Tengerészti
témák
HTKA Hírhalom
2013.
június 17.
Az
Eurojet EJ200 sugárhajtómű gyártója, az Eurojet Turbo GmbH
nemrég ünnepelte az 1000., sorozatban gyártott erőforrás
átadását. A szintén európai, államközi összefogásban készülő
Eurofighter Typhoon vadászbombázó hajtóművének ezredik
szériapéldányát a madridi Industria de Turbo Propulsores S. A.
(továbbiakban: ITP) szerelte össze, majd adta át a Spanyol Légierő
számára május 23-án. A jelentős mérföldkőnek számító
eseményt azonban csak később, június 4-én ünnepelte meg a
konzorcium Berlinben, a Német Külpolitikai Társaság központjában.
Míg
az Eurojet az ezredik EJ2000-es leszállítását, addig a Thales
Australia az ezredikBushmaster csapatszállítót.
Nemrégiben
a Raytheon esetében is egy szép kerek számot ünnepelhettek,
hiszen elkészült az 5 000. AIM-9X Sidewinder. Ezen szóban forgó
mennyiséget hozzávetőlegesen 11 év alatt gyártották le a
jelenleg is továbbfejlesztés
alatt álló kis
hatótávolságú levegő-levegő rakétából.
Nem
hivatalos források szerint a Fülöp-szigetek kormánya Izraellel
készül megállapodást kötni légvédelmi rendszerek
szállításáról, melyeket a Dél-kínai-tenger mentén
telepítenének a kínai fenyegetés enyhítése érdekében.
Az
információt kiszivárogtató forrás tájékoztatása szerint
várhatóan a Rafale vállalat termékkínálatából lesz válogatás,
ami erősen valószínűsíti a SPYDER (Surface-to-air PYthon and
DERby) rendszer esetleges beszerzését. Egy másik forrás szerint
az igen közeli jövőben fülöp-szigeteki delegáció utazik
Izraelbe ez ügyben.
Spyder-SR
| Forrás
Hosszú
évek ködösítése után a tavalyi év őszén vált többé-kevésbé
hivatalossá, hogy a 3 inaktív Kirov-osztályú csatacirkáló közül
a korábbi
tervekkel ellentétben csak
egy lesz reaktiválva,
lévén a kisebb munkálatokat már kapott Admiral Nahimovon felül
nincs értelme foglalkozni a másik kettő Kirovval.
A
Nahimov felújításával kapcsolatban érkezett egy apró kis
híranyag a közelmúltban a Szevmash részéről, mely alapjában
véve egybeesik a tavaly szeptemberi közleménnyel. A felújítást
végző hajógyár a tavalyi év őszén – még a felújítási és
modernizálási csomag pontos összetételének ismerete nélkül –
azt nyilatkozta, hogy az idén elkezdődő munkálatokkal 2017-re
végeznének. A friss nyilatkozatukban ennek végül is nem mondanak
ellent, de az már biztosnak tűnik, hogy az évben még nem kerül
vissza szolgálatba az Admiral Nahimov, lévén a mostani hajógyári
bejelentés ezt 2018-ra teszi.
—–
Elkészült az HMS Queen Elizabeth hátsó felépítménye
2013.
június 13., csütörtök - 15:15
A BAE Systems Scotstounban
található üzemében elkészültek az épülőben lévő új brit
repülőgép-hordozó, az HMS Queen Elizabeth hátsó
felépítményével, sőt, már fel is helyezték azt egy tengeri
hajózásra is alkalmas uszályra, hogy átszállítsák Rosythba,
ahol a hajó összeszerelését végzik. A Brit Királyi
Haditengerészet leendő zászlóshajójának hátsó felépítménye,
hivatalos nevén a Felső 14-es Blokk (Upper Block 14) a
repülőgép-hordozókról jól ismert, jellegzetes „sziget”,
amiből a Queen Elizabeth-osztály tagjai kettővel rendelkeznek
majd: az elől lévő lesz a fő híd, ahonnan a hajó irányítását
végzik, a hátsó pedig a fedélzeten települt repülőeszközök
irányításáért felelős torony szerepét tölti majd be. Az
elrendezés egyik előnye, hogy szükség esetén mindkét
felépítmény képes lesz a másik feladatát is ellátni, így ha
az egyiket netalántán működésképtelenné tennék, a hajó akkor
sem válik harcképtelenné.
A
hátsó felépítmény tömege 750 tonna, 110 különböző nagyságú
helyiség található benne, 30 méter magas és közel 44
kilométernyi kábelt használtak fel hozzá építése során. Ezt a
monstrumot kell most a BAE Systems szakértői brigádjának
elszállítani a Glasgowban található Scotstounból tengeren
elfuvarozniuk Rosythba, ami ugyan légvonalban nincs messze onnan, de
megfelelő nagyságú csatorna nem köti össze őket, így
gyakorlatilag egész Skóciát meg kell kerülniük, ami nem lesz kis
feladat. A napokban még a „sziget” biztonságos rögzítését
ellenőrzik az uszályon, június 16-án pedig felkerekednek a hosszú
útra. Az Upper Block 14-et, mely egyébként az HMS Queen Elizabeth
utolsó, még helyén nem lévő szekciója, egy megfelelő
teherbírású óriásdaruval helyezik majd fel a repülőgép-hordozó
fedélzetére.
Ez
itt az első felépítmény, még a hordozóra való felhelyezés
előtt – hasonló utat járt be, mint most a hátsó “sziget”
fog | Fotó: BAE Systems
A
65 000 tonnás vízkiszorítású HMS Queen Elizabeth osztályának
első, és egyben névadó tagja, mely hosszú idő után biztosítani
fogja a Royal Navy számára, hogy merevszárnyú, szuperszonikus
harci repülőgépeket telepítsen repülőgép-hordozó fedélzetére.
Ezek jelen állás szerint Lockheed Martin F-35B Lightning II
vadászbombázók lesznek, amik miatt némi átalakítást is
eszközölni kell az eredeti koncepcióhoz képest, például nem
kerül beszerelésre elektromágneses katapult (EMALS) és a
leszállás során a gépeket fékező drótkötélrendszer sem,
viszont a fedélzetet speciális borítással kell ellátni, mivel az
F-35B hajtóművének gázsugara komoly károkat okozhat ennek
hiányában.
Az osztály második tagja, az HMS Prince of Wales szintén építés alatt áll, bár ez még jóval kezdetibb stádiumban tart, mint a Queen Elizabeth.
Az osztály második tagja, az HMS Prince of Wales szintén építés alatt áll, bár ez még jóval kezdetibb stádiumban tart, mint a Queen Elizabeth.
Forrás: BAE
Systems
A
BAE Systems elkészült az épülő brit repülőgép-hordozó hátsó
felépítményével.
Type 056 2.1
2013.
június 10., hétfő - 10:26
Körülbelül tavaly
ilyenkor írtunk először a kínai haditengerészet új
hajóosztályáról.
Az azóta eltelt időszakban elkészült egy
rövidebb típusismertető,
ami majd még kiegészülhet a továbbiakban, amint konkrétabb
információk kerülnek elő a típusról.
A
mostani frissítésben megpróbáljuk összeszámolni a már
rendszeresített példányokat az oldalszámuk alapján. Az
internetre felkerült képek szerint jelenleg hét példányt
állítottak szolgátalba: 580, 582, 583, 584, 585, 596, 597
oldalszámukat.
A
videó az 582 oldalszámú példány ünnepélyes átadásán
készült:
中国085计划 核动力航母已经开造 2013年2月26日长江新闻号
20130503關鍵時刻~10─中國下一代航母是自主設計? 仿造? 抄襲?
中国正秘密建10万吨级核动力航母
Képek:
Átadták az első olasz FREMM fregattot
2013.
június 6., csütörtök - 10:00
Örömteli nap volt május
29-e az Olasz Haditengerészet számára, ugyanis ekkor került sor
az első FREMM fregattjuk átadására La Speziában. Az F590
hadrendi számú, Carlo Bergamini névre keresztelt hajót 2006-ban
kezdték el építeni, vízre bocsájtására pedig2011.
július 16-án került sor.
A projektet az olaszok Franciaországgal közösen folytatják le,
ennek megfelelően felügyeletét az OCCAR (Organisation Conjointe
de Coopération en matière d’ARmement), az európai államközi
haditechnikai fejlesztési programokat koordináló szervezet végzi.
Az átadási ceremóniát a legmagasabb szintű figyelem kísérte
állami és ipari szinten is, ami jól jelzi annak fontosságát az
Olasz Haditengerészet számára.
A
FREMM (FRÉgate Multi-Mission) többfeladatú fregattokat
kifejezetten az olasz és francia igényeknek megfelelően
tervezték, de a világ bármely pontján megállnák helyüket,
ennek megfelelően a gyártók reménykednek exportsikerükben is
(eddig Marokkó rendelt egy példányt). A hajók több változatban
készülhetnek, az olasz és a francia verziók között is találunk
több eltérést, főleg az alrendszerek és a fegyverzet terén. Az
Olasz Haditengerészet hat General Purpose és négy ASW
(tengeralattjárók ellen specializált) FREMM-re tart igényt, a
most átadott F590 előbbi kategóriába sorolható, ez általános
feladatokra használható. A franciák kilenc ASW mellett két FREDA
kódnevű légvédelmi fregattot rendelt, Marokkó egy szem FREMM-je
pedig ASW verziójú lesz.
A
General Purpose verzió sajátossága például az EMPAR passzív
elektronikus sugáreltérítésű radarrendszer, az Otobreda 127/64
hajóágyú Vulcano precíziós lőszerekkel, valamint a két
méterrel hosszabb hajótest. A 27 csomós sebességre képes, 200
fős legénységgel üzemelő hajók fedélzetén két helikoptert
(két NH90 vagy egy-egy NH90 és EH101) lehet tárolni, a francia
fregattokon viszont csak egyet – ez többek között a megnövelt
hajótestnek köszönhető.
A
Carlo Bergamini átadására három hónappal a tervezett időpont
előtt került sor, ami meglepő annak fényében, hogy az elmúlt
három évben volt, hogy egy évnyi késést gyűjtöttek be a
tesztelési folyamatban, amit végül sikerült behozni. Főleg a
hajótest meghosszabbítása volt komoly feladat, amit ráadásul
nem sokkal a munkálatok befejezése előtt rendelt meg az Olasz
Haditengerészet, hogy a nagyobb EH101 helikoptereket is
kiszolgálhassák a FREMM-ekről. Mostanra viszont mindennel
elkészültek, és miután végrehajtották a szükséges
teszthajózásokat, végre átadhatták az F590-et. A következő
olasz FREMM, az F591 Virginio Fasan ASW változatú lesz, átadása
jövő januárban várható.
Amerikai járőrhajó a Fülöp-szigeteknek
2013.
június 1., szombat - 10:14
Ha minden a tervek szerint
alakul, akkor idén augusztusban a Fülöp-szigetek haditengerészete
hat darab Silver-osztályú SURC (small unit riverine craft)
járőrhajót fog kapni az Amerikai Egyesült Államoktól.
A
hajókat 2011-ben rendelték meg, melyeket 2012-re le is gyártottak,
viszont különböző okok miatt (szállítókapacitás hiánya)
csak idén tudnak átvenni.
Ezek
a hajók a Vietnamban előszeretettel használt PBR (Patrol Boat,
River) késői leszármazottai. Elsősorban folyami járőrözésre
használják, de képesek tengeren, partközeli vizeken is
feladatokat végrehajtani. Három tüzelőállást alakítottak ki a
fedélzetükön: kettőt a hajó orránál és egyet a taton.
Érdekessége a típusnak, hogy a hajó orrában egy lehajtható
rámpát helyeztek el, mely megkönnyíti a szállított fegyveresek
partraszállását, valamint rakomány ki és bepakolását.
A
jármű tíz méter hosszú és három méter széles, így könnyen
szállítható közúton, tréleren, valamint elfér egy C-130-as
rakterében is. Merülési mélysége 60 centiméter, meghajtásáról
pedig két 440 LE dízelmotor gondoskodik, melyeknek köszönhetően
65 km/h sebesség elérésére képes. Halótávolsága meghaladja a
250 mérföldet, miközben 16 fő deszantot képes szállítani.
Megérkezett Kínába az újabb Zubr
2013.
május 26., vasárnap - 13:31
Május elején adtuk
hírül,
hogy útra kelt megrendelőjéhez az első, még Ukrajnában
gyártott, kínai Project 1232.2 / Zubr-osztályú légpárnás.
Mint ismeretes, a Kínai Népköztársaság négy példány rendelt
a kategóriájában világelső típusból, melyek közül kettőt
(a 3. és 4. Zubr-t) már ők fognak legyártani otthon, ukrán
szakértői segítséggel. A 2009-ben megköttetett kontraktus mára
látható eredményt produkált: az első Projekt 1232.2-est idén
áprilisban átadták és útnak indították a megrendelőhöz, a
második példány pedig szintén nem tartózkodik már sokáig
Ukrajnában. Előbbi kapcsán írtuk meg, hogy a légpárnást
felnyalábolta a HHL New York teherszállító hajó, mely mostanra
szerencsésen megérkezett rakományával a kínai Kanton
(Guangzhou) városába, ahol szemfüles fotósok meg is örökítették,
így most mi is gyönyörködhetünk benne.
Végrehajtotta szűzfelszállását az MQ-4C Triton
2013.
május 23., csütörtök - 13:15
Idén februárban számoltunk
be róla,
hogy a Northrop Grumman reményei szerint az MQ-4C Triton
haditengerészeti pilóta nélküli járőrgép még idén
áprilisban elvégezheti első tesztrepülését. Mivel jelenleg már
május havában járunk, így nyilvánvalóan ez a remény nem
teljesült be, május 22-én azonban végre-valahára levegőbe
emelkedhetett a Global Hawk egyenes ági leszármazottjának
tekinthető Triton. Az Amerikai Haditengerészet és a Northrop
Grumman szakembereiből álló csapat által irányított gép a
kaliforniai Palmdale közelében, zárt légtérben hajtotta végre
első, mintegy 80 perces repülését, mely során 6100 méter
magasba emelkedett, és az alapvető repülésvezérlő rendszereket
tesztelték rajta, teljes sikerrel.
A
14,5 méter hosszú, 40 méteres szárnyfesztávolságú MQ-4C,
melyet a BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) program keretében
fejlesztettek ki, ezzel megkezdte berepülési programját. Ez
egyben jó reklám is a típusnak, amiért több ország is
érdeklődik, többek között India és Ausztrália. Jelenleg két
példány áll rendelkezésre a Tritonból, egy harmadik pedig a
gyártás végfázisában van. A Northrop Grumman ezekkel kezdheti
meg az SDD-fázis (System Development and Demonstration –
Rendszerfejlesztés és Demonstráció) újabb fejezetét, mely már
a légi teszteket is magába foglalja. A cég még 2008-ban nyerte
el a US Navy 1,16 milliárd dollár értékű megrendelését a
Triton SDD-fázisának lefolytatásáról, melyet 89 hónap, azaz
kicsit több, mint hét év alatt kell lebonyolítaniuk. A cég
jelen állás szerint egész jól tartja a határidőket, mivel a
haditengerészet 2015-ben szeretné csak elkezdeni a csapatpróbákat.
Az
MQ-4C ugyan az MQ-4B Global Hawk leszármazottja, ám mégis sok
mindenben különbözik attól, lévén haditengerészeti
feladatkörre szánják. Ellátták többek között jégtelenítő
és jegesedést gátló rendszerrel, valamint megnövelték a
villámcsapások és madárral való ütközések elleni védelmet.
Ez többek között a szárny és a sárkány megerősítését
jelentette, de például a korrózióvédelemre is nagyobb hangsúlyt
helyeztek, hiszen a partvidékek feletti járőrözések során
előfordul majd, hogy kis magasságba ereszkednek az MQ-4C-k, hogy
azonosítsák a különféle hajókat. Ehhez egyébként integráltak
fedélzetére egy automatikus azonosító rendszert, mely a hajók
transzponderei alapján képes azok bemérésére és követésére,
nagyobb távolságokból is. Ezen kívül a törzs középső
részének alján található lokátorával 360 fokban képes
érzékelni az óceánon haladó egységeket, illetve az alacsonyan
repülő légi járműveket, amiket közelebb érve nagy felbontású
elektrooptikai/infravörös kamerarendszerével is követhet.
US Navy Triton légierőnek rendszer
MQ-4C Triton széles területen Maritime Surveillance (BAMS) pilóta nélküli re
Navy X-47B - Stealth Combat Jet Fighter
US Navy - X-47B UCAS első Touch & Go Landing vizsgálatokat USS George
Jelenleg
mind a haditengerészet, mind a Northrop Grumman roppant elégedett
a Tritonnal, és pozitívan tekintenek a jövőbe. Ez a hozzáállás
főleg utóbbi részéről indokolt, hiszen sem a Global Hawk, sem
annak egyéb
változatai nem
produkálnak túl jó eredményeket mostanában, az MQ-4C-projekt
viszont megmentheti a típuscsaládot, és szép summát hozhat a
cég konyhájára.
Ausztrália új tengeralattjárói is svéd hátterűek lesznek?
2013.
május 17., péntek – 15:30
Ausztrália minden eddiginél
nagyobb védelmi szektoros programja, nevezetesen a 6 svéd eredetű
Collins-osztályú tengeralattjáró utódosztályának megalkotása
kapcsán az elmúlt években sok mindent lehetett olvasni. Mint
ismert lehet a SEA 1000 programban az alábbi 4 lehetőség került
megjelölésre:
- egy már rendelkezésre álló típus módosítások nélküli beszerzése
- egy már rendelkezésre álló típus ausztrál igények figyelembevételével történő módosítása
- egy már meglévő típus továbbfejlesztése
- egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
Idén
májusra a lehetőségeket két vonalra szűkítették az ausztrál
illetékesek:
- egy már meglévő típus továbbfejlesztése
- egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
Látható,
hogy bent maradt a szempontjukból legrizikósabb lehetőség, a
teljesen új, hazai tervezésű tengeralattjáró. A másik
lehetőség kapcsán megemlítendő, hogy természetesen nincs
elvetve a svédek által a Västergötland-osztály
megnagyobbításával létrehozott Collins-osztály
továbbfejlesztése.
Az
korábban is egyértelmű volt, hogy az ausztráloknak segítségre
lesz szükségük, főleg, ha teljesen önerőből létrehozandó
tengeralattjárót akarnak, lévén ahhoz nincs elegendő tervezői
tapasztalatuk. Ellenben mondjuk az ausztrálokkal a Collins-ok
kapcsán szoros kapcsolat ápoló svédeknek nagyon is van…
Még
a lehetőségek idei leszűkítése előtt, 2012 májusában az
ausztrálok fel is vették a kapcsolatot a svédek tengeralattjáró
vonalas fejlesztéseit végző Kockums AB-vel, a Collins-osztály
továbbfejlesztési lehetőségeinek tanulmányozása, illetve
előkészítésének ügyében.
Ennek
kapcsán azonban előzetesen szükséges volt, hogy a svéd állam
jóváhagyja a tengeralattjáró fejlesztéssel és építéssel
kapcsolatos svéd szellemi tulajdonok ausztrálok általi
felhasználását arra az esetre, ha az ausztrálok a
Collins-osztály továbbfejlesztése mellett döntenek.
Ezen
kis hírünk ezen folyamathoz kapcsolódik, lévén Stephen Smith
ausztrál védelmi miniszter közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy
intenzív előkészítő tárgyalások után a két fél
megállapodott a szóban forgó szellemi tulajdonok
felhasználásáról, mely véleménye szerint kikövezi az utat a
svéd szerepvállalásnak az új ausztrál tengeralattjárókban.
Ausztrál Sub közel pwns amerikai haditengerészet
BIG nagyobb legnagyobb: tengeralattjáró
BIG BIGGER BIGGEST: aircraft
2005,
Silent Fury hadgyakorlat: a U.S. Navy 2 rombolója, 2 fregattja, 1
vadász atom-tengeralattjárója és egy tengóvadász helikoptere
az egyik Collins-ra, az HMAS Rankin-ra vadászott. Az ausztrálok
feladata a felderítés elkerülése egy egy előre meghatározott
régióban tartózkodó amerikai romboló lefényképezése volt. Jó
kis videó, a végén pedig kemény az amerikai szonárosoknak
küldött fricska :D
Lockheed UGM-73 Poseidon
2013.
május 15., szerda - 13:14
Bevezetés
A
Poseidon (megjelölés: C-3, alternatív megjelölés: UGM-73) egy
közepes hatótávolságú, kétfokozatú, szilárd hajtóanyaggal
hajtott, tengeralattjáróról indítható olyan ballisztikus
rakétája volt az Amerikai Egyesült Államoknak, amely már több
önállóan célra irányítható visszatérőegységet (Multiple
Independent Reentry Vehicle, MIRV) szállíthatott.
A
rakéta a Polaris (A-3) elődöt váltotta, így érthető módon
elvárás volt a rakéta méretével kapcsolatban, hogy –
minimális átalakítás és legénység átképzés árán –
beleférjen a meglévő indítócsövekbe. A Poseidon rakéta
hasznos teherszállító képessége jóval, míg pontossága
kétszeresen felülmúlta elődjét, a hatótávolság csökkenése
nélkül. Ezen eredmények a rakéta építése előtt lezajlott a
navigációs rendszerekben és a meghajtás terén tapasztalható
fejlesztéseknek volt betudható. A fő szerződő partner a
Lockheed Martin Missiles and Space volt.
Poseidon
| Forrás
Fejlesztés
A
Poseidon az Amerikai Haditengerészet második rakétarendszere
volt, amely a Polaris rakétarendszert váltotta 1972-től
kezdődően. Elsősorban a pontossága és robbanófej rendszer
terén hozott jelentős fejlesztéseket az új rakéta.
1963-ban
vette kezdetét egy megnövelt hatótávolságú, s a lehetőségekhez
mérten maximalizált méretű Polaris rakéta fejlesztését célzó
kutatás. A fejlesztés során elért áttörésekre tekintettel a
rakéta új elnevezést kapott, jelezve a korábbi rakétához
képest végrehajtott technológiai fejlesztéseket. A rakéta
végleges megjelölése UGM-73A Poseidon C-3 lett. E rakétára
elfogadható a minden egyéb megjelölést mellőző „Poseidon”
elnevezés használata is, mivel szemben a Polaris rakétákkal
mindössze egyetlen változatot fejlesztettek.
A
Poseidon szélesebb volt elődjénél, aminek köszönhetően
biztonságosabban lehetett tárolni az indítócsövekben a
keskenyebb Polaris rakétákkal szemben. E tulajdonságának
köszönhetően a Haditengerészet anélkül építhetett ki nagyobb
rakétaállományt, hogy jelentősebb mértékben át kellett volna
alakítani a meglévő indítócsöveket.
Az
átmérőben rejlő előnyök mellett a Poseidon rakétát
vadonatúj, modernebb navigációs rendszerrel szerelték fel, s e
rendszert összekapcsolták a tűzvezető rendszerrel, amit az
irányítási rendszerhez hasonlóan szintén a General Electric
gyártott.
A
Poseidon első fokozatába Thiokol/Hercules szilárd hajtóanyaggal
hajtott rakétamotort építettek, míg a második fokozat Hercules
szilárd hajtóanyagú motort kapott. Mindkét fokozatot üvegszál
burkolattal látták el és manőverező képességüket egy
visszintes fúvóka biztosította. A Polaris (A-3) rakétánál alig
hosszabb, de valamivel nagyobb átmérővel és tömeggel rendelkező
Poseidon hatótávolsága ugyanúgy 4600 kilométer volt, nagyobb
pontosság és hasznos teherszállítási képesség mellett,
kiemelve a MIRV-esítettséget. Egy Poseidon akár 14 db W68 típusú
– MK3 visszatérőegységekbe szerelt – termonukleáris
robbanófejet szállíthatott. A visszatérőegységek formáját
nagy sebességű visszatérésre tervezték, ami megnehezítette,
vagy inkább ellehetetlenítette az antiballisztikus rakétákkal
történő semlegesítésüket.
Az
alacsony hatóerejű robbanófejek alkalmatlanná tették e
rakétákat megerősített célpontok elleni csapásmérésre,
ugyanakkor gyengébb célpontok, vagy olyan nem megerősített
felszíni célpontok, mint repülőterek, levegő-föld rakéták,
radarok ellen jól alkalmazhatóak lettek volna, e célpontokra mért
csapásméréssel egyben megnyitva az utat a bombázóknak. Az
Öbölháború kezdeti szakaszában demonstrálni is tudták e
célpontválasztási módszer hatékonyságát, amikor
robotrepülőgépekkel mértek csapást repülőterekre, levegő-föld
rakétákra.
Akárcsak
a Polaris esetében a Poseidon első fokozatának motorját is még
a tengeralattjáróban indították, ami nem volt veszélytelen
mutatvány. Ezt követően nagy nyomású gáz segítségével
kilökték a rakétát az indítócsőből. A főhajtómű
automatikusan beindult amint a rakéta megközelítőleg 10 méterre
eltávolodott a tengeralattjárótól. Harci körülmények között
körülbelül 50 másodpercenként lehetett volna indítani egy
Poseidont.
Az
első teszt kilövésre 1968. augusztus 16. napján, a rakéta első
teljes értékű tesztelésére 1969 decemberében került sor. Míg
az első tengeralattjáróról történő teszt kilövésre 1970.
augusztus 3. napjáig kellett várni (SSBN-627, James Madison). A
rakétát 1971. március 31. napján nyilvánított hadrendbe
állíthatóvá, s végül mind a 31 db Lafayette-osztályú
tengeralattjáróra telepítették. A kiöregedő Polaris rakéták
cseréje természetesen évekig elhúzódott.
A
telepítési csúcsot 496 db rakétával érték el. 1973-ban egy
Poseidon teszt kilövés során a rakéta bevethetőségét
befolyásoló hibára lettek figyelmesek, így módosították a
rakétát, s minden Poseidon rakétával felszerelt tengeralattjárót
átfegyvereztek a módosított rakétával. Az újonnan hadrendbe
állított tengeralattjárók már eleve a módosított rakétákat
kapták. 1984-ben kezdték el kivonni a Poseidon rakétákat,
melyeket Trident I (C-4) rakétákkal cseréltek le. 1991-re
mindössze 160 db Poseidon maradt hadrendben 10 hajón szétosztva,
de 1994 közepére ezeket is kivonták. 1970 és 1978 között
megközelítőleg 620 db UGM-73A rakétát építettek.
Poseidon
| Forrás
Stratégiai szerepe
A
Poseidon rakéta nem kisebb stratégiai szerepet kapott, mint az
Amerikai Egyesült Államok nukleáris ellentámadási képességének
biztosítása a Szovjetunió, vagy a Kínai Népköztársaság
részéről érkező (nukleáris) csapás esetén.
A
rakéta hatóereje és pontossága túlzottan alacsony volt
megerősített célpontok elleni sikeres támadáshoz, így
elsősorban nem megerősített katonai valamint civil célpontok
ellen tervezték bevetni, melyekben viszont számottevő kárt
okozhatott volna, akár oly módon, hogy mindegyik visszatérő
egységet egyetlen célra vezetik, akár úgy, hogy több célpontra
mérnek kisebb erejű csapásokat.
A
rakéta egyik legnagyobb előnye a hordozó platformjában
keresendő, vagyis, hogy telepíteni lehetett tengeralattjárókra
is, melynek köszönhetően majdnem lehetetlenség lett volna
valamennyit kiütni egy első csapás keretében, amely tény
garantálta az Amerikai Egyesült Államoknak a nukleáris
válaszadás lehetőségét. Nem is beszélve arról, hogy az
antiballisztikus rakéta rendszerek jóval nehezebben tudták volna
elfogni.
A
rakéta az első stratégiai fegyverkorlátozási szerződés (START
I) értelmében maximálisa 10 darab visszatérőegységet
szállíthatott, melyek egyenként vagy egy 100 kt hatóerejű W76,
vagy egy 40 kt hatóerejű W68 robbanófejet szállítottak. Az
irányítási rendszernek köszönhetően körkörös szórása 450
méter volt „csupán”. A rakéta méretei nagyjából
megegyeztek a Polaris rakétáéval, hossza 10,36 m, átmérője
1,88 m és kilövési tömege 29 200 kg volt.
Specifikációk
Típus
|
SLBM
(Submarine Launched Ballistic Missile, tengeralattjáróról
indítható ballisztikus rakéta)
|
---|---|
Szolgálati
időtartam
|
1971.
március 31 – 1992. szeptember
|
Üzemeltető
ország
|
Amerikai
Egyesült Államok
|
Gyártó
|
Lockheed
Martin Space Systems
|
Tömeg
|
29
200 kg
|
Hossz
|
10,4
m
|
Átmérő
|
1,9
m
|
Robbanófej,
visszatérőegység
|
10-14
db W68 robbanófej (40 kt), MK3 visszatérőegységekben
|
Hatótávolság
|
4600
km (MIRV változat), 5900 km (egy visszatérőegység)
|
Sebesség
|
13
000 km/h
|
Irányítás
|
Inerciális
|
Atom-tengeralattjárót küldenének az oroszok a Földközi-tengerre?
2013.
május 14., kedd - 11:00
Az idei év, illetve már az
azt megelőző hónapok is igen mozgalmasak voltak az Orosz
Haditengerészet számára, hiszen a szíriai helyzet miatt
meglehetősen nagy flottamozgás tapasztalható a régióban. Mely
nem csak a térség kapcsán illetékes Fekete-tengeri Flottát
érinti. Emlékezzünk arra, hogy január végére nagyszabású
flottaközi hadgyakorlatot hívtak össze a Földközi-tenger keleti
medencéjében, melyben mind a 4 flotta képviseltette magát.
Emlékeztetőül:
a januári mókára összeálló csapat -ezen térkép készültekor
mér részben érkezőben lévő – résztvevői
A
hadgyakorlat befejezése után a nagy kötelék ugyan feloszlott,
lévén a csendes-óceániak és a fekete-tengeriek hazafelé
indultak, ám a többiek részben maradtak. Olvasóink előtt ismert
kell legyen, hiszen több alkalommal is írtunk róla hogy a Balti
Flottától érkezett partraszállító hajók vadul ingáztak a
Fekete- és Földközi-tenger között és még mindig nem mehetnek
haza, de érdemes megemlíteni, hogy a Jaroszlav Mudrij fregatt
(Balti Flotta) és a Szeveromorszk romboló (Északi FLotta),
illetve ezek ellátóhajói is szintén a régióban tartózkodnak.
A
friss információk szerint a Földközi-tengeren tartózkodó orosz
kötelék jelenleg az alábbi hajókat tartalmazza:
- az Udaloj-osztályú Szeveromorszk romboló
- a Jasztreb-osztályú Jaroszláv Mudrij fregatt
- az Altaj nevű vontatóhajót és a Léna nevezetű ellátóhajót
Ehhez
kell hozzátenni a márciusban kihajózott,
a közelmúltban Iránban is látogatást tett és a tegnapi napon
már a Vörös-tenger területére érkező, 5 hajóból álló
köteléket, melynek összetétele a következő:
- az Udaloj-osztályú Admiral Pantelejev romboló
- a Pereszvet és az Admiral Nevelszkij nevezetű partraszállító hajók
- 1 vontatóhajó és 1 tanker
Ez
a fotó még a Dél-kínai-tengeren készült, amikor a
Földközi-tenger felől érkező kötelék találkozott a
Földközi-tenger felé tartóval. Mivel a Földközi-tengeren az
elérhető információk szerint jelenleg tartózkodik egy Udaloj
egy hasonló találkára akár most is sor kerülhet.
Látható,
hogy újból szép kis jelenlét épült ki – persze az kérdéses,
hogy a Csendes-óceánról érkezett kötelék befutása után a még
bőven a tavalyi évben útnak indult balti és északi hajók
hazatérhetnek-e, vagy még dolguk van a térségben. (Ha más nem,
akkor a korábban bejelentett állandó földközi-tengeri jelenlét
fenntartása).
Az
Orosz Haditengerészet parancsnoka erről nem értekezett vasárnapi
nyilatkozatában, azt azonban elhintette, hogy a régiós jelenlétet
atom-tengeralattjárókkal (ígen
többesszámban)fejelnék
meg.
Új török partraszállító hajó
2013.
május 14., kedd - 07:49
A világ haditechnikai
híreinek élbolyát elkerülve a törökök csendben egy új
partraszállító hajó tervén dolgoztak, amelyről a készítő
ANADOLU hajógyár oldalán már konkrét információkat is fel
lehet lelni.
A
projekt LST (Landing Ship Tank) néven fut és az eddigi információk
alapján két darabot terveznek belőle majdan megépíteni. A
szerződést még 2011-ben írták alá és az ANADOLU azóta nem
tétlenkedve dolgozik a terveken és hajtja fel a beszállítókat,
így például olyan vállalatok is részt vesznek az LST-k
fejlesztésében, mint a katonai elektronikával foglalkozó
ASELSAN, a fegyvergyártó olasz OTO Melara (amely elvileg 40 mm-es
ágyúkkal fogja felruházni az új hajókat) vagy éppen az ISBIR
török hadiipari beszállító.
Maga
az LST “nagy sebességű és felső-közepes méretű
partraszállító hajóként” lett definiálva “jelentős
tűzerővel”, amelynek segítségével “főszerepet játszhat az
ország erőkivetítése során”, miközben nagy mennyiségben
szállít tűztámogató eszközöket és tengerészgyalogososokat.
Ugye egy projekt meghatározásánál ezek szoktak lenni a nagyjából
körbeírt dolgok, de mondhatjuk úgy is, hogy ez itt mind sallang,
ezért nézzük inkább a száraz tényeket:
-
a hajótest ún. mono-hull típusú, tehát hagyományos
kialakítású, mellyel 40 év szolgálatra terveznek,
- 138,75 méteres hossz és 19,6 méteres szélesség mellé 7125 tonnás vízkiszorítás, illetve 2 méteres (teljes terhelésnél kevesebb mint 5 méteres) merülés társul,
- a meghajtásról 4 darab 2880 kilowattos dízelmotor gondoskodik, amelyek két hajócsavaron adják le a teljesítményt, amelyeket egy orrsugár kormány is megtámogatja,
- az energiát 4 darab 785 kilowattos dízelgenerátor biztosítja,
- a fentebb felsorolt nyalánkságok 18 csomós maximális sebesség kisajtolására elegendőek teljes terhelés mellet,
- a legénység 12 tisztből, 51 altisztből és 66 közlegényből áll, mindezek mellé még befér 350 tengerészgyalogos is, illetve 1180 tonnányi rakomány.
- 138,75 méteres hossz és 19,6 méteres szélesség mellé 7125 tonnás vízkiszorítás, illetve 2 méteres (teljes terhelésnél kevesebb mint 5 méteres) merülés társul,
- a meghajtásról 4 darab 2880 kilowattos dízelmotor gondoskodik, amelyek két hajócsavaron adják le a teljesítményt, amelyeket egy orrsugár kormány is megtámogatja,
- az energiát 4 darab 785 kilowattos dízelgenerátor biztosítja,
- a fentebb felsorolt nyalánkságok 18 csomós maximális sebesség kisajtolására elegendőek teljes terhelés mellet,
- a legénység 12 tisztből, 51 altisztből és 66 közlegényből áll, mindezek mellé még befér 350 tengerészgyalogos is, illetve 1180 tonnányi rakomány.
HTKA Hírhalom 2013. 19. hét
2013.
május 13., hétfő - 08:05
Az
Amerikai Hadsereg végzett az iraki Bell 407 helikopterek
leszállításával. A könnyű forgószárnyas típus utolsó 3
példányát még a múlt hónapban, április 3-án egy C-17
rakterében szállították át New Yorkból új hazájukba. Az
átvétellel 24 példányra nőtt az Iraki Hadsereg Bell 407-es
flottája, a hozzájuk tartozó teljes logisztikai kiszolgálással
együtt.
Egy
korábbi szállítmány kipakolása
Lezuhant
a Nigériai Légierő egyik Alpha Jet kiképzőgépe múlt hét
hétfőn. A balesetre az ország dél-nyugati részében, Niamey
városától 60 km-re nyugatra került sor, helyi idő szerint
délután 1:05-kor. A légierő bevallása szerint a gép nem éles
bevetésen vett részt, az eset okainak kivizsglását megkezdték.
Szerencsétlen módon a személyzet mindkét tagja életét
vesztette.
—
Lassan,
de biztosan halad előre a Joint Strike Fighter program, ezt mi sem
bizonyítja jobban mint hogy a hónap elején egy jelentősebbnek
mondható lépésre került sor. A Lockheed Martin átadta a légierő
első F-35A Block 2A szériába tartozó vadászbombázóját, mely
az eddig gyártott Block 1-esekkel szemben több képességbővítést
is kapott. Az AF-25-ös jelzésű példány május 6-án került a
floridai Eglin légibázisra, az ott állomásozó 33.
vadászezredhez, azon belül is az 58. vadász századhoz, akik az
újonc pilóták kiképzését végzik. Ami a századot illeti,
összesen 24 gépet kapnak következő februárig bezárólag, és
körülbelül ebben az időben kezdhetik meg az arizonai Luke
légibázis személyzetének felkészítését, akik januárban
vehetik át első 5. generációs vadászbombázójukat.
A Block 2A konfiguráció több új képességgel is felruházza a típus hajózóit, akik mostmár repülés közben is használhatják a Sniper XR berendezéseivel ellátott EOTS (Electro-optical target system) célfelderítő és lézeres kijelölő rendszert. További újítás hogy a körkörös lefedettséget biztosító DAS optikai felderítőrendszer 6 kamerájából eddig csak 3-at használhattak, ezt most kibővítették mind a 6-ra. A lokátor is képességbővítésen esett át, a pilóták már használhatják a radar időjárás térképező üzemmódját, ami az Eglin hirtelen változó időjárási viszontagságai miatt is hasznos. További fejlődés hogy a fedélzeti számítógép már több fegyver használatát is képes szimulálni, a tanoncok így elméleti síkon használhatják az AIM-120 AMRAAM légiharc rakétát, a GBU-12 lézeres és BGU-31 GPS irányítású bombákat, azonban közeli légiharcot még mindig nem gyakorolhatnak, a gépek túlterhelése 5,5G-ben van maximalizálva. A radar SAR üzemmódjával is nagyon elégedettek, mely már most, a teljes képességek megszerzése előtt is jelentősen jobb képet biztosít a talajfelszínről mint bármelyik szolgálatban álló vadászbombázójuk radarja, beleértve az F-15E Strike Eagle APG-70-esét.
A Block 2A konfiguráció több új képességgel is felruházza a típus hajózóit, akik mostmár repülés közben is használhatják a Sniper XR berendezéseivel ellátott EOTS (Electro-optical target system) célfelderítő és lézeres kijelölő rendszert. További újítás hogy a körkörös lefedettséget biztosító DAS optikai felderítőrendszer 6 kamerájából eddig csak 3-at használhattak, ezt most kibővítették mind a 6-ra. A lokátor is képességbővítésen esett át, a pilóták már használhatják a radar időjárás térképező üzemmódját, ami az Eglin hirtelen változó időjárási viszontagságai miatt is hasznos. További fejlődés hogy a fedélzeti számítógép már több fegyver használatát is képes szimulálni, a tanoncok így elméleti síkon használhatják az AIM-120 AMRAAM légiharc rakétát, a GBU-12 lézeres és BGU-31 GPS irányítású bombákat, azonban közeli légiharcot még mindig nem gyakorolhatnak, a gépek túlterhelése 5,5G-ben van maximalizálva. A radar SAR üzemmódjával is nagyon elégedettek, mely már most, a teljes képességek megszerzése előtt is jelentősen jobb képet biztosít a talajfelszínről mint bármelyik szolgálatban álló vadászbombázójuk radarja, beleértve az F-15E Strike Eagle APG-70-esét.
Tajvanon
hamarosan dönteni kell a kiöregedő F-5E/F Tiger II vadászbombázók
cseréjéről. A légierő a tervek szerint 2019-ben véglegesen is
kivonja az aktív szolgálatból a típust, mely a támadóerők
gerincét jelentette több évtizedig. A pótlásukra több
perspektívát is el tudnak képzelni, ám legvalószínűbbnek az
évek óta vágyott F-16C/D Block 52+ típus beszerzését tartják.
Tajvani politikusok azt is megszelőztették, hogy F-35-ösök
beszerzését sem tartják lehetetlennek, ám erre vajmi kevés
esélyük van – még új F-16-osok eladását sem engedélyezik
számukra évek óta, Kína várható reakciója miatt.
Söulban
hamarosan döntenek az F-X
III vadászgép beszerzési tender kimeneteléről.
A 7,4 milliárd dolláros bevétellel kecsegtető pályázaton 3 cég
indult, ez európai EADS azEurofighter
Typhoon-nal,
az amerikai Boeing az F-15SE
Silent Eagle-vel,
valamint a szintén amerikai Lockheed Martin a lista egyetlen 5.
generációs típusával, az F-35-el. A Védelmi Beszerzésekért
felelős hivatal, a DAPA (Defense Acquisition Program Administration)
május 2-án nyilatkozta, hogy hamarosan végeznek a típusok
összehasonlításával és a költségek kalkulációjáva, és
várhatóan június végéig kihirdetik a győztest.
Franciaország
és Nagy-Britannia közösen állnak neki egy új hajók elleni
rakéta kifejlesztésének. Az együttműködésnek köszönhetően
az MBDA több angol cég közreműködését is kérheti, ami
megkönnyítheti a fejlesztést. Nagy-Britannia és az MDA már
hónapok óta lobbizik Franciaországban, hogy közösen kezdjenek
bele több fegyver kifejlesztésébe, többek között helikopter
fedélzeti rakéta, hajók elleni rakéta és földi célpontok
elleni fegyverek kerültek szóba.
—
A
Korea Aerospace Industries 1,02 milliárd dollárt kapott a
Dél-Koreai Légierőtől, FA-50 Golden Eagle könnyű csapásmérők
gyártására. Nem ismert, hogy hány példány fér bele a
költségkeretbe, de figyelembe véve a típus 30 millió dolláros
darabárát, kb 20-25 példányról lehet szó, a hozzájuk tartozó
felszerelésekkel együtt.
6
Szu-30MK2 repülőgéppel bővült az Ugandai Légierő flottája. A
fél tucat vadászbombázót május elején szállította le a gyártó
az Entebbe légibázisra, ahol a korábban átvett 6 hasonló példány
is üzemel. Az ugandaiak tavaly rendeltek után a típusból, a
Rosoboronexport szeptemberben jelentette be a szerződés aláírását
hivatalosan is.
Az
Amerikai Haderőt érintő költségvetési
megszorítások ellenére
a haditengerészetnek sikerült kijátszania a honatyák tervét,
mely szerint a 10 működő ezredükből 4-et leállítottak volna.
Egy ilyen ezred általában 8 századból és 65 repülőgépből
áll, így 4 ezred leállítása 240-260 repülőgépük ideiglenes
nyugdíjazását jelentette volna, mely hatalmas érvágás lenne a
világ legynagyobb repülőerejével rendelkező haditengerészetének.
Azonban a megszorításokat ők sem kerülhetik el, az elvont
összegeket pedig a repült órák jelentős csökkentésével
keresik meg. A gyakorlat ugyan nagyon fontos minden pilótának –
ez különösen igaz a haditengerészet repülőire akiknek folyton
mozgó fedélzetről kell fel- és leszállniuk – ám ennek
ellenére úgy vélik, hogy a repült órák redukálásával sem
csökkenne vészesen a repülésbiztonság. A megspórolt órákat
repülőszimulátorban pótolnák be. A csökkentéstől havi két
millió dolláros megtakarítást várnak ezredenként.
Csúszik a Ford
2013.
május 9., csütörtök - 13:31
Júliusról novemberre
tolták az első Gerald R. Ford-osztályú repülőgép-hordozó
vízre tételének dátumát, illetve így fél évvel az átadását
is elodázták 2016 elejére.
Mondjuk
ez egy ekkora projektnél talán nem is meglepő, arról nem is
beszélve, hogy egy osztály első hajója általában mindig
problémásnak bizonyul. Ugyanezt mondta Chris Johnson, a NAVSEA
(Naval Sea Systems Command) szóvivője is, illetve hogy évekig
követték és jelentették az ütemterv kockázatait, valamint
dolgoztak ezen kockázatok csökkentésén is. Johnson elmondása
szerint az ütemterv februári részletes felülvizsgálása során
arra a következtetésre jutott a haditengerészet és a hajót
építő Huntington Ingalls Industries (HII), hogy a késéssel a
HII-nek lehetősége lesz a szerelési munkálatok minél
gazdaságosabban történő folytatására, így a USS Gerald R.
Ford (CVN-78) nagyjából 70 százalékban lesz kész vízre
tételkor.
A
késés egyik okának a vékonyabb lemezhasználat következtében a
szerkezeti részek felépítésénél adódó nehézségeket
nevezték meg, de ugyanígy az új bevonatolási eljárások sem
könnyítik meg az építők dolgát, az új anyagokról már nem is
beszélve. Ha nem lesznek további csúszások, akkor a novemberi
vízre tételt követően – 2015 szeptembere helyett – 2016
második negyedévében készülhet el az első Ford hordozó.
Továbbra is küzdenek a Viktóriákkal a kanadaiak
2013.
május 7., kedd - 18:21
Mármint ugye az anno az
angoloktól beszerzett, de hatékonnyá ezidáig sem vált
Victoria-osztályú tengeralattjáróikkal. Legutóbb tavaly nyár
elején a RIMPAC 2012 kapcsán jelentkeztünk hírrel ezen
tengeralattjárókról. Nos időközben kiderült, hogy az akkori,
2013-ra datált kanadai remények még nem teljesen realizálódtak.
A
4 megépített Upholder-osztályú tengeralattjáró. Ezen,
mindössze pár évet szolgált angol SSK-kat vették meg a
kandaiak. Akik azóta is kínlódnak az üzemeltetésükkel.
A
hajóosztállyal kapcsolatos bénázás felelevenítésére
ajánljuk két
korábbi hírünket,
de jelen hírünk szempontjából a lényeg tömören annyi, hogy a
2011-re bevethető tengeralattjáró nélkül maradt Kanada a
2012-2013 közti időszakra 3 egység bevethető állapotba hozását
tervezte be. (Legalábbis ilyen hivatalos nyilatkozatok láttak
napvilágot az elmúlt cirka 2 évben – már amikor épp nem a
problémás és nem hatékonyan működő tengeralattjáró flotta
kivonásáról, netán helyettük atom-tengeralattjárók
beszerzéséről ment a pletyka.)
De
mi most kanyarodjunk vissza az említett 3 aktív egységre. Ezek
egyike a 2000-ben hadrendbe állított HMCS Victoria, mely 2005 –
2012 között szárazdokkban töltötte az éveket. A Victoriának
eredetileg 2009-ben kellett volna visszatérnie az aktív
szolgálatba, de újbóli vízbe tételére csak 2011-ben került
sor. Ezt követően 2012 folyamán azért már mozgalmasabb éve
volt, lévén az év tavaszán az Mk 48 torpedó integrálását
volt hivatott tesztelni. Másrészt az egyetlen bevethető kanadai
tengeralattjáróként neki jutott osztályrészül a RIMPAC 2012
hadgyakorlaton való megjelenés is – ahol egy Mk 48 torpedóval a
habok alá küldte az amerikaik egy már kivont, USNS Concord
nevezetű ellátóhajóját.
Az
Mk 48 kellemetlen ellenfél, mely működési elve miatt ennél
nagyobb falattal is megbírkózik. A hajógerinc alatt detonálva
képes szó szerint kettétörni a hajót. Ezen torpedó
integrálásával az eredetileg meglévő Harpoon indítási
képességtől furcsa módon megfosztott Victoria-osztállyal is
igen keményen oda lehet már csapni.
Ausztrál tengeralattjáró Torpedo Test "találatai Destroyer"
Torpedo Bomber Tactics: "Aerial Torpedo Attack High Speed High Altitude"
Project 941 Akula (Typhoon) - Russian Submarine
LEGNAGYOBB tengeralattjáró.
Kurszk tengeralattjáró. Betiltották Oroszországban
Katonai titok, Aliens, UFO-k dokkoló. Movie 2011
A furcsa dolog. "UFO. Zárt dosszié" (2013/03/01)
Megtévesztette a tudomány. Élet a halál után
Speciális program: "Ki irányítja a világot?" (31.10.2012)
Speciális program: "Mafia Land of szovjetek" (2012/07/11)
Különleges projektet. Adventure szex a XX században.
Tiltott a film Amerikában. Zeitgeist (3).
Vélhetően
szélesebb körben ismert videó: az ausztrálok akciója Mk 48-al.
Csak a miheztartás végett. :)
OK,
egy tengó tehát kipipálva, marad még kettő. Ismert, hogy az
HMCS Corner Brook-al 2011-ben zátonynak ütköztek kiiktatva ezzel
az akkori egyetlen aktív kanadai tengeralattjárót. Említett
egység pedig csak valamikor 2015-2016 között várható vissza
aktív szolgálatba, így nem nehéz kisakkozni, hogy az HMCS
Windsor és az HMCS Chicoutimi amiknek idén vissza kéne térniük
szolgálatba.
A
betört orrú HMCS Corner Brook szárazdokkban. Látható, hogy a
tengeralattjáró jelentős sérülést gyűjtött be. | Forrás:
cbc.ca
Nos
az HMCS Windsor egyébként a tavalyi év végén vissza is tért –
meg nem is. Hogy ezt hogyan csinálták a juharlevelesék? Nos
valahogy sikerült összehozniuk, hogy a 209 millió dolláros
felújításon átesett Windsor két diesel generátora közül
azóta kihullott az egyik, lévén a kapcsolódó Paxman Valenta
16RP diesel erőforrás cserélendővé degradálódott. Ennélfogva
az így csak 1 generátorral gazdálkodó HMCS Windsorra
korlátozásokat voltak kénytelenek bevezetni, alapvetően a
partközeli régióra korlátozva ezzel. Emiatt amúgy vissza is
kellett mondani egy, az USA déli partjai menti szereplést. (Pedig
már biztos fenték a fogukat a U.S Navy-nél egy halk, nem is olyan
könnyű ellenfélre.)
Az
HMCS Windsor egy 5 évre elhúzódó szárazdokkos tartózkodás
után, 2012 áprilisában térhetett vissza a vízbe.
Az
HMCS Windsor-on végzett, Extended Docking Work Period névre
hallgató munkálatok hivatalosan 2012. decemberében zárultak le.
A fenti fotó 2012. december 13-án, Halifax kikötőjéből való
kihajózáskor készült.
Végül
mi a helyzet a HMCS Chicoutimi esetében? Nos, elképzelhető, hogy
az idén visszatér az aktív szolgálatba, de ez egyelőre nem
biztos. Ahogy az sem, hogy ezt teljes értékű tengeralattjáróként
fogja tenni. Ezt egyesek arra alapozzák, hogy 2011 őszén olyan
nem hivatalos információk kerültek ki, miszerint a Chicoutimi
egyes rendszerei átkerültek a Victoria-ba annak felújítása
során. Hogy a tűzesete miatt a legrövidebb idő aktív
szolgálatban töltött Chicoutimi-val kapcsolatos ezen hírek
helytállóak-e, az majd idővel kiderül.
Mindenesetre
az immáron biztosnak tűnik, hogy ha a Chicoutimi késve, vagy csak
kiképzésre alkalmas állapotban is tér vissza, Kanada akkor is
elérheti, hogy végre mind a nyugati, mind a keleti partján legyen
bevethető, frissen felújított tengeralattjárója. Persze ehhez
előbb keríteniük kell egy diesel erőforrást a Windsor számára.
No meg gyúrni arra, hogy azon 4, illetve 6 év alatt, míg
elérkezik a Victoria és a Windsor soron következő 2 éves
nagyjavítása (Extended Docking Work Period), addigra bevethető
legyen egy újabb tengeralattjáró – legyen az a Corner Brook,
avagy a Chicoutimi.
Végrehajtotta első fékezőhorgos leszállását az X-47B – VIDEÓ
2013.
május 7., kedd - 08:01
Egyre közelebb kerül a hajófedélzeti
rendszeresítéshez a Northrop Grumman által fejlesztett X-47B
pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV). Az engedélyek
megszerzéséhez szükséges tesztsorozat most újabb állomásához
érkezett, először hajtott végre fékezőhorgos leszállást a
demonstrátor, igaz, “csak” az Amerikai Egyesült Államok
Haditengerészetének Patuxent River támaszpontjának területén
erre a célra kialakított tesztközpontban. A jeles eseményre
május 4-én került sor.
NAVAIR: X-47B Befejeződött első szárazföldi Arrested Landing
EXKLUZÍV: amerikai Strike Back Against Drones
Ahogy
a videó is tanúskodik róla, az X-47B sikeresen végrehajtotta a
feladatot, melynek rögzített adatait a következő napok során
elemzik és ez alapján folytatják tovább a tesztsorozatot,
melynek már korábban része volt a
gőzkatapultos indítás és a
fedélzeti kezelés tesztelése is.
Kudarc egy francai ballisztikus rakéta tesztjén
2013.
május 6., hétfő - 10:08
Tegnap egy tesztkilövés
során eddig ismeretlen okok miatt megsemmisítette magát egy M51
ballisztikus rakéta.
A
francia nukleáris csapásmérő erő gerincét képező rakéta
tesztjére az északnyugat-franciaországi Audierne-öbölben került
sor, amely során helyi idő szerint fél tízkor egy
Triomphant-osztályú tengeralattjáró útjának indította, de a
rakéta nem sokkal a kilövés után megsemmisült.
Lionel
Delort őrnagy, az Atlanti Haditengerészeti Prefektúra szóvivője
szerint a teszt “kudarc volt, az okokat majd egy vizsgálat fogja
feltárni”, majd hozzátette, hogy a rakéta “megsemmisítette
önmagát az első rakétafokozat során… ismeretlen okból.” A
rakéta nem volt nukleáris töltettel felszerelve.
Missile M51 Auto Destruction during a test - raw footage 5/5/2013 ..
http://www.youtube.com/watch?v=MKS06BGPDhU&feature=player_embedded
BOMBE ATOMIQUE TSAR ,LA PLUS PUISSANTE DU MONDE, 57mégatonne
BOMBE ATOMIQUE TSAR ,LA PLUS PUISSANTE DU MONDE, 57mégatonne
HTKA Hírhalom 2013. 18. hét
2013.
május 6., hétfő - 08:05
Újabb
3 példánnyal bővült a thai JAS-39 Gripen flotta. A vadászbobmázók
3 napos repülés után – mely során kis hazánkban is megpihentek
– , április 5-én érkeztek meg új hazájukba, a légierő 7.
ezredének otthont adó Surat Thani melletti légizábisra. Az
átadással immár 9 Gripenje van a Thai Királyi Légierőnek, a
fennmaradó 3 gépet év végéig leszállíja a Saab.
—
4
halálos áldozatot követelő balesetre került sor Afganisztánban,
mikor lezuhant egy az Amerikai Légierő által üzemeltetett MC-12W
Liberty felderítőgép. A repülő április 27-én, helyi idő
szerint 17:45-kor csapódott a földbe Kandahar légibázistól 177
km-re északkeletre, a személyzet mind a 4 tagja életét vesztette.
Az eset okainak kivizsgálását megkezdték, NATO jelentés szerint
nem tapasztatltak ellenséges tevékenységet a körzetben, így
műszaki vagy pilótahibára gyanakodnak.
Újabb
Block 60-as F-16-osokra kerülhet fel az Egyesült Arab Emirátusok
Légierejének felségjele. Az USA nemzetvédelmi minisztere, Chuck
Hagel közel-keleti útja során először az emirátusokba
látogatott, ahol többek között 25 új gyártású F-16E/F Block
60 beszerzéséről tárgyalt a trónörökössel. Az arabok azt is
szeretnék, ha a gépek mellé nagy hatótávolságú csapásmérő
fegyvereket is kaphatnának, azonban ezek exportja korlátozás alá
esik az Egyesült Államokban, így lehet hogy még a közeli
szövetség ellenére sem kaphatják meg.
Az
Amerikai Kongresszus 8 évvel a kérés után jóváhagyta az RQ-4
Global Hawk pilóta nélküli felderítők eladását Dél-Korea
számára. 4 példányt igényelnek, azonban ezek ára jóval
meghaladja a Söul által erre felállított 435 millió dollárt, a
Pentagon szerint a teljes összeg akár az 1,2 millárd zöldhasút
is elérheti.
—
AZ
AgustaWestland átadta az Olasz Hadsereg számára az első FOC
konfigurációja, azaz a teljes műveleti képességének birotkában
lévő NH90 TTH helikoptert. Az hivatalos átadáshoz ceremóniát
rendeztek a gyár velencei székhelyén, ahol többek között
megjelent Giangiacomo Calligaris tábornok, az Olasz Hadsereg
parancsnoka, valamint a Légi Fegyverkezési Igazgatóság vezetője,
Francesco Langella tábornok. A szállítással 21 példányra nőtt
az Olasz Hadseregben üzembe állított NH90 TTH-k száma, összesen
60 példányra van megrendelésük.
A hadsereg 5 forgószárnyasa jelenleg is Afganisztánban teljesít szolgálatot, repült idejük már elérte a 470 órát. Mindeközben az otthon szolgáló példányok is jelentős kihasználtságnak vannak kitéve, a flottavezető már átlépte a 900. repült óráját.
A hadsereg 5 forgószárnyasa jelenleg is Afganisztánban teljesít szolgálatot, repült idejük már elérte a 470 órát. Mindeközben az otthon szolgáló példányok is jelentős kihasználtságnak vannak kitéve, a flottavezető már átlépte a 900. repült óráját.
Nagy-Britanniában
várhatóan még az év vége előtt beszerzik az első F-35 század
felállításához szükséges engedélyeket. Miután ez megvan, a
Main Gate 4 program keretében 2016-ban vehetik át az első 14 5.
generációs vadászbombázójukat, melyekkel az első századot
felállítják.
—
Annak
ellenére, hogy az Orosz Légierő megrendeléseinek nagyrészét a
Szuhoj gyűjtötte be az elmúlt években, a Mikojan-nál bizakodóak.
Számításuk szerint még az év első felében hazai megrendelést
kapnak a MiG-35 típusra, mellyel leválthatók lennének a
légierőnél használt MiG-29-esek. Sergei Korotkov, a cég
vezérigazgatója egy április 23-i sajtótájékoztatón arról
számolt be, hogy tárgyalásban állnak az Orosz Légierővel, és
reményeik szerint még az év ezen felében megszülethet a
szerződés a MiG-35-ösök megrendesléséről.
Április
30-án elvégezte szűzrepülését az első OH-58F szintre
modernizált Kiowa Warrior harci helikopter. Az Amerikai Hadsereg
által megtervezett és kivitelezett átalakításon az OH-58D új
kijelzőket kapott a pilótafülkébe és új szenzorokat a gép
külsejére. A legszembetűnőbb változás hogy a korábbi
variánsokkal ellentétben az optikai szenzorokat nem a rotor fölött
helyezték el, hanem a forgószárnyas orra alatt.
A hadsereg összesen 321 helikoptert akar modernizálni, és jelentős megtakarítást várnak attól, hogy saját kezőleg vitelezik ki a programot.
A hadsereg összesen 321 helikoptert akar modernizálni, és jelentős megtakarítást várnak attól, hogy saját kezőleg vitelezik ki a programot.
Történelmi
repülést hajtottak végre az Amerikai Tengerészgyalogság MV-22
Osprey konvertiplánjai, miután két KC-130J utántöltő géppel
karöltve 6 konvertiplán átrepülte az Atlanti-óceánt, ezzel
teljesítve a típus történetének leghosszabb transzatlantikus
repülését. A 6 példány a New River melletti tengerészgyalogos
bázisról szált fel, és meg sem állt egészen Spanyolországig, a
Moron De La Frontera város melletti katonai bázisig. A 15 órás
repülés során a szükséges kerozint a tengerészgyalogság 252.
szállító és utántölő századának két KC-130J utántöltője
biztosította.
Ha
már szóba került a tiltrotoros jármű, meg kell említeni hogy a
tengerészgyalogság egy új procedúra kidolgozását kezdi meg a
nyáron. A tervük, hogy alkalmassá teszik az MV-22-es típust más
repülőeszközök repülés közbeni utántöltésére, azaz egyes
példányokat felszerelnek a légi utántöltéshez szükséges
hajlékony tömlővel. A Boeing már el is készült a szükséges
eszközzel, mely a raktérbe beszerelve a nyitott hátsó rámpán
keresztül engedné ki a tömlőt hogy más gépek arra
csatlakozhassanak. A módosítás segítené az erők gyorsabb
reagálását természeti katasztrófák esetén, de akár az F-35B-k
utántöltése az MV-22-esekből is sok előnnyel járhat.
Az
Indonéz Hadsereg békefenntartó misszióra küldte három Mi-17V5
helikopterét Szudánba. A forgószárnyasok és a 120 fős személyi
állomány egy évig tartózkodik majd az országban, szállításukat
ukrán An-124 Ruslan repülőgépekkel oldják meg.
Ilyen se volt még: orosz hadihajó Izraelben
2013.
május 3., péntek - 08:09
Az Azov nevet viselő,
Ropucsa II-osztályú partraszállító legutóbb április közepén
szerepelt híreink között, mikor is 2 másik Ropucsa mellett az
Azov is áthalyózott déli irányba a Boszporuszon.
Az
említett partraszállító azóta megjárta eredeti célpontját, a
szicíliai Messina kikötőjét. Az április 23.-25. közötti
olaszországi tartózkodás után ugyan kelet felé fordult, de még
nem a Fekete-tengerre történő visszahajókázás célzatával.
Nem, az Azov következő említésre méltó állomása nem más
lett, mint Izrael, konkrétabban Haifa kikötője.
Az
észak-izraeli kikötővárosban tett 3 napos, azaz a mai nappal
záruló látogatás azért említésre méltó, lévén ha minden
igaz ez az első alkalom, hogy orosz hadihajó izraeli kikötőbe
tesz látogatást.
Az
Azov május 1-i érkezése Haifa kikötőjébe. A 3 napos kikötőben
tartózkodás alatt ahogy az ilyenkor nem ritkán lenni szokott, az
érdeklődő lakosság számára is lehetőség nyílt a hajó
megtekintésére. | Fotó: RIA Novosztyi
Talán
érdemes lehet azt is megjegyezni, hogy a Ropucsák továbbra is
igen aktívak. Olvasóink talán emlékeznek arra, hogy április
közepén lehoztunk egy hírt, amiben valószínűsítettük, hogy
a Csendes-óceáni
eredetű erősítés
érkeztével a Balti Flotta két, január óta a régióban ide-oda
loholó Ropucsája végre hazatérhet.
A
Kalinyingrád és az április 11-én, az Azov előtt pár nappal át
is hajózott déli
irányban a szoroson,
ám azóta kiderült, hogy nem a Balti-tenger volt tervben a
kizavarásukkor. Olyannyira nem, hogy az említett két hajó azóta
már vissza is tért a Fekete-tengerre. Sőt, az április 24-i
északi irányú áthaladás után a Kalinyingrád 6 nappal később
már újból déli irányba szelte át az Európát Ázsiától
elválasztó szorost.
—
Harcra kész az RSS Swordsman
2013.
május 2., csütörtök - 12:57
Persze azért még nem fog
nekirontani más hajóknak, de április 30-án hivatalosan is
combat-ready, azaz “harcolásra alkalmas” minősítést kapott a
második szingapúri Archer-osztályú tengeralattjáró.
Az
esemény kapcsán a Changi haditengerészeti támaszponton tartott
ceremónia keretében Tharman Shanmugaratnam, helyettes
miniszterelnök és pénzügyminiszter mutatta be az üzembe
helyezési parancsot az Swordsman parancsnokának, Loh Mun Heg
alezredesnek.
A
Tharman Shanmugaratnam helyettes miniszterelnök (középen) és
Loh Mun Heng alezredes (jobbra), valamint az a bizonyos parancs |
Forrás: Szingapúri Védelmi Minisztérium
“Az
RSS Swordsman, testvérhajója az RSS Archer és a mi négy
Challenger-osztályú tengeralattjárónk egy integrált harcoló
rendszer részét képezik – együtt a lopakodó fregattjainkkal,
tengerészeti helikoptereinkkel, rakétás korvetteinkkel és aknász
hajóinkkal – egy olyan erőét, amely biztosítja Szingapúr
tengeri érdekeltségeit és megvédi területi egységünket.” –
nyilatkozta a miniszter.
A
Swordsman parancsnoka elmondta, hogy beosztottjainak elegendő volt
mindössze négy hónap, hogy felkészítsék új hajójukat az
átadásra. “Azonkívül, hogy az RSS Archer legénysége ellátott
minket tanácsokkal, a legénységem fele eleve egy
Challenger-osztályú tengeralattjáróról jött és amikor
áthoztuk a tapasztalatainkat, képesek voltunk gyorsítani a
tanulási folyamaton.” Nyilatkozta az alezredes, majd hozzátette,
hogy “Az operacionalizálásnak nincs végső állapota…” és
folytatják képességeik fejlesztését.
Szingapúr
az immár aktív Swordsmannel együtt összesen hat
tengeralattjáróval rendelkezik: négy darab, 1997 és 2001 között
modernizált ex-Sjöormen, manapság Challenger-osztályú
tengeralattjáró, amelyek már igencsak közelednek 50.
életévükhöz, szóval hamarosan érik aváltásuk,
illetve a fentebb is említett Archer-osztályú Archer és
Swordsman, amelyek húszas éveiket tapossák és hajdanán a
Västergötland-osztályba tartoztak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése