Dr Drábik János írásai.
Akcióban
a pénzkartell
Franciaország
és a pénzoligarchia
Van-e
évszázados stratégiája a pénzkartellnek? Miért nevezi a
nemzetközi pénzügyi oligarchia és véleményhatalma az
összeesküvési elmélet híveinek azokat, akik szerint létezik egy
hosszú távú terv a pénzrendszer magántulajdonba vételére, és
a föld minél több országára történő kiterjesztésére?
Forduljunk
a válaszért a történelemhez!
Adam
Weishaupt Németországban született 1748. február 6-án.
Egy darabig a jezsuita rend tagjaként tevékenykedett. Ezért
nézeteit nem lehet megérteni jezsuita múltja nélkül, hiszen a
jezsuiták alkották a római katolikus egyház egyik
legtekintélyesebb szerzetesrendjét, amelyet 1541-ben Loyolai Ignác
alapított és ő lett a rend első nagymestere is. A jezsuita rend
központja a Vatikánban volt, ahol a mindenkori pápák a
legfontosabb feladatokat bízták rájuk. Számos ország kérésére
a pápa feloszlatta őket, de hamarosan újraszerveződtek. A
jezsuita rend felelős nagyrészt az 1572-ben végrehajtott Szent
Bertalan éjszakai vérengzésért, ahol mintegy százezer hugenotta
protestáns vesztette az életét. Visszatérve Adam Weishauptra, ő
már egész fiatalon, 24 évesen, a kánonjog professzora lett a
Bajorországban lévő Ingolstadt jezsuita egyetemén. 1776. május
1-jén ő alapította azt a titkos republikánus mozgalmat, amelyet
az illuminátusokról nevezett el. (Adam Weishauptnak ebben a rendben
viselt neve pedig Spartacus volt. Az ő tiszteletére vette fel a
német baloldali szociáldemokraták által létrehozott szervezet,
az 1916 és 1918 között működő kommunista irányítású
Spartakusbund a nevét.) Az illuminátus (megvilágosodott) elnevezés
a babilóniai miszticizmusból származik. Az ókor illuminátusai
megpróbálták feltárni a távolba látásnak a pszichikus
képességét, amelyet közönségesen a harmadik szemnek neveztek. A
történelem folyamán számos szekta viselte különböző
országokban az illuminátus elnevezést, de ezek közül egyik sem
játszott olyan fontos szerepet, mint a Weishaupt által alapított
bajor illuminátus rend.
A
Weishaupt által alapított illuminátusok hamarosan elterjedtek
Olaszországban, Spanyolországban, Svédországban és az akkori
világ más központjaiban. Többek között az Egyesült Államokban
is fontos szerephez jutottak, és a mai napig az egyik legfontosabb
titkos szervezetet alkotják. Az illuminátus mozgalom végső célja
a világforradalom volt. Ezt a különböző országok vezetőinek a
beszervezésével próbálták megvalósítani, akik szinte vakon
követték ennek a szektának a parancsait. Azok az okult elvek,
amelyeken ez a mozgalom alapult, jelentős mértékben megváltoztatta
azoknak a gondolkodásmódját, akik csatlakoztak ehhez a rendhez.
Tanításuk lényege az ókori eredetű gnoszticizmus, amely
lényegében Lucifert tartja a megvilágosodás, a fény istenének.
A gnosztikusok egyik legismertebb vezetője volt Simon Mágus, aki az
első évszázadban élt. A gnosztikus spiritualizmus kísérletet
tett a természet törvényeinek a megmagyarázására, és az
illuminátusok azt állították, hogy képesek feltárni a természet
titkait, és ellenőrzésük alá tudják vonni azokat az energiákat,
amelyeket ezeknek a titkoknak az ismerete tesz hozzáférhetővé.
Adam Weishaupt tehetségével és jezsuita makacsságával
modernizálta az ókori gnosztikus tanításokat, és kidolgozta a
világ meghódításának egy új doktrínáját, amely az
illuminátus mozgalom filozófiai alapjává lett. Weishaupt maga úgy
vált ismertté, mint a nagybetűvel írott Illuminátus, vagyis
ennek a rendnek az első és legfontosabb embere. John Robison skót
professzor, aki magasrangú szabadkőművesként tanulmányozta
Bajorországban Weishaupt programját, 1798-ban megjelent könyvében
a következő hét pontban foglalja össze az illuminátusok céljait:
- A békés kormányok eltávolítása.
- Az öröklési jog megszüntetése.
- A magántulajdon felszámolása.
- A patriotizmus megsemmisítése.
- A családi szerkezet felbomlasztása.
- Valamennyi vallás felszámolása.
- Világkormányzat létrehozása./1/
Ha
mind a hét célt sikerült elérni, akkor a világ meglévő rendje
összeomlik, és helyére egy új rend építhető fel. Weishauptnak
szüksége volt arra, hogy ezt a tervét álcázza, és e célból
igénybe vette a már régóta működő szabadkőműves páholyokat.
Erről így ír az egyik közeli munkatársának:
"El
kell döntenünk, hogyan kezdjünk működni új körülmények
között. Nem számít, hogy milyen ürügyet használunk, amíg el
tudjuk érni céljainkat. Az álcázás mindig szükséges. El kell
rejtőznünk egy másik szervezetnek a köpönyege mögött. Jelenleg
a szabadkőműves páholyok a legalkalmasabbak arra, hogy ezt a célt
betöltsék, minthogy a világ már ismeri őket, és nem vár tőlük
semmi érdemlegeset, amely figyelemre méltó. Minekünk el kell
rejtőzni az áthatolhatatlan sötétségben, és nem szabad hagyni,
hogy kémek és hírvivők behatoljanak szervezeteinkbe."/2/
A
szabadkőművességet egyesek kutatók úgy jellemzik, hogy az az
egyetemes emberi összetartást, az emberek testvériségét hirdető,
vallásos-etikai, főleg liberális célokat valló
világpolgár-mozgalom. Titokban működött, de működése részben
nyílttá vált, amikor a 1717-ben formálisan is megalakult
Londonban. Ezt követően viszonylag gyorsan elterjedt más
országokban is. Külsőségeiben a középkori templomépítő
kőműves céhek hagyományos formáit elevenítette fel. Elitélte a
vallási kényszert és a felvilágosodás liberális elveit
vallotta. Tagjait titkos szertartások közepette vette és veszi
fel, akik páholyokba tömörülnek, amelyeket nagypáholyok
egyesítenek. Ezek élén mesterek és nagymesterek állnak.
Más
kutatók viszont rámutatnak, hogy a szabadkőművesek misztikus
szimbólumait és rituáléit titokban már évszázadokkal korábban
is használták, még mielőtt Londonban a nyilvánosság elé
léptek. Amikor a szabadkőművesség ismertté lett, bámulatosan
elterjedt és számos király, császár és cár, valamint
államférfi tette le a titkos esküjüket. Szabadkőműves volt
többek között az amerikai Benjamin Franklin, George Washington és
Sam Houston, Juárez Mexikóban, Giuseppe Mazzini és Garibaldi
Olaszországban, valamint Simon Bolivár Dél-Amerikában. Kutatva a
szabadkőművesség eredetét, megállapították, hogy a
Franciaországból Britanniába menekült egykori templomos lovagok
alakították meg védekezésül a folytatódó üldözésük ellen
azt a szövetséget, amely később szabadkőművességként vált
ismertté. A középkorban katonai nagyhatalommá és az akkori
pénzvilágot irányító szervezetté vált Templomos Lovagrend
vezetőit IV. Fülöp ("Szép Fülöp") francia király -
V. Clement pápa jóváhagyásával - 1307. október 13-án, pénteken
("Fekete Pénteken") letartóztatta, és inkvizíció elé
állította. 1314-ben a lovagrend vezetőit, élükön Jacques
de Molay nagymesterrel máglyahalálra ítélték és
kivégezték. Jacques (Jakab) de Molayra emlékezve nevezték el a
Jakobinus Klubot, amelynek tagjai meghatározó szerepet játszottak
Franciaországban az 1789-1794-ig tartó eseményekben. A
szabadkőművesek titkos szavainak, jelképeinek és allegóriáinak
a gyökerei visszanyúlnak az ókorba, és a templomosok
közvetítésével él tovább a számos szabadkőműves irányzatban,
amelyek nemcsak együttműködnek, de élesen szembeállva
rivalizálnak is egymással.
Az
1776 után az illuminátusok tagjai titokban csatlakoztak a
szabadkőműves páholyokhoz azért, hogy ezeket teljesen az
irányításuk alá vegyék. Weishaupt kitalált egy ezoterikus
nevelési rendszert, amelyet aztán elfogadtattak a
szabadkőművesekkel. Az illuminátusok hamar vezető pozíciókba
kerültek, és ellenőrzésük alá vették a szabadkőműves
páholyokat. Ezer és ezer ilyen páholy alakult világszerte. 1778.
után szinte minden vezető pozíció már Weishaupt megbízottainak
a kezében volt. A szabadkőművesség égisze alatt az illuminátusok
elkezdték végrehajtani a szekta politikáját. Hozzáfogtak a
meglévő dinasztikus államok belső rendjének az aláásásához,
amely az akkor szervezetileg megformálódó nemzetközi pénzkartell
célja volt. Miután az illuminátusok meghódították a
szabadkőműves páholyokat, a kereszténység átalakítását is
megkezdték. Aki nem volt velük, az ellenük volt. Nem válogattak
az eszközökben, mindent igénybevettek, hogy a számukra nem
kívánatos személyeket eltávolítsák az útból. A bajor kormány
1785. augusztusában házkutatást tartott több bajor szabadkőműves
páholynál, ahol többek között mérgeket is elkobozott a
szervezet más vagyonával együtt. Nesta Websterbrit
történész kimutatta, hogy Weishaupt olyan vegyi formulákat
használt, amelyeket az ókori perzsáktól és egyiptomiaktól
tanult, és amelyeket a társadalom bomlasztására használtak.
Weishaupt egyik levele jól mutatja, milyen titkos módszereket
alkalmazott mozgalmának a kézbentartására:
"A
helyzetem azt követeli, hogy a tagok többsége számára én
teljesen ismeretlen maradjak egészen addig, amíg meghalok. Arra
kell szorítkoznom, hogy mindent csak öt-hat közeli munkatársam
segítségével végezzek. Ez bizonyítja, hogy egy okos fej
százezreket tud irányítani."/3/
Egy
másik levelében pedig így ír:
"Két
közvetlen alárendeltem van, akikbe beoltottam az én szellememet és
vágyaimat, és mindkettőjüknek van további két alárendeltje, és
így tovább. Ez a legjobb mód az utasítások kiadására, és a
politikailag hatékony működésre."/4/
Captain A.
H. M. Ramsay: "The Nameless War" (A
névtelen háború) című művében megállapítja, hogy az
illuminátus rendnek két ága volt, az egyiknek az élén Moses
Mendelssohn frankfurti bankár állt, míg a bajor ág élén Adam
Weishaupt, akit azonban a frankfurti Rotschild-ház finanszírozott,
és Moses Mendelssohn látott el utasításokkal. Az illuminátusok
első nagy akciója a nagynak nevezett francia forradalom
előkészítése és végrehajtása volt. Ennek a nagyszabású és
titkos központból vezérelt akciónak a valódi céljait, és
átgondolt terveit csak azután fedezték fel a társadalomkutató
tudósok, miután ezeket a terveket már végre is hajtották.
Az
1789-es francia forradalom a Római Birodalom bukása óta talán a
legnagyobb horderejű esemény volt Európa történetében. A főleg
Európa déli országaiban toborzott, lefizetett és a francia
fővárosba szállított manipulált csőcselékből (és csak kis
részben a párizsi lakosságból) álló nép, amelyet nyilvánvalóan
megszerveztek a többi társadalmi osztály elleni fellépésre,
korábban sosem jutott olyan szerephez, mint amelyet a francia
forradalomban betöltött. Soha nem volt példa arra, hogy egy
kisebbséget alkotó lázadó csoport egyidejűleg semmisítse meg a
nemzeti lét olyan intézményeit, mint a királyság, a vallás, a
nemesség, a papság, az alkotmány, a nemzeti lobogó, a naptár és
még egyes helységeknek a nevei is. A legfontosabb, amit a
vizsgálódó megállapíthat, hogy a francia forradalom nem az igazi
franciák műve volt Franciaország megjavítása érdekében. Ez az
akció olyan erőknek a tevékenységére utal, amelyek mindazt el
akarták pusztítani, ami Franciaországot jelentette. Ezeket a
megállapításokat Sir Walter Scott, neves brit
történész és író tette. De megerősítette a forradalom egyik
főszereplője, Robespierre, jakobinus vezér is.
Amikor
megpróbálunk párhuzamokat vonni 1789. Franciaországa, 1640.
Angliája, 1917. Oroszországa, 1918. Németországa és 1919.
Magyarországa, vagy 1936. Spanyolországa között, akkor azt
látjuk, hogy a forradalom egy már paralizált nemzetre mért
csapást. Mindenütt jelen vannak a háttérből irányító
szervezetek, a szinte korlátlan financiális erőforrások, és egy
jól átgondolt, de titokban tartott koncepció, amelyek mind azonos
cél elérését szolgálják. Meglepő hiszékenységgel azt
képzeljük, hogy a csőcselék vagy a "nép" végre tud
hajtani egy ilyen rendkívül bonyolult és költséges akciót. Ez a
hibás feltételezés megakadályozza az események valódi
jelentőségének a felismerését, és a forradalmi mozgalom igazi
forrásának és céljának a megértését. A tudatosan beindított
forradalmi folyamat elsőként paralizálja az adott társadalmat.
Ezt követően hatalmas csapást mér a fennálló rendre. Az
általános bénultság előidézéséhez szükséges a szigorú
titoktartás. A társadalom bénultságának és tehetetlenné
válásának a külső jelei az eladósodás, a társadalmi kontroll
meggyöngülése, illetve elvesztése, és egy jól szervezett, a
társadalomtól elkülönülő, azzal ellenérdekű szervezetnek a
jelenléte.
Az
adósság, különösen a nemzetközi eladósodás, az első és
legfontosabb lépés. Az eladósodás segítségével az adott állam
vezetői függőségi helyzetbe kerülnek. Ekkor egy tőlük idegen
erő, a nemzetközi pénzkartell veszi át a háttérből a döntések
befolyásolását. Ha az eladósodás megfelelő mértékű, akkor az
hamarosan magával hozza a politikai tevékenység és az egész
lakosság ellenőrzését. Hiszen, aki a pénzrendszert ellenőrzi,
az ellenőrzi a gazdasági tevékenységet, az ipart, és ezen
keresztül végül az államot is. A pénzrendszer segítségével
előidézett függőségi helyzet és bénultság kiegészül a
mesterségesen manipulált tömegek forradalmi megmozdulásaival, és
a kettő együtt halálos csapást mér az adott nemzetre és
államára.
1780-ban
mesterségesen pénzügyi válságot idéztek elő a pénzrendszer és
a politikai irányítás átvételére a háttérben már évek óta
gondosan készülődő titkos körök. Az akkori világ legnagyobb
pénzügyi hatalmasságai, akik a világ arany- és ezüstkészletének
a többsége felett rendelkeztek, Európa nagy részét el tudták
adósítani, köztük Franciaországot is. McNair Wilson "Napóleon
élete" című munkájában megállapítja:
"Alapvető
változás következett be Európa gazdasági struktúrájában
azáltal, hogy a gazdasági élet alapja már nem a gazdagság, hanem
az adósságpénz, a hitel lett. A korábbi Európában a gazdagságot
a földbirtok, a gabona, a nyájak és az ásványi kincsek
jelentették. Az új standard most már a pénznek egy bizonyos
formája lett, amelynek hitel volt a neve."/5/
A
Francia Királyság jelentősen eladósodott, ami önmagában nem
lett volna leküzdhetetlen. A problémát az okozta, hogy a hiteleket
és a kamatokat csak aranyban lehetett törleszteni. Ezért a király
és tanácsadói elhatározták, hogy Franciaország reális, fizikai
tárgyakban fekvő vagyonának és földbirtokainak a fedezetével
pénzt bocsátanak ki. Ez elfogadható megoldásnak tűnt. Arra
azonban nem volt alkalmas, hogy áttörje azt a rendszert, amit a
nemzetközi pénzügyi bankárok, akik a hitelt nyújtották,
kialakítottak. A hitelekre kamatot kellett fizetni, és kizárólag
nemesfémekkel lehetett őket törleszteni. Arany, ezüst és más
nemesfémek azonban nem álltak megfelelő mennyiségben
Franciaország rendelkezésére. A pénzrendszer urai a
nemesfémkészletekkel rendelkező nemzetközi bankárok voltak,
akinek ezekkel a készletekkel sikerült átalakítaniuk Európa
pénzügyi rendszerét és kicserélniük a reálgazdaság igazi
értékhordozó tárgyait, az uzsorakamatot igénylő kölcsönök
millióira.
A
szabadkőművesség 1730-ban érkezett meg Angliából
Franciaországba. 1771-re már olyan jelentős mozgalommá alakult,
hogy Fülöp orleáni herceg, a király unokatestvére lett a
nagymestere. Ez a szabadkőművesség mind tagjainak személyes
élete, mind közéleti tevékenysége szempontjából jószándékúnak
tekinthető. Maga az Orleáni Herceg sem akart végsősoron mást,
mint egy demokratikus, alkotmányos monarchiát, amelynek
unokatestvére helyett majd ő áll az élén. Nem lévén
különösebben tehetséges ember, kiválóan alkalmas volt arra,
hogy az események igazi mozgatói megbújjanak mögötte.
Mirabeau
márki, aki az Orleáni Herceg után átvette a forradalom vezető
figurájának a szerepét, nagyrészt hasonló feladatot töltött
be. Ő már tehetségesebb volt, mint orleáni Fülöp. A
történelemből tudjuk, hogy őt is Moses Mendelssohn finanszírozta,
és ő volt az, aki az illuminátus rendet elterjesztette
Franciaországban. Mirabeau volt az is, aki felvette az illuminátusok
rendjébe orleáni Fülöpöt és Talleyrandot, Napóleon későbbi
miniszterét. Az illuminátus rend irányításával működött
Franciaországban a Grand Orient szabadkőművesség, amely viszont
szétágazott kék és nemzeti szabadkőművességre. Visszatérve
Adam Weishauptra, akire a nemzetközi pénzkartell az illuminátusok
bajor ágának a vezetését bízta, a történelmi események
tanúsága szerint jól hajtotta végre feladatát. Az
illuminátusokhoz tartozott a későbbiekben Marx, Engels és Lassal
is. Ők bizonyos fokig átalakították az illuminizmust, de
megőrizték alapvető doktrínáit. A hangsúlyt az emberbaráti
elvekre helyezték, ugyanakkor kitartottak a forradalmi célok
mellett.
A
francia forradalom tanulmányozása azért aktuális ma is, mert ez
volt a nemzetközileg megformálódott szervezett pénzhatalom
második nagy horderejű történelmi akciója. Az első sikeres
akciója, az angol forradalom, nem teljesen elégítette ki ezt a
nemzetközi pénzhatalmat, és ezért a francia forradalom
előkészítésére már sokkal több gondot fordított ügynökei
útján. A történelmi adatok és beszámolók még mindig elég
ellentmondásosak. Azok az írások, amelyek a forradalmi események
sodrában születtek, általában csak egy-egy politikai csoport
szempontjait tükrözik, nevezetesen a lojalistákét, a
girondistákét, a dantonistákét vagy a jakobinusokét. Valójában
egyik sem tanulmányozza az eseményeket a francia nép
szempontjából. Valamennyi a tömegeket, a csőcseléket hibáztatja
a korábban nem ismert kegyetlenkedésekért, bűnökért, de senki
nem elemzi azokat a háttérerőket, amelyek ezt a hatalmat a
csőcselék kezébe adták. Tény azonban, hogy a tömegek csak
vezéreiket követték. A francia polgárokat azonban senki sem
kérdezte meg, hogy kinek az uralkodását részesítenék előnyben.
A forradalom valódi mozgatói végig a háttérben maradtak, és még
a mai napig is a háttérben vannak.
Sokan
a francia felvilágosodás nagy alakjainak, az enciklopédistáknak a
szellemi megalapozó tevékenységére vezetik vissza a forradalmi
eseményeket. Kétségtelen, hogy a filozófusok nagy szerepet
játszottak az események előkészítésében. Elképzeléseik
közvetlenül hatottak az arisztokráciára és a művelt
polgárságra. A parasztság azonban nem volt tájékozott a
filozófiai kérdésekben, őket elsősorban a földkérdés, a
learatott gabona tulajdonjoga és az adózás foglalkoztatta, amely
gyakran munkájuk teljes eredményét elvette tőlük. Ebben az
időszakban a francia mezőgazdaság a legfejlettebb volt Európában.
A lakosság, a francia nép egésze - az általános vélekedéstől
eltérően - jól élt a többi néphez képest. XVI. Lajos reformjai
további fejlődést tettek lehetővé a franciák számára. A
király elkövetett mindent, hogy csökkentse a tömegekre nehezedő
terheket. Lehetővé tette, hogy a gabonát adómentesen
értékesítsék, és 1779-re megszüntette a rabszolgaság minden
formáját az országban, később pedig törvényen kívül helyezte
a kínzást, végül pedig lehetővé tette a protestáns és a nem
keresztény vallások gyakorlását is. Több alkalommal is
csökkentette a királyi család és a királyi udvar költségeit,
valamint általános reformot vezetett be a börtönökben és a
kórházakban.
A
pénz monopóliumát kézben tartó elit azonban nem rokonszenvezett
ezekkel a reformokkal. A lakosság zöme viszont tisztában volt
azzal, hogy ki védelmezi jogait, és ezért lojális maradt a
királyhoz. Ugyanakkor elégedetlenek voltak a rendi gyűléssel,
amely elsősorban a privilegizált osztályok tagjaiból állott. A
király reformjai felbátorították a rendi gyűlésből
kirekesztett osztályokat, hogy követeljék a kormányzati rendszer
megváltoztatását. A privilegizált osztályok veszélyeztetve
látták emiatt az előjogaikat, és ezért lépéseket tettek
politikai státuszuk megerősítésére. Ez a vállalkozás volt
tulajdonképpen a Francia Forradalom, amelyet bizonyíthatóan nem a
nép kezdeményezett, hanem a nép elnyomói. Tény, hogy a
forradalmi szerzők mind rojalisták voltak, Lafayette márki
kivételével.
A
forradalom egyik fő kezdeményezője a már említett Fülöp
orleáni herceg volt. A forradalom kitörése előtt a XVI. Lajos új
adókkal sújtotta a privilegizált osztályokat, amelyeket az
Orleáni Herceg illegálisnak minősített, ezért a király
száműzetésbe küldte. Ebben a helyzetben viszonylag könnyű volt
Mirabeau-nak orleáni Fülöpöt megnyerni az illuminátusok céljai
számára. Mirabeau és Lacloss segítette orleáni Fülöpöt, hogy
egy ügynökhálózat segítségével fellázítsák a tömegeket az
Ancien Regime, azaz a régi rend és a királyi udvar ellen. Ez a
lázító tevékenység 1789-ben a mesterségesen előidézett
élelmiszerhiánnyal érte el a csúcspontját. A pénzmonopolisták
azokkal az emberekkel szövetkeztek, akik őellenük lázították a
tömegeket. Egyidejűleg természetesen egyre aktívabbá váltak a
szabadkőművesek és az illuminátusok is, akik, mint már utaltuk
rá, meg akarták szüntetni a vallást és a dinasztikus kormányzást
Európában. Robespierre jakobinus vezér azt ígérte a munkásoknak,
hogy egy olyan új korszak jön, amelyben az urak lesznek a szolgák,
és a szolgák lesznek az urak.
Poroszország
is fontos szerepet játszott a franciaországi káosz és az anarchia
előidézésben. Nagy Frigyes porosz király is sokat költött arra,
hogy lejárassa a Habsburg házból származó Mária Antoinettet, és
ez által meggyöngítse a kapcsolatot Franciaország és Ausztria
között. Mária Terézia leánya, a francia királyné, valóban
baráti kapcsolatokat akart szülőhazája és Franciaország között,
és ezért szemben állt Poroszországgal. Mindazonáltal a
félrevezetett tömegek, akik azt hitték, hogy Mária Antoinette a
franciák ellen van, gyűlölni kezdték a királynét. A porosz
nagykövet számos rágalmazó pamfletet és más publikációt
hozott forgalomba Mária Antoinette ellen.
Anglia,
amely nem bocsátotta meg Franciaországnak, hogy az amerikai
Függetlenségi Háborúban London ellen foglalt állást, szintén
nagy szerepet játszott a Francia Forradalom előkészítésében.
1778-ban
a már szerveződő és működő pénzkartell elsősorban Adam
Weishaupton keresztül kezdeményezte a franciaországi forradalom
előkészítését. A felkelés célja nemcsak a király megdöntése
és a keresztény vallás háttérbe szorítása volt, hanem az is,
hogy háború jöjjön létre Franciaország és a többi európai
ország között, amely lehetővé teszi a pénzkartell számára,
hogy hitelekkel finanszírozza a szemben álló feleket. Ez a
magyarázat arra, hogy a pénzkartell a forradalomban szemben álló
erők mindegyikét finanszírozta. Így bizonyíthatóan ugyanabból
a forrásból kaptak pénzt a rojalisták, a girondisták, az
orleánisták, a jakobinusok, a dantonisták, a sans culotte-ok és
mások.
A
vörös zászlót először 1789-ben bontották ki, azóta valamennyi
baloldali és kommunista mozgalom ezt a zászlót tekinti a
szimbólumának. Minél többet tudunk meg a forradalomról, annál
inkább zavarbaejtőek a tények. A Francia Köztársaságot nem az
előbb felsorolt csoportok közül valamelyik jelentette be, hanem a
királyi nemzetgyűlés. Ez a tény felveti azt a kérdést, hogy
miért kellett Franciaországnak sok ezermillió frank értékű
pusztulást elszenvednie a reformok nevében, amikor ezeket a
reformokat önként felajánlotta a király. A szokásos válasz,
hogy azért történt annyi véres kilengés a forradalom alatt, mert
a társadalom alsó osztályai gyűlölték a privilegizált
osztályokat, és a vérrontás a bosszújuk volt. Ez már azért sem
helyes válasz, mert a meggyilkoltaknak még az 5%-a sem volt
arisztokrata. Az áldozatok 95%-a az egyszerű emberek soraiból
került ki. Az is jogos kérdés, hogy a forradalom vezetőit miért
gyűlölte a nép? Robespierre így fogalmazott: "Minden francia
ellenünk van." Minderre az adja meg a választ, hogy a francia
forradalmat, és a további forradalmakat is a háttérből a
pénzvagyon tulajdonosok egy kis csoportja kezdeményezte,
koordinálta és pénzelte, akiknek nem sok közük volt a néphez,
kivéve azt, hogy a munkájukat kizsákmányolták. Ezért nyugodtan
nevezhetnénk az 1789-es francia forradalmat az 1917-es bolsevik
hatalomátvétellel együtt finánckapitalista forradalomnak,
minthogy e forradalmak ötlete, stratégiája és a végrehajtásukhoz
szükséges pénz a pénzvagyon felett rendelkező kapitalista
köröktől, a pénzügyi oligarchiától származott. Könnyű azt
is megfigyelni, hogy a francia forradalomban, és az utána következő
forradalmakban is, a szabadságot feláldozták a hamis egyenlőség
demagóg jelszavára hivatkozva. Egyenlőség soha nem létezett és
ma sem létezik. Még az esélyegyenlőség, és a jog előtti
formális egyenlőség is nagyrészt csak óhaj, amelyre törekedni
lehet és kell, de amelyet nem lehet elérni.
Franciaországban
lényegében az történt, hogy a királyi hatalmat felváltotta a
rendi gyűlés átalakulásából létrejött korlátlan hatalmú
alkotmányozó nemzetgyűlés. Ez viszont az illuminátusok és a
szabadkőművesek közvetítésével a rejtőzködő, háttérből
irányító nemzetközi pénzoligarchia utasításait hajtotta végre.
Maga Robespierre is utalt arra 1794. június 26-án elmondott utolsó
beszédében, hogy a forradalmat lényegében külföldi ügynökök
szervezték:
"Nem
bízom ezekben a külföldiekben, akiknek hazafias álarc fedi az
arcát, és akik jobb republikánusoknak akarnak tűnni, mint mi.
Ezek az ügynökök külföldi hatalmakat képviselnek, és el kell
őket pusztítani."/6/
Ezért
a kijelentéséért Robespierre-nek a fejével kellett fizetnie. Nem
szabad elfelejtenünk, hogy a jakobinus vezér tájékozott volt, és
ismernie kellett ezeket a külföldi hatalmakat és ügynökeiket.
Egy bizonyos időpontban már szeretett volna tőlük szabadulni, de
nem helyesen mérte fel erejüket.
Tekintsük
most át időrendben a forradalom kiemelkedő eseményeit. 1789-ben
két tényező is válságos helyzetet idézett elő. Az egyik a
fenyegető éhínség volt, amely pánikot okozott, a másik pedig
az, hogy elözönlötték Párizst olyan háttérből irányított és
pénzelt személyek, akik sem parasztok, sem munkások nem voltak, és
akik azt a parancsot kapták, hogy keltsenek félelmet a lakosság
körében. Egyes történészek szerint ezek az idegenek külföldi
akcentussal beszéltek, és Dél-Franciaországból, valamint
Olaszországból érkeztek. Megbízóiktól napi 12 frank díjazásban
részesültek. Mindez ellentmond annak az általános
feltételezésnek, hogy a forradalom a párizsi nép spontán
lázadásának az eredménye volt.
1789.
júniusában a nemzetgyűlés küldöttei két táborból álltak. Az
egyik reformokat akart, a másik ellenezte ezt. A forradalom
történetíróinak egy része azt állítja, hogy az új alkotmány
elfogadását a nemesség és a papság azért ellenezte, mert
féltette előjogait. Az Orleáni Herceg és több barátja, valamint
a Robespierre által vezetett, és főleg jogászokból álló
frakció volt a hangadó a nemzetgyűlésben. Jelen volt a
törvényhozásban a királyi demokrata párt is, a későbbi
alkotmányos párt, amelynek egy bíró, Jean Joseph Mounier, volt a
vezetője. Ennek a pártnak a programja számos francia tetszését
elnyerte. Az Orleáni Herceg elsősorban a királyi család
eltávolítását kívánta, míg Robespierre a monarchia
megszüntetését. Mindkettő a franciák többségének az akarata
ellen tevékenykedett, mert a nép elsősorban alkotmányos
monarchiát kívánt. A francia társadalom a királyi uralom
évszázadai alatt alkalmazkodott ehhez az intézményhez, és nem is
kívánta sem a király eltávolítását, sem a királyság
felváltását köztársasággal.
XVI.
Lajos személyében jogaik védelmezőjét látták, aki folyamatosan
csökkenti a nemesség privilégiumait, és növeli az átlagember
jogait. A király személyesen is megjelent a nemzetgyűlésben, és
javaslatokat terjesztett elő a nemesség és a papság pénzügyi
kedvezményeinek, valamint az ingatlan- és jövedelmi adónak a
megszüntetésére, amelyet kizárólag a parasztok és a polgárok
fizettek, továbbá lépéseket tett a földesurak részére végzett
ingyenmunka, vagyis a robot törvényen kívül helyezésére. A
király ezen kívül kezdeményezte a sajtószabadság alkotmányos
biztosítását több más humanitárius változtatással egyetemben.
Az uralkodó közölte a képviselőkkel, hogy ha nem támogatják
javaslatait, akkor ő egymaga is bevezeti ezeket a reformokat. Ez azt
jelentette, hogy feloszlatja a nemzetgyűlést, és a reformokat
királyi rendelettel vezeti be. A király javaslatai valamennyi
frakcióban zavart okoztak. Az orleánisták, a nemesség
és a papság előjogainak az elvesztésétől féltek.
A republikánusok viszont attól tartottak, így
elveszíthetik a lehetőséget, hogy a nép nevében léphessenek fel
a királlyal szemben. A király ugyanis pontosan azokat a
változásokat kívánta, amelyekért ők harcolni akartak ellene. A
király javaslatainak az elfogadása egyet jelentett az alkotmányos
monarchia bevezetésével, amely pontosan azért, mert a király
akarta bevezetni, elfogadhatatlan volt - bár különböző okokból
- valamennyi rend képviselőjének.
A
királynak ebben a pillanatban kézbe kellett volna vennie az
események irányítását, hiszen övé volt a hadsereg, és a
lakosság többsége is az ő oldalán állott. XVI. Lajos azonban
habozott, és csupán néhány miniszterét váltotta le. A
forradalmat háttérből irányító erők ekkor szónokokat küldtek
Párizs különböző negyedeibe azzal a speciális feladattal, hogy
figyelmeztessék a lakosságot, miszerint a királyi csapatok
várhatóan majd támadást intéznek Párizs polgárai ellen. Ezek a
fizetett szónokok felszólították a párizsiakat, hogy
fegyverkezzenek fel, és szálljanak szembe az ellenséggel, vagyis a
király katonáival. Növekvő félelem, és pánikhangulat lett az
eredmény. Mindez párosult a mesterségesen előidézett
élelmiszerhiánnyal. Az Orleáni Herceg és a vele együttműködő
összeesküvők felvásároltak minden kapható gabonát, és
elrejtették Párizson kívüli raktáraikban. Ezt kiegészítették
a szándékosan terjesztett rémhírek. Július 12-én például
elterjedt, hogy a nemzetgyűlés küldötteit Versailles-ban
megölték, az Orleáni Herceget pedig a Bastille-ban bebörtönözték,
és halálra ítélték. A pánikhangulat különösen St. Antoine és
St. Michel karületet kerítette hatalmába, ahol a legtöbb uszító
külföldi volt található. Ezek a Párizsba hozott és fizetett
ügynökök felfegyverkeztek a tőrtől a vasvilláig minden elérhető
eszközzel, gyújtogattak és raboltak. Ez arra ösztönözte a
legszegényebb, éhező párizsiakat, hogy csatlakozzanak hozzájuk.
Harmincöt-negyvenezer lázadó verődött össze, és megjelent a
színen Danton is, az Orleáni Herceg új szónoksztárja. Július
14-én félreverték a francia főváros harangjait, az utcai
szónokok pedig arra biztatták a felkelőket, hogy ne várják meg a
király közeledő katonáit, hanem azonnal foglalják el a
Bastille-t, és szabadítsák ki az Orleáni Herceget, továbbá
fegyverkezzenek fel az ott található fegyverekkel.
Elsősorban
megint az idegenek teljesítették ezt a felhívást, és viszonylag
kevés párizsi csatlakozott hozzájuk. A felizgatott tömeg azonban
csaknem üresen találta a Bastille-t. Ez a királyi börtön, amely
egyébként tisztességesen berendezett szobákból állt, ahol
minden szükséges kényelem megvolt, és az élelem is kellő
mennyiségben és minőségben állt rendelkezésre, a lázadás
idején mindössze hét lakóval rendelkezett, és ezek is
többségükben közönséges bűnökért lettek elítélve, nem
politikai foglyok voltak. Céltalan volt a Bastille elfoglalása
azért is, mert a király már korábban elhatározta a lebontását,
és már készen álltak a tervek egy szép tér kialakítására. A
börtönnek használt erődöt azért tudta könnyen elfoglalni a
csőcselék, mert maga a király tiltotta meg ott állomásozó
csapatainak, hogy fegyvereiket használják. Ennek dacára a Bastille
őrségének a parancsnokát a lázadók nyomban meggyilkolták, és
ezt követően a levágott fejét körbehordozták Párizsban. A
csőcselék ugyanígy tett az őrség többi tagjával is, miután
azok letették a fegyvert. Egyedül a svájci katonák nem adták meg
magukat, és ők harci alakulatot formálva távoztak. Párizs
nyolcszázezer polgárából csak egyezer vett részt a Bastille
ostromában. A lázadás vezetői megpróbálták igazolni az
őrséggel szemben elkövetett kilengéseket azzal, hogy a lázadók
az igazságért, a szabadságért és az egyenlőségét ontottak
vért. De már ekkor minden jel arra utalt, hogy ez a vérrontás a
magasabb körökben dúló hatalmi harc következménye volt.
A
forradalmat a háttérből irányító hierarchia nem volt
megelégedve a Bastille elfoglalásának eredményeivel. A lakosság
kiábrándult az üres ígéretekből és a semmivel nem igazolt
kegyetlenkedésekből. Mirabeau és Moulin azonban mindent
elkövetett, hogy igazolja ezeket a cselekményeket, és újabb
akciókra ösztönözze a párizsiakat. A lázítók főleg a
nemzetgyűléshez tartozó jogászok voltak. Hamarosan
kiterjesztették tevékenységüket Franciaország többi részére
is. Leveleket küldtek szét Franciaország-szerte azt állítva:
brit és osztrák csapatok közelednek, hogy megtámadják a
franciákat. A lakosság pánikba esett, fegyverkezni kezdett, és ez
lassan anarchiához vezetett. Marseille-ből és Olaszországból
felbérelt lázítók érkeztek Franciaország különböző
tartományaiba, hogy rávegyék a lakosságot a lázadásra.
Elsősorban a nemességet és a papságot támadták, de számos
paraszt is az áldozatukká vált. Voltak olyan helyek, mint például
Burgundia, ahol több község is összefogott, és szembeszállt a
lázítókkal. Ezeknek a lázítóknak a zsebeiben olyan - állítólag
a király által aláírt - iratokat találtak, amelyek utasítást
tartalmaztak a kastélyok és az apátságok felgyújtására, amiért
azok résztvettek az élelmiszerhiány előidézésében. Ez a
stratégia hatásosnak bizonyult, mert a lakosság tudott a király
erőfeszítéseiről, amivel korlátozni akarta a privilegizált
osztályoknak az előjogait. Tény, hogy a nemesség és a papság
kizsákmányolta az alsóbb osztályokat, de ez a két osztály volt
az egyedüli kapcsolat a királyi udvar és a lakosság között.
Ennek a kapcsolatnak a felszámolása lehetővé tette az abszolút
monarchiának a bevezetését, amely viszont az Orleáni Herceg
elképzelése volt. Ez azt jelentette volna, hogy csak egy hatalom
van, és a lakosság egésze védelem nélkül marad.
A
köztársaságiak, a háttérben meghúzódó pénzügyi körök
eszközei, le akarták rombolni a monarchiát, és egy új
republikánus rendet akartak a helyébe. A nemzetgyűlésben
augusztus 30-án már azoknak a fejét követelték, akik támogatták
a királyhű frakción belül az alkotmány bevezetését. A király
bejelentette, hogy valamennyi javaslatot megvétóz, ha reformjait a
nemzetgyűlés nem hagyja jóvá. Az egyszerű franciák nem értették
pontosan, mit jelent a vétó. A felbérelt agitátorok ezt is úgy
magyarázták, hogy a király ellenük akar lépéseket tenni. A
félremagyarázott és félreértett vétó szó, valamint a
mesterségesen előidézett éhínség, tette lehetővé a Versailles
elleni menetet. Az egyedüli cél a királyi pár megölése volt, ez
azonban ekkor még nem sikerült. Amikor a király személyesen állt
a lázadók elé, akkor a többség megéljenezte. A király ezúttal
is megtiltotta testőrségének, hogy használja fegyvereit. A
francia uralkodó azonban nem vette észre, hogy az a tömeg,
amelyikkel szembenéz, zömében lefizetett csőcselékből áll.
A
Tuileries-k elleni invázió
Az
orleáni frakció 1792-re csaknem teljesen szétesett, és az Orleáni
Herceg is száműzetésben élt saját birtokán. Leghatalmasabb
szövetségese, Mirabeau, ekkor már elhagyta őt. Ebben az időben a
lefizetett, mondhatni hivatásos csőcselék, új párt neve alatt
jelent meg: "A Sabbath Pártja". Ennek vezető tagjai:
Rotondo, Cavallanti és Malga volt. Mindhárom vezető látható volt
az erőszakosságok és a vérrontások helyén. Rotondo volt
megbízva azzal, hogy ölje meg Mária Antoinette királynét. Ez a
terv csak egy véletlen folytán nem sikerült. Ebben az időben a
királyi pár gyakorlatilag már fogoly volt a saját palotájában.
Ebben a reménytelen helyzetben a király segítségért fordult
Európa más uralkodóihoz. II. Lipót osztrák császár, Mária
Antoinette testvére, azonban nem akart segíteni. II. Vilmos porosz
király pedig riválisa volt Franciaországnak, és szívesen látta
további gyengülését. Csak III. Gusztáv svéd király volt
hajlandó a segítségnyújtásra, noha őt semmiféle családi
kapcsolat nem fűzte a francia királyi udvarhoz. A segítségkérés
tovább rontotta a királyi pár helyzetét, mert lehetővé tette a
lázadás szervezői számára, hogy ne csak általában a királyi
udvart vádolják, hanem személyesen a királynét tegyék felelőssé
az "árulásért". Mayer Amschel Rothschild Ephraim-ot
küldte Franciaországba, aki hatalmas összegeket vont ki a
különböző bankokból, és ezt a további lázadások szervezésére
fordította. A forradalmárok kampányt indítottak XVI. Lajos ellen,
és a jakobinusok követelték, hogy XVI. Lajost fosszák meg a
tróntól, és helyét vegye át az Orleáni Herceg, mint
Franciaország régense. A fellázított csőcselék rendszeresen
provokálta a hadsereget, amely az egyik alkalommal rálőtt a
lövöldözőkre és kődobálókra. Lafayette volt ekkor a francia
nemzetőrség főparancsnoka, és ő rendelte el a sortüzet a
hadsereg tekintélyének a védelme érdekében. Lafayette
köztársasági volt, mégis a király számlájára írták a
parancsát, amely további okot nyújtott a király elleni
vádaskodásoknak. 1791. június 14-én a nemzetgyűlés olyan
törvényeket hozott, amelyek érvénytelenítettek több fontos
jogot, amelyet a parasztok és a munkások korábban kiharcoltak
maguknak. Így, többek között megfosztották őket attól, hogy
részt vehessenek az elnökválasztáson, megillesse őket a
szólásszabadság, joguk legyen kifogásolniuk a kirótt adókat.
Nehéz megérteni, hogy olyan személyek, mint Danton, Marat és
Robespierre, akik állandóan a népre hivatkoztak, miért vették el
ezeket a jogokat a francia parasztoktól és munkásoktól. Ezeket a
jogfosztó rendelkezéseket aztán a legkegyetlenebb eszközökkel
érvényesítették a jakobinus diktatúra alatt.
Noha
a király elé terjesztett alkotmány szövege nem elégítette ki a
lakosság igényeit, a nemzetgyűlés kényszerítette XVI. Lajost,
hogy azt hagyja jóvá. Testvéréhez írott levelében döntését
így magyarázza meg XVI. Lajos:
"A
francia állam a teljes összeomlás széléhez érkezett, amely
azonnal be fog következni, ha valaki erősebb gyógyszerrel kívánja
kúrálni, mint amennyit be tud fogadni. A jelenlegi szomorú helyzet
oka a bizalmatlanság és a versengés a különböző pártok
között, amelyek felbomlasztották a kormányzatot. Az állami
tekintély helyreállítására csak két alternatíva van: az egység
vagy az erő. Erőszakot csak külföldi csapatok vethetnek be, ez
háborút jelent. Megengedhet-e egy király háborút a saját
országában? Nem lesz-e rosszabb a gyógyszer, mint a betegség?
Elvetettem ezt az elgondolást, és elfogadtam az egyedüli másik
lehetőséget, az alkotmányt. Lehetővé teszem a népnek, hogy
kipróbálja, és saját maguk ismerjék meg a bajok okait. Úgy
vélem, hogy az alkotmány elfogadásával jobb rendet hozok
Franciaország számára, mint az elutasításával..."/7/
Ezt
követően XVI. Lajos levélben kérte az osztrák császárt, hogy
tartózkodjon minden további beavatkozástól. Így nemcsak a belső
béke állhat helyre, de fennmaradhat a béke Franciaország és
Európa többi része között is. A lakosság zöme nagy
lelkesedéssel fogadta a király döntését az alkotmány
elfogadásáról. Az összeesküvők, elsősorban a jakobinusok,
azonban nem lelkesedtek a kialakult helyzetért. A király azáltal,
hogy elfogadta az alkotmányt, keresztülhúzta terveiket. A
jakobinusok, mint az illuminátusok követői, ekkor nekifogtak a
monarchia felszámolásának tekintet nélkül arra, hogy az milyen
eszközöket igényel. Az 1789-ben megválasztott képviselők az új
alkotmány értelmében elveszítették mandátumukat, és helyükbe
újak érkeztek, akiket kizárólag a jakobinusok választottak ki.
Ekkor Franciaország népét már csak az agitátorok és jakobinus
együttműködőik képviselték. Mirabeau-nak az a kijelentése,
hogy: "Szabadságunk csak akkor lesz biztos, ha hullákra lesz
alapozva" megvilágítja az ekkor érvényesülő közhangulatot.
A francia forradalom vezetői akarva-akaratlanul már a Frankfurtból
szétágazó pénzhatalom stratégiai céljait szolgálták. Ekkor
jelennek meg a színen a sans culotte-ok. Ezek a lefizetett fiatal
bandák napi néhány frank fizetségért légiókba tömörültek.
Valamennyien vörös sapkát viseltek, és vasvillával és
csákánnyal voltak felfegyverkezve. Naponta elárasztották a
Tuileries-k parkjait és szidalmazták a királyi párt, készülve a
június 20-ra tervezett támadásra a királyi család ellen. Június
19-én, egy nappal a támadás előtt, az agitátorok tüzes
beszédekkel, ingyen borral és pénzzel próbálták rávenni a
járókelőket, hogy csatlakozzanak hozzájuk. Az ily módon
összeverbuválódott tömeg elindult a királyi palota ellen. A
palotát tizenhat üteg védelmezte, hatszáz rendőr és húsz ágyú.
Ha a király nem tiltotta volna meg katonáinak, hogy lőjenek, a
csőcselék soha nem lett volna képes a támadásra. Bonaparte
Napóleon egy közeli vendéglőből tanúja volt az eseményeknek.
Ekkor mondotta:
"Micsoda
barmok! Hogyan engedhették meg, hogy ez a csőcselék támadjon?
Néhány százat le kell lőni közülük, és a többi visszafordul
és elszalad, hogy mentse az életét."/8/
A
támadás során a király ismét megtiltotta a katonáknak
fegyvereik használatát. XVI. Lajosnak bátor magatartásával
sikerült a támadók hangulatát megváltoztatnia, és még egyszer
megmentenie családjának az életét. Mint már utaltunk rá, a
párizsi polgárok többsége nem vett részt a zavargásokban.
Számos francia hazafi állította: "Történelmi tény, hogy a
forradalom alatt elkövetett bűncselekményeket nem a nép, hanem
egy másik láthatatlan kéz követte el." Franciaország
tartományaiból számos petíció érkezett a nemzetgyűléshez,
amelyek elítélték a párizsi kilengéseket. A lakosság jelentős
része tudta, hogy mindezekért a jakobinusok felelősek, és ezért
követelte a megbüntetésüket. Lafayette, a francia nemzetőrség
parancsnoka, tiltakozott a nemzetgyűlésnél, mégsem volt kész a
Jakobinus Klub feloszlatására, noha az oldalán állt a fegyveres
erő, és a lakosság is támogatta. A forradalom háttérszervezői
megértették, hogy valamennyi vádaskodásuk a király ellen nem
elég ahhoz, hogy a királyt eltávolítsák és megöljék. Ezért
még nagyobb bűnök elkövetésével kezdték vádolni. A Berlinben
székelő porosz király, amely érdekelt volt, hogy megszakadjanak a
családi kapcsolatok Ausztria és Franciaország között,
felvonultatta csapatait a francia határra. Az osztrákok ugyanezt
tették, és ez alkalmat nyújtott XVI. Lajos hazaárulással történő
megvádolására. Az volt a feltételezés, hogy a külföldi
csapatok nemcsak a forradalmárokat, de a többi közembert is
támadni fogják. A zavargások szervezői ekkor további lefizetett
személyeket toboroztak és szállítottak Marseille-ből Párizsba a
már korábban odavitt csőcselék feltöltésére. Sokan voltak
közülük, akik éppen csak most szabadultak Görögország,
Olaszország vagy Spanyolország börtöneiből, és munkanélküliként
kerestek menedéket a francia kikötővárosban. Egy hónapon belül
több ezer ilyen csavargó érkezett Párizsba.
A
francia önkormányzat egyik küldöttsége követelte a király
lemondatását, mert támadást akart intézni külföldi csapatokkal
a polgárok ellen. Párizs forradalmi szekcióinak egyike
csatlakozott hozzájuk. Ezután a különböző frakciók titkos
tanácskozásba kezdtek a királlyal azért, hogy megzsarolják.
Köztük volt Danton, aki jelentős összegű pénzt kapott a
palotától cserébe azért az ígéretéért, hogy nem vesz részt a
lázadásban. Augusztus 9-én, az úgynevezett Általános Forradalmi
Tanács, elrendelte valamennyi harangnak a megkongatását. El lehet
gondolni, hogy ez milyen pánikot keltett. Egyidejűleg valamennyi
kormányzati kulcspozíciót elfoglaltak a forradalmárok. Kettő
közülük már korábban is - a polgármesteri és a főügyészi -
már hozzájuk tartozott. Mind a polgármester, mind a főügyész,
döntő szerepet játszott az ezt követő eseményekben. A
polgármester ekkor a nemzeti gárda főparancsnoka is volt, és
ennek az egyik egysége őrizte a királyi palotát Mandat márki
parancsnoksága alatt, aki tisztességes katona volt, és kész volt
meghalni a királyért. Mivel ezt tudták az illetékesek, ezért
Mandatot a városházára rendelték, és beszámoltatták arról,
milyen lépéseket tett a palota védelmére. A találkozóra reggel
7 órakor került sor. Fél órával később Rossignol, Dantonnak
egy közeli szövetségese, meggyilkolta Mandatot a városháza
lépcsőjén.
Ily
módon a palota védői parancsnok nélkül maradtak, és ez döntően
befolyásolta az események menetét. Amikor a csőcselék közelített
a palotához, a király, aki már nem volt képes átlátni a
helyzetet, ismételten arra adott parancsot a katonáknak, hogy ne
lőjenek. A tömeg körülvette a palotát, de még nem tudta
elfoglalni. Ebben a pillanatban megjelent a helyszínen Roederer
főügyész, aki rávette a királyt, hogy hagyja el a palotát, és
menjen át az ő védelme alatt a nemzetgyűlésbe, ahol biztonságban
lehet ő és családja. Mária Antoinette ellenezte ezt a tervet,
Roederer azonban megfenyegette, hogy ebben az esetben ő felel
nemcsak a saját, hanem a király és a fia, valamint leánya
életéért. A király azonban, aki mindenáron el akarta kerülni a
vérrontást, beleegyezett a tervbe. A királynő biztosítékokat
követelt a királyi család biztonságára.
Amikor
a király a nemzetgyűlésbe érkezett, kijelentette a küldötteknek:
"Tisztelt
küldöttek! Azért jöttem, hogy elejét vegyem egy nagy bűnnek, és
bízom abban, hogy nem választhattam volna biztonságosabb
helyet."/9/ Az események azonban azt bizonyítják, hogy a
király tévedett. Miközben ő a nemzetgyűlésben beszélt,
testőreit meggyilkolták, és fejeiket karóba húzva végighordozták
a városon. Életükkel fizettek azért, hogy engedelmeskedtek a
király parancsának: ne lőjenek! A királyi palota parkja tele volt
a legyilkolt katonák holttesteivel. A felizgatott tömeg rombolt és
rabolt. Számos asszony beöltözött Mária Antoinette ruháiba, és
részegen az ágyára feküd. Drága bútorokat egyszerűen
összetörtek és kihánytak az ablakokon. Feltörték a pincéket,
és a csőcselék annyira lerészegedett, hogy ez önmagában több
mint kétszáz életet követelt - állítja Prudhomme. Napóleon is
jelen volt a Tuileries-k ostrománál, és élete végén
kijelentette, hogy egyetlen csatája után sem látott annyi hullát,
mint ezen az augusztusi napon.
A
forradalomra emlékező írók természetesen mellőzik a pontos
beszámolót az itt történtekről. Így, pl. nem tesznek említést
arról, hogy milyen kannibál orgia zajlott, hogy nemcsak húst
sütöttek a legyilkolt svájci katonák testéből, de az Orleáni
Herceg egyik közeli szövetségese, Grammont színész, még egy
pohár vért is ivott az egyik áldozat testéből. Noha a forradalom
vezérei nem vettek részt a Tuileries-k ostromában, valamennyien
azt állították, hogy ez volt az ő legnagyobb győzelmük. Danton,
Marat és Robespierre eltűntek Párizsból, és csak több nap után
tértek vissza a nemzetgyűlésbe. Mivel 1792. augusztus 10-ét az
egész forradalom legnagyobb dátumának tekintik, ezért érdemes
közelebbről szemügyre venni e nap következményeit. Először is,
ez teljesen megbénította Franciaországot. Másodszor, Lafayette
tábornok elhagyta Franciaországot, és menedéket keresett
Ausztriában, ahol őt a magdeburgi börtönbe vetették. Ezen
túlmenően a nép mindent elveszített, amit az előző években
kiharcolt magának. Az új urak hozzáláttak egy újabb, és még
félelmetesebb szolgaság kialakításához. A következményekhez
tartozik az is, hogy megjelent Párizs terein egy szerkezet, amelyet
a középkori Németországban a lefejezéshez használtak, és amely
nevét egy francia orvosról, Joseph Guillotin-ról kapta. Guillotin
a nemzetgyűlés tagja volt, és ő ajánlotta ezt a szerkezetet a
fájdalom nélküli kivégzéshez. Ez a hírhedt kivégzőeszköz
lefejezte Franciaország királyi hatalmát, megtizedelte a
nemességét és a papságát, és bevezette az általános
anarchiát. A káosz és a guillotin-tól való félelem hamarosan
terrorizálta a lakosságot, és engedelmes csordává alacsonyította
a francia polgárokat.
A
forradalomban részt vevő számos frakció nem tartott fenn szoros
kapcsolatot egymással, és főleg arra törekedtek, hogy
riválisaikat megsemmisítsék. Nem törődtek azzal, hogy milyen
eszközöket vesznek igénybe, szemük előtt a végső cél: a
teljes hatalom megszerzése lebegett. A lakosságnak a némasága és
passzivitása aggodalommal töltötte el a vezetőket. Megértették,
hogy a lefizetett ügynökök és a felbérelt csőcselék támogatása
nem elégséges. Világos volt számukra, hogy aki nincs velük, az
ellenük van. Marat ebben az időben bujkált, de rejtekhelyéről
minduntalan további fejeket követelt. 1790-ben - Marat szerint -
még elég lett volna öt-hatszáz ember lefejezése a forradalom
győzelméhez, 1792-ben már azt magyarázgatta, hogy legalább
kétszázhatvanezer embert kell megsemmisíteni, méghozzá a lehető
legrövidebb időn belül.
A
forradalom első szakaszát az orleánisták hajtották végre. A
második szakaszt a girondisták, Madame Roland vezetésével. Ezután
Marat lett a teljhatalmú párizsi városházának a szellemi vezére.
Ő tervezte meg és készítette elő a forradalom harmadik menetét,
a szeptemberi tömeggyilkosságot, a terror uralmát. Nem élt addig,
hogy láthatta volna munkájának eredményét, mert egy fiatal
francia nő végzett vele. Danton lett az igazságügy-miniszter,
amely egyben szabaddá tette az utat szinte mindenfajta kegyetlenség
és atrocitás előtt. A Párizsi Kommün jóváhagyta Marat
javaslatát a túlzsúfolt börtönök kiürítésére, mégpedig
úgy, hogy megölik a bebörtönzötteket. Az volt a kérdés csupán,
hogy hogyan lehet ezt a lehető legrövidebb idő alatt a
leghatékonyabb módon végrehajtani. Marat a börtönök
felgyújtását javasolta. Mások a börtöncellák vízzel való
elárasztását tartották jó módszernek. Megint mások a
kivégzéseket ajánlották, de nem volt elég hóhér. Végül is
úgy döntöttek, hogy a tolvajokat és a gyilkosokat szabadon
engedik, és őket bérelik fel a többi rab meggyilkolására.
A
gazdagabb polgárok letartóztatása augusztus 29-én kezdődött.
Három nap alatt hatezer polgárt vettek őrizetbe, akik közül
többnek megvesztegetéssel sikerült kiszabadítania magát. Danton
kijelentette, hogy csak a merészség és a még több merészség
mentheti meg Franciaországot. Ugyanezen az estén azzal dicsekedett
vacsoravendégei előtt, hogy: "Megdermesztettem őket. Most már
megkezdhetjük a gyilkolást." Különleges meghatalmazású
küldöttei továbbították ezt a parancsot, és ezzel elkezdődött
a tömeggyilkosság. Ebben az időben a Hotel de Ville, számos
templom, kolostor, iskola és apátság vált börtönné. Nehéz
leírni, hogy minden egyes börtönben mi történt, de
tanúvallomásokból mégiscsak fogalmat alkothatunk az ott
lejátszódott szörnyűségekről. Az egyik apátságban például
valamennyi szerzetest megölték. A párizsi városi törvényhatóság
képviselője minden egyes szerzetes meggyilkolásáért ígért 24
frankot. Miután végeztek az apátságban, a gyilkosok átmentek a
Karmelita Kolostorba, ahol kétszáz pap volt összezárva. Másfél
órán belül 119-et felkoncoltak közülük. A többinek sikerült
elrejtőznie. A mészárlás alatt a Nemzeti Rendőrség őrizte a
kolostort, nehogy a népharag meg tudja akadályozni a gyilkosokat a
mészárlásban. A következő öt nap és öt éjjelen át
brutálisan meggyilkolták a börtönök tehetetlen lakóit, köztük
az őröket, a segédszemélyzetet, szolgákat, a paloták
kertészeit, papokat és szerzeteseket, a királyi palota teljes
svájci őrségét, a királynő szolgáit és így tovább. A
gyilkolásban résztvevőket a levágott fejek szerint fizették.
Negyven levágott fejért harmincöt frankot kaptak. Azt a parancsot,
hogy a köztörvényes bűnözőket a foglyok legyilkolása előtt
eresszék szabadon, nem mindenütt hajtották végre. Ezért így
például Conciergerie-ben 320 köztörvényes bűnözőt is megöltek
a foglyul ejtett arisztokratákkal együtt. Chateleb-ban pedig 223
tolvaj is életét vesztette a többi fogollyal együtt. (A párizsi
rendőr-prefektúra pontosan vezette a nyilvántartást a fenti
eseményekről. Ezért az 1871-ben hatalomra került Párizsi
Kommünig meg is volt 24 számla, amelyet a gyilkosok írtak alá,
átvéve a nekik járó fizetséget. A Párizsi Kommün ezeket a
dokumentumokat 1871-ben megsemmisítette.) Kortársak beszámolói
szerint néhány nap elteltével a kilengések abbamaradtak, mert
akiket kijelöltek a felkoncolásra, valóban megsemmisítésre is
kerültek. Most, aPárizsi Kommün, mint az 1792. augusztus
10-i felkelésből született városi törvényhatóság,
amely a hatalmat gyakorolta a francia fővárosban, üzenettel
fordult a tartományokhoz, és követelte, hogy ők hasonló módon
hajtsák végre a vérengzéseket, ugyanazokat az ürügyeket és
módszereket alkalmazva. Ezt a proklamációt személyesen Marat
írta, de rajta kívül több kommün-tag is aláírta, és
jóváhagyásra Danton igazságügy-miniszterhez továbbították.
Danton ugyan nem írta alá, de teljesen egyetértett annak
tartalmával. Később az is kiderült, hogy Marat több más személy
nevét aláhamisította a proklamáción.
A
szeptemberi tömeggyilkosság az anarchisták műve volt, akik a
háttérből irányítva az eseményeket, teljesen a befolyásuk
alatt tartották a Kommünt és annak politikai frakcióit. A
forradalom igazi mozgatói, a pénzoligarchia és ügynökei,
továbbra is a színfalak mögött maradtak, és innen támogatták
az anarchistákat, akik nagyrészt a saját teremtményeik voltak, és
az atrocitásokért a francia néptömegekre próbálták áthárítani
a felelősséget.
A
terror uralma
A
francia forradalom nagy színjátékának a rendezője, a színfalak
mögött rejtőzködő és a szálakat mozgató pénzkartell, úgy
döntött, hogy eljött az idő Franciaország teljes uralom alá
vételére. E célból fel kellett számolni a monarchiát, az
1791-es alkotmányt, és el kellett tüntetni magát a királyt is,
valamint a még meglévő politikai frakciókat is, minthogy
szerepüket már eljátszották. Ugyanez a sors éri utol egymás
után a forradalom vezéreit is, akik szinte kivétel nélkül a
vérpadon végzik. Hogyan képzelhető el, hogy a megfélemlített és
teljesen hatalom nélküli francia nép egymagában el tudta volna
pusztítani mindezeket az intézményeket, és le tudott volna
számolni olyan személyiségekkel, mint Danton, Robespierre, vagy
később Bonaparte Napóleon? Mindez elképzelhetetlen, és ismét
csak azt jelzi, hogy milyen hatalma van a színfalak mögött
meghúzódó, láthatatlan hierarchiának, a mindenható, kapitalista
pénzkartellnek. A tömegek ebben az időben annyira meg voltak
félemlítve, hogy néhány jelentéktelen politikai kalandor már
képes volt a monarchia helyébe bevezetni a köztársaságot
anélkül, hogy a legkisebb ellenállásba ütközött volna. És
anélkül, hogy népszavazást vagy bármiféle közvélemény-kutatást
tartott volna.
Danton
és Marat triumvirátust akart alapítani Robespierre-rel azért,
hogy együtt gyakorolják a korlátlan hatalmat. Az események
azonban arra utalnak, hogy Robespierre ezt soha nem helyeselte teljes
szívvel, és később meg is tudott szabadulni valamennyi
versenytársától. Marat, Danton és Robespierre között lényeges
különbség van. Marat népszerű nyelvet használt,
leegyszerűsítette a kérdéseket, ügyesen összezavarta a
politikai dilemmákat, és gyors, hatékony lépéseket javasolt
valamennyi probléma megoldására: gyújtogatást, rablást,
gyilkolást. Ez a primitív demagógia hatott a szegény és éhes
Párizsba importált csőcselékre, valamint a francia főváros
külvárosainak nincstelen és műveletlen lakóira. Marat ugyan azt
állította, hogy a legalacsonyabb osztályok ügyét képviseli,
ugyanakkor ő a legnagyobb luxusban élt, és semmiféle személyes
áldozatot nem hozott a szegények érdekében.
Robespierre
demokratikus és osztálynélküli állam létrehozásáról
álmodozott, amelyben tehetséges vezetők, és nem a néptömegek
uralkodnak. Itt van közte és Marat között a legnagyobb különbség:
Marat élete végéig meg volt arról győződve, hogy az uralmat a
tömegeknek kell gyakorolniuk. Danton soha nem beszélt
demokráciáról, tehetséges szónokként tudott hatni hallgatósága
szenvedélyére, és minduntalan az ellenség megtámadására és a
haza megmentésére hívta fel a tömegeket. Ezek a beszédei nagy
sikert arattak a nemzetgyűlésben, és csaknem mindig sikerült
elfogadtatnia javaslatait. Danton meg úgy gondolta, hogy a
forradalomnak azok hasznára kell lennie, akik létrehozták, hasonló
módon, ahogy a nemesség is hasznot húzott a korábbi rendből, az
Ancien Regime-ből. Danton sokkal inkább tehetséges agitátornak
bizonyult, semmint jó politikusnak. Miután sikerült megdönteni a
monarchiát és az arisztokráciát, elkezdődött a küzdelem a
demokráciáért a francia nép és a csőcselék között. A
csőcselék - a nép egészéhez képest egy csekély számú
kisebbség - győzött, és elkezdődött a terror uralma.
A
király halála
XVI.
Lajos kivégzéséért a fő felelősséget Marat, Danton,
Robespierre és Fülöp orleáni herceg viseli. Dr. Moore, az
események egyik szemtanúja, írta naplójában:
"Nem
a párizsiak követik el a mészárlásokat, gyilkosságokat és
bestialitásokat Párizs utcáin, hanem egy maroknyi bűnöző,
néhányuk a Jakobinus Klub, a Konvent vagy a Nemzetgyűlés tagja,
munkanélküli vandálok, akiket megvesztegettek ebből a
célból."/10/ A király halálát követelő beszédek egyre
gyakoribbak lettek a Jakobinus Klubban és a Konventben, és ez
aggodalommal töltött el nemcsak több köztársaságit, de olyan
személyiségeket is, mint például Prudhomme. Prudhomme a király
nyílt ellenfele volt, mégis figyelmeztette a Nemzetgyűlést, hogy
a köztársaság támogatói, akiket kiábrándítottak az
atrocitások, átmennek a rojalista táborba, és hogy a
köztársaság-pártiak háromnegyede máris rojalista lett.
A
Kommün, vagyis a párizsi városi törvényhatóság, nem volt olyan
hatalmas, ahogyan azt sok francia ebben az időben gondolta. A
szeptemberi atrocitások szinte mindenkit megbénítottak, és ezért
a Kommünben egy teljhatalmú, félelmetes hatalmat láttak, noha a
lakosság egészét tekintve csak alig egy százalékos
támogatottsága volt. Egy 1793 októberében készült
kormányjelentés szerint mindössze háromezer kemény forradalmárt
tudtak összeszámlálni. 1792. december 11-én XVI. Lajost
felelősségre vonta a Nemzetgyűlés. Azt vetetették a király
szemére, hogy monopolizálta a gabonát, a kávét és a cukrot.
Egyes képviselők azt is állították, hogy a király "több
embert ölt meg, mint amennyi órát élt." Harmadszor felrótták
neki, hogy részt vett az 1791. július 17-i gyilkosságokban, amikor
valójában a Tuileries-k foglya volt. A negyedik vádpont szerint a
király részt vett a külföldi hatalmakkal való összeesküvésben.
Oly sok váddal illették a francia uralkodót, köztük például
azzal is, hogy "több bűncselekményt követett el, mint Néró
római császár", hogy felsorolásuk itt nem is lehetséges.
Több mint száz francia jogász jelentkezett a király védelmére,
akik közül négynek adott megbízást. Köztük volt a Francia
Tudományos Akadémia tudóstagja, Malerbe. Brilliánsan védelmezte
a királyt, ezért később ő és családja is a vérpadon végezte.
A Nemzetgyűlésnek a király ellen emelt vád egyetlenegy pontját
sem sikerült bebizonyítania. Ennek dacára bűnösnek mondták ki
XVI. Lajost. A szavazás 1793. január 16-án 24 órán keresztül
tartott, mert a Nemzetgyűlés mind a 721 küldöttének ki kellett
mennie a pódiumra, és nyíltan közölnie, hogy kívánja-e a
király halálát vagy sem. Valamennyi küldöttet, amely a király
élete mellett szavazott, azzal hurrogták le, hogy: "A nép
ellensége, vérpadra vele!". Mindazonáltal a végeredmény az
volt, hogy 334-en szavaztak a halálbüntetés ellen, és 387-en
mellette. Fülöp orleáni herceg, a király unokatestvére, szintén
a halálbüntetés mellett szavazott, amely később nagy
méltatlankodást váltott ki a francia nép körében. Sok küldött
meg volt róla győződve, hogy a szavazat-összeszámlálás
végeredményét manipulálták.
A
királynak megmaradt az esélye az életben maradásra, minthogy a
francia büntetőjog szerint csak kétharmados többséggel lehetett
kiszabni a halálbüntetést. A Kommün és a jakobinusok azonban
elutasították ezt az érvényben lévő törvényt, és
rákényszerítették nézeteiket a Konvent többi tagjára. A
kivégzés napján, 1793. január 21-én, mindössze néhány napra a
sorsdöntő szavazás után, valamennyi üzlet zárva tartott. A
francia főváros polgárait a félelem és az elnyomás légköre
vette körül. A jakobinusok is féltek, mert attól tartottak, hogy
a nép fellázadhat. A nemzeti gárda katonái már a reggeli óráktól
kezdve ellepték az utcákat, különösen a kivégzés színhelyét.
A királyt erős őrség kísérte. Katonák vontak kordont az
utcákon, hat ágyú elöl és hat ágyú hátul. Szemtanúk
beszámolója szerint a király nagy önuralommal és méltósággal
viselte sorsát. Ezt később hóhéra is megerősítette. A király
utolsó kívánsága az volt, hogy néhány szót szólhasson a
néphez. Ezt megtagadták tőle. Az egyetlen dolog, aminek ellenállt,
hogy megkössék a kezeit. Ő akarta levágni a haját, és segítség
nélkül ment a hóhérhoz. Letérdepelve a Guillotine elé, hangosan
elkiáltotta magát:
"Népem!
Ártatlanul halok meg. Minden vádpontban ártatlan vagyok. Remélem,
hogy a vérem megpecsételi a francia nép boldogságát."/11/
Az
igazi és háttérben meghúzódó despoták számára XVI. Lajos
áruló volt. A király nem szimpatizált eléggé az
arisztokráciával, miközben kiállt a nép hátrányos helyzetű
többsége mellett. Egyértelműen az alullévők egyedüli
barátjának bizonyult, ezért halála nagy veszteség volt egész
Franciaország számára.
Hamarosan
azonban azok is sorra kerültek, akik halálba küldték a királyt.
Először a girondisták követték, akik magukat a középosztály
képviselőinek tekintették. De a középosztály is ki volt
szemelve az elpusztításra, hogy helyébe léphessenek a
legalacsonyabb társadalmi csoportok tagjai, Maratnak, St. Just-nek
és Robespierre-nek az osztálya. A mesterségesen létrehozott
élelmiszerhiány, és a növekvő sorban állás arra utalt, hogy
hamarosan egy másik kiszemelt áldozatot fognak vádolni az
élelmiszerhiányért, és ez szolgál ürügyül a legyilkolásukhoz.
Kezdetben az orleánisták vezették a forradalom gépezetét, majd
őket a girondisták követték. Ezután az anarchisták vették át
a gépezetet, és működtették egyre pusztítóbb hatalomként. Ők
hozták létre aMásodik Forradalmi Bíróságot, amelyet a
terror bíróságának neveztek. Az 1792 augusztusában
létrejött Első Forradalmi Bíróság nem volt
teljesen sikeres, mert a lakosság passzív maradt és nem támogatta
a vérrontást. A forradalmárok a szeptemberi tömeggyilkossággal
akartak megszabadulni az ellenzéktől olyan gyorsan, ahogyan csak
lehet, mindenféle bírósági eljárás mellőzésével. Ezek után,
amikor az anarchisták kezébe ment át a hatalom, Danton megragadta
az alkalmat a terrorbíróság felállítására. Ironikus módon
ennek a bíróságnak lett az áldozata ő is egy évvel később.
A
bíróság működésének a célját maga Danton így fogalmazta
meg:
"Hagyjuk
elenyészni Franciaországot, de tegyük biztossá, hogy a szabadság
fennmaradhasson. Legyünk szörnyűségesek azért, hogy
megelőzhessük, hogy maga a nép váljon szörnyűségessé."/12/
Ebből is világos, hogy a forradalmárok tartottak attól a néptől,
amelynek a nevében állítólag vezették a forradalmat. A hivatalos
történetírásban továbbra is azt fogjuk találni, hogy ez a nép
forradalma volt, noha magának a népnek nem sok köze volt a
háttérből irányító illuminátusok kegyetlenkedéséhez, és
szándékosan előidézett anarchiájához. A guillotin szüntelenül
működött. Egy katona azt merte mondani, hogy Franciaország túl
nagy ahhoz, hogy köztársaság legyen - lefejezték érte. Egy
szakács azt merészelte állítani, hogy ő jobban szereti a
monarchiát, mint a köztársaságot - a fejével fizetett ezért.
A
Párizsi Kommün, a városi törvényhatóság, úgy döntött, hogy
leszámol a Konventben (a népképviseleti elv
alapján megválasztott új törvényhozó testületben)
résztvevő girondista képviselőkkel. 1793. május 31-én csapatok
vették körül a Konvent épületét, és Marat a csengő
meghúzásával adott jelet az akció megkezdésére. A Konvent
gyűlését kívülről körülzárták, belülről viszont Marat és
Robespierre hívei töltötték meg a folyosókat és a balkonokat.
Az ajtókat és a kapukat bezárták úgy, hogy senki sem
menekülhetett el. A Konvent többségének tiltakozása ellenére a
Kommün kisebbsége érvényesítette az akaratát, és
eltávolítottak 29 girondista képviselőt. Azonnal letartóztatták
őket, és ugyanúgy a vérpadra küldték valamennyit, teljesen
törvénytelenül, ahogyan a királyt is lefejezték. Ez a
szakadatlan vérrontás és anarchia félelemmel töltötte el a
francia népet. Marie Charlotte Cordey, egy fiatal vidéki
nő elhatározta, hogy megöli az atrocitások egyik legfőbb
okozóját, Marat-t. A bőrbetegségben szenvedő Marat-t Cordey a
lakásában lévő fürdőkádban találta, és egy tőrrel végzett
vele. A merénylet elkövetőjét és családját később
lefejezték.
Miután
a király, az arisztokrácia, a papság és a girondisták el lettek
távolítva, a Párizsi Kommün nekilátott a burzsoázia, a szabad
parasztok, a kereskedők és a katolikusok felmorzsolásához. Párizs
lakóit paralizálta a félelem. A vidék polgárai azonban
aktivizálódtak. Százezer paraszt papjaikkal az élen csupán
mezőgazdasági szerszámokkal felfegyverkezve fellázadt; 17
tartományban volt felkelés, köztük Vandee-ben, Lyonban,
Normandiában és még Marseille-ben is. A fellázadt városok és
falvak, köztük Lyon, nem tudtak három hónapnál tovább
ellenállni a reguláris forradalmi haderőnek. Az
élelmiszer-ellátást megakadályozták, és ez megadásra késztette
őket. A Konvent elhatározta, hogy lerombolja Lyont, Franciaország
egyik legszebb városát. A büntetés eredményeként megbénult az
ipar, a kereskedelem. Ez is elsősorban azokat a dolgozókat
sújtotta, akik nevében állítólag elkezdődött a forradalom. A
lakosság műveltebb rétegei sem kaptak kíméletet. Számos
múzeumot leromboltak, könyveket, műalkotásokat pusztítottak el.
Úgy tűnt, hogy a forradalom a teljes civilizációnak hadat üzent.
1793.
október 10-én a Konvent, amelyet eddig az időpontig a Kommün
tagjai domináltak, ekkor újabb súlyos döntést hozott:
felállították aNemzetbiztonsági Bizottságot, amely
abszolút hatalmat és ellenőrzést gyakorolhatott egész
Franciaország felett. Ez a bizottság, amelyet Robespierre vezetett,
alapos tisztogatásba kezdett a lakosság körében. Noha ebben az
időben már a guillotin 24 órán keresztül működött minden nap,
ez nem volt elegendő valamennyi letartóztatott kivégzésére.
Ezért parancsot adtak ki a tömeges megfojtásra. Tanúk számoltak
be arról, hogy a Loire vize vörössé vált a kiontott vértől.
Számos város lakosságát megtizedelték. Egyedül Nantes városa
harmincezer polgárát veszítette el, akiket a legváltozatosabb
módon végeztek ki. A város környékén mintegy 100 fiatal nő
holttestét fedezték fel. Azt mondták, hogy őket az ún. német
légió gyilkolta meg, akiket mint dezertőröket és zsoldosokat
erre a feladatra béreltek fel. Toulon városának harmincezer lakosa
volt a forradalom előtt, és a forradalom végére már csak
hétezren lakták a várost. Prudhomme szerint több mint egymillió
ártatlan ember lett a véres kilengések áldozata egész
Franciaországban.
Az
emberiség nagy szerencsétlenségére a "Nagy Francia
Forradalomnak" ezeket az erőszakosságait nemcsak hogy nem
ítélték el az ezután következő nemzedékek vezérei, hanem még
meg is ismételték őket időről időre kifinomultabb módszerekkel.
Elég itt a holocaustra, a Gulágra, Katinra és Vinitsára utalni,
és az ún. népbíróságok által tömegesen elítélt ártatlan
emberekre. Azt látjuk, hogy a francia forradalom módszereit
alkalmazták, hogy megsemmisítsék a papság, az értelmiség, a
politikai vezetőréteg és a nem kívánatos etnikumok egész
nemzedékét.
Nehéz
azzal egyetérteni, amit az "konspirációs elméletet"
elitélő, és a semmivel sem tudományosabb "véletlen
elméletét" valló hivatalos történészek többsége állít,
hogy a terror spontán módon, csak úgy magától kezdődött.
Rendkívül sok jel utal arra, hogy a csőcselék erőszakosságai
gondosan elő voltak készítve és meg voltak tervezve azzal a
céllal, hogy átalakítsák a világot egy kis létszámú csoport
önző érdekeinek megfelelően. Ez a háttérben pénze segítségével
a szálakat mozgató csoport közvetlenül nem vett részt az
eseményekben. Az események azonban megmutatták, hogy a véres
terror végső célja olyan új pénzügyi gazdasági és társadalmi
viszonyok kialakítása volt, amelyek ennek a háttérben meghúzódó
pénzvagyonos oligarchiának biztosítják a társadalom feletti
uralmat. A francia nép nem a forradalom végrehajtója, hanem
áldozata volt. Ugyanezt lehet állítani a bolsevik
hatalomátvételről is, és számos, azóta megszervezett, ún.
"forradalomról". A forradalmi erőszakosságok végrehajtói
nagyrészt bűnözők voltak, akik arra használták a hatalmukat,
hogy áldozataikat megfosszák minden tulajdonuktól, mielőtt
megölik őket, és nem vették számításba egy pillanatig sem,
hogy esetleg majd felelniük kell bűnös tetteikért. A terror
megfélemlítette és demoralizálta a lakosságot, és teljesen
alávetette őket új uraiknak. A francia forradalom esetében
Robespierre-nek, Dantonnak és Maratnak. Ugyanakkor ezek a közvetlen
vezérek maguk is csak eszközök voltak a háttérben meghúzódó,
lopakodva berendezkedő pénzhatalom urainak a kezében.
Mielőtt
a terror uralma elkezdődött, a Párizsi Kommün egy térképet
készített Franciaországról, amely feltüntette, hogy a különböző
megyékben és városokban hány embert kell lefejezni. Ezt a
térképet később arra a célra használták, hogy az ország egyes
részeit elnéptelenítsék. Robespierre meg volt róla győződve,
hogy 25 millió francia nem élhet jól az ország erőforrásaiból,
és nem élvezheti az egyenlőségre vonatkozó álmának a
gyümölcseit. Úgy vélte, hogy az egyenlőség megvalósításához
egyeseket fel kell áldozni. Mivel a kisebbség feláldozásából a
többség nem sokat profitálhat, ezért úgy döntött, hogy a
többséget kell feláldozni a kisebbség örök jóléte érdekében.
A véres elnyomásnak ebben az időszakában a keresztény vallást
kegyetlenül üldözték, és csaknem meg is semmisítették. Ebben a
destruktív folyamatban kiemelkedő szerepet játszott Cordelliers és
de Sade márki. Ez utóbbi nevéből származik a szadizmus
kifejezés, amelyet ma az abnormális, morbid és dekadens szexuális
magatartás jelölésére használnak.
A
destruktív légkör megteremtésében aktív szerepet játszott
Clootz, német anarchista. Ő volt a közvetítő a Németországból
irányító háttérerők, a már kidolgozott stratégiával
rendelkező és megszerveződött nemzetközi pénzkartell, valamint
a francia forradalmár irányzatok között. Már az is érdekes,
hogy a francia forradalom egyik jelentős vezére német volt. Ez
megint csak arra utalhat, hogy a forradalom nem csupán a franciák
műve volt. A korabeli dokumentumoknak az analízise alátámasztja
ezt a véleményt, és megerősíti Robespierre kijelentését, hogy
a forradalom nem az volt valójában, aminek lennie kellett volna -
azaz küzdelem a monarchia és a köztársaság vagy a demokrácia és
a személyi hatalom között -, hanem egyszerűen összeesküvők
különböző frakciói által szőtt hálónak bizonyult. Ezek
mindegyike a lakosság rovására bitorolta a hatalmat. Minden
vádaskodással ellentétben például Mária Antoinette nem játszott
jelentős szerepet az ország kormányzásában. XVI. Lajossal kötött
házasságától kezdve egészen a haláláig a sors áldozatának
tekinthető. Házasságát abból a célból hozták létre, hogy
szövetség jöjjön létre a szembenálló országok között.
Miközben a franciák árulással vádolták, testvére, II. József
osztrák császár, a Kalapos Király, magára hagyta őt, noha az
élete forgott kockán. Mindezt azzal indokolta, hogy Mária
Antoinette nem tett semmit szülőhazájáért. A királyné csak a
forradalom kezdetekor aktivizálódott kényszerűségből. A király
nem tett meg mindent a saját és családja biztonsága érdekében.
Ezért a királynő volt az, aki szervezkedni volt kénytelen saját
maga és családja fogságból való kiszabadulása érdekében. De
valamennyi erőfeszítése sikertelen maradt, és követnie kellett
férjét a vérpadon. Mária Terézia lányát 1793. október 16-án,
több mint harmincezer katona jelenlétében, a Place de la
Concorde-on végezték ki. Tizenöt nappal később már a Girondista
Klub 21 képviselőjét is vérpadra küldték. Így a forradalom
első frakciója szét volt zúzva. Ezután a forradalom különböző
kollaboránsai kölcsönös megsemmisítésének a hátborzongató
haláltánca kezdődött. Két napra a girondisták lefejezése után
kivégezték a királyné két legnagyobb ellenfelét, Madame
Rolandot és az Orleáni Herceget is. Ekkoriban a zsinórokat
Robespierre húzogatta, aki rájátszva a tömegek vallásos
érzelmeire, elítélte a herbertisták ateizmusát, amelyet
arisztokrata mozgalomnak nevezett. A támadást Danton indította el
és 1794 márciusában már 18 herbertistát ítélt halálra a
forradalmi bíróság. Az ítéletet nyomban végrehajtották.
Ezúttal tényleg ujjongott a nép, mert felismerték, hogy az a
politikai frakció, amelynek tagjai eddig a legtöbb ártatlan ember
halálát okozták, most maguk kerültek a vérpadra.
Ezután
az a politikai csoport következett, amelyet Danton vezetett. Az ő
és követőinek sorsát is a Konvent határozta el. Saint-Just azzal
vádolta Dantont, hogy az Orleáni Herceg ügynökeként külföldi
hatalmak számára dolgozott, és semmi más nem érdekelte, mint az
arany és a kicsapongó élet. Amikor Danton felismerte, hogy semmi
értelme nincs, hogy ellenálljon, lemondott képviselői
mandátumáról, és ezt mondotta:
"A
royalisták meg akarnak ölni, ahogyan most Robespierre is ezt
akarja. Valamennyien az én Káin-testvéreim."/13/ Danton tehát
nem kerülte el saját áldozatainak a sorsát. Őt is
letartóztatták, és a vérpadra küldték. Kivégzésekor
megvetéssel szólt a tömegről - férgeknek és söpredéknek
nevezte őket. Robespierre annak dacára a vérpadra küldte Dantont,
hogy jelentős részben az ő beszédei segítették hatalomra. Most
már csak néhányan éltek a forradalom eredeti vezérei közül.
Megnyílt az út a korlátlan uralom felé. Ekkor még két
nagyhatalmú bizottság működött. Az első a Nemzetbiztonsági
Bizottság, amelynek kizárólag a francia szabadkőműves páholy
illuminátusai voltak a tagjai, és amelyet a Robespierreből,
Saint-Justből és Coutonból álló triumvirátus vezetett. A
második, még aktív bizottság az Általános Biztonsági
Komitté volt. Mindkettőnek a tagjai azzal érdemelték ki
pozíciójukat, hogy atrocitásokat követtek el, és már egyedül a
nevük páni félelmet keltett az átlagemberekben. Most valamennyien
egymásra vetették tekintetüket, hogy azonnal lecsapjanak arra, aki
esetleg nem elég óvatos. A két bizottság hetente kétszer
ülésezett, és így biztosította a kivégzendőkből álló
"nyersanyagot" a vérpadok működéséhez. Fouquier,
a közvádló, mielőtt őt is a vérpadra küldték, elmondotta,
hogy minden éjjel személyesen felkereste mindkét bizottságot,
hogy elkérje tőlük a másnap kivégzendők listáját. Azokon a
napokon, amikor nem volt elég párizsi származású "ellensége
a forradalomnak", akiket kivégezhettek, akkor friss
tartalékokat használtak fel a környező vidékekről. Ez volt a
helyzet például a Poitou-ból származó harminc asszonnyal. Noha
többen már meghaltak azokon a szekereken, amelyek szállították
őket, mégis lefejezték őket a többiekkel együtt. Danton halálát
követően egészen Robespierre bukásáig olyan terror és
tisztogatás zajlott le a francia lakosság körében, amelyre nem
volt példa addig a történelemben.
A
forradalom elején a királyi udvar és az arisztokrácia volt a fő
bűnös, állítólag ő okozta az éhséget és Franciaország
minden baját. Miután ezeket a "bűnözőket"
szisztematikusan megsemmisítették, a körülmények nemcsak, hogy
nem javultak, de sokszorosan rosszabbá váltak. Ekkor azt mondták a
népnek, hogy mindezért a girondisták a felelősek, és amikor őket
is lefejezték, akkor a hebertisták lettek a bajok okozói. Egyik
politikai csoportosulást a másik után ugyanazzal az ürüggyel
semmisítették meg. Egyik tisztogatás sem eredményezett több
élelmiszert és nagyobb biztonságot sem a sans culotte-oknak (a
"nadrág nélküli" szegényeket nevezeték így), sem
Párizs többi lakójának. Ugyanakkor közismert volt, hogy a
forradalmi vezérek és közvetlen kiszolgálóik luxusban és
bőségben éltek. Ez mélységesen kiábrándító volt a franciák
számára, és az általános reménytelenség lett úrrá az
országban.
A
két, még működő politikai bizottság tagjai olyan kegyetlennek
bizonyultak, hogy nehéz volt őket az emberi fajhoz tartozónak
tekinteni. Dicsérték Nérónak, az egykori római császárnak azt
az őrült döntését, hogy felgyújtatta Rómát, és komolyan
felvetették, hogy Párizs esetében is alkalmazni lehetne ezt a
"forradalmi ideát." Fouquier szerint 400-450
ember lefejezése volt minden hétre betervezve. A forradalmárok
közül egyedül Robespierre-nek volt világos elképzelése és
konkrét terve a jövőt illetően. Ő volt az, aki megmondta, mi
szükséges a társadalom többsége számára, és mit kell tenni a
köztársaság jövőjét illetően. Robespierre szerint
Franciaországnak fel kell áldoznia több mint nyolcmillió lakosát
azért, hogy a megmaradók élvezhessék az egyenlőséget, a
megelégedettséget és a boldogságot. Egy olyan politikai rendszer,
amely az egyenlőséget hirdeti, szükségszerűen elegendő pénzügyi
forrással kell, hogy rendelkezzen valamennyi szükséglet egyenlő
kielégítésére. Ha viszont az erőforrások korlátozottak és nem
elégségesek mindenki szükségleteinek egyenlő kielégítésére,
akkor az emberek elégedetlenek lesznek. Hosszú sorokban fognak
állni az élelmiszerért. Az üres üzletek pedig boldogtalan
embereket szülnek. Így kereskedők, eladók és vásárlók
ellenségesen állnak majd egymással szemben. A szolgáltatások
minősége romlik, amely újabb feszültségeket és
elégedetlenségeket támaszt. Ilyen körülmények voltak
Franciaországban a "nagynak" nevezett forradalom alatt, de
ehhez hasonló volt a helyzet később a létező kommunizmus
országaiban is.
A
francia forradalom idején a lakosság jelentős részét
elpusztították arra hivatkozva, hogy a beteg ágakat el kell
távolítani a fa egészséges részének a fennmaradásáért. A
forradalmi bizottságoknak és a népi bíróságnak a megmaradó
tagjai kezdetben vakon követték Marat-t, Dantont és Robespierre-t.
Megrészegülve saját látszólagos mindenhatóságuktól, egyre
fokozták a terrort. Jövedelmük is jelentősen megnövekedett,
minthogy életük megmentése érdekében sokan megpróbálták
megvesztegetni őket. Most azonban Robespierre-re került a sor.
Hatalmi elképzeléseit fenyegetve látva az életéért kezdett
aggódni. Korábban mindig támadással védekezett. Ezúttal is
megtámadta mindkét forradalmi bizottság tagjait, akik egyre
hatalmasabbak lettek. 1794. július 26-án a Konvent tanácskozásán
nyíltan megvádolta a két bizottság tagjait, hogy pénzügyi
előnyöket húznak állásaikból, és jogtalan gyilkosságokat
rendelnek el, amely vádak persze teljes mértékben megfeleltek a
valóságnak. Robespierre követelte, hogy menesszék és büntessék
meg e két bizottságnak a tagjait. A megvádolt bizottsági tagok
azonban maguk is a Konvent elé álltak ekkor, és a jakobinus
diktátor szemére hányták, hogy pontosan azért akarja őket
eltávolítani, amiért Dantont is elmozdította. Azaz Robespierre a
korlátlan hatalmat akarja. Azt kiáltották: "A te végső
célod mindannyiunk és az egész konvenció megsemmisítése."
Robespierre eredménytelenül tett kísérletet ezeknek a vádaknak a
visszaverésére. Ha érveit meggyőzően - és főleg hallhatóan -
adhatta volna elő, akkor talán megmenthette volna az életét.
Felbőszült ellenségei azonban túlkiabálták, és a Konvent
többsége nem hallotta szavait. A vádlottakból vádlók lettek, és
Robespierre lett a bűnbak.
Az
életükért harcoló bizottsági tagok a forradalom minden hibájáért
Robespierre-t tették felelőssé, továbbá testvérét, Augustint,
valamint Saint Justot és Coutont. Egy sebtiben megejtett szavazás
után valamennyit letartóztatták, és a Hotel de Ville-be vitték.
Nem várt senki erre a fordulatra, és a polgármester, Robespierre
embere, aki egyben a rendőrség parancsnoka is volt, nem tudta
megmenteni őket. A letartóztatott vezérek nem voltak felkészülve
ilyen ellenállásra. Még a Hotel de Ville-ben egy rendőr rálőtt
Robespierre, és megsebesítette. A Konvent szünet nélkül
tanácskozott egészen addig, amíg kimondta a halálos ítéletet
Robespierre-re és hatalmi csoportjának mind a 21 tagjára.
Valamennyit azonnal kivégezték. A forradalom tere, ahol a vérpad
állott, mindig tele volt nézőkkel, de a környező utcák soha nem
láttak akkora tömeget, mint Robespierre és csoportjának a
kivégzése napján. A valódi párizsiak (azaz nem a Párizsba
szállított csőcselék), akik egészen eddig alig vettek részt az
eseményekben és megpróbáltak lehetőleg otthonaikban elrejtőzni,
ezúttal csatlakoztak a tömeghez, hogy megünnepeljék a zsarnok
halálát. A morajló tömegből ki lehetett hallani: "Van
Isten, van isteni igazságszolgáltatás." Robespierre halálát
követően a terror lanyhult, és már csak alárendelt személyek
kerültek a vérpadra. A forradalom eme szakaszának az irányítói
azt akarták ezzel megmutatni, hogy a terrort kizárólag a korábbi
vezetők kezdeményezték és tartották fenn. Most hogy ők el
lettek távolítva, Franciaország visszatérhet a normális
viszonyokhoz.
Sok
hivatalos történész azt állítja, hogy a terror mentette meg
Franciaországot. Nehéz ezt elfogadni, és történelmi igazságként
továbbadni a jövő nemzedékek számára. A terror uralma ugyanis
elzüllesztette Franciaországot, amely korábban szép és gazdag
volt. Állandó viszály színhelye lett az ország, ahol a nemzet
vagyonát kifosztották, ahol nem volt nemzeti jövedelem, ahol a
hadsereg fele dezertált, és a másik fele éhesen és lerongyolódva
maradt a helyén. A teljes káosz vált úrrá Európa egyik
legnagyobb államában. Az újonnan meggazdagodott forradalmárok és
terroristák pedig könyörtelenebb uraknak bizonyultak, mint a
korábbi arisztokrácia. A terror nem mentette meg Franciaországot.
Napóleon volt az, aki lábra állította, és alig tíz éven belül,
ismét európai nagyhatalmat formált belőle. De ez sem véletlenül,
hanem annak a tervnek megfelelően történt, amelyet a színfalak
mögött az események szálait mozgató pénzkartell és hálózata
dolgozott ki és hajtatott végre.
A
forradalom után különböző kormányzati formák váltogatták
egymást. Az egyik volt a direktorátus, a másik a konzulátus és
végül 1804-ben Napóleon császárrá koronázásával a
császárság, majd 1814-ben - XVIII. Lajos trónra kerülésével -
visszatért a monarchia, amit megszakított Napóleon 100 napos
átmeneti uralma. Ezt követte X. Károly, majd Lajos Fülöp, a
polgárkirály. Az 1848-as második forradalom után jött a második
köztársaság, aztán a harmadik köztársaság, amely III. Napóleon
despotikus császárságába torkollott. Nem meglepő, hogy a francia
nép ezek után bizalmatlanná vált mindenféle kormányzati
formával szemben. Noha a forradalmakat az ő nevében szervezték
meg, neki mindig a szenvedés és a következmények viselése
jutott.
Nesta
Webster, a XX. század egyik legkiválóbb angol történésze írta:
"Meg
vagyok róla győződve, hogy eljön az a nap, amikor a világ,
megismerve az igazi demokrácia elveit, fel fogja ismerni, hogy a
francia forradalom nem szolgálta a demokrácia felé való haladást.
Nem a szabadságért való küzdelem, hanem antidemokratikus és
reakciós mozgalom volt, kísérlet a szabadság megfojtására már
születése pillanatában. Ekkor a vezetők, az emberiség
legkegyetlenebb ellenségeiként, valódi színükben fognak
látszódni, és a nép, amelyet többé nem ítélnek el vadságáért,
szánalomban részesül, mint egy gigantikus összeesküvés
áldozata. Ez az összeesküvés, vagy még inkább összeesküvések
kombinációja volt az, amely egyedül diadalmaskodott a
forradalomban."/14/ Ezt a forradalmat húsz évvel kirobbantása
előtt a Frankfurtból finanszírozott Adam Weishaupt és
illuminátusai tervezték meg. Weishaupt volt a tervező, de a már
működő pénzkartell biztosította a szükséges pénzt a tervek
gyakorlati kivitelezéséhez.
A
Francia Forradalomból számos tanulságot lehet levonni:
- Noha minden forradalmat a nép nevében robbantanak ki, egyetlenegy forradalmat sem a nép hozott létre egyedül és magától.
- A forradalmi vezérek egyike sem volt olyan óriás, amiként azt a történészek megpróbálják feltüntetni. Az idő múlása a helyére teszi őket.
- Egy vezér minél hosszabban marad hatalmon, annál inkább változtatja színeit. A vezéreknek a felemelkedése és a bukása szinte kivétel nélkül gondosan előkészített körülményeknek a következménye.
- A vezérek egyike sem tudja igazán, hogy kit szolgál, és ki is az igazi uralkodó.
- Azt az uralkodót vagy diktátort, aki kísérletet tett olyan változtatások bevezetésére, amelyek az alullévő tömegek - a nép - szükségleteit és értékeit szolgálták, de sértették a pénzoligarchia érdekeit, azt előbb vagy utóbb eltávolították a hatalomból.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése