Richard Haack Kémek könyve .
Részletek:
ARCHÍVUMOK
FEGYVERKERESKEDELEM
Az
irattárak és archívumok, sok mindent rejtettek és rejtenek ma
is. A legtöbb kelet-európai országban időzített bombaként
működhetnének, de nem teszik egyelőre. Legjobban kétségkívül
a kelet-német és cseh polgárok jártak, mert nekik törvényadta
joguk belenézni az aktákba. Hogy ebből mennyi tragédia
származik, az más kérdés -kétségkívül jobb így, mint
mostantól kezdve örökké bizonytalanságban élni. Ez a
bizonytalanság lett osztályrészévé a bolgároknak,
szlovákoknak, románoknak, magyaroknak és. másoknak.
Ha
már aktákról van szó - ilyenek mindig voltak valamilyen formában
- egyidősek a titkosszolgálatokkal, írásban le kellett fektetni,
hogy ki az ügynök, mikor, mit jelentett, más titkosügynökök
(akik kapcsolatban állnak vele) miként vélekednek róla, ki
ellen, hol, mikor, milyen körülmények között vethető be, és
egyáltalán, minden olyan adat szükséges, ami magánéletére,
tulajdonságaira, stb. vonatkozik. Az ilyesmit nem tarthatja fejben
egyetlen profi ügynök, hisz sok személlyel kell foglalkoznia.
Másrészt, ha baleset érte vagy meghalt, az ügynökkel soha többé
senki sem tudott volna kapcsolatot létesíteni. Kétségessé vált
volna az is, hogy egyáltalán létezett-e?
De
a titkosszolgálatoknál nemcsak a saját emberekről vannak akták,
hanem némi túlzással: szinte mindenkiről. Mindenkiről, aki
látóterükbe kerül, akire ilyen vagy olyan okból felfigyelnek.
Azokról is, akik most ugyan nem érdekesek még számukra, de azzá
válhatnak, mert a., életútjuk erre enged következtetni, például
politikával kezdenek foglalkozni hivatásszerűen, b., az állam
vagy a titkosszolgálat szempontjából nagyon fontos és ritka
szakmát művelnek, c, sok nyelven beszélnek, d., olyan katonai
vagy más alakulatnál szolgáltak, ahol különleges kiképzésben
vettek részt, amit mások számára, máskor, másutt is
hasznosíthatnak, e., egyéb adottságaik vannak (családi
kapcsolatuk valakivel, vagy olyan szokásuk, szenvedélyük, amely
által zsarolhatók, együttműködésre kényszeríthetők,
foglalkozásuknál fogva sokat utaznak és sokfelé bejáratosak,
stb.).
Például
kevesen tudják, hogy Lee Harvey Oswaldnak, Kennedy elnök későbbi
állítólagos merénylőjének már négy évvel a merénylet előtt
aktája volt a KGB-nél! Az ötkötetes aktaköteg száma 31 451, és
ma is ott van a KGB irattárában. Amikor Vagyim Baivatyin, a
puccsista Krjucskov helyére kinevezett új KGB-főnök úgy
döntött, megnyitja az archívumot a nyilvánosság előtt,
egyszerűen nem tudta, mit beszél - vélik sokan. Nem is lett a
dologból semmi, néhány teljesen értéktelen aktát hoztak csak
nyilvánosságra, a többit máig titok fedi. Nos, ilyen az
Oswald-aktaköteg is.
Mint
minden orosz földön letelepedett külföldi, úgy az 1959-62
között Fehéroroszországban élt amerikai fiatalember is
természetesen a megfigyelt személyek között szerepelt. A 31
45l-es köteg jelenleg már a fehérorosz titkosszolgálat
tulajdonában van.
Oswald
1959-ben kért menedékjogot a Szovjetunióban és lakhelyként
Minszket jelölték ki (ma a Fehérorosz -hivatalos nevén: Belorusz
Köztársaság fővárosa), és egy helyi gyárban lakatosként
dolgozott. Havi keresete az akkori fogalmak szerint óriási volt:
761 rubel, amennyit talán még a minszki párttitkár sem kapott
annak idején. Hivatalos adatok szerint az átlagfizetés 60-120
rubel között mozgott. Mindezt persze,-hivatalosan és fentről
intézték el azért, hogy hazaírt leveleiben csupa jót írjon új
hazájáról, ahol különben a jelek szerint kezdetben valóban nem
volt rossz dolga. Körülbelül tízszer annyit keresett, mint
munkatársai. És mintha ez nem lenne elég, a helyi Vöröskereszt
- persze, felsőbb utasításra - havi 800 rubel „segélyt"
juttatott neki ! Így már pontosan hússzor annyit keresett, mint
mások. És lakásra sem kellett éveket, csupán két hónapot
várnia. Természetesen azt is kijelölték számára. A Kommunista
utca 2-es számú saroképületében a fölötte lévő lakásból a
KGB két napra kiköltöztette az ott lakó családot. Ezalatt Lee
Harvey Oswald leendő lakását alul-fölül, jobbról-balról
bemikrofonozták, és megszervezték az amerikai tökéletes, napi
huszonnégy órán át tartó lehallgatását, megfigyelését.
Ma
már tudjuk, hogy Oswaldot húsz KGB-ügynök figyelte éjjel-nappal
egész minszki tartózkodása alatt. Lehallgatták minden
beszélgetését, elolvasták kapott és feladott leveleit, még azt
is ellenőrizték, milyen könyveket kölcsönzött ki a helyi
könyvtárból. Feltehetően meg, voltak róla győződve, hogy
Oswald valójában amerikai kém, aki ilyen ravasz módon szeretne
berendezkedni a nagy Szovjetunióban.
Feljegyezték
róla, hogy belépett ugyan a helyi vadásztársaságba, de nem
tudott jól lőni, ki is maradt hát, és a fegyvert eladta.
Céllövőversenyeken nem aratott babért. Ezért Minszkben ma
mindazok, akik őt ismerték, meg vannak győződve, hogy nem Oswald
lőtte le Kennedy elnököt. (Ezzel a véleményükkel korántsem
állnak egyedül a világban.) Nem volt ahhoz elég okos, hogy
megszervezzen egy ilyen horderejű merényletet, és olyan messziről
el sem találta volna az elnököt - egy évvel azután, hogy
Minszkben sorozatosan célt tévesztett, és tíz körből
legfeljebb a harmadikba talált bele!
Visszatérve
eredeti témánkhoz: tehát Oswald sohasem volt KGB-ügynök.
Figyelték, mert gyanús volt. A világ minden titkosszolgálata
megfigyelés alatt tart saját és idegen állampolgárokat
általában úgy, hogy azok erről semmit sem tudnak.
És
természetesen mindenkiről felfekteti aktáit, aktacsomóit,
ismertebb vagy számára fontosabb emberekről nemegyszer többtíz
kötetes aktasorozata, videófilmjei, fényképek százai vagy ezrei
készülnek. Ez mindenütt így van. Így dolgozik az izraeli Moszad
vagy az ottani katonai elhárítás, a francia „Uszoda", a
német, az angol és a többi kémszervezet. Az aktákból aztán
később - ha azok úgymond illetéktelen, tehát kívülálló
kezekbe kerülnek - fura és leleplező dolgok kerülnek ki.
A
világ így tudta meg, hogy Urho Kekkonen finn államelnök, akit
sok évtizeden át jó hazafinak tartottak -ugyanannyi éven át a
KGB ügynöke volt.
Voltak
számosan Moszkvában, akik remélték, hogy rengeteg nyomot el
lehet tüntetni. Akadtak ezeknél merészebb álmodozók is - ők
úgy vélték, minden nyom eltüntethető, a múlt visszamenőleg
megszüntethető lenne, mint Sztálin idejében. Végül aztán
odáig fejlődtek a dolgok, hogy a Szovjetunió létezésének
utolsó évében egyes felelős (?) politikusok már-már azt
kezdték hirdetni, hogy a KGB... nem is létezett! Hogy volt ugyan
valamilyen apró titkosszolgálat, de az csak akkora volt, mint
másutt és kész. A KGB-t szerintük „a Nyugat fújta fel" .
Ezzel szemben állíthatjuk, hogy az általunk ismert és most itt
is közzétett adatok mást mondanak: húszezer munkatárs
Moszkvában, huszonkétezer ember az ország többi részében,
kétszázhúszezer belügyi katona - és mennyi titkosügynök az
országon belül? És mennyi az országon kívül? Az előbbit nem
százezrekkel, hanem milliókkal lehet mérni, az utóbbit is
tízezrekkel. Pontos adatokat senki sem tud, mellesleg ezek gyakran
változtak. De a nagyságrendek nem. Abban az országban, ahol
Sztálin alatt 18 millió ember ült koncentrációs táborokban és
ezeket 4 millió őr vigyázta (vagyis így vagy úgy szinte minden
családból valaki szibériai munkatáborokban élt), később
Gorbacsov idejére az elítéltek száma 4 millióra zsugorodott -
nos, a többezer tábor ma is létezik, legfeljebb nem (annyira)
politikai foglyokkal van teli.
Ezeket
a számarányokat vették figyelembe azok a keserű-cinikus, de
alighanem reális véleménynyilvánítók, akik szerint ha
Oroszországban közzé akarnák tenni a besúgók névsorát,
gyakorlatilag a népszámlálási adatokat kellene kinyomtatniuk!
Vagyis a lakosságnak igen nagy része volt kénytelen így vagy
úgy, legalább egyszer-kétszer jelentést tenni a KGB-nek.
Ismétlem, kényszerült -szó sincs arról, hogy a kommunista
országokban az emberek eleve imádták volna a besúgói státust.
Legfeljebb a névtelen feljelentéseket kedvelték tömegesen.
Minden
úgynevezett szocialista országban kiterjedt volt ez a hálózat,
ahová kevesen jelentkeztek maguktól, a beszervezettek általában
kényszer hatása alatt cselekedtek. A rendszerváltozás után
elterjesztették hát azt a véleményt, hogy a kommunista uralom
alatt a párttagokat sohasem szervezték be besúgónak. Így amikor
később kölcsönös gyanúsítgatások merültek fel, a volt
párttagok szinte büszkén közölték: ők párttagok voltak,
tehát nem lehettek ügynökök... Nos. ez az állítás hazugság.
Kétszeresen is az. Egyrészt kiderült időközben, hogy rengeteg
párttag működött ezen a területen is (például
Lengyelországban, Albániában és Magyarországon), másrészt
éppen az a logikus,hogy bizalmi feladatokat a kommunista rendszer
nem bízott másokra, mint éppen saját hű embereire. Arról nem
is szólva, hogy az összes titkosügynök (mármint a profik) tagja
volt a pártnak. Éppen úgy, mint a „sima" rendőrtisztek,
ez másképpen nem is működött.
A
másik dolog az, hogy a párttagok eleve besúgók voltak, akkor is,
ha ők maguk erről nem tudtak, vagy nem akartak tudomást venni. A
havi rendszeres párttaggyűléseken folyton arról kérdezték
őket, mi történik a környezetükben, hangulatjelentéseket
kellett írniuk arról, milyen az emberek (a nem párttagok, a
munkahelyek, a lakóházak, stb. embereinek) hangulata, miről
beszélnek, mitől félnek, minek örülnek...? Ez nem volt más,
mint egy gigantikus besúgóhálózat, amely ráadásul nem került
(sok) pénzbe, és az illető ország nagyságától függően több
százezer, vagy akár több millió (szovjet esetben több
tízmillió) önkéntes tagja is volt.
Érdekes
módon a cseheken és a németeken kívül senkinek sem jutott
eszébe, hogy közzétegye nemcsak a beszervezett, rákényszerített
szerencsétlenek, hanem a profi titkosszolgálati tisztek névsorát
is! Erre a többi országot szakmai szempontok késztették. Nagyon
szembetűnő, hogy alig csitultak el a rendszerváltozás verte
hullámok, a titkosszolgálatok környékén máris felbukkantak
azok a politikusok, akik „kézbevették" a dolgokat, és
hevesen érveltek a további ugyanolyan szoros titoktartás mellett.
Röviden: azt mondták, hogy a világ semmilyen titkosszolgálata
sem heveri ki azt, ha csak egyetlen egyszer is nyilvánosságra
hozzák tagjainak névsorát. Ettől kezdve már a rendszer, az
ügynökök hálózata soha többé nem építhető fel abban az
országban - hiszen ki lenne olyan hülye, hogy nevét adja és
szolgáljon, miközben a következő kormányváltáskor
névvel-címmel világgá kürtölhetik azt, hogy ő is ügynök
volt...? Rendkívül érdekes fejtegetés ez, ki tudja, talán
könyvünkben a legfontosabb, bár szándékaink szerint a végén
még visszatérünk rá. Ugyanis egy ilyen módszerrel gyakorlatilag
el lehet pusztítani a titkosszolgálatokat, örökre! És ez
kétségtelenül jót tenne a világnak.
De
nem így történik az országok többségében.
Van,
ahol eleve meg sem történhet, mert az átmeneti hónapokban a volt
(és még akkor) kommunista kezekben lévő titkosszolgálat
tökéletesen meghamisította az aktákat. Hamis munkatársi
névsorokat készítettek, míg más, valós munkatársakat (olykor
sokezer embert) töröltek a névsorokból, illetve aktáikat
elégették. Ez nagyon látható módon kibukott Lengyelországban,
Ukrajnában és Magyarországon. Varsóban az átmenet úgy zajlott
le, hogy a kommunisták csak feltételekkel adták át a hatalmat
1989-90-ben. A legjellemzőbb feltételük az volt, hogy az igazán
fontos tárcák miniszteri széke náluk maradjon az átmenet
idejére. Természetesen a honvédelemre, rendőrségre,
titkosszolgálatra gondoltak elsősorban, és a békés átmenet
érdekében meg is kapták azokat a tárcákat. Jaruzelski tábornok
és másik tábornoktársa, Kiszcak belügyminiszter jól ki is
használták az alkalmat. Több tíz tonna akta égett el ezen idő
alatt, nemcsak tízezernyi ügynök „tisztult meg" ilymódon,
de az elmúlt negyven év összes piszkos eseményéről eltűntek a
bizonyítékok. Ráadásul csakúgy, mint másutt, nagyon vad, hamis
listák készültek. Olyan is, amelyben besúgónak tüntették fel
még Walesát is, aki az ellenállás vezére volt, később
Lengyelország elnöke lett... Ismételjük, hasonló dolgok, másutt
is lejátszódtak. Magyarországon például úgymond megvan az
ügynöklista (vajon melyik az igazi, és ha igen, mennyiben az?),
de érdekes módon az antikommunista kormány és képviselőinek
többsége a rendszerváltást követő négy éven át nem engedte
azokat nyilvánosságra hozni. A szakmai érveken túl nyilvánvaló,
hogy legtöbbjük lépéseit személyes félelem igazgatta.
Ami
persze nem jelenti, nem jelentheti azt, hogy a csehek vagy a németek
jártak el tökéletesen és hibátlanul. Hiszen ők sem tudhatták,
nem lehettek benne biztosak, a listák mennyire hitelesek? Képzeljük
el azt, ami az említett országokban olykor szórványosan
megtörtént: egy reggel arra ébredsz, Kedves Olvasó, hogy
mindenki elfordul tőled, furcsán méregetnek, szidnak, vagy akár
rád is támadnak. És csak később tudod meg: az aznapi újságban
ott a neved egy listán, mint volt besúgóé. Ha tényleg az
voltál, elköltözhetsz másik városba, talán ez segít. De ha
nem voltál besúgó? Ha ez a volt kommunista belügyesek utolsó
rúgása, aljas bosszúja, szinte a „síron túlról"? Így
okozhatnak és okoznak ma is nagy kavarodásokat. Talán nem
véletlenül: minél nagyobb a káosz a demokráciában, annál
valószínűbb, hogy négy vagy nyolc év múlva - tehát egy két
választással odébb - a nép ismét az addig kitartó, vagy éppen
„rózsaszínűre" (esetleg szociáldemokratára) átfestett
kommunistákat választja meg, merthogy annak idején ők
képviselték a „rendet".
A
dolog ráadásul ütközhet az emberi jogokkal is - mint kiderült,
éppen a cseh példák alapján. Ott ugyanis rendeletet hoztak, hogy
aki ügynök volt, mostantól kezdve nem vállalhat vezető állást.
Ez az új rendszer nagyon is érthető önvédelmi reakciója volt.
Sajnálni lehet csak, hogy a többi hasonló országban erre nem is
gondoltak, így most állami és pártszékeken nyüzsögnek a volt
besúgók. Ám közbeszólt az európai emberjogi bizottság és
egyéb hasonló szervezetek. Úgy vélték, ez korlátozza ezen
személyek jogait, hiszen ezek az emberek most politikai nézeteik
miatt nem dolgozhatnak ott, ahol akarnak. És az ilyen
megkülönböztetést Európában nagyon nem szeretik.
Emlékezetesek
a hatvanas-hetvenes évek (akkor Nyugat-) Németországának hasonló
rendelkezései. A „Beruf-sverboten"-rendelkezés értelmében
a kommunista párt tagja nem lehetett tanító vagy tanár, nehogy
vörös eszmékre nevelje az ifjúságot. Ugyanezek a bizottságok
és személyek akkor is felemelték szavukat a rendelkezés ellen.
Nem hallottuk, hogy ugyanilyen hevesen küzdöttek volna a keleti
rezsimek negyven éve alatt az ellen, hogy az Elbától és Bécstől
keletre csak kommunista párttag lehetett bármilyen vezető
állásban... Vagyis a világ egy tekintélyes részén tömegesen
diszkriminálták a másképpen gondolkodókat, az akkori
társadalmak legkevesebb 90 százalékát.
És
még mindig a titkosszolgálati aktáknál tartunk. Romániában
gyakorlatilag teljesen átmentette magát a Securitate egy hamis,
„ellopott" forradalom révén. Ezért tulajdonképpen a
forradalom szót is idézőjelbe kellene tenni.
Döbbenetes
hasonlóság állapítható meg néhány ország
esetei
között, ugyanis Bukarestben ugyanaz történt és történik, e
téren, ami Moszkvában, Kijevben vagy Budapesten. A kormány tagjai
és a vezető-uralkodó pártok képviselői annyira „sárosak"
ezügyben, hogy foggal-körömmel ellenzik a listák nyilvánosságra
hozatalát. Miközben éppen ezek olykor bele-beletekintenek a
listákba (törvényellenesen) és valakit meg-megzsarolnak vele.
Romániában
az a Magureanu lett a titkosszolgálat vezetője, aki - bár
kezdetben tagadta, de aztán rábizonyították - a Securitate
tisztje volt azelőtt. Egy demokratikus országban egy ilyen
hazugság lelepleződése után az illető tisztségviselőnek
mennie kell, és még örülhet, ha büntetőjogilag vonják
felelősségre. A Balkánon azonban minden másképpen van.
Magureanu nemcsak a helyén maradt, de az sem ártott neki, hogy
fény derült KGB-s összeköttetéseire. Ugyanis, és ezt a
szakmabeliek mind pontosan tudják - a Ceausescu diktátor elleni
„forradalmat" a valóságban a KGB és a román kommunista
titkosszolgálat tisztjeinek egy csoportja szervezte. Ehhez a népi
elégedetlenség kirobbanása csak afféle háttérként szolgált,
néhány héttel meggyorsította azt. Magureanu különben
személyesen vett részt azon a furcsa „tárgyaláson", ahol
a két Ceausescut elítélték és kivégezték. Ez az ember
mellesleg belekeveredett az 1990 májusi „szabad"
választásokkal kapcsolatos botrányba is. Sok tízezer hamis
szavazócédulát gyártott a titkosszolgálat, hogy a volt
kommunistákat hatalomra juttassa. Ami megint csak egyértelműen
jelzi, hol a helye ennek a szervezetnek Romániában, és talán
nemcsak ott.
Bulgáriában
sem mentek simán a dolgok. 1991 tavaszán húsz személy neve
került a közvélemény elé, akik állítólag mind ügynökök
voltak - és mind a húsz politikus, képviselő, stb. egy emberként
jelentette ki, hogy ez nem igaz, fogalmuk sincs róla, hogyan
kerülhetett aktáikba az együttműködő személyekre jellemző
leírás vagy jelzés. Szófiában legalább egyértelműen
kiderült, hogy a párttagok egyáltalán nem voltak felmentve az
ügynökösködés alól. A régi rendszerben félig nyíltan
hirdették is, hogy a titkosszolgálatok segítsége „minden
párttag szent feladata"! Megjelentek különféle publikációk
igazi és feltehetően hamis nevekkel, sőt, egész listákkal, de a
kép ott sem lett tisztább.
Ukrajnában
a titkosszolgálati tisztek olyannyira nem bujkáltak és nem
szégyellik KGB-s kapcsolataikat, hogy most is parádéznak
kitüntetéseikkel, ott vannak az államhatalomban. Akadt közülük
olyan munkatárs (név szerint Murzin ezredes), aki egyenesen az
„Ukrajna és a Világ Alapítvány" nevében küzd azért,
hogy hazáját közelebb hozza a világhoz, mármint a civilizált
nyugathoz, ahogy őmaga is hirdeti. Később Varsóban és
Washingtonban kiderült, hogy az alapítvány tulajdonképpen nem is
létezik - ismét egy KGB-agentúra hát, amelynek révén egyesek
(párszázan- vagy ezren) át akarják menteni magukat a jövőre...
Kijevben, Harkovban és másutt továbbra is működik a KGB, bár
hivatalosan már nem úgy hívják. Nemhivatalosan azonban mindenki
így emlegeti - maguk a továbbra is ott dolgozó és szemlátomást
nyugdíjas állásra számító tisztek és családjaik is.
Megvannak üdülőik, saját nyaralóik, kocsijaik és számos
előjoguk.
És
ez a helyzet Oroszországban is. Sőt! A volt szovjet terület
minden országában KGB-gyanús az összes politikus - ugyanis a
felnőtt, negyven fölötti lakosságból mindenki, aki az utóbbi
években előretört, akiből politikus, vezető újságíró,
miniszter vagy egyéb magasrangú hivatalnok lett - még abban a
korban vált felnőtté, amikor a KGB teljhatalma fényében
ellenőrzött mindent és mindenkit. Ki kell mondani: egyetlen volt
szovjet, ma szabad köztársaságban nincs egyetlen olyan politikus
sem, akit valamilyen módon ne környékezett volna meg a KGB a
hetvenes vagy nyolcvanas (esetleg még a kilencvenes) években!
Különösen igaz ez Moszkvában. Ahol gyakorlatilag minden
számottevő politikus és magasabb hivatalnok a KGB embere volt,
vagy annak jelentett kényszerből vagy önként, vagy másféle
módon állt kapcsolatban a szervezettel. Csak egy dolog lehetetlen,
hogy bárki is kívül maradhatott e körön, „szűzként"
vészelhette át azt á korszakot. Oroszországban a Nyugat akkor
talál majd igazi partnerekre, ha letűnnek a politikai színpadról
a volt párttitkárok (Jelcin és társai), vagy a hitüket alig
rejtegető, de igazából ma is meggyőződéses kommunisták. A
visszarendeződés veszélye Moszkvában sokkal nagyobb, mint bárki
is hinné, és az nem fegyveres puccsok által megy majd végbe - ha
végbemegy -, hanem a kommunisták fokozatos és ellenállhatatlan
visszaszivárgása útján. Ez a véleménye azoknak, akik ott
igazán közel álltak a tűzhöz, és tudják, mit beszélnek.
Mindezek
mögött az érintetlen KGB áll. Az irányítja a politikusokat,
tetteiket, mondanivalójukat. Ott van Zsirinovszkij, aki valójában
nem más, mint egy klasszikus értelemben vett agent provocateur,
aki a legnagyobb hasznot Jelcinnek hajtja. Mióta Zsirinovszkij
fasiszta-ultranacionalista eszméit hajtogatja, megnőtt Jelcin
nyugati támogatottsága. Könnyen lehet, hogy valaki a Lubjankán
találta ki ezt a kombinációt, és vaskövetkezetességgel meg is
valósítják. Amikor aztán majd nem lesz rá szükség, akkor
Zsirinovszkij eltűnik a színpadról - mert azt még a KGB sem
kockáztatja, hogy egy ilyen elmebeteg-gyanús ügynöknek játssza
át a hatalmat.
A
volt NDK-ból megmaradt akták nagyobb része a nyugatiak kezébe
került. így a németeknél másképpen zajlott le a hatalomváltás
és az ország átvétele. A levéltári szaknyelven szólva,
kétszáz folyókilométernyi akta maradt fenn, amit évekig, sőt,
évtizedekig lehet majd kutatni, csoportosítani, elemezgetni
mindenféle szempontból. Amit ebből nyilvánosságra hoztak, az
nem sok, ámde rengeteg személyes tragédiát okozott, hogy egy új
rendelkezés értelmében minden német polgárnak joga van
megtudni, voltak-e róla szóló akták, sőt, jogában áll
megismerkedni azok tartalmával is.
Meglepő
dolgokra derült fény. Egyesek a leghíresebb ellenállók fényében
tündököltek az utóbbi év(tized)ekben - most kiderült róluk,
hogy folyamatosan a Stasinak, a Staatssicherheit-nek,
állambiztonságnak dolgoztak, és szorosan jelentettek mindent.
Ügynök volt sok nyugati politikus is, ezek számára bukás,
szégyen, öngyilkosság vagy kétségbeesett tagadás következett.
A
kíváncsiság erősebb, mint a félelem. Csak 1992 első néhány
hónapjában félmillió volt kelet-német állampolgár kérvényezte
hivatalosan, hogy beletekinthessen a róla szóló aktákba.
Képzeljük el, hogy azóta még milyen sokan dönthettek így! És
mivel a németek arról híresek, hogy nem sokat fantáziálnak, és
ott mindenről „papír" van -alig találtak hamisított
aktákat. Mindent alaposan leírtak, minden ügynökösködést
vállaló személy saját aláírásával erősítette meg ebbéli
szándékát, és a dokumentumok példás rendben sorakoztak a
(kétszáz kilométernyi hosszú) polcokon. És most beléjük lehet
nézni.
A
Stasi 86.-700 emberrel dolgozott, akik sokfelé a világban is
kémkedtek, nemcsak otthon. Az ügynökök hamis vagy valódi
nyugat-német útlevelekkel járták a világot, sokan eljutottak
közülük Amerikába és a harmadik világ országaiba. Ott sokszor
éveken át tevékenykedtek, és az ottaniak meg voltak róla
győződve, hogy nyugati németekkel, vagyis barátaikkal,
szövetségeseikkel állnak kapcsolatban. Nem titkoltak hát előlük
semmit. Az információk csak úgy áradtak haza Kelet-Berlinbe.
Ugyanakkor az ügynökök ellepték Nyugat-Németországot is, és
hihetetlen méretekben dolgoztak. Millió és százmillió márkáért
pártokat vettek „békemozgalmakat" alapítottak, olykor
többszázezres tüntetéseket rendeztek megtévesztett fiatalok és
nemcsak fiatalok segítségével. Bejutottak az államigazgatásba,
kedvelt trükkjük volt a titkárnők megzsarolása, akik aztán így
kénytelenek voltak kiadni főnökeik titkos iratait, bizalmas
információit.
Amikor
tehát szabaddá váltak az akták, nemcsak nyugati politikusok és
egész mozgalmak buktak meg, de rengeteg egyéni tragédia történt.
A keleten sínylődő ellenállók innen tudták meg, hogy férjük,
feleségük, olykor gyermekük volt „rájuk állítva" már
régtől fogva. Barátságok bomlottak fel egyetlen óra alatt, mert
bár az aktákban sokszor olvashatatlanná tették a többi nevet,
az összefüggésekből gyakorlatilag mindenki megtudhatta, kik
tették pokollá az életét. Ott olvashatták a besúgók
jelentéseit mindennapjaikról, tevékenységükről, még
magánéletük titkairól is. Aztán az is kiderült, hogy a volt
NDK-ban élő „ellenállók" egy része, akiket Nyugaton
jóhiszeműen valóságos hősökként emlegettek a kommunizmus évei
alatt - maguk is ügynökök voltak, és minden „ellenálló"
lépésüket előzőleg gondosan egyeztették az őket irányító,
pórázon tartó Stasi-tiszttel.
Tehát
nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás - azonban a kelet-európai
országokban alkalmazott módszerekkel szemben alighanem mégis a
németek jutnak most a legmesszebbre. Ahogyan Hitlerből kigyógyult
az egész nép, úgy most több tízmilliónak kell kigyógyulnia az
„NDK-kórból". A többi keleti országban a vajúdás, a
bizonytalanság, a kölcsönös gyanakvás évtizedekig is
eltarthat.
Ahol
az akták titokban maradnak, ott azok szinte örök fenyegetést
jelentenek a társadalom minden tagjára nézve. Hiszen lehet,
tovább élnek az emberek Ukrajnában, Szlovákiában,
Magyarországon, Szlovéniában úgy, hogy sohasem tudhatják meg;
őket is figyelték, róluk is jelentettek -és kik voltak azok.
Az
se tévesszen meg senkit, ha a KGB vagy más volt keleti szocialista
kémszervezetek iratait kínálják eladásra. Természetesen nem
ügynöklistákat akarnak pénzzé tenni, hanem „sztorikat".
Régi merényletekről szóló aktákat (gondosan kiválogatva, csak
olyanokat, amelyek elévülési ideje régen lejárt), vagy egyéb
történeteket. Érdekes színfolt, hogy a KGB például felkínálta
az amerikai filmgyáraknak és tévétársaságoknak az
UFO-megfigyelésekről összegyűjtött anyagait (az amerikaiakkal
ellentétben ugyanis a szovjet titkosszolgálat sohasem tagadta,
hogy gyűjti az efféle értesüléseket és bizonyítékokat).
Tény.
az is, hogy volt egy olyan eset az utóbbi évtizedekben, amikor egy
gyökeres kormányváltozás után -1974-ben Görögországban, ahol
fasizáló, jobboldali, katonai puccsal hatalomra jutott
„feketeezredesek" uralmát döntötte meg egy demokratikus
ellenzék - az aktákat nyilvánosan elégették, és azóta
nyugalom van e téren. De ismételjük, ez inkább kivételnek
tekinthető.
Mindenesetre
ott, ahol máig nem dőlt el,,mi legyen végül is ezekkel a
papírokkal, szintén meg lehetne tenni ugyanezt.
FEGYVERKERESKEDELEM
„Azt
hittem, alszik a világ összes lénye,
csak
magam ébredtem föl, elsőnek".
(Lu
Li: Késő éjjelen)
A
titkosszolgálatok gyakran hivatkoznak arra, hogy nélkülük nem
lehetne eredményes harcot folytatni a tör-•vénytelen
kábítószer- vagy fegyverkereskedelem ellen. Hogy mennyire nincs
igazuk, arra legjobb bizonyíték a több évtizede létező
amerikai DEA, a kábítószerellenes rendőri szervezet létezése.
Nincs akadálya, hogy ugyanilyeneket máshol is létrehozzanak.
Hasonló a helyzet a fegyverkereskedelemmel is, lényegében ez is
megoldható rendőri eszközökkel, ha annak a rendőri szervnek,
alakulatnak, az amerikaiakéhoz hasonló jogosítványai és
technikai lehetőségeik vannak. Ettől függetlenül sokfelé,
különösen Európában rábízzák ezt a titkosszolgálatokra -
annak ellenére, hogy erre való alkalmatlanságát már többször
bebizonyította -, mindegyik szervezet külön-külön és együtt
is. Kivéve talán az izraelieket, akik kémszervezeteik által
éppen gyakran jutottak, jutnak fegyverekhez.
Az
utóbbi egy évtizedben nem egyszer éppen a titkosszolgálatok
buktak meg fegyverszállítási ügyekben, ilyen volt az 1992-93-as
lengyel-amerikai konfliktust (egyben számos lengyel Amerikában
történt letartóztatását) eredményező fegyverszállítási
eset. Vagy az az 1993 őszi történet, amikor szintén a lengyel
titkosszolgálat tudtával, sőt szervezésében, fegyvert
szállítottak az IRA terrorszervezetnek, de úgy, hogy az ügyet
előre jelezték az angol Ml-nek, London titkosszolgálatának és
az a fegyvereket az első brit kikötőben lefoglalta. A balfogások
persze nemcsak a közép-európai államokra jellemzőek, de másutt
jobban eltitkolják őket. A magyarországi Kalasnyikov-ügy, vagy a
maribori fegyverbotrány csak kis része egy-egy nagyobb
történetnek, amelybe kevés belelátása lehet a köznapi,
egyszerű embereknek. Ezek nagyon gyakran titkosszolgálati
események.
így
előáll az a fura helyzet, hogy fegyverekkel sokszor maguk a
kémszervezetek kereskednek, és egyáltalán nem törekednek annak
megakadályozására!
Kik
vesznek fegyvert?
Elsősorban
az úgynevezett „harmadik világ" országai, de nem
kizárólag. Tény, hogy az adatok is nagy késéssel jutnak el a
közvéleményhez. De nem a titkosszolgálatokhoz. Azok általában
jólértesültek, csak adataikat nem mindig közlik megbízóikkal.
Gyakori, hogy a fegyverszállításnál lebukottakat nem adják át
a rendőrségnek, hanem arra kényszerítik őket, váljanak
ügynökké. A lefoglalt fegyvereket pedig a titkosszolgálatok
értékesítik. Ami pedig a kereskedelmet illeti, a nyolcvanas évek
végén, kilencvenes évek elején a következő volt a sorrend: (az
adatok viszonylagosak)
1.
Irak - 5-5.5 milliárd dollárt adott ki évente fegyverekre.
2.
India - kevesen tudják, hogy ez az egyik legnagyobb ütemben
fegyverkező ország, amely ellenőrizhetetlen adatok szerint már
az első helyre ugrott fel. Amikor az Öbölháború lezajlása után
Irak kiesett a sorból, India az addigi 3.2 milliárdos vásárlásait
feltornázta közel 4 milliárdra, természetesen évente.
3.
Szaúd-Arábia is elhagyta már az évi hárommilliárdot és a
kilencvenes években meredeken halad felfelé.
4.
Afganisztán kétmilliárd körül vásárolt évente, de ennek az
adatnak a pontossága semmiképpen sem ellenőrizhető. Ma már
különösen nem. Tény, hogy rengeteg fegyver van ott, valamint a
szomszédos Pakisztánban is, amelynek egy része szintén
afganisztáni eredetű vagy rendeltetésű.
5.
Irán most sem marad el, nem esett vissza évi kétmilliárd alá.
Fegyverkezési programját a különféle bojkottok miatt - akárcsak
Líbia - meglehetősen titokzatos módon nagy nehézségek árán
folytatja.
6.
Izrael is túlhaladta már az évi két milliárdot, de nem állt
meg ennél. Azonkívül vannak fegyvervásárlásai, amelyek nem
szerepelnek a statisztikákban, sem nyilvános kereskedelmi
forgalomban.
Ugyanakkor
azt sem szabad elfelejteni, hogy ahol a kémszervezetek valóban
megpróbálnak ellene tenni a fegyverkereskedelemnek, ott is gyakran
kudarcot vallanak. És ez nem is lehet másként, ugyanis e
kereskedelem kulisszái mögött nagy nagy érdekek vannak. Mivel
közvetlenül az Öböl-háború után kiderült, hogy a világnak
abban a régiójában már nagyon nehéz új piacot találni -most
másfelé kereskednek. A fegyvergyártók szinte mindenütt
összefonódtak az állami érdekekkel. A legjobb példák erre a
svéd Bofors-gyár botrányai, amelyek mégsem ingatták meg az
állam együttműködését a gyárral. Hasonló a helyzet
Ausztriában és egy sor kelet-európai államban, de főképpen az
USA-ban. Ezért van az, hogy a kormányok szinte mindig kiállnak a
fegyvergyárak mellett. Hiszen az ott gyártott eszközökkel
irányítani tudják nemcsak saját politikájukat, de más
államokét is !
Mert
ne feledjük: a fegyvereladások sorozata nem egyszerűen
kereskedelem, hanem politikai stratégia része is. Ha A állam elad
B államnak mondjuk egyfajta tankot, akkor nem csupán azt a 15 vagy
28 vagy 200 darabot adja el, hanem ezzel a ténnyel és a kötött
szerződéssel folyamatos alkatrész-utánpótlást is vállal. Ha
elad, mondjuk tizenkétezer M-l-es típusú karabélyt, akkor a
belevaló 30-as űrméretű lövedékek millióit is szállítja
rögtön egy-időben vagy később, folyamatosan vagy több
részletben, amíg csak igény van rá. Nos, az ilyen ígéretek
aztán vagy valódiak, vagy sem. Ha B állam 100 darab innen
vásárolt tankjából 16 állandóan állni kénytelen, mert A
állam nem ad neki több alkatrészt, akkor B államnak egy idő
után már nemcsak 16, hanem 30 vagy 50 tankja fog állni
használhatatlanul, mert azokból fogja kiszedni és áttenni az
alkatrészeket a még mozgó harci járművekbe.
Ha
A állam térdre akarja kényszeríteni „szövetségesét",
akivel olyan jó kapcsolatai voltak azelőtt, hogy száz tankot is
eladott neki - ma egyszerűen megteheti, hogy felfüggeszti az
alkatrész-utánpótlást, és kész. Bizonyos kaliberű lövedékeket
még lehet rendelni más gyáraktól, de tankalkatrészekkel már
bajosabb a dolog. És ez így van természetesen a
vadászrepülőgépek, helikopterek vagy tengeri naszádok esetében
is. Minden eladott harci eszköz egyszerre lehet jótétemény és
„póráz" is a vevő számára. ,
Vannak
egészen meglepő számítások is. Az alábbi adat ebben a könyvben
jelenik meg első ízben.
Bármely
ország, amely fegyvert gyárt, a legrentábilisabb exporttermékét
adja el külföldre. Ugyanis a felhasznált fém egységére
kivetítve, ebben az iparágban produkálják a legnagyobb hasznot.
Mert:
1
kilogramm tankért (!) minimum 40 dollárt lehet kapni a nemzetközi
fegyverpiacon, különösen, ha nem is túl jó minőségű terméket
állítunk elő, és azt Kelet-Európában vagy más fejletlen
országban adjuk el.
1
kilogramm ágyúért minimum 37 dollárt kapunk.
1
kilogramm rakétáért pedig 250 dollárt! Miközben - és ezt ne
feledjük el - ugyanazon európai államban készített 1 kilogramm
autóért maximum 6 dollárt, 1 kilogramm magnetofonért 8 dollárt
lehet kapni.
A
másik, szintén nagyon fontos dolog nem a felszerelések, fegyverek
megvásárlása, hanem a technológiáké! Itt valóban nagy
szerepük lehet a titkosszolgálatoknak, ugyanis ha másként -
békés úton vagy olcsón, ez a kettő sokszor egyet jelent - nem
szerezhető meg a gyártási jog, akkor jönnek a kémek és
ellopják az illető termék tervrajzait, vagy magának a
fegyvernek, eszköznek egy példányát. Az sem ritka eset, hogy jó
pénzért megvásárolják azt. A kommunista rendszer idején
például a lengyel titkosszolgálat - természetesen felsőbb
parancsra - a Szovjetunióból kapott modernebb fegyverek egy vagy
több példányát adta el az amerikaiaknak. A nyugatiak Romániától
is vásároltak, méghozzá nagyon egyszerűen -elég volt az egyik
Ceausescu-fivér, a hadügyminiszter bankszámlájára befizetni a
vételár húsz százalékát (természetesen ezt plusz,
megvesztegetési összegként), és hamarosan megköttetett az
üzlet. Ezért volt az, hogy az amerikaiak alaposan megismerték az
ellenség technikai szintjét és mindig jobb páncélosokat és
légi eszközöket fejlesztettek ki, mint az oroszok. Ez a különbség
legjobban a légi összecsapások terén mutatkozott meg a
nyolcvanas évek második felében (Líbia), és a kilencvenes
években (Öböl-háború, Irán), ahol is minden légicsata a
szovjet-orosz gyártmányú gépek totális pusztulásával
végződött.
Egy
fegyvervásárlási ügy iskolapéldája
A
kilencvenes évek elején egy harmadik világbeli ország - nevezzük
Modzsaheddiának - diktátora elhatározta, hogy nagyobb mennyiségű
hatékony nyugati vagy keleti fegyvert fog vásárolni. Mivel
ezúttal nem géppisztolyokra vagy lőszerre volt szüksége, ezeket
könnyen beszerezhette volna orosz, kínai vagy cseh forrásokból,
körültekintően látott a dologhoz. A diktátor megbízottja,
nevezzük Swimmy-nek, elindult Európába körülnézni a piacon.
Arról már szó sem lehetett, ami 1989-ig mindennapos volt, hogy az
ún. szocialista országok teljesen ingyen látták el fegyverekkel
a számukra érdekes, éppen harcban álló országokat (Kambodzsát,
Nicaraguát, Dél-Jement és egyes afrikai mozgalmakat, mint a
SWAPO-t vagy a FRE-LIMO). Itt már pénzért kellett vásárolni,
méghozzá nemzetközi kereskedőktől.
Egyetlen
árucikk sem annyira nemzetközi, mint éppen a fegyver. A
legritkább eset, hogy X országból eladnak fegyvereket Y országba,
és ennyi az egész tranzakció. Csak az egymással szövetséges
hatalmak között fordul elő, bár ott a féltékeny és üzletileg
nagyon is érdekelt felek más trükköket alkalmaznak.
Amikor
a nemzeti Kína (Tajvan) úgy döntött, hogy francia Mirage
vadászgépekkel szereli fel vagy egészíti ki légierejét, az USA
határozottan elítélte ezt a szándékot -majd röviddel később
saját F-16-osait adta el Tajvannak.
Ebben
a szakmában erkölcsről szó sem esik és minden fogás, a
legaljasabb is meg van engedve.
'91-ben
ismét az amerikaiak panaszkodtak, hogy Burmában lengyel gyártmányú
helikopterekről vadásznak a kormánykatonák szegény baloldali
partizánokra (!), de arról hallgattak, hogy ugyanazok a
kormánykatonák sokkal több Bell-203-as és Bell-47-es helikoptert
is használnak ugyanarra az „aljas célra". A nagy
fegyvereladó államok ott tartanak be egymásnak, ahol csak tudnak.
Különösen a légifegyverek és repülőgépek terén nagy a
konkurencia, de például a páncélosok és páncélozott
csapatszállítások eladását is akadályozzák, ha a vetélytárs
jut egy kis előnyhöz.
Példánk
egyik főszereplője, Swimmy természetesen mindezek tudatában
érkezett Brüsszelbe, a nemzetközi fegyverkereskedelem egyik
fellegvárába. Itt felvette a kapcsolatot néhány ismertebb
kereskedővel, vagyis inkább jól ismert közvetítővel.
Sehol
másutt nincs akkora szerepük a közvetítőknek, mint éppen ebben
az „iparágban". A legnagyobb fegyvergyárak sem maguk állnak
ki a piacra, a kereskedők pedig előszeretettel használják fel a
közvetítőket. Íratlan szabály ugyanis, hogy ha baj lesz
valamelyik tranzakcióból, akkor minden, a közvetítőre kell
kenni. Ezért másutt szokatlan módon itt vannak fantom-közvetítők
is. Akik valójában nem léteznek, de ha kipattan az ügy, a sajtó
vagy a tévé feszegetni kezdi valamelyik vásárlást, a
beavatottak azonnal valamilyen rejtélyes görögre, arabra,
latin-amerikaira vagy kínaira hivatkoznak. Akiről csak azt tudják,
hogy Jüannak, Li-nek vagy Theodopulosnak hívják, semmi többet.
Az izraeli vagy török fantom-közvetítőket sohasem lehet
megfogni, utolérni, kikérdezni, meginterjúvolni, hiszen nem is
léteznek.
Brüsszelben
és nemcsak ott, a helyi hatóságok nem csupán hallgatagon eltűrik
ezt a nekik is sok hasznot hajtó kereskedelmet, de még támogatják
is. Ugyanakkor nem nyilatkoznak róla, úgy tesznek, mintha nem
lenne. Persze, Brüsszelbe nem azok utaznak, akik két gázpisztolyt,
vagy egy darab Skorpió-géppisztolyt akarnak vásárolni. Ott
jobbára nagyban megy a vásár.
Tehát
kell egy-két közvetítő, aki eljár ide-oda, megszerzi a
legolcsóbb árut, annyit, amennyi kell, és olyan egyéb
feltételekkel, amelyek a vevő számára elfogadhatóak. Hiszen
például tankokat nem lehet, illetve, nem érdemes repülőn
szállítani, feltűnő is lenne. Az ilyesmit hajón viszik.
Leplezni kell a szállítmányt, a fegyvert, amely mellesleg soha
nem bukkan fel Brüsszelben. Paradox módon abban a városban, ahol
a legnagyobb üzleteket kötik évtizedek óta, soha senki nem
látott ezekből a fegyverekből egyetlen darabot sem. A valóságos
arzenálok másutt gyűlnek össze, másfelé „járnak".
A
közvetítő feladata tehát megtalálni éppen azt, éppen annyit,
éppen olyan áron, amire a vevőnek szüksége van. A vevő
többnyire - mint példabeli Swimmynk is - diplomata-útlevéllel
utazó előkelő úr, hazájában fontos ember. az ország egyik
vezetője, tehát személyesen nem keveredhet bele a dolgokba. Ül
egy ötcsillagos brüsszeli szállodában és még telefonon is alig
beszél, hátha lehallgatják. Mert több tucatnyi fegyvereladó
cég, vállalkozás és magánszemély nyüzsög ott, és nem csupán
eladni akarnak, hanem többet eladni. Így az sem ritka, hogy
szándékosan akadályozzák egymás üzletkötéseit, megfúrják
az egyes akciókat, a sajtónak befújják a készülő üzletet,
csakhogy meghiúsítsák azt X partnerral, majd realizálják Y
partnerral, akivel ők állnak kapcsolatban... Ilyen bonyolult ez.
Swimmy
tehát néhány hétig Brüsszelben volt, többször találkozott
semleges helyeken - parkokban, vendéglőkben, robogó autókban - a
közvetítőkkel. Végül azt választotta, aki állítása szerint
közvetlenül a „nagy Alexis"-szel állt kapcsolatban és ezt
be is bizonyította: Swimmy kérésére a közvetítőnek jelzett
időpontban Alexis felhívta őt szállodájában. Így hát nem
volt akadálya a további üzleti tárgyalásoknak.
Zűrös
életrajzok - Cyrus Alexis
Annyit
tudunk csak, hogy Alexis a háború éveiben született Cipruson, és
Nagy-Britanniában végezte iskoláit. A hatóságok gyanúja
szerint már akkor is foglalkozott törvénytelen üzletekkel, de
ezt sohasem sikerült rábizonyítani. Kezdetben hajórakományok
biztosítási csalásai érdekelték, megvesztegetett ügynökök
segítségével valóságos roncshajókat biztosított nagy
összegre, majd megbízható emberei elsüllyesztették azokat.
Később áttért a hajórakományok ellopására és távoli
kikötőkben történő eladására. Benne volt néhány
olajbotrányban is. A nyolcvanas években áttért a fegyverüzletre.
¸Ő volt az, aki Ázsia sok országát felfegyverezte. (1988-től
kezdve ezek az államok többet költöttek fegyverre, mint a
Közép-Kelet országai.) Alexis eladott vagy közvetített
Szingapurnak (18 vadászgép), Thaiföldnek (5 vadászgép, 44
páncélos, kézifegyverek és lőszer), Burmának (páncélosok),
Pakisztánnak (lőszer, szállítógépek, ágyúk, infravörös
követő légvédelmi rakéták és 30 páncélos), stb.
Benne
volt az 1988-as és későbbi NDK-belga-libanoni-iraki nagy
fegyverszállításokban is. Alexis volt egyik kezdeményezője
annak,hogy az akkor még létező NDK 2.5 millió tüzérségi
gyutacsot szállított az iraki-iráni frontra. Az üzlet értéke
több mint 6 millió dollár volt. Szállított lőfegyvereket
mindkét harcoló félnek a nyolcéves háború során, különösen
a tüzérségi áruk megszerzésében volt erős osztrák és svéd
kapcsolatai révén. Lakóhelye Spanyolországban van, egy
Marbella-közeli kisebb és jól őrzött erődben él. Mivel
spanyol területen sohasem köt üzletet és a spanyol érdekeket
sem sérti, háborítatlanul lakhat Marbellán. Gyakran utazik
Brüsszelbe, Ciprusra, a Közel-Keletre és Latin-Amerikába. Nem
bizonyítható, de számos jel mutat rá, hogy fegyvereket
szállított a forrongó Dél-Afrikába a feketéknek és a burmai
lázadóknak.
Alexis
jelenlegi vagyonát 1.2 milliárd dollárra becsülik, ez javarészt
svájci, bahamai, Cayman-szigeteki és liechtensteini bankokban,
vagy általa alapított vállalatokban kamatozik. Pénzmosás
vádjával egyszer ugyan fellépett ellene egy karlsehruhei ügyész,
de a vádat bizonyítékok hiányában elejtették. Alexis azóta
nem tette lábát német földre.
Swimmy
üzleti ügyei is meglódultak. Hazautazott Modzsaheddiába és
előkészítette a bankátutalásokat. Nem volt kezdő, hát tudta,
hogy addig nem adhat ki a kezéből pénzt, amíg megfelelő
garanciákat nem kap. A szükséges fegyvereket a „szabadpiacon"
is be lehetett szerezni, ám szükség volt iratokra. Az enduser, a
végső felhasználó hivatalos engedélye nélkül senki sem ad el.
Moddzsaheddia ellen akkoriban éppen bojkottot hirdetett az ENSZ
Biztonsági Tanácsa, mivel az országban egy kisebbségi csoporttal
szemben igen kegyetlenül léptek fel a kormányhadsereg katonái. A
nemzetközi szervezet Modzsaheddiát konfliktusban álló régiónak
nevezte. Ezért „hivatalosan", nyíltan egyetlen ország sem
adhatott el neki fegyvert.
Alexist
ez a legkevésbé sem zavarta. Megkörnyékezte Sengallia
fekete-afrikai ország londoni követségét és egy nagyobb összeg,
valamint néhány ezer karabély kilátásba helyezésével elérte,
hogy maga a nagykövet adja pecsétes papíron és aláírásával
az enduser-bizonyítványt. Az irat arról tanúskodott, hogy a
szóbanforgó fegyvereket Sengalliában rendelték és ott fogják
felhasználni. Mivel Sengallia nem szerepelt semmilyen tiltólistán,
Alexis már játszi könnyedséggel elintézte, hogy szinte teljesen
legálisan megszerezzék az árut, részben a svéd Bofors-gyártól,
részben egyéb forrásokból. Ezek az „egyéb források"
illegális raktárak, legtöbbször kikötőkben vagy azokon kívül
horgonyzó hajókban vagy elhagyatottnak tűnő kikötői
helyiségekben tárolt készletek. Némelyik huzamosabb ideig
várakozik itt vevőre. Vannak ezenfelül semleges országok, ahol
vámszabad területen lehet tárolni fegyvereket tartalmazó
konténereket is - elég, ha a kísérő okmányok szerint
gépalkatrészek, konzervek vagy bármilyen más, a konténerek
súlyának megfelelő tartalom van bennük.
Swimmy
ismét hazautazott és utalta az első részletet. Amint ez
megérkezett Zürichbe, egy bahnhofstrassei bankba, Alexis is
lépett. A szállítmány első részét a hivatalos papírokkal
hajóra rakatta Stockholmban és a ciprusi zászló alatt közlekedő,
ám főleg koreai legénységgel hajózó jármű elindult Brüsszel
felé. Még úton volt, amikor megérkezett Modzsaheddia egyik
európai bankjától az átutalt második részlet Zürichbe. A hajó
tehát be sem tért Brüsszelbe, ellenben a portugáliai Lisszabon
kikötője felé haladt. Ott várta a 4-es dokk környékén egy
tizenöt konténerből álló szállítmány, amelynek fuvarlevelei
a DL-034587-től DL-034601-ig tartó számokat viselték. Az árut
haladéktalanul berakodták. A kikötőparancsnokság
dokumentáció-gyűjteményében mind a tizenöt konténer tartalmát
„mezőgazdasági gépalkatrészként" tüntették fel, a
szállítmány úticélja ezen okmányok tanúsága szerint... Kenya
volt.
Újabb
pénz érkezett Zürichbe, a szállítmány pedig áthaladt a
Földközi-tengeren, majd a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren.
Utána természetesen nem ment Kenyába, hanem a kapitány
páncélszekrényéből hamisított fuvarlevelek kerültek elő.
Ezekben a „mezőgazdasági gépalkatrészek" úticélja már
nem Kenya, hanem egy Modzsa-heddiával szomszédos ország volt. A
két ország egy-egy nagy kikötője ugyanazon széles folyó két
partján terül el. A kapitány úgy alakította a sebességet, hogy
a hajó az esti órákban érkezzen a folyó torkolatába, a
szomszéd ország kikötőjének magasságába. Mivel tartania
kellett a bojkottot ellenőrző amerikai és brit kémműholdak
„figyelő szemétől", a hajó már a szomszéd ország
kikötőjében állt, ahol valamilyen ártalmatlan árut rakodott be
a következő nap folyamán. A kémműholdas megfigyelők semmit sem
vettek észre, az egész tranzakció és a fegyverek szállítása
titokban maradt.
Nem
mindig zajlanak azonban olyan egyszerűen és simán az efféle
ügyletek, ahogyan fenti példánkban láthattuk. Swimmyvel
megtörténhetett volna, hogy elteszik láb alól, méghozzá úgy,
hogy az esettel Alexis közvetítőjét, vagy magát a nagy Alexist
vádolják majd a hatóságok. Ez esetben természetesen a
konkurencia lépett volna közbe. De csak figyelmeztetés után,
először ugyanis szerették volna Swimmyt és a rendelkezésére
álló milliókat megszerezni maguknak. Az üzlet törvényei sehol
sem olyan könyörtelenek, mint éppen itt. A nyolcvanas években a
KGB-ügynökök - szinte versengve néhány más állam, például
Izrael ügynökeivel - legalább kilencvenöt esetben léptek közbe
és hiúsították meg, vagy „tereltek el" fegyverüzleteket.
Kémek buktatták le azt a szállítmányt, amelyet cseh
fegyvergyárakból indítottak el 1987-ben és úticélja Angola
volt. Az álcázott rakomány vasúton érkezett a franciaországi
Le Havre kikötőjébe, és az angolai marxista forradalmároknak
szánt páncéltörő- és légvédelmi rakétákat, valamint
nagymennyiségű tüzérségi lőszert tartalmazott. Ügynökök
hiúsították meg a jordániai Arab World Supply and Services cég
és a keletnémet IMES fegyereladásra specializálódott állami
vállalat üzletét 1988 júniusában. A fegyverek célja
természetesen nem Jordánia, hanem Irak lett volna. Az NDK
akkoriban mindkét harcoló félnek adott el fegyvert. A spanyol és
svájci földön tevékenykedő Heinz Pollmann nyugatnémet polgár
ugyanabban az évben kötött üzletet a keletnémetekkel. Ez az úr
nemcsak a kelet-németekkel üzletelt, hanem a Kintex nevű
vállalattal is, amelyet valójában a KGB-től uralt bolgár
titkosszolgálat alapított. A Kintex révén juttattak el a
bolgárok fegyvert a harmadik világ országaiba, mindezekért
cserébe kábítószert kaptak, amit ismét eladtak, előszeretettel
a nyugat-európai és amerikai maffiáknak.
Az
IMES a kelet-berlini elvtársak titkos cége volt, és üzletei
nagyobb részét sohasem fektette le írásban. Mivel nagyon olcsón
vitt a piacra jó minőségű fegyvereket, hát számos nyugati
kereskedő nem tudott ellenállni a csábító haszonnak. Az
ajánlatokban gyakorlatilag minden szerepelt, katonai teherautóktól
az önjáró lövegig, tüzérségi muníciótól kézifegyverekig.
A berlini kommunisták nagyon tartottak attól, hogy kiderül: ők
fegyverzik fel a „népi ellenálló mozgalmakat", sőt,
gyakran éppen a nagy fegyverszállítmányok miatt lett valami
ezekből az azelőtt csak rejtekhelyen tárgyalgató, marxista
tankönyveket bújó csoportocskákból. Különösen Latin-Amerika
és Afrika volt a németek terepe. Nekik aztán különösen
szükségük volt közvetítőkre. Ma már tudjuk, hogy a nyugati
valuta nagyon kellett nekik, hiszen ezért árusították saját
állampolgáraikat is (!) a nyugatnémet államnak.
Ott
volt Karl-Heinz Schulz, a líbiaiak embere, aki azért dolgozott a
libanoniaknak is. Még T-72-es tankokat is vásárolt. Mint a belga
Beij-Ma cég képviselője, 1989 júniusában - mint kiderült
később az NDK-ban lefoglalt Stasi-aktákból! - négyezer
géppisztolyra adott megrendelést a keletnémeteknek. Ő és mások
modern technológiai leírásokat is vásároltak pontos
tervrajzokkal, műszaki utasításokkal és egyéb fontos
részletekkel együtt. Két, vegyi harcra alkalmas anyagok iránt
nagyon érdeklődő nyugati kereskedőt a német titkosszolgálat
buktatott le. Se szeri, se száma nem volt azoknak a
„közvetítőknek", akiket még a műholdas (természetesen a
kémműholdakról vagy azok elhárításáról van szó) technika is
érdekelt. Próbáltak szerezni NATO-ban használatos új műszaki
le-írásokat és technológiákat, valamint roppantul érdeklődtek
az akkor kifejlesztés alatt álló lézerfegyverek új generációja
iránt is.
Amerikai
ügynökök derítették ki, hogy Oliver North (van még, aki
emlékszik erre a névre?) ezredes, az amerikai Nemzetbiztonsági
Tanács tagja titokban tárgyalt egy magasrangú keletnémet
vezetővel - fegyvervásárlási ügyben... Ezen a vonalon számos
kínos bukás is történt. Az egyik legnagyobb az volt, amikor
kiderült, hogy a nicaraguai „szocialista rendszert" a
hivatalos közleményeiben teljes mellszélességgel támogató NDK
titokban – égető valutahiánya miatt - fegyvert szállított az
imperialista kontráknak! Vagyis azoknak az „ellenforradalmi
erőknek" - itt fontos a korabeli hivatalos szóhasználat -,
amelyek ugyanakkor nyugati segítséggel is a „megvalósult
szocializmus" egyik bástyája ellen küzdöttek.
1986-ban
szintén ügynöki „súgásra" állítottak meg egy hajót
Panama közelében, így derült fény a fenti esetre. A hajót
különben már a rostocki kikötőben történt rakodástól kezdve
követte a kémműholdas megfigyelőszolgálat. Fedélzete alatt a
rakterekben harmincegynéhány katonai teherautó, másfélezer
géppisztoly,csaknem ugyanannyi páncélelhárító rakétafegyver
volt, mint „babkonzervek" (!).
Nemegyszer
előfordul, különösen Ázsiában, hogy azok az országok, amelyek
hirtelen nagyon felfuttatják hadiköltségvetésüket, és pár év
alatt igen sok fegyvert vásárolnak (például Kína mostanában,
csak a pekingi katonai költségvetés 12 százalékkal nőtt, és
elérte az évi 6.4 milliárd dollárt!) több csúfos bukást
kénytelenek elkönyvelni. Igazából ritkán tudható, ki a
közvetítő, hány van belőlük (ritkán egy, általában több)
és valamelyikük nem épült-e be oda valamilyen titkosszolgálat
megbízásából?
Különösen
nagy szerepük lehet a kémeknek akkor, ha valaki valahol egy új
fegyver kidolgozásán fáradozik. A kémregények és -filmek
ismert és mondhatni örök témája ez, de a valóság sokszor
felülmúlja a kitalált történeteket.
Találj
ki egy fegyvert!
Nem
is sejtjük, milyen gyakran megfordul ez a gondolat bizonyos emberek
agyában. Vegyészek vegyi fegyvereken dolgoznak (jelenlegi
ismereteink szerint, körülbelül 1800 kutató dolgozik ilyesmin,
legalább tizenegy ország titkos laboratóriumaiban), mások az
űrhaditechnika terméklistáját szeretnék bővíteni, ismét
mások a lézertechnikában szorgoskodnak. És amíg a második
világháború öt éve alatt tulajdonképpen szinte semmi újat sem
találtak ki a harcoló felek -az általános haditechnikai
színvonal csaknem ugyanott volt 1945-ben, mint 1938-39-ben - addig
manapság a laborokban születő új fegyverek és azok rendkívül
jól kitalált alkatrészei annyira bonyolultak és egyre magasabb
színvonalúak, hogy azt a kívülálló még elképzelni sem képes.
Nem csoda hát, hogy mindenféle rendű és rangú ügynökök
nyüzsögnek e laborok, próbapályák, gyakorlóterek és egyéb
kísérleti intézmények és események környékén. A kémek
olykor lebuknak, olykor nem tudnak meg semmit, nemegyszer viszont
megszerzik az információkat.
Az
utóbbi évtized ilyen megszerzett tudásából, ,a tendenciákról
és az esetleg itt-ott már bevezetett új technikákról szólnak a
következő oldalak.
SZUPERTANK
A
legújabb - például német gyártmányú Leopard-2-es jelű -
páncélosokat a negyven évvel ezelőttiekkel manapság már csak
nevük kapcsolja össze, semmi más. Minden egészen másképpen,
sokkal hatékonyabban működik rajtuk és bennük. Lássuk, mit
derítettek ki a kémek a Leo-pard-2-esről még akkor, amikor csak
néhány kísérleti példány gördült ki a szigorúan őrzött
gyakorlóterekre, és sok megoldási módozata csupán a tervezők
asztalán feküdt. Több szempontból hasonlítottak egy időben az
amerikai „M-l Abram" és a brit „Challenger"
megoldásaira.
Ezeknek
a tankoknak - derítették fel a kémek - elől 50 cm-es (500 mm)
páncélja van. Ezeket nem egyöntetű acélból készítik, mint
régen, vagy más tankoknál ma is, hanem egymásra húzott
acélrétegekből. Ráadásul kívülről - az űrkompoknál
használatos - kerámialemezeket is alkalmaznak, amelyek igen magas
hőmérsékletet is kibírnak. A Leopard 120 mm-es kaliberű csövét
belülről krómmal borítják be, ezért csőcsere nélkül 500
lövést bír ki - a hagyományos tankoknál már 250 lövés után
cserélni kell a csövet. Régi probléma, hogy a lövések keltette
hőhatás miatt deformálódnak a csövek, és egyre romlik a
tankágyú célzóképessége - de nem a Leopardnál! Itt ugyanis
kívülről a csövet termoizolációs anyaggal, többek között
műgyantával, üveggyapottal stb. erősítették meg. A különleges
lövedékek még 3000 méter távolságban is átütik a 40 cm-es
páncéllemezt! Vagyis, ha egy Leopard két kilométerről telibe
találna egy másik Leopardot, ez utóbbiból nem sok maradna. Ha
hagyományos tank az ellenfél, azzal három kilométer távolságból
is végezhet.
Azt
talán már mondani sem kell, hogy szuperelektronikát alkalmaztak
az irányításban, a célratartásban is. Van egy stabilizáló
rendszer, amelynek révén bárhogyan dülöngél is a tank,
bármilyen szögben van éppen megdőlve, a célzást ez nem
akadályozza. Éjjel és nappal is kilőhet olyan lövedékeket,
amelyeket számítógép irányíthat a célba függetlenül a
meteorológiai vagy egyéb körülményektől.
Mind
gyorsabban lőni
Kitalálták
már a köpeny nélküli lövedékeket is (nincs utánuk üres
hüvely, így egészen más technikán alapuló fegyverekből lőhető
ki), olyan több csőből álló fegyverrendszereket szereltek
repülőgépekre, amelyek képesek percenként 6000 (!) lövedéket
kirepíteni. A kémek szinte egymás sarkát taposták mindig,
amikor újfajta rakétákat kellett felfedezni és titkukat
lehetőleg ellopni.
Irányított
lőszert alkalmaznak ma már sok harci repülőgép fedélzetén is
- a rakétákon kívül. Egy-egy vadászgépen többszáz ilyen
lövedéket tartalmazó tartályokat függesztenek fel, ezek
kilövését egy vezérlő szerkezetbe előre beprogramozzák.
Gyakorlatilag minden lövedék önálló útra indul és önállóan
pusztíthat ellenséges célpontokat vagy embereket, objektumokat.
Több laborban már készülnek azok a lövedékek, amelyekben
puskapor helyett egy egészen másfajta vegyi anyag van. Akadnak
olyanok is, amelyek kilövés után a levegővel érintkezve
alakulnak át gyilkos eleggyé.
Folynak
olyan kísérletek is, amelyek célja a puskapor és a
rakétahajtóanyagok helyettesítése elektromágneses
kilövőberendezésekkel. Azt várják tőlük, hogy minimum
háromszor nagyobb sebességgel indulnak majd a lövedékek, ami
(egy ideig) felülmúlhatatlan előnyt biztosítana annak az
államnak és fegyvereinek, amely elsőként alkalmazhatna ilyen
megoldást.
A
haditechnika mindig érdekelte a kémeket. Háromezer éve ott
fürkészték a várakat, az árkokat, a felvonóhidakat, később a
csapatok létszámát és szellemét, aztán az egyre újabb és
újabb fegyvereket. Eleinte maguk is csak a csatatéren találkoztak
velük, mára már születésük előtt érdeklődnek irántuk.
Lopnak mindent, ami hasznára lehet megbízóiknak. A nemzetközi
fegyverkereskedelem gyakran kapcsolódik új, még el sem készült
fegyverfajtákhoz. Az is előfordul, még kísérleti szakaszban
sincs az illető fegyver, és máris rácsapnak a kémek. Vagy éppen
ostoba véletlenen múlik egy lebukás, leleplezés vagy
lelepleződés.
Egy
izraeli akció
Bár
a Moszad, az izraeli kémszolgálat (mondhatjuk: természetesen!)
sohasem ismerte be, hogy az ő ügynökei követték el a
merényletet. Az áldozatot dr. Gerard Vincent Bulinak hívták, aki
pedig nem volt akárki, mégis nyomorultul végezte életét. A
kémszolgálatot irányító politikusok kimondták rá a halálos
ítéletet, és azt a szakemberek mindössze néhány hét
elteltével már végre is hajtották.
MOSZAD
- izraeli kémszervezet
Kezdetei
a tizenkilencedik század végére nyúlnak vissza, amikor a cári
Oroszországban zsidó védelmi szervezetek alakultak. Tagjai
nemcsak ott, de egész Európában adatokat gyűjtöttek a zsidók
ellenségeiről. 1909-ben már Palesztina területén jött létre a
„Hasomér" (Őr) szervezet, ez kifejezetten hírszerzéssel
foglalkozott. A Hagána, a zsidó önvédelmi szervezeten belül
aztán az 1920-as évek végén alakult meg a kémszervezet,
amelynek végleges formája a második világháború végén
alakult ki. A mai formája is gyakran változik, ezért belső
beosztásáról keveset tudunk mondani. A szakértők a Moszadot a
mai világ legeredményesebb kémszervezetének tartják.
Egy
brüsszeli házba két férfi hatolt be 1990. március 22-én
csütörtökön este 18 óra 22 perckor. Az érkezők jól tudták,
hogyan kell - a földalatti garázson át - elkerülni az éber
portást, aki minden bizonnyal feltartóztatta volna őket. Az egyik
lakás tulajdonosa igen ritkán járt erre, ezúttal is csak
randevúzni vágyott egy hölggyel. Természetesen ő érkezett
elsőnek - de mire a hölgy is odaért, a házigazdát a lakás
ajtaja előtt vérbefagyva találta.
Doktor
Bull, mint említettük, ismert alakja volt a tudományos életnek.
De az is nyilvánvaló, hogy nem emiatt kellett ilyen szörnyű
halált halnia: két, nyakszirtjébe és fejébe eresztett golyó
végzett vele.
Zűrös
életrajzok - Gerard Bull
Dr.
Gerard Vincent Bull Kanadában született, a torontói egyetemen
kitüntetéssel végzett. 1961-ben már maga is egyetemi professzor
lett, 1964-ben világűrkutató-intézeti igazgató. Ismert és
elismert tudós. Ott épített első ízben „kozmikus ágyút".
A negyven méter hosszú csőrendszer segítségével két tonna
súlyt juttatott űrpályára.
1967-ig
az amerikai hadsereggel közösen folytatott kísérleteket Barbados
szigetén. Itt az ismét csak általa feltalált ágyúval 180 (!)
kilométerre juttatott el egy lövedéket. Később az amerikaiak
cserbenhagyták Bulit, és a tudós más megrendelőket keresett
találmányainak. Dolgozott Dél-Afrikának, de mielőtt
megépíthette volna ágyúját, az akkor ENSZ-embargó alatt lévő
országba szánt alkatrészeket 1977 augusztusában lefoglalták.
Bull Izraelnek is készített olyan ágyút, amellyel állítása
szerint a Golan-fennsíkról belőhettek volna Damaszkuszba.
Később
arra törekedett, hogy valamely nagyhatalmú és gazdag diktátornak
építhesse meg találmányát. Ágyújával - állította -
műholdakat is pályára lehet állítani, hiszen akkora
kezdősebességet adhat a tárgyaknak, hogy azok utána a Föld
körül keringenek. Ezt amerikai és kanadai kísérletek során
több, mint száz esetben be is bizonyította. Ráadásul, ezzel a
módszerrel sokkal olcsóbban lehetne műholdakat fellőni, mint a
mostani rakétákkal.
Egy
időben az SDI, a stratégiai védelmi kezdeményezés
(„csillagháború") tervezői is számításba vették Bull
találmányát, az „űrágyút".
Amikor
már nem dolgozott Izraelnek, hanem épp ellenkezőleg, következő
támogatóját Szaddam Husszein személyében találta meg, a jelek
szerint túlfeszítette a húrt. A Moszad nem tűrhette, hogy ez a
kétségtelenül tehetséges, rokonszenves és nagytudású ember az
ellenségnek dolgozzon. Mert bár Szaddam Husszein az adott
politikai helyzetben és pillanatban nyilván Irán ellen akarta
volna bevetni a fegyvert (elképzelhető lett volna az Irakkal
határos tartományok, vagy nagyobb városok: Ah-váz, Hamadán,
Tabriz, stb. bombázása), azért a másik ősi ellenség, Izrael is
bármikor célponttá válhatott volna.
Így
tehát véget kellett vetni Bull és Husszein kacérkodásának. Az
izraeli, ügynökök egy este megvárták Bulit a találkahely
előtt, és végeztek vele. Figyelemre méltó tény, hogy Bull
abban a lakásban nem lakott, csak találkák céljából használta,
és hetek múltak el anélkül, hogy betette volna oda a lábát. A
tettesek viszont nagyon jól tudták, mikor jön, és ők sem késtek
le a randevút. Nem zárható hát ki, hogy az ügyben érintett
hölgy az izraeli titkosszolgálatnak dolgozott. Ezek után a
Moszadnak már könnyű dolga volt. Csak névtelen feljelentést
kellett tennie az angol vámhatóságoknál, és azok lecsaptak a
pár héttel később Irak felé indított „ágyúcsövekre".
Az irakiak és angol kivitelezőjük ugyanazzal védekeztek, hogy a
fémcsöveket olajvezetékekhez használják majd - de ki látott
olyan olajvezetéket, amelynek' egyes elemeinél a csővastagság
6.35 cm és 30.5 cm között változik? Méghozzá úgy, hogy ha
sorba rakják a csöveket, akkor belülről egyre keskenyedő
ágyúcsövet kapunk...? Szinte csak a huzagolás hiányzott
belülről, de az úgyis ellenkezett volna dr. Bull tervrajzaival.
És bár a brit hatóságok megtudták, hogy előzőleg már
negyvennégy darab ilyen csövet elküldtek Irakba, azért a tervező
és a hiányzó csövek nélkül nyilván nem lett semmi az
„űrágyúból". Annak megépítésére csak dr. Bull lett
volna képes.
FÖLD
ALATT, VÍZ ALATT...
„Ha
a kémek már gondolataidba is
behatolnak,
vége a világnak."
(Willy
Brandt német politikus a 70-es években)
Amíg
egy átállt KGB-ügynök meg nem vitte a hírt Nyugatra, senki sem
hitte volna a dolgot. Még azt sem, hogy emberi elmében egyáltalán
megfoganhat ilyen pokoli ötlet.
Ma
már tudjuk, igen. Az ötlet akkor kezdte foglalkoztatni a szovjet
hadvezetést, amikor egyszerre több dolog történt. A nyolcvanas
évek közepén - bizony, már az ártatlan „galambnak"
tartott Gorbacsov idején - az amerikaiak és nyugati szövetségeseik
komoly erőfeszítéseket tettek a kozmikus védelmi rendszer
kiépítésére, tehát a Moszkvából irányított nukleáris
rakéták már nem jelentettek volna olyan fenyegetést a nyugatnak.
Várható volt, hogy a demokratikus világ többé nem hajol meg a
diktatúra fenyegetőzése előtt - mint tette azt olyan sokáig
annak előtte.
A
másik néhány saját felfedezésük volt. A moszkvai Geológiai
Intézet kutatói kiderítették, hogy ahányszor Szibériában vagy
másutt kísérleti szovjet atomrobbantást hajtanak végre, jóval
távolabb néhány nap múlva földrengés következik be. A
kazahsztáni Szemipalatyinszk környékén végzett kísérleti
földalatti nukleáris robbantásokat követte a földrengés
Tadzsikisztánban és Üzbegisztánban, sőt, a 2500 kilométer
távolságban lévő Iránban is. A távolság ennél nagyobb is
lehet. Akkori szovjet szakértők meg voltak győződve arról, hogy
a No-vaja Zemlja szigetén, a magas északon végrehajtott 1988-as
robbantások miatt következett be a déli Örményországban az
emlékezetes nagy földrengés a maga 45 ezer (!) áldozatával... A
két pont között a távolság 3500 kilométert tett ki! Az
összesen 32 esetben végzett földalatti nukleáris robbantások és
a földrengések, tengerárak ilyen összefüggéseit vizsgálva
jutottak aztán arra a belátásra a szovjet stratégák, hogy
mesterséges robbantásokkal is meg lehetne támadni a világot!
Különösen Japánt és az Egyesült Államokat, és talán Kínát,
vagyis a három legfélelmetesebb ellenségüket.
Évente
az egész földgolyón több mint egymillió rengés zajlik le: ezek
túlnyomó többsége természetesen - és szerencsére -
„mikrorengés", amely károkat nem okoz, sőt, az átlagember
számára észrevehetetlen. Vannak olyan régiók, ahol ezekből
több van, különösen a tektonikus lemezek szélein, a
kéregvonalakon.
Ha
tehát sikerülne mesterségesen földrengéseket előidézni -
töprengtek a szovjetek -, akkor nemcsak úgymond „békés
eszközzel" pusztítanák el a fejlett kapitalista országokat,
de ráadásul senki sem okolhatná őket a katasztrófáért! Úgy
viselnének háborút, hogy az ellenség nem is tudna a támadásról!
Mégis számolnia kellene annak pusztító hatásaival.
Ám,
miközben az arra hivatott magasrangú katonák és politikusok a
Nyugatra szivárgott jelentések szerint komolyan számba vették
ezt a lehetőséget, a szovjet geológusok és földrengésszakértők
nem kecsegtették őket gyors sikerrel. A legnehezebbnek ugyanis az
látszott, hogyan lehetne a nukleáris robbantásokat irányítani?
Egyáltalán lehetne-e tenni valamit, hogy ott és akkor következzen
be a földrengés vagy tengerár, amikor és ahol Moszkvában a
hadvezetés ezt megkívánja vagy elhatározza?
A
tektonikus lemezek viselkedése mindmáig igazi rejtély a kutatók
számára. Japán esetében a sikeres akció fel sem tűnne, ott
évente sokszor reng a föld és nem olyan ritkák a cunamik, a
tengeráradások sem. Ha sikerülne valahol Szibéria alatt
kitapogatni azt a pontot, ahonnan a rengések mozgásba hoznák a
Japán alatti tektonikus lemezeket, akkor habozás nélkül
megtennék. Illetve, megtették volna 1988 és 1990 között is,
derült ki a jelentésekből. De méginkább gondoltak Amerikára,
mint kívánatos és lehetséges célpontra. Szóba került egy
bizalmas tanácskozáson az az ördögi ötlet is, hogy
tengeralattjáróval nukleáris töltetet kellene elszállítani
Amerika nyugati partjai elé és ott bizonyos mélységben lévő
valamelyik tengeralatti vulkánt felrobbantani vele. Így hatalmas -
esetleg egy kilométer magas - vízfal rohanna keletre, ami
partközeiben az egyre sekélyebb részeken felgyorsulna, és
valósággal elsöpörné Los Angelest, sőt, a kontinens belső
vidékein is mérhetetlen pusztulásokat okozna.
Egy
időben tehát komolyan tárgyaltak arról, hogy ha sikerül
megállapítani, melyik a litoszférának, a Föld mindössze 80-150
kilométer vastag köpenyének szóba jöhető pontja, akkor bizony
könnyen meglehet, hogy ilyen támadást indítanak. Miként Sztálin
is folyamatosan terveket készített Európa lerohanására, úgy a
későbbi szovjet vezetésnek is rendelkezésére álltak az időről
időre felújított ilyen tervei. Talán csak a technikai
kivitelezés, a tudományosan alátámasztható érvek hiánya miatt
múlott el fejünk fölül (?) ez a nagy veszély.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése