Halj meg időben - Luganoi tanulmány
2010. 10. 31.
Halj meg
időben, ne okozz másoknak gondot:
A luganoi tanulmány Megjelentette: johannes Dátum: 2007 már 23 - 07:12 Közzétéve: EuroAstra Internet Magazin
A globalizációt
sokszor azzal támadják, hogy benne csak az összeesküvés
elméletek fantomját kergetik az emberek.. Pedig vannak dolgok,
amelyek idõnként kibuknak. Ilyen az úgynevezett Luganói
tanulmány, amely a közeljövő folyamatait elemzi:
Lényege:
az ember felesleges. Minél előbb, minél probléma mentesebben
meghal, annál jobb azoknak, akik erre építenek.
A Zöldpók
publikálta Dr Csath Magdolna egyetemi tanár tollából e tanulmány
összefoglalóját bemutató Susan George: A luganói tanulmány című
művének részletes elemzését , amelyet ismertetünk olvasóinkkal.
Kérem, olvassák véres komolyan.
"A luganói
tanulmány" globalizációs krimibe illő írás. Szerzője
Susan George, amerikai filozófus és politológus, aki 1994 óta
francia állampolgár, jelenleg is Párizsban él, és a társadalmi
igazságosságért tevékenykedő "Transznacionális Intézet"
társigazgatójaként, valamint a "Globalizációs
Obszervatórium" alelnökeként harcol a globalizáció ellen.
"A luganói tanulmány " című könyve angolul 1999-ben,
franciául pedig 2000-ben jelent meg. A könyv alcíme: "Hogyan
őrizzük meg a kapitalizmust a XXI-dik században".
A könyv
lényege, hogy egy szűk szakértői csoport, a könyvben pontosan
meg nem határozott "titkos megbízói kör" kérésére
egy évig dolgozik a svájci Luganóban azzal a céllal, hogy
végigelemezze a világgazdaság lehetséges jövőit.
Vizsgálataiknál abból kell kiindulniuk, hogy a
jelenlegi liberális, globalizálódó gazdasági rendszer
fenntartása megkérdőjelezhetetlen cél.
Éppen ezért fel kell deríteniük mindazokat a veszélyforrásokat,
amelyek gátolhatják ennek a célnak az elérését.
A könyv
olvasója számára végig nyilvánvaló, hogy Susan George meg van
győződve arról, hogy a "titkos megbízói kör",
amelyről csupán annyit sejtet, hogy a "globalizáció
irányítóit és menedzserei"-t foglalja magában világosan
látja és tudja, hogy milyen drámai következményekkel jár majd
gazdaságpolitikája. Arra azonban mégis képtelen, hogy lemondjon
róla, hiszen óriási haszna van belőle. Helyette saját túlélési
lehetőségeit keresi. Ezért ad megbízást a szűk szakmai körnek
a jövő vizsgálatára, és az ajánlások megfogalmazására.
A szakértői
csoport megállapításai lesújtók: rámutatnak arra, hogy a
globalizáció környezeti, szociális és egyéb katasztrófákba
torkollhat, és ezért hosszútávon nem fenntartható. Ha azonban ez
így van, akkor felmerül a kérdés: hogyan tudnák a globalizáció
nyertesei saját kényelmes jövőjüket, mégis biztosítani? Ere a
kérdésre is választ várnak a szakértőktől.
A válasz pedig
szörnyű: cinikus és kegyetlen. És bármennyire is csak a képzelet
terméke minden, mégis nagyon is valóságosnak és lehetségesnek
tűnik. A szerző, Susan George ezért utószót illeszt a könyvhöz,
amelyben megvilágítja, hogy hogyan kerülhető el a "titkos
megbízói kör" számára a szakértői csoport által
javasolt, hátborzongató megoldás.
A különböző
szaktekintélyek lelkesen fogadták "a luganói jelentést".
Ilyen vélemények hangzottak el róla: "Kiváló és eredeti
írás, amely remek iróniával festi le a globalizáció 22-es
csapdáját." "Kérlelhetetlenül őszinte és innovatív
elemzés. Garantáltan rabul ejti az olvasót, és világossá teszi
a számára azt, hogy a "globalizálódó világgazdaság"
előnyeiről festett mítoszokat kritikával kell fogadnia."
A továbbiakban
három részben foglaljuk össze a 213 oldalas könyv legfontosabb
megállapításait, és Susan George javaslatait. A sorozatot a
tanulságok saját helyzetükre való alkalmazásával zárjuk. Csak
az a vég, csak azt tudnám feledni.
"A luganói
tanulmány" nem más, mint a liberális, globális gazdaság
szakszerű, statisztikai adatokra támaszkodó hideg kritikája.
Annak a gazdasági ideológiának a leleplezése, amely saját
bukását csak mások "kiiktatásával" képes elkerülni.
Ehhez van szükség a "grandiózus népességcsökkentő
tervre", amelyet a szakértői csoport végül a "titkos
megbízók" asztalára letesz.
A tervet a
"titkos megbízói kör" csupán a kiválasztott
államfőkkel, titkosszolgálati vezetőkkel, vállalati- és
pénzvilág-irányítókkal beszéli meg. A "szűk szakértői
csoport" pedig ígéretet tesz arra, hogy elemzéseit és
javaslatait titokban tartja, és ha azokból mégis valami
nyilvánosságra kerülne, akkor letagadja. A titokban tartandó,
ill. letagadandó javaslat pedig éppen az a "grandiózus
népességcsökkentő terv", amely sokak számára a véget
jelenti.
De kezdjük az
elején. Nézzük, hogyan is vélekedik a világról, és a liberális
gazdaságpolitikák uralmának további biztosításáról a
szakértői kör.
1.
A leselkedő veszélyek Az ökológiai katasztrófák lehetősége
A liberális
nézetrendszer és a globalizáció végső győzelmét gátolhatja
maga a természet. Ez a gazdasági rendszer ugyanis gyorsuló és
növekvő mértékben terheli a természetet: írtja az erdőket,
intenzíven aknázza ki az erőforrásokat, szennyezi a levegőt és
a vizeket, és rengeteg hulladékot termel. A természet túlzott
terhelése miatti problémák már ma is egymás után jelentkeznek:
áradások, szárazságok, szélviharok lépnek fel, és az is
tagadhatatlan, hogy elindult a globális felmelegedés.
Az ökológiai
katasztrófák politikai instabilitáshoz, helyi háborúkhoz
vezethetnek, hiszen csökken a megművelhető terület, a termés
áldozatul esik a természeti katasztrófáknak, és ez az embereket
új élőhelyek keresésére kényszerítheti. A helyzet a
globalizáció szerencsefiai számára is egyre ellentmondásosabbá
válik, hiszen az óriáscégeknek és a gazdagoknak is hosszútávon
kell együtt élniük azokkal, a természeti környezet romlásából
fakadó következményekkel, amelyeket éppen az õ
meggazdagodásukhoz vezető liberális gazdaságpolitikák és a
globalizáció okoztak.
Mivel a
globalizáció a nemzeti érdekek ellen lép fel, a kormányok sem
tehetnek semmit a destruktív gazdasági gyakorlatok ellen. Nem lesz
tehát senki, aki a folyamatot megállítsa.
Veszedelmes
növekedés Nyilván furcsának tűnik a jelző: hogyan lehet
"veszélyes" a liberális gazdasági felfogás egyik
alappillére, az állandó növekedés? Hiszen naponta halljuk, hogy
a növekedés az a motor, amelyik a gazdaság és az emberek ügyét
egyaránt előreviszi.
A helyzet
azonban ennél bonyolultabb.
A "több"
és a "nagyobb" ugyanis nem feltétlenül "jobb".
Más a gazdasági növekedés, és megint más az emberek
életszínvonala.
Nézzünk egy
példát! 1995-ben az autólopások miatt az USA-ban az emberek 675
millió dollár értékű elektronikus biztonsági rendszer
beépítésére kényszerültek. 2000-re ez az érték elérte az 1.3
milliárd dollárt. A liberális nézetek szellemében örömmel
nyugtázhatnánk, hogy ez az iparág óriási növekedést produkált.
De tényleg jobb lett-e ettől az emberek életszínvonala és
életminősége?
Semmiképpen
sem. Ennek ellenére a növekedés mérésére használt GDP - a
bruttó hazai termék - növekedett. De növekedésként számolják
el a börtönépítést, a vízszennyezés miatt szükségessé váló
víztisztítást és a romló halálozási ráta miatt megnövekedett
koporsó és temetkezési igények kielégítését is. A GDP növelés
egyik legjobb módja egyébként a háborúviselés. Ha a növekedés
valamennyi költségét számba vennénk, akkor világossá válhatna
számunkra, hogy a gazdasági növekedés és a természeti környezet
romlása között szoros kapcsolat van. Ezért is nevezhetjük ezt, a
GDP-vel mért növekedést veszélyesnek.
A társadalmi
problémák is egyre nagyobbak. A rendszer jobb működéséhez
szükséges lenne a jövedelmek egyenletesebb elosztása. A
szegényebb rétegek vásárlásai ugyanis növelik a termékek
iránti keresletet. A gazdagok már csak luxuscikkeket vásárolnak,
vagy ingatlanokba, értékpapírokba fektetik pénzüket. Ezért nem
teremtenek elegendő keresletet. Így a cégek eladásai
csökkenhetnek, ami visszaeséshez, a növekedés megtorpanásához
vezethet. A tények viszont azt mutatják, hogy a globalizáció
éppen a jövedelmek polarizálódásához vezet: egyre több jut a
felső rétegeknek és egyre kevesebb mindenki másnak. Ez pedig
nemcsak a növekedést gátolhatja, de sztrájkokhoz, lázadásokhoz
is vezethet. További gond, hogy a tudás és az információ
megszerzése drága, ezért sokan nem juthatnak hozzá. A cégek
viszont egyre inkább a felkészült embereket keresik. A csak
"izommal" rendelkezők iránt csökken a kereslet.
Előbb-utóbb rájuk egyáltalán nem lesz a cégeknek szüksége.
Részben ez
okozza a magas munkanélküliséget több országban már ma is.
A várható
társadalmi problémák miatt viszont a gazdagok egyre inkább
védekezésre kényszerülnek: fegyvert tartanak, őrzött
lakóparkokba költöznek, őrző-védő szolgálatokat
foglalkoztatnak, a cégek pedig védelmi pénzeket fizetnek.
Az országok is
polarizálódnak. Ez azt jelenti, hogy a szegény országoknak egyre
kisebb a reményük arra, hogy felzárkózzanak, ami tömeges
kivándorlásokat indíthat el a gazdag országok felé. A
bevándorlók pedig destabilizálhatják a gazdagabb országok belső
rendjét.
Gengszterkapitalizmus
Terjed a világban a fegyverkereskedelem, a kábítószer kereskedők
is egyre nagyobb területre terjesztik ki tevékenységüket, és a
pénzmosásnak, a gengszterbandák, maffiózók tevékenységének,
az embercsempészetnek és a korrupciónak sem tudnak már a
kormányok megálljt parancsolni. Ennek egyik oka az, hogy a
maffia-bandák beépülnek a kormányokba is.
Ez a tendencia
nagyon komoly veszélyeket rejt magában, mivel kialakulhat egy
párhuzamos gengsztergazdaság, ami szétzilálja a piacgazdaságokat,
és anarchiát okoz.
Pénzügyi
krízisek:
Az elmúlt
néhány évben veszélyes pénzügyi válságok rázták meg
Dél-Amerikát, Ázsiát és Oroszországot. Ezeknek a válságoknak
a terjedése, sőt felerősödése várható. Ez pedig szintén
veszélybe sodorhatja a liberális piacgazdaságokat, hiszen
elviselhetetlen veszteségeket okoz emberek tömegeinek. Már az
eddigiek alapján is látható, hogy a liberális piacgazdaság és a
globalizáció sikeres fennmaradását sokféle veszély is
fenyegeti.
Természetesen
működnek már ma is olyan ellenőrző mechanizmusok, amelyek ezeket
a veszélyeket próbálják elhárítani. A veszélyelhárító
mechanizmusok már ma is léteznek.
A globális
rendszert védő intézmények, mint például a Világbank, az IMF,
az ENSZ, a WTO és a globális vállalatok. A tapasztalat azonban azt
mutatja, hogy ezek nem alkalmasak a liberális világrend
fenntartására.
Nézzük,
miért!
A Világbank és
az IMF (Nemzetközi Valutaalap) A két intézmény - amelyeket
"Bretton Woods"-i szervezeteknek is hívnak, 1944-ben jött
létre. Korunkban rendkívül értékes tevékenységet folytatnak
azzal, hogy szigorúan ellenőrzik és befolyásolják a fejlődő
országokban, a volt Szovjetunió utódállamaiban, továbbá a
kelet-közép európai országokban követett gazdaságpolitikát.
Sõt 1997-ben sikeresen terjesztették ki hatásukat az eddig
pénzügyileg független Dél- kelet-ázsiai országokra, mint pl.
Thaiföldre, Koreára és Indonéziára is.
Ugyanis az
eladósodott országoknak nincs más választásuk, mint elfogadni és
bevezetni a Világbank és az IMF által kitervelt
"struktúra-átalakító programokat", liberalizálni és
privatizálni gazdaságukat, megszüntetni az állami ellenőrzést a
nemzeti valuták felett, és tovább fizetni az adósságot.
Ezek
természetesen jelentős eredmények, és csak köszönet illetheti a
két intézményt, azért, amit a liberális gazdaságpolitika és a
globalizáció teljes győzelméért tesz. A két intézmény szintén
nélkülözhetetlen a pénzügyi válságok idején, hiszen az õ
segítségükkel jutnak hozzá a külföldi spekulánsok -
természetesen a helyi lakosság kárára - a nagy kockázattal
befektetett pénzükhöz. Ezt ráadásul olyan ügyesen oldja meg a
két intézmény, hogy a bajba került országok lakosságának
eszébe sem juthat, hogy adóforintjaik a külföldi spekulánsok
zsebébe vándorolnak. Ez a két intézmény továbbra is igen
hasznos lehet.
Az IMF
esetén bizton lehet számítani arra, hogy nem ereszti ki
szorításából az adós országokat, rájuk erőltetve a különböző
megszorítási programokat és a pénzügyi ortodoxiát.
Ezek az
intézmények sem lesznek azonban képesek arra, hogy a továbbra is
várható válságokat mindig sikeresen elhárítsák. Emlékezzünk
csak arra, hogy a két intézmény sok ezer jól képzett és
különlegesen jól fizetett közgazdásza sem volt képes arra, hogy
az 1994. évi mexikói pénzügyi válságot előre jelezze.
Ugyancsak
sikertelenül értékelték és kezelték később az orosz és az
ázsiai kríziseket.
Mindezek
ellenére természetesen nem gondolunk arra, hogy ezt a két
intézményt be kellene zárni. Hiszen kiváló szolgálatot
teljesítenek azzal, hogy továbbra is hatékonyan erőltetik a
szegény országokra a liberalizációt, a privatizációt és a
"struktúra-átalakító programokat", vagyis azokat a
gazdaságpolitikai lépéseket, amelyeket a fejlett világ vezetői
elvárnak, de egyénileg nem kényszeríthetnek ki a kevésbé
fejlett országokból, hiszen ezt "szuverén államok belügyeibe
való beavatkozásnak" lehetne tekinteni.
A látszatra
pedig adni kell.
Az ENSZ
Úgy látjuk,
hogy az ENSZ, jelenlegi felállásában nem alkalmas arra, hogy a
globalizáció ügyét előrevigye. Az ENSZ különböző intézményei
egyébként semmi érdemi hatalommal nem rendelkeznek. Pl. az
Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezet, a FAO semmilyen
befolyással nincs a világ élelmiszertermelésére és elosztására,
az ENSZ környezeti problémákkal foglalkozó szervezete, az UNEP
semmit sem tud tenni a környezet megóvásáért, és a Kereskedelmi
és Fejlesztési Szervezet, az UNCTAD nem tudja befolyásolni a
világkereskedelem szabályait. Az ENSZ leginkább azért hasznos,
mert ez az egyedüli olyan nemzetközi fórum, amely a kisebb,
gyengébb országoknak azt az illúziót kínálja, hogy részt
vehetnek a világ ügyeinek intézésében.
A Kereskedelmi
Világszervezet (WTO)
A WTO a
globalizáció szempontjából legsikeresebb szervezet. Azt is
mondhatnánk, hogy ez az 1995-ben életre hívott szervezet az "új
világrend" képviselője, hiszen az alapító kormányok óriási
hatalommal ruházták fel. A WTO szabályai szerint ugyanis az egyes
országok többé nem "akadályozhatják" a szabad
kereskedelmet. Ha mégis megpróbálnák, akkor kemény szankcióknak
tennék ki magukat. Nem véletlen, hogy a WTO igazgatója öntudatosan
így nyilatkozhatott: "mi fogalmazzuk meg az egységes globális
gazdaság alkotmányát".
A WTO
szabályai szerint sem a környezet, sem pedig az egészség védelme
érdekében nem korlátozható a cégek tevékenysége.
Éppen nagy
hatalma miatt azonban a WTO növekvő ellenállásra számíthat. A
gazdag országok lakossága is egyre jobban fog tiltakozni a csökkenő
környezeti, egészségügyi és élelmiszeripari normák ellen.
Pl. a WTO
szabályok szerint az Európai
Unió kénytelen lesz beengedni piacára a hormonkezelt amerikai
marhahúst és a különböző génmanipulált élelmiszereket,
ami nyilvánvalóan nem tetszik majd az európai lakosságnak. A
szegény országok lakossága pedig azért tiltakozhat, mert a
fejlett országok exportja tönkreteszi a hazai vállalatokat, és ez
által munkanélküliséget okoz.
Az eddigiekből
láthatjuk, hogy a bemutatott nemzetközi szervetek jól szolgálják
a liberalizáció és a globalizáció ügyét. A teljes sikerhez
azonban még ennél is többre van szükség.
A globális
cégek
A globális
érdekek legkeményebb érvényesítői azonban kétségtelenül a
globális cégek. Érthető, hiszen ezzel egyben saját
profit-érdekeiket is érvényesítik. Ezek a cégek jól látják,
hogy a piaci verseny nem szolgálja profit-érdekeiket. Az ugyanis
jobb és olcsóbb munkavégzésre, a vevők kiszolgálására
sarkallná őket. Hasznosabb ezért a megegyezés, és ezzel a
monopolhelyzetek kialakítása.
Ezt szolgálják
a közelmúlt vállalat-összeolvadásai és a stratégiai
szövetségek kötése. Van azonban egy megoldhatatlannak látszó
probléma. Ugyanis az összevonások, a vállalati "karcsúsítások"
miatt egyre több dolgozót bocsátanak el a cégek, ezzel egyben
piacaikat is beszűkítik. A munkanélkülivé váló, elszegényedő
emberek viszont alig vásárolnak. Ez pedig azt jelenti, hogy óriási
kihasználatlan kapacitások halmozódnak fel, ami az 1930-as
világválság-közeli állapotba sodorhatja a világot.
A paradox
helyzet tehát az, hogy azzal, hogy a globális cégek kegyetlenül
érvényesítik érdekeiket, akár magát a globalizációt is
veszélybe sodorhatják.
A pénzpiacok
szabályozása
Ma a pénzpiacok
már határok nélküliek. A modern információ-technikának
köszönhetően óriási pénzek mozoghatnak a világban a másodperc
tört része alatt. Ez egyben arra a veszélyre is rámutat, hogy
mára gyakorlatilag a pénzmozgások teljesen szabályozatlanná
váltak. Az államkötvények jelentős része külföldiek kezében
van, akik- ha valami nem tetszik nekik - pillanatokon belül
kivonhatják pénzüket az adott országból.
Gondoljunk csak
Soros György font elleni spekulációjára, amivel szemben még a
brit központi bank is tehetetlen volt. A nemzeti pénzpiacok mára
teljesen globálissá váltak, és határozottan elszakadtak a
reálgazdaságtól.
Például a
valutapiacokon naponta megforduló összegek legalább 50-szer
nagyobb értéket képviselnek, mint a megfogható termékek
kereskedelmével létrejövő értékek. Ez a rendszer óriási
hozamokat biztosít a spekulánsoknak, a bankoknak, a
bróker-házaknak, a nyugdíjpénztáraknak, miközben maga az egész
rendszer rendkívül bizonytalan alapokon nyugszik.
A rövidtávú
egyéni érdekek hajszolása ezért könnyen vezethet újabb pénzügyi
katasztrófákhoz. A szabályozás ellen azonban - éppen az óriási
haszon miatt - a kulcsszereplők tiltakoznak.
A szabályozás
ugyanis azt jelentené, hogy jövedelmük egy részét meg kellene
osztaniuk a szegényebbekkel. Ebből következik, hogy a közeljövőben
nem várható a pénzpiacok szabályozása.
Szabadság és
korlátozás
A jelenlegi
rendszer haszonélvezőitől nem várható el, hogy bármilyen
korlátozásra szavazzanak, hiszen ez sértené saját, elsősorban
profit-érdekeiket. Tehát, ellentmondásos módon, a liberális
világgazdaság számára a legnagyobb veszélyt éppen "túlzott
sikere" jelenti: vagyis a "liberalizált piac" csődbe
juttathatja önmagát. Hiszen - amint azt már az eddigiek alapján
láthatjuk - túl kevés nyertest és túl sok vesztest teremt,
felesleges kapacitásokhoz és a növekvő szegénység miatt kevés
fogyasztáshoz vezet, miközben súlyosan károsítja a természeti
környezetet.
A Keynes-i
szabályozó állam megoldás lehetne a problémára. Ezt azonban el
kell vetnünk, mivel ez a liberális gazdaságpolitika feladását
jelentené. Itt van ezért az ideje annak, hogy saját megoldási
javaslatainkat megbízóink elé terjesszük.
2.
Mi befolyásolja a jövőt?
A jövő
alakulását lényegében három tényező fogja a leginkább
befolyásolni:
- a világ
népességének növekedése,
- a fogyasztás
mennyisége és minősége és
- azok a
technológiák, amelyekkel a fogyasztási cikkeket előállítják.
A fogyasztás a
jövedelmektől függ. Ezért annak a "moráliskérdésnek"
hogy pl. az átlag svájci miért fogyaszthat 17-szer többet, mint
az átlag nigériai, nincs semmi értelme. Ez a kérdés egyszerűen
nem kérdés. A globális piacgazdaság logikája szerint erre a
felvetésre csak így lehet reagálni: na és? Nigéria számára
pedig az a megoldás, hogy termeljen többet és csökkentse
lakossága számát.
A technológiák
továbbra sem környezetbarátok. Változás pedig, a profitérdekek
miatt, egyelőre nem várható. Így a környezetszennyezés és a
hulladékgyártás továbbra is probléma marad. Népesség: jelenleg
a világ népessége közel 6 milliárd. Ha semmi nem változik,
akkor ez az érték 2008-ban 7 milliárd, 2020-ban pedig 8 milliárd
lesz. Ráadásul a lakosság növekedése gyorsabb a szegény
országokban, mivel egyrészt itt alacsonyabb az átlag- életkor,
másrészt pedig itt a gyermek nagyobb érték: hiszen dolgozni tud
és eltarthatja a családot. A gazdag országokban viszont egyre
jobban figyelembe veszik az emberek azt, hogy a gyermeknevelés
nagyon is költséges.
Következtetések:
A föld nem képes eltartani 6-8 milliárd embert. Ezért általánossá
és elfogadhatóvá kell tenni a következő alapelvet: "minél
kevesebb embernek kell osztoznia a gazdagságon, annál több marad a
nyerteseknek." Ennek az alapelvnek a következetes
végrehajtásától várható csupán, hogy a liberális gazdasági
rendszer - amelynek nem a munkahelyteremtés, hanem a profittermelés
a célja –fenn maradhasson.
A profit, mint
cél ugyanis egyet jelent azzal, hogy nő a globalizáció hasznából
kirekesztettek, a szegények, a munkanélküliek száma. Ezek az
emberek megélhetést követelnek, ami óriási terhet rak a
társadalomra. A javak megosztása ezekkel az emberekkel idegen a
liberális rendtől, annak megszüntetését jelentené. Mivel
azonban abból indultunk ki, hogy a liberális rendnek fenn kell
maradnia, ezért csak egy megoldást javasolhatunk: a lakosság
létszámát kell csökkenteni. Csak ez az egyedüli lehetséges
módja annak, hogy a liberális világgazdasági rend
fennmaradhasson. A kevesebb ember pedig a természetet is kevésbé
fogja károsítani, és kevesebb szociális problémát is okoz.
Tehát mindenki boldog lesz, a föld és azon a liberális rend
tovább él. Így megvalósulhat a fenntartható fejlődés.
De hogyan
érhető el a lakosság-csökkenés?
A szokásos
módszerek: világháborúk, etnikai-nyelvi csoportok kiirtása, és
az egyéb durva, direkt módszerek ma már nem alkalmazhatók. Ezek
ugyanis túl költségesek és nem elég hatékonyak. Fel kell
vetnünk tehát a kérdést: hogyan oldható meg mégis a radikális
népességcsökkentés?
Fogalmazzunk
meg először néhány alapelvet!
Az alkalmazandó
módszereknek: - olcsónak kell lenniük, - nem szabad semmilyen
speciális berendezést igényelniük továbbá - az "áldozatok"
kiválasztását nem vállalhatja senki, azt magukra az "áldozatokra"
kell bízni, - az államoknak nem kell közvetlenül részt venni a
munkában. Jobb, ha azt ráhagyja a magánszektorra. Ha a
népességcsökkentési tervet jól átgondoljuk, és megfelelő
erőforrásokat és akciókat rendelünk hozzá, a stratégia
valószínűleg sikeres lesz.
A stratégiának
két területre kell készülnie: a születésszám csökkentésre,
és a halálozási számok növelésére.
Végső célként
pedig azt kell kitűzni, hogy 2020-ra a világ jelenlegi 6 milliárdos
lakossága 4 milliárdra csökkenjen le. Ehhez el kell érni, hogy a
népesség a 20 év alatt évente átlagosan legalább 100 millióval
csökkenjen. A csökkenés legalább 90 %-ának - de ha lehet még
többnek - a kevésbé fejlett világban kell megtörténnie. Ez a
születésszám csökkentésével és a halálozás gyorsításával
oldható meg. A módszerek pedig - mint már említettük- nem
lehetnek durvák, nyilvánvalóak. Hogyan alapozhatjuk meg a népesség
csökkentési tervet?
A négy pillér,
amire támaszkodhatunk a következő:
-
ideológiai-etikai,
- gazdasági,
- politikai és
-
pszichológiai.
Nézzük
röviden ezek lényegét! Az ideológiai-etikai pillér azért
fontos, mert az emberek igényelik a magyarázatokat. A
magyarázatokat, a megideologizálást és az etikai elfogadhatóság
biztosítását jól fizetett írókra, gondolkodókra,
média-szakemberekre kell bíznia. Biztosítani kell, hogy
zavartalanul publikálhassanak, és szót kaphassanak a TV- és
rádióadásokban. Különösen fontos, hogy a fiatalokra minél
nagyobb hatást tudjanak gyakorolni.
A gazdasági
pillér, a struktúra-átalakító programokkal és a gazdasági
megszorításokkal a Világbanknak és az IMF-nek köszönhetően ma
már "teszi a dolgát". Segít kiépíteni a "helyi
elitet", amelyik sokkal elkötelezettebb a globalizáció, mint
saját népe, nemzete iránt. A "gazdasági pillér"
segítségével nő a szegénység, romlanak az életkörülmények,
csökkennek az egészségügyi kiadások, csökken az élettartam,
csökken a születések és nő a halálozások száma. Különösen
jól tetten érhetők ezek a tendenciák Kelet-Közép-Európában.
A politikai
pillér: bár a gyengébb, kisebb nemzetek általában nem állnak
ellent a "gazdasági pillér" Világbank és IMF általi
működtetésének, mégis - a biztonság kedvéért - folytatni kell
a nemzetállamok legyengítését. Ebben továbbra is vezető
szerepet játszhat az IMF azzal, hogy mindent megtesz annak
érdekében, hogy ne csökkenhessen ezen országok adóssága, és
így kénytelenek legyenek eleget tenni az IMF követeléseinek. Jól
járul hozzá a nemzetállamok lebontásához a WTO is, és ha valaha
mégis sikerül keresztülvinni a MAI - a többoldalú beruházási
megegyezés - aláírattatását ezekkel az országokkal, akkor a
nemzetállam megkaphatja végre az utolsó, halálos döfést. Az új
rend fenntartásán pedig sikeresen működnek majd a globális cégek
és a NATO.
A pszichológiai
pillér: a nemzeti kisebbségek ösztönzése önállóságuk
erősítésére és az önmegvalósítás bátorítása a különböző
deviáns csoportoknál jó hatással van a nemzetállam lebontására.
Lehetővé kell tenni ezért számukra, hogy megfelelő sajtójuk
legyen, hogy csoportérdekeiket gyakran és határozottan
jeleníthessék meg. Erősíteni kell minden szeparatizmus iránti
igényt, és növelni
kell az egymás iránti bizalmatlanságot.
Ez jól szolgálja a nemzeti összetartozás, a szolidaritás
leépítését, és így azt, hogy a lakosság- csökkentési terv
észrevétlenül végrehajtható legyen.
Azokat
a nemzeti elkötelezettségű vezetőket pedig, akik értik mi
történik, és tenni akarnak ellene, lehetetlenné és hiteltelenné
kell tenni. Így el lehet érni, hogy az emberek bizalma elforduljon
tőlük.
Ha a négy
pillér már áll, hozzákezdhetünk a "grandiózus
népességcsökkentő terv" konkrét elemeinek bevezetéséhez.
3.
A "grandiózus népességcsökkentő terv" elemei
A terv elemeit
a könyv több mint 80 oldalon részletezi, ezért ezeknek csak rövid
összefoglalását adhatjuk. Természetesen továbbra is a szakértői
csoport tagjainak véleményét ismerhetjük meg. Nagyon fontos, hogy
a terv mögött ne legyen látható a tervező.
Olyan durva
módszereket nem lehet alkalmazni, mint pl. a Shell Nigériában,
ahol az Ogoni népességet a cég bizonyíthatóan 20 éven keresztül
mérgezte, és ezzel a kihalás szélére sodorta. Ez a brutalitás
nagy butaság volt. Az ilyen tettek ellen maguknak a globális
cégeknek is fel kell lépniük. Ugyanis az ilyen viselkedés nyílt
ellenállásra ösztönzi az embereket.
Melyek is
lehetnek azok a láthatatlan fegyverek, amelyeket a "grandiózus
népességcsökkentési terv" megvalósítására be lehet
vezetni?
Az
elhalálozások számát növelő módszerek:
-
kívülről kirobbantott belső háborúk: vagyis konkrét
beavatkozás nélkül elintézni azt, hogy az emberek egymást öljék;
-
a helyi kisebbségek, elégedetlen csoportok felfegyverzése,
fegyverkereskedelem; esetenként közvetlen beavatkozás jól
megmagyarázott indokkal;
-
magánhadseregek, őrző-védő szolgálatok bevetése a kellemetlen
embercsoportok ellen; elszegényítés, éhínség,
-
a föld megszerzése a szegény országokban, rontva ezzel a helyi
önfenntartás esélyeit; olyan magok használatának ráerőltetése
a szegény országok parasztjaira, amelyekből csak olyan növények
termeszthetők, amelyek magjai alkalmatlanok a továbbtermesztésre;
-
környezetszennyezés, víz- levegő-szennyezés;
-
a mezőgazdaság további liberalizálása, az - időlegesen olcsó -
import élelmiszerekkel a szegény országok mezőgazdaságának
legyengítése, a fejlett országok mezőgazdaságától való
függőségük növelése;
-
a kisgazdaságok tönkretétele, a kevésbé fejlett országok
rákényszerítése arra, hogy a tömegtermelést folytató,
génmanipulációs kísérleteket végző óriási külföldi
"agrobusiness"-eket beengedjék, sőt saját
parasztgazdaságaikkal szemben előnyben részesítsék,
élelmiszersegély nyújtása éppen akkor, amikor a helyi
gazdálkodók betakarításra készülődnek,
-
egészségügyi intézmények leépíttetése a szegény országokkal,
kórházi ágycsökkentés, a orvosok számának csökkentése,
egészségügyi privatizáció;
-
differenciált beteggyógyítás; azokra koncentrálni, akik tudnak
fizetni;
-
a cigaretta-termelés és értékesítés növelése a szegény
országokban, a dohányáruk reklámja betiltásának
megakadályozása;
-
az urbanizáció, a földelhagyás, a városba költözés
bátorítása: ugyanis ez is kiszolgáltatottabbá, védtelenebbé
teszi az embereket;
-
közszolgáltatások privatizálása, hozzájárulva ezzel az árak
megugrásához, és a lakosság elszegényedéséhez,
-
a gyógyszerárak erőteljes növelése: így a szegények, közöttük
a nyugdíjasok csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutnak majd
a számukra szükséges gyógyszerekhez, az új gyógyszerekkel való
tömeges kísérletek lefolytatása a szegény országokban úgy
tüntetve fel, mintha ez nekik lenne jó. Mellékhatásként ez is
halálesetekhez vagy gyógyíthatatlan betegségek kialakulásához
vezethet.
-
az AIDS további terjedése és a tuberkulózis esetek számának
újbóli növekedése is jól segíti a népességcsökkentési
tervek végrehajtását. (Igaz, ezeket a betegségeket gazdag emberek
is megkaphatják, de nekik jó esélyeik vannak a felépülésre),
-
a drogok legalizálása (ha valaki drogtól akar meghalni, miért
kellene ebben megakadályozni?);
-
a csecsemőhalandóság jelentősen növelhető a fejlődő világban
azzal, ha az anyákat lebeszélik a szoptatásról, és rábeszélik
a tápszerek használatára, ami növeli a fertőzések lehetőségét.
(Ismerős
tézisek? Valahol már találkoztunk velük?) (O.F.)
A halálozások
számát növelő módszerek után térjünk át a születések
számát csökkentő módszerekre.
- abortusz és
sterilizáció bátorítása;
- a
gyermeknevelés megnehezítése, költségeinek növelése;
- a gyermekek
számának csökkentését a "struktúra-átalakítási
programok"-ba is bele kell foglalni;
- anyagi
ösztönzés kínálása azoknak, akik nem vállalnak gyermeket;
- a
gyermekvállalás érzelmi fontosságával szemben az anyagi
hátrányainak hangsúlyozása.
További olyan,
nem közvetlen módszereket is fel lehetne sorolni, amelyek vagy a
születések számának csökkenését, vagy a halálozások számának
növekedését okozhatják. A lényeg az, hogy ezeket a módszereket
tervezetten, rendszeresen és egymásra való hatásukat is
kihasználva kell alkalmazni.
Jó példa erre
az a mezőgazdasági projekt, amelybe India a Világbank javaslatára
kezdett bele. A projekt hatására malária-járvány tört ki. Mivel
azonban közben, az IMF előírására jelentősen csökkentették az
egészségügyre szánt keretet, az országot a járvány
felkészületlenül érte, ezért elég sokan meg is haltak.
4.
Zárógondolatok Ahogy az már a cikk elején is nyilvánvalóvá
vált, "a luganói tanulmány" elkészítésének története
kitalált történet:
Susan George
fejében született meg. A benne szereplő adatok, hivatkozások, és
példák azonban mind tényeken alapulnak. Susan George, kiindulva
abból, hogy mi is történik ma a világban, arra következtetett,
hogy egy "titkos megbízói kör" illetve egy "grandiózus
népességcsökkentő terv" léte nem is lehetetlen. Az pedig
ezek után mindegy, hogy kik is a "kör" tagjai, és hol és
mikor született meg a terv.
Susan George
úgy gondolja, hogy a "luganói tanulmány", vagyis könyve
háromféle lehetséges hatást válthat ki az olvasókból:
- elutasítják
a könyvet, mint olyat ami olyan szörnyűségeket ír le, amelyek
teljeséggel lehetetlenek;
-
elgondolkodnak a felsorakoztatott tényekről, elfogadják az
elemzéseket, de kételkednek abban, hogy azokból csak egy
lehetséges megoldás, a "grandiózus népesség-csökkentő
terv" kidolgozása és megvalósítása következhet;
- ráébrednek
arra, hogy az egy bemutatott, lehetséges megoldás valóban
következik az előzetes feltételezésekből és az elemzésekből.
Vagyis a vélt
veszély nagyon is valóságos. Ez utóbbi csoportba tartozó emberek
jönnek rá először arra, hogy a neoliberális rend mennyire hazug,
hiszen ígéretei ellenére egyre többen lesznek a kárvallottai,
mint a nyertesei. Arra is ráébrednek, hogy családjuk, saját
maguk, kisvállalkozásuk, környezetük, kisebb közösségük
mind-mind komoly veszélyben van. Hiszen, ha a transznacionális
cégek egyedül a tulajdonosok érdekeit szolgálják, ha a kormányok
egyre tehetetlenebbek a globális erőkkel szemben, ha a globális
pénz uralma mindenre rátelepszik, akkor valóban nem marad más
hátra, mint a feleslegessé váló emberek "kiküszöbölése"
a rendszerből, a tőlük való megszabadulás. Erre pedig valóban
megoldás lehet egy "grandiózus népességcsökkentő terv".
Ha csak, azok
az emberek, akiknek végre kinyílik a szemük, és megértik, hogy
mi történik körülöttük, ezt meg nem akadályozzák.
A könyvre a
harmadik módon reagáló emberek bizonyosan azok között lesznek
majd, akik tenni akarnak valamit a "kitervelt vég ellen".
De milyen
lehetőségek állnak nyitva előttük? Ezek összefoglalásával
zárja a könyvet Susan George.
A vég másféle
is lehet A másféle megoldás ismertetése előtt azonban először
fel kell tenni két egyszerű kérdést:
Kik felelősek
a jelenlegi ill. a jövőben is várható válságokért?
Hogyan
akadályozható meg további károkozásuk?
A globalizáció
magától nem fog leállni. A transznacionális cégek hatalmának
további növekedésével, a korlátok nélküli globális
pénzmozgással rákos állapotba kerül a világgazdaság: folytatja
az emberi és természeti értékek pusztítását annak ellenére,
hogy tudja, hogy ez a pusztítás előbb-utóbb önmagára is káros
hatással lesz majd. A kockázat tehát egyre nagyobb. Ezért
haszontalan arra kérni a transznacionális cégeket, hogy legyenek
egy kicsit jobbak, felelősségteljesebbek. A lényegük ellen kell
fellépnünk. Vagyis le kell számolnunk a transznacionális
zsarnoksággal, mielőtt az számolna le velünk. Ki kell
szabadulnunk alávetettségünkből, igazi polgárrá kell válnunk,
aki nem hagyja másra sorsa irányítását.
Ehhez
szövetségeseket kell keresnünk. Nem véletlen, hogy a szakértők
azt tanácsolták a "titkos megbízóknak", hogy bátorítani
kell a széthúzást, a megosztottságot, a szeparatizmust.
Először is
ezt kell leállítani. Egy francia mezőgazdasági szakember
hallgatva egy jobboldali és egy baloldali érzelmű parasztszövetség
vitáját, így kiáltott fel: mit számít, hogy bal- vagy
jobb-oldali parasztok vagytok-e? Hiszen hamarosan egyáltalán nem
lesztek!
A legfontosabb
feladat tehát újraszőni a társadalom szövetét, amit a
neoliberalizmus igyekezett szétszaggatni.
Erősíteni
kell a helyi kedvezményezéseket.
Lokalizálni
kell.
Fel kell lépni
a környezetet károsító külföldi cégek, a veszélyes
hulladék-feldolgozók ellen, tiltakozni kell a globális cégek
érdekeit szolgáló autópályák építése ellen, máskor pedig az
ellen, hogy egy céget privatizáljanak vagy bezárják, és ezáltal
emberek tömegei veszítsék el munkájukat, életlehetőségeiket.
Növelni kell,
a helyi fogyasztásra termelő kisvállalkozások számát, a
külföldi helyett hazai terméket kell vásárolni.
Helyi
kisbankokat kell csinálni, amelyek a helyi megtakarításokat helyi
fejlesztések támogatására használják.
Harcolni kell
az őstermelők jogaiért, nem szabad hagyni, hogy olyan szabályokat
kényszerítsenek rájuk, amelyek ellehetetlenítik őket.
A lokalizáció
mellett szükség van továbbá arra is, hogy az állam ne gyengüljön
tovább, hanem inkább nyerje vissza erejét, lássa el hagyományos
gazdaságfejlesztési és szociális feladatait és védje meg a
nemzeti érdekeket a transznacionális zsarnoksággal szemben.
Azt is el kell
érni, hogy a pénzt ne onnan vegye el, ahol a legkevésbé van: az
állampolgároktól és a helyi kis- és közepes vállalkozásoktól,
hanem onnan, ahol bővében vannak neki: vagyis a globális cégektől
és a pénzpiac szereplőitől, elsősorban azok tisztességes
megadóztatásával.
Az ökológiai
adó bevezetésével meg kellene állítani a természeti környezet
további károsodását. Vagyis azt kellene jobban adóztatni, amiből
kevesebbet, és azt kevésbé, amiből többet akarunk. Így
csökkenteni kellene a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókat, és
jelentős adókat kellene kivetni a környezetet károsító
tevékenységekre közöttük a hulladéktermelésre is.
Ezekkel és az
ehhez hasonló lépésekkel kerülhető csak el a luganói tanulmány
"végső megoldása".
5.
Utószó. A könyv megismerése után mi is választhatunk: reálisnak
tartjuk-e Susan George elemzését vagy nem.
Beteges
fantáziálásnak gondoljuk-e a "titkos megbízói kör"
által kiadott feladatot, hogy érdemesnek tartjuk arra, hogy
elgondolkodjunk róla. Akárhogyan is vélekedünk a könyvről, a
bemutatott tényeket nem tagadhatjuk, hiszen azokat saját bőrünkön
is megtapasztaltuk.
Még emlékszünk
a Bokros-csomagra, tudunk a kórházi ágyak számának
csökkentéséről, az egészségügynek juttatott csökkenő
támogatásról, a lakosság fejlődő országoknál is rosszabb
egészségi mutatóiról, az alacsony várható élettartamról, és
a magas halálozási számokról.
Naponta éljük
meg az alacsony életszínvonal valamennyi hátrányát, a közüzemek
monopolhelyzetéből fakadó áremelések derékszíj-összehúzó
hatásait, látjuk az elesetteket, a hajléktalanokat,
megtapasztaljuk a társadalmi kohézió hiányát, azt, hogy hogyan
próbálják a globalizáció hívei szétzülleszteni, kiiktatni
nemzeti érzéseinket, nemzeti kultúránkat.
Végül
intőjelként arra is gondolnunk kell, hogy az IMF és a Világbank
hazánk esetén is már korábban megfogalmazta a "tervet",
ami szerint túl sokan vagyunk, 2-3 millióval kevesebb magyar is
elég lenne.
Susan George
könyve tehát nagyon is az elevenünkbe vág. A lokalizációval
kapcsolatos befejező gondolatait ezért akkor is nagyon komolyan
kell vennünk, ha érvelését esetleg nem tudjuk teljesen elfogadni.
Dr.Csath Magdolna,
egyetemi tanár (Repost az elveszett Euroastra adatbázisból: az
eredeti 2006. január 22. 0:00 rovat: Imperium America Unus rovatban
jelent meg) ________________________________________ Forrás UR
2010. 10. 31.
Halj meg
időben, ne okozz másoknak gondot:
A luganoi tanulmány Megjelentette: johannes Dátum: 2007 már 23 - 07:12 Közzétéve: EuroAstra Internet Magazin
A globalizációt
sokszor azzal támadják, hogy benne csak az összeesküvés
elméletek fantomját kergetik az emberek.. Pedig vannak dolgok,
amelyek idõnként kibuknak. Ilyen az úgynevezett Luganói
tanulmány, amely a közeljövő folyamatait elemzi:
Lényege:
az ember felesleges. Minél előbb, minél probléma mentesebben
meghal, annál jobb azoknak, akik erre építenek.
A Zöldpók
publikálta Dr Csath Magdolna egyetemi tanár tollából e tanulmány
összefoglalóját bemutató Susan George: A luganói tanulmány című
művének részletes elemzését , amelyet ismertetünk olvasóinkkal.
Kérem, olvassák véres komolyan.
"A luganói
tanulmány" globalizációs krimibe illő írás. Szerzője
Susan George, amerikai filozófus és politológus, aki 1994 óta
francia állampolgár, jelenleg is Párizsban él, és a társadalmi
igazságosságért tevékenykedő "Transznacionális Intézet"
társigazgatójaként, valamint a "Globalizációs
Obszervatórium" alelnökeként harcol a globalizáció ellen.
"A luganói tanulmány " című könyve angolul 1999-ben,
franciául pedig 2000-ben jelent meg. A könyv alcíme: "Hogyan
őrizzük meg a kapitalizmust a XXI-dik században".
A könyv
lényege, hogy egy szűk szakértői csoport, a könyvben pontosan
meg nem határozott "titkos megbízói kör" kérésére
egy évig dolgozik a svájci Luganóban azzal a céllal, hogy
végigelemezze a világgazdaság lehetséges jövőit.
Vizsgálataiknál abból kell kiindulniuk, hogy a
jelenlegi liberális, globalizálódó gazdasági rendszer
fenntartása megkérdőjelezhetetlen cél.
Éppen ezért fel kell deríteniük mindazokat a veszélyforrásokat,
amelyek gátolhatják ennek a célnak az elérését.
A könyv
olvasója számára végig nyilvánvaló, hogy Susan George meg van
győződve arról, hogy a "titkos megbízói kör",
amelyről csupán annyit sejtet, hogy a "globalizáció
irányítóit és menedzserei"-t foglalja magában világosan
látja és tudja, hogy milyen drámai következményekkel jár majd
gazdaságpolitikája. Arra azonban mégis képtelen, hogy lemondjon
róla, hiszen óriási haszna van belőle. Helyette saját túlélési
lehetőségeit keresi. Ezért ad megbízást a szűk szakmai körnek
a jövő vizsgálatára, és az ajánlások megfogalmazására.
A szakértői
csoport megállapításai lesújtók: rámutatnak arra, hogy a
globalizáció környezeti, szociális és egyéb katasztrófákba
torkollhat, és ezért hosszútávon nem fenntartható. Ha azonban ez
így van, akkor felmerül a kérdés: hogyan tudnák a globalizáció
nyertesei saját kényelmes jövőjüket, mégis biztosítani? Ere a
kérdésre is választ várnak a szakértőktől.
A válasz pedig
szörnyű: cinikus és kegyetlen. És bármennyire is csak a képzelet
terméke minden, mégis nagyon is valóságosnak és lehetségesnek
tűnik. A szerző, Susan George ezért utószót illeszt a könyvhöz,
amelyben megvilágítja, hogy hogyan kerülhető el a "titkos
megbízói kör" számára a szakértői csoport által
javasolt, hátborzongató megoldás.
A különböző
szaktekintélyek lelkesen fogadták "a luganói jelentést".
Ilyen vélemények hangzottak el róla: "Kiváló és eredeti
írás, amely remek iróniával festi le a globalizáció 22-es
csapdáját." "Kérlelhetetlenül őszinte és innovatív
elemzés. Garantáltan rabul ejti az olvasót, és világossá teszi
a számára azt, hogy a "globalizálódó világgazdaság"
előnyeiről festett mítoszokat kritikával kell fogadnia."
A továbbiakban
három részben foglaljuk össze a 213 oldalas könyv legfontosabb
megállapításait, és Susan George javaslatait. A sorozatot a
tanulságok saját helyzetükre való alkalmazásával zárjuk. Csak
az a vég, csak azt tudnám feledni.
"A luganói
tanulmány" nem más, mint a liberális, globális gazdaság
szakszerű, statisztikai adatokra támaszkodó hideg kritikája.
Annak a gazdasági ideológiának a leleplezése, amely saját
bukását csak mások "kiiktatásával" képes elkerülni.
Ehhez van szükség a "grandiózus népességcsökkentő
tervre", amelyet a szakértői csoport végül a "titkos
megbízók" asztalára letesz.
A tervet a
"titkos megbízói kör" csupán a kiválasztott
államfőkkel, titkosszolgálati vezetőkkel, vállalati- és
pénzvilág-irányítókkal beszéli meg. A "szűk szakértői
csoport" pedig ígéretet tesz arra, hogy elemzéseit és
javaslatait titokban tartja, és ha azokból mégis valami
nyilvánosságra kerülne, akkor letagadja. A titokban tartandó,
ill. letagadandó javaslat pedig éppen az a "grandiózus
népességcsökkentő terv", amely sokak számára a véget
jelenti.
De kezdjük az
elején. Nézzük, hogyan is vélekedik a világról, és a liberális
gazdaságpolitikák uralmának további biztosításáról a
szakértői kör.
1.
A leselkedő veszélyek Az ökológiai katasztrófák lehetősége
A liberális
nézetrendszer és a globalizáció végső győzelmét gátolhatja
maga a természet. Ez a gazdasági rendszer ugyanis gyorsuló és
növekvő mértékben terheli a természetet: írtja az erdőket,
intenzíven aknázza ki az erőforrásokat, szennyezi a levegőt és
a vizeket, és rengeteg hulladékot termel. A természet túlzott
terhelése miatti problémák már ma is egymás után jelentkeznek:
áradások, szárazságok, szélviharok lépnek fel, és az is
tagadhatatlan, hogy elindult a globális felmelegedés.
Az ökológiai
katasztrófák politikai instabilitáshoz, helyi háborúkhoz
vezethetnek, hiszen csökken a megművelhető terület, a termés
áldozatul esik a természeti katasztrófáknak, és ez az embereket
új élőhelyek keresésére kényszerítheti. A helyzet a
globalizáció szerencsefiai számára is egyre ellentmondásosabbá
válik, hiszen az óriáscégeknek és a gazdagoknak is hosszútávon
kell együtt élniük azokkal, a természeti környezet romlásából
fakadó következményekkel, amelyeket éppen az õ
meggazdagodásukhoz vezető liberális gazdaságpolitikák és a
globalizáció okoztak.
Mivel a
globalizáció a nemzeti érdekek ellen lép fel, a kormányok sem
tehetnek semmit a destruktív gazdasági gyakorlatok ellen. Nem lesz
tehát senki, aki a folyamatot megállítsa.
Veszedelmes
növekedés Nyilván furcsának tűnik a jelző: hogyan lehet
"veszélyes" a liberális gazdasági felfogás egyik
alappillére, az állandó növekedés? Hiszen naponta halljuk, hogy
a növekedés az a motor, amelyik a gazdaság és az emberek ügyét
egyaránt előreviszi.
A helyzet
azonban ennél bonyolultabb.
A "több"
és a "nagyobb" ugyanis nem feltétlenül "jobb".
Más a gazdasági növekedés, és megint más az emberek
életszínvonala.
Nézzünk egy
példát! 1995-ben az autólopások miatt az USA-ban az emberek 675
millió dollár értékű elektronikus biztonsági rendszer
beépítésére kényszerültek. 2000-re ez az érték elérte az 1.3
milliárd dollárt. A liberális nézetek szellemében örömmel
nyugtázhatnánk, hogy ez az iparág óriási növekedést produkált.
De tényleg jobb lett-e ettől az emberek életszínvonala és
életminősége?
Semmiképpen
sem. Ennek ellenére a növekedés mérésére használt GDP - a
bruttó hazai termék - növekedett. De növekedésként számolják
el a börtönépítést, a vízszennyezés miatt szükségessé váló
víztisztítást és a romló halálozási ráta miatt megnövekedett
koporsó és temetkezési igények kielégítését is. A GDP növelés
egyik legjobb módja egyébként a háborúviselés. Ha a növekedés
valamennyi költségét számba vennénk, akkor világossá válhatna
számunkra, hogy a gazdasági növekedés és a természeti környezet
romlása között szoros kapcsolat van. Ezért is nevezhetjük ezt, a
GDP-vel mért növekedést veszélyesnek.
A társadalmi
problémák is egyre nagyobbak. A rendszer jobb működéséhez
szükséges lenne a jövedelmek egyenletesebb elosztása. A
szegényebb rétegek vásárlásai ugyanis növelik a termékek
iránti keresletet. A gazdagok már csak luxuscikkeket vásárolnak,
vagy ingatlanokba, értékpapírokba fektetik pénzüket. Ezért nem
teremtenek elegendő keresletet. Így a cégek eladásai
csökkenhetnek, ami visszaeséshez, a növekedés megtorpanásához
vezethet. A tények viszont azt mutatják, hogy a globalizáció
éppen a jövedelmek polarizálódásához vezet: egyre több jut a
felső rétegeknek és egyre kevesebb mindenki másnak. Ez pedig
nemcsak a növekedést gátolhatja, de sztrájkokhoz, lázadásokhoz
is vezethet. További gond, hogy a tudás és az információ
megszerzése drága, ezért sokan nem juthatnak hozzá. A cégek
viszont egyre inkább a felkészült embereket keresik. A csak
"izommal" rendelkezők iránt csökken a kereslet.
Előbb-utóbb rájuk egyáltalán nem lesz a cégeknek szüksége.
Részben ez
okozza a magas munkanélküliséget több országban már ma is.
A várható
társadalmi problémák miatt viszont a gazdagok egyre inkább
védekezésre kényszerülnek: fegyvert tartanak, őrzött
lakóparkokba költöznek, őrző-védő szolgálatokat
foglalkoztatnak, a cégek pedig védelmi pénzeket fizetnek.
Az országok is
polarizálódnak. Ez azt jelenti, hogy a szegény országoknak egyre
kisebb a reményük arra, hogy felzárkózzanak, ami tömeges
kivándorlásokat indíthat el a gazdag országok felé. A
bevándorlók pedig destabilizálhatják a gazdagabb országok belső
rendjét.
Gengszterkapitalizmus
Terjed a világban a fegyverkereskedelem, a kábítószer kereskedők
is egyre nagyobb területre terjesztik ki tevékenységüket, és a
pénzmosásnak, a gengszterbandák, maffiózók tevékenységének,
az embercsempészetnek és a korrupciónak sem tudnak már a
kormányok megálljt parancsolni. Ennek egyik oka az, hogy a
maffia-bandák beépülnek a kormányokba is.
Ez a tendencia
nagyon komoly veszélyeket rejt magában, mivel kialakulhat egy
párhuzamos gengsztergazdaság, ami szétzilálja a piacgazdaságokat,
és anarchiát okoz.
Pénzügyi
krízisek:
Az elmúlt
néhány évben veszélyes pénzügyi válságok rázták meg
Dél-Amerikát, Ázsiát és Oroszországot. Ezeknek a válságoknak
a terjedése, sőt felerősödése várható. Ez pedig szintén
veszélybe sodorhatja a liberális piacgazdaságokat, hiszen
elviselhetetlen veszteségeket okoz emberek tömegeinek. Már az
eddigiek alapján is látható, hogy a liberális piacgazdaság és a
globalizáció sikeres fennmaradását sokféle veszély is
fenyegeti.
Természetesen
működnek már ma is olyan ellenőrző mechanizmusok, amelyek ezeket
a veszélyeket próbálják elhárítani. A veszélyelhárító
mechanizmusok már ma is léteznek.
A globális
rendszert védő intézmények, mint például a Világbank, az IMF,
az ENSZ, a WTO és a globális vállalatok. A tapasztalat azonban azt
mutatja, hogy ezek nem alkalmasak a liberális világrend
fenntartására.
Nézzük,
miért!
A Világbank és
az IMF (Nemzetközi Valutaalap) A két intézmény - amelyeket
"Bretton Woods"-i szervezeteknek is hívnak, 1944-ben jött
létre. Korunkban rendkívül értékes tevékenységet folytatnak
azzal, hogy szigorúan ellenőrzik és befolyásolják a fejlődő
országokban, a volt Szovjetunió utódállamaiban, továbbá a
kelet-közép európai országokban követett gazdaságpolitikát.
Sõt 1997-ben sikeresen terjesztették ki hatásukat az eddig
pénzügyileg független Dél- kelet-ázsiai országokra, mint pl.
Thaiföldre, Koreára és Indonéziára is.
Ugyanis az
eladósodott országoknak nincs más választásuk, mint elfogadni és
bevezetni a Világbank és az IMF által kitervelt
"struktúra-átalakító programokat", liberalizálni és
privatizálni gazdaságukat, megszüntetni az állami ellenőrzést a
nemzeti valuták felett, és tovább fizetni az adósságot.
Ezek
természetesen jelentős eredmények, és csak köszönet illetheti a
két intézményt, azért, amit a liberális gazdaságpolitika és a
globalizáció teljes győzelméért tesz. A két intézmény szintén
nélkülözhetetlen a pénzügyi válságok idején, hiszen az õ
segítségükkel jutnak hozzá a külföldi spekulánsok -
természetesen a helyi lakosság kárára - a nagy kockázattal
befektetett pénzükhöz. Ezt ráadásul olyan ügyesen oldja meg a
két intézmény, hogy a bajba került országok lakosságának
eszébe sem juthat, hogy adóforintjaik a külföldi spekulánsok
zsebébe vándorolnak. Ez a két intézmény továbbra is igen
hasznos lehet.
Az IMF
esetén bizton lehet számítani arra, hogy nem ereszti ki
szorításából az adós országokat, rájuk erőltetve a különböző
megszorítási programokat és a pénzügyi ortodoxiát.
Ezek az
intézmények sem lesznek azonban képesek arra, hogy a továbbra is
várható válságokat mindig sikeresen elhárítsák. Emlékezzünk
csak arra, hogy a két intézmény sok ezer jól képzett és
különlegesen jól fizetett közgazdásza sem volt képes arra, hogy
az 1994. évi mexikói pénzügyi válságot előre jelezze.
Ugyancsak
sikertelenül értékelték és kezelték később az orosz és az
ázsiai kríziseket.
Mindezek
ellenére természetesen nem gondolunk arra, hogy ezt a két
intézményt be kellene zárni. Hiszen kiváló szolgálatot
teljesítenek azzal, hogy továbbra is hatékonyan erőltetik a
szegény országokra a liberalizációt, a privatizációt és a
"struktúra-átalakító programokat", vagyis azokat a
gazdaságpolitikai lépéseket, amelyeket a fejlett világ vezetői
elvárnak, de egyénileg nem kényszeríthetnek ki a kevésbé
fejlett országokból, hiszen ezt "szuverén államok belügyeibe
való beavatkozásnak" lehetne tekinteni.
A látszatra
pedig adni kell.
Az ENSZ
Úgy látjuk,
hogy az ENSZ, jelenlegi felállásában nem alkalmas arra, hogy a
globalizáció ügyét előrevigye. Az ENSZ különböző intézményei
egyébként semmi érdemi hatalommal nem rendelkeznek. Pl. az
Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezet, a FAO semmilyen
befolyással nincs a világ élelmiszertermelésére és elosztására,
az ENSZ környezeti problémákkal foglalkozó szervezete, az UNEP
semmit sem tud tenni a környezet megóvásáért, és a Kereskedelmi
és Fejlesztési Szervezet, az UNCTAD nem tudja befolyásolni a
világkereskedelem szabályait. Az ENSZ leginkább azért hasznos,
mert ez az egyedüli olyan nemzetközi fórum, amely a kisebb,
gyengébb országoknak azt az illúziót kínálja, hogy részt
vehetnek a világ ügyeinek intézésében.
A Kereskedelmi
Világszervezet (WTO)
A WTO a
globalizáció szempontjából legsikeresebb szervezet. Azt is
mondhatnánk, hogy ez az 1995-ben életre hívott szervezet az "új
világrend" képviselője, hiszen az alapító kormányok óriási
hatalommal ruházták fel. A WTO szabályai szerint ugyanis az egyes
országok többé nem "akadályozhatják" a szabad
kereskedelmet. Ha mégis megpróbálnák, akkor kemény szankcióknak
tennék ki magukat. Nem véletlen, hogy a WTO igazgatója öntudatosan
így nyilatkozhatott: "mi fogalmazzuk meg az egységes globális
gazdaság alkotmányát".
A WTO
szabályai szerint sem a környezet, sem pedig az egészség védelme
érdekében nem korlátozható a cégek tevékenysége.
Éppen nagy
hatalma miatt azonban a WTO növekvő ellenállásra számíthat. A
gazdag országok lakossága is egyre jobban fog tiltakozni a csökkenő
környezeti, egészségügyi és élelmiszeripari normák ellen.
Pl. a WTO
szabályok szerint az Európai
Unió kénytelen lesz beengedni piacára a hormonkezelt amerikai
marhahúst és a különböző génmanipulált élelmiszereket,
ami nyilvánvalóan nem tetszik majd az európai lakosságnak. A
szegény országok lakossága pedig azért tiltakozhat, mert a
fejlett országok exportja tönkreteszi a hazai vállalatokat, és ez
által munkanélküliséget okoz.
Az eddigiekből
láthatjuk, hogy a bemutatott nemzetközi szervetek jól szolgálják
a liberalizáció és a globalizáció ügyét. A teljes sikerhez
azonban még ennél is többre van szükség.
A globális
cégek
A globális
érdekek legkeményebb érvényesítői azonban kétségtelenül a
globális cégek. Érthető, hiszen ezzel egyben saját
profit-érdekeiket is érvényesítik. Ezek a cégek jól látják,
hogy a piaci verseny nem szolgálja profit-érdekeiket. Az ugyanis
jobb és olcsóbb munkavégzésre, a vevők kiszolgálására
sarkallná őket. Hasznosabb ezért a megegyezés, és ezzel a
monopolhelyzetek kialakítása.
Ezt szolgálják
a közelmúlt vállalat-összeolvadásai és a stratégiai
szövetségek kötése. Van azonban egy megoldhatatlannak látszó
probléma. Ugyanis az összevonások, a vállalati "karcsúsítások"
miatt egyre több dolgozót bocsátanak el a cégek, ezzel egyben
piacaikat is beszűkítik. A munkanélkülivé váló, elszegényedő
emberek viszont alig vásárolnak. Ez pedig azt jelenti, hogy óriási
kihasználatlan kapacitások halmozódnak fel, ami az 1930-as
világválság-közeli állapotba sodorhatja a világot.
A paradox
helyzet tehát az, hogy azzal, hogy a globális cégek kegyetlenül
érvényesítik érdekeiket, akár magát a globalizációt is
veszélybe sodorhatják.
A pénzpiacok
szabályozása
Ma a pénzpiacok
már határok nélküliek. A modern információ-technikának
köszönhetően óriási pénzek mozoghatnak a világban a másodperc
tört része alatt. Ez egyben arra a veszélyre is rámutat, hogy
mára gyakorlatilag a pénzmozgások teljesen szabályozatlanná
váltak. Az államkötvények jelentős része külföldiek kezében
van, akik- ha valami nem tetszik nekik - pillanatokon belül
kivonhatják pénzüket az adott országból.
Gondoljunk csak
Soros György font elleni spekulációjára, amivel szemben még a
brit központi bank is tehetetlen volt. A nemzeti pénzpiacok mára
teljesen globálissá váltak, és határozottan elszakadtak a
reálgazdaságtól.
Például a
valutapiacokon naponta megforduló összegek legalább 50-szer
nagyobb értéket képviselnek, mint a megfogható termékek
kereskedelmével létrejövő értékek. Ez a rendszer óriási
hozamokat biztosít a spekulánsoknak, a bankoknak, a
bróker-házaknak, a nyugdíjpénztáraknak, miközben maga az egész
rendszer rendkívül bizonytalan alapokon nyugszik.
A rövidtávú
egyéni érdekek hajszolása ezért könnyen vezethet újabb pénzügyi
katasztrófákhoz. A szabályozás ellen azonban - éppen az óriási
haszon miatt - a kulcsszereplők tiltakoznak.
A szabályozás
ugyanis azt jelentené, hogy jövedelmük egy részét meg kellene
osztaniuk a szegényebbekkel. Ebből következik, hogy a közeljövőben
nem várható a pénzpiacok szabályozása.
Szabadság és
korlátozás
A jelenlegi
rendszer haszonélvezőitől nem várható el, hogy bármilyen
korlátozásra szavazzanak, hiszen ez sértené saját, elsősorban
profit-érdekeiket. Tehát, ellentmondásos módon, a liberális
világgazdaság számára a legnagyobb veszélyt éppen "túlzott
sikere" jelenti: vagyis a "liberalizált piac" csődbe
juttathatja önmagát. Hiszen - amint azt már az eddigiek alapján
láthatjuk - túl kevés nyertest és túl sok vesztest teremt,
felesleges kapacitásokhoz és a növekvő szegénység miatt kevés
fogyasztáshoz vezet, miközben súlyosan károsítja a természeti
környezetet.
A Keynes-i
szabályozó állam megoldás lehetne a problémára. Ezt azonban el
kell vetnünk, mivel ez a liberális gazdaságpolitika feladását
jelentené. Itt van ezért az ideje annak, hogy saját megoldási
javaslatainkat megbízóink elé terjesszük.
2.
Mi befolyásolja a jövőt?
A jövő
alakulását lényegében három tényező fogja a leginkább
befolyásolni:
- a világ
népességének növekedése,
- a fogyasztás
mennyisége és minősége és
- azok a
technológiák, amelyekkel a fogyasztási cikkeket előállítják.
A fogyasztás a
jövedelmektől függ. Ezért annak a "moráliskérdésnek"
hogy pl. az átlag svájci miért fogyaszthat 17-szer többet, mint
az átlag nigériai, nincs semmi értelme. Ez a kérdés egyszerűen
nem kérdés. A globális piacgazdaság logikája szerint erre a
felvetésre csak így lehet reagálni: na és? Nigéria számára
pedig az a megoldás, hogy termeljen többet és csökkentse
lakossága számát.
A technológiák
továbbra sem környezetbarátok. Változás pedig, a profitérdekek
miatt, egyelőre nem várható. Így a környezetszennyezés és a
hulladékgyártás továbbra is probléma marad. Népesség: jelenleg
a világ népessége közel 6 milliárd. Ha semmi nem változik,
akkor ez az érték 2008-ban 7 milliárd, 2020-ban pedig 8 milliárd
lesz. Ráadásul a lakosság növekedése gyorsabb a szegény
országokban, mivel egyrészt itt alacsonyabb az átlag- életkor,
másrészt pedig itt a gyermek nagyobb érték: hiszen dolgozni tud
és eltarthatja a családot. A gazdag országokban viszont egyre
jobban figyelembe veszik az emberek azt, hogy a gyermeknevelés
nagyon is költséges.
Következtetések:
A föld nem képes eltartani 6-8 milliárd embert. Ezért általánossá
és elfogadhatóvá kell tenni a következő alapelvet: "minél
kevesebb embernek kell osztoznia a gazdagságon, annál több marad a
nyerteseknek." Ennek az alapelvnek a következetes
végrehajtásától várható csupán, hogy a liberális gazdasági
rendszer - amelynek nem a munkahelyteremtés, hanem a profittermelés
a célja –fenn maradhasson.
A profit, mint
cél ugyanis egyet jelent azzal, hogy nő a globalizáció hasznából
kirekesztettek, a szegények, a munkanélküliek száma. Ezek az
emberek megélhetést követelnek, ami óriási terhet rak a
társadalomra. A javak megosztása ezekkel az emberekkel idegen a
liberális rendtől, annak megszüntetését jelentené. Mivel
azonban abból indultunk ki, hogy a liberális rendnek fenn kell
maradnia, ezért csak egy megoldást javasolhatunk: a lakosság
létszámát kell csökkenteni. Csak ez az egyedüli lehetséges
módja annak, hogy a liberális világgazdasági rend
fennmaradhasson. A kevesebb ember pedig a természetet is kevésbé
fogja károsítani, és kevesebb szociális problémát is okoz.
Tehát mindenki boldog lesz, a föld és azon a liberális rend
tovább él. Így megvalósulhat a fenntartható fejlődés.
De hogyan
érhető el a lakosság-csökkenés?
A szokásos
módszerek: világháborúk, etnikai-nyelvi csoportok kiirtása, és
az egyéb durva, direkt módszerek ma már nem alkalmazhatók. Ezek
ugyanis túl költségesek és nem elég hatékonyak. Fel kell
vetnünk tehát a kérdést: hogyan oldható meg mégis a radikális
népességcsökkentés?
Fogalmazzunk
meg először néhány alapelvet!
Az alkalmazandó
módszereknek: - olcsónak kell lenniük, - nem szabad semmilyen
speciális berendezést igényelniük továbbá - az "áldozatok"
kiválasztását nem vállalhatja senki, azt magukra az "áldozatokra"
kell bízni, - az államoknak nem kell közvetlenül részt venni a
munkában. Jobb, ha azt ráhagyja a magánszektorra. Ha a
népességcsökkentési tervet jól átgondoljuk, és megfelelő
erőforrásokat és akciókat rendelünk hozzá, a stratégia
valószínűleg sikeres lesz.
A stratégiának
két területre kell készülnie: a születésszám csökkentésre,
és a halálozási számok növelésére.
Végső célként
pedig azt kell kitűzni, hogy 2020-ra a világ jelenlegi 6 milliárdos
lakossága 4 milliárdra csökkenjen le. Ehhez el kell érni, hogy a
népesség a 20 év alatt évente átlagosan legalább 100 millióval
csökkenjen. A csökkenés legalább 90 %-ának - de ha lehet még
többnek - a kevésbé fejlett világban kell megtörténnie. Ez a
születésszám csökkentésével és a halálozás gyorsításával
oldható meg. A módszerek pedig - mint már említettük- nem
lehetnek durvák, nyilvánvalóak. Hogyan alapozhatjuk meg a népesség
csökkentési tervet?
A négy pillér,
amire támaszkodhatunk a következő:
-
ideológiai-etikai,
- gazdasági,
- politikai és
-
pszichológiai.
Nézzük
röviden ezek lényegét! Az ideológiai-etikai pillér azért
fontos, mert az emberek igényelik a magyarázatokat. A
magyarázatokat, a megideologizálást és az etikai elfogadhatóság
biztosítását jól fizetett írókra, gondolkodókra,
média-szakemberekre kell bíznia. Biztosítani kell, hogy
zavartalanul publikálhassanak, és szót kaphassanak a TV- és
rádióadásokban. Különösen fontos, hogy a fiatalokra minél
nagyobb hatást tudjanak gyakorolni.
A gazdasági
pillér, a struktúra-átalakító programokkal és a gazdasági
megszorításokkal a Világbanknak és az IMF-nek köszönhetően ma
már "teszi a dolgát". Segít kiépíteni a "helyi
elitet", amelyik sokkal elkötelezettebb a globalizáció, mint
saját népe, nemzete iránt. A "gazdasági pillér"
segítségével nő a szegénység, romlanak az életkörülmények,
csökkennek az egészségügyi kiadások, csökken az élettartam,
csökken a születések és nő a halálozások száma. Különösen
jól tetten érhetők ezek a tendenciák Kelet-Közép-Európában.
A politikai
pillér: bár a gyengébb, kisebb nemzetek általában nem állnak
ellent a "gazdasági pillér" Világbank és IMF általi
működtetésének, mégis - a biztonság kedvéért - folytatni kell
a nemzetállamok legyengítését. Ebben továbbra is vezető
szerepet játszhat az IMF azzal, hogy mindent megtesz annak
érdekében, hogy ne csökkenhessen ezen országok adóssága, és
így kénytelenek legyenek eleget tenni az IMF követeléseinek. Jól
járul hozzá a nemzetállamok lebontásához a WTO is, és ha valaha
mégis sikerül keresztülvinni a MAI - a többoldalú beruházási
megegyezés - aláírattatását ezekkel az országokkal, akkor a
nemzetállam megkaphatja végre az utolsó, halálos döfést. Az új
rend fenntartásán pedig sikeresen működnek majd a globális cégek
és a NATO.
A pszichológiai
pillér: a nemzeti kisebbségek ösztönzése önállóságuk
erősítésére és az önmegvalósítás bátorítása a különböző
deviáns csoportoknál jó hatással van a nemzetállam lebontására.
Lehetővé kell tenni ezért számukra, hogy megfelelő sajtójuk
legyen, hogy csoportérdekeiket gyakran és határozottan
jeleníthessék meg. Erősíteni kell minden szeparatizmus iránti
igényt, és növelni
kell az egymás iránti bizalmatlanságot.
Ez jól szolgálja a nemzeti összetartozás, a szolidaritás
leépítését, és így azt, hogy a lakosság- csökkentési terv
észrevétlenül végrehajtható legyen.
Azokat
a nemzeti elkötelezettségű vezetőket pedig, akik értik mi
történik, és tenni akarnak ellene, lehetetlenné és hiteltelenné
kell tenni. Így el lehet érni, hogy az emberek bizalma elforduljon
tőlük.
Ha a négy
pillér már áll, hozzákezdhetünk a "grandiózus
népességcsökkentő terv" konkrét elemeinek bevezetéséhez.
3.
A "grandiózus népességcsökkentő terv" elemei
A terv elemeit
a könyv több mint 80 oldalon részletezi, ezért ezeknek csak rövid
összefoglalását adhatjuk. Természetesen továbbra is a szakértői
csoport tagjainak véleményét ismerhetjük meg. Nagyon fontos, hogy
a terv mögött ne legyen látható a tervező.
Olyan durva
módszereket nem lehet alkalmazni, mint pl. a Shell Nigériában,
ahol az Ogoni népességet a cég bizonyíthatóan 20 éven keresztül
mérgezte, és ezzel a kihalás szélére sodorta. Ez a brutalitás
nagy butaság volt. Az ilyen tettek ellen maguknak a globális
cégeknek is fel kell lépniük. Ugyanis az ilyen viselkedés nyílt
ellenállásra ösztönzi az embereket.
Melyek is
lehetnek azok a láthatatlan fegyverek, amelyeket a "grandiózus
népességcsökkentési terv" megvalósítására be lehet
vezetni?
Az
elhalálozások számát növelő módszerek:
-
kívülről kirobbantott belső háborúk: vagyis konkrét
beavatkozás nélkül elintézni azt, hogy az emberek egymást öljék;
-
a helyi kisebbségek, elégedetlen csoportok felfegyverzése,
fegyverkereskedelem; esetenként közvetlen beavatkozás jól
megmagyarázott indokkal;
-
magánhadseregek, őrző-védő szolgálatok bevetése a kellemetlen
embercsoportok ellen; elszegényítés, éhínség,
-
a föld megszerzése a szegény országokban, rontva ezzel a helyi
önfenntartás esélyeit; olyan magok használatának ráerőltetése
a szegény országok parasztjaira, amelyekből csak olyan növények
termeszthetők, amelyek magjai alkalmatlanok a továbbtermesztésre;
-
környezetszennyezés, víz- levegő-szennyezés;
-
a mezőgazdaság további liberalizálása, az - időlegesen olcsó -
import élelmiszerekkel a szegény országok mezőgazdaságának
legyengítése, a fejlett országok mezőgazdaságától való
függőségük növelése;
-
a kisgazdaságok tönkretétele, a kevésbé fejlett országok
rákényszerítése arra, hogy a tömegtermelést folytató,
génmanipulációs kísérleteket végző óriási külföldi
"agrobusiness"-eket beengedjék, sőt saját
parasztgazdaságaikkal szemben előnyben részesítsék,
élelmiszersegély nyújtása éppen akkor, amikor a helyi
gazdálkodók betakarításra készülődnek,
-
egészségügyi intézmények leépíttetése a szegény országokkal,
kórházi ágycsökkentés, a orvosok számának csökkentése,
egészségügyi privatizáció;
-
differenciált beteggyógyítás; azokra koncentrálni, akik tudnak
fizetni;
-
a cigaretta-termelés és értékesítés növelése a szegény
országokban, a dohányáruk reklámja betiltásának
megakadályozása;
-
az urbanizáció, a földelhagyás, a városba költözés
bátorítása: ugyanis ez is kiszolgáltatottabbá, védtelenebbé
teszi az embereket;
-
közszolgáltatások privatizálása, hozzájárulva ezzel az árak
megugrásához, és a lakosság elszegényedéséhez,
-
a gyógyszerárak erőteljes növelése: így a szegények, közöttük
a nyugdíjasok csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutnak majd
a számukra szükséges gyógyszerekhez, az új gyógyszerekkel való
tömeges kísérletek lefolytatása a szegény országokban úgy
tüntetve fel, mintha ez nekik lenne jó. Mellékhatásként ez is
halálesetekhez vagy gyógyíthatatlan betegségek kialakulásához
vezethet.
-
az AIDS további terjedése és a tuberkulózis esetek számának
újbóli növekedése is jól segíti a népességcsökkentési
tervek végrehajtását. (Igaz, ezeket a betegségeket gazdag emberek
is megkaphatják, de nekik jó esélyeik vannak a felépülésre),
-
a drogok legalizálása (ha valaki drogtól akar meghalni, miért
kellene ebben megakadályozni?);
-
a csecsemőhalandóság jelentősen növelhető a fejlődő világban
azzal, ha az anyákat lebeszélik a szoptatásról, és rábeszélik
a tápszerek használatára, ami növeli a fertőzések lehetőségét.
(Ismerős
tézisek? Valahol már találkoztunk velük?) (O.F.)
A halálozások
számát növelő módszerek után térjünk át a születések
számát csökkentő módszerekre.
- abortusz és
sterilizáció bátorítása;
- a
gyermeknevelés megnehezítése, költségeinek növelése;
- a gyermekek
számának csökkentését a "struktúra-átalakítási
programok"-ba is bele kell foglalni;
- anyagi
ösztönzés kínálása azoknak, akik nem vállalnak gyermeket;
- a
gyermekvállalás érzelmi fontosságával szemben az anyagi
hátrányainak hangsúlyozása.
További olyan,
nem közvetlen módszereket is fel lehetne sorolni, amelyek vagy a
születések számának csökkenését, vagy a halálozások számának
növekedését okozhatják. A lényeg az, hogy ezeket a módszereket
tervezetten, rendszeresen és egymásra való hatásukat is
kihasználva kell alkalmazni.
Jó példa erre
az a mezőgazdasági projekt, amelybe India a Világbank javaslatára
kezdett bele. A projekt hatására malária-járvány tört ki. Mivel
azonban közben, az IMF előírására jelentősen csökkentették az
egészségügyre szánt keretet, az országot a járvány
felkészületlenül érte, ezért elég sokan meg is haltak.
4.
Zárógondolatok Ahogy az már a cikk elején is nyilvánvalóvá
vált, "a luganói tanulmány" elkészítésének története
kitalált történet:
Susan George
fejében született meg. A benne szereplő adatok, hivatkozások, és
példák azonban mind tényeken alapulnak. Susan George, kiindulva
abból, hogy mi is történik ma a világban, arra következtetett,
hogy egy "titkos megbízói kör" illetve egy "grandiózus
népességcsökkentő terv" léte nem is lehetetlen. Az pedig
ezek után mindegy, hogy kik is a "kör" tagjai, és hol és
mikor született meg a terv.
Susan George
úgy gondolja, hogy a "luganói tanulmány", vagyis könyve
háromféle lehetséges hatást válthat ki az olvasókból:
- elutasítják
a könyvet, mint olyat ami olyan szörnyűségeket ír le, amelyek
teljeséggel lehetetlenek;
-
elgondolkodnak a felsorakoztatott tényekről, elfogadják az
elemzéseket, de kételkednek abban, hogy azokból csak egy
lehetséges megoldás, a "grandiózus népesség-csökkentő
terv" kidolgozása és megvalósítása következhet;
- ráébrednek
arra, hogy az egy bemutatott, lehetséges megoldás valóban
következik az előzetes feltételezésekből és az elemzésekből.
Vagyis a vélt
veszély nagyon is valóságos. Ez utóbbi csoportba tartozó emberek
jönnek rá először arra, hogy a neoliberális rend mennyire hazug,
hiszen ígéretei ellenére egyre többen lesznek a kárvallottai,
mint a nyertesei. Arra is ráébrednek, hogy családjuk, saját
maguk, kisvállalkozásuk, környezetük, kisebb közösségük
mind-mind komoly veszélyben van. Hiszen, ha a transznacionális
cégek egyedül a tulajdonosok érdekeit szolgálják, ha a kormányok
egyre tehetetlenebbek a globális erőkkel szemben, ha a globális
pénz uralma mindenre rátelepszik, akkor valóban nem marad más
hátra, mint a feleslegessé váló emberek "kiküszöbölése"
a rendszerből, a tőlük való megszabadulás. Erre pedig valóban
megoldás lehet egy "grandiózus népességcsökkentő terv".
Ha csak, azok
az emberek, akiknek végre kinyílik a szemük, és megértik, hogy
mi történik körülöttük, ezt meg nem akadályozzák.
A könyvre a
harmadik módon reagáló emberek bizonyosan azok között lesznek
majd, akik tenni akarnak valamit a "kitervelt vég ellen".
De milyen
lehetőségek állnak nyitva előttük? Ezek összefoglalásával
zárja a könyvet Susan George.
A vég másféle
is lehet A másféle megoldás ismertetése előtt azonban először
fel kell tenni két egyszerű kérdést:
Kik felelősek
a jelenlegi ill. a jövőben is várható válságokért?
Hogyan
akadályozható meg további károkozásuk?
A globalizáció
magától nem fog leállni. A transznacionális cégek hatalmának
további növekedésével, a korlátok nélküli globális
pénzmozgással rákos állapotba kerül a világgazdaság: folytatja
az emberi és természeti értékek pusztítását annak ellenére,
hogy tudja, hogy ez a pusztítás előbb-utóbb önmagára is káros
hatással lesz majd. A kockázat tehát egyre nagyobb. Ezért
haszontalan arra kérni a transznacionális cégeket, hogy legyenek
egy kicsit jobbak, felelősségteljesebbek. A lényegük ellen kell
fellépnünk. Vagyis le kell számolnunk a transznacionális
zsarnoksággal, mielőtt az számolna le velünk. Ki kell
szabadulnunk alávetettségünkből, igazi polgárrá kell válnunk,
aki nem hagyja másra sorsa irányítását.
Ehhez
szövetségeseket kell keresnünk. Nem véletlen, hogy a szakértők
azt tanácsolták a "titkos megbízóknak", hogy bátorítani
kell a széthúzást, a megosztottságot, a szeparatizmust.
Először is
ezt kell leállítani. Egy francia mezőgazdasági szakember
hallgatva egy jobboldali és egy baloldali érzelmű parasztszövetség
vitáját, így kiáltott fel: mit számít, hogy bal- vagy
jobb-oldali parasztok vagytok-e? Hiszen hamarosan egyáltalán nem
lesztek!
A legfontosabb
feladat tehát újraszőni a társadalom szövetét, amit a
neoliberalizmus igyekezett szétszaggatni.
Erősíteni
kell a helyi kedvezményezéseket.
Lokalizálni
kell.
Fel kell lépni
a környezetet károsító külföldi cégek, a veszélyes
hulladék-feldolgozók ellen, tiltakozni kell a globális cégek
érdekeit szolgáló autópályák építése ellen, máskor pedig az
ellen, hogy egy céget privatizáljanak vagy bezárják, és ezáltal
emberek tömegei veszítsék el munkájukat, életlehetőségeiket.
Növelni kell,
a helyi fogyasztásra termelő kisvállalkozások számát, a
külföldi helyett hazai terméket kell vásárolni.
Helyi
kisbankokat kell csinálni, amelyek a helyi megtakarításokat helyi
fejlesztések támogatására használják.
Harcolni kell
az őstermelők jogaiért, nem szabad hagyni, hogy olyan szabályokat
kényszerítsenek rájuk, amelyek ellehetetlenítik őket.
A lokalizáció
mellett szükség van továbbá arra is, hogy az állam ne gyengüljön
tovább, hanem inkább nyerje vissza erejét, lássa el hagyományos
gazdaságfejlesztési és szociális feladatait és védje meg a
nemzeti érdekeket a transznacionális zsarnoksággal szemben.
Azt is el kell
érni, hogy a pénzt ne onnan vegye el, ahol a legkevésbé van: az
állampolgároktól és a helyi kis- és közepes vállalkozásoktól,
hanem onnan, ahol bővében vannak neki: vagyis a globális cégektől
és a pénzpiac szereplőitől, elsősorban azok tisztességes
megadóztatásával.
Az ökológiai
adó bevezetésével meg kellene állítani a természeti környezet
további károsodását. Vagyis azt kellene jobban adóztatni, amiből
kevesebbet, és azt kevésbé, amiből többet akarunk. Így
csökkenteni kellene a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókat, és
jelentős adókat kellene kivetni a környezetet károsító
tevékenységekre közöttük a hulladéktermelésre is.
Ezekkel és az
ehhez hasonló lépésekkel kerülhető csak el a luganói tanulmány
"végső megoldása".
5.
Utószó. A könyv megismerése után mi is választhatunk: reálisnak
tartjuk-e Susan George elemzését vagy nem.
Beteges
fantáziálásnak gondoljuk-e a "titkos megbízói kör"
által kiadott feladatot, hogy érdemesnek tartjuk arra, hogy
elgondolkodjunk róla. Akárhogyan is vélekedünk a könyvről, a
bemutatott tényeket nem tagadhatjuk, hiszen azokat saját bőrünkön
is megtapasztaltuk.
Még emlékszünk
a Bokros-csomagra, tudunk a kórházi ágyak számának
csökkentéséről, az egészségügynek juttatott csökkenő
támogatásról, a lakosság fejlődő országoknál is rosszabb
egészségi mutatóiról, az alacsony várható élettartamról, és
a magas halálozási számokról.
Naponta éljük
meg az alacsony életszínvonal valamennyi hátrányát, a közüzemek
monopolhelyzetéből fakadó áremelések derékszíj-összehúzó
hatásait, látjuk az elesetteket, a hajléktalanokat,
megtapasztaljuk a társadalmi kohézió hiányát, azt, hogy hogyan
próbálják a globalizáció hívei szétzülleszteni, kiiktatni
nemzeti érzéseinket, nemzeti kultúránkat.
Végül
intőjelként arra is gondolnunk kell, hogy az IMF és a Világbank
hazánk esetén is már korábban megfogalmazta a "tervet",
ami szerint túl sokan vagyunk, 2-3 millióval kevesebb magyar is
elég lenne.
Susan George
könyve tehát nagyon is az elevenünkbe vág. A lokalizációval
kapcsolatos befejező gondolatait ezért akkor is nagyon komolyan
kell vennünk, ha érvelését esetleg nem tudjuk teljesen elfogadni.
Dr.Csath Magdolna,
egyetemi tanár (Repost az elveszett Euroastra adatbázisból: az
eredeti 2006. január 22. 0:00 rovat: Imperium America Unus rovatban
jelent meg) ________________________________________ Forrás UR
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése