Gagarin
– csak azért is!?
Az
oroszok lassanként nyilvánosságra hozzák úttörő űrhajósaik
nevét, akik olykor életüket áldozták a haladásért. Az USA
vajon meddig hallgat még?
Pletykák,
szóbeszédek, különös megjegyzések és homályos célozgatások
jutottak a széles nyilvánosság tudomására. Ezek közül sok
meglehetősen furcsán hangzott, azonban azok számára, akik az
1960-as és 1970-es évek Szovjetuniójában éltek, az
információszerzésnek az egyetlen módját jelentették. Ezekből a
hírekből olyan dolgokról értesülhettek a szovjet lakosok, melyek
soha nem hangzottak el a hivatalos hírközlő szervek részéről, s
tulajdonképpen rá voltak kényszerülve arra, hogy hitelt adjanak
ezeknek a kósza információknak, lévén semmiféle más
lehetőségük sem volt. A Pravdában, vagy az Izvesztyijában
megjelent beszámolók, meg sem közelítették a valóságot.
Ezeknek a lapoknak a fejrovatai egyfolytában zengték az egész
világ számára a szocialista rendszer megállíthatatlan győzelmi
sorozatát, csak elszórtan, a lapok rövidhírei között voltak
olvashatók a hírek a kudarcokról. A nemrégiben részben
megnyitott Kreml titkos archívum konkrét adatokkal és tényekkel
szolgál ezekre a „szóbeszédekre”. Habár hivatalos
dokumentumokról van szó, a hivatalos hírközlő szervek továbbra
is, már-már betegesen, ragaszkodnak a korabeli verziókhoz.
Az
idő elszállt, a történelmi helyzet megváltozott, a Szovjetunió
megszűnt létezni. A sok-sok titokról, melyek évtizedeken át
mozgatták a szovjet lakosok fantáziáját, lassan lehull a lepel.
Dekádoknak kellett eltelnie ahhoz, hogy az orosz emberek tudomást
szerezzenek a közvetlen közelükben történt egykori eseményekről.
A
szóbeszédek igen gyakran fedték a valóságot és később
megerősítést is nyertek. Olykor a hírek meglehetősen zavaros
formában, mindenféle félrevezető információval együtt értek
el az emberekhez, meglehetős erőfeszítésbe telt kiszűrni az
igazságot a szándékos megtévesztés csokrából.
Zseleznyakov,
űrszakértő, az 1960-as évek kezdetén vált igen érdeklődővé
az űrkutatás iránt, és természetesen, az összes „kiegészítő”
információ a tudomására jutott, miközben a TASSZ
rendíthetetlenül kitartott a saját álláspontja mellett,
folyamatosan megtagadva a „problémás” kérdések
megválaszolását az ember világűrbe való kitörésével
kapcsolatban.
Akkor
kezdett mindezzel foglalkozni, amikor az első sejtelmes hírek
elterjedtek félbeszakadt repülésekről, balesetekről,
megvalósítatlan tervekről. Az akkoriban készített feljegyzései
később segítségére voltak az információk rendezésében és
megértésében, amikor a Glasznoszty (nyitás) következtében
mindezek az ismeretek könnyebben elérhetőkké váltak.
Összehasonlítva
az akkoriban készített feljegyzéseit, az 1990-es években
megjelent publikációkkal, kijelenthető, hogy a „szóbeszédek”
többsége dokumentumokkal alátámasztható.
Jelenleg
információk tömege áll rendelkezésünkre az Egyesült Államok
és a Szovjetunió között zajlott holdversenyről, s jó néhány
sikertelen rakétaindításról.
A
széles nyilvánossághoz eljutott „szóbeszédek” közül a
Jurij Gagarin repülését megelőző emberes űrkísérletek
tartoznak továbbra is a „legendák” közé. Manapság gyakran
bukkannak fel különböző „szemtanúk”. Habár ezek a
beszámolók a legtöbb esetben nem állják ki a bizonyítás
próbáját, mégis nagy nyilvánosságot kapnak.
Űrhajósok
az 1940-es években?
Az
első szóbeszédek emberekkel végrehajtott űrkísérletekről,
valamikor az 1940-es évek végéről és az 1950-es évek elejéről
származnak. Ezekben az években a Szovjetunió igen nagy
erőfeszítéseket tett ballisztikus rakéták megépítésére.
1947-ben is számos tesztrepülést hajtottak végre a II.
Világháborúban zsákmányolt német V-2-es rakétákkal, s
1948-ban az első hazai (szovjet) rakéta, az R-1-es is kijutott a
kozmoszba, majd nem sokkal később az R-2-es is.
1.
ábra. Szergej Anokin.
A
katonai fejlesztésekkel egyidőben tudományos kutatómunka is
folyt, értve ezalatt tudományos eszközök elhelyezését a rakéták
orr-részébe. Számos repülés alkalmával kapott helyet egy-egy
biológiai konténer, benne különböző élőlényekkel. Az
amerikaiak, akik pontosan ugyanezt az utat követték, majmokat
lőttek az űrbe, miközben az oroszok kutyákat. Fontos megjegyezni,
hogy a Szovjetunió és az Egyesült Államok kezdeti években
felbocsátott rakétái tökéletesen azonosak voltak a náci
Németországtól zsákmányoltakkal, vagy legfeljebb minimális
változtatásokat alkalmaztak rajtuk. Jó néhány német rakétatudós
dolgozott ezekben az években a győztes hatalmak országaiban.
Nemrégiben
megjelent publikációkban olvashatunk arról, hogy nemcsak kutyák,
hanem űrpilóták is szerepet kaptak ezekben a kísérletekben. Még
egy nevet is megadtak ezek közül a pilóták közül, aki a
„rakétára voltak erősítve”. Az említett pilóta Szergej
Nyikolajevics Anokin, és ezen állítások alátámasztására
különböző dokumentumok is napvilágot láttak nem sokkal halála
előtt. Sajnos szinte semmiféle személyes feljegyzése nem maradt
fenn (véletlen?), mindössze
egy mondat, amit igen gyakran ismételt: „repültem rakétával”.
Zseleznyakov
megpróbált utánajárni egy ilyen repülés valószínűségének,
s annak, vajon milyen események válthatták ki a hasonló tartalmú
„szóbeszédeket”. Elméletileg egy ilyen repülés
végrehajtásának semmi akadálya sem volt. A német
rakétafejlesztők, a II. Világháború vége felé, a V-2-es rakéta
kissé módosított változatával, a pilótakabinnal felszerelt
V-3-assal, pilótás repüléseket hajtottak végre (az
első űrhajósok tehát németek voltak!).
Ezek a repülések egyértelműen katonai célokat szolgáltak.
Mindenképpen szükséges volt végrehajtásuk, hiszen az akkori
kezdetleges irányítórendszerek meglehetősen megbízhatatlanok
voltak, szükséges volt a folyamatos, személyes ellenőrzés a
szükséges beállítások kikísérletezésére, máskülönben nem
lehetett biztosítani, hogy a rakéta eltalálja a kijelölt célt.
2.
ábra. Vlagyimir Iljusin pilóta-öltözékben.
Akárhogy
is, természetesen ilyen kabinokkal felszerelt példányok a
Szovjetunióba is eljutottak, s egyértelmű, hogy ki is próbálták
őket. Mivel a kabinok berendezéseit olyan repülőgépekből vették
át, ahol létfontosságúak voltak a pilóta életfeltételeit és
menekülési lehetőségét biztosító eszközök, így minden
további nélkül alkalmasak voltak nagymagasságú tesztrepülések
végrehajtására is. Nem könnyű elképzelni azt a hihetetlen
érzést, amelyben ezeknek a pilótáknak része lehetett e repülések
alkalmával.
Azokban
az években sok-sok ember érzett leküzdhetetlen vágyat arra, hogy
valami rendkívüli hőstettet hajtson végre, így meglehetősen
könnyű lehetett olyan önkénteseket találni, akik hajlandóak
részt venni efféle kísérletekben. A fentebb említett Szergej
Anokin csak egyike lehetett ezeknek.
Elméletileg
tehát sor kerülhetett ilyen repülésekre, a „szóbeszédeknek”
tehát nagyon is valóságos alapjuk van. Az is közismert, hogy
ezekben az években a rakétatechnika egyik szovjet úttörője,
Mihail Tyikonravov, a VR-190-es rakéta tervezője, minden erejével
azon munkálkodott, hogy embereket küldjön az atmoszféra felsőbb
rétegeibe. Az ő tervei szerint két pilóta is helyet kaphatott a
rakétája orr-részében.
3.
ábra. Vlagyimir Iljusin pilótatársai körében.
Anokin
életrajzát áttanulmányozva, annyit mindenesetre megtudhatunk,
hogy teljes mértékben alkalmas volt ilyen jellegű kísérletekben
való részvételre, azonban sok kérdés továbbra is
megválaszolatlan. Az 1930-as években Anokin megismerkedett Szergej
Koroljovval. Mindkét férfi a vitorlázógépek szerelmese volt, s
közös ismeretségükben sok minden rejlett. Együttműködésük
egészen Koroljov 1966-os haláláig fennmaradt, beleértve
természetesen az 1940-es éveket is, amikor Anokin
berepülőpilótaként dolgozott. Habár mindenféle dokumentum
hiányzik arra vonatkozóan, hogy Anokin rakétás berepüléseket
végzett volna, ilyesfajta programokban való részvétele nagyon is
valószínű.
További
részleteket tudhatunk meg Anokin hivatalos életrajzából,
miszerint a pilóta 1945. május 17-én végrehajtott kísérleti
repülése során, egy meg nem nevezett kísérleti eszközön,
súlyos sérüléseket szenvedett, beleértve egyik szeme világának
elvesztését is. Sérülése ellenére, Anokin továbbra is
tesztpilótaként szolgált, számos új eszközt repült be, azonban
bővebb részletek továbbra sem elérhetőek. Annyit tudhatunk még,
hogy valamikor később, miközben a MÍG-19 elfogó vadászt
tesztelte katapultálnia kellett, a nem sokkal repülőgép ezután
darabokra hullott. 1966-ban, 56 éves korában, Anokin neve szerepel
a Koroljev-féle tervezőcsapatban a kozmonauták között, s ez egy
olyan körülmény, ami alaposabb utánajárást igényelne.
Miként
történhetett meg mindez? Bizonyára úgy, hogy Anokin rendelkezett
„tapasztalatokkal” rakétán végzett repülések kapcsán, s
ezek a tapasztalatai igen gyümölcsözőek lehettek az újabb és
újabb űrtervezetek kidolgozásánál, mint például a légűri
repülőgép kifejlesztése.
Tehát
semmi sem mond ellent Anokin 1945-ös repülésének (ekkor voltak az
első kísérleti rakétaindítások a Szovjetunióban), vagy esetleg
1952-es útjának, amikortól kezdve már (biológiai anyagokat” is
bizonyosan elhelyeztek a rakéták orr-része alatt. Azonban mégis
nehéz ilyesfajta repülés tényét bizonyítani, éspedig több
okból.
4.
ábra. Vlagyimir Iljusin kitüntetéseivel.
Először
is, meglehetősen hosszú idő telt már el azóta, hogy továbbra is
érdemes legyen titokban tartani. (Feltéve, ha ez a titoktartás nem
szolgál „magasabb érdekeket”.) Másodszor, igazából nem volt
szükség ilyesféle repülés végrehajtására, sem katonai, sem
tudományos szempontból. (Zseleznyakov ezen kijelentésének
ellentmondanak a korabeli, igen megbízhatatlan irányítórendszerekről
tett megjegyzéseinek!) Végül, Szergej Anokin hosszú és
zavartalan életet élt, s minden egyes rakétás kísérlet után
épségben tért vissza. Az akkori szovjet propagandagépezet
részéről nehéz feltételezni, hogy ne használták volna ki
minden cseppjét a sikernek, ne tették volna minden egyes repülést
a „szovjet rendszer győzelmének a dekadens nyugat
felett”. (Természetesen
erre a felvetésre is van válasz,: a „magasabb szempontok”,
melyek jelen esetben lehettek a Hold vagy a Mars meghódítására
vonatkozó tervek, vagy csak egyszerűen a kémkedés az „ellenséges”
országok felett.)
Azonban
rendelkezésünkre állnak Anokin saját szavai, melyeket többen
igyekeznek egyfajta szlogennek beállítani, s olybá feltüntetni,
mintha valamiféle különleges sugárhajtású repülőgépre
vonatkoznának. Pedig a szavak eléggé egyértelműek: „repültem
rakétával”.
Űrhajók
az 1950-es években
A
második jelentős „szóbeszéd”-áradat az 1950-es évek végéhez
köthető. Ebben az időben tesztelték az R-7-es interkontinentális
ballisztikus rakétát, valamint Kapusztyin Jarból - asztraháni
térség -, az ottani rakéta kísérleti terepről bocsátották fel
az R-2-es és a R-5-ös geofizikai kutatórakétákat tudományos
eszközökkel és biológiai „objektumokkal” a fedélzeten. Ezek
voltak azok a felbocsátások, melyek táptalajul szolgáltak a
különböző spekulációknak, és arra vonatkoztak, hogy a
kísérletekben részt vevő kutyák és kisebb állatok mellett,
űrhajósok is repültek.
vehető,
hogy a közben eltelt tíz év alatt a Szovjetunió tudósai nem
ültek ölbe Az is
bizonyítottnak tett kézzel, viszont a vonatkozó információk
teljes egészében hiányoznak. Azért kellett ennek feltétlenül
így lennie, mert az első, saját gyártmányú szovjet rakéta már
1948-ban kijutott a kozmoszba. Az ötvenes évek végéről
alkalmanként és periodikusan beszámolókat olvashatunk a különböző
sajtóorgánumokban szuborbitális repülés közben életüket
vesztő űrhajósokról. A leggyakrabban említett nevek a
következők: Alekszej Ledovszkij – 1957, Tyerentij Siborin –
1958 és Andrej Mitkov – 1959. Néhány forrás Mitkov halálával
kapcsolatban 1958-as évszámot ad meg.
Segíthet
haláluk dátumának pontos meghatározásában a felderített
szovjet rakéta-balesetek időpontja.
5.
ábra. Vlagyimir Iljusin űrhajója emelkedés közben.
A
Ledovszkij halálára vonatkozó „szóbeszédeket” nagy
valószínűséggel összekapcsolhatjuk az 1957. május 24-én
végrehajtott sikertelen rakétaindítással. E kudarc során
elpusztult a Rizsája és a Dzsojna nevű kutya. Az állatok mellett
ő is a fedélzeten lehetett e kísérleti, a túlnyomásos kamra
nagy magasságban történő, „biológiai objektumokkal
végrehajtott” repülés során.
A
Siborin halálára vonatkozó „szóbeszédek” minden bizonnyal
összeköthetők az R-5-ös rakéta 1958. február 28-i kudarcával.
A rakéta orr-részében elhelyezett biológiai egységben lévő
élőlények életébe került a kabin korai dekompresszálódása. A
kutyák neve is ismert: Palma és Pusok.
Végül,
egy harmadik, kudarccal végződött start pontos dátumának is
sikerült utána járni. Az 1958. október 31-én indított rakéta
kabinjában Zulka és Knopka kutya kapott helyet. A leereszkedés
során a kabin ejtőernyője nem nyílt ki, s az állatok
elpusztultak. Szinte biztosnak vehető, hogy Mitkin pilóta halálával
kapcsolatos „szóbeszédek” ehhez a sikertelen indításhoz
köthetők.
Az
1950-es évek során természetesen számos sikeres startra is sor
került, kutyákkal a fedélzeten. Az ismert startok dátuma a
következő: 1957. május 25; 1957. augusztus 25 és 31; 1957.
szeptember 6; 1958. augusztus 2, 3 és 27; végül 1959. július 8 és
10. A „szóbeszédek” megerősítik, hogy ezen startok során
űrhajósok tettek sikeres szuborbitális repülést. Habár ezek a
repülések baj nélkül lezajlottak, rendkívül nehéz volt
akkoriban és manapság is bővebb információkhoz jutni velük
kapcsolatban.
6.
ábra. Vlagyimir Iljusin az űrben.
Ezen
utakkal kapcsolatos információkat, beleértve Ledovszkij, Siborin
és Mitkov halálát, hivatalos részről, valamint a különböző
programokban résztvevő kutatók, szakemberek, stb. részéről is,
mindig határozottan cáfolták. Még azt is, hogy az említett
pilóták egyáltalán részt vettek volna bármiféle
rakéta-programban. Még az egykori létezésüket is igyekeznek
letagadni. Mivel semmiféle dokumentum nem áll rendelkezésünkre,
semmiféle publikáció nem jelent meg hivatalos részről, ezért,
mint Anokin esetében is, alaposabban körbe kellene járni a dolgot
ilyen repülések lehetőségéről.
Technikailag
ilyen küldetések természetesen kivitelezhetők voltak. A rakéták
teherbíró képessége lehetővé tette pilótakabin beépítését
a szükséges életfenntartó- és mentőrendszerrel a rakéta
orr-részébe. A gond az, hogy igazából ilyen jellegű repülések
végrehajtásának nem volt értelme. Természetesen, nagy kihívást
jelentett elérni a világűrt. Azonban azzal is számot kell
vetnünk, hogy a szovjet tervezőmérnökökre nagy nyomás
nehezedett - a szó pozitív értelmében -, és nem voltak őrültek
sem. Koroljov maga jelentette ki, hogy űrugrást tenni csak
félsiker, aminek semmi tudományos értéke nincs, és semmi
politikai győzelmet sem hoz. (Vagy
éppenséggel ezzel a kijelentésével akarta elterelni a gyanú
árnyékát is a tényleges tevékenységekről?…)
7.
ábra. Vlagyimir Iljusint a (kínai!) mentőcsapat hordágyon ápolja.
Mégis
mi kell egy ilyen repüléshez? Sokkal látványosabb dolog egy
közönséges darab fémet földkörüli pályára küldeni, mint
annak összes nehézségével szembesülni, amit egy ember 500 km-es
magasságra küldése jelent, s ami - ennek ellenére - csak pár
percet vesz igénybe.
A
„kósza hírek” harmadik periódusa akkor kelt szárnyra, amikor
az ember odáig jutott, hogy ténylegesen kijusson az űrbe. A
Vosztok űrkabin első repülései sok alappal szolgálhatnak
mindehhez. Az elkövetkezőkben álljanak itt azok a nevek és
időpontok, akikről és amikorra ezek a „kósza hírek”
vonatkoznak.
Egy
ismeretlen kozmonauta, számos alkalommal „Zajcev” névvel
hivatkoznak rá, nem tudott visszatérni a világűrből 1960.
májusában, mikor is űrhajója önkényesen pályát változtatott
és elindult a nyílt világűr felé. Annyit sikerült kideríteni,
hogy ebben az időpontban valóban útnak indítottak egy Vosztok
űrkabint, s amikor az orientációs rendszer irányítása
összeomlott, az űrhajó a visszatérési pálya helyett éppenséggel
az ellenkező irányba indult. Sok szakértő egyet ért azonban
azzal, hogy ez az űrhajó pilóta nélkül repült – míg mások
ennek éppen az ellenkezőjét álítják.
8.
ábra. A UPI hírügynökség beszámolója Iljusin repüléséről.
1960.
szeptemberében egy újabb kozmonauta, Petr Dolgov, vesztette életét,
mikor is az őt magasba emelő rakéta a startot követően nem
sokkal felrobbant. Igazából nem csak egy szimpla baleset történt
szeptemberben, ami ennek a szóbeszédnek alapot adott. Többen azt
tartják, hogy a dátumot összekeverik a hírek terjesztői, s
igazából az időpont egy októberi eseményre vonatkozik, amikor
egy Mars-szondát szerettek volna az oroszok indítani, egészen
pontosan október 10-én és 14-én, vagy pedig egy R-16-os szovjet
interkontinentális ballisztikus rakéta próbájára került volna
sor, s ez a baleset okozta volna Mitrofan Nedeljin Marsall és
tucatnyi rakétatechnikus halálát. Persze az egyes említett
események nem zárják ki egymást.
1961.
február 4-én kétszemélyes űrhajó indult a világűr felé,
Kachur és Gracsev kozmonautákkal a fedélzetén. A repülés
azonban sikertelen volt. Úgy igyekeztek minderről elterelni a
gyanút, hogy később ezt a kísérletet, mint a Vénusz felé
indított automatikus űrállomást jegyezték, azonban az űrszonda
itt maradt földkörüli pályán, a harmadik fokozat hibája miatt.
Hivatalosan csak „nehéz műholdként” voltak hajlandó
emlegetni. A méreteiből adódóan természetesen lehetett űrhajó,
csak igyekeztek még a gyanúját is eloszlatni annak, hogy a
szovjetek emberek világűrbe küldésével foglalkoznak.
Iljusin
útja
1961.
áprilisának elején Vlagyimir Iljusin, a híres repülőgép-tervező,
Szergej Iljusin fia, háromszor körülrepülte a Földet, Rosszija
nevű úrhajójával. A leszálláskor Kína területén ért földet
és súlyosan megsérült. Az oroszok úgy próbálják mindezt
beállítani, hogy az R-9 katonai rakétát bocsátották fel április
9-én, s annak semmi köze sem volt az űrkutatáshoz. A gond
mindezzel az, hogy Iljusin, saját aláírásával hitelesített
beszámolója szerint, április 7-én járt az űrben. E
repülés tényét persze sokan tagadják, és „a fantázia
szüleményének” próbálják beállítani. Arról azonban sajnos
megfeledkeznek, hogy akkoriban a „baráti Kínával” kifejezetten
barátságtalan volt a Szovjetunió viszonya, s Kína a szovjet
űrpilóta túszul tartásával némi esélyt látott az
elmérgesedett viszony rendezésére. Ezért nem tudta a szovjet
propagandagépezet a világ előtt közszemlére tárni az
„imperializmust legyőző, bátor szovjet űrpilótát”. Mivel a
repülés ténye kiszivárgot, azonnal cselekedni kellett.
9.
ábra. Egy másik hírügynökség által megjelentetett cikk már a
pilóta súlyos sérüléseiről is tud.
Valamivel
később a szovjet sajtó sokat foglalkozott ezzel a „szóbeszéddel”
is és nem győztek magyarázkodni, hogy Iljusin egy autóbaleset
során sérült meg, nem pedig repülőgép-balesetben, pedig
tesztpilótaként ez lett volna a logikusabb, amit bizonyítani is
könnyebb lett volna. Iljusin személyesen ezeket a híreket soha sem
támasztotta alá. Éppen az ő balesete okán vették elő Gagarint,
akit kiképeztek a szerep eljátszására, miközben április 12-én
Nyeljubov repült, aki űrpilótának ugyan elsőrendű volt, de nem
számított a kommunista párt üdvözkéjének, mint Gagarin.
Az
1960-as évek kudarcai és sikerei
1961.
május közepén gyenge SOS jeleket fogtak a világűrből Európa
területén, egy kétszemélyes űrhajó felbukkanásával egyidőben.
Azonban ennek a szóbeszédnek nem sikerült azóta sem utánajárni.
A szovjetek részéről az volt a magyarázat, hogy a rádióamatőrök
az ionoszférán visszaverődő jeleket fogtak. A segítségkérés
tényét nem tagadták, csak éppen földi forrást jelöltek meg
ennek eredeteként, habár semmiféle ilyen forrást nem sikerült
beazonosítani.
1961.
október 14-én kétszemélyes űrhajó állt pályára a Föld
körül, s tűnt el a világűrben. Olasz rádióamatőrök fogták
az SOS jeleit, s később sikerült azonosítaniuk a jelzés küldőjét
Beljokonev nevű űrhajóssal. Semmiféle ismert rakétaindítást
nem sikerült ehhez a dátumhoz kapcsolni, habár volt egy indítás,
egy R-9-es ballisztikus rakétáé, de a legnagyobb erőlködéssel
sem sikerült összekapcsolni a dolgot.
10.
ábra. A Reuters már a pilóta nevét is ismerte.
1962.
novemberben olasz rádióamatőrök ismét rádiójeleket fogtak az
űrből, s ezúttal is haldokló űrhajósokét. Többen felvetették
a kérdést, miért csak az olaszok fogtak ilyen jeleket? Külön
beszámolót érdemelne ennek magyarázata. A szovjet magyarázat az
volt, hogy bizonyára az általuk a Mars felé indított automatikus
bolygóközi állomás jeleit fogták, mely a Mars felé indult.
(Meglehetősen különös felvetés, miszerint egy marsszonda
SOS-jeleket küld. De ez a „mellékes körülmény” az oroszokat
egyáltalán nem zavarta.) Az oroszok ezúttal is mindenféle
ionoszféra-visszaverődésre hivatkoztak.
1963.
november 18-án a második női űrhajós küldetése ért tragikus
véget. Legalább egy további űrhajós vesztette életét 1964.
áprilisában, olasz rádióamatőrök jelentése szerint, akik ebben
az időszakban is segélykérő jeleket fogtak.
Zseleznyakov
az eddig felsorolt eseteken túl saját kutatásai eredményét is
közzéteszi. Sajnos konkrét nevekre nem sikerült rábukkannia,
csak magukra a tényekre. A következő események száma egyben azt
is jelzi, hogy milyen hatalmas erőfeszítések történek a
Szovjetunióban, s milyen jelentős az a bázis ahonnan a
„szóbeszédek” szárnya keltek:
-
1960. június 15. Az R-2-es geofizikai kutatórakéta indítása
Otvaznyaja és Malek nevű kutyákkal. A repülés sikeres volt.
Űrpilóta is jelen volt a fedélzeten.
-
1960. július 18. kísérleti fellövése a Vosztok űrkabinnak, két
kutyával a fedélzeten. A rakéta nem sokkal a kilövőállás
elhagyása után felrobbant, elpusztítva az utasokat. A szóbeszédek
szerint a tervek szerint űrpilóta is tartózkodott a fedélzeten,
aki szintén életét vesztette.
- 1960.
augusztus 19. Bejárta a világsajtót a kép Bjelkáról és
Sztrelkáról, akik hivatalosan az első kutyák voltak, melyek
visszatértek a világűrből. A szóbeszédek szerint azonban
űrhajós is volt a fedélzeten, aki szintén sikeresen földet ért
az állatokkal.
- 1960.
szeptember 16. Az R-2-es geofizikai kutatórakéta újabb indítása,
fedélzetén Palma és Malek nevű kutyákkal. Egy ismeretlen űrhajós
szintén részese volt a sikeres repülésnek.
- 1960.
december 2. Újabb Vosztok űrkabin indítás Pcselka és Muska nevű
kutyákkal a fedélzeten. A kutyák elpusztultak a visszaérkezés
közben. A végüket a biztonsági önmegsemmisítő rendszer
bekapcsolódása okozta, melynek irányítórendszere helytelenül
számolta ki az adatokat a Szovjetunió elhelyezkedésére
vonatkozóan, s azt hitte, már elhagyta a területet.
- 1960.
december 22. Újabb kísérlet Vosztok űrkabin indítására,
azonban ez is sikertelen volt. A visszatérő egység ugyan minden
baj nélkül landolt Szibériában, a kitűzött cél, az orbitális
pályára állás elmaradt.
Szóbeszédek
szerint ezen az űrhajón is tartózkodott űrpilóta.
A
két legutolsó kísérlettel szárnya kelt „szóbeszédek”
egyértelműen összekapcsolhatók a Kommunista Párt Központi
Bizottságának és a Szovjetunió Minisztertanácsának október
11-i dekrétumával, amikor is bejelentették, hogy az Szovjetunió
1960. decemberében embert kíván a világűrbe küldeni. Valóban
létezik ilyen dekrétum, s valóban az említett tartalommal. Egyes
szakértők azonban azt állítják, hogy soha nem valósult meg,
mivel októberben baleset érte a marszondákat, emiatt az emberes
űrrepülés startját halasztani kellett. Ennek ellenére a
szóbeszédek természetesen tovább élnek, sőt, továbbiakkal
bővültek:
- 1961.
március 9. Hivatalos verzió szerint a Vosztok űrkabin negyedik
útja, a Csernuska nevet viselő kutyával a fedélzeten. Állítólag
egy ember nagyságú és alakú tesztberendezés kísérte útjára,
a leszállás közben vizsgálva a fékezés és a katapultos
leszállás hatásait egy ekkora méretű testre, sokak szerint ez a
bizonyos kísérleti berendezés nagyon is élő és nagyon is emberi
volt.
- 1961.
március 25. A Vosztok űrkabin 5. repüléseként számon tartott
űrkísérlet, a Zvezdocska nevű kutyával a fedélzeten.
Kíséretében ismét ember nagyságú bábú repült, miközben
bizonyos hírforrások nagyon is „emberinek” találták ennek az
egyébként sikertelen repülésnek a pilótáját.
Magyarázatok
és magyarázkodások
A
híres szovjet berepülőpilóta, Mark Gallaj, aki egyik vezetője
volt az első szovjet kozmonauta csoport kiképzőinek, évekkel
később beszámolt arról, miként keltek szárnyra az ilyen
„szóbeszédek”. Képzeljünk el egy helyzetet, amikor a helyi
lakosok látnak valakit űrruhában, ejtőernyővel leereszkedni a
földre. Fekszik a földön és semmiféle életjelt sem mutat.
Röviddel ezután katonák érkeznek, megfenyegetik a szemtanúkat,
akik esetleg már az életmentéssel is megpróbálkoznak, hogy
minderről hallgassanak (ennél kevesebbért is el lehetett kerülni
akkoriban valamelyik „elmegyógyintézetbe”), a testet felrakják
egy autóba vagy egy helikopterbe, s elhúznak mindenféle magyarázat
nélkül. Bárki, aki szemtanúja volt egy-egy ilyen eseménynek,
évekkel később, amikor ténylegesen nyilvánosságra is hoztak
űrrepülésekről készült felvételeket és bemutattak
űrhajósokat, könnyedén be tudta azonosítani a felszereléseket,
pláne, ha még feljegyzéseket is készített. Így keletkezhettek a
„szóbeszédek” halott űrhajósokról, melyeket persze rendkívül
nehéz volt bizonyítani.”
11.
ábra. Gagarin repülésében már az első pillanatban kételkedtek.
Botorság
volna azt hinni, hogy ezeket a „szóbeszédeket” csak az egyszerű
emberek terjesztették. Szó sincs róla. 1962. és 1964. között
számos hír terjedt el szovjet kozmonauták be nem jelentett
repüléséről. Ezeket a híreket kormánykörökből származó
információk is megerősíthették, miszerint döntés született
arról, hogy tíz darab Vosztok űrhajó fog repülni (igazából
ilyen mennyiségi limitet sohasem határoztak meg), az viszont tény,
hogy konkrét tervekre bukkantunk 15 darab Vosztok űrhajó
repülésére vonatkozóan. A fellelt tervek nem tartalmaznak konkrét
időpontokat. A pilóták kijelölése sem történt meg az egyes
küldetésekhez.
A
„szóbeszédeknek” egy másik, nemrégiben nyilvánosságra
került program is alapjául szolgálhatott. Korábban a misztikum és
a legendák birodalmába utalt Szever űrhajóról van szó. A
Vosztokkal párhuzamosan fejlesztették, s állítólag a későbbi
Szojuz űrhajó prototípusa volt. A Szever fejlesztésével
kapcsolatos minden részlet a mai napig szigorúan titkos. A mai
napig semmi konkrétumot nem sikerült kideríteni róla. (Talán
ezzel indultak az oroszok a Holdra nemhivatalosan?…)
Egyes
szakértők szerint a be nem jelentett pilótás repülésekre
vonatkozó „szóbeszédek” teljesen abszurdak. Az persze tény,
hogy a Vosztok űrkabin már korábban készen volt. Azonban embert
is szállítani, csak 1960. novemberétől vált képessé. A korábbi
repülései során kizárólag a rendszert tesztelték. És az
irányító- illetve az orientációs rendszert
fejlesztették. (Egyetlen
szemtanú sem állította, hogy Vosztok űrkabinnal leereszkedő
pilótát látott volna…)
Azt
mindenféle szakértő elismeri, hogy ilyesféle repülésekre
elméletileg sor kerülhetett, ehhez minden technikai feltétel adott
volt. Azt azonban cáfolják, hogy kétszemélyes űrkabinokat lőttek
volna fel a Szovjetunióból. (Habár,
mint tudjuk, ilyennel már 1948-ban rendelkeztek…) A
Vosztok űrhajót egyszemélyesre tervezték, s rendkívüli
nehézségeket okozott volna ennél több embert felküldeni velük a
kozmoszba. (Mégis megtették, igaz nem Vosztok, hanem Voszhod név
alatt, de lényegében ugyanarról az űrhajóról volt szó.)
Azt
is nehéz lenne elhinni, hogy ha űrhajókat bocsátottak fel, akkor,
amennyiben azok bajba kerültek, segélykérő jeleket sugároztak
volna az űrbe. Amennyiben ezek titkos küldetések voltak, logikus a
feltételezés, hogy az orosz pilóták szép csendben haltak meg. Ez
volt az akkori évek realitása. (Kivéve
azt az esetet, amikor a startasztalon készen várakozott egy
mentőűrhajó, pilótával a fedélzetén, hogy a bajba jutott
űrhajóval dokkoljon és megmenekítse a szerencsétlenül járt
társait. Az egyedül az űrben levő pilóta pánikba is eshetett.
És különben is: honnan tudhatjuk azt mi innen és ennyi év
távlatából eldönteni, hogy akkor és ott a bajba került pilóta
kinek jelzett?!)
12. ábra.
Gagarin Hruscsov kíséretében a győzelmi emelvényen.
Egyes
szakértők azt is kizártnak tartják, hogy egy második nő is a
kozmoszba indult volna (A
NASA-ról sem hitte 40 éven át a világon senki, hogy az első hét
férfi, az „igaziak” mellett, hét nőt is kiképzett űrhajósnak.
Aztán később megtiltották számukra, hogy ténylegesen a
világűrbe indulhassanak. 40 éven át voltak hallgatásra
kényszerítve! Szólásszabadság, demokrácia…) Tyereskova
rosszul érezte magát a Vosztok-6-on végzett repülés során, s
Koroljev meglehetősen ideges lett ennek tudatában. Reakciója
meglehetősen egyszerű volt minderre: hallani sem akart többé nők
világűrbe küldéséről. Saját szavaival: „Semmiféle
lehetőségét nem látom annak, hogy valaha is nőt engedjek fel az
űrbe.” (De
a szakértők persze szót sem ejtenek a Szever űrhajóról és az
Aelita programról sem; ez utóbbi űrhajósok Marsra küldését
tűzte ki maga elé.) Hivatalosan
19 év telt el Tyereskova repülését követően, mire egy újabb
orosz nő a világűrbe juthatott.
Összefoglalva:
az 1940-es évek végén sok ezer ember dolgozott rakéták
tervezésén és fejlesztésén. Biztosak lehetünk abban, hogy
számos részletről nincs tudomásunk a mai napig sem, azóta is
mélyen elzárva tartják a világ elől az események pontos
dokumentációját. Az 1950-es évek végére és az 1960-as évek
elejére ez a szám elérhette a több százezres létszámot is. Így
tehát meglehetősen nehéz elképzelni, hogy senki sem beszélt soha
ezekről az eseményekről konkrétan, s mindez titokban maradhatott
a mai napig. (Kivéve
persze, ha csak kevesek rendelkeztek teljes rálátással és a
fejlesztők és munkások többsége csak kicsiny részleteket
tudott. Azon kevesek pedig jobbnak látják a mai napig hallgatni,
meggyőzhették őket, hogy jobban teszik így. Persze ezek a
szakértők, szemtanúk lehetnek a „szóbeszédek” forrásai is.)
Akárhogy
is, Jurij Gagarin marad a világ első űrhajósa, még abban az
esetben is, ha valakinek sikerülne konkrét adatokkal bizonyítani,
hogy valaki hónapokkal, évekkel, esetleg évtizedekkel korábban
már megelőzte (mint ahogy ezt Iljusin írásba is adta). Az ember
már csak ilyen, inkább a sikerekre emlékszik, mint a kudarcokra.
Még akkor is, ha az a siker nem volt egyéb, mint egy rosszul
előadott színházi darab. Gagarin repülése így marad meg tehát
a világtörténelemben.
(A
cikkben zárójelezve közöltem saját észrevételeimet.)
Megjegyzéseim
összegzése
Alekszander
Zseleznyakov igazi orosz ember, s a fogalmakat is úgy használja,
ahogy azt egy orosz űrkutatási szakértőnek kötelező, aki
továbbra is Oroszországban szeretne élni. Azt feltétlenül
szeretném megjegyezni, hogy pilótakabinnal felszerelt V-2-es
rakéták az Egyesült Államokba is kerültek szép számmal.
Könnyen levonható a következtetés: az amerikai űrkutatás
nyilvánosságával kapcsolatos hangzatos szólamok bizony súlyos
megtévesztések. Ahogy a szovjeteknek megvolt a maguk Szergej
Anokinjuk, aki 1945-ben a világűrbe emelkedett, úgy az
amerikaiaknak is. Az USA azonban szeretné továbbra is elhitetni
velünk, hogy rakétakutatásuk és fejlesztésük első 15
(1946-1961) éve alatt Wernher von Braun csak felejtett, és 1961-re
egy sokkal szerényebb képességű és teljesítményű rakétával
tudott csak előrukkolni, mint amilyen 1942-ben a V-2 volt….
Vajon
mikor lép a színre az amerikai Zseleznyakov és leplezi le –
legalább egy részét – a, többnyire UFO-kra vonatkozó,
„szóbeszédeknek”? Amivel persze az amerikai, a „széles
nyilvánosság őszinte tájékoztatására” vonatkozó illúziót
is örökre lerombolja. Talán soha…
Fordítás:
Alekszandr Zseleznyakov, a Spaceflight űrhajózási magazin 2002.
februári számában megjelent, írásának felhasználásával
Gagarin
– csak azért is!?- II.
Az
igazság, és ami mögötte van - a korai orosz űrprogramok
Egy
év telt el azóta, hogy Alekszander Zseleznyakov megírta: „Gagarin
– csak azért is!?” című cikkét. Megpróbálva
szisztematikusan elemezni a különböző „híreszteléseket” és
„suttogásokat”, különböző, még a szovjet érára datálható
űrrepülésekről, melyeket hivatalosan mind a mai napig tagadnak.
Igazából Zseleznyakov nem is akarta folytatni akkori
eszmefuttatásait, azonban „ember tervez, Isten végez…”
A
cikket eredetileg az Orbit magazin jelentette meg, s nem kis
visszhangot keltve szinte kiprovokálta az ismételt leközlést,
ezúttal a British Interplanetary Society lapjában, a
Spaceflightban. Ezt követően Kanadában és Izraelben megjelenő
orosz nyelvű lapok visszafordították az írást oroszra, majd
Zseleznyakov saját hazájában is kiadásra került munkája, ha
jóval lerövidített formában is.
Ennek
eredményeként Zseleznyakov töménytelen mennyiségű levelet
kapott, s ez késztette a folytatás megírására.
A
kapott új ismeretek mennyisége, Zseleznyakov korábbi
információihoz hozzáadódva, hatalmas méretet öltött. Ezek
legtöbbje egyenesen döbbenetes volt, számtalan új, soha nem
említett vagy határozottan tagadott tényt közöltek. A cikk
olvasói olyan eseményekről számoltak be, melyeknek vagy
„szemtanúi” voltak, vagy „kikövetkeztethették azokból az
eseményekből, melyeknek részesei voltak”.
Az
információk olyan tömegével kellett szembesülnie
Zseleznyakovnak, melyeket lehetetlen rövid idő alatt feldolgozni,
így csak az ő maga által már korábban tanulmányozott
eseményekre tudott koncentrálni.
Az
alábbi írásban olyan eseményekről olvashatunk további
részleteket, melyekben az első részben már történt említés,
Zseleznyakov mindenhol igyekszik szkeptikus álláspontra helyezkedni
az egyes híresztelésekkel kapcsolatban, és saját véleményét
megfogalmazni, még akkor is, ha az a vélemény az események
logikus menetébe nem illik bele.
Az űrkorszak előtti repülősek
Nagyszámú
bejelentés érkezett Alekszej Ledovszij, Terentyij Siborin és
Andrej Mitkov valamikor az 1950-es évek végén végrehajtott
kísérleti űrrepüléséről. Ezek a „mitikusnak” nevezett
űrhajósok joggal versenyezhetnek a „Kozmonaut No 1” címért,
hiszen határozott állításokat szerezhetünk ezekből a
forrásokból űrrepülésükre vonatkozóan.
Mindezek
ellenére, Zseleznyakovnak nem sikerült elérnie, hogy az említett
repülések létét hivatalosan is megerősítsék. Azonban
meglehetősen kétséges az a hivatalos álláspont, mely szerint
ezekre a küldetésekre nem került sor, még a lehetőségét is
igyekeznek kétségbe vonni mindennek. Zseleznyakov azonban nem
osztja a hivatalos álláspontot.
"Holdraszállás"
- Alekszej Leonov és A.K. Szokolov rajza, amint az látható volt a
"A világűr, ahogy azt a tudósok, művészek és űrhajósok
látják" - nevet viselő kiállításon Moszkvában, s ahol
G.I. Pokrovszkij, a fantazi-rajzoló A.K. Szokolov és a kozmonauta
A. Leonov képei voltak láthatók.
Először
is azért nem, mert semmiféle dokumentum nem létezik, mely cáfolná
Ledovszkij, Siborin és Mitkov repülését. Életrajzuk publikálása
talán sok kérdést megválaszolna. Az is elképzelhető, hogy ők
nem kerültek ténylegesen kapcsolatba űrprogramokkal. Ebben az
esetben viszont a Szovjet Légierő pilótáinak kellett az említett
küldetéseket végrehajtaniuk – véletlenségből – megegyező
vezetéknévvel.
Zseleznyakov
beszámol arról, hogy hihetetlen mértékben felbosszantotta az
orosz űrprogramok irányítóinak elképesztő mértékű
infantilizmusa, azoké a vezetőké, akik mindezekről a dolgokról
hallgatnak. Nekik volna meg elsősorban a lehetőségük, hogy Jurij
Gagarin elsőségét az űrben bizonyítsák, s ezzel elsöpörjenek
mindenfajta szóbeszédet és híresztelést. Ha ezt megtennék,
akkor a kutatók nem kényszerülnének arra, hogy apró
részinformációkból próbáljanak a történések igazi
lefolyására következtetni. Vajon miért kényszerítik rá erre a
lépésre az embereket?
Másodszor,
a hivatalos forrásoknak távolról sem sikerült igazolniuk, hogy a
Szovjetunióban nem került sor igen, igen nagyszámú pilóta
bevonásával, szuborbitális repülések végrehajtására. Azonban
probléma, hogy a „glasznoszty” ideje óta, az elmúlt több mint
egy évtizedben, egyetlen ember sem nyilatkozott hitelesen
mindezekről a dolgokról azok közül, akik ténylegesen részt is
vettek ilyen programokban.
Ámde
az egyik levélíró erre is megadta a választ: „Igen, ezrek és
ezrek vehettek részt ezekben a programokban, 30 éves szigorú
hallgatásra ítélve. Mára már mindössze csak néhányuk lehet
életben.” Az idézett levél megállapítása erősen
megfontolandó.
Harmadszor,
a Zseleznyakovhoz érkezett levelek további „szóbeszédeket” és
„híreszteléseket” is tartalmaztak, melyek habár indirekt
módon, de bizonyítékul szolgálnak a Gagarin útját megelőző
űrrepülések tényére.
Zseleznyakov
számára legizgalmasabbnak a szovjet katonai űrpilóták
csoportjának létezésére vonatkozó „híresztelések”
tekinthetők. Ők kísérleti rakétákon repültek az űrkorszakot
megelőző időkben. Nem képviseltek olyasfajta egységes
közösséget, mint a későbbi kozmonauták Csillagvárosban,
Moszkvától nem messze, legtöbbünk által közismerten. Sokkal
inkább olyan katonai pilótákról van szó, akiket fizikai
állapotuknak köszönhetően válogattak ki, s hívtak be
szolgálatra időszakosan. Úgy éltek és teljesítették a
szolgálatukat, mint bármely más katonai pilóta a Szovjetunióban,
azonban időnként hívást kaptak „sürgős szovjet kormányfeladat
végrehajtására”. Rendkívül sok különböző tevékenységet
takar ez a megfogalmazás, katonai tanácsadók küldésétől
afrikai és ázsiai országokba egészen titkos katonai
űrkísérletekben való részvételig.
Ledovszkij,
Siborin és Mitkov ilyen csoport tagja lehetett. Ha pedig ez így
volt, akkor mindjárt sokkal inkább érthetővé válik miként
került nevük összefüggésbe különböző rakétabalesetekkel.
Jeliszejev
és Hrunov kozmonauták amint a holdgömböt tanulmányozzák. A
felvétel valószínűleg a Szojuz 1/2 felkészülés közben
történt.
Hasonló
társaság tagja lehetett Maria vagy Mira Gromova, aki 1959-ben
szenvedett halálos balesetet rakétameghajtású repülőgéppel.
Gyakran hivatkoznak ezzel az üggyel kapcsolatban a Csehszlovák
Kommunista Párt egyik magas beosztású vezetőjére, aki 1959-es
decemberi olaszországi útján beszélt a Szovjetunióban
szerencsétlenül végződött szuborbitális repülésről. Szavait
alátámasztják a női katonai űrpilóta rakéta-balesetben történt
halálára vonatkozó „híresztelések”.
Az
esettel kapcsolatban az a legnagyobb ellenvetés, hogy ilyesfajta
csoportok, különböző űrtechnikai eszközök tesztelésére csak
1960. után alakultak, és – fiziológiai okokból – nőket nem
vontak be. Nem volt lehetőség senki számára, hogy ilyesfajta
titkos űrprogramban részt vegyen – állítják a hivatalos
szervek. Miközben jól tudjuk azt, s ez is 40 évvel az események
után derült ki, hogy az Egyesült Államok az „Igaziak”
kizárólag férfi űrpilótákból összeállított csoportja
mellett hét nőt is kiképzett. Egyikük hamarosan a Nemzetközi
Űrállomásra is eljuthat, egy kizárólag nőkből álló
„legénység” tagjaként, míg másikuk egy magán társaság
űrhajójával készül az űrbe.
További
híres szovjet pilótákról állítják, hogy ilyen katonai
csoportoknak voltak tagjai, mint például a Kokkinaki testvérek,
vagy Vlagyimir Iljusin, és sokan mások. A gond ezzel az állítással
az, hogy ezek a pilóták igen ismertek voltak, s ez valószínűtlenné
teszi a „híreszteléseket” állítását, emellett esetleg túl
idősek is voltak, hogy ilyesfajta kísérletekben részt vegyenek.
Ha voltak is ilyen csoportok, azt minden bizonnyal kitűnő egészségi
állapottal rendelkező fiatal pilótákból állították össze, és
természetesen megkövetelték tőlük a hallgatást. Mindemellett, a
tapasztalt pilóták bátorsága és áldozatkészsége fontos
lehetett az ilyen csoportok vezetésében.
És
most nézzük, vajon milyen céllal hozhattak létre ilyen
csoportokat, hiszen ez a legfontosabb része a történetnek!
Zseleznyakovhoz két fő verzió jutott el ezzel kapcsolatban. Az
első szerint a résztvevő katonák tudományos és technikai
kísérletekben vettek rész, a második szerint viszont a
rakétatechnika katonai alkalmazását kutatták volna. Az utóbbi
esetben az űrpilótáknak nukleáris robbanófejet kellett magukkal
vinni az útra. Abban az időben az automatikus célravezető
rendszerek korántsem voltak annyira fejlettek, hogy a rakéták
gyilkos terhét pontosan célba tudták volna juttatni, ezért volt
szükség űrpilóták közvetlen jelenlétére.
Ezek
a „híresztelések” szorosan egybecsengenek azokkal, melyeket a
fasiszta Németország kísérleti rakétáiról hallhattunk. Ők
pilótákat kívántak közepes hatósugarú rakétáikra ültetni,
ezáltal biztosítva azt, hogy azok biztosan eltalálják az amerikai
városokat. Néhány forrás bizonyítékot szolgáltat arra, hogy
Otto Skortseni, a „fő Reich Szabotőr”, meg is alakított egy
csoportot ilyen kamikaze-pilótákból az említett jellegű
küldetések végrehajtására. Teljesen egyértelműnek látszik,
hogy az ötlet Németországból ered, s a szovjetunióbeli
„híreszteléseknek” ez lehet az eredete és az alapja.
Alekszej
Leonov, a Szojuz-Apollo repülésen a Szovjet Szojuz űrhajóban.
Kezében egy rajzot tart, melyet az amerikai űrhajó parancsnokáról,
Thomas Staffordról készített miközben az űrben keringtek.
Zseleznyakov
részére érkezett levelek között számos olyan akadt, mely
megkérdőjelezte a szovjet hivatalos verziót a civil gyakorlatban
használt B-2A és B-5B rakéták, valamint ezek katonai változata a
P-2 és P-5 rakéták végfokozatai kapcsán. A mai napig semmiféle
leírás nem jelent meg ezen rakéták konstrukciójáról, és a
velük végrehajtott kísérletek pontos természetéről sem. A
rendelkezésünkre álló információk csak nagy vonalakban
beszélnek minderről, bármiféle fontos részlet nélkül. Tény,
rendelkezésünkre állnak ugyan részletek, de ezek nem a
kulcsfontosságú elemre, a „tudományos műszerkonténerre”
vonatkoznak. Ennek mibenléte továbbra is a legszigorúbb titok.
A
probléma még érdekesebbé válik, ha összehasonlítjuk a szovjet
B-2A és a B-5B rakéták ismert paramétereit az amerikai Mercury
űrhajóéval, mely Alan Shepardot és Virgil Grissomot segítette
„űrugrás”, azaz szuborbitális repülés végrehajtására. A
Mercury űrhajó 1300 kg-ot nyomott, ami elegendő volt ahhoz, hogy
az űrhajósok „kiugorjanak” a légkörön kívülre, maximálisan
185-190 km-es magasságra. A B-2A a 2200 kg-os űrkabinját 212 km-es
magasságra juttatta fel, a B-5B pedig az 1300 kg-os űrkabinját 500
km-re. Leszögezhetjük hát, hogy igenis bocsátottak fel a
Szovjetunióból az amerikaiak által 1961-ben fellőtt rakétákkal
megegyező paraméterű hordozórakétákat már az 1950-es évek
közepén. Ha pedig ilyen képességekkel rendelkeztek, nincs ok, ami
miatt az emberes űrugrások létét kizárhatnánk, pláne, hogy a
katonai alkalmazásokról még nem is beszéltünk…
Természetesen
a világ meglehetősen bonyolult. Semmit sem szabad feltétel nélkül
elhinnünk. A kérdések azonban megmaradnak, s amíg pontos, őszinte
és minden részletre kiterjedő válaszokat nem kapunk a hivatalos
szervek részéről, addig továbbra is a „híresztelésekre”,
„suttogásokra” és pletykákra kell hagyatkoznunk.
De
most fejezzük is be az elmélkedést az 1950-es évekről, s nézzük
tovább azokat az éveket, melyekről Zseleznyakov előző cikkében
szintén említést tett!
Űrrepülések
a ’60-as évek elején
Zseleznyakov
az 1960-as évtized első felében, a szovjet űrprogram keretében
végrehajtott, esetleges eltitkolt repülésekkel kapcsolatban, az
előző részben megemlítette Zajcev, Dolgov, Kacsur, Gracsev,
Belokonev és Iljusin nevét. Most azokra a friss információkra
fordítsuk figyelmünket, melyek ezekre a hősökre vonatkoznak, akik
minden bizonnyal a Világegyetem meghódítására irányuló
törekvések közben áldozták fel életüket.
Zseleznyakovnak
lehetősége volt meghallgatni az olasz amatőrök által készített,
valószínűleg bajba jutott orosz űrhajósok segélykérő szavait
tartalmazó felvételeket. A felvételek nem voltak túl meggyőzőek
a számára, bár ettől még lehettek hitelesek. A leggyanúsabbnak
az 1963. november 18-i felvétel bizonyult, az esetleges második női
űrhajós elvesztéséről (ez a dátum mellesleg egybeesik egy
„űrhajózási balesettel”). A kételkedő Zseleznyakov egy
pszichológus barátjához fordult, aki szerint a szalagon hallható
hangból nem derül ki egyértelműen, hogy az illető tényleg
életveszélyben van, ezért a felvétel inkább tekinthető
hamisítványnak. Azonban azt is meg kell jegyezni, hogy a
pszichológus nem rendelkezhetett túl sok tapasztalattal segélykérő
űrhajósok üzenetének elemzése terén…
A
Zseleznyakovhoz érkezett levelek tekintélyes részében történik
említés a következő űrhajósokról: Zadovszkij, Mihajlov,
Kosztyin, Csetov, Nyefedov és Kirusin. Ők is azok közé tartoznak,
akiket a feltételezhető 1961-es és 1962-es, tragédiával végződő
űrrepülések, következtében „temettek el”. Kiderült, hogy
talán nem is olyan nehéz ezeknek az űrhajósoknak a nyomára
bukkanni, mint ahogy az eredetileg tűnt. Az első két
névvel kapcsolatban nem sikerült semmire sem jutni, azonban a
további néggyel igen. Ők egyértelműen rakéták tesztelésével
foglalkoztak. A hivatalos jelentések szerint – a földön. Igen
ám, de ebben az esetben igen nehéz megmagyarázni azt a tényt,
hogy az említett személyek, konkrétan, Viktor Kosztyin, Vlagyimir
Csetov, Szergej Nyefedov és Jevgenyij Kirusin 1997-ben megkapták az
„Oroszország hőse” kitüntetést, az „űrkutatásban szerzett
érdemeik elismeréseként”. Ha „csak” földi tevékenységet
végeztek volna, kizárt, hogy ilyen magas kitüntetést nyernek el
tevékenységükkel. További pilótákat is kitüntettek, éket a
„Bátorság Érdeméremmel”. Az alábbiakban azok neve olvasható,
akiket a kozmonautákkal egy csoportban említenek: Emil Rjabov,
Abram Genin, German Manovcsev, Mihail Kuzmin, Robert Galle, Elena
Sorokina. Ők valamennyien részt vettek a földkörüli pálya
eléréséhez vezető út kikövezésében, sok esetben nehezebb
feladatokat ellátva, mint maguk a kozmonauták. Róluk és pontos
feladatukról is igen keveset tudunk.
Peter
Dolgov, 1960. szeptemberi esetleges halálával kapcsolatban is
sikerült némi új információhoz jutni. A „híreszteléseket”
alátámasztva valóban az űrrakéta-tesztelők csoportjába
tartozott. A csoporton belül az ejtőernyő-tesztelések tartoztak
profiljába. A Szovjetunióban ő volt az első, aki komplett
űrruhában hajtott végre ejtőernyős ugrást. Az utolsó ugrása
során szörnyethalt. A források nem említik, milyen módon jutott
fel Dolgov „nagy magasságba”, ahonnan ejtőernyős ugrásait
végrehajtotta. A meg nem nevezett szerkezetek közt lehetett akár
egy ballisztikus pályán aláereszkedő rakéta is.
A
hivatalos verzió szerint, 1962. október 1-én (vagyis két évvel
később a „híresztelések” által megjelölt időpontnál)
Dolgov kiugrott a Volga nevű léghajóból 25.600 méteres
magasságból, egy másik teszterrel, Jevgenyij Andrejevvel.
Mindketten űrruhát viseltek, az ejtőernyőjüknek 1600 méteren
kellett volna nyitni. Andrejev sikerrel végrehajtotta az ugrást,
azonban Dolgov nem. Amint ugyanis elhagyta a ballon gondoláját, egy
erős légáramlat hozzácsapta, s mindezt olyan szerencsétlenül,
hogy űrruhája dekompresszálódott, ami Dolgov azonnali halálához
vezetett. Az ejtőernyőrendszer automatikus üzemmódra volt
beállítva, a szerencsétlenül ját ember rendben földet ért, de
már holtan. Ez a valóság, nem pedig suttogás vagy pletyka – a
hivatalos verzió szerint. A történet akár igaz is lehet, ha az
időpontokra vonatkozó általános zűrzavar egyszer eloszlik,
aminek nem túl sok az esélye.
A
szovjet távirányítású holdjáró 1970-ben ereszkedett a Hold
felszínére. A képen egyik földi tesztje alkalmával látható.
Zseleznyakovhoz
hírek érkeztek egy házaspárnak a világűrbe küldéséről szóló
esetleges tervről. A levélben hozzáfordulók meg is adták a pár
nevét: Ludmilla és Nyikolaj (vagy esetleg Anatolij) Tokovij. A
legtöbb olvasó számára nyilvánvalóan nem nehéz kitalálni,
hogy milyen jellegű kísérletek elvégzését várták tőlük az
űrben. Zseleznyakov azonban elveti a feltételezésnek
még a lehetőségét is. Szerinte ilyen „különleges” ötlet
nem merülhetett fel a Szovjetunió vezetői részéről az 1960-as
évek közepén, elsősorban a kellő technikai fejlettség híján
(manapság is csak „szóbeszédeket” lehet hallani ilyen jellegű
kísérletekről, habár a technikai háttér sokkal jobb),
másodsorban nem lett volna logikus ilyen bizarr kísérletekkel
foglalkozni a Holdért folyó verseny kellős közepén. Az
igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a kutatás-fejlesztés
terén nem feltétlenül minden esetben győzedelmeskedett a logika…
Végül
a legutolsó momentum, melyet a Zseleznyakovhoz forduló levélírók
különösen fontosnak tartottak kiemelni, az első női űrrepülésre
vonatkozott. Az egyik bajkonuri veterán szerint (akinek szakmai
illetékességét Zseleznyakov megkérdőjelezi) a Vosztok-6
startjára 1963. június 15-én került sor, nem pedig június 16-án.
A 24 órás hallgatást/késlekedést azzal magyarázza, hogy
akkoriban egyáltalán nem volt bizonyos, hogy Tyereskova repülése
végül is sikeres lesz. Feltehetőleg csak akkor tájékoztatták a
világot a „szovjet kozmonautika újabb sikeres erőfeszítéséről”
amikor egyértelművé vált, nincs semmi probléma. Mindez
természetesen lehetséges volt az akkori szegényes technikai háttér
ismeretében, azonban Zseleznyakov nem látja mindennek értelmét.
Azt azonban elismeri, akárhogy is történt, lényeges különbség
nincs aközött, hogy az első női űrhajós június 15-én vagy
16-án kezdte el a világűr meghódítását.
Azonban
egyelőre fejezzük be az 1960-as évek elejének tárgyalását, és
irányítsuk figyelmünket a második felére, ahol igencsak számos
„szóbeszéddel”, „híreszteléssel” és „mendemondával”
találkozhatunk.
Jurij Gagarin halála
Az
alábbiakban tárgyalt „szóbeszédet” Zseleznyakov az egyik
legabszurdabbnak nevezi, amiről valaha csak hallott, és nem azért,
mert a történekben szereplő események megtörténte kizárható.
Sokkal inkább azért, mert ahhoz a rejtélyekkel övezett, Kirzah
megyében, Vlagyimir járásban található Novoszelovo falu
közelében szerencsétlenül járt UTI Míg-15-ös repülőgépre
vonatkozik, mely közvetlen kapcsolható Jurij Gagarin halálához. A
balesettel kapcsolatban számos, mind a mai napig megnyugtatóan meg
nem válaszolt kérdés merült fel, a gyanakvások emiatt
törvényszerűen bekövetkeztek, hiszen az emberek szeretnék tudni
„mi is történt valójában”. Ahogy a mostanában megjelent
orosz lapokon végigtekintünk, a lehető legkülönfélébb
magyarázatokat olvashatjuk a pilóta hibától egészen egy ufóval
való összeütközésig. Azonban Zseleznyakov még soha sehol nem
látta publikálni azt a változatot, melyet a levélírók vázoltak
fel előtte.
Az
esetről Zseleznyakovhoz érkező levelek szerzői megegyeznek abban,
hogy Jurij Gagarin halálára a hivatalosan kiadott dátumnál 18
nappal korábban került sor, s nem egy közönséges vadászgépes
gyakorlórepülés alkalmával, hanem egy emberes űrkísérlet
során. Egyrészről ez a hipotézis számos, valótlan és
lehetetlen dolgot állít, másrészről azonban rendkívül érdekes
felvetés. A szerző elmondja, hogy korábban soha nem hallott erről
a verzióról, habár a „szovjet éra rendkívül gazdag
népi anekdotaszerző-képességével” teljes mértékben tisztában
van.
A
beszámolók szerint Jurij Gagarin pontosan a 34. születésnapján
halt szörnyet, 1968. március 9-én. A cikk előző részében már
szó esett az L1 rakéta No 6L startjáról, arról, hogy ezt a
bizonyos rakétát a nevezett időpont előtt bocsátották fel, hogy
megkerülje a Holdat, majd visszatérjen a Földre. A rakéta
hivatalosan a „Zond-4” névre hallgatott.
A
TASSZ jelentésével ellentétben, ez a bizonyos rakéta korántsem
volt pilóta-nélküli. „A legénységét Jurij Gagarin és
Vlagyimir Szeregin alkotta. A problémák először a startot követő
néhány percben jelentkeztek. Ekkoriban vált nyilvánvalóvá, hogy
a rakéta se a földkörüli pályára nem tud majd kijutni, ezzel
együtt a repülést sem lehet megszakítani, hogy az űrpilóták
biztonsággal visszatérhessenek a Földre.
A
döntés értelmében elhallgatták, hogy a rakétában kozmonauták
is voltak, hiszen mindenfajta balul sikerült kísérletet
elhallgattak, illetve letagadtak, ami csak a Szovjetunióban történt.
Szinte teljes rádiócsendben repültek, a Földdel való
kapcsolattartásukat mindössze egy ultrarövid adó biztosította.
Hét nappal a startot követően a űrhajó belépett a Föld sűrűbb
légkörébe és kigyulladt a guineai-öböl felett. Mindkét
kozmonauta szörnyethalt.
Lehetetlen
volt eltitkolni az első kozmonauta halálát a világ szeme előtt,
így hát megszervezték azt a bizonyos balesetet a Míg UTI-21-gyel.
A repülőgépet igazából két berepülőpilóta irányította,
akik a becsapódás előtt katapultáltak.”
Mi
is rejlik az állítást felvetők szavai mögött? Kijelentéseik
alátámasztására felhasználják a „Föld első kozmonautája”
című, 1981-ben, az ember első világűrbeli útjának 20.
évfordulójára kiadott könyvet. Az említett mű jó néhány
oldalon át részletesen tárgyalja Jurij Gagarin életének utolsó
napjait. Éppenséggel ezt a részt használják fel állításuk
bizonyítására.
Nézzük,
mit is állítanak pontosan, felhasználva néhány részt a
könyvből:
„1968.
Március 2-án Jurij Gagarin megérkezett Bajkonurba, hogy
megtekintse a ‘Zond-4’ kilövését.”
A
felvetés megfogalmazói egyetértenek abban, hogy a kozmonauta
néhány nappal a kilövési procedúrát megelőzően érkezett a
kozmodromra, s dátumot azért adták meg szándékosan tévesen,
hogy a kozmonauta jelenlétét a kilövés helyszínén valahogy
megmagyarázzák. A téma megvitatásának kedvéért, tegyük fel,
hogy ez igaz.
„Március
2-10-ig Gagarin a kozmodromban tartózkodott, hogy analizálja a
rakétáról kapott adatokat. Ebben az időben dolgozott
egyébként Pszichológia
a világűrben című
könyvén is.”
A
szkeptikusok kétségbe vonják, hogy Gagarin jelenlétére bármiféle
szükség lett volna a kozmodromban. Ha ő igazából a ‘Zond-4’
repülésének paramétereit követte volna figyelemmel a földről,
s nem pedig az űrhajó fedélzetén, akkor sokkal logikusabb lett
volna, hogy ezt Jevpatorijából tegye (ahol a szovjet
irányítóközpont akkoriban volt). Ez a felvetés teljesen
egyértelmű és logikus és nincs is mit felvetni ellene, amennyiben
a feltételezést igaznak fogadjuk el.
„Március
8-án Gagarint meghívták Zvednyiből, hogy köszöntse Valentyina
Tyereskovát a Nemzetközi Nőnap alkalmából.”
A
szkeptikusok felvetik a kérdést, vajon miért nem tette ezt meg
március 6-án, amikor Tyereskovának a születésnapja volt?
„Március
10-én visszatért Zvednyibe.”
Miért
nem korábban? – tehetjük fel a költői kérdést? A szkeptikusok
valamennyien megegyeznek abban, hogy a ‘Zond-4’ kilövését
követő egy hét arra ment, hogy kiválasszák és felkészítsék
Gagarin dublórét, hogy a szükséges helyeken megjelenjen, míg a
többiek összeállítják a hivatalos jelentést Jurij Gagarin
haláláról.
Kiderül
az, hogy Gagarin mindössze kétszer találkozott az említett dátum
után az emberekkel (kivéve persze a közvetlen munkatársai a
kozmonautika területéről) a március 11-26-ig tartó periódusban,
amennyiben az említett könyvet figyelmesen olvassuk. Lehetősége
lett volna elkerülni ezeket a fogadásokat. Ha így áll a dolog,
akkor mégis miért került rájuk sor?
Mint
látható, a felvetést igen jól megfogalmazták és
alátámasztották, s talán igazságként is elfogadható lenne, ha
lehetőség lenne további kérdésekre feleletet kapni, s
kiküszöbölni a még meglévő ellentmondásokat. Ezek pedig a
következők:
Először
is, túl hosszú az időtartam ami Gagarin „igazi” és
megrendezett halála között eltelt, s emiatt kétségek merülhetnek
föl a felvetéssel kapcsolatban. Meglehetősen későn került sor
az események ilyetén lerendezésére, holott a problémát sürgősen
meg kellett oldani. Sokkal egyszerűbb lett volna valamiféle
balesetet megrendezni az űrközpontban – amennyiben szükséges.
Az
amerikai zászló kitűzése a Holdon a holdverseny végét
jelentette.
Másodszor,
aggályra ad az is okot, mekkora hátteret kellett volna
kerítenimindahhoz, hogy a világ elhiggye, a dolgok tényleg úgy
történtek. (Mellesleg, a világ soha sem hitte el, révén abban a
bizonyos repülőbalesetben Gagarinnak még csak egy hajszálát sem
találták meg.) Kifejezetten szakképzett szervező kellett ahhoz,
hogy az eseményeket így összehozza. A dolog valószínűtlennek
látszik, de mivel a „szervező” hibázott, így a kétségek
továbbra is élnek.
Harmadszor,
elég nagy lehetett azoknak a száma, akiket be kellett avatni. Nem
egy-két tucat emberről lehetett szó, de százakról, esetleg
ezernél is többről. És mivel magyarázhatnánk azt, hogy a
túlnyomó többségük 34 évig hallgatott? (Persze, ha figyelembe
vesszük Iljusin repülésének nemzetközi mértékű letagadását,
talán nincs is mindezen okunk csodálkozni.)
Zseleznyakov
nézete szerint Gagarin halálának „megrendezése” nem
valószínű, habár azt ő is elismeri, igen sok minden szól
mellette. De a felvetődött kétségeket a számtalan homályos pont
meglétével igazolja, valamint a hivatalos jelentések hiányos,
ellentmondó, illetve félrevezető voltának tudja be.
A szovjet holdprogram
A
Zond-4-re vonatkozó mellett, miszerint „űrhajósok voltak a
fedélzeten”, számos más történet is kering a szovjet
holdprogrammal kapcsolatosan. Fontos megemlíteni, hogy a szovjet
állampolgárok többségének tudomása volt róla, hogy az ország
rendelkezik saját holdprogrammal, nekik is megvan az
amerikai Apollo analógiájaként kidolgozott
hold-űrhajójuk, s mindezt már jó harminc évvel ezelőtt, amikor
a holdverseny teljes intenzitással folyt. Sokat beszélgettek
minderről akkoriban, s még a technikai részletek is eljutottak
Zseleznyakovhoz. Olyan részletek, melyeket a későbbi években az
akkori ismeretek megerősítése követett. Az akkori „szóbeszédek”
mindössze az N-1 holdrakéta hajtóművei számának becslésében
tértek el egymástól, amit nem nevezhetünk komoly hibának. Még a
hold-kozmonauták nevéről is szó esett akkoriban, később szintén
egyértelművé vált, hogy ezek a „híresztelések” is
tökéletesen megfeleltek a valóságnak. Gagarin, Nyikolajev,
Popovics és Bikovszkij nevét említették többek között. Ők
valamennyien közte voltak annak a húsz főből álló
kozmonauta-csoportnak, akiket a holdraszállásra képeztek ki.
Zseleznyakov
megjegyzi, hogy azok a „szóbeszédek”, melyek hozzá eljutottak
az 1960-as években, mindössze kis töredékrészét jelenthették
csak mindazoknak a „suttogásoknak”, melyek akkoriban a
Szovjetunióban keringtek. Az emberek ilyesmiket mondtak:
„kozmonautáink már leszálltak a Holdra” vagy „kozmonautáink
hamarosan a Holdra lépnek”. Az ilyen „híresztelések” talán
azért kelhettek szárnyra, mert a szovjet emberek nem akarták
elhinni, hogy szovjet űrhajós volt az, aki elsőként elérte a
Hold felszínét. (Vagy pedig valami olyasmiről volt tudomásuk,
amiről a széles nyilvánosságnak még mindig nincs… ) Ha
végigtekintünk a Szovjetunói űrkutatásán kiderül, hogy igen
sok „elsőség” kapcsolódik hozzá: az első mesterséges hold,
az első férfi és az első nő az űrben, az első űrséta, az
első holdszonda, és az első bolygóközi szonda a Vénusz felé. A
szovjet emberek mindehhez hozzászoktak és igen nehezen fogadták
csak el, hogy valaki mögött kénytelenek voltak lemaradni, a
„szóbeszédeknek” tehát ez adhatott alapot, a „versenyben
való lemaradás rombolhatta a szovjet emberek lelki világát” –
gondoljuk most. Pedig lehet, hogy csak egyszerűen pontosabb
információik voltak, mint nekünk?…
De
félretéve a lírikus gondolatmenetet, nézzük meg konkrétan,
milyen eseményekhez köthetők, illetve milyen eseményekről
szólnak a „szóbeszédek”.
1968.
április 22-én egy Proton-K(?) 23-201 jelű hordozórakéta, az L1
típusú, 7L típusszámú holdűrhajóval felszállt Bajkonurból. A
start sikertelen volt, s amint a „szóbeszédek” megemlítik, a
fedélzeten két kozmonauta szörnyethalt.
Zseleznyakov
érve, miszerint a dolognak nem lehet sok valóságalapja,
meglehetősen hadilábon áll. A következőket állítja: ha Gagarin
tényleges halála valóban a Zond-4 űrhajó balesete folytán
következett be, akkor meglehetősen kicsi a valószínűsége annak,
hogy mindkét szóbeszéd igaz legyen, hiszen mindössze másfél
hónap telt el a két indítás, március 2. és április 22 között.
Szerinte igen kevés a valószínűsége annak, hogy a szovjet
kormány még egy indítást megkockáztatott ilyen rövid idővel
egy fatális hibát hozó start után. (De mivel a szovjetek pontosan
tudták, hogy az amerikaiak mikor akarnak indulni a Hold felé, a
kíméletlen verseny miatt ekkora kockázatot minden szó nélkül
vállalhattak.) Az erőltetett tempó miatt Zseleznyakov
felelőtlenséggel és hanyagsággal vádolja őket.
Embertelenséggel, valamint a KGB és a Kommunista Párt egyeduralmi
módszereinek alkalmazásával. Pedig ő is pontosan ismeri az első
szovjet űrséta megszervezésének és lebonyolításának
körülményeit.
Mindössze
a fenti érvek alapján próbálja a feni űrhajóindítást a „tény”
kategóriából áthelyezni a „kizárható” kategóriába, s
ezáltal csökkenteni egyel a „gyanús körülmények között
végrehajtott” űrhajóindítások számát.
Néhány
nappal azután, hogy 1968. november 10-én a Zond-6 űrhajó
elindult, az emberek között az a „szóbeszéd” terjedt el, hogy
két kozmonauta is van a fedélzetén. Továbbá, egyikük neve is
felbukkant, Pavel Popovicsé. A dologban az a különösen meglepő,
hogy mindez az információ a NASA alkalmazottaktól származik.
Zseleznyakov meglehetősen nyakatekert és erőltetett módon
próbálja igazolni álláspontját, miszerint minderre nem
kerülhetett sor. Elmondja, hogy a Zond-4 űrhajó számos
alrendszert hordozott, többek között egy űrhajó-Föld
kommunikációs rendszert. Pavel Popovizs és Vitalij Szevasztyanov
ebben az időben A jevpatoriai kommunikációs központban voltak és
a moszkvai járáshoz tartozó, kalinyingrádi parancsnoki központtal
beszélgettek, s a „Zond-6” fedőnevet használták
beszélgetéseikben. Ezt a párbeszédet rögzítették Amerikában,
ahol azonnal bejelentették, hogy az oroszok a Hold felé tartanak.
Azonban a riporterek számára hamarosan pontosan minden
letisztázódott, miközben valamilyen úton-módon (talán a
nyugat-Oroszországban fogható külföldi rádióadások révén) az
információ eljutott a Szovjetunióba is. A történek
valószínűtlensége önmagáért beszél, mégis ez számít a
„hivatalos verziónak”.
Zseleznyakov
véleménye szerint a holdverseny igen kritikus szakaszába ért
1968. decemberében, amikor az Apollo-8 három úrhajósa megkerülte
égi kísérőnket, s ebben látja az okot, ami miatt megszaporodtak
a holdutazásokkal kapcsolatos „szóbeszédek” Szovjetunióban.
Minél
közelebb került a „szóbeszédek” által kikalkulált dátum az
Apollo-11 indításáról, a Szovjetunióban annál elterjedtebben
bukkantak fel a különböző „híresztelések” arról, hogy az
ország tudósai mindent elkövetnek szovjet kozmonauták Holdra
utaztatása érdekében.
A
„szóbeszédek” megegyeznek abban, hogy a felsorolandó
űrkísérletek mindegyike pilótás űrkísérlet volt: az 1969
június 14-én a Proton-K hordozórakétára szerelt E-8-5 jelzésű
automatikus állomás, melynek feladata holdkőzetek Földre való
szállítása volt; az 1969 július 3-án, másodízben indított
N-1 nagyrakéta; valamint a 1969. július 13-án (az Apollo-11-et
mindössze három nappal megelőzve) indítottLuna-15 automatikus
állomás.
A
szovjet embereknek esze ágában sem volt beismerni a vereséget,
melyet Armstrong és Aldrin holdra-lépése okozott. Azokban a
napokban a moszkvai lakosok között elterjedt, hogy „az amerikai
holdraszálló egység a landoláskor megsérült, ezért képtelen
volt újra felemelkedni, azonban a szovjet Porfirij Jebenov
kozmonauta, aki néhány nappal korábban érte el a Holdat,
megmentette az űrhajósokat”.
Semmiféle
magyarázatot nem adtak arra vonatkozóan, vajon miként érte el
Jebenov Kozmonauta a Holdat. Azonban bárki számára, aki otthonosan
mozog az orosz nemhivatalos információszolgálat berkeiben, a
„Jebenov” név nagyon is ismerősnek tűnhetett. A
„szóbeszédekben” felbukkant még az „Ivanov” név is. A
történet Zseleznyakov szerint abszurd. Pedig, ha figyelembe vesszük
az amerikaiak holdraszállása idején elterjedt „különös
híreket”, ez előbbi történet is más megvilágításba
kerülhet.
Az
1970-es évek elején újabb „szóbeszéd” terjed el az emberek
között. Arról lehetett hallani, hogy két kozmonautával a
fedélzetén szerencsétlenül járt egy szovjet holdűrhajó nem
sokkal a hajtóművek begyújtását követően. Zseleznyakov szerint
a katasztrófa az E-5-8 1969. szeptember 23, és az 1969. október
22-i startja egyike közül kerülhetett ki, melyek során egyik
esetben sem sikerült az űreszköznek elhagynia a földkörüli
pályát. (A „szóbeszédek” azonban egyértelműen az 1970-es
évek elejére vonatkoznak, így ez az indoklás eléggé hadilábon
áll.) Sőt, ezt a „legendát” még egy húsz évvel később
készült „Békében eltemetve” amerikai filmsorozat „A fok”
című epizódjában is felhasználták. Zseleznyakov szeretne
rámutatni arra, hogy a „szóbeszédek” jelentették a film
alaptörténetét, s nem valamiféle hivatalos „kiszivárogtatás”.
Miközben köztudott, hogy a film, mint műfaj felhasználásával
fel lehet hitelesen olyan történeteket, melyek „hivatalos
verziója” egész másról szól.
Még
egy további „szóbeszédet” lehetett hallani a szovjet emberes
űrrepülésekről, s ez pedig a Lunahod-1-hez kötődik, mely el is
érte a Hold felszínét. A történetnek többféle változata
ismert. Az egyik szerint egy törpe ült a Lunahodban, s ő
irányította. Valószínűleg életét vesztette 1971. október
4-én, 11 hónappal a leszállást követően. Zseleznyakov szerint
ez az állítás annyira képtelen, hogy még mint „elméleti
lehetőséget sem érdemes megvizsgálni”.
Más
variációk is felvetik pilóta jelenlétét a Lunahodban, azonban
abban megegyeznek, hogy egy kozmonauta csak néhány napot,
legfeljebb egy hónapot bírhatott ki ilyen körülmények között
élve. Néhányan még abban is közös állásponton vannak (esetleg
csak a tréfa(?) miatt), hogy egy halott kozmonauta teste fekszik nem
messze a Lunahodtól, aki agyonlőtte magát, miután nyilvánvalóvá
vált a számára, hogy nem képes visszatérni a Földre. Még
valójában viccnek is vehetnénk az egészet, ha nem került volna
ki egy fotó NASA forrásokból, melyen egy csontváz látszik a
Holdon. Igaz, ezt a felvételt igyekeztek később reklámfotónak
feltüntetni.
Zseleznyakov
felveti azt az eshetőséget – a tévedés lehetőségét nem
kizárva -, hogy talán maguk a tv-programok sugalmazták az alapot
ehhez a „szóbeszédhez”, melyek során rendszeresen a Lunahod-1
„legénységéről” beszéltek, miközben ez a „legénység”
természetesen a Földön volt, s távirányítással vezérelte a
holdautót. Vannak olyanok is, akik csak a Szovjetunóban lángra
kapott „híresztelések” első pontját ismerték csak, miszerint
„a kozmonauták ottmaradtak a Holdon, hűségük igazolásaként”.
A
„híresztelések” kapcsán feltétlen meg kell azonban említeni
egy meglehetősen különös momentumot. A Lunahod irányítóinak
szigorú egészségügyi vizsgálatok során kellett átesniük az
Orvosi-biológiai Problémák Központjában (IMBP – a Szovjetunió
fő űregészségügyi központja). Igen kemény egészségügyi
feltételeknek kellett megfelelniük, s talán a személyes
jelenlétük ebben az intézményben szolgáltatta az alapot a
„szóbeszédekhez”.
Zseleznyuakov
ezek után felidézi azok neveit, akik a Földről a Lunahod
holdautót irányították, ezzel igazságot szolgáltatva nekik, s
ezzel – szerinte - elvéve az alapot azoktól az elméletektől,
melyek szerint a Holdon szovjet kozmonauták holttestei vannak, s
amely „szóbeszéd” a mai napig él az emberek között.
Két
csoportot alakítottak. Ezek tagjai a következők: Nyikolaj
Jeremenko/Igor Fjedorov (parancsnokok), Gabduhaj Latyipov/Vjacseszlav
Dovgan („sofőrök”), Konsztantyin Devidovszkij/Vikentyij Samal
(navigátorok), Lenyid Moszenzov/Albert Kozevnyikov (fedélzeti
mérnökök), Valerij Szapranov/Nyikolaj Kozlityin (szűksávú-antenna
kezelők). Vaszilij Csubukin volt a vezető-operátora mindkét
csoportnak. (A földi irányítók neveinek ismerete azonban nem ad
magyarázatot a „szóbeszédekben” keringő, állítólagosan a
Holdon járt kozmonauták kilétére.)
De
fejezzük is be a szovjet holdprogramra vonatkozó „szóbeszédeket”
ezzel az adattal.
Az
1970-és az 1980-as évek
A
holdverseny lezárult, az Apollo-Szojuz kísérleti repülés és a
külföldi űrhajósok repültetése az Interkozmosz program
keretében azt eredményezte, hogy a szovjet űrprogram sokkal
nyitottabbá vált, s a „be nem jelentett” emberes űrkísérletekre
vonatkozó „szóbeszédek” is mindinkább elfogytak.
Mindössze
két ilyen „szóbeszéd” terjedt el az 1970-es és 1980-as
években. Az első szerint a Burán fedélzetén helyet kapott egy
kozmonauta is első és egyetlen űrbéli útjának során, a másik
pedig arról szól, s ebben valamennyi forrás megegyezik, hogy egy
alkalommal a Mír űrállomásra nem két, hanem három űrhajós
repült, de ennek a harmadik űrutasnak a személye annyira titkos
volt, hogy a hivatalnokok elhatározták, a legnagyobb titokban
tartják kilétét.
Zseleznyakov
cikke végén ismerteti a szovjet kulturális hátteret, azt a
hátteret, mely az ottani élet nagy részét meghatározta az elmúlt
40-50 évben. Sok-sok fehér folt van és volt a történelmükben,
melyek ha tisztulnak is, meg nem szűntek teljesen. Az emberi
űrkísérletek is tele vannak-voltak ilyen titokzatos fehér
foltokkal. A „szóbeszédek” azért is terjedhettek el ilyen
mértékben, mert az embereket érdekelte az űrkutatás.
És
végül. Zseleznyakov cikke írásához adatokat gyűjtvén
felfedezte, hogy a fentiek ellenére, számos „szóbeszéd”
terjed az emberek között be nem jelentett űrrepülésekről, és
nemcsak a Szovjetunióban! Meglehetősen gazdag információhalmaz
gyűlt össze a Harmadik Birodalom német űrhajósairól. Ilyen
„szóbeszédek” léteznek a mai napig az USA-ban is, mely minden
más országtól különbözik űrprogramja nyilvánosságában –
legalábbis látszólag. De ezekről a „szóbeszédekről” majd
legközelebb!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése