Megbukott a politikátok!
Az LHC tudósai azt remélik, hogy a napokban kapcsolatot teremthetnek párhuzamos univerzumokkal
System Admin
A
Nagy hadronütköztető (LHC) tudósai a jövő héten egy összetett
kísérletet hajtanak végre abban a reményben, hogy kapcsolatot
teremtenek majd egy párhuzamos univerzummal, mely a miénken kívül
esik.
A
nagy hadronütköztető ATLAS detektorának péítése alatt. Az LHC
az egyik legbonyolultabb és legnagyobb tudományos eszköz 100
méterrel a föld alatt egy gyűrű alakú alagútban helyezkedik el
melynek hossza 27 kilométer. Forrás : CERN/PA.
A
Svájci Genevában működő CERN hihetetlenül összetett
„atom-zúzó” részecskegyorsítója, a Nagy hadronütköztetőt
az eddigi legnagyobb energiaszinten fogják üzemeltetni, ami
remélhetőleg elégséges lesz ahhoz, hogy detektálhassanak, sőt,
létrehozzanak egy miniatűr fekete-lyukat.
Ha
a kísérlet sikerrel jár, egy teljesen új univerzumot fedezhetnek
fel a tudósok átírva ezzel a fizika, sőt a filozófia könyveket
is.
Az
is lehetséges talán, hogy a gravitáció „átszivárog” majd a
párhuzamos világegyetembe, nyilatkozták az LHC tudósai.
A
kísérlet biztosan kiváltja majd az LHC kritikusainak tiltakozását,
akik még a projekt indulásakor arra figyelmeztettek, hogy az LHC a
kísérletei rendkívül veszélyesek lehetnek, voltak akik a saját
univerzumunk pusztulását is előrevetítették.
De
egyenlőre Geneva sértetlen és kényelmesen az eseményhorizonton
kívül marad.
Valóban
az LHC rendkívül sikeres volt az elmúlt években. Először is
sikerült felfedezni a régóta keresett „Isteni-részecskét” a
Higgs-bozont – mely kulcsfontosságú szerepet játszik a
világegyetem természetében. Valamint látszólag jó úton halad a
sötét anyag mibenlétének kiderítésében is – melynek
létezését kezdetekben lehetetlenségnek gondolták, de mára
kiderült, hogy a világegyetemünk oroszlánrésze sötét anyagból
áll.
De
a jövőheti kísérlet számít az igazán nagy dobásnak.
Mir
Faizal a kísérlet mögött álló fizikusok egyike kijelentette:
„Mint sok párhuzamos papírlap, melyek két dimenziós objektumok
(szélesség, magasság) létezhetnek magasabb dimenziókban
(mélység, egy könyv vastagsága) úgy a párhuzamos univerzumok is
létezhetnek magasabb dimenziókban”
„Úgy véljük, hogy az extra dimenziókba átszivároghat a gravitáció, és ha így van, akkor az LHC-ben létrehozhatók miniatűr fekete lyukak.Normál esetben, amikor az emberek a párhuzamos világegyetemekre gondolnak, akkor a kvantummechanikából ismert sokvilág értelmezésre gondolnak, melyben minden lehetőség aktualizálódik. Ezt azonban nem lehet teszteli, ezért filozófia nem pedig tudomány. Amit mi párhuzamos univerzum alatt értünk, az nem ez, hanem valódi univerzumok magasabb dimenziókban.”
A
gravitáció szivárgása a mi univerzumunkból a másikba egy
mérhető jelenség, ezért miniatűr fekete lyukakkal lehetséges
tesztelni az LHC-ben.
„Kiszámítottuk azt az energiaszintet aminél a Szivárvány Gravitáció szerint (egy viszonylag új tudományos elmélet) lehet számítani miniatűr fekete lyukakra. Ha találunk miniatűr fekete lyukakat ezen az energiaszinten, akkor az azt jelentené, hogy a Szivárvány gravitáció helyes és az extra dimanziók léteznek.”
Amikor
az LHC-t beindítják az energiát Tera elektronvoltban, TeV-ben
mérik, ami 1,000,000,000,000 elektron volt.
De
a legújabb kutatások szerint ez a szint túlságosan alacsony, és
a fekete lyukak keletkezésének energiáját hat dimenzióban 9,5
TeV míg tíz dimenzióban 11,9 TeV-re becsülik.
express.co.uk/news/world/565315/Scientists-at-Large-Hadron-Collider-hope-to-make-contact-with-PARALLEL-UNIVERSE-in-days
nyomán SzabadonÉbredők
Londonból üzenik Brüsszelnek: megbukott a politikátok!
Egész Európa feszülten és lélegzet-visszafojtva várja, hogy hogyan döntöttek a britek a mai EU-tagságról szóló népszavazáson: Nagy-Britannia kilép-e az Európai Unió kapuján. A brexit politikailag és geopolitikailag is megváltoztathatja Európát, az esetleges kilépés mindent felforgathat. A PestiSrácok.hu az ügyben Kovács Istvánt, az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatóját is felhívta, hogy megtudjuk, pro és kontra milyen brutális következményekkel járhatna a brit “önállósodás”. Kovács István elárulta, a kiugrásokra Brüsszel sincs felkészülve, az unió azt sem tudja, hogy milyen jogi procedúra mentén adhatná vissza uniós tagságát. Magyarország szempontjából azért sem mindegy, hogy a Nagy-Britannia kint, vagy bent marad, mert a brit miniszterelnök, David Cameron Orbán Viktor egyik szövetségese. “Az első számú politikai következménye az lehet az angolok kiválásának, hogy Cameron megbukik Nagy-Britanniában. A brit népszavazás ugyanakkor üzenet is Brüsszelnek, hogy központosító politikájuk a nemzeti szuverenitás rovására megy, és hogy bürokratáik, az EU jelenlegi vezetése elszakadt a választók akaratától” – nyilatkozta portálunknak Kovács István. A két fő kérdés, hogy ezeket az üzeneteket egyáltalán meghallja-e a süket Brüsszel, és hogy milyen Európában, Európára ébredünk péntek reggel.
Várhatóan
péntek hajnalra születhet a brit EU-tagságról szóló népszavazás
nem hivatalos, de a végső arányokat helyesen tükröző
végeredménye. Csütörtökön 46 millió állampolgár voksolhatott
22 óráig arról, hogy az Európai Unió tagja maradjon-e
Nagy-Britannia. Egész
Európa feszülten és lélegzet-visszafojtva várja, hogy hogyan
döntöttek a britek, mert a brexit politikailag és
geopolitikailag is megváltoztathatja Európát. A PestiSrácok.hu
Kovács Istvánnal, az Alapjogokért Központ stratégiai
igazgatójával vette sorra a lehetséges forgatókönyveket. Kovács
István elárulta, a kiugrásokra Brüsszel sincs felkészülve,
az unió azt sem tudja, hogy milyen jogi procedúra mentén adhatná
vissza uniós tagságát.
“Az Európai Unió joga, a 2008-as Lisszaboni Szerződés egyáltalán nem rendelkezett arról, hogy ki lehet lépni az unióból. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy formálisan ne lehetett volna kilépni, de például az ENSZ alapokmánya a mai napig nem rendelkezik arról, hogy ki lehet lépni, mégis volt már olyan ország amelyik megtette. Ellenben bizonytalanságot eredményezett, hogy nem volt rögzítve: ha valaki ki akarna lépni, az milyen jogrendben mehet végbe. Ezért 2008-ban bekerült a Lisszaboni Szerződés szövegébe az ezzel összefüggő rendelet. Mivel azonban a gyakorlatban nem történt még ilyen, nagyon sok kérdőjel van ezen jogi procedúrával összefüggésben” – szögezte le Kovács István.
Az első számú politikai következménye az lehet az angolok kiválásának, hogy Cameron megbukik Nagy-Britanniában. Ugyanis láthatóan erre tette fel a politikai karrierjét – vélekedik Kovács István, az Alapjogokért Központ elemzője. Cameron ugyanis Margaret Thatcher-i magaslatokba vágyott.
Thatcher
volt az, aki kiharcolta az úgynevezett brit visszatérítést: a
közös uniós szabályok a briteknek nem felelnek meg, mert túl
sokat fizetnek be ahhoz képest, hogy mennyit kapnak. Ezért
tulajdonképpen elfogadtak egy külön szabályt, aminek értelmében
Nagy-Britannia befizet a közös kasszába, ugyanakkor vissza is kap
valamennyi pénzt. Tulajdonképpen kivételeztek velük. Amikor az EU
mostani intézményrendszerének alapjait lerakta, csak gazdasági
együttműködés volt. A politikai együttműködés alapjait a
Maastrichti-szerződés rakta le 1992-ben. Akkor az angolok
kiharcolták, hogy nem kell részt venniük viszonylag
sok politikában: a migráció például őket nem érinti,
ezért az
ő kampányukban a „migránsok” nem azt jelenti mint nálunk. A
migránsok ott az EU-n belüli migránsokat jelenti az angoloknál.
Vagyis rengeteg ilyen jogot harcoltak ki maguknak. Mindig is kicsit
“külön utasok” voltak: nem
csatlakoztak az Euró-zónához.
Nem is akartak. Nem
csatlakoztak Schengenhez sem.
Dánia mellett mindig is Nagy-Britannia volt euroszkeptikus. Erre az
útra akart Cameron is rálépni. Mivel
megnövekedett az EU-szkeptikusok száma a választók körében,
Cameron beígérte 2013-ban, hogy újratárgyalja a
feltételeket.
„Ha a választók azt fogják mondani, hogy kilépnének az EU-ból, azzal azt is fogják mondani, hogy amiket kiharcolt Cameron, azok nem elég jók.”
Vagyis
Cameron elégségesnek értékelte ezeket a kedvezményeket, és
beállt a maradni akarók csoportjába.
JÓL FELÉPÍTETT BREXIT-KAMPÁNY
A
kilépési kampány vezetője az a Boris Johnson volt, aki éppen
Cameronnak gyerekkori barátja. London volt főpolgármestere.
„Kicsit
furcsa, hogy Cameron kampányolt a bent maradás mellett, Boris
Johnson pedig a kilépés mellett. Ez alapján nagyon sokan azt
mondják, hogy Cameron bebiztosította magát: mert ha meg is bukik,
ki is lépnek, ugyanahhoz az érdekkörhöz tartozó utódja lesz.”
A BRITEK KÉNYSZERBŐL LÉPTEK BE AZ EU-BA
Első
számú szövetségesük a Brit Nemzetközösség, az Egyesült
Államok és harmadik helyen szerepelt az Európai Unió. És ezért
az ún. magországok, mindig egy kicsit „távolságtartóan
viszonyultak a britekhez”. Az ellenérzés alapja az, hogy az
alapítók mindig az egyre jobban összefonódó Európai Unióban
hittek. Egyfajta európai föderalista együttműködésben
gondolkoztak: egyre
több mindent központosítanak, ami a nemzeti államok
szuverenitásának rovására megy.
Ez a nyugati-európai államok álma, illetve vágya.
„Németország, Franciaország és a Benelux-államok mellett
Olaszország ennek a szekérnek a fő tolói.”
EKÖZBEN A BRITEK MINDIG SZKEPTIKUSAN VISZONYULTAK EHHEZ A KÖZPONTOSÍTÁST TÁMOGATÓ IRÁNYVONALHOZ
A
magyarországi térséghez köthető országoknak az az érdeke, hogy
megmaradjon az erős nemzeti szuverenitás. Ez
nem csak politikailag érdekünk.
„Nekünk nyilván gazdaságilag is ez az érdekünk, mivel a föderalista Európának, egyik legjelentősebb pontja a közös adópolitika lenne.”
NEKÜNK IS EZ A CÉLUNK
Most
az összes kelet-európai országnak az a versenyelőnye, hogy olcsó
a munkaerő és kedvezőek az adókulcsok. Ezzel tudunk idevonzani
külső nagyvállalatokat. Viszont, ha harmonizálva lenne a teljes
adópolitika, elveszítené Magyarország mellett az összes többi
keleti tagállam is a versenyelőnyét.
„Ekkor viszont mindenki szívesebben fektetne be Németországban, mint mondjuk bármelyik visegrádi országban, vagy Magyarországon. „
– állítja
a stratégiai igazgató.
JÖHET EGY KILÉPÉSI HULLÁM
Azzal,
hogy ma úgy dönthenek a britek, hogy kilépnek, még nem
automatikus a kilépésük az Európai Unióból.
„Ezt követi majd egy viszonylag hosszabb tárgyalási folyamat: a brit miniszterelnöknek formálisan is be kell jelentenie kilépési szándékukat, majd ezzel párhuzamosan megindul két tárgyalási folyamat is. Az egyik arról, hogy mikor és milyen feltételekkel szűnjön meg az ország tagsága. A másik pedig arról, hogy a kilépő ország milyen viszonyban marad az EU-val.”
TELJES SZÍVÜNKKEL AZ REMÉLJÜK, HOGY A BRITEK BENT FOGNAK MARADNI
Eddig
reális opcióként sosem vetődött fel, hogy egy tagállam
kilépjen, ugyanakkor ez egy jelzés lehet Brüsszel felé, hogy
rossz irányba haladnak a dolgok. A
britek népszavazását nem önmagában kell nézni és értelmezni.
A hollandok uszkve egy hónapja döntöttek egy EU-párti
miniszterelnök mellett az ukrán szabadkereskedelmi megállapodás
ratifikációjáról. És elutasították! De ez a népszavazás is
sokkal többről szólt, mint a szabadkereskedelmi megállapodásról.
„Nyilvánvalóan nem arról mondtak vélemény a szavazók, hogy Ukrajnával az Unió szabadkereskedelmi megállapodást kössön-e, hanem arról mondtak véleményt, hogy van egy szélsőségesen EU-párti kormányuk.(…) Az Ő politikáját, amiben ugye féltétlenül támogatta Merkelt és Junckert, – például a bevándorlás kapcsán -, azt utasították el már a holland választók is. És nyilván Mi is amikor ősszel szavazni fogunk, akkor azon túl, hogy a kényszerbetelepítésről szavazunk, van egy olyan üzenete is a népszavazásnak, hogy meg kell állítani Brüsszelt.”
HOGYAN ÁLLÍTSUK MEG A TERJESZKEDÉST, AMI EGYRE TÖBB POLITIKÁT KÖVETEL MAGÁNAK?
Az
teljesen egyértelmű, hogy a brüsszeli központosítás egyre
inkább a nemzeti szuverenitás rovására megy. Ezért
is van az, hogy egyre több ország ismeri fel, hogy a jelenlegi
brüsszeli politika, az EU jelenlegi vezetése, elszakadt a választók
akaratától. Nem tudnak a tagállami vezetők hatékonyan fellépni.
Egy országon belüli népszavazás sokkal jobban megmutatja a
nemzeti érdekeket és gondolkozást, érzelmet, mint az Európai
Parlamenten belüli politizálás.
MAGYARORSZÁGNAK KÖZVETLENÜL ÉRDEKE, HOGY NAGY-BRITANNIA AZ EU- TAGJA MARADJON
Az
Angliában élő magyarok miatt is közvetlen és „önző” érdeke
Magyarországnak, hogy az angolok csütörtökön a maradás mellett
tegyék le voksukat.
„Rengeteg magyar dolgozik az Egyesült Királyság területén. Jelenleg nem tudja senki megmondani, és egy nagyon nagy bizonytalanságot eredményez az, hogy mi lenne az Ő sorsuk. Nyilván vannak, akik már nagyon rég óta kint vannak. Öt év után már állampolgárságot lehet kapni Nagy-Britanniában. Őket valószínűleg nem érintené nagyon rosszul, mert legrosszabb esetben állampolgárságot kérnének. Viszont azok, akik nincsenek kint ilyen régóta, függő helyzetbe kerülnének. „
Az
EU-ból való kilépésről szóló tárgyalásoktól függne, hogy
milyen helyzetbe kerülnek a kevesebb mint öt éve Angliában élő
magyarok sorsa.
SENKI NEM VOLT MÉG ILYEN HELYZETBEN
Soros
György korábban recesszióval riogatott az angolok kilépése
esetén.
Az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója szerint azonban még
egyetlen ország sem volt ilyen helyzetben, így megjósolni
sem lehet, hogy milyen gazdasági következményei lehetnek egy
esetleges angol kiválásnak.
Magyarországot feltehetően nem érintené olyan súlyosan a britek
kilépése, viszont rövid távú hatása lehetne Európa gazdaságára
Nagy-Britannia kilépése.
JÖHET-E AZ ESETLEGES KILÉPÉS UTÁN EGY OLYAN EMBARGÓ, AMIVEL AZ UNIÓ AZ OROSZOKAT IS BÜNTETTE?
„Ez túl megy a jogi kereteken. Nem adnak az uniós jogszabályok lehetőséget ilyen fajta embargó alkalmazására, de még egyszer mondom: nem lépett ki még soha senki az Európai Unióból. Tehát nem tudjuk, hogy mi történne. Jelenlegi jogszabályi keretek között nem lehetne ilyen embargóval sújtani, de nyilván a politika mindenre képes, és az Európai Unió nagyon kreatívan tud jogszabályokat értelmezni. „
A „jó Kádár” a forradalmárokról: Körmenetben kell őket kivégezni
Kevesellte
a kivégzést és a büntetések számát Kádár János 1957-ben,
nem sokkal azután, hogy amnesztiát ígért a forradalom hőseinek.
Zinner Tibor 2002-ben megjelent, idén újra kiadásra kerülő
műve, A
kádári megtorlás rendszerebemutatja
azt, hogyan építették fel Kádárék ügyészek, rendőrök,
államvédelmisek, szovjet katonák, népbírák és vérbírók
segítségével a megtorló-gépezetet. Leszámolunk a „jó Kádár”
legendájával, a diktátor beszédeit, megjegyzéseit, tetteit
felidézve.
KOVÁCS
BÁLINT – PestiSrácok.hu
„A
forradalomnak is voltak arcai és a megtorlásnak is voltak arcai. A
2016-os évfordulós évben ezekre az arcokra szeretnénk
ráirányítani a figyelmet, miközben a megtorlás
egész döntési és végrehajtási mechanizmusát is be
kell mutatni” –
mondta Kiss
Réka történész,
a kormány által életre hívott Nemzeti
Emlékezet Bizottság elnöke nem
is olyan régen a
Magyar Hírlapnak.
Lehet, hogy az elnök nem
találkozott kollégája, Zinner Tibor jogtörténész 2002-es
művével,
amit már a megjelenése után röviddel elkapkodtak –
s amelyet a Hamvas
Intézet idén ismét kiad?
Csakis erről lehet szó. Zinner ugyanis A
kádári megtorlás rendszere című
több mint négyszáz
oldalas munkájában már
tizenkét évvel ezelőtt részletesen
feltárta,
hogyan, milyen eszközökkel vezették le Kádárék
1956 novembere után a megtorlást,
miként építették fel rendőrökből, ügyészekből, bírókból,
népbírákból a megtorló-gépezetet.
ÖSSZESEPERTÉK A FORRADALOM „FALEVELEIT”
1956
novemberében járunk:
Kádár János hazatért, az ország szétlőve,meggyalázva,
a szovjet hadsereg inváziója
befejeződött,
néhány szabadságharcos tart már csak ki az országban,
a Mecsekben
vagy éppen Csepelen.
Kádárék legfontosabb feladata a „rend”
helyreállítása,
s ehhez legfontosabb, elrettentő
eszközük a megtorlás.
Hogyan láttak „munkához”? Először, ahogyan maga a „jó
Kádár” fogalmazott „összeseperték
a falevelet”,
azaz letartóztattak több
mint harmincezer embert.
Ehhez a feladathoz – a szovjet hatalom és hadsereg támogatásával
– teljesen átalakították,
„megreformálták” a
forradalom alatt komoly vérveszteséget
szenvedett rendőrséget,
amelyből sokan kiléptek, mások „disszidáltak”. Az
állományfeltöltéséhez jól
jöttek az államvédelem
sáros emberei,
akiket egyszerűenáthelyeztek –
ők szívesen elvégeztek a legmocskosabb munkákat is. Második
lépésben átalakították, „megnevelték” az ügyészséget,
„megreformálták” a bíróságot – sokan
lemondtak, visszavonultak,
mert nem akartak vérbírók lenni –, majd Dr. Frankensteinként
megalkották a tökéletesen engedelmes,
kézi vezérlésű népbíróságokat,
amelyek mindig meghozták a diktatúrának megfelelő, tragikus
ítéleteket.
ELVETEMÜLT DIKTÁTOR: A „JÓ” KÁDÁR IGAZI ARCA
Külön
érdekes, tipikus és ijesztő Kádár
János átalakulása.
A diktátor – maga nevezte 1957-ben diktatúrának a
rendszert – a forradalom leverése után, 1956 őszén még
rettegett (jegyzőkönyvek tanúskodnak arról, hogy attól féltek,
elsöprik őket), amnesztiát
emlegetett,
majd egyre bátrabb,
véresszájúbb lett.
Miután1957
tavaszán Moszkvában szabad kezet kapott,
már körmenetben
akarta kivégezni a „horthystákat”.
Talán felesleges felemlíteni, mennyire erős sokakban
a gulyáskommunizmus
iránt érzett nosztalgia,
a „jó
Kádár” és
az „élhető
kommunizmus” ábrándja.
A kádári megtorlás rendszere bemutatja, hogyanörökítették
át a
„jó Kádárék” a forradalom leverése után Rákosiék
rendszerét,
átalakítva, de az elnyomás legfontosabb eszközeit,
módszereit megőrizve.
Akirakatpereket
például nem kedvelték.
Kádár szavait idézve láthatjuk, hogyan bánt ellenségeivel.
KÁDÁR: MOST A DIKTATÚRÁN VAN A HANGSÚLY
Kádár 1956.
november 16-án az
MSZMP Ideiglenes Intéző Bizottságának ülésén (miután
találkozott a kínai
nagykövettel)
már diktatúráról
beszélt, túl puhánaktartotta
a rendőrséget – voltak, akiket le is váltott – : A kínaiak
saját rendszerüket népi demokratikus diktatúrának nevezik,
„amely
tartalmában kifejezi a mi rendszerünk lényegét is: demokrácia
a nép felé és diktatúra az ellenforradalom felé…
Most, a jelenlegi helyzetben a diktatúrán
van a hangsúly”. Majd
később ugyanott: „A
politikai rendőrség nagyon fontos dolog. Ezzel kapcsolatban olyan
kifogás van – szerintem teljesen jogosan -, hogy a politikai
rendőrségnek állandóan nekünk kell szólni,
hogy valakit itt vagy ott le kell tartóztatni…. az a rendőrség
a normális,
amely mindenkit le akar tartóztatni.
Ez egy hivatásérzés és tudat. Itt fordított helyzettel
találkozunk, mindig mi szólunk, hogy ezt vagy azt le kell
tartóztatni, bíróság elé kell állítani”
(és ott halálra,
esetleg ennyi és ennyi év börtönre ítélni
– a szerk.).
KÁDÁR: EGYETLEN DOLGOZÓNAK SEM ESIK BÁNTÓDÁSA
Kádár
a forradalom leverésekor még amnesztiát
hirdetett,
de jól tudjuk, ez csak csel volt, kártékony
hazugság. 1956
november 26-án még
nem volt magabiztos – nem
kapott végleges megerősítést Moszkvától
–, ezért a rádióban megint amnesztiáról beszélt: „Ismételten
félreérthetetlenül kijelentem azt is: a kormány november 4-i
felhívásában tett ünnepélyes ígéretét, mely szerint egyetlen
dolgozónak sem esik bántódása amiatt,
mert az október 23-án kezdődött tömegmegmozdulásokban részt
vett”.
KÁDÁR MOSZKVÁBAN SZABAD KEZET KAPOTT
A
diktátor Szovjetunióban tett látogatása után bátorodott fel,
ezután már szó
sem volt amnesztiáról,
megbocsátásról. „Kádár keményebb hangvétele és agresszívebb
fellépése mögött az 1957. márciusi moszkvai
tárgyalások játszhattak főszerepet –
írja erről Zinner Tibor. – Az ottani politikai vezetés,
egyetértve a magyar delegáció tagjaival – miután „a
falevélsöprés elég jól meg van szervezve”
(tehát a BM állambiztonsági szerve szovjet közreműködéssel
végrehajtotta a letartóztatásokat, illetve
meghatározott személyeket, csoportokat őrizetbe vett) –
elérkezettnek látta az időt a megtorlás igazságügyi
eszközökkel történő lebonyolításához…”
KÁDÁR: KÖRMENETBEN KELL ŐKET KIVÉGEZNI
Kádár
már 1957
április 2-án,
az Ideiglenes Intéző Bizottság ülésén kimutatta foga fehérét:
„Az
országban aktivizálódtak, felléptek, hatalmat ragadtak a
kezükbe horthysta
katonatisztek, csendőrök stb.
Ezeknek ügyét is komolyan kézbe kell venni, és nagyon tárgyalni
nem is kell.
Meg kell csinálni anépbíróságot, és
ahol csak olyan, volt horthystákkal találkozunk, akik vették
maguknak bátorságot és disznóságokat
csináltak, körmenetben
kell bíróság elé állítani, halálra ítélni és kivégezni.
Ha ez nem történik meg, akkor a népneknyugalma
itt soha nem lesz.
Ezeket az ítéleteket nem
kell az újságba hozni”.
KÁDÁR: PUHÁK AZ ÍTÉLETEK, ELVTÁRSAK
Kádár
ugyanezen az ülésen visszahozta a színleg megtagadott Rákosi-kor
módszereit, stílusát. Kevesellte a
büntetéseket, lágyszívű
bírókról értekezett:
„Most
is vannak olyanok, még a vizsgáló szerv emberei közt is,
hogy például
az írókkal kapcsolatban nem
tudnak tárgyilagosak lenni, személyi befolyásuk alatt
vannak – magyarázta. – A
különböző bűncselekményeket elintézik
6-8 évi fegyházzal.
Itt muszáj erősíteni.
Már felmerül novemberben a gondolat, hogy létre kell hozni a
népbíróságot, amely a legfontosabb államellenes bűnök
tárgyalásával foglalkozna. Most meg kell újra nézni, hogy
hányadán is állunk. Előfordult például, hogy Nezvál (Ferenc)
elvtárs egy ilyen ügyben kiizzadt
egy halálbüntetést,
és a felső bíróságon megesett a szívük rajta, és
büntetésétátváltoztatták
életfogytiglani börtönre.
Össze kell szedni egy tucat ilyen ügyet… A falevélsöprés elég
jól meg van szervezve, a dolognak ez a része működik, de a
többi nem
működik”.
Mit lehet tenni Kádár elvtárs? Át kell alakítani a bíróságot,
létre kell hozni a népbíróságokat, akik rohamtempóban
dolgoznak,
és mindig kiszámolják a megfelelő büntetést („Virág
elvtárs, ez az ítélet!” –
A tanú…).
Részlet az ülés jegyzőkönyvéből: „Az
Intéző Bizottság szükségesnek tartja az
ellenforradalom maradványainak
komolyabb és gyorsabb felszámolását.
Megbízza Münnich és Biszku elvtársakat,
hogy a népbírósági törvény, illetve meglévő büntetőszerveink
segítségével jelentős felelősségre
vonásokat eszközöljenek sajtónyilvánosság
nélkül”.
KÉTSZÁZHUSZONKILENC EMBERT VÉGEZTEK KI
Embertelen
statisztikák, Kádár – sokak által elfeledett, tudatosan
relativizált – bűne:
Zinner Tibor kutatásai szerint „1956 novemberétől 1957. május
1-jéig33704
főt vettek őrizetbe,
közülük 14244 személy
ügyét kivizsgálták, mert őket átadták az ügyészségnek. Így
őrizetben tartottak még 14542 állampolgárt („Egyetlen
dolgozónak sem esik bántódása”).
Az ügyészségnek átadott és megvádolt személyek közül
államellenes bűntett elkövetése miatt 1379
főt a
bíróságok elítéltek.
Internáltak 4500,
rendőri felügyelet alá helyeztek 1500
személyt. Kétszázhuszonkilenc
embert egyértelműen 1956 miatt végeztek ki,16798
személyt börtönbüntetésre ítéltek.
A népbíróságok
felépítésével, munkájával,
a tisztességes
bírák, ügyészek lemondásával, a rendőrség
átalakításával következő
cikkünkben foglalkozunk.
Lejáratás ’89 – Krassó, Havas és Forró: A jó, a rossz és a csúf
Máig
nem tudjuk, hány menedzselt újságíró, megmondó ember dolgozott,
dolgozik a magyar médiában a nyolcvanas évek óta. Forró Tamásról
kiderült, hogy III/III-as volt, nem rá, hanem Krassó Györgyre
emlékezünk, akivel a Forró-Havas Henrik duó éppen huszonöt éve,
1989 október 28-án beszélgetett a köztévében. Az
állambiztonsági iratok segítségével elemezzük a résztvevők
sorsát, a lejáratás módszerét, amely a beszélgetésből (is)
könnyen analizálható. Krassóék őszinte mozgalma nem kellett az
elitnek, s Forróék is megtették a “magukét”. A Hamvas Intézet
munkafüzeteit használtuk.
KOVÁCS
BÁLINT – PestiSrácok.hu
RENDSZERVÁLTÓ-WESTERN: A JÓ, A ROSSZ ÉS A CSÚF?
Tanulságos
és elszomorító az
az éppen huszonöt éve, 1989
október huszonnyolcadikán készült
és az M2-ön levetített beszélgetés, amelyben Havas
Henrik és
a – mint
néhány éve kiderült – III/III-as
titkos megbízott Forró Tamáspróbálta pellengére
állítani Krassó Györgyöt,
rendszerváltásunk legendás
alakját(az
őt nem ismerőknek két remek Index-cikk itt és itt).
Krassót – aki nem
tartotta legitimnek sem a választást, sem az Ellenzéki
Kerekasztalt,
és elítélte a kommunisták hatalom-átmentésében segédkező,
de legalábbis ahhozasszisztáló
pártokat –
az állambiztonság kiemelten
veszélyes ellenfélnek tartotta.
Nem véletlen, hogy 1989-es hazatérése után megfigyelték,
Nagy Imréék újratemetéséről –
az Inconnu-csoporttal együtt – kiszorították,
és igyekeztek ellehetetleníteni,
lejáratni –
ahogy az összes „radikális” rendszerváltást követelő
személyiséget.
FORRÓ ÉS KRASSÓ: JELLEGZETES SORSOK
Ebben
a lejáratásban
vett részt a Forró-Havas duó is,
lehet, hogy nem szándékosan, de az állambiztonság
iránymutatásainak megfelelve.
Itt jegyezzük meg: szomorú
és jellegzetes a
szereplők sorsa, Krassó
tragikusan korán, már 1991-ben elhunyt –
pártja a Magyar Október Párt is abban az esztendőben oszlott fel
–, míg Forró
és Havas a rendszerváltás nagy nyertesei közé
tartozott.„Médialovagokból”
milliomosokká letttek,
s bár Forrót 2008-ban a Kulcsár-ügyben,
azaz a brókerbotrányban felfüggesztett
börtönbüntetéssel „sújtották”,
sokan ezt és a harmincmilliós
vagyonelkobzást is nevetségesnek ítélték.
(Az ügyben úgy fest, új
vádirat és fordulat jöhet).
Ekkor már eltűnt a közéletből, ügynökmúltját még
megpróbálta kimagyarázni – jelentést
adóból lett rendszerváltó -,
de erre senki sem volt vevő.
HAVAS ELÉGEDETT VOLT A VÁLTÁSSAL
De
térjünk vissza 1989-hez,
az esztendő nyarán elindult a híres/hírhedt Nap
Tv,
amelynek Forró és Havas volt a két legismertebb frontembere.
S ugorjunkoktóber
végére,
amikor meghívták a stúdióba Krassó
Györgyöt.
„Azt hiszem, hogy Krassó György három-négy hónappal ezelőtti
gondolatait enyhén
szólva sem igazolta az
idő” – kezdte Havas
a beszélgetést félreismerhetetlen hanghordozásával.
A ’56-os
forradalmárt, elítéltet és „disszidenst” nem
zavarta meg a csúsztatás (ahogyan
a későbbikeresztkérdésnek
tűnő felvetések sem):
„Krassó
György kijelentéseit kivétel nélkül igazolták
az események” – válaszolta Havas stílusát átvéve,
majd„kiváltságos
ellenzéki csoportokról” és elitátmentésről beszélt.
Krassó szerint az Ellenzéki Kerekasztal tevékenysége is
megmutatta, hogy „az
emberek véleményét nem kérdezik”.
S bár Havas riporter „független,
rendszerváltó értelmiségiként” is
láthatóan elégedettnek
tűnt a „leköszönő” rezsimmel,
hiszen az minden
követelésnek eleget tett,
Krassó humorosan így felelt: „Lehet, hogy ate
követelményeidnek eleget
tettek”, de a népet kihagyták ebből is.
FORRÓ NEM FOGADTA EL A KÉTELYEKET
A
hármas beszélgetésben ekkor lépett ki mikrofontartó,
Sancho Panza-i szerepéből Forró Tamás –
a III/III-as csoportfőnökség hajdani titkos megbízottja –,
akire ezen a napon is büszke
lehetett az
állambiztonság: „Azt mondtad, aparlament
tagjainak a hetven százaléka kommunista,
de hát nincs
is kommunista párt”
– „javította ki” letegezve a
nála jóval idősebb Krassót, amire ő előbb röviden
(„Gondolom, nem
az elnevezésen múlik”),
majd hosszabban, a jól ismert kuplerájos
anekdota átírásával
válaszolt. Ha változtatni akarunk, nem
a lányokat kell kicserélni,
hanem a madámot – szokták mondani, de a mi szocialista
kuplerájunkban nemhogy a madámot és a lányokat, még
bútorokat sem cserélték le –
fejtegette Krassó. „Nem
fogadom el, nem fogadom el”
– ismételgette erre felháborodottan
Forró –
talán arra gondolva, hogy Krassó – akaratlanul – őt
is lekurvázta (ha
maradunk a költői képnél). Ezután “összefoglalta” szerinte
miről szól Krassóék üzenete: „Nektek
senki se jó”.
Krassó később hiába szögezte le: „Ha komoly
üzenetet adunk,
akkor egyetlen
lap, egyetlen cikket sem közöl róla”
(nem
véletlenül),
Havasék ezen az apróságon is átléptek.
„Miből gondolod, hogy te
birtoklod a
Bölcsek kövét?” – kérdezte később Krassótól
Havas,
amire a politikus visszakérdezett: „Én
nem gondolom. Te miből gondolod, hogy te birtoklod?”
„Jó kérdés” – ismerte el Forró. Kár, hogy máig
nem sikerült rá válaszolni…
VILÁGOS TÖREKVÉS KRASSÓ LEJÁRATÁSÁRA
Érdemes
végignézni a teljes beszélgetést, Krassó nem
hagyta magát,
a Havas, Forró (egyikük
részéről mindenképp bekötött,
Havasról nem
derült ki,
hogy ügynök lett volna) kettős kitartóan próbálkozott a
politikus lejáratásával.
Mindent elkövettek, többek között arról beszéltek, hogy a
közvélemény szemében aMagyar
Október Párt „bosszantó” szervezet,
Krassót meg úgy állították be, mint egy
mindennel elégedetlenkedő
bohócot.
Nem véletlenül emeltük ki a lejáratásszót,
hiszen utólag úgy tűnik, ez a beszélgetés is tökéletesen
beleillett azállambiztonság
tervébe.
Nézzük a részleteket.
1989: SZÜKSÉGES A BOMLASZTÁS ÉS LEJÁRATÁS
Sorozatunk
korábbi részeiben már foglalkoztunk azzal, hogyan intézte
azállambiztonság
a nyolcvanas évek végén a
veszélyesnek tartott személyek lejáratását (Az
elmaradt forradalom, Szétszakadt
Magyarország).
Ettől függetlenül nem árt felidézni mit mondott Horváth
József, a III/III. Csoportfőnökség vezetője az 1989
június ötödikei parancsnoki értekezleten:
„Az
alternatív szerveződéseket aszerint kell megítélni, hogy
alkotmányos keretekben működnek-e, tevékenységük hasznos-e a
társadalom számára, hogy mennyire képesek pozitív
társadalmi értékek, célok közvetítésére,
mennyire érettek és
képesek a józan
politikai párbeszédre.
Ma ez utóbbi elérése a fő cél és szerveződésünkben az ilyen
irányú törekvéseket,
folyamatokat kell elősegítenünk sajátos
eszközeinkkel. Ahol
lehetséges, ott orientáljuk,
ahol szükséges, ott viszont bomlasszunk
és a lejáratódást segítsük elő”.
SZÉLSŐSÉGES PÁRT A HATALOM SZEMÉBEN
Krassóék
pártja (Magyar
Október Párt –
MOP -) állambiztonsági szempontbólkezelhetetlen volt
(részlet a III/III 1989-es évértékelőjéből): „1989.
februárjában megtörténik a bejelentés, ami lendületet
ad azoknak
a szerveződéseknek, amelynek addig is az „Igazságot
56-nak” jelszavával
léptek fel. Közöttük, mint valamennyi jelenlegi hazai politikai
szervezetek – megtalálhatók voltak amérsékelt,
kompromisszumra kész,
mint például a TIB és a szélsőségekre
hajló pártok, mint például a POFOSZ és a MOP”.
Tehát a MOP nem
hajlik a kompromisszumra (vö.: Forróékkal,
akik a minden pártot kritizáló,
kákán is csomót kereső Krassót állítják
kínpadra).
HÁTTÉRBE SZORÍTANI A SZÉLSŐSÉGES ELEMEKET
„Most
tehetjük a legtöbbet, hogy a jogállamiságba
való demokratikus átmenet békés körülmények között,
az MSZMP
vezetésével valósuljon
meg –
szögezte leHorváth
József a
már említett júniusi értekezleten – néhány nappal Nagy Imréék
újratemetése előtt. – Ha
nem így lesz, akkor kell félni attól, hogy a titkok
kikerülnek.
Úgy is fogalmazhatnánk, hogy „egy
csónakban evezünk”.
Ezért lényeges, hogy a hálózat
velünk együtt mozduljon,
hogy az információszerzés mellett olyan pozícióba hozza magát,
ahol van, hogy az adott szervezeten belül segíthesse ennek az
átmenetnek a szélsőségektől
mentes megvalósítását.
Mindebből következik, hogy az ésszerűség határain belül a
hálózati személy irányításunkkal kezdeményező
szerepet,
illetve egyéb megbízatásokat vállalhat.
Alapvető cél ennek révén a szélsőséges elemeket háttérbe
szorítani e
szervezeteken belül és a hatásgyakorlás a szervezet
tevékenységére”.
KRASSÓT (IS) KOMOLY ELLENŐRZÉS ALÁ VONTÁK
Ennek
érdekében minden fontos célszemélyt megfigyeltek.
Krassó hazatérésétől
tartottak.
Két részlet az arra az évre tervezett intézkedésekből: „A
BM III/III-4. És 6. osztályok szorosan
együttműködve felderítik Krassó
György és Zsille Zoltánbeutazási,
részvételi terveit.”
„Krassó Györgyöt beutazása esetén – tartózkodási helyének
ismeretében szoros
– 3/a operatív technikai ellenőrzés alá vonja.”
Ma már tudjuk, ez is megtörtént. Krassó lakását bepoloskázták –
és ez annyira nyilvánvaló volt – hogy az ott megforduló
ellenzékiek papíron
„beszélgettek”egymással.
Szóban elmondták, hogy délután
ötkor találkoznak az
Emkénél, írásban pedig leírták a valós
találkozási helyet.
AMERIKAI SEGÍTSÉG KRASSÓÉK KISZORÍTÁSÁRA
A
lejárató akció ellenére Krassóék megalakították a Magyar
Október Pártot, éstiszta
üzeneteikkel, radikális hozzáállásukkal, egyenességükkel számos
hívet szereztek. A párt kétségbe
vonta a kerekasztal legitimitását, antidemokratikusnak tartotta a
90-es választást –
mivel az ajánlási rendszerrelelvették
az indulás lehetőségét a kis pártoktól –,
és azt vallotta, az egész rendszerváltást felülről
irányították,
s így könnyen, a többséggel szembemenve átmentették
az elitet.
Ma már egyre tisztábban látjuk, hogy igazuk
volt.
Nem véletlen, hogy az állambiztonság mindenképp
meg akarta akadályozni,hogy
Krassóék “meggyalázzák” az újratemetést.
Részlet az 1989-es intézkedésekből: „Így
például értesítheti-e az USA Külügyminisztériumát, hogy
aszélsőséges
erők a kegyelet megadásának akadályozásával próbálkoznak,
ezért kérje, hogy saját hatáskörében a lehetséges lépéseket
ennek megakadályozására tegye meg. Utaljanak arra, hogy egy
esetleges kalandor
jellegű politikai akció az
egyre szélesedő, erőteljesebbé
váló magyar-amerikai kapcsolatokban zavart
okozhatna, negatív
hatást gyakorolna a
megindult demokratizálódási folyamatra, a pluralista társadalmi
berendezkedés irányába tett lépéseinkre”.
Finom figyelmeztetés…
PALMER NAGYKÖVETET IS FELHASZNÁLTÁK
Majd
az egyértelmű utasítás: „Az
illetékes külügyi tisztviselőn keresztül egy„baráti”
beszélgetés keretében
hasonló tájékoztatást adjanak Mark
Palmernek, az USA budapesti nagykövetének és
kérjék fel, hogy az alternatív szervezetekben
meglévő ismeretségeit
felhasználva igyekezzen
az esemény kegyeleti
jellegét erősíteni, a politikai demonstrációról lebeszélni.”
Ez az utasítás, az érdekesebb (és naiv) kérdés, miért,
milyen érdekből tette
meg ezt Palmer? Mitkaptak
az amerikai cserébe?
HORVÁTH IS BÜSZKE VOLT A BÉKÉS TEMETÉSRE
Tény,
hogy Palmert sikerült
felhasználni,
a nagykövet lebeszélte Krassót a részvételről. A békés
ceremónia „megóvásáról” később, 1990-ben Horváth
csoporfőnök így büszkélkedett az
állambiztonsági vezetőket meghallgató Belső
Biztonsági Szolgálat Tevékenységét Vizsgáló Parlamenti
Bizottságnak:
„Szörnyűnehéz
volt ezt hisztéria nélkül levezetni,
mert június 16. előtt – jobbról és balról – különféle
információk keletkeztek arra vonatkozóan, hogy Nagy Imre
temetésétmeg
fogják zavarni.
Biztos, hogy egy sor pletyka volt, sok félelem keltette információ,
de a lényeg az, hogy jobbról
főként a Magyar Október Párt akkor alakult, Krassó György
vezette csoportjáról volt
szó, balról pedig hivatkoztak a Münnich Ferenc társaságra…”.
HORVÁTH: KORREKT DOLOGNAK TARTOM
Krassó kiszorításáról
meg így válaszolt az SZDSZ-t képviselő
– Krassó őket
iskeményen
kritizálta – Tamás
Gáspár Miklósnak:
„Tamás
Gáspár Miklós: Mark Palmer lebeszélte
Krassót arról,
hogy ellen-demonstrációt rendezzen.
Horváth József: Önnek joga
van ezt elmondani. Én korrekt dolognak
tartom”.
Mi viszontnem:
Krassó ellen-demonstrációja a valóságban egy külön
megemlékezés lett volna a Pesti Srácok tiszteletére…
FORRÓ TAMÁS ÉS A MENEDZSELT ÚJSÁGÍRÓK
És
most nézzük a beszélgetés másik
résztvevőjét, Forró Tamást,
és az ő – és Havas kolléga – „pártatlan”
kérdéseit az
állambiztonsági iratok olvasása után. Avagy:matt,
öt lépésben.
„A
magyar tömegkommunikáció – MTV, MR, állami és független sajtó
– célirányos
felhasználást annak
sugalmazására, hogy a nemzet érettségének bizonyítéka lesz, ha
a június 16-i események rendben zajlanak le”
(1989). 1–0.
„Arra
kell törekedni, hogy ezek az SZT-tisztek mintegy „szabadon
futóként” maguk
keressenek olyan – tehetségükhöz, felkészültségükhöz illő
– állást,
amely operatív érdekeinknek is megfelel”. (1989)
Talált! 2–0.
„A
jövőben nem a foglalkozáshoz,
munkahelyhez, beosztáshoz kötöttszemélyek bevonása
lesz célszerű, hanem szellemi szabadfoglalkozású,
’szabadúszóké’,
akiknek a kötöttségek nélküli mozgás lehetővé teszi az éppen
szükséges politikai image kialakítását.”
(1989) 3–0.
„A
hálózati kontingens olyan kvalifikált,
mélységi információszerzésre alkalmasszemélyekkel bővüljön,
akik az alkotmányellenes, törvénysértő cselekmények
felderítésén túl alkalmasak és képesek a szélsőséges
elképzelések leszerelésére,
a kívánatos
hatás gyakorlására.”
(1989) Sikerült! 4–0.
„Operatív
pozícióval kell rendelkeznünk mindenütt, ahol ellenséges
tevékenységet folytató személy dolgozik és kapcsolatot kell
létesítenünk azokkal azújságírókkal
is,
akik pozitív
vonatkozásban felhasználhatók,
akikre építhetünk.
Az utóbbiak vonatkozásában meg kell vizsgálni a „menedzselés”
lehetőségét”.
(1989 decembere) Sikerült! 5–0.
Ha
már menedzselés, talán sokak fejében megjelenik egy egészen
hosszú névsor,
akiket mindig,
mindenhol láthattunk, hallhattunk,
akik mindigmegmondták,
elmagyarázták,
akik mindig
megvédtek minket az általuk elképzelt veszedelmektől.
Ők a menedzseltek.
SENKI SEM ÁLLT MELLÉ
S
álljon itt egy szomorú
lezárás.
Krassó György 1991-ben
halt meg szívrohamban.
„Igazát nemigen
vonta senki se kétségbe,
de mellé sem
állt nagyon senki”
– mondta Göncz
Árpád a
temetésén, és a senkik
közé nyilván önmagát is beleértette.
A Magyar Október Párt 1991.
december 14-én megszűnt,
illegalitásba vonult. Krassó volt a rendszerváltás
igazi, tiszta hőseinek egyike –
nem véletlen, hogy néhány éve az SZDSZ
és a Jobbik egy napon emlékezett meg róla.
Az utóbbi időben viszont már senki sem beszél Krassó
Györgyről – ez persze nem
róla, rólunk alkot ítéle
Láthatatlan, ma is aktív hálózat: a Parlamenttől a napilapokig
Csak
az ügynökökről beszélünk, pedig a szigorúan titkos
(SZT)-tisztek és a titkos munkatársak (TMT), titkos megbízottak
(TMB) sokkal kártékonyabb munkát végeztek, végeznek napjainkban
is. Felülről irányított az ügynökökre vetített reflektorfény,
így a nagy halak árnyékban maradnak. A Hamvas Intézet
munkafüzeteinek segítségével az SZT-tisztek szerepét elemezzük,
a hamis legendákat (párttagot nem lehetett beszervezni)
megcáfoljuk. Jó páran még ma is aktívak, ha ki is léptek a
szervezetből, írásaikat olvassuk, szólamaikat hallgatjuk. A
teljes névsort nem tudhatjuk meg, néha feldobnak egy nevet – a
többiek pedig megnyugodnak.
KOVÁCS
BÁLINT – PestiSrácok.hu
KÓDSZÁMOK, LEGENDÁK, TITKOS MEGBÍZOTTAK
Jól
tudjuk, hogy a – finoman szólva is – félresikerült
rendszerváltás során, után elmaradt az állambiztonsági iratok
nyilvánosságra hozása, elmaradt a szembenézés, a tisztázás, a
valódi újrakezdés. Ezért számolhatott
be a
magyar sajtó még 2011-ben
is arról,
hogy hét
egykori (?) szigorúan titkos (SZT) tisztet rúgtak ki a
Külügyminisztériumből,
miután a Szigoruantitkos.hu oldalon
feltárult a múltjuk. Talán nem árt tisztázni az SZT-tiszt
fogalmát.
A Beszélőben megjelentÁllambiztonsági
kisszótár meghatározása
szerint: „szigorúan titkos állományú tiszt. Állambiztonsági
szempontból fontos
munkahelyen konspiráltan dolgozóBM-alkalmazott.
Kódszámot kap”. A BM (azaz a Belügyminisztérium) az ővédelmüket
tartotta a legfontosabbnak,
ennek köszönhető, hogy igyekeztekminden
nyomot eltüntetni.
Nem csak fizikailag (iratmegsemmisítések),ködösítésekkel,
legendákkal is.
Így aztán a közvélemény a gyakran
zsarolással beszervezett ügynökökre koncentrál,
míg az önként
jelentkező, meggyőződéses SZT-tisztekkel, titkos megbízottakkal
(TMB), titkos munkatársakkal (TMT) kevesen foglalkoznak.
ELTERELÉS, MEGBÉLYEGZETT ÜGYNÖKÖK
„Az
állambiztonsági hálózatok felépítéséről, a kapcsolatok
fajtáiról még a téma iránt érdeklődők körében is tetemes
ismerethiánnyal és legendával kell
számolnunk – írta Hankiss Ágnes Továbbélő
hálózatok című
publikációjában. – Ebben döntő szerepet játszanak azok
a tudatos
dezinformációk,
amelyekkel az utódpárt és maga a Szolgálat igyekezett átterelni
a figyelmet a
kommunista állambiztonság működésének teljes
köréről és holdudvaráról egyedül
a belső elhárítás által foglalkoztatott ügynökökre; ügyesen
elfedve azt a tényt, hogy apolitikai
manipulációkban, a rabló-privatizációban,
a belőle ezerfelé burjánzófehérgalléros
bűnözésben kulcsszerepet elsősorban nem az ügynökök
játszottak,
hanem sokkal inkább a titkos
munkatársak, titkos megbízottak, a hálózaton kívüli elvtársi
kapcsolatok és
last but not least: a
szigorúan titkos tisztek”.
NYOLCVANNÉGY TMB, S CSAK NÉGY ÜGYNÖK
Nem
véletlen, hogy bár időről-időre felmerül az ügynökdossziék
nyilvánosságra hozásának kérdése
(aztán gyorsan
leszavazzák a
Parlamentben), a Szolgálat (talán még ma is aktív) nagyobb
halairól senki
sem beszél. Pedig sokat mondó az a szintén Hankiss Ágnes által
felkutatott jelentés, amelyet a Nógrád
Megyei Rendőr-főkapitányságt Állambiztonsági szervéről készült:
1989 februárjában a107
aktív hálózati személy között két TMT, nyolcvannégy TMB,
tizenhét T-lakás(bepoloskázott,
konspirált, titkos találkozásokra alkalmazás hely) tulajdonos
ésmindössze
négy ügynök volt.
Négy. Az SZT-tisztek
teljes, valós számáról persze semmit sem tudni.
Nem véletlenül: a III/III. Főcsoportfőnökség 1989
októberében kiadta az utasítást (részlet):
„saját hatáskörben semmisítse
meg az
alábbi anyagokat: a/ SZT-tisztek
irattározott „Biztonsági” és „Levelező” dossziéi, a
kartonokkal együtt.
B/ 1956 előtt irattározott operatív
dossziék”.
ELVTÁRSI ELITKLUB: HÍRSZERÉS ÉS KÉMELHÁRÍTÁS
A
tudatosan terjesztett legendák
egyike –
de talán legfontosabb darabja – az (volt?), hogy MSZMP-tagot,
KISZ-tagot nem lehetett beszervezni.
„Csak éppen azt nem tették hozzá, hogy hány
SZT-tiszt dolgozott feddésben éppen
ott, az „élcsapat” káderképzőjében… Néha az embernek
már-már az a benyomása, mintha a III-as
csoportfőnökség „három-per-hármas
kvótáját” tartották volna fenn a kisembereknek és az
„osztályidegeneknek”,
a hithű elvtársakat, és az ő gyermekeiket pedig szívesebben
toborozták a magasabb presztízzsel bíró hírszerzés és
kémelhárítás kötelékébe,
az elvtársi
elitklubként is
üzemelő SZT-tiszti körbe” – jegyezte meg erről Hankiss Ágnes
már a Hamvas Intézet másik,Állambiztonsági
játszmák című
kötetében.
SZELLEMALAKOK: 3710 TÖRÖLT NÉV
A
neveket mindenesetre eltüntették: „Az
operatív nyilvántartásban szép
számmal szerepeltek MSZMP-tagok is.
Statisztikai adataink csak 1988
nyaráig állnak
a rendelkezésünkre. Ezek szerint ekkor az operatív
nyilvántartásban 4795
fő MSZMP-tag szerepelt,
és eddig a dátumig 3710
főt –
párttagságuk meghagyása mellett – a felülvizsgálatok
során töröltek
az adattárból”
– tárta fel Krahulcsán Zsolt Hatalom/át/mentés című
kötetében, amit sorozatunk előző részében dolgoztunk fel (Jó
előre megtervezték: ’90-ben bukunk, ’94-ben visszajövünk).
MENEDZSELT, ÁLLAMBIZTONSÁGI ÚJSÁGÍRÓK – MINDENHOL
Természetesen
nem csak politikusokról beszélünk, Horváth József, a III/III.
vezetője az 1989. február 6-i parancsnoki értekezleten egyenesen
azt fejtegette, hogy „kapcsolatot kell létesítenünk azokkal
az újságírókkal is,
akik pozitív vonatkozásban felhasználhatók, akikre
építhetünk.
Az utóbbi vonatkozásában meg kell vizsgálni
a ’menedzselés’ lehetőségét.
A cél az lenne, hogy olyan újságírói kapcsolatkörrel
rendelkezzünk – lehetőség szerint minden jelentősebb
sajtóorgánumnál – , akiket a megfelelő információkkal ellátva
a maga területén sikerhez juttatunk, és akik alkalmasak az
általunk megjelölt témákban a kívánt
politikai hatású cikk vagy egyéb írás megjelentetésére.”
POLGÁR ŐRNAGY, POZSGAY IMRE TÁRSSZERZŐJE
Mivel
a szembenézés, tisztázás elmaradt, ezért csak találgatni
lehet:
kikről is lehet szó? Az ügyesebbek eltüntették
a nyomokat (a
Nagy darálással későbbi cikkünkben foglalkozunk), de nem
mindenkinek sikerült. Polgár Tibor (D-58) a Szigoruantitkos.hu
szerint egészen az őrnagyi
rangig vitte.
Fedőmunkahelye azMTA
Filozófiai Intézete volt,
2003-ban Pozsgay
Imrével közösen jelentette meg könyvét A
rendszerváltás (k)ára címmel.
Elég sokat tudott (tudtak) róla, az biztos. Részlet Polgár
jellemzéséből (1987): „Az állambiztonsági operatív
munkát tudása
legjavát adva, magas fokú hivatástudattal végzi…
Az elmúlt időszakban több esetben fejtett ki pozitív
irányú befolyásolást ellenséges tevékenységet kifejtőilletve
azokkal szimpatizáló személyek vonatkozásában”. Kiérdemelte ő
is a fizetését.
BOROS IMRE SZÁZADOS: KONZERVATÍV, OROSZBARÁT
A
mostanság szakértőként,
újságíróként foglalkoztatott Boros
Imre közgazdász-politikusról néhány
éve jelent meg (szintén
a Szigoruantitkos.hu oldalon), hogy a Belügyminisztérium
Személyzeti Osztályán mint SZT-tiszt szerepel. Az adatok
szerint 1989
márciusától 1990 márciusáig munkálkodott,
„alapilletménye
12 400 Ft-ban
lett meghatározva”. Százados
volt.
A honlapra feltett (saját
kézzel írt levelében)
így búcsúzott a szolgálattól: „Alulírott D-8-as az Önök
konspiratív állományában dolgozom szakértői
minőségben.
Minisztériumukat az utóbbi időben ért folyamatos
támadások miatt úgy
érzem, hogy – noha szakértőként dolgoztam – a jövőben ez
számomra elviselhetetlenül
magas egzisztenciális kockázattal jár,
amit vállalni nem tudok. Ennek alapján kérem, hogy az állományból
azonnali hatállyal elbocsátani szíveskedjenek.
Kérem nyilvántartási
anyagaim és kartonjaim megsemmisítését.
Tisztelettel: D-8-as”.
(Ha már “D”: a D-209-es
Medgyessy Péter ügyét
azért a többség kivülről fújja. Más kérdés, hogy ez sem ment
minket attól, hogy az Index szimpatikus mélyinterjút
készítsenszegény elárult,
szakértő miniszterelnökünkkel).
CÁFOLAT, LELKES MOSZKVA-PÁRTISÁG
Boros
Imre szerint hamisításról
volt szó,
minden érintett laptól helyreigazítást kért. A történészek
szerint viszont „eddig egyetlen
olyan iratról sem derült ki,hogy
utólagos hamisítvány volna, ami az Állambiztonsági Szolgálatok
Történelmi Levéltárából jutott a kutatók kezébe”, ráadásul
szerintük a már idézett levél is Boros kézjegyére utal.
Igazságot tenni nem a mi feladatunk, de azért jegyezzük meg,
hogy nem
akárkiről van szó.
Boros Imre az első
Fidesz-kormány minisztere volt (igen rövid ideig), most
a Magyar
Hírlapban publikál –
az elmúlt hónapokban lelkesen pártolja az oroszokhoz
való közeledést és a Moszkvával
kötött atomszerződést ünnepli, valamint a Nyugat
alkonyát vizionálja.
Feltette a régi lemezt?
ZELEY-ŐRNAGY ÉS HÍRES „TELLER-LEVELE”
Vagy
ott van a „másik oldalról” Zeley
László (E-13, D-55, őrnagy).
Utóbbi a Népszabadságnál leközölt „Teller-levél”
kapcsán vált hírhedtté. Ő volt ugyanis a világhírű tudós
nevében megírt 2003-as
állevél egyik szerzője:
az irományban “Teller” a hazai jobboldalt bírálta. Miután a
Népszabadságnak nem sikerült bebizonyítania, hogy a levelet az
időközben elhunyt atomfizikus írta,bocsánatkérésre
kényszerültek…
Talán akad lelkes kutató, aki utánanéz, milyen ügyekben volt
benne még a keze (tolla) Zeleynek, aki több kötetnél Teller
társszerzője volt.
Mi mindent kiszedhetett a zseniális tudósból? Zeley persze csak
egy a sokból, Forró Tamás “rendszerváltó újságíró”
munkásságát Laczik Erika remek
cikkben dolgozta fel,
s talán minden olvasóban felmerülnek újabb – le nem bukott, be
nem sározott – emberek.
KELETEN A HELYZET VÁLTOZATLAN
Hányan
vannak? Hány
közszereplő, politikus, milliomos, milliárdos? Továbbra
is csak morzsákat kapunk, SZT-tisztek neveit (itt
lehet mazsolázni),
néhány kiemelt, feldobott ügynök történetét. Egyetlen kormány
sem vállalta a szembenézést, feltárást, teljes tisztázást.
Jogos Hankiss Ágnes kérdése: (Továbbélő hálózatok):
„Méltányos-e, hogy azokról, akiket fenti szövegrészekkel
épp elégségesen
jellemeztünk, szó sem esik,
tevékenységük személyre szabott feltárása
fel sem merül,
miközben a zsarolással,
megfélemlítéssel besúgásra kényszerített emberek
leleplezésétől oly sokat remélünk?”
A nagy darálás – államvédelmi szatíra a modellváltás korából
Mintha
már hallottunk volna a darálásról , de akkor még a nemzetté
válás embereit darálták a Dunába azóta elég lett a papír
darálása , de így is maradt elvarratlan szál , hisz minden
csatolást nem tudtak semlegesíteni , aki akarja , és tudja vissza
tudja fejteni a történteket .
„Hogy
mennyire lázas tevékenység folyt, arra jellemző, hogy még
éjszaka is ment; az osztályvezető különvonult és ő a maga
anyagát külön vitte… Az én páncélszekrényemben, amikor
eljöttem a Szolgálattól, a telefonkönyvemen kívül semmi nem
volt” – mesélte Bajcsi István, egykori főhadnagy. Így nézett
ki a nagy belügyminisztériumi darálás, amely 1989 karácsonyától
1990 elejéig tartott. Ilyen mértékű iratmegsemmisítés talán
csak nálunk történt, mégsem vettek elő senkit. Sőt, Kékesdi
őrnagyék tudásukat 2002-ben is felhasználhatták a
Kulcsár-ügyben.
KOVÁCS
BÁLINT – PestiSrácok.hu
Remek
filmet lehetne forgatni arról a lázas
munkáról,
ami ’89
karácsonyán folyt
aBelügyminisztériumban.
Micsoda harc lehetett az elvtársak között, hiszenösszesen
egy iratzúzó gép volt a
BM-ben, ledarálásra
váró jelentés, akta pedig számtalan.
(Az élelmesebbek persze kilopkodták,
amit lehetett,
ki tudja, kit, milyen eredménnyel zsaroltak,
zsarolnak azóta.)
Az állambiztonság által terjesztett egyik
legenda a teljes
iratmegsemmisítés volt,
ügyes próbálkozás: ha így lenne, már semmit
sem lehetne kideríteni.
A helyzet azonban felemás, tény hogy, nem
tudjuk, kiről, mit tüntettek el huszonöt
éve. A kutatók csak abból dolgozhatnak, ami megmaradt. S
amit kiadnak
a titkok őrzői.
A levéltárból vagy a fiókokból. A
Hamvas Intézet munkafüzeteinek segítségével utazunk
vissza az időben.
Az
iratmegsemmisítésre térve talán nem árt feleleveníteni a
történteket:
1989.
március 22: Megalakult
az Ellenzéki Kerekasztal
1989. június 16: Nagy Imréék újratemetése
1989. októbere: Az MSZMP helyett megalakul az MSZP
1989. október 23: Kikiáltják a köztársaságot
1989. december 22: Elkezdik az iratmegsemmisítést
1989. június 16: Nagy Imréék újratemetése
1989. októbere: Az MSZMP helyett megalakul az MSZP
1989. október 23: Kikiáltják a köztársaságot
1989. december 22: Elkezdik az iratmegsemmisítést
A TITKÁRSÁGRÓL ÉRKEZETT A NÉVTELEN PARANCS
„Bár
a Belső
Biztonsági Szolgálat Tevékenységét Vizsgáló Országgyűlési
Bizottság is
sokat foglalkozott az iratmegsemmisítések körülményeinek a
feltárásával, a jegyzőkönyvek tanúsága szerint
jobbára hazugságokkal,
csúsztatásokkal és retorikai bűvészmutatványokkal szembesültek
tények helyett” – írja Hankiss Ágnes Továbbélő
hálózatok című
munkafüzetében amúltfeltárást
meggátoló, a valódi rendszerváltás elmaradását elősegítő „nagy
darálásról”. A ködösítés már a megrendelőre is
kiterjedt. Bár ma már tudjuk, hogy a legfelső szintről érkezett
a parancs, akkoriban Diczig
István vezérőrnagy váltig aláírás nélküli, titkársági
utasításra hivatkozott
(„Komoly,
névtelen, géppel írott feljelentés”
– A tanú): „1989.
január 1-én még 105
személyi dosszié volt ezen
a csoportfőnökségen, és ebből a vizsgálat idejére már
csak három
maradt…
A jegyzőkönyv nélküli iratmegsemmisítésre egy aláírás
nélküli,
miniszterhelyettesi titkárságról származó utasítás ment ki. Ez
az utasítás a birtokunkban van. A Bizottság tagjai majd
megtekinthetik”
– magyarázta. A már említett országgyűlési
bizottság elfogadta a
választ.
PUHA BIZOTTSÁG, PASSZÍV DEBRECZENI JÓZSEF
Talán
nem árt feleleveníteni, hogy kikből
állt ez
a rendszerváltás után felállított testület: Mezey Károly
(független képviselő), Fodor László (MSZMP), Géczi István
(semleges képviselőcsoport), Varga Sándor (MSZP), Viola Károly
(független) és a jól ismert Debreczeni József (akkor MDF) mellett
Tamás Gáspár Miklós (SZDSZ) alkotta. Nem
szorongatták meg túlságosan
a kulcsszereplőket, s akkor még finoman fogalmaztunk. „Debreczeni
mindvégig meglehetősen passzív szereplő–
ami az azóta megismert vagdalkozó
és gátlástalanul vádaskodó pályafutásának az ismeretében
elgondolkoztató –, Tamás
Gáspár Miklós igen aktív tagja
a Bizottságnak, de ami föltűnő – különösen a tőle
megszokott lucidus és heves stílus ismeretében –, hogy ő
sem szembesíti a
meghallgatottakat őszintétlenségükkel annyiszor, ahányszor
alapos okot adnának rá” – írta a mérsékelt teljesítményről
Hankiss Ágnes..
„CSAK A DUNAGATE-BOTRÁNY MIATT KEZDTÜNK DARÁLNI”
Úgy
tűnik, mintha profik
„meccseltek” volna amatőrökkel,
nem meglepő, hogy a sorozatunk olvasói által jól ismert Horváth
József vezérőrnagy (a
III/III-as csoportfőnökség egykori vezetője) is csak játszadozott
a bizottsággal.
A törvénytelen iratmegsemmisítés Horváth szerint csupán
a Dunagate-botrány (a
szövevényes üggyel a sorozat következő részében
foglalkozunk, itt és itt írnak
róla részletesen) következménye:
„ha
nem jön ez a botrány, akkor kapkodás
nélkül, a törvényesség teljes betartásával tudtuk
volna rendezni az iratanyagok megsemmisítését január végéig”
– magyarázta. Csak egy
aprócska tényt hallgatott el:
„a jegyzőkönyv nélküli darálások december
22-én kezdődtek,
aDunagate-botrány viszont csak
január 5-én robbant
ki” – emeli ki Hankiss Ágnes. Ezt a két hetet
viszont kihasználták
– éjjel-nappal folyt a munka.
Különösen érdekes véletlen, hogy éppen
ezekben a napokban nem írták össze,
mely iratokat semmisítették meg, bár Ilcsik Sándor
belügyminiszter-helyettes szerint „egy
nagyon rövid időszakot kivéve”
mindent feljegyeztek. „Az
a rövid időszak adecember
22. utáni, azt hiszem, január 5-ig terjedő időszak” –
mondta a politikus. Nahát.
MAGYARÁZKODÁS – EGY KAPTAFÁRA
Tény,
hogy mindenki
megtanulta a leckét,
ugyanazt a meglehetősen átlátszó
magyarázatot adták az
iratok eltüntetésére. Érvük – Hankiss összefoglalása szerint
– az volt, hogy helyesen
jártak el,
hiszen „ha az általuk korábban gyűjtött információk
törvénytelenek voltak, akkor alkotmányellenes
és szégyenteljes cselekedet lett
volna a pletyka-tömeget az utókornak megőrizni”. Tiszta
sor.Pallagi
Ferenc miniszterhelyettes is
ezt a nótát énekelte: „nem
valamifélepolitikai
indítékú szemét eltüntetése volt.
Ezt felelősséggel mondhatom. Kimondottan az Alkotmányból és a
Büntetőtörvénykönyvből fakadókötelességnek
tekintettük az
iratmegsemmisítést. December
18-án írtam alá azt a jóváhagyást,
hogy induljon meg ez a munka...”
(Vö.: Diczig aláírás
nélküli meséje). Horváth
István egykori belügyminiszter is
hasonlóan magyarázta: „az
operatív feldolgozás iratait és a hálózatokra vonatkozó
iratokat, ha azoknak az értelme megszűnt, meg kell semmisíteni…
itt összegyűlt a történelem
során elég sok minden,
ami feleslegessé
vált….
Ezeknek viszont a megtartása lett volna törvénytelen. Ugyanez
vonatkozik a hálózati személyekre…. Ezek a 60-as, 70-es évekből
való poros
okmányok;
egyik-másik a 80-as évekből. Ezeknek a megsemmisítése szerintem
megfelelt azoknak a jogi változásoknak alkotmányos, büntetőjogi
és büntetőeljárás-jogi vonatkozásban, valamint azoknak a
parancsoknak, amelyek ezt előírják.”
ÉJSZAKAI IS DARÁLTAK, ÜRES PÁNCÉLSZEKRÉNYEK MARADTAK
A
meghallgatott, kihallgatott résztvevők közül egyedül
Bajcsi István főhadnagy igyekezett őszintén válaszolni:
„Hogy
mennyire lázas tevékenység folyt, arra jellemző, hogy még
éjszaka is ment; az osztályvezető
különvonult és ő a maga anyagát külön vitte.
Kérdezte, hogy hol van a megsemmisítő gép, mert azokat az
anyagokat saját
maga kívánja megsemmisíteni.
Nekünk nem is adta ide.Hatalmas
mennyiségű iratanyag semmisült meg.
Az én páncélszekrényemben,
amikor eljöttem a Szolgálattól, a telefonkönyvemen
kívül semmi nem volt.”
Bajcsisorsa
érdekes és sajnos tipikus.
Sokat köszönhetünk neki, mégse hallani róla (a Beszélő régi,
vele készült interjúját érdemes
elolvasni).
Valahogy nem
akarnak államtitkárt faragni belőle.
ÁTMENTETT TUDÁS, ÁTMENTETT “SZAKEMBER”
Az iratmegsemmisítés
ízére rákaptak az elvtársak,
látható, hogy az utóbbi években is szívesen használták ezt a
módszert. Vegyük például Kékesdi
Gyulát (hézagos életrajza itt).
Rendőr őrnagyként 1989
elején lett a III/III-7. osztály vezetője,
korábban ő szervezte be Hegyes
Zoltán írót és Kiss Ernő Csabát (utóbbi
– is – jelentgetett az MDF rendezvényeiről). Kékesdi
fontos szerepet játszott a
rendszerváltás idején – Nagy
Imréék újratemetése ügyében kapott
komoly feladatokat -, s a már említett bizottság
őt is kihallgatta.
A beszélgetés komolyságát jól
jellemzi egy
általunk kiragadott részlet. Tamás
Gáspár Miklóskérdése:
„A
másik: a személyes véleményét kérem, tehát találgatásra
kérem Önt. Mi a véleménye arról: elképzelhető,
hogy jelenleg a szolgálat operatív munkatársa a saját szakállára,
a saját jövője érdekében folytatja ilyen típusú
titkosszolgálati eszközök alkalmazását?”
Kékesdi válasza tömör volt: „Lehetetlen”.
A bizottság elfogadta a választ… Ma már tudjuk, hogy
azállambiztonsági
szervek egészen december végéig –
vagyis a Köztársaság kikiáltása utáni hónapokban is –
lehallgatták a demokratikus pártok vezetőit, munkatársait. Azt
csak mi tesszük hozzá: miért
hagyták volna abba?
KÉKESDI ELVTÁRSRA MÉG 2002-BEN IS SZÜKSÉG VOLT
Kékesdi
– társaival együtt – jól
válaszolt,
ferdített a kérdésekre. Elengedték és pillangóként
született újjá.
Aszámtalan
túlélő – modellváltó – egyike 2002
után főtanácsadója lett Tóth András szocialista
titkosszolgálati államtitkárnak,
aki – Hankiss Ágnes kiemelése szerint – leginkább a Kulcsár
Attila-ügy tett ismertté.
Nem véletlenül: az ő nevéhez (nevükhöz) fűződik a több
száz oldalnyi lehallgatási jegyzőkönyv sietős ledarálása.
Változó idők, változatlan
módszerek.
Nagy Imre újratemetése: az elmaradt forradalom bábmesterei
Huszonöt
éve, 1989 június tizenhatodikán temették újra Nagy Imrét és
négy mártírtársát. A felemelő eseményre az ellenzék, az
MSZMP és az állambiztonsági szolgálat is különös figyelemmel
készült. Az utóbbi mindent bevetett azért, hogy az átmenet ne
torkolljon forradalomba. A Hamvas Intézet dokumentumgyűjteményének
segítségével megírt riportunkban drámaian rajzolódik
ki: alig volt olyan ellenzéki csoport, politikai alakulat, vagy
szerkesztőség, ahol ne állt volna rendelkezésre beépített
emberek egész hada az esetleges radikalizálódás megfékezésére.
Másként szólva: az elvtársak nagyon odafigyeltek, nehogy mások
forgatókönyve szerint menjen végbe a rendszerváltás. Cikkünk
végén pedig egy olyan dokumentumba pillanthatnak bele, ahol a
III/III. utolsó parancsnoka pontosan felvázolja: hogyan fogják a
“nekik megfelelő embereket” a rendszerváltás után is
helyzetbe hozni.
KOVÁCS
BÁLINT – PestiSrácok.hu
„Tetszettek
volna forradalmat csinálni!”
– ezzel a cinikus mondattal vágott vissza a néhai
miniszterelnök, Antall
József az
MDF-en belüli ellenzéknek, akkor, amikor többen kifogásolták
a puha,
túlságosan is puha rendszerváltást.
Tény, hogy a számonkérés
elmaradt, és a régi rendszer sikeresen átmentette magát.
AHamvas
Intézet Állambiztonsági játszmák című
kiadványából (itt
teljes egészében elolvasható)
kiderül, hogyan
manipulálta a közvéleményt és az ellenzéket a Szolgálat Nagy
Imréék újratemetésekor.
A kutatóintézet alapítója, Hankiss Ágnes publikációjában
összegyűjtött titkos jelentések félelmetes
szervezettségről árulkodnak:
az állambiztonság a létező
összes csatornát felhasználta ahhoz,
hogy az újratemetés a „nemzeti
megbékélés” ünnepe legyen.
Csak semmi
forradalom!
„POLITIKAI KOMPROMISSZUMOK IS ELKÉPZELHETŐEK”
’56
mártírjait 1989. június 16-án temették újra, az MSZMP
és a Szolgálattermészetesen
attól félt, hogy az esemény „rossz
irányba” fordulhat és
megismétlődhetnek a harminchárom évvel azelőtt történtek. ’89
májusánHorváth
József „vezérőrnagy elvtárs ismertette
az MSZMP Politikai Bizottsága álláspontját, mely szerint június
16-án nem
tartja indokoltnak a temetés mellett politikai demonstráció
szervezését.
Ez az álláspontot az ÁB szolgálat is magáévá tette” – írja
a jelentés. Azt ezt követő húszoldalas
(!) Intézkedési Tervszerint „Nagy
Imre és társai jogi rehabilitációját ez időpontig el kell
végezni,
elő kell készíteni a politikai rehabilitációjukat, ezen
túl további
politikai kompromisszumok is elképzelhetőek”.
A FIDESZ FÁKLYÁS MENETÉT KÜLÖNÖSEN VESZÉLYESNEK TARTOTTÁK
A
cél az ellenzék
és a közvélemény befolyásolása volt: forradalom
helyett békés átmenetre volt szükség. Ezt erősítették minden
vonalon. Ahogy a már említettHorváth
vezérőrnagy összefoglalja:
„a társadalom
felé megindult annak sugalmazása is,
hogy június 16-át a temetés,
a nemzeti megbékélés, a közmegegyezés napjának kell
tekinteni”. Miért volt ez fontos? „Ha a kegyeleti,
nemzeti megbékélés jelleg hangsúlyozása tovább terjed –
ezt hálózati
úton erősíteni kell –
megakadályozhatók a különünnepségek”
-írják. A Fidesz tervezettfáklyás
menetét különösen veszélyesnek tartották.
BEÉPÍTETT ÚJSÁGÍRÓK SZINTE AZ ÖSSZES LAPNÁL
Meglevő
pozíciónkat fel kell használni olyan cikkek
megjelentetésére, amelyek
azt sugallják, hogy a nemzet
érettségének bizonyítéka lesz ha
a június 16-i események rendben zajlanak le” – adja ki az
utasítást az ÁB. Ezért a kezükben
lévő és a láthatatlan, de legalábbis nehezen észrevehető
dróttal mozgatott „lapok is a konfrontáció
elkerülésére, a gyász, a kegyelet megadására szólítanak
fel”. Egy későbbi jelentés már magabiztosan írja: „a tervezett
cikkek előkészítése megtörtént”.
Az Állambiztonság által megrendelt cikkel közül a „Székely
László” fedőnevű titkos megbízott a Magyar
Világban,
az „Amatőr” fedőnevű pedig aMagyar
Hírlapban jelentett
meg írást, de a Magyar
Nemzet sem
maradhatott ki. „Ebben a temetést, mint társadalmi
megbékélés, a konszenzus irányába tett politikai lépésként
értékelik, melyen keresztül a kormányzat a múlt
hibáin átlépve a kibontakozó demokratizmus békés
továbbvitelére törekszik”
– írja a jelentés. De a többi újságot is behálózták: a terv
szerint kiemelten fontos volt a megrendelt cikkek elhelyezése
a Reform
és Unió című
lapokban és a Hiány
és Munkás című szamizdat-kiadványokban,
nem beszélve az MTI
megrendelt híreiről, a Magyar Rádióról és tévéről.
BEÜTÖTT FŐSZERKESZTŐBŐL LETT A LELEPLEZŐ VEZETŐJE
Jó
példa a beszervezett
újságírók túlélésére és metamorfózisára Tőke
Pétertörténete.
Ő a Rev.hu
adatbázisa szerint „1972-ben
(beszervezésekor) a Hétfői Hírek, később a Reform munkatársa
volt. A rendszerváltás
idején a Reform főszerkesztője.
Nagy Imre és társai újratemetésének operatív előkészületei
kapcsán azt a feladatot kapta, hogy információkat
szerez a független lapok temetéssel kapcsolatos terveiről, és
interjút készít...
Egy rövid interjú valóban készült is Horváth István
belügyminiszterrel (és egy másik Kárpáti Ferenc honvédelmi
miniszterrel), mellette „Puccs
nélkül” egy másik cikke is megjelent”.Tőke
Péter mostanság a Leleplező című „független, szólásszabadság
folyóirat” főszerkesztőjeként ismert…
„Botrányos valóságok! a döbbenet, a kijózanodás és a remény
lapja.
a jövő történelme. a nemzeti
hírháló és a magyarok szövetsége partnere”
– írja lázadó kiadványáról. Ez
ám a karrier! – persze nem egyedülálló.
SZABAD EURÓPA RÁDIÓ – A SZOLGÁLAT ZSEBÉBEN?
Arra,
hogy a polip
csápjai még ekkoriban is –
amikor már sokan erőtlennek hitték – elértek mindenhova,
jellemző a Szabad
Európa Rádiót érintő jelentések.
Ezek szerint továbbra is voltak embereik a SZER-ben, nem véletlenül
írják magabiztosan: a SZER
felé a „megfelelő információt eljuttatták,
valószínűsíthető, hogy a
rádió a mi elképzelésünknek megfelelő műsorokat fog
sugározni”.
MEGRENDELT KIRÁLY BÉLA-INTERJÚ A PANORÁMÁBAN
A
közvéleményt célzó irányított
agymosás mellett
a belföldi
és külföldi hangadókra is
figyeltek. Tételesen felsorolták, melyik
beépített emberük melyik nagykövetet, célszeményt keresse,
kövesse, befolyásolja.
Kiemelten fontos volt, hogy az emigránsok két
jelentős, a temetésre hazalátogató alakját, Király Bélát és
Kopácsi Sándort meggyőzzék arról,
hogy az újratemetésnek kegyeleti
eseménynek kell lennie.
Egy jelentésben “boldogan” újságolják, hogy megvan aKirállyal
készült interjú,
amit a Panorámában
fognak leadni.
Ez minden
valutát megért:
egy titkos
megbízottal (tmb) külön forgatócsoportot küldtek Amerikába,
hogy otthonában
faggassák a célszemélyt.
A jelentésben megjegyzik: „Kopácsi
Sándorral az interjú anyagi okokból nem realizálódott”.
FIDESZ: “BÉKÉLTETTEK” ÉS KONSPIRÁLTAK A BELSŐ EMBEREK
Azokat
a titkos megbízottokat, akiknek nem
jutott személyre szabott feladat,
különböző osztályokba
sorolták.
A különösen
veszélyesnek tartott Fideszre és az SZDSZ-re külön osztályt
állítottak.
Az Intézkedési terv szerint a 2. osztály „folyamatosan,
naprakészen figyelemmel kíséri technikai
és hálózati úton a FIDESZ álláspontjának
alakulását. „Temesvári”
és Ádám András” fedőnevű tmb-ken keresztül erősíti a
demonstráció-ellenes álláspontot.
„Kocsis
Lajos”fedőnevű
tmb-n keresztül a sajtó
felé kiszivárogtatja a FIDESZ-nek a kérdésben tanúsított
megosztott álláspontját”.
A Republikánus
Körben a
beépített emberek feladata a „meglévő
ellentétek szítása” és a békés szárny erősítése volt.
AzMDF-ben
„Erdélyi Miklós” feladata volt,
hogy nyugalomra
intse a többieket.
Ő – ha minden igaz – be
is ülhetett később a parlamentbe,
talán egyszer
azt is megtudjuk, mi volt a valódi neve.
„MAKULÁTLAN MÚLTÚ” EMBEREK A JÖVŐ ÜGYNÖKSÉGÉBE
Az ÁB
(illetve az MSZMP) terve sikerült: az esemény békés volt,
s utána is „rendben
ment az átmenet”. Nem
csupán a forradalom maradt el, sokan még a rendszerváltást is
kétségbe vonják. No,
de mi lett a hálózattal? Sokat mondó az a jegyzőkönyv, amely
az 1989.
június 22-én zajló III/III-1-es osztályértekezletén tanácskozásról
készült, és amelyben Horváth József, a III/III utolsó
parancsnoka vezeti le, hogyan kell megszerezniük a kulcspozíciókat
a rendszerváltás forgatagában: „Nagyon fontos,
hogy ne azokból az operatív tisztekből növeljük a
létszámot, akiktől
meg akarunk szabadulni és betesszük őket valamilyen állásba,
ahol mindenki tudja, hogy az állambiztonságtól jöttek.
Az ilyen állomány nem SZT-állomány, hanem egy groteszk,
nevetséges szituáció.
Ezzel szemben abból kell kiindulni, hogy a kinevezésre
tervezett, tehetséges, hozzánk pozitívan kötődő ember olyan
legyen, aki ízig-vérig állambiztonsági emberré válhat,
akit ebben
a minőségében a kapcsolattartóján kívül mást nem ismer. (…)
A jövő útja, hogy a civil
életből, megfelelő felkészültségű,
funkcióban lévő, hozzánk pozitívan viszonyuló embereket
nyerjünk meg és próbáljuk valamilyen módon, főként
a tehetsége által megfuttatni,
s így a nekünk
megfelelő helyzetbe hozni”.
Nem
valószínű, hogy a következő években bíboros SZT-tisztünk
lesz, de ezen a területen sem kell elvetni ezt a lehetőséget” –
részlet Horváth József eligazításából
2014-ben úgy tűnik, ezen a téren is sikeresek voltak… (PS)
Vezető
képünkön Galambos Tamás Nagy Imre újratemetése című
festményének részlete látható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése