserve System
útján. Ez a röviden FED-nek nevezett pénzkartell kizárólag a
nagy nemzetközi pénzdinasztiák magántulajdonában van. A pénzügyi
rendszer összeomlása lehetővé tette, hogy a FED tulajdonosai
elárverezzék és a magántulajdonukká tegyék a termelő (fizikai)
gazdaság jelentős részét, továbbá a mezőgazdasági
földterületeket. Az Egyesült Államok gazdaságának ez a fajta
megingása világgazdasági méretűvé növekedett. E gazdasági
válság nyomán nagyon fokozódott a társadalmi nyugtalanság.
Ennek leküzdése volt a New Deal egyik legfőbb feladata.
Roosevelt
alapvetően állammonopolista, tehát állami eszközöket bevető
módszerekkel kívánt úrrá lenni a válságos helyzeten. A New
Deal keretében olyan reformintézkedéseket hoztak a pénzügyi és
a bankrendszer megerősítésére, az ipar kényszerkartellizálására,
valamint a mezőgazdasági termelés szabályozására, hogy ezzel
elérhetővé váljék a fenyegető méretűvé növekedett
munkanélküliség csökkentése, nagyarányú közmunkák
beindításával és lakásépítésekkel. A társadalmi feszültség
csökkentésére szolgáltak a New Deal keretében bevezetett
társadalombiztosítási programok, az ún. "social security"
rendszernek a kiépítése. Franklin Delano Rooseveltnek ezek az
intézkedései a nemzetközi pénzoligarchia egyes köreinek a kemény
ellenállásába ütköztek, de végül is a nemzetközi pénzügyi
közösség érdekeit szolgálták, mert megerősítették a
pénzgazdaság dominanciáját a termelő (fizikai) gazdaság
egyidejű beindításával együtt. Ezúttal azt szeretnénk
hangsúlyozni, hogy FDR New Deal-jének szerves részét képezte az
olyan termelést ösztönző és fizikai termékeket előállító
tevékenységek meghitelezése, amelyek kivezették az Egyesült
Államokat a nemzetközi pénzoligarchia vezérkara által
kirobbantott pénzügyi és gazdasági válságból. Aki pedig ma
Németországot szeretné kivezetni a gazdasági stagnálásból,
annak nem ártana közelebbről szemügyre venni FDR New Deal-jének
az alkalmazását, természetesen a jelenlegi németországi
feltételek közepette.
Ha
annak idején 1932-ben Voytinsky és Lautenbach elképzelései
hamarabb érvényesülhettek volna, akkor Hitler és a
nemzetiszocialisták soha nem kerülhettek volna hatalomra
Németországban. Ez pedig megváltoztathatta volna a történelem
menetét, mert valószínűleg a II. Világháború is így vagy úgy
elkerülhetővé vált volna. Ebben az összefüggésben már
láthatóvá válik, hogy milyen fontos ismét tanulmányozni azokat
a gazdasági vitákat, amelyek 1930 és 1932 között folytak
Németországban, és amelyekről mélységesen hallgatnak a mai
Németországban. Ehelyett azt terjesztik, hogy a nemzetiszocialisták
- Hjalmar Schacht és Hitler - voltak azok, akik kitalálták a
munkahely-teremtő programokat, amelyek segítségével csökkenteni
lehetett a 8 millióra növekedett munkanélküliséget.
Mi
volt a lényege Voytinsky elképzelésének?
1928.
június 28-án Hermann Müller alakított ún. nagykoalícióból
álló kormányt Németországban. A tőzsde 1929-ben omlott össze
és 1930-ban rendkívül mélyreható vita keletkezett a koalíción
belül arról, hogy miként finanszírozzák a munkanélküliek
segélyezését. Miután ez a vita válsággá mélyült, Hermann
Müller lemondásra kényszerült. 1930. márciusában már csaknem
600 ezerrel több munkanélküli volt, mint egy évvel korábban. Az
akkori birodalmi elnök, Paul von Hindenburg 1930. márciusában
Heinrich Brüninget (élt 1885-től 1970-ig) bízta meg az új
koalíciós kormány megalakításával. Brüning kormányzata alatt
további gyors ütemben növekedett a munkanélküliek száma, és
már 1930. áprilisában elérte a 1,5 milliót. Amikor kibocsátották
az első szükségrendeleteket, akkor már ez a szám kétmillió
volt. Brüning további deflációs intézkedésekre kényszerült és
emiatt 1931. márciusában már csaknem 4 millióra rúgott a
munkanélküliek száma. 1931. december 8-án egy újabb
szükségrendelet látott napvilágot, amelynek szerves részét
képezte a 10%-os bércsökkentés, az árak csökkentése és a
kamatlábak 6%-ban való maximálása. Ennek ellenére tovább
növekedett a munkanélküliek száma és 1932. márciusában már
elérte a 6 milliót.
Szükséges
rámutatni, hogy a nemzetközi pénzkartell miként irányította a
pénzügyi válságot ebben az időszakban Németországban. Az
Ausztriában és Németországban elindult pénzügyi válságot
Montagu Norman (a Bank of England elnöke) és George Harrison (az
amerikai FED akkori kormányzója) diktálta. Elhatározták, hogy
Németországot hitelembargóval sújtják. Ebben az időben egy
viszonylag kisebb összegű átütemezési hitel is elegendő lett
volna a válság elmélyülésének a feltartóztatására. Ehelyett
tömeges tőke-kimenekítés kezdődött Németországból. Montagu
Norman és George Harrison nyomására Hans Luther, a Reichsbank új
elnöke tartózkodott minden közbelépéstől. Ezért aztán nem is
tettek semmit az összeomlás feltartóztatására, ellenben mindent
elkövettek azért, hogy az minél gyorsabban és minél nagyobb
mértékben kibontakozzon. Miután összeomlott a Creditanstalt
Bécsben, a Danat Bank is fizetésképtelenné vált Németországban.
A Dresdner Bank pedig elveszítette ugyanekkor betétállományának
a 10%-át.
A
Morgan Bankház irányítása alatt álló Bankers Trust is
megtagadta ebben az időben a hitelnyújtást a Deutsche Banknak.
George Harrison követelte, hogy Hans Luther szigorú
hitelmegszorítást hajtson végre. Emiatt Németországban nem
lehetett hitelhez jutni. Harrison és Luther azt állította, hogy
csak így lehet megállítani a külföldi tőke menekülését az
országból. Ezzel az intézkedéssel elérték, hogy a német
bankrendszer és a német gazdaság a lehető legmélyebb
depresszióba süllyedjen. A City of Londont képviselő Montagu
Norman természetesen támogatta Harrisont, akivel mindent időről
időre átbeszélt. Megnyerték tervüknek a Francia Központi Bank
elnökét is, és a világközvélemény, valamint a német lakosság
megtévesztésére a berlini kormányt és Németországot tették
felelőssé a gazdasági válságért. Brüning kormánya
kétségbeesetten próbálta rávenni Hans Luthert, hogy szerezzen
külföldről rövidlejáratú stabilizációs hiteleket és ezekkel
az áthidaló pénzekkel akadályozza meg a német bankok
összeomlását. Hans Luther azonban nem engedelmeskedett Brüningnek,
ehelyett valódi főnökeinek a parancsait teljesítette, aki viszont
a City of Londonban és a Wall Streeten voltak megtalálhatók.
Amikor mégiscsak hitelkéréssel fordult a Bank of Englandhez,
Montagu Norman elutasította.
Az
ügy előzményéhez tartozik még az is, hogy 1930. márciusában,
amikor az angol-amerikai pénzügyi körök megtagadták a hiteleket
Németországtól, a Wall Street ügynöke Hjalmar Schacht, az akkori
Reichsbank elnök váratlanul lemondott. Arra hivatkozott, hogy egy
svéd pénzember, Ivar Krüger kész volt 500 millió márka áthidaló
hitelt nyújtani a berlini kormánynak. Krüger lépése azonban
Montagu Norman és a mögötte álló körök érdekeibe ütközött.
Ezért az ugyancsak a nemzetközi pénzoligarchia szolgálatában
álló Hjalmar Schacht elutasította a szociáldemokrata német
pénzügyminiszter, Rudolf Hilferding, kérését, hogy a Reichsbank
elnökeként engedélyezze Krüger hitelajánlatának az elfogadását.
Schacht azonban Wall Street-i főnökeinek engedelmeskedve ezt az
ajánlatot elutasította, s ehelyett benyújtotta lemondását
Hindenburgnál. Ivar Krügert pedig 1932. elején holtan találták
egy párizsi hotelszobában. A nyomozás öngyilkosságot állapított
meg, de svéd detektívek részletekbe menő nyomozási eredményei
szerint Krügert meggyilkolták. Halálával szertefoszlott az a
remény, hogy enyhülhet a tudatosan hitelembargóval sújtott
Németország pénzügyi helyzete.
A
hitelembargó egy másik, a gazdaságot valósággal megfojtó
pénzügyi követeléssel párosult. Az I. Világháborúban
legyőzött Németország jóvátételi kötelezettségeit behajtó
nemzetközi pénzügyi közösség azt követelte Berlintől, hogy
törlesztéseit kizárólag aranyban fizesse. Ezt a követelését
azzal párosította, hogy amilyen arányban csökkent Németország
aranytartaléka, ugyanolyan arányban kell a forgalomban lévő
papírpénz és számlapénz mennyiségét is csökkenteni. Ennek nem
kellett feltétlenül így lennie, hiszen a pénznek, mint a
gazdasági folyamatokat közvetítő jelnek a valódi fedezete nem a
nemesfém, hanem az a fizikai termék és szükségleteket kielégítő
szolgáltatás, amelyet ez a pénz jelként kifejez és közvetít.
Azaz ha a nemzetközi pénzügyi közösség vezérkara nem írja elő
a legyőzött és tehetetlen Németország számára, hogy 1.
aranyban törlessze jóvátételi kötelezettségeit. 2. a csökkent
aranytartalék arányában vonja ki a forgalomban lévő papír- és
számlapénzt - akkor nem áll elő olyan rettenetes pénzhiány,
mint amilyen ténylegesen létrejött. Ha pedig nincs ez az óriási
pénzhiány, amit ráadásul tetézett az, hogy Németországgal
szemben hitelembargót rendeltek el, azaz külföldről sem kaphatott
hitelt, akkor Németországban nem jön létre olyan hatalmas méretű
defláció, amelynek egyenes következménye volt a gazdaság
leállása és a 8 milliónyi munkanélküli.
Feltehetjük
a kérdést, hogy milyen érdeke fűződött a háttérhatalom
irányítóinak ahhoz, hogy ilyen könyörtelen helyzetet idézzenek
elő Németországban? A válasz röviden az, hogy ekkor már tervbe
vettek egy háborút Németország és a kívül állónak számító
Sztálin hatalomra kerülésével a közvetlen irányításuk alól
kicsúszott Szovjetunió között, és erre Franciaország vagy
Anglia nem volt alkalmas. Amerikát számításon kívül kellett
hagyni, mivel az Egyesült Államok társadalma erősen pacifista
beállítódású volt, és semmiképpen nem akart belekeveredni még
egy Európából kiinduló háborús konfliktusba. Mint tudjuk ehhez
egy tervszerűen előkészített Pearl Harborra volt szükség,
amelynek a segítségével meg lehetett változtatni az amerikai
társadalom háborúellenes beállítódását. Az egyetlen Sztálin
ellen számba jöhető erő csak Németország lehetett, de weimari
változatában ő sem volt erre alkalmas. Németország élére egy
kemény emberre volt szükség, aki a nemzetközi pénzügyi közösség
nem is titkolt támogatásával Németországot gazdaságilag és
katonailag ismét nagyhatalommá tudta átalakítani, egy olyan
országgá, amely megmérkőzhet a sztálinista Szovjetunióval. E
két hatalom meggyengülése pedig lehetővé teszi annak az új
világrendnek a kialakítását, amelyben a főhatalom a nemzetközi
pénzügyi közösségé. Ez hozta létre azt a birodalommá
átalakított Európai Uniót, amelynek önként lett Magyarország
az önállótlan tartománya az intenzív agymosó propaganda
következtében. Vagyis a magyar nép feladta önrendelkezését és
országának szuverenitását.
A
nemzetközi pénzkartell hatalomra segíti Hitlert
Visszatérve
az 1930-as évek eleji Németországhoz utalnunk kell rá, hogy a már
ismertetett válságos gazdasági helyzet eredményeként 1932.
július 31-én a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt (az NSDAP) a
leadott szavazatok 37,4%-át szerezte meg és ezáltal 230 képviselőt
küldhetett a Reichstagba, a Birodalmi törvényhozásba. Miközben
ez a politikai dráma zajlott 1930. és 1933. eleje között, számos
szervezet, közéleti személy és szakember terjesztett elő
különböző elképzeléseket a gazdaság rendbetételére. Az egyik
legfontosabb ilyen szervezet az Általános Német Szakszervezeti
Szövetség volt, amelyhez Németország szervezett munkásainak a
80%-a tartozott, mintegy 5 millió taggal. E szervezet javaslatainak
az elkészítésében kulcsszerepet játszott Vlagyimir Woytinsky,
aki ebben az időben a Német Szakszervezeti Szövetség statisztikai
osztályát vezette, és aki Szentpétervárról (mai nevén oroszul:
Sankt-Petyerburg), az akkori nevén Petrográdból 1922-ben vándorolt
ki Németországba.
1931.
tavaszán Woytinsky nemzetközi programot kezdeményezett a gazdasági
válság leküzdésére. Azt állította, hogy Brüning deflációs
politikája csak tovább mélyítette a válságot. (Brüningre
azonban ezt a deflációs politikát a már fentebb ismertetett módon
a nemzetközi pénzügyi közösség kényszerítette rá.) Woytinsky
számos tanulmányt és cikket írt, és 1931-ben még egy könyvet
is kiadott, amelyben kifejtette, hogy milyen teljesen új minőségi
jellemzőkkel bír az akkor kibontakozó világméretű gazdasági
válság. Érveivel alátámasztotta, hogy az ún. piaci
automatizmusok, vagyis a kamat-kapitalista pénzrendszer módszerei
már nem funkcionálnak. Ezért valódi defláció-ellenes
(forgalomba lévő pénz mennyiségét növelő) intézkedéseket
csak nemzetközi szinten, az államok megegyezésével lehet elérni.
Ily módon lehet jelentékenyen megnövelni a válsággal küzdő
országokban a vásárlóerőt. Az így létrejövő vásárlóerőt
azonban termelőcélú, azaz fizikai árukat és szükségleteket
kielégítő, szolgáltatásokat létrehozó beruházásokra szabad
csak fordítani. Így lehet államilag kezdeményezett és
finanszírozott közmunka programokkal jelentős számban új
munkahelyeket létrehozni, és leküzdeni a társadalmi válsággal
fenyegető munkanélküliséget.
Woytinsky
keményen bírálta azokat, akik úgy próbáltak az állam és a
társadalom nyomorúságos pénzügyi helyzetén javítani, hogy a
béreket csökkentsék és a szociális szolgáltatásokat
korlátozzák. 1931. március 9-én a Német Általános
Szakszervezeti Szövetség tanácskozásán a Faipari Dolgozók
Szakszervezetének elnöke: Fritz Tarnow, aki a teljhatalmú felelőse
volt a szakszervezeti szövetség munkahely-teremtési programjainak,
Wilhelm Eggerttel együtt nemzetközi programot kezdeményezett a
világgazdasági válság leküzdésére. Woytinsky ezt követően
1931. júniusában publikálta a Die Arbeit című elméleti
folyóiratban a gazdaság aktivizálására vonatkozó elképzeléseit.
Ezeket írta:
"Azoknak
a munkásszervezeteknek, amelyek a kapitalista gazdasági rend
öngyógyító erőire támaszkodnak, szembe kell nézniük, hogy
lassan halálosan elvéreznek. Néhány éve Németország munkásai
nehéz védelmi küzdelmet folytatnak és minél súlyosabbá válik
a válság, annál kedvezőtlenebb feltételek között kell ezt a
küzdelmet folytatniuk. Munkásszervezeteink elveszítették
mozgásszabadságukat. Többé nem választhatják ki sem az időt,
sem az ellenfeleikkel vívott harc céljait. Arra kényszerülnek,
hogy minden alkalommal akkor és azért küzdjenek, ami a leginkább
megfelel a másik oldalnak..."
"Soha
nem volt akkora szükség jól megválasztott hosszú távú
intézkedésekre a gazdaság újraélesztésére, mint éppen most. A
munkásmozgalomnak gazdaságpolitikai akcióprogramra van szüksége,
amely megmutathatja a munkásoknak és a lakosság más rétegeinek,
hogy a szociáldemokrácia és a szakszervezetek látják a gazdasági
szakadékból kivezető utat. Jelenleg azonban nincs
gazdaságpolitikai cselekvési programunk, csupán a társadalmi
kívánságok listájával rendelkezünk, amelyhez legjobb
képességeink szerint megpróbálunk alkalmazkodni. Vannak
határozott álláspontjaink különböző gazdaságpolitikai
kérdésekre, de programunk nincs!"
Woytinsky
tehát sürgette, hogy a Német Szakszervezeti Szövetség aktív
küzdelmet folytasson egy megfelelő gazdaságpolitika érdekében,
ahelyett, hogy egyszerűen megfigyelője a folyamatoknak. E célból
olyan kutatási tevékenységet kezdeményezett, amely az aktív
orvosi beavatkozáshoz hasonlóan közelít a betegséghez, és annak
meggyógyításához. Azt szerette volna elérni, hogy a termelő
gazdaságban dolgozó vállalkozók növeljék aktivitásukat.
Woytinsky azt is szorgalmazta, hogy meg kell találni a vásárlóerő
növelésének a módjait. Összegezve, egy alkotó offenzívát
részesített előnyben a védekező, reagáló magatartással
szemben.
(Az
Európai Unió a reálszocialista országok tervgazdaságához
hasonló túlcentralizált bürokráciájával rendkívüli
mélységben beavatkozik a gazdasági tevékenységbe. Kvótának
nevezett tervszámokat ír elő, amelyeket a jól ismert
tervgazdasági rendszerek gyakorlata szerint tervlebontásos
módszerekkel közvetítenek a gazdasági szereplők felé. Ugyancsak
az állam legdurvább beavatkozásával zajlott le a szovjet
birodalom utódállamaiban, valamint az egykori KGST országokban az
új magántulajdonosi réteg létrehozása. Amikor azonban már
kialakultak az új pénzvagyon-tulajdonos rétegek, megszilárdul a
pénzgazdaság a hozzá tartozó magánellenőrzés alatt álló
monetáris rendszerrel, akkor már felesleges az aktivista, sőt
hiperaktivista állam, hanem akkor már csak a jó öreg "éjjeli
őr államra", vagy, ahogy ma divatos mondani "a
szolgáltató államra" van szükség.)
Ma is
azzal utasítják el az állam által olcsó közhitelekkel
beindított termelő programokat, hogy az állam vonuljon ki a
gazdasági életből, de legfőképpen ne szóljon bele a monetáris
kérdésekbe és a hitelnyújtásba, noha a monetáris felségjogok a
legfontosabb részét képezik egy önrendelkezéssel bíró állam
szuverenitásának. A tipikus közhely, amit ilyenkor előhúznak, az
így hangzik: "Mindenféle állami beavatkozás inflációs
hatású, és ezért az államnak tartózkodnia kell az ilyen
magatartástól."
Woytinsky-nak
is ezt vetették a szemére, mire ő a következőket válaszolta:
"Hasonló
alapon egy nagyon súlyos betegség, egy halálos kimenetelű
betegség gyógyítását is azon az alapon lehetne megakadályozni
gyógyszerek igénybevételével, mivel a gyógyszerek önmagukban
mérgező anyagok. Az orvos azonban nem habozik felhasználni ezeket
a mérgeket, mint gyógyszereket. Ha az orvosnak le kellene mondania
mérgező anyagok gyógyszerként való alkalmazásáról, akkor
ugyanúgy el lehetne őket ítélni tehetetlenségért, ahogyan ma
elítéljük a gazdasági politika impotenciáját. Az orvosi
beavatkozás elutasításával egyenlő az, ha valaki az inflációtól
való félelem miatt ítéli tehetetlenségre a gazdaságpolitikát
és elutasít kapásból minden defláció-ellenes intézkedést.
(A
defláció, a pénzmennyiség csökkentését jelenti a pénz
vásárlóerejének növelése céljából, illetve a
termelőgazdasági folyamatok közvetítésére szolgáló jeleknek,
a pénznek a megfelelő hiányát a termelőgazdaságban. Lényegében
az infláció ellentétének tekinthető.)
Woytinsky
az egyetlen válságból kivezető utat egy konjunktúraélénkítő
gazdaságpolitikában látta. De erre is világgazdasági szinten van
szükség, mint ahogy maga a gazdasági válság is világszintűvé
vált. Woytinsky úgy látta, hogy egyetlen egy országot sem sújtott
jobban a világgazdasági válság, mint Németországot. A német
társadalmon belül pedig a munkásosztály az, amelyik a legtöbbet
szenved a gazdasági depressziótól. Éppen ezért Németországnak
kell magára vállalni a kezdeményezést egy olyan nemzetközi
politika érvényesítéséért, amely leküzdheti a világszintű
válságot és a német munkásosztálynak, a szakszervezeteknek és
a szociáldemokráciának kell felvállalnia azt a közvetítő
szerepet, amely szükséges egy ilyen aktív világgazdasági
politikának az érvényre juttatásához.
Woytinsky
nagyon jól látja a válság pénzügyi okait is. Már hivatkozott
írásában, amely a Die Arbeit című elméleti lapban jelent meg,
erről a 6. pontban így ír: "Azokat pénzalapokat, amelyek
felszabadulnak a nemzetközi pénzteremtési politika következtében
munkahely teremtésre kell fordítani és meg kell valósítani egy
nagy szabású tervet Európa újjáépítésére.
Az
"értékteremtő háromszög"
Helga
Zepp-LaRouche 2002. december 18-án Berlinben tartott tudományos
szemináriumán joggal hivatkozott arra, hogy amit Woytinsky 1931-ben
javasolt, az tulajdonképpen nem más, mint amit a termelő gazdaság
elsőbbségét valló közgazdászok javasoltak Európa számára a
sorsdöntő fordulatot jelentő 1989-es esztendőben. Ekkor látott
napvilágot az ún. Productive Triangle, szó szerint az
"értékteremtő háromszög" nevű elképzelés egy olyan
az eurázsiai földrészt áthidaló kontinentális kapcsolatrendszer
kiépítéséről, amely valóságos forradalmi változást idézne
elő földgolyónk központi térségének a gazdasági és
kulturális életében.
Több
mint 4 milliárd ember - a világ népességének a ž-e - él az
eurázsiai kontinensen. Hosszú időn át a legsikeresebb kísérlet
e hatalmas földterület ázsiai és európai részének az
összekapcsolására az ősi selyemút volt, amely Közép-Ázsia
virágzó kereskedővárosain át vezetett Kínából egészen Európa
legnyugatibb államáig. A nagy német filozófus Gottfried Wilhelm
Leibniz mintegy 300 évvel ezelőtt sűrű levelezést folytatott
Nagy Péter orosz cárral azért, hogy Oroszország legyen az a híd,
amely Kína ősi civilizációját összeköti Európával. A XX.
század egészében szinte vasfüggöny választotta el e hatalmas
térség két részét és egy közös gazdaságfejlesztési
stratégia szóba sem jöhetett. Amikor azonban 1989. november 9-én
lehullott a berlini fal, Lyndon LaRouche nyomban rámutatott az ebből
adódó egyedülálló történelmi lehetőségre. Nyomatékosan óvta
a reálszocializmust lerázó országokat, hogy a kommunista
tervgazdasági rendszert egy neoliberális monetarista rendszerre
cseréljék fel, amely akkor már, a fejlett nyugati országokban
megmutatta rendkívül nagy hátrányait. Ehelyett azt hangsúlyozta,
hogy a fizikai (termelő) gazdaságot kell fejleszteni, mégpedig
Leibniz, Friedrich List és Dimitrij Ivanovics Mengyelejev, valamint
Sergej Juljevics Vitte elképzeléseinek és hagyományainak a
szellemében.
1989-ben
és 1990-ben ezek az elgondolások kelet-nyugati fejlesztési
koncepcióként születtek meg és a Párizs-Berlin-Bécs produktív
háromszög elnevezést kapták. Nem találomra lett ez a három
város kiválasztva. Az a bizonyos terület, amelyet ez a háromszög
felölel, mintegy Japán nagyságú területet jelent, és a világ
talán legiparosodottabb, legtöbb magasan képzett tudósával és
munkaerejével, valamint rendkívül kiemelkedő kulturális
színvonallal rendelkezik. Ez a bizonyos Párizs-Berlin-Bécs
háromszög akár a világgazdaság mozdonyává is válhatott volna.
Az elgondolás továbbfejlesztéseként született meg egy olyan
fejlesztési folyosó Berlinen, Varsón, Szentpéterváron, Prágán,
Kijeven és Moszkván át, amely tovább bővült a Balkán felé
Isztambul irányában. A gazdasági integráció technikai alapját
az elektromágneses gyorsvasút-rendszer kiépítése képezte volna,
amelyet persze kiegészítenek az autópályák, valamint a fejlett
víziközlekedés.
E
terv kidolgozói szerint a KGST országok állítólag teljesen
idejétmúlt termelési kapacitását nem kellett volna halálra
ítélni, amiként ezt a Nemzetközi Valutaalap reformerei
javasolták, és a széles körben alkalmazott sokk-terápiájukkal
végre is hajtották. Az egykori reálszocialista országok ipari
kapacitása még nagyon jól hasznosítható lett volna a
világpiacon, és jelentősen hozzájárulhattak volna a
termelőgazdaság minőségi fejlesztéséhez. Ha akkor ezeket az
elgondolásokat nem tolják félre, hanem megkísérlik átültetni
őket a gyakorlatba, minden bizonnyal az elmúlt évszázad végén
egy globális méretű gazdasági felvirágzás indulhatott volna be.
Az
IMF és a világbank sokkterápiája azonban lehetetlenné tette e
tervek megvalósítását, és így ez a nagy esély veszendőbe
ment. A világ akkori vezetői: úgy mint az idősebb George Bush,
Francois Mitterand, Margaret Thatcher, az ún. geopolitikai opciót
részesítették előnyben. Oroszországot, mint lehetséges
konkurenst kiszorították a világpiacról, és nyersanyagtermelő-
és exportáló szerepkörre redukálták. Amikor 1991-ben a
Szovjetunió szétesése újabb politikai és gazdasági távlatokat
tett lehetővé, akkor LaRouche és munkatársai az ún. produktív
háromszög elképzelésüket kiterjesztették az egész eurázsiai
térségre, s így született meg az eurázsiai kontinentális híd
terve. Ez a kontinentális híd 3 fő folyosóból állna. Az első a
transz-szibériai vasútvonal és az ősi selyemút. A második
Kínából Közép-Ázsián keresztül Kelet-Európába vezet. A
harmadik folyosó Indonéziából indul ki, Indián, Iránon és
Törökországon keresztül Nyugat-Európa irányába tart. Ezt a
három nagy közlekedési folyosót mellékfolyosók egész rendszere
venné körül, amelyek így behálóznák az egész eurázsiai
kontinenst. Ezek az ún. folyosók nem egyszerűen közlekedési
kapcsolatokból állnának, hanem minden fontos infrastruktúrával,
közművek egész rendszerével rendelkeznének, vagyis mindazzal,
amit ma már a modern technika lehetővé tesz. Így nem csak
nyersanyagokat termelnének az egyes vidékeken, hanem azok jelentős
részét fel is dolgoznák, s így modern iparágak jönnének létre.
Először lenne lehetőség a világtörténelemben arra, hogy
Eurázsiának a tengerpartoktól távoli hatalmas kiterjedésű
földterületei is megközelíthetővé, gazdaságilag
kihasználhatóvá váljanak, és lakói ugyanazokat a földrajzi
előnyöket élvezhessék, mint azok az országok, amelyek a
tengerpartokon találhatóak, és így vízi úton könnyen
elérhetőek voltak már a múltban is.
Azért,
hogy a lakosság, valamint az iparosodás következtében növekvő
népsűrűség ne okozzon problémát, olyan új városokat kell a
létesítendő fő közlekedési útvonalak és azok mellékútvonalai
mentén létesíteni, amelyek nem csak munkát biztosítanak az itt
élő embereknek, de megfelelő infrastruktúrát és életminőséget
is. A terv kidolgozói azzal is számoltak, hogy a megfelelően
biztonságossá tett atomenergia termelést is az iparosítás és az
életszínvonal-növekedés érdekében hasznosítani kell. Ez a terv
széles körben ismerté vált szakmai és a legkülönbözőbb
társadalmi szervezetekben, egyidejűleg pedig számos állam
legfelső vezetői is foglalkoztak vele. LaRouche és szakértői
gárdája számos országban tartott szemináriumokat, amelyekben
kifejtették, hogy egy ilyen program milyen hasznos lenne a különböző
kultúrák párbeszédének és együttélésének a megerősítésére,
és az együttes munka és jólét eredményeként valóban
megszülethetnének a közös érdekeken alapuló tartós béke
lehetőségei is.
A
sokkterápia mellett kitartó nyugati pénzügyi körök ellenállása
dacára ez az elképzelés 1996-ban már annyira felkeltette a
legfelsőbb politikai vezető körök figyelmét, hogy Pekingben
nemzetközi konferencián vitatták meg, amelyen 36 állam képviselői
vettek részt. Helga-Zepp LaRouche, aki a tanácskozás nyitóbeszédét
tartotta, ekkor került a nemzetközi közvélemény figyelmébe
javaslataival. Kínai kormányképviselők alaposan megvitatták
ennek a kontinentális hídprogramnak a részleteit. Miként
kapcsolódna a program egésze az európai háromszöghöz? Hogyan
működne együtt Ázsia és Európa? Miként lehetne integrálni a
konténerszállításokat, alkalmazni az üvegszálas kommunikációt,
megépíteni a szükséges olaj- és gázvezetékeket? S mindezt
saját pénzügyi eszközökkel finanszírozni az egyes országok
fejlesztési bankjain keresztül. A nemzetközi pénzvilág jelenlévő
képviselőinek a megdöbbenésére az előadó elmagyarázta, hogy
az eurázsiai kontinentális híd folyományaként Európa,
Oroszország, Közép- és Dél-Ázsia, valamint India és Kína
tervbe vett integrációja egyetlen óriási gazdasági tömböt
hozna létre, amely elvezethetne az emberi történelem egy új
korszakába. Először nyílna lehetőség arra, hogy távoli vidékek
földrajzilag hátrányos helyzetüket leküzdhessék és a
közlekedési folyosórendszer, valamint a nyomában kiépülő
infrastruktúra eredményeként kijussanak a világra és
gazdaságilag egyenlő eséllyel fejlődhessenek.
1996.
májusában Iránban és Türkmenisztában ünnepélyesen
megemlékeztek az illető országok kormányai a selyemút déli
szárnyáról. A két ország saját eszközökből megépített 165
kilométer hosszú vasútvonalat, s ezzel megnyílt a gyors
közlekedés lehetősége Irán és Türkmenisztán között. Most
már a Közép-Ázsiai vasúthálózat egybe van kapcsolva az
Iránival, és így már lehetséges Kína keleti partvidékéről
vasúton utazni egészen Nyugat-Európa csücskéig. 1990.
augusztusában az eurázsiai kontinentális híd program, újabb nagy
lépést tett előre, amikor Kína, Oroszország, Kazahasztán,
Kirgizisztán és Tadzsikisztán nem csak abban egyeztek meg, hogy
együttműködnek a terrorizmus, a kábítószer-kereskedelem,
valamint a határokon túlnyúló szervezett bűnözés elleni
küzdelemben, hanem abban is, hogy együttes erővel elkezdik építeni
az eurázsiai kontinentális hidat. A Selyemutat a gazdasági
fejlődés, és a térség békéjének és stabilitásának az
erősítése érdekében a nemzetközi együttműködés mai
színvonalára kell emelni.
Ezt a
gondolatot hangsúlyozta szinte szó szerint az a záró nyilatkozat,
amelyet az említett öt ország sanghaji csúcstalálkozójáról
adtak ki. Ugyanezen öt állam következő csúcstallálkozójára
2001. júniusában Üzbegisztánban került sor, ahol formálisan is
megalakult Shanghai Cooperation Organization, SCO (a Sanghaji
Együttműködési Szervezet) amelyhez több ázsiai ország is
csatlakozni kíván. Köztük van a világ második legnépesebb
országa India, amelynek a társulása újabb mérföldkőt
jelentene. A Sanghaji Együttműködési Szervezet tagállamainak
államfői nyilatkoztukban hangsúlyozták, hogy "új politikai
és gazdasági világrendet akarnak, a demokrácia, az igazságosság
és a józan ész alapján." Kína, Kirgizisztán és
Üzbegisztán közlekedésügyi miniszterei aláírtak egy
memorandumot annak a vasútvonalnak a felépítéséről, amely
Sanghajtól Párizsig vezetne. A következő SCO csúcstalálkozóra
az orosz elnök, Putyin szülővárosában Szentpéterváron került
sor.
Putyin
és Csiang Cö-min, valamint több ázsiai ország államfője
egyértelművé tette, hogy érdekükben áll a szoros együttműködés
a Nyugattal. Az is eldöntöttnek vehető, hogy megépül az
eurázsiai kontinentális híd, ez a különleges szupermodern
közlekedési rendszer. Ez lehetőséget nyújt Nyugat-Európának és
az Egyesült Államoknak, hogy jóvátegye azt az 1989-ben elkövetett
hibát, amikor elmulasztotta az egyedülálló történelmi lehetőség
kihasználását.
"Tézisek
a gazdasági válság leküzdésére"
1931.
december 31-én Woytinsky, Fritz Tarnow a Faipari Dolgozók
Szakszervezetének az elnöke, valamint Fritz Baade, a
Szociáldemokrata Párt agrárpolitikai szóvivője a Reichstagban, a
Német Törvényhozásban, nyilvánosságra hozta a gazdasági válság
leküzdésére vonatkozó elképzeléseit, és azokat Német
Szakszervezeti Szövetség végrehajtó Bizottsága elé
terjesztette. E tézisek olyan új munkahely-teremtő programokat
javasoltak, amelyek munkához juttattak volna egymillió
munkanélkülit. E munkahely teremtő javaslatok céljára a
Reichsbank, vagyis a Németország Központi Bankja, két milliárd
márka összeget biztosított készpénzhitelek formájában. 1932.
január 26-án benyújtották a Wojtinskyról, Tarnowról és
Baaderól "WTB-tervnek" nevezett munkahely-teremtő
programot. Ez tartalmazta azt az elképzelést is, hogy alacsony
kamatozású, hosszúlejáratú hiteleket bocsátanak ki. Ezeket a
hiteleket aztán a Reichskredit AG (Birodalmi Hitel Részvénytársaság)
beváltja készpénzre, és a Reichsbank, mint leszámítoló bank
pedig fedezi ezeket a hiteleket.
A
Német Általános Szakszervezeti Szövetség elfogadta a WTB-tervet,
de a Szociáldemokrata Párt több vezetője, így Otto Wels, és az
úgynevezett gazdasági szakértők: Hilferding, Naphtali és Bauer
ellenezték azt. Az történt tehát, hogy Brüning monetáris
eszközök hiányában olyan politikát folytatott, amely
elmélyítette Németország gazdasági válságát. Ezt a válságot
ugyan nem Brüning okozta, de azáltal, hogy elfogadta saját pártja,
a Szociáldemokrata Párt gazdasági szakértőinek a hibás
elképzeléseit, ezzel maga is súlyosbította az egyre mélyülő
válságot.
Lautenbach
új elképzelésekkel áll elő
Miközben
szakszervezeti részről hibát hibára halmoztak, 1931. szeptember
16-án és 17-én egy titkos konferenciára került sor, amelyet
Friedrich List Társaság rendezett. Ezen részt vett Dr. Wilhelm
Lautenbach, Hans Luther, a Reichsbank elnöke, valamint Rudolf
Hilferding, a Szociáldemokrata párt gazdasági szakértője,
továbbá a nemzetközi pénzvilág és a német pénzügyi élet
jelentős személyiségei. Ezen a tanácskozáson ismertette
Lautenbach azt a ma is aktuális elképzeléseket tartalmazó
memorandumát, amely "A gazdasági tevékenység élénkítésének
lehetőségei beruházási eszközökkel és a hitel
kiterjesztésével" címet viselte. Lautenbach többek között
megállapítja: "A gazdasági és a pénzügyi szükséghelyzet
leküzdésének a természetes módja nem a gazdasági tevékenység
korlátozása, hanem növelése, mert a piac a gazdasági visszaesés
és a világ pénzügyi válságának a jelenlegi feltételei
közepette nem képes közbeavatkozni." A szokásos és
normálisnak tekinthető piaci mechanizmusok már nem működnek.
Ezért a piaci jelzések már nem adnak pozitív iránymutatást a
gazdasági tevékenység számára.
Memorandumában
megállapítja: "Minthogy ebben a pillanatban olyan
ellentmondásos helyzetben vagyunk, hogy noha jelentős csökkentést
hajtottunk végre a termelésben, a kereslet továbbra is a kínálat
mögött kullog. Ezért krónikus termelési többletünk van,
amellyel nem tudjuk, hogy mit kezdjünk. Az a feladat, hogy
megtaláljuk a módját, miként lehet ezeket a többlettermékeket
értékes árukká alakítani. Ez a valódi és legsürgősebben
megoldandó problémája gazdaságpolitikánknak. Elvileg viszonylag
egyszerű ezt megtenni. A fizikai termékek többlete, a használaton
kívül helyezett termelő üzemek és a kihasználatlan munkaerő
felhasználható új gazdasági szükségletek kielégítésére,
olyan szükségletekre, amelyek gazdasági szempontból
tőkeberuházást jelentenek. Kigondolhatunk ilyen feladatokat, mint
például a közmunkák, vagy olyan munkaprogramok, amelyeket állami
támogatással hajtunk végre, s amely a gazdaság számára
megnöveli a nemzeti vagyont, és amelyeket egyébként is meg
kellene építenünk, amikor visszatérnek a normális viszonyok
(utak építése, a vasúthálózat kiterjesztése és modernizálása
és ehhez hasonlók) ..."
"Ilyen
beruházási és hitelpolitikával a kereslet és kínálat
felborulását a belső piacon helyre lehet állítani és valamennyi
termelési tevékenységnek ismét célt és irányt lehet adni. Ha
azonban elmulasztjuk egy ilyen politika beindítását, akkor
elkerülhetetlenül haladunk a további gazdasági összeomlás,
nemzetgazdaságunk teljes kifosztása irányába. Olyan helyzetbe
kerülünk, amely arra kényszerít minket, hogy elhárítsuk a belső
katasztrófát, olyan rövidlejáratú, közcélú hiteleket felvéve,
amelyek kizárólag a fogyasztást szolgálják. Ugyanakkor ma még
módunkban áll, hogy ezeket a hiteleket produktív célokra
fordítsuk, és ez által mind nemzetgazdaságunkat, mind az állami
pénzügyeket egyensúlyba hozzuk."
Lautenbach
szerint Németország kénytelen olyan közhitelezést bevezetni
beruházási célra, amelyet amúgy is hamarosan meg kell tennie, de
akkor csak azért, hogy finanszírozni tudja a munkanélküliséget.
Hans Schäfer, a pénzügyminisztérium államtitkára teljes
támogatásáról biztosította Lautenbach elképzeléseit és 1933.
szeptemberében maga is készített erről egy feljegyzést. Hasonló
javaslatot terjesztett elő Ernst Wagemann, a Birodalmi Statisztikai
Hivatal vezetője, aki egyben a Konjunktúrakutató Intézet élén
is állott. 1932. januárjában több példányban is közreadta
saját tervét, amelynek szerves részét képezte három milliárd
birodalmi márka közpénz kibocsátása munkahely-teremtés
finanszírozására.
Helga
Zepp-LaRouche joggal hasonlította össze a Reichsbank Törvény és
az első világháborús kártérítés fizetését célzó
Young-terv kudarcát azzal a nyilvánvaló kudarccal, amely a két
"Maastrichti Szerződés"-ről és a Stabilitási Paktumról
máris bebizonyult. Ezek a megállapodások is működésképtelennek
bizonyultak. A megfelelő reformokat akkor kell bevezetni, amikor a
nyilvánvalóan tarthatatlan helyzet előáll.
Számos
történész ma is úgy véli, hogy Brüning deflációs
intézkedéseivel szándékosan meg akarta bénítani a gazdaságot,
hogy Németország alkalmatlan legyen az egyébként ésszerűtlenül
hatalmas összegben meghatározott háborús jóvátételi
kötelezettségek teljesítésére. Ebben az időben valóban folytak
tárgyalások az adósság csökkentésről, az úgynevezett Hoover
Moratóriumról. Mindez azonban túlságosan későn jött Brüning
számára. Hans Schäfer, aki ezekben a válságos időkben naplót
vezetett, utal feljegyzéseiben a nemzeti szocialistákra, akik nem
tudtak előállni hiteles monetáris politikával, és ezért
számítani lehetett arra, hogy majd ők fogadják el Wagemannak a
tervét arról, hogy a deflációs politikától eltérő lehetőség
is van a gazdasági helyzet megjavítására. A valóságban
megfelelő elképzelésekkel csak a szociáldemokraták és a
szakszervezetek rendelkeztek. Ennek következményei meg is
nyilvánultak az 1932. november 6-án megtartott általános
választásokon, amikor a nemzeti szocialisták kétmillióval
kevesebb szavazatot kaptak, mint korábban. Hitler ekkor annyira
elkeseredett, hogy végső lehetőségként még az öngyilkosságát
is felvetette, amennyiben a náci mozgalom összeomlana.
Von
Papen 1932. novemberében alakított kormányt, és azzal a
képtelen javaslattal állt elő, hogy feloszlatja a Reichstagot,
vagyis a választott képviselőkből álló törvényhozást és
kormánya kizárólag a hadseregre támaszkodik. Von Schleicher
tábornok figyelmeztette az államelnököt, von Hindenburgot, hogy
von Papennek ez a szándéka polgárháborút robbanthat ki az
egymással élesen szemben álló jobboldali és baloldali politikai
erők között. Hindenburg ennek ellenére Papent akarta kancellárnak
kinevezni, de kabinetjének tagjai kettő kivételével von
Schleicher mellé álltak. Von Schleicher 1932. december 2-án került
kancellárként a német kormány élére. Szilárdan meg volt
győződve, hogy a köztársaságot csak akkor lehet megvédeni, ha
széles alapokon nyugvó szövetség jön létre a munkásmozgalom és
a hadsereg között. 1932. novemberében hozzá is fogott ennek a
kapcsolatnak kiépítéséhez, amit ő "Diagonal Front"-nak
(Átlós Frontnak) nevezett, amely felölelte a legkülönbözőbb
társadalmi erőket, és e széles körű összefogás alapján
alkalmas lett volna hatékony gazdaság-élénkítő programok
beindítására. Az Általános Német Szakszervezeti Szövetség
támogatta ezt az elképzelést. A Német Katolikus Szakszervezeti
mozgalom, valamint a Keresztény Szakszervezet és a Szabad
Szakszervezet, továbbá a Szociáldemokrata pártnak a milíciája,
a Német Kereskedelmi alkalmazottak Uniója, a Városok és Megyék
Szövetsége ugyancsak felsorakozott von Schleicher programja mögött.
Dr. Gerecke, a Német Városok és Megyék Szövetségének az elnöke
olyan munkahely-teremtő programot dolgozott ki a kormány számára,
amely egybecsengett azokkal a javaslatokkal, amelyeket Dräger
lübecki nagyiparos terjesztett elő. Dräger először is azt
akarta, hogy álljon rendelkezésre három milliárd birodalmi márka
olcsó közpénz. Ha ezzel az összeggel beindított munkaprogramok
sikeresek, akkor további öt milliárd közpénzt kell a
kormányzatnak munkahely-teremtésre fordítania. Végső soron az e
célra fordított olcsó állami közhiteleknek egy évtized alatt el
kell érniük a húsz milliárd birodalmi márkát. Dräger tervét
azonban nem fogadták el, noha Schleicher kancellár erőteljesen
támogatta és ez ügyben fontos nyilatkozatot is tett 1932. december
15-én. A szociáldemokraták azonban ellenálltak. Parlamenti
frakciójuk vezetője Rudolf Breitscheid egyenesen kijelentette: "Nem
kívánunk tárgyalni egy reakciós tábornokkal." S valóban
1933. január elején a szociáldemokrata párt megtiltotta a
szakszervezeti szövetség elnökének, Leipartnak, hogy további
tárgyalásokat folytasson Schleicher kancellárral. Ma már
közismert tény, hogy három héttel később Hitler ragadta magához
a hatalmat, mégpedig Hjalmar Schacht, az angol-amerikai pénzügyi
körök bizalmi emberének a hatékony támogatásával.
Bizonyossággal
állíthatjuk, hogy ha Wojtinsky és Lautenbach javaslatait 1931-ben
elfogadták volna, és ha azokat végre is hajtják, akkor nem jönnek
létre azok a feltételek, amelyek két évre rá lehetővé tették
a nemzeti szocialisták hatalomra kerülését. Ha von Schleicher
tábornoknak is megadatik hat hónap kormányzási idő programja
végrehajtására, akkor ugyanez az eredmény bekövetkezhetett
volna. Ez más szavakkal azt jelenti, ha Németországban a
kormányzat hasonló politikát követhetett volna, mint amilyet
Franklin Delano Roosewelt alkalmazott az Egyesült Államokban, akkor
igen nagy valószínűséggel a második világháborút és a vele
járó pusztítást meg lehetett volna előzni.
Új
Lautenbach tervre van szükség
Nemcsak
Németországban, de Magyarországon is érdemes lenne elővenni és
tanulmányozni Dr. Wilhelm Lautenbach memorandumát. A Lautenbach
memorandum tanulmányozása alkalmat nyújtana olyan más időszerű
és mélyreható változásoknak a megvitatására, amelyek lehetővé
tennék, hogy ne ismétlődjenek meg az 1930-as években elkövetett
tragikus hibák. Ma napirenden van az új Bretton Woods-i
pénzrendszer kialakítása, az eurázsiai kontinentális híd
nagyszabású programja. Mindkettő konkrét formában alkalmazza
azokat a javaslatokat, amelyek ma is aktuálisak és érvényesek
Lautenbach memorandumából, valamint Vlagyimir Woytinsky időtálló
kezdeményezéseiből.
Jelzi
az elmondottak időszerűségét az, hogy az olasz parlament máris
állást foglalt a Lyndon LaRouche által kezdeményezett új
pénzügyi rendszer tanulmányozásával kapcsolatosan. Ez az új
pénzrendszer háttérbe szorítaná a forgalomnak, a fogyasztásnak
és a pénzzel való spekulációnak elsőbbséget biztosító
pénzgazdaságot, és előtérbe helyezné újból az emberi
szükségletek kielégítését szolgáló termelőgazdaságot.
Olaszország gazdasági ügyeit legfelsőbb szinten irányító
Tremonti gazdasági miniszter máris felszólította az illetékes
pénzügyi és politikai vezetőket, hogy Európa mai helyzetére
vonatkozóan is dolgozzanak ki egy "New Deal"-programot,
azaz egy olyan átfogó reformtervet, amely képes lenne megbirkózni
az Európai Közösséget fenyegető pénzügyi és gazdasági
problémákkal. Oroszország, Kína és India már megkezdte a hosszú
távú együttműködést, és olyan stratégiai háromszöget alkot,
amelynek a gazdasági és a politikai távlatai döntő hatással
lehetnek az eurázsiai földrész jövőjének az alakulására. Ami
az Európai Uniót és ezen belül annak legerősebb gazdasági
hatalmát, Németországot illeti, ha sor kerülne az eurázsiai
kontinentális híd program gyakorlati megvalósítására, az egyben
nagyméretű és hosszú távú exportlehetőségeket nyitna meg
mindkettő számára.
Milyen
programokat lehetne egy új Lautenbach-tervvel végrehajtani
Németországban?
Ismét
elő kellene venni Alfred Herrhausen tanulmányait, előadásait, és
tudományos szintű elemzéseit. Herrhausen az 1984-ben alapított
"Kreditanstalt für Wiederaufbau" elnevezésű, fejlesztési
hiteleket nyújtó állami pénzintézet módszereit javasolta
folytatni és kiterjeszteni. Ez a program a Marshall-segélyből
visszamaradt pénzekből jött létre és igen hatékonyan támogatta
a kis- és közepes vállalatokat, valamint a fejlődő országokat.
A beruházási bankként funkcionáló pénzintézet meghatározott
hosszútávú beruházási hiteleket nyújtott szorosan együttműködve
a kereskedelmi bankokkal. A szövetségi kormányzat támogatásával
a Kreditanstalt für Wiederaufbau tevékenyen részt vett a városok
és községek beruházásainak a támogatásában, valamint a
lakásépítési programok finanszírozásában. Különleges
felelősséget vállalt az egykori NDK - ma pedig Németország új
keleti tartományai - gazdasági talpraállításában. Mint a
szövetségi köztársaság központi hitelintézete, a Kreditanstalt
für Wiederaufbau az egyik motorjává vált a német gazdaságnak.
Kivette részét a külföldi és belföldi tőkepiacok
újrafinanszírozásában, és támogatta a németországi állami
költségvetés által kijelölt fejlesztési célokat.
Amikor
a szovjet birodalom felbomlásnak indult, és a Varsói Szerződés,
valamint a KGST megszűnt működni, akkor a Kreditanstalt für
Wiederaufbau tevékenyen részt vett a kelet-európai reformországok
és az egykori Szovjetunió utódállamainak a megsegítésében,
elsősorban olyan javaslatok kidolgozásában, amelyek segítették
ezen államokat az új tulajdoni szerkezet és termékstruktúra
kialakításában, valamint kereskedelmi átállításában. A
Kreditantstalt für Wiederaufbau Németországon belül hozzájárult
ahhoz, hogy a kereskedelmi bankok és a takarékpénztárok megfelelő
mennyiségű likvid pénzzel rendelkezzenek. Ezek a
magánpénzintézetek látták el közvetlenül a gazdaságot
hitelekkel, amelyeket azonban kizárólag a már előzőleg konkrétan
meghatározott és a reálgazdaság kapacitását, valamint
termelékenységét növelő programokra lehetett csak fordítani.
Amíg
egy állam pénzügyileg szuverén, és érdemben irányítja
központi bankjának a monetáris tevékenységét, addig az állami
pénzteremtés és hitelezés segítségével támogathatja azokat a
vállalatokat, amelyek részt vesznek az infrastruktúra kiépítésében
és a legfejlettebb technológia fejlesztésében és alkalmazásában.
Az így támogatott vállalatok nem csak meg tudták fizetni
alkalmazottaikat, de újabb munkahelyeket is teremtettek, valamint
további termékeket és szolgáltatásokat tudtak nyújtani
szállítóiknak. Ez a már korábban is ismertetett tolóhatás
mozgásba hozta az egész gazdaságot, mert a lendületbe jött
infrastruktúraépítő és technológiafejlesztő vállalatok
megnövelték más termékek iránt is a keresletet. Ily módon
munkavállalók korábban tétlenségre ítélt milliói ismét
termelő tevékenységet folytattak és új, növekvő fizetőképes
keresletet hoztak létre a fogyasztási javak számára.
John
Maynard Keynes - születésének a 125-ik évfordulóját nemrég
ünnepelte a tudományos világ - a Roosevelt elnök idején
bevezetett New Deal idején más módszereket javasolt a parlagon
heverő iparágak mozgásba hozására. Keynes az állami
hitelfelvétellel való finanszírozás - a deficit spendig -
módszerét ajánlotta. A brit közgazdász úgy akarta aktivizálni
a kihasználatlan termelési kapacitásokat, és csökkenteni a
munkanélküliséget, hogy az egyes kormányok minden korláttól
mentesen vehessenek fel piaci kamatozású hiteleket a pénzpiacon,
és eladósodással finanszírozzák a bevételeiket lényegesen
meghaladó kiadásaikat. Keynes ajánlásai nyomán korábban
ismeretlen mértékű óriási államadósság halmozódott fel.
Ennek az adósságszolgálati és kamatterhei szinte minden fejlett
ipari ország költségvetésének elvonják a 30-50 %-át. Ez az
óriásira növekedett adósságszolgálati teher az, ami végül is
nem teszi lehetővé John Maynard Keynes egykor sikeres modelljének
a felélesztését és újra alkalmazását.
Keynes
nem tett hangsúlyos különbséget az államadósság produktív és
fogyasztási célú, azaz nem produktív felhasználása között.
Nem tűzte ki kötelező feladatként az állam számára, hogy csak
úgy bocsáthat ki hitelleveleket, vehet fel kölcsönöket, ha azt a
reálgazdaság teljesítőképességének a növelésére fordítja.
Keynes csupán azt tartotta szem előtt, hogy az 1929-es nagy
gazdasági világválságot követő években, vagyis az 1930-as évek
elején hatalmasra növekedett munkanélküliséget, valamint
kihasználatlan termelő kapacitásokat minél gyorsabban csökkenteni
lehessen. De az állam által finanszírozott termelésnövelő
beruházások és közmunka programok, továbbá infrastruktúraépítés
csak akkor nem gerjeszt inflációt, ha összhatásában nő az
érték-előállító, termelő (fizikai) gazdaság kapacitása és
termelékenysége.
Ha ma
Németország bármelyik kormánya megtehetné azt, hogy a német
ipar termelő kapacitását, valamint termelékenységét fokozó
programokat dolgozzon ki és finanszírozzon olcsó állami
közhitellel, akkor reális lehetőség lenne a 4,5 millió
nyilvántartott és a körülbelül ugyanennyi nem nyilvántartott
munkanélküli munkába állítására. Ma azonban semmilyen
monetáris eszközrendszer nem áll a német kormányok
rendelkezésére és ezért képtelenek konkrét infrastrukturális
programokat finanszírozni, és például megépíteni az
elektromágneses lebegő gyorsvasút rendszert, amelyre mind
műszakilag, mind más vonatkozásban is a német gazdaság képes
lenne. Ha nem a frankfurti Európai Központi Bank kizárólagos
hatásköre lenne a korábban a német államot megillető monetáris
hatáskör, és ezen belül a pénzkibocsátás és hitelezés, a
kamat- és árfolyam szabályozás joga, akkor a mindenkori német
kormányok elő tudnák teremteni azt a szükséges pénzmennyiséget,
amely beindíthatná ezeket a termelő programokat, anélkül, hogy a
reálgazdaságba bevitt többlet pénz inflációt okozna. Egy modern
Lautenbach tervnek éppen az lenne a lényege, hogy a mindenkori
német kormányoknak ismét kezükbe kellene venni a monetáris jogok
gyakorlását, és hosszúlejáratú jegybanki pénzzel kellene olcsó
közhiteleket biztosítaniuk a gazdaság számára mindössze 1-2 %
kamattal.
Ma a
német állam csak adó útján, vagy hitelfelvétel útján juthat
pénzeszközökhöz. Az adó mértékét már nem növelheti, mert
ezzel teljesen megfojtja a német gazdaságot, és versenyképtelenné
teszi a túl drága német árúkat. Az adósságát sem növelheti,
mert jelenleg már a költségvetésnek csaknem a felét
Németországban is adósságszolgálatra és kamatra fordítják.
Az
előző magyar koalíciós kormány kiemelt feladatának tekintette a
magánpénz monopólium, valamint a nemzetközi multinacionális
korporációk által dominált magyar gazdaságban a kis és közepes
vállalatok megsegítését. Orbán Viktor volt miniszterelnök
tanácsadói nyilvánvalóan ismerték Wilhelm Lautenbachnak az
elgondolásait, amelyeket a német gazdaság külföldi kölcsönök
igénybe vétele nélküli fellendítésére és a munkanélküliség
csökkentésére dolgozott ki. Lautenbach elképzeléseit azonban
azért nem tudták hatékonyan átültetni a gyakorlatba, mert ehhez
a monetáris eszközrendszer már nem állt Magyarországon sem a
kormányzat rendelkezésére. Magyarország ekkor még nem volt az
időközben a birodalommá átalakult Európai Unió tagja, csupán
társulási megállapodás kötötte hozzá, mégis gazdasága már a
termelőgazdaság helyett pénzgazdaságként működött. A 100
%-osan magyar állami tulajdont képező központi bank érdemi
döntéseibe a kormány nem szólhatott bele, mert azt az 1991. évi
60. törvény megakadályozta. Ebben a törvényben már a
rendszerváltó parlament úgy döntött, hogy megtiltja az államnak,
hogy az állam a saját tulajdonát képező Magyar Nemzeti Bank
monetáris döntéseibe beleszólhasson. Ezért az Orbán kormány
sem volt képes olcsó jegybanki pénzzel meghatározott
közmunkaprogramokat beindítani, amelyek a forgalomba hozott
pénzmennyiség ellenére sem okoztak volna inflációt, mivel a
programok eredményeképpen létrejövő árúk és szolgáltatások
ellensúlyozták volna a forgalomba bevitt pénzmennyiséget.
Mégis
az Orbán kormány kísérletezett a Lautenbach terv egy felvizezett
változatával, amit Széchenyi tervnek nevezett. Ehhez szüksége
volt egy pót-MNB-re, és e célból hozta létre az Állami
Beruházási Bankot. Ennek volt a feladata azoknak az
infrastrukturális programoknak a finanszírozása, amelyek a
Széchenyi terv lényegét képezték. A gátak építése, a lakások
és lakóházak újjáépítése, és más infrastruktúrás
fejlesztő programok végül is mozgásba hozták a Széchenyi terven
keresztül a magyar gazdaságot, és ennek eredményeként
Magyarország az általános európai és világszintű recesszió
közepette is viszonylag kiemelkedő gazdasági növekedést tudott
elérni.
Az új
szocialista-liberális kormányzat már mindent az Európai Unióba
történő belépésnek rendel alá. A Széchenyi tervet leállította,
és ezzel megszüntette azt a lehetőséget, hogy Magyarország a
stagnáló Európai Uniótól eltérően gyorsabban növekedhessen
gazdaságilag. A Medgyessy-kormány más kelet-európai csatlakozni
kívánó országhoz hasonlóan arra törekszik, hogy lefaragja az
ország költségvetési kiadásait, és mindent elkövetnek a
pénzgazdaság működtetése érdekében. Ennek lényege, hogy a
termelés nem az emberi szükségletek kielégítésére folyik. A
gazdaság működésének legfőbb célja, hogy a pénzből még több
pénzt állítsanak elő, elsősorban a forgalom és a fogyasztás
növelésével, valamint pénzügyi spekulációval. Ez Magyarország
esetében súlyosabb következményekkel jár, mint amivel a fejlett
európai országokban járt a pénzgazdaság bevezetése és a
szociális piacgazdasággal rendelkező jóléti államok fokozatos
átalakítása. Ezek a gazdag európai országok még rendelkeznek
egykori fejlett szociális intézményrendszerük maradékával, és
ez lehetővé teszi, hogy a nyugati lakosság könnyebben viselje el
a pénzgazdaságra való átállás negatív társadalmi hatásait.
A
magyar kormányzat azt sugallja a lakosságnak, hogy az Európai
Unióba való bejutás meg fogja oldani Magyarország felemelkedését.
A magyarokat a többi kelet-európaihoz hasonlóan azonban mélységes
csalódás fogja érni, amikor szembetalálják magukat a birodalommá
átalakult Európai Unió realitásaival. A centralizált birodalom
kvóták formájában piacidegen tervgazdálkodásra tért át.
Diktátumai következtében az egyenlő esélyektől elzárt
Kelet-Európaiak, köztük a magyarok is gyorsan növekvő árakkal,
valamint versenyképtelenné váló üzemek tömeges csődjével
fognak szembesülni. Tudományosan nem igazolható az, hogy ennyire
különböző fejlettségi szintű országokat egy diktátummal
előírt standardizált közös piacba kényszerítsék és
uniformizálják. A teljesen egyenlőtlen lehetőségekkel rendelkező
kelet-európai országokra ugyanazok a szabályok fognak vonatkozni,
mint a legalább 50 évvel előttük járó fejlett nyugat-európai
társadalmakra. Azonos feltételek előírása ennyire különböző
szintű országokra a legteljesebb igazságtalanságot és a
tényleges versenyhelyzet kizárását eredményezheti.
Az
ebből álló nyilvánvaló problémákkal jó lett volna még a
bővítés előtt szembe nézni, mégpedig úgy, hogy egészen
másféle csatlakozási feltételeket kellett volna kialkudni, mint
amelyek elfogadásra kerültek. Azért kell a teljesen különböző
feltételű új tagországokra ugyanolyan előírásokat diktátumok
formájában rákényszeríteni, mert ez a nemzetközi pénzügyi
közösség és a tulajdonában lévő multinacionális korporációk
érdeke. A Kelet-Európai bővítés stratégiáját, amelyet egy
brit szaklap az újgyarmatosítás háború nélküli változatának
nevezett, a nemzetközi pénzügyi közösség és a multinacionális
cégek vezetői dolgozták ki a saját érdekeik szerint. Az
érdekeiket érvényesítő egyik legfontosabb szervezet az Európai
Iparosok Kerekasztala kezdeményezte az egységes piacot, a két
maastrichi szerződést, az amsterdami és nizzai megállapodást és
természetesen a monetáris uniót is. Ezek a pénzügyi körök és
a tulajdonukban lévő korporációk Kelet-Európában elsősorban
olcsó és jól képzett munkaerőt, és egy viszonylag nagy, nekik
teljesen kiszolgáltatott piacot keresnek, amelytől azt remélik,
hogy enyhít a túltelített nyugati piacok eladási nehézségein,
és kilendítheti a recesszióból a nyugat-európai gazdaságot. Ezt
a recessziót azonban elsősorban a pénzgazdaságra való áttérés,
a monetáris hatalom privatizálása, az eladósítás, és az egyre
növekvő kamatterhek okozzák.
A
pénzgazdaság súlya alatt nyögő termelőgazdaság
Nyugat-Európában attól remél némi könnyebbséget, ha az újonnan
csatlakozó szegény kelet-európai gazdaságok nem lesznek
versenyképesek. Ezt a legegyszerűbb úgy elérni, ha az új
belépőkre is ugyanazok a gazdasági élettel kapcsolatos gazdasági
törvények érvényesek, mint az Európai Unió jelenlegi
tagországaira.
Akár
a szociáldemokrata zöld koalíció kormányoz Németországban,
akár a CDU-CSU, vagyis a keresztény-demokrata és
keresztény-szociális unió tartja a kézben az irányítást
Berlinben, a költségvetés egyensúlyban tartására irányuló
olyan politika, amely ezt az egyensúlyt a munkavállalók, a
gazdaságban dolgozó vállalkozók, és a tudományos-technológiai
fejlesztés rovására kívánja megvalósítani, csak kudarcot
eredményezhet.
Valójában
Németország számára is csak az lenne a megoldás, ha lerázná
magáról azokat a szigorú és bénító korlátokat, amelyeket az
Európai Unió a maastrichti szerződésekkel kényszerített rá.
Anélkül, hogy megszabadulna ettől a kényszerzubbonytól,
Németország nem képes lényeges fordulatot elérni a recesszióból
való kikerülés érdekében. Tudományos és technológiai
színvonala alkalmassá tenné Németországot arra, hogy úttörő
szerepet játsszon annak a fejlett technológiának az
exportálásában, amelynek a birtokában van. Saját magának is
szüksége lenne e legfejlettebb csúcstechnológia alapján
végrehajtott gazdasági programok megvalósítására, de ehhez
monetáris hatáskör és eszközrendszer hiányában nincs többé
lehetősége a birodalmi tartománnyá lefokozott Németországnak.
Az eurázsiai kontinentális hídnak a megépítése is óriási és
jelenleg még kihasználatlan lehetőség Németország és az
Európai Unió többi gazdaságilag-technológiailag fejlett országa
számára.
A
németek dilemmáját jól mutatja az a tény, hogy ők önmaguknak
szerették volna megépíteni az első elektromágneses lebegő
gyorsvasutat ("maglev train"), ehelyett ezt csak Sanghájban
tudták először kivitelezni, mivel a frankfurti központi bank
monetáris politikája nem teszi lehetővé, hogy a német kormány
ezt saját kibocsátású, olcsó hitelekkel megfinanszírozza. 2002.
december 31-én, amikor Schröder kancellár a kínai
miniszterelnökkel Zhu Rongjivel megtette az első utat ezzel a
kereskedelmi célra épült maglev vonattal, bizonyára mérlegelte
azt is, hogy miként lehetne saját országában hasonlóan sikeres,
a fizikai (termelő) gazdaság kapacitását és teljesítőképességét
növelő programokat beindítani.
De
hazatérve Berlinbe Schröder nem az eddigi sikertelen és tartós
gazdasági stagnáláshoz vezető politikájának a felülvizsgálatát
jelentette be, hanem újabb adóemeléseket és a tovább növekvő
munkanélküliséget. Ha ehelyett a Lautenbach-memorandum
elgondolásait alkalmazva nagyszabású újjáépítési és
infrastruktúra-fejlesztési programokkal állt volna elő mind
Németországon belül, mind azon kívül, akkor az reménykeltő
üzenet lett volna a német társadalom és a németekre figyelő
többi ország lakossága számára. Schröder csak halvány
célzásokat tett arra, hogy ezt a régóta tervezett elektromágneses
lebegő gyorsvasutat esetleg Németországban is megépítik. A
munkanélküliség csökkentésére vonatkozó konkrét
elképzelésekkel sem állt elő. Ezek után nem lehet azon
csodálkozni, hogy a német közvélemény szemében Schröder és
pártja, a szociáldemokrata párt népszerűsége a mélypontra
süllyedt, és a lakosság igen negatívan értékeli a jelenlegi
koalíciós kormány gazdasági, társadalom-jóléti,
közegészségügyi és nyugdíjpolitikáját. A közvélemény-kutatási
felmérések szerint, ha januárban vagy februárban ismét
választásokra került volna a sor, akkor a szociáldemokraták
mindössze 26-28%-ot érhettek volna el, szemben a
keresztény-demokraták 50%-ával. Németország esete jól
szemlélteti mi vár a magyar társadalomra, miután a Szovjetunióhoz
hasonlóvá átalakított Európai Birodalom önrendelkezés és
szuverenitás nélküli tartományává vált függetlenségének
végleges feladásával.
2003
Dr. Drábik János: Uzsoracivilizáció III.
5. fejezet
Dr. Drábik János: Uzsoracivilizáció III.
5. fejezet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése