Jobb agyféltekés rajzolás
A tévében lehetett látni pár
műsort arról, hogy egy újfajta, különleges rajzolási módszerrel, bárki
megtanulhat szépen, és élethűen rajzolni. Érdekes ez a dolog, és utána járva, kiderült
hogy valóban működik a technika. A jó hír az, hogy tényleg lehetséges hatalmas
javulásokat elérni a rajztudás fejlődésének terén. Ebben a videóban vázlatosan
össze lesz foglalva az, hogy milyen gyakorlatokkal, trükkökkel,
segédeszközökkel tudsz egyre szebben és szebben rajzolni. Érdemes lenne ezt a
módszert az iskolákban is tanítani. Lehetséges, hogy ha bevezetnék, akkor olyan
változásokat indítana meg, hogy Magyarország a világ művészeti központjává
válhatna, mivel nem kis dolog az, hogy 1-2 hetes gyakorlással művészi szintre
lehet fejleszteni a rajzkészséget. Akkor 8 év alatt, míg a gyerekek iskolába
járnak, mi történhetne? Elképesztő mennyiségű és nagyságú tehetségek
születhetnének. Ez a videó is azért készült, hogy minél több emberhez
eljuthasson ez a tudás, ingyen. Mutasd meg ezt a filmet a tanároknak,
szakkörvezetőknek, rajzzal foglalkozó ismerőseidnek, hogy minél hatékonyabban
tudják alkalmazni és tanítani a rajzolás művészetét, és minél több fiatal váljon
tehetségessé ezen a téren.
Akit bővebben is érdekel ez a
téma, annak ajánlom Betty Edwards Jobb agyféltekés rajzolás című könyvét.
Internetről is le lehet tölteni, csak rá kell keresni.
A könyv innét
letölthető: http://www.rajzkeszites.hupont.hu/1/betty-edwards-konyvek
A könyvben részletesebben le
lesznek írva feladatok, ez a videó csak egy kis összefoglalója a jobb
agyféltekés rajzolásnak. Azonban, ha veszed a fáradtságot és megrajzolod ezt a
pár rajzot, amelyekről ebben a kisfilmben szó lesz, akkor te is képes leszel
fényévekkel jobban rajzolni, mint eddig tetted. Kivéve, ha már most is egy
Picasso vagy, mert akkor már te ösztönösen alkalmazod azokat a képességeket,
látásmódokat, amelyek az élethű alkotások elkészítéséhez szükségesek.
Kezdjük az elején, hogy mi is
az, hogy jobb agyféltekés rajzolás?
A nagy művészek, festők,
grafikusok már évszázadok óta beszámolnak arról, hogy mikor alkotnak, akkor egy
különleges tudatállapotba kerülnek. Nem tudják megmagyarázni, hogy hogyan
készítik a képeket, egyszerűen csak megszületik a kezük munkájából az alkotás.
Egy furcsa tudatállapotról
mesélnek, ahol az érzékelésük, térlátásuk, arányérzékük felfokozódik, és így
képesek lesznek arra, hogy fantasztikus műremekeket hozzanak létre az anyagi
világban.
Elsőre ijesztőnek tűnhet ez a
dolog, de ez a tudatállapot megtanulható különböző gyakorlatokon keresztül.
Ebben a tudatállapotban pedig
az ember képes lesz a rajzoláshoz szükséges részkészségeket ösztönösen,
automatikusan összekombinálni, és megfelelően, megfelelő időpontban,
pillanatban alkalmazni.
Úgy, ahogy a biciklizés
tudása is részfolyamatokból épül fel, ugyan úgy a rajzolás képessége is.
Ahhoz, hogy tudjon valaki
biciklizni, meg kell tanulnia egyensúlyozni, tekerni a pedált, irányítani a
kormányt, megfelelő időpontban fékezni, stb. Elsőre rémisztőnek hathat ennyi
mindenre figyelni, de mikor már megtanult az ember kerékpározni, akkor már
ösztönszerűen menni fog neki a dolog.
A rajzolással is így van ez.
Csak meg kell tanulni a rajzoláshoz szükséges részfolyamatokat, és mindenki
könnyedén képes lesz élethű képeket készíteni. Mivel az elsajátított részfolyamatokat
a jobb agyfélteke, amely felelős a térlátásért, arányérzékért, vizuális
dolgokért, az majd szépen összeilleszti, és automatikusan alkalmazni fogja, szükség
szerint a rajzolás közben. Nekünk pedig csak rajzolnunk kell és engedni, hogy
az agyuk jobb félteke tegye a dolgát, a már gyakorlatok során megtanult
részfolyamatokkal kapcsolatban.
Fizikailag most is képes vagy
vonalakat húzni, satírozni, krikszkrakszokat, görbéket rajzolni. Ezek a
feladatok pedig megtanítanak majd arra, hogy mikor, hogyan, hol melyik módszert
alkalmazd.
Lehetséges, hogy az éneklést,
szobrászatot, vagy bármely más művészeti ágat is ilyen elven bárki képes lenne
megtanulni. Csak ki kellene dolgozni egy gyakorlati sort, amivel bárki
művészévé válhatna ezeknek az irányzatoknak. Aki ért hozzá, az csinálja meg ezt
a fajta eljárásmódot, más művészeti irányzatokkal kapcsolatban is, hogy ott is a
részkészségek elsajátításán keresztül a kezdők is gyorsan művészi eredményeket
legyenek képesek elérni.
De mik is azok a
részfolyamatok, amelyek a rajzoláshoz szükségesek?
A szélek észlelése, a terek
észlelése, az arányok észlelése, a fények, árnyékok észlelése, és a teljesség
észlelése. Azaz mindezen felsorolt dolgok észlelése együttesen, amelyeket már a
jobb agyféltekéd fog végezni automatikusan, mikor egyesével elsajátítottad
ezeket a részfolyamatokat a különböző gyakorlatok által.
Lesznek olyan feladatok is,
amelyek a jobb agyféltekés látásmódra váltást fogják megtanítani. Neked pedig
csak szorgalmasan rajzolnod kell. Ha kitartasz, akkor megsokszorozódhat a
rajztudásod könnyedén.
Kezdésnek rajzolj tükör
segítségével egy önarcképet, valamint a kezedről egy képet. Sima írólapot is
használhatsz. Érdemes 4B-s ceruzát alkalmazni, mert az jó puha és könnyen
radírozható, nem karcolja annyira a lapot, és a későbbiekben a satírozást és a
maszatolást is könnyű vele elvégezni.
Ezek a rajzok azért kellenek,
hogy végül majd összehasonlíthasd a fejlődésedet a kezdeti képességeiddel.
Mikor ezzel a feladattal
végeztél, akkor a következő gyakorlat pont arról fog szólni, hogy a jobb
agyféltekédet ösztönözze, aktiválja a rajzok elkészítéséhez.
A neve az, hogy vázák és arcok. A képen két arc
látható, amelyeknek az alját és a tetejét összekötve egy vázát adnak. A feladat
az, hogy amilyen kezes vagy, annak ellentétes oldali arcot rajzold le
kezdésnek. Ha jobb kezes vagy, akkor a bal arccal, ha bal kezes vagy, akkor a
jobb arccal kezd a rajzolást. Amikor ez megvan, akkor húzz az arc alsó és felső
részéből egy-egy vízszintes vonalat, és szembe rajzold le a másik arcot is,
hogy egy váza képét kapd. Figyeld közben az érzéseidet, a gondolataidat, hogy a
bal agyféltekéd hogyan zavarodik meg ettől a feladattól, mert hirtelen nem
tudja eldönteni, hogy most arcokat, vagy egy vázát fog rajzolni. Ez a feladat
segít majd elcsendesíteni a bal féltekéd nyelvi, gondolkodói, számító
viselkedését és teret fog adni a jobb féltekédnek, amely képes a művészi
tudatállapotba juttatni téged, mely majd szükséges lesz ahhoz, hogy élethűen
tudj rajzolni.
A következő feladat szintén a
bal agyfélteke kijátszásáról szól, hogy a számításai, dolgok megnevezései,
berögzültségei felett, újra a jobb agyfélteke vegye át az uralmat. Felszámolja
majd azt a bal agyféltekés tévhitedet, hogy nem tudsz rajzolni. Mivel itt majd
csak vonalakat kell húzogatnod, azt pedig még az óvodások is tudnak. A vonalak
pedig majd kiadnak számodra egy képet. A gyakorlat lényege, hogy egy fejjel
lefelé fordított rajzot kell lemásolnod. A képre rákereshetsz interneten, hogy
kinagyítva láthasd. Picasso rajza Igor Sztravinszkijről.
Fordítsd fejjel lefelé. Ne
nevezd meg a különböző részeit, ne mond ki magadban, hogy ez a keze, ez a lába,
ez a szék, hanem egyszerűen fentről lefelé kezd el rajzolni a vonalakat a képről
másolgatva. Csak húzogasd a vonalakat úgy, ahogy azok a képen láthatóak. A
vonalak egymásból fakadjanak, hogy a kép folytonosságát megőrizd. Ha akarod,
akkor le is takarhatod egy lappal az éppen nem rajzolt területeket, hogy ne
zavarjanak. Mindig csak annyit engedve láttatni, amennyi részt éppen rajzolsz.
Ha nem szeretnéd letakarni, mert úgy könnyebbnek érzed az alkotást, akkor rád
van bízva, hogy hogy a jobb számodra. A lényeg, hogy a vonalak rajzolására
összpontosíts, ne az egész képre. Így a jobb agyféltekéd fog ismét aktiválódni,
amely elősegíti majd az élethű képek elkészítését.
A következő feladatban vissza
kell menned a gyerekkorodba. Azért, mert sokszor a fiatalkorban betanult
sablonos rajzok gátolnak meg téged abban, hogy élethű képeket alkoss. Mivel,
amikor le kéne rajzolni például egy igazi macskát, akkor számodra a gyermekkori
csokornyakkendős macska képe ugrik be, és azt kezded el rajzolni, ahelyett,
hogy az igazi állat vonásait, alakját figyelnéd meg. Ezért most a feladat, hogy
rajzol egy olyan gyermekkori képet, amilyet óvodában, vagy alsó tagozatban
rajzoltál mindig. Ez azért kell, hogy felismerd majd, hogy melyek azok az
alakzatok, berögzült formák, amelyek a gyermekkori beépült szimbólumokból
állnak. Így majd képes leszel az élethű rajzolásnál ezeket a régi betanult
jeleket felismerni és elhagyni, hogy ne gátoljanak az igazi rajzolás és látás
kibontakoztatásában. A gyermekkorban kialakult szimbólumrendszer képes
befolyásolni a vizuális érzékelést. Ez a feladat pedig segít abban, hogy túl
lépj a berögzült formákon, és azt rajzold le, amit a valóságban látsz.
A következő gyakorlat a
megfigyelőképességedet, látásodat és a látott dolgok lerajzolásának tudását
fogja fejleszteni a kezed által.
A tenyereden lévő barázdákat
kezd el lerajzolni egy lapra, úgy, hogy közben nem nézheted a rajzot, csak is a
kezeden lévő bőr mélyedéseit. Ne érdekeljen, hogy milyen lesz az alkotás, ne
foglalkozz a bal agyfélteke nyavalygásával, hogy de nem tudod megcsinálni, meg
nem lesz jó, meg fölösleges ez az egész. Egyedül csak a tudatállapotra figyelj,
mert most a jobb agyféltekéd fog dolgozni. Az érzést érezd, amit ez a gyakorlat
kivált benned.
Arra ügyelj, hogy ne
össze-vissza másold le a bőr árkait, hanem egymásból fakadjanak ezek a redők, milliméterről-milliméterre,
mintha egymásból nőnének ki. Közben egy órát állíts be, hogy 5 percenként
szólaljon meg. Csak akkor szabad megnézned, hogy mit rajzoltál. Többször 5
percet is gyakorolhatod ezt a feladatot. Minél többször elvégzed a különböző
feladatokat, annál inkább el fog mélyülni a tudásod.
A következő feladathoz
szükséged lesz egy képsíkra. Ami egy 20 x 25 cm-es téglalap alakú átlátszó
plexi, vagy műanyag lapból és egy ugyan akkora papír, vagy karton keretből áll.
A keret belsejébe egy téglalap alakú lyukat kell vágni, ami körülbelül 19 x 15 cm . Ezeket csipesszel
fogjuk egymáshoz rögzíteni. A plexi, vagy műanyag lapon alkoholos filcet
használva, készíts egy keresztet, amelyek a középpontban metszik egymást.
A múltban a festők szintén
használtak képsíkokat, hogy megkönnyítsék maguk számára az élethű rajzolást és
alkotást.
Most pedig a kezedet fogod
lerajzolni.
A papírlapra fektesd fel a
keretet, és a belső szélei mentén rajzold körbe. A keresztet is rajzold halványan
bele, mely majd abban fog segíteni, hogy elhelyezd a rajzot a lapon.
Ezután a keretet csíptesd rá a plexire, vagy műanyag
lapra és tenyeredet felfelé fordítva, a kimeresztett ujjaidra helyezd rá ezt a
képsíkot. Csukd be az egyik szemed, fogj egy sima filcet, amivel a plexire kezd
el a kezed körvonalát körbe rajzolni. A csuklódnál kezd. Közbe ne mozdítsd meg
a fejed majd. Azt rajzold, amit látsz, ne gondolkodj, ne nevezd nevén a
dolgokat, azért, hogy a jobb agyféltekéd rajzoljon és ne a bal csacsogására
összpontosuljon a figyelmed. Csak a körvonalakat rajzold.
Amikor végére értél a
körberajzolással, akkor a papírlapra rajzolt keretbe próbáld meg ezt a filccel
készült körvonalat átrajzolni ceruzával. A keresztek segíteni fognak neked,
hogy hova, milyen magasságba, szélességbe kerüljenek az ujjak átrajzolásra.
Segítenek, mert viszonyítási pontot fognak számodra adni.
Mikor sikerült átrajzolnod a
lapra a kezed, akkor berajzolhatod rajta a mélyedéseket, újbegyeket, ráncokat.
Satírozással, a különböző árnyékokkal is élethűbbé teheted. A besatírozott
részeket zsebkendővel, vagy egyszerű módon az ujjaddal is megdörgölheted, hogy
a csíkok eltűnjenek, és egyöntetű árnyalatot biztosítsanak.
Bátran összehasonlíthatod a
kezdésnél rajzolt kezet, a most elkészülttel. Lehet, hogy tetszeni fog a
fejlődés. Ahogy ügyesedni fogsz, úgy tudod majd a későbbiekben elhagyni a
segédeszközöket és ösztönösen a jobb agyféltekédre hallgatva megrajzolni az
élethű alkotásokat.
A negatív terek fontosak
tudnak lenni rajzolás közben.
Azokat lerajzolva megkapjuk a
tárgyak keretét. Mintha kivágtuk volna őket a papírlapról ollóval, és a
helyükön maradt lyuk az ő negatív terük. Van külső negatív tér és belső negatív
tér. A külső negatív tér a baloldali képen látható. A belső negatív tér a jobb
oldalin.
Most pedig az előbbi plexis
és keretes módszerrel rajzolj le egy széket. Töröld le a kezed vonalait egy
vizes ronggyal, vagy zsebkendővel a segédeszközről.
Rajzolás közben figyeld meg a
tárgy külső és belső negatív tereit. Ahogy rajzolod fel a műanyag lapra filccel
a széket, koncentrálj ezekre a terekre. Mindent ugyan úgy csinálj, mint ahogy
előzőleg a kezednél tettél, csak most fél kézzel a levegőben fogod tartani a
segédeszközöket. Fél szemmel hunyoríts, ne mozgasd a fejed, ne gondolkozzál,
hogy éppen mit rajzolsz. Csak érzékeld a távolságokat, a tereket, miközben
filccel rajzolod körbe a széket.
Mikor végeztél, akkor egy
megkeretezett lapra ismét másold át a szék vonalait. A szálkereszt segíteni fog
az arányok, távolságok, vonalak meghúzásában.
Rubens rajzát láthatod a
képen. Kar- és lábtanulmányok.
Internetről letöltve fordítsd
fejjel lefelé a képet és a testrészek negatív tereit rajzold le. Mikor végeztél
vele, akkor állítsd normális állapotba a másolt alkotást és a formák belső
részleteit is rajzold meg. Satírozással az árnyékolást is megcsinálhatod.
Rajzoláshoz fontos a szögeket
és az arányokat megfelelően megalkotni, hogy élethű legyen a grafika.
A képen látható módon
meghatározhatod a szögeket a ceruzád segítségével. Utána már könnyebben tudod
azokat majd lerajzolni. Fél szemmel próbáld a környezetedben lévő tárgyak,
sarkok egymáshoz viszonyított szögeit meghatározni.
A másik elengedhetetlen dolog
az arányok meghatározása. A képeken ismét a rajzeszközt használják, hogy
megmérjék, hogy az asztal szélessége hogy aránylik a hosszához. Valamint hogy
aránylik szintén az asztal szélessége a lábak magasságához.
Mindig érdemes ugyan ahhoz a
hosszhoz arányosítani a tárgy többi méretét. Jelen esetben az asztal szélessége
ez az alap. Azért kell egy bizonyos távolságot alapnak meghatározni, hogy ne
legyenek túlzottan nagyok az eltérések a rajzolás közben, az állandó alaparány
változtatgatása miatt. Mindig érdemes alkotás előtt meghatározni egy alap
méretet, ami arányalapként fog szolgálni a rajzolt tárgyak méreteihez.
Itt láthatod, hogy milyen
viszonyban van az asztal hossza a szélességéhez képest. Ez a hosszhoz
viszonyított látszólagos szélesség minden nézőpontban más és más, a néző
szemmagasságától függően.
1. Tartsuk a ceruzát
kinyújtott karral, szemünkkel párhuzamosan, könyökünk az állandó arány miatt
legyen letéve, vagy a testünknek támasztva. Ezzel a módszerrel mérjük le az
asztal szélességét. A ceruza radíros vége legyen az asztal egyik sarkánál, a
hüvelykujjunkat tegyük a másik sarokhoz. Ez lesz az alapegység.
2. Továbbra is letett
könyökkel a ceruzát még mindig szemünkkel párhuzamosan tartva mérjük le az
asztal hosszabbik oldalát. Milyen az asztal hossza a szélességéhez képest?
Ennél a példánál az arány egy a másfélhez.
3. Ezután nézzük meg az
asztal lábait függőlegesen tartott ceruzával, ügyelve a láb függőlegeshez
viszonyított szögére. Tökéletesen függőlegesek az asztallábak, vagy szögben
állnak? A láb hosszát ismét a szélességhez, vagyis az alapegységhez mérhetjük.
Rajzolás közben a rajzon is
használni kell ezt a mérési formát, hogy sikerüljön élethűen az arányokat
ábrázolni. Megnézni, hogy a valóságban az alaparányhoz képest mekkora a
vizsgált távolság.
Ezután a rajzon is a könyék
megmozdítása nélkül szintén a ceruzával, félszemmel le kell mérni ezt az
arányosságot a lapon lévő alaparányhoz képest, és úgy megrajzolni a tárgyak egyéb
méreteit. Egyszóval, amit élőben elvégeztünk aránymérést, azt a lapon is el
kell végezni az előbbi módszerrel, és ábrázolni kell az egymáshoz viszonyított
méreteit a tárgynak, hogy élethű legyen az ábrázolás.
Bonyolultnak hangzik, de ez is olyan dolog,
ami gyakorlatban, elsajátítva, már automatikusan menni fog. Élőben is vizsgáld
meg az arányokat a tárgynál és a rajzon is vizsgáld meg az arányait a tárgynak,
és az igazit utánozva rajzold meg a szélességét, magasságát, szögeit.
Most gyakorlatban is vizsgáld
meg az arányokat egy asztalnál, vagy egy tárgynál.
A következő feladat az, hogy
vedd elő a plexi lapot a kerettel, töröld le róla az előző rajzot és keress egy
ajtót, ami a sarokban található. Ezután a már tanult módon a segédeszközökre
rajzold le az alsó és a felső sarkok szögeit. Az ajtónak csak a magasságát
jelöld be.
A papírlapra a keret belső
szélével rajzold fel az alapterületét a rajzodnak. Rajzold bele a keresztet is.
Ezután a plexiről a már tanult módon rajzold át a sarkot az ajtóval.
Mikor ezzel kész vagy, akkor
az ajtó méretit is megrajzolhatod a már tanult arányosság mérés technikáival.
Használd a ceruzát.
Kezdetben minden kicsit
nehézkesen megy, de a gyakorlással majd könnyedén képes leszel automatikusan
meghatározni a szögeket és az arányokat.
Ezen a képen Charles White
Prédikátor című képe látható.
Az ilyen képeken is
alkalmazni kell a szögek és az arányok vizsgálatának módszerét. Ennél a képnél
is érdemes kijelölni egy alap arányosságot. Jelen esetben ez az alap legyen a
mutatóujj vége és zakó ujjának felső része. A plexi lappal és a műanyag
kerettel rajzold körbe ezt a mutató kezet. Csak a kezet, semmi mást. Ezután a
megkeretezett, kereszttel ellátott papírlapra másold át ennek a kéznek a
körvonalát. Most pedig rajzold meg a prédikátor többi részét is. Használd az
arányok és a szögek mérését. A képet fejjel lefelé fordítsd. Lehet elsőre nehéznek
tűnhet ennek a rajznak az elkészítése, de a kereszt segíteni fog, hogy
megfelelően alkosd meg az egész képet. Lehet, hogy eddig úgy tudtad, hogy ilyen
élethű dolgot nem vagy képes megrajzolni, azonban a segédeszközök és a mostanra
elsajátított tudás, váratlan eredményeket fog hozni számodra.
Az emberi arcnak is megvannak
a maga arányosságai. Ahhoz, hogy élethű portrét tudj rajzolni, ismerned kell a
különböző testrészek elhelyezkedését az arcon.
A szemek vonala szembeni
nézetből, például mindig a koponya magasságának a közepén helyezkednek el
félúton. Ha nem ilyen arányban rajzolják őket, akkor torz lesz az arc. A szem
vonalát hátrafelé meghosszabbítva eljutunk a fül felső tövéhez.
A szem belső zuga és az
álcsont alja között mért magasság megegyezik a szem külső sarka és a fül hátsó
pereme közötti távolsággal. Egy egyenlő szárú háromszöget adnak.
A szemnyílás szöge
oldalnézetből így néz ki. Nem pedig egyenlő szárú az a háromszög, amelyet a
szemnyílás jelképesen ad.
Szemből nézve a szemek közötti
távolság egy szemnek a szélessége. A szemek külső sarka és a koponya széle
között is szintén egy-egy szemhosszúságú terület található.
A fül alsó tövének magassága
mindig az orr és a felsőajak közötti részre esik. A fül alsó tövének mentén
hátra vetített egyenes pedig megmutatja a nyakcsigolyák és a koponya
találkozását.
A száj sarkai mindig a szemek
sötét részeivel vannak egy-egy függőleges vonalban.
Az orrnyereg a szemüreg felső
peremének részével egy magasságban van.
Az orrcimpák szélessége a szemek
szélességével megegyezik.
Ha fordul a fej, akkor a
szemek már nem vízszintesen fognak elhelyezkedni.
Ezek az arányok nem
véletlenségből jöttek létre, hanem látszik az emberi arcon is, hogy egy tudatos
szervező, teremtő erő áll a világ hátterében, teremtésében és működtetésében.
Minden az aranymetszés
arányosságait követi. A véletlen nem hoz létre rendet, csak káoszt. Nem hoz
létre ilyen rendezett, arányos arcot, mint az emberé. Vagy gondolhatunk itt
bármely más élő szervezetre is. Tehát az élet kialakulás nem véletlenségek
sorozatából jött létre, hanem egy tudatosság található a hátterében, mely
szervezi, rendezi az élő szervezeteket. Nincs szervezés, ha nincs szervező.
Szervezet is csak akkor van, ha volt, aki megszervezte a szervezetet. Ki ő?
Az előbb felsorol fej
arányosságokat egy-egy vázlatos arcképen, próbáld meg ábrázolni. Mind szemből,
mind pedig oldalnézetből. Így majd rögzülni fognak, és ha élő személyt
rajzolsz, akkor is tudni fogod, hogy mi hova kerüljön.
A fej különböző részeinek az
elhelyezkedése a nézőpont változtatásával együtt változik. Az előbb elmondott
esetek a testrészek elhelyezkedésével kapcsolatban, csak szemből és oldalnézetből
érvényesek.
Ezt a képet másold le egy
lapra úgy, hogy megrajzolod előtte rá a keret belső kerületét és a keresztet.
A plexi lapra rácsíptetve a
keretet nézd meg, hogy hol fognak elhelyezkedni az arcnak a különböző részei.
Most ne használd a filcet, hanem csak a szemedre hagyatkozz. Alkalmazd rajz
közben az előbb bemutatott arányosságokat. Szintén válasz ki egy alapegységet,
amihez mérten megrajzolod majd az arc többi részének arányát.
Itt pedig láthatod Courbet
önarcképét.
Itt is a tanult módon a kereső segítségével
másold le ezt a rajzot. Figyelj a fej arányaira, az alapegységre, az
árnyékokra, amelyeket satírozással hozhatsz létre. A kép jellege miatt nem
fontos minden részletét élesen megrajzolni. Találd meg az arany középutat az
elmosódottság és az élesség között a művészi hatás kedvéért. Használd a radírt
is, hogy a fehér foltokat kialakíthasd a rajzon.
A rajzoláshoz szükségesek a
vonalkázások. Ezekkel különböző hatásokat, érzékeléseket lehet létre hozni. A
képeken láthatsz jó pár fajtát. Rajzold le őket és figyeld meg, hogy melyik
milyen hatásokat kelt. Gyakorlatban alkalmazd majd őket a megfelelő helyeken.
Például árnyék, haj, szemöldök, szakáll, ruha anyagának a megrajzolásánál.
Akár még rajz is készíthető a
vonalak sűrűségének a váltogatásával.
A satírozással létrehozott
árnyékok sötétségének, világosságának a beállítását gyakorolhatod a következő
feladattal. Készíts ceruzával egy 12 lépcsős színlétrát. A legelső színe a
fehér lap legyen. A legutolsó színe a ceruzával előállítható legsötétebb szín.
A köztük lévő lépcsőkön pedig a különböző fokozataik legyenek, amelyek egyre
sötétednek, vagy egyre világosodnak. Attól függően, hogy melyik irányból is
nézzük őket. Ez a gyakorlat segíteni fog abban, hogy megtanuld a megfelelő árnyalatú
sötétítést, árnyékolást létre hozni.
Ebben a feladatban pedig a
színekkel ismerkedhetsz meg. Mi a célja a színkör elkészítésének? Egyszerűen
az, hogy megjegyzed a színek összefüggéseit. A három alapszín, a sárga, a vörös
és a kék, a színek három építőköve. Ezeket színezd ki elsőre a színkörön. Az
elmélet szerint minden más szín ebből a háromból származik. A három alapszín
három gyermeke a másodlagos színek: a narancssárga, a lila és a zöld. Ezek
legyenek a következő színek, amelyeket ábrázolsz a színkörben. Így látni fogod,
hogy melyik színekből, milyen színek keverednek ki. Őket követi a harmadik
generáció, a harmadlagos színek: sárgásnarancs, vörösesnarancs, a vöröseslila,
a kékeslila, a kékeszöld, és a sárgászöld. Ezeket ábrázold utoljára. Ezek is a
három alapszín valamelyikének, és a három másodlagos szín egyikének a
keverékéből jönnek létre. A színkeréken összesen 12 szín van, amik az óra
számlapjához hasonlóan helyezkednek el.
Newton felismerte, hogy a
napfény különbözõ színekbõl áll, amit az ember szeme nem tud elkülöníteni.
Annak bemutatására, hogy a fehér fény valójában színek keveréke, Newton
háromszög alakú üveget használt, amit prizmának hívunk. Amikor a fény átmegy a
prizmán, megváltozik az iránya, amit fénytörésnek nevezünk.
A törési szög az egyes
színeknél más és más, így amikor a fény átmegy a prizmán, hét különbözõ színt
ad. A fényrõl azt mondhatjuk, hogy felbontottuk. Az így kapott színek a vörös,
narancs, sárga, zöld, cián vagy türkizkék, kék, ibolya vagy hívhatjuk lilának,
vagy indigónak.
Az így kapott színek a
színkörön is hasonló formában vannak ábrázolva és próbálják utánozni a prizma
által létrehozott szivárvány színeit, hogy a művészetekben a színek keveréséhez
fel tudjuk használni őket.
Ceruzával, vagy jó minőségű élénk festékkel is
kikeverheted a színeket. A színkerék készítésének célja az, hogy megjegyezd, hogy
mely színek vannak egymással szemben a keréken. A kékkel szemben van a narancs,
a vörössel szemben a zöld, a sárgászölddel szemben a vöröseslila. Ezeket az
ellentéteket komplementereknek, vagy kiegészítő színeknek nevezzük. Szemünk
valamely adott szín meglátásával egyidejűleg megköveteli a komplementer színt,
és öntevékenyen létrehozza, ha nincs jelen. Ezért érdemes alkalmazni a
festészet és rajzolás közben. Például, ha egy kék lapra rajzolunk, akkor
használjunk narancsszínű ceruzát, vagy annak mellékszíneit, árnyalatait. Az
ilyen színvilágú képek nyugalmat árasztanak az ember számára.
Érdekes módon a magyar
zászlóban is a piros és a zöld, egymásnak komplementerei. Nem tudom, hogy
véletlen, vagy szándékos eredmény lehetett-e ez a színválasztás.
A komplementer színpárokban
mindig megvan a három alapszín. Például a sárga és a lila esetében a sárga az
egyik alapszín, a lila pedig a maradék másik két alapszínt tartalmazza, amely a
kék és a piros. A színkört tanulmányozva fel fogod ismerni a többi összefüggést
is.
A színeknek megvan a maga
jelentése. Megfigyelték, hogy a pozitív beállítottságú emberek, inkább
vonzódnak a világos színekhez, míg a negatívabb lelkületűek a sötétekhez. Jól
megfigyelhető ez az emberek által használt ruhák színvilágán. Jézus Krisztust például
fehér, vagy világos ruhákban szokták ábrázolni.
A rokkerek, vagy gótok,
viszont előszeretettel hordanak fekete öltözéket, mint a gyászolók.
Az ilyen aprócska jelek is
árulkodhatnak egy ember személyiségéről. Persze nem minden esetben igaz ez. Egy
hajléktalan örül, ha ruhát talál magának. Köszönjük IMF és bankárvilág és az
őket kiszolgáló összes bábpárt, de jobb lett volna a munkásságotok nélkül az
élet!
Természetesen ahány kultúra,
annyi jelentést társítanak a színekhez. Az általam ismertek ezek:
A fehér a tisztaság és az
ártatlanság színe.
A fekete a sötétségé, a
gyászé, a földé.
Minél inkább világos egy
szín, annál inkább fénnyel telítődött. Annál inkább Istennel, a jóval
kapcsolatos jegyeket hordozza magában. Minél sötétebb egy szín, annál inkább a
sötétséggel, a földhöz kötöttséggel kapcsolatos a jelentése. Ez abból
következik, hogy az anyag, végső soron megszilárdult fény.
Jól bemutatja a színek sötét
és világos változatait ez a fajta színgömb. Ha a földgömbhöz hasonlítanánk,
akkor az egyenlítő mentén helyezkednének el az alapszínek és az átmeneteik. A
gömb északi sarkpontja felé vannak a világos árnyalataik, a déli sarkpontja
felé pedig a sötétek.
A piros a tűz, a vér és az
erő színe. Egyúttal a dühé, gyűlöleté is, ha sötét irányba hajlik. A rózsaszín
a szereteté.
A sárga a nap, a fény színe. A
világossárga a jószívűségé. A sötét sárga az irigységé.
A világoskék a hité, az égé. A
sötétkék a materializmusé.
A világoszöld az életé,
termékenységé, lelkierőé. A sötétzöld a lelki gyengeségé, féltékenységé.
A világos lila a nemességé,
rangé, bölcsességé. A sötétlila a világi, anyagi tudásé.
Az arany szintén a nap, a
fény, az Isten színe. Az ezüst a Hold, a nőiesség színe.
Egy kép elkészítéséhez a
következőképpen is lehet színeket válogatni, hogy melyek domináljanak az
alkotáson. A különböző alakzatok sarkainál lévő színek használhatóak egy képet
meghatározó színvilágához.
A színkörben egymás mellett
lévő színeket is párosíthatjuk.
A fehér gyengíti a színek világító
erejét. A fekete erősíti a színek világító erejét.
A kék és az ahhoz hasonlatos
színek a hideg színek. Valószínűleg ez abból következik, hogy a jég, a víz
hűvösek, hidegek szoktak lenni. Így társul a kékhez a hideg szín.
A piros és az ahhoz hasonlatos
színek a meleg színek, mivel a tűz, a vér és a heves, tüzes ember színe is
pirosas szokott lenné.
Kísérletekkel
alátámasztották, hogy egy olyan szobát, ahol többségében hideg színeket
használtak az emberek hűvösebbnek éreztek, mint egy olyat, ahol meleg színeket
használtak. A hőmérséklet közben ugyanakkora volt.
Egy festő azt javasolta, hogy
a színeket a komplementerükkel, értékeket az ellentétes értékkel, intenzitást
az ellentétes intenzitással, erős színű területeket gyenge színekkel, a nagy
területeket kis területekkel, a meleg színeket hideg színekkel hozzuk
egyensúlyba.
A zeneszerkesztésben is így
van ez. A mély hangokat a magas hangokkal, a hangosakat a halkakkal, az
intenzíveket a lágyakkal hozzuk egyensúlyba. A jobb agyféltekés rajzolás elmélete
könnyedén alkalmazható más művészeti ágak elsajátításával kapcsolatban is.
Csupán csak ki kellene dolgozni azokra is a különböző részfolyamatok
elsajátításának a feladatait. Aki érti, készítse el más ágakkal kapcsolatban
azokat a gyakorlatokat, melyek a különböző részkészségeket segítenének
megtanulni!
Végezetül egy tükör
segítségével pedig készíts egy önarcképet a tanult módszerekkel. A plexi
helyett magát a tükröt használd segédeszközként, akár filccel egy keresztet
rárajzolva. Hasonlítsd össze a kezdetben készített rajzzal és figyeld meg a
változásokat. Remélem, hogy örülni fogsz a változásnak!
A szépírást is lehet
fejleszteni néhány technikával. A titka az, hogy a betűk egyforma méretűek,
dőlésszögűek és alakúak legyenek. Az ékezetek a betűk fölé kerüljenek pontosan.
Írd le például a nevedet
háromféleképpen. Egyszer szokásos módon. Egyszer a legszebb írásoddal. Egyszer
pedig az ellentétes kezeddel, amivel nem szoktál írni. Figyeld meg, hogy egy
munkahelyi felvételin, melyik fajta írásmód lenne a legmegnyerőbb?
Próbáld meg ezt az ábécét egy
lapra leírni, úgy hogy nem nézhetsz rá, hogy mit írsz. Utána a kisbetűket is.
Végül pedig a neved írd le
háromszor, úgy, hogy nem nézel a lapra. Közben próbáld gondolatban elképzelni a
legszebb, legarányosabb betűket. Írás közben pedig ezeket próbáld vissza adni a
lapon.
Azután ismét másold le az
ábécét, úgy, hogy közben a betűk negatív külső és belső tereire koncentrálj.
Csíkok rajzolásával gyakorold
a megfelelő dőlésszöget.
A betűk dőlését pedig úgy
tudod gyakorolni, ha ismét lemásolod az ábécét, csak most egy csíkos lapra, ami
alá szintén egy csíkos lapot helyeztél olyan szögben megdöntve, amelynek
csíkjai mintaként szolgálnak a betűk kívánt dőlésszögének a megrajzolásához.
Az itt bemutatott
gyakorlatokat minél többször alkalmazod, annál inkább fejlődni fog a rajzolási
képességed. Nyugodtan ismételd át újra és újra a különböző feladatokat, hogy
mindig ügyesebbé és ügyesebbé válj.
Az alkotás egy kifejezési
forma a belső világod számára. Minden rajz magán hordja a készítője lelki
tulajdonságait, beállítottságát. Mint ahogy az írás is. A grafológusok ismerik
a különböző jeleket, amelyek alapján képesek az írásból megismerni az író
személyiségét. Pszichológusok a rajzokat és a gyermekrajzokat elemezve szintén
képesek következtetéseket levonni egy ember tulajdonságaival kapcsolatban.
Ez alapján el lehet
gondolkozni azon, hogy az amerikai filmek készítői milyen lelkülettel
rendelkeznek. Az alkotásaik árulkodnak ezen emberek beállítottságáról.
A rajzolás segítséget is tud
nyújtani számodra.
Ha lerajzolsz egy problémát
az életedben, sokszor a kép alapján megtalálod a megoldást a gondjaidra. Mivel
vizuális állapotban könnyebben képes leszel átlátni a helyzetet, megérteni az
összefüggéseket és így orvosolni a gondokat. Nagy cégeknél is szokták
alkalmazni ezt a módszert, mikor elakadnak valamilyen munkával.
Ennek a videónak az írott tartalmát képekkel ábrázolva,
és a könyv letöltésének a linkjét megtalálod, az http://mkh.valosag.net/ című oldalon, ha az
ott lévő keresőbe beírod azt, hogy Jobb agyféltekés rajzolás. Írott formában
jobban lesz időd áttanulmányozni a feladatokhoz szükséges információkat, és a
könyv is részletesebben elmagyarázza a gyakorlatok menetét. Word-be is
nyugodtan mentsd ki, és küld el ismerősöknek is, akiket érdekelhet ez a dolog.
Hagy okosodjanak az emberek.
Sok sikert a rajzoláshoz! Ha
megtanultad, akkor te is tanítsd meg másoknak, hogy ez a tudás minél inkább
elterjedhessen, hogy egy szebb világban élhessünk.
Legyetek Jók, ha tudtok, mert minden más hiábavalóság!
Isten Áldjon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése