Dr Drábik János írásai.
Az
inflációmentes pénzkibocsátás és hitelnyújtás
(A
Lautenbach-memorandum)
Ha
a kormányfő és tanácsadói ismernék a weimari
Németország gazdasági minisztériuma szakértőjének, dr.
Wilhelm Lautenbachnak, az elgondolásait, amelyeket a német
gazdaság külföldi kölcsönök igénybevétele nélküli
fellendítésére, és a munkanélküliség csökkentésére
dolgozott ki, továbbá ha a magyar monetáris politika irányítása
nem lenne az abszolút függetlenné vált központi bank, az MNB
monopóliuma, akkor talán más megoldást választottak volna
nemcsak a mostani rendkívüli árvízvédelmi feladatok, hanem a
magyar vízügyi- és mezőgazdasági infrastruktúra egészének a
tartós finanszírozására is. Lautenbach javaslatainak a lényege
az, hogy a konkrét gazdasági feladathoz kötött, produktív
program megvalósítását célzó állami pénzkibocsátás úgy
teszi lehetővé a gazdasági feladat elvégzését, hogy nem
okoz inflációt. Ez magyar vonatkozásban azt jelenti, hogy
az Orbán kormánynak nem kellett volna hozzányúlnia a
költségvetéshez, és más fontos feladatoktól elvonni a pénzt,
mégis megoldható lett volna az árvízvédelem pénzügyi
fedezetének a biztosítása. Az egyik megoldási módozat erre az,
hogy az állam él monetáris felségjogával és kibocsát, mondjuk,
100 milliárd forint jegybanki pénzt. Ha ennek a pénznek a
felhasználása szigorúan egy konkrétan meghatározott,
infrastruktúrát fejlesztő programra van korlátozva (pl. a gátak
megépítésére, erdők telepítésére, autóutak, vasutak
építésére, a csatornahálózat bővítésére,
kutatási-fejlesztési és innovációs programokra, stb.), akkor az,
nem okoz inflációt.
A
hamiltoni nemzeti bank és a produktív finanszírozás
Akkor
van szükség rendkívüli pénzforrások megteremtésére a
gazdasági infrastruktúra (úthálózat, hírközlés, vasúti
közlekedés, hidak, gátak építése stb.) létrehozására és
bővítésére, a kutatásra és fejlesztésre, valamint a
tudományos-technikai innovációkra, ha nem áll az állam
rendelkezésére kellő mennyiségű adóbevétel és olcsó külföldi
tőke. A gazdaságtörténetben sikeresen oldotta meg ezt a feladatot
többek között az Alexander Hamilton - az Egyesült Államok
alapító atyáihoz tartozó amerikai politikus, jogász és
pénzember - nevéhez fűződő hamiltoni Nemzeti Bank. Egy ilyen
típusú bank úgy biztosít a reálgazdaság számára pénzt, -
azaz szilárd mérőeszközt és olcsó gazdasági közvetítő
közeget - kellő mennyiségben, hogy az nem okoz inflációt, mivel
kizárólag a termelésnövelő puha és kemény infrastruktúra
kiépítésére, továbbá a technológiai modernizációt, a
kutatást-fejlesztést és az innovációt szolgáló projektekre
lehet ezt a pénzt felhasználni. Ez a fajta hitelpénzteremtés
megnöveli az adott gazdaság kapacitását és termelékenységét.
Alexander Hamilton volt az Egyesült Államok első
pénzügyminisztere, és ezt a koncepciót azért dolgozta ki - és
alkalmazta is sikeresen a gyakorlatban -, hogy előmozdítsa a
függetlenségi háborúban tönkrement amerikai gazdaság
újjáépítését a lehető legrövidebb idő alatt. A hamiltoni
típusú Nemzeti Bank tulajdonképpen az egyik legsikeresebb
történelmi modellje a hatékony, a reálgazdaság növekedését
szolgáló finanszírozásnak. Ezt a modellt az elmúlt 200 évben,
számos esetben vették mintául. Vegyük először közelebbről
szemügyre a francia példát! Ez jól szemlélteti, hogy miként
alkalmazták ezt gazdaságfejlesztési és finanszírozási módszert
Európában a 2. világháború után
Produktív
programok infláció-mentes finanszírozása Franciaországban
1.
A Francia Állami Tervezési Hatóság, amelyet Jean Monnet
alapított, és de Gaulle tábornok elnökségének az ideje alatt
érte el a legnagyobb befolyását, mintegy kétszáz magasan képzett
munkatársat foglalkoztatott kizárólag azért, hogy azok
termelékenységet fokozó programokat dolgozzanak ki az
értékelőállító reálgazdaság számára. Ez alapozta meg az
1960-as évek közepén a francia gazdaság nagyarányú
fellendülését. Az állami tervezési bizottság szorosan
együttműködött a gazdasági élet, a szakszervezetek, a tudomány
és a parlament képviselőivel.
2.
Az állami gazdaságirányítás jelölte ki az olyan konkrét
infrastrukturális programokat, mint például a gyorsvasútvonalak
és atomerőművek építése, műszaki egyetemek létesítése stb.,
másrészt megjelölte az ipar számára azokat a technológiai
területeket, ahol biztosíthatóak az optimális feltételek a
termelékenység növelésére.
3.
Az állam irányítása alatt álló, ekkor még nem független,
központi bank, a Francia Nemzeti Bank, ezekre a programokra - az
állam pénzkibocsátási felségjoga alapján - megteremtette a
megfelelő pénzmennyiséget, amelyet azonban kizárólag a
reálgazdaság termelékenységét fokozó, konkrétan kijelölt
programokra lehetett felhasználni. Ezeknek a hosszúlejáratú
hiteleknek a kamata egy-két százalék volt. Ennél magasabb,
kettő-négy százalék kamattal lehetett a vállalatoknak hitelhez
jutni technológiailag igényes beruházási terveikhez.
4.
A fenti hiteleket közvetlenül a Francia Nemzeti Banktól lehetett
felvenni. Ez a módszer hasonlított az Alfred Herrhausen,
- a Deutsche Bank 1989-ben meggyilkolt elnöke, - által is ajánlott
német finanszírozási megoldásra. Ezt a finanszírozási módot az
1984-ben alapított "Kreditanstalt für Wiederaufbau"
elnevezésű - fejlesztési hiteleket nyújtó - állami pénzintézet
- amely a Marshall-segélyből visszamaradt pénzekből jött létre
- alkalmazta a kis- és közepes vállalatok, valamint a fejlődő
országok támogatására. A másik megoldási mód az volt, amikor a
Nemzeti Bank a magánbankrendszer, a kereskedelmi bankok és a
takarékpénztárak számára biztosított likvid pénzeszközöket.
Ezek a magánpénzintézetek látták el közvetlenül a gazdaságot
hitelekkel, amelyeket azonban kizárólag a korábban már konkrétan
meghatározott, és a reálgazdaság kapacitását és
termelékenységét növelő programokra lehetett csak fordítani.
Egyébként ugyanilyen módon finanszírozták a 2. világháború
idején az Egyesült Államok hadiiparát. Ez a finanszírozási mód
az Egyesült Államokban sem okozott inflációt.
5.
Ennek az állami pénzteremtésnek és hitelezésnek az eredményeként
azok a vállalatok, amelyek részt vettek az infrastruktúra- és
technológiafejlesztési programokban, nemcsak meg tudták fizetni
alkalmazottaikat, de újabb munkahelyeket is teremtettek, valamint
további termékeket és szolgáltatásokat tudtak nyújtani
szállítóiknak. Ez a lökhajtásos motoréhoz hasonló tolóhatást
kiváltó hitelezés lendületbe hozta az infrastruktúra, valamint a
technológiai fejlesztés terén tevékenykedő vállalatokat, és
megnövelte más termékek iránti keresletüket. A munkavállalók -
ismét termelő tevékenységet folytató, korábban munkanélküli -
milliói pedig új és növekvő fizetőképes keresletet jelentettek
a fogyasztási javak számára. Az eddig parlagon heverő termelési
potenciál tehát nemcsak maga aktivizálódott, hanem más
iparágakat is mozgásba hozott.
Ezen
túlmenően nőtt az állam adóbevétele, ami lehetővé tette, hogy
az állam az általa kezdeményezett projekteken dolgozó privát
vállalatokat fizetni tudja. Ezeket a vállalatokat az állam
megfelelő hitelgaranciával is ellátta. A tervfeladatok sikeres
befejezését követően az eredetileg hitelként nyújtott összegek
rendszerint vissza nem fizetendő állami támogatássá alakultak
át. Az ily módon végrehajtott beruházások jelentősen
megnövelték a gazdaság kapacitását és termelékenységét,
kedvezően ösztönözték a gazdasági növekedés egészét. Ez
viszont tovább növelte az állam adóbevételeit, mégpedig úgy,
hogy magukat az adókat nem kellett felemelni. Ily módon optimálisan
társult az állami közpénzből való finanszírozás a
magánvállalkozók fokozott felelősségével.
Itt
érdemes kitérni arra, hogy miben különbözik a hamiltoni
modell a hitelteremtés vonatkozásában a John
Maynard Keynes által kidolgozott, az állami
hitelfelvétellel való finanszírozás - a deficit
spending - módszerétől. Keynes úgy akarta a parlagon
heverő termelési kapacitásokat aktivizálni, és a
munkanélküliséget csökkenteni, hogy az államok korlátozástól
mentesen vehessenek fel piaci kamatozású hiteleket a pénzpiacon,
és - korábban ismeretlen mértékű - eladósodással
finanszírozzák a bevételeiket meghaladó kiadásaikat. Ebből
olyan mértékű államadósság halmozódott fel, hogy ennek az
adósságszolgálati és kamatterhei már szinte minden fejlett ipari
ország költségvetésének elvonják a 30-50%-át. Ez a
költségvetések egyharmadát, felét felemésztő adósságszolgálati
teher az, ami végül is a keynesianizmus modelljének a kudarcához
vezetett. A keynesianizmus ugyanis nem tesz különbséget az
államadósság produktív vagy nem-produktív felhasználása
között. Keynes nem szögezi le egyértelműen, hogy az
állam csak úgy bocsáthat ki infláció-mentesen pénzt a
hitelezésre, ha azt a reálgazdaság teljesítőképességének a
növelésére fordítják. A nagy brit közgazdász csupán
azt tartotta szem előtt, hogy az 1929-es gazdasági világválságot
követően hatalmasra növekedett munkanélküliséget, és
kihasználatlan termelőkapacitásokat csökkenteni lehessen.
Elkerülte figyelmét, hogy az állam által finanszírozott
gazdasági- és közmunkaprogramok csak akkor nem növelik az
eladósodást és csak akkor nem gerjesztenek inflációt, ha növelik
az értékelőállító reálgazdaság kapacitását és
termelékenységét, azaz ha az energiaellátás és a közlekedés
modernizációjával, a munkaerő képzettségének fokozásával, a
kutatás és fejlesztés támogatásával megnövelik a társadalom
egészének a teljesítőképességét.
A
produktív hitelbővítés igénye Németországban
Az
itt vázolt probléma igen élesen merült fel Németországban az
1929-es világgazdasági válság idején. Intenzív viták folytak
ekkor arról, hogy miként tudná az állam nem konvencionális
állami hitelteremtéssel újra beindítani a parlagon heverő
termelési kapacitásokat, és munkához juttatni a sokmilliós,
tétlenül maradó munkaerőt. 1991-ben előkerült annak
a titkos tanácskozásnak a jegyzőkönyve, amelyet 1931.
szeptember 16-án és 17-én tartott a Friedrich
List Társaság Berlinben. Ez a tanácskozás vitatta
meg Dr. Wilhelm Lautenbachnak, a weimari
Németország gazdasági minisztériuma vezető gazdasági
szakértőjének, az állami hitelbővítés következményeivel és
lehetőségeivel foglalkozó memorandumát. A résztvevők között
volt az akkori Reichsbank elnöke, dr. Hans Luther,
valamint az ordo-liberális irányzatnak - azaz a szigorú
rendszabályokkal megfegyelmezett gazdasági liberalizmusnak - olyan
neves képviselői, mint Walter Eucken és Wilhelm
Röpke.
Lautenbachnak
a "Konjunktúra-élénkítési lehetőségek
beruházás és hitelbővítés révén"
című memoranduma szerint a gazdasági és pénzügyi
szükségállapot leküzdésének természetes módja nem a
korlátozás, a restriktív gazdasági és pénzügyi politika, hanem
a teljesítménynövelés. Különbséget tesz kétfajta
szükséghelyzet között. Bizonyos szükséghelyzetek szokatlan
termelési feladatok jelentkezéséből adódnak. Erre jó
példa a háborús gazdálkodás, amikor a békés gazdaságot át
kell állítani hadiipari termelésre. De a szükséghelyzeteknek
ebbe a csoportjába tartozott az is, amikor Japánnak, az 1923-as
nagy földrengést követően, gazdaságától különleges termelési
feladatok ellátását kellett igényelnie. Lautenbach levonja a
következtetést: "Mi németek is többet kell, hogy termeljünk,
de a piac - mint a kapitalista gazdaság egyetlen regulátora - nem
ad erre vonatkozóan semmiféle pozitív eligazítást."(1)
A
gazdasági szükséghelyzet másik fajtája a gazdasági
visszaesés, a depresszió, amelyet az a paradox
helyzet jellemez, hogy az amúgy is lefékezett termelés ellenére a
kereslet tartósan a kínálat mögött kullog. Ez a termelés
további csökkenését eredményezi. Depressziós körülmények
között két tipikus gazdaságpolitikai reakciót lehet megfigyelni.
Az egyik a deflációs pénzpolitika. Egyrészt fiskális
eszközökkel igyekeznek kiküszöbölni a költségvetési hiányt,
másrészt csökkentik a forgalomba lévő pénz mennyiségét a
magas kamatlábakkal, az árakat és a béreket pedig felszabadítják.
Ezt követően az ún. piaci erők maguktól beindítják a gazdasági
élénkülést. A gazdasági válság következtében megrendült
valuta árfolyamát a hitelek csökkentésével és megdrágításával
szilárdítják meg a nemzetközi piacokon. Így korlátozzák a tőke
külföldre menekülését. Egyidejűleg lenyomják a belföldi
árszínvonalat. Ez kedvezően hat az exportra, de amint azt
Lautenbach kifejtette: a hiteleknek a szűkülése újabb nagyméretű
tőkeveszteséget okoz mind az ipari, mind a kereskedelmi
vállalatoknak, ezáltal képtelenné teszi őket reálgazdasági
feladataik, és fizetési kötelezettségeik teljesítésére. Ez
viszont a vállalatok zsugorodását, csődbejutását és a munkaerő
elbocsátását eredményezi. Ezért az ilyenfajta deflációs
politika elkerülhetetlenül minden mértéket felülmúló gazdasági
és politikai katasztrófához vezet.
A
depresszióra adható gazdaságpolitikai reagálás másik fajtája
abból áll, hogy csökkentik a kamatlábat és
az adókat, valamint a munkabéreket. A gazdasági teljesítmény
eme három költségtényezője külön-külön hat a gazdasági
életre. A kamatláb csökkenése elősegíti, hogy a külföldi tőke
kiáramoljon az országból, mivel más államokban kedvezőbb
kamathoz juthat. Ez azonban veszélyezteti az árfolyamarányokat, és
csökkenti a belső piacon rendelkezésre álló tőkét. Az
adócsökkentés gazdasági visszaesés idején gyakorlatilag
lehetetlen, mert az állam adóbevételei amúgy is összezsugorodtak,
és az állami költségvetés így is túl van feszítve. Az ilyen
túlfeszített állami költségvetések további megnyirbálása
kétszeresen is kontraproduktív. A munkabérek csökkenése
kedvezően hat ugyan az exportra, viszont nagymértékben korlátozza
a belső keresletet. Ennek következtében a belső piacon tovább
kell csökkenteni az árakat, ami megint hatalmas veszteségeket
okoz, mert további termelési kapacitásokat tesz feleslegessé.
Ezáltal a munkanélküliséget is tovább növeli.
Mindebből
az következik, hogy gazdasági visszaesés idején a piac nem ad
pozitív jelzéseket a válságból kivezető útra. Nem jöhet
számításba a hitelcsökkentés deflációs politikája sem.
Továbbá a kamat-, az ár-, az adó- és a bércsökkentés csak
elmélyíti az általános gazdasági válságot. Depressziós
körülmények között is van azonban árufelesleg, parlagon heverő
termelési kapacitás és kihasználatlan munkaerő. A
gazdaságpolitikának az egyetlen és halaszthatatlan feladata az,
hogy ezt a kihasználatlan termelési játékteret újrahasznosítsa.
Lautenbach szerint ezt a feladatot elvben igen könnyű lenne
megoldani. Az államnak egyszerűen új gazdasági szükségletet
kell teremtenie a reálgazdaság számára rendelkezésre bocsátott
olcsó tőkével. A jegybankpénzzel finanszírozott szükségletnek
azonban a reálgazdaság értékelőállító tevékenységét növelő
produktív szükségletnek kell lennie, nem pedig fogyasztási
jellegűnek, mert a parlagon heverő termelési kapacitásokat kell
aktivizálnia, és csak ehhez szabad az államnak hitelt kreálnia.
Lautenbach
felteszi a kérdést: "Hogyan lehetséges az ilyen
infrastruktúra-fejlesztő, a produktivitást növelő programokat
finanszírozni, ha sem belföldi, sem külföldi forrásból
hosszúlejáratú hitel nem áll rendelkezésre?" Ehhez
hozzáfűzi, hogy depressziós időkben a közpénzeket célszerű
közmunka-programokra fordítani. Ha viszont az üres államkassza
vagy a hiányzó magántőke nem képes ezt a feladatot teljesíteni,
akkor más megoldást kell keresni. A likviditás végül is
technikai és szervezeti kérdés. A kereskedelmi bankok akkor
likvidek, ha megfelelő mértékű tartalékkal rendelkeznek a
Reichsbanknál. A munkateremtő programok és beruházások
finanszírozásához szükséges hitelexpanzió igényli a
Reichsbank, mint központi jegybank, közreműködését. A
ténylegesen igénybevett hiteleknek a munkateremtő programok
finanszírozásához szükséges teljes hitelösszegnek csupán egy
töredékét kell kitenniük. Ezért Lautenbach azt
javasolta, hogy a Reichsbank adjon a kereskedelmi bankoknak egy
ún. rediszkont garanciát, azaz vállaljon
kötelezettséget, hogy leszámítolja, azaz beváltja azokat a
kereskedelmi váltókat, amelyeket az egész gazdaság számára
ésszerű és szükséges feladatok finanszírozásánál használtak.
A diszkontképes (azaz a Reichsbank által készpénzre beváltható)
és meghosszabbítható kereskedelmi váltók, amelyek alkalmasak
munkateremtő és produktivitást növelő beruházások rövid
határidejű finanszírozására, közvetve és közvetlenül is
kifejtik hatásukat. Az ilyen programoknak a megvalósítása azáltal
növeli a termelést, hogy igénybeveszi a meglévő gépi
kapacitást, valamint a nyersanyagokat és az üzemanyagokat. Ezáltal
nő a kereslet az ilyen áruk iránt. A vállalatoknak a pénzügyi
helyzete megjavul, és a vállalatok fizetőképességével
megszilárdul a nekik kölcsönző, illetve a számláikat vezető
kereskedelmi bankok helyzete is. További kedvező hatás, hogy az
újonnan alkalmazásra kerülő munkaerő növekvő fizetőképes
keresletet jelent a fogyasztási javak iránt.
Lautenbach
hangsúlyozza, hogy az elsődleges hitelek kiterjesztése élénkítő
hatást fejt ki az infrastruktúra-programok finanszírozásán
keresztül az egész gazdaságra. Ez a fajta lökhajtásos
finanszírozás lehetővé teszi az állam részére, hogy a
megvalósításra kerülő programok előzetes finanszírozása
hosszútávú finanszírozássá alakuljon át. Arra az ellenvetésre,
hogy az infrastruktúra-programok állami jegybanki pénzzel történő
finanszírozása inflációt okozhat, Lautenbach azt válaszolja,
hogy ezek a programok racionálisak és gazdaságilag teljesen
kifogástalanok. Általuk tényleges makrogazdasági tőkeképződés
valósítható meg. A hitelfinanszírozás eredményeként
reálgazdasági értékek jönnek létre. Ezen túlmenően, a
termelés növekedésének a mértéke és üteme többszörösen
meghaladja a kreditbővítés mértékét és ütemét a produktív
jellegű multiplikátor hatás révén.
Háttérbiztosításként
az inflációs aggodalmak elhárítására Lautenbach ajánlja a
bérek bizonyos mértékű csökkentését. De ennek is az az
előfeltétele, hogy az így keletkezett népgazdasági
megtakarításokat új, produktív munkahelyek létesítésére
fordítsák. A takarékossági programok összekapcsolása a
gazdaságfejlesztő programokkal garanciát jelent a hitelezési és
beruházási politika eredményességére. A döntő feltétel, hogy
a megtakarítás és annak produktív felhasználása kéz a kézben
haladjon. A fő eszköz azonban a hitelek biztosítása, és a
takarékossági intézkedések csak másodlagosak. Ez utóbbiak
csupán a túlfeszítettség és a túlzások ellen nyújtanak
védekezést. Ugyancsak csillapító hatásuk van az inflációs
várakozásokat illetően is.
Memoranduma lényegét
így foglalja össze Lautenbach: "Egy ilyen beruházási és
hitelpolitika megszünteti a belföldi kereslet és kínálat közötti
aránytalanságot, és ezzel a gazdaság egészének irányt és célt
ad. Ha nem valósítunk meg egy ilyen politikát, akkor
elkerülhetetlenül további gazdasági hanyatlással, és a gazdaság
teljes szétzilálódásával kell számolnunk. Ebben a helyzetben
azért, hogy a belpolitikai katasztrófát elkerüljük, újabb
nagymértékű eladósodás válik szükségessé pusztán
fogyasztási célokból. Ezzel szemben, ha ma hiteleket veszünk
igénybe produktív feladatok céljára, egyszerre lehet
visszaállítani az egyensúlyt a gazdaságban és az állami
pénzügyekben." (2)
A
tanácskozás idején a Reichsbank elnöke, dr. Hans Luther,
úgy vélte, hogy lehetetlen egy olyan tervvel a nemzetközi
pénzvilág és a német gazdasági élet nyilvánossága elé állni,
amely milliárdos nagyságrendű összegeket igényel, és azt
vállalni, hogy a Reichsbank kész a rediszkontálás révén (vagyis
a kereskedelmi váltók leszámítolásával) ezeket a terveket
elősegíteni. Luther szerint a tanácskozáson jelenlévők egy
része azért ellenzi Lautenbach tervét, mert az véleményük
szerint inflációs hatású. A résztvevők egy kisebb része
viszont végszámot kívánt tudni, amelyet Lautenbach mintegy másfél
milliárd márkában jelölt meg. Dr. Hans Luther azt állította,
hogy Lautenbach terve, ha megvalósulna, akkor aláásná külföldön
a márkába vetett bizalmat, és igen hátrányosan hatna mind a
kormány, mind a jegybank politikájának a megítélésére.
Lautenbach javaslata - Luther szerint - csupán azt kívánja elérni,
hogy a munkások ismét a munkahelyükre mehessenek, és ettől a
"munkahelyre-meneteltől" azt reméli a javaslat szerzője,
hogy olyan öngerjesztő tényező lesz, amely majd hólabda-szerű
élénkítő hatást vált ki a gazdasági tevékenység egészében.
A
Lautenbach terv és a versaillesi pénzrendszer összeomlása
A
lezajlott vita jobb megértése végett célszerű röviden szemügyre
venni azokat a történelmi körülményeket, amelyek közepette
a Friedrich List Társaság titkos berlini
konferenciája megvitatta a nem konvencionális hitelteremtéssel
kapcsolatos elképzeléseket. Az 1930-as évet Németország pénzügyi
helyzetét illetően a külföldi tőke nagyarányú kivonása
jellemezte. Az angol-amerikai kölcsönök az 1920-as években csak
arra voltak elegendőek, hogy a versailles-i pénzrendszer hatalmas
adósságépítményét megmentsék az összeomlástól. Az amerikai
bankok által nyújtott kölcsönöket Németország nyomban átutalta
ugyanezen bankoknak német jóvátételi fizetések fejében. Az
1929. októberében kirobbantott tőzsdei összeomlás következtében
azonban Németország már nem kapott újabb kölcsönöket az
amerikai bankoktól, és a korábban kapott hiteleit is felmondták.
A
Young-terv a német jóvátételi fizetések
megkönnyítéséről már hatályba lépése idejében elavult, mert
elmozdult alóla a valóság. A nemzetközi pénzügyi közösség
bizalmát élvező Hjalmar Schacht 1930-ban
lemondott a Reichsbank elnökségéről, és 1931. július 6-án a
német jóvátételi fizetésekre vonatkozó Hoover-moratóriumot is
felmondták. 1929 és 1931 között olyan tömegessé váltak a
vállalati csődök, hogy a munkanélküliek száma elérte a 8
milliót. A termelés 40%-kal visszaesett. 1931 nyarán aztán az
egész német pénzügyi rendszer is összeomlott. Amikor 1931
júniusában a Wiener Kreditanstalt csődbe ment,
hamarosan fizetésképtelenné vált a Darmstädter és
a Nationalbank is. Rövid időn belül az összes
nagy német bank, aDeutsche Bank kivételével,
fizetésképtelenné vált, és gyakorlatilag állami ügygondnokság
alá került.
A
Lautenbach tervnek a sorsa, esetleges nyílt megvitatása és a
gyakorlatba való átültetése ebben a válságos helyzetben
kizárólag attól a nyomástól függött, amit az angol-amerikai
pénzügyi hatalom, vagyis a nemzetközi pénzkartell irányítói
Németországra gyakoroltak. Ebben a vonatkozásban elsősorbanMontagu
Normant, a Bank of England elnökét
és Benjamin Strongot, a New York-i Federal
Reserve elnökét kell megemlíteni. Ők ketten 1929-ben
létrehozták Baselben a Nemzetközi Fizetések
Bankját, a BIS-t (Bank of International Settlement), amelynek
feladata volt a jóvátételi fizetések elszámolása az egyes
érintett országok központi bankjai között. Később ez a baseli
bank fokozatosan a központi bankok központi bankjává fejlődött.
(Most van folyamatban további felértékelődése, mert várhatóan
a BIS lesz de facto a világ központi bankja, a globális monetáris
politika irányítója.) A Norman és Strong által 1929-ben követett
stratégia meg akarta akadályozni a kormányokat abban, hogy
bármilyen módon beavatkozzanak a pénzügyi- és valutapolitikába.
E szerint a stratégia szerint kizárólag a központi bankok
szakemberei, és a nagy magánpénzintézetek vezetői jogosultak
arra, hogy a liberális monetárista pénzpolitika irányvonalát
megszabják. Az állami hitelteremtés teljes mértékben és
abszolút módon ellenkezett a Norman-Strong stratégiával. Ez
világosan kiderül abból is, ahogyan a Friedrich List
Társaság konferenciájára sor került, és ahogyan
Lautenbach tervét a nyilvánosság teljes kizárásával, szigorúan
titokban tartva tárgyalták meg. A konferencián egyébként - élén
Montague Normannal - a nemzetközi pénzügyi közösség
legfontosabb irányítói is jelen voltak.
A
németországi pénzügyi körök vezetői között is voltak
olyanok, akik erőteljesen ellenezték Lautenbach elképzeléseit. A
legbefolyásosabb gazdasági újság, a "Der
Deutsche Volkswirt" kiadta a jelszót, hogy
"El a kezekkel a valutától!" A pénzkartell németországi
szócsöve így harcolt a nem konvencionális hitelteremtés minden
lehetséges formája ellen. Ebben a kampányban Hjalmar Schacht több
vonatkozásban is kulcsszerepet játszott mind a nyilvánosság
előtt, mind a kulisszák mögött. A szociáldemokrata párt vezetői
is kategorikusan ellenezték az állami hitelteremtést. Az említett
titkos konferencián, 1931 szeptemberében a német szociáldemokrata
párt elnökségének tagja, Rudolf Hilferding volt
jelen. Ő volt az egyike annak a két résztvevőnek, akik teljesen
elutasították a Lautenbach tervet. A belső és külső ellenállás
és elutasítás azt eredményezte, hogy Németországnak még
további két évig kellett szenvednie a súlyos gazdasági
visszaeséstől. Ennek következtében - mint már utaltunk rá -
nyolcmillióra növekedett a munkanélküliek száma. A munkanélküli
német választópolgárok pedig termékeny talajnak bizonyultak az
egymással versengő nemzetiszocialisták és kommunisták számára.
1932
decemberében von Schleicher tábornok kormánya
késznek mutatkozott, hogy Lautenbach elképzeléseinek megfelelően
cselekedjék. Az általa kezdeményezett szükségprogram számításba
vette azoknak a produktív munkafeladatoknak a meghitelezését
állami váltókkal, amelyeket a Reichsbank viszontleszámítolási
garanciával látott el. Ez a szükségprogram tehát lényegében a
Lautenbach által előterjesztett terv gyakorlati megvalósítása
lett volna kisebb módosításokkal. Von Schleicher a
Német Községek Szövetségének az elnökét, dr. Günther
Gereke-t nevezte ki a közmunka-program birodalmi
meghatalmazottjává. A szükségprogramot a német szakszervezeti
szövetség is támogatta, a szociáldemokrata párt vezetése
azonban elutasította. 1932 elején a német szakszervezeti szövetség
három közgazdásza: Vladimir Woytinsky, Fritz
Tarnow és Fritz Baade tervet készített
egymillió munkanélküli közmunka-programok keretében való
munkába állításáról. A készítőik nevének a
kezdőbetűiből WTB-tervnek nevezett program szerint is
a közmunka-programokat a Reichsbank viszontleszámítolási
garanciájával ellátott váltókkal kellett volna finanszírozni,
és nem a szokásos állami hitelfelvétel útján.
A
nagyiparos Heinrich Dräger és az általa
vezetett Pénz- és Hitelkutató Csoport is
elkötelezte magát a produktív hitelteremtés megvalósítása
mellett. Dräger "Munkahelyteremtés produktív hitel útján"
című tanulmánya nagyvonalakban megegyezik a Lautenbach tervvel.
Drägert nem kisebb közgazdászok támogatták, mint a
világhírű Werner Sombart, Robert
Friedländer-Prechtl és a Birodalmi Statisztikai Hivatal
vezetője, Ernst Wagemann. De 1933. január 28-án
váratlanul megbukott von Schleicher tábornok kormánya, még
mielőtt ez a szükségprogram beindulhatott volna.
1933
januárjában Németország egyik vezető pénzembere, a kölni
Schröder Bankház feje, Kurt von Schröder
báró, valamint az angol-amerikai legfelsőbb finánckörök
németországi megbízottja, Hjalmar Schacht létrehozott
egy találkozót Hitler és von
Papen között. Ezen a találkozón határozták el von
Schleicher tábornok kormányának a megbuktatását. Miután
1933. január 22-én Hindenburg birodalmi elnök -
ha vonakodva is - áldását adta a Hitler-Papen-Schröder paktumra,
ezzel von Schleicher kormányának a sorsa meg lett pecsételve. Nem
kívánunk annak a részletes elemzésébe bocsátkozni, hogy az
angol-amerikai és a német pénzügyi körök miért nyújtottak
meghatározó támogatást ebben a sorsdöntő időpontban Hitlernek,
de utalunk rá, hogy ez a magatartásuk élesen szemben állt a német
ipar vezetői túlnyomó többségének a szándékával. Ezt még
csak aláhúzza az, hogy a Hitler vezette nemzetiszocialista mozgalom
1932 végén már elérte csúcspontját, és hanyatlani kezdett. Az
1932 novemberében tartott választásokon a nemzetiszocialista párt
több mint kétmillió szavazóval kevesebbet kapott. Egyes kutatók
szerint döntő tényező lehetett az, hogy Hitler késznek
mutatkozott a fenyegető munkásmozgalom felbomlasztására. A
nemzeti szocializmus vezére nemcsak a kommunista párt apparátusát,
de a szociáldemokrata pártot, és a szakszervezeteket is kész volt
szétverni. Hajlandó volt arra is, hogy rövid időn belül véget
vessen a Szovjet-Oroszországgal folytatott titkos katonai
együttműködésnek. Közép- és hosszútávon viszont Hitler
ígéretet tett, hogy felfegyverzi Németországot egy esetleges
Szovjet-Oroszország elleni háborúra. Hitler azt is megígérte,
hogy elfogadja azokat a német veszteségeket, amelyek az I.
Világháború után Németország nyugati irányban szenvedett el.
Szovjet-Oroszország irányában viszont középtávon egy
geostratégiai újjárendezést tartott szükségesnek.
Nagy-Britannia külpolitikai vezető köreiben 1933 és 1939 között
abból indultak ki, hogy minden valószínűség szerint háborúra
kerül sor Németország és Szovjet-Oroszország között.
Ebben
az összefüggésben a pénzügyi vezető körök, akik eddig
kategorikusan ellenezték a nem konvencionális hitelteremtés minden
formáját, ezúttal - legalábbis átmenetileg - készek voltak
engedni. Hatalomra kerülése után Hitler nyomban meghirdette a
munkanélküliség leküzdését közmunka-szerződések révén. De
már ekkor hangsúlyozta, hogy az állami megbízatások kiosztásánál
előnyben kell részesíteni az ország védelmi érdekeit. Erre a
célra igénybe kellett venni a von Schleicher-féle szükségprogram
eszközeit is. Ebben az esetben arról az ötszázmillió
Reichs-márka értékű váltóról volt szó, amelyet a Reichsbank
ellátott viszontleszámítolási garanciájával. Hitler
kijelentette, hogy a szükségprogram a legnagyobb ilyen típusú
kezdeményezés, és különösen alkalmas az újrafegyverkezés
céljára. Hitler meg volt róla győződve, hogy az
újrafegyverkezéssel épp olyan jó eredményeket lehet elérni,
mint az autóutak, vasutak építésével és más
közmunka-programokkal. Az egész autópálya-programra 1933 és 1938
között kevesebb állami meghitelezés történt, mint a
felfegyverkezésre egyedül 1934-ben. 1933 és 1937 között az állam
12 milliárd Reichs-márka meghitelezést biztosított a katonai
megrendelések céljára.
Hitler
tudta, hogy - von Schleicherrel ellentétben - vele szemben bizonyos
ideig nem lesz sem bel-, sem külföldön ellenállás azért, hogy
nem-konvencionális állami pénzteremtéssel finanszírozza a német
gazdaságot. Ez az új helyzet abból is világosan látható volt,
hogy Hjalmar Schacht radikálisan megváltoztatta álláspontját. A
Wall Street és a City of London berlini embere, Schacht, 1932-ben
még ezt írta:
"Minden
olyan terv, amely valamilyen formában szükségessé teszi
pótlólagos pénz nyomását, azonnal elutasítandó. A tőkét
termeléssel vagy takarékossággal kell előállítani."(3)
Hitler
hatalomátvételét követően azonban Schacht hirtelen elfogadható
pénzügyi módszernek tekintette a nem-konvencionális állami
hitelteremtést. Schacht vezetésével a "Mefo-váltó"
lett a felfegyverkezést szolgáló központi fizetési eszköz. A
Mefo-váltókat öt évre meg lehetett hosszabbítani, és ezeket a
váltókat a Reichsbank leszámítolta, vagyis beváltotta. Az állami
hitelteremtés a nemzetiszocialisták kezében, Hjalmar Schacht
vezetésével, talán a legfontosabb tényezője volt annak, hogy
sikerült rövid idő alatt a nyolcmilliónyi munkanélküli számát
másfélmillióra csökkenteni.
Abraham
Barkai, izraeli gazdaságteoretikus írja: "A
nemzetiszocialisták által megvalósított gazdaságpolitika -
szerencsétlen módon - az adott válsághelyzetben a helyes
gyógyszer volt. Ez nemcsak biztosította a nemzetiszocialista rezsim
számára a lakosság többségének a politikai konszenzusát, hanem
még a tévedhetetlenség nimbuszával is övezte a rezsim gazdasági
felfogását. Csak aki tántoríthatatlanul hisz a történelmi
determinizmusban következtethet ebből arra, hogy minden csakis így
és másképp nem történhetett. Mi lett volna, ha a korábbi
kormányok, gazdasági szakértők és politikusok megszabadítják
magukat a hagyományos gazdasági és pénzügyi elvek bilincseitől,
és már korábban anticiklikus gazdasági intézkedésekhez
folyamodtak volna?"(4) Ha a Lautenbach tervet már 1931-ben
megvalósítják, akkor két éven át olyan gazdasági és politikai
feltételek uralkodtak volna, amelyek között a
nemzetiszocialistáknak semmi esélyük sem lett volna arra, hogy
hatalomra kerüljenek.
Ha
tanulmányozzuk a Lautenbach terv részleteit, akkor
megállapíthatjuk, hogy elképzeléseiben nagyon hasonlít a
Hamilton-féle produktív hitelteremtés koncepciójához, amely
inflációmentesen alkalmazható az infrastrukturális és
technológiafejlesztő programokra. Ebből következik az is, hogy a
Lautenbach terv nem egyszerűen egy gazdaságtörténeti epizódhoz
kapcsolódik. Ezt ismerte fel René Erbe, aki a
Neuen Zürcher Zeitung 1993. szeptember 12-i számában megállapítja,
hogy "a közmunka-teremtés 'előhitelezési' módszere abból
állt, hogy az állami megbízásokkal ellátott vállalatok
munkateremtés céljára államilag garantált váltókat kaptak, és
ezzel fizethettek. A Harmadik Birodalom kormánya ezeket az öt évre
meghosszabbítható váltókat szavatolta, és a Reichsbank pedig
hivatalosan kötelezettséget vállalt a viszontleszámítolásra."
(5) Erbe is megállapítja, hogy ezek a módszerek,
figyelemmel a válságos gazdasági helyzetre, kétségtelenül
helyesek voltak. Erbe utal arra is, hogy recesszió idején általában
növekszik az igény a renyhe gazdaság fiskális pénzügyi
eszközökkel való stimulálásra.
Hitelembargó
a weimari rendszer megbuktatására
Érdemes
kitérni arra a módra, ahogyan a nemzetközi pénzkartell és
vezérkara a pénzügyi krízist a világgazdasági válság idején
menedzselte. A Németországban és Ausztriában elindult
folyamatokat Montagu Norman, a Bank of England elnöke és
az Egyesült Államok magántulajdonban lévő pénzintézetének, a
Federal Reserve Banknak az akkori kormányzója, George
Harrison diktálta. Elhatározták, hogy Németországot
hitelembargóval sújtják. Ebben az időpontban még egy viszonylag
kisebb összegű átütemezési hitel is meg tudta volna akadályozni,
hogy a német fizetési válság általános gazdasági depresszióvá
mélyüljön. Ehelyett lavinaszerű tőkekimenekítés indult be
Németországban. Montagu Norman és George Harrison nyomására Hans
Luther, a Reichsbank új elnöke tartózkodott minden közbelépéstől,
és nem tett semmit a pánikszerű tőkekivonás megakadályozására.
Így aztán a pénzügyi összeomlás feltartóztatására sem
tehetett semmit. Miután csődbe ment a Kreditanstalt Bécsben,
fizetésképtelenné vált a Danat-Bank is Németországban.
Ugyanebben az időpontban a Dresdner Bank is elveszítette
betétállományának 10%-át. Júniusban pedig a Morgan irányítása
alatt álló Bankers Trust is megtagadta a hitelnyújtást a Deutsche
Banknak.
George
Harrison követelte, hogy Hans Luther szigorú
hitelmegszorítást hajtson végre, és ez által Németország
tőkepiacán ne lehessen hitelhez jutni. Azt állította, hogy ez az
egyetlen mód arra, hogy leállítsák a külföldi tőke menekülését
az országból. Ezzel az intézkedésével érte el Harrison, hogy a
német bankrendszer és a német ipar a lehető legmélyebb
depresszióba süllyedjen.
Montagu
Norman támogatta Harrisont. A maguk oldalára tudták állítani a
Francia Központi Bank vezetőjét is, és közösen Németországot
tették a gazdasági válságért felelőssé. Brüning kormánya
kétségbeesett kísérletet tett, hogy rávegye Hans Luthert arra,
hogy más központi bankoknál rövid lejáratú, stabilizációs
hiteleket szerezzen, és ezáltal a bankok összeomlását
megakadályozza. Hans Luther azonban
vonakodott ettől, és továbbra is külföldi megbízóinak, valódi
főnökeinek a parancsait teljesítette. Amikor végül késznek
mutatkozott, hogy Montagu Normantól hitelt kérjen, az szó szerint
becsapta az orra előtt az ajtót, s így ebben a kritikus helyzetben
Németország már sehol sem juthatott hitelhez.
1930
márciusában, röviddel azt megelőzően, amikor az angol-amerikai
bankok megtagadták a hiteleket Németországtól, Hjalmar Schacht,
az akkori Reichsbank-elnök meglepetésszerűen benyújtotta
lemondását. Ezt azzal indokolta, hogy a svéd Ivar
Krueger késznek bizonyult áthidaló hitelt nyújtani a
birodalmi kormánynak ötszázmillió márka értékben. A svéd
nagyiparos és gyufakirály amerikai bankjával, a Lee
Higgins & Co-val már korábban is kisegítettek olyan
országokat, amelyektől a londoni és a Wall Street-i bankok
megtagadták a hiteleket. Ekkor azonban Krueger hitelajánlata már
elfogadhatatlan volt Montagu Norman és barátai stratégiája
számára. Az akkori pénzügyminiszter, a
szociáldemokrata Rudolf Hilferding, arra
kérte Hjalmar Schachtot, akinek a Dawes-terv rendelkezései
szerint minden hitelfelvételhez hozzá kellett járulnia, hogy
engedélyezze Krueger hitelajánlatának az elfogadását. Schacht
azonban ezt elutasította, és e helyett benyújtotta lemondását
Hindenburgnál.
Kruegert
magát néhány hónappal később, 1932 elején holtan találták
egy párizsi hotelszobában. A rendőri nyomozás öngyilkosságot
állapított meg. Évtizedekkel később, svéd detektívek
részletekbe menő nyomozását követően, megállapították, hogy
Kruegert kétséget kizáróan meggyilkolták. A svéd iparmágnás
halálával minden remény szertefoszlott arra, hogy enyhülhet a
hitelembargóval sújtott Németország pénzügyi helyzete.
Schacht
lemondása ellenére továbbra is igen aktív maradt. Minden idejét
annak szentelte, hogy pénzügyi támogatást szerezzen annak az
embernek, akit londoni és New York-i főnökei és barátai
kiválasztottak Németország führerének, és aki Németország
pénzügyi válságát az ő szájuk íze szerint fogja majd
megoldani. Hjalmar Schacht már 1926 óta támogatta - egyelőre csak
feltűnésmentesen - a nemzetiszocialista párt mozgalmát, élén
Adolf Hitlerrel. Amikor Schacht lemondott a Reichsbank elnökségéről,
igyekezett kapcsolatot létrehozni az akkor még nagyon szkeptikus
német nagyiparosokkal, a Ruhr-vidék vezéreivel és a külföldi
pénzügyi körökkel, elsősorban az angliai pénzemberekkel.
1931-ben
Hjalmar Schacht még Alfred Rosenberget is bemutatta
Montagu Normannak. Schacht és Norman már 1924 óta szoros barátok
voltak, és ez a barátság egészen Montagu Norman 1945-ben
bekövetkezett haláláig tartott. Miközben ömlött a pénz Hitler
és mozgalma számára, a Bank of England megtagadta, hogy hitelt
nyújtson Németországnak az 1931-es kritikus időszakban. Ezáltal
valósággal kikényszerítette a bankok összeomlását és a
gazdasági élet megbénulását. Ez a helyzet pedig milliókat
kergetett a kétségbeesésbe, és a radikális politikai csoportok
karjai közé. Mihelyt Hitler és kormánya hatalomra került,
ugyanez a Montagu Norman nyomban nagyvonalú hitelekkel sietett a
támogatására. 1934 májusában Norman személyesen utazott
Berlinbe, hogy az új rezsimet egy titkos megállapodás keretében
pénzügyileg stabilizálja. Hitler megértőnek mutatkozott, és
Norman kedves barátját, Hjalmar Schachtot, nemcsak a Reichsbank
elnökévé, hanem később még gazdasági miniszterré is
kinevezte. Schacht egészen 1939-ig a Reichsbank élén állott.
Mi
is tehát a produktív hitelteremtés?
A
produktív hitelbővítés, azaz a Lautenbach terv lényegét így
foglalhatjuk össze:
A
nemzeti bank (jegybank, központi bank) a finanszírozás
beindítására és az első hosszú lejáratú szerződések
szétosztására alacsony kamatozású fizetési eszközt bocsát ki
kétféle módon.
1.
A nemzeti bank pénzt bocsát közvetlenül a kormány, a
megfelelő állami üzemek és intézetek, valamint ezek privát
alvállalkozói részére pontosan körülhatárolt konkrét célra.
Ezzel a pénzzel lehet finanszírozni a munkaerő költségeit,
valamint a szükséges gépek, alkatrészek és a vasutak, vízi-utak,
erőművek építési költségeit. Ezeket a "hiteleket" a
felhasználók kizárólag infrastruktúra-fejlesztésekre
fordíthatják, és ezek a hitelek vagy az állami adóbevételből,
vagy az állami támogatással működő üzemeltetőktől lesznek
visszafizetve. Az, hogy a megbízott vállalatok miként jutnak ehhez
a pénzhez, technikai kérdés. A Lautenbach terv 1931-ben erre a
célra a leszámítolható váltókat vette
számításba, amelyeket a magánbankok bocsátanak ki, de amelyek
végül is a nemzeti banknál kerülnek diszkontálásra. Ezeket a
váltókat közép- és hosszútávú kincstári kölcsönökké is
át lehet alakítani, amelyek nemzeti beruházási programok esetén
fedezik a nemzeti vagyon növekedését. De más fizetési formák is
elképzelhetőek. Az a fontos, hogy ezek a pénzszerepét betöltő,
és a gazdasági folyamatokat közvetítő értékpapírok előbb
vagy utóbb a növekvő adóbevételekből neutralizálódjanak, azaz
visszavásárlásra kerüljenek.
2.
A nemzeti bank alacsony kamatozású hiteleket nyújt
a kereskedelmi bankoknak abból a célból, hogy azok ebből
finanszírozzák az iparvállalatok előbb felsorolt beruházási
tevékenységét. Ezzel lehetővé válik, hogy a vállalatok részt
vegyenek infrastruktúra-programokban, berendezéseiket
modernizálják, technikailag fejlesszék. Ezeket a hiteleket az
igénybevevő vállalatok növekvő nyereségükből fizetik vissza.
Az első ilyenjellegű megbízások eredményeként a különböző
ipari területeken további kereslet jön létre áruk és munkaerő
iránt. Példaként szolgálhat egy vasúti pályaszakasz, amit
közpénzekből és direkt erre a célra kreált hitelekből
építenek. Tegyük fel, hogy a hitel 40%-a bérre, 50%-a anyagra,
mint például a sínek, a beton, a szükséges gépek, üzemanyag és
más szükséges árukra fordítódik. A megmaradó 10% a vállalati
működést szolgálja. Az anyagokra és felszerelésekre fordított
kiadások további szerződésekre vezetnek. Ezeknek az összegeknek
egy része ismét a munkavállalókhoz kerül, mint bér, akik ezt
fogyasztási javakra fordítják. Egy másik részét közvetlenül
nyersanyagokra és félkész árukra költik, míg további részeket
az üzemeltetési költségekre, és a vállalat nyereségére
fordítanak. Ebből a nyereségből aztán javítani lehet az üzem
termelékenységét. Ebből ismét olyan megbízások keletkeznek,
amelyek további gépeket és berendezéseket igényelnek.
Mindebből
látható, hogy az infrastruktúra építéséhez beszállító
vállalatoknak adott szerződések további termelést és munkát
indukálnak, azaz még több munkahelyet, még több keresletet, még
több létszükségleti cikket (élelmiszer, ruha, energia)
igényelnek. Ezeknek a gazdasági területeknek a stimulálása
további keresletet idéz elő más ipari és szolgáltatási
területeken. A hitelként adott pénz felhasználásának az útját
nyomon lehet követni. A pénz halad az egyik irányba, míg az áru
és a fogyasztás a másik irányba áramlik. Minden egyes forgalmi
aktus során adó keletkezik, amely az államkasszát gazdagítja. Az
adó csökkenti a forgalomban lévő pénz mennyiségét és
neutralizálja vagy sterilizálja a jegybank által nyújtott hitelt.
Az itt felvázolt gazdaságpolitika sikere szempontjából döntő az
a tény, hogy az államnak a nemzeti bank útján
történő hitelteremtése, amely az infrastruktúra és az ehhez
hasonló programok finanszírozását szolgálja, bővülést hoz
létre a reálgazdaságban, amely összértékében nagyobb lesz,
mint az a pénzmennyiség, amely hitelként ezt a folyamatot
beindította és létrehozta. Ez az értéktöbblet
az által jön létre, hogy a parlagon heverő produktív kapacitások
és a kihasználatlan munkaerő ismét értékelőállító tényezővé
válik. Jelenleg tetemes kihasználatlan tartalékok vannak Nyugat-
és Kelet-Európa, valamint a szovjet utódállamok régióiban.
Magyarországon is túlságosan nagy a kihasználatlan ipari,
mezőgazdasági és szellemi kapacitás.
Ezen
túlmenően a pénz jelentős része a fontosabb ipari területek
modernizálására fordítódik. Ehhez arról kell gondoskodni, hogy
a modernizálás tényleg magasabb technológiai színvonalhoz
vezessen, hogy valóban a technológia újabb generációját vezesse
be a produktív szféra különböző szektoraiban. Ezen a módon
emelkedik a gazdaság általános technológiai színvonala, ezzel
együtt a megfelelő munkatermelékenység, és mindennek az
eredménye a nagyobb jólét. Az átfogó infrastruktúra-fejlesztési
programok állandóan növelik a keresletet a technológiailag
magasan fejlett áruk iránt, és meggyorsítják az új utakat
feltáró tudományos ismeretek átvételét és technikai
alkalmazását a termelési folyamatban. A megvalósított
infrastruktúra-programok természetesen növelik az egész gazdaság
termelékenységét. Ez pedig növeli a társadalom gazdagságát.
Ennek a gazdagságnak egy része adóként befolyik az államkasszába,
és lehetővé teszi az eredetileg a nemzeti banktól kibocsátott
hitelek újrafinanszírozását.
Ha
az így kibocsátott pénzek nem kerülnek a pénzpiacra, hanem a
most ismertetett módon megmaradnak a termelésben, akkor az
eredetileg kibocsátott hitelek többszörösen megtérülnek.
Nemcsak visszafizetésre kerülnek, hanem még magánál a kibocsátó
központi banknál is többlet keletkezik, amelyet aztán a
társadalmi fogyasztás javítására lehet fordítani. Ebből a
pénzből fedezni lehet a kulturális, tudományos beruházásokat.
Ehhez tartozik a jövőben a józan környezetvédelem és az
egészséges életfeltételek biztosítása Földünkön.
Lautenbach
memoranduma érdemes ma is a tanulmányozásra, mert számos
elgondolása még mindig aktuális. Magyarországi hasznosításának
jelenleg az a legfőbb akadálya, hogy az Országgyűlés és a
Kormány az MNB törvény 1991-es elfogadásával - minden
ellenszolgáltatás nélkül - teljesen kiadta a kezéből a
monetáris politika irányítását. Ez most már kizárólag az
abszolút függetlenséget élvező központi bank, az MNB, és az
azt irányító technokrata elit privilégiuma. A demokratikus
ellenőrzés alatt nem álló független központi bank azonban
időközben a magyar állammal, kormánnyal és társadalommal
szemben ellentétes érdekű intézménnyé vált. Az MNB törvény
kidolgozásával és elfogadtatásával a központi bank irányítóinak
ugyanis sikerült Magyarország közpénzrendszerét fokozatosan
magánpénzrendszerré átalakítaniuk, és a de facto privatizált
pénzrendszert a közérdek helyett magánérdekek szolgálatába
állítaniuk. Ezzel a gazdasági élet irányításának monetáris
eszközrendszere, és a vele járó mérhetetlen hatalom is, a
választott, politikai felelősséggel tartozó Országgyűléstől
és Kormánytól a magánpénzmonopólium ellenőrzetlen
birtokosainak, valamint technokrata kiszolgálóiknak a kezébe
került.
A
Miniszterelnök 2000. június 18-án a Kossuth Rádió "Vasárnapi
Újság" c. műsorában elmondotta, hogy az adósságszolgálat
teljesítése elsőrendű politikai kötelezettség. Javulást az
infláció és a kamatláb csökkenésétől remél. Arra számít,
hogy a gazdasági növekedés beindulásával Magyarország
eladósodásának mértéke és a nemzeti össztermék közötti
arány megközelíti majd a fejlett nyugati országoknál ma
átlagosnak számító eladósodási arányt, azaz az eladósodás
nem lesz magasabb, mint a nemzeti össztermék (GDP) 60%-a. Ez annyit
jelent, hogy Magyarországnak (az állami és nem állami szektornak
együttesen) évente mintegy 3 milliárd dollár és 800 milliárd
forint adósságszolgálatot kell teljesítenie külföldi és
belföldi tartozásai fejében mindaddig, amíg az 1989 után ide
importált, és kamatozó hitelpénzre épülő magánpénzmonopólium
rendszere lesz érvényben. Amíg ezt az igazságtalan és
antidemokratikus magánpénzrendszert működtetik Magyarországon,
addig a magyar társadalomnak minden évben át kell adnia a
megtermelt jövedelem 30-35%-át a pénzvagyontulajdonosoknak. Ezt a
hatalmas és véget nem érő terhet csupán azért kell viselnie,
hogy a magánpénzmonopólium birtokosai kamatra kikölcsönözhessék
azt a gazdasági közvetítő közeget, (a központi bankok által
ingyen előállítható jelrendszert, vagyis a pénzt), amelyet a
magyar állam maga is kibocsáthatna, ha ma is rendelkezne pénzügyi
szuverenitással.
Abban
a magánpénzmonopolista rendszerben, amelyben ma élünk, a
pénzkibocsátás és hitelezés a legfontosabb hatalmi eszköz. Ez a
korábban államot megillető felségjog a mindenkori kormányok
leghatékonyabb kormányzási eszközének bizonyult. Ma is ezzel a
monetáris eszközzel lehetne a leghatékonyabban intézni a
közügyeket, és megoldani a kormányzati feladatokat, ha a
demokratikusan választott parlament és kormány még rendelkezne
ezzel a felségjoggal. Ebből az egyébként minden ellenszolgáltatás
nélkül átadott fontos közjogosultságból kellene legalább egy
kis részt visszaszerezni a nemzetközi pénzkartelltől, és hazai
gépezetétől. Az lenne a megoldás, ha az állam - legalább
részben visszavéve a monetáris szuverenitást a teljesen
függetlenné átalakított MNB-től - kamatozó adóslevelek
helyett, kamattal nem terhelt forintot bocsátana ki. Ennek a pénznek
is - az állami hitellevelekhez hasonlóan - az állam adóbevétele
lenne a fedezete. A különbség azonban igen lényeges: ez a pénz
ingyen állna rendelkezésre, és nem kellene érte kamatot fizetni
senkinek. A költségvetés és a kormány - legalább részben -
ebből a saját kibocsátású pénzből nyújthatna olcsó hitelt a
legfontosabb infrastrukturális fejlesztésekre, elsősorban a
mezőgazdaság produktivitását szolgáló konkrét programok
finanszírozására, a külföldről felvett és állandóan tovább
görgetett, igen drága pénzpiaci kamatozású hitelek helyett. A
Lautenbach tervben foglalt elgondolások azért méltóak a
tanulmányozásra, mert a benne foglalt javaslatok és azok későbbi
sikeres megvalósítása, bizonyítja, hogy jelenleg is lenne más,
jobb megoldás a produktív infrastruktúra-fejlesztés
finanszírozására. Ennek a jobb, olcsóbb és hatékonyabb
finanszírozási módnak az egyedüli akadálya ma az, hogy az
Országgyűlés és a Kormány - minden ellenszolgáltatás nélkül
- kiadta a kezéből a monetáris politika irányítását.
Módosítani kell tehát az egyébként csak 51%-os MNB törvényt,
és legalább részben korlátozni kell az egész társadalom
érdekében a nemzetközi pénzkartellnek - és hazai technokrata
csoportjának - a magánmonopóliumát a magyar pénzrendszer
irányításában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése