(792) Langmár Gergely vendégposztja
Önellátás a Kárpát-medencében – villamos energia napelemmel
Az
önellátás egyik oldala az energetikai függetlenség, amihez a
napelemes áramellátás egy jó lépés lehet. Egy somogyi tanyán
6. éve használok egy napelemes energiaellátó rendszert,
úgynevezett „sziget” üzemben, ami azt jelenti, hogy a villamos
energia kizárólag napenergiából származik. Nincs, és egyébként
nem is volt a környéken elektromos hálózat. Az eddig
felgyülemlett tapasztalataimat szeretném megosztani mindazokkal,
akik a hálózatoktól való elszakadás rögös útjára lépnének.
Kezdésnek
vegyünk át néhány alapfogalmat! Milyen részekből áll, és
hogyan működik egy napelemes rendszer?
A
napelem: A napelem alakítja át a Napból érkező fényt villamos
energiává. A ma legelterjedtebben használatos csoportosítás, a
felhasznált félvezetők szerkezete és hatásfoka szerint
beszélhetünk, monokristályos, 14-18%; polykristályos, 12-15%-os
és vékonyrétegű, 5-8%-os napelemekről. A piacon bőséges méret
és teljesítmény választékban, és rendkívül nagy
árkülönbségekkel lehet napelemeket kapni. Mivel tudjuk, hogy a
nap nem mindig akkor süt a legjobban, amikor nekünk a villamos
energiára szükségünk lenne, valahogy tárolni kell az energiát,
hogy rossz időben, este is használhassuk eszközeinket. Itt
szeretném megjegyezni, hogy a napelemes rendszer használata sokkal
tudatosabb hozzáállást kíván, mint amikor mindig, és mindenhol
rendelkezésre áll az elektromos áram, a villanyórán keresztül.
Akkumulátor:
Tehát a napelem által termelt áramot akkumulátorokban tároljuk,
ehhez még szükséges egy töltésvezérlő berendezés is, amely a
telepeket védi a túltöltéstől. Később szó lesz arról, hogy
hogyan lehet a töltésvezérlőt elhagyni a rendszerből. Sok
lelkes ember ilyenkor mindenféle jobb-rosszabb állapotú, olcsón
beszerezhetőnek gondolt autó akkumulátort szeretne használni –
mindjárt leszögezném, hogy ez nem járható út. Az autó
akkumulátor nem olyan üzemmódra lett tervezve, mint ahogy egy
napelemes rendszerben használjuk. Azt, hogy milyen és mekkora
telepet kell beállítanunk, azt a tervezésnél kell meghatározni.
Inverter:
Azaz áramátalakító, amely az akkumulátorokban tárolt
egyenfeszültséget alakítja át az ismert hálózati áram
feszültségére (230 V, 50 Hz). Egész kis rendszereknél, ha csak
világítani, és kisebb eszközöket kell tölteni, pl.
mobiltelefon, elhagyható az inverter, de mivel ezek az eszközök
is széles teljesítmény, és ár tartományban kaphatók, érdemes
betervezni. Az invertereknek is több fajtájuk van, az előállított
váltófeszültség minőségében különböznek. Egy másik
inverterféleség olyan felhasználónál használható, ahol van
vezetékes áram, akkor ugyanis nem szükséges a napból érkező
energiát akkumulátorban tárolni, mert lehetőség van az áram
közüzemi hálózatba történő visszatáplálására. A
visszatáplált energia mennyiségét mérik és időszakonként
elszámolnak vele. Ez a lehetőség adott, de jelenleg az
áramszolgáltatók, az állam, a minősítő intézetek, és az
inverter gyártók huzakodását lehet látni. Az eredmény nem
biztos, hogy a kisembernek fog kedvezni, az álláspontom szerint ez
az út nem járható, főleg ha tényleg le szeretnénk szakadni a
hálózatokról.
Fogyasztók:
A fentiek a napelemes rendszer fő részei, de beszélni kell a
különböző fogyasztókról, elektromos eszközökről, mert egy
napelemes rendszerben nem úgy használjuk a fogyasztókat, mint azt
a kényelmes hálózati áramnál megszoktuk. Első ilyen különbség
mindjárt a világítás. Napelemes rendszernél szinte kizárólag
LED-es világító eszközöket javaslok használni, elsősorban a
nagyon kedvező hatásfok, kis méret, és hosszú élettartam
miatt, valamint azért, mert a LED-eket közvetlenül az
akkumulátorra, mint áramforrásra, köthetjük, így a
világításhoz nem kell inverterteljesítmény. (Megjegyzem: igen
drága teljesítményt beépíteni.) A mostanában erőszakosan ránk
tukmált, ún. kompakt fénycsöveket, „energiatakarékos”
égőket egyszerűen el kell felejteni, mint túlhaladott, drága és
jelentősen környezetszennyező eszközöket.
A
napelemes rendszer méretezése: A szükséges méret kiszámításához
a villanyszámlánk adja a kiindulást, mégpedig úgy, hogy
összeszámoljuk: mennyi kilowattórát fogyasztunk el egy év
alatt? A másik fontos tudnivaló, hogy vajon menynyit fog termelni
a rendszerünk? Ez sok mindentől függ. Függ a napelemek
teljesítményétől, a tájolásuktól, dőlésszögüktől és nem
utolsó sorban a napsütéstől. Mennyit termelhet például egy
1KW-os napelem rendszer egy évben Magyarországon, ahol a
napsütéses órák száma 2000-2200 óra körül van? Januárban
átlag 60 napsütéses óra, míg júniusban akár 300 óra is
lehet. Számoljunk egy 60%-os korrekciós tényezővel (ami egy sok
változó figyelembe vételével kapott, gyakorlati tapasztalatok
által igazolt szám), mert a napelem teljesítménye derékszögben
beeső, 1000W/m2 energiatartalmú napsütésre! Így körülbelül
2000 × 0,6 = 1200 órán át termel a napelem rendszerünk, ami 1
KW-os rendszernél 1200 kWh megtermelt energiamennyiséget jelent
egy évben. Egy 2 kW teljesítményű napelem rendszer
értelemszerűen a fenti dupláját, azaz 2400 kWh teljesítményt
termel ugyanolyan körülmények között, egy 3 kW-os 3600 kWh-t,
és így tovább. Ezt az adatot a villanyszámlánkkal összevetve
megtudjuk, hány kW teljesítményű napelem rendszer esetén
mondhatunk búcsút a villanyszámláknak.
Összegezve:
Egy átlagos, éves lakossági fogyasztás 2500 kWh körüli, melyet
15-20 négyzetméter felületű napelemtábla már fedezni tud.
Ennek bekerülési költsége 2,3 millió forint, de jó esetben
pályázat is igénybe vehető hozzá, mellyel akár a beruházás
30-35%-a is megspórolható. Ez így jelentős összegnek mondható
– ha a szokásos módon számolnánk ki, hogy mennyi idő alatt
térülne meg egy ilyen beruházás, nem túl biztató érték jönne
ki. Az ilyen számításoknál nem szokták figyelembe venni az áram
árának hosszú távú alakulását, ami biztos, hogy meredeken
növekvő tendenciát mutat, valamint az üzembiztonságot hálózati,
erő művi, ill. időjárási okok miatt. Ha mindezeket komolyan
mérlegeljük, akkor már egész másként súlyozhatók azok a
tényezők, amelyeket egy egyszerű pénzügyi megtérülésnél nem
szokás figyelembe venni. A teljes bekerülési összeget jelentősen
csökkenthetjük, ha csak átnézzük az elektromos fogyasztóinkat,
hogy mit lehet elhagyni (pl. TV), mit lehet ésszerűbben használni
(pl. stand by eszközök), mit lehet lecserélni jobb hatásfokú
eszközre (pl. LED-es világításra). Mindezt persze napelemes
rendszer nélkül is érdemes megtenni. Ha már optimalizáltuk a
fogyasztókat, tudatosabban használjuk az energiát akkor lehet
kiszámolni, hogy tényleg mekkora teljesítményű rendszerre lehet
szükségünk. Az eddigi tapasztalataim alapján egy rendszer
kapacitását még jobban ki lehet használni, ha bizonyos
fogyasztók egyidejű működését kizárjuk! A kényelmes hálózati
áram mellet észre sem vesszük, ha egyszerre megy a hűtőgép a
mosógép, mindenhol ég a villany, megy a tv és a gyerekek
számítógépeznek. Ez napelemmel és napelem nélkül is
fenntarthatatlan! A különböző fogyasztók közötti ésszerű
terhelés elosztással, sorrendi vezérléssel jelentősen
csökkenthetjük a rendszer költségeit. Tovább csökkenhetnek a
költségek, ha saját, és/vagy közösségi-kalákás formában,
többen összeszövetkezve állunk neki egy ilyen akciónak. Szintén
az eddigi tapasztalataim közé tartozik, hogy egy ilyen napelemes
rendszert feltétlenül ki kell egészíteni egy szélgenerátorral,
nem csak azért, mert ha nem süt a nap még mindig fújhat a szél
(bár erre is volt ellenkező példa 2007-2008 telén), hanem azért
is, mert a szélgenerátoros energia előállítása fajlagosan kb.
a fele a napelemesnek. A saját, és/vagy közösségi kivitelezés
itt is sokat segíthet. A pályázati lehetőségekről annyit, hogy
szerintem erről csak úgy érdemes beszélni, ha többen összeállva
indítanak egy „projektet”, de ha már többen vannak, akkor
úgyis mindent meg tudnak csinálni, amit projektcég csinálna meg,
jó pénzért. Remélem, sikerült néhány kérdésre válaszolnom,
esetleges tévhiteket eloszlatnom, és persze kedvet csinálnom,
hogy soha többé ne kelljen sárga csekken fizetni a villanyért!
Én 2004 augusztusban fizettem utoljára villanyszámlát! Azok
számára, akik eldöntötték, hogy elindulnak ezen az érdekes,
nem könnyű, ezért nem unalmas úton, szívesen állok
rendelkezésére tanácsadással, esetleg közreműködéssel a
tervezésben és a megvalósításban egyaránt.
Langmár Gergely:
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________(297)
____________________________________________________________
____________________________________________________________(297)
Kapcsolódó cikkek
- Túléléssel kapcsolatos irodalom (2012. dec. 10.)
- (796) Fukushima egy ketyegő időzített bomba (2012. máj. 15.)
- Almási Csaba vendégposztja (2012. máj. 08.)
- Jancsika vendégposztja (Németországból) – EHEC (2011. dec. 31.)
- (556)
Bespájzolás (2011.
júl. 11.)
71 válasz erre “(792) Langmár Gergely vendégposztja”
-
Sziasztok!Nagyon hasznos cikk, köszönjük!
De még mielőtt túl sokan elriadnátok a számoktól – az alábbi mondatokból kimardt két tizedesvessző:Összegezve: Egy átlagos, éves lakossági fogyasztás 2500 kWh körüli, melyet 1520 négyzetméter felületű napelemtábla már fedezni tud. Ennek bekerülési költsége 23 millió forint,Helyesen: 15,20 négyzetméter és 2,3 millió forint.Tobor bá! Kérlek, javítsd ki, akkor nem lesz annyira elrettentő.
Köszönöm a cikket is és a javítást is!Üdv.:
Peták -
Szia Gergő !Köszönjük az írást ! Egy lényeges kérdés maradt bennem. Kiszámoltál egy 1200 m2 körüli értéket, ami nyilván kivitelezhetetlen az átlag polgár számára. A Te rendszered mekkora ? Fontos és értékes infó lenne pár konkrét paraméter. Napcella m2, akkutelep kapacitás stb. Ha ezt megosztanád a csapattal az jó lenne.
-
1: Ott a pont! Köszi!
-
1 & 2:
Valójában egy kötőjel maradt ki, nem tizedes vessző. A vágólapra nem mentek át a kötőjelek. Ezt az egyet nem vettem észre. -
Gergo55“melyet 1520 négyzetméter felületű napelemtábla már fedezni tud.” Gondolom ez 15-20 m2 akart lenni csak elgépelted. Ettől függetlenül a saját rendszered paraméterei nagyon érdekelnének.
-
2: Jelenleg 20 db 40 W-os (DS40) modul van bekötve, ez 16 m2. Ezek egy 48 V-os 160 Ah-s telepet töltenek amiről egy feltunningolt UPS (2 kw) dolgozik.
Hamar rájöttem, hogy az invertert nem érdemes járatni egy olvasó lámpa+rádióért. Készült egy 12V-os 160Ah kis rendszer egy kis, jó hatásfokú UPS-el főleg a világításra.
A nagyon műszaki részletekkel talán ne terheljük a blogot. -
Nagyon korrekt leírás a rendszerről.Bennem csak egy dolog merült fel kérdésként.
Nem tudom Gergely miért csak a napenergiára fókuszált megépítésekor, mikor köztudott hogy egy szélgenerátor fajlagosan jóval kisebb költséggel állít elő 1 Kwh áramot, és ezzel a napcellák felületét is akár felére csökkenthetjük.Akik használják a sziget üzemet teljes ellátásra, szinte kivétel nélkül a kettős megoldást preferálják.Mondjuk az akku kapacitás engem is érdekelne, plusz az inverter(ek) teljesítménye. -
Sziasztok!A napelem árak a 2010-es és a 2011-es évben brutálisan csökkentek Jelenleg is esik tovább és kb. 1,00 EUR/Wp körül tart (mono ill. polikristlyos modulokra). Érdekességkén ez 2011 januárjában még 1,70 EUR/Wp volt, míg 2010 januárjában még 2,00 EUR/Wp. ( http://www.solarserver.de/service-tools/photovoltaik-preisindex.html )
Azaz két és fél éven belül lefeleződötek az árak – nehéz jelenleg megmondani hol lesz az alja. De úgy gondolom, hogy ezen a szinten már érdemes beszállni.Üdv.:
Peták -
6. Gergo55Ha jól értem, a következő télre már szeretnél valami napcellát kiegészítő szélgenerátorral felkészülni. Jót kitalálni, és megépíteni komoly műszaki feladat, és nem utolsósorban jó játék. Én meg szeretek játszani. Azt szoktam “nagyképűen” mondani, hogy ami alkatrész az én tanyámon nincs, azt a boltban sem kapni. Ha érdekel szívesen beszállok egy közös fejlesztésbe. Szerintem az elméleti alapok frissítéséhez kell egy hónap, a kivitelezéshez meg legalább kettő. Őszre akár be is dobhatunk a közösbe valami leíró posztot az eredményről. Én nem vagyok “szigeten” ugyan, de eddig minden évben sikerült kb. 20%-ot faragnom a villanyszámlából. Idén megnézem mire jó a szél. Vsz. a 20% ez esetben nem fog teljesülni, de….sok kicsi sokra megy alapon lehet értelme. Ha sikerül valami értelmes bologot összehoznunk, Tibor bá’ majd közreadja.Tibor bá’: úgy legyen!
-
Nagyon jó poszt, köszönet érte!!De pár részletet irjon már meg a kolléga, ha lehet!
Mondja, hogy nem kocsi akkut kell használni. Akkor mit? milyen fajtát? Az életmódjáról is szivesen venné(n)k pár keresetlen szót, pl. mosást hogy oldja meg mosógép nélkül (túl nagy kW), hűtőgép kérdésköre hogyan van kikerülve (naponta túl sok kW), szerszámgépek (fúró, flex, hegesztés stb), vízellátás (hidrofor?), fűtés (gondolom cserépkályha?)
A tényleges vezetékezés a házban hogy néz ki? egymás mellett 230 is meg 12V is?
Villámhárító, villámveszély van-e egy ilyen házi erőművesdiben? pláne ha felkerül majd a szélmotor…!! Ezekre mit talált ki Gergő bácsi?
És a műszaki részleteket igenis rakjátok fel, majd aki nem érti átugorja! -
7: ott vannak az adatok, a kis inverterem 400W-os.
-
9: levél ment freemailben, megmondjuk nekik?
Mindenben benne vagyok ami előreviszi a témát, ahogy észrevettem vagyunk itt egy páran, akik belevágnának! Ahogy Glórim fia Gimli mondta: Mire várunk! -
11.Gergo55Gimli jellemzője, hogy önbizalma magasabb, mint kellene, sokszor többet vállal, mint amennyit végre tud hajtani.Innen szép ! Vágjunk bele !
-
12: Klasszikust csak pontosan:
“Biztos halál. Kevés esély a sikerre. Mire várunk még?”Mostanában én is körbejártam a kérdéskört és nekem úgy tűnik, hogy érdemes a különböző megoldásokat (napkoli,sörkoli,pv stb.) kombinálni az optimális eredményhez. A néhézség főleg az arányok eltalálásában rejlik, ezért jól megtervezett méréstechnika meg egy okos vezérlés sem árt.Gergo55: Tudnál mesélni arról, hogy a sorrendi vezérlést hogy oldottad meg? Egy folyton levágódó kismegszakító nem túl komfortos.Valamint hogy vágtad át az UPS-t, hogy a 12V-os kör is működjön? Megkerülted az invertert és a töltésvezérlőjét?Még valami: power ledet (áramgenerátoros) is meg tudsz így hajtani? -
14: nomore
sorrendi vezérlés: a legegyszerűbben, relével (220 V-os KRS),
igényesebben időzítőrelével kellene, akkor nincs akkora lökés.
UPS: ezeket nem én tunningoltam, egy kolléga teljesen ráállt ezeknek az átalalítására. A többit magánba javaslom.
Power led: nem egészen értem a kérdést, áramgenerátorost szinte mindenről meg lehet hajtani. -
Engem az érdekelne, hogy a bekerülési költség hány százalékát tette ki az akkumulátor, ill. milyen időközönként kell lecserélni.
-
16: Koponyanyi
A költségarány a tervezéskor dől el, mekkora áthidalási időre van szükséged, az határozza meg a telep kapacitását.
Annakidején én hi-he-tetlen kedvező áron jutottam v.mi nagycég szünetmentes rendszeréből kikopott akksikhoz, már látszik a kor, lassan eljár az idő felettük, 8-9 évesek lehetnek. A cserét az állapot dönti el, nem mondanék fix évszámot. Regeneráló töltéssel elég sokáig lehet húzni. A geddonba néző jövő a Ni-Fe lúgos -Edison féle – telepé. -
Nekem is volna egy kérdésem, és nem a fent leírtakkal kapcsolatban. De olyasmiben gondolkodott e már valaki, hogy a lakás fűtésére használt energiát ugyanúgy be lehetne fogni és hasznosítani elektromos energiává. Mekkora gőzturbina kellene ahhoz, hogy téli időszakban ez megfelelő ellátást biztosítana egy lakásnak? Egyáltalán kivitelezhető és ha igen megérné-e ilyen kis méretben? A kéményen keresztül szintén távozik egy jó nagy adag hő. Ezt nem lehetne hasznosítani?
-
18: a kéményen távozó füst útjába nem szerencsés kütyüket építeni szerintem. a kályhák fontos alkatrésze a huzat én nem babrálnék ezzelRettentő jó cikk, kedvcsináló, majd utánnanézek valami szakirodalomnak.
Lenne pár kérdésem is, létezik bármilyen más elérhető/megfizethető technológia villany tárolására az akkukon kívül? Lendkerék, gravitációs akármi?
Másik, mondjuk én arra használnék egy sziget (mi más ) üzemű rendszert, hogy tölti-tölti az akkukat aztán amikor televannak addig járatom a szalagfűrészt, szecskavágót amíg tart. Elviszi egyáltalán az ilyesmit? Mennyit lehetne dolgozni vele? -
jah és a legfontosabb, az én rendszeremben tuti lenne egy bicigliállvány ami egy akkus furón (MVM standon láttam ilyet) keresztül töltene rá a rendszerre. Ez kivitelezhető? Jelentene valamit az így nyert áram?
előre is köszönöm a válaszokat -
18.Természetesen házilag is készíthetsz bármilyen erőművet.Akár milyet és ez nem vicc.Képzettség,anyagiak,képzelőerő és lelkesedés kérdése mekkorát mersz álmodni.Egy egyszerű hőerőműhöz minden adott!Fűtésére használd a napot megfelelő tükrökkel hevítsd a kazánt.A többi meg már megy a gőzgépszakkörből.
Gergely:A következő kérdésem lenne a cellák hatásfokát az elmúlt időszakban mennyire vetette vissza az UV-sugárzás?Gyári paneled javítható vagy teljesen zárt? -
19.A világon egy helyen tárolják vízben az energiát.A következő képen történik:a város megfelelő elhelyezkedése lévén a nappal keletkező többlettel vizet szivattyúznak fel egy tárolóba ami az éjszakai szünetben visszahajt egy generátort.A hely nevére sajna nem emlékszem.
-
Örülök ennek a posztnak..Egy korrekt pontos blog..Pontos számokkal..Én is csináltam ilyen tervet,és leírást.Pontosan ezekkel a számokkal..Én is így kalkuláltam..
Nekem csak az a problémám,hogy eleve 5256 kwh az éves fogyasztásom,amit most levittem 4056kwh-ra,de még így is nagyon sokba kerülne a beruházás,amihez kölcsönt kellene felvennem..
Sajnos így nem igazán éri meg nekem ..De attól még ajánlom mindenkinek.. -
Hamár valaki korszerűsít, és átalakítja a világítási rendszerét ledesre, akkor egyből érdemes 12DC-re átállni?Vagy a 230AC hálózaton cseréljen ledesre az egyszeri pólgár?
-
Néhány kérdés:
Összeomlósdi esetén szerintetek mekkora az esély az izzók utápótlására? Szerintem számos olyan jelenleg mindennapos fogyasztónak gyakolatilag teljesen értelmetlenné válhat a használatuk nem? Gondolok itt televízióra, (Gondolom a “Való Világ” már nem senkinek sem az esti programot fogja jelenteni) videó, DVD lejátszóra. Ezeket a dolgokat egy számítógéppel egyébként is ki lehet majd váltani. És reménykedjünk, hogy Internet még lesz.
Kültéri világítás esetén (már ha kell) szerintem továbbra is kézenfekvőbb a petróleumlámpás világítás. Főzésre sütésre egyértelműen a sparhetek, kemencék fognak aratni. Egyébkent mivel a laptopok akkumulátorról működnek, és a desktop gépekkel szemben számos előnyük is van, szerintem ebben érdemes gondolkozni mint számítógép. Ezt viszont szintén ki lehet venni a 230V-os halmazból. Akkor viszont maradt a világítás? -
Tibor bá,szerintem elevenítsd fel esetleg aktualizáld azt a bejegyzésedet, hogy fog kinézni az összeomlás, mert itt elég érdekes felfogások vannak erről.
Gondolok itt pl. a 25-ösre is. Áram nem lesz de internetben reménykedjünk? Khmmm. Erre had ne mondjak semmit.A gazdasági összeomlás nem egy meteorbecsapódás lesz, hogy egyik percről a másikra minden eltűnik, és minden szolgáltatás végleg leáll.Gondoljatok már bele, hogy az pl. az E-ON miben érdekelt? Abban, hogy szolgáltasson, vagy abban, hogy te gyertya mellett ücsörögjél?
Elég nagy káosz van itt fejekben erről az “összeomlósdiról”. -
19: Sziget
Akkor érdemes ilyen nagyobb fogyasztókkal dolgozni, amikor már tele vannak az akksik és hétágra süt a nap!
Ez az, amiről írtam, hogy egész más szemlélettel kell egy ilyen rendszerrel dolgozni. Tehát nem akkor fűrészelsz, mosol, darálsz, szivattyúzol, stb. amikor ráérsz meg kedved van, hanem amikor süt a nap – és még a szél is fúj – és van energia. Itt lép be az általam említett töltés és terhelés vezérlés. -
21: Sajna nem javitható.
-
24: Ha LED-világítást építesz érdemes mindjárt 12V-osra kiépíteni, és amíg nincs nap/szél erőműved addig egy 230V AC/12V DC tápegységről járatni. Energia megtakaritás így is jelentkezik, és lépcsőzetesen is ki lehet építeni.
-
25: Összeomlósdi esetén nem az izzók gyüjtögetése lesz a legnagyobb gondod, szerintem. Amúgy spájzolhatsz belőlük, a villanykörte nem romlik meg.
A TV használata jelenleg is értelmetlen, szerintem.
Ha az el. ellátás összeomlik, az internet és a mobil hálózat is, nem tudok róla, hogy független lenne az energia ellátásuk. Lehet, hogy a kormányzati rendszerek függetlenek, de a pór népé nem valószínű.
A világítással érdemes kezdeni, viszonylag kis befektetéssel azonnali eredményt hoz. -
23: melike00
Köszönöm, és gratulálok a jelentős megtakarításhoz!
Ne csüggedj, ha csak a vill.szla. megtakarítást befekteted, lépésről lépésre, az egyes elemeket bővítve, cserélgetve, fokozatosan kiépítve, előbb utóbb független lehetsz.
Ahogy írtam, ezt nem lehet a szokásos annuítás számítással eldönteni, hogy meg éri-e, a biztonságot és a függetlenséget nem nagyon lehet mérlegre tenni. Persze ára az van, de a megtérülés nem forintokban, hanem a túlélésben jelentkezik. Szerintem. -
Köszönjük a post-ot! Nagyon jó!Tibor bá’! Köszi, hogy közzétetted, még még még még még, ennyi nem elég.
Nagyon jó a blog, minden bejegyzés szuper, de az utolsó kettő különösen hasznos!
Köszi! Ha van még a tarsolyodban hasonló, akkor azt is rakd be!pl: vízellátás ugyanilyen módon, azaz hogy oldható meg? pl a szivattyúra napelemes rendszert kötve, mik a hátulütők, buktatók.
Vagy pl szélkerekes szivattyú, mindenféle hasonló dolog.
Hátha van még a tarsolyodban ilyen.Gergo:
Olyan megoldást is vázolhatnál, hogy akinek első körben nincs pénze akkumulátorra, csak a napelemes visszatáplálós rendszert hogy tudja megvalósítani, úgy, hogy az akkumulátor csatlakozás eleve ki lenne építve az elején, és későbbi pénzhez jutás esetén csak át kéne kötni az akkukra. Megbonyolítaná nagyon??? -
32:Az internet tele van az úgy nevezett zöld energiai leírásokkal.Ez egy sziget üzemű megoldás!A normál megoldást levázolnám gyorsban.Fogod a monokristály celláidat és szépen óvatosan megvásárolod,összeforrasztod.A forrasztásnál meg minden egyéb műveletnél vigyázol rá mint a hímes tojásra,mert törékeny a cucc és éles.Minek után megcsináltad a kb.60-80W paneled ezt felragasztod két üveglapra, mint egy szendvicset.Víz és jég ellen teszed ellenállóvá.E-hez egy csomó 100%-os szilikonos ragasztót használsz.Ha te alakítod ki a rendszeredet akkor több megoldás is a rendelkezésedre áll.Szabadon választhatod ki a feszültség szintedet.12-24-48-240V az fajtáját egyen vagy váltó.Illetve vegyes használat ezeket egy vezérlő dobozból elosztod igényeidnek megfelelően.A rendszer folyamatosan bővíthető variálható.Kiviteléhez kell némi szaktudás,mert nem elegendő az ha elolvasunk egy villanyszerelői kézikönyvet(nekifutásnak nem rossz).De nem egy nagyon bonyolult dolog.Ha a vezérlés részét kedvezően alakítod ki míg nem kell fogyasztót üzemelned addig pl.meleg vizet tudsz vele előállítani etc.Ha visszaakarsz táplálni a hálózatra akkor csak a szolgáltató által preferált inverter jöhet számításba (házilag barkácsolt nem) ill kell a kivitelező engedélye ami megint csak egy rémálom.Törvényileg a szolgáltató köteles tőled átvenni a megtermelt feles mennyiséget.Jelenleg ha jól emlékszem 19Ft/Kwh-ban van az ár szabályozva ez évente egyszer kerül kifizetésre ha lesz ilyened.Értelem szerűen a mérőórád ide-oda forog attól függően veszed vagy adod.
-
33:
Ha van kedved írj egy részletes vendégposztot a napelem panel házi előállításával kapcsolatban. Egészen biztos sokan örülnének neki. Adj hozzá ábrákat és fényképeket. Én meg felteszem a honlapra. -
Emberek és Asszonyok !Egyáltalán még a mi életünkben el fog jönni ez az összeomlás…?
Országrészek tartós áramkimaradása esetén az lesz a legnagyobb gondunk, hogy nincs a falban villany ? Az elektromos szivattyú kiváltható vödörrel vagy Norton-kézikúttal is. Kit fog érdekelni, akkor már a számítógép és az internet ? Úgy gondolom, ha ez valamikor eljön, akkor az emberek azon fognak iparkodni, hogy a télre valahogy felkészüljenek !
Ha Európa egyes országaiban az áramellátással baj lesz (valamikor), akkor előbb-utóbb a többi ország is sorban esik ki a villamos hálózatból. Ezek után a kormányok a legnagyobb “erőt” a nukleáris erőművek köré fogják csoportosítani (stratégiai üzemanyagtartalék a hűtés számára)…és utána abból a megyéből elköltöznek akik tudnak, a többiek pedig próbálják sikertelenül túlélni a röntgensugárzást az uralkodó szélirány figyelembevételével.
Ez az eset akkor fog fennállni, ha elfogyott a lignit, az uránérc, a földgáz, a kőolaj…emberek szerintetek ez itt lesz hamarosan…?
Akinek van feleslegesen pénze, az költse napelemre, inverterre, akkumulátortelepre, szélgenerátorra, meg mindenféle olyan eszközre ami mentesíti az izomenergiától !
Most őszintén: a távoli geddonban miért is kellene elektromos vízszivattyú – mert nem lesz elegendő idő ? Miért kellene világítani villannyal…? Ha egész napod a földműveléssel telik, Neked már garantáltan nem lesz arra energiád, hogy este a lámpa fényénél szórakozzál.
Erősen más szemmel kellene nézni ezt az összeomlósdit ! Nem úgy, hogy mit tudunk átmenteni a kényelmes életet biztosító gépekből, hanem mindennek alapja a jövőben az emberi és állati fizikum.
Én csak ennyit akartam szólni. Nem kell elhinni azt amit mások mondanak. Élj úgy, ahogy Te akarsz. Élj úgy, hogy ne árts másnak. Egyszerűen csak élj, élj a mában a mostban, ne rágódj a múlton, ne fantáziálj a küszködő jövendőn. -
35. János
Valóban arra kell készülni, hogy áram nélkül is túléljünk, viszont a teljes áramkimaradásig jól jöhet, ha nem kell csillagászati mértékű energiaszámlákat fizetni, amikor még csak hiány van. Ha meg már nincs központi áramellátás mégis csak elő tudod venni a jó időben félretett laptopot (a sok összegyűjtött információval), nyomtatót és nyomtatópapírt, majd kinyomtatni a hasznos dolgokat. Úgyis lesz már időd rá. Aztán kiadhatod suhancoknak, hogy faragják kőbe, ha rövidnek találnád az adathordozó élettartamát. Párválasztásnál előnyt jelenthet az elektromos szivattyú, főleg ha áramod is van hozzá (persze egy lóvontatású megoldás is menő), vagy egy LED-világítás pár évtizedre megoldva. A hosszú téli estéken úgysincs annyi mezőgazdasági munka. Te hol húznád meg a határt az eszközöknél, mit érdemes átmenteni? Mit értesz átmentés alatt? Itt leginkább felhalmozandó készletekről van szó, amivel minél tovább, minél könnyebbé tehetjük az életünket, lesz elég nehézség ezen kívül is. -
János:Az energiahiány már jelenleg a te életedben is létezik.Az egy főre eső energia csúcs 1973-78 közé esik attól függően melyik statisztikai adatot veszed figyelembe.Energia nélkül nincs semmi ezt szögezzük le.uránérc hát sajna ez már nagyon a végét járja a Francia és U.S.A bányái kongnak az ürességtől.Az olaj,gáz készletek szintén viccesek.Az olaj csúcs 2004-08 közt volt a szén csúcs 2013-15 közt várható köszönhetően Kínának amit meg nem tud kitermelni azt begyújtja a mélyben úgy termel vele áramot.A hálózatról való leválás azért szükségszerű,mert egy folyamatos létbizonytalanságban élsz.Ha nem fizetsz visznek mindenedet.Mivel nem hiszem hogy valaha is lesz nyugdíjam így jelenleg is az alternatív megoldásokat keresem.Mivel nem hiszem,hogy örökké fogok másoknak dolgozni hiszen mindig jönnek fiatalabbak akikkel szívesebben dolgoztatnak a munkáltatók.Így ha a Mostoha nagybácsimat nem kell majd eltartanom(Csányi) akkor lesz rá pénzem is hogy egy működőképes rendszert készítsek.Geddon ide Geddon oda.Földműveléssel fogom napjaimat tölteni természetesen,de azért nem szeretném a maradék civilizáció adta lehetőségeket a kukába dobni és megszakadni sincs kedvem.Mint ahogy a politikus agyamenteket sem szívesen teszem még gazdagabbá.
Az önellátás egy muszáj szakkör.Az őseink is ezt tették mi is ezt tesszük.
Az energia hiány akkora hajtó erő jelen pillanatban,hogy például nem győzik a németek is lerakni a szélparkokat.Alternatív és nem a legjobb megoldás.A hollandok jelenleg amiről tudok két hőerőművet kiviteleznek.A románok is szélparkokat telepítenek.Természetesen lesz áram csak nem mindenkinek.Kérdezlek én ha most a hitelválságban tönkrement ember tömeget veszed alapul miért is nem bírta fizetni a sarát?Nem kimondottan az indokolatlanul megemelt rengeteg visszafizetés a legnagyobb probléma hanem hogy nincs bevételi oldal.A munkahiány miatt.A fizetések vicces voltáról nem is nyilatkozva.
A jelenlegi kormányzatnak a legnagyobb hibája az,hogy ismételten seggeket nyal meg tömi a zsebét arról a tényről nem beszélve olyanok mint az óvodás kisgyerekek.Amit tenni kellene:állami cégeket kellene létrehozniuk az energia bizniszbe beszállva.Ez több szempont szerint is jó lenne.Egy lenne munka kettő senkit nem érdekelne mennyit lopnak el.Munkaerő szakképzet emberek is lennének rá bőven.A belső gazdaságot rendesen megnyomná.Kicsit később jönne a Geddon mert ezek a marhák hívják sajnos.Jelenlegi és volt baromságaik.Paks új blokkjának az elkezdése fűtőanyag nélkül.Bősi lépcső.Sorolhatnánk a dolgokat de értelmét nem látom.Energetikai függősége europában a görögöknek volt a legnagyobb de a PIIGS-re mind ez vonatkozik.Magyarország energia függősége borzalmas a legnagyobb gáz evő.Van kialakult képed mi lesz mikor zárják a csapot.Mert a villany jelenleg ezen alapszik. -
János: A helyzet sajnos az, hogy nagyon gyorsan kialakulhat ez a helyzet. Az erőforrásoknak nem kell egyetlen varázsütésre eltűnnie ahhoz, hogy kialakuljon a káosz, ezt követően pedig már ne tudják stabilizálni a korábbi állapotot. Egyébként pedig az általtad leírtakkal kapcsolatban tökéletesen egyetértek. Nem a kényelmi szempontok átmentése lesz a túlálás záloga, hanem alkalmazkodás a nagyon is kényelmetelen és kőkemény realitáshoz. Szóval ebben teljesen egyetértek. Azonban a legutolsó soraidban leírtak tökéletesen tükrözik azt a fajta szemléletmódot ami miatt sajnos idáig jutottunk. Szerintem a múlton nem rágódni kell, hanem tanulságokat levonni belőle, és úgy élni hogy a jelenben már ne kövessük el feszt ugyanazokat a hibákat, amivel a jövőnket is tönkretesszük. A te tudásod vajon honnan származik, honnan merítetted? Ez mind a múltból származik. A jelenben megtanulod és hasznosítod a jövőben. Szerintem.
-
37: nod
“Mostoha nagybácsi….”
Üdv a klubban! -
Szép napot mindenkinek…Én azthiszem, ez a vendégposzt is jól sikerült….Sokan hozzászóltak, vagyis meg.-meg próbáljuk intézni a semmit..Nincs armageddon, nincs világvége, nincs semmi…csak félrevezetés, és hisztéria…és erre felülnek, és már ott tartunk, hogy szarul, rossz lélekkel, félelemben otthon is tudunk élni…Annak kell örülni, hogy elődeink sok sok munkával megcsinálták , kiépitették a villanyt…mi a haszonélvezői vagyunk…Szerencsére ez egy több szereplős tárasjáték.
Elődeink megcsinálták, dolgoztak mint a barom, az alapdijat, azt fizethetjük Párizsba, mert ugye nekünk nem kell, aztán a hozzárendelt 27% os áfa, na itt marad egy kicsi…ami aztán eltünki a nagykapnak mondott. de valóságban adósságszolgálatra . vagyis megint nincs semmi…
Egyszerü, ha a villanyt használjuk, ha nincs rá szükség, lekapcsoljuk a villanyt… Ennyi az egész…Egyébként is, ha valakinek, mondjuk szabad volna a nullponti energiával foglakozni…/met DR Egeliéknek nem, ha élni akar/az lenne megoldás…Még egy megjegyzés:)ha Pl Tiborbá.-nak mondjuk a kolbásztöltés megtanulására vagy a heggesztés házilagra mondjuk vagy 50 elmentek volna…annak jobban lehewtne örülni, mert legalább valamit el is lehetett volna sajátitani..Amikor régebben nézzünk falun házat olcsón, gazdálkodjuk, sajnos abból se lett semmi…UGy látom, és elnézést kérekbárkitól is, de csak szinte unatkozó, viszonylag semmihez nem értő, de szellemi kapacitálásra, és elvui siku, billenttyüvitézek kommentjeit olvahatom..
Továbbra is nagyon érdekesek, és tanulhatóak, az “öreg irásai”
na ezt kéne adaptálni a valóság talajára, ki ki maga boldogulására…
Én sokat tanulgattam belőle, immár lassan 3 éve és meg vagyok elégedve…. mert sokkal könnyebb az életem…Bár, Betegen, egy félárva sráccal a fiammal versenyzek….gajdi -
Még annyit szeretnék mondani, ha valakinek ma a villynszámlára nincs pénze…. egyáltalán hogy juthat eszébe, hogy egy teljesen uj rendszerben gondolkozzon, ami sokkal többe kerül, és a megtérülési időaz szinte kiszámithatalan.
ESzébe jutott valakinek, ha véletlenül nagyon sokan átálnának másra, más energiára, akkor azt azonnal megadóztatják…
Ma azt játszuk, amid van vegyük el, vagy van jogod, akár meg is dögleni…
Sokan vagyunk…és az élet alfájy és omegája….Amikor a népesség felére csökken, akkor megint van egy szusszanásnyi idő….DE nem ragozom…Annak örülök, hogy sikerül mindig kitalálni, az uj lehetőségeket…és viszonylagosan mérsékelt adókat fizetnem…vagyis sporolunk….talán ez a legolcsóbb is…gajdi -
mint csak napelemmel élő, gondoltam hozzászólok, -ha csak a legszükségesebbet akarod megoldható, ha a mostani fogyasztásodat…akkor nehéz.
az én nomád táborom egy 2,5ha-os terület, ahol se víz se villany,
a víz esővíz gyűjtéssel és a faluból felhozott ivóvízzel van megoldva amíg nem fúrunk egyet és akkor Norton kúttal…-ez kb 100-150eft,
a villany bevezetése se lenne olcsó, 200-300 körül, de mivel nem akarok csekkeket ez szóba se jött…
ami ide nekem elég az 100-120 eft.ból megvolt, 120Wp-s napelem, munka akksi 100Ah, mppt töltésvezérlő -fontos- inverter 650W-os,
laptop-led-telefon-akkutöltő működik, -akkus kisgépek nagyon hasznosak…fúró, az inverterről még a kis mosógépem 1kg-os is elmegy, kis flex-dekopír is van 5-600 W-os, vizet nem árammal melegítek… vasalni nem akarok
jelenleg amíg a pince-présház el nem készül egy lakókocsiból írok, itt van hűtő is megy gáz-220-12V-ról is, nem használom,
a pincében most is 10-12 fok van, azt gondolom elég…
amit én komolyabb problémának gondolok nem fogjuk tudni megtermelni a saját élelmünket, benzin vegyszer műtrágya nélkül-és ezt ha kell itt helyben bármikor bárkinek meg tudom mutatni… -
Párválasztásnál miért is jelent előnyt az áram és elektromos szivattyú ?
Tehát előveszed a számítógépet és papírra nyomtatod az elméletet…aztán hogyan tovább ?
Ki érzi a saját bőrén az energiahiányt ? Ha az ember nagy része a létminimum felé közelít idővel, akkor honnan fogja előteremteni a beruházáshoz a pénzt ? A szélparkokat biztos, hogy jelen pillanatban is építik ? Bár igaz, hogy leállították a nukleáris erőműveket Németországban és az északi áramlaton 1000 köbméterek érkeznek másodpercenként…
Gajdács mester mondta meg most a tutit: a süllyesztőben majd tízezrek tűnnek el, a többiek pedig még ficánkolhatnak egy darabig. De a süllyesztő és a ficánkolás között akár több évtized is eltelhet. -
22. azt gondolom nem biztos, hogy csak egy helyen lehet olyan amit leírtál.
Nagy és társa nyomda és kiadó Kft
Villamos művek (Dr.Kemény, Dr.Morva, Dr.Novothny) 66. oldal
itt olvastam erről először és akkor ütött szöget a fejembe…
Jó post, jó kommentek, jó az élet! -
43. János
“Ki érzi a saját bőrén az energiahiányt?”
Az energiahiányt és annak hatását azok érzik akik számára nem ismeretlen az a furcsa érzés amit egy bizonyos kis sárga csekk vált ki. A gyomrodban kezdődik majd elindul felfele gyomorszájon át. Toroktájékon kissé szorító érzéssel folytatódik. Végül Tourette szindromás tünetre hasonlítóan (habár ez nem az, mert nem ok nélkül) kimondod hogy “A büdös kur…” Majd bebaszod magad mögött az ajtót és mész tovább gályázni. Na hát valahogy így. -
Már megbocsáss, de mi köze van az állítólagos energiahiánynak a közüzemi számlák ki nem fizetéséhez…?
-
46:
A képességhez van köze, mármint a számla kifizetés képességéhez.
A hiánycikké váló dolgok egyre drágábbak, abszulót és relatív értelemben is. (fizikailag is drágul, és a fizetőképesség csökkenése miatt relatíve is egyre több a be nem fizetett számla) -
Egyébként az energia fogyasztásnak több útja is van amit tapasztalok (villany, gáz, távhő, és ide sorolom a vízellátást is mint közművet).1., Fogyasztasz fizetsz (ez a standard)
2., Fogyasztasz, és csúszva fizetsz (azaz mondjuk a kikapcsolás előtti számládat mindig befizetgeted nehogy lekapcsoljanak)
3., Fogyasztasz, és nem csúsztatsz (részletet kérsz, segélyt kérsz rá, maradékot törleszted, stb)
4., Fogyasztasz, és nem fizetsz (kikapcsolás, lopás, lebukás, lopás, büntetés, azt se fizeted, stb)
5., Fogyasztasz, és nem vallod be, manipulált órával játszol (fogyasztasz de jön a haver aki megbuherálja a mérőt és nem kell annyit fizetni, a fizetendővel még eljátszhatod az 1-4 variációkat)
6., Fogyasztasz, és nem fizetsz a fizetést adminisztratív módszerekkel kikerülve. (0-ra vett átalány fogyasztás, leolvasó nem beengedése 1-2 évi működik aztán egyben jön a számla, fogyasztó váltások ha már ki akarnak kapcsolni) -
Bocsánatot kérek…42től.Ahogy olvastam, én elhiszem, és minden tiszteletem, hogy a semmiből ki szeretné találni…Nem semmi…mintha honfoglalnánk..
Észre kéne venni..hogy eddig a munkára terhelő adókat adózták..vagyis hülyérevettek mindenkit.
a Végtörlesztésnél, lerőkönyödtek, hogy honnan törlesztettek ennyien. Vagyis rájöttek hogy a szerényebb pénztárcáju családoknál, is aki össze tudták adni a lovét és kifizertték a végtörlesztést….vagyis kiszálltak a társasjátékból…indult az Apeh….Nem ragozom…
Most amikor munka nincs, nincs mert egész európa se akarja hogy legyen…akkor megpróbáljuk a fogyasztást megadüzni… olyan szinten, ami sehol a világon nincs… kicsi lové, kicsi bér, nagy elvonás…na ezt kell kikerülni…Fogysztani mindig kell, mert látnak a számitógépek…azt nem látják viszont hogy nem Lyukas a zsebem…A gondolkozás ma nem káros az egészségre…
Egészség, ennivaló és energia erre ma szabad odafigyelni….de a többin lehet bukni…Teljesen mindegy, hogy milyen zászló alatt hajózunk…
gajdi -
Gergo55,a 10-es kommentben kérdeztem pár dolgot, de lehet átugrottad. megtennéd, hogy válaszolsz rájuk?“Mondja, hogy nem kocsi akkut kell használni. Akkor mit? milyen fajtát? Az életmódjáról is szivesen venné(n)k pár keresetlen szót, pl. mosást hogy oldja meg mosógép nélkül (túl nagy kW), hűtőgép kérdésköre hogyan van kikerülve (naponta túl sok kW), szerszámgépek (fúró, flex, hegesztés stb), vízellátás (hidrofor?), fűtés (gondolom cserépkályha?)
A tényleges vezetékezés a házban hogy néz ki? egymás mellett 230 is meg 12V is?
Villámhárító, villámveszély van-e egy ilyen házi erőművesdiben? pláne ha felkerül majd a szélmotor…!! Ezekre mit talált ki Gergő bácsi?
És a műszaki részleteket igenis rakjátok fel, majd aki nem érti átugorja! “ -
50:
az akkumlátorok un. zselés, azaz zárt kivitelű telepek, ezekben sokkal vastagabb az ólomlemez mint az inditó akkukban és mélyebben kisüthetők.
A mosás a jó öreg Hajdú keverőtárcsás géppel megy, télen nem mindig.
Hűtőt nagyon ritkán használom, ha az megy mást már nem bír el a rendszer, amúgy a kútba vannak a romlandó dolgok.
Van hidrofor 200 l tartályal, és merülő szivattyú az öntözéshez, sajnos egyre kevesebb vízzel, lásd a klimaváltozásról szóló cikkeket.
A villámvédelem kiépítése a szélgenerátorral már elengedhetetlen lesz. -
50+ A 12V-os rendszerről van direkt világítás és a 400W os inverterről mehet a világítás másik része, és a kissebb fogyasztók.
A fűtés a magam rakta tégla-tömeg kályhával megy a konyhában meg ott a sparhelt, természetesen. -
52:A 12V-os rendszer kialakításáról nincs kedvetek valami anyagot feltenni?Gondolom spot lámpás megoldás, de bármi érdekes lehetne, akár külön összerakott led-es panelekkel is.Ezzel kapcsolatos tapasztalatok is érdekesek lehetnek, mert egy 12V-os rendszer egy aksiról megtámogatva tudhat annyit megtakarítani, hogy 200-300eFt-os beruházás belátható időn belül megtérüljön (1-2 napcella, aksi, hálózat, ledes fogyasztók meg mondjuk pár ceruza meg egyéb aksi töltő).Jó lenne egy ilyet látni mert a 3-5kWp-s rendszerek sokmilliós költséget jelentenek, átlag magyar ezeket nem fogja tudni megvenni. Viszont egy 200-300eFt-os kis minta jó lehet, és ha be is hozza az árát akkor lépésenként fejleszthető is (+egy cella, +aksi, + fogyasztók, aztán megint +cella, stb).
-
53: A kis rendszer is úgyanúgy épül fel mint a nagy.
Pl, 1 napelem 35 eFT, ha elemi cellákból rakod össze kb. a fele,
egyszerű töltésvezérlő saját kívitel max 5 eFt, akkura számolok 20 eFt-ot minimum, de itt a több jobb,
használt UPS 400-600W vateráról 6-10 eFt, szerelvények, kábelekkel együtt is 100-on belül vagyunk. Az akkuról mehetnek a Ledes világítások, autós töltőről a mobilok, az inverter elvisz 1 szerényebb PC-t vagy laptopot. És a legfontosabb:
megtanulod beosztani az energiát, takarékoskodni és megbecsülni azt ami van!
Aztán fejleszhetsz tovább. -
Sikerült 13,5 Gb anyagot szereznem mindenféle túléléses DIY témában (angol nyelven).
Mondjuk csomó közte használhatatlan, de van egypár ami nagyon jó, de nagyon nagy a méretük.
Ki tudna tárhelyet biztosítani számukra, ami folyton elérhető?
Feltölteném szívesen hogy mindenki használni tudja, de valahogy központilag kellene a hozzáférést szabályozni.
Azok érhessék csak el, akik Tibor bá’ blogját olvassák, kívülről ne.
Tibor bá’: elvállalod hogy a jelszavakat kiküldöd annak aki kéri? Neked van egy olyan email cím bázisod, ami miatt könnyen menne.
Vagy hogy oldjuk meg?
Mindenféle ötletet szívesen várok!Abban is a segítségeteket kérném, hogy gyűjtsük ki együtt, hogy melyik sorszámú ebook használható, és legyen belőle egy lista.
Egyenként mindet áttekinteni nagyon sok idő lenne, és jelenleg abból van a legkevesebb. Több szem többet lát alapon, ideírnánk a blogba, hogy a többieknek ezzel már ne kelljen vesződni.
Ki segítene? Angol tudás kell!!!! -
55:
A 13,5 Gb nem mond sokat. Jobb lenne a karakterszám, mert a pdf-ek zabálják a Mb-okat. A sima doc-ok kevésbé.
Szerintem az egyik megoldás, hogy felviszed egy 16 Gigás pendrive-ra, azt bepostázod nekem. Kigyűjtöm a címeket, közzéteszem, és le lehet őket kérni tőlem. Neked a pendrive-ot kifizetem.Másik megoldás, hogy átküldöd nekem a címeket, felrakom a honlapra és tőled le lehet kérni a posztokat. -
2 DVD-nyi anyag, több ezer oldal….
Sok közüle felesleges, de sok ami hasznos.
Több száz témában van anyag, de azért írtam, hogy segítség kell, hogy mi az ami hasznos, és mi a haszontalan.Én egy FTP szerverre gondoltam, hátha valaki üzemeltet ilyent, és akkor mindenki egyformán hozzáférne, és nem kellene a küldözgetéssel foglalkozni.
Ha nincs senki akinek van állandóan működő FTP-je, megpróbálok egyet üzembe állítani. (nem a technikai résszel van gond, hanem az elérésével, ugyanis csak melóhelyen tudnám beüzemelni….) -
57:
OK, de a legnagyobb gond a válogatás. Nem csak a cím szerint, mert az akármi lehet, de bele kell olvasni az anyagba is. -
Tibor bá’Úgyis nemsokára fogok feléd járni, neked beadom a DVD-ket majd!
Csak azt kellene kitalálni, hogy a többiekhez hogy jut el…. -
59:
Az már nem gond. Válogatás után felteszem a listát. Aki kéri az angol szöveget, jelzi felém E-mailben, én pedig kiküldöm. Egy levelet egyszerre 20 címre tudok küldeni. 100 igénylő = 5 levél. Nem hiszem hogy sokan fogják kérni, mert az angol szöveggel nem sokra mennek. Az előfizetőknek pedig majd fordítok. -
Hát lehet nem érdems geddonozni, hiszen minden porblémankat meg fogja oldani az “EBM 720 Generátor”.
-
42. SANAzt írod 2,5 hektáron nem tudod megtermelni az élelmet. Hányan vagytok ? Mi itt ketten 1 ha területtel egész jól elvagyunk. Igaz én valami húshibrid lehetek, mert elég kevés kajából súlyomnál tudok maradni. Ami nekem bevált: Kecske mert szinte mindent lelegel, fű, gaz, fakéreg…mindegy. Gyöngytyúk (ha nem zavar, hogy napkeltekor elrendelik az ébresztőt) mert ügyesen beszoktatva elkóborolva csipeget napközben…szinte ingyen van. Igaz ha meg akarod enni, le kell lőnöd. Nyúl szintén azért mint a kecske … talált kaszált szénából elvan. Kapnak még kenyérgyárból kidobott kenyeret szárítva. Minimális befektetéssel (inkább munka) nevelhető. Ráadásul szapora mint a nyúl! Szóba jöhet még a kopasznyakú parasztcsirke ami szintén ügyes csipegető. Egy csapatban 40-50 db.-ot szoktunk szabadjára engedni. 10-15 darabot persze megeszegetnek a rókák és más erdei ínyencek, jut is marad is alapon, még így is megéri. Márciusi első kelésből kell venni. A keltetők ilyenkor még túltermelnek, és bagóért adják. Kis intenzív kertet nyilván ki lehet alakítani ekkora területen. Egyedül a télre való tartalékolással lehet gond, ha hűtőládát nem tudsz üzemeltetni. Persze, ha vega vagy az szívás!
-
52. Szia GergoKicsit offtopic, de éppen egy tömegkályhával kombinált tapasztott szupersparhelt építésére készülök a konyhával kombinált egyterű nappaliba. Látom Te már építettél tömegkályhát. A sparheltnek eddig az volt a baja, hogy a viszonylag nagy légtér kifűtéséhez állandóan mellette kell lenni. Kicsi a tűztér. Két fűtőalkalmatosságot egy helyre nem akarok, ezért gondoltam egy ilyen öszvér megoldásra. Elején vagyok még. A téglákat már kibontottam hozzá a régi fészer padlójából, a fél m3 agyag ázik már vagy két hónapja, sütőnek meg szétkaptam egy régi gáztűzhelyt. Az égéstér és az ajtók, rácsok egy régi Salgóból lennének. Ha van valami értékes tapasztalatod az ilyesmi építésével kapcsolatban azt köszönettel venném.Tibor bá’: Elnézést Technomuzsik! Két hozzászólásod “beszorúlt”. Ha nem jelenik meg néhány óra után se, akkor írjatok E-mailt.
-
63: Technomuzsik,
ha téglakályhás sütős sparhetes tapasztalat érdekel, irj magánba. Tibor bá kiadja a cimemet. A télen két téglakályhát is raktunk faterral, lemez sütőtérrel stb. Az egyik csak egy szobát fűt, a másik meg egy egész házat… -
64 GErgoTibor bá’ azt válaszolta, hogy nem adtad meg az e-mail címed.
Hétvégén kezdeném az építést. Intézz valamit légyszi !ZZ -
Langmár Gergely:
Olyan napeleme(ke)t keresek, mely 12 V-os akkumulátor névleges töltési feszültségéig (14-15 V) áramgenerátorként, afölött feszültséggenerátorként működik. (Szeretném kihagyni a töltésvezérlőt). -
János!
Nem tudok róla, hogy lenne ilyen. Ha a napelemet közvetlenül az akkura kötöd, fog tölteni, ha a napelemeket elemi cellákból építed fel, úgy hogy 14-14.5 V-ot adjon le max. akkor nem tölt túl, de a hatásfok nem lessz túl jó. Mekkora teljesítményt tervezel? -
66: Nem létezik ilyen! A cellafeszültség hőmérsékletfüggő, ezért hiába állítanád be mondjuk a mostani hőmérsékleten, más hőmérsékleten gondod lehet, és tönkre vágja az akkukat. De minimum jelentősen csökken az élettartamuk. Úgyhogy marha drága lenne kihagyni a töltésvezérlőt.
-
66: János
Cimbora, a napelemek és az akkuk bekerülési költségéhez képest a töltésvezérlő 4-6EFt-os ára elhanyagolható, viszont tönkreteheti az egész hóbelevancot ha kihagyod.
Megcsinálni se érdemes szerintem ennyiért, hacsak nem vagy egészen profi, és nincs raktáron az összes alkatrészed a polcon….. -
Egy kicsit drágább, de megéri MPPT típusú vezérlőt használni.
-
Ha mondanál teljesítmény adatot, akkor esetleg egy egyszerű túltöltésvédelmet csinálhatnánk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése