KYUSHO
jelentése:
„ÉLETPONT”.
A
KYUSHO jitsu lényege a test energiaáramlásának megzavarása,
megállítása, az energia-pályák (meridiánok), az idegpályák és
azok bizonyos pontjainak, vagyis a test vitális (élet) pontjainak
támadásán keresztül. A kyusho a hagyományos kínai orvoslás
elemeire épül, mint pl. az akupresszúra, akupunktúra, vagy éppen
a shiatsu, de célja pont azok ellenkezője.
A
modern KYUSHO egy stílusfüggetlen, önálló komplex rendszer, mely
eredetileg minden klasszikus harcművészet anatómiai alapjául
szolgál.
A
KYUSHO jitsu technikái elrejtve valamennyi „tradicionális”
harcművészetben megtalálhatóak. Legjobban azon stílusokban
nyomonkövethető, amelyek formagyakorlatokat használnak gyakorlásuk
során.
A
KYUSHO tanulmányozásával minden harcművész sokkal jobban meg
fogja érteni saját stílusának, küzdőrendszerének mibenlétét.
A KYUSHO ban minden mozdulat harci értékkel bír, így az addig védekezésnek, felkészülésnek (kamae), átmeneti mozdulatnak hitt, vagy egyszerűen csak elfogadott, de nem értelmezett mozdulatok új értelmet fognak nyerni!
A KYUSHO ban minden mozdulat harci értékkel bír, így az addig védekezésnek, felkészülésnek (kamae), átmeneti mozdulatnak hitt, vagy egyszerűen csak elfogadott, de nem értelmezett mozdulatok új értelmet fognak nyerni!
Szinte
bizonyos, hogy rövid időn belül elképzelhetetlen lesz bármilyen
tradicionális harcművészet, vagy modern önvédelmi rendszer
oktatása a KYUSHO jitsu alapjainak ismerete nélkül!
Alapelvek
A
KYUSHOt gyakorlóknak meg kell tanulniuk a hagyományos kínai
orvoslás olyan alapvető elveit, mint például a yin és yang, “öt
elem”, építő / gátló (kontroll) / 24 órás körök.
Pontosan ismerniük kell a meridiánok futását, az azon
elhelyezkedő pontok helyét, azok támadásának szögét, irányát,
stb.
Az
európai orvosi szemlélet és gyakorlat köréből az idegpályák
futása, végződése, valamint fontos anatómiai ismeretek
megszerzése szintén nélkülözhetetlen.
Természetesen
a KYUSHO jitsut gyakorlóknak el kell sajátítaniuk az
újraélesztések módszereit is. Ezek ismerete elengedhetetlen,
lényegük a megtámadott energiamezők, idegpályák azonnali
helyreállítása.
A
kyusho támadás nem feltétlenül követel erős fizikai
kivitelezést, sőt, sok esetben a túlzott erejű technika nem is
éri el a kívánt hatást. Íly módon a rendszert a gyengébb
fizikumú emberek (nők, idősek stb.) is eredményes tudják
alkalmazni. A pontos találat – ami rendszerint több vitális
pont megfelelő kombinációjú összekötése – viszont azonnali
energetikai összeomlást eredményez. A KYUSHO jelentős
szerepet kaphat a civil önvédelemben és az egészségmegőrzésben
is!
FIGYELEM!!!
A KYUSHO gyakorlása kizárólag megfelelő szakmai vezetéssel
történjen!!!
KYUSHO
PONTOK
(Pontok
megnevezése és hatása szerv-óránál):
1,
szedáló-pontok: energia levezetés a meridiánból, vagy a hozzá
tartozó szervből.
2, tonizáló-pontok: energiaszint növelés a meridiánban, vagy a szervben.
3, Yuan forrás-pontok: önmagában a meridián energiaszintjétől függően tonizál, vagy szedál (ellentétes hatású)
tonizáló és szedáló ponttal együtt alkalmazva, fokozza azok hatását.
4, Lo passzázs-pontok: a végtag ellentétes oldalán futó Yin és Yang párok közötti kapcsolat, ez az egyik meridián
passzázs-pontját és a másik forrás pontja között jön létre, ezzel lehet a két meridián közötti energia különbséget kiegyenlíteni. Ennek alapján a meridián párok között két kapcsolat jön létre.
5, Mu alarm-pontok: a has és a mellkas elülső felszínén, a hozzátartozó szerv közelében találhatók, megmutatják a szerv állapotát.
6, Shu asszociációs-pontok: a hólyag meridiánon helyezkednek el, alkalmasak akut és krónikus betegségekben feltöltésre és levezetésre. Shu és Mu pontok együttes ingerlésével alkalmazható, általában a megfelelő szerv magasságában találhatók.
7, Xi hasadék (gyűjtő)-pontok: akut, vagy krónikus betegségek esetén, a meridián által ellátott terület, ill. szerv betegsége esetén érdemes kezelni.
8, Ablak-pontok: a test alsó és felső része közötti Yin és Yang eltolódásakor kell kezelni, Yin az alsó és Yang a fölső rész.
9, Jiohui, cardinál, vagy mester-pontok: a 8 extrameridiánt kapcsolják össze a fő meridiánokkal, kezelésükkel mindkét meridián befolyásolható.
Az öt antik Shu pont kezelése és hatása az öt fázisnál
1, Jing (kút): teltség érzet, pangás, mentális betegségek
2, Rong (forrás): lázas betegségek
3, Yu (folyó): test elnehezülés, izületi fájdalmak, reumás betegségek
4, King (folyam): nehéz légzés, köhögés, hideg-meleg váltakozása, asztma
5, Ho pontok: Qi ellenirányú áramlása hasmenés, hányás, gyomor, bél és Fu szervek betegsége, Yin és Yang eltolódásakor egy meridiánon belül, energia kiegyenlítésre.
2, tonizáló-pontok: energiaszint növelés a meridiánban, vagy a szervben.
3, Yuan forrás-pontok: önmagában a meridián energiaszintjétől függően tonizál, vagy szedál (ellentétes hatású)
tonizáló és szedáló ponttal együtt alkalmazva, fokozza azok hatását.
4, Lo passzázs-pontok: a végtag ellentétes oldalán futó Yin és Yang párok közötti kapcsolat, ez az egyik meridián
passzázs-pontját és a másik forrás pontja között jön létre, ezzel lehet a két meridián közötti energia különbséget kiegyenlíteni. Ennek alapján a meridián párok között két kapcsolat jön létre.
5, Mu alarm-pontok: a has és a mellkas elülső felszínén, a hozzátartozó szerv közelében találhatók, megmutatják a szerv állapotát.
6, Shu asszociációs-pontok: a hólyag meridiánon helyezkednek el, alkalmasak akut és krónikus betegségekben feltöltésre és levezetésre. Shu és Mu pontok együttes ingerlésével alkalmazható, általában a megfelelő szerv magasságában találhatók.
7, Xi hasadék (gyűjtő)-pontok: akut, vagy krónikus betegségek esetén, a meridián által ellátott terület, ill. szerv betegsége esetén érdemes kezelni.
8, Ablak-pontok: a test alsó és felső része közötti Yin és Yang eltolódásakor kell kezelni, Yin az alsó és Yang a fölső rész.
9, Jiohui, cardinál, vagy mester-pontok: a 8 extrameridiánt kapcsolják össze a fő meridiánokkal, kezelésükkel mindkét meridián befolyásolható.
Az öt antik Shu pont kezelése és hatása az öt fázisnál
1, Jing (kút): teltség érzet, pangás, mentális betegségek
2, Rong (forrás): lázas betegségek
3, Yu (folyó): test elnehezülés, izületi fájdalmak, reumás betegségek
4, King (folyam): nehéz légzés, köhögés, hideg-meleg váltakozása, asztma
5, Ho pontok: Qi ellenirányú áramlása hasmenés, hányás, gyomor, bél és Fu szervek betegsége, Yin és Yang eltolódásakor egy meridiánon belül, energia kiegyenlítésre.
Pontválasztási szabályok az öt fázis szerint
1, Anya – gyermek szabály: Amikor egy fázis hiányos, akkor az anyját, az előző fázist kell feltölteni. Például: Tüdő tonizálás: tüdő tonizáló pontjával Tüdő (P) 9, lép fázis föld pontjával Lép (LP) 3
Tüdő szedálás: tüdő szedáló pontjával P 5
Anya – gyermek fázis telítettségénél: anya fázis pontja + az anya gyermek pontja P8 (fém) + P5 (víz).
2, Fiú – nővér szabály: amikor a csatornapárban van diszharmónia pl. máj – epe.
Szedálás: mindkét csatorna fázis és gyermek pontját – fa + szedáló (H1 + H2 és VF41 + VF 38)
Tonizálás: mindkét csatorna fázis és gyermek pontját – fa + tonizáló (H1 + H8 és VF41 + VF 43)3, Forrásból merítés: a csatorna saját forrás (Yu) pontját kezeljük.
Szedálás: szedáló pont + forrás pont pl. H2 + H3
4, Harmonizálás: többlet betegségeknél, nehogy átterjedjen az unokára.
Eljárás: 1, Az unokát feltöltjük a nagymama pontján és a saját anya pontján át, pl.: máj (fa) telítettségnél a
lépet (föld) kell kezelni: LP3 + LP2 (anya pont tűz)
2, Lecsapoljuk a máj (fa) pontját és szedáljuk: H1 + H8.
5, Koreai négy pontos rendszer: a nagyobb hatás elérése érdekében dolgozták ki.
Szedálás: anya fázis pont és gyermek tonizáló pont töltés + nagymama fázis pont és unokának nagymama fázis pontján át levezetés.
Tonizálás: nagymama fázis pontján és unokának nagymama fázis pontján át töltés + saját gyermek fázis pontján a gyermeke fázisához tartozó pontján át levezetés.
Csatorna Hiány modellek Többlet modellek
Feltöltés Levezetés Feltöltés Levezetés
Tüdő LP3 + P9 C8 + P 10 C8 + P10 R10 + P5
Vastagbél V36 + IC11 IT5 + IC5 IT5 + IC5 VU66+IC2
Gyomor IT5 + V41 VF41 + V43 VF41 + V43 IC1 + V45
Lép C8 + LP2 H1 + LP1 H1 + LP1 P8 + LP5
Szív H1 + C9 R10 + C3 R10 + C3 LP3 + C7
Vékonybél VF41 + IT3 VU66 + IT2 VU66 + IT2 V36 + IT9
Húgyhólyag IC1 + VU67 V36 + VU40 V36 + VU40 VF41 + VU65
Vese P8 + R7 LP3 + R3 LP3 + R3 H1 + R1
Vérerek Ura H1 + VU9 R10 + VU3 R10 + VU3 LP3 + VU7
Hármasmelegítő VF41 + CT3 VU66 + CT2 VU66 + CT2 V36 + CT10
Epehólyag VU66 + VF43 IC1 + VF44 IC1 + VF44 IT5 + VF38
Máj R10 + H8 P8 + H4 P8 + H4 C8 + H2
Pontválasztási szabályok a szervóra szerint
1, Anya – gyermek szabály: Amikor az anyát tonizáljuk, a gyermeket is serkentjük. Fordítva, ha a gyereket
szedáljuk, az anya energiája is csökken.
1, Saját csatorna szedálás, vagy tonizálás, pl.: C7, vagy C9.
2, Yin – Yang csatorna-párnál az anyát kezeljük, pl.: Lép tonizáláshoz V41.
2, Férj – feleség szabály: Amikor az egyik oldalt szedáljuk a másikat tonizáljuk, és fordítva.
Jobb kéz Hármas melegítő Gyomor Vastagbél
Bal kéz Húgyhólyag Epehólyag Vékonybél
Jobb kéz Vérerek ura Lép-hasnyálmirigy Tüdő
Bal kéz Vese Máj Szív
Például: lép csatorna tonizálásához a H2-t szedáljuk.
3, Dél – éjfél szabály: A szervóra szerint ha az energia például a tüdőben maximális, akkor a húgyhólyagban
minimális. Ezért, ha a tüdőt tonizáljuk P9, a húgyhólyagot szedáljuk.
4, Yin – Yin és Yang – Yang meridián párok: Ehhez több csoportosítás is lehetséges.
Yin és Yang meridián-párok szerint
Szív – vékonybél máj – epehólyag
Felső végtag Tüdő – vastagbél ves e – húgyhólyag Alsó végtag
Vérerek Ura – hármas melegítő lép-hasnyálmirigy – gyomor
Yin – Yin és Yang – Yang meridián-párok szerint
1. Vékonybél – húgyhólyag Tai Yang 4. tüdő – lép-hasnyálmirigy Tai Yin
2. Hármas melegítő – epehólyag Shao Yang 5. vérerek ura – máj Jue Yin
3. Vastagbél – gyomor Yang Ming 6. szív – vese Shao Yin
A sorrend a külső hatások szervekre gyakorolt hatásának sorrendjét is mutatja. Például a Tai Yin csatornánál a Tüdő csatornát a Lép csatorna szedálásával erősítjük. Ellentétes a hatás. Ugyanez visszafelé is érvényes.
5,
Fiú – nővér párkapcsolat szerint: Yin és Yang kapcsolat,
például Tüdő – Vastagbél. Mindkettő ugyanazon a gerincvelő
szegmenten van.
Például a gyomor telítettségénél a lép Lo (passzázs) pontját együtt kezeljük a gyomor Yuan (forrás) pontjával: LP4 + V42.
Például a gyomor telítettségénél a lép Lo (passzázs) pontját együtt kezeljük a gyomor Yuan (forrás) pontjával: LP4 + V42.
6,
Yang – Yin ikrek szerint: Azonos meridiánok közötti energiaszint
eltérés a jobb (Yang) és a bal (Yin) oldal között.
1, Azonos oldalon kezeljük az előző kezelési módoknak megfelelően.
2, Ho ponton keresztül tonizálunk, vagy szedálunk.
1, Azonos oldalon kezeljük az előző kezelési módoknak megfelelően.
2, Ho ponton keresztül tonizálunk, vagy szedálunk.
Kezelési
szabályok:
1, Egy végtagon nem szabad egyszerre tonizálni az együttműködő meridián-párokat, az antagonista izomkötegek miatt.
2, A kardinál pontokon keresztül energiát lehet nyerni az extrameridiánokból a főmeridiánokba.
3, Yin tünetnél a Yangot, Yangnál a Yint kezeljük. Azokat a meridiánokat kell kezelni, ami összehozható a panasszal. Nem a panaszt, hanem a kiváltó okot kell helyreállítani.
1, Egy végtagon nem szabad egyszerre tonizálni az együttműködő meridián-párokat, az antagonista izomkötegek miatt.
2, A kardinál pontokon keresztül energiát lehet nyerni az extrameridiánokból a főmeridiánokba.
3, Yin tünetnél a Yangot, Yangnál a Yint kezeljük. Azokat a meridiánokat kell kezelni, ami összehozható a panasszal. Nem a panaszt, hanem a kiváltó okot kell helyreállítani.
A
Kyokushin két szó összetételéből áll:
Kyoku (kiejtése: kjoku) - jelentése végső
Shin (kiejtése: sin) - jelentése igazság
Ezek szerint a Kyokushin Karate jelentése: a "Végső Igazság Karatéja". Használjuk még Kyokushinkai szóösszetételben, ahol a Kai szó a találkozást, szervezetet jelenti. Ilyen formában tehát: "Találkozás a Végső Igazsággal". A Kyokushin Karate, mint azt nevének jelentése is mutatja - szemben a tradicionális japán karatestílusokkal -, olyan merőben új és nyílt módszer, amely az egyén emberségessé válásához mindig és mindenkor az igazságot keresi. Az alább látható kaligrafikus embléma található a Kyokushin karatét gyakorlók dogijének bal oldalán, a szív fölött.
Kyokushinkai
KANJI Kyokushin
jelképe: KANKU Alapító:
Sosai Masutatsu
Oyama
Eredetileg
a Kanku
Dai Kata-ban
szerepelt, mint égvizsgáló pozíció. E kéztartást úgy
képezzük, hogy a nyitott tenyerünket kézháttal arcunk felé
fordítva mutató- és hüvelykujjunkat egymásnak támasztjuk, a
közte levő rombusz alakú résen keresztül tekintünk a
messzeségbe. A Kanku az ujjak találkozásánál az egységet
(összetartozást, szervezeti egységet), a csukló felőli széles
rész az erőt, a kör közepe a végtelent, illetve a távoli célt,
az egészet összefogó kör pedig a harmoniát és a körkörös
mozdulatokat jelképezi.
A Kyokushin Karate megalapítója Masutatsu Oyama mester, századunk egyik legnagyobb küzdőegyénisége.
A Kyokushin Karate megalapítója Masutatsu Oyama mester, századunk egyik legnagyobb küzdőegyénisége.
Sosai
Oyama 1923. július 27-én született Hyung Yee
Choi néven délkelet-Koreában, egy Wa-Ryongri
Yong-ch-myonchul Na Do nevű falubanKoreában, Kinje városa
közelében, nem messze Gusantól. A falu a Sárga tenger közelében
helyezkedik el, amit évszázadokon át uraltak a kínai és japán
kalózok, akik végigpusztították a partvonalat. A
fiatal Hyung Yee arisztokrata családból származott. Apja, Sun
Hyang, akárcsak Hyung Yee és három fiútestvére, szokatlanul erős
testfelépítésű volt.
Nagyon
érdekelte a sport, az atlétika. Résztvett futballmérkőzéseken
és terepfutó-versenyeken is. Bár nem mutatott különösebb
érdeklődést, mikor testvérei rá akarták venni, hogy
próbálkozzon az ökölvívással, egy Chabee nevű harci művészeti
stílus felkeltette a figyelmét. Kilencéves korától foglalkozott
a Chabee-val, és igen ritkán fordult elő, hogy kihagyott volna
akár egyetlen edzést is. A Chabee a Koryo-korszakból származik
(912-1392). Az ún. Termés Ünnepé-nek csúcseseménye a
nagy Shirum-bajnokság volt. Rengeteg birkózó érkezett a
versenyre, főleg Korea északi területeiről. Sok erős arató jött
ide összemérni erejét a szomszédos területek erős embereivel.
Több éve egy kemény, délről származó férfi uralta a mezőnyt.
Ő lett Hyung Yee bálványa, követte is mindenfelé a ceremóniákon,
amik szintén részei voltak az ünnepségnek. Mikor a birkózó újra
megnyerte a versenyt, kihívott mindenkit: bárki megküzdhetett
vele. Mikor senki sem fogadta el a kihívást, újra megkérdezte a
jelenlévőket, ezúttal viszont arrogáns, sértő hangnemben, hogy
van-e, aki ki merészel állni ellene. Ekkor egy kistermetű, vékony
alkatú, negyven körüli észak koreai férfi lépett elő. Hyung
Yee ismerte őt, hiszen apjának dolgozott, a családi birtokon.
Tudta róla, hogy egy nagyon szerény, igen tisztességes ember, és
Yinek hívják. Yi sok történetet mesélt neki a messzi északról.
Senki, Hyung Yee sem gondolta volna, hogy Yinek bármi esélye lenne
a bajnokkal szemben. A birkózó úgy gondolta, gyors és könnyű
győzelemre számíthat; előrerohant, neki a kis embernek, ám ekkor
egy nagy erejű csapás érte egyenesen az arcán. Az ütés a földre
döntötte; miután ez többször megismétlődött, a birkózónak
fel kellett adnia a küzdelmet, sőt a közeli kórházba kellett
szállítani. Hyung Yee új bálványt talált magának, talán ez az
esemény is befolyásolta későbbi életét, ugyanis soha nem
fordult elő, hogy Yee kitért volna bármilyen kihívás elől.
Megpróbálta rávenni Yit, hogy tanítsa Chabee-ra.
1938-at írtak és Hyung Yee tizenöt éves volt. Japán háborúban állt Kínával, éppen készülődött a második nagy offenzívára. Korea 1910. óta japán megszállás alatt állt. Az eltelt közel harminc év alatt a japánok határozott lépéseket tettek annak érdekében, hogy lerombolják Korea nemzeti karakterét. Az iskolákban japán nyelven oktattak (az idősebb lakosság a mai napig beszél japánul), a neveket megváltoztatták a japán szokás szerint, a közigazgatás teljesen a japánok kezében volt. A fiatalok közül sokan Japánt vezető országként tisztelték, máshol, főleg az északi területeken, állandó harcot folytattak a leigázók ellen, tüntettek, sőt háborúztak. Mint számos fiatal, Hyung Yee is arról álmodott, hogy pilóta lesz, olyan, mint Shin, Korea első saját harcirepülőgép-vezetője, aki a kínai-japán háborúban harcolt. Shin hős volt sok koreai férfi szemében, a tizenéves Hyung Yee is úgy tekintett rá mint nagy hősre. Magától ment Japánba - hogy saját eltökéltsége vitte, vagy elküldték, azt nem tudjuk, de az biztos, hogy feltétlen szükséges volt a változás számára. Repülős pályafutása azzal kezdődött, hogy elfogadták jelentkezését a Yamanashi Ifjúsági Repülési Intézetbe. Ez az iskola fiatal fiúk számára létrehozott katonai akadémia volt, Tokiótól délkeletre, a Yamanashi kerületben. Yee repülőgép-technikusnak tanult, de az iskolát nem fejezte be. A biztonságos életnek hirtelen vége lett. Hyung Yee egyedül volt, szállás. Járta a szálláshelyeket, de sehol sem tudott szobát bérelni. Végül sikerült egy szobát bérelnie az Oyama családnál, Tokió külvárosában. Ők is koreai származásúak voltak, és megsajnálták elveszett honfitársukat. A fiatal Hyung Yee ekkor nevét is megváltoztatta, felvett egy japán nevet. Ez megszokott dolog volt Japánban a koreai bevándorlók körében. Lehetséges, hogy a konzervatív japán társadalom könnyebben elfogadta őket így. A család neve után, amelyik szállást adott neki, Yee a Masutatsu Oyama nevet vette fel. A család két fia, Shigeru és Yasuhiko később tanítványai lettek és magas beosztást töltöttek be a Kyokushin szervezetben.
Masutatsu Oyama, vagy ahogy barátai nevezték, Mas, a Takushoku egyetemen kezdett, ami híres volt a harci művészetekben való résztvevőiről. Ez volt az a hely, ahol a Shotokan karate is szilárd bázist talált. A fiatal Mas dzsúdóval kezdett, és újrakezdte ez ökölvívást is. Egyszer véletlenül tanúja volt egy karate edzésnek, és teljesen a hatása alá került Teljesen más volt a légkör , a technikák mások voltak, mint azok, amiket addig látott. Megkereste a Shotokan legfőbb dojóját Zoshigayában, Tokió Toshima-ku negyedében, Mejiróhoz közel, hogy a legjobb oktatók vezetése alatt tanulhasson. A dojót Yoshitaka "Giko" Funakoshi vezette, annak a Gichin Funakoshinak a második fia, aki bevezette a karatét Japánban. Giko felügyelete alatt Oyama két éven át lelkesen edzett minden nap. Bár hatalmas erejű ember hírében állt, Nei-Chju So nagy filozófus is volt, elmélyült szellemi ismeretekkel és szokatlanul erős jellemmel. Rendkívüli hatással volt Oyamára; amellett, hogy Goju-ryu karatét tanított neki, a Buddha-hívő Nichiren szektába is beléptette. A Nichiren filozófiája hangsúlyozza, hogy a harci művészet és a vallásos emelkedettség együvé tartozik.
Mas Oyamát besorozták katonának, emiatt megkellett szakítania egyetemi tanulmányait. Egy Tokió melletti repülőtéren szolgált a földi személyzetnél. Azon tulajdonsága, hogy bajba keveredjen, továbbra is kísértett. Letartóztatták, miután leütött egy tisztet, de ártatlannak, bizonyult, mivel kiderült, hogy a tiszt provokálta az összetűzést. A háborúnak vége, Japán fájdalmas vereséget szenvedett komoly veszteségekkel. Bár a megszállók megtiltották a harci művészetek gyakorlását, Oyama újrakezdte a karate edzéseket barátjával és mesterével, Nei-Chu Sóval. A Koenji negyedben edzettek egy dojóban. Nei-Chu Só egyszer a tőle megszokott komolysággal közölte tanítványával: "Most már mindent megtanítottam neked, amit tudok, immár erősebb vagy nálam. Valójában erősebb vagy a legtöbb embernél. Ha továbbra is úgy élsz, mint eddig, még több bajba fogsz keveredni és még több embert fogsz megölni. Előbb-utóbb börtönben fogod végezni. A következőt ajánlom: menj el egy templomba és meditálj - gondolkozz azon, mit kezdj az életeddel".
1938-at írtak és Hyung Yee tizenöt éves volt. Japán háborúban állt Kínával, éppen készülődött a második nagy offenzívára. Korea 1910. óta japán megszállás alatt állt. Az eltelt közel harminc év alatt a japánok határozott lépéseket tettek annak érdekében, hogy lerombolják Korea nemzeti karakterét. Az iskolákban japán nyelven oktattak (az idősebb lakosság a mai napig beszél japánul), a neveket megváltoztatták a japán szokás szerint, a közigazgatás teljesen a japánok kezében volt. A fiatalok közül sokan Japánt vezető országként tisztelték, máshol, főleg az északi területeken, állandó harcot folytattak a leigázók ellen, tüntettek, sőt háborúztak. Mint számos fiatal, Hyung Yee is arról álmodott, hogy pilóta lesz, olyan, mint Shin, Korea első saját harcirepülőgép-vezetője, aki a kínai-japán háborúban harcolt. Shin hős volt sok koreai férfi szemében, a tizenéves Hyung Yee is úgy tekintett rá mint nagy hősre. Magától ment Japánba - hogy saját eltökéltsége vitte, vagy elküldték, azt nem tudjuk, de az biztos, hogy feltétlen szükséges volt a változás számára. Repülős pályafutása azzal kezdődött, hogy elfogadták jelentkezését a Yamanashi Ifjúsági Repülési Intézetbe. Ez az iskola fiatal fiúk számára létrehozott katonai akadémia volt, Tokiótól délkeletre, a Yamanashi kerületben. Yee repülőgép-technikusnak tanult, de az iskolát nem fejezte be. A biztonságos életnek hirtelen vége lett. Hyung Yee egyedül volt, szállás. Járta a szálláshelyeket, de sehol sem tudott szobát bérelni. Végül sikerült egy szobát bérelnie az Oyama családnál, Tokió külvárosában. Ők is koreai származásúak voltak, és megsajnálták elveszett honfitársukat. A fiatal Hyung Yee ekkor nevét is megváltoztatta, felvett egy japán nevet. Ez megszokott dolog volt Japánban a koreai bevándorlók körében. Lehetséges, hogy a konzervatív japán társadalom könnyebben elfogadta őket így. A család neve után, amelyik szállást adott neki, Yee a Masutatsu Oyama nevet vette fel. A család két fia, Shigeru és Yasuhiko később tanítványai lettek és magas beosztást töltöttek be a Kyokushin szervezetben.
Masutatsu Oyama, vagy ahogy barátai nevezték, Mas, a Takushoku egyetemen kezdett, ami híres volt a harci művészetekben való résztvevőiről. Ez volt az a hely, ahol a Shotokan karate is szilárd bázist talált. A fiatal Mas dzsúdóval kezdett, és újrakezdte ez ökölvívást is. Egyszer véletlenül tanúja volt egy karate edzésnek, és teljesen a hatása alá került Teljesen más volt a légkör , a technikák mások voltak, mint azok, amiket addig látott. Megkereste a Shotokan legfőbb dojóját Zoshigayában, Tokió Toshima-ku negyedében, Mejiróhoz közel, hogy a legjobb oktatók vezetése alatt tanulhasson. A dojót Yoshitaka "Giko" Funakoshi vezette, annak a Gichin Funakoshinak a második fia, aki bevezette a karatét Japánban. Giko felügyelete alatt Oyama két éven át lelkesen edzett minden nap. Bár hatalmas erejű ember hírében állt, Nei-Chju So nagy filozófus is volt, elmélyült szellemi ismeretekkel és szokatlanul erős jellemmel. Rendkívüli hatással volt Oyamára; amellett, hogy Goju-ryu karatét tanított neki, a Buddha-hívő Nichiren szektába is beléptette. A Nichiren filozófiája hangsúlyozza, hogy a harci művészet és a vallásos emelkedettség együvé tartozik.
Mas Oyamát besorozták katonának, emiatt megkellett szakítania egyetemi tanulmányait. Egy Tokió melletti repülőtéren szolgált a földi személyzetnél. Azon tulajdonsága, hogy bajba keveredjen, továbbra is kísértett. Letartóztatták, miután leütött egy tisztet, de ártatlannak, bizonyult, mivel kiderült, hogy a tiszt provokálta az összetűzést. A háborúnak vége, Japán fájdalmas vereséget szenvedett komoly veszteségekkel. Bár a megszállók megtiltották a harci művészetek gyakorlását, Oyama újrakezdte a karate edzéseket barátjával és mesterével, Nei-Chu Sóval. A Koenji negyedben edzettek egy dojóban. Nei-Chu Só egyszer a tőle megszokott komolysággal közölte tanítványával: "Most már mindent megtanítottam neked, amit tudok, immár erősebb vagy nálam. Valójában erősebb vagy a legtöbb embernél. Ha továbbra is úgy élsz, mint eddig, még több bajba fogsz keveredni és még több embert fogsz megölni. Előbb-utóbb börtönben fogod végezni. A következőt ajánlom: menj el egy templomba és meditálj - gondolkozz azon, mit kezdj az életeddel".
Már
1946 őszén megpróbált egy saját dojót nyitni: az Eiwa Karate-Do
intézetet Sugamiban, Tokió közelében. Közel volt Nei-Chu So
dojojához. Sajnos pár hónap múlva be kellett zárnia - talán
azért, mert a harci művészetek gyakorlását az amerikaiak
betiltották. Oyama egy idő után úgy érezte, túl
kevés ideje jut edzésre, és három hónap múltán visszatért
Tokióba. Kevéssel Tokióba való visszatérése után részt
vett a háború utáni első karatebajnokságon, az Összjapán
Bajnokságon. Ugyanabban az évben vonták vissza a megszállók a
karate gyakorlására kivetett tilalmat. A versenyt Kiotóban
rendezték meg a Maruyama Főiskolán és a győztes Mas Oyama volt.
Az
ezt követő évben, kétévi ismeretség után, Oyama feleségül
vette Chiyako Fujimakit. Chiyako magas, karcsú lány volt, aki
fiatal korában meg-nyerte a "Miss Tokió" szépségversenyt.
Hamarosan megszületett első kislányuk. Összesen három gyermekük
született, Oyama nagy csalódására mindhárom lány. Annak
ellenére nagyon szerette gyermekeit, hogy mindig egy fiúra vágyott,
aki utóda, örököse lehetett volna. Oyama egy támogatóra is
talált ugyanabban az évben, egy liberális politikusra, Senichiro
Ozawára. Együtt döntöttek úgy, hogy hallgatnak Nei-Chu So
tanácsára - egy ezernapos kemény hegyi edzést terveztek Oyama
számára. Oyama és tanítványa, Yashiro felment a
Kiyosomi-hegyre. Chiba tartományban, a Bonson félsziget csúcsán,
félúton a 386 méter magas hegyen, felépítettek egy kunyhót. A
hegy gyönyörű volt, tölgy és juhar borította, remek kilátás
nyílt a Csendes-óceánra. A helynek szellemi értéke is volt Oyama
számára: itt alapította Nichiren Shonin a Nichiren szektát 1253.
április 28-án. A buddhista hitbe Nei-Chu vezette be Oyamát öt
évvel korábban. Nichiren Shonin Dozin Oshu tanítványa volt
tizenkét éves korában, majd húszévi kemény és emberpróbáló
után Shonin kinyilatkoztatta az új hitet, ami a Kiyosomi hegyen
született. A Hokke-Shu nevet adta neki. A Seijoji templom, ahol
Nichiren elmélkedett, ma is áll; Oyama ezt választotta aszketikus
rezidenciájának.
A kunyhóban nem volt villany és gáz. Oyama és tanítványa magával vitte a Musashi regénygyűjteményt, volt egy lándzsájuk, egy kardjuk, egy puskájuk és néhány konyhai eszközük. Talán néhány buddhista írás volt még velük.
Az előzőleg tervezett hároméves hegyi élet helyett Oyamának tizennyolc hónap után vissza kellett térnie, mivel támogatójától már nem érkeztek a csekkek. Oyama elhatározta, véghezviszi tervét, megpróbálkozik a bikák elleni pusztakezes küzdelemnek, erre ez volt a megfelelő pillanat. Egy farmer azt a tanácsot adta Oyamának, hogy inkább törje le a szarvait, ami sikerült is néhány kísérlet után.
Az akkor huszonhat éves Oyama 1950 elején tért vissza Tokióba. Hírneve egyre nőtt, ahogy terjedt a szóbeszéd hatalmas erejéről. Az Összjapán Bajnokság bajnoki címe, a hegyi edzések és a bikaszarvak letörése nagyon népszerűvé tették. Sokkal érettebbnek érezte magát, önbizalma megnőtt. Testőrként kezdett dolgozni a koreai követségen. 1951-ben mint oktató dolgozott a US Army különböző bázisain. A Kyokushint egyes bázisokon egészen a hatvanas évek közepéig oktatták. Oyama újra elkezdte a dzsúdóedzéseket, hogy a dobásokat és fogásokat gyakorolja. Összesen mintegy négy évig edzett a Sone dojóban, és megszerezte a 4. dan fokozatot.
A kunyhóban nem volt villany és gáz. Oyama és tanítványa magával vitte a Musashi regénygyűjteményt, volt egy lándzsájuk, egy kardjuk, egy puskájuk és néhány konyhai eszközük. Talán néhány buddhista írás volt még velük.
Az előzőleg tervezett hároméves hegyi élet helyett Oyamának tizennyolc hónap után vissza kellett térnie, mivel támogatójától már nem érkeztek a csekkek. Oyama elhatározta, véghezviszi tervét, megpróbálkozik a bikák elleni pusztakezes küzdelemnek, erre ez volt a megfelelő pillanat. Egy farmer azt a tanácsot adta Oyamának, hogy inkább törje le a szarvait, ami sikerült is néhány kísérlet után.
Az akkor huszonhat éves Oyama 1950 elején tért vissza Tokióba. Hírneve egyre nőtt, ahogy terjedt a szóbeszéd hatalmas erejéről. Az Összjapán Bajnokság bajnoki címe, a hegyi edzések és a bikaszarvak letörése nagyon népszerűvé tették. Sokkal érettebbnek érezte magát, önbizalma megnőtt. Testőrként kezdett dolgozni a koreai követségen. 1951-ben mint oktató dolgozott a US Army különböző bázisain. A Kyokushint egyes bázisokon egészen a hatvanas évek közepéig oktatták. Oyama újra elkezdte a dzsúdóedzéseket, hogy a dobásokat és fogásokat gyakorolja. Összesen mintegy négy évig edzett a Sone dojóban, és megszerezte a 4. dan fokozatot.
1952.
áprilisában a Chicago Profi Birkózó Szervezet meghívta Oyamát
és a hawaii profi birkózót, Togót, hogy vegyenek részt egy
birkózó bemutató körúton. A bemutató hatalmas sikert hozott,
kitűnő lehetőséget adott Oyamának arra, hogy a japán karatét
bemutassa. A chicagói nyitóest után a csoport 32 államban tartott
bemutatót, az USA-ban, Kanadában, Mexicóban és Kubában. Oyama
három profi birkózóval küzdött meg pénzdíjas küzdelemben, és
mindhármat legyőzte. Tíz hónap és számtalan bemutató után
Oyama híres emberként tért vissza japánba, mivel a japán
sajtó folyamatosan követte a bemutató körutat. Technikai és
kata-bemutatói kevésbé ragadták meg a nézők figyelmét, annál
inkább a fa- és kőtörés. Sajnálatos módon az a félreértés,
ami a mai napig követi a karatét, akkor született. Oyama a
bemutatókat a Tameshiwarira alapozta, téglák és kövek törésére.
Meg akarta győzni a világot arról, mekkora erő rejlik a
karatéban. Felismerte, milyen sokat jelent a népszerűsítés és a
jó reklám ahhoz, hogy az elv el tudjon terjedni, és ezt a
továbbiakban a tökéletesség szintjére emelte.
Oyma nyitott egy szabadtéri dojót Mijiróban, Tokió egyik negyedének parkjában. Első segítőjének Kenji Masushimát választotta. Oyama összeszedte és alkalmazta minden technikai tapasztalatát és oktatási módszereit. Kezdetben háromszáz tanítványa volt. A kezdetleges oktatási körülmények ellenére az érdeklődés nagy volt, sokan akartak a dojóban edzeni. Mindaz, amit Oyama elért, váltotta ki ezt a nagy érdeklődést. Oktatóként csatlakozott hozzájuk Eiji Yasuda, aki Kenji Masushimával nagy segítségre volt Oyamának. Oyama felkeltette a Japánon kívüli világ érdeklődését is. Ajánlatot kapott egy Bradshaw nevű szervezőtől, hogy vegyen részt egy bemutató körúton az USA-ban és Dél-Amerikában. A körút nagy sikert hozott, de sajnálatos módon megszakadt. A lelkes közönség előtt megtartott chicagói megnyitó est után, ahol Oyama bemutatta töréstechnikáit és megküzdött egy bikával, aminek mindkét szarvát letörte, az állatvédő szervezetek azonnali és heves tiltakozási akciót indítottak az országban. Az újságokban megjelentek Oyama sikerei, ugyanakkor az állatvédők kritikái is. A körutat meg kellett szakítani, de Oyama mégis újra megmutatta a képességeket, amelyek benne és a karatéban rejlenek.
Oyma nyitott egy szabadtéri dojót Mijiróban, Tokió egyik negyedének parkjában. Első segítőjének Kenji Masushimát választotta. Oyama összeszedte és alkalmazta minden technikai tapasztalatát és oktatási módszereit. Kezdetben háromszáz tanítványa volt. A kezdetleges oktatási körülmények ellenére az érdeklődés nagy volt, sokan akartak a dojóban edzeni. Mindaz, amit Oyama elért, váltotta ki ezt a nagy érdeklődést. Oktatóként csatlakozott hozzájuk Eiji Yasuda, aki Kenji Masushimával nagy segítségre volt Oyamának. Oyama felkeltette a Japánon kívüli világ érdeklődését is. Ajánlatot kapott egy Bradshaw nevű szervezőtől, hogy vegyen részt egy bemutató körúton az USA-ban és Dél-Amerikában. A körút nagy sikert hozott, de sajnálatos módon megszakadt. A lelkes közönség előtt megtartott chicagói megnyitó est után, ahol Oyama bemutatta töréstechnikáit és megküzdött egy bikával, aminek mindkét szarvát letörte, az állatvédő szervezetek azonnali és heves tiltakozási akciót indítottak az országban. Az újságokban megjelentek Oyama sikerei, ugyanakkor az állatvédők kritikái is. A körutat meg kellett szakítani, de Oyama mégis újra megmutatta a képességeket, amelyek benne és a karatéban rejlenek.
Azzal
a céllal, hogy többet megtudjon az ázsiai harci művészetekről
és természetesen, hogy próbára tegye képességeit, Oyama
Délkelet-Ázsiába utazott. Ellátogatott Okinawára, Hongkongba,
Jávára és Thaiföldre. Hongkongban alkalma volt találkozni egy
idősebb, Chin nevű kínaival. Oyama később nagy tisztelettel és
csodálattal beszélt róla. Chin technikái kör mentén mozogtak,
és védték a támadásokat, amit Oyama attól fogva átvett és
tovább adott. Egy rövid ideig együtt edzettek. Nem sokkal azután,
hogy elhagyta Hongkongot, Oyama máris kipróbálhatta az új
technikákat egy thai-boksz harcos ellen, aki korábban könnyedén
legyőzött számos japán karatézót. A harcos neve Fekete Kobra
volt, ő volt a váltósúlyú bajnok. Az első menetben a thai-boksz
harcos gyors rúgásai és ütései komoly gondot okoztak Oyamának.
Végül sikerült egy sorozat köríves rúgással eldöntenie a
küzdelmet. Ő volt az első karateka, aki le tudta győzni ezt a
thai-boksz harcost.
A Kyokushin szervezet megszületése egy templomi szertartás során történt, a Mitsumine-san hegyen. A Kyokushin név úgy fordítható: Az igazság legvégső egyesülése. Az ezt jelentő három kanji jelet egy kalligráfiamester, Haramotoki írta le, és felkerült a dogi kabátjának bal oldalára. A Zen szerzetesek a meditáció során az ég felé emelték kezüket, összetéve úgy, hogy nyílás maradt a hüvelyk és a mutatóujj között. Ezt hívják kankunak. Masutasu karatéjának először volt neve és szervezete.
Shihan Bobby Lowe (ma 8 danos), Amerikában élő kínai, akit Oyama a hawaii bemutatón ismert meg, eljött Tokióba, hogy intenzíven eddzen abban a karatestílusban, amit olyan hatásosan mutatott be Oyama; akinek segítségével Lowe létrehozta az első dojót Japánon kívül.
A Kyokushin szervezet megszületése egy templomi szertartás során történt, a Mitsumine-san hegyen. A Kyokushin név úgy fordítható: Az igazság legvégső egyesülése. Az ezt jelentő három kanji jelet egy kalligráfiamester, Haramotoki írta le, és felkerült a dogi kabátjának bal oldalára. A Zen szerzetesek a meditáció során az ég felé emelték kezüket, összetéve úgy, hogy nyílás maradt a hüvelyk és a mutatóujj között. Ezt hívják kankunak. Masutasu karatéjának először volt neve és szervezete.
Shihan Bobby Lowe (ma 8 danos), Amerikában élő kínai, akit Oyama a hawaii bemutatón ismert meg, eljött Tokióba, hogy intenzíven eddzen abban a karatestílusban, amit olyan hatásosan mutatott be Oyama; akinek segítségével Lowe létrehozta az első dojót Japánon kívül.
A
körutaknak és Oyama teljesítményének eredményeképpen egyre
inkább szükségessé vált egy könyv megjelentetése. Richard Kim
és mások segítségével kiadták a Mi a karate? című könyvet.
Legmerészebb álmaikat is meghaladóan nagy sikert ért el. 1976-ig
a könyv több mint 250 000 példányban kelt el, három átdolgozott
kiadást ért meg. Rendkívül érdekes a könyv technikai része, a
történelmi viszont még izgalmasabb. A karate nem maradhat
nyugalomban, fejlődnie kell, annak megfelelően, amit Mas Oyama a
könyvében megfogalmaz. 1959-ben Oyamát meghívták oktatni az
FBI-központba, Washington D.C.-be és a West Point Katonai
Akadémiára. A korábbi FBI-ügynök, Donald Buck segítségével
megalapította a második Japán határain kívüli iskoláját San
Franciscóban. 1961-ig számos oktató tanított a tokiói
legfőbb dojóban, köztük Yasuhiko Oyama, Tadashi Nakamura, Shigeo
Kato és Akio Fujihara. Maga Oyama is újra oktatott a tanítványok
kérésére.
1962-ben
a thai-boxolók, a Muay Thai, kihívták a japán karate-elitet,
amire Japán nem adott választ. Oyama kötelességének érezte,
hogy felvegye a kesztyűt, annak ellenére, hogy számos karateka
szenvedett vereséget a thaiaktól. Tapasztalatból tudta, milyen
nehéz a feladat, ezért három legeslegjobb karatekáját küldte
Thaiföldre. A három küzdelemből kettőt megnyertek,
így visszaállították
Japán régi dicsőségét. Új Honbu dojo tervei
készültek el 1962-ben. A hetvenes évek végére ez a dojo is
kicsinek bizonyult, egy még újabb tervezése kezdődött meg, de a
tokiói magas telekárak miatt az építkezést el kellett
halasztani. Ugyanakkor, amikor a Honbu dojo megnyílt, 1964-ben,
megalakult a Nemzetközi Karate Szervezet (IKO). Eisaku Satót
választották elnöknek, az alelnök Matsuhei Mori, az igazgató
Masutatsu Oyama. Mikor Sato később, 1966-ban Japán miniszterelnöke
lett, helyét Mori vette át, Hideo Shiotsugo lett az alelnök.
Helyüket Mori 1985-ben bekövetkezett haláláig megtar-tották.
Akkor változott Oyama címe Sosai-ra, a szervezet vezetőjére. A
tagországok a világ minden részéről életre szóló kapcsolatban
forrtak össze.
A
Kyokushin Karatét a világon úgy is hívják, hogy a "Legerősebb
Karate" (Strongest Karate) vagy "Erőkarate" (Power
Karate). Célját - amely azonos minden harci művészet (Budó
irányzatok) céljával: a zen-féle tudati állapot elérésén
keresztül a személyiség fejlesztése -, az erőkarate útján
kívánja elérni. Alapelve: valódi harcosokat csak valódi
feltételek, és körülmények között lehet nevelni. Így nem
ismeri el a csupán jelzett, illetve bemutatott találatokat, csak a
teljes erővel és hatékonysággal végrehajtott tökéletes
technikákat. Ehhez a kemény küzdőmodorhoz azonban csak igen
fokozatos, módszeres fizikai, szellemi és technikai felkészítés
vezethet el. Edzésről edzésre egyre nehezebb próbák elé
kerülnek a karatekák, melyek hatására néhány év alatt kialakul
a helyes védelmi reakciójuk, megtanulnak hatékonyan támadni,
védekezni és - a növekvő kockázaton és fájdalomtűrésen
keresztül - elviselni az ellenfél kemény találatait. Így ez a
módszer életszerű feltételeket biztosít a felkészülésben. A
játékos karate nélkülözi azt a felelősségtudatot, melyet a
Kyokushin Karate edzésein nap, mint nap gyakorlunk önmagunkkal és
társainkkal szemben. A játékos karate csupán lépcsőfoka,
kezdete lehet az igazi Budó Karaténak.
A
Kyokushin Karate technikái között megtalálhatjuk a tradicionális
japán karate egyenes vonalú ütéseit, védéseit, rúgásait,
azonban amiben teljesen új reformot hozott a tradicionális
iskolákkal szemben, az a kínai kempo körkörös technikáinak
alkalmazása. Oyama mester maga is tradicionális japán karate
irányzatokat tanult kezdetben. Hatalmas ereje már fiatal korában
megmutatkozott - 17 évesen már saját mesterét is könnyűszerrel
le tudta győzni. Egy alkalommal Kínában járva azonban egy idős
kungfu-mesterrel próbálta összemérni tudását, aki mindössze
50kg súlyú volt. Az idős mester játszi könnyedséggel hárította
a fiatalember hatalmas erejű támadásait. Az ifjú Oyama
elszégyellte megát sikertelensége miatt, és tisztelettel kérte a
mestert, mondja meg ennek az okát. Az idős mester így válaszolt:
"Fiam, a fizikai erőd olyan nagy, amilyennel még nem
találkoztam, de a direkt módon végrehajtott egyenes vonalú
támadásaid nem alkalmasak arra, hogy erődet maximálisan
összpontosíthasd egy pontba. Próbáld meg alkalmazni a körkörös
technikákban rejlő lehetőségeket." Oyama hosszasan
elgondolkodott az idős mester szavain. Szívós munkával,
elmélkedéssel és gyakorlással - a hagyományos karate alapjaira
építve - kialakította új elméletét, amely a kör, az egyenes és
a pont egységéből áll. Ez azt jelenti, hogy minden technika
körkörös csípőmozgásból indul, amely energiát egyenes vagy
körkörös úton egy pontba fókuszálunk. "Minden igazi,
nagyerejű és hatékony karatetechnika a csípőmozgás
következménye kell, hogy legyen!". Ezen elven keresztül már
lehetséges a test összes lehetséges energiaforrását mozgósítani
és összpontosítani a találati pontba. Technikai és formai
megjelenésében így merőben új mozgásrendszert dolgozott ki,
ellentétben a tradicionális japán karateiskolák tanításaival.
OSU-NO SEISHIN – SOHA NE ADD FEL!
Sosai Oyama 1994. április 26-án, rövid betegség után elhunyt. Nem sokkal azelőtt a szervezetnek egy új jelmondatot adott: Osu-No Seishin, az állhatatosság szellemét, a stílus alapvető filozófiája melletti kitartást. "Soha ne add fel" ez az Osu-No Seishin lényege a Kyokushin számára.
Sosai Oyama élete során számtalan emberre volt hatással a Kyokushin karate révén. Bármit is tett, jót vagy rosszat, azt tudnunk kell: soha nem találkozunk még egy olyan emberrel, mint ő volt.
Kyokushin Karate Do - Shiroi Shiro Dójó - POLGÁRDI
Edzések KEDDEN 18-19 órakor, MINDEN PÉNTEKEN 16-17 órakor, és szombatonként egyeztetett időpontban a tornacsarnokban. Érkezés 15 perccel az edzés előtt! MINDEN érdeklődőt szeretettel várunk!
Alapelvek
A
KYUSHOt gyakorlóknak meg kell tanulniuk a hagyományos kínai
orvoslás olyan alapvető elveit, mint például a yin és yang, “öt
elem”, építő / gátló (kontroll) / 24 órás körök.
Pontosan ismerniük kell a meridiánok futását, az azon
elhelyezkedő pontok helyét, azok támadásának szögét, irányát,
stb.
Az
európai orvosi szemlélet és gyakorlat köréből az idegpályák
futása, végződése, valamint fontos anatómiai ismeretek
megszerzése szintén nélkülözhetetlen.
Természetesen
a KYUSHO jitsut gyakorlóknak el kell sajátítaniuk az
újraélesztések módszereit is. Ezek ismerete elengedhetetlen,
lényegük a megtámadott energiamezők, idegpályák azonnali
helyreállítása.
A
kyusho támadás nem feltétlenül követel erős fizikai
kivitelezést, sőt, sok esetben a túlzott erejű technika nem is
éri el a kívánt hatást. Íly módon a rendszert a gyengébb
fizikumú emberek (nők, idősek stb.) is eredményes tudják
alkalmazni. A pontos találat – ami rendszerint több vitális
pont megfelelő kombinációjú összekötése – viszont azonnali
energetikai összeomlást eredményez.
a KYUSHO jelentős szerepet kaphat a civil önvédelemben és az egészségmegőrzésben is!
a KYUSHO jelentős szerepet kaphat a civil önvédelemben és az egészségmegőrzésben is!
FIGYELEM!!!
A KYUSHO gyakorlása kizárólag megfelelő szakmai vezetéssel
történjen!!!
SPECIÁLIS ÖNVÉDELEM
A
Földön minden az energia egyfajta megnyilvánulása. Mi, emberek
is. A testünket behálózzák különböző energiapályák,
az úgynevezett meridiánok. Ezeken helyezkednek el
azok a vitális (élet) pontok, melyeket a hagyományos kínai
orvoslás is alkalmaz az akupunktúrában, illetve az
akupresszúrában. Előbbi tűvel (újabban lézerrel), utóbbi
nyomással gyógyít a pontok által. A
Kyusho ugyanezeket a pontokat illetve energiapályákat
használja, csak célja nem a
gyógyítás, hanem a test energiaáramlásának
megzavarása, megállítása. A pontos találat –ami
rendszerint több vitális pont megfelelő kombinációjú
összekötése – azonnali energetikai összeomlást eredményez.
Elméleti hátterét tekintve hagyományos kínai orvoslás olyan
alapvető elveire épül, mint például az
“öt elem” tana vagy a jin-yang
egysége. Előbbi lényege, hogy minden mindennel
ok-okozati összefüggésben van. Az egymásra hatások
láncolata képezi az elméletet, amely az öt természeti
elemhez,-tűz, föld, fém, víz, fa- kapcsolódik. Ezek az
elemek különbözőmódon hatnak egymásra, táplálják,
uralják, vagy épp korlátozzák egymást. A világegyetemben
mindent két ellentétes erő hoz létre és irányít. Ennek
e két erőnek az egyensúlyban
tartása a legfontosabb. A természetgyógyászat 360
pontot használ gyógyítás céljára, ebből
a harcművészek 108
pontot alkalmaznak, ebből következik, hogy aki
egy átlagos szintű önvédelmi képességekre vágyik, annak nem
szükséges több száz pontot megtanulni. A
rendszer kiválóan használható önvédelmi célokra,
nagy előnye, hogy elsősorban nem fizikai erőt igénylő
módszer, ezért különösen hatékony
„önvédelmi fegyver” a nők, idősek vagy gyengébb fizikumú
férfiak számára is.
Elsősorban az elfoglalt üzletemberek, nők, biztonsági,
rendészeti és katonai területeken dolgozók részére
ajánljuk akiknek nincs idejük évekig az edzőtermeket látogatni,
hogy önvédelmi jártasságra tegyenek szert.
KYUSHO (Dim Mak / Tsubo / Vital Point / Pressure Point.)
Jelentése:
ÉLETPONT”.
A
KYUSHO jitsu lényege a test energiaáramlásának megzavarása,
megállítása, az energia-pályák (meridiánok), az idegpályák és
azok bizonyos pontjainak, vagyis a test vitális (élet) pontjainak
támadásán keresztül. A kyusho a hagyományos kínai orvoslás
elemeire épül, mint pl. az akupresszúra, akupunktúra, vagy éppen
a shiatsu, de célja pont azok ellenkezője. A modern KYUSHO egy
stílusfüggetlen, önálló komplex rendszer, mely eredetileg minden
klasszikus harcművészet anatómiai alapjául szolgál. A KYUSHO
jitsu technikái elrejtve valamennyi „tradicionális”
harcművészetben megtalálhatóak. Legjobban azon stílusokban
nyomonkövethető, amelyek formagyakorlatokat használnak gyakorlásuk
során. A KYUSHO tanulmányozásával minden harcművész sokkal
jobban meg fogja érteni saját stílusának, küzdőrendszerének
mibenlétét. A KYUSHO ban minden mozdulat harci értékkel bír, így
az addig védekezésnek, felkészülésnek (kamae), átmeneti
mozdulatnak hitt, vagy egyszerűen csak elfogadott, de nem
értelmezett mozdulatok új értelmet fognak nyerni! Szinte bizonyos,
hogy rövid időn belül elképzelhetetlen lesz bármilyen
tradicionális harcművészet, vagy modern önvédelmi rendszer
oktatása a KYUSHO jitsu alapjainak ismerete nélkül! Alapelvek A
KYUSHOt gyakorlóknak meg kell tanulniuk a hagyományos kínai
orvoslás olyan alapvető elveit, mint például a yin és yang, “öt
elem”, építő / gátló (kontroll) / 24 órás körök. Pontosan
ismerniük kell a meridiánok futását, az azon elhelyezkedő pontok
helyét, azok támadásának szögét, irányát, stb. Az európai
orvosi szemlélet és gyakorlat köréből az idegpályák futása,
végződése, valamint fontos anatómiai ismeretek megszerzése
szintén nélkülözhetetlen. Természetesen a KYUSHO jitsut
gyakorlóknak el kell sajátítaniuk az újraélesztések módszereit
is. Ezek ismerete elengedhetetlen, lényegük a megtámadott
energiamezők, idegpályák azonnali helyreállítása. A kyusho
támadás nem feltétlenül követel erős fizikai kivitelezést,
sőt, sok esetben a túlzott erejű technika nem is éri el a kívánt
hatást. Íly módon a rendszert a gyengébb fizikumú emberek (nők,
idősek stb.) is eredményes tudják alkalmazni. A pontos találat –
ami rendszerint több vitális pont megfelelő kombinációjú
összekötése – viszont azonnali energetikai összeomlást
eredményez. A KYUSHO jelentős szerepet kaphat a civil önvédelemben
és az egészségmegőrzésben is! FIGYELEM!!! A KYUSHO gyakorlása
kizárólag megfelelő szakmai vezetéssel történjen!!! KYUSHO
PONTOK (Pontok megnevezése és hatása szerv-óránál): 1,
szedáló-pontok: energia levezetés a meridiánból, vagy a hozzá
tartozó szervből. 2, tonizáló-pontok: energiaszint növelés a
meridiánban, vagy a szervben. 3, Yuan forrás-pontok: önmagában a
meridián energiaszintjétől függően tonizál, vagy szedál
(ellentétes hatású) tonizáló és szedáló ponttal együtt
alkalmazva, fokozza azok hatását. 4, Lo passzázs-pontok: a végtag
ellentétes oldalán futó Yin és Yang párok közötti kapcsolat,
ez az egyik meridián passzázs-pontját és a másik forrás pontja
között jön létre, ezzel lehet a két meridián közötti energia
különbséget kiegyenlíteni. Ennek alapján a meridián párok
között két kapcsolat jön létre. 5, Mu alarm-pontok: a has és a
mellkas elülső felszínén, a hozzátartozó szerv közelében
találhatók, megmutatják a szerv állapotát. 6, Shu
asszociációs-pontok: a hólyag meridiánon helyezkednek el,
alkalmasak akut és krónikus betegségekben feltöltésre és
levezetésre. Shu és Mu pontok együttes ingerlésével
alkalmazható, általában a megfelelő szerv magasságában
találhatók. 7, Xi hasadék (gyűjtő)-pontok: akut, vagy krónikus
betegségek esetén, a meridián által ellátott terület, ill.
szerv betegsége esetén érdemes kezelni. 8, Ablak-pontok: a test
alsó és felső része közötti Yin és Yang eltolódásakor kell
kezelni, Yin az alsó és Yang a fölső rész. 9, Jiohui, cardinál,
vagy mester-pontok: a 8 extrameridiánt kapcsolják össze a fő
meridiánokkal, kezelésükkel mindkét meridián befolyásolható.
Az öt antik Shu pont kezelése és hatása az öt fázisnál 1, Jing
(kút): teltség érzet, pangás, mentális betegségek 2, Rong
(forrás): lázas betegségek 3, Yu (folyó): test elnehezülés,
izületi fájdalmak, reumás betegségek 4, King (folyam): nehéz
légzés, köhögés, hideg-meleg váltakozása, asztma 5, Ho pontok:
Qi ellenirányú áramlása hasmenés, hányás, gyomor, bél és Fu
szervek betegsége, Yin és Yang eltolódásakor egy meridiánon
belül, energia kiegyenlítésre. Pontválasztási szabályok az öt
fázis szerint 1, Anya – gyermek szabály: Amikor egy fázis
hiányos, akkor az anyját, az előző fázist kell feltölteni.
Például: Tüdő tonizálás: tüdő tonizáló pontjával Tüdő
(P) 9, lép fázis föld pontjával Lép (LP) 3 Tüdő szedálás:
tüdő szedáló pontjával P 5 Anya – gyermek fázis
telítettségénél: anya fázis pontja + az anya gyermek pontja P8
(fém) + P5 (víz). 2, Fiú – nővér szabály: amikor a
csatornapárban van diszharmónia pl. máj – epe. Szedálás:
mindkét csatorna fázis és gyermek pontját – fa + szedáló (H1
+ H2 és VF41 + VF 38) Tonizálás: mindkét csatorna fázis és
gyermek pontját – fa + tonizáló (H1 + H8 és VF41 + VF 43)3,
Forrásból merítés: a csatorna saját forrás (Yu) pontját
kezeljük. Szedálás: szedáló pont + forrás pont pl. H2 + H3 4,
Harmonizálás: többlet betegségeknél, nehogy átterjedjen az
unokára. Eljárás: 1, Az unokát feltöltjük a nagymama pontján
és a saját anya pontján át, pl.: máj (fa) telítettségnél a
lépet (föld) kell kezelni: LP3 + LP2 (anya pont tűz) 2,
Lecsapoljuk a máj (fa) pontját és szedáljuk: H1 + H8. 5, Koreai
négy pontos rendszer: a nagyobb hatás elérése érdekében
dolgozták ki. Szedálás: anya fázis pont és gyermek tonizáló
pont töltés + nagymama fázis pont és unokának nagymama fázis
pontján át levezetés. Tonizálás: nagymama fázis pontján és
unokának nagymama fázis pontján át töltés + saját gyermek
fázis pontján a gyermeke fázisához tartozó pontján át
levezetés. Csatorna Hiány modellek Többlet modellek Feltöltés
Levezetés Feltöltés Levezetés Tüdő LP3 + P9 C8 + P 10 C8 + P10
R10 + P5 Vastagbél V36 + IC11 IT5 + IC5 IT5 + IC5 VU66+IC2 Gyomor
IT5 + V41 VF41 + V43 VF41 + V43 IC1 + V45 Lép C8 + LP2 H1 + LP1 H1 +
LP1 P8 + LP5 Szív H1 + C9 R10 + C3 R10 + C3 LP3 + C7 Vékonybél
VF41 + IT3 VU66 + IT2 VU66 + IT2 V36 + IT9 Húgyhólyag IC1 + VU67
V36 + VU40 V36 + VU40 VF41 + VU65 Vese P8 + R7 LP3 + R3 LP3 + R3 H1 +
R1 Vérerek Ura H1 + VU9 R10 + VU3 R10 + VU3 LP3 + VU7 Hármasmelegítő
VF41 + CT3 VU66 + CT2 VU66 + CT2 V36 + CT10 Epehólyag VU66 + VF43
IC1 + VF44 IC1 + VF44 IT5 + VF38 Máj R10 + H8 P8 + H4 P8 + H4 C8 +
H2 Pontválasztási szabályok a szervóra szerint 1, Anya –
gyermek szabály: Amikor az anyát tonizáljuk, a gyermeket is
serkentjük. Fordítva, ha a gyereket szedáljuk, az anya energiája
is csökken. 1, Saját csatorna szedálás, vagy tonizálás, pl.:
C7, vagy C9. 2, Yin – Yang csatorna-párnál az anyát kezeljük,
pl.: Lép tonizáláshoz V41. 2, Férj – feleség szabály: Amikor
az egyik oldalt szedáljuk a másikat tonizáljuk, és fordítva.
Jobb kéz Hármas melegítő Gyomor Vastagbél Bal kéz Húgyhólyag
Epehólyag Vékonybél Jobb kéz Vérerek ura Lép-hasnyálmirigy
Tüdő Bal kéz Vese Máj Szív Például: lép csatorna
tonizálásához a H2-t szedáljuk. 3, Dél – éjfél szabály: A
szervóra szerint ha az energia például a tüdőben maximális,
akkor a húgyhólyagban minimális. Ezért, ha a tüdőt tonizáljuk
P9, a húgyhólyagot szedáljuk. 4, Yin – Yin és Yang – Yang
meridián párok: Ehhez több csoportosítás is lehetséges. Yin és
Yang meridián-párok szerint Szív – vékonybél máj –
epehólyag Felső végtag Tüdő – vastagbél ves e – húgyhólyag
Alsó végtag Vérerek Ura – hármas melegítő lép-hasnyálmirigy
– gyomor Yin – Yin és Yang – Yang meridián-párok szerint 1.
Vékonybél – húgyhólyag Tai Yang 4. tüdő – lép-hasnyálmirigy
Tai Yin 2. Hármas melegítő – epehólyag Shao Yang 5. vérerek
ura – máj Jue Yin 3. Vastagbél – gyomor Yang Ming 6. szív –
vese Shao Yin A sorrend a külső hatások szervekre gyakorolt
hatásának sorrendjét is mutatja. Például a Tai Yin csatornánál
a Tüdő csatornát a Lép csatorna szedálásával erősítjük.
Ellentétes a hatás. Ugyanez visszafelé is érvényes. 5, Fiú –
nővér párkapcsolat szerint: Yin és Yang kapcsolat, például Tüdő
– Vastagbél. Mindkettő ugyanazon a gerincvelő szegmenten van.
Például a gyomor telítettségénél a lép Lo (passzázs) pontját
együtt kezeljük a gyomor Yuan (forrás) pontjával: LP4 + V42. 6,
Yang – Yin ikrek szerint: Azonos meridiánok közötti energiaszint
eltérés a jobb (Yang) és a bal (Yin) oldal között. 1, Azonos
oldalon kezeljük az előző kezelési módoknak megfelelően. 2, Ho
ponton keresztül tonizálunk, vagy szedálunk. Kezelési szabályok:
1, Egy végtagon nem szabad egyszerre tonizálni az együttműködő
meridián-párokat, az antagonista izomkötegek miatt. 2, A kardinál
pontokon keresztül energiát lehet nyerni az extrameridiánokból a
főmeridiánokba. 3, Yin tünetnél a Yangot, Yangnál a Yint
kezeljük. Azokat a meridiánokat kell kezelni, ami összehozható a
panasszal. Nem a panaszt, hanem a kiváltó okot kell helyreállítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése