Tengerészeti
hírek
Film-front – Ballaszt ki!
2013.
április 27., szombat - 11:37
“Film-front” című
sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat,
valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány
naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag
segítségével.
Tengeralattjáróknál
néha bizony előfordul, hogy sietősen kell feljutni a felszínre.
A hollywoodi filmesek szerint általában ilyenkor a kapitány
vöröslő fejjel fröcsögve üvölti a “Fel a felszínre!” és
“Ballaszt ki!” utasításokat, miközben a hajó 50 fokban
megdőlve vágtat a felszín felé, de azért ennél jóval
konszolidáltabb szokott lenni a helyzet a fedélzeten, bár azt meg
kell hagyni, hogy kétség kívül látványos egy-egy ilyen akció.
(Sajnos
némelyik felvétel minősége erősen hagy némi kívánni valót
maga után)
VBC USA Navy Submarine Emergency Blow
“Repülj
Dallas!” – ha még emlékszik valaki a “Vadászat a Vörös
Októberre” c. klasszikusra
Typhoon class submarine - the Soviet Levithan
Itt
szimplán álló helyzetben érkezik a felszínre egy Vanguard, ha
minden igaz
Красивое всплытие русской подлодки Russian submarine surfacing
“Csak
a vodka ki ne lötyögjön, kapitanszkij elvtárs”
Russian Submarine surfacing caught on video
Megy
ez nagyban is
Submarine rendkívüli csapás
Vészemelkedés…
meg ökörködés a konyhában :)
29 fok
Azért
más tengeralattjárókon sem kell félteni a népet
How to Build A Nuclear Submarine (Full)
Ez
történik, amikor a “Ballaszt ki” parancs tettekben is
manifesztálódik
—
Természetesen
szívesen fogadunk hasonló, bemutatni kívánt videókat a
szerkesztoseg@htka.hu email-címre. :)
Teljes a Ford hordozófedélzete
2013.
április 19., péntek - 12:59
No persze azért még
repülőgépeket nem tologatnak rajta, de a “sziget”
után az utolsó fő szerkezeti elem is helyére került Newport
Newsban.
Az
első Ford-osztályú hordozót faragó Huntington Ingalls
Industries közleménye szerint a múlt héten helyére emelt 787
tonnás felső orr-résszel immár a CVN-78 fő szerkezete 96%-ban
készen van, ezután jöhetnek majd a belső munkálatok, különböző
berendezések beszerelése.
Az
51 évnyi szolgálat után nyugdíjazott USS
Enterprise-t váltó USS Gerald R. Ford építésének 2005-ben
álltak neki, a gerincfektetésre pedig 2009-ben került sor és a
tervek szerint 2015-ben át is adják. Ez utóbbihoz persze nem árt
még pár dolog megléte, például az EMALSüzemeltetéséhez
szükséges engedélyek megszerzése,
vagy hogy egy Ford-osztályú hajó ne kerüljön annyiba,
mint egy-egy kisebb ország éves költségvetése.
B-90 Szarov – Az oroszok nem túl titkos kém-tengeralattjárója
2013.
április 6., szombat - 10:15
Minden haditengerészetnek
vannak titkai, amelyekre kínosan ügyelnek, ám néha egy-egy baki
folytán lehull a kényesen felaggatott lepel.
Nem
volt ez máshogy a B-90 Szarov tengeralattjáróval sem, amelyről
2007. szeptember 6-án szerzett tudomást először Szarov város
lakossága, majd az egész világ, amikor is a város hivatalos
honlapja cikket közölt Szergej Kroshkin, a B-90 elsőosztályú
kapitányának a látogatásáról. A cikk megemlítette, hogy a
Szarov még mindig a szeverodvinszki hajógyárban van, de a
Haditengerészet főparancsnoka célul tűzte ki, hogy a
tengeralattjárót az év végéig befejezik, illetve leközlésre
került a projektszám (20120) és számos technikai adat. Ezzel
eddig nem is lett volna probléma, mivel Oroszországban az utóbbi
években az összes, vízi egységekkel kapcsolatos események,
gerincfeketések, projektszámok és adatok nyilvánosak voltak,
valamint a névadásokat és vízrebocsátásokat külön kis
ceremóniák is kísérték, ezért keltett hatalmas érdeklődést
egy eddig úgymond „nem létező” tengeralattjáró hirtelen
szereplése a hírekben. A hatóságok persze megpróbálták
kiköszörülni a csorbát és 11-én levetették a cikket a
honlapról, de addigra késő volt: a helyi újságokban megjelent
nyomtatásban és az országos médiumok is felkapták a hírt. Az
érdeklődést tetőzte, hogy Alexander Szmirnov haditengerészeti
szóvivő a Kommerszant kérdéseire válaszolva még csak a Projekt
20120 létezéséről sem tudott, a Zvezdocska hajóépítő
vállalat szóvivője kijelentette, hogy náluk nem épül új
tengeralattjáró, a Szevmash elzárkózott a nyilatkozattételtől
és a Rubin tervezőiroda – az orosz tengeralattjárók vezető
tervezője – is tagadta, hogy bármi köze lenne a B-90-hez.
A
titkolózáson kívül további figyelmet és teóriákat generált
az a híresztelés is, miszerint a tengeralattjárót egy teljesen
egyedi, kombinált dízel-nukleáris meghajtással szerelték fel,
amely lehetővé tenné, hogy az alapjában véve dízel meghajtású
tengeralattjáró a szokásos 4-5 nap helyett akár 20 napig is
alámerülve tevékenykedjen (hasonlóan az AIP – Air Independent
Propulsion – levegő-független meghajtáshoz). Azonban érdemes
az időben egy kicsit korábbra visszamenni, hogy teljes képet
kapjunk a B-90 előéletéről.
A
hírek szerint a Szarov egy VAU-6 típusú atomreaktorral lett
felszerelve, amelynek a története egészen az 1960-as évekig
nyúlik vissza. Akkoriban terjedtek el a nukleáris meghajtású
tengeralattjárók, ám a nagy és nehézkes reaktorok mellé
kerestek könnyebb, moduláris rendszerű alternatívákat is. A
NIKIET atomfizikai kutatóközpont a hatvanas években fejlesztette
ki a VAU-6 kisegítő atomreaktor egységet többek között partra
szállító tengeralattjárók energiaellátására (Projekt 749). A
központ honlapja szerint egy forralóvizes reaktorról van szó, de
egyes források nyomottvizesnek vélik. Az eredeti elképzelések
szerint a reaktoregységet egy kapszulába építve a
tengeralattjáró külsejéhez rögzítették volna, így megóvva
annak legénységét a radioaktív sugárzástól. Két reaktorról
tudni, az egyik: egy 600 kW-os 1971-ben, a másik 1986-ban készült
el (a másodikat egy Projekt 651E „Juliett” tengeralattjáróra
szerelték fel).
A
címadó, akkor még Garfish (Tűhal) Projekt néven futó
tengeralattjáró kifejlesztése 1988-ban kezdődött meg a Rubin
Tervezőiroda (és Alexander Belov főtervező) gondozásában, mint
Nagyméretű Dízel-Elektromos Teszt Tengeralattjáró (Опытовая
Большая Дизельная Электрическая
Подводная Лодка). A később kiszivárgott adatok és
szemfüles civilek által készített képek alapján az alapot a
Kilo osztály adta, amelyet nagymértékben átalakítottak. Az
egység alapjait még ugyanazon év szeptember 18-án lefektették
Nyizsnyij Novgorodban, de 1998-ban 40 %-os készültség mellett
finanszírozási gondok miatt leállították az építést. A
Szevmashnál 2001 októberében született döntés az építés
folytatásáról, majd 2003-ban a projekt felülvizsgálata után
megkezdődtek a munkálatok Szeverodvinszkben. A tervek végleges
jóváhagyása 2003 júniusában történt és nekiláttak a most
már hivatalosan is Projekt 20120 tényleges megvalósításához. A
névadás 2007. május 26-án történt, amikor az atomfizikában és
nukleáris kutatásban végzett munka elismeréseként a
tengeralattjárót Szarov (korábban Arzamasz-16) városáról
nevezték el, majd december 24-én vízre bocsátották (közben
történt az ominózus kapitányi baki). A tesztelés 2008. január
elsejétől júliusig tartott, amelyeket sikerrel teljesített, így
augusztus 7-én a Haditengerészet aktív szolgálatba vette és az
Északi Flottához helyezte.
A
Szarovot egyaránt gondolják tesztplatformnak és
kém-tengeralattjárónak is, amire bizonyíték lehet a törzs két
oldalán elhelyezkedő dudor és a megváltoztatott orrszekció,
amelyek a feltételezések szerint a tesztekhez szükséges
kiegészítő ballasztrendszert, torpedókat, akusztikai szenzorokat
vagy automata víz alatti járműveket tartalmaznak. A hírszerző
tengeralattjáró teóriát erősíti az a tény is, hogy az
alkalmazott kombinált hajtás lehetővé teszi az akár 20 napos
vízfelszín alatt tartózkodást, ráadásul teljesen csendben,
amely ideális tulajdonság más hajók kikémlelésére, követésére
vagy ellenséges területen való lopakodásra, valamint a volt
Szovjet Haditengerészet számos kém-tengeralattjárót
üzemeltetett az északi vizeken, amelynek a hagyományát az Orosz
Haditengerészet is tovább vihette.
Másik
két, konkrétabb teória és napvilágot látott a B-90-el
kapcsolatban:
Az
első szerint ez egy tesztplatform a dízel-elektromos-nukleáris
kombinált meghajtás vizsgálatának megújítására, ahol a
nukleáris egység csak kisegítő funkciókat lát el (pl.
akkumulátorok töltése). Erre bizonyíték lehet egy korábbi
hasonló projekt, a B-68 név alatt futó tengeralattjáró, amely
szintén egy VAU-6 reaktorral lett felszerelve (valószínűleg ez a
már korábban említett Juliett).
A
második elmélet szerint a Szarov egy új reaktor tesztelésére
szolgál, amelynek a lehetősége egy nyiznyij novgorodi lapban
megjelent cikk alapján merült fel. A lap arról írt, hogy az
Afrikantov Tervezőiroda kifejlesztett egy új, Phoenix (Főnix)
KTP-7I típusú reaktort egy Kalitka (Kapu) megnevezésű
tengeralattjáróhoz. A teória feltételezése szerint összefüggés
van a Projekt 20120 és a Kapu projekt között.
Az
egyetlen megbízható információ a tengeralattjáróról, hogy
felszerelték a Kristall-27 rendszerrel, amely egy második
generációs elektrokémiai generátor (AIP), de azt nem tudni, hogy
a hajó eredeti reaktorával együtt működik, vagy esetleg
ahelyett építették be.
Végezetül
összevetve a rendelkezésre álló adatokat nem elhanyagolható,
hogy az atomreaktoros AIP rendszer esetleges továbbfejlesztése a
nukleáris társaiknál lényegesen olcsóbb dízel-elektromos
tengeralattjárók egy új generációját hozhatja az Orosz
Haditengerészetbe. Sajnos azonban magáról B-90 Szarovról nem sok
biztos információt találni, csak azt, hogy roppant keveset tudni
róla. Mindazonáltal remélhető, hogy idővel több adat is
napvilágra kerül és megtudhatjuk az tengeralattjáró építésének
igazi célját és a vele elért eredményeket.
Adatok:
Vízkiszorítás:-
felszínen: 2300 tonna
– lemerülve: 3950 tonna
Méretek:- hossz: 72,6 méter
– szélesség: 9,9 méter
Merülés: 7 méter
Maximális merülési mélység: 300 méter
Sebesség:- felszínen: 10 csomó
– lemerülve: 17 csomó
Személyzet: 52 fő
– lemerülve: 3950 tonna
Méretek:- hossz: 72,6 méter
– szélesség: 9,9 méter
Merülés: 7 méter
Maximális merülési mélység: 300 méter
Sebesség:- felszínen: 10 csomó
– lemerülve: 17 csomó
Személyzet: 52 fő
—
Szerző: GrGLy
Szerző: GrGLy
Felhasznált források:
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/20120.htm
http://russian-ships.info/eng/submarines/project_20120.htm
http://shermyjllore.blogspot.com/2009/10/russian-submarines-first-soviet-giants.html
http://www.military-today.com/navy/sarov.htm
http://www.kommersant.com/p803553/military_technology/
http://militaryrussia.ru/blog/topic-216.html
—
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra.
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra.
Mini tengeralattjáró: az oroszok leporolják a Piranha terveit?
2013.
április 3., szerda - 14:02
Egy, az Egyesített
Hajóépítő Vállalat igazgatóhelyettese által a napokban
közzétett nyilatkozat szerint jelenleg folyamatban van egy kis
méretű tengeralattjáró fejlesztése a szentpétervári – és
anno az Akula-osztályú SSN-eket összehozó – Malakhit
tervezőirodánál.
Igor
Zakharov nyilatkozatában ugyan nem került említésre a Project
865, a Malakhit igazgatója részéről annál inkább: Alexander
Terenov véleménye szerint ezen mini tengeralattjárók
meglehetősen sokrétűen, és egyben olcsón alkalmazhatóak
lennének – akár tengeri létesítmények védelmére is.
És
nagyjából ezen “igen bő” tartalmú közleménnyel gazdagodott
a Piranyák amúgy sem vaskos története…
Amiből
amúgy 1988-1990 között két egység állt hadrendbe. A különleges
erők általi használatra kihegyezett, eredetileg 6 darabosra
tervezett széria apró tengeralattjárói nem tudhatnak hosszú
karriert maguk mögött, lévén 1993 nyarán mindkettőt
deaktiválták. Igaz 1995-1997 között ismét aktív állományban
voltak, de ez nem nagyon változtat a dolgokon.
Az
alámerülve 390 tonna vízkiszorítású, 28 méter hosszú és
“csípőben” 4,8 méter széles Piranyák fedélzetén a 3 fős
személyzeten felül összesen 6 búvárnak, illetve azok vízalatti
ténykedését segítő eszközeiknek jut hely. Utóbbiaknak a
tengeralattjáró két oldalán kialakított tárolókban.
Mindezeken felül képes 2 akna, vagy 2 torpedó szállítására
is.
Tengeralattjáró
szépségversenyt nem nyernének… A két Project 865 Piranha,
avagy orosz megnevezésük szerint Lazac (Losos) a Balti Flottánál
állt hadrendben.
Ezen
speciális feladatkörű tengeralattjárókról a fentieken felül
túl sokat nem tudni. Pár fellelhető információt azért még
megosztanánk ezen kis apróságokról:
A
titán megmunkálásában jeleskedő oroszok ezen osztály tagjait
is titán ötvözetből készítették, ami vélhetően ellenálló
szerkezetet és az említett fém nem mágneses tulajdonsága miatt
csökkentett észlelhetőséget eredményez. Ám ha már az
észlelhetőségnél tartunk, akkor az orosz állítások szerint a
hajóosztály szinte teljesen hangtalan – ami feladatkörét
tekintve nem éppen hátrány.
A
10 napig víz alatt tartózkodni tudó Project 865-ösökhöz a
90-es években elvileg készült a védelmi minisztérium által
elfogadott AIP rendszer, ám ez anyagi okokból nem került
telepítésre. Talán részben épp ezen vonalon vették újból elő
a Piranyákat.
Tajvan tengeralattjáró fejlesztésbe kezdene?
2013.
március 22., péntek - 10:53
Úgy tűnik Tajvan végül
feladta, hogy abban reménykedjen, hogy az Egyesült Államok (vagy
bármely más szóba jöhető nemzet) esetleg valahogy átveri
Kínával szemben a Bush korszak azon 2001-es ígéretét, miszerint
egy komoly fegyvercsomagban akár 8 diesel/elektromos
tengeralattjáróhoz juthatna a szigetország.
Ahogy
a vadonatúj Block50/52-es Sólymok, úgy ezen tengeralattjárók
sem realizálódtak az évek alatt, sőt 2010 februárjában a
tajvani védelmi minisztériumhoz közel álló anonim forrásoktól
olyan – hivatalosan persze meg nem erősített hírek –
reppentek fel, miszerint a felpaprikázott Kína lenyugtatása
érdekében Tajpej a továbbiakban nem forszírozza a
tengeralattjárók szállítását Washingtonnál. Ez persze nem
bizonyult igaznak, lévén – hivatalosan szintén tagadva – már
az oroszokat
is megkörnyékezték némi
technikai segedelemért. Emlékeztetőül:
2010
decemberében reppent fel, hogy a Tajvani Haditengerészet és az
állami tulajdonban lévő hajógyár, a CSBC Corporation képviselői
az év októberben Oroszországban vendégeskedtek – állítólagosan
tengeralattjáró építés ügyében történő potenciális
együttműködés végett. A védelmi minisztérium persze
következetesen tagadta, hogy megkörnyékezték volna az oroszokat,
a nyilatkozatukban határozottan azt hangoztatták, hogy Tajvan
továbbra is csak az Egyesült Államoktól kíván
tengeralattjárókat beszerezni. A CSBC ezzel szemben nem rejtette
véka alá, hogy illetékesei valóban jártak az oroszoknál –
igaz nem tengó ügyben, hanem pusztán gazdasági, technikai
együttműködés vonalon zajlottak tárgyalások.
Nyilatkozatukban
az szerepelt, hogy a Dél-Korea, Japán és Kína jelentette
konkurenciát ellensúlyozandó növelni szeretnék piaci
részesedésüket a régióban az orosz piaci lehetőségeket
kiaknázásával, másrészt technológiai együttműködést is
szerettek volna tető alá hozni orosz hajógyárakkal. Lévén
szeretnének belevágni a jégtörő hajók üzletébe is is, a
Sanghaj és az Északi-sark közti forgalom növekedése pénzügyi
megcsapolása érdekében. Illetve az oroszoknak meg anyagi
befektetés jönne jól halászhajók építéséhez. (
Természetesen… :) )
Ezen
híranyag óta nem igazán foglalkoztunk a tajvani tengeralattjárók
kérdésével, ám a napokban friss sajtóanyag röppent ki a helyi
védelmi minisztériumtól – köszönhetően annak, hogy a helyi
sajtó azon értesülésén kezdett értekezni, miszerint Tajpej
saját fejlesztéssel kacérkodik.
A
minisztériumi közlés megerősíti ezen értesülést, a kiadott
sajtóanyagban szerepel, hogy Tajvan belevágott a
megvalósíthatósági vizsgálatokba. Az közzétett információk
tanúsága szerint egy 4 éves projectről van szó, amit a tavalyi
év végén terjesztettek a védelmi fejlesztésekért felelős
illetékesek elé.
A
saját fejlesztésű tengeralattjáró megvalósíthatóságát
vizsgáló projectben 4 nagy területre összpontosítanak majd,
úgymint maga a tervezési folyamat, a szükséges eszközök
beszerzésének lehetőségei, a fizikai megvalósítás, illetve a
tesztelés.
A
tengeralattjáróval rendelkező, de azt sohasem fejlesztett Tajvan
kerete ezen programra, illetve az ipari képességek kiépítésének
fedezésére állítólag jobb esetben is csak 10 milliárd új
tajvani dollár, ami igencsak soványkának tűnő 340 millió
amerikai dollárt jelent.
A
hivatalos nyilatkozatban egyébként továbbra is ki van
hangsúlyozva, hogy Tajvan számára rendkívül fontos új
tengeralattjárók beszerzése és hogy ez még mindig a beszerzendő
amerikai eszközök listájának prominens helyén található.
Közlésük szerint Washington továbbra is vizsgálja miként tudna
segíteni nekik ez ügyben.
Ugyanakkor
a nyilatkozatban az is szerepel, hogy ha más nincs megelégednének
a technikai segítséggel is, lévén arra mindenképpen szükségük
van – akkor is, ha az Egyesült Államok szállít és akkor is,
ha saját maguk fejlesztenek tengeralattjárót.
Tajvan
amúgy mindösszesen 2 – közvetetten amerikainak is tekinthető –
tengeralattjárót tud felmutatni. Közvetetten, lévén a Hai
Lung-osztály két egysége a holland Zwaardvis-osztályt takarja,
ami viszont az amerikai Barbel-osztályra alapozott anno.
Mindemellett van két, már csak alap kiképzésre használható
amerikai őskövületük is, a 2. Világháborús design alapján
épült Tench-osztály / Hai Shih-osztály képében.
A
Zwaardvis, azaz a hajótörzs végett szegről-végre
Barbel-osztályú Hai Lung 1987 októberében állt hadrendbe. A
hollandok által kivont további 2 további Zwaardvis eladása
kínai nyomás végett nem valósulhatott meg. A Hai Lung-osztály
Harpoon indítására alkalmassá tétele évek ezelőtt merült
fel. | Forrás
Felmerülhet
a kérdés, hogy a már igen régóta csak nukleáris meghajtású
tengeralattjárókat tervező és építő Egyesült Államok mit
tudott volna kezdeni Tajvan hagyományos meghajtású
tengeralattjáróról szóló igényeivel az esetben, ha bevállalja
az ezzel járó combos konfliktushelyzetet Kínával szemben.
Ennek
egyik feloldása lehetett volna azon lehetőség, amire még egy
1991-es törvény ad lehetőséget: elvileg nincs törvényi
akadálya annak, hogy más nemzet fejlesztette diesel/elektromos
tengeralattjárót amerikai hajógyár gyártson le, majd az
Egyesült Államok értékesítsen. Más kérdés, hogy ezt 1999
környékén már megpróbálták a németekkel, mint a technológiát
szállító partnerral, de a tajvani export akkor sem jött össze.
Aztán
voltak olyan vélemények is, hogy Washington vagy odaadja Tajvannak
a legutolsóként fejlesztett D/E tengeralattjáró osztályának, a
Tajvan számára a holland tengeralattjáróin keresztül
üzemeltetés szempontjából végül is ismert Barbel-osztály
terveit, vagy összerak egy modernizált változatot a régi
tervekre alapozván. Tekintve azonban, hogy az amerikai
tapasztalatok ilyen téren már mintegy 50 éve hiányosak, ez
kevésbé tűnt valószínűnek.
Az
1956-1959 között megépült 3 Barbel-osztályú egység volt az
Egyesült Államok utolsó diesel/elektromos tengeralattjárója.
Ezen hajóosztályon debütált az Albacore kísérleti
tengeralattjárón letesztelt Albacore/könnycsepp kialakítású
hajótörzs. A szóban forgó három tengeralattjárót 1989-90
folyamán vonták ki. A másodiknak megépült egység, az egykori
USS Blueback / SS 581 Portland városában tekinthető meg. A
Barbel és a Bonefish lángvágók áldozata lett. | Forrás
Modernizálják az Akulákat és az Udalojokat az oroszok
2013.
március 21., csütörtök - 08:02
Nem olyan régen
számolhattunk be róla, hogy sínen van az összes Sierra-osztályú
atom-tengeralattjáró modernizálása,
mellyel költséghatékonyan kap (vissza) a haditengerészet néhány
újból versenyképessé tett vadász tengeralattjárót – addig
mindenképp, míg az egyelőre elég vaskos árcédulájú Project
855(M) Jaszen-osztály körül lerendeződnek a kérdések.
A
friss hírek szerint az illetékesek meghozták a következő bölcs
döntést is, melynek értelmében az anno az igen borsos árú,
titán törzsű Sierrák alternatívájaként létrehozott Project
971 Akula-osztályú vadász atom-tengeralattjárók is
modernizáláson esnek át egytől egyig.
Mindezt
Vlagyimir Dorofejev, az anno az Akula-osztály megtervezését végző
Malakhit tervezőiroda jelenlegi igazgatója osztotta meg a RIA
Novoszty hírügynökséggel. Elmondása szerint a védelmi
minisztériumban úgy döntöttek, hogy az összes 3. generációs
atom-tengeralattjáró modernizálásra kerül.
Dorofejev
kitért arra is, hogy az első Akulán már el is kezdték a
munkálatokat a Zvezdocska hajógyár munkásai. (Nem nevezete meg,
de vélhetően a 2011 nyara óta szeverodvinszki wellness kezelésen
dagonyázó K-328 Leopard.) A tervezőiroda igazgatója szerint az
első egység esetében 2 évet vesznek majd igénybe azon
munkálatok, amik után az modern elektronikával és csendesebben
térhet majd vissza a flottához. Arról nem nyilatkozott, hogy
valóban modernizálására kerülhet-e majd mind a 9, orosz honban
aktív Akula és hogy milyen átfutási idővel lehet számolni ez
ügyben. (Az összesen megépült 15 egységből igazából 10 aktív
Akula van, ám a legutóbb átadott 10 évig Indiában lesz. Ezen 10
SSN közül 8 egység 1990-1995 között, egy 2001-ben, egy pedig
2009-ben állt hadrendbe.)
De
mint a címben is szerepel nem ez volt mostanában ez egyetlen jó
döntésük az oroszoknak: a Sierra és Akula vonalhoz hasonló
indíttatású döntés született a felszíni hajóegységek terén,
konkrétabban az Udaloj-osztályú rombolók esetében is: az
elérhető információk szerint ezen, nagyobbrészt a 80-as évek
második felében hadrendbe álló, tengeralattjárók elleni
hadviselésre optimalizált rombolók is alapos modernizáláson
esnek majd át.
Nem
újdonság, hogy az oroszok szeretnék visszaállítani haderejük
jelenlétét a világ több pontján is. Nem kivétel ez alól a
haditengerészet sem, ám a kivitelezéssel még vannak
kisebb-nagyobb gondok. Elsősorban az, hogy a mára már beérő, de
még közel sem kellő mennyiséget produkáló flottafejlesztési
programok általi eszközpark megújítás lassan halad – még a
már kézzelfogható eredményeket produkáló korvett és fregatt
vonalon is, nemhogy rombolók terén, ahol még csak tervezés alatt
állnak a dolgok.
Az
igény ellenben egyre nagyobb a potens hadihajókra a
haditengerészet részéről, így az illetékesek nyilvánvalóan
osztottak szoroztak és belátták, hogy új rombolóik egyrészt
vélhetően elég drágán lesznek, másrészt legjobb esetben is
csak 2020 környékétől. Ellenben van nekik 8 Udalojuk, amik közül
7 ugyan már vaskosan a 20-as éveit tapossa, ám ettől persze még
minden további nélkül lehet számolni velük.
Mint
ismert lehet az Udaloj-osztály tengeralattjárók elleni
hadviselésre lett optimalizálva, képességeit a légvédelmi és
felszíni hajóegységek elleni feladatokra kihegyezett, hasonló
korú Szovermennij-osztály tagjai egészítik ki. Ezen kettős
felállástól lett volna elmozdulás az Udaloj II-osztály, mely
sokkal inkább egy többfeladatú változat az Udaloj I-esekhez
mérten – ez lett volna a válasz a 90-es évek elejétől igen
komoly mennyiségben megjelenő amerikai Arleigh Burke rombolókra.
Ugyanakkor ezen változatból mindössze egyetlen hajóegység, az
Admiral Csabanenko állhatott hadrendbe – és az is csak 1999-ben.
Az
oroszok jelenlegi egyetlen igazán többfeladatú rombolója az
Udaloj II változatú Admiral Csabanenko
Az
értesülések szerint az elektronika megújításán felül a cél
az, hogy az Admiral Csabanenko-hoz hasonló, többfeladatú
rombolókká gyúrják át a régebbi Udalojokat. Méghozzá
meglehetősen olcsón, ha a pénzügyi vonatkozásokról szóló, 2
milliárd rubel / hajóegység árat rebesgető infók esetleg
valósak.
Az
Akulákkal szemben az Udaloj modernizálás esetében ugyanakkor még
nem ragadtak flexet a hajógyáriak, lévén még korai állapotokról
van szó: olyannyira, hogy még ki kell dolgozni a project technikai
vonatkozásait, amire amúgy nagyjából 1,5 évet szánnának az
illetékesek. Ezt követően már megindulhat az átalakítás –
elsőként elvileg a 2006 óta tartalékállományban tengődő
Admiral Kharlamov kerül sorra.
Orosz romboló Admiral Chabanenko
Orosz haditengerészet Day 2012 Severomorsk szemtanú.
Ámde
mire lehet számítani az elektronikai rendszerek megújításán
felül? Nos annak érdekében, hogy acélcápa vadászból igazi
többfeladatú rombolóvá avanzsálhassanak az Udaloj I-esek
fegyverzetét is meg kell variálni. A jelenleg elérhető
információk alapján elvileg erre lehet számítani:
- A jelenlegi 100 mm-es löveg helyett 130 mm-es hajóágyút kapnak, mely történetesen ugyanaz az А-192M lesz, ami az Admiral Gorskov fregattok arzenáljában is megtalálható lesz
- Kalibr robotrepülőgépek
- Légvédelmi vonalon az Sz-400 navalizált változatának számító Redut rendszer
Tour Of The Russian Warship " Vice Admiral Kulakov. "
Seek & Destroy: S-400 légvédelmi pajzs Oroszország a SKY & SPACE FENYE
17 évet kapott az atom-tengeralattjárót felgyújtó munkás
2013.
március 18., hétfő - 13:05
A Los Angeles-osztályú USS
Miami-val a tűzesete óta nem igen foglalkoztunk, így talán nem
ismert tény, hogy a 2012 márciusában egy 20 hónapos felújítási
és modernizálási program kapcsán a Portshmouth Naval Shipyard
területére érkezett atom-tengeralattjáró május 23-án nem
emberi mulasztás miatt kapott lángra. A vadász tengeralattjáró
elülső szekcióiban 100 tűzoltó megfeszített munkája ellenére
is mintegy 12 órán át tomboló tüzet egy pánikbeteg(?)
hajógyári munkás okozta.
A
festőként ténykedő bizonyos Casey James Fury május 23-án egy
rongyokkal teli zsákot gyújtott meg és hagyott ott a
tengeralattjáró legénységének elszállásolására kialakított
részleg egyik ágyán. Tette mindezt, mert ideges lett és idő
előtt végezni akart a munkával. A begyújtott zsákból a tűz
végül igazi fenevaddá nőtte ki magát, amit csak mintegy
fél napi megfeszített munkával sikerült
a tűzoltóknak megfékezniük.
Fury
tettére ekkor még nem derült fény, a 26 éves fiatalemberig csak
2 hónappal a tűzesetet követően jutottak el az illetékesek. Aki
addigra, a májusi tettét követően egyébként egy újabb tüzet
is gyújtott – ugyanazon indokból, mint 3 héttel korábban. Ezen
második esetben a tengeralattjáró külső felszínén gyújtott
tüzet, amivel szerencsére már nem okozott semmilyen kárt –
szemben az első gyújtogatási akciójával, ami az adófizetők
450 millió dollárjába került. Fury eleinte tagadta tettét, ám
novemberben beismerte, hogy mindkét alkalommal ő gyújtogatott.
A
bírósági ügy nemrégiben zárult le, melyben a 2. gyújtogatást
értelemszerűen igencsak súlyosbító körülményként kezelő
bíró a védelem által javasolt 18 hónap, illetve a vád által
kért 235 hónap között szabta ki a büntetési tételt: 205
hónapnyi börtönbüntetés, illetve 400 millió dollárnyi
kártérítés megfizetése.
Ám
ha már a USS Miami így előkerült, akkor térjünk vissza picit a
tűzesetre magára. A hosszasan és igen intenzíven tomboló lángok
eloltása után természetesen még nem lehetett tudni, hogy
mennyire sérült a tengeralattjáró szerkezete, gazdaságosan
javítható lesz-e. Erre az esetre felmerült,
hogy esetleg kikötői gyakorlóhajóként folytatta
volna karrierjét az anno Hyman G. Rickover admirális által
alapított iskolában.
Erre
azonban nem kerül sor, mert menetközben kiderült, hogy a USS
Miami-t érdemes lesz kijavítani, lévén a tűzesetben a
tengeralattjáró elülső szelvényei nem károsultak, nem
következtek be káros metallurgiai változások, a törzs
szerkezete erős maradt. Ez pedig nagyon nagy mértékben lefaragott
a javítás árcédulájából – amit oly módon is igyekeztek
nyirbálni, hogy az érintett szelvények belső tereinek
újjáépítéséhez a 2011 áprilisában kivont USS Memphis-ből
emelnek majd át elemeket.
Ezen
a 2011. január 10-én, Grotonban készült fotón a USS Memphis
(SSN 691) fagyoskodik utolsó bevetésére történő előkészítése
közben. Osztályának negyedikként elkészült tagja meleg
vizekben is lubickolhat ezen útján. Az 1977-ben hadrendbe
állított atom-tengeralattjárót az idei évben nyugdíjazzák
egyébként. | Fotó: U.S.
Navy
A
javítási munkálatok az idei év tavaszán kezdődtek volna meg,
ám most ugye közbeszóltak az anyagiak, így egyelőre kérdéses,
hogy a korábban 2015 közepére kitűzött céldátum mennyire lesz
tartható.
Szingapúr újból tengeralattjárókat venne
2013.
március 14., csütörtök - 10:35
A dél-kelet ázsiai
városállam arzenáljában jelenleg 5 (6) tengeralattjáró
található meg, azonban a védelmi minisztérium elkezdte továbbiak
beszerzésének lehetőségét pedzegetni. No persze aki tudja
milyen egységekből áll össze a szingapúri tengeralattjárós
erő, annak nagy meglepetést nem fog okozni, hogy kiöregedett
egységek váltása húzódik meg a háttérben.
A
jól eleresztett szingapúri haderőn belül a tengeralattjárósok
relatíve rövid történelmet tudhatnak a hátuk mögött, hiszen a
városállam haditengerészet a 90-es évek második felében kezdte
meg a vízfelszín alatti képességeinek kiépítését. Használt
haditechnikára esett a választásuk: a svédektől 1995-ben 1,
majd 1997-ben további 3, Sjöormen-osztályú tengeralattjárót
vettek. Pontosabban megvették a 90-es évek elején deaktivált
egész hajóosztályt, lévén az 5. tengeralattjárót
alkatrészként szerezték be.
Az
RSS Challanger (egykori Sjöbjörnen). Szingapúr 1995-ben megvette
a Sjöormen-osztály mind az 5 egységét. Ebből 4 állt újból
hadrendbe, egy pedig alkatrész utánpótlásként került
hozzájuk. A svédek ezen osztály tagjait a 60-as évek utolsó 2
évében állították hadrendbe – akkoriban koruk egyik
legmodernebb nem nukleáris meghajtású tengeralattjáróinak
számítottak. | Fotó: Peter Nilsson, Kockums AB
A
svédek által 1968-69 folyamán hadrendbe állított Sjöormenek
ekkor már igencsak közelítettek a 30 évhez, ám Szingapúrnak
egyrészt vélhetően elsősorban a tapasztalatszerzés miatt
kellettek, másrészt az újbóli hadrendbe állás előtt a svédek
modernizálást és a trópusi környezetben való üzemelésre
felkészítő átalakításokat hajtottak végre.
A
svéd Kockums által 1997-2001 között modernizált és
Szingapúrban Challanger-osztály alatt futó tengeralattjárók
azonban mára már 44-45 évesek, így cseréjük már a cirka
másfél évtizeddel előtti felújításuk ellenére is kezd
időszerű lenni.
Az
RSS Conqueror és RSS Centurion 1999 májusában a Kockums-nál. A
szóban forgó 2 egység 2004 óta aktív tagja a szingapúri
haditengerészetnek. | Fotó: Kockums
Ng
Eng Hen védelmi miniszter hétfői parlamenti beszédében
szűkszavúan megjegyezte, hogy az F-35 kérdése mellett a
minisztérium céljai között szerepel a Challanger-osztály
utódlásának kérdése is. Részletekbe nem bocsátkozott, így
lényegi információt mi sem tudunk közölni.
Mindenesetre
egy érdekes kérdés, hogy Szingapúr mennyit tud, vagy akar várni
a Challanger-osztály kapcsán – gondolunk itt konkrétan arra,
hogy továbbra is a svédek lesznek-e a szállítók? A kérdés
adja magát, hiszen a 4 Challanger mellett 2005-ben döntés
született 2 Västergötland-osztályú tengeralattjáró
beszerzéséről. A 2008-ban lezárt szerződés értelmében az
eredetileg 4 egységből álló Västergötland-osztály felét
vették meg a szingapúriak.
Az
1987-1988 között hadrendbe állított első két Västergötland
ekkor már tartalékállományban volt, a svédek ekkor már csak
azt a két egységet tartották hadrendben, amiket a 2000-es évek
elején AIP / levegőfüggetlen meghajtásúvá építettek át –
ebből lett a jelenleg aktív Södermanland-osztály.
Utóbbi
hajóosztályt azért említjük meg, mert a Szingapúrnak
leszállítandó 2 egykori Västergötland is a Södermanlandekkel
igen hasonló kiépítésre lett átalakítva – az immáron
Archer-osztályú tengeralattjárók 2009-2010 folyamán kerültek
újból vízbe. Jelenleg még csak az egyikük, a teljes
hadrafoghatóságot 2011 decemberében elért RSS Archer aktív.
Ezen
kis kitérő után zárásként pedig kanyarodjunk vissza azon
kérdéshez, hogy a szingapúriak vajon folytatják-e a svéd
vonalat. Mert ha igen, akkor az évtized végéig biztosan várniuk
kell, lévén a svédeknek jelenleg nincs inaktív
tengeralattjárójuk.
A
svédeknek jelenleg 5 tengeralattjárójuk van: 2 Södermanland- és
3 Gotland-osztályú egység. | Fotó: Kockums AB
A
2 Södermanland váltására pedig csak 2018 környékén várható
a svédek új fejlesztésű tengeralattjáró osztályának az
A26-nak az érkezése. És ekkor azzal számoltunk, hogy Szingapúr
továbbra is használt tengeralattjárókat venne, nem mondjuk zsír
új A26-osokat.
Friss hírek az F-35-ös háza tájáról
2013.
március 14., csütörtök - 07:45
Bár csak a Hírhalomban akartunk foglalkozni egyes
kapcsolódó hírekkel, a hét közepére már annyi anyag gyűlt
össze a típussal kapcsolatban, hogy muszáj neki külön
bejegyzést szentelni.
Még
március 11-én történt, hogy a Lockheed Martin Fort Worth-ben
található üzeméből egy Nevadába tartó F-35 géppár egyik
tagja megszakította útját és leszállt Lubbockban, miután a gép
fedélzetén felvillant egy figyelmeztető jelzés, mely azonnali
leszállásra szólította fel a pilótát. A géppár másik fele
sikeresen leszállt a célrepülőtéren, a Nellisre támaszponton.
Egyelőre még nem tudni, hogy mi okozta a figyelmeztető jelzés
felvillanását.
A
Lockheed Martin és a Kongsberg vállalatok büszkén mutatták be
az első F-35-ösre függesztett JSM (Joint Strike Missile) rakétát.
A norvég fegyver alkalmas a belső fegyvertérben történő
hordozásra is, ám az első indítási teszteket a külső
felfüggesztési pontokról fogják végrehajtani.
A
múlt hét folyamán a levegőbe emelkedett az első olyan F-35-ös,
melynek centroplánját Mariettában szerelték össze. A BF-25
jelzésű példány az Egyesült Államok Tengerészgyalogsága
veheti majd kézhez.
A
US Navy vezetése egyértelművé tette, hogy a problémák ellenére
szükségük van az F-35C-re és rendszeresíteni fogják, azt
azonban nem garantálták, hogy a korábban tervezett 290 gép
mindegyikét megrendelik majd.
Szingapúr
hamarosan befejezi az F-35-ös tesztadatainak elemzését. A
vizsgálat célja az, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a típus
teljesíti a vele szemben támasztott követelményeket. A
városállam jelenleg 26 F-5-össel és 60 F-16-ossal rendelkezik,
ezek leváltására érkezne az ötödik generációs masina.
Amennyiben nem felel meg az elvárásoknak, úgy további
példányokat rendelnek a megelégedettséggel használt Boeing
Boeing F-15SG-ből, vagy a még fejlettebb Sas-fiókából, az F-15
Silent Eagle-ből.
Halad a LRASM program
2013.
március 7., csütörtök - 11:07
A Lockheed Martin
megrendelést kapott a DARPA-tól a LRASM (Long Range Anti-Ship
Missile) légi tesztjeinek elvégzésére.
Két
éve már írtunk a
légi indítású JASSM-ER csapásmérő robotrepülőgépen
alapuló LRASM
fegyverről,
akkor arról, hogy a Lockheed Martin megrendelést kapott a szárnyas
csapásmérő eszköz fejlesztésére. Mivel a munkálatok a végéhez
közelednek, ezúttal a teszteléshez szükséges összegről
született szerződés: az amerikai vállalat pénztárcája 71
millió dollárral duzzadt tovább.
Az
első légi indítású próbákat már idén elkezdik, egy B-1B
Lancer fedélzetéről. De több repülési tesztet is terveznek
ebben az évben. A hajófedélzeti/szárazföldi MK 41 , MK 41
kilövőből indítható, szuperszonikus változat lövészetét
2014-re tervezik, ahogy a fegyver zavarvédettségének tesztelését
is.
A
légi indítású LRASM-A sok elemében hasonlít a szintén a
Lockheed által készített JASSM-ER cirkálórakétára –
konkrétan a teljes törzset kölcsönözték tőle, és külsőleg
csak néhány változtatást eszközöltek, melyek az észlelhetőség
minimalizálását szolgálják. Belül is sok hasonló rendszerrel
rendelkeznek, ám a LRASM-A több, a JASSM-nál modernebb fedélzeti
rendszert is kapott. A tesztfázis első részében a szubszonikus
sebességtartományban repülő rakétával két demonstrációs
lövészetet hajtanak majd végre, melyekhez a haditengerészet és
a légierő adja majd a hordozó platformokat.
A
LRASM-B esetében némileg más a helyzet. Ezt ugyebár hadihajók
fedélzetéről indítják majd, és szuperszonikus sebességgel
repülhet célpontja felé. Hamarosan négy próbalövészetet
hajtanak végre vele, melyekhez függőleges helyzetű indítókat
használnak majd. Az A variánshoz hasonlóan ez is
stealth-technológiát használ, és szintén jó pár fedélzeti
rendszerét és technikai megoldását kölcsönözte a
JASSM-ER-től.
Egy lépéssel közelebb a brazil atom-tengeralattjáró
2013.
március 6., szerda - 10:54
Dilma Rousseff pénteken tett nyilatkozata
értelmében Brazíliának továbbra is eltökélt szándéka
belépni a nukleáris meghajtású tengeralattjáróval rendelkező
országok klubjába. Az elnök asszony ezen régóta ismert
szándékot azon a Rio de Janeiro közelében létesített hajógyár
felavatásakor hozta elő, ahol francia együttműködés keretében
az első brazil nukleáris meghajtású tengeralattjárót fogják
majd megépíteni.
Hangsúlyozta,
hogy hazája elkötelezett a béke mellett, ugyanakkor az ország
érdekeinek védelme miatt szükség van kellő elrettentési
képesség kialakítására:
“Elmondhatjuk,
hogy e lépésekkel azon kevés országok közé lépünk, melyek
nukleáris meghajtású tengeralattjáróval rendelkeznek, azaz az
Amerikai Egyesült Államok, Oroszország, Franciaország, Anglia és
Kína”
– mondta Rousseff. (A fenti ambiciózus cél elérését célzó
„ProSub” program egyébként már 2008-ban útjára indult.)
A
jelenlegi tervek szerint Franciaország négy hagyományos
meghajtású tengeralattjáróval fogja ellátni Brazíliát és
segítséget nyújt az első dél-amerikai nukleáris meghajtású
tengeralattjáró nem nukleáris elemeinek fejlesztésében.
Brazília
már jelenleg is rendelkezik az urándúsításhoz szükséges
technológiával, ami mint tudjuk elengedhetetlen a nukleáris
meghajtású tengeralattjárók nukleáris fűtőelemeinek
előállításához.
A
7,8 milliárd BRL (Brazil real, kb. 3,95 milliárd dollár)
költségvetésű „ProSub” program keretében nem kisebb célt
tűztek ki, mint a nemzet 8 500 km hosszúságú tengerpartjának és
mélytengeri olajmezőinek védelmezése.
Az
ország védelmi minisztere elmondta, hogy a kérdéses négy
megnövelt méretű, de nem AIP-es Scorpene-osztályú
tengeralattjáró közül az első hajó 2017-ben fog megérkezni a
brazil haditengerészethez, míg az első nukleáris meghajtású
egység 2023-ban állhat majd hadrendbe. (Bő 2 éves terveik akár 6
db SSN beszerzéséről szóltak.)
A
Scorpene-osztály egyik tagja | Forrás
“E
szövetséget (már mint a franciákkal) minden résztvevő félnek,
személynek szoros ellenőrzés alatt kell tartania, hiszen
elsőrendű célunk, hogy e technológia kizárólag hozzánk
kerüljön, a szerződéseknek megfelelően.”
– hangoztatta Rousseff.
Visszatérhet az összes Sierra?
2013.
március 5., kedd - 16:48
Az elérhető információk szerint a Project 954A
Kondor (NATO: Sierra II) atom-tengeralattjáróik modernizálása
után az orosz vezetés állítólagosan – még az év első
hónapjában – úgy döntött, hogy a Project 945 Barrakuda
(Sierra I) egységek is visszatérhetnek az aktív állományba.
Az
70-es évek elején elkezdett tervezésű, igen potensre, de egyben
drágára is sikeredett hajóosztályból 1984 és 1993 között
mindösszesen 4 egység állt hadrendbe – két Project 945,
illetve kettő Project 945A változatú. Utóbbiak elsősorban a
komolyabb szonárrendszerben és a még halkabb üzemelésben
mutattak túl elődjeiken.
A
Sierra SSN-ek felújítása és modernizálása a potensebb
változattal kezdődött: a felújításra hosszú időn át csak
várakozó, de ezt követően alaposan felújított, a
reaktorszegmensben is megújult K-534 Nyizsnij Novgorod 2008-ban
hajózhatott el a Nyerpa hajógyárból – ahova 2001-ben érkezett
egy reaktor szegmensben bekövetkezett incidens után.
Testvére,
a K-336 Pszkov esetében volt egy felújítási ciklus 2003-2007
között, ám elvileg azóta zajlik a nagyobb kaliberű
modernizálása – a munkálatoknak a korábbi ütemtervek szerint
tavaly kellett volna lezárulniuk.
A
“friss” infók szerint a Sierra II-esek felújítása során
szerzett tapasztalatokat a Sierra I vonalon először a Sierra
család elsőként, 1997-ben, mindössze 14 évnyi szolgálat után
leállított K-239 Karp esetében fogják kamatoztatni.
Az
1992-ben a USS Baton Rouge atom-tengeralattjáróval ütközött
K-239 Karp teljes körű, az elektronikát, navigációs és
vezérlőrendszereket, a hidroakusztikus komponenseket és
természetesen a reaktort is érintő munkálatok a tervek szerint a
nyáron kezdődhetnek meg. A munkálatok elvégzéséhez szükséges
időt nagyjából 3 évre lőtték be. A már csak a
titánszerkezetükből adódó előnyeik (nagy merülési mélység,
fokozott sérülésállóság) miatt is értékes Sierra-k negyedik
egységének, a K-276 Kosztromának a rendbehozatala csak ezt
követően kezdődhet majd meg.
A
Zvezdocska hajógyár illetékeseinek friss nyilatkozata szerint a
szerződést még tavaly decemberben írták alá és a két Sierra
I-es modernizálásának céldátuma 2017. A két SSN közül a Karp
esetében nyilatkozott: elmondása szerint a tengeralattjáró titán
törzse nagyon jó állapotban van, ám a berendezések jelentős
része hiányzik.
Oroszország most már tényleg visszatér a Földközi-tengerre?
2013.
március 2., szombat - 14:51
Úgy tűnik, hogy egy lépéssel közelebb került a
megvalósuláshoz Moszkva azon, évek óta dédelgetett terve
miszerint haditengerészete jóvoltából újból állandó
jelenlétet tartana fent a Földközi-tengeren. Nyilvánvalóan nem
az 1967-től kezdődően az amerikai 6. Flotta megcsapkodására
kiépült és 1992-ig fenntartott jelenlétre kell gondolni, hiszen
Moszkva jelenleg maximálisan 10 hajóban gondolkodik – amiben már
benne vannak az ellátó szerepkörűek is.
A
kérdést újból amúgy Szergej Sojgu védelmi miniszter dobta be
nemrégiben, mikor úgy nyilatkozott, hogy Oroszország régióbeli
érdekeinek biztosítása miatt szükséges az állandó jelenlét a
régióban.
Mint
ismert az egykori orosz jelenlét egyetlen maradványa Szíriában,
Tartúsz kikötőjében található, ám a RIA Novosztyi
hírügynökségnek a katonai vezetés köriből eredő értesülései
szerint a Földközi-tengeren járőröző kötelék nem csak a
szíriai jelenlétre alapozna, hanem készleteinek feltöltésekor
igénybe venne ciprusi, montenegrói és görög kikötőket is.
A
tervek szerint 2015-től aktívvá váló kötelék összetételéről
egyelőre semmit nem tudni – egyes értesülések szerint a
januári nagy hadgyakorlathoz hasonlóan több flotta állományából,
rotációs alapokon állna össze, míg más értesülések szerint
a régióért eddig is felelős Fekete-tengeri Flotta adná a hajók
többségét. Persze ezen utóbbihoz – a hadihajók számának
függvényében – előnyös lenne mielőbb ténylegesen megkezdeni
a Fekete-tengeri Flotta modernizálását – ezzel párhuzamosan
pedig Kijevvel is megfutni a szükséges diplomáciai köröket.
Visszafaragták a Borejeket
2013.
február 21., csütörtök - 10:50
Érdekes hír látott napvilágot a minap: a
korábban 20 rakéta helyett “mindössze” 16 darab Buleva lesz a
fejlettebb Borejeken, azaz a Projekt 955A-osztályon.
Az
információ állítólag vezető ipari forrásokból származik,
ennek ellenére eléggé hirtelennek tűnik ez a pálfordulás. Mint
ismeretes, az oroszok a nemrégiben hadrendbe
állított Borej-osztályból
három darab “alapverziót” és öt darab, fejlettebb szonár-,
navigációs, kommunikációs és tűzvezető rendszerrel felszerelt
tengeralattjárót terveznek 2020-ig építeni, ezekből az utóbbiak
20 tubusosak lettek volna.
Nem
tudni mi állhat a döntés hátterében, ha egyáltalán tényleg
történt ilyen döntés, mivel hivatalosan tudomásunk szerint még
nem erősítették meg a dolgot. Az is kérdéses, hogy –
amennyiben igaznak bizonyul a hír – mi a helyzet az egyik, már
megkezdett Borej-A-val, az I. Vlagyimirrel. A második Projekt-955A
ladikot egyébként majd július 28-án, az Orosz Haditengerészet
napján kezdik el összeszerelni.
Késést szenved a USS Abraham Lincoln (CVN-72) felújítása és fűtőanyag-cseréje
2013.
február 11., hétfő – 12:59
Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa által
tervezett költségvetési megszorító csomag újabb, negatív
következményéről számolhatunk be – a fő szenvedő alany
ezúttal a US Navy. A haderőnem hivatalos híroldalán ugyanis
bejelentették, hogy kénytelenek voltak elhalasztani az ötödik
Nimitz-osztályú repülőgép-hordozó, a USS Abraham Lincoln
(CVN-72) komplex felújítási és fűtőanyag-feltöltési (RCOH –
Refueling and Complex Overhaul) munkálatait, mivel egyelőre nem
áll rendelkezésre annyi pénz, amennyiből az elejétől a végéig
finanszírozni lehetne a nagyjából három és fél évig tartó
folyamatot. A probléma viszont túlmutat az CVN-72-n: a késéssel
a haditengerészet több évre előre meghatározott, több hajót
érintő munkaterve is borul, ami ráadásul a fajlagos költségek
növekedését okozza.
Az
Abe becenévre hallgató, nukleáris meghajtású repülőgép-hordozót
1989. november 11-én állította szolgálatba az Amerikai
Haditengerészet, tehát mostanra elérte tervezett élettartamának
felét (egy repülőgép-hordozó általában 50 évet húz le az
aktív állományban). Az ilyen típusú hajóknál az atomreaktorok
fűtőanyagát az élettartam felénél cserélni kell, és mivel ez
a folyamat (ROH – Refueling and Overhaul) elég hosszadalmas, a
repülőgép-hordozók esetében egy nagyobb felújítással,
karbantartással és élettartam-hosszabbítással párosul, mely
során modernebbre cserélik a fedélzeti rendszereket, önvédelmi
berendezéseket, elhasználódott alkatrészeket. A több évig
tartó munka után a hordozók még további 25 évig szolgálhatnak,
így az RCOH hasonlóképpen fogható fel, mint a harci repülőgépek
esetében az MLU – korszerűsítés.
A
USS Abraham Lincoln (CVN-72) a Csendes-óceánon, 2004. december
21-én | Fotó: Patrick M. Bonafede, US Navy
A
CVN-72 előtt a Nimitz-osztály negyedik tagja, a USS Theodore
Roosevelt (CVN-71) állt huzamosabb ideig a Newport News
Shipbuilding szárazdokkjában, az ütemterv szerint pedig idén
február közepétől az Abe követné, ám jelen állás szerint ez
egyelőre nem fog bekövetkezni. A haditengerészet vezetése
ugyanis úgy döntött, hogy ameddig nem lesz biztosítva a kellő
költségkeret, nem hajózzák át a CVN-72-t a virginiai
Norfolkból, ahol pillanatnyilag állomásozik. Az RCOH teljes
költségéből, 3,3 milliárd dollárból jelenleg csak 96 milliót
kaptak meg, ami idén márciusig fedezné a munkálatokat. A Navy
szerint 2013 szeptemberéig – a folyó költségvetési év végéig
– további 1,5 milliárd USD-re lenne szükségük.
Mint
már említésre került, a probléma nem csak ennyiben áll. Ha
minden a tervek szerint alakulna, akkor a CVN-72 körülbelül 18
hónapot töltene a Newport News Shipbuildingnél, a többi munkát
máshol végeznék el rajta. A szárazdokk viszont nem üresedne
meg, ugyanis szinte azonnal elkezdődne benne a nemrégiben
nyugdíjazott USS Enterprise (CVN-65) reaktorainak deaktiválása,
kiszerelése, majd a hajótest szétbontása. Amikor pedig ezzel
végeznek, már érkezne is a következő Nimitz, a USS George
Washington (CVN-73), aminek pár év múlva lesz esedékes az
RCOH-ja. Mindezek alapján 2018 első negyedévéig – néhány hét
kivételével – gyakorlatilag folyamatosan megtalálható lesz egy
repülőgép-hordozó Newport Newsban.
Ha
viszont ebbe az ütemtervbe bármilyen késés csúszik, az súlyos
anyagi következményekkel járna, ami végleg nem hiányzik a US
Navy vezetésének. Jelen állás szerint tehát a Kongresszus
döntésén áll vagy bukik, hogy milyen mértékben kell módosítani
a következő évekre a repülőgép-hordozók karbantartásának
ütemtervét, illetve, hogy milyen egyéb megszorításokra
kényszerül a haditengerészet annak érdekében, hogy
finanszírozni tudja a munkálatokat.
Újra szolgálatban a Verkhoturie
2013.
február 8., péntek - 10:31
Hivatalosan is visszakerült a Delta IV-osztályú
K-51 Verkhoturie az Északi Flottához, miután elvégezték rajta a
szükséges modernizálást, valamint élettartam-hosszabbítást.
“A
rendbehozás alatt a honvédelmi hajógyár specialistái nagyjából
száz fejlesztést eszközöltek a tengeralattjárón” –
nyilatkozta Vagyim Szerga elsőosztályú hajóskapitány, a flotta
szóvivője.
A
K-51 még 2010-ben
vonult a
szárazdokkba, azóta végezték rajta az átalakításokat,
amelyeknek köszönhetően még nagyjából 2019-ig szolgálhat az
Orosz Haditengerészet atommal “dúsított” ökle ként, utána
már elegendő Borej lesz
a flottánál, hogy átvegyék a nukleáris elrettentés fagyos
feladatát.
A
Verkhoturie egyébként 1984 decemberében állt szolgálatba a
Projekt 667BDRM-osztály – vagy NATO berkekben Delta IV – első
tagjaként, majd 1999-ben esett át egy kisebb felújításon, bár
ekkor még nem szerelték fel az R-29RMU Szinyevákkal, erre csak
most került sor.
Gondok az orosz Mistralok körül
2013.
február 6., szerda - 08:16
Nagyjából az elmúlt egy hónapban elég érdekes
hírek kezdtek el megjelenni az oroszok által
2010-ben megrendelt Mistral-osztályú
helikopter-hordozókról, erről jöjjön egy kis összefoglaló.
Az
orosz Mistral-sztori kezdetekor már nagy vihar lengte körbe az
egész ügyletet, mivel elég sokan felháborodtak rajta, hogy a
franciák merész lépésével az oroszok mondhatni élvonalbeli
nyugati hajókhoz és technológiákhoz jutnak hozzá, de a másik
oldalon olyan hangok is megszólaltak, miszerint Oroszországnak
inkább a hazai hadiiparba kéne invesztálnia a Mistral-üzlet 1
milliárd euróra becsült nem éppen csekély értékét. Ezeket
mára már lefutott köröknek tekinthetjük, a hajók épülnek,
hamarosan elérkezik az átadás ideje is (és remélhetőleg a
franciák nem követik az INS
Vikramadityát körbelengő
orosz hajóépítési “hagyományokat”). Azonban az utóbbi
időben egyre több negatív hang érkezik orosz részről a
Mistralokkal és úgy egyáltalán az egész üzlettel kapcsolatban.
A
Csabanenkó itt éppen az egyik francia Mistral helikopter-hordozót
“tartósítja” | Forrás: chosun.com
A
negatív hírek – nem meglepő módon – az új orosz védelmi
miniszter, Szergej Sojgu tavaly novemberi kinevezése után kezdtek
el szállingózni, aki a hírek szerint elődje, Anatolij Szergyukov
után egy teljesen más vonalat képvisel. Az első “érdekesnek”
mondható hír még 2012 decemberben merült fel, amikor a
Vedomoszty orosz lap kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta,
hogy a védelmi minisztérium eláll a két hazai gyártású
Mistral építésétől – ezek a franciáknál készülő eredeti
két orosz Mistral után épültek volna többségében orosz
alkatrészekből. Még aznap egy másik kormányzati forrás azt
nyilatkozta, hogy a két hazai helikopter-hordozó építéséről
nem mond le a minisztérium, csak 2013-ról 2016-ra halasztja
azokat. Pár napra rá, december 24-én az orosz
kormányfő-helyettes, Dmitrij Rogozin türelemre intett az ügyben,
nyilatkozata szerint még nincs eldöntve semmi. “Úgy gondolom
még túl korai beszélni erről. (A döntés meghozatala) előtt
előbb át kell vennünk az első kettőt (Mistralt), látni azokat
működés közben és csak azután meghozni a végső döntést.”
Rogozin
nyilatkozatával kapcsolatban felerősödtek az orosz-francia üzlet
helyességét kétségbe vonó hangok is. Ivan Karcsenkó, az orosz
Hadiipari Bizottság helyettes vezetője szimplán abszurdnak
nevezte az egész történetet és szerinte Szergyukov korábbi
miniszter súlyos károkat okozott vele az orosz kormánynak és
iparnak (bár e kijelentés mögött minden bizonnyal van némi
hadiipari lobbi is, de azt is meg kell hagyni, hogy Szergyukovval az
utóbbi időben több “disznóságot” is kapcsolatba hoztak).
Az
egész huzavona talán legérdekesebb fejezete azonban a múlt héten
kezdődött el, amikor Rogozin kijelentette, hogy a francia építésű
Mistralok nem tudnak majd “hideg vízben működni”. Jelentsen
ez utóbbi bármit is, a miniszterelnök-helyettes csak annyit árult
el, hogy hét fok alatt nem tudnak majd operálni a
helikopter-hordozók, de ennek okát nem osztotta meg (és azt sem,
hogy 0 fok feletti vagy alatti hőmérsékletről van-e szó).
Azonban talán megkapjuk a választ egy tegnap megjelent hírben,
miszerint a Mistralok az orosz üzemanyagokat nem tudják majd
használni. Ugye a francia hajót dízelgenerátorok látják el
energiával és ezek bizony a “finomabb” nyugati üzemanyagokhoz
vannak tervezve, nem a kezeletlenebb oroszhoz. A gázolajnak megvan
az a tulajdonsága, hogy alacsony hőmérsékleten besűrűsödik,
ami eltömítheti a befecskendező rendszereket. Ezt a problémát
előmelegítéssel vagy különböző kemikáliák hozzákeverésével
szokták orvosolni, azonban Oroszországban a tengerészeti
felhasználású üzemanyagok eltérőek ebből a szempontból.
Rogozin úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg az nem jelentene
gondot a megfelelő üzemanyag előállítása, azonban a szállítása
és tárolása már igen, mivel a már meglévő rendszerekben nem
lehetne tárolni az új üzemanyagot, teljesen újat kéne
kiépíteni. Úgy tudni, hogy a problémán már dolgoznak, például
kétoldali egyeztetések lesznek február 14-15-én.
Az
első Mistralt, a Vlagyivosztokot várhatóan jövőre adják át,
testvérhajóját, a Szevasztopolt pedig 2015-ben.
Újból szolgálatba állt a Zaporizzsja
2013.
február 4., hétfő - 10:49
Mint arról mi is többször beszámoltunk az
ukránok keményen küzdöttek annak érdekében, hogy
haditengerészetük tengeralattjárós kultúráját feltámasszák,
illetve megtartsák. Az ország gazdasági helyzete persze nem tette
lehetővé új tengeralattjáró beszerzését, így azzal kellett
gazdálkodniuk, ami adott volt: egy kivénhedt, még a
Szovjetuniótól örökölt Foxtrot-osztályú kövület.
A
leharcolt állapotú Zaporizzsja megmentése sokáig húzódott,
mígnem a 2010 vége felé végre rendelkezésre álló
pénzmagból orosz
segítséggel megkezdődhettek
a felújítási munkálatok. A mintegy 2 év alatt kívül – belül
megújult tengeralattjáró “első”
kihajózására2012
áprilisának végén kerülhetett sor, amit júliusban a felújítás
utáni első – periszkóp mélységig történő – alámerülés
követett.
(Vélhetően nem is merülhet ennél mélyebbre, vagy legalábbis
nem sokkal.)
Az
eredetileg a szovjet Északi Flottánál 1971. január 20-án
hadrendbe állított, aktív korában Kuba vizeit is megjárt
tengeralattjáró 1997-ben került az Ukrán Haditengerészethez,
ahol túl sok feladat már nem jutott részére. Ez azonban ugyebár
megváltozott és immáron újból aktív tagja az Ukrán
Haditengerészetnek, lévén pontosan 42 évvel az eredeti hadrendbe
állítása után újból visszakerült aktív szolgálatba.
Nyáron újra kifuthat az indiai repülőgép-hordozó
2013.
január 30., szerda - 15:25
A nagy sebességű teszteken történt felsülés
(vagy inkább megsülés) óta
újra ég a orosz hajógyári szakemberek keze alatt a munka, hogy
mihamarabb elkészüljön az INS Vikramaditya kazánjainak új
szigetelése.
Az
azbeszttel történő szigetelés várhatóan júniusra befejeződik,
de előtte biztos nem futhat ki a nyílt vízre a Szeverodvinszk
kikötőjében veszteglő ex-Gorskov, mivel a
Fehér-tenger partján található város késő
ősztől a tavasz végéig a jég fogságában él.
A
jelenlegi ütemterv szerint őszig befejeződnek a tesztek, majd
október-november körül Indiába hajózzák át a monstrumot, ahol
decemberben szolgálatba is állhat.
Az
egykoron Kijev-osztályú Baku, majd Admiral Gorskov, végül INS
Vikramaditya névre
hallgató repülőgép-hordozó az elhúzódó felújítás és
átépítés után még
2012 júniusának elején kezdte meg tengeri tesztjeit,
a 2012 decemberi átadást a már említett lerobbanáskésleltette.
Időközben
befejeződtek a
Vikramaditya fedélzetére szánt MiG-29K hajófedélzeti tesztjei,
melyeket az indiai hordozó késése miatt az Orosz Haditengerészet
egyetlen repülőgép-hordozóján, az
Admiral Kuznyecov fedélzetét használva hajtottak
végre. A megrendelt gépek szállítása folyamatban van, az
elsőnek vásárolt 16 darab MiG-29K/KUB vadászbombázó már
meg is érkezett 2011 végéig,
ahogy a
2010 utánrendelésből származó
29 darabból is átadtak
már 4 darabot.
Az oroszok két Borejnek állnak neki idén
2013.
január 15., kedd - 10:14
Orosz lapértesülések szerint két Borej,
pontosabban a már fejlettebb Borej-A-osztályú
atom-tengeralattjáró gerincfektetésére kerül sor idén.
Az
második, Alekszandr Szuvorov orosz hadvezérről elnevezett Borej-A
építési munkálatai július 28-án, az Orosz Haditengerészet
napján kezdődnek, míg társát, a Mihail Kutuzovot valamikor
novemberben kezdik majd összeszerelni. Egyébként a hajótestek
különböző fém részeit már 2011 óta “faragják” az
oroszok.
A
Borej-A, azaz Projekt 955A az alap Borej-osztály egy igencsak
fejlesztett változata, ami nem csak a belsőségekben nyilvánul
meg, mint pl. fejlettebb szonár-, navigációs, kommunikációs és
tűzvezető rendszerek, hanem az eredeti 16 darab interkontinentális
ballisztikus rakétát további néggyel toldották meg, így már
20 darab Bulavát képesek a hátukon hordozni a Borej-A-k.
Oroszország
3 darab “sima” és 5 darab Borej-A-t tervez szolgálatba
állítani 2020-ig, így kiváltva a már tulajdonképpen nem is
létező gigászokat, a Typhoonokat és
az eléggé koros Delta-osztályú tengeralattjárókat. Ebből a
Jurij Dolgorukij már szolgálatba
is állt (mint
utólag kiderült nem tavaly decemberben, hanem csak január 10-én),
az Alexander Nyevszkij a tengeri tesztjeit végzi, a Vlagyimir
Monomah is vízen van már, valamint az első fejlettebb Borej, az
I. Vlagyimir nyár
óta épül.
Halászhajóval ütközött egy atom-tengeralattjáró a Perzsa-öbölben
2013.
január 12., szombat - 07:35
Az elmúlt évekből több esetet is említhetnék,
mikor atom-tengeralattjáró koccant a felszínen haladó hajóval –
ezt a sort gyarapítja azon incidens, amire még január 10-én,
helyi idő szerint hajnali 5 órakor került sor a Perzsa-öböl
területén.
A
régióért felelős amerikai 5. Flotta tájékoztatása szerint az
egyik Los Angeles-osztályú vadász atom-tengeralattjáró,
konkrétabban a USS Jacksonville (SSN 699) ütközött össze egy
kisméretű, feltételezetten halászhajóval.
A
USS Jacksonville november 5-én hajózott ki Pearl Harbor
kikötőjéből egy fél éves útra. A fenti fotó november 15-én
készült Jokoszuka kikötőjében. Az 1981-ben hadrendbe állt SSN
egyébként 1996-ban már részese volt egy, a mostaninál
komolyabb ütközésnek. A szintén szerencsés kimenetelű
incidensre Virginia partjainak közelében került sor: az SSN 699
a Chesapeake-öböl területén, sűrű ködben találkozott össze
a szaúdi zászló alatt hajózó Saudi Makkah kontérnerszállító
hajóval. | Fotó: David Mercil | U.S. Navy
Az
elérhető információk szerint a periszkópmélységben tartózkodó
tengeralattjáró legénysége egyszer csak arra lett figyelmes,
hogy berezonál a tengeralattjáró. Ezt követően a fő
periszkóppal körbenéztek – illetve körbenézte volna, lévén
azt kellett tapasztalniuk, hogy az nem működik. Amin a második
periszkóp kiengedése után már minden bizonnyal nem lepődtek
meg, lévén azt látták, hogy a másik periszkópot letörte
valami – megállapításuk szerint minden bizonnyal azon
halászhajónak tűnő jármű, mely távolodóban volt, mintha mi
sem történt volna.
A
USS Jacksonville ezt követően a felszínre emelkedett, részben
azért, hogy megbizonyosodjon róla, hogy az ütközésben részt
vevő másik jármű nincs vészhelyzetben – de az ugye elvileg
vígan “továbbpöfékelt” addigra. Később egy P-3 Orion is
átfésülte a területet, de a levegőből sem találtak arra utaló
jelet, hogy bármi sérülés érte volna a periszkópot legyaluló
hajót.
Az
egyik periszkópjának elvesztésén felül sértetlen Jacksonville
a felszínen haladva hajózott be a U.S. Navy régiós, bahreini
központjába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése