Csak
a magyar nem védekezik, de őt úgyis megölik
Elkezdődhet az APKWS sorozatgyártása
2012.
augusztus 14., kedd - 08:01
Révbe ért az APKWS
II program:
az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete engedélyezte a 70
milliméteres, nem irányított rakétákból precíziós vezérlésű
fegyvert „varázsoló” készlet sorozatgyártását. Az USA
fegyveres erőinél – de elsősorban a tengerészgyalogságnál –
az iraki és afganisztáni missziók során merült fel az igény
egy olyan, precíziós vezérlésű rakéta rendszeresítésére,
mely viszonylag olcsó, ám mégis alkalmas az aszimmetrikus
hadviselés során legtöbbször előforduló célpontok
megsemmisítésére, miközben kevés járulékos kárt okoz. Miután
több vállalat is bejelentkezett ilyen fegyverrel, beszerzési
programot indítottak, az alapos tesztelési periódusból pedig a
BAE Systems került ki győztesen.
Az
APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) elnevezésű eszközt
az utóbbi években széleskörű próbáknak vetették alá,
mindenféle körülmények között. A legvégső teszteket
Afganisztánban végezték el, ahol éles körülmények között is
bevetették a fegyvert. A tálibok ellen elsőként egy Bell AH-1W
Cobra harci helikopter indított ilyen rakétát, mégpedig 2012
márciusában. Ezután a USMC az UH-1Y többfeladatú
forgószárnyasain is elkezdte alkalmazni az APKWS-t, melyet
mostanra nyilvánítottak sorozatgyártásra alkalmasnak.
„A
sorozatgyártás beindítás fontos momentum mind az APKWS II
program, mind a tengerészgyalogság számára, hiszen ezután nagy
mennyiségben elérhetővé válik ez a pontos, hatékony és olcsó
fegyver.” –
nyilatkozta Brian Corey kapitány, programmenedzser, aki azt is
hozzátette: az APKWS nem csak az amerikai haderőnemek, hanem
Washington szövetségesei számára is elérhető lesz. A BAE
Systems szintén nagyobb mennyiségű készlet eladásával számol
a világpiacon, a Foreign Military Sales program keretében.
Kicsi, olcsó és pontos – avagy előtérben a “collateral damage”
2010.
január 12., kedd - 05:50
Iraki és afganisztáni bevetéseik során az
Egyesült Államok Tengerészgyalogságának helikopterei napi
szinten alkalmazzák az AGM-114 rakéta különféle változatait.
Azonban sokszor előfordul, hogy kevesebb hatóerő is elég lenne.
Életkép
Afganisztánból: egy „bőrnyakú” AH-1W SuperCobra géppár
járőrözik a dimbes-dombos határvidék felett. Egyszer csak egy
kisteherautó bukkan fel, tele a táliboknak szállított
lőszer-utánpótlással. A vezérgépben ülő operátornak több
se kell, célba veszi egy AGM-114K Hellfire II rakétával, és
egyetlen lövéssel megsemmisíti.
Ha
az éppen tűzharcot vívó tengerészgyalogos szemszögéből
nézzük az esetet, akkor a helikopterek azokat a fegyvereket
pusztították el, melyek később rájuk szegeződtek volna,
esetleg velük vagy bajtársaikkal végeztek volna a belőlük
leadott lövések.
Ez
azonban csak az egyik féle megközelítés, ugyanis a washingtoni
irodájában ücsörgő, és kávéját szürcsölgető hivatalnok
számára, aki épp a Távol-keleti misszió költségeit szemléli,
bizony-bizony 65 000 ropogós amerikai dollár ellövöldözését
jelenti. Ha pedig belekalkuláljuk azt, hogy csak egy nap alatt hány
ilyen eset történhet, bizony szép kerek lesz az összeg.
Az
utóbbi években azonban katonáéknál is egyre jobban előtérbe
került a költséghatékonyság és a járulékos károkozás
(„collateral damage”) fogalma. Az említett példánál nem jött
elő, de egy városi csatározás során fokozott jelentőséggel
bír az, hogy az indított fegyver csak azt az egy házat dönti
romba, amiben az ellenséges fegyveresek tartózkodnak, vagy a
mellette jobbra-balra lévőket is, melyekben ártatlan civilek, nők
és gyerekek laknak. Az ő megölésük vagy megsebesítésük pedig
nem mutat jól a jelentésekben, nem utolsó sorban pedig a
NATO-csapatok ellen hangolja az egyébként sem nyugat-párti afgán
lakosságot.
De
mivel lenne helyettesíthető a Hellfire? A fedélzeti gépágyúk
hatóereje és pontossága nem elég épületek és nagyobb járművek
ellen, tehát mindenképpen rakétafegyverre van szükség. A
megoldást a BAE Systems nyújthatja, pontosabban az általa
készített Advanced Precision Kill Weapon System.
Az
APKWS gyakorlatilag a JDAM bombák módszerének lemásolásával
született. Alapját a nem irányított, 70 milliméteres (2,75
inches) Hydra-rakéta képezi, melyre felszerelnek egy precíziós
irányító szerkezetet. Ezáltal tulajdon képen egy mini-Hellfire
jön létre, mely harckocsik ellen ugyan nem, de fegyverszállító
teherautók, géppuskafészkek, kisebb épületek ellen tökéletesen
alkalmazható, ára pedig meg sem közelíti a nagytesóét.
„A
rakéták a többi helikopter-fedélzeti társukhoz képest jóval
kisebb tömegű harci résszel rendelkeznek. A szép az, hogy még
ennek ellenére is tökéletesen megfelelnek, és sokkal kevesebb
járulékos kárt okoznak.” – mondta Harry Hewson ezredes, a
program vezetője.
A
lézeres keresőfejjel ellátott fegyver tesztjei jelenleg is
folynak a China Lake-i lőtéren. Legutóbb például egy AH-1W
semmisített meg egy 30 km/h-val haladó Ford Ranger terepjárót. A
rendszerbe állításig még rengeteg próba vár az APKWS-re,
várhatóan 2011-ben állhat csatasorba.
Az
integrálás az AH-1W SuperCobra helikoptereken fog kezdődni, mivel
jelenleg ezek adják a tengerészgyalogság csatahelikoptereinek
zömét. Őket az AH-1Z és UH-1Y követi majd. A bőrnyakúak
körülbelül 10 000 egységet szeretnének vásárolni a
forgószárnyasok számára.
Később
a merevszárnyú típusokon is végrehajtják majd az integrációt,
ugyanis az AV-8B és F/A-18-századok is sok esetben nyújtanak légi
támogatást a földi csapatoknak. Hosszabb távon pedig nagyon
valószínű, hogy a légierő F-16C és F-15E vadászbombázóin,
valamint a hadsereg AH-64 Apache csatahelikopterein is megjelenik a
kicsi, pontos és mégis olcsó fegyver.
Amerikai romboló ütközött össze egy tankerral a Perzsa-öbölben
2012.
augusztus 13., hétfő - 16:34
Augusztus 12-ének első
órájában a USS Porter (DDG 78) és a panamai zászló alatt
hajózó, japán tulajdonú M/V Otowasan tanker a kelleténél
közelebbi kapcsolatba kerültek egymással a Hormuzi-szoros
közelében – konkrétan összeütköztek. A helyi idő szerint
01:00-kor bekövetkezett ütközésben szerencsére személyi
sérülés nem történt, bár a U.S. Navy honlapján közzétett
képek alapján a Portert jobb oldalát, közvetlenül a felépítmény
elülső kezdeténél meghajtogatta a tankhajó.
Az
amerikai Arleigh Burke-osztályó rombolónak a Katarból az
Egyesült Arab Emírségek irányába tartó olajszállítóval
történő találkozása kapcsán az ománi parti őrség tegnap úgy
nyilatkozott a Reuters-nek, hogy mindkét hajó rendben van, a
szoros forgalmára nem volt kihatással az ütközés. A U.S. Navy
sajtóanyaga szerint a romboló már az Jebel Ali kikötőjében
van, ahol folyamatban van a károk felmérése. Jebel Ali a U.S.
Navy egyik kedvelt és sűrűn látogatott kikötője – az
Egyesült Arab Emirátusok területén található kikötő a
Közel-Kelet legnagyobbikának számít.
2012.
augusztus 10., péntek - 08:10
Az amerikai konstruktőr
nyilvánosságra hozta a Sea Ghost elnevezésű projektet, melyeta
US Navy által meghirdetett UCLASS (Unmanned Carrier-LAunched
Surveillance and Strike) program keretében
indított versenyben a Northrop
Grumman X-47B és
a Boeing
X-45C ellenfelének
szánnak.
Az
RQ-170 Sentinel, az F-35C és más, haditengerészeti kötődésű
tapasztalataikat felhasználva igyekeznek megalkotni a US Navy
számára legmegfelelőbb pilóta nélküli eszközt, nyilatkozták
a Lockheed Martin illetékesei.
A
projekt egyelőre a kezdeti tervezési fázisnál tart, igyekeznek
a tengerészet által kijelölt feladatkörök (felderítés,
hírszerzés, megfigyelés és precíziós csapásmérés)
mindegyikének megfelelni, ehhez jön még az, hogy az alacsony
észlelhetőségű, “embertelen” repülőgépnek autonóm módon
kell hajófedélzetről üzemelnie.
Készülőben a US Navy UCAV-tendere
2012.
március 14., szerda - 10:42
Hamarosan új szakaszba
léphet az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének
UCAV-programja, mely eddig javarészt kimerült abban, hogy időnként
támogatták a fejlesztés alatt álló technológiai
demonstrátorokat, melyek alapján létrehozhatóak lesznek azok a
típusok, amik egy majdani tenderen versenybe szállhatnak a
megrendelő kegyeiért. Mint ismeretes, jelenleg két ilyen létezik:
a Northrop Grumman X-47B és a Boeing X-45C, melyek mára túl
vannak több repülésen, sőt, előbbiből már két példány is
rendszeresen szeli az eget. Ideje hát, hogy komolyabbra forduljanak
a dolgok, amit erősen indokol, hogy 2020-ra a U.S. Navy szeretne
egy korlátozottan bevethető állapotú UCAV-típust.
A
pilóta nélküli harci repülőgépek repülőgép-hordozó
fedélzeti alkalmazása régóta ott motoszkál a flotta
parancsnokainak fejében, ám eddig sem megfelelő technológia, sem
pénz nem állt rendelkezésre. Utóbbival most is gondban vannak az
illetékesek, ugyanis kérdéses, hogy a lefaragott védelmi
büdzséből mennyit sikerül kikanyarítani születőben lévő, új
programjuk, az UCLASS (Unmanned Carrier Launched Suveillance and
Strike – pilóta nélküli hordozófedélzeti felderítő és
csapásmérő) számára. Ennek célja a fentebb említett képesség
elérése, vagyis egy olyan UCAV rendszeresítése, mely képes
autonóm módon végezni feladatát, ami lehet felderítés,
elektronikai harc, vagy csapásmérés.
Charlie
Nava, a UCLASS projekt vezetője március 13-án tett írásos
nyilatkozatában azt vallotta, hogy a közbeszerzési programot
jóváhagyták a legfelsőbb szinteken is, a kezdés várható
időpontja pedig 2012, vagyis még az idei évben rajtol a tender.
Az idő sürget, mivel a 2020-ig hátralévő nyolc év nem biztos,
hogy elég lesz a kívánt eredmény elérésére, továbbá
számolni kell azzal is, hogy a UCLASS-ra fordítható pénzösszeg
csökkenni fog, vagy legalábbis nem nő.
A
U.S. Navy egyelőre csak a pályázati felhívást adja majd ki,
erre várják a jelentkezőket. Ezt alapos felkészítési folyamat
előzte meg, melyben részt vett a Pentagon több szakértői
csoportja is. Többek között nekik is köszönhető, hogy mára
több, mélyreható tanulmány is a döntéshozók rendelkezésére
áll, amik segítenek reálisan átlátni a helyzetet, és
megmutatják, hogy milyen képességekre lehet szüksége a
haditengerészetnek a jövőben, illetve, hogy milyen pozitív és
negatív oldalai lehetnek a UCAV-ok használatának. Vannak azonban
még olyan kérdéskörök, amiket nem zártak le, néhány
tanulmány pedig még készülőben van. Amerikai katonai szakértők
szerint a haditengerészet álláspontja sem egészen világos még,
konkrétan nem tudni, hogy 2020-ra pontosan milyen szintű
bevethetőséget szeretnének elérni – korlátozottat, vagy
úgymond kezdetit. A különbség az alkalmazható képességekben
van, és egyáltalán nem mindegy, főleg a gyártók számára.
Nava
kiemelte, hogy az UCLASS azért lesz jelentős, mert ezúttal már
tényleg az lesz a cél, hogy ezt az egészen új képességet
integrálják a repülőgép-hordozó harccsoportok arzenáljába.
Tehát nem csak magát a repülőgépet fejlesztik ki, hanem a hozzá
tartozó összes eszközt és rendszert egyaránt, melyeket
beépítenek a jelenlegi struktúrába. Ebbe beletartozik a UCAV és
a hordozó kapcsolata, az üzemeltetési, kiszolgálási szisztéma,
a felderítési adatok továbbítása, a fegyverrendszerek távolról
történő kezelése, a bevetéstervezés, a kapcsolat más
haderőnemekkel, esetleg azok UAV és UCAV repülőgépeivel, stb.
Ennek tükrében már másabb a leányzó fekvése, továbbá Nava
szavaiból kitűnt, hogy a U.S. Navy inkább csak korlátozott
bevethetőséget szeretne 2020-ig elérni, és talán még ez is túl
nagy falat lesz addigra.
Az
ipari szereplők erre egyelőre csak annyit mondtak, hogy várják a
tender követelményrendszerét, mivel most még túl átláthatatlan
számukra az egész. Azért nekik sem teljesen mindegy, hogy mit
várnak el tőlük, hiszen a korlátozott műveleti képesség
keretében elég, ha az általuk gyártott típus képes egyszerű
repülési feladatok végrehajtására repülőgép-hordozóról, és
alkalmas a tengeri üzemelésre. A kezdeti műveleti képesség
esetén azonban már kritérium a fegyverhasználat, azon belül is
a precíziós csapásmérés, esetleg a légi-utántöltés, az
együttműködés ember vezette típusokkal, az elektronikai harc, a
felderítés, stb. Ha pedig a flotta olyan UCAV-et akar 2020-ra, ami
a kezdeti bevethetőség stádiumában van, akkor „nem
elég, ha a gép fel- és le tud szállni, hanem valami „hasznosat”
is kell tudnia csinálni közben” –
fűzte hozzá Dan Goure, a Lexington Intézet elemzője.
Folyamatban van az X-47B hordozófedélzeti tesztjeinek előkészítése
2012.
július 20., péntek – 13:25
Nagy lépést tehet jövőre
az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete afelé, hogy pilóta
nélküli harci repülőgépeket alkalmazzon repülőgép-hordozóinak
fedélzetéről. A Haditengerészeti Légügyi Parancsnokság (Naval
Air Systems Command – NAVAIR) tervei szerint 2013 folyamán
megkezdik az UCAS-D program keretében létrejött Northrop Grumman
X-47B hajófedélzeti tesztjeit. Ezek előkészítése már
gőzerővel folyik, a hordozófedélzeti vezérlés-integrációs
csapat tagjai például nemrégiben fejeztek be egy szimulációs
projektet a USS Harry S. Truman (CVN-75) fedélzetén, melynek
keretében kipróbálták az X-47B szoftvereinek működését az új
körülmények között, szimulált fel- és leszállások
végrehajtásával.
A
csapat jelenleg az eredményeket értékeli és elemzi. Bár sokat
nyilvánvalóan nem árulhattak el, Jaime Engdahl kapitány, a
program menedzsere szerint értékes tapasztalatokat szereztek,
komoly hibákat pedig nem fedeztek fel. Az X-47B szoftverét némileg
módosítani kell, azonban ez csak kisebb finomításokat jelent,
amik még biztonságosabbá tehetik a jövőbeni műveleteket.
„Még
nagyon az elején vagyunk a hordozófedélzeti integrációnak, de a
jelek bíztatóak. A Harry S. Truman legénysége és a mi
operátoraink egyaránt jól teljesítettek, és nagy lelkesedéssel
várják a következő hasonló alkalmat.” –
mondta Engdahl. „A
cél jelenleg az, hogy mire jövőre elkezdődnek az éles tesztek,
már egy olyan, kipróbált rendszer várja az X-47B-t, ami a lehető
legjobban kizárja az esetleges baleseteket. Főleg az
információ-áramlás folyamatosságára koncentrálunk a pilóta
nélküli repülőgép és az operátor-állomás között.”
Tavaly
ugyanez a csapat már végrehajtott pár tesztet a USS Dwight D.
Eisenhower (CVN-69) fedélzetén, egy ember vezette F/A-18 Hornet
segítségével. Akkor a hajó leszállító rendszereiről, illetve
a különböző körülmények között szükséges intézkedések
mikéntjéről gyűjtöttek információkat, melyek alapján
elkezdhették az X-47B számára megfelelőnek tűnő módosítások
beiktatását. Most a CVN-75-ön ugyanezzel a – kissé átalakított
– F/A-18-al imitálták az UCAV-ot, melyet az X-47B legújabb
fedélzeti számítógépeivel láttak el, hogy minél pontosabb
adatokat gyűjthessenek a gép paramétereiről és viselkedéséről
a leszállás során.
Mivel
az X-47B fedélzetén nem ül pilóta, így a rendkívül bonyolult
és veszélyes leszállási művelet során még nagyobb odafigyelés
szükséges a repülőgép-hordozó személyzetétől. A hajók
érthető módon igényelnek némi átalakítást a pilóta nélküli
repülőgépek fogadásához, ezeket úgy kell elvégezni, hogy
közben ne akadályozzák a konvencionális típusok üzemelését.
Nem csak az UCAV-ot vezérlő operátorok vesznek tehát részt a
tesztekben, hanem a haditengerészeti légiforgalmi irányítók, a
leszállító rendszer kezelői, valamint a fedélzeten ténykedő
minden személy.
Mindeközben
az X-47B két prototípusával folyamatosan végzik a szárazföldi
próbákat, melyek között már egy ideje megtalálhatók az
imitált repülőgép-hordozó fedélzeti fel- és leszállások is,
tehát 2013-ra valóban felkészülten állhatnak neki az „éles”
teszteknek.
A Boeing feléleszti az X-45-t
2009.
május 13., szerda - 15:54
A Boeing nemrég kiadott
nyilatkozatában jelezte, hogy fel kívánja újítani a 2006-ban
leállított, X-45A névre keresztelt UCAV programját. A
haditengerészet és a légierő számára egyaránt készülő
gépet X-45C Phantom Ray néven emlegetik.
A
J-UCAS (Joint-Unmanned Combat Air System – Egységes Pilótanélküli
Légi Harcjármű) program szülötte, az X-45A 2002 és 2005 között
64 alkalommal repült sikeresen. Akkor azonban a fejlesztést
leállították. A program eredeti célja egy, az Amerikai Légierő
és Amerikai Haditengerészet számára egyaránt alkalmas gép
kifejlesztése volt, mely a jelenlegi UAV-kal szemben már
elsődlegesen a harci feladatok elvégzésére specializálódott.
Most
lényegében folytatják azt, ami 2006-ban abbamaradt.
„A
J-UCAS alatt összeszedett tudásban rejtőző potenciált kívánjuk
kihasználni” –
nyilatkozta Darryl Davis programfelelős. „Már
elkülönítettünk egy megfelelő összeget a költségvetésből,
és a mérnöki gárda is készen áll. Célunk, hogy a piacon
vezető szerephez jussunk, és mi legyünk az első számú
UCAV-gyártó.”
A
jelenlegi tervek szerint az X-45C az első repülését 2010-ben
fogja végrehajtani, a szélcsatorna-tesztek pedig már az idei év
végén elkezdődhetnek. Addig a sebesség növelésén és az
észlelhetőség csökkentésén dolgoznak még. A cég szerint a
leendő típus felszereltségtől függően képes lesz felderítő,
közeli csapásmérő, elektronikai zavaró, vadász/légi fölény,
valamint légi utántöltő feladatok elvégzésére. Főként ez
utóbbi konfiguráció az érdekes, ugyanis pilóta nélküli gépet
még nem alkalmaztak erre.
Ha
elkészül, az X-45C rendkívül egyedülálló lesz, ugyanis szinte
az összes olyan feladat végrehajtására képessé akarják tenni,
amire merevszárnyú gépet használnak.
Északon maradnak a Borejek
2012.
augusztus 9., csütörtök - 12:30
Arra azért ne gondoljunk,
hogy az oroszok annyira gyökeresen átvariálták a Borejek honi
kikötőivel kapcsolatos stratégiát, hogy az első Borejek végleg
az Északi Flottához kerülnek – de úgy tűnik, hogy továbbra
sem változott azon rövidebb távra szóló megoldás, amiről az
év elején már lehetett olvasni.
Mint
olvasóink talán emlékeznek az év elejének környékén, a K-84
Jekatyerinburg megpirítása után nem sokkal röppentek fel olyan
hírek, hogy az első Borej, az átmenetileg kieső Delta IV-es
boomer pótlása végett az Északi
Flottánál kezdi meg aktív
szolgálatát. Az év elején a K-535 Jurij Dolgorukij kapcsán
tehát úgymond lefixálták a hadrendbe állítási menetrend ezen
részét, azonban a második Borej, a szintén idén hadrendbe álló
K-550 Alexander Nyevszkij honi kikötője kapcsán nem lehetett
tudni semmi konkrétumot.
Kicsit
később már lehetett valószínűsíteni a flottát, hiszen
februárban már arról szállingóztak hírek, hogy a 2010-es
hírekkel ellentétben
a Csendes-óceáni Flotta viljucsinszki tengeralattjáró
bázisa közel
sincs kész a Borejek fogadására.
Ezt
erősítette meg Alexander Sukhorukov helyettes védelmi miniszter
tegnapi nyilatkozatában, melyben közölte, hogy a hivatalos
álláspont szerint a Borejek továbbra is a Csendes-óceáni
Flottához kerülnek, de kezdetben egészen biztosan az Északi
Flottánál “jelentkeznek” majd szolgálatra. Az év végéig
hadrendbe állításra kerülő 2 boomer átkerül a
Csendes-óceánra, amint Viljucsinszkban befejeződik a fogadásukhoz
szükséges infrastruktúra kiépítése.
Viljucsinszk még várhat a Borejekre
2012.
január 15., vasárnap - 08:26
A Bulava tavaly
decemberi sikeres
szalvó tesztje
után zöld
lámpát kapott a
hadrendbe állítása, mely egyben azt is jelenti, hogy az alapos
tesztelésen már szintén túlesett Borej-osztályú Jurij
Dolgorukij felfegyverzése és első őrjárata is belátható
közelségbe került. A tavaly év végi várakozások alapján még
úgy volt, hogy legkésőbb 2012 végéig kerülnek az első, netán
az első két Borej indítótubusaiba a Bulava ballisztikus rakéták.
A Csendes-óceáni Flottánál történő hadrendbe állítás, és
ezzel párhuzamosan a flotta viljucsinszki,
a Borejek fogadására már előkészített tengeralattjáró
támaszpontjára történő áthajózásnak azonban úgy tűnik –
legalábbis részben – betett a K-84 Jekatyerinburg fedélzetén
tartott “évzáró
grillparty“.
De úgy tűnik a kellemetlen esemény a hadrendbe állítás
menetrendjét is felpörgeti. Legalábbis az ITAR-TASSZ hírügynökség
meg nem nevezett iparági forrása által elmondottak, illetve a
tengeralattjáró vonalon az utóbbi napokban sokat nyilatkozó
Dmitrij Rogozin egyik nyilatkozatának kapcsolódó részéből ez
derül ki.
A
nevét nem vállaló forrás elmondása szerint a Jurij Dolgorukij
hadrendbe állítása pár hónapon belül megtörténik, ám előtte
még sort kell keríteni pár apróságra – elsősorban a
ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáró elsődleges
fegyverzetének, azaz a a Bulavarakétáknak
az indítócsövekbe töltésére. Aztán ott vannak a torpedók, és
az első őrjárathoz szintúgy nélkülözhetetlen élelmiszer és
ivóvízkészlet feltöltése. Nos persze ezek közül csak a Bulava
bepakolása az időigényes, macerás művelet. Illetve hátráltató
tényező, miszerint a tengeralattjáró legénysége jelenleg a
tavalyi tesztek és az első elrettentési célzatú őrjáratra
történő kihajózás közti pihenőidőszakát tölti.
A
K-535 sötét árnyékként úszik tova a számára kedvezőtlen
terepen - a felszínen | Forrás: Made in Russia blog -
en.sdelanounas.ru
A
hírügynökség forrásának véleménye szerint az előbbiekben
felsoroltak elvégzésére pár hónap elegendő lesz, majd ezt
követően a K-535 Jurij Dolgorukij hadrendbe állhat az Északi
Flottánál. Igen, a korábbi tervekkel ellentétben állítólag az
északinál. Ezen lépésre az Északi Flotta állományába
tartozó, a tűzeset miatt átmenetileg – legalábbis a hivatalos
orosz álláspont szerint átmenetlegi – kihullott K-84
Jekatyerinburg helyettesítése végett van szükség. Az ITAR
TASZ-nak nyilatkozó úriember elmondása szerint hasonló célzatú
a 2. Borejnek, a K-550 Alekszandr Nyevszkijnek az idei évre
tervezett hadrendbe állítása is. A Borej-osztály első,
sorozatgyártásúnak tekinthető egysége, az Alekszandr Nyevszkij
a tervek szerint az idei évben befejezi a hadrendbe állításához
szükséges tengeri teszteket, Bulavát indít, Bulavát kap, és
felveszi a szolgálatot. Hogy a Csendes-óceáni Flottánál, arról
nem szól a fáma – ám ha ezen értesülés többé-kevésbé
megegyezik az Orosz Haditengerészet valós terveivel, akkor a K-550
esetében minden bizonnyal már Vijucsinszkban kerül sor erre. Egy
Delta pótlására egy flottánál mégsem kell 2 Borej ugyebár…
A
K-535 Jurij Dolgorikuj SSBN egyik tengeri tesztútja során |
Forrás: Made in Russia blog - en.sdelanounas.ru
Erről
a helyettesítésről, ha másképp fogalmazva is, de az orosz
miniszterelnök helyettes is nyilatkozott, mikor arról beszélt,
hogy már sokkal optimistábbak a K-84 rendbehozása
kapcsán.
Dmitirj Rogozin a sajtó munkatársainak akkor azt is elmondta, hogy
a K-84 sérülése miatt némiképp gyengült nukleáris elrettentő
erő helyreállítása kapcsán nem fognak tétlenkedni, már a
szóban forgó SSBN visszatérte előtt kompenzálják a kiesést.
Viljucsinszk készen áll a Borejekre
2010.
október 20., szerda - 18:14
Viljucsinszkról annyit
érdemes tudni, hogy az orosz távol-keleten, Kamcsatka déli
részén, az Avacsa-öböl déli partján található és egyben a
Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáróinak bázisa. Vele
kapcsolatos hírünk apropóját az adja, hogy a védelmi
minisztériumhoz köthető forrás bejelentése szerint befejeződtek
azok a modernizálási munkálatok, melyek lehetővé teszik hogy a
közeljövőben megérkezhessen az első Borej.
Bár
az első Borej hadrendbe állításával kapcsolatban mostanság
2010 legvégét, 2011 elejét lehet olvasni a dolog elég képlékeny,
hiszen Bulava nélkül csak egy félkarú óriás… A Bulava
kapcsán a Jurij Dolgorukij egyelőre pedig még mindig csak várja,
hogy mi is lesz a Bulavatesztekkel,
mikor kezdődhet meg a rakéták telepítése. A hadrendbe
állításra késznek megnevezett Jurij
Dolgorukij várakozását színesítve december folyamán
végrehajtják vele az első torpedótesztet is.
Visszakanyarodva
Viljucsinszkra: Igor Korocsenko, orosz biztonságpolitikai szakértő
elmondása szerint befejeződtek a mólók és a fő kiszolgáló
létesítmények, valamint a kiképzést segítő központ
felújítási/újjáépítési munkálatai, hovatovább készen
állnak az új biztonsági és kommunikációs rendszerek
telepítésével is, így minden adott Oroszország új generációs
SSBN-jeinek érkezéséhez.
Melyek
érkezése nem kis ugrást fog jelenteni a jelenleg kizárólag a
nem éppen mai darabDelta
III-as
osztályú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárókkal
rendelkező 16. század számára. Tavaly nyári, az orosz
rakétahordozók hadrafoghatóságával
foglakozó írásunk
idejében még 5 Delta III-as egység állomásozott itt, (köztük
az Északi Flottától felújítva áthelyezett K-44 Rjazan) mely
azonban idén augusztusban a
K-506 Zelenograd elbúcsúztatásával 4
egységre csökkent.
A
Borejek érkezésig a Csendes-óceáni régióban SSBN vonalon a
K-211 Petropavlovszk, a K-223 Podolszk, a K-433 Sv. Georgiy
Pobedonosets és persze a K-44 Rjazan tartják a frontot.
Akkor most mi a helyzet Viljucsinszkkal?
2012.
február 27., hétfő - 17:10
A távoli Kamcsatkában, az
Avacsa-öböl déli partján fekvő Viljucsinszk neve ismerősen
csenghet olvasóink számára, hiszen a Csendes-óceáni Flotta
tengeralattjáró bázisaként funkcionáló zárt város több
alkalommal is szerepelt már oldalunkon.
Elsőként
2010 októberében, mikor arról számolhattunk be, hogy a bázis
modernizálási munkálatai a végéhez közelednek, a támaszpont
lényegében készen
áll a
Borej-osztályú SSBN-ek, illetve rakétafegyverzetüknek, a
Bulavának fogadására.
Idén
januárjában, az Északi Flotta állományát erősítő K-84
Jekatyerinburg év végi tűzesetét követően bő 2 héttel arról
számolhattunk be, hogy a híresztelések szerint elképzelhető,
hogy az öböl feletti domboldalban található paneltömbökből
egy ideig még továbbra is csak a szokásos látvány tárul majd a
haditengerészek és családtagjaik szeme elé: Delta III, Oscar II,
Akula és Kilo-osztályú tengeralattjárók. Lévén az első
Borej-osztályú boomer, a K-535 Jurij Dolgorukij vélhetően az
Északi-Flottánál áll majd hadrendbe,
kisegítve azt a K-84 kidőlése kapcsán.
Nos,
jelenthetjük, hogy az orosz sajtó ismételten viljucsinszki
hírekkel – és egymásnak ellentmondó nyilatkozatokkal
jelentkezett. Lássuk is mik az állítólagos fejlemények!
Az
Izvesztyija című napilap értesülései szerint a Csendes-óceáni
Flotta tengeralattjáró bázisa a korábbi nyilatkozatokkal
ellentétben egyáltalán nincs kész az új generációs
ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjárók fogadására.
A
lap értesülései szerint a parti infrastruktúra terén egyelőre
semmilyen komolyabb munkálatok nem törtétek. A támaszponton
szolgáló tisztek egyikének elmondása szerint a mólókon
semmiféle felújítási munkálatok nem történtek és a Bulava
rakéták számára sem épült új raktár, azokat a Delták
elsődleges fegyverzetéül szolgáló R29-esekkel egy helyen, az
öböl túlpartján fogják tárolni. Elmondása szerint a korábbi
ígértek szerint új móló és rakétatároló épület fog
épülni, de ezek egyelőre még mindig csak szavak szintjén
léteznek.
Nos,
ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk, de az
tagadhatatlan, hogy az elmúlt években a haditengerészek és
családtagjaik lakhatási körülményei drasztikus változásokon
mentek át, hiszen új, jól felszerelt lakóépületek, kórház,
óvoda és sportközpont is épült a zárt város területén.
Erről bárki meggyőződhet egy fotóposzt keretében, amit az év
elejei orosz fotófelvágott bejegyzésünkben be is linkeltünk.
Fotófelvágott posztunk kapcsolódó
része,
illetve közvetlen
link a
viljucsinszki állapotokat bemutató fotóposztra.
Talán
nem meglepő módon a Csendes-óceáni Flotta szóvivője által
közöltek más képet festenek a mólókkal kapcsolatban. A flotta
szóvivőjének elmondása szerint a mólókon elvégzésre kerültek
a szükséges munkálatok, melyek elsősorban elektronikai és
kommunikációs vonatkozásúak voltak. Elmondása szerint a
Borej-osztály egységei nem követelnek meg különleges, a korábbi
SSBN osztályok kikötői kiszolgálásához szükséges
infrastruktúránál többet.
“Ezek
a tengeralattjárók bárhol állomásoztathatóak, a móló nem
számít. A tengeralattjárók rendelkeznek az összes szükséges
felszereléssel.” –
áll a nyilatkozatban.
A
K-535 Jurij Dolgorikuj SSBN egyik tengeri tesztútja során |
Forrás: Made in Russia blog - en.sdelanounas.ru
A
napilap által megkérdezett másik forrás, az orosz Geopoltikai
Akadémia elnöke szintén úgy nyilatkozott, hogy a Borejek által
a kikötővel szemben támasztott követelmények megegyeznek a
Delta-osztályú tengeralattjárókéval, így a viljucsinszki mólók
módosítása nélkül is vígan el tudnak lenni. Kitért arra is,
hogy a Bulava tárolási paraméterei alapvetően megegyeznek a
Szinyeva SLBM-ével, így ez sem okoz problémát.
A
témában talán leginkább kompetensek, a Borejeket építő és
tesztelő Szevmash hajógyár illetékesei a téma titkos voltára
hivatkozván nem kívántak a Borejek kikötői igényeiről
értekezni a napilap részére, ahogy a Keleti
Katonai Körzet parancsnoka
sem nyilatkozott arról, milyen munkálatok is zajlottak ezidáig
Viljucsinszkban a Borejek fogadásának előkészítése kapcsán.
Megint
egy másik megkérdezett elemző úgy vélekedett, hogy nem
valószínű a Bulava idei hadrendbe állítása, hiszen egyrészt a
tárolás módja sincsen tökéletesítve, ami súlyos balesetekhez
vezethet, másrészt a tesztindítások mindössze 52 százaléka
volt sikeres, a hadrendbe állításhoz pedig 95 százalékos érték
kellene.
Nos,
ez így a csúsztatás mintapéldája tesszük mi hozzá… Ugyan
tagadhatatlan, hogy az összes Bulava tesztet tekintve nem éppen
kiemelkedő a rakéta teljesítménye, de nagyon nem szabad
megfeledkezni arról, hogy az ezidáig 19 tesztből az utolsó 6
indítás mindegyike – beleértve a
decemberi szalvót is
– abszolút sikeres volt. Azaz mióta meghirdették a sikertelen
tesztért szibériai gulág fokozott
minőség ellenőrzés programját, azóta a Bulava megtáltosodott,
hibátlanul veszi az akadályokat. Ezen időszakot nézve pedig
teljesíti a hadrendbe állítási feltételeket.
A
Csendes-óceáni Flottán belülről származó friss információk
szerint a Bulava hadrendbe állítása az idei év őszén, vagy
2013 tavaszán várható. Ez nagyjából összhangban van Dimitrij
Medvegyev elnök által a szalvó indítás után nyilatkozott
információkkal, melyek 2012 év végéig történő hadrendbe
állításról szóltak. A forrás szerint a pontos dátumot a
Bulava idén nyári tesztjei döntik majd el.
Átszervezik az orosz katonai körzeteket
2010.
július 15., csütörtök - 15:05
Szerdai bejelentés szerint
Medvegyev elnök kiadta a rendeletet a katonai körzetek jelenlegi
rendszerének módosításáról. Az orosz haderő vezérkari
főnöke, Nyikolaj Makarov vezérezredes tolmácsolásában elhangzó
bejelentésben szerepel, hogy a jelenlegi 6 katonai körzet négyre
csökkentésével párhuzamosan 4 stratégiai parancsnokság kerül
kialakításra, integrált logisztikai háttérrendszerrel.
A
módosítások részeként a Szentpétervári és a Moszkvai régiók
Nyugati Katonai Körzet (Nyugati Stratégiai Parancsnokság) név
alatt kerülnek összevonásra. Ezen parancsnokság alá fog
tartozni a Balti és az Északi Flotta. Az Észak-kaukázusi Katonai
Körzetből lesz a Déli Katonai Körzet (Déli Stratégiai
Parancsnokság) és alá sorolják be a Fekete-tengeri Flottát.
Részben
összevonásra kerül a Volga-Urali és a Szibériai körzet:
előbbihez az utóbbi nyugati felét csapják, létrehozva a Középső
Katonai Körzetet (Középső Stratégiai Parancsnokság). Tán nem
meglepő módon a Szibériai körzet keleti felét pedig a
Távol-keleti körzet kapja meg, mely ezentúl a Keleti Katonai
Körzet (Keleti Stratégiai Parancsnokság) megnevezés alatt fog
futni és alá tartozik majd a Csendes-óceáni Flotta.
Év elejei orosz fotófelvágott
2012.
január 7., szombat - 10:09
2011-ben a HTKA nyuszi orosz
fotóposztot hozott.
Tetszett nektek, így arra jutottunk, hogy majd lesz még. Nos,
végül aztán annyira mégsem lett. Ezt kárpótolandó a tavalyi
év végén úgy gondoltam, hogy az új év első napjára pont jó
lesz egy ilyen fotóválogatás. Aztán az aznapi menetrend borult,
hétköznap meg nem akartuk elsütni, így hát maradt 2012 első
hétvégéje.
Ez
úton is maradunk az orosz technikánál, csak épp lényegesen
vaskosabbra vettük a posztot. Ebben segítségünkre ismételten
csak az englishrussia fotóblog lesz. (A fotósorozatok egy része
egyébként a twower.livejournal.com címen
elérhető orosz blogról lett átvéve.)
És
hogy miért megint az orosz technika? Nos, mert ez még mindig az a
terület, ahol a nyugati világban réges-rég megszokott jó
minőségű fotóanyagokba még ma sem botlik úton útfélen az
ember. No persze az utóbbi években ez igen sokat változott, üdítő
a hivatalos hozzáállás is, hiszen az orosz védelmi
minisztérium hivatalos
honlapja is
frissülget érdekesképanyagokkal.
Mondjuk sajnos odáig nem jutottak még, hogy NATO kollégáik által
ontott fotókhoz hasonlóan nagy felbontásban tegyék ki. Na igen a
régi beidegződések… :) De kezdetnek jó az irány!
Apropó:
dima, ezt a posztot kifejezetten neked ajánlja a szerkesztőség!
:)
—–
Tyejkvoi
gombapörkölttel kezdünk, melyhez esszenciális hozzávaló az eső
után nemrégiben kinőtt RS-24-es pöfeteg fajta.
Mint
talán sokan tudjátok az RS-24 az oroszok egyik válaszaként
tekinthető az amerikaiak európai rakétavédelmi rendszerére és
alapjaiban egy továbbfejlesztett RS-12M1/M2 Topol-M-ről van szó,
mely az egyetlen termonukleáris töltet helyett ára elviekben 4
visszatérő egység elcipelésére képes a rakétavédelmi
rendszerek kijátszása szolgáló csalikkal együtt.
RS-24
Jarsz rakétákat hurcoló szállító és indítójárművekbe
jelenleg még csak a a tyejkvoi 54. gárda-rakétahadosztály
területén lehet belebotlani, – nem, nem földi halandóknak –
de a jövőben a novoszibirszki 39. gárda-rakétahadosztálynál
is elkezdődik az RS-24 bevezetése. Sőt! Mivel 2012-ben
befejeződik a Topol-M siló telepítésű változatának
szállítása, már silókba is kerülnek majd RS-24-esek. Konkrétan
a 28. gárda-rakétahadosztály arzenáljában, azaz Kozelszk
környékén jelennek majd meg.
Mi
azonban maradjunk egyelőre a mobil telepítésű változatnál és
szemléljük meg a tyejkovói 54-esek mindennapjainak egyikén
készült fotósorozatot.
A
Hadászati Rakétaerők szép ütemesen kapja az új játékszereket,
de ettől még ott vannak a régebbi portékék is. Például az
RS-24 “nagyszülője”, az RS-12 Topol (NATO: SS-25).
Az
RS-12 Topolhoz hasonlóan immáron korosodó és szintén a
nyugdíjazás felé közelgő típus az UR-100N, más néven SS-19
Stiletto. Az alábbi 2 fotósorozat a 28. gárda-rakétahadosztályhoz,
illetve annak egyik üres SS-19 silójához/silójába kalauzol el
minket. Igen, ők a kozelszkiek, akik majd RS-24-eseket kapnak a
silóikba.
Elég szorosan kapcsolódók következő témánk, a Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáró bázisa, mely az Avacsa-öböl délnyugati partján elterülő Viljucsinszk zárt városa. A fotósorozat két fő témája az ottani “lepényhalak”, azaz a kikötő Deltáinál kevésbé tömegpusztító fegyverzettel megrakott, felújítás és átfegyverzés alatt/előtt álló Oscar II-osztályú SSGN-ei, illetve a tengeralattjárósok és családjuk lakókörnyezete. Összességében kellemes kis hely a világ végén, az ott szolgálatot teljesítőknek végül is nem lehet oka panaszra a fotók alapján :)
Viljucsinszk
nevével egyébként már találkozhattatok híreink között, lévén
itt került kialakításra a Borej-osztályú SSBN-ek első
lakhelye, mely már
várja új lakóit.
A
nukleáris kötődésű témákhoz végül is annyira nem kötődően
jöjjön egy partraszállási hadgyakorlatról, illetve partmenti
rakétaüteges lőgyakorlatoktól 1-1 fotóválogatás. Elsősorban
azért tettük ide, mert a helyszín továbbra is Kamcsatka,
ráadásul a partraszállássonál pont a viljucsinszki link kapcsán
emlegetett Avacsa-öböl a helyszín.
A
nukleáris fegyverek célba juttatására szolgáló eszközöknek
szánt rész után, de vízen maradva jöjjenek a Csendes-óceáni
és a Fekete-tengeri Flották nagyfőnökei, az említett két orosz
flotta zászlóshajójaként funkcionáló, Szláva-osztályú
cirkálók, a Varjag és a Moszkva.
Nos,
azt hiszem itt az ideje, hogy a magukat a légtérben otthon érző
masinák szerelmeseinek is kijusson a jóból! :)
Kezdésnek
talán jöjjön a MiG nagyvasa a MiG-31B, melyből 2020-ra 60-at
MiG-31BM szintre kívánnak modernizálni.
A
katonai repülés iránt fogékonyak beszélgetései kapcsán
előbb-utóbb mindenképp előjön a legszebb gép kérdése. Ez egy
roppant nehéz kérdés, mely természetesen nem eldönthető. Már
csak azért sem, mert nyilván a többségnek több kedvence is van
:) Ettől persze még kedvelt témáról van szó.
- Nos tehát akik szerint korunk gépei közül nem a Szuhojék adják a győztest, azoknak mars megnézni az alábbi fotósorozatot, majd elmeditálni a kérdésen ;) :D (Figyelem, 2 oldalas a linkelt fotóposzt!)
Következő
állomásunk az Engels légibázis, ahova medve és fehér hattyú
nézőbe megyünk – vagyis a T-95MS és Tu-160 stratégiai
bombázókról lesznek fotók.
Aztán
nézzük meg hogyan is készülnek/készültek a MiG-29-esek
Végül
a légierős témák zárásaként hadgyakorlatra látogatunk, ahol
merev- és forgószzárnyas vonatkozásban is akad sok minden, mi
szem szájnak ingere: MiG-29, Szu-24, Szu-25, Szu-34, Mi-28, Mi-24,
Mi-17, Ka-50, Ka-52
Szárazföldi
erők vonalán sovány a termés, mindössze egy hadgyakorlattal és
a szentpétervári harckocsijavító üzemmel szolgálhatunk.
Levegőben az RQ-21A
2012.
augusztus 9., csütörtök - 08:09
Július 28-án a Boeing és
Insitu vállalatok munkájának gyümölcseként levegőbe
emelkedhetett az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete és
Tengerészgyalogsága által megrendelt pilóta nélküli eszköz,
az RQ-21A Integrator.
A
közel egy órán át tartó repülés során az Insitu egyik,
Oregon keleti részén található üzemének területéről
hajtotta végre, a jelentések szerint sikerrel. James Rector
ezredes elmondta, a US Navy augusztustól kezdi el átfogóan
tesztelni az STUAS (Small Tactical Unmanned Air Systems) program
keretében kifejlesztett eszközt, a tervek szerint a próbasorozat
6 hónapon át tart majd.
A
61 kilogrammos repülőgép az amerikai haderőben 2004 óta
szolgáló ScanEagle-ön alapul, azonban 20 kilós társánál jóval
nagyobb terhelhetőségű, így szélesebb körű alkalmazhatóságot
várnak tőle, azonban ugyanazt az indító- és fékezőrendszert
használhatja, mint kisebb testvére.
A
projektet még 2007 augusztusában mutatták be, a Pentagon viszont
csak 2010-ben rendelte meg a prototípus építését. A US Navy és
USMC 36 darab STUAS rendszert kíván rendszeresíteni, mindegyik 5
darab pilóta nélküli eszközt tartalmazna. (Ez rekord lenne,
eddig rendszerenként csak maximum 4 gépet rendeltek.)
Kihajózás előtt India első saját atom-tengeralattjárója
2012.
augusztus 8., szerda - 16:20
Az indiai “baby boomer”
legutóbb az idén tavasszal szerepelt híreink között – az
oroszoktól áprilisban átvett Akula kapcsán kitértünk India
saját fejlesztésű, kisméretű nukleáris meghajtású
ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárójára is. Lévén az
illetékesek akkor úgy vélekedtek, hogy akár már pár hónapon
belül hadrendbe állhat.
Az
1988-1991 között bérelt szovjet, Charlie I-osztályú SSGN-re
alapozó osztályból 4 egységet rendeltek, melyek közül az első
az INS Arihant nevet kapta. A hadrendbe állításhoz közelgő SSBN
ugyanakkor még nem rendelkezik végleges rakétafegyverzetével, a
K-4 jelölésű SLBM-el, csak egy öszvér megoldással, amit az
áprilisi hír Arihantos
felében részleteztünk
is.
Nemrégiben
újfent hír érkezett, ami mondjuk úgy akkora, mint SSBN
kategóriában az Arihant: apró. Szóval egy flottafejlesztéssel
kapcsolatos sajtótájékoztató kapcsán az Indiai Haditengerészet
parancsnoka egyrészt kitért arra, hogy indiai hajógyárakban
jelenleg 43 hadihajó áll építés alatt, továbbá az is
kiderült, hogy az Arihant hadrendbe állításának előkészítése
jó úton halad, reményeik szerint az elkövetkező hónapokban
megkezdődhetnek a tengeri tesztek.
Ami
persze igencsak kétségessé teszi azon tavaszi terveket, hogy az
első indiai SSBN még az év vége előtt hadrendbe állhat.
Továbbá azt sugallja, hogy tavasz óta ilyen-olyan okokból
megcsúszhatott a program – vagy az indiaik szimplán rugalmasan
értelmezik a “néhány hónapon belül” időtartamot.
2012.
április 5., csütörtök - 07:56
Feltételezem túl nagy
meglepetést nem fogok azzal okozni, mikor azt írom, hogy ezek
közül az egyik az oroszoktól lízingelt, Akula II-osztályú
K-152 Nyerpa,
vagy ahogy az elkövetkező 10 évben hívják majd: az INS Chakra.
A
Szovjetunió összeomlását gyorsan követő orosz anyagi
összeomlás következtében 2004-ig befejezetlenül álldogáló
SSN építésének befejezését India finanszírozta meg azzal a
célzattal, hogy a projectbe beleölt pénzért cserébe az
elkészülte után 10 évig az Indiai Haderőt szolgálja majd az
egység. Az 1993-ban elkezdetett építésű atom-tengeralattjáró
végül 2008-ban csobbant a vízbe.
Ismert,
hogy a Nyerpa tesztelését végzők számára 2008 tragikus
eseményt tartogatott – 2008 novemberének első felében, egyik
csendes-óceáni tesztútja során, a váratlanul működésbe
lépett tűzoltó rendszer következményeként 20 ember vesztette
életét fedélzetén, ami után egyes vélemények az egész lízing
történet megkérdőjelezték. Az Orosz Haditengerészetnél
2009-ben hadrendbe állított K-152 Nyerpa persze továbbra is
kellett az indiaiknak, akik hosszas várakozás után csak 2011 év
végén vehették át a már várva várt játékszerüket.
A
Nyerpa 2012. január 23-án, még Oroszország területén vette fel
hivatalosan az INS Chakra nevet az Indiai Haditengerészet
állományában történő hadrendbe állítása részeként. A
formális hadrendbe állításra azonban csak a tegnapi napon, azaz
április 4-én került sor a Chakra honi kikötőjének számító
Visakhapatnamban.
India állítva behív nukleáris meghajtású tengeralattjáró a flottáját
Belül Akula-II [Új]
The Top 10 Best Nuclear Attack Submarine (SSN) in the World
Top 10 legjobb modern assult fegyver a világon
India másik, még az idei év folyamán hadrendbe álló atom-tengeralattjárója meg természetesen az Arihant-osztály névadója, az INS Arihant lesz. Mely egyben India első saját fejlesztésű és építésű atom-tengeralattjárója – és mely többek szerint az 1988-1991 között bérelt szovjet, Charlie I-osztályú SSGN-re alapoz. A 4 egység erősre tervezett Arihant-osztály tagjai ugyanakkor nem SSGN-ek, hanem SSBN, azaz ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjárók lesznek. Jelenleg csak az Arihant van hadrendbe állíthatósághoz közel, 3 “kollégája” az építési folyamat különböző szakaszaiban tart.
Illetékesek
elmondása szerint az Arihant tesztelése igen jól halad, várhatóan
pár hónapon belül sor kerülhet a hadrendbe állítására. Ezzel
párhuzamosan halad rakétafegyverzetének a K-15 Sagarika SLBM-nek
tesztelése is – a maximálisan 1 tonnányi hasznos teherrel
mindössze 700 kilométer hatótávolságú ballisztikus rakéta
legutóbbi tesztjére márciusban került sor. A szóban forgó
kisméretű SLBM-ből az Arihant-ok elviekben egy tucatnyit tudnak
majd magukkal vinni – indítótubusból azonban csak négy van
ezen tengeralattjárókon, ezeken osztoznak a rakéták.
Megjelent a kínai repülőgéphordozóra szánt AWACS
2012.
július 28., szombat - 09:39
Az ex Varjag
repülőgép-hordozóról elég sokat lehetett hallani az elmúlt
néhány hónapban. Kína úgy tűnik komolyan gondolja, hogy a
közeljövőben kiépít majd egy repülőgép-hordozó flottát.
Megjelentek képek J-15 hajófedélzeti vadászról, JL-9
gyakorlógépről, viszont légtérellenőrző repülőgépről
ezeddig csak pletykák keringtek.
Eddig
úgy tűnt, hogy a légtér ellenőrzését helikopterekkel fogják
megoldani. Vásároltak is Oroszországtól Ka-31 légtérellenőrző
helikoptereket.
Ezen
kívül előállt egy hazai fejlesztéssel, mely az a Z-8
helikopterre alapozott.
A
légtérellenőrző repülőgép azonban nem tűnt valószínűnek,
legalábbis nem a közeljövőben. Erre fel előbukkant két jó
minőségű fénykép a hajófedélzeti légtérellenőrzőről.
A
gépről nem került elő több információ, méretében és
kialakításában nagyon hasonlít az amerikai E-2 Hawkeye. Alapját
a hazai gyártású Y-7 képezi.
—–
Forrás: china-defense.com
Szerző: Mackensen
Forrás: china-defense.com
Szerző: Mackensen
Nyakunkon a 4. Borej hivatalos gerincfektetése
2012.
július 27., péntek - 15:02
Az orosz 4. generációs
boomereket megtestesítő Borej-osztályú atom-tengeralattjárók
negyedik egysége kapcsán először 2009 folyam híreztünk:
egyrészt annak kapcsán, hogy a Szevmash várhatóan még az év
vége előtt elkezdi
az egység építését,
illetve annak okán is, hogy kiválasztották
a nevét.
Nos, ahogy a hivatalos gerincfektetés, úgy az anno kiválasztott
név sem realizálódott. Bár ez utóbbi csak most derült ki.
Idén
tavasszal, egy, a harmadik Borejjel kapcsolatos hír apropóján
említésre került, hogy a Szevmash megkezdte
az előkészületeket a
negyedik Borej építésének megkezdéséhez, ám mivel Moszkvában
még nem elégedettek a Borej-osztály árazásával, így a
munkálatok 2-3 hónapig még egész biztosan nem kezdődhetnek el.
Az
elmúlt hónapokban Moszkva és a Szevmash illetékesei között
számos egyeztető tárgyalás zajlott, még Vlagyimir Putyin
becsatlakozásával is. Úgy tűnik a tárgyalások időközben a
hangoztatottaknak megfelelőn tényleg eredmény közeli állapotig
juttatták a kérdést, aminek végett hivatalosan sor kerülhet a
4., továbbfejlesztett, Project
955A jelölés
alatt futó Borej gerincfektetésére.
Az
Orosz Haditengerészet élére az elnökváltással nagyjából egy
időben kinevezett
Viktor Csirkov altengernagy csütörtöki
közlése szerint a negyedik Borej-osztályú ballisztikus rakéta
hordozó atom-tengeralattjáró hivatalos gerincfektetésére július
30-án kerül sor, a nevét azonban mégsem a tengerészek
védőszentjéről, Szent Miklósról kapja.
A
negyedik Borej ehelyett I. Vlagyimir, teljes nevén Vlagyimir
Szvjatoszlavics kijevi nagyfejedelem után kerül elnevezésre. Ami
abból a szempontból érdekes, hogy a harmadik borej szintén egy
kijevi nagyfejedelemről lett elnevezve. Konkrétan II. Vlagyimir
Monomah, teljes nevén Vlagyimir Vszevolodovics Monomah-ról, aki
szintén a Rurik-dinasztia tagja, I. Vlagyimir leszármazottja.
Megvalljuk őszintén rákerestünk, hogy pontosan kicsodája is
volt II. Vlagyimir I, Vlagyimirnek, de elég nagy volt a dinasztián
belüli rotáció a két nagyfejedelem uralkodása közti
időszakban, így inkább kihagytuk ennek a szálnak a kibogozását…
:)
Megkezdheti a munkálatokat a 4. Borej-en a Szevmash
2009.
április 9., csütörtök - 10:29
Tegnap a Szevmash hajógyár
egy nyilatkozata került közlésre az orosz RIA Novosztyi
hírportálon. Nem kell megijedni semmi rossz hírt nem közöltek,
ellenkezőleg.
Egy számukra mindenképpen jó hírrel álltak elő, konkrétan azzal, hogy állambácsi elkezdte finanszírozni a negyedik Borej-osztályú rakétahordozó tengeralattjáró építési munkálatait, a hajógyár utasítást kapott az építési munkálatok 2009-es elkezdésére.
Egy számukra mindenképpen jó hírrel álltak elő, konkrétan azzal, hogy állambácsi elkezdte finanszírozni a negyedik Borej-osztályú rakétahordozó tengeralattjáró építési munkálatait, a hajógyár utasítást kapott az építési munkálatok 2009-es elkezdésére.
Korábban
számos alkalommal foglalkoztunk a Borej-osztállyal, így vélhetően
sokan fújják már a nótát, miszerint:
- negyedik generációs SSBN
- 2015-ig 8 egység
- az első egység, a Yury Dolgoruky idén hadrendbe áll, most épp tengeri tesztjeire vár
- további kettő – Alexander Nevsky, Vladimir Monomakh – építés alatt, ebből az előbbi idén, utóbbi 2011-ben kerül átadásra.
A
Szevmash egyik illetékese úgy nyilatkozott, hogy a Védelmi
Minisztérium felszólítására idén megkezdődik a munka a 4.
egységen, de hogy pontosan mikor azt még nem lehet tudni. Vagy
június vagy december.
Mindenesetre
ha a2015-ig tényleg megfinanszírozzák mind a 8 egységet, akkor a
Szevmashnak lesz dolga. Főleg, hogy 2015-ig
két Yasen-osztályú egységet
is tervezett Moszkva még pár éve.
A
Szevmash hajógyár egyébként messze fen északon a Fehér-tenger
mentén fekvő Szervánszkyk városában található. Éppen ez az
oka annak, hogy a már bőven készen álló Yury Dolgoruky
várhatóan csak júniusban kezdheti meg tengeri tesztjeit.
Mint korábban
írtukennek
az az oka, hogy ott fent ilyenkor még gyakran jegesek “kissé”
a vizek…
Ezen a 2007 szeptemberi felvételen a Szevmash hajógyár látható. Látszik a hányattatott sorsú, India számára átépítés alatt álló ex-Admiral Gorskov anyahajó is. (Nagyítható)
Typhoon, Borej, Jaszen, Archer
2011.
december 6., kedd - 11:04
Újabb acélcápa koktél
következik, melynek összetevői ezúttal orosz és svéd/szingapúri
eredetűek. Ebben a sorrendben fogunk haladni, kezdve a bálnával,
konkrétan a Typhoon-osztály jelenleg egyetlen tengerre küldhető
tagjával, a TK-208 Dimitrij Dondszkojjal.
Az
anno a Bulava tesztekre átalakított boomerrel az Orosz
Haditengerészetnek kezdenie kell valamit, lévén a
stafétát átvette az
első Borej-osztályú SSBN, a Jurij Dolgoirukij, a Typhoont meg nem
foghatják be újból aktív szolgálatra. Korábban arról volt
szó, hogy a TK-208-astmegtartják
Bulava tesztplatformnak,
ám a legújabb hírek már arról értekeznek, hogy a behemótot
amolyan prédaként alkalmazzák majd az újonnan elkészült
acélcápák tesztelésekor. Bár végül is a kettő nem zárja ki
egymást, a haza érdekében vállalhat másodállást is a Dimitrij
Donszkoj… :)
Lényeg
a lényeg, a Szevmash, illetve a Rubin tervezőiroda igazgatója,
Andrej Diacskov egy interjú részeként felmerült kérdés kapcsán
úgy nyilatkozott, hogy megállapodásra jutottak a védelmi
minisztériummal, miszerint a Typhoon a fehér-tengeri bázisának
aktív lakója maradhat, besegítve az újonnan elkészült
tengeralattjárók tesztelésében. Elmondása szerint a tesztek egy
részéhez – a szonár és a fegyverzet teszteléséhez – 2
tengeralattjáróra van szükség, melyhez korábban az Északi
Flotta egy aktív állományú, nem tesztelési szerepkört betöltő
tengeralattjárójának kellett segédkeznie. Ehelyett pedig
mennyivel jobb, ha az amúgy bevethető, de harci feladattal nem
rendelkező Dimitrij Donszkoj töltené be állandó jelleggel ezen
szerepkört.
Diacskov
azonban nem csak a Typhoon témáról értekezett a közelmúltban,
hanem terítékre került némi információ a Borej, illetve
Jaszen-osztályú tengeralattjárók kapcsán is.
A Typhoon utód Borejek kapcsán arról beszélt, hogy az idei évben nem kerül már sor újabb gerincfektetésre, ám a tervek szerint 2012-ben erre sor fog kerülni, megkezdődik a negyedik Borej építése. Mely mint korábbról ismert, a Szent Miklós név alatt fogja szelni a habokat, és a Borejek modernizált alfajának, a Project 955A/Project 955U/Borej-A-osztályú SSBN-ek első tagja lesz. És így 16 helyett 20 Bulava hordozására lesz képes többek között.
A Typhoon utód Borejek kapcsán arról beszélt, hogy az idei évben nem kerül már sor újabb gerincfektetésre, ám a tervek szerint 2012-ben erre sor fog kerülni, megkezdődik a negyedik Borej építése. Mely mint korábbról ismert, a Szent Miklós név alatt fogja szelni a habokat, és a Borejek modernizált alfajának, a Project 955A/Project 955U/Borej-A-osztályú SSBN-ek első tagja lesz. És így 16 helyett 20 Bulava hordozására lesz képes többek között.
Nyilatkozatából
továbbá azt is tudni lehet, hogy 2020-ig további 2 Borej
építésének megkezdésére lesz a tervek szerint költségkeret.
A korábbi 8 egységes rendelés pedig továbbra is áll, méghozzá
3 – 5 arányban – természetesen a Project 955A javára.
A Project 855 / Jaszen-osztály révén nem maradt ki az SSN vonal sem a szórásból, egész pontosan az első egységről, az anno 1993-ban elkezdett építésű, de a Szovjetunió összeomlását követő nehéz időszak végett “félrerakott”, és csak tavaly nyáron vízre tettSzeverodvinszkról érkeztek némiképp kedvezőtlen hírek. Legalábbis az Orosz Haditengerészet szempontjából kedvezőtlenek, hiszen a már két tengeri tesztúton túllévő Szeverodvinszk csak 2012 vége felé állhat hadrendbe, ugyanis a Szevmash fejének elmondása szerint a fegyverrendszer még egy bő hat hónapnyi tesztelésre szorul a következő év erre alkalmas tengeri viszonyainak bekövetkeztekor. A RIA Novosztyinak adott interjújában Diacskov kitért arra, hogy teljesítmény szempontjából az első Jaszen jól teljesített.
Most
azonban hajózzunk kellemesebb hőfokú vizek irányába! Konkrétan
Délkelet-Ázsia kőgazdag városállamának, Szingapúrnak vizeire,
ahol december 2-án sor került az első Archer-osztályú SSK , az
RSS Archer hadrendbe állítására.
Az
Archer-osztályról annyit kell tudni, hogy Szingapúr első körös
tengeralattjárós szerzeményéhez hasonlóan szintén levedlett
svéd tengeralattjárókról van szó, ám az 1995-ben megvett, majd
alaposan modernizáltatott ex-Sjöormen-osztály 4 tagjával szemben
ezen egykoron Vastergötland-osztályú tengeralattjárók egyrészt
csak 24-25 évesek, másrészt AIP meghajtással rendelkeznek.
Az
RSS Challanger (egykori Sjöbjörnen). Szingapúr 1995-ben megvette
a Sjöormen-osztály mind az 5 egységét. Ebből 4 állt újból
hadrendbe, egy pedig alkatrész utánpótlásként került
hozzájuk. A svédek ezen osztály tagjait a 60-as évek utolsó 2
évében állították hadrendbe - akkoriban koruk egyik
legmodernebb nem nukleáris meghajtású tengeralattjáróinak
számítottak. | Fotó: Peter Nilsson, Kockums AB
Az
Archer-osztály megvételére és a modernizálási program
beindítására első tengeralattjáróik beszerzését követő 10.
évben, 2005-ben került sor. A svédek az RSS Archert 2009-ben
tették újra vízbe, a tengeralattjáró pedig az idei év
augusztusában történő megérkezése óta letudta a hadrendbe
állítása előtti szingapúri környezetben végrehajtandó
ellenőrzési teszteket.
Az
RSS Archer a 2009-es újbóli vízrebocsátása előtt. A
Szingapúrnak eladptt 2 Vestergötland a modernizált svéd
Vesterötlandok szintjére lett alakítva, azaz szintén kaptak AIP
rendszert. A 2000-es évek elején végrehajtott átépítés
végett a svédeknél maradt 2 egység már a Södermanland-osztály
név alatt ismert. Az A26-osztály tagjainak érkezéséig ezek
tartkák a frontot a svéd vizekben. | Fotó: Peter Nilsson,
Kockums AB
2012.
május 16., szerda - 08:12
A közelmúltban végbement
Medvegyev – Putyin váltást megelőzően nem sokkal vezetőcserék
történtek az Orosz Légierő és az Orosz Haditengerészet élén
is. Április végén, elsőként Alexander Zelin vezérezredest, a
légierő parancsnokát menesztették. Indoklása nem volt a
dolognak, ugyanakkor az 5 éven át az Orosz Légierő élén álló
Zelin idén 59 éves, míg tradicionálisan a vezető szerepben lévő
orosz tisztek 60 éves korukban szerelnek le. Menesztésének híre
után pár nappal vált publikussá, hogy az immáron civil Zelin
tanácsadóként fog tevékenykedni.
Hivatalosan
szintén indoklás nélkül menesztették május 6-án az Orosz
Haditengerészet parancsnokát Vlagyimir Viszockij admirálist is.
Ezen döntéssel kapcsolatban jelenleg csak a vezérkarból származó
nem hivatalos információk állnak rendelkezésre: a
haditengerészet élén majdnem 5 évet eltöltött Viszockijnak
állítólagosan elsősorban azért kellett mennie, mert nem
támogatta a parancsnokságnak Moszkvából Szentpétervárra
költöztetését. Pontosabban a tervezettnél lassabb, alaposabban
átgondolt folyamatért kardoskodott. Az idén 57 éves Viszockij
tengernagy utódja a Balti Flotta korábbi parancsnoka, az 53 éves
Viktor Csirkov altengernagy lett.
Az
először 2007-ben felmerült javaslat szerint az Orosz
Haditengerészet parancsnokságát Moszvából egykori helyére,
Szentpétervárra kellene költöztetni. Ebből menetközben
megvalósítandó program született, míg a teljes parancsnokság
költöztetésének utasítása 2012 márciusának elején került
kiadásra. A RIA Novosztyi állami hírügynökségnek nyilatkozó
forrás szerint Viszockij ugyan nem volt ellene a döntésnek, ám
egy sokkal fokozatosabb, alaposan átgondolt folyamat mellett
érvelt.
A
lépés ellenzőinek táborát gyarapítók tarsolyában olyan érvek
lapultak meg, miszerint Szentpétervárott nincs meg sem a kellő
kommunikációs infrastruktúra, sem a földalatti létesítmények,
hovatovább az Admiralitás épületében jelenleg egyrészt a Balti
Flotta parancsnoksága található (ami elvileg Kronstadtba települ
át), másrészről itt zajlik a nukleáris meghajtású
tengeralattjárókon szolgáló tisztek képzése is – az ehhez
használt eszközállomány áttelepítése pedig igencsak nehézkes
művelet lenne és a képzés folytonosságára is kedvezőtlenül
hatna az áttelepülés ideje alatt. Ezek végett az egész döntést
felesleges pénzkidobásnak tartják.
Az
áttelepítés anyagi vonzata egy 2008-as vizsgálat alapján 40-50
milliárd rubel, ami fedezné az új parancsnokság
infrastrukturális létrehozását, illetve a személyi állomány
áttelepítésének költségét. A dolog érdekessége, hogy az
előbbi bekezdésben említettekből adódóan “nagy volt a
határozottság” az ügyben: 2010-ben például olyan hírek
keltek szárnyra, hogy mégsem lesz költözés, míg 2011-ben már
az volt a hivatalos álláspont, hogy 2011 végéig, 2012 első
negyedéig megtörténik az áttelepülés.
Alámerült a Zaporizzsja
2012.
július 25., szerda - 11:49
Az Ukrán Haditengerészet
kitartása amellett, hogy feltámasszák a tengeralattjárós
kultúrát mindenképp megsüvegelendő! Az egykoron meglévő
képességük leépült, az egyetlen tengeralattjárójuk, a
kövületként kategorizálható, Foxtrot-osztályú Zaporizzsja
pedig hosszú éveken át szinte ócskavasként tengődött. Ennek
ellenére 2010 folyamán sikerült valahogy összekaparni akkora
anyagi keretet, melyből fedezni lehetett az említett
Foxtrot-osztályú tengeralattjáró felújítását.
Mivel
a tavalyi évben India
is kivonta utolsó
két Foxtrotját, ezért az ukránok az egyetlen nemzet, mely
haditengerészetében megtalálható ezen igen öreg típus. Az
orosz segítséggel felújított Zaporizzsja persze arra azért
alkalmas lesz, hogy a tengeralattjárós kultúrát feltámassza az
Ukrán haditengerészeten belül, megalapozva egy esetleges későbbi
beszerzést. (Képzés kapcsán a tavalyi év novemberében említés
szintjén szóba hozták atörököket.)
Mint
arról mi is beszámoltunk a Zaporizzsja felújítási munkálata az
oroszok hathatós segítségével 2012
tavaszára fejezték be: a financiális támogatás összehozását
követő mintegy 2 év alatt kívül – belül megújult
tengeralattjáró “első” kihajózására az idei
év áprilisának végén került
sor.
A
lassan 42 éves tengeralattjáró karrierjének legújabb állomására
július 18-án került sor, mikor is a felújítást követő
tengeri tesztek részeként sor került az első lemerülésre. A
hírügynökségek által leközölt anyagokban semmiféle említés
nem esik arról, milyen mélyre merült a tengeralattjáró, csak
arról, hogy az illetékesek szerint végig jól irányítható
maradt, amit egy elsődleges kritériumként neveztek meg. No igen…
Ugyanakkor
az ukrán védelmi minisztérium honlapján közzé van téve egy
kapcsolódó videóanyag – itt
megtekinthető.
Ebben 01:30 környékén kezdődik a merülés. Ha jobb híján a
videóból indulunk ki, akkor az mondható el, hogy a Zaporizzsja
még csak részben merült alá, hiszen a torony a vízfelszín
felett maradt.
Csökkentik a britek az F-35-ösök mennyiségét?
2012.
július 25., szerda - 09:55
Nincs vége az F-35 körüli
brit kavarásnak, a szigetországiak ezúttal nem az alváltozattal,
hanem a rendszeresítendő gépek darabszámával variálnának.
Tegnap
este kaptuk a hírt, hogy a Brit Királyi Haditengerészet a
tervezettnél kevesebb, csupán 48 darab F-35B hadrendbe állítását
tervezi, de a végső döntést csak a 2015-ös költségvetés
összeállításakor hozzák meg, közölte Philip Hammond védelmi
miniszter. Emellett elhintett egy eddig titkolt részletet is,
mégpedig azt, hogy több különböző változat beszerzése is
lehetséges, mivel az F-35A válthatja a Tranche 1 szériájú
Eurofighter Typhoon vadászbombázókat a Brit Királyi Légierő
kötelékében.
A
britek jól elvannak magukban, mindig kitalálnak valami újabb
csavart az F-35-ös rendszeresítésével kapcsolatban. Először az
F-35B megrendelését határozták el, majd később az
építés alatt álló repülőgép-hordozóik áttervezése és az
F-35C beszerzése mellett döntöttek,
azonban májusban
újra a STOVL változat mellett álltak hivatalosan,
az eredetileg elképzelt STOBAR hordozókkal együtt.
Mindeközben már
át is adták az első F-35B-t a
briteknek.
Ez vár a brit haderőre – immáron hivatalos
2010.
október 21., csütörtök - 20:10
Vége a találgatásoknak a
brit haderő reform kapcsán, hiszen a Spending Review és a
National Security Strategy mellett október 20-án, hosszas vajúdás
után napvilágot látott az utóbbiban foglaltak érvényesítésére
hivatott haderő 2020-ig betervezett átalakításának menetrendje,
a Strategic Defence and Security Review (SDSR) – melyben igen
drasztikus megszorítások kaptak helyet.
A
szintén tegnap jóváhagyott, az SDSR-rel párhuzamosan
kialakított, a haderő elkövetkező 4 évre szóló költségvetését
tartalmazó Spending Review által biztosított költségkeretre
kitérnénk egy pillanatra az SDSR tartalmának összegzése előtt.
A
2015-ig tartó időszakra megadott védelmi budget-ről annyit
mindenképpen érdemes érdemes tudni, hogy 8 százalékos
csökkentést jelent, mely a számszerűsítve a következőket
jelenti:
- 2011-12: 33,8 milliárd font
- 2012-13: 34,4 milliárd font
- 2013-14: 34,1 milliárd font
- 2014-15: 33,5 milliárd font
Ugyan
minden bizonnyal vannak olvasóink között akik már beleolvastak a
hivatalos dokumentumba, ám a többség talán már kíváncsian
várja, hogy a korábbi híresztelések mennyire fedték a
valóságot, mi is áll az SDSR-ben. Nos jelenthetjük elég
pontosak voltak a korábban kiszivárgott hírek.
A
dokumentumban két stratégiai cél került kitűzésre:
- Szavatolni az Afganisztánban állomásozó brit erők szükségleteit – ez kiemelt prioritást élvez, melynek így anyagi fedezete mindenképpen biztosított
- 2020-ra összehozni egy nem deficites, finanszírozható, szerepvállalási és beszerzési túlvállalásoktól egyaránt mentes, Anglia lehetőségeihez igazodóan potens haderőt
Mindez
persze nem lesz egy egyszerű feladat tekintve a korábban
jelentősen túllépett védelmi költségvetési kereteket, az
afganisztáni szerepvállalást, nem is beszélve az ország nem
éppen ideális gazdasági helyzetéről. Az illetékeseknek igen
komoly döntéseket kellett meghozniuk az egy ideje már jelentős
problémákkal küzdő angol haderő kapcsán. Lássuk mire
jutottak!
Dr.
Liam Fox védelmi miniszter szavait idézve:
“A
frontvonal biztosítva van, lévén Afganisztán a kormányzat
legfőbb prioritása.
Kemény
döntések szükségesek a haderő olyan átalakításához, mely
egyrészt szavatolja a jövőbeni veszélyforrásokkal szembeni
védelmet, másrészt kezeli a legutóbbi Defence Review óta eltelt
12 év alatt felgyülemlett 38 milliárd fontos deficitet.
A
védelmi minisztériumnak a lehetőségekhez mérten a lehető
leghatékonyabbá kell válnia.”
Ezen
összegző írásunkban mi most alapvetően a fegyvernemeket
érintő főbb
változásokatigyekszünk
csak csokorba szedni, a dologban történő alapos(abb) elmélyedést
segíti a publikusan elérhető Strategic
Defence and Security Review áttanulmányozása.
Lássuk
hát, hogyan is néz majd ki a tervek szerint a brit haderő a
Future Force 2020 megnevezés alatt futó haderőreform után.
Elöljáróban
azon nyilván nem meglepő tény leszögezhető, hogy mindegyik
fegyvernem kapcsán komoly változások indulnak meg – mind a
személyi állomány, mind pedig az eszközpark terén. Az egyes
fegyvernemekre történő bontás előtt talán kezdjük a személyi
állománnyal, ahol több ezres elbocsátások lesznek az
elkövetkező 5 év folyamán:
- A Királyi Haditengerészet: 5 000 fő elbocsátásával 2015-re 30 000 fő környékére apad az állomány. A jelenlegi számítások szerint ezen érték 2020-ra további 1 000 fővel lesz karcsúsítva
- A szárazföldi erők: 7 000 fő elküldésével 2015-re 94 000 főre csökkentik az állományt. 2020-ig itt is várható további 1 000 fős csökkentés.
- Királyi Légierő: 5 000 fő elküldésével 5 év múlva 33 000 fő környékén lesz a RAF személyi állománya. 2020-ig elképzelhető egy újabb 1 500 fős csökkentés
- Civil személyi állomány: 25 000 fő kerül lapátra
Amíg
tart az afganisztáni jelenlét, addig a kint lévő alakulatok
esetében nem eszközölnek semmiféle változtatást.
És
akkor most akkor szemezgessünk a fegyvernemek nem személyi
állomány vonalát érintő változásokból!
Royal Navy / Királyi Haditengerészet
Feladatkörben
változás nincsen, így továbbra is a Royal Navy feladatai közé
tartozik a folyamatos nukleáris elrettentés szavatolása, a hazai
vizek és a Brit tengerentúli területek védelme éppúgy, mint a
kulcsfontosságú területeken a folyamatos jelenlét, azaz a “csak
okosan!” mondandó kommunikálása. Továbbra is megkövetelt
képesség a tengerészgyalogság légi és vízi úton történő
partra dobása, illetve a flottaegység szinten a saját és/vagy
szövetséges erők irányítása.
A célkitűzés
A
Future Force 2020 Királyi Haditengerészete mindezt többek közt
az alábbiakkal lesz képes megvalósítani az SDSR szerint:
- A Vanguard-osztályú rakétahordozó atom-tengeralattjáró békén hagyásával
- 1 db aktív Queen Elizabeth-osztályú repülőgép hordozóval – a Prince of Wales tartalékállományban lesz. A repülőgép hordozó kérdést az SDSR alaposabban taglalja és tesszük majd mi is, lévén történtek változások, melyek újak lehetnek a közelmúlt ezen fejleményeit nem követők számára.
- 19 fregattból és rombolóból álló felszíni flotta, melyben a 6 db új Type 45-ös mellett a régi Type 23-asok kapnak helyet. Utóbbiak leváltása a változó feladatkörökhöz sokkal rugalmasabban alakítható Type 26-osokkal 2020 után egyből megkezdődik, amint lehetőség lesz rá.
- 14 db, a jelenlegi Hunt- és Sandown-osztályokból álló aknamentesítő flotta. A Type 23-as fregattokhoz hasonlóan ezek cseréjre is megkezdődik majd eltérő feladatkörökhöz (partközeli őrjáratozás, hidrográfiai kutatások) rugalmasan alakítható hajókkal.
- 6 db RoRo (roll on-roll off) kategóriás szállítóhajó a stratégiai szállítások lebonyolítására
- A flotta igényeihez méretezett ellátó hajó flotta
- Az ISTAR (~ integrált felderítő-hírszerző rendszer) biztosítása a felszíni hajók, tengeralattjárók és repülőgépek hálózatba kapcsolása révén
Ennek eléréshez ezt fogják tenni
- A reform tehát, ahogy fentebb említve lett nem érinti sem a brit nukleáris elrettentő erő hordozását biztosító Vanguard-osztályú boomereket, sem pedig a többek között azok védelmét biztosító SSN generációváltást jelentő Astute-osztály 7 tengeralattjáróját
- Annál inkább a jelenlegi repülőgép-hordozókat! Ennek keretében az HMS Ark Royal azonnali hatállyal kivonásra kerül
- A közeljövőben rövid idő alatt lefutó vizsgálat dönti el, hogy a 12 éve hadrendbe álló helikopterhordozó, az HMS Ocean, avagy az Ark Royal testvérhajója, az HMS Illustrious lenne-e hatékonyabb helikopterhordozó. A vesztes szintén kivonásra kerül.
- A Royal Navy búcsút inthet továbbá 4 Type 22-es fregattnak is, továbbá a 4 db Bay-osztályú dokkhajóból is kivonásra kerül az egyik
- Tartalékállományba kerül az egyik Albion
- Nem hadieszközök, ám: racionalizálják a Navy ingatlanjait
A
6 Type 45-ös légvédelmi romboló közül az HMS Daring már 2009
júliusa óta hadrendben áll, ám úgy gondoltuk, ezúttal a
hadrendbe állítása előtt, az egyik tengeri tesztútjáról
történő hazatérése után készült, a belső tereket bemutató
videót választunk ki illusztrációnak. Ekkor még egy kicsit kupi
volt az itt-ott félkész fedélzeten… :)
A Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hodozókkal kapcsolatos döntésről
Az
SDSR-ben olvasható, miszerint az előző kormányzat által
beindított, hatalmas költségvetésű – ~20 milliárd font –
program eredeti formájában egyszerűen felemésztette volna haderő
más, gyakran ugyanolyan fontos vonatkozásaira fordítható
összegeket, így hát megszületett a stratégiai, iparági és
financiális szempontból egyaránt nehéz döntés, mely tömören
nagyjából így foglalható össze:
Stratégiai
igény van a Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozókra,
lévén a Hidegháború ideje alatt, a jelenlegi igénnyel szemben
alapvetően más feladatkörre megépült, kis méretű
Invincible-osztályű hordozók a Harrier gépeikkel egyszerűen nem
tudják hatékonyan támogatni a London által igényelt politikai
és katonai függetlenséget, rugalmasságot. Ezzel szemben a
nagyméretű Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozók a
róluk üzemeltetendő F-35 gépekkel már sokkal inkább alkalmasak
az adott esetben a szövetségesek segítségétől független
erőkivetítésre.
Az
SDSR ugyanakkor persze leszögezi, hogy a brit haderő az esetek
többségében közös hadműveletekben vesz részt és épp emiatt
a Queen Elizabeth-osztály korábban jóváhagyott formájában nem
szerencsés, hiszen a fő szövetségesek gépeinek fogadására
alkalmatlan lenne. Éppen ezért az eredeti elképzelés szerint
mégiscsak CATOBAR (Catapult Assisted Take Off But Arrested
Recovery, katapultos indítás + fékezőkábeles lassítás)
kiépítésben valósulnak meg a cirka 65 000 tonnás hordozók.
Mindezen átalakítások, melyek várhatóanhazai
fejlesztésű elektromágneses katapultot jelentenek
majd, a leendő HMS Queen Elizabeth 2016-ra tervezett hadrendbe
állítását 2020 magasságára tolják ki várhatóan.
A
CATOBAR kiépítés mindemellett lehetővé teszi a Joint Strike
Fighter potensebb, F-35C változatának rendszeresítését, mely a
vizsgálatok szerint az üzemeltetési időtartam alatt mintegy 25
százalékos költségmegtakarítást is jelent majd egyben.
Nem
lesz se F-35B, se sísáncos “bohóckodás”
Ugyanakkor
az SDSR leszögezi azt is, hogy nem látják azt a szituációt,
mellyel a korábbi kormányzat számolt és mely azt a csapásmérő
képességet igényelné, melyet 2 aktív állományú Queen
Elizabeth-osztályú hordozó képes biztosítani, így bár mindkét
repülőgép-hordozó megépül, csak 1 lesz aktív, míg a másik
tartalékállományban várakozik majd, hogy igény esetén
helyettesítse testvérhajóját, illetve hogy adott esetben
biztosítva legyen a 2 aktív hordozós modellre történő rövid
idő alatti visszaváltás lehetősége. Mindemellett – legalábbis
elméleti felvetés szintjén – nem zárkóznak el a 2. hordozó
esetleges közeli szövetségesnek történő eladásától sem.
Mint írják, a 2015-os SDSR alkalmával lesz lehetőség ezen
opciók felülvizsgálatára.
Royal Air Force / Királyi Légierő
A
RAF esetében a feladatkör kapcsán ugyanaz mondható el, mint az
RN esetében – csak természetesen légi viszonylatban… A Future
Force 2020 Királyi Légierejének eszközállománya nagyobbrészt
az alábbi módon fog összeállni:
- Vadászbombázó vonalon azért nem “Hegylakóznak”, hiszen azért nem csak egy maradhat: a RAF a közeljövőtől kezdődően csak 2 harci típussal az Eurofighter Typhoonnal és az F-35-tel rendelkezik majd.
- A modern stratégiai és taktikai szállítási képességet, illetv e alégi utántöltést 7 db C-17, 22 A400M és 14 A330 MRTT transzport/tanker biztosítja majd
- A helikopteres (csapat)szállítást a meglévő AW101 Merlin és CH-47 Chinook géppark 12 újabb Chinook-kal történő bővítésével erősítik meg
- A Storm Shadow és további fejlett légi indítású fegyverek
A kitűzött szerkezet eléréséhez meglépendő módisítások
- A Harrier-ek 2011-től megkezdődő kivonása; az afganisztáni koalíciós erők támogatása végett egyelőre marad a Tornado, ám erősen lecsökkentett mennyiségben
- Az F-35 rendelés mennyiségének csökkentése
- Az A330 MRTT érkezésével párhuzamosan a VC-10 transzport/tanker gépek kivonása 2013-ig, illetve a TriStar gépek kivonásának megkezdése 2013-tól
- Az A400M érkezése miatt a C-130J gépparknak 2022-ig, a tervezettnél egy évtizeddel korábban történő kivonása
Szárazföldi erők
A
szárazföldi erők magját 5 többfeladatú dandár adja majd,
melyek mindegyike rendelkezni fog saját felderítő, páncélos,
gépesített és könnyű gyalogsági erőkkel és a kapcsolódó
kiszolgáló állománnyal. Ezen 5 dandárból 1 lesz magas
készültségű, mindig egy esetleges beavatkozási műveletre kész,
míg a maradék négy szavatolja az elhúzódó stabilizációs
jellegű műveletek kivitelezhetőségét.
Megtartják
az 1999-ben aktivált, jelenleg Afganisztánban tevékenykedő 16.
Légideszant dandárt, mely továbbra is a brit haderő gyors
reagálású erejének részét képzi majd.
Érthetően
az eszköztárban marad az irányított rakéták indítására
képes rakéta sorozatvető a GMRLS – becenevén a “70
kilométeres mesterlövész”
Főbb változások
- Az 5 többfeladatú brigád szerkezete állás végett az egyik bevethető brigád feloszlatása
- A Challanger 2 harckocsik számának 40, a nehéztüzérséget alkotó AS90 önjáró lövegek mennyiségének 35 százalékkal csökkentése. Indoklása: a precíziós lövedékeknek köszönhetően lényegesen kevesebb lövegre van szükség.
Nos,
nagy vonalakban felvázolva ez várható a brit haderő számára.
Természetesen az SDSR ennél részletesebben ecseteli a témát,
akit mélyebben érdekel, annak ismételten csak az átolvasását
javasoljuk. Mi ebben az írásban még egy témára, konkrétan a
brit nukleáris fegyverek kérdésére térnénk ki.
A brit nukleáris elrettentő erő
Mint
a Royal Navy-nél már említettük a Vanguard-osztályú
rakétahordozó tengeralattjárókhoz nem nyúlnak, így
feltételezzük, hogy a kedves olvasó sejti, hogy a nukleáris
elrettentő erő is hovatovább érintetlen marad. És ha így
sejti, azzal nem is téved nagyot, hiszen az elrettentő erőhöz
viszonyulás változatlan, a robbanófejek mennyiségén faragnak
kicsit, illetve alap szinten elkezdődött a Vanguard-osztály
távoli(bb) jövőben történő leváltásának előkészítése.
Vanguard-osztályú
tengeralattjáró járőrözés közben | Forrás
London
tartja magát ahhoz, hogy bár jelenleg nincs olyan állam, mely
rendelkezik mind a szándékkal, mind pedig a technikai eszközökkel,
hogy Anglia számára veszélyt jelentsen, ám nem zárható ki,
hogy a jövőben egy ilyen veszély újból megjelenik.
Ezért
és mert a NATO végett az angol nukleáris erő Európa védelméhez
is hozzájárul a brit nukleáris erő a továbbiakban is
fenntartásra kerül. Mindemellett Anglia (is) garantálja, hogy az
Atomsorompó egyezményt aláíró, azt meg nem sértő, nukleáris
fegyverrel nem rendelkező államokat se fenyegetni nem fogja
atomcsapással, se nem vet be ellenük nukleáris fegyvert. Az apró
betűs részben természetesen ott van, hogy ez nem vonatkozik az
egyezményt megszegőkre, illetve felülbírálható egyéb
tömegpusztító fegyvert előállító államok esetében.
Ennek
megfelelően a 2006-ban publikált The Future of the United
Kingdom’s Nuclear Deterrent dokumentumban foglaltak
implementálása, illetve a 2007-es döntés a Trident SLBM alapú,
minimálisan szükséges elrettentő erő fenntartásáról nem
ütközik akadályba. Az SDSR keretében lefolytatott felülvizsgálat
arra az eredményre jutott, hogy a 2006-os dokumentumban a
Vanguard-osztály és a robbanófejek jövőbeni cseréje kapcsán
valószínűsített 20 milliárd font (2006-os árfolyamon) továbbra
is megállja a helyét.
Megkezdődik
a korábbi elemzéseknek megfelelően a nukleáris arzenál
csökkentése, mely még így is szavatolni fogja a hiteles
elrettentő erőt. Miben is áll ez a változás első köre?
Mindegyik
Vanguard-osztályú SSBN-en 48-ről 40-re csökkentik a telepített
robbanófejeket és ezzel párhuzamosan az aktív rakéták számát
is csökkentik fedélzetükön. A teljes arzenál vonatkozásában a
mostani “nem több, mint” 225 nukleáris töltet számát a
2020-as évek közepére 180 darabban maximalizáljék. Ezzel
párhuzamosan az azonnal rendelkezésre álló töltetek mennyiségét
a “kevesebb, mint” 160 darabról maximálisan 120-ra csökkentik.
A
változtatások révén a remények szerint mintegy 3,2 milliárd
font lesz megspórolható, melyből 1,2 milliárd bizonyosan
realizálódik, míg az elkövetkező 10 évre szóló maradék 2
milliárd elköltése elhalasztható, hovatovább a remények
szerint egy része annak is megspórolható lesz.
Mindezek
mellett a jelenleg a brit Tridenteken lovagoló robbanófejek
cseréjének kérdését elhalasztják – lévén a jelenlegi
álláspont szerint annak megkezdése nem fog elkezdődni a 2030-as
évek vége előtt. Ugyanakkor a Vanguard-osztály utódlása
kapcsán ha nem is sokkal, de egy kicsit több a konkrétum.
A
vizsgálatok kapcsán arra jutottak a britek, hogy megfelelő anyagi
ráfordítással biztonságosan üzemeltethetik a Vanguardokat a
2020-as évek végig, a 2030-as évek elejéig, azaz lehet lassabb
tempóban haladni az utódosztály tervezése kapcsán, mely
rövidtávon mindenképpen anyagi megtakarítással kecsegtet.
Mindenesetre
az SDSR-ben foglaltak szerint még az idén megkezdődnek az új
osztály tervezési munkálatai, melyek kapcsán a későbbiekben
eldönthető lesz, hogy a mostani felálláshoz hasonlóan továbbra
is 4 tengeralattjáró kell a folyamatosan tengeren lévő
elrettentő erő szavatolására, avagy elég lesz csak 3 egység.
Akárhogy
is lesz annyi bizonyos, hogy a szintén új generációs SSBN előtt
álló Egyesült Államokkal együttműködve közös terveken
alapuló rakétaszekcióval rendelkeznek majd a Vanguard utódok,
melyek elképzelhető, hogy csak 8 aktív rakétát hordoznak majd.
—–
Jelentjük
ennyi fért ezen, itt-ott kissé felszínesre sikeredett írásunkba,
ám mint már mondottuk : a csak a teljes anyaggal elégedettek
számára is elérhető a teljes Strategic
Defence and Security Review (SDSR) :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése