Ezoterikus Tanulmányok
Az aura Felfedezõ úton az ezotérika ingoványos sûrûjében Aura-, -látás, -felvételek, -tesztek Az elképzelések fejlõdnek a korral! Az "aura" képzelete nagyon messze, történelemelõtti idõkre nyúlik vissza. Valószínûleg az istenek, a lélek, és a szellemek kitalálásával esik egybe. Az ókori mythológiai isteneket, - mivel emberi alakkal rendelkeztek - meg kellett különböztetni a halandóktól és ezért vagy sugarakból álló koszorúval a fejük körül, vagy egész testüket körülvevõ világos "fénnyel" ábrázolták õket. Ez a dicsfény/glória/aureola. Kõbevésett képeken a fej körül egy körrel hangsúlyozták, hogy istenrõl van szó. (Erich von Däniken ezt szkafandernek nézte, vagyis szerinte a kép ûrhajóst ábrázol.) A modern korban az istenek felsõbbrendûségét jelzõ dicsfényt demokratizálták és ma már minden ember, sõt minden élõlény és élettelen tárgy rendelkezik az u.n. aurával. És itt máris kezdõdik a különbözõ felfogások egymástól való eltérése. Egyesek szerint az aura csak a fejre koncentrálódik (az aura-fényképeken csak a fej szerepel!), más vélemény szerint az aura az egész embert ovális formában veszi körül. Vannak akik abból indulnak ki, hogy csak emberek, mások szerint emberek és állatok, ismét mások szerint minden élõlény rendelkezik aurával. Sõt olyanok is vannak, akik minden élettelen tárgyra is vonatkoztatják. Magát az aurát is különbözõképpen képzelik el: finomanyag, energia mezõ, réteges energiamezõ, az ember energia kisugárzása, elektromágneses tér, burok, stb. Ismertetni fogok néhány hajmeresztõ mondatot, amelyeket a megadott forráson található cikkek tömkelegébõl válogattam ki. E példákkal csak azt akarom igazolni, hogy félmûvelt emberek minimális biológiai és fizikai ismeretek nélkül, ezen szakkifejezéseit felhasználva miket állítanak. A következőekben a lila színű szöveg változatlan idézet a megadott forrásból, a közbeszúrt fekete színű mondatok tőlem származnak "Testünket aura veszi körül, amely a sejtek rezgésébõl áll." Aki ilyen ostobaságot leír, sohasem nézett mikroszkópon keresztül sejtet, vagy nem tudja mi a rezgés!? A sejtek nem rezegnek!(kivéve hidegrázás esetén!) " Egészséges szervezetnél a sejtek harmonikusan rezegnek, azonban a rezgés harmóniája felborul megbetegszünk." Sem harmonikusan, sem diszharmonikusan nem rezegnek a sejtek! A fenti mondatok "feltalálója" lehetséges, hogy összetéveszt valamit. Tény, hogy minden elem atomi szinten rezeg és ez a rezgés az energiaszintjével arányos. Ennek következtében minden élõ és élettelen tárgy, azaz anyag, infravörös(hõ)sugarat bocsát ki. Ezt a jelenséget használja ki az a távcsõ, amivel éjjel is lehet látni. Minél magasabb valaminek a hõmérséklete, annál fehérebb színt mutat a távcsõ. Ismétlem ez a sugárzás kizárólag a test hõmérsékletétõl függ és semmiféle kapcsolatban nincs egyéb tényezõvel! "Pedig ez sem más, mint egyszerû fizika: az emberi test atomokból áll, s ugyanolyan rezgésekkel rendelkezik, mint bármely más élõ vagy éppen élettelen test." E mondat szerzõje már pedzi a dolgokat. Bár a mondatból nem derül ki, hogy a szerzõ az atomokra vagy az emberi testre gondolt rezgése közben. "Az aura a testünk energiájának a testen kívüli megjelenése, melyet szabad szemmel nem láthatunk. " Ez is jól hangzik, ha a vörösön aluli energiára gondol. Csak az a baj, hogy az aurával hozza öszeköttetésbe, amihez semmi köze! "élõlényt és élettelen tárgyat körülvesz egy energiaburok - ha úgy tetszik egy olyan energiamezõ, mely saját belsõ energiájának kisugárzása -, az aura. E belsõ energia kisugárzása csak kevesek számára látható direkt módon." Ez is hasonlóan meséli el a dolgot, de nála már látható (kevesek számára). "Az ember aurája több rétegbõl álló, nagyon érzékeny energiahálók összessége:" Na itt már a magasfokú ezotérikával találkozunk és olyan fogalommal, hogy "többrétegû energiaháló"! Minél komplikáltabb kifejezéssel dobálózunk, annál nagyobb sikere van az együgyû lelkeknél. "Az ember fizikai testét körülvevõ, szabad szemmel "láthatatlan", különbözõ színû és vastagságú rétegekbõl álló, állandóan változó nagyságú és sûrûségû energiaburok." Igaz, hogy ennél a szerzõnél megint láthatatlan az aura, viszont nem hálóról, hanem rétegrõl, meg burokról van szó, ráadásul színes. Érdekes, hogy a színek a szemmel látható rezgések közé tartoznak, és mégis láthatatlan!! Sebaj, jó pénzért az aura-fényképészek megoldják a feladatot. Lásd a cikk 3. részét. "Modern korunk kutatói az aurát elektromágneses mezõként mérik minden élõlény körül" Ajvé! Megint csak az élõlényekrõl van szó, dehát ez a sokszínûséghez tartozik. Azok a nagytudású kutatók, akik az aurát kutatják, csak élõlények körül találnak elektromágneses mezõt, tehát az nem lehet azonos, az általam elõzõekben leírt infravörös(hõ)hullámokkal. Ennek részletes megvilágítása a fényképek tárgyalásakor kerül sor. Látható tehát, hogy a vélemények széles skálájával szembesülünk az "aura" tárgyalásánál. Ezen azonban semmi csodálkozni való nincs, hiszen éppen az az áltudományok lényege - szemben a természettudománnyal - , hogy mint az emberi fantázia szülöttje nem definiálható, nem mérhetõ, nem reprodukálható, nem lehet egységes, mert mindenki szabadon alakíthatja saját ízlése és fantáziája szerint. Persze, lehet reklamálni, hiszen vannak akik "látják", sõt fényképeket is lehet készíteni az auráról!! A cikk további részében ki fogok térni ezekre a bizonyítékokra. Minden elõzõ és ellenkezõ megnyilvánulások ellenére, bizonyítom, hogy minden olvasóm mindenhol láthat "aurát", vagy amit annak gondol! A kedves olvasónak csak annyit kell tennie, hogy a szemével alábbi képen lévõ fekete keresztre mered. Néhány másodperc múlva (15-20) világoskék fény veszi körül a betûket, de nem kell abbahagyni a merev nézést még legalább egy fél percig. Minél hosszabb ideig mered a keresztre, annál vastagabb lesz az "aura"!! Tudatlanság, vagy a biológia jelenségeinek félremagyarázása! A továbbiak megértéséhez feltétlen szükséges az alábbi linken olvasható rövid cikk: Hol a szemüvegem? Egyéb furcsaságok Az az olvasó, aki az ott elmondottakat nem próbálta ki és nem tapasztalta, az ne is olvassa tovább e cikket, mert nem érti meg! (színvak, vagy színtévesztő). A nagyon figyelmes olvasó, aki az ajánlott cikk példáit kipróbálta, észrevehette, hogy pl. a 4 piros téglalapból a fehér oldalon látható világoskék téglalapok nagyobbak voltak az eredeti nagyságnál. Sőt azt is megfigyelhette, hogy még a pirosra meredve a széleken megjelent a világoskék szín. Ennek kihangsúlyozására készítettem az első rész végén a képet, aminek segítségével mindenki (kivéve a színvakokat) láthatja az AURA "auráját"! (Idézet: "A homályos-kék visszafogottságra, introvertálságra, a valóságtól való elmenekülés vágyára, depresszióra utal." A fene se hitte volna, hogy ez a négy betű ilyen depressziós!) A magyarázatként egy kis biológia: a szem sárgafoltja, ahova a kép vetítődik csak 2 mm2 és ezen a felületen kb. 5 millió színérzékelő receptor (csap) van. Elképzelhető, hogy egy pontra történő merev nézéskor sem a fejet, sem a szemet nem lehet abszolut mozdulatlanul tartani. Csak egy század mm elmozdulás a sárgafolton a receptorok ezreit veszi igénybe. Minél hosszabb ideig akarjuk mereven tartani fejünket, szemünket, annál inkább történik az, hogy a betűk, vagy a téglalap képe a sárga folton ide-oda vándorol és ezáltal sokkal több receptort kimerít, mint amennyi elvileg szükséges lenne. Ennek hatása azután a nagyobb világoskék téglalap, vagy a betűk "aurája"! Következtetés: az ezotérika által hirdetett aura nem létezik és az aura-látás nem tárgy, vagy személy "energiájától" függ, hanem a "látó" személy látóidegeinek túlterhelésétől. Normális bio-elektro-kémiai folyamat és jelenség. . "Az Aura érzékelése Ennek a gyakorlatnak a célja az, hogy eloször lássuk az Aurát és/vagy gyakoroljuk ezt a képességet. Fontos a megfelelo körülmények megteremtése, mert így nemcsak az Aurát látod jobban, de egyfajta önbizalomra is szert teszel a látottakból." Aki a cikkeimet elolvasta, az már tapasztalt "aura"-látó, hiszen egy csomó példát láthatott és megfelelő "önbizalommal" rendelkezhet!"1. Ültesd le az alanyt egy nagyon finoman megvilágított EGYSZÍNU FEHÉR háttér elé. A színes háttér megváltoztatja az Aura színeit, ehhez többlettudásra van szükséged a színek kombinálásáról. Néhány háttér/Aura variáció félreértelmezéshez vezethet." Nem véletlenül hangsúlyozza a szerző csupa nagybetűvel a fehér hátteret! Bizony a fehér háttér feltétlenül szükséges, mint a cikkeim példája és a magyarázat mutatja!"2. Nézz ki EGYETLEN PONTOT, és csak arra figyelj. A homlok közepe TÖKÉLETES erre a célra. Itt található az ún. Homlok Csakra vagy más néven Harmadik Szem. Néhány kultúrában (Indiában például) egy jelet raknak a homlokra. Az ilyesfajta jelek az osi idokben egyfajta felkérést jelentettek, hogy vessünk egy pillantást az illeto Aurájára." Mennyire igaz, hogy egyetlen pontra kell figyelni! Csak így érhető el a szenzorok kifárasztása, olvasóim ezt már tudják. A homlok közepe sem rossz cél. A további süket szöveg csakráról, harmadik szemről, zagyvalék!"3. Nézd ezt a pontot legalább 30-60 másodpercig vagy még tovább." Mint előzőleg ismertettem, valóban minél tovább koncentrálunk egy pontra, annál nagyobb a szórás, azaz a kiegészítő szín nagysága!"4. 30 másodperc után elemezd a környezo dolgokat a periferikus látásoddal, miközben még mindig a kínézett pontra nézel. A koncentráció megtartása a legfontosabb. Álld meg a kísértést, és ne nézz máshova. Látnod kellene, hogy az alany körül a háttér világosabb és MÁS SZÍNE van, mint a távolabbi környezetnek. Így érzékeled az Aurát. Minél tovább koncentrálsz, annál élesebben látod. Jusson eszedbe, hogyha csak egy pontra figyelsz az növeli érzékenységedet a szemedbe jutó Aura rezgések felerosítésével". Ehhez nincs mit sokat hozzátenni, mert pontosan azt írja le, amit már ismertettem. A különbség annyi, hogy a valóságban szó sem lehet egy nem létező, kitalált fogalommal való kapcsolatbahozásról."5. A legmagasabb szintű Aura gyakorlatokat teljes sötétségben végzik, de ehhez több óranyi folyamatos koncentrációra és rendszeres gyakorlásra van szükség." "Az Aura PILLANATKÉPE A koncentrálás befejeztével, még az Aurát nézve csukd be a szemed. Egy vagy két másodpercig most CSAK magát az Aurát látod. Készülj rá föl. Mindössze egy vagy két másodperced van amíg a fényérzékeny sejtjeid abbahagyjágyák a rezgést és a látvány továbbítását az agyba. Ha elszalasztod, kezdheted az összpontosítást eloröl. Próbáld kikísérletezni, hogy milyen gyorsan kell becsuknod a szemed a legjobb hatás eléréséhez." Ebben a fejezetben csak két hiba van: az egyik az, hogy a fényérzékeny "sejtek" nem rezegnek, a másik meg az, hogy nem a nemlétező aurát látjuk! Kedves olvasó, nem kell különösképpen mereven és mozdulatlanul, csak úgy "mindennapian" nézzél valami, képet, vagy az ablakon a külvilágot, tv-t, érdekes mintát a szőnyegen stb. A lényeg, hogy legyen kontrasszt-különbség. Vagy pl. egy fehér tányér sötétebb színű abroszon. 10-20 mp múlva csukd be a szemed, csodálkozni fogsz mit látsz! Csak ne hogy azt hidd, hogy aurát!! Magyarázata nagyon egyszerű. A fényérzékelő receptorokban a fotonok által előidézett komplikált kémiai változások megszűnéséhez, azaz a nyugalmi állapot helyreállításához idő szükséges. Hasonlóképpen, mint a monitorok pixelei is "utánégnek", a receptorok is. Nyitott szem esetén ez nem okoz problémát, mert a szemünkbe érkező fotonok állandóan változnak és változtatják a receptorok gerjesztését. (Nemcsak, hogy nem okoznak problémát, hanem egyenesen ennek "az utánégésnek" köszönhetjük, hogy a moziban mozgást látunk annak ellenére, hogy állóképeket vetítenek a vászonra. (másodpercenként 25 darabot)"A fényérzékeny sejtek a szemben (Vörös, Zöld és Kék) olyan rezgésérzékelok, amik saját memóriával rendelkeznek. Ezért is képesek másodpercekkel a képi inger megszunése után is továbbrezegni." Kedves olvasó ne engedd magad félrevezetni, hanem olvass a szakirodalom idevonatkozó cikkeiből! Röviden: a fényérzékeny sejt felületén lévő festékanyag a fotont abszorbálja (elnyeli), ezután egy kémiai folyamat következik, aminek a végén egy elektromos impulzust vezet a ganglion idegsejt axonja az agyba. Tehát a csapok nem rendelkeznek memóriával és nem is rezegnek. A szembe érkező energia/rezgés/foton kémiai és elektromos jelként átalakítva (és nem rezgésként) kerül továbbításra. Ebből a "remek" írásból még rengeteg ostobaságot lehetne idézni, de csak kettőt emelek ki."Gyerekek és az Aura A nagyon fiatal gyerekek (5 éves korig) természetes módon látják az Aurát. A csecsemok gyakran néznek az elottük lévo ember FÖLÉ. Ha nem tetszik nekik a fej feletti Aura színe, vagy ha ez a szín nagyon különbözik szüleik Aurájának színétol, sírni kezdenek, mindegy, hogy mennyire is mosolyog az illető.". Ezeket a kijelentéseket nem minősítem, csak a következő megjegyzést teszem. A csecsemő életének első hónapjaiban azzal van "elfoglalva", hogy megtanulja végtagjai és szeme koordinált mozgatását, vezérlését. Ez gyakorlás útján történik, az agy tárolja a tapasztalatokat, és végül jó pár hónap múlva sikerül az önálló mozgás. A nézéssel kapcsolatban különösen fontos és időt igényel az a felismerés, illetve tapasztalat, amíg az agy megfordítja a szem által felvett képet. "Buddhát, Jézust és közeli tanítványaikat mind aranyszínu glóriával festettek le a fejük körül, mert néhány muvész rendelkezett az Auralátás képességével." Ez a mondat annyira ostoba, hogy még csak nem is kommentálom. A pink színnel kiemelt idézetek forrásai itt találhatóak:http://www.mimi.hu/egeszseg/aura.html http://www.titkostanok.extra.hu/bioenergetika_aura3.html Az üzlet technikai-logikai háttere! Joggal kérdezheti a nyájas olvasó, hogy valami mégis csak lehet benne, ha fényképezni is lehet az "aurát"? Amíg az "aura-látás" trükkjének megértéséhez némi biológiai ismeretre volt szükség, a fényképezés trükkjének megértéséhez inkább technikai ismeret és logika szükséges. Mivel a felvételek Polaroid, vagy digitál kamerával, de mindig komputeres "feldolgozással" készülnek, első lépésben a laikusok számára ismertetem a színképzést. A monitoron lévő 3 féle fénylő pontok - pixelek - (piros, zöld, kék) -(Red, Grün, Blue) gerjesztettsége adja meg azokat a színváltozatokat, amiből 16 millió 777 ezer 216 van. Számokkal kifejezve minden alapszín felvehet 0-255 értéket. Például: RGB(0,0,0) = fekete ; RGB(255,255,255) = fehér ; RGB(0, 128, 0) = zöld ; RGB(128,128,0) = sárga. Tehát ha a 256 db.fehértől feketéig tartó szürke árnyalatoktól eltekintünk, még mindíg több, mint 16,7 millió szám variálása lehetséges színek előállítására. Hazugságmérő-készülékről hallhattunk, amerikai kihallgatásokkal kapcsolatban. Az emberek izgalmi állapota (esetleg betegség) befolyásolja a verejték- és faggyú-mirigyek termelését, ezáltal a bőr elektromos ellenállását, illetve vezetőképességét, ami az előző reciprok értéke. Ez már ca.100 éve mérhető, és az oszcilloszkópon görbéken szemlélhető, vagy oszcilloszgráfon papírra nyomtatható. Az "aura" képek készítői a delikvens kezefejére, tenyerére 6-10 párosával elhelyezett érzékelőt rögzítenek és mérik két pont között a bőr vezetőképességét a fényképezés előtt, vagy annak ideje alatt. Logikusan gondolkodó embernek már csak annak is szöget kellene ütni a fejébe, hogy a fejkörüli "aura-fotó"-hoz miért a kézen mérik az "energiát"? Haggyjuk ezt, hiszen az majdnem mindegy, honnan veszik a számadatokat, mert azon áll, vagy bukik az egész, hogyan használják fel a számokat, hogy abból egy másik számcsoport, a színek RGB adatai legyenek. Ezt tiszta komputer-programozói feladat, amire felesleges kitérni. Annyi mindenesetre világos kell, hogy legyen, hogy minden programozó tetszése szerint transzformálhatja a számokat színekké. Tehát a többszörös áttétel (pl. a médium jelleme - a bőr vezetőképessége - a mért számszerű érték - annak tetszésszerint átalakítása - a szín magyarázó szövege) következtében, mégha valahol, valamikor valami összefüggés lett volna, megszakad. Teljesen önhatalmú minden belemagyarázás! Ugyancsak porhintés mágneses térerőről, vagy elektromágneses mezőről csevegni, hiszen azok észlelése, mérése egész más érzékelővel (antennával) és műszerrel történik. Hogy ez mennyire így van, meggyőződhetünk abból a tesztről, amelyet svájci újságírók végeztek Zürichben 1999 márciusában a "Lebenskraft (életerő) 1999" című ezotérikus kiállításon a Kongresszusok-Házában. Természetesen a remek üzleti lehetőségek kihasználva többek között az "aura" fényképészek is standokkal rendelkeztek, A látogató 40-50 svájci Frankért mellképben (egész testről 90 CHF) nemcsak saját "aurájának" fényképet vihette magával, hanem mélyebb bepillantást is nyert saját "egyéniségébe". Georg Otto Schmid cikke alapján a következő fejezetben fogom leírni a kísérletek lefolyását és eredményét. Az összehasonlítás eredménye, avagy, amikor a képzelet a valósággal találkozik! Mint az előző részben említettem a zürichi Kongresszusok-házában 1999 máciusában "Lebenskraft 1999 (Életerő)" címmel ezotérikus kiállítás volt. A kísérleti személy - Therese Graf - 3 kiállító céget keresett fel gyors egymásután. Ez alatt a két óra alatt semmi olyan esemény nem történt, ami Graf kisasszony hangulatát, egyéniségét befolyásolták volna. Megjegyzem még, hogy a kiállításon működő "fényképészek" nem biztos, hogy csalók, szélhámosok voltak, hanem alkalmazottak és feladatukat végezték. Azt is fel tudom tételezni, hogy egyik másikuk el is hitte, amit elmesélt. Tehát mind a három fényképsorozaton Therese Graf kisasszony látható 1999. március 5-én. 1.Aura Studio, Luzern T.Graf 1999.03.05 19 óra 30 perckor Az első kép a luzerni Aura-Studio kiállítási helységében készült 19 óra 30 perckor. Amikor a fényképésznőket megkérdezték, hogy mit mérnek, azt mondták, hogy az ember körüli "mágneses mezőt", de közelebbi fizikai magyarázatot nem tudtak adni. ( a bőr vezetőképességét mérték!) Magyarázatként a kapott képhez az egyik asszisztensnő szerint a 2x2 részre osztható "aura" a felső része az illető szellemi, intellektuális, mentális képességeiről ad tájékoztatást. Az alsó az érzelmi oldaláról. A jobboldali rész a belső dolgokról, a baloldali a külsőhatásokhoz való hozzáállásról ad felvilágosítást. A középső képen a másik asszisztensnő a hindú csakra sémája szerint osztja fel a képet. A jobbszélső képen a színezés értelmezése (felülről lefelé): barna szélek - enyhébben sötétebb öblök - enyhén zöldes helyek - narancsszínű folt - sötét. Az Aura-Stúdió asszisztensnője szerint a jellemzés (általam erősen rövidítve!):
2. Susann Gigandet, Uster T.Graf 1999.03.05 20 órakor A második felvétel pár méter távolságban az elsőtől szintén március 5-én készült 20 órakor (tehát félóra múlva). A felvételt és a kiértékelést S.Gigandet végezte, diplomás pszichológusnő, aki ezenkívül fülöpszigeti varázsló gyógyításban és az indián sámánizmusban jártas. Nála a csakrák felosztása egy kicsit eltér az előzőtől. Felülről: bolygók-csakrája, csúcspont-csakra, nyak-csakra. A jobboldali képen : vörös szalag, fehér rész, halványrózsa rész, csökkenő színintenzitás. Susann Gigandet szerint a jellemzés (általam erősen rövidítve!):
3. Aura Light Vertrieb, Weil am Rhein T.Graf 1999.03.05 21 órakor Az alábbi felvétel a fenti cég kiállítási helységében 1999 március 5-én 21 órakor keletkezett. A luzerni stúdióhoz hasonlóan két részre osztja képet: szembenézva a baloldal az aktív-férfias mező, a jobboldal az ösztönös megérzésen alapuló nőies mező. Ez a cég is dolgozik csakrákkal, de egészen máshol helyezkednek el, mint a luzernieknél. Balra felől szívcsakra, jobbra felül nyakcsakra. A színek és elhelyezésük nagyban különbözik. Mint a jobboldali képen látható: baloldalon felül barna folt, alul fekete, jobboldalon felül kék rész, alul fekete. Martina Gruber szerint a jellemzés (általam erősen rövidítve!):
Eddig a megadott forrásból. Utószó Graf kisasszony egyszerre, erős személyiség, ugyanakkor gyenge és önbizalmatlan, de mégis kiegyensúlyozott! A negyedik felvételnél lehetett volna rapszódikus, az ötödiknél pl. depressziós! Csodálkozni semmi ok nincsen, a dolog természetéből fakad. Hogyan lehetne a bőr ellenállásából/vezetőképességéből valakinek a jellemét, vagy egyéb rá jellemző tulajdonságát, képességét stb.megállapítani, ha nem hasraütéssel, valamilyen szöveg kiagyalásával??!! Eredetileg úgy terveztem, hogy ebben a bekezdésben összegezve, a levonandó, levonható, megszívlelendő tanulságait fejtem ki hosszabban. Meggondoltam, nincs értelme, hogy strapáljam magamat! Minden felnőtt, öntudatos, értelmes, felvilágosodott, vagy felvilágosított, képzett, vagy képzetlen, hím, vagy nőnemű olvasóimra bízom a leírtak tudomásul vételét és kiértékelését önmaga számára. Végezetül és utólag kiegészítem e cikket azok számára, akik nehezen tudják elképzelni a csalás lehetőségét. Vettem a fáradságot és elkészítettem kilenc kabátgomb "auráját", ami alant látható. A linkre kattintva új ablakban megjelenik az első gomb az "aurájával", és 8 mp-es időközökkel a további gombok, majd kezdődik előlről a (végtelen) sorozat. Kilépéshez az "új" ablak bezárása szükséges. Tanulmányok
A
lelketlen lélek
1. Elõszó Ha valamirõl beszélünk fontos, hogy mindenki egy-egy fogalom alatt ugyanazt a meghatározást értse. A lélek fogalmát többféleképpen lehet meghatározni. Ha egy élõ ember agyának tartalmát (személyi-(ön)tudat, tárolt élmények és érzelmek(emlékezet), gondolatok) nevezzük "léleknek", akkor ez a lélek a "tulajdonosa" halálával megszûnik, elpusztul, megsemmisül. A vallások által propagált lélek természetesen nem egyenlõ az elõbbi meghatározással, mert az sértené a vallásból élõk anyagi érdekeit. Az ember halandó testbõl és halhatatlan lélekbõl áll, tanítják a vallások. A lélek nem anyag, anyagtalan. Ha a lélek halhatatlan, akkor természetesen nem is születik, hanem örök. 2. Anyag, nem anyag? Az elsõ probléma (és ellentmondás), hogyha az anyagi világ determinánsaival, vagy definicióival kell egy állítólagos "anyagtalan" valamit meghatározni. Minden embernek van lelke, aminek személyiségével kellene azonos lenni, különben nem lehetne megkülönböztetni a lelkeket egymástól. Ide kívánkozna a dimenzió, ami szintén anyagvonatkozású. Ha számoljuk a lelkeket, az is ellentmond anyagtalanságának. Az emberek létszáma, az összes, aki valaha élt és még "az idõk végezetéig" születni fog egy véges szám. Ha a lélek örök, akkor pontosan ennyi léleknek kell készenlétbe lenni a nem létezõ ( mivelhogy örök) kezdettõl fogva. A másik és lényegesebben döntõbb érv a vallások által definiált lélek ellen az, hogy ha van lélek, az csak anyag (anyagból) lehet. Miért? Az anyagot a tudomány különbözõ megnyilvánulási formában definiálja, amely azonban nem más, mint matematikai definiciók variálása és annak szöveges körülírása. Akár mozgásról, sugárzásról, energiáról, fényrõl, rezgésrõl, térrõl, térerõrõl (vonzás), avagy azok levezetett matematikai formáiról, sebességrõl, hullámhosszról, intenzitásról, dimenzióról, stb. beszélünk, vagy hallunk, az anyagról az anyagban és az anyagból történik. 3. Egy kis fizika Az anyag definicióját körülírás helyett egyszerûen így fogalmaznám meg: anyag az, ami mínusz 273,15° Celsiusnál melegebb. Tudniillik T.W.Kelvin rájött, hogy Celsius fokonként a gázok térfogata az eredeti térfogatának kétszázhetvenharmad (1/273) részével csökken. Ha sikerülne a -273.15° C. hideget megvalósítani,(vagyis az összes energiát elvonni) ott megszûnne az anyag. Ez az abszolút Nulla fok= -273.15° C.(0° Kelvin), ami azonban elérhetetlen, kivihetetlen, mert azt jelentené, hogy ott nincs anyag. Ebben az esetben: energia=0, rezgés=0, sugárzás=0, fény=0, hõmérséklet=0, térerõ=0, stb..lenne. Ezen felül csak anyag van, ami más szóval: energia, sugárzás, rezgés, fény, stb. Ha két különbözõ energia-szintû anyagot keverünk, mindíg kiegyenlítõdés következik be. Példa (1): Ha 10 liter 80 fokos vízhez 10 liter 20 fokosat öntünk, a nagyobb energiával rendelkezõ molekulák átadják energiájuk megfelelõ részét a kevesebbel rendelkezõknek és 20 liter 50 fokos vizet kapunk. Példa (2): Ha egy tartályból kiszivattyúzzuk a levegõ nagy részét, azaz vákuumot képzünk a környezethez képest, akkor ez a vákuum csak addig áll fenn, amíg a tartály-nyílása zárt. Mihely kinyitjuk, beáramlik a külsõ és nagyobb nyomású levegõ. Példa (3): Ez már nagy fantáziát igénylõ kísérlet! Tudnivaló pont 1.: Az anyagok (a közegek) belsõ energiája (amit hõmérséklettel jellemzünk) a közeget alkotó molekulák és atomok mozgásával (rezgésével) függ össze. Pont 2.: Ha lenne anyagtalan tér, annak lenne hõmérséklete, méghozzá az abszolút NULLA= -273,15° C. Képzeljünk el egy 50 literes és 100 mm-es falú nyílás nélküli vashordót. Tegyük fel, hogy egy varázsütésre egy pillanat alatt a hordóból "eltûnik minden anyag", egyetlenegy levegõ molekula sem marad benne.(Azonkívül "kikapcsolunk" minden térerõt, legyen az mágneses, elektromágneses, vagy gravitációs) Mi fog történni azonnal, abban a pillanatban?? Egyrészt a fémben lévõ szabad elektronok (minden irányból) beszáguldanak az ellenállástalan térbe. Hasonlóan, mint a 2.sz példában a vákuum esetében, Másrészt, a fémpalást belsejétõl kifelé irányban a molekulák energiája (hirtelen) lecsökken, az így "elvesztett" energia infravörös sugárzás formájában kitölti a teret. Elképzelhetõ, hogy a zárt térben végtelenszer összeütközve mit csinál ez a rengeteg elektron és energia-sugárzás.Ha elég vastag a fal, akkor nem implodál, de a benne lévõ közeg energiája, annyival megnõ, mind amennyit a hordófal molekulái leadtak. Ugyanolyan gyorsan, ahogyan "elvarázsoltuk" az anyagot a hordóból, máris anyaggal töltõdött fel. Ha valamelyik testrészemet egy pillanatra "elöntené" ez a "nemanyag" azonnal megtörténne a energia kiegyenlítõdés és mínusz 118 C fokra hûlnék le. Azt hiszem belátható, hogy nem lehet egy-ugyanazon térben vákuum és nyomás, hideg és meleg, anyag és nemanyag!! A vallás, pedig éppen ezt állítja, vagyis, hogy anyagon kívül is van valami, ami mégis létezik! Hogy lehet ez? Éppen erre az érdekes kérdésrõl szólnak a következõ fejezetek. Megjegyzés: Az anyagi világ megismerésének és megismerhetõségének, határainak, vagy határtalanságának filozófiai kérdései nem tárgya írásomnak. 4. A lélek létezésének "bizonyítékai" 4/1. Az un. lélekvándorlás A legtöbb vallás természetesen kizárja a lélekvándorlást, mert akkor egyes embereknek csak "használt" lélek jutna és a lélek magatartásának megitélésénél is probléma merülne fel.Vegyük azonban komolyan ezt a lehetõséget. Régebbi idõkben minden un. bolondokházában élt egy-kettõ olyan ápolt, aki valakinek (pld.Napoleonnak) képzelte magát. Ma szabadon járkálnak közöttünk, akik úgy vélik, hogy éltek már egy elõzõ életet és emlékeznek rá. "Valójában deja vu-(már látott) érzésrõl kellene beszélni, amely egy agyi állapot, pusztán neurokémiai hatások eredménye, és semmi köze nincs az emlékezéshez. Érdemes megjegyezni, hogy pszichiátriai betegek között elég általános a deja vu. A deja vu gyakran elõzi meg a halántéklebeny-epilepsziás rohamokat is."(Szkeptikus szótár) Ide kivánkozik a rögeszme meghatározása: „A rögeszme téves eszme, mely kimutatható ok nélkül az öntudatban jelentkezik, s helyességérõl az illetõ egyén erõsen meg van gyõzõdve.Szoros értelemben rögeszmén elmebeli zavarral és evvel kapcsolatos agybántalommal összeköttetésben álló olyan állapotot értünk, mely bizonyos hamis itéletek alkotására ellenállhatatlan kényszerrel vezet, úgy hogy a birálat elõl a beteg, többnyire indulatosan, elzárkózik. A rögeszme többnyire a betegnek saját személyére vonatkozik és annak viszonyát az õt környezõ világgal szemben hamis színben tünteti fel és idült és fokozott alakjában a téves eszmék egész rendszerévé növekszik, amely alakban, majdnem kivétel nélkül, gyógyíthatatlanná válik.”( Pallas-nagylexikon) Ha a lélek úgy létezne, és úgy "mûködne", mint azt elképzelik, akkor ez az illetõ személy születésétõl fogva az állítólagos személy nyelvén beszélni, esetleg írni és olvasni tudnia kellene, az egész élettörténete ismeretében, annak élettapasztalatával kellene rendelkeznie és ennek megfelelõen viselkednie már kisbaba korában. Képtelenség!!!! 4/2. A halál küszöbérõl visszatértek élményei Amíg a vándorló lélek tulajdonosainak elmeállapota nem tekinthetõ 100%-osnak, addig a halál mezsgyéjérõl visszatértek esetében teljesen normális személyekrõl van szó és amirõl beszámolnak az (az esetleges túlzásokról eltekintve) igaz és magyarázható.Ennek azonban van néhány alapfeltétele.
Az
elsõ és legfontosabb annak ismerete, megértése, hogy minden
amit a világból érzékelünk és tudomásul veszünk azt az agy
mûködése teszi lehetõvé, minden az agyban "játszódik"
le. A második tétel, hogy, azok akik az állítólagos
"túlvilági, vagy a túlvilág kapujában történt"
élményeiket ismertetik még nem haltak meg.( csak közel voltak
ahhoz)! Halála után még senki sem beszélt!! Harmadik a halál
definiciója. A nemzetközi orvostudomány megegyezett, hogy a
mûszerrel is megállapítható agyhalál jelenti, hogy az illetõ
személy eltávozott az élõk sorából. Köztudomású, hogy az
egyes szervek energia tartalékokkal rendelkeznek és különbözõ
ideig tart, amíg mûködésük véglegesen leáll.
Végleges
(permanens) tárolásra alváskor kerül a sor, amikor a
hippokampuszból az emléknyomok a bal, késõbb a jobb
halántéklebenybe íródnak át. Az agykéregnek, ami a
hosszútávú memória „székhelye”, kapacitása olyan nagy,
hogy az információk, emlékek mennyiségétõl függõen,
ca.80-100 évre elegendõ. Tehát születéskor a sejtállomány
fehérjéje más állapotban van, mint a megélt információ
mennyiség tárolása után.
Ha
az említett személy hirtelen akut életveszélybe kerül
(zuhanás, súlyos agy, vagy egyéb sérülés), az agy "óriási
feszültség" alá kerül, és egy áramlökéssel
(komputernyelven szólva) leolvassa az egész memória-tárolót,
vagyis a delikvens "szeme elõtt" végig fut egész
élete (vágtában), mint egy film és a végén egy fényességet
lát, ami nem más mint a jövõbeni események tárolására
"fenntartott" változatlan agysejtek fehérjéjének
"tartalma"! Nemcsak "lát", érezhet is a
delikvens, mert az üres emlékezethez érzelem sem lehet tárolva,
és így a "leolvasó" idegvezeték egy "véletlen"
állapotban (multistabil) van.
|
Tanulmányok
|
Tanulmányok
Az
anyag gondolata, a gondolat anyaga
Előszó
Az emberiség kifejlődése óta mindíg arra törekedett, hogy a körülötte lévő világot, a természetet mind jobban, alaposabban megismerje. A tudomány által szerzett ismeretek alapján a környezetét, az alkalmazott technika segítségével alakítja, befolyásolja.
Bár a tudomány az (anyagi) világ mind teljesebb megismerése irányába halad, érdekes módon nem érheti el a végét, mert minden régi kérdés megválaszolásával, újabb kérdés(ek) merül(nek) fel. Ami logikus is, hiszen minél részletesebben vizsgálják a jelenségeket, annál szerteágazóbbra és komplikáltabbra valóságra bukkannak.
Valamikor megelégedtek azzal, hogy 4 elem van (tűz, víz, föld és levegő) és az égbolton 5 ezer csillagot szabadszemmel számlálva, mindent tudni véltek.
Később "felfedezték" a naprendszert a 8 bolygóval (és az aszteroid-övet a Mars és a Jupiter között) azt hitték, mindent tudnak róla.
Miután 1930-ban ClydeTombaugh a Plútót felfedezte, a kilencedik bolygóval befejezettnek tekintették naprendszerünk megismerését.
G.P.Kuiper (1905-1973) 1951-ben arról írt, hogy a Neptunon kívüli pályán még egy öv létezhet.1992 óta 800 kisebb nagyobb égitestet fedeztek fel, a valószínűleg sok millió közül.
Megtudtuk, hogy naprendszerünk (átmérő ca.100 csillagászati egység) egy spirál alakú tejútrendszer parányi része.(Tejútátmérő: 100 000 fényév, ca. 100 000 000 000 égitesttel)
További elmélet létezik, de még nincs bizonyítva, hogy a naprendszerünket is egy 3 fényév átmérőjű "felhő" kisebb nagyobb égitestek milliárdjaiból. (Jan H. Oort:1900-1992) veszi körül.
Mike Brown fedezte fel a jelenleg legtávolabbi égitestet a nap körül, ami másfélszer akkora, mint a Plútó, a neve 2003 UB 313.
Az új felfedezések mindíg újabb kérdéseket vetnek fel és az űrkutatás, valamint az optikai eszközök fejlődésével még sok mindent felfedezhető lesz.
A legújabb tudományos becslések szerint (az Ausztrál Nemzeti Egyetem Canberrában) a világegyetem ca. 70 000 000 000 000 000 000 000 csillagból áll.
Természetesen tíz-húsz milliárd ide, vagy oda nem számít.(+/-).
Maradjunk csak kicsi Földünkön és a mindennapi realitásnál.
Szerintem akkor teszünk szert a valóság igaz ismeretére, ha érzékeink korlátain belül maradva, a világról való tudásunk elsôdlegesen az észlelési megismerésbôl ered, vagy abban gyökerezik.
Mivel minden a világon ok és okozati összefüggésben van, minden változás láncreakciókat vált ki, amit nem is lehet mindíg követni. Természetesen nagyságrendi különbségek vannak a hatások között.
Egy speciális jelenség vizsgálatánál elkerülhetetlen, hogy a "környezetből kiemelve", elkülönítve vizsgálják. Ezért egy leírás, vagy kísérlet eredménye eleve egy "közelítés", melynek pontossága a kizárt, de befolyásoló körülmények nagyságától függ."
Az emberi tudomány a matematika segítségével igyekszik a természet (anyag) működését több-kevesebb sikerrel "emberi" nyelvre lefordítani, ami végül is csak "közelítés" marad.
A "közelítés" tolarenciája (szórása) a tudomány fejlődésével mindíg kissebb lesz, de a nullát sohasem fogja elérni.
Az élettelen anyag
Az ember (de állatokra is érvényes) az idegrendszerén (érzékszervek, gerincvelő, agy) keresztül érzékeli az őt körülvevő anyagot, anyagi világot. Az érzékszervek azonban az anyagi világ csak egy nagyon kicsi, behatárolt részét veszik tudomásul: hő, fény, halmazállapot, gravitáció, mozgás stb.
A tudomány és technika segítségével az emberi elme lehetővé tette érzékeink által nem észlelt anyagi jelenségeket, érzékeinknek megfelelő kategóriába átalakítani.
Például : az emberi szemnek láthatatlan infravörös-, ultraibolya-sugarakat, minden egyéb energia megnyilvánulást láthatóvá, vagy mérhetővé tenni.
Az anyagot a tudomány különböző megnyilvánulási formában definiálja, amely azonban nem más, mint matematikai definiciók variálása és annak szöveges körülírása.
Akár sugárzásról, energiáról, fényről, rezgésről, térről, térerőről, avagy azok levezetett matematikai formáiról, sebességről, hullámhosszról, intenzitásról, dimenzióról, stb. beszélünk, vagy hallunk, az anyagról az anyagban és az anyagból történik.
Az elektromágneses hullámokat a nullától a kozmikus sugárzásig mérni tudjuk. Ez azt jelenti, hogy átalakítjuk olyan formává, ami érzékelhető, látható.
Ha az e.m.hullám nem anyag lenne, nem lehetne átalakítani anyaggá (és nem lehetne mérni!)!
Az élő anyag
Az élőlények ugyanazon elemi részecskékből, elemekből épülnek fel, mint az élettelen anyag, de egy lényeges, minőségi különbséggel rendelkeznek.
Én itt csak egyetlenegy dologra, az élő anyagokat jellemző fogalmakra térek ki. Előzőleg azonban tudatosítanunk kell, hogy az élő szervezetben (anyagban) állandó anyagcsere, vegyületek lebontása és felépitése (átalakítása), folyik. Ebből következik, hogy az élőanyagra vonatkozó fogalmak csak egy bizonyos időpillanatbani, vagy bizonyos időtartam alatti állapotot jelentenek és jelenthetnek.
Az élő anyag jelenségeit az ember az saját idegrendszerén belül észleli (érzi), de a tapasztalatai alapján a fogalmat embertársaira (sőt az állatokra is) interpretálja.
Néhány ilyen fogalom:_egészség, _emésztés, _álmosság, _szomjúság, _szédülés, _éhség, _zsibbadás, _hasmenés...stb.
A fentiek az élő emberi szervezet, vagy annak egy (al)szervének állapotát, aktivitását, vagy működési zavarát jelenti. Mindenképpen csak anyagi vonatkozásról beszélhetünk és nem hiszem, hogy valami földöntúli, szellemi, vagy anyagtalan dologra gondolna valaki.
Nos, ha eddig egyetértettünk, a fentiek analógiája segítségével egyszerűbb lesz megérteni, hogy a gondolat is hasonló (anyagi) fogalom.
Az agyban elektomos töltések, iónok száguldoznak, vegyületek (molekuláris nagyságban) bomlanak alkotórészeire, majd ismét egyesülnek, állandó diffundálás történik stb. A 100-200 milliárd neuron (idegsejt) mindegyike ca. 1-10 ezer másik neuronnal 100-200 ezermilliárd szinapszis segítségével van összeköttetésben.
A például szédülés pillanatában a bizonyos szervekben fellépő rendellenes változás hatására az agy reagál és ebben a pillanatban néhányszáz, vagy ezer neuron egy bizonyos megfelelő összeköttetésben van, ( esetleg a fülben lévő egyensúlyérzék idegvezetékét megbénítja,) ami a szédülés érzetét jelenti az egyén számára.
Ha ebben a pillanatban az illető a nagyanyjára gondol, akkor a nagyanyjával kapcsolatos emlékeket tároló sejtcsoport kapcsolatain is száguldoznak a jelek.
Általánosságban:az érzetek összes fajtája és a gondolat is, egy komplikált anyag, ami az agyunkban (vagy agyunk által) képződik.
A komplikált melléknevet csak azért tettem hozzá, mert az egyes érzetek és gondolatok egy ún. "dinamikus" állapotot jelentenek.
A zene is anyag? Igen!
1. A komponista kigondol egy dallamot (agy:elektro-kémiai-biológiai folyamat)2. A komponista kipróbálja zongorán a dallamot (agy + fizika + mechanika)3. A komponista leírja a dallamot kottára (agy + fizika + mechanika)4. A zenész betanulja a számot (agy + fizika + mechanika)5. A stúdió hanghordozóra veszi fel a számot (agy+ fizika + mechanika + elektronika)6. A hallgató lehallgatja a számot (mindegy, hogy milyen hanghordozóról!)
a. elektrónika; b. mechanika; c. fizika; d. biológia7. A hallagató élvezi a zenét: (agy : elektro-kémiai-biológiai folyamat / hormonkiválasztással/)
Egytől hétig, elejétől végig a természet anyagi törvényszerűségein alapuló folyamatról van szó.
A zene is anyag! Anyag nélkül nincsen zene!
Mint ahogy gondolat sincs anyag és anyagi folyamat nélkül!
Az agykutatás nem csak makró-színten ért el eredményeket és továbbra is várható újabb ismeretek szerzése, hanem a mikroszíntű kutatás is mutat fel eredményeket. Ennek illusztrálására az alábbi idézet:
"A Kaliforniai Egyetem (San Diego) kutatói egyedülálló filmfelvételeket készítettek arról a folyamatról, amelyben különféle ingerületek (elektromos stimulálás) hatására az agysejtek között idõleges vagy maradandó kapcsolatok épülnek ki. Bár a szakemberek már régóta szinte bizonyosra veszik, hogy a rövid és a hosszú idejû emlékezet kialakulása mögött az agysejtek, illetõleg a köztük lévõ kapcsolatok szerkezeti változásai állnak, most elõször sikerült ennek folyamatát ténylegesen rögzíteni. „ Mivel a hosszú idejû memóriában elraktározott emlékek életre szólóan megmaradnak, magától értetõdõnek tûnhet, hogy hátterében az agysejtek maradandó változásai állnak - mondta Michael A. Colicos biológus, a kutatócsoport tagja. - Ám ez csak most vált bizonyossággá, miután sikerült közvetlenül megfigyelni a jelenséget."
Eredményeikrõl a kutatók a CELL szakfolyóirat november 30-ai számában számoltak be.
Tény és való, hogy nemcsak én, de más sem tudja (jelenleg senkinek) bebizonyítani (kézzelfoghatóan), hogy az érzetek összes fajtája (és a gondolat is), egy komplikált anyag, ami az agyunkban (vagy agyunk által) képződik.
Majdnem elfelejtkeztem az érzelemről, hiszen az is anyag.
Az érzelmek működését már nagyon sokan próbálták és próbálják megválaszolni, de biztosat még nem nagyon tudunk, számos elképzelés született, spekulatívabbak és tényszerűbbek is.
A különböző érzelmeket kiváltó anyagokat és hormonokat azonban már ismeri a tudomány és fel is használja.
Pl....Dopamin,...noradrenalin,...szerotonin,....acetilkolin,... ópiátok,.. adrenalin, ... stb.
Csak abból a tényből kiindulva, hogy ha az emberi szervezetbe bizonyos anyagot bejuttatva az egyén érzelmét, érzelmi világát befolyásolni lehet, egyértelmű bizonyíték, hogy az érzelem is anyag, és nem valami különleges anyagtól független valami.
Virtuális világ
Mi a különbség az anyagi (élő és élettelen), és a "szellemi" (virtuális) világ között? Az anyagi világ tény, az ember érzékelésétől és az emberiség létezésétől független. és egyetemes!
Ezzel szemben:
_A "nem anyagi világ" az emberi fantázia találmánya, az emberiség létezésétől függ, az emberek tudatában "fészkel".
_Csak azóta "létezik", mióta "beszélő" emberek élnek a földön, és fantáziájukkal kitalálták, egymásnak elmesélték, elhitték, továbbadták és fejlesztették.
_Minden ilyen természetű hiedelem, legyen az szellem, tündér, angyal, ördög, isten stb.nem lehet egyetemes, sem általános, sem egyforma, mivel semmiféle körülírással, legyen az anyagi, vagy más paraméter nem lehet egyértelműen és minden emberre érvényesnek meghatározni, definiálni.
_Az emberi társadalom és az individuum fejlettségi színvonalának megfelelően változik is a "nem anyagi világ", tehát nagyon viszonylagos és ellenőrizhetetlen.
_Ki mit, miben hisz teljesen egyéni, még összehasonlítás is nehézkes.
_Objektívan nem érzékelhető, hatása nem mérhető, dimenziója nem is lehet, hiszen anyagi ("kézzelfogható") paraméterrel .nem is rendelkezhet.
_Így létezése nem bizonyítható.
Az az állításom, hogy a "nem anyagi világ" az emberi agyak terméke és csak az emberi társadalom ismerheti, magától értetődő, és önmagában bizonyíthatatlan (axióma), mert sem az embertől, sem az anyagi világtól nem tudjuk magunkat elvonatkoztatni.
Végezetül egy példa annak illusztrálására, hogy hogyan működik a szellemi világ.
Valaki véletlenül evett valamit, ami részben romlott volt, vagy mérgező anyagot tartalmazott. Egy bizonyos idő múlva az illető kezdi magát kellemetlenül érezni. Először enyhébb, majd erősebb hascsikarás, hasgörcs követi, végül hasmenésnél "köt" ki. Ezt a folyamat egy biológus-vegyész (én nem vagyok az) által leírható megmagyarázható az élő szervezet anyagi működése alapján.
Persze egy fantázia-fogoly szerint a rosszullétért kis manók a felelősek. Egy másik a sátánra hivatkozhat. Egy harmadik egy boszorkányt tehet felelőssé. Egy negyedik titkos energiasugárzásra hivatkozhat. Mindezen esetekben a fantáziaszülemények létét, vagy nem létét nem lehet bebizonyítani, mert abban formában, hogy az egyén elképzeli csak az ő agyában létezik, objektív viszont nem.
Utószó
A fenti gondolatfuttatás nem más, mint kivonatos összefoglalása különböző vitáimon szerzett tapasztalatomnak,felismerésemnek.
Vége
Tanulmányok
|
Tanulmányok
|
e |
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése