Halj meg időben - Luganoi tanulmány
2010.
10. 31.
Halj
meg időben, ne okozz másoknak gondot:
A luganoi tanulmány Megjelentette: johannes Dátum: 2007 már 23 - 07:12 Közzétéve: EuroAstra Internet Magazin
A
globalizációt sokszor azzal támadják, hogy benne csak az
összeesküvés elméletek fantomját kergetik az emberek.. Pedig
vannak dolgok, amelyek idõnként kibuknak. Ilyen az úgynevezett
Luganói tanulmány, amely a közeljövő folyamatait elemzi:
Lényege:
az ember felesleges. Minél előbb, minél probléma mentesebben
meghal, annál jobb azoknak, akik erre építenek.
A
Zöldpók publikálta Dr Csath Magdolna egyetemi tanár tollából e
tanulmány összefoglalóját bemutató Susan George: A luganói
tanulmány című művének részletes elemzését , amelyet
ismertetünk olvasóinkkal. Kérem, olvassák véres komolyan.
"A
luganói tanulmány" globalizációs krimibe illő írás.
Szerzője Susan George, amerikai filozófus és politológus, aki
1994 óta francia állampolgár, jelenleg is Párizsban él, és a
társadalmi igazságosságért tevékenykedő "Transznacionális
Intézet" társigazgatójaként, valamint a "Globalizációs
Obszervatórium" alelnökeként harcol a globalizáció ellen.
"A luganói tanulmány " című könyve angolul 1999-ben,
franciául pedig 2000-ben jelent meg. A könyv alcíme: "Hogyan
őrizzük meg a kapitalizmust a XXI-dik században".
A
könyv lényege, hogy egy szűk szakértői csoport, a könyvben
pontosan meg nem határozott "titkos megbízói kör"
kérésére egy évig dolgozik a svájci Luganóban azzal a céllal,
hogy végigelemezze a világgazdaság lehetséges jövőit.
Vizsgálataiknál abból kell kiindulniuk, hogy a
jelenlegi liberális, globalizálódó gazdasági rendszer
fenntartása megkérdőjelezhetetlen cél. Éppen
ezért fel kell deríteniük mindazokat a veszélyforrásokat,
amelyek gátolhatják ennek a célnak az elérését.
A
könyv olvasója számára végig nyilvánvaló, hogy Susan George
meg van győződve arról, hogy a "titkos megbízói kör",
amelyről csupán annyit sejtet, hogy a "globalizáció
irányítóit és menedzserei"-t foglalja magában világosan
látja és tudja, hogy milyen drámai következményekkel jár majd
gazdaságpolitikája. Arra azonban mégis képtelen, hogy lemondjon
róla, hiszen óriási haszna van belőle. Helyette saját túlélési
lehetőségeit keresi. Ezért ad megbízást a szűk szakmai körnek
a jövő vizsgálatára, és az ajánlások megfogalmazására.
A
szakértői csoport megállapításai lesújtók: rámutatnak arra,
hogy a globalizáció környezeti, szociális és egyéb
katasztrófákba torkollhat, és ezért hosszútávon nem
fenntartható. Ha azonban ez így van, akkor felmerül a kérdés:
hogyan tudnák a globalizáció nyertesei saját kényelmes
jövőjüket, mégis biztosítani? Ere a kérdésre is választ
várnak a szakértőktől.
A
válasz pedig szörnyű: cinikus és kegyetlen. És bármennyire is
csak a képzelet terméke minden, mégis nagyon is valóságosnak és
lehetségesnek tűnik. A szerző, Susan George ezért utószót
illeszt a könyvhöz, amelyben megvilágítja, hogy hogyan kerülhető
el a "titkos megbízói kör" számára a szakértői
csoport által javasolt, hátborzongató megoldás.
A
különböző szaktekintélyek lelkesen fogadták "a luganói
jelentést". Ilyen vélemények hangzottak el róla: "Kiváló
és eredeti írás, amely remek iróniával festi le a globalizáció
22-es csapdáját." "Kérlelhetetlenül őszinte és
innovatív elemzés. Garantáltan rabul ejti az olvasót, és
világossá teszi a számára azt, hogy a "globalizálódó
világgazdaság" előnyeiről festett mítoszokat kritikával
kell fogadnia."
A
továbbiakban három részben foglaljuk össze a 213 oldalas könyv
legfontosabb megállapításait, és Susan George javaslatait. A
sorozatot a tanulságok saját helyzetükre való alkalmazásával
zárjuk. Csak az a vég, csak azt tudnám feledni.
"A
luganói tanulmány" nem más, mint a liberális, globális
gazdaság szakszerű, statisztikai adatokra támaszkodó hideg
kritikája. Annak a gazdasági ideológiának a leleplezése, amely
saját bukását csak mások "kiiktatásával" képes
elkerülni. Ehhez van szükség a "grandiózus népességcsökkentő
tervre", amelyet a szakértői csoport végül a "titkos
megbízók" asztalára letesz.
A
tervet a "titkos megbízói kör" csupán a kiválasztott
államfőkkel, titkosszolgálati vezetőkkel, vállalati- és
pénzvilág-irányítókkal beszéli meg. A "szűk szakértői
csoport" pedig ígéretet tesz arra, hogy elemzéseit és
javaslatait titokban tartja, és ha azokból mégis valami
nyilvánosságra kerülne, akkor letagadja. A titokban tartandó,
ill. letagadandó javaslat pedig éppen az a "grandiózus
népességcsökkentő terv", amely sokak számára a véget
jelenti.
De
kezdjük az elején. Nézzük, hogyan is vélekedik a világról, és
a liberális gazdaságpolitikák uralmának további biztosításáról
a szakértői kör.
1.
A leselkedő veszélyek Az ökológiai katasztrófák lehetősége
A
liberális nézetrendszer és a globalizáció végső győzelmét
gátolhatja maga a természet. Ez a gazdasági rendszer ugyanis
gyorsuló és növekvő mértékben terheli a természetet: írtja az
erdőket, intenzíven aknázza ki az erőforrásokat, szennyezi a
levegőt és a vizeket, és rengeteg hulladékot termel. A természet
túlzott terhelése miatti problémák már ma is egymás után
jelentkeznek: áradások, szárazságok, szélviharok lépnek fel, és
az is tagadhatatlan, hogy elindult a globális felmelegedés.
Az
ökológiai katasztrófák politikai instabilitáshoz, helyi
háborúkhoz vezethetnek, hiszen csökken a megművelhető terület,
a termés áldozatul esik a természeti katasztrófáknak, és ez az
embereket új élőhelyek keresésére kényszerítheti. A helyzet a
globalizáció szerencsefiai számára is egyre ellentmondásosabbá
válik, hiszen az óriáscégeknek és a gazdagoknak is hosszútávon
kell együtt élniük azokkal, a természeti környezet romlásából
fakadó következményekkel, amelyeket éppen az õ
meggazdagodásukhoz vezető liberális gazdaságpolitikák és a
globalizáció okoztak.
Mivel
a globalizáció a nemzeti érdekek ellen lép fel, a kormányok sem
tehetnek semmit a destruktív gazdasági gyakorlatok ellen. Nem lesz
tehát senki, aki a folyamatot megállítsa.
Veszedelmes
növekedés Nyilván furcsának tűnik a jelző: hogyan lehet
"veszélyes" a liberális gazdasági felfogás egyik
alappillére, az állandó növekedés? Hiszen naponta halljuk, hogy
a növekedés az a motor, amelyik a gazdaság és az emberek ügyét
egyaránt előreviszi.
A
helyzet azonban ennél bonyolultabb.
A
"több" és a "nagyobb" ugyanis nem feltétlenül
"jobb". Más a gazdasági növekedés, és megint más az
emberek életszínvonala.
Nézzünk
egy példát! 1995-ben az autólopások miatt az USA-ban az emberek
675 millió dollár értékű elektronikus biztonsági rendszer
beépítésére kényszerültek. 2000-re ez az érték elérte az 1.3
milliárd dollárt. A liberális nézetek szellemében örömmel
nyugtázhatnánk, hogy ez az iparág óriási növekedést produkált.
De tényleg jobb lett-e ettől az emberek életszínvonala és
életminősége?
Semmiképpen
sem. Ennek ellenére a növekedés mérésére használt GDP - a
bruttó hazai termék - növekedett. De növekedésként számolják
el a börtönépítést, a vízszennyezés miatt szükségessé váló
víztisztítást és a romló halálozási ráta miatt megnövekedett
koporsó és temetkezési igények kielégítését is. A GDP növelés
egyik legjobb módja egyébként a háborúviselés. Ha a növekedés
valamennyi költségét számba vennénk, akkor világossá válhatna
számunkra, hogy a gazdasági növekedés és a természeti környezet
romlása között szoros kapcsolat van. Ezért is nevezhetjük ezt, a
GDP-vel mért növekedést veszélyesnek.
A
társadalmi problémák is egyre nagyobbak. A rendszer jobb
működéséhez szükséges lenne a jövedelmek egyenletesebb
elosztása. A szegényebb rétegek vásárlásai ugyanis növelik a
termékek iránti keresletet. A gazdagok már csak luxuscikkeket
vásárolnak, vagy ingatlanokba, értékpapírokba fektetik pénzüket.
Ezért nem teremtenek elegendő keresletet. Így a cégek eladásai
csökkenhetnek, ami visszaeséshez, a növekedés megtorpanásához
vezethet. A tények viszont azt mutatják, hogy a globalizáció
éppen a jövedelmek polarizálódásához vezet: egyre több jut a
felső rétegeknek és egyre kevesebb mindenki másnak. Ez pedig
nemcsak a növekedést gátolhatja, de sztrájkokhoz, lázadásokhoz
is vezethet. További gond, hogy a tudás és az információ
megszerzése drága, ezért sokan nem juthatnak hozzá. A cégek
viszont egyre inkább a felkészült embereket keresik. A csak
"izommal" rendelkezők iránt csökken a kereslet.
Előbb-utóbb rájuk egyáltalán nem lesz a cégeknek szüksége.
Részben
ez okozza a magas munkanélküliséget több országban már ma is.
A
várható társadalmi problémák miatt viszont a gazdagok egyre
inkább védekezésre kényszerülnek: fegyvert tartanak, őrzött
lakóparkokba költöznek, őrző-védő szolgálatokat
foglalkoztatnak, a cégek pedig védelmi pénzeket fizetnek.
Az
országok is polarizálódnak. Ez azt jelenti, hogy a szegény
országoknak egyre kisebb a reményük arra, hogy felzárkózzanak,
ami tömeges kivándorlásokat indíthat el a gazdag országok felé.
A bevándorlók pedig destabilizálhatják a gazdagabb országok
belső rendjét.
Gengszterkapitalizmus
Terjed a világban a fegyverkereskedelem, a kábítószer kereskedők
is egyre nagyobb területre terjesztik ki tevékenységüket, és a
pénzmosásnak, a gengszterbandák, maffiózók tevékenységének,
az embercsempészetnek és a korrupciónak sem tudnak már a
kormányok megálljt parancsolni. Ennek egyik oka az, hogy a
maffia-bandák beépülnek a kormányokba is.
Ez
a tendencia nagyon komoly veszélyeket rejt magában, mivel
kialakulhat egy párhuzamos gengsztergazdaság, ami szétzilálja a
piacgazdaságokat, és anarchiát okoz.
Pénzügyi
krízisek:
Az
elmúlt néhány évben veszélyes pénzügyi válságok rázták meg
Dél-Amerikát, Ázsiát és Oroszországot. Ezeknek a válságoknak
a terjedése, sőt felerősödése várható. Ez pedig szintén
veszélybe sodorhatja a liberális piacgazdaságokat, hiszen
elviselhetetlen veszteségeket okoz emberek tömegeinek. Már az
eddigiek alapján is látható, hogy a liberális piacgazdaság és a
globalizáció sikeres fennmaradását sokféle veszély is
fenyegeti.
Természetesen
működnek már ma is olyan ellenőrző mechanizmusok, amelyek ezeket
a veszélyeket próbálják elhárítani. A veszélyelhárító
mechanizmusok már ma is léteznek.
A
globális rendszert védő intézmények, mint például a Világbank,
az IMF, az ENSZ, a WTO és a globális vállalatok. A tapasztalat
azonban azt mutatja, hogy ezek nem alkalmasak a liberális világrend
fenntartására.
Nézzük,
miért!
A
Világbank és az IMF (Nemzetközi Valutaalap) A két intézmény -
amelyeket "Bretton Woods"-i szervezeteknek is hívnak,
1944-ben jött létre. Korunkban rendkívül értékes tevékenységet
folytatnak azzal, hogy szigorúan ellenőrzik és befolyásolják a
fejlődő országokban, a volt Szovjetunió utódállamaiban, továbbá
a kelet-közép európai országokban követett gazdaságpolitikát.
Sõt 1997-ben sikeresen terjesztették ki hatásukat az eddig
pénzügyileg független Dél- kelet-ázsiai országokra, mint pl.
Thaiföldre, Koreára és Indonéziára is.
Ugyanis
az eladósodott országoknak nincs más választásuk, mint elfogadni
és bevezetni a Világbank és az IMF által kitervelt
"struktúra-átalakító programokat", liberalizálni és
privatizálni gazdaságukat, megszüntetni az állami ellenőrzést a
nemzeti valuták felett, és tovább fizetni az adósságot.
Ezek
természetesen jelentős eredmények, és csak köszönet illetheti a
két intézményt, azért, amit a liberális gazdaságpolitika és a
globalizáció teljes győzelméért tesz. A két intézmény szintén
nélkülözhetetlen a pénzügyi válságok idején, hiszen az õ
segítségükkel jutnak hozzá a külföldi spekulánsok -
természetesen a helyi lakosság kárára - a nagy kockázattal
befektetett pénzükhöz. Ezt ráadásul olyan ügyesen oldja meg a
két intézmény, hogy a bajba került országok lakosságának
eszébe sem juthat, hogy adóforintjaik a külföldi spekulánsok
zsebébe vándorolnak. Ez a két intézmény továbbra is igen
hasznos lehet.
Az
IMF esetén bizton lehet számítani arra, hogy nem ereszti ki
szorításából az adós országokat, rájuk erőltetve a különböző
megszorítási programokat és a pénzügyi ortodoxiát.
Ezek
az intézmények sem lesznek azonban képesek arra, hogy a továbbra
is várható válságokat mindig sikeresen elhárítsák. Emlékezzünk
csak arra, hogy a két intézmény sok ezer jól képzett és
különlegesen jól fizetett közgazdásza sem volt képes arra, hogy
az 1994. évi mexikói pénzügyi válságot előre jelezze.
Ugyancsak
sikertelenül értékelték és kezelték később az orosz és az
ázsiai kríziseket.
Mindezek
ellenére természetesen nem gondolunk arra, hogy ezt a két
intézményt be kellene zárni. Hiszen kiváló szolgálatot
teljesítenek azzal, hogy továbbra is hatékonyan erőltetik a
szegény országokra a liberalizációt, a privatizációt és a
"struktúra-átalakító programokat", vagyis azokat a
gazdaságpolitikai lépéseket, amelyeket a fejlett világ vezetői
elvárnak, de egyénileg nem kényszeríthetnek ki a kevésbé
fejlett országokból, hiszen ezt "szuverén államok belügyeibe
való beavatkozásnak" lehetne tekinteni.
A
látszatra pedig adni kell.
Az
ENSZ
Úgy
látjuk, hogy az ENSZ, jelenlegi felállásában nem alkalmas arra,
hogy a globalizáció ügyét előrevigye. Az ENSZ különböző
intézményei egyébként semmi érdemi hatalommal nem rendelkeznek.
Pl. az Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezet, a FAO semmilyen
befolyással nincs a világ élelmiszertermelésére és elosztására,
az ENSZ környezeti problémákkal foglalkozó szervezete, az UNEP
semmit sem tud tenni a környezet megóvásáért, és a Kereskedelmi
és Fejlesztési Szervezet, az UNCTAD nem tudja befolyásolni a
világkereskedelem szabályait. Az ENSZ leginkább azért hasznos,
mert ez az egyedüli olyan nemzetközi fórum, amely a kisebb,
gyengébb országoknak azt az illúziót kínálja, hogy részt
vehetnek a világ ügyeinek intézésében.
A
Kereskedelmi Világszervezet (WTO)
A
WTO a globalizáció szempontjából legsikeresebb szervezet. Azt is
mondhatnánk, hogy ez az 1995-ben életre hívott szervezet az "új
világrend" képviselője, hiszen az alapító kormányok óriási
hatalommal ruházták fel. A WTO szabályai szerint ugyanis az egyes
országok többé nem "akadályozhatják" a szabad
kereskedelmet. Ha mégis megpróbálnák, akkor kemény szankcióknak
tennék ki magukat. Nem véletlen, hogy a WTO igazgatója öntudatosan
így nyilatkozhatott: "mi fogalmazzuk meg az egységes globális
gazdaság alkotmányát".
A
WTO szabályai szerint sem a környezet, sem pedig az egészség
védelme érdekében nem korlátozható a cégek tevékenysége.
Éppen
nagy hatalma miatt azonban a WTO növekvő ellenállásra számíthat.
A gazdag országok lakossága is egyre jobban fog tiltakozni a
csökkenő környezeti, egészségügyi és élelmiszeripari normák
ellen.
Pl.
a WTO szabályok szerint az Európai
Unió kénytelen lesz beengedni piacára a hormonkezelt amerikai
marhahúst és a különböző génmanipulált élelmiszereket, ami
nyilvánvalóan nem tetszik majd az európai lakosságnak. A szegény
országok lakossága pedig azért tiltakozhat, mert a fejlett
országok exportja tönkreteszi a hazai vállalatokat, és ez által
munkanélküliséget okoz.
Az
eddigiekből láthatjuk, hogy a bemutatott nemzetközi szervetek jól
szolgálják a liberalizáció és a globalizáció ügyét. A teljes
sikerhez azonban még ennél is többre van szükség.
A
globális cégek
A
globális érdekek legkeményebb érvényesítői azonban
kétségtelenül a globális cégek. Érthető, hiszen ezzel egyben
saját profit-érdekeiket is érvényesítik. Ezek a cégek jól
látják, hogy a piaci verseny nem szolgálja profit-érdekeiket. Az
ugyanis jobb és olcsóbb munkavégzésre, a vevők kiszolgálására
sarkallná őket. Hasznosabb ezért a megegyezés, és ezzel a
monopolhelyzetek kialakítása.
Ezt
szolgálják a közelmúlt vállalat-összeolvadásai és a
stratégiai szövetségek kötése. Van azonban egy megoldhatatlannak
látszó probléma. Ugyanis az összevonások, a vállalati
"karcsúsítások" miatt egyre több dolgozót bocsátanak
el a cégek, ezzel egyben piacaikat is beszűkítik. A munkanélkülivé
váló, elszegényedő emberek viszont alig vásárolnak. Ez pedig
azt jelenti, hogy óriási kihasználatlan kapacitások halmozódnak
fel, ami az 1930-as világválság-közeli állapotba sodorhatja a
világot.
A
paradox helyzet tehát az, hogy azzal, hogy a globális cégek
kegyetlenül érvényesítik érdekeiket, akár magát a
globalizációt is veszélybe sodorhatják.
A
pénzpiacok szabályozása
Ma
a pénzpiacok már határok nélküliek. A modern
információ-technikának köszönhetően óriási pénzek
mozoghatnak a világban a másodperc tört része alatt. Ez egyben
arra a veszélyre is rámutat, hogy mára gyakorlatilag a
pénzmozgások teljesen szabályozatlanná váltak. Az államkötvények
jelentős része külföldiek kezében van, akik- ha valami nem
tetszik nekik - pillanatokon belül kivonhatják pénzüket az adott
országból.
Gondoljunk
csak Soros György font elleni spekulációjára, amivel szemben még
a brit központi bank is tehetetlen volt. A nemzeti pénzpiacok mára
teljesen globálissá váltak, és határozottan elszakadtak a
reálgazdaságtól.
Például
a valutapiacokon naponta megforduló összegek legalább 50-szer
nagyobb értéket képviselnek, mint a megfogható termékek
kereskedelmével létrejövő értékek. Ez a rendszer óriási
hozamokat biztosít a spekulánsoknak, a bankoknak, a
bróker-házaknak, a nyugdíjpénztáraknak, miközben maga az egész
rendszer rendkívül bizonytalan alapokon nyugszik.
A
rövidtávú egyéni érdekek hajszolása ezért könnyen vezethet
újabb pénzügyi katasztrófákhoz. A szabályozás ellen azonban -
éppen az óriási haszon miatt - a kulcsszereplők tiltakoznak.
A
szabályozás ugyanis azt jelentené, hogy jövedelmük egy részét
meg kellene osztaniuk a szegényebbekkel. Ebből következik, hogy a
közeljövőben nem várható a pénzpiacok szabályozása.
Szabadság
és korlátozás
A
jelenlegi rendszer haszonélvezőitől nem várható el, hogy
bármilyen korlátozásra szavazzanak, hiszen ez sértené saját,
elsősorban profit-érdekeiket. Tehát, ellentmondásos módon, a
liberális világgazdaság számára a legnagyobb veszélyt éppen
"túlzott sikere" jelenti: vagyis a "liberalizált
piac" csődbe juttathatja önmagát. Hiszen - amint azt már az
eddigiek alapján láthatjuk - túl kevés nyertest és túl sok
vesztest teremt, felesleges kapacitásokhoz és a növekvő
szegénység miatt kevés fogyasztáshoz vezet, miközben súlyosan
károsítja a természeti környezetet.
A
Keynes-i szabályozó állam megoldás lehetne a problémára. Ezt
azonban el kell vetnünk, mivel ez a liberális gazdaságpolitika
feladását jelentené. Itt van ezért az ideje annak, hogy saját
megoldási javaslatainkat megbízóink elé terjesszük.
2.
Mi befolyásolja a jövőt?
A
jövő alakulását lényegében három tényező fogja a leginkább
befolyásolni:
-
a világ népességének növekedése,
-
a fogyasztás mennyisége és minősége és
-
azok a technológiák, amelyekkel a fogyasztási cikkeket
előállítják.
A
fogyasztás a jövedelmektől függ. Ezért annak a
"moráliskérdésnek" hogy pl. az átlag svájci miért
fogyaszthat 17-szer többet, mint az átlag nigériai, nincs semmi
értelme. Ez a kérdés egyszerűen nem kérdés. A globális
piacgazdaság logikája szerint erre a felvetésre csak így lehet
reagálni: na és? Nigéria számára pedig az a megoldás, hogy
termeljen többet és csökkentse lakossága számát.
A
technológiák továbbra sem környezetbarátok. Változás pedig, a
profitérdekek miatt, egyelőre nem várható. Így a
környezetszennyezés és a hulladékgyártás továbbra is probléma
marad. Népesség: jelenleg a világ népessége közel 6 milliárd.
Ha semmi nem változik, akkor ez az érték 2008-ban 7 milliárd,
2020-ban pedig 8 milliárd lesz. Ráadásul a lakosság növekedése
gyorsabb a szegény országokban, mivel egyrészt itt alacsonyabb az
átlag- életkor, másrészt pedig itt a gyermek nagyobb érték:
hiszen dolgozni tud és eltarthatja a családot. A gazdag országokban
viszont egyre jobban figyelembe veszik az emberek azt, hogy a
gyermeknevelés nagyon is költséges.
Következtetések:
A föld nem képes eltartani 6-8 milliárd embert. Ezért általánossá
és elfogadhatóvá kell tenni a következő alapelvet: "minél
kevesebb embernek kell osztoznia a gazdagságon, annál több marad a
nyerteseknek." Ennek az alapelvnek a következetes
végrehajtásától várható csupán, hogy a liberális gazdasági
rendszer - amelynek nem a munkahelyteremtés, hanem a profittermelés
a célja –fenn maradhasson.
A
profit, mint cél ugyanis egyet jelent azzal, hogy nő a globalizáció
hasznából kirekesztettek, a szegények, a munkanélküliek száma.
Ezek az emberek megélhetést követelnek, ami óriási terhet rak a
társadalomra. A javak megosztása ezekkel az emberekkel idegen a
liberális rendtől, annak megszüntetését jelentené. Mivel
azonban abból indultunk ki, hogy a liberális rendnek fenn kell
maradnia, ezért csak egy megoldást javasolhatunk: a lakosság
létszámát kell csökkenteni. Csak ez az egyedüli lehetséges
módja annak, hogy a liberális világgazdasági rend
fennmaradhasson. A kevesebb ember pedig a természetet is kevésbé
fogja károsítani, és kevesebb szociális problémát is okoz.
Tehát mindenki boldog lesz, a föld és azon a liberális rend
tovább él. Így megvalósulhat a fenntartható fejlődés.
De
hogyan érhető el a lakosság-csökkenés?
A
szokásos módszerek: világháborúk, etnikai-nyelvi csoportok
kiirtása, és az egyéb durva, direkt módszerek ma már nem
alkalmazhatók. Ezek ugyanis túl költségesek és nem elég
hatékonyak. Fel kell vetnünk tehát a kérdést: hogyan oldható
meg mégis a radikális népességcsökkentés?
Fogalmazzunk
meg először néhány alapelvet!
Az
alkalmazandó módszereknek: - olcsónak kell lenniük, - nem szabad
semmilyen speciális berendezést igényelniük továbbá - az
"áldozatok" kiválasztását nem vállalhatja senki, azt
magukra az "áldozatokra" kell bízni, - az államoknak nem
kell közvetlenül részt venni a munkában. Jobb, ha azt ráhagyja a
magánszektorra. Ha a népességcsökkentési tervet jól
átgondoljuk, és megfelelő erőforrásokat és akciókat rendelünk
hozzá, a stratégia valószínűleg sikeres lesz.
A
stratégiának két területre kell készülnie: a születésszám
csökkentésre, és a halálozási számok növelésére.
Végső
célként pedig azt kell kitűzni, hogy 2020-ra a világ jelenlegi 6
milliárdos lakossága 4 milliárdra csökkenjen le. Ehhez el kell
érni, hogy a népesség a 20 év alatt évente átlagosan legalább
100 millióval csökkenjen. A csökkenés legalább 90 %-ának - de
ha lehet még többnek - a kevésbé fejlett világban kell
megtörténnie. Ez a születésszám csökkentésével és a
halálozás gyorsításával oldható meg. A módszerek pedig - mint
már említettük- nem lehetnek durvák, nyilvánvalóak. Hogyan
alapozhatjuk meg a népesség csökkentési tervet?
A
négy pillér, amire támaszkodhatunk a következő:
-
ideológiai-etikai,
-
gazdasági,
-
politikai és
-
pszichológiai.
Nézzük
röviden ezek lényegét! Az ideológiai-etikai pillér azért
fontos, mert az emberek igényelik a magyarázatokat. A
magyarázatokat, a megideologizálást és az etikai elfogadhatóság
biztosítását jól fizetett írókra, gondolkodókra,
média-szakemberekre kell bíznia. Biztosítani kell, hogy
zavartalanul publikálhassanak, és szót kaphassanak a TV- és
rádióadásokban. Különösen fontos, hogy a fiatalokra minél
nagyobb hatást tudjanak gyakorolni.
A
gazdasági pillér, a struktúra-átalakító programokkal és a
gazdasági megszorításokkal a Világbanknak és az IMF-nek
köszönhetően ma már "teszi a dolgát". Segít kiépíteni
a "helyi elitet", amelyik sokkal elkötelezettebb a
globalizáció, mint saját népe, nemzete iránt. A "gazdasági
pillér" segítségével nő a szegénység, romlanak az
életkörülmények, csökkennek az egészségügyi kiadások,
csökken az élettartam, csökken a születések és nő a
halálozások száma. Különösen jól tetten érhetők ezek a
tendenciák Kelet-Közép-Európában.
A
politikai pillér: bár a gyengébb, kisebb nemzetek általában nem
állnak ellent a "gazdasági pillér" Világbank és IMF
általi működtetésének, mégis - a biztonság kedvéért -
folytatni kell a nemzetállamok legyengítését. Ebben továbbra is
vezető szerepet játszhat az IMF azzal, hogy mindent megtesz annak
érdekében, hogy ne csökkenhessen ezen országok adóssága, és
így kénytelenek legyenek eleget tenni az IMF követeléseinek. Jól
járul hozzá a nemzetállamok lebontásához a WTO is, és ha valaha
mégis sikerül keresztülvinni a MAI - a többoldalú beruházási
megegyezés - aláírattatását ezekkel az országokkal, akkor a
nemzetállam megkaphatja végre az utolsó, halálos döfést. Az új
rend fenntartásán pedig sikeresen működnek majd a globális cégek
és a NATO.
A
pszichológiai pillér: a nemzeti kisebbségek ösztönzése
önállóságuk erősítésére és az önmegvalósítás bátorítása
a különböző deviáns csoportoknál jó hatással van a
nemzetállam lebontására. Lehetővé kell tenni ezért számukra,
hogy megfelelő sajtójuk legyen, hogy csoportérdekeiket gyakran és
határozottan jeleníthessék meg. Erősíteni kell minden
szeparatizmus iránti igényt, ésnövelni
kell az egymás iránti bizalmatlanságot.
Ez jól szolgálja a nemzeti összetartozás, a szolidaritás
leépítését, és így azt, hogy a lakosság- csökkentési terv
észrevétlenül végrehajtható legyen.
Azokat
a nemzeti elkötelezettségű vezetőket pedig, akik értik mi
történik, és tenni akarnak ellene, lehetetlenné és hiteltelenné
kell tenni. Így el lehet érni, hogy az emberek bizalma elforduljon
tőlük.
Ha
a négy pillér már áll, hozzákezdhetünk a "grandiózus
népességcsökkentő terv" konkrét elemeinek bevezetéséhez.
3.
A "grandiózus népességcsökkentő terv" elemei
A
terv elemeit a könyv több mint 80 oldalon részletezi, ezért
ezeknek csak rövid összefoglalását adhatjuk. Természetesen
továbbra is a szakértői csoport tagjainak véleményét
ismerhetjük meg. Nagyon fontos, hogy a terv mögött ne legyen
látható a tervező.
Olyan
durva módszereket nem lehet alkalmazni, mint pl. a Shell Nigériában,
ahol az Ogoni népességet a cég bizonyíthatóan 20 éven keresztül
mérgezte, és ezzel a kihalás szélére sodorta. Ez a brutalitás
nagy butaság volt. Az ilyen tettek ellen maguknak a globális
cégeknek is fel kell lépniük. Ugyanis az ilyen viselkedés nyílt
ellenállásra ösztönzi az embereket.
Melyek
is lehetnek azok a láthatatlan fegyverek, amelyeket a "grandiózus
népességcsökkentési terv" megvalósítására be lehet
vezetni?
Az
elhalálozások számát növelő módszerek:
-
kívülről kirobbantott belső háborúk: vagyis konkrét
beavatkozás nélkül elintézni azt, hogy az emberek egymást öljék;
-
a helyi kisebbségek, elégedetlen csoportok felfegyverzése,
fegyverkereskedelem; esetenként közvetlen beavatkozás jól
megmagyarázott indokkal;
-
magánhadseregek, őrző-védő szolgálatok bevetése a
kellemetlen embercsoportok ellen; elszegényítés, éhínség,
-
a föld megszerzése a szegény országokban, rontva ezzel a
helyi önfenntartás esélyeit; olyan magok használatának
ráerőltetése a szegény országok parasztjaira, amelyekből csak
olyan növények termeszthetők, amelyek magjai alkalmatlanok a
továbbtermesztésre;
-
környezetszennyezés, víz- levegő-szennyezés;
-
a mezőgazdaság további liberalizálása, az - időlegesen olcsó -
import élelmiszerekkel a szegény országok mezőgazdaságának
legyengítése, a fejlett országok mezőgazdaságától való
függőségük növelése;
-
a kisgazdaságok tönkretétele, a kevésbé fejlett országok
rákényszerítése arra, hogy a tömegtermelést folytató,
génmanipulációs kísérleteket végző óriási külföldi
"agrobusiness"-eket beengedjék, sőt saját
parasztgazdaságaikkal szemben előnyben részesítsék,
élelmiszersegély nyújtása éppen akkor, amikor a helyi
gazdálkodók betakarításra készülődnek,
-
egészségügyi intézmények leépíttetése a szegény
országokkal, kórházi ágycsökkentés, a orvosok számának
csökkentése, egészségügyi privatizáció;
-
differenciált beteggyógyítás; azokra koncentrálni, akik
tudnak fizetni;
-
a cigaretta-termelés és értékesítés növelése a szegény
országokban, a dohányáruk reklámja betiltásának
megakadályozása;
-
az urbanizáció, a földelhagyás, a városba költözés
bátorítása: ugyanis ez is kiszolgáltatottabbá, védtelenebbé
teszi az embereket;
-
közszolgáltatások privatizálása, hozzájárulva ezzel az
árak megugrásához, és a lakosság elszegényedéséhez,
-
a gyógyszerárak erőteljes növelése: így a szegények,
közöttük a nyugdíjasok csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem
jutnak majd a számukra szükséges gyógyszerekhez, az új
gyógyszerekkel való tömeges kísérletek lefolytatása a
szegény országokban úgy tüntetve fel, mintha ez nekik lenne jó.
Mellékhatásként ez is halálesetekhez vagy gyógyíthatatlan
betegségek kialakulásához vezethet.
-
az AIDS további terjedése és a tuberkulózis esetek számának
újbóli növekedése is jól segíti a népességcsökkentési
tervek végrehajtását. (Igaz, ezeket a betegségeket gazdag emberek
is megkaphatják, de nekik jó esélyeik vannak a felépülésre),
-
a drogok legalizálása (ha valaki drogtól akar meghalni,
miért kellene ebben megakadályozni?);
-
a csecsemőhalandóság jelentősen növelhető a
fejlődő világban azzal, ha az anyákat lebeszélik a
szoptatásról, és rábeszélik a tápszerek használatára, ami
növeli a fertőzések lehetőségét.
(Ismerős
tézisek? Valahol már találkoztunk velük?) (O.F.)
A
halálozások számát növelő módszerek után térjünk át a
születések számát csökkentő módszerekre.
-
abortusz és sterilizáció bátorítása;
-
a gyermeknevelés megnehezítése, költségeinek növelése;
-
a gyermekek számának csökkentését a "struktúra-átalakítási
programok"-ba is bele kell foglalni;
-
anyagi ösztönzés kínálása azoknak, akik nem vállalnak
gyermeket;
-
a gyermekvállalás érzelmi fontosságával szemben az anyagi
hátrányainak hangsúlyozása.
További
olyan, nem közvetlen módszereket is fel lehetne sorolni, amelyek
vagy a születések számának csökkenését, vagy a halálozások
számának növekedését okozhatják. A lényeg az, hogy ezeket a
módszereket tervezetten, rendszeresen és egymásra való hatásukat
is kihasználva kell alkalmazni.
Jó
példa erre az a mezőgazdasági projekt, amelybe India a Világbank
javaslatára kezdett bele. A projekt hatására malária-járvány
tört ki. Mivel azonban közben, az IMF előírására jelentősen
csökkentették az egészségügyre szánt keretet, az országot a
járvány felkészületlenül érte, ezért elég sokan meg is
haltak.
4.
Zárógondolatok Ahogy az már a cikk elején is nyilvánvalóvá
vált, "a luganói tanulmány" elkészítésének története
kitalált történet:
Susan
George fejében született meg. A benne szereplő adatok,
hivatkozások, és példák azonban mind tényeken alapulnak. Susan
George, kiindulva abból, hogy mi is történik ma a világban, arra
következtetett, hogy egy "titkos megbízói kör" illetve
egy "grandiózus népességcsökkentő terv" léte nem is
lehetetlen. Az pedig ezek után mindegy, hogy kik is a "kör"
tagjai, és hol és mikor született meg a terv.
Susan
George úgy gondolja, hogy a "luganói tanulmány", vagyis
könyve háromféle lehetséges hatást válthat ki az olvasókból:
-
elutasítják a könyvet, mint olyat ami olyan szörnyűségeket ír
le, amelyek teljeséggel lehetetlenek;
-
elgondolkodnak a felsorakoztatott tényekről, elfogadják az
elemzéseket, de kételkednek abban, hogy azokból csak egy
lehetséges megoldás, a "grandiózus népesség-csökkentő
terv" kidolgozása és megvalósítása következhet;
-
ráébrednek arra, hogy az egy bemutatott, lehetséges megoldás
valóban következik az előzetes feltételezésekből és az
elemzésekből.
Vagyis
a vélt veszély nagyon is valóságos. Ez utóbbi csoportba tartozó
emberek jönnek rá először arra, hogy a neoliberális rend
mennyire hazug, hiszen ígéretei ellenére egyre többen lesznek a
kárvallottai, mint a nyertesei. Arra is ráébrednek, hogy
családjuk, saját maguk, kisvállalkozásuk, környezetük, kisebb
közösségük mind-mind komoly veszélyben van. Hiszen, ha a
transznacionális cégek egyedül a tulajdonosok érdekeit
szolgálják, ha a kormányok egyre tehetetlenebbek a globális
erőkkel szemben, ha a globális pénz uralma mindenre rátelepszik,
akkor valóban nem marad más hátra, mint a feleslegessé váló
emberek "kiküszöbölése" a rendszerből, a tőlük való
megszabadulás. Erre pedig valóban megoldás lehet egy "grandiózus
népességcsökkentő terv".
Ha
csak, azok az emberek, akiknek végre kinyílik a szemük, és
megértik, hogy mi történik körülöttük, ezt meg nem
akadályozzák.
A
könyvre a harmadik módon reagáló emberek bizonyosan azok között
lesznek majd, akik tenni akarnak valamit a "kitervelt vég
ellen".
De
milyen lehetőségek állnak nyitva előttük? Ezek összefoglalásával
zárja a könyvet Susan George.
A
vég másféle is lehet A másféle megoldás ismertetése előtt
azonban először fel kell tenni két egyszerű kérdést:
Kik
felelősek a jelenlegi ill. a jövőben is várható válságokért?
Hogyan
akadályozható meg további károkozásuk?
A
globalizáció magától nem fog leállni. A transznacionális cégek
hatalmának további növekedésével, a korlátok nélküli globális
pénzmozgással rákos állapotba kerül a világgazdaság: folytatja
az emberi és természeti értékek pusztítását annak ellenére,
hogy tudja, hogy ez a pusztítás előbb-utóbb önmagára is káros
hatással lesz majd. A kockázat tehát egyre nagyobb. Ezért
haszontalan arra kérni a transznacionális cégeket, hogy legyenek
egy kicsit jobbak, felelősségteljesebbek. A lényegük ellen kell
fellépnünk. Vagyis le kell számolnunk a transznacionális
zsarnoksággal, mielőtt az számolna le velünk. Ki kell
szabadulnunk alávetettségünkből, igazi polgárrá kell válnunk,
aki nem hagyja másra sorsa irányítását.
Ehhez
szövetségeseket kell keresnünk. Nem véletlen, hogy a szakértők
azt tanácsolták a "titkos megbízóknak", hogy bátorítani
kell a széthúzást, a megosztottságot, a szeparatizmust.
Először
is ezt kell leállítani. Egy francia mezőgazdasági szakember
hallgatva egy jobboldali és egy baloldali érzelmű parasztszövetség
vitáját, így kiáltott fel: mit számít, hogy bal- vagy
jobb-oldali parasztok vagytok-e? Hiszen hamarosan egyáltalán nem
lesztek!
A
legfontosabb feladat tehát újraszőni a társadalom szövetét,
amit a neoliberalizmus igyekezett szétszaggatni.
Erősíteni
kell a helyi kedvezményezéseket.
Lokalizálni
kell.
Fel
kell lépni a környezetet károsító külföldi cégek, a veszélyes
hulladék-feldolgozók ellen, tiltakozni kell a globális cégek
érdekeit szolgáló autópályák építése ellen, máskor pedig az
ellen, hogy egy céget privatizáljanak vagy bezárják, és ezáltal
emberek tömegei veszítsék el munkájukat, életlehetőségeiket.
Növelni
kell, a helyi fogyasztásra termelő kisvállalkozások számát, a
külföldi helyett hazai terméket kell vásárolni.
Helyi
kisbankokat kell csinálni, amelyek a helyi megtakarításokat helyi
fejlesztések támogatására használják.
Harcolni
kell az őstermelők jogaiért, nem szabad hagyni, hogy olyan
szabályokat kényszerítsenek rájuk, amelyek ellehetetlenítik
őket.
A
lokalizáció mellett szükség van továbbá arra is, hogy az állam
ne gyengüljön tovább, hanem inkább nyerje vissza erejét, lássa
el hagyományos gazdaságfejlesztési és szociális feladatait és
védje meg a nemzeti érdekeket a transznacionális zsarnoksággal
szemben.
Azt
is el kell érni, hogy a pénzt ne onnan vegye el, ahol a legkevésbé
van: az állampolgároktól és a helyi kis- és közepes
vállalkozásoktól, hanem onnan, ahol bővében vannak neki: vagyis
a globális cégektől és a pénzpiac szereplőitől, elsősorban
azok tisztességes megadóztatásával.
Az
ökológiai adó bevezetésével meg kellene állítani a természeti
környezet további károsodását. Vagyis azt kellene jobban
adóztatni, amiből kevesebbet, és azt kevésbé, amiből többet
akarunk. Így csökkenteni kellene a foglalkoztatáshoz kapcsolódó
adókat, és jelentős adókat kellene kivetni a környezetet
károsító tevékenységekre közöttük a hulladéktermelésre is.
Ezekkel
és az ehhez hasonló lépésekkel kerülhető csak el a luganói
tanulmány "végső megoldása".
5.
Utószó. A könyv megismerése után mi is választhatunk: reálisnak
tartjuk-e Susan George elemzését vagy nem.
Beteges
fantáziálásnak gondoljuk-e a "titkos megbízói kör"
által kiadott feladatot, hogy érdemesnek tartjuk arra, hogy
elgondolkodjunk róla. Akárhogyan is vélekedünk a könyvről, a
bemutatott tényeket nem tagadhatjuk, hiszen azokat saját bőrünkön
is megtapasztaltuk.
Még
emlékszünk a Bokros-csomagra, tudunk a kórházi ágyak számának
csökkentéséről, az egészségügynek juttatott csökkenő
támogatásról, a lakosság fejlődő országoknál is rosszabb
egészségi mutatóiról, az alacsony várható élettartamról, és
a magas halálozási számokról.
Naponta
éljük meg az alacsony életszínvonal valamennyi hátrányát, a
közüzemek monopolhelyzetéből fakadó áremelések
derékszíj-összehúzó hatásait, látjuk az elesetteket, a
hajléktalanokat, megtapasztaljuk a társadalmi kohézió hiányát,
azt, hogy hogyan próbálják a globalizáció hívei
szétzülleszteni, kiiktatni nemzeti érzéseinket, nemzeti
kultúránkat.
Végül
intőjelként arra is gondolnunk kell, hogy az IMF és a Világbank
hazánk esetén is már korábban megfogalmazta a "tervet",
ami szerint túl sokan vagyunk, 2-3 millióval kevesebb magyar is
elég lenne.
Susan
George könyve tehát nagyon is az elevenünkbe vág. A
lokalizációval kapcsolatos befejező gondolatait ezért akkor is
nagyon komolyan kell vennünk, ha érvelését esetleg nem tudjuk
teljesen elfogadni.
Dr.Csath
Magdolna, egyetemi tanár (Repost az elveszett Euroastra
adatbázisból: az eredeti 2006. január 22. 0:00 rovat: Imperium
America Unus rovatban jelent meg)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése