2013. augusztus 4., vasárnap

Pókzolka (Mészáros Zoltán) kemenceépítése




Pókzolka (Mészáros Zoltán) kemenceépítése


Az alábbi képsorok a Pókzolka (Mészáros Zoltán) kemenceépítését mutatják be. Építéssel kapcsolatos kérdéseket a fórumban lehet megvitatni [link].
A kemenceépítés:
A kemence építését az alap kitûzésével kezdtem. Mérete 200x150 cm. Kb.15 cm vastagságban kiástam a talajt és bezsaluztam.
A zsalut úgy rögzítettem, hogy felsõ élei vízszintesen legyenek. Így könnyebb volt a beton lehúzása. Két barátom segített a betonozásnál. 1 m3 sóder és 4 zsák cement fogyott el.

Egy hét elteltével kezdtem meg a falazást. Egyedül csináltam, úgyhogy lassan haladt. Elõször is 400 db kisméretû téglát vettem, hagyományos falazóhabarcsba raktam (homok, mész, cement) és kb. 70 cm magasságig felfalaztam. Az alsó négy sort keresztben (20 cm vastag) utána hosszában.

Néhány nap száradás után a közepét kitöltöttem sittes homokkal, és alaposan tömörítettem. Ezután következett az üvegek beszerzése. Az üvegre a sütõtér alján van szükség, hogy sokáig tartsa a hõt. Két fél utánfutó üveget sikerült összeszedni. Mindenféle üveg jó, a befõttestõl a sörösig. A helyszínen törtük össze, beöltözve szemüvegben és kesztyûben. 15 cm. vastagságban terítettük szét a döngölt homokon.

A közelben volt egy hely, ahonnan agyagot lehetett bányászni. Hoztam néhány vödörrel. Az agyagot sóval és vízzel kevertem össze tejföl sûrûségûre. A sütõteret sós agyagba rakott kisméretû téglákból alakítottam ki, és lerakás után szintén agyaggal fugáztam a téglák közötti réseket.

Amíg száradt, otthon elkészítettem a ramonádot a boltív kialakításához. Deszkákból alakítottam ki, és dekopírfûrésszel vágtam le a felesleges részeket. Ennek sugara 45 cm.-es. Következõ lépés még 600 db tégla vásárlása volt. Ezen kívül még agyagot is kellett szereznem. Egy elbontott vertfalú ház falából termeltem ki, gondoltam, ha 50 évig jó volt háznak, akkor nekem is megteszi.
A ramonádot beállítottam függõlegesre és kiékeltem. Az elsõ sor olyan jól sikerült, hogy magam is meglepõdtem. Csak a legfelsõ téglát kellett befaragni. Egy kicsit tartottam az agyagtól, mert még nem dolgoztam vele, de nagyon jól ment. A ramonádra ütöttem egy szöget a középpontba, és egy zsineget erõsítettem rá. Ezzel pontosan be lehetett állítani a téglákat sugárirányba. Én a téglák közé nem tettem cserépdarabokat, csak törekes agyagot. Az elsõ nap három ilyen ívet tudtam készíteni. A teljes boltív három napomba került.

A kemence hátsó falának a lezárását keresztben elhelyezett téglákkal oldottam meg. A második sor közepén egy téglát kivehetõre hagytam, hogy a késõbbiek folyamán az égéslevegõt szabályozni tudjam. A hátsó fal és a boltív találkozásánál elég sokat kellett faragni a téglákból.

A kemenceajtó kialakítása következett. A www.pangea.hu oldalon közölt méreteket alkalmaztam.
Elõször is a szögvaskereteket készítettem el. Hegesztettem rá laposvasból füleket a rögzítéshez. A külsõ ajtó 3 mm vastag vaslemezbõl készült, körben, keresztben és hosszában 30x3 mm-es laposvasmerevítéssel. Kettõ db. diópánt a zsanér. A belsõ ajtó (tévõ) csak egy 3 mm. vastag vaslemez egy fogantyúval. A keretre csak fel kell akasztani. Az ajtókereteket függõbe és vízbe állítottam, és elkezdtem a kémény falazását. A téglákat itt is agyaggal raktam egészen a boltív felsõ részéig. A kémény további része már hagyományos cementhabarccsal készült.

A kemence búbját csirkehálóval rabicoltam, és zsákos vakolóhabarccsal, öcsém segítségével bevakoltuk. Száradás után nem mésszel, hanem fehér diszperziós homlokzatfestékkel kentem le. Egy réteg is tökéletesen fed. A kéményre vaslemezbõl és laposvasból készítettem esõvédõt, amit az ajtókkal együtt hõálló fekete festékkel fújtam le. Ekkor már jócskán októbert mutatott a naptár.

Fokozatosan kiszárítottam kis tüzekkel, míg eljött a nagy nap. Az elsõ igazi begyújtás. Az eredmény igen bíztató volt. Télére letakartam fóliával.

Következõ év tavaszán kezdtünk hozzá a tetõhöz. A négy tartóoszlop, mely 8x8 cm-es fenyõgerenda, alsó részét bekentük bitumennel. Gödröket ástunk és bebetonoztuk. A talajon összeállítottuk a szarufákból és a fogópárokból álló fedélszékeket. Összesen hármat. Azután csavarokkal rögzítettük a talpszelemenekhez. Bramac léceket vettünk, és dupla sûrûséggel felszögeltük. A palák megvoltak, azokat palaszegekkel erõsítettük a lécekre. A gerincre Lindab lemezt csavaroztunk. Felkerültek még az orom- és madárdeszkák. A farészeket lazúrral kezeltük.

Legyárttattam egy bimetallos hõmérõt, mely 0-400C-ig mér, és 50 cm benyúlója van. Az ajtótól balra befalaztam egy ½”-os karmantyút a hõmérõnek. Ezzel elkészült a mûvünk.

Ha most kezdeném mindenképpen kisebbre méretezném a sütõteret. Az aljába valahogyan kiképeznék tüzelõanyag tárolására alkalmas teret. A kéményt magasabbra építeném, (valószínû, hogy építem is) és a kéménylezáró lemezt is le fogom cserélni :)
Pókzolka (Mészáros Zoltán) 
A képek itt találhatóak, kis képekre kattintva nagyobb méretben jelenik meg.
A kiszemelt terület.
kemence 001.jpg
0

Kitűzés.
kemence 002.jpg
























Alap ásás.
kemence 003.jpg
kemence 004.jpg
A zsalu.
kemence 006.jpg
Megérkezett a sóder.
kemence 007.jpg
Kész az alap.
kemence 014.jpg
400 db tégla.
kemence 018.jp
Ez csak a fele az elhasznált üvegmennyiségnek.
kemence 021.jpg
Alap feltöltve.
kemence 022.jp
kemence 023.j
Üvegtörés a barátom segítségével.
kemence 024.jpg
Üvegtörés a barátom segítségével.
kemence 024.jpg


Egyengetés.
kemence 028.jpg
A sütőtér sós agyaggal kifugázva.
kemence 031.jpg
A boltív sablonja.
kemence 033.jpg
Készül a boltív.
kemence 034.jpg
Egész jól haladok...
kemence 035.jpg
kemence 036.jpg


kemence 037.jp

kemence 038.jpg




kemence 040.jpg
kemence 041.jpg




kemence 042.jpg
kemence 043.jpg




Közben egy CT vizsgálat...:)
kemence 044.jpg
Belső ajtó beépítés.
kemence 049.jpg
Külső vakolás, melyet később eltávolítottam. (Csirkeháló a rabic, zsákos vakolat, és fehér Diszperzites homlokzatfesték. Nekem bevált, nem repedt meg.)
kemence 051.jpg
kemence 052.jpg
Külső ajtó beépítés.
kemence 053.jpg
kemence 054.jpg


Kéménykezdemény.
kemence 055.jpg
kemence 056.jpg



kemence 065.jpg
Az ajtó, amit szintén én barkácsoltam.
kemence 068.jpg


Az előző vakolat meszelése.
kemence 071.jpg
Végre az első igazi begyújtás.
kemence 075.jpg
Az első kenyér :)
kemence 130.jpg
kemence 133.jpg


Tetőfedés
DSC00041.JPG
Jelenlegi állapot.
DSC00038.JPG

1 megjegyzés: