Haditechnikai
körkép
A Pentagon Patriot rakétákat küld Törökországnak
Leon
Panetta, az Egyesült Államok védelmi minisztere aláírta a
Patriot légvédelmi rakéták és 400 katona Törökországba való
telepítéséről szóló parancsot.
Összesen
hat rakétaüteget fognak Törökországba telepíteni a lehetséges
Szíriai rakétatámadások elhárítására. Két rakétaüteget az
Egyesült Államokból, kettőt Németországból, kettőt pedig
Hollandiából szállítanak majd. 2013 januárjáig minden
felszerelés Törökországba érkezik.
A
NATO képviselőinek elmondása alapján a Törökországba
szállításra kerülő Patriot rakéták olyan módon lesznek
átalakítva, hogy csak a szíriai rakéták ellen lehessen őket
használni és mindössze 16 km-es hatótávolságuk lesz, hogy ne
tudják átlépni a török-szíriai határt. Az eredeti Patriot
rakéták 80 km-es hatótávolsággal bírnak.
Oroszország ballisztikus rakétával fegyverzi fel Szíriát
Órákkal
azután hogy december 6-án a NATO engedélyezte a Patriot rakéták
szállítását Törökországba a Szíriai válságra hivatkozva,
Oroszország le is szállította Szíriának első Искандер
(Iskander) rakéta szállítmányát.
Azt
nem tudni pontosan, hogy az Ikszander-M, Ikszander-E, vagy az
Ikszander-K rakétarendszerek kerültek leszállításra, és azokból
hova, mennyit szállítottak, de eleget hogy a Törökországba
telepített Patriot rakétarendszereket elpusztítsa. Az Ikszander-M
a legnagyobb hatótávú és folyamatos célzó berendezéssel van
ellátva. Az Ikszander-E külkereskedelembe szánt, fele akkora
hatótávú és célzó rendszer nélküli változata
fegyvercsaládnak. Az Ikszander-K a „legújabb” az Ikszander
sorozatban. A sorozat mindegyik tagja egylépcsős, szilárd
üzemanyag meghajtású.
Általános
meghatározott méreteik: a teljes rakétatest hosszúsága 7,3méter,
az átmérője 0,92méter, a súlya felszereltség függvényében
3,5-4 tonna közé tehető. A fölöttes Ikszander-M képes a
hiperszonikus –magasság függvényében- 2,09-2,6
kilométer/másodperc sebességre (6-7 Mach), 450,62Km
hatótávolságra, és a mondhatni hajszálpontos célzásra
(5-7méter a pontosság 400km-en belül!) az akár 800Kg-os
robbanófejet képes célba juttatni. Az Ikszander-E megközelítőleg
300km hatótávolságú, a pontossága 280km-en belül 30-70m.
Oroszország
már figyelmeztette Törökországot, kerülje a Szíriai válságba
való beavatkozást. Törökország Patriot fegyverrendszer kérelmére
válaszul Oroszország azonnal le is szállította Szíriának az
Ikszander rakétarendszereket. Amint az Orosz haditengerészeti
logisztikai hajók megérkeztek a Szíriai Tartusz kikötőbe, az
átadás meg is történt.
Az
Ikszander egy föld – föld (szárazföldről indított,
szárazföldi célpontok ellen) típusú rakéta, melyet a jelenleg
rendszerben lévő légelhárító rendszerek nagyon nehezen képesek
bemérni, és kilőni. Oroszország egyszer már kénytelen volt
válaszlépéseket megfogalmazni a Patriot rakéták ügyében, mikor
Amerika azokat Lengyelországba akarta telepíteni, válaszul
Oroszország áthelyezte volna rakétavédelmét a Lengyelország és
Litvánia között található Oroz fennhatóságú Kalinyingrádba.
Köztudott
hogy az egyik fő felbujtója a Szíriai válságnak, az izraeli
aranyborjú imádók kormányzata, akiknek célja hogy stratégiailag,
geopolitikai megváltoztatása körzetet, és a jelenlegi „Ellenálló
Vonalat” Szíriát és Iránt leigázza.
Az
Iráni Iszlám Köztársaság Irakon keresztül mind földön, mind
levegőben fegyverekkel, és a Qud elit egységekkel segítik
Szíriát. A Szíriát megszálló Amerikai, NATO erők
sikertelensége oda vezetett, hogy Hillary Clinton elő is vette a
cionisták jól ismert „vegyi fegyvert fognak használni,
Amerikának közbe kell lépni” lapját. Egyes titkosszolgálati
adatok alapján –melyet nincs lehetőségünk megvizsgálni-, az
Iráni legfelsőbb vezető Ali Khamenei Ajatollah elrendelte, hogy a
Gárda és a Qud egységek minden képességük szerint védjék meg
Bashar Assad-ot, és viseljenek háborút azok ellen, kik segítik a
Szíriai lázadókat (legfőképp Szaud Arábia és Törökország).
A
Bashar Assad-nak segítségül küldött rakétaszállítmány
tisztán mutatja, Szíria biztonsága és rendíthetetlensége
Oroszország fontos feladata.
-
iraq-war.ru -
Fordította:
Mészáros Dániel - Jövőnk.info
Oroszország kilövéssel fenyegeti az amerikai rakétapajzs európai elemeit
Oroszország
kész megsemmisíteni az amerikai rakétavédelmi rakétarendszer
Európába telepítendő elemeit, ha valódi fenyegetésnek tekinti
azokat - figyelmeztetett pénteken Anatolij Szergyukov orosz védelmi
miniszter.
A
telepítés "bizonyos aggodalmakat kelt, ezért meg
fogjuk semmisíteni a rakétavédelmet" - hangoztatta a
katonapolitikus, aki a Fekete-tenger mentén fekvő Szocsiban
nyilatkozott újságíróknak.
Szergyukov
közölte, hogy az orosz fegyveres erőknek nincs szükségük
semmilyen további eszközre e feladat elvégzéséhez, a
rendelkezésükre álló Iszkander rakéták ugyanis képesek
kiiktatni az amerikai rakétarendszer elemeit. Moszkva
mindazonáltal továbbra is várja az Egyesült Államok javaslatait
a vitatott rakétarendszerrel kapcsolatban - tette hozzá.
Oroszország
elutasítja azt az amerikai érvet, hogy a határainak közelébe
telepítendő eszközöket az iráni rakéták ellen szánják. Attól
tart, hogy a rendszer elég erős lesz ahhoz, hogy Oroszország
nukleáris elrettentő képességét aláássa. Orosz részről ezért
azt javasolták, hogy üzemeltessék a NATO-val közösen a
rendszert, de az indítványt elutasították.
Vasúti rakétakomplexumok és Oroszország nukleáris potenciálja
Az orosz média beszámolt arról, hogy az országban kifejlesztik az új generációjú harcászati vasúti rakétakomplexumot (BZSRK). A komplexum prototípusát 2020-ra hozhatják létre. Hasonló vasúti komplexumok kifejlesztésével foglalkozik India is.
Az
új komplexumok egyáltalán nem hasonlítanak majd a Szovjetunióban
létrehozott, RT-23 rakétával ellátott „Mologyec”
komplexumokra. A program realizálása esetében az sokkal nagyobb
mértékben befolyásolja majd az Oroszország és az USA közötti
nukleáris egyensúlyt, mint annak idején, amikor megvalósították
a “Mologyec” programot. Hatalmas ütőerejének ellenére a
szovjet komplexumnak voltak hibái, amelyek korlátozták
használhatóságát. Orosz hivatalos személyek felszólalásaikban
szívesen beszéltek a szovjet BZSRK harci képességeiről,
hangsúlyozva, hogy lemondás az ilyen rendszerekről hatalmas
politikai engedmény lenne Oroszország részéről, de a rendszer
reális alkalmazási feltételei nem hagytak választást Moszkvának.
Gyártásukat
megszűntették, korlátozták az őrjáratokat, és végül a
START-2 egyezmény alapján 2005-ben kivonták az állományból. Ez
akkor is megtörtént volna, ha nem kötöttek volna semmilyen
egyezményt az USA-val.
A
„Mologyec” komplexum főproblémáját hatalmas, 105 tonna súlyú
RT-23UTTX rakéta jelentette. Miatta nehezebb lett a vasúti
szerelvény, amely hordozta a komplexumot. Bár a szerelvény tudott
közlekedni a szokásos vasútvonalakon, de miatta a pálya gyakran
megsérült, ami vasúti szerencsétlenségeket eredményezte. Emiatt
békeidőben korlátozták az őrjáratokat.
A
Szovjetunió összeomlása után egy másik problémával is álltak
szemben: RT-23UTTX rakétát és annak két első lépcsőjét
Ukrajnában gyártották. Ezért a Szovjetunió összeomlása után
csak a hajtóművek élettartama lejártáig alkalmazhatták. A
rakéták garanciális határideje 2005-ben járt le.
Minden
hiányossága mellett szovjet vasúti rakétakomplexum különös
aggodalomra ad okot az USA-nak. A gépkocsi alvázára szerelt mobil
interkontinentális rakétához képest a vasúti komplexum nagyobb
autonómiával rendelkezik. A gépkocsira szerelt komplexumok számára
speciálisan előkészített területek vannak, amelyek nem esnek
messze bázisuktól. A BZSRK közlekedhet az ország vasúti
hálózatán, és bármilyen pontról indíthatja a rakétát. A
BZSRK-t nagyon nehéz felfedezni, mert a kocsikat és a mozdonyokat
közönséges tehervonatoknak álcázzák. A tömeg problémájának
megoldása és kompaktabb rakéta alkalmazása esetén az ilyen
komplexumot egyáltalán nem lehet megkülönböztetni a civil
objektumtól.
Köztudomású,
hogy Oroszországon kívül a vasúti rakétakomplexumok
kifejlesztésével India is foglalkozik. Már megalkották a vasúti
indítóállványokat az Agni I., Agni II. és a nemrég létrehozott
Agni V. rakétához. Úgy tűnik, hogy Kína nem fejlest hasonló
típusú rendszereket, és előnyben részesíti az autó
karosszériás mobil rendszereket.
Orosz "Lovag" fogja őrizni az Északi-sarkvidéket
Fotó:
RIAN
|
A gyalogsági harcjárműveket gyártó legnagyobb gyárban, a Kurganmaszavodban egy teljesen új, sarkvidéki viszonyokra tervezett jármű fejlesztéséhez kezdtek hozzá, melynek neve Ricar (Lovag).
A
sajtóban megtalálható adatok alapján ez az új jármű semmiben
sem hasonlítható az Oroszországban eddig gyártott páncélozott
harcjárművekhez.
A
Ricar, az eddig megszokott dízeles motor helyett gázturbinással
lesz ellátva. Ezek a hajtóművek könnyebben indulnak és
megbízhatóbban működnek sarki körülmények között és
mindemellett még kompaktabbak is. Oroszország a második ország az
Egyesült Államok mellett, amelynek van tapasztalata ilyen
hajtóművek gyártásában és fejlesztésében páncélozott
harcjárművek számára.
A
jármű még ennél is fontosabb alkotóelemének számít az
elektromechanikus sebességváltó és a két részből álló
gépváz, ezekkel biztosítják ugyanis a szükséges teret a
fegyverzet, a nagy mennyiségű üzemanyag és a gyalogos katonák
számára.
A
Ricar gyalogsági harcjármű (BMP) fejlesztése, a nála egyszerűbb
Kurganyec-25 BMP-vel együtt, még kezdeti szakaszban van. Mivel van
összefüggésben, hogy párhuzamosan két fejlesztéshez kezdtek
hozzá? Világos, hogy a Ricar, gyalogsági harcjármű egy nagyon
bonyolult rendszer, melynek gyártása leghamarabb csak a következő
évtizedben indulhat el. Ezen jármű fejlesztésének finanszírozása
az északi-sarki orosz katonai jelenlét megerősítése
projektjeinek keretein belül történik, és a kezdeti szakaszt
tekintve egyelőre nem emészt fel nagy forrásokat .
Jelenleg Oroszország már több nagy költségű intézkedéshez
kezdett hozzá, melyeknek célja a sarkvidéki katonai lehetőségek
növelése.
Az
orosz honvédelmi minisztérium készül felülvizsgálni a
sarkvidéki Tikszi katonai repülőtér bezárásának korábbi
tervét is. A repülőteret 2015-ben modernizálják. A Novaja
Zemlja, sarkvidéki szigetcsoportra 2013-ban egy csoport MiG-31-es
elfogó-vadászgépet fognak telepíteni. A korábban meghirdetett
állami program szerint az Északi-sarkon egy új hadseregcsoportot
hoznak majd létre, amely az orosz érdekeket fogja képviselni a
térségben.
Jelenleg
a sarkvidékben érdekelt országok között egyre élesebb vita van
kialakulóban a térség jövőjét illetően. Oroszország igényt
tart a Jeges-tenger nagy részére , és ragaszkodik a térség
nyersanyag-felhasználásának elsőbbségi jogához. Ebben a
kérdésben Oroszország véleménye ellentétben áll olyan, a
régióhoz nem kapcsolódó országokéval, mint Kína, amely szerint
a térség nyersanyagaihoz a világ minden országának joga van. Az
ehhez hasonló, az északi határok védelmére szolgáló nagy
léptékű tervek azt mutatják, hogy a sarkvidék kérdésében
Moszkva nem készül feladni pozícióit.
Oroszország új típusú interkontinentális rakétákat hoz létre
Oroszország és Kína modernizálja stratégiai erőit. De eltérő koncepciókat választottak a nehéz rakétáik felcseréléséhez.
Oroszország
két teljesen új típusú interkontinentális ballisztikus
rakétát fejleszt ki. Az orosz média szerint, az egyik projekt: a
Szármát nevű folyékony hajtóanyagú óriásrakéta, amely
felváltja az RS-36M „Vajda” szovjet komplexumot, ezt a Nyugaton
Sátánnak nevezik.
A
Vajda komplexum immár több éve az orosz stratégiai nukleáris
erők fontos eleme. Jelenleg ez a legnehezebb interkontinentális
ballisztikus rakétatípus a világon. Felszálló tömege több mint
200 tonna, a rakéta hajtóműve lehetővé teszi akár 10 nukleáris
robbanófej és számos más eszköz (például hamis cél)
hordozását is. A rakéta röptávolsága elérheti 11-16 ezer
kilométert.
Az
RS-36M tömege tekintetében csak a kínai DF-5 interkontinentális
rakétával hasonlítható össze, amelynek súlya 183 tonna.
Csakhogy a kínai rakéta kevésbé tökéletes. Így például a
start előtt hosszan tartó előkészítést igényel: tankolása
csaknem két órát tart. Emiatt a rakéta az első csapással
sebezhető. Kína azonban megtart körülbelül 20 darab DF-5A
rakétát, mert ez az egyetlen kínai stratégiai rendszer, amellyel
csapást tud mérni az USA bármelyik pontjára.
Oroszország
és Kína eltérő módon közelíti meg az alapvető nehéz
rakétáinak a cseréjét. Oroszország úgy döntött, hogy új
technológiai szinten visszaállítja az RS-36 rendszert. Azért
választották a folyékony üzemanyagú rakétát, mert a szilárd
üzemanyagú rakétához képest nagyobb hasznos terhet hordozhat.
Oroszország arra számít, hogy a jövőben az Egyesült Államok a
világűrben kezd telepíteni rakétavédelemi rendszereit, és
kiszélesíti saját rakétavédelmi lehetőségeit Európában.
Nehezebb és erősebb rakéta garantáltan leküzdheti ezt a
védelmet.
Ezen
túlmenően, a folyékony hajtóanyagú rakéta lehetővé teszi
nagypontosságú, nem-nukleáris felszerelésű, globális
elérhetőséggel rendelkező stratégiai fegyver létrehozását.
Oroszország megalkotja azt abban az esetben, ha az Egyesült Államok
hozzálát egy ilyen fegyver kidolgozásához.
A
nehéz folyékony rakéta kidolgozásával párhuzamosan Oroszország
dolgozik egy új mobil szilárd üzemanyagú rakéta létrehozásán
is, amely felváltja majd a Topol-M és a Jarsz komplexumokat. Így a
belátható jövőben Oroszország meg akarja őrizni stratégiai
nukleáris erőit.
Ami
Kínát illeti, köztudomású, hogy a jelenleg gyártott mobil,
szilárd üzemanyagú DF-31A rakéta mellett munkálkodik egy
nehezebb szilárd üzemanyagú rakéta megalkotásán is. Ez a
fegyver választ jelent az amerikai rakétavédelmi rendszerek
erősítésére, de nehéz lesz biztosítani olyan röptávolságot
és hasznos teherhordozást, amilyennel a DF-5 rendelkezik.
Ez
a megközelítés megfelel a nukleáris erők építése kínai
stratégiájának. Kína eredetileg sem törekedett arra, hogy
nukleáris paritást érje el az Egyesült Államokkal. Figyelmének
központjában az áll, hogy fenntartson egy kis
rakétacsoportosítást, amely képes túlélni az első csapást és
ezután válaszcsapást mérni.
Új passzív hírszerzési komplexum: szenzáció vagy kacsa?
Az orosz média aktívan megfoglalkozik egy katonai újdonsággal. Több lap jelentése szerint, a Védelmi Minisztérium befejezte a felderítő és az információs rendszer (MRISz) projektjének egyeztetését. Az újságcikkekből az következik, hogy az új rendszer passzív rádiós felderítési elveken alapszik, és a célt annak berendezései (a radarok, kommunikációs és navigációs rendszerek) sugárzása alapján érzékeli.
A
rendszerről szóló részletes információ egyelőre nem áll
rendelkezésre. De egy dolog biztos: az ilyen technika nem valami új,
a passzív elektronikus hírszerzési rendszerek (RTR)
kifejlesztésével szinte minden vezető ország foglalkozott a
világon. A médiában a legtöbbet írtak a Kolcsuga nevű RTR-ről,
amelyet még a szovjet korszakban fejlesztettek ki Ukrajnában.
Hasonló rendszerek (a Vega és a Valéria) vannak Oroszországban
is. És ha hiteles az új kifejlesztésről szóló információ,
akkor a MRISz nevű komplexum a két rendszer tökéletesített
változata, amely nagyobb távolságról érzékelheti a célt.
Külföldi
tapasztalat szerint, a rendszerbe betáplálhatók a különbözőbb
forrásokból kapott adatok: a mobiltelefon tornyokról, és a Wi-Fi
hozzáférési pontokról, a televíziós és a rádióantennáról
érkező jelek, csak az a fontos, hogy hozzáférhető legyen a
megfelelő hálózat.
Az
is fontos, hogy a MRISz civil célokból is alkalmazható:
segítségével javítható a légi helyzetet meghatározása, ami
rendkívül fontos a légiforgalmi irányítószolgálatok számára.
A polgári repülőgépek holléte nagy távolságokról és nagy
pontossággal meghatározható.
A
katonai szféra számára azért fontos az RTR, mert segítségével
észrevétlenül felderíthető az ellenség. Az ilyen állomások
azonban nem tekinthetők gyógyírnak: ezek csak pótolhatják a
felderítés és a hírszerzés komplex rendszerét, de nem
helyettesíthetik azokat.
Ugyanakkor
szélesíthetők az RTR lehetőségei: a csatornák száma
növelésével nagyobb pontossággal felderíthető a cél. A jövőben
az RTR reális időben átadhatja adatait a csapásmérő
rendszereknek.
Azonban
túl korai lenne így beszélni a MRISz-ről: a rendszert még meg
kell vizsgálni.
Interkontinentális Ballisztikus Rakétacsapatok: a legbékésebb fegyvernem
53. születésnapjukat ünnepelik 2012. december 17-én a stratégiai rakétacsapatok (IBR). Ez a fegyvernem rendeltetésével tűnik ki az összes többi közül: soha nem harcolnak, ugyanakkor mindig készen állnak a háborúra. Ma az IBR, mint ahogy a többi fegyvernem is, modernizáción esik át. Hogyan fog viszont kinézni 2020-ban?
Igor
Korotcsenko, katonai szakértő:
- A
stratégiai rakétacsapatok a legfontosabb alkotóeleme az orosz
nukleáris erőknek, és az ő állandó készenlétük a
legfontosabb része Oroszország biztonságának. Jelenleg folyik az
IBR modernizációja, mely a csapatok új RS-24 szilárd üzemanyaggal
működő, rakétasilóból, vagy mobil eszközökről indítható
interkontinentális rakétákkal lesznek ellátva.
Az,
hogy az IRB a Szovjetunió felbomlása után is megmaradt a harci
készenlétet fenntartó nem nagyszámú csapatok egyikének, az a
fegyvernem fontosságát felismerő felső vezetés józanságának
köszönhető. Ha azonban ennek a fegyvernemnek az alkotóelemeiről
beszélünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezen csapatok
felszerelésének és fegyvereinek modernizációjában a legnagyobb
részt a Moszkvai Hőtechnikai Intézet és a votkinszki gyár
vállalták magukra, akik megtervezték és gyártják a Topol,
Topol-M és a Jarsz rakétákat.
A
mobil kilövőállások jelentősége az után nőtt meg jelentősen,
hogy Barack Obama és Dmitrij Medvegyev aláírták a START-3
szerződést, mely eltörölte a mobil kilövőeszközök
telepítésének és tárolásának lehetséges körzeteiről szóló
korlátozásokat. Az, hogy lehetetlen lesz a hatalmas területeken
előre kiszámítani, honnan fog indulni egy rakéta,
nagyságrendekkel nehezebbé teszi annak észrevételét és
elfogását. Ezzel a mobilitás sokkal fontosabb tényezővé válik,
mint a több ezer tonna beton és több tíz centiméter vastagságú
páncélzat a kilövőállásokon.
Az
elkövetkezendő 10 év alatt a Jarsz rakéták teljesen le kell,
hogy váltsák a szovjet gyártmányú Topolokat. Ha ez a feladat
végre lesz hajtva, akkor el lehet majd mondani, hogy az IBR harci
készültségének fenntartásának minimuma teljesítve van az
amerikai rakétaelhárító rendszerek telepítésének közepette. A
maximum terv azonban már nem csak az IRB számára elkülönített
anyagi forrásoktól függ. Mobilitása ellenére ez a fegyvernem is
védelemre szorul. Itt már olyan körzetek létrehozásáról van
szó, amelyek megfelelően le vannak fedve légi és kozmikus védelmi
eszközök által, és melyek határain belül a rakétakilövő
állások biztosan védve lesznek az esetleges váratlan első
csapástól
Nukleáris tényező: Mi tartja vissza a világot, hogy ne kezdjen egy nagy háborút?
A nukleáris elrettentés nem védi meg a világot a helyi háborúktól, de továbbra is megmenti azt a nagyhatalmak közötti háborútól. Milyen szerepet játszik manapság a nukleáris elrettentés, és fenntartja-e ezt a szerepet a jövőben?
A
nukleáris elrettentés kulcsfontosságú tényezője nem a
legnagyobb erejű bomba, hanem nukleáris rakétaerők megléte. A
bombázórepülőgép rekeszében elhelyezett nukleáris bomba és
ugyanolyan bomba között, amely egy interkontinentális ballisztikus
rakéta fejében van elhelyezve, a különbség az, hogy bombázó
repülőgépek támadását vissza lehet verni, az interkontinentális
ballisztikus rakétatámadást viszont nem.
Az
ilyen csapás visszaverhetetlensége és hatalmas pusztító ereje
„abszolút fegyverré” teszi az interkontinentális ballisztikus
rakétákat.
A
nukleáris fegyver alkalmazásának következményeiről beszélve,
figyelembe kell venni annak gyorsaságát: a második világháború
idején nagy légi támadások közötti időben az állam képes
volt részben, vagy teljes egészében pótolni az okozott kárt, és
tovább tudta folytatni a háborút. Több ballisztikus rakéta
egyidejű felrobbanása helyrehozhatatlan kárt okoz.
A
hidegháború elején az USA-ban úgy véltek, hogy a Szovjetunió
katonai vereségéhez elég lesz 300 darab első generációs bomba.
De akkor nem állt rendelkezésre az ilyen fegyverek szükséges
mennyisége, ami lehetetlenné tette az ilyen csapás mérését.
Majd a koreai egekben szovjet vadászgépek megmutatták
képességeiket, és meggyőzték az USA-t, hogy klasszikus bombázó
repülőgépekkel aligha érheti el célját. Arra az időre, amikor
az USA-ban megalkották az első nukleáris rakétákat, ez a fegyver
már megvolt a Szovjetuniónak is. A nagyhatalmak rájöttek, hogy
nem lesznek győztesek a nukleáris háborúban, később éppen ez
képezte az Egyesült Államok és a Szovjetunió egymás mellett
élésnek az alapját.
Ez
a helyzet fennáll ma is. Méghozzá az meg is erősödött: hiszen
minél fejlettebb egy ország, annál nagyobb kárt okoz neki a
nukleáris csapás.
A
nukleáris elrettentés hatékonysága a legjobb garanciája a
nagyhatalmak közötti békének. De közben az államok törekedni
fognak arra, hogy megvédjék magukat a nukleáris csapás ellen. A
rakétavédelmi rendszerek legnagyobb veszélye nem abban rejlik,
hogy reálisan megsemmisíthetik a rakétát, hanem a pszichológiai
hatásban. A kormányok túlbecsülték saját képességeiket, és
ez gyakran kalandos lépésekre ösztönözte őket. A nukleáris
korszakban viszont a kalandorság ahhoz vezethet, hogy nem lesznek
meg a bírók, akik ítélhetik majd a bűnösöket sok kis háború
közepette, amelyet a megmaradt élelmiszerért, vízért és a
gyógyszerekért folytatnak.
A
nukleáris fegyver ereje és annak lehetséges következményei talán
a legjobb érvként szolgálnak, hogy lemondjunk a nukleáris
elrettentésről, különösen az egyre szaporodó helyi háborúk
közepette. Sajnos, egyelőre továbbra is dominál a „nukleáris
tényező”. Csak arra remélhetünk, hogy egyszer eljön majd az a
nap, amikor az emberiség másként, nem pedig az önpusztítás
fenyegetése révén lesz képes fenntartani a békét.
„Szeverodvinszk”: első ütések a földön
A legújabb többcélú Jaszeny 885. típusú „Szeverodvinszk” atom-tengeralattjáró elvégezte a szárnyas szuperszonikus rakéta első elindítását földi célokra. A tengeralattjáró gyári kipróbálása végéhez közeledik, és az elkövetkező hónapokban a tengeralattjárót átadják a flottának. A „Szeverodvinszk” lesz az első nyolc többcélú tengeralattjáró között, amelyet a 2011-2020-ra szóló állami fegyverzeti program szerint át kell adni a haditengerészetnek.
A
885. típusú fő-tengeralattjárót 1993-ban kezdték építeni, de
a következő 10 év során a finanszírozás hiánya miatt a hajó
építésével kapcsolatos munka gyakorlatilag megszűnt. A katonai
kiadások növekedésével lehetővé vált a hajó építésének
befejezése, de figyelembe véve, hogy eltelt egy bizonyos idő, a
projektet át kellett dolgozni, pótolva azt korszerű
berendezésekkel és a modern fegyverekkel.
A
„Szeverodvinszk” vízrebocsátása 2010 júniusában történt,
és 2011 júniusában megkezdődött a tengeralattjáró
tökéletesített változatának kipróbálása. Ezen a
tengeralattjárón a hazai hajóépítési gyakorlatban sok mindent
először használtak, beleértve az Irtis-Amphora legújabb szonár
komplexum alkalmazását is, amely ugyanúgy, mint az amerikai
tengeralattjárókon, csaknem az egész orr-részt foglalja el. Ez a
megoldás lehetővé teszi, hogy javítsák a komplexum
teljesítményét. Ugyanúgy, mint az amerikai tengeralattjárókon,
az ilyen antenna alkalmazása követelte, hogy megváltozzák a
torpedó indítócsövek helyét: az orr-részről a központi részre
helyezték át azokat.
A
rakéta komplexum a tengeralattjáró fő fegyvere: a nyolc egyetemes
indítószerkezet 24 különböző típusú rakétákkal tölthető.
Ezek főleg Onyx típusú szuperszonikus hajóromboló rakéták,
különféle rakéták, a Kaliber rakéta-torpedó komplexum,
valamint a Gránát típusú stratégiai szárnyas rakéták. A
rakéta-fegyverek sokfélesége a 885. típust valóban többcélú
tengeralattjáróvá teszi, amely képes bármilyen feladat
végrehajtására.
Ugyanakkor
nagy lehetőségek növelik a hajó árát is: több mint 3 milliárd
dollárba kerül egy ilyen egység. Majd sorozatgyártás
bevezetésével az árat 20-30%-ra lehet csökkenteni, de kizárólag
az ilyen drága és nagyobb hajók révén nem lehet megoldani új
tengeralattjárók hiányát a flottánál.
A
meglévő szovjet építésű atom-tengeralattjárók javítása és
korszerűsítése révén csak részben lehet támogatni a flottát:
az ilyen hajók üzemideje nem végtelen, a teljes modernizálásra
viszont ugyanolyan összegek kellenek, mint egy új tengeralattjáró
építésére.
A
problémát meg lehetne oldani egy új, kisebb méretű
tengeralattjáró-építésével, amelyet ugyanolyan felszerelésekkel
lehetne ellátni, mint a Jaszenyt.
A
fegyverek révén is meg lehetne takarítani a pénzt: nem minden
feladat végrehajtásához kell 10 torpedó és 8 univerzális
indítócső. Az új, 2 milliárd dollárba kerülő, 7000 tonna
vízkiszorítású többfunkciós tengeralattjáró igazi „igásló”
lehetne az orosz flottában. Azzal lehetne helyettesíteni a 671.
projekt alapján készült tengeralattjárók különböző
változatait, amelyeket a Nyugaton Viktornak, a brit tengerészek
viszont „Fekete Hercegnek” hívnak.
«Vakleszállás» a fedélzetre
Az orosz mérnökök egy olyan navigációs rendszert fejlesztettek ki a haditengerészet számára, amelyik biztosítja a repülőgép-hordozókra való «vakleszállást». A közeljövőben megkezdik ennek a szerkezetnek a tesztelését, amelynek a sikere esetén új lehetőségek nyílnak meg a haditengerészet előtt.
A
fedélzetre való leszállás önmagában véve nem gyáváknak való:
a vadászgép normális körülmények között egy 2000 méter
hosszú és 50 méter széles sávon száll le, amit itt egy gyakran
mozgó, másfélszer keskenyebb és tízszer rövidebb szakaszon kell
letenni. A gép megfékezését a fedélzeten a repülési irányra
merőlegesen kifeszített acélkötelekkel oldják meg, amelyekbe a
gép farkáról lenyújtott horog beakad (vagy azonnal felállított
fékező ernyőkkel, ha már nem maradt más lehetőség), de a
leszállást akkor is után-égetéssel kell végrehajtani, annak
érdekében, hogy ha a kötél elcsúszik, fel tudjon szállni egy
újabb körre.
Nagyon
kevés olyan ember van, aki képes leszállni egy fedélzetre, az
időjárási nehézségek pedig tovább csökkentik azon személyzet
számát, akik készek felszállni a légvédelem ellenségével
szemben: egyetlen parancsnok sem engedi a levegőbe a gépet, ha a
leszállás várható feltételei meghaladják a pilóta képességeit.
Az
amerikai haditengerészet nagy tapasztalatra tett szert az évek
során a fedélzeti repülőgépek «vakleszállásában»,
ugyanakkor nem mindenki képes letenni a gépet homokviharban a
Perzsa-öbölben vagy hóesésben az Észak-atlanti/Csendes-óceán
felett.
Az
orosz haditengerészet számára az időjárási viszontagságok
kérdései még nehezebbek: az orosz haditengerészet mindkét óceáni
bázisa olyan területen található, amelyik az időjárási
meglepetéseiről híres. Északon ezeket a meglepetéseket tovább
terheli a sarki éjszaka.
Az
új «vakleszállás» rendszer SRNC néven (műholdas navigációs
komplex) az úgynevezett relatív navigációnak köszönhetően
drámaian növeli a repülőgépek koordinátáinak meghatározását.
Ennek alapja egy régóta használt műholdas navigációs rendszer,
azonban ebben az esetben a leszálló repülőgép valós időben még
egy gépnek jelez, amely ezzel a szerkezettel van felszerelve. A
további referenciaérték 10 cm-re javítja a koordináták
meghatározásának a pontosságát és egybeveti azt a hajó
koordinátáival, figyelembe véve a repülőgép-hordozó
fedélzetének az ingadozását a hullámokon. A szélvédő
mutatójára vetített célirány, amelyet a pilótának egy adott
ponton meg kell tartania, biztosítja a leszállás irányának
megtartását, valamint a fedélzet elenyésző eltéréssel való
érintését, akár nulla láthatóság mellett is.
A
jövőben az SRNC-t bármelyik repülőgépre felszerelhetik: a
pontos leszállás bármilyen időjárási körülmény mellett nem
csak a haditengerészet pilótái számára lényeges. Az SRNC
egységet nem csak a repülőgépekre szerelhetik fel, hanem a
repülőtér irányítótornyára is, lehetővé téve a gép
leszállását akkor is, ha nem a föld nem látható. Ideális
esetben egy ilyen rendszer kiküszöböli az olyan katasztrófákat,
mint ami 2010. április 10-én történt a szmolenszk-i repülőtér
közelében, amikor lezuhant egy Tu-154 típusú repülőgép
fedélzetén a lengyel elnökkel.
Az
SRNC előzetes tesztelése már bizonyított: a Szu-30 vadászgép,
amelyet ezzel a szerkezettel szereltek fel, már több leszállási
kísérletet hajtott végre az «Kuznyecov Tábornok» fedélzetén,
kerekeivel érintve a fedélzetet. Ha a tesztelések sikeresek
lesznek, akkor az SRNC-t felszerelik a szolgálatban lévő Szu-33
gépekre, valamint a jövőben a MiG-29K gépekre, amelyeket az orosz
haditengerészet rendelt a 2011-20 közötti állami fegyverkezési
program keretein belül.
Harci lézer: fantázia és valóság
Arról jelentek meg hírek a médiában, hogy Oroszországban ismét nekiláttak egy légi telepítésű harci lézer kifejlesztésének. Ez a projekt az A-60-as rendszer szovjet időkben megkezdett fejlesztésének lesz a folytatása. Az érdekes ebben az, hogy Oroszország éppen akkor porolja le a „lézeres” koncepciót, amikor az USA már pont felhagyott a saját ABL (Airborne Laser) programjával.
Az
első amerikai kutatások ebben a témában még a múlt század
70-es éveiben kezdődtek, amikor megépült az NKC-135ALL repülőgép.
Ennek a repülő labornak a fedélzetére a United Technologies
vállalat szén-dioxid lézerét (СО2 lézer) telepítették.
Azonban a lézer hatótávolsága nem haladta meg a néhány
kilométert, ami kizárta a harcászati alkalmazását.
A
fejlesztések a 1990-es évek második felében folytatódtak, amikor
felmerült az igény az USA rakétavédelmi rendszerének
létrehozására. Ezek után 2000-ben kezdődött a YAL-1 repülőgép
fejlesztése, aminek a fedélzetére három, a célzásra és a
célpont megsemmisítésére szánt lézert telepítettek.
Ennek
a kimondottan drága és bonyolult rendszernek a próbák során
mutatott teljesítménye nem töltötte el nagy lelkesedéssel az
amerikai hadvezetést, így a védelmi kiadások csökkentésekor a
projektet törölték. Az egyetlen harci lézerrel felszerelt
hordozórepülő idén februárban a „repülőgép temetőben”,
vagyis az USA légiereje 309. Légijármű Karbantartó és Felújító
Egységének telepén (AMARG) végezte.
Ugyanekkor
vették elő Oroszországban a régi A-60-as terveit. Azonban az
amerikai tervekkel ellentétben, ahol a fejlesztések egy globális
rakétavédelmi rendszer részeként folytak, az orosz program
kezdetektől fogva egy szűkebb feladatra összpontosít. A hazai
harci lézert űrjárművek elleni harcra szánják, ami első
hallásra könnyebb feladatnak tűnik.
Nem
kizárt, hogy az orosz lézer a rakétavédelemben is alkalmazható
lesz majd. Abban az esetben a fő feladata a „rossz kezekbe
került”, közepes hatótávolságú rakéták elfogása lehet.
Nukleáris elrettentés: A világ új támpontra szorul
Nukleáris elrettentés továbbra is a stratégiai stabilitás sarkköve marad, de új fenyegetések hatására szerkezete, amely a hidegháború éveiben alakult ki, összeomlani kezdett. Moszkvában a „Nukleáris fegyverek és nemzetközi biztonság a XXI. században” c. nemzetközi konferenciára került sor, amelyet új utak keresésének szentelnek a változó világban.
„A
politikában nem szándékok, hanem a képességek a fontosak,”
idézte Bismarckot Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes,
kommentálva az USA lépéseit, amelyek a rakétavédelmi rendszer
telepítésére irányulnak. Mindazonáltal a stratégiai stabilitás
mindenáron történő fenntartása, amely orosz-amerikai nukleáris
egyensúlyon alapszik, napjainkban egyre jobban megkérdőjelezhető.
Miután
múltba merült a hidegháború, Oroszország és a NATO közötti
nagy konfliktus veszélye gyakorlatilag megszűnt. De a katonák
konzervativizmusa és politikai hagyományok miatt nem könnyű
felszabadulni azoktól a koncepcióktól, amelyek hosszú ideig benne
voltak a fejekben.
Napjainkban
egyre aktuálisabbá válik a nukleáris fegyverek alkalmazásának a
kockázata egy helyi konfliktusban. Azok az országok, amelyek a
nukleáris fegyverek kifejlesztésével foglalkoznak, ebben látják
garanciát függetlenségük megőrzéséhez. Ugyanakkor számolni
kell a nukleáris terrorizmus kockázatával is, hiszen jelenleg a
világon elegendő számú uránforrás létezik, hogy komolyan
vegyük ezt a veszélyt.
Megőrizni
a világbékét és lemondani a nukleáris elrettentésről, mint az
egyensúly fenntartásának az alapjáról csak közös
erőfeszítésekkel lehet, véli Richard Burt, a Global Zero
szervezet vezetője. Oroszország és az Egyesült Államok
tevékenységében, amely a nukleáris fegyverek csökkentésére
irányul, más országok is részt vehetnének, köztük Kína is.
Ugyanakkor
a rakétavédelmi kapacitásépítésnek és az USA csapásmérő
potenciáljának növelése a jövőben olyan helyzethez vezethet,
amelyben a nem eléggé felelős vezetőség felülvizsgálhatja
saját lehetőségeit az Oroszországgal folytatott vitában. Hasonló
esetek nem egyszer fordultak elő a történelemben. És naiv dolog
lenne azt gondolni, hogy a modern világ alapvetően megváltozta az
ember természetét. Csak egy dolog változott meg: egy lehetséges
hibának az ára.
Új tengeralattjárók: miért késik a Jurij Dolgorukij?
A Jurij
Dolgorukij rakétahordozó
tesztelése befejeződött. A hajót jövő évbe állítják
hadrendbe. Ugyancsak akkor kapja meg a flotta aSzverodvinszk legújabb
atom tengeralattjárót, amelynek átadása eredetileg 2012-ben lett
volna.
Az
új tengeralattjárók építése és tesztelése elhúzódásának
okát elsősorban az építés első felében a finanszírozás
késlekedésében lehetne megjelölni. De vannak más okok is: így
az új fegyverrendszerek és berendezések kidolgozásával
kapcsolatos problémák és a hajók állomásoztatásához szükséges
infrastruktúrák kialakításának késedelme. A Jurij
Dolgorukij és
a Szeverodvinszk már
a tengeren van, de egyes szakemberek szerint az elhúzódó építésnek
vannak következményei. Igor
Kaszatonov tengernagy,
aki az 1992-1999-es időszakban az Orosz Haditengerészeti Flotta
helyettes főparancsnoka volt, rámutatott, hogy szükség lehet
egyes mechanizmusok javítására.
- Az
építés után tíz évvel esedékes lehet egyes mechanizmusok
tervszerű javítása. A flottába való felvételkor technikai
szempontból minden egyes mechanizmust értékelni kell. Nyilván
lehetnek itt problémák, de bízzunk benne, hogy rendben lesznek a
dolgok.
Ugyanakkor
a tengeralattjáró állapotának értékelésekor meg kell jegyezni,
hogy a felszerelések, berendezések jelentős részét akkor
helyezték el, amikor az utóbbi évtized közepén felújították a
rendszeres finanszírozást. Vagyis: ezek a szerkezetek az eltelt idő
alatt nem koptak el. Ugyanakkor az építés kezdetén beszerelt
rendszerekre kiemelt figyelmet kell szánni.
Az
új tengeralattjárók bázisának infrastruktúráját
Viljucsinszkban hozzák létre. Az új tengeralattjárók a
Csendes-óceáni Flottához kerülnek. Miután a támaszpont sem volt
egészen kész, egyes információk szerint ez is oka lehetett a
késedelmes építkezésnek. Ez elsősorban a Jurij Dolgorukijra
vonatkozik, miután a Haditengerészeti Flottánál egyelőre nincs a
Bulava rakéták számára megfelelő hajó. Ezen kívül kérdések
vannak annak kapcsán is, hogy mennyire áll készen a flotta
rakéta-technikai bázisa az ilyen típusú rakéták fogadására és
kiszolgálására.
Az
idei esztendőt azonban mégis pozitívnak tarthatjuk az orosz
tengeralattjárók két projektje történetében. Hiszen a Jurij
Dolgorukij és
a Szeverodvinszk tesztelése
során az alapvető jellemzők beigazolódtak. Nyilván a teljes
üzemképességhez idő kell, de az új tengeralattjárókat majd
sorozatban lehet gyártani.
Folyékony üzemanyagú rakéta a hadászati rendeltetésű csapatok számára
Az év végén megkezdik az új, folyékony üzemanyagú interkontinentális, ballisztikus rakéta gyártását. Ez a rakéta váltja majd fel az RSZ-20 típust.
Korábban
rámutattak, hogy a stratégiai rendeltetésű rakétacsapatoknál
(RVSZN) az új rakétát az évtized második felében állítják
hadrendbe. A gyártás megkezdése lehetővé teszi, hogy betartsák
a tervezett határidőt.
A
silóban elhelyezett folyékony hajtóanyagú interkontinentális
ballisztikus rakéták huzamosabb ideig jelentették a Szovjetunió
nukleáris erejének alapját, és ma is jelentős szerepet játszanak
Oroszország nukleáris arzenáljában. Ugyanakkor az RSZ-20
(Nyugaton Satana néven ismert) elavuló rakéták kivonása egyik
oka lett az orosz nukleáris erőforrás éles csökkenésének.
Ebben a helyzetben kezdődött el az új generációs silótelepítésű,
folyékony hajtóanyagú rakéta kidolgozása. Ugyanakkor itt komoly
problémák merültek fel.
A
silóban elhelyezett indító berendezések sok szempontból
nyújtanak biztonságot: hiszen egy néhány száz méterre történő
nukleáris robbanás sem biztos, hogy üzemképtelenné teszi a
silóban elhelyezett rakétát. De a nagypontosságú rendszerek
fejlődése ahhoz vezetett, hogy mostantól akár hagyományos
lőszerrel, néhány száz kilogrammnyi robbanóanyaggal bármelyik
siló üzemképtelen válhat.
A
nagypontosságú fegyverek használatának veszélye jelenti az egyik
fő okot arra, hogy az RVSZN-nél a „súlypontot” áthelyezték a
mobilrendszerekre. Ezek ugyanis nehezebben fellelhető célpontot
jelentenek: sem a műholdak, sem a drónok nem garantálják, hogy
időben felfedezik ezeket a gépeket, vagy, hogy a megtalált
objektum nem hamis célpont-e.
A
silókat nem lehet elmozdítani. Oroszország területének jelentős
része a meteorológiai okok miatt a műholdas felderítésre nem
alkalmas. Ugyanakkor a pilóta anélküli gépeknek, a drónoknak
óriási távolságokat kellene megtenniük. Mindez együttesen
jelentős előnyt biztosít a mobil, a mozgatható komplexumoknak.
Oroszország és a kozmikus szállítások: itt az idő, hogy megváltoztassuk szakmánkat
Oroszország magabiztosan megtartja vezető pozíciót olyan szolgáltatásnyújtásban, mint a kozmikus szerkezetek röppályára történő kivezetése: az elmúlt 10 évben 640 sikeres indításból Oroszország 255-t hajtott végre. A második helyen az Egyesült Állomok áll 191 sikeres indítással, a harmadikon viszont Kína, amely 10 év alatt 87 sikeres indítást valósított meg.
A
kozmikus szállító szerepét Oroszország a 90-es években vállalta
magára. Akkor saját űrhajóinak indítása ugrásszerűen
csökkent, de az ágazatot valahogy fenn kellett tartani. A
műszaki-tudományos forradalomnak köszönhetően virágzásnak
indultak az üzleti jellegű kozmikus utazások, ennek következtében
megnövekedett az üzleti indítások száma is.
De
mialatt Oroszország elsajátította a kozmikus szállító szerepét,
rendszerszintű változások mentek végbe ebben az ágazatban. Az
első tendenciát az jellemezte, hogy hirtelenül megelőztek
bennünket a fő versenytársak - az Egyesült Államok és az EU. A
Hubble, a Cassini, Mars-járók stb. bonyolult feladatokat
valósítottak meg az világűrben. Ugyanakkor csökkent a bonyolult
orosz projektek száma.
A
másik terndencia abban állt, hogy a másdik lépcsőhöz tartozó
országok – Kína és India – hozzáláttak nemzeti programok
megvalósításához a hordozórakéták építésének területén.
E két ország már bizonyos eredményeket ért el, és idővel az
általuk indított kozmikus szerkezetek száma csak növekedni fog. A
jövőben betörhetnek az indítások nemzetközi piacára is.
Végül
fontos tényezővé lett a SpaceX társaság is, amely a Falcon-9
rakétával és a Dragon űrhajóval egyre magabiztosabban foglalja
helyét ezen a piacon. Fontos szerepet játszottak új európai és
japán kifejlesztések is.
A
fenti tényezők kombinációja oda vezetett, hogy Oroszország
vezető pozíciója a kozmikus indítások piacán veszélybe kerül.
A Falkon-9 és a Dragon program fejlesztése a közeljövőben
kereskedelmi szempontból előnyesebb komplexumot adhat a
rendelőknek, mint a Szojuz vagy a Progressz.
Az
egyetlen reális megoldás Oroszország számára saját kozmikus
programjának tervszerű fejlesztésében rejlik, függetlenül a
kereskedelmi jellegű kozmikus indításoktól. Itt több feladat vár
megoldásra: először is, javítani kell a már meglévő rendszerek
megbízhatóságát, amely rendszerek egyelőre az orosz kozmikus
program alapját jelentik. Másodszor, üzembe kell helyezni a
hordozóból és a szállító platformból álló új komplexumot,
amely képes helyettesíteni a Progressz-t és a Szojuz-t, és amely
versenyképes lenne az új generációjú külföldi szerkezetekhez
képest. És végül Oroszországnak önálló játékosként vissza
kell térnie az űrkutatás komplex és költséges projektjeinek
mezejére. A Hold és a Mars, mint fontos stratégiai célok, nem
takarhatják el a hatalmas Föld körüli térség tevékenységi
mezejét. E fejlesztéshez pedig meg kell valtoztatnunk a világűrhöz
való viszonyunkat. Ezen ágazat perspektíváit nem lehet kizárólag
kereskedelmi előnyökhöz kötni: egyébként a meglévő
lehetőségek hamarosan kimerülhetnek.
Ki fél a „Kaukázus-2012”-től?
A „Kaukázus-2012” nevű hadgyakorlat, amely a déli katonai körzetben kezdődik, ürügyként szolgált azokhoz a vádakhoz, hogy Oroszország katonai akcióra készül. De a soron levő manőver szervezői azt a célt tűzik ki maguk elé, hogy ellenőrizzék az orosz hadsereg készültségét a 2008-as katonai reform megkezdése óta.
Következetesen
négy katonai körzetet ellenőrzik, a hadgyakorlat tapasztalatát
viszont a reform korrigálására használják. Már megtartották a
„Nyugat-2009”, a „Vosztok-2010”, a „Központ-2011” nevű
manővert, és most sor került a „Kaukázus-2012”-re. Fő
feladata, hogy ellenőrizzék és javítsák a parancsnoki és a
törzsvezetési struktúrákat. Azok a kiigazítások, amelyekre
feltétlenül sor kerül, a továbbiakban nemcsak a Déli Katonai
Körzetet érintik majd.
Természetesen,
a dolog nem korlátozódik csak a parancsnoki struktúrák
ellenőrzésére. A hadgyakorlat során különböző típusú
fegyvereket, beleértve az Iszkander rakétakomplexumokat, légvédelmi
rakétákat, légi erőket is alkalmaznak majd. A manőverekben
nyolcezer ember vesz részt.
Oroszország
számára várható volt, hogy a hadgyakorlat ürügyként szolgál
majd különböző sejtésekhez. A grúz külügyminisztérium
szerint például, a Kaukázus-2012 orosz hadgyakorlat fenyegeti
Grúziát és az egész régiót, bár Oroszország olyan területen
folytatja a manővereket, amely távol esik a grúz határtól.
De
a parlamenti választások küszöbén a grúz vezetésnek az orosz
fenyegetésről szóló mítoszt kell terjesztenie. Nem titok, hogy
Mihail Szaakasvili ezzel a kártyával játszik, amikor meg akarja
erősíteni saját pozíciót a belpolitikai porondon.
Lesz-e új ballisztikus rakéta?
Az amerikai rakétavédelmi rendszer kialakítására aszimmetrikus válaszként Oroszország 2018-ra új interkontinentális ballisztikus nehézrakétát hoz létre.
Ezt
Szergej Karakajev vezérezredes, a hadászati rendeltetésű
rakétacsapatok (RVSZN) parancsnoka jelentette ki. Az új rakéta
folyékony üzemanyagú lesz.
A
perspektivikus nehézrakéta kialakításával összefüggő
tervekről már 2010-ben szó volt. Ugyanakkor a megvalósítás
politikai tényezőktől függ. Mindenekelőtt attól, milyen haladás
lesz az orosz–amerikai rakétavédelmi tárgyalásokon. Ezért ezt
a perspektivikus rakétát a szakértők és a média egyre inkább
úgy tekinti, mint „válaszunkat az amerikai rakétavédelmi
rendszerre”. Ugyanakkor a döntés szerint a közeli évtizedekben
az RVSZN csoport alapját a könnyebb rakéták alkotják –
mondja Igor Korotcsenko katonai
szakértő.
- Én
úgy gondolom, hogy Oroszország hadászati nukleáris erőinek
fejlesztésében az alapvető vonal a szilárd üzemanyagú RSZ-24
Jarsz típusú ballisztikus rakéták jelentik. A RVSZN csoport
alapját az elkövetkezendő 50-60 év alatt ezek a rakétarendszerek
fogják alkotni. Ami pedig a szilárd üzemanyagú nehéz
ballisztikus rakétát illeti, annak a sorsa egyrészt attól függ,
mennyire képes Oroszország és az Egyesült Államok egymással
megállapodni az európai rakétavédelemi rendszert illetően,
másrészt pedig a gazdaság lehetőségeitől. Lesz-e lehetőség
arra, hogy egyidejűleg finanszírozzuk a szilárd üzemanyagú és a
folyékony üzemanyagú rakétákat?
A
gazdasági elgondolások mellett figyelembe kell venni a stratégiai
célszerűséget is. Több szakértő arra hívja fel a figyelmet,
hogy a silóban elhelyezett interkontinentális rakéták – akár a
könnyűek, akár a nehezek – túlságosan is
sebezhetők. Vlagyimir Dvorkin szakértő
véleménye.
- Feltételezhető,
hogy nem célszerű az új stacioner, folyékony üzemanyagú
nehézrakéta kiépítése. A fegyverzeti rendszerben csak az első
csapás elvégzésekor vagy esetleg a válaszcsapás
feltételei között lehet szerepe. De ezek a forgatókönyvek
számomra abszurdnak tűnnek, ha figyelembe veszsük, hogy milyenek a
kapcsolatok a nukleáris klub fő tagjai – Oroszország, az
Egyesült Államok, Kína, Franciaország és Nagy-Britannia –
között.
Ebben
a helyzetben a silóban elhelyezett új rakéták csoportjának
kialakítása csak egyetlen esetben indokolt: ha az Egyesült Államok
forszírozza a rakétavédelmi rendszer elhelyezését, és ez
valóban veszélyezteti az orosz nukleáris erőforrásokat. De ez a
forgatókönyv csak abban az esetben lehetséges, ha a felek
visszatérnek a teljes hidegháborúhoz, ez pedig napjainkban kevéssé
valószerű.
Az APEC védelmétől Távol-Kelet védőpajzsáig
Vlagyivosztok közelébe, Nahodka városba telepítik azt az ezredet, amelynél a legújabb légvédelmi eszköz, a Sz-400-as rakétakomplexum van rendszeresítve. Az új fegyver az Sz-300-as légvédelmi rakétakomplexumot váltja fel és az ország stratégiai szempontból fontos térségeit ballisztikus rakéták esetleges támadásától fogja védelmezni.
A
legújabb rendszer nahodkai telepítését hivatalosan azzal
indokolják, hogy védelmet kell nyújtani a rövidesen
Vlagyivosztokban rendezendő APEC-csúcsnak. Egy ilyen nagyszabású
rendezvény bizonyára magára vonhatja a terrorista szervezetek
figyelmét, amelyek elméletileg szervezhetnek valami hasonlót
ahhoz, ami 2001. szeptember 11-én történt. Az efféle veszéllyel
számolni kell és védelmet kell biztosítani ilyesmivel szemben, de
nyilvánvaló, hogy az új távol-keleti légvédelmi alegység
feladatai nem merülhetnek ki ezzel. Az Sz-400-asok később is
Primorjéban maradnak.
A
térségben a helyzet nem nevezhető nyugodtnak: a Koreai-félszigeten
tapasztalható gyakori összetűzéseken kívül, amelyek
Oroszországot is érintő forró konfliktussá válhatnak, azzal is
számolni kell, hogy a távol-keleti és ázsiai-csendes-óceáni
térség egészében véve egyre komolyabb katonai verseny színterévé
válik. A térség nagyobb országai egyre fokozzák potenciáljukat,
és Oroszország sem kivétel ezen a téren.
Nehéz
megjósolni, hogy mely repülőgépek és egyéb légi objektumok
válhatnak az Sz-400-asok célpontjává, azonban a legaktuálisabb
veszélyek listája nem is olyannyira terjedelmes. Ezen előkelő
hely illeti meg Japánt, amely ország egyre gyakrabban és egyre
nagyobb hangerővel nyilvánítja ki Oroszországgal szembeni
területi igényeit. Nem nagyon valószínű, hogy Japán katonai
úton próbálja meg megoldani a problémát, azonban ezzel is
számolni kell.
Az
Sz-400-asok sorozatgyártása 2007-ben indult be, de 2011-ig
mindössze két ezrednél rendszeresítették a rakétakomplexumot
(egy-egy ezrednél négy-négy tüzérosztály, mindegyiknél 8-8
indítóállvány). Tavasszal még egy ezredet helyeztek el
Kalinyingrádban, egy másikat pedig most telepítenek Nahodkába.
2011–2012 során a védelmi tárca kell, hogy 54 Sz-400-as
tüzérosztállyal rendelkezzen.
Ugyanakkor
komoly probléma marad napjainkban az új légvédelmi rakétarendszer
telepítése helyének kiválasztása. A kézenfekvő térségek –
Észak-Nyugat, Távol-Kelet, Uráli ipari térség – mellett
léteznek nem ennyire egyértelmű vidékek, amelyek szintén
figyelmet igényelnek. Többek között az orosz sarkvidékről van
szó, ahol jelenleg a Kola-félszigeten kívül gyakorlatilag
hiányzik a szervezett légvédelmi infrastruktúra. Az új
légvédelmi rakétarendszerek nagy hatótávolságára való
tekintettel a komplexumok Északon való telepítésének
köszönhetően pótlólagos akadály alakítható ki az ellenség
számára, amely az arktiszi övezeten át próbál behatolni
Oroszország területére.
Az orosz légierő arktiszi gyakorlatai
Az orosz légierők nagyszabású gyakorlatokat rendeznek a sarkkörön túli vidéken a különféle repülőnemek együttműködése céljából. A manőverek során a helyi nem nukleáris konfliktusok esetére a távolsági légierő lehetőségeit kívánják begyakorolni.
Nyilván
nem véletlen, hogy a gyakorlatok színhelyéül a sarkkörön túli
vidéket választották. A régió iránt egyre nagyobb az
érdeklődés. 2012-ben ott már gyakorlatilag mindegyik arktiszi
ország manővereket rendezett.
Elvileg
a sarkkörön túli vidéknek vajmi kevés alternatívája van az
orosz távolsági légierő szempontjából. Hiszen a térség a
hadászati rakétahordozók fő „tanterme”: a gyéren lakott
óriási térség kiváló lehetőséget biztosít a gyakorlóterepek
elhelyezésére. Azonban az idei gyakorlatoknak más az irányultsága.
A hagyományos szárnyas rakéták indítása mellett a hadászati
bombázók a Szu-27-es és a MiG-31-esvadászgépekkel
való együttműködést, valamint a harcászati lőszerek
alkalmazását gyakorolják be. A manőverekben nemcsak vadászgépek
és bombázók vesznek részt: a harci repülőgépeket
az A-50-eslégtérellenőrző repülőgépek vezetik
célra, az Il-78-asok pedig üzemanyaggal töltik
fel a levegőben.
A
sarkkörön túli vidék nemcsak a távolsági légierő fő
gyakorlóterepe, hanem a fegyveres erők bevetésének potenciális
térsége is az Északi-Jeges-tenger készleteiért, ill. az északi
tengeri út ellenőrzéséért kitörhető helyi konfliktusok,
valamint egy hipotetikus nukleáris háború esetére. A pillanatnyi
politikai helyzetből nem feltételezhető, hogy a belátható
jövőben ilyen fajta konfliktusok törhetnek ki, azonban az orosz
politika a „lehetőségek számbavétele” elvéből indul ki a
katonai kérdésekben. Addig, amíg bármelyik külföldi ország,
ill. országok tömbje fenntartja vagy fejleszti a sarkkörön túli
térségben katonai lehetőségeit, az orosz fegyveres erők készülni
fognak a rendelkezésükre álló minden eszköz harci bevetésére a
térségben.
Az európai rakétavédelmi rendszer bővítése és a potenciális veszély Oroszország számára
Fotó:©
www.navy.mil
|
Az
európai rakétavédelmi rendszer (EMDS) telepítésének első
fázisa inkább ”előkészítő” jellegű. A legfontosabb feladat
ebben a szakaszban a riadó- és célmeghatározó rendszerek
fejlesztése, valamint a szolgálati hatóságok együttműködésének
biztosítása. Oroszország számára az EMDS telepítésének
harmadik és negyedik fázisa a legveszélyesebb.
Az
EMDS telepítésének második szakaszában a déli szárnyra kerül
a hangsúly: a Földközi-tengeren bővíteni fogják az Aegis
rendszer hajócsoportjait, amelyeket a ballisztikus rakéták
elfogására fejlesztettek ki. Ezen kívül 2015-re tervezik az első
szárazföldi mobil elemek telepítését az SM-3 block 1-es
rakétákkal, amelyek Romániában, a Devesolu bázison kerülnek
kihelyezésre.
Ebben
a szakaszban tervezik továbbá az SM-3 block Ib továbbfejlesztett
változatú rakéták telepítését is, amelyek modernizált,
infravörös önirányító fejjel vannak felszerelve. Az EMDS ebben
a formájában, a törökországi radar segítségével, képes lesz
a Kelet- és Közép-Európát célzó, Irán területéről egyeként
kilőtt közép-hatótávolságú rakéták elfogására. E célpontok
a NATO katonai bázisai lehetnek.
Az
EMDS lehetőségeinek erőteljes növekedése 2015 után várható. A
harmadik fázis során tervezik az SM-3 block IIa rakéták tengeri-
és szárazföldi telepítését, továbbá az SM-3 rakétákkal és
a SPY-1 radarral felszerelt szárazföldi komplexum megjelenését
Lengyelországban, a Balti-tenger partjaihoz közel.
A
rakéta- és az Aegis radarrendszerek potenciális telepítése
Európa északi részén, különösen az ezzel a rendszerrel
felszerelt hajók az északi tengereken – Balti-, Norvég- és
Barents-tengeren – már veszélyeztethetik az orosz stratégiai
nukleáris erőforrásokat.
Az
északra telepített hajók és az Aegis rendszerű szárazföldi
komplexumok bizonyos feltételek mellett képesek lesznek azon
rakéták elfogására, amelyeket az Oroszország európai részén
található Stratégiai Rakéta Erők bázisairól és az
északi-flotta tengeralattjáróiról bocsájtanak ki. Ezek a
lehetőségek tovább erősödnek az SM-3 block IIb rakéták
negyedik fázisban való telepítésüket követően. Az Aegis
rendszer hajóinak száma 20-ra emelkedik az Atlani-óceán
térségében. Ezek a hajók Spanyolországban és Nagy-Britanniában
fognak állomásozni, amelyeket könnyen áttelepíthetnek a Barents-
és Norvég-tengerekre.
Azonban
meg kell jegyezni, hogy az északi tengereken állomásozó hajók az
”Irán elleni pajzs” formájában elméletileg hatástalanok. Még
ha Irán létrehozna egy interkontinentális ballisztikus rakétát
azért, hogy az Egyesült Államok területén található
célpontokat semmisítsen meg, a Skandinávia és a hozzá tartozó
vizek feletti röppályája több mint ezer km feletti magasságon
haladna, amely kizárja az SM-3 rakétákkal való elfogást.
Az
európai rakétavédelmi rendszer nagyobb része egyelőre csak
papíron valósult meg, továbbá a lengyel bázis sorsát sem
határozták meg. Barack Obama az Egyesült Államokbeli
elnökválasztáson való győzelme esetén nem kizárt, hogy ez a
terv, az Aegis rendszerű hajók Észak-Európa tengerein való
telepítésének tervével együtt törlésre kerül, így pedig az
EMDS súlypontja továbbra is délen maradna. Ebben az esetben az új
hordozórakéták és radarok például Bulgáriában jelenhetnek
meg. Ez védelmet nyújthat Iránnal szemben anélkül, hogy
fenyegetnék az orosz Stratégiai Nukleáris Erőforrásokat.
Azonban,
ha az aktivitást áthelyezik északra, Oroszország annak
megfelelően fog reagálni. Az ”Iskander” komplexumok telepítése
csak egy, a lehetséges intézkedések közül. Ha nem sikerül
megállapodni az Egyesült Államokkal, akkor megvalósul a jelenlegi
európai biztonsági rendszer teljes felülvizsgálata, beleértve
Oroszország végleges kivonulását a Hagyományos fegyveres erőkről
szóló szerződésből (CFE), amelynek végrehajtására
moratóriumot vezettek be. Szélsőséges intézkedés formájában
lehetséges a Közép- és rövid hatótávolságú rakétákról
szóló szerződésből és a Stratégiai támadó fegyverek
csökkentéséről szóló szerződésből való kilépés (START-3)
Új orosz légvédelmi rendszerek: a Pancir védelmet fog biztosítani az Sz-400-asnak
Fotó:
RIAN
|
Az esetleges ellenség csapásaival szembeni lég- és rakétavédelmi rendszerek védelme a legfontosabb feladat a mai háborúban. Az Almaz-Antej légvédelmi konszern szerződéseket kötött a védelmi tárcával a csapatok új fegyverzeti rendszerekkel való ellátására a 2012. évi állami hadiipari megrendelés keretében. Ez megköveteli az üzemek műszaki új berendezésekkel való ellátását, de a gyártás üteme növekszik.
A
szállítani kívánt fegyverzetek és technika közt található
28 Pancir-Sz1légvédelmi rakéta-ágyúkomplexum. A
nevezett mobil közelharci komplexumok a nagy hatótávolságú
légvédelmi-rakétavédelmi rendszerek védelmét szolgálja
szárnyas rakéták és egyéb precíz fegyverek támadásával
szemben.
Jelenleg
a légvédelmi alegységeknél összesen 10 ilyen gép van
rendszeresítve, amelyet 2010-ben szállítottak ki. Az üzemeltetés
során szerzett tapasztalatok alapján a haditechnikát
továbbfejlesztették, és a szállítás nagyobb mennyiségben
történt. A Pancir különosztályokat előreláthatólag légvédelmi
rakétadandárok kötelékébe helyezik, aminek köszönhetően
fokozható harci stabilitásuk: a mai háborúban a nagy
hatótávolságú légvédelmi rendszerek a „tiszta égboltot”
biztosítani kívánó ellenség elsőrendű célpontjává
válnak.
A
Pancir nem az egyedüli rendszer, amelyik efféle feladatokat láthat
el. Rövidesen a Morfej közelharci
komplexummal bővülhet ki, amelyikhez 10 km hatótávolságú új
rakéták tartoznak majd.
Az
Almaz-Antej légvédelmi konszern a fegyverkezési állami program
megvalósítása keretében modernizálja termelési kapacitásait.
Az állami fegyverkezési program keretében modernizálni kívánják
azAvangard moszkvai gépgyártó üzemet, ahol különböző
típusú légvédelmi rakétákat gyártanak. A konszern jelentős
pénzösszeget fektet be az Avangard felfegyverzésébe, az üzemben
a termelés az utóbbi években tízszeresre fokozódott, a gyártás
üteme évente több száz rakétát tesz ki és a jövőben a
növekedés folytatódik.
Az
üzem együttműködést alakít ki felsőoktatási
intézményekkel, többek között a Bauman Műszaki Egyetemmel, ahol
Avangard innovációs központot hoztak létre, aminek köszönhetően
a diákok bekapcsolódhatnak az üzem tevékenységébe, a gyár
pedig újabb szakembereket kap.
Repülőgép-hordozó az orosz Haditengerészetnek
Fotó:
en.wikipedia.org
|
A repülőgép-hordozó manapság elengedhetetlen eleme a nagyhatalmak tengeri flottáinak. Az orosz Haditengerészet számára új repülőgép-hordozók építsének lehetőségéről már nagyon rég óta szó van. Oroszország azonban ahhoz, hogy egy új, teljes értékű hajója legyen, nem rendelkezik egy sor kulcsfontosságú elemmel.
A
modern repülőgép-hordozónak sokféle jellemzője van. Az egyik
legfontosabb ezek közül a repülőgépek fel- és leszállásának
módja. Ez alapján a következő csoportokat különböztetik meg:
CATOBAR –
Catapult Take-Off But Arrested Recovery – a repülőgépek
gőzkatapult segítségével szállnak fel és fékezőkötéllel
lassítva, fékhorog segítségével szállnak le. Az ilyen típusú
repülőgép-hordozók képesek felemelni a levegőbe akár 40 tonnás
gépeket is, beleértve a fedélzeti transzportereket és az AWACS
repülőgépeket – „repülő-radarokat” is.
STOBAR –
Short Take-off But Arrested Recovery – ezek a gépek saját erőből
rövid nekifutással szállnak fel, a leszállást azonban
fékezőkötelek segítik. Az orosz „Kuznyecov Admirális” is
ilyen típusú repülőgép-hordozó.
A
STOBAR előnye az egyszerűsége és az, hogy bár olcsóbb, mint a
CATOVAR, méretét tekintve viszont hasonló. Mindezzel együtt a
STOBAR alapvető hibákkal rendelkezik: a felszállási súly
korlátozva van. Ezen kívül az ugródeszkáról lehetetlen a
levegőbe emelni egy repülőgépet vagy repülő radart.
A
harmadik repülőgép-hordozó típus a STOVL –
Short Take-off and Vertical Landing, ezek a hajók azonban súlyos
korlátokkal küzdenek. Arról már nem is beszélve, hogy ez a típus
megköveteli a vertikális fel- és leszálló vadászrepülőgép
létét, amellyel Oroszország nem rendelkezik.
Így
Oroszország egy egyszerű választás előtt áll: STOBAR vagy
CATOBAR típusú legyen az új hajó?
Vegyük
sorra most azokat a kulcsfontosságú elemeket, amelyek nélkül egy
perspektívával rendelkező orosz repülőgép-hordozónak nincs
esélye.
A
katapult. Az ezzel kapcsolatos szovjet próbálkozások csak néhány
kísérleti példányig jutottak. Ezeket tovább fejleszteni aligha
van értelme, hiszen az amerikai és a brit Haditengerészetnél már
az EMALSelektromágneses katapultot használják. A
szakértők szerint egy hasonló szerkezet kidolgozása és kísérleti
fázisa mintegy 6-7 évbe telik. Tekintve, hogy a repülőgép-hordozó
körülbelül 2015-16-ra készülne el, és 2022-23-ban vetnék be,
ez az időintervallum nem jelent problémát.
A
következő kulcsfontosságú elem a szállító repülőgép vagy a
repülő radar. Ilyennel Oroszország nem rendelkezik, az An-71 és a
Jak-44 kidolgozását már rég leállították. Így ezt is nulláról
kellene kezdeni, talán a Jak-44 alapján, amelynek időtartama nem
kevesebb 6-7 évnél.
Végül
a repülőgép-hordozó számára elengedhetetlen egy harci
repülőgép: a Szu-33-at többet nem gyártják és egyértelmű,
hogy elöregedett, a MiG-29K a jelenlegi formájában ugyan végrehajt
harci feladatokat, de ezt a modellt a 70-es években dolgozták ki,
így ez is öregedőfélben van. A legésszerűbb változat a T-50-es
harci repülőgép. Ennek kidolgozása mintegy 10 évet vehet
igénybe.
Ezeknek
a berendezéseknek és rendszereknek a kidolgozása több milliárd
$-ba kerül. Azt, hogy ilyen költségek indokoltak e, az ország
felső vezetésének kell eldönteni. Azt azonban érdemes észben
tartani, hogy egy teljes értékű légi fedezet nélkül, beleértve
a partoktól távoli hadiflottát is, amelyre az állam 5 trillió
rubelt kíván költeni, mindez csak egy igen költséges kevéssé
értelmes játéknak minősül.
Oroszország tengeralattjáró flottájának jövője
Fotó:
RIAN
|
Oroszország
a tengeralattjárókon szolgáló katonák napját ünnepli. Az
orosz Haditengerészet tengeralattjáró-egységei nincsenek könnyű
helyzetben. Nagyon nagy jelentőségűek az elkövetkezendő évek,
amelyek meghatározzák a fegyverkezésről szóló állami program
végrehajtásának menetét.
A
955-ös „Borej” program elsőszámú, a K-535-ös Jurij
Dolgorukij névre keresztelt rakétahordozó hajóját már idén
tavasszal-nyáron üzembe helyezik. A másodikat, a K-550-es
Alekszandr Nyevszkijt pedig ősszel, amikor is a harmadik hajó –
Vlagyimir Monomah – is vízre száll. Idén a negyedik hajó
munkálatai is meg kezdődnek.
Az
építkezés üteme nő. A Jurij Dolgorukij elnevezésű hajó
alapozási munkálatai és vízrebocsátása között 17 év telt el.
Az Alkeszandr Nyevszkij és a Vlagyimir Monomah esetében ez az idő
8 évre csökkent.
Oroszország
nukleáris pajzsának haditengerészeti eleme teljes mértékben
biztosított. Manapság azonban a legfőbb hiány a többcélú
tengeralattjáró hajókból van, amelyeket különböző feltételek
mellett lehet bevetni és elengedhetetlenek a saját flottájuk
segítésére, ill. az ellenséges flotta megsemmisítésére.
„Mindenkinek
sok, de nem Oroszországnak” . Így érdemes megfogalmazni azt a
programot, amely Oroszország számára a többcélú atom és diesel
tengeralattjárók építését valósítja meg. Az elkövetkezendő
évtizedben a tengeralattjáró flotta 8-10 diesel tengeralattjáróval
és 10 többcélú atom tengeralattjáróval lesz gazdagabb a 885
Jászeny program keretein belül.
Jelenleg
Oroszország Haditengerészetének birtokában 27 többcélú atom
tengeralattjáró van, amelyek közül 2020 után mindössze 10-12
hajó – a 949A Antyej és a 971 Suka-B projektek hajói – lesz
működőképes.
Végül
is az orosz flotta az 50 többcélú hajójából úgy 26-30-at
veszít el, amelyekért cserébe 20-at kap. Ez 6-10 hajó veszteség.
Elképzelhető, hogy ez nem olyan kritikus, de ez a hajószám,
amellyel az orosz hadiflotta rendelkezik nem elég, annál is inkább,
mivel a tengeralattjárók nagy része felújítás alatt áll, vagy
arra vár.
Az
a terület, amelyen az orosz flottának mindenekelőtt szüksége van
a többcélú tengeralattjárókra, a Távol-Kelet. Itt feltétlenül
számolni kell Japán haditengerészetével, amely 18 modern diesel
tengeralattjáróval rendelkezik, és amely rendszeresen fitogtatja
erejét. A japán hadiflotta továbbá fejlett felszíni flottát és
tengeralattjáró-elhárító repülőgépeket is a magáénak
tudhat. Oroszország csendes-óceáni flottája alulmarad Japánéval
szemben, és az egyensúly megtartásának az egyik legfőbb részét
a haditengerészet képezi. Formálisan a csendes-óceáni flotta is
18 többcélú atom és diesel tengeralattjáróval rendelkezik,
azonban nagyrészük harcképtelen. Az orosz flottában 15 évnél
fiatalabb hajó nincsen. Összehasonlításképp: a 18 japán
tengeralattjáró közül 15-öt az elmúlt 15 év során építettek.
A
többcélú tengeralattjárók hiányának kompenzálása lehetséges,
ehhez a program jelentős modernizálására, ill. atom és diesel
tengeralattjárók minél gyorsabb építésére van szükség.
Vlagyimir Putyin Oroszország nukleáris pajzsáról
Vlagyimir Putyin elnökjelölt programcikket közölt a nemzetbiztonság kérdéseiről, és részletesen kitért a fegyveres erők új technikával történő felszerelésére. Az általa közölt számadatok alapján előre lehet jelezni, hogy milyen lesz a fegyveres erők új arculata az évtized végére. Mindenekelőtt a hadászati nukleáris erőkről van szó.
A
hadsereget a következő évtizedben több mint 400 korszerű, földi
és tengeri irányítású interkontinentális ballisztikus
rakétával, 8 stratégiai rendeltetésű tengeralattjáró-cirkálóval
látják el…” – írja Vlagyimir Putyin.
10
év alatt elérhető a 400 rakéta legyártása. 2011-ben a hadsereg
közel 30 interkontinentális, ballisztikus rakétát kapott: földi
indítású Jarsz és Topol-M, valamint tengeri indítású Bulava és
Szinyeva rakétákat. A pénzügyi és az adminisztratív
intézkedések összehangolásával sikerül egyharmadával növelni
a rakéták gyártását. A kérdés itt az orosz stratégiai
nukleáris erők konfigurációja 2020-ban, ami nyilván különbözni
fog a mostanitól.
A
flotta állományába 8 tengeralattjáró rakétahordozó
nehézcirkáló kerül a 955-ös projekt alapján. A három első
cirkáló, a Jurij Dolgorukij, az Alekszandr Nyevszkij és a
Vlagyimir Monomah 16-16 Bulava interkontinentális, ballisztikus
rakétát hordoz. Az 955U terv alapján épülő öt cirkáló 20-20
ilyen típusú rakéta hordozására lesz alkalmas. Összességében
az új rakétahordozókon 148 rakéta helyezhető el. Figyelemmel az
oktatási és a műszaki kísérletekkel kapcsolatos kilövésekre, a
gyártási program így 160-70 Bulava rakétát irányoz elő.
A
Flotta kötelékében marad hat 667BDRM projektű tengeralattjáró.
Ötöt közülük már felszereltek R-29RMU2 Szinyeva rakétákkal. A
hatodik felszereléséhez 16 ilyen rakétára van szükség.
Figyelemmel a próbafellövésekre, valamint a Szinyeva új
modifikációjára, a Lajnyer rakétára, az R-29RMU modernizált
változatának gyártása az évtizedben elérheti a 40-et.
Így
a nukleáris erők tengeri komponensének aránya 200-210 rakéta,
azaz az orosz stratégiai nukleáris erőforrásnak közel a fele. Ez
gyökeres változást jelent az orosz nukleáris stratégiában: az
50-es évektől kezdve a nukleáris lőszerek nagyobb része a
szárazföldi indítású rakétákra jutott.
Így
a hadászati rendeltetésű rakétacsapatok 190-200 rakétával
rendelkeznek majd. Gyakorlatilag garantálható, hogy mindezek a
rakéták az RSZ-24 Jarsz típushoz tartoznak, miután a RSZ-12M2
Topol-M rakéták gyártását 2011-ben beszüntették a Jarsz
javára. Ugyanakkor a most kidolgozás alatt álló új generációs
rakéták sorozatgyártásig még sok idő telik el.
190-200
Jarsz elég ahhoz, hogy felváltsák a rakétacsapatoknál levő –a
nyolcvanas években és a kilencvenes évek elején gyártott - 170
darab RSZ-12M Topol rakétákat és biztosítva legyen a műszaki
próbákhoz szükséges rakéták száma is. Ezen kívül 2020-ig a
rakétacsapatok rendelkezésére áll még az R-36M2 utolsó
sorozataiból 20 rakéta. Ezeket majd a 2020-2025-ös években
váltják fel az új típusú rakéták. Hadrendben marad 70 Topol-M
rakéta (ezek 1997-2011-es gyártásúak), amelyek egy részét a
használat meghosszabbítás céljait szolgáló kilövésekre
használják fel.
Milyen
lesz összességében Oroszország stratégiai nukleáris potenciálja
2020-ra? A Haditengerészeti Flotta 14 tengeralattjáróval
rendelkezik, amelyen 244 indító berendezés lesz elhelyezve. A
rakétacsapatoknál közel 250 mobil és siló telepítésű rakéta
lesz. A légierőkhöz közel 80 hadászati bombázó tartozik,
amelyek mindegyikéhez a START-3 szerződés értelmében egy
nukleáris töltet tartozik. Összesen több mint 570 hordozó közel
kétezer töltettel. Vagyis: Oroszország nem éri el a START-3-ban
megadott korlátozási határt a hordozók számára (ami 700
telepített és összességében 800 – telepített és
telepítetlen - hordozót jelent), de jelentékenyen túllépi a
töltetekre vonatkozó korlátozást (1550).
Ilyen
formán realitássá válik a hadászati rendeltetésű
rakétacsapatok főparancsnokának még 2011-ben elhangzott
kijelentése, hogy az új rakéták telepítésével és a töltetek
számának korlátozásával egészében véve „beleférnek” a
szerződésben foglalt korlátozásokba. A „fölösleges"
tölteteket raktárokon tarthatják, és szükség esetén
juttathatják el a hordozókhoz, például a nemzetközi helyzet
kiéleződése esetén.
EZEK MIND RÉGI ADATOK!!!
VálaszTörlés