Lézerbombák
2010.03.31.
14:59 – aerophyl
Az
irányított bombák második generációja
Lézervezérlésű
bombák
A
lézer felfedezését követően szinte azonnal felmerült a katonai
alkalmazás lehetősége, néhány éven, vagy egy évtizeden belül
már „halálsugárral” működő fegyverek létrejöttét
jósolták egyesek, ami mint tudjuk, mind a mai napig nem valósult
meg (bár már tényleg a közeljövőben várható).
A
kis energiájú lézerfény azonban egyéb, „másodlagos”
feladatokra kiválóan alkalmasnak bizonyult pl. a célok
távolságának hajszálpontos mérésére, illetve célmegjelölésre.
Utóbbi
ötlete 1960-ban született. Az USA Alabama államában, Huntsville
városban működött az US ARMY egyik kutatóintézete, ahol két
civil mérnök vetette fel lézeres irányítású tüzérségi
lövedékek tervét. Mivel a legalkalmasabb hullámhossz tartományt
(kb. egy mikron) szabad szemmel nem lehet látni, ezért az ellenfél
nem tudhatja, hogy célba vették. Emellett a visszaverődött
sugárzást viszonylag egyszerű és olcsó optikai eszközökkel
kiválóan láthatóvá lehet tenni.
A
két mérnök David J. Salonimer és Norman Bell viszonylag szerény
összeget kapott a kísérletek elvégzésére, amihez segítséget
kértek az elektronika terén egyik világelső cégtől, a Texas
Instruments-től. Az elv működőképességének ellenőrzéséhez
egy AGM-45 Shrike „radargyilkos” rakétát alakítottak át
tüzérségi feladatkörre, azaz „föld-föld” alkalmazásra. A
terv azonban kudarcba fulladt, a rendszer nem váltotta be a hozzá
fűzött reményeket.
Az
elméleti kutatási eredmények azonban nem hagyták nyugodni a
Martin Marietta cégnél dolgozó fejlesztő mérnököket, akik
1964-re elkészítették egy lézeres célmegjelölő berendezés
működőképes példányát. Ezt már csak „össze kellett hozni”
a TI-nél mégiscsak tovább folytatódó munkával, amit Weldon Word
vezetett. Ő már nem tüzérségi célra akarta használni a lézeres
rendszert, hanem repülőgép fedélzeti bombákban. Az USAF Wright
Patterson kutató központjában dolgozó Joe Davis ezredes éles
szemmel meglátta az elméletben rejlő fantasztikus lehetőségeket.
A hagyományos bombázás hatékonysága ugyanis csak nagyméretű
területcélok esetén kielégítő. Ha szétszórtan elhelyezkedő
kisméretű objektumokat kell megsemmisíteni, akkor manuális
célzással átlagosan 200 db bomba szükséges egyetlen célpont
eltalálásához , de még az akkori legmodernebb lokátoros illetve
számítógépes célzórendszerekkel is legalább 40 db. Ha ezt a
számot drasztikusan lehetne csökkenteni, az beláthatatlan
előnyökkel járna, olcsóbbá válna a hadviselés, hiszen
nagyságrendekkel kevesebb repülőgép, bevetés illetve bomba lenne
szükséges a feladatok végrehajtásához.
Davis
ezredes befolyását latba vetve elérte, hogy a megszokott
bürokratikus és lassú szolgálati utat megkerülve soron kívül
biztosítsanak százezer dollárt a bombákban alkalmazható lézeres
irányító berendezés kifejlesztésére.
A
legfontosabb összetevőt az érzékelő berendezést A TI egy másik
tehetséges mérnöke, Richard Johnson dolgozta ki. Mivel a
rendelkezésre álló pénzzel takarékoskodni kellett, ezért
igyekezett már meglévő eszközöket alkalmazni. Az
aerodinamikai kísérleteknél használt gömbcsuklós felfüggesztésű
gyűrűs „szárnyú” állásszög és csúszásjelző adót
alakította át. Az érzékelőben négy szektorra osztva
helyezkednek el a fotodiódák, és attól függően, hogy melyik
„látja” a visszaverődött lézerfényt, annak megfelelően
keletkeznek elektromos jelek a kormányrendszer számára. Egy szűk
szögtartományban mind a négy szektor diódái „látják” a
sugárzást, így ez azt jelenti, hogy a bomba pontosan annak
irányába repül.
A
gyakorlati tesztekhez egy 340 kg-os M117-es bombát alakítottak át.
A gyújtóberendezés menetes csatlakozója pont ideális volt a
lézerdetektor felerősítésére, ezt a későbbiekben is így
alkalmazták. A bombatesten kívül elhelyezett elektromos kábelekkel
juttatták hátra a vezérlő jeleket a fegyver mozgatható
kormányfelületeihez.
1965
áprilisára állt készen minden az első „éles” teszthez a
floridai Eglin légbázis kísérleti lőterén, ami ugyan sikerrel
járt, de számos hiányosság is kiderült közben. Bebizonyosodott,
hogy túl bonyolult a hátul elhelyezett kormányrendszer, jobb, ha
az egész berendezés egy egységben elöl helyezkedik el, azaz
„kacsa” kormányrendszert alkalmaznak.
A
félaktív lézeres önirányító rendszer áramellátásához
termoakkumulátort alkalmaztak, amely csak a leoldás pillanatában
kezdi meg az áram termelését, így nem kell azt rendszeresen
ellenőrizni, illetve cserélni. A kormányok mozgatása az
úgynevezett „bang-bang” módszerrel történt, azaz a közös
tengelyen egymással szemben lévő felületek kormányparancs esetén
véghelyzetig térnek ki, ami elég „durva” módszer. Ennek
köszönhető, hogy a bomba egy képzeletbeli „tölcsérben”,
egyre kisebb eltérésekkel zuhan a célja felé. A kormányokat
mozgató pneumatikus munkahengereket gázgenerátor által termelt
nyomás működteti hasonlóképpen, mint ahogy az már számos
rakéta típusnál is bevált. A gázgenerátor ugyancsak a leoldás
pillanatában lép működésbe, amikor a bombafelfüggesztőhöz
rögzített acélhuzal kirántja a biztosító szeget. Az átdolgozott
irányító rendszert az M117-esnél jóval kisebb légellenállású
Mk bombacsalád típusain próbálták ki 1966-tól. Mindössze annyi
volt az eltérés, hogy a fegyver méretéhez és tömegéhez
igazították a kormányfelületek méretét illetve kitérési
szögeit, más szempontból az irányító rendszer teljesen azonos
volt.
Mivel
az USAF elégedett volt a kísérletek eredményeivel, ezért a
TI-től megrendeltek egy 50 db-os kísérleti nullszériát, amelyet
„Paveway” néven emlegettek. A „Pave” kifejezés számos
amerikai repülőgép fedélzeti elektronikus eszköznél szerepel, a
Precision Avionics Vectoring Equipment kezdőbetűiből állt össze.
A
fegyver gyakorlati alkalmazására azonban még további két évet
kellett várni, noha nagy szükség lett volna rá Vietnamban. 1968
nyarán kezdődött meg a thaiföldi Ubon légibázison állomásozó
8-ik „Wolfpack” taktikai vadászbombázó ezred 497-ik századánál
a hajózók kiképzése az új fegyver alkalmazására. Az F-4D
Phantom-al repülő alakulat komoly hírnévre tett szert, ez volt a
legeredményesebb ugyanis a MiG-ek elleni légi harcokban és a
legjobban védett földi objektumok megsemmisítésében egyaránt. A
lézervezérlésű bombák bevetésével addig semmiféle tapasztalat
nem volt, így nekik kellett „saját kárukon” megtanulni,
illetve kidolgozni a leghatékonyabb eljárásokat.
Az
első bevetést az időközben ugyancsak kiképzett 433-ik „Satans
Angels” század pilótái hajtották végre 1968 október 24-én
Dél-Vietnamban, mivel az északi országrész bombázása az év
tavaszától szünetelt. A célpont a Vietkong utánpótlási bázisa
volt, de az erdős területeken a nehezen meghatározható objektumok
támadása után nem mindig volt egyértelmű, hogy milyen
eredményességgel szerepeltek az új eszközök.
Egy
biztos volt, a bombázás módszere északon az erősen védett
objektumok támadása során vagy nem működne, vagy csak súlyos
veszteségekkel. A célmegjelölést ugyanis a Phantom hátsó,
operátor kabintetejének jobb oldalán felszerelt Zot Box
segítségével végezték, amely egy monokuláris távcsőre
emlékeztetett a párhuzamosított lézer sugárzóval. A berendezés
mérete és elhelyezése repülésbiztonsági szempontból
aggályosnak bizonyult, mert akadályozta a katapultálást. Elvileg
könnyen leszerelhető volt szerszámok nélkül is, de ezután még
az oldalsó kezelőpadon helyet is kellett neki találni. Egy
sérülten zuhanó gépben pedig erre az esetek többségében nincs
idő. Az alkalmazott taktika sem kedvezett a pilótáknak. Mivel a
Zot Box baloldalt helyezkedett el és a gép hossztengelyére csaknem
merőlegesen irányult, ezért a cél megjelölését végző gépnek
folyamatosan szabályos bal fordulóban kellett maradnia a bomba
becsapódásáig. Mivel az operátor manuálisan tartotta a célon a
berendezést, nagyon stabil fordulózásra volt szükség 4-5 km-en,
azaz a közepes kaliberű légvédelmi tüzérség számára elérhető
magasságban. Természetesen a lézerbombákat egy másik gépnek
kellett ledobnia, autonóm alkalmazásáról akkor még szó sem
lehetett.
A
fejlődés következő lépcsőjét az AVQ-10 „Pave Knife”
berendezés jelentette, amelyet a Phantom-ok külső függesztményként
hordoztak. Ez már alacsony fényszintű televíziós kamerával
rendelkezett, így elvileg éjszaka csillagfénynél is
alkalmazhatták. Nagy mérete, tömege és légellenállása miatt
nem volt „népszerű” és nem is terjedt el, az USAF mindössze
hat példányát alkalmazta Vietnamban. Az AVQ-23 „Pave Spike”
viszont széleskörűen elterjedt. Ez ugyan csak nappal volt
alkalmazható, viszont az addigi legfőbb hátrányt kiküszöbölte,
azaz a lézervezérlésű bombát hordozó gép operátora végezhette
a célmegjelölést is. Mivel a berendezés méretét sikerült
csökkenteni, az elfért a bal első Sparrow rakéta helyén a törzs
alatt. Girostabilizált forgatható optikája széles
szögtartományban üzemelt, így a rácsapás utáni felhúzás és
kifordulás közben is pontosan a célra irányulhatott. Összesen
327 db F-4D és E Phantom-ot tettek alkalmassá a „Pave Spike”
alkalmazására még a vietnami háború ideje alatt, így a
lézervezérlésű bombák harci alkalmazása napi rutinná vált.
A
célmegjelölő rendszerek mellett a bombák fejlesztése is folyt,
azonos irányító rendszerrel. A GBU-1, 2, 3 és 13 különböző
kazettás bombatípusokon alapult, de ezekről gyorsan kiderült,
hogy feleslegesek. Mindegyik területfegyver volt, és időközben
annyit fejlődött a vadászbombázók célzórendszere, hogy
hagyományos módon is megfelelő hatékonysággal lehetett
alkalmazni ezeket.
A
kisméretű pontcélok megsemmisítéséhez viszont nagy szükség
volt a precíziós vezérlésre, így tömeges előállításra
került az Mk-82, 83 és 84 típusú, 225, 450 és 907 kg-os
bombákhoz tartozó irányító „kit”. Az ezekkel felszerelt
bombák lettek a GBU-12, 16 és 10, amely típusjelzések mind a
mai napig „élnek”.
Az
említett típusok mindegyike a „Paveway I” fegyvercsaládba
tartozik, amelyek felismerhetőek nagyméretű fix hátsó
vezérsíkjaikról. Elkészült a GBU-11 is, amely a 3000 fontos,
azaz 1360 kg-os M118-ason alapult, de ez kevésbé volt hatékony,
mint a „kisebb” egytonnás változat, ezért a meglévő
példányok Vietnamban történő felhasználása után többet nem
gyártottak.
A
háború befejező szakaszában a lézervezérlésű bombák jelentős
szerepet játszottak. Az 1972 tavaszán megindított lehengerlő
erejű offenzíva során az észak-vietnami hadsereg reguláris
páncélos alakulatai törtek be Dél-Vietnamba, és megállításuk
csak a levegőből volt lehetséges. Április 1 és 15 között
összesen 285 db PT-76-os könnyű és T-54 közepes harckocsit
semmisítettek meg a vadászbombázók, döntő többségüket
lézervezérlésű bombák segítségével. Ebben oroszlánrésze
volt a FAC gépeknek is (Forward Air Controller) amelyek kis
magasságban és sebességgel repülve derítették fel a célokat. A
szokásos módszer szerint a FAC egy fehérfoszfor töltetű
irányítás nélküli rakétával jelezte a cél megközelítő
helyét, ami messziről jól látszott. A pontosítás rádión
történt, a füstoszlophoz képest határozták meg a
megsemmisítendő objektum irányát és távolságát.
Észak-Vietnamban
ezt a módszert nem lehetett alkalmazni, de nem is kellett, mivel ott
jól azonosítható létesítmények voltak a kijelölt célok, pl.
hidak, repülőterek, erőművek, stb. Amíg a háború megelőző
szakaszaiban bevetések százai kellettek ahhoz, hogy a legfontosabb
hidakat legalább megrongálják, addig 1972-ben a Linebacker I
hadművelet során a lézervezérlésű bombák alapvetően
megváltoztatták a helyzetet. 8-12 gépes Phantom kötelékek percek
alatt lerombolták a stratégiai fontosságú hidakat, ezzel a dél
felé irányuló utánpótlás mértékét sikerült a töredékére
csökkenteni, és a földi offenzívát „kifullasztani”. A háború
végkifejletét azonban még a korszerű technika sem tudta
befolyásolni.
A
soha nem látott eredményesség azonban nem jelentette azt, hogy a
lézervezérlésű bombák „csodafegyverek”, és az a
reklámszlogen sem volt igaz, hogy „egy bomba egy cél”. Mindmáig
hátránya ezeknek a fegyvereknek, hogy erősen függnek az
időjárástól. Ha a célt felhőzet takarja el, akkor az optikai
rendszerek használhatatlanná válnak. A légköri pára, füst, eső
ugyancsak csökkenti a hatékonyságot, mindezeken felül elvileg
tökéletes körülmények között is történhetnek hibák. A
bombákat ugyanúgy célozva kell kioldani, mint a hagyományos
típusúakat, vagy vízszintes repülésből, vagy különböző
szögű zuhanásban. A rávezető lézersugarat csak a becsapódás
előtti másodpercekben kell bekapcsolni, vagyis az irányítás csak
kismértékű korrekciót jelent, a bomba komoly manőverekre nem
képes. Ha túl korán kapcsolják be a célmegjelölőt, akkor a
ballisztikus pályán zuhanó bomba azonnal a cél irányába
fordítja az orrát és nagy a veszélye, hogy „rövidre jön”,
azaz még a cél előtt becsapódik.
A
rávezetés meghiúsulhat akkor is, ha a gépet közben támadás
éri. A „Pave Spike” és a többi korszerűbb berendezés már
lehetővé tette, hogy a rácsapás után fordulóban távolodjanak,
a stabilizált optika ekkor is a cél irányába fordul, de
természetesen csak korlátozott szögtartományon belül. Ha
intenzív kitérő manőverek szükségesek közeledő rakéták
vagy a csöves tüzérség lövedékei miatt, akkor könnyen
túlléphető a célmegjelölő működési szögtartománya, azaz a
bomba rávezetése megszakad.
A
vietnami háború ideje alatt tizennyolcezer darab különböző
típusú lézervezérlésű bombát használtak fel, és az
összegyűlt tapasztalatok alapján fejlesztették tovább a hetvenes
években a rendszert.
1976-ra
jött létre a „Paveway II’ fegyvercsalád, amelynek lézeres
önirányító rendszere alig változott, csak a megbízhatóságát,
illetve tárolhatósági idejét növelték. A fő különbség a
hátul lévő vezérsíkoknál tapasztalható. Amíg a „Paveway I”
típusoknál nagyméretű fix felületek voltak, addig az új
megoldás a leoldás után kinyíló vezérsíkokat tartalmazott.
Ezzel csökkent a bombák helyigénye, így a legkisebb esetében
megoldhatóvá vált, hogy egyetlen fegyverzet felfüggesztőn kettőt
is el lehessen helyezni.
A
tömeges gyártásnak köszönhetően elvileg csökkenhetett volna az
irányító készletek ára, de az a kezdeti 2500 dollárról a
négyszeresére növekedett. A drágulás azonban nagyrészt az
akkori magas infláció eredménye volt. A Texas Instruments 1987-ig
150 ezer lézeres önirányító készletet adott át az USAF és az
US NAVY számára, de érdekes módon akkor még exportra alig
került.
Elsőként
Anglia ismerte fel a precíziós fegyverek jelentőségét, méghozzá
a saját kárán, ugyanis a Falkland-szigetekért vívott harcokban
nagy szükség lett volna a lézervezérlésű bombákra. A háború
befejező szakaszában már bevetették a fegyvert, de mivel nem volt
a Harrier gépek számára megfelelő célmegjelölő, csak a földi
csapatokkal együttműködve tudták megoldani a rávezetést. Egy
argentin tüzérségi állást kellett megsemmisíteni, amely a
Harriet hegy mögül ágyúzta az angol csapatokat. A hegy tetejére
észrevétlenül feljutott egy kommandós csoport, akik magukkal
vittek egy hordozható lézeres célmegjelölőt. A bombát hordozó
Harrier a tenger felől közeledett ezer km/h sebességgel, majd a
pilóta emelkedésből oldotta ki a fegyvert. A bomba emelkedő
pályán átrepült a hegy felett, de nem érte el a célpontot,
ugyanis túl korán kapcsolták be a célmegjelölőt. A második
próbálkozás már sikerült, és a tüzérségi állás
telitalálatot kapott. Ezzel az angolok is „hozták” a
szokásos eredményességet, vagyis az átlagosan 50%-os találati
arányt.
Legközelebb
1986-ban alkalmazták a „Paveway II” lézerbombákat élesben,
Líbia ellen, F-111-esek fedélzetéről. Ekkor már rendelkezésre
állt az éjszaka is használható „Pave Tack” célmegjelölő
konténer, amelyet eredetileg még az F-4E Phantom-ok számára
fejlesztettek ki.
A
világ más országaiban késett a lézerbombák fejlesztése,
kivételt talán csak Izrael jelentett. Az oroszok ugyan kidolgozták
a KAB-500 és KAB-1500 típusú, az amerikaihoz hasonló irányító
rendszerrel ellátott bombákat, de azok mind a mai napig nem
terjedtek el széleskörűen még az orosz légierőben sem, ahol
egyébként is alig néhány típus képes azokat autonóm módon
bevetni (pl. Szu-24) A franciák kidolgozták a GBL-1000 és a
BGL-400 típusokat ( a szám a bomba tömegére utal), de csak kis
sorozatban készültek, és később inkább rendszeresítették az
amerikai „Paveway II” szériákat, ami arra utalt, hogy nem is
olyan egyszerű feladat ilyen kategóriájú fegyverek
kifejlesztése. Az angolok a saját Mk13/18 típusú 450 kg-os
bombáikhoz adaptálták az amerikai irányító készleteket, de a
korszerű célmegjelölő létrehozására tett próbálkozásuk
sokáig eredménytelen maradt, az 1991-es Öböl-háború idején
alig néhány kísérleti TIALD konténerrel rendelkeztek csak, így
az USA-tól kaptak kölcsön régi „Vietnamból visszamaradt”
„Pave Spike” konténert, amelyeket Buccaneer-ek hordoztak.
A
korszerű Tornado gépek így a „teherautó” szerepét
játszották, mivel önállóan képtelenek voltak a célmegjelölésre.
Számos
fejlett európai ország légiereje mind a mai napig nem rendelkezik
a lézervezérlésű bombák bevetésének képességével, noha már
a földi célok elleni repülőgép fedélzeti fegyverek egy újabb
generációja is tömegesen elterjedt a tengerentúlon. Szingapurtól
Ausztráliáig, Pakisztántól Tajvanig számos ország
rendszeresítette a „Paveway II” lézervezérlésű bombákat
amerikai eredetű, harcigépein, főként F-16 és F/A-18 típusokon.
A
nyolcvanas években fejlesztették ki a jelentős előrelépést
eredményező „Paveway III” fegyvercsaládot, teljesen új
félaktív önirányító rendszerrel, amit kiegészítettek
digitális elektronikus robotpilótával.
Ezzel
lehetővé vált a repülési profil igény szerinti kiválasztása.
Egy föld alatti betonbunker esetén az az ideális, ha a bomba
függőleges zuhanás közben minél nagyobb sebességre gyorsulva
csapódik be, míg egy repülőgép fedezék betonajtajához közel
vízszintesen „érkezik meg”.
Az
új irányító rendszer minderre lehetőséget nyújt, ráadásul
jóval nagyobb távolságból. Amíg a régi „bang-bang”
kormányrendszerrel felszerelt bombák a leoldás helyétől mérve
alig 5-7 km távolságra tudtak csak elrepülni, addig az új
változatokkal ez a távolság 10-15 km-re növekedhetett, és határt
csak a célmegjelölő rendszer lehetősége jelentett. A kormányok
mozgatása ugyanis már proporcionális, vagyis csak a szükséges
mértékben térnek ki, így jóval kisebb légellenállást
eredményeznek.
A
„Paveway II” kategórián belül hatótáv szempontjából egy
kivétel volt, az AGM-123 Skipper, amely egy 450 kg-os GBU-16-os volt
a „Shrike rakéta hajtóművével felszerelve. Ezt az US NAVY
alkalmazta hajók ellen, a néhány másodperc alatt felgyorsított
bombát az A-6 Intruder gépek TRAM rendszere vezette célra, max.
16-18 km-es távolságon.
A
„Paveway III” bombák akár mélyrepülésben is kioldhatók, a
robotpilóta az állásszög fokozatos növelésével
tartja levegőben a lassuló fegyvert, természetesen csak
bizonyos határokon belül. A repülési jellemzők javulásában
szerepet kaptak az áttervezett vezérsíkok, amelyek felülete jóval
nagyobb lett, noha a bombák tárolási illetve hordozási helyzetben
mért mérete alig változott. Ezt úgy érték el, hogy az egymással
szemben lévő vezérsíkokat nem egy síkban, hanem eltolva
helyezték el, így kinyílás után jóval nagyobb a fesztávolságuk
és a felületük.
Kis
magasságból kioldva természetesen kevesebb idő áll rendelkezésre
a cél megjelöléséhez. Ha a bomba lézerdetektora nem találja meg
a visszaverődés forrását, akkor a robotpilóta túlrepíti a
célon, és csak akkor csapódik be, ha már elveszítette a mozgási
energiáját. Ezzel kiküszöbölhető, hogy közvetlen légi
támogatás esetén a saját vonalakon belül érjen földet a
fegyver.
A
„Paveway III” kategória csak kétféle méretben készül, a
GBU-22-es a szokásos 225 kg-os Mk-82-esen alapul, míg a GBU-24 az
egytonnás Mk-84-esen, a haditengerészet és a tengerészgyalogság
által preferált 450 kg-os változatot nem gyártják.
A
GBU-24-esnek kifejlesztették a nagy átütő erejű „bunkerromboló”
változatát is, ez az Mk-84-es bomba helyett a BLU-109-est
tartalmazza, amelyben mindössze 250 kg Tritonal robbanóanyag
található. Vastag acélköpenyének köszönhetően két méternyi
vasbetonon is képes áttörni, mielőtt felrobbanna. Még újabb
változata a BLU-116-os, dupla romboló erővel, ennek orr része
különösen sűrű és kemény nikkel-kobalt ötvözetekből
készült. A bombához kifejlesztettek „intelligens”
gyújtóberendezéseket is, amelyek több emelet áttörése után az
előre beállított szinten robbantják fel.
Az
F-117 „lopakodó” számára nem felelt meg a GBU-24-es, hossza és
vezérsíkjainak fesztávja miatt. Ahhoz, hogy elférjen a belső
fegyvertérben, a régi „Paveway II kisebb vezérsíkjait szerelték
rá, az irányító berendezést pedig 15 cm-el lerövidítették, és
ugyancsak csökkent a „kacsa” kormányok fesztávolsága is.
A
„család” legsúlyosabb „egyénisége” a 2,2 tonnás GBU-28,
amelyet 1990-ben rohammunkában fejlesztettek ki, selejt ágyúcsövek
felhasználásával. Ezt jelenleg csak az F-15E gépek képesek
hordozni illetve célba juttatni, mióta az F-111-eseket kivonták a
szolgálatból.
A
harci alkalmazás során a „Paveway III” bombák hatékonysága
ugyan felülmúlta a régebbi típusokét , de a kb. 70%-os
eredményesség még mindig messze áll a kívánatostól.
Az
eredményesség javulása nem tartott lépést a költségekkel,
ugyanis egy GBU-24-ára kb. a négyszerese a GBU-10-esének. Egy
lényeges korlátja mind a mai napig megvan még a legkorszerűbb
lézerbombáknak is, egyidejűleg ugyanis csak egyetlen célra lehet
bombát vagy bombákat rávezetni, csak akkor lehetséges néhány
másodperces intervallumokkal több célra oldani, ha a becsapódást
követően a célmegjelölő azonnal képes villámgyorsan ráállni
a következőre.
Amíg
az I-es és II-es szériákat számos típus hordozhatta, a III-ast
már csak azok, amelyek fegyverzet felfüggesztői rendelkeznek
digitális adatbusz kapcsolattal. A bombáknak ugyanis ledobás előtt
„kommunikálniuk „ kell a harcigép fegyverzeti számítógépével,
méghozzá interferenciamentes koaxiális kábelkapcsolaton
keresztül.
Még
bonyolultabb a helyzet a nemrégiben kifejlesztett EGBU-24-essel,
amelynek irányító rendszerét kiegészítették a műholdas
GPS-el. A kombinált módszer lehetővé teszi, hogy a fegyvert a
felhőzeten keresztül is bevethessék , vagy ha valamely okból
megszakad a lézeres rávezetés, a fegyver kevésbé pontosan ugyan,
de célbatalál.
Angol
megrendelésre elkészítették az EP II változatot, ez a régebbi
„Paveway II bomba GPS-el kombinált változata.
Az
1991-ben lezajlott Öböl-háború során az összes bevetett bomba
kevesebb, mint 10%-a volt lézeres irányítású. Összesen 4493 db
GBU-12-est, 1181 db GBU-24-est, 2148 db GBU-27-est, 2 db GBU-28-ast
és általunk pontosan nem ismert mennyiségű GBU-16-ost használtak
fel átlagosan 60-70%-os eredményességgel.
Az
akkor rendelkezésre álló „Pave Tack” és a LANTIRN
célmegjelölő rendszerek infravörös kamerájának felbontó
képessége korlátozott volt, a most korszerűnek számító
Litening és Sniper akár kétszer akkora távolságból és
magasságból is jobb képet biztosít, így Afganisztánban és a
legutóbbi „Iraqi Freedom” hadműveletben már biztosra vehetően
jobb volt az eredményesség.
Irakban
egy új bomba változatot is bevetettek, ez volt a GBU-45, amely
érdekes módon már régóta rendelkezésre állt. Ez nem más, mint
a GBU-12-es gyakorló változata, azaz a normál irányító
berendezéssel rendelkezik, de robbanóanyagot nem tartalmaz. Az
iraki hadsereg ugyanis számos katonai eszközt helyezett el civil
létesítmények területén, pl. légvédelmi gépágyúkat iskolák
udvarán, stb. A „járulékos” rombolás elkerülésére az USAF
a betonnal töltött bombákat dobta le ezekre a célokra. A
hangsebességgel becsapódó több mázsányi „vasbeton”
tökéletesen megsemmisíti a célpontot, de a környező épületekben
semmiféle kárt nem okoz.
Az
amerikai lézervezérlésű bombák fejlesztését és gyártását
időközben már a TI-t megvásárló Raytheon végzi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése