ATOMTENGERALATTJÁRÓK
Los Angeles-osztály
A Los
Angeles-osztály az Egyesült
Államokban az
1970-es évek közepétől a Sturgeon-osztály leváltására
épített atommeghajtású vadászterngeralattjáró-osztály,
melynek egységeit az Egyesült Államok városairól nevezték el. A
régebbi építésű, függőleges indítócsővel nem rend
Története [szerkesztés]
A Los Angeles-osztály eredete az 1960-as évek végéig nyúlik vissza, amikor az Egyesült Államok haditengerészetének szüksége volt egy nagy sebességű, támadó és tengeralattjáró elleni hadviselésre is alkalmas tengeralattjáróra. A tanulmányok eredménye az egyik legdrágább, de igen nagy hatékonyságú fegyverrendszer lett, amely valaha is elnyerte a hadműveletre alkalmas minősítést, és amelyből 62 darab állt szolgálatba az Egyesült Államok haditengerészeténél. Az USS Los Angeles (SSN688), a hajóosztály első hajója, 1976. november 13-án, az osztály utolsó hajója az USS Cheyenne (SSN773), 1996.szeptember 13-án állt szolgálatba.Felépítésük és jellemzőik [szerkesztés]
Kezdetben
az elülső kormánylapot a toronyra építették, ez viszont
korlátozta hajók áthatolási képességét
a Jeges-tenger jégmezőin.
Az USS San Juan-tól (SSN751) kezdve a kormánylapátokat áthelyezték
az orr-részbe, és ez néhány elektronikai berendezéssel együtt
lehetővé tette, hogy a meghirdetett "jeges-tengeri
alkalmasság" formálisan is megvalósuljon.
A
Los Angeles-osztály hajóinak fő fegyverzete az Harpoon,
hajók elleni rakétákból, valamint
a Tomahawk manőverező robotrepülőgépekből áll,
ezen kívül hagyományos, huzalvezérlésűtorpedókat is
hordoz. Az USS Providence-től kezdődően (SSN719) az osztály 31
egységét 12 db Tomahawk rakéta indítására szolgáló függőleges
indítócsővel is felszerelték.
Szolgálatuk
során ezek a tengeralattjárók több háborús esemény részesei
voltak. A USS Groton (SSN694) 1980. április 4. és október 8.
között merülésben körbehajózta a Földet. Több közülük víz
alatti helyzetből indított Tomahawk robotrepülőgépeket Irak belső
területein található célpontok ellen
az öbölháború idején, 1991-ben.A Los Angeles-osztály egységei [szerkesztés]
USS Albany (SSN753) |
USS Albuquerque (SSN706) |
USS Alexandria (SSN757) |
USS Annapolis (SSN760) |
USS Asheville (SSN758) |
USS Atlanta (SSN712) |
USS Augusta (SSN710) |
USS Baltimore (SSN704) |
USS Baton Rouge (SSN689) |
USS Birmingham (SSN695) |
USS Boise (SSN764) |
USS Boston (SSN703) |
USS Bremerton (SSN698) |
USS Buffalo (SSN715) |
USS Charlotte (SSN766) |
USS Cheyenne (SSN773) |
USS Chicago (SSN721) |
USS Cincinnati (SSN693) |
USS City of Corpus Christi
(SSN705) |
USS Columbia (SSN771) |
USS Columbus (SSN762) |
USS Dallas (SSN700) |
USS Greeneville (SSN772) |
USS Groton (SSN694) |
USS Hampton (SSN767) |
USS Hartford (SSN768) |
USS Helena (SSN725) |
USS Honolulu (SSN718) |
USS Houston (SSN713) |
USS Hyman G. Rickover
(SSN709) |
USS Indianapolis (SSN697) |
USS Jacksonville (SSN699) |
USS Jefferson City
(SSN759) |
USS Key West (SSN722) |
USS La Jolla (SSN701) |
USS Los Angeles (SSN688) |
USS Louisville (SSN724) |
USS Memphis (SSN691) |
USS Miami (SSN755) |
USS Minneapolis-Saint Paul
(SSN708) |
USS Montpelier (SSN765) |
USS New York City (SSN696) |
USS Newport News (SSN750) |
USS Norfolk (SSN714) |
USS Oklahoma City (SSN723) |
USS Olympia (SSN717) |
USS Omaha (SSN692) |
USS Pasadena (SSN752) |
USS Philadelphia (SSN690) |
USS Phoenix (SSN702) |
USS Pittsburgh (SSN720) |
USS Portsmouth (SSN707) |
USS Providence (SSN719) |
USS Salt Lake City
(SSN716) |
USS San Francisco (SSN711) |
USS San Juan (SSN751) |
USS Santa Fe (SSN763) |
USS Scranton (SSN756) |
USS Springfield (SSN761) |
USS Toledo (SSN769) |
USS Topeka (SSN754) |
USS Tucson (SSN770) |
|
Los
Angeles-osztály
|
|
A
Los Angeles-osztályba tartozó USS
Greenevilletengeralattjáró felszíni menetben
|
|
Hajótípus
|
Atommeghajtású vadász-tengeralattjáró
|
Üzemeltető
|
|
Pályafutása
|
|
Építő
|
|
Általános
jellemzők
|
|
Vízkiszorítás
|
6927
t (lemerülve)
|
Hossz
|
109,7
m
|
Szélesség
|
10,1
m
|
Hajtómű
|
|
Sebesség
|
46
km/h felett
|
Fegyverzet
|
4
db 533 mm-es torpedóvetőcső
12 db függőleges indítócső (SSN719-től kezdve) |
Nukleáris
ragadozók a mélyben |
|||
|
|||
Los
Angeles-osztályú tengeralattjárók |
|||
|
|||
Art
of WAR (jetfly@jetfly.hu) - Háború
Művészete (http://www.haborumuveszete.hu)
|
|||
|
|||
|
A
jövő amerikai tengeralattjáró vadászai
Az
SSN–21 hajóosztály fejlesztése már 1982-ben megkezdődött,
amikor a LOS ANGELES osztály építése még a tervezett sorozat
negyedét sem érte el. Ez a sokszor emlegetett csúcsfegyver
tipikus esete lett, mivel a világ legkorszerűbb és legnagyobb
teljesítményű tengeralattjáróját rendelték meg. Ennek
jobbnak kellett lennie a szovjet flotta minden létező vagy épülő
vadászhajójánál, és képesnek kellett lennie minden
rakétahordozó elpusztítására.
|
AKUL
Egy
univerzális tengeralattjárót írtak elő, amely vadászhajó,
robotrepülőgép-hordozó, aknarakó és tengerészeti SEAL kommandó
szállítója is lehet némi átalakítással. Ehhez az összes
létező műszaki és fegyverzeti újdonságot betervezték, ami az
építésnél súlyosan megbosszulta magát.
A tervezésnél a nagy sebességet kedvezőbb, esőcsepp formával érték el, a hajó rövidebb, de nagyobb átmérőjű lett. Új toronyformát kapott, amelynek víz alatti ellenállása kisebb. Főleg antarktiszi bevetésre tervezték, így a jég alatti hajózás miatt bevonható mélységi kormányai az orrba kerültek.
A hajótest anyaga új acélötvözet, melynek a hegesztése nagy problémákat okozott. A hajógyár csak a rossz varratok miatt másfél évet késett a vízre bocsátással. Itt jegyezzük meg, hogy a SEAWOLF és VIRGINIA osztályról szóló közlemények abszolút ellentmondásosak, mivel a hajók üzemelési adatai titkosak. A sebességre pl. a több mint 25 csomótól 39-ig minden előfordul, a merülésre 244 m-től 594 m-ig szabad választás van.
A tervezésnél a nagy sebességet kedvezőbb, esőcsepp formával érték el, a hajó rövidebb, de nagyobb átmérőjű lett. Új toronyformát kapott, amelynek víz alatti ellenállása kisebb. Főleg antarktiszi bevetésre tervezték, így a jég alatti hajózás miatt bevonható mélységi kormányai az orrba kerültek.
A hajótest anyaga új acélötvözet, melynek a hegesztése nagy problémákat okozott. A hajógyár csak a rossz varratok miatt másfél évet késett a vízre bocsátással. Itt jegyezzük meg, hogy a SEAWOLF és VIRGINIA osztályról szóló közlemények abszolút ellentmondásosak, mivel a hajók üzemelési adatai titkosak. A sebességre pl. a több mint 25 csomótól 39-ig minden előfordul, a merülésre 244 m-től 594 m-ig szabad választás van.
A
továbbiakban csak a Pentagon és a Kongresszus anyagainak egy
szintézisét közöljük, amelynek egy része reális.
Az új hajótípus kálváriája már a számozással indult. Valaki a Pentagonban kitalálta, hogy a SEAWOLF név mellé az SSN–21 számot adja, ami azt jelenti, hogy visszamegy 1912-be. A névrokon első hajó 1913-ban az SS–28 volt, a második 1957-ben az SSN–575. Ez az álláspont 1992-ig élt, az új kormány, új emberei az utód sorozatot előbb CENTURION-nak, majd NSSN-nek, végül SSN–774 VIRGINIA-nak nevezték el. Így egyedileg van a flottában a 21, 22, 23-as szám.
Az új hajótípus kálváriája már a számozással indult. Valaki a Pentagonban kitalálta, hogy a SEAWOLF név mellé az SSN–21 számot adja, ami azt jelenti, hogy visszamegy 1912-be. A névrokon első hajó 1913-ban az SS–28 volt, a második 1957-ben az SSN–575. Ez az álláspont 1992-ig élt, az új kormány, új emberei az utód sorozatot előbb CENTURION-nak, majd NSSN-nek, végül SSN–774 VIRGINIA-nak nevezték el. Így egyedileg van a flottában a 21, 22, 23-as szám.
Az
SSN–21 osztály készítése
A
gyártásra 1982-ben egyetlen üzemet, a General Dynamics (Electric
Boat) gyárát jelölték ki, akkor még úgy látszott, hogy a
sorozat zavartalan lesz. De Mars tengernagy (Rickover tengernagy
utóda) a Director Naval Nuclear Propulsion osztály élén, nem
tudott megbirkózni a gyorsan halmozódó bajokkal. A világ
legerősebb felfegyverzett vadászhajójának építése
reménytelenül csúszott, a költségek állandóan nőttek.
1982-ben indult a tervezés, 1988-ban az első hajót át kellett volna adni, de csak 1989. október 25-én fektették le a gerincét és 1995. június 24-én bocsátották vízre. Ekkor sem működött, csak 1997. július 19-én tudták átadni a flottának. Ez a technológia annyira bonyolult és kényes lett, hogy az amerikai ipar sem könnyen boldogult vele.
Az orrban lévő óriási üvegszálas szonar kúp formázása egy külön üzemet igényelt. Így 13 év telt el az első példány megépítésével, ami megengedhetetlenül sok. Amire elkészült többe került, mint az OHIO rakétahordozó osztály egyik egysége teljes fegyverzettel együtt, ami kb. 4 milliárd $.
Ez már a Pentagonnak is sok volt, ezen az áron a tervezett 29 hajót nem lehet kifizetni, mivel a költségvetés az óceán túlsó partján is véges. 1992-ben bekövetkezett a Szovjetunió összeomlása, ekkor a polgári vezetés le akart állni a nukleáris tengeralattjárók építésével mondván, nincs rá szükség.
Ezt nagy nehezen kivédték, de 1993 után csak egy üzemben tudták folytatni a hajógyártást. 1992-ben az akkori Bush elnök kormánya redukálta a SEAWOLF programot egy darabra, és a 29 tervezett hajót törölte.
Amíg a civil vezetés megértette, hogy egy vadászhajó élettartama 30 év, így a gyártást nem lehet bezárni, fenn kell tartani a kapacitást, elment 3 év és elköltésre került pár százmillió dollár. Így kényszerítették ki azt a döntést, hogy a meglévő alkatrészek beépítésével 3 egység készüljön el, ebből 2 mindig bevethető lesz. Az SSN–22 CONNECTICUT-ot 1992. szeptember 14-én kezdték építeni és 1998. december 11-én adták át. A 3. hajóegység az SSN–23 jelű JIMMY CARTER 1995 végén kezdett épülni és 2005 decemberében kerül átadásra.
Erről csak az ismert, hogy mérete 31,48 m-rel hosszabb, tehát 138,0 m-t tesz ki. Ezzel a vízkiszorítása több mint 11. 000 t lesz, hogy mit kívánnak beépíteni az nem ismeretes.
Az SSN–21 1996. július 5-én tért vissza Grotonba a gyári próbautakról. Ezek során állítólag elérte a 43-44 csomós sebességet és 594 méteres merülési mélységet, amely valószínűleg világrekord. A 8 db új 660 mm-es átmérőjű torpedóindító az orr-részben van, de van elképzelés 762 mm-es átmérőjű konténer alkalmazására is. Az új torpedók még nem ismertek hozzá, de az 533 mm-es típusokat betétcsövekkel lövik ki. Itt már csak a legújabb Mk. 48 ADCAP típust használják.
A Harpoon úgy, mint eddig, konténerből indul az indítócsőből. Mivel nincs VLS indító, a Tomahawk TLAM, TSASM változatai rendelkezésre állnak és vízszintesen indulnak.
A Tactical Tomahawk és Fasthawk robotrepülőgépek még nincsenek készen. A Sea Lance ASW rakéta valószínűleg nem épül meg. Az új típusú szonarokat a SUBACS (Submarine Advanced Combat System) integrált rendszer fogja össze. AN/PS–16 felszíni kereső radarja, AN/BSY–2 szonarja van az orrban, plusz 3-3 lapos szonar antenna a törzs két oldalán. A vontatott szonarja TB–16 és TB–29 típusú.
A hajócsavar Kort-gyűrűbe van burkolva, lassú menethez egy pump-jet (vízszivattyús) hajtóműve van, a manőverezés fokozására 6 kormánysík van. Az akusztikai érzékelés miatt igyekeztek rajta mindent burkolni. Az átadás óta számos műszaki probléma volt a torpedóindítók zárófedelével, az oldal-antennákkal és sok alkatrésszel. Ezek cseréje évekig fog tartani.
1982-ben indult a tervezés, 1988-ban az első hajót át kellett volna adni, de csak 1989. október 25-én fektették le a gerincét és 1995. június 24-én bocsátották vízre. Ekkor sem működött, csak 1997. július 19-én tudták átadni a flottának. Ez a technológia annyira bonyolult és kényes lett, hogy az amerikai ipar sem könnyen boldogult vele.
Az orrban lévő óriási üvegszálas szonar kúp formázása egy külön üzemet igényelt. Így 13 év telt el az első példány megépítésével, ami megengedhetetlenül sok. Amire elkészült többe került, mint az OHIO rakétahordozó osztály egyik egysége teljes fegyverzettel együtt, ami kb. 4 milliárd $.
Ez már a Pentagonnak is sok volt, ezen az áron a tervezett 29 hajót nem lehet kifizetni, mivel a költségvetés az óceán túlsó partján is véges. 1992-ben bekövetkezett a Szovjetunió összeomlása, ekkor a polgári vezetés le akart állni a nukleáris tengeralattjárók építésével mondván, nincs rá szükség.
Ezt nagy nehezen kivédték, de 1993 után csak egy üzemben tudták folytatni a hajógyártást. 1992-ben az akkori Bush elnök kormánya redukálta a SEAWOLF programot egy darabra, és a 29 tervezett hajót törölte.
Amíg a civil vezetés megértette, hogy egy vadászhajó élettartama 30 év, így a gyártást nem lehet bezárni, fenn kell tartani a kapacitást, elment 3 év és elköltésre került pár százmillió dollár. Így kényszerítették ki azt a döntést, hogy a meglévő alkatrészek beépítésével 3 egység készüljön el, ebből 2 mindig bevethető lesz. Az SSN–22 CONNECTICUT-ot 1992. szeptember 14-én kezdték építeni és 1998. december 11-én adták át. A 3. hajóegység az SSN–23 jelű JIMMY CARTER 1995 végén kezdett épülni és 2005 decemberében kerül átadásra.
Erről csak az ismert, hogy mérete 31,48 m-rel hosszabb, tehát 138,0 m-t tesz ki. Ezzel a vízkiszorítása több mint 11. 000 t lesz, hogy mit kívánnak beépíteni az nem ismeretes.
Az SSN–21 1996. július 5-én tért vissza Grotonba a gyári próbautakról. Ezek során állítólag elérte a 43-44 csomós sebességet és 594 méteres merülési mélységet, amely valószínűleg világrekord. A 8 db új 660 mm-es átmérőjű torpedóindító az orr-részben van, de van elképzelés 762 mm-es átmérőjű konténer alkalmazására is. Az új torpedók még nem ismertek hozzá, de az 533 mm-es típusokat betétcsövekkel lövik ki. Itt már csak a legújabb Mk. 48 ADCAP típust használják.
A Harpoon úgy, mint eddig, konténerből indul az indítócsőből. Mivel nincs VLS indító, a Tomahawk TLAM, TSASM változatai rendelkezésre állnak és vízszintesen indulnak.
A Tactical Tomahawk és Fasthawk robotrepülőgépek még nincsenek készen. A Sea Lance ASW rakéta valószínűleg nem épül meg. Az új típusú szonarokat a SUBACS (Submarine Advanced Combat System) integrált rendszer fogja össze. AN/PS–16 felszíni kereső radarja, AN/BSY–2 szonarja van az orrban, plusz 3-3 lapos szonar antenna a törzs két oldalán. A vontatott szonarja TB–16 és TB–29 típusú.
A hajócsavar Kort-gyűrűbe van burkolva, lassú menethez egy pump-jet (vízszivattyús) hajtóműve van, a manőverezés fokozására 6 kormánysík van. Az akusztikai érzékelés miatt igyekeztek rajta mindent burkolni. Az átadás óta számos műszaki probléma volt a torpedóindítók zárófedelével, az oldal-antennákkal és sok alkatrésszel. Ezek cseréje évekig fog tartani.
A
VIRGINIA osztály kifejlesztése
A
SEAWOLF program csődje 1992-ben nyilvánvaló lett. Valami kellett
helyette, mivel a vadászhajókat 2010 után fokozatosan pótolni
kell, és a legújabb fegyverrendszereket szolgálatba kell állítani.
A SEAWOLF csillagászati ára nem fizethető meg, a Pentagon mintegy
1,2 milliárd $-ban szabta meg az új hajók egységárát.
Az olcsóbb hajótípus tervezését 1991-ben már megkezdték Centurion fedőnév alatt. A Boeing cég által kifejlesztett számítógépes tervezési, rajzolási módszer segíti a munkát. Két év múlva már NSSN (New Attack Submarine) program néven szerepelt az új hajó.
Ebben a megfogalmazott fő célkitűzések szerint a XIX századra épülő hajó univerzális típus legyen, több feladatkörrel. A legkorszerűbb megoldásokat kell alkalmazni, de a technológia nem lehet annyira bonyolult, mint az előd típusnál.
Ezért a hajó felépítése az Improved LOS ANGELES osztálynak felel meg, a torony formáját és a 6 kormánysíkos far stabilizátort átvették a 21. osztálytól, a TB–29 vontatott szonarral együtt. Megmarad a VLS függőleges indító az orrban a robotrepülőgépek számára. A periszkópok és antennák nem hatolnak át a nyomásálló testen, ezek teleszkóposak, a jeltovábbítás elektronikus.
A tengerészeti SEAL kommandó szállítására egy ASDS típusú mini tengeralattjárót tud szállítani. Ez 8 fős egységet vehet fel, az indulásig a katonákat a hajó belsejében kell elhelyezni.
A fegyverzet az eddig is alkalmazott típusokon kívül az ATCAMS jelű új rakéta, amely a VLS-ből indítható és a Sub Harpoon robotrepülőgépek a torpedóvető-csövekből.
1997-ben 29 (más forrás szerint 30) hajótestet rendeltek meg távlatilag, de ennek költségvetési fedezete nem volt meg. Mindenesetre az 1998-as költségvetésből megrendelték az első hajóegységet az SSN–774 VIRGINIA-t, majd az 1999-es-ből a másodikat az SSN–775 TEXAS-t. A gyártást a 2 vezető hajógyár között osztották meg, de új módszerrel. A General Dynamics (Electric Boat) a tervező, építi a hajtómű egység, a harcvezető központ modulját és 7 további szekciót az öszszes egység számára, egyben az 1. és 3. példány összeszerelője.
A Newport News Shipbuilding cég építi a tornyot és a lakóteret, illetve segédgép modult és 6 további szekciót, egyben a 2. és 4. példány összeszerelője. A reaktoregységet a gyártó General Electric egészben szállítja mindkét üzembe.
A 2001 és 2002-es megrendelésű SSN–776 HAWAII és SSN–777 NORTH CAROLINA építése is megkezdődött, ezzel a 4 db prototípus munkában van. Ezek gépészeti berendezése eltérő, a felszerelések sem egyformák, új megoldások sorát próbálják ki, de ezekről semmiféle közlést nem adtak ki.
A hajó alakjának tesztelésére évekkel ezelőtt megépült az LSV–2 kis tengeralattjáró, amely 0,294-szeresen kicsinyített modellje az igazinak. Ennél a típusnál már a reaktormag élettartama megegyezik a hajóéval. Az S9G atomreaktor 29, 84 MW hőteljesítményű és kb. 40 000 LE teljesítményű meghajtó rendszert lát el.
A VIRGINIA osztály programját a szenátus 2003 végén 82 milliárd $-nak találta, és az első rendelést 7-ről, 5 egységre csökkentette. Jelenleg az biztos, hogy az SSN–774-et 2004-ben, a 775-öt 2006-ban, a 776-ot 2007-ben és a 777-et 2008-ban adják át a flottának.
Az olcsóbb hajótípus tervezését 1991-ben már megkezdték Centurion fedőnév alatt. A Boeing cég által kifejlesztett számítógépes tervezési, rajzolási módszer segíti a munkát. Két év múlva már NSSN (New Attack Submarine) program néven szerepelt az új hajó.
Ebben a megfogalmazott fő célkitűzések szerint a XIX századra épülő hajó univerzális típus legyen, több feladatkörrel. A legkorszerűbb megoldásokat kell alkalmazni, de a technológia nem lehet annyira bonyolult, mint az előd típusnál.
Ezért a hajó felépítése az Improved LOS ANGELES osztálynak felel meg, a torony formáját és a 6 kormánysíkos far stabilizátort átvették a 21. osztálytól, a TB–29 vontatott szonarral együtt. Megmarad a VLS függőleges indító az orrban a robotrepülőgépek számára. A periszkópok és antennák nem hatolnak át a nyomásálló testen, ezek teleszkóposak, a jeltovábbítás elektronikus.
A tengerészeti SEAL kommandó szállítására egy ASDS típusú mini tengeralattjárót tud szállítani. Ez 8 fős egységet vehet fel, az indulásig a katonákat a hajó belsejében kell elhelyezni.
A fegyverzet az eddig is alkalmazott típusokon kívül az ATCAMS jelű új rakéta, amely a VLS-ből indítható és a Sub Harpoon robotrepülőgépek a torpedóvető-csövekből.
1997-ben 29 (más forrás szerint 30) hajótestet rendeltek meg távlatilag, de ennek költségvetési fedezete nem volt meg. Mindenesetre az 1998-as költségvetésből megrendelték az első hajóegységet az SSN–774 VIRGINIA-t, majd az 1999-es-ből a másodikat az SSN–775 TEXAS-t. A gyártást a 2 vezető hajógyár között osztották meg, de új módszerrel. A General Dynamics (Electric Boat) a tervező, építi a hajtómű egység, a harcvezető központ modulját és 7 további szekciót az öszszes egység számára, egyben az 1. és 3. példány összeszerelője.
A Newport News Shipbuilding cég építi a tornyot és a lakóteret, illetve segédgép modult és 6 további szekciót, egyben a 2. és 4. példány összeszerelője. A reaktoregységet a gyártó General Electric egészben szállítja mindkét üzembe.
A 2001 és 2002-es megrendelésű SSN–776 HAWAII és SSN–777 NORTH CAROLINA építése is megkezdődött, ezzel a 4 db prototípus munkában van. Ezek gépészeti berendezése eltérő, a felszerelések sem egyformák, új megoldások sorát próbálják ki, de ezekről semmiféle közlést nem adtak ki.
A hajó alakjának tesztelésére évekkel ezelőtt megépült az LSV–2 kis tengeralattjáró, amely 0,294-szeresen kicsinyített modellje az igazinak. Ennél a típusnál már a reaktormag élettartama megegyezik a hajóéval. Az S9G atomreaktor 29, 84 MW hőteljesítményű és kb. 40 000 LE teljesítményű meghajtó rendszert lát el.
A VIRGINIA osztály programját a szenátus 2003 végén 82 milliárd $-nak találta, és az első rendelést 7-ről, 5 egységre csökkentette. Jelenleg az biztos, hogy az SSN–774-et 2004-ben, a 775-öt 2006-ban, a 776-ot 2007-ben és a 777-et 2008-ban adják át a flottának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése