2013. június 21., péntek

A hadipar a fejlesztések motorja


A hadipar a fejlesztések motorja

Reggeli vegyes rövidhírek



2012. július 25., szerda - 07:50
Már készülőben van az első AC-130J, amit egy MC-130J Commando II-ből alakít át a Lockheed Martin az Amerikai Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága (AFSOC) számára. A gépre felszerelik a precíziós csapásmérő képességet biztosító PSP (Precision Strike Package) kittet, amivel ez lesz az eddigi legpotensebb AC-130-verzió. A Pentagon összesen 16 MC-130J átalakítását rendelte meg a Lockheedtől, amiknek 2015-re kell elérniük a kezdeti műveleti képességet, majd attól kezdve fokozatosan leváltaniuk a jelenleg alkalmazott, korábbi Hercules-verziókon alapuló AC-130 csatagépeket.
Átalakulóban az MC-130J Commando II |Fotó: Lockheed Martin
Osztrák kivonások és fejlesztések
Lassan véget érnek a Bundesheernél meghirdetett járműkivonások. Az osztrák derstandard.at internetes média forrásai szerint az eladásra meghirdetett 58 darab Leopard-2-es harckocsi 15 millió euróért cserébe visszakerül a gyártó Krauss-Maffei-Wegmannhoz. A Saurer páncélozott személyszállító járművek és az SK-105-ös könnyű harckocsik megsemmisítésre lettek ítélve, az utolsó darabok várhatóan a jövőév végén vállnak a lángvágók martalékaivá. Vevőket várnak még azonban 80 darab M-109-es önjáró tarackra.
Darabos Norbert védelmi és sportminiszter szerint Ausztriának az elkövetkező években/évtizedekben nem kell külső támadásra számítania ezért nincs szüksége a kivonásra/leépítésre került fegyvertípusokra. Véleménye szerint a Bundesheernek a külföldi missziókra és szerepvállalásokra kell erejét összpontosítania.
A vázolt koncepció alapján a leszállítás alatt álló 150 darab Iveco LMV páncéloshoz és a már hadrendben álló Pandurok közül 20 darabhoz távirányítható lőtornyot rendeltek, ezzel is növelve a kezelőszemélyzet túlélési esélyeit. A fennmaradó Pandurok páncéltörő (PAL-2000), tömegoszlató, katonai rendész feladatkörökre kerülnek átalakításra.
Ausztria 350 katonával vesz részt az EU harccsoportban
Az immáron 7 éve felállított azonban ezidáig bevetésre nem került 6000 fős EU harccsoportban hamarosan Ausztria veszi át a logisztikai és ellátási feladatokat. A hónapokon át tartó felkészítés után a Bundesheer 350 katonája veszi át a vezetést ezen a területen. Darabos Norbert szerint a feladat kiváló lehetőséget nyújt a fejlődésre és tapasztalatszerzésre azonban szóvá tette, hogy a katonák valójában munkanélküliek, a komoly felkészítésen átesett katonák szeretnék magukat már éles helyzetben kipróbálni, azonban erre ezidáig nem adatott lehetőség. Darabos véleménye szerint ki kellene bővíteni a csoport tevékenységi körét, gondolva ezzel többek között a katasztrófaelhárítási feladatokra. Ötletét eddig Svédország és Magyarország támogatta, ugyanakkor a felvetést ellenzők tábora ennél jóval népesebbnek bizonyult: Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország ellenezte a tervet. Az ötlet tehát elvetésre került, mi több az ellenzők táborát alkotó országok és Svédország saját csoport alakítását jelentette be, de nyilatkozatuk szerint továbbra is szerepet vállalnak az EU harccsoportban is.
Repült a Falco EVO
A Finmeccanica csoporthoz tartozó SELEX Galielo vállalat végrehajtotta az első repülést legújabb pilóta nélküli repülőeszközével, a Falco EVO-val. A Falco továbbfejlesztett változataként létrehozott taktikai UAV július 23-án abszolválta a 40 perces feladatot, mely során az alapvető repülésvezérlő rendszereket ellenőrizték az operátorok.
A Falco EVO, nem sokkal a felszállás előtt |Fotó: SELEX Galileo
Felbontják a szerződéseket a Pentagon és a Rosoboronexport között
Az amerikai képviselőház hétfőn 407 igen és 5 nem szavazattal elfogadta azt a törvényjavaslatot melynek értelmében a Pentagon minden szerződését felmondják az orosz fegyverexportőrrel. A döntés okaként az orosz fél által a szíriai rezsimnek eladott 1 millió dollárnyi fegyvert jelölték meg. A felkelések kirobbanása óta szállított fegyverek között lőszereket, mesterlövészfegyvereket, robbanószereket említettek.
A törvényjavaslatot néhány órával azután nyújtották be, hogy Oroszország és Kína immáron harmadik alkalommal vétózta meg az ENSZ BT-ben a Szíriával szembeni szankciókat.
Az MV Alaed visszatért szállítmányával Kalinyingrádba
Visszatért Kalinyingrádba szállítmányával az MV Alaed, köztük a 3 darab szír Mi-25-ös harci helikopterrel. Ahogy korábban a HTKA hírblokkjában már megjelent, az orosz fegyverexportőr Rosoboronexport egy 2008-as szerződés értelmében felújíttatott és némileg modernizáltatott 3 darab szír Mi-25-ös harci helikoptert. A helikoptereket a munkálatok befejezése után tengeri úton próbálták meg a tulajdonosához visszajuttatni, azonban a hajó biztosításának megvonása miatt ez meghiúsult. Orosz hírforrások szerint az Alaed törölte útját és szállítmányát visszaszállította a kalinyingrádi kikötőbe.
Csak külső beavatkozás esetén veti be Szíria vegyi fegyvereit
A szír külügyminisztérium szóvivője, Makdisi szerint országa csak külső beavatkozás esetén veti be vegyi fegyvereit. Ezen mondatokkal reagált Szíria Jay Carney szavaira. Az Fehér Ház szóvivője korábban tájékoztatta a médiát a szír vegyi fegyver készletekről és figyelmeztette a rezsimet, hogy annak bevetése súlyos következményekkel járna. Az amerikaiak szerint a fegyverek feletti kontrollt maga a szír elnök al-Assad gyakorolja, így ezen fegyverek alkalmazása esetén minden felelősség őt terhel majd.
Szintén aggodalmának adott hangot Benjamin Netanjahu izraeli elnök és Ehud Barak izraeli védelmi miniszter akik szerint a fegyverek alkalmazásuk esetén könnyen a terrorista sejtek kezébe kerülhetnének és azokat így később akár Izrael ellen is bevethetnék.
Lengyel Sólymok Amerikában
Hatévnyi hazai felkészülés után, a Lengyel Légierő 6. „Tigris” taktikai vadászrepülő századának Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ vadászbombázói felkerekedtek, hogy a poznani 31. taktikai vadászrepülő-bázisról kiindulva, a fél világot átrepülve, részt vegyenek az alaszkai Red Flag hadgyakorlat-sorozat idei második rendezvényén. A kéthetes kitelepülés alatt a lengyel pilótáknak lehetőségük nyílt együtt gyakorlatozni koalíciós partnereikkel, és hasznos tapasztalatokat szerezni sokat látott pilótatársaiktól. Rajtuk kívül a műszakiaknak is komoly kihívás volt repülőgépeik üzemeltetése az új környezetben. A lengyel hajózók azt nyilatkozták, hogy főleg a hatalmas kiterjedésű légterek azok, amik megmozgatták a fantáziájukat, a sűrűn lakott Európában ugyanis sokkal korlátozottabbak a lehetőségeik. Valamint többen hozzátették, hogy részükről akár minden évben sort keríthetnének egy ilyen útra.
Lengyel F-16-osok, itt még Poznanban |Forrás: Wikimédia
Oroszország több száz millió eurót invesztál az Iszkander rakéták gyártásába
Az orosz kormány ezidáig 24 milliárd rubelt (kb. 600 millió eurót) fektetett azon 17 cégbe melyek az Iszkander rakéták modernizációjáért és gyártásáért felelősek, nyilatkozta Dmitrij Medvegyev kormányfő. A kormányfő Kolomna iparvárosában tartott tájékoztatójában kijelentette, hogy a kormány további 16 milliárd rubelt kíván a meglévő rakéták modernizálására és újabb rakéták gyártására költeni.
Véleménye szerint az Iszkander-M (NATO kód: SS-26 Stone) rakéták külföldi vetélytársaiknál jobbak és kategóriájukban az egyik leghatékonyabb alternatívát képezik. Éppen ezért a jövőben az orosz honi védelem egyik alapkövét fogják majd képezni.
Az Egyesült Államok rakétapajzsot épít Irán köré
A Nesawissimaja Gaseta orosz napilap információi szerint az Egyesült Államok rakétapajzsot épít Irán köré miközben haditengerészete és szövetségesei egy nagyszabású gyakorlatot készítenek elő a Perzsa-öbölben.
A napilap információ szerint a pajzs elemeit Izraelben és Törökországban már felállították és most Katarban terveznek egy titkos állomást építeni. Az X hullámsávú radarokat egy titkos bázison kívánják felállítani azzal a céllal, hogy megvédjék a térségben található amerikai bázisokat és Izraelt. Katarban jelenleg már két amerikai bázis található ahová a közeljövőben 8000 katonát kívánnak áthelyezni. Az új titkos radarállomás a Törökországban és Izraelben telepített egységek lefedettségét fogja kiegészíteni. A programra az USA 12,2 millió dollárt különített el.
A hírforrás szerint Katar fél az iráni kapcsolatainak megromlásától éppen ezért tartotta és tartja továbbra is titokban a bázis építésének tervét és helyszínét.
Az iráni fenyegetés volt a legfőbb témája a nemrég lezajlott amerikai-izraeli tárgyalásoknak is. Barack Obama osztotta Benjamin Netanjahu aggodalmait, de ugyanakkor kérte Izraelt, hogy egyelőre tegyen le a katonai csapásmérés lehetőségéről és várja meg az USA által kezdeményezett tárgyalások eredményét.
Katar Apache-okat is vásárolna
A katari vezetés a nemrégen rendelt Black Hawkok és Sea Hawkok mellé most 24 darab AH-64D Block III-as Longbow Apache-ot is rendelt az Egyesül Államoktól. A gépeken kívül még 56 darab hajtóművet, 12 darab tűzvezető radart, 27 darab éjjellátó berendezést, 28 darab rakétaindítás jelzőt, 27 darab célzórendszert, 58 darab navigációs berendezést, 160 darab sisakképernyőt, 30 darab 30 mm-es gépágyút, 60 darab Hellfire rakéta indítósínt, 576 darab Hellfire II. rakétát, 295 darab Stinger rakétát, 50 darab Stinger indítósínt, 4092 darab Hydra rakétát is rendeltek összesen mindegy 3 milliárd dollár értékben.
Boeing AH-64D Block III Longbow Apache | Fotó: Boeing
SANA: A szír lázadásokról és megtorlásokról készült felvételeket Katarban forgatták!
A szír hírügynökség (SANA) információ szerint a katari média ismét meghamisítja a tényeket és a szír háborús helyzeteket bemutató videókat nem Szíriában forgatják hanem egy Doha közeli kisvárosban az-Zubarában. A város épületei alapvetően nagyban hasonlítanak Damaszkusz utcáihoz, ezt kihasználva egy filmforgatásokra szakosodott katari cég terepjárókat lát el szír katonai jelzésekkel és statisztákat öltöztet be a szír fegyveres erők ruházatába majd így forgatják le egyes jeleneteiket. A jelenetek rendszerint a rezsim megtorlásáról árulkodnak és azt a célt szolgálják, hogy meggyőzzék a nyugati és arab világbeli vezetőket a katonai fellépés szükségességről.
Összehangolt támadás a szír kormány ellen
Az elmúlt napokban a szír lázadókat tömörítő Szabad Szír Haderő bejelentette a Vulkán akciót (Operation Vulkan), melynek eredményeként összehangolt fegyveres és bombatámadást intéztek több kormányzati épület, hivatal, katonai bázis és katonai ellenőrzőpont ellen. A támadásban komoly sérüléseket szenvedett a szír titkosszolgálat vezetője és számos magas rangú politikus és katonai vezető. A halálos áldozatok között van az elnök al-Assad több rokona is. A nemzetbiztonsági hivatal ellen elkövetett öngyilkos merényletet al-Assad egyik testőrének tulajdonítják.
A lázadások kirobbanása óta az ENSZ jelentések szerint több mint 12 000 ember hallt meg, 230 000 ember menekült el az országból és több mint 1 000 000 ember szorul humanitárius segítségre.
Az arab liga szabad távozást ígér al-Assadnak
A hétvégén találkoztak az arab liga országainak külügyminiszterei Katar fővárosában Dohában. A találkozó után az arab liga képviseletében Hamad bin Jassim bin Jaber Al-Thani katari miniszterelnök felszólította a szír elnököt hatalmának gyors átadására, cserébe az arab liga garantálná számára a szabad távozást egy biztonságos kikötőből. Ezen felül Al-Thani bejelentette, hogy a szervezet országai 100 millió dollárt ajánlanak fel az országukat elhagyni kényszerülő menekülteknek.
Fokozott megfigyelés alá vonják az orosz hajókat
A Nato tagországok hírszerzéseinek információi szerint Oroszország ismét fegyvereket próbál szállítani a szír rezsimnek. Az orosz Rosoboronexport minden vádat cáfol.
Orosz sajtóorgánumok, katonai hírforrásokra hivatkozva írták, hogy több nemzetközi gyakorlatra igyekező orosz hadihajót megfigyelés alá vontak a NATO tagországok hajói és repülői. A hajók kapitányai P-3 Orion típusú felderítő repülőgépekről és számos kisebb megfigyelőhajó jelenlétéről tettek jelentést. A megfigyelések mértéke a szír partok közelítésére fokozatosan erősödött.
Svájci fegyverexport-tilalom az Arab Emírségek ellen
Svájc azonnali hatállyal beszüntette fegyverexportját az Arab Emírségek irányába miután több napilapban megjelent fényképek alapján, egyértelművé vált, hogy a szíriai felkelők a svájci Ruag cég által gyártott gránátokat vetettek be a kormányzati erők elleni harcban. A svájci hatóságok által lefolytatott vizsgálatok bebizonyították, hogy az említett eszközök egy korábbi az Egyesült Arab Emírségek részére szánt szállítmányból származtak. A vizsgálat szerint egy 2003-ban köttetett és összesen 225 162 db gránát leszállítását magába foglaló üzlet révén kerülhettek a fegyverek a lázadók kezébe.
Hatalmi harcok és reformok Észak-Koreában
Az elmúlt hetek egyik legnagyobb eseményét Kim Jong Un és egy bennfentes informátor szolgáltatta. Történt ugyanis, hogy Kim Jung Un nem igazán hihető indokkal menesztette Ri Yong Ho-t, a hadsereg első számú vezetőjét. Hivatalos indokként a vezető 69 éves korát és egyéb elfoglaltságait nevezték meg, azonban hamarosan egy befolyásos körökben mozgó informátor leleplezte a valódi okot. Kim Jong Un az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb és legmerészebb reformját kívánja Észak-Koreában véghez vinni, terve szerint a gazdasági üzemek és cégek vezetését ki kell venni a haderő kezéből és civil irányítás alá kell vonni. Az országot jelenleg teljes mértékben irányító hadseregnek természetesen nem tetszettek az új vezető forradalmi tervei, ezt tette szóvá Kim Jung Un egyik legnagyobb támogatója Ri Yong Ho is aki szerint a hadseregnek kell továbbra is a totális hatalmat gyakorolnia. Az új vezető azonban nem hagyta, hogy terveit feltartóztassák és egy eddig elképzelhetetlen lépéssel lefejezte a hadsereget, jelezve ezzel, hogy a korlátlan hatalom kora véget ért. Számos szakértő szerint Kim Jung Un reformjai az elmúlt évtizedek legnagyobb és legfontosabb lépései lehetnek a mára már teljesen elszegényedett Észak-Koreában.
Közreműködött: forest

LCS: még sok a gond



2012. július 16., hétfő - 20:00
A U.S. Navy illetékesei még nem kimondottan elégedettek az LCS program produktumainak teljesítményével. Egyelőre közel sem nyújtja azt a két hajóosztály, amit anno elképzeltek. Több vonalon negatív észrevételek érkeztek aközben, hogy az első LCS-ek a 2013-as év tavaszán esedékes szingapúri kitelepülésükre készülnek, illetve ahogy lassan elkezdenek sorban érkezni a hajóegységek.
Az eredeti elképzelés szerint az LCS program produktumának egyszerre kellene kiváltania az Oliver Hazard Perry-osztályú fregattokat, illetve a Navy aknamentesítő és járőrhajóit. Látható, hogy ez egy igencsak széles feladatkör, aminek az LCS-ek jelenleg nem tudnak teljes mértékben megfelelni.
A USS Fort Worth (LCS-3) hasítja a habokat | Fotó: Lockheed Martin
Az LCS kapcsán az volt az elképzelés, hogy nem több alváltozat készül az egyes feladatokra, hanem a hadihajóknak az egyes feladatok végrehajtásához szükséges materiális vonatkozásokat moduláris módon oldják meg, feladatspecifikus csomagokat hoznak létre, amik igény esetén könnyedén cserélhetőek úgymond a hajó szétszedése nélkül. Méghozzá olyan szinten, hogy egy eredetileg mondjuk aknamentesítő szerepkörben kihajózott LCS hajó a releváns rendszerek cseréjével akár pár nap alatt átalakítható lenne például tengeralattjáró vadásszá. Nos, ez az amit jelenleg nem tudnak teljesíteni, és ez nem a fejlesztés alatt álló modulok miatt van, ha minden igaz.
Az Independence-osztály belső kialakítása | General Dynamics
A probléma forrása elvileg ott gyökerezik, hogy 1-1 ilyen átalakítást tipikusan az Egyesült Államokon kívül kéne végrehajtani, a cseréhez a szóban forgó LCS nem szakítaná meg feladatát és térne vissza honi kikötőjébe.
Egy ilyen manőver feltételez pár dolgot: megoldott kell legyen, hogy az átalakítás helyszínén rendelkezésre álljon a szükséges modulcsomag, illetve annak üzemeltetését végző személyzet, továbbá villámgyorsan át tud futni az egész procedúra engedélyeztetési folyamata.
Ezzel szemben a publikus információk szerint jelenleg sem az adminisztratív, sem pedig a logisztikai vonal nem tisztázott még.
Az eddigi tapasztalatok alapján az adódott, hogy a szükséges komponensek mindegyikének a rendeltetés helyére, egy azonos időpontig megvalósuló leszállítása egy meglehetősen nehéz “tánc”, ami potenciálisan időbeli csúszásokat rejteget. Az elérhető információk szerint a csere helyszínétől függően az előkészítő munkálatokat ráadásul akár 30 – 60 nappal korábban el kell kezdeni.
A rendszer értékelése alapján abszolút nem tartható, hogy az Egyesült Államokból kerüljenek kiszállításra a beavatkozáshoz szükséges komponensek. A javasolt megoldások között szerepel, hogy előretolt bázisokon, vagy legalábbis előre kiküldött szállítóhajókon kéne tárolni a potenciálisan szükséges modulokat. Természetesen ez újabb logisztikai és adminisztratív elemet visz az egész láncolatba, aminek költsége van.
További rendezendő kérdés a modulcsere kérelmezésének, elfogadásának mikéntje és átfutási idejei.
Ezen fentebb taglalt problémák ugyanakkor ha úgy vesszük az LCS programot érintő kritikák közül a kisebb súlyút képviselik ha azzal állítjuk szembe, hogy a Navy állásfoglalása szerint ezen hajók csak részben tudják a szükséges szinten ellátni a számukra kijelölt feladatokat.
A források szerint az LCS-ek jelenleg megfelelően képesek ellátni azon feladatokat, amik alapvetően egy parti őrség számára elő vannak irányozva, ám jelenleg nem igazán lehet számolni velük, ha az angolszász terminológia szerinti “sea control” jellegű a feladat. Azaz nem képesek kellő szinten felvenni a kesztyűt ellenséges hadihajókkal szemben, vagy például az ellenséges konvojok mozgásának nehezítése, ellehetetlenítése szintén nem az erősségük, és így persze jobb, ha az erőkivetésben nem igazán számolnak velük. Mindezek mellett csak limitált mértékben tudják hasznossá tenni magukat katasztrófa sújtotta területeken zajló humanitárius műveletek támogatásában.
A Freedom-osztályú változat akcióban a Lockheed Martin látványtervén | Lockheed Martin
Az LCS-el kapcsolatos vizsgálatok egyik sarkalatos eleme, hogy nem találtatott kielégítőnek a hajó elleni robotrepülőgépekkel szembeni védelmi képesség. Ezen képességet mind a Freedom, mind pedig az Independence-osztály esetében a Navy által széles körűen használt Raytheon RIM-116 RAM-nak a 11 rakétával feltöltött és a Phalanx CIWS szenzorcsomagjával kombinált SeaRAM változata biztosítja egyébként. Márpedig ahova ezen hajóknak menniük kell, ott bizony olyan ellenfelek is vannak, akiknek nem okoz különösebb gondot ilyen eszközökkel odapörkölni.
A U.S. Navy ezen probléma orvoslásán felül a hajók tűzerejével sincs kibékülve – tesszük hozzá nem alaptalanul. Az NLOS-LS program 2010-es szanálásának köszönhetően az LCS-ek offenzív rakétafegyverzet nélkül maradtak, ilyen szempontból teljes mértékben a szállított helikopterek arzenáljára hagyatkoznak.
Korábban szóba került az elsősorban az afganisztáni tapasztalatok alapján kifejlesztett kis méretű AGM-175 Griffin navalizált változatának telepítésére, de a Navy részéről játszanak a Harpoonnal is. Ami kapcsán az a probléma, hogy a rendelkezésre álló hely nem biztos, hogy elegendő lesz ennek a tervnek a kivitelezéséhez.
A rakétás vonal mellett szóba került vizsgálandó lehetőségként a csöves fegyverzet vonal felturbózása is, ami alatt konkrétan az 57 mm-es hajóágyúnak nagyobb, 76 milliméteres kaliberűre történő cserélését kell érteni. Megjegyzendő, hogy 57 millisekkel valóban inkább a parti őrségnél játszanak, az LCS által kiváltandó fregatt kategóriában már vastagon a 76 millis löveg kategória dukál.
Látható, hogy a Freedom-osztály esetében van hely egy nagyobb lövegnek | Fotó: U.S. Navy
A probléma megint csak a hely: míg a Freedom-osztály kapcsán egész biztosan van hely a nagyobb kaliberű hajóágyúnak, addig az Independence-osztályú trimaránok keskeny kialakítású orrában már nem biztos, hogy elférne a nagyobb löveg, így egyáltalán nem biztos, hogy mindkét osztály kapcsán kivitelezhető lenne a módosítás.
Az Independence-osztályú trimaránok esetében ellenben valóban macerásabbnak tűnik a helyzet

Tengerészeti járőr vegyes



2012. július 14., szombat - 10:32
A haditengerészeti járőrgépek piaca egyre jobban pörög. A kisebb méretkategóriában ezen tortából a CN235 és C295 típusainak járőr változataival vaskos szeleteket levagdosó EADS mellett természetesen ott van a Boeing a P-3 Orion nagyméretű utódjával, a P-8 Poseidonnal, de elmondható, hogy mások is mozgolódnak. Nemrégiben a Saab jelentette be, hogy a stratégiájukban szerepel az ezen piacra történő nagyobb összpontosítás, de pont tegnap számolhattunk be egy orosz-olasz koprodukcióról is. Mivel jó pénz van a dologban, nem meglepő módon a Lockheed Martin sem szeretne kimaradni – ők az év eleje felé tettek először említést egy n+1-edik Hercules változatról. Ezen kis szösszenetben a Sea Herc és az Airbus Military egyik sikerterméke, a C295 MPA kerül terítékre.
Kezdjük talán a nagyobb vassal. A Super Hercules fapadosított, illetve jövőbe mutató változatiról, a C-130XJ, illetve C-130NG változatokról szóló elképzeléseinek napvilágra hozatala után nem sokkal a Lockheed Martin lerántotta a leplet egy tengerészeti járőrgép változat terveiről is. A bethesdai vállalat természetesen megragadta az alkalmat, hogy a Sea Hercules Farnborough-ban is napirendi ponton legyen.
A Lockheed Martin részéről úgy nyilatkoztak, hogy a nemzetközi piacra szánt SC-130J két ütemben valósulna meg. Az első szakaszban az ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – hírszerző, megfigyelő és felderítő) képességek realizálódnának, míg a másodikban sor kerülhetne a gép felfegyverzésére.
A vállalat közlése szerint ha az amerikai törvényhozás is úgy akarja, akkor offenzív képességek terén az SC-130J ugyanazt a szenzor és fegyvercsomagot kaphatja meg, amivel a U.S. Marine Corps földi tűztámogató képességekkel tudja felvértezni KC-130J tankerjait. Ez pedig nem más, mint a Bőrnyakúak egyes Herculeseit KC-130J Harvest HAWK változattá alakító HAWK (Hercules Airborne Weapons Kit) csomag.
A csomag része az említett haderőnem AH-1Z Viper és UH-1Y Venom típusú forgószárnyasian megtalálható, infravörös és TV kamerákkal rendelkező AN/AAQ-30 Targeting Sight System. Fegyverzet vonalon Hellfire és Griffin rakéták találhatóak meg a HAWK csomagban – melynek eredetileg egy 30 mm-es gépágyú is része volt, ami végül nem került bele.
A KC-130J Harvest HAWK 4 Hellfire és 10 Griffin rakéta javadalmazással rendelkezik. | Fotó: Samantha H. Arrington, U.S. Marine Corps
A Lockheed Martin részéről nem kívántak annak kapcsán részletekbe bocsátani, hogy kik az érdeklődők a típusváltozat iránt, de azt elmondták, hogy jelenleg Európából, Afrikából, a Közel-Keletről és Ázsiából vannak érdeklődők.
SC-130J látványterv | Lockheed Martin
Jelenthetjük, hogy az EADS háza tájáról is érkeztek fejlemények. A C295 tengerészeti járőrgép változatának továbbfejlesztéséről a múlt hónap elején láttak napvilágot hírek: a jelenleg csak a tengeralattjárók elleni Mk 46 torpedó bevetésére alkalmas típust hajók elleni rakétafegyverzettel is ellátják. Ez a rakéta pedig nem más, mint az MBDA Marte MK2/S.
A kisebb hajók teljes kiiktatására, illetve a nagyobb felszíni egységek megrongálására alkalmas rakétával nemrégiben megkezdődtek a repülési tesztek, a közelmúltban sor került a Marte rakétával történő első repülésre.
MBDA Marte MK2/S az integrálási folyamathoz használt C295 egyik szárnya alatt. A rakéta maga egyébként 3,85 méter hosszú, tömege pedig 310 kg. | Fotó: Airbus Military

Az orosz Delták helyzetéről



2012. július 12., csütörtök - 14:03
Az anno megépült 7 Delta IV osztályú ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjáróból jó ideje 6 egységgel gazdálkodhat az orosz Haditengerészet az eredeti, SSBN szerepkörben. Ez persze nem azt jelenti, hogy mind a 6 egység egy időben feladatra alkalmas, ám ezen tengeralattjárók képzik az osztály aktív tagjait. A Delta IV-esek nagy felújítása és modernizálása mára alapvetően befejeződött, az más kérdés, hogy a Jekatyerinburg kiégett, illetve néhány másik Delta IV-en is folynak kisebb, időszakos karbantartások.
Ha a K-84 Jekatyerinburggal tavalyi év végén nem játszottak volna orosz rulettet, akkor az idei év végére a Delta IV arzenál meglehetősen jól összeállt volna. Végül is, ha úgy vesszük az év végére 4 egység így is feladatra kész állapotban lesz, most azonban csak 2 egységről mondható el, hogy őrjáratra alkalmas állapotban van.
Lévén a múlt hónap végén a K-84 Jekatyerinburg szárazdokkba került és legalább 2 évig ott is marad. Júniusban szintén szárazdokkban került lencsevégre a K-117 Branjszk. Utóbbi nagyjavítása 2002-2008 között zajlott, így csak időszakos karbantartásról van szó.
A K-51 Verkhoturie tengeri teszteket végez, várhatóan csak ősszel kerül vissza aktív szolgálatba. Hasonlóképpen a K-407 Novomoszkovszk sem jelentkezik szolgálatra az év vége előtt, lévén a tervekkel szemben a szárazdokkba ki-be pakolgatott boomer szintúgy a nagyjavítás utáni tengeri teszteknél tart.
Ezen a június végén készült fotón a K-407 Novomoszkovszk látható. Az orrára szerelt, a fotón használaton kívüli állapotban lévő szerkezetnek a szonár kalibrálásában van szerepe.
Ebből adódik, hogy a jelenleg csak a K-18 Karélia és a K-114 Tula áll készen arra, hogy záros határidőn belül őrjáratra hajózzon ki. Ami egyben azt jelenti, hogy az idei év februárjában a hosszú SSBN őrjáratok idei nyáron történő visszatérte csúszik kicsit – vagy legalábbis visszafogottabb startot vesz.

Reaktor hírek Angliából, SSBN fejlemények Oroszországból

2012. június 19., kedd - 16:08
A most tálalásra kerülő két hírmorzsa közül az angol import darabnak a Royal Navy következő generációs ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáróihoz és egyben az Astute-osztályhoz is köze van. Lévén reaktor vonalas hír. Nade az Astute-ok reaktora a Vanguardokéval azonos típus, míg a következő generációs SSBN újat kap, akkor hogyan lehet ez – merülhet fel a kérdés. Nos, lásd lentebb.
Az angol tengeralattjárós fegyvernem által jelenleg használt reaktorok a Rolls-Royce PWR1, illetve a PWR2. Utóbbit a 90-es évek elejétől hadrendbe álló Vanguard-osztályhoz terveztek és teszteltek ki a 80-as évek második felében. A szóban forgó, nyomottvizes reaktor (angolul PWR, Pressurized Water Reactor – innét a típusmegjelölés.) újabb változata lett kiválasztva az Astute-osztályhoz is, annak ellenére, hogy időközben erősödtek az aggályok az adott reaktor biztonságosságával kapcsolatban. Egy 2009-es, 2011-ben cenzúrázottan publikussá tett jelentés szerint a PWR2 elmarad a modern amerikai tengerészeti reaktorok szavatolta biztonsági szinttől, egy reaktor sérülésbaleset esetén például adott esetben nem szavatolt a hűtés folyamatossága. 2011-ben döntés született arról, hogy a 2006-ban megszavazott Vanguard utódokba nem a PWR2 legújabb, Core H jelölésű generációja, hanem a Rolls-Royce PWR3 típusú reaktora kerül.
Ezzel pedig némiképp visszatérnek a Royal Navy reaktorainak gyökereihez: anno ugyanis a korai PWR1-es reaktorok alapját a U.S. Navy által a Skipjack-, Tresher/Permit- és a Sturgeon-osztályú SSN-eken alkalmazott S5W, azaz egy 5. generációs Westinghouse maggal ellátott reaktor adta. A kiváló biztonsági mutatókkal rendelkező, erősen túlbiztosított reaktor angol továbbfejlesztései – Core 1, Core 2, Core 3 – összesen 1 SSBN és 4 SSN hajóosztályt hajtottak az évtizedek alatt. Illetve hajtanak, lévén a Trafalgar-osztályú SSN-ek által a PWR1 Core 3 változata máig használatban van.
A PWR3 kapcsán a PWR1-hez hasonló lesz a helyzet, lévén az erősen amerikai reaktorra alapoz, angol körítéssel megfűszerezve. Ezen döntés az elérhető információk szerint 3 milliárd fonttal növeli majd meg az SSBN utódlást megvalósító programot.
A PW3 kapcsán friss fejlemény, hogy az angol kormány 1,1 milliárd font értékű szerződést ütött nyélbe a Rolls-Royce-szal, melyből 600 millió fontos rész jut reaktorok építésére, a maradék pedig a kapcsolódó angol nukleáris infrastruktúra megújítására.
És végül az Astute-osztály. Az utolsó, 7. egység, a leendő, de még meg sem rendelt HMS Ajax is már a PW3 reaktorral áll majd hadrendbe – várhatóan 2024-ben.
Vanguard Vanguard-osztályú tengeralattjáró járőrözés közben
Az Astute-osztály első 6 egysége a PWR2 Core H változatát kapja, ami szükségtelenné teszi a reaktor újratöltését a hadrendbe állás időtartama alatt. A Vanguard-osztályú tengeralattjárók is megkapják a Core H-t. A fotón egy Vanguard-osztályú SSBN látható.
Na, és akkor most jöjjenek az oroszok! SSBN vonalas a híranyag, ami nem Borej kötődésű, hanem a tavalyi év végén Szeverodvinkszben összehozott nukleáris orosz ruletthez kötődik. Vagy ha úgy jobban tetszik a Jekatyerinburg nevezetű Delta IV SSBN komoly tűzesetéhez.
Az orosz állami hírügynökség, a RIA-Novosztyi jelentése szerint a K-84 Jekatyerinburg javítási munkálatai ezen a héten, egész pontosan június 21-én kezdődnek meg, és a korábban már többször említett 2014-ben fejeződik be a 600 millió rubelesre taksált munka. A RIA Novosztyi által lehozott információk szerint a korábban magasabbra taksált összeg többek között azért mérséklődhetett igen jelentősen, mert olyan döntés született, hogy a tűzben jelentős károkat szenvedett szonárrendszert nem cserélik, hanem javítják.

Lényegesen olcsóbb lesz a K-84 Jekatyerinburg kijavítása?



2012. április 25., szerda - 07:54
A védelmi és a hadiipari szektorral kapcsolatos ügyekkel foglalkozó Dmitrij Rogozin miniszterelnök helyettes nemrégiben újabb információ morzsákat szórt el a tavalyi év decemberének végén, kisebb karbantartási munkálatok közben kigyulladt K-84 Jekatyerinburggal kapcsolatban.
A Delta IV-osztályú ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjáró komoly károkat szenvedett el a hosszú időn át tomboló lángok által. Ennek ellenére az állítólagosan a teljes rakétafegyverzetével a fedélzetén grilleződőtt boomert javíthatónak minősítették, a hivatalos nyilatkozatok szerint 2014-re már újból fickándozhat. A kapcsolódó anyagiakra kitérve: a Project 667BDRM “Delfin” hajóosztály második egységének helyrepofozása kapcsán az orosz sajtóban már több mindent lehetett olvasni – első körben 1 milliárd rubelre taksálták a keletkezett kárt, amit később 600 millióra mérsékeltek.
Rogozin nyilatkozatában újfent megerősítette a 2014-es dátumot, illetve kitért arra is, hogy a K-84 2018-ig marad majd hadrendben – de mondandójában most nem is ez az érdekes, hanem az anyagi vonzatú részek. Elmondása szerint ugyanis a korábban kalkulált összegnek csak durván a felét kell majd a tengeralattjáró javítására fordítaniuk, ugyanis egy raktárból sikerült egy állítólagosan kifogástalan állapotú szonárt előkotorni. Ezen fejlemény pedig nagyjából felezi a költségeket – aminek számszerűsítésébe ugyan nem bocsátkozott, de megjegyezte, hogy a szonár meglelése előtt számolt eredeti összeg csak a fele a sajtó által leközöltnek, és ezen információk birtokában már könnyedén kiszámolható az összeg. (Hmm, a költségek kalkulálásakor nem tudták van-e MGK-540 Skat-3 “készleten”? Netán helyesebb lenne a “Honnét került elő?” helyett a “Miből került elő?” kérdés?)
Skat-3 szonár látszik egy, a fotó készítésekor elvileg selejtezés alatt állt Akula SSN orrának üvegszálas alsó felének megbontásán keresztül.
A miniszterelnök helyettes mindezek mellett kitért arra is, hogy a Zvezdocska hajógyár azonnal elkezdi a K-84 Jekatyerinburg javítását, amint végeznek egy éppen náluk lévő másik tengeralattjáró kezelésével – várhatóan idén májusban.

Mégiscsak állig felfegyverezve égett a Jekatyerinburg?



2012. február 13., hétfő - 16:15
A Delta IV-osztályú ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjáró, az időszakos karbantartási munkálatok végett szárazdokkban tartózkodott K-84 Jekatyerinburg tavaly év végi tűzesete mondhatni futótűzszerűen terjedt a világsajtóban. Az úszó szárazdokkban begyulladt – egyesek szerint felgyújtott – fa ácsolat lángjai vélhetően jelentős károkat okoztak az ígéretek szerint 2014-re kijavítandó boomer szerkezetében.
Az oroszok következetesen tagadták, hogy a tengeralattjárón bárminemű fegyverzet lett volna, elmondásuk szerint azt az úszó szárazdokkban történő karbantartási munkálatok megkezdése előtt az előírásoknak megfelelően eltávolították a fő csapásmérő fegyverzetet, az a R-29RMU Szinyeva ballisztikus rakétákat éppúgy, mint a torpedókat.
A tűzeset kapcsán a lángok eloltása után mondhatni hírzárlat alá került az eset, az orosz média az újév és a pravoszláv karácsony beköszönte közben nem foglalkozott az esettel. Annál inkább a híreket olvasók – legalábbis a haditechnikával foglalkozó oldalak, így a HTKA esetében is.
Ezen szakosodott blogok és híroldalak kapcsolódó kommentjei között persze felmerültek kérdések – a Szinyeva SLBM-ek tényleg eltávolításra kerültek-e, miért locsoltak vadul vizet a torpedóvető csöveken keresztül a tengeralattjáró belsejébe és hasonlók.
Nos, a Kommerszant üzleti napilap Vlast (hatalom) nevezetű politikai mellékletében mai nap arról számoltak be, miszerint a hivatalos kommunikációval ellentétben a tengeralattjáró nukleáris és torpedó fegyverzete a fedélzeten volt a lángok felcsapásakor. A RIA Novosztyi hírügynökség által leközölt kapcsolódó híranyagban az olvasható, hogy a Kommerszantosok erre részben azon ismereteikből következtetnek, melyek szerint a K-84 január elején 2 rakéta depóban is látogatást tett, illetve állítólagosan több igazoló forrással is rendelkeznek a Haditengerészet, illetve az Északi Flotta vezetésén belül.

Orosz atom-tengeralattjárón csaptak fel a lángok – FRISSÍTVE



2011. december 30., péntek - 07:48
2011. december 29-e egy igen kellemetlen emléke lesz az oroszoknak, lévén sikerült “megégetni” az éppen időszakos karbantartási munkálatok alatt álló, Delta IV-osztályú SSBN-t, az Északi-flotta állományába tartozó K-84 Jekatyerinburgot. A ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáró a szeveromorszki hadikikötőtől pár kilométernyire nyugatra található Roszljakovo településen található hajójavító üzem úszó szárazdokkjában kapott lángra. A tűz kiindulási pontja a tengeralattjáró köré ácsolt egyik faszerkezet volt, mely a munkálatok során lángra kapott, a lángok pedig átterjedtek a Jekatyerinburg külső, hangelnyelő gumiborítására.
A hírportálok által közzétett információk szerint a tűz helyi idő szerint 16:20 magasságában keletkezett – a nagy erőkkel kivonuló tűzoltó alakulatoknak csak este fél 9 környékén sikerült lokalizálniuk a tüzet, ám mivel teljesen eloltani nem tudták, az illetékesek az este későbbi szakaszában a dokk alámerítése mellett döntöttek, mellyel moszkvai idő szerint 23:30-ra sikerült is kioltani a lángokat.


Az incidens során egyébként szerencsére semmilyen személyi sérülés nem történt, és radioaktív anyag sem került a környezetbe.
Az atom-tengeralattjáró az előírásoknak megfelelően leállított reaktorokkal és rakéta-, valamint torpedó fegyverzete nélkül érkezett a szárazdokkos kezelésre, így ebből a szempontból legalább nem kellett aggódniuk az oroszoknak. Annál inkább kellhet azon, hogy a hosszasan égő lángok vajon mekkora kárt okoztak a tengeralattjáró törzsében – deformálódott-e, meggyengült-e az acélszerkezete.
A RIA Novosztyi hírügynökség által más események kapcsán is többször megszólaltatott Igor Korocsenko elemző véleménye szerint a tűzeset miatt a csak kisebb kezelésre bevonult Jekatyerinburg bevethető állapotba hozása akár egy fél évet is igénybe vehet majd – nem beszélve a vélhetően csinos kis összegre rugó számláról. Véleménye szerint a gumiborítás égése során keletkezett jelentős hőmennyiség vélhetően meglehetősen rossz hatással lehetett a tengeralattjáró belsejére – konkrétan például a csővezeték rendszer egy részére.
Más források szerint ugyanakkor nem annyira vészes a helyzet. Ám igazából ezen írás születésekor, – csütörtökről péntekre virradó éjszaka – ilyen röviddel a tűz eloltása után még nem lehet semmi biztosat mondani a tengeralattjárót ért károkkal kapcsolatban, azok kapcsán egy ideig még várakozó pályán állnak a dolgok. Az orosz szakmai vizsgálóbizottság mindenesetre már elkezdte az ügy kivizsgálását – a tengeralattjáró állapotfelmérést és az eset bűnügyi kivizsgálását egyaránt.
A roszljakovoi hajójavító üzem műholdas felvétele - az úszó szárazdokkban lapít is épp egy Delta IV-es - katt a Google Maps térképért
A roszljakovoi hajójavító üzem műholdas felvétele - az úszó szárazdokkban lapít is épp egy Delta IV-es - katt a Google Maps térképért
Az 1985-ben, hajóosztályának második tagjaként hadrendbe állított K-84 1999-ben vette fel Jekatyerinburg városának nevét. Ekkor épp felújítás és modernizálás alatt állt egyébként – a munkálatok 1996-tól (ténylegesen csak 1998-tól) 2003-ig tartottak. A K-84-el kapcsolatos érdekesség, hogy a nevéhez köthető az Operation Behemoth I, melyben a szovjetek 1989. augusztus 6-án egy olyan szalvóval próbálkoztak meg, melyben a Delta megpróbálta kiüríti a teljes tárat, – ahogy tett volna egy atomháború esetén – azaz útnak indítja mind a 16 R-29RM ballisztikus rakétáját. A dolog nem jött össze, lévén a 6-os tubusban a hajtóanyag szivárgása miatt keletkezett tűz és nyomásemelkedés megsemmisítette a rakétát. Napra pontosan 2 évvel később, az Operation Behemoth II kapcsán a K-407 Novoromorszk 224 másodperc alatt sikeresen eleresztette a teljes tárat.
A K-84 Jekatyerinburg a szárazdokkban
A K-84 Jekatyerinburg az úszó szárazdokkban. Az e hónapban készült felvételen látható a törzs melletti egyik ácsolat is. Az idei év ezen szerencsétlen tűzeset leszámítva is mozgalmas volt a K-84 számára, hiszen 3 alkalommal is indítottak fedélzetéről ballisztikus rakétát - 2 alkalommal Szinyevát, 1 alkalommal pedig annak módosított változatát, a Liner-t. | Foitó: militaryphotos.net fórum

Frissítés @ 2011.12.30., 15:00 —
A nap folyamán elkezdtek szállingózni a konkrétabb információk, melyek ugyanakkor nagyobbrészt nem hivatalosak, ám jelentős részük hitelessége egyáltalán nem elképzelhetetlen. Kéretik nem azonnal készpénznek venni a dolgokat azért! Mindenesetre összeszedtük a hírhez érkezett kommentekben is linkelt és tárgyalt fejleményeket:
- az elkérhető információk szerint az oltási munkálatok során 9 embert kellett füstmérgezéssel kórházba szállítani
- éjszakai források szerint 150 négyzetméternyi felületen égett a gumiborítás, más források szerint ez ugyanakkor mese habbal, a valóságban a tengeralattjáró hosszának harmadán / felén tomboltak a lángok
- ha ez utóbbi igaz, akkor vélhetően az is, hogy a felszabaduló hőmennyiség akkora volt, hogy az órákon át égő tűzben a tengeralattjáró belseje is annyira felforrósodott, hogy bent is tüzek alakultak ki
- az eredeti hírben is említettük, hogy az állítólagos lokalizálás után a tűzoltó alakulatok képtelenek voltak a lángok kioltására, mely végett végül kényszerből részlegesen alámerítették az úszó szárazdokkot. Na most, ez annak fényében, hogy a tengeralattjáró teste az eredeti hírekből sejthetőnél vélhetően sokkal jobban át volt hevülve igencsak kellemetlen hír, ugyanis mindenképpen számolni kell a szerkezet ért hősokkal, mely immáron valóban a Jekatyerinburg leselejtezése felé döntheti a mérleg nyelvét
- mint ahogy az eredeti hírben is írtuk az előírás a reaktor leállítása mellett a rakétafegyverzet kiemelését is előírja, egyesek szerint ennek ellenére elképzelhető, hogy a Szinyevák bizony a helyükön voltak, akármit is nyilatkoznak az illetékesek ennek ellenkezőjéről
Egy új videó – részben magáról az oltásról:http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201112301318-5n0j.htm (A videó elején érdekes momentum, amint a torpedóvetőcsövekbe is vadul döntik be a vizet a tűzoltók)


Dmitrij Medvegyev utasította a vizsgálat a tűz a tengeralattjáró "Jekatyerinburg" I. Sechin és Dimitrij Rogozin
Méret: 17.1 MB




Dmitrij Medvegyev arra kérjük, azonosítsák az elkövetőket a tűz egy hajógyár a Murmanszk régió, ahol van egy tengeralattjáró "Jekatyerinburg". Egy alapos vizsgálatot az incidens, az orosz elnök utasította a miniszterelnök-helyettes Dmitrij Rogozin és Igor Sechin. A sajtószolgálat az államfő. Ezen túlmenően, a Supreme Commander kérte, hogy minden szükséges lépést megtesz, hogy visszaállítsa a tengeralattjáró.

A tűz egy nukleáris tengeralattjáró "Jekatyerinburg" teljesen eloltották. Ezt állította a miniszter Sürgősségi Helyzetek Szergej Shoigu. Az első felében a nap a tengeralattjáró növekvő gomolyog. Ez a tűzoltóság kezelt felületet a külső, külső hajótest terén az égés. A hajókat a projekt esetében protivolokatsionnym speciális gumi bevonattal, ami csökkenti a zajt, a hajó és növeli a titoktartás. Éppen ezek a gumi lemezek és égett december 29-én.Leütötte a lángok, miközben 11 tűzoltóság. A levegő, a dokk helikopterek dömpingelt víz speciális, de a vizet, hogy oltsa el a tüzet csatlakoztatott tűz hajó. Tengeralattjáró reaktor fulladt mielőtt azt a tervezett karbantartást a vádlottak padján. Amint azt tisztviselői a Honvédelmi Minisztérium, fenyegetés sugárzás veszély.

Bizonyos adatok szerint, a tűzoltók sérült 9 fő. Ez a két sürgősségi dolgozók és hét katona.Ők kórházba szén-monoxid mérgezés. Most szakértők próbálják kideríteni az okokat a tűz. A vizsgálat szerint Bizottságnak a karbantartás során lángra törmelék közelében a tengeralattjáró. A lángok a felső burkolatot.

Része a legénység a fedélzeten a tengeralattjáró. Matrózok folyamatosan ellenőrzi a hőmérsékletet, és a szén-dioxid koncentrációja az összes rekesz. A hajó és a közvetlen közelében a radiometrikus telepített pozíciókat. Ezen túlmenően, a háttérsugárzás által mért stacionárius érzékelők és 25 hordozható ellenőrzőpontok Murmanszk egész régióban. Azt mutatják, hogy a háttérsugárzás, mint egy tengeralattjáró, és közvetlen közelében ez normális.

Megértsék az oka, hogy mi történt, hogy a hajógyár a Murmanszk régió falu Roslykovo repült Bizottságot a Honvédelmi Minisztérium, élén a vezető a vezérkari Nikolai Makarov.

Hajógyári vegyes – fregattok és boomerek



2011. május 28., szombat - 08:12
Az elmúlt napokban volt némi mozgolódás több orosz hajógyár területén is, melyek részben Indiát, nagyobbrészt azonban az Orosz Haditengerészetet érintik – fregatt és atom-tengeralattjáró vonalon.
Kezdjük talán az indiaiakkal, akik most épp annak örülhetnek, hogy immáron a 6. Talwar-osztályú fregattjuk is a vízen ringatózik, hiszen május 25-én az indiaiak második körös Talwar rendelését teljesítő kalinyingrádi Jantar Hajógyár vízre bocsátotta a 3 darabos széria utolsó, INS Trikand nevet viselő fregattját.
Az INS Trikand vízrebocsátásra előkészítve
Az INS Trikand vízrebocsátásra előkészítve
A hajógyár szóvivőjének elmondása szerint a magas rangú indiai és orosz meghívottak szeme láttára vízre tett hadihajó jelenleg persze még nincs kész, ám már túl vannak a fregatt építési folyamatának 60 százalékán – mely többek közt azt jelenti, hogy a gépészeti munkálatok és például a BrahMos indítók telepítése befejeződött. A téma iránt érdeklődő olvasóink talán tudják, hogy az első 3 Talwar-osztályú fregatthoz képest ezen második széria alapvetően a fegyverzet összetételében tér el – az offenzív fegyverzet terén az Indiában problémásnak bizonyult 3M-54E Klub rakéták helyett az indiai-orosz közös fejlesztésű BrahMos szuperszonikus csapásmérő robotrepülőgépek fogják alkotni ezen fregattok fő ütőerejét.
Ha minden jól megy, akkor a második Talwar széria első tagját, a 2009-ben vízre tett INS Teg-et (F45) az idén ősszel, a 2010-ben vízre került INS Tarkash-t (F46) vagy még az idén, vagy 2012-ben, míg a most vízre bocsátott INS Trikand-ot (F50) 2012-ben adják át az Indiai Haditengerészetnek.
Az INS Trikand vízrebocsátásra előkészítve
Egy más szemszögből
Nos, ennyi lenne az indiai vonatkozás, azonban még egy kicsit időzzünk el a Jantar Hajógyárnál és a Talwar-osztálynál, más nevén Krivak IV-nél. Ugyanis, mint tavaly október óta hivatalosan is tudni lehet, a Jantar fogja szállítani azt a 3 Krivak IV-est, amik a Fekete-tengeri Flotta egykori fényének visszaállításának egy szeletét valósítják majd meg.
A Project 1135.6 fregattoknak az Orosz Haditengerészet számára történő szállítás időpontjairól akkoriban a hajógyár még nem bocsátkozott részletekbe, ám most olyan információk állnak rendelkezésre, miszerint az Admiral Grigorovics 2010 decemberi gerincfektetése után a második fregatt, a leendő Admiral Essen építésének megkezdése július 8-ára van ütemezve, illetve a harmadik Krivak, a leendő Admiral Makarov is elkezd testet ölteni még az idei év végének magasságában. Az átadásokat pedig a 2013-14 időtartamban tervezik.

És végül az atom-tengeralattjárók! Az érintett acélcápák – vagy inkább bálnák, lévén boomerekről van szó – a Borej-osztályú Jurij Dolgorukij, illetve a Delta IV-osztályú Novomoszkovszk.
Előbbi még 2010 decemberében került szárazdokkba azzal a célzattal, hogy néhány, a tesztutak alatt előállt problémát orvosoljanak rajta. Nos, az orosz Arm-TASS május 25-i értesülései szerint a 955-ös tervszámú atom-tengeralattjárók első egysége immáron úszó dokkban tartózkodik, egy lépéssel közelebb az újbóli lubickoláshoz.
Mindez nem mondható el a Delta IV-esek felújítási és modernizálási programján átesett Novomoszkovszkról, ugyanis a haditengerészetnek 2010 decemberében visszaadott SSBN meg épp dokkba ment vissza – úgy tűnik adódott némi javítanivaló.
K-407 Novomoszkovszk
A K-407 Novomoszkovszk a felújítás és modernizálás után, a 2010 decemberi átadási ceremóniára felkészítve

Fokozódó orosz SSBN aktivitás



2012. február 5., vasárnap - 11:04
Az orosz nukleáris elrettentő erőben az amerikainál némiképp kisebb jelentőséggel bír az arzenál tengeri lába, de ettől még persze fontos eleme annak. Egykori fényének helyreállításában mostanában jelentős állomásokhoz érkeztek az oroszok, hiszen befejeződött 6 Delta IV-es modernizálása és Szinyeva SLBM-re történő átfegyverzése, továbbá 2012 folyamán úgy tűnik már 2, Bulavával felfegyverzett Borej-osztályú SSBN is hadrendben állhat. Igaz menetközben egy Delta IV-est, a K-84 Jekatyerinburgit a tavalyi év végén leamortizáltak, állapota továbbra is kérdéses. De így is kellően nagy számú ballisztikus rakétahordozó van ismét őrjáratra alkalmas állapotban.
Úgy tűnik ezt nem csak mi véljük így, hiszen Vlagymimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka egy pénteki ülésen arról beszélt, hogy június 1-vel, vagy egy kicsit később az orosz SSBN-ek visszatérnek a nemzetközi vizekre kiterjesztett idejű őrjáratokkal.
Nos, a ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók jellegéből adódóan várhatóan nem kell azzal számolni, hogy Oroszországtól messze mennek majd a boomerek, mert annak túl sok értelme nem lenne, így vélhetően inkább az őrjáratok számának növekedése kezdődik el rövid időn belül.
Szovjet/orosz SSBN-ek őrjáratozási területei a 80-as évek második felétől
Az amerikai tengerészeti hírszerzés által anno kiadott ábra a szovjet/orosz boomerek őrjáratozási területeiről. Mint a feliratozáson is látható ez már a 80-as évek vége, a Delta IV és Typhoon SSBN-ek használatba vételével beköszöntő korszak. | Forrás: Office of Naval Intelligence
Mely egyben talán azt is jelenti, hogy visszatérnek ahhoz a rendszerhez, mikor az SSBN-jeik rendszeres őrjáratot adnak, nem pedig csak héba-hóba hajóznak ki kiképzési, illetve képesség szinten tartó célzattal – mint tették azt hosszú éveken át.
Grafikon az 1981-2007 közötti szovjet és orosz SSBN őrjáratok számáról
A fenti grafikonon jól látható, hogy az ezredfordulóra a hidegháborúnak a 80-as évek első felében történő felforrósodása alatti, de még a Szovjetunió összeomlása körüli idők nagy számú őrjárata múlt időbe került. Ha a szakmában elismert Hans Kristensen adatai pontosak, akkor például 2002-ben egyetlen kihajózásra sem került sor. Majd ezen mélypont után, vélhetően az 1999-ben beindított Delta IV modernizálási program eredményeként is betudhatóan újfent enyhe emelkedésbe kezdett az SSBN aktivitás. Ha pedig Viszockij admirális nem szájkarate gyakorlatot tartott, akkor a jövőben meredekebb ugrásnak lehetünk majd tanúi.
A folyamatos őrjárat fenntartásához természetesen minimálisan kell egy bizonyos mennyiségű, őrjáratra alkalmas tengeralattjáró is, hiszen míg egy kint tartózkodik, addig egy épp hazatér, egy pedig épp előkészítés alatt áll. Számolni kell azzal is, hogy kisebb javításokra is be kell utalni egyet időnként. Továbbá bizonyos időközönként elkerülhetetlen a szárazdokkos nagyjavítás, modernizálás. Számoljunk mondjuk így tehát 5 tengeralattjáróval.
Csökkenthető ez a szám úgy, ha az őrjáratról hazaérkezett rövid időn belül, az éppen kint lévő váltási idejére újból őrjáratra kész? Hogyne, de ehhez a tengeralattjáró gyors technikai átvizsgálásának és felkészítésének lehetősége mellett kell az is, hogy a tengeralattjárónak 2 legénysége legyen. A U.S. Navy esetében ez így működik, ám az Orosz Haditengerészet nem ezt az elvet alkalmazza, így 1-1 tengeralattjáró a pihenőidejét töltő legénység miatt szintén hosszabb pihenőket kell töltsön a kikötőben.
Mindenesetre úgy tűnik tehát, hogy a technikai háttér mellett immáron az akarat is megvan ahhoz, hogy ismét felpörgessék az őrjáratokat. Attól persze nem kell tartani, hogy a mind a mai napig durva tempót diktáló U.S. Navy-vel összemérhető teljesítményt tudnak nyújtani az oroszok. Nem is hisszük, hogy akarnak, de ettől talán még érdekes lehet egy picit kitérni az amerikai kollégáik teljesítményére, mely a mai napig sokkal közelebb áll a hidegháború korszakában nyújtotthoz.
2009 februárjában az amerikaik kiadtak egy jelentést, melyet az Ohio-osztály 1 000. őrjárata kapcsán állítottak össze. Ebből kiderült, hogy az előző évben, azaz 2008-ban a 14 Ohio-osztályú SSBN 31 őrjáratot teljesített.
Ez egyrészt többszöröse annak, mint amit az összes többi, SSBN-el rendelkező nemzet – Oroszország, Anglia, Franciaország, Kína – összehozott, másrészt azt is jelenti, hogy átlagot nézve mindegyik egység 2,2 őrjáratot teljesített, azaz mindegyik boomer minkét legénysége volt őrjáraton. Melyek egyébként 60-90 nap közti idejűek, nagy átlagban pedig cirka 70 naposak.

Fokozódó orosz SSBN aktivitás
2012. február 5., vasárnap - 11:04
Az orosz nukleáris elrettentő erőben az amerikainál némiképp kisebb jelentőséggel bír az arzenál tengeri lába, de ettől még persze fontos eleme annak. Egykori fényének helyreállításában mostanában jelentős állomásokhoz érkeztek az oroszok, hiszen befejeződött 6 Delta IV-es modernizálása és Szinyeva SLBM-re történő átfegyverzése, továbbá 2012 folyamán úgy tűnik már 2, Bulavával felfegyverzett Borej-osztályú SSBN is hadrendben állhat. Igaz menetközben egy Delta IV-est, a K-84 Jekatyerinburgit a tavalyi év végén leamortizáltak, állapota továbbra is kérdéses. De így is kellően nagy számú ballisztikus rakétahordozó van ismét őrjáratra alkalmas állapotban.
Úgy tűnik ezt nem csak mi véljük így, hiszen Vlagymimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka egy pénteki ülésen arról beszélt, hogy június 1-vel, vagy egy kicsit később az orosz SSBN-ek visszatérnek a nemzetközi vizekre kiterjesztett idejű őrjáratokkal.
Nos, a ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók jellegéből adódóan várhatóan nem kell azzal számolni, hogy Oroszországtól messze mennek majd a boomerek, mert annak túl sok értelme nem lenne, így vélhetően inkább az őrjáratok számának növekedése kezdődik el rövid időn belül.
Szovjet/orosz SSBN-ek őrjáratozási területei a 80-as évek második felétől
Az amerikai tengerészeti hírszerzés által anno kiadott ábra a szovjet/orosz boomerek őrjáratozási területeiről. Mint a feliratozáson is látható ez már a 80-as évek vége, a Delta IV és Typhoon SSBN-ek használatba vételével beköszöntő korszak. | Forrás: Office of Naval Intelligence
Mely egyben talán azt is jelenti, hogy visszatérnek ahhoz a rendszerhez, mikor az SSBN-jeik rendszeres őrjáratot adnak, nem pedig csak héba-hóba hajóznak ki kiképzési, illetve képesség szinten tartó célzattal – mint tették azt hosszú éveken át.
Grafikon az 1981-2007 közötti szovjet és orosz SSBN őrjáratok számáról
A fenti grafikonon jól látható, hogy az ezredfordulóra a hidegháborúnak a 80-as évek első felében történő felforrósodása alatti, de még a Szovjetunió összeomlása körüli idők nagy számú őrjárata múlt időbe került. Ha a szakmában elismert Hans Kristensen adatai pontosak, akkor például 2002-ben egyetlen kihajózásra sem került sor. Majd ezen mélypont után, vélhetően az 1999-ben beindított Delta IV modernizálási program eredményeként is betudhatóan újfent enyhe emelkedésbe kezdett az SSBN aktivitás. Ha pedig Viszockij admirális nem szájkarate gyakorlatot tartott, akkor a jövőben meredekebb ugrásnak lehetünk majd tanúi.
A folyamatos őrjárat fenntartásához természetesen minimálisan kell egy bizonyos mennyiségű, őrjáratra alkalmas tengeralattjáró is, hiszen míg egy kint tartózkodik, addig egy épp hazatér, egy pedig épp előkészítés alatt áll. Számolni kell azzal is, hogy kisebb javításokra is be kell utalni egyet időnként. Továbbá bizonyos időközönként elkerülhetetlen a szárazdokkos nagyjavítás, modernizálás. Számoljunk mondjuk így tehát 5 tengeralattjáróval.
Csökkenthető ez a szám úgy, ha az őrjáratról hazaérkezett rövid időn belül, az éppen kint lévő váltási idejére újból őrjáratra kész? Hogyne, de ehhez a tengeralattjáró gyors technikai átvizsgálásának és felkészítésének lehetősége mellett kell az is, hogy a tengeralattjárónak 2 legénysége legyen. A U.S. Navy esetében ez így működik, ám az Orosz Haditengerészet nem ezt az elvet alkalmazza, így 1-1 tengeralattjáró a pihenőidejét töltő legénység miatt szintén hosszabb pihenőket kell töltsön a kikötőben.
Mindenesetre úgy tűnik tehát, hogy a technikai háttér mellett immáron az akarat is megvan ahhoz, hogy ismét felpörgessék az őrjáratokat. Attól persze nem kell tartani, hogy a mind a mai napig durva tempót diktáló U.S. Navy-vel összemérhető teljesítményt tudnak nyújtani az oroszok. Nem is hisszük, hogy akarnak, de ettől talán még érdekes lehet egy picit kitérni az amerikai kollégáik teljesítményére, mely a mai napig sokkal közelebb áll a hidegháború korszakában nyújtotthoz.
2009 februárjában az amerikaik kiadtak egy jelentést, melyet az Ohio-osztály 1 000. őrjárata kapcsán állítottak össze. Ebből kiderült, hogy az előző évben, azaz 2008-ban a 14 Ohio-osztályú SSBN 31 őrjáratot teljesített.
Ez egyrészt többszöröse annak, mint amit az összes többi, SSBN-el rendelkező nemzet – Oroszország, Anglia, Franciaország, Kína – összehozott, másrészt azt is jelenti, hogy átlagot nézve mindegyik egység 2,2 őrjáratot teljesített, azaz mindegyik boomer minkét legénysége volt őrjáraton. Melyek egyébként 60-90 nap közti idejűek, nagy átlagban pedig cirka 70 naposak.



Fokozódó orosz SSBN aktivitás

2012. február 5., vasárnap - 11:04
Az orosz nukleáris elrettentő erőben az amerikainál némiképp kisebb jelentőséggel bír az arzenál tengeri lába, de ettől még persze fontos eleme annak. Egykori fényének helyreállításában mostanában jelentős állomásokhoz érkeztek az oroszok, hiszen befejeződött 6 Delta IV-es modernizálása és Szinyeva SLBM-re történő átfegyverzése, továbbá 2012 folyamán úgy tűnik már 2, Bulavával felfegyverzett Borej-osztályú SSBN is hadrendben állhat. Igaz menetközben egy Delta IV-est, a K-84 Jekatyerinburgit a tavalyi év végén leamortizáltak, állapota továbbra is kérdéses. De így is kellően nagy számú ballisztikus rakétahordozó van ismét őrjáratra alkalmas állapotban.
Úgy tűnik ezt nem csak mi véljük így, hiszen Vlagymimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka egy pénteki ülésen arról beszélt, hogy június 1-vel, vagy egy kicsit később az orosz SSBN-ek visszatérnek a nemzetközi vizekre kiterjesztett idejű őrjáratokkal.
Nos, a ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók jellegéből adódóan várhatóan nem kell azzal számolni, hogy Oroszországtól messze mennek majd a boomerek, mert annak túl sok értelme nem lenne, így vélhetően inkább az őrjáratok számának növekedése kezdődik el rövid időn belül.
Szovjet/orosz SSBN-ek őrjáratozási területei a 80-as évek második felétől
Az amerikai tengerészeti hírszerzés által anno kiadott ábra a szovjet/orosz boomerek őrjáratozási területeiről. Mint a feliratozáson is látható ez már a 80-as évek vége, a Delta IV és Typhoon SSBN-ek használatba vételével beköszöntő korszak. | Forrás: Office of Naval Intelligence
Mely egyben talán azt is jelenti, hogy visszatérnek ahhoz a rendszerhez, mikor az SSBN-jeik rendszeres őrjáratot adnak, nem pedig csak héba-hóba hajóznak ki kiképzési, illetve képesség szinten tartó célzattal – mint tették azt hosszú éveken át.
Grafikon az 1981-2007 közötti szovjet és orosz SSBN őrjáratok számáról
A fenti grafikonon jól látható, hogy az ezredfordulóra a hidegháborúnak a 80-as évek első felében történő felforrósodása alatti, de még a Szovjetunió összeomlása körüli idők nagy számú őrjárata múlt időbe került. Ha a szakmában elismert Hans Kristensen adatai pontosak, akkor például 2002-ben egyetlen kihajózásra sem került sor. Majd ezen mélypont után, vélhetően az 1999-ben beindított Delta IV modernizálási program eredményeként is betudhatóan újfent enyhe emelkedésbe kezdett az SSBN aktivitás. Ha pedig Viszockij admirális nem szájkarate gyakorlatot tartott, akkor a jövőben meredekebb ugrásnak lehetünk majd tanúi.
A folyamatos őrjárat fenntartásához természetesen minimálisan kell egy bizonyos mennyiségű, őrjáratra alkalmas tengeralattjáró is, hiszen míg egy kint tartózkodik, addig egy épp hazatér, egy pedig épp előkészítés alatt áll. Számolni kell azzal is, hogy kisebb javításokra is be kell utalni egyet időnként. Továbbá bizonyos időközönként elkerülhetetlen a szárazdokkos nagyjavítás, modernizálás. Számoljunk mondjuk így tehát 5 tengeralattjáróval.
Csökkenthető ez a szám úgy, ha az őrjáratról hazaérkezett rövid időn belül, az éppen kint lévő váltási idejére újból őrjáratra kész? Hogyne, de ehhez a tengeralattjáró gyors technikai átvizsgálásának és felkészítésének lehetősége mellett kell az is, hogy a tengeralattjárónak 2 legénysége legyen. A U.S. Navy esetében ez így működik, ám az Orosz Haditengerészet nem ezt az elvet alkalmazza, így 1-1 tengeralattjáró a pihenőidejét töltő legénység miatt szintén hosszabb pihenőket kell töltsön a kikötőben.
Mindenesetre úgy tűnik tehát, hogy a technikai háttér mellett immáron az akarat is megvan ahhoz, hogy ismét felpörgessék az őrjáratokat. Attól persze nem kell tartani, hogy a mind a mai napig durva tempót diktáló U.S. Navy-vel összemérhető teljesítményt tudnak nyújtani az oroszok. Nem is hisszük, hogy akarnak, de ettől talán még érdekes lehet egy picit kitérni az amerikai kollégáik teljesítményére, mely a mai napig sokkal közelebb áll a hidegháború korszakában nyújtotthoz.
2009 februárjában az amerikaik kiadtak egy jelentést, melyet az Ohio-osztály 1 000. őrjárata kapcsán állítottak össze. Ebből kiderült, hogy az előző évben, azaz 2008-ban a 14 Ohio-osztályú SSBN 31 őrjáratot teljesített.
Ez egyrészt többszöröse annak, mint amit az összes többi, SSBN-el rendelkező nemzet – Oroszország, Anglia, Franciaország, Kína – összehozott, másrészt azt is jelenti, hogy átlagot nézve mindegyik egység 2,2 őrjáratot teljesített, azaz mindegyik boomer minkét legénysége volt őrjáraton. Melyek egyébként 60-90 nap közti idejűek, nagy átlagban pedig cirka 70 naposak.
Rejtett Boat

Hogyan kell kezelni a nukleáris tengeralattjáró. Film 1

Hogyan kell kezelni a nukleáris tengeralattjáró. Movie 2

Hogyan kell kezelni a nukleáris tengeralattjáró. Film 3

Hogyan kell kezelni a nukleáris tengeralattjáró. Film 4

Extreme gépek. Atom-tengeralattjáró

Кузькина мать Царь бомба Апокалипсис по советски

A háború, ami nem volt: "A nukleáris Shield"

A hidegháború: "Izrael" 2/3

A hidegháború: "Izrael" 3/3

A Boeing jelszavai valának: kicsi, olcsó, de modern és megbízható



2012. július 11., szerda - 10:02
Nemzetközi szinten is megfigyelhető tendencia, hogy a hadiipari cégek egyre inkább odafigyelnek azon országokra, melyek kisebb védelmi költségvetéssel rendelkeznek, tehát nem tudják megfinanszírozni haderejük számára a drága haditechnikai eszközöket. Ez sokszor a honvédelmi képességek rovására megy, hiszen annak ellenére, hogy valami sokba kerül, attól még szükség van rá, egy kiterjedt tengerparttal rendelkező állam például egyszerűen nem teheti meg, hogy ne tartson fent haditengerészetet, vagy tengeri kutató-mentő és partfigyelő szolgálatot. Tudják ezt jól a Boeing vállalatnál is, ahogy azzal is tisztában vannak, hogy egy P-8A Poseidon kategóriájú típust csak nagyon kevés ország engedhet meg magának. Egy kisebb, olcsóbban beszerezhető és üzemeltethető, de hasonlóan modern tengerészeti felderítőnek azonban lehet, sőt, van létjogosultsága a piacon.
Július 10-én a cég vezetősége bejelentette, hogy elkezdik egy új termék, az MSA (Maritime Surveillance Aircraft) értékesítését a nemzetközi piacon. Ez nem más, mint a P-8A, az E-3 AWACS és a 737 AEW&C technológiáit felhasználó, a velük összegyűjtött tapasztalatokon alapuló, de lényegesen kisebb platformra helyezett tengerészeti felderítő és korai előjelező típus. Tim Peters, a Boeing felderítő és előrejelző repülőgépekkel foglalkozó részlegének elnöke szerint a cél az, hogy egy költséghatékony, bevált technológiákat alkalmazó típust hozzanak létre, amit a megrendelő igényeinek megfelelően, gyorsan tudnak leszállítani, és biztosak lehetnek benne, hogy nem fog gyermekbetegségekkel küzdeni, mivel csak olyan fedélzeti eszközökkel látnák el, amik már jelenleg is megbízhatóan működnek más repülőgépeken.
A Boeing - egyébként nem túl jó minőségű - grafikája az MSA-ról |Fotó: Boeing Defense & Security
Peters szerint már kiválasztották a számukra legmegfelelőbb platform-repülőgépet, ami egy közepes méretű polgári típus, és elkezdték a tárgyalásokat annak gyártójával. Reményeik szerint még 2012 év végégig megszületik a megállapodás ez ügyben, és ha addigra sikerül megrendeléseket begyűjteni, a szállításokat már akár 2013-ban megkezdhetik. Az MSA architektúrája egyébként nyitott lesz, és amint már említésre került, fedélzeti rendszereinek változatossága (ezáltal az ellátható feladatok sora) kizárólag azon múlik majd, hogy a megrendelő ország mire szeretné használni és mit engedhet meg magának. Az elsődleges feladatként meghatározott tengerészeti felderítésen kívül kutató-mentésre, kalózok elleni műveletekre, parti járőrözésre, légtérellenőrzésre, sőt, akár elektronikai hadviselésre is alkalmassá tehetik.
A Boeing piackutatói szerint a tengerészeti felderítő repülőgépek piacán az elkövetkezendő 10 évben több mint 10 milliárd dollár értékben fognak szerződéseket kötni világszinten. A cég ebből érthetően minél nagyobb szeletet szeretne kiszakítani, ezért az ilyen jellegű technológiák terén összegyűjtött, közel 60 éves tapasztalatát bevetve állítja össze terveit a jövőre nézve.


Rövidhírek a nagyvilágból



2012. július 11., szerda - 07:59
3 évet késhet az orosz haderő fejlesztési programja
Eredetileg az orosz vezetés 2020-ig szerette volna haderejét modernizálni mintegy 500 milliárd eurónak megfelelő összegből, azonban egyre gyarapodnak azok a kételyek melyek szerint a kormány nem képes ígéretét megtartani.
Oroszország korábbi bejelentése szerint ebből az összegből modernizálta volna haderejét és támogatta volna hadiparát, mely még jelenleg is a Szovjetunió szétesése utáni traumából lábadozik. A Vedomosztyi orosz gazdasági napilap, minisztériumi forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a védelmi minisztérium a program felfüggesztését (eltolását) tervezi 3 évre.
Andrej Belouszov pénzügyminiszter még a cikk megjelenése napján cáfolta a sajtóértesülést, azonban elismerte, hogy a program egyes elemeinél várhatóak késedelmek. A hírre szintén reagált a korábbi pénzügyminiszter Alexej Kudrin is. Kudrin állítása szerint a program kivitelezhetetlen mivel az ország hadipara nem rendelkezik a megfelelő gyártókapacitással, a gyártók technológiája elavult, hiányoznak a megfelelő és megbízható beszállítók, magas a korrupció és mindezekből fakadóan rendkívül magasak a gyártási költségek. A bejelentett modernizáció során a hadsereg eszközeinek közel 70%-a megújulna az ország GDP-jének 1%-nak megfelelő éves keretből. Kudrin figyelmeztette a kormányt, hogy ilyen mértékű kiadásokra csökkenő gáz és olajárak mellett csak adóemelések esetén lesz lehetőség.
A Kreml azonban elszántnak tűnik a program végrehajtását illetően. Putyin nyilatkozata szerint a program minden egyes elemét időben és korábban kialkudott áron kell teljesíteni. Szakértők szerint Putyin ezzel a nyilatkozattal csak támogatóit kívánta megnyugtatni, valójában ő is tisztában van azzal, hogy a programba foglalt egyes haditechnikai eszközök még csak fejlesztési fázisban vannak, ezért lehetetlen ezek leszállítása, tetézve ezzel a korábban Kudrin által felsorolt problémákat.
Nem csökken a korrupció az orosz haderőben
Az orosz védelmi minisztérium által a napokban kiadott jelentés szerint az elmúlt 1,5 évben több mint 73 millió eurónak megfelelő kár keletkezett a korrupció miatt a hadseregnél. A minisztérium által eddig feltárt 800 esetben ezidáig 130 magas rangú vezetőt és 10 tisztet ítéltek el. A minisztérium és a katonai vezetők folyamatosan dolgoznak a korrupció ellenes programok kialakításán mindeddig eredménytelenül. A jelentés szerint a korrupció leginkább az állami beszerzéseket érinti, a nyilvánosságra hozott információk szerint átlagosan minden negyedik beszerzés során követnek el bűncselekményt.
2014-re ígérik az első felfegyverzett orosz UAV-ot
A kiszivárogtatott információk szerint a gép elérheti majd az 1 000 kg-os súlyt és 2014-re bevethető állapotban kerül majd a hadsereghez. A fejlesztő cég korábbi nyilatkozatai még csak a próbarepüléseket vizionálták az említett időpontra. Az integrálásra kerülő fegyvereket érintő kérdésekre a gyártó nem adott választ, állításuk szerint ez az információ szigorúan titkos.
Líbia orosz fegyveralkatrészeket vásárolna
A nemrég még forradalmi hangulatban égő Líbia a közelmúltban felvette a kapcsolatot az orosz fegyvergyártókkal és a korábbi diktátor által vásárolt haditechnikai eszközökhöz kért alkatrészeket. A hírt a kormány részéről Wjatscheslaw Dsirkalin, a Roszoboronexport részéről Anatoli Issajkin is megerősítette. A kormány állítása szerint a kapcsolatteremtés már megtörtént az új líbiai kormánnyal és jelenleg előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a lehetséges üzlettel kapcsolatban.
Oroszország felfüggesztette a Szíriába irányuló fegyverexportot
Wjatscheslaw Dsirkalin az orosz kormány részéről bejelentette, hogy Oroszország felfüggeszti a Jak-130-as kiképzőgépek és egyéb támadásra alkalmas fegyverek szállítását Szíria felé. A bejelentés okaként a bizonytalan szír helyzetet és az országot ért nemzetközi kritikákat jelölte meg. Bár állítása szerint Oroszország a szír felkelések kezdete óta csak védelmi célokra használható fegyvereket szállított Szíriának.
Orosz nem az iráni Sz-300-as üzletre
A napokban több orosz katonai szakértő és hadiparban érdekelt személy hívta fel az orosz vezetés figyelmét, hogy haladéktalanul vegyék fel a kapcsolatot Iránnal és szállítsák le a korábban Medvegyev által leállított Sz-300-as légvédelmi rendszereket. A lépés okaként az Egyesült Államokkal elakadt rakétapajzsot és fegyverkezést érintő tárgyalásokat nevezték meg. Véleményük szerint Oroszországnak meg kell védenie érdekeltségeit és haladéktalanul fel kell vennie a kapcsolatot a vele szimpatizáló országokkal. Különösen Iránnal, és folytatnia kell a korábban nemzetközi nyomásra felfüggesztett fegyverszállításokat. A támadásokra Lewan Dschagarjan iráni orosz nagykövet válaszolt egy rövid kommentárral, mely szerint Oroszország jelenleg nem tervez semmilyen fegyverüzletet az iráni rezsimmel utalva ezzel az Sz-300-as rakétákra és a szakértők felszólítására.
Leépítés a cseh hadseregnél
Pénzhiány miatt tovább csökkentik a cseh hadsereg létszámát. 2014-től kezdve a hadseregnek legfeljebb 23 ezer katonája és alkalmazottja lesz, ami azt jelenti, hogy a következő másfél évben több mint 500 katonának távoznia kell a fegyveres erőktől – írta a Lidové Noviny című cseh konzervatív napilap hétfőn.
Ami a költségeket illeti, azzal számolunk, hogy az optimális szerkezet az lenne, ha 50 százalék menne a bérekre, 30 százalék a működésre és 20 százalék a beruházásokra” – mondta Pavel Petr, az új vezérkari főnök a lapnak. Az újság szerint a tervezett intézkedésekkel a cseh hadsereg szeretné elkerülni, hogy a szlovák hadsereg helyzetébe jusson, ahol már a költségvetés 82 százaléka megy el a bérekre, és így gyakorlatilag semmi másra nincs pénz.
A Lidové Noviny szerint a cseh hadseregnek jelenleg 18 220 hivatásos katonája, 4100 polgári alkalmazottja van, a katonai rendőrök száma pedig 1200.
Erősödő katonai jelenlét a Perzsa-öbölben
Az Egyesült Államok jelentős katonai erőt költöztetett a Perzsa-öbölbe annak érdekében, hogy megakadályozza az iráni hadsereg minden lehetséges kísérletét a Hormuzi-szoros lezárására, továbbá hogy növelje a harci repülőgépeinek számát, amelyek csapást mérhetnek Irán belső területeire is, ha a nukleáris fejlesztéseket érintő tárgyalások patthelyzete rossz irányba fordulna. A telepítés része egy régóta tervezett programnak, melynek célja részben az, hogy megnyugtassák Izraelt az iráni történések miatt.
Izrael bojkottálja az Egyesült Nemzetek Szervezetének megfigyelőit
Izrael megerősítette, hogy bojkottálni fogja és nem engedélyezi az ENSZ megfigyelők beutazását, munkáját akik azzal a céllal érkeztek volna a zsidó államba, hogy megvizsgálják és figyelemmel kísérjék Izrael agresszívnek tartott telepesítési politikáját. Az ENSZ szerint az izraeli terjeszkedés negatívan hat a palesztin lakosságra és közösségekre, ennek megvizsgálásra egy több nemzetiségű megfigyelő csoportot szervezet és kérte Izraelt, hogy tegye lehetővé az csoport munkáját. Izrael állítása szerint az ENSZ hibás, negatív képet fest a palesztin helyzetről és a megfigyelői csoport felállítása is csak ezt igazolja, ezért megtagadják az együttműködést a szervezettel.
Megkezdődött a német csapatok kivonása Afganisztánból
A német és egyben a NATO csapatainak logisztikai munkatársai egy soha nem látott feladat előtt állnak. Megkezdődött a csapatok kivonása Afganisztánból. A NATO becslései szerint 122 000 konténert és több mint 70 000 járművet kell a szövetségeseknek az ősz beköszöntéig kivonni az országból. A német haderő ebből 6600 konténerrel és közel 1700 járművel veszi ki a részét. A szövetségesek szállítókapacitásai végesek, szinte az összes rendelkezésre álló katonai szállítógép már jelenleg is a maximális kihasználtságnak van kitéve. Az Egyesült Államok kapacitása saját erőinek szállításához van lekötve, így a többieknek kelet európai cégekkel kell szerződniük a légihíd biztosítása érdekében. De a növekvő kereslet miatt robbanásszerűen emelkednek a piaci árak és a kenőpénzek is. Nem kétséges, hogy az akadálymentes szállításhoz a keleti partnereknél a normál tarifákon felül némi kenőpénzt is letétbe kell helyezni, hogy az adott ország előrébb kerülhessen a várólistákon. Ezt a német haderő illetékesei sem titkolják. A tervezést tovább nehezíti, hogy egyelőre nem ismert, hogy mely gépek kerülnek majd átadásra az afgán erők részére és, hogy mennyire lesz biztosított a szárazföldi kijárás Pakisztánon keresztül.
—–
Szerző: forest

Japán tengeralattjárókkal is szemeznek az ausztrálok



2012. július 10., kedd - 13:20
Ausztrália eddigi legnagyobb védelmi beszerzését készíti elő: az anno a svédek által az ausztrál igényeknek megfelelően felhizlalt Västergötland-osztály, a RAN által a Collins nevet kapott hajóosztály tagjait kívánják cserélni. A dolog 2-3 éve napirendi ponton van, ám a hatalmas pénzösszeg elköltésével járó program még közel sem ért révbe. Mint arról mi is több alkalommal beszámoltunk a Collins-osztály utódlása kapcsán több alternatív megoldás merült fel:
  • egy meglévő design egy az egyben történő hadrendbe állítása
  • egy meglévő designnak az utolsó csavarig az ausztrál igényekhez igazítása
  • ausztrál tervezésű és építésű osztály
HMAS Dechaineux
Collins-ok gyakorlaton - a fotón a HMAS Dechaineux és a HMAS Waller látható
Nyilvánvalóan a legrizikósabb a saját tervezés lenne, hiszen az ausztrálok nem rendelkeznek kellő tapasztalattal egy tengeralattjáró komplett megtervezéséhez. Márpedig a Collins-ok után minden bizonnyal egy pöccre működő, problémamentes, a helyi körülményekhez tökéletesen igazodó hajóosztályt szeretnének. Ebből a szempontból viszont esetleg jól jöhet, hogy a tavalyi év végén Japán enyhített azon az évtizedekkel ezelőtt önkéntesen vállalt szabályozáson, miszerint japán haditechnika exportja nem lehetséges.
Ez a könnyítés persze nem azt jelenti, hogy mehet a sorban állás egy komplett tengeralattjáróért, de legalább van lehetőség arra, hogy ilyen irányú tárgyalásokat folytathasson Ausztrália. Márpedig az ausztráloknak vannak ilyen irányú terveik.
A RAN következő generációs tengeralattjáró beszerzéséért felelős programot vezetőket természetesen Japán legújabb tengeralattjárója, a nagyméretű, svéd AIP rendszerrel ellátott Soryu-osztály érdekelné, mint egy lehetséges megoldás problémájukra.
Osztályának névadója, az 501-es oldalszámot kapott Soryu
Osztályának névadója, az 501-es oldalszámot kapott Soryu | Forrás: military-today.com
A technológiához történő hozzáféréssel kapcsolatos puhatolózások már a múlt hónapban, a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők parancsnokának, Masahiko Sugimoto admirálisnak az ausztráliai látogatása során megkezdődtek. A friss fejlemények, hogy a hónap folyamán az ausztrál tengeralattjáró program vezetője, illetve az ausztrálok védelmi kutatások vezetője Japánba látogat a Soryu-osztály szemrevételezése érdekében. (A decemberi japán döntés értelmében a japán védelmi cégek immáron akadály nélkül projecteket indíthatnak külföldi cégekkel, bekapcsolódhatnak közös fejlesztésekbe – ez pedig elméletileg egy tengeralattjáró vonalas ausztrál – japán együttműködés alapja lehet, ha mindkét fél úgy akarja majd.)
A The Sydney Morning Herald napilap internetes oldalán a tegnapi napon megjelent híranyag a Collins-osztály utódlásáért felelős program vezetőjét, Rowan Moffitt ellentengernagyot idézi. A Japánba készülődő ellentengernagy elmondta, hogy az egyik reménységük a japánok, lévén a Soryu-osztály számos igencsak vonzó tulajdonsággal rendelkezik, ráadásul tervezésekor ugyanaz a csendes-óceáni régió kapott szerepet, amiben az ausztrál tengeralattjáróknak is szolgálniuk kell.
Arra ugyan nem tért ki, de a kész megoldások között jelenleg egyedül a szóban forgó japán tengeralattjáró felel meg annak a kritériumnak, hogy a Collins-okhoz hasonlóan “böszme nagy” legyen. Míg az európai versenyzők a spanyol S-80-at esetleg leszámítva Collins-oknál méretben és vízkiszorításban is kisebbek, addig a Soryu nem hogy párban van a jelenlegi ausztrál tengeralattjárókkal, hanem rájuk is ver.
Az alámerülve 4 200 tonna vízkiszorítású, 84 méter hosszú és derékban 9,1 méter széles Soryu-osztályból jelenleg 4 egység aktív. További 4 hadrendbe állítása van folyamatban. Összehasonlításképpen a Collins-ok alámerülve cirka 3 300 tonna vízkiszorításúak, hosszúk 77 méter, legnagyobb szélességük 7,8 méter.
A Collins utód kiválasztásának folyamatát az idei évben egyébként 214 millió dollárral támogatja az ausztrál védelmi minisztérium.

2013-ban a spanyolok is itatják a kengurus hadihajókat



2012. július 5., csütörtök - 14:46
Spanyolország és Ausztrália nemrégiben megállapodást kötött arról, hogy 2013 nagyobb részében, konkrétan februártól novemberig a Spanyol Haditengerészet SPS Cantabria nevezetű ellátóhajója az Ausztrál Királyi Haditengerészet vendégszeretetét élvezi majd. A két nemzet együttműködését fokozandó, mindkét fél számára kedvező megállapodás a tapasztalatszerzés mellett potenciálisan újabb ausztrál megrendeléssel végződhet.
A 19 500 tonna vízkiszorítású, 174 méter hosszú Cantabria 2010 nyarán állt hadrendbe és a Juan Carlos I után a Spanyol Haditengerészet legnagyobb hajója. Természetesen nem csak üzemanyagot tud átadni, hanem minden más egyebet is, amikre a hadihajóknak útjuk során szükségük lehet. | Fotó: Spanyol Haditengerészet
A Cantabria Ausztráliába látogatása a Spanyol Haditengerészet szemszögéből minden eddigi leghosszabb művelet lesz, míg az ausztráloknak 3 vonalon is előnyös lesz a dolog.
Ezek közül az egyik, hogy mivel a Cantabria rendszereinek egy része azonos a spanyol Navantia által a RAN számára vadul épített 2 Canberra-osztályú helikopterhordozón, illetve Navantia licence alapján Ausztráliában épülő Hobart-iosztályú légvédelmi rombolókon találhatókkal. Éppen ezért ha a spanyol hajóra delegált ausztrál csoport azokból a tengerészekből fog összeállni, akiket a szóban forgó hajóosztályokra történő szolgálatra már előzetesen kiválogattak, akkor ezen tengerészek egy kis előzetest kaphatnak a későbbiekben általuk üzemeltetett rendszerekről.
Az ausztrálok egy másik célja nem titkoltan az, hogy felmérjék a hajóosztály nyújtotta képességeket, lévén fontolgatják a HMAS Success és HMAS Sirius ellátóhajóik cseréjét. Szállítónak pedig kézenfekvő lenne a RAN-hoz immáron több szálon kötődő spanyol Navantia.
Ezen a 2005-ben készült fotón az 1986-ban hadrendbe állított, a Cantabria-hoz nagyon hasonló méretű és vízkiszorítású HMAS Success-t rabolja le a U.S. Navy két hadihajója, az azóta már nyugállományú USS Kitty Hawk, és a jövőre nyugdíjba vonuló USS Cowpens. | Fotó: William H. Ramsey, U.S. Navy
És végül, de nem utolsó sorban a spanyol ellátóhajó jól jön nekik amiatt is, mert a HMAS Success 2013-ban felújítás alatt áll majd.
A HMAS Westralia-t pótló HMAS Sirius 2006-ban állt hadrendbe. 2004-ben építette a Hyundai, eredetileg tankernak. A Nyugat-Ausztráliában átalakított ellátóhajó állítólag 2021-ig maradna hadrendben. | Fotó: Michael D. Kennedy, U.S. Navy

Bővülő Sz-400 mennyiség, 2014-től érkezhet az Sz-500 is



2011. február 18., péntek - 17:18
Az orosz védelmi minisztérium szóvivője által a napokban közzétett információk szerint a már felszerelt kettő ezred mellé további 2 rakétaezredre elegendő Sz-400-as légvédelmi rakétakomplexum átadása kezdődött meg.
Az Sz-400-asok átadási ceremóniája február 16-19. között zajlik Kapusztyin Jar-ban.” – hangzott el a szóvivői nyilatkozatban.
Az Sz-400-as rendszerrel kapcsolatban nem csak a védelmi minisztériumtól érkezett nyilatkozat, hanem a Légierő alá tartozó Légvédelmi Rakétacsapatok parancsnokától is. Szergej Popov vezérőrnagy arra a vezérkarból bedobott keddi információra reflektált, miszerint Sz-400-asok kerülnének a Kuril-szigetekre.
Az Sz-400 rakétarendszer
Az Sz-400-as rakétarendszer telepítését 2007 nyarán kezdték meg. A Moszvától mintegy 60 kilométernyire keletre fekvő Elektrosztal körzetében felállított első rakétaezredet 2009 tavaszán követte a második. Most további kettő lesz felállítva - ez elvileg kétszer 8 db indítóállást (szállító-indító jármű) és így 32 rakétaindító csövet jelent. Forrás
Popov elmondása szerint az Sz-400 úgymond overkill lenne, a Japán területek közelsége miatt egyben potenciálisan veszélyes is és a kisebb hatótávolságú Buk (SA-11 Gadfly) tökéletesen elegendő a célra.
Figyelembe véve a határ közelségét célszerűtlen az Sz-400-as Kuril-szigeteki telepítése.” – áll a vezérőrnagy nyilatkozatában.
Mint egy korábbi hírünkben már utaltunk rá, a Kuril-szigetek körüli, az átlagosnál feszültebb diplomáciai viszony tavaly novemberre vezethető vissza, mikor is többek közt Dimitrij Medvegyev orosz elnök – elsőként az orosz vezetők közül – látogatást tett a szóban forgó szigetek közül a második legnagyobbikon, Kunashir-on. Ezt az eseményt japán miniszterelnöke, Naoto Kan február elején, a Északi Területek Napja kapcsán megbocsáthatatlan gorombaságnak minősítette. Evégett persze Moszkvában felment a pumpa, mely oda vezetett, hogy 2 napra rá, február 9-én Medvegyev elnök kiadta az ukázt, miszerint a szigetek biztosítása érdekében modern fegyverzetet kell telepíteni a térségbe.

Buk M1 Lohtaja 09


Finn Buk-M1-esek egy 2009-es gyakorlaton
Az interkontinentális ballisztikus rakéták, illetve AWACS és elektronikai hadviselést folytató gépek semlegesítésére kihegyezett Sz-500-assal kapcsolatban is érkezett nyúlfarknyi információ: az elmondás szerint természetesen még fejlesztés alatt áll, ám a tervek szerint 2014-ben megkezdődik a sorozatgyártása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése