Tengerészti
 témák
HTKA Hírhalom
2013.
 június 17.
Az
 Eurojet EJ200 sugárhajtómű gyártója, az Eurojet Turbo GmbH
 nemrég ünnepelte az 1000., sorozatban gyártott erőforrás
 átadását. A szintén európai, államközi összefogásban
 készülő Eurofighter Typhoon vadászbombázó hajtóművének
 ezredik szériapéldányát a madridi Industria de Turbo Propulsores
 S. A. (továbbiakban: ITP) szerelte össze, majd adta át a Spanyol
 Légierő számára május 23-án. A jelentős mérföldkőnek
 számító eseményt azonban csak később, június 4-én ünnepelte
 meg a konzorcium Berlinben, a Német Külpolitikai Társaság
 központjában.
Míg
 az Eurojet az ezredik EJ2000-es leszállítását, addig a Thales
 Australia az ezredikBushmaster csapatszállítót.
Nemrégiben
 a Raytheon esetében is egy szép kerek számot ünnepelhettek,
 hiszen elkészült az 5 000. AIM-9X Sidewinder. Ezen szóban forgó
 mennyiséget hozzávetőlegesen 11 év alatt gyártották le a
 jelenleg is továbbfejlesztés
 alatt álló kis
 hatótávolságú levegő-levegő rakétából.
Nem
 hivatalos források szerint a Fülöp-szigetek kormánya Izraellel
 készül megállapodást kötni légvédelmi rendszerek
 szállításáról, melyeket a Dél-kínai-tenger mentén
 telepítenének a kínai fenyegetés enyhítése érdekében.
Az
 információt kiszivárogtató forrás tájékoztatása szerint
 várhatóan a Rafale vállalat termékkínálatából lesz
 válogatás, ami erősen valószínűsíti a SPYDER (Surface-to-air
 PYthon and DERby) rendszer esetleges beszerzését. Egy másik
 forrás szerint az igen közeli jövőben fülöp-szigeteki
 delegáció utazik Izraelbe ez ügyben.
Spyder-SR
  | Forrás
Hosszú
 évek ködösítése után a tavalyi év őszén vált többé-kevésbé
 hivatalossá, hogy a 3 inaktív Kirov-osztályú csatacirkáló
 közül a korábbi
 tervekkel ellentétben csak
 egy lesz reaktiválva,
 lévén a kisebb munkálatokat már kapott Admiral Nahimovon felül
 nincs értelme foglalkozni a másik kettő Kirovval.
A
 Nahimov felújításával kapcsolatban érkezett egy apró kis
 híranyag a közelmúltban a Szevmash részéről, mely alapjában
 véve egybeesik a tavaly szeptemberi közleménnyel. A felújítást
 végző hajógyár a tavalyi év őszén – még a felújítási és
 modernizálási csomag pontos összetételének ismerete nélkül –
 azt nyilatkozta, hogy az idén elkezdődő munkálatokkal 2017-re
 végeznének. A friss nyilatkozatukban ennek végül is nem mondanak
 ellent, de az már biztosnak tűnik, hogy az évben még nem kerül
 vissza szolgálatba az Admiral Nahimov, lévén a mostani hajógyári
 bejelentés ezt 2018-ra teszi.
—–
Elkészült az HMS Queen Elizabeth hátsó felépítménye
2013.
 június 13., csütörtök - 15:15
A
 BAE Systems Scotstounban található üzemében elkészültek az
 épülőben lévő új brit repülőgép-hordozó, az HMS Queen
 Elizabeth hátsó felépítményével, sőt, már fel is helyezték
 azt egy tengeri hajózásra is alkalmas uszályra, hogy átszállítsák
 Rosythba, ahol a hajó összeszerelését végzik. A Brit Királyi
 Haditengerészet leendő zászlóshajójának hátsó felépítménye,
 hivatalos nevén a Felső 14-es Blokk (Upper Block 14) a
 repülőgép-hordozókról jól ismert, jellegzetes „sziget”,
 amiből a Queen Elizabeth-osztály tagjai kettővel rendelkeznek
 majd: az elől lévő lesz a fő híd, ahonnan a hajó irányítását
 végzik, a hátsó pedig a fedélzeten települt repülőeszközök
 irányításáért felelős torony szerepét tölti majd be. Az
 elrendezés egyik előnye, hogy szükség esetén mindkét
 felépítmény képes lesz a másik feladatát is ellátni, így ha
 az egyiket netalántán működésképtelenné tennék, a hajó
 akkor sem válik harcképtelenné.
A
 hátsó felépítmény tömege 750 tonna, 110 különböző nagyságú
 helyiség található benne, 30 méter magas és közel 44
 kilométernyi kábelt használtak fel hozzá építése során. Ezt
 a monstrumot kell most a BAE Systems szakértői brigádjának
 elszállítani a Glasgowban található Scotstounból tengeren
 elfuvarozniuk Rosythba, ami ugyan légvonalban nincs messze onnan,
 de megfelelő nagyságú csatorna nem köti össze őket, így
 gyakorlatilag egész Skóciát meg kell kerülniük, ami nem lesz
 kis feladat. A napokban még a „sziget” biztonságos rögzítését
 ellenőrzik az uszályon, június 16-án pedig felkerekednek a
 hosszú útra. Az Upper Block 14-et, mely egyébként az HMS Queen
 Elizabeth utolsó, még helyén nem lévő szekciója, egy megfelelő
 teherbírású óriásdaruval helyezik majd fel a repülőgép-hordozó
 fedélzetére.
Ez
  itt az első felépítmény, még a hordozóra való felhelyezés
  előtt – hasonló utat járt be, mint most a hátsó “sziget”
  fog | Fotó: BAE Systems
A
 65 000 tonnás vízkiszorítású HMS Queen Elizabeth osztályának
 első, és egyben névadó tagja, mely hosszú idő után
 biztosítani fogja a Royal Navy számára, hogy merevszárnyú,
 szuperszonikus harci repülőgépeket telepítsen repülőgép-hordozó
 fedélzetére. Ezek jelen állás szerint Lockheed Martin F-35B
 Lightning II vadászbombázók lesznek, amik miatt némi átalakítást
 is eszközölni kell az eredeti koncepcióhoz képest, például nem
 kerül beszerelésre elektromágneses katapult (EMALS) és a
 leszállás során a gépeket fékező drótkötélrendszer sem,
 viszont a fedélzetet speciális borítással kell ellátni, mivel
 az F-35B hajtóművének gázsugara komoly károkat okozhat ennek
 hiányában.
Az osztály második tagja, az HMS Prince of Wales szintén építés alatt áll, bár ez még jóval kezdetibb stádiumban tart, mint a Queen Elizabeth.
Az osztály második tagja, az HMS Prince of Wales szintén építés alatt áll, bár ez még jóval kezdetibb stádiumban tart, mint a Queen Elizabeth.
Forrás: BAE
 Systems

A
 BAE Systems elkészült az épülő brit repülőgép-hordozó hátsó
 felépítményével.
Type 056 2.1
2013.
 június 10., hétfő - 10:26
Körülbelül
  tavaly ilyenkor írtunk először a kínai haditengerészet új
  hajóosztályáról.
  Az azóta eltelt időszakban elkészült egy
  rövidebb típusismertető,
  ami majd még kiegészülhet a továbbiakban, amint konkrétabb
  információk kerülnek elő a típusról.
A
  mostani frissítésben megpróbáljuk összeszámolni a már
  rendszeresített példányokat az oldalszámuk alapján. Az
  internetre felkerült képek szerint jelenleg hét példányt
  állítottak szolgátalba: 580, 582, 583, 584, 585, 596, 597
  oldalszámukat.
A
  videó az 582 oldalszámú példány ünnepélyes átadásán
  készült:
中国海军 - 新型护卫舰Type
  056首舰582舰正式交付海军
中国085计划 核动力航母已经开造 2013年2月26日长江新闻号
20130503關鍵時刻~10─中國下一代航母是自主設計? 仿造? 抄襲?
中国正秘密建10万吨级核动力航母
Képek:
Átadták az első olasz FREMM fregattot
2013.
 június 6., csütörtök - 10:00
Örömteli
  nap volt május 29-e az Olasz Haditengerészet számára, ugyanis
  ekkor került sor az első FREMM fregattjuk átadására La
  Speziában. Az F590 hadrendi számú, Carlo Bergamini névre
  keresztelt hajót 2006-ban kezdték el építeni, vízre
  bocsájtására pedig2011.
  július 16-án került sor.
  A projektet az olaszok Franciaországgal közösen folytatják le,
  ennek megfelelően felügyeletét az OCCAR (Organisation Conjointe
  de Coopération en matière d’ARmement), az európai államközi
  haditechnikai fejlesztési programokat koordináló szervezet
  végzi. Az átadási ceremóniát a legmagasabb szintű figyelem
  kísérte állami és ipari szinten is, ami jól jelzi annak
  fontosságát az Olasz Haditengerészet számára.
A
  FREMM (FRÉgate Multi-Mission) többfeladatú fregattokat
  kifejezetten az olasz és francia igényeknek megfelelően
  tervezték, de a világ bármely pontján megállnák helyüket,
  ennek megfelelően a gyártók reménykednek exportsikerükben is
  (eddig Marokkó rendelt egy példányt). A hajók több változatban
  készülhetnek, az olasz és a francia verziók között is
  találunk több eltérést, főleg az alrendszerek és a fegyverzet
  terén. Az Olasz Haditengerészet hat General Purpose és négy ASW
  (tengeralattjárók ellen specializált) FREMM-re tart igényt, a
  most átadott F590 előbbi kategóriába sorolható, ez általános
  feladatokra használható. A franciák kilenc ASW mellett két
  FREDA kódnevű légvédelmi fregattot rendelt, Marokkó egy szem
  FREMM-je pedig ASW verziójú lesz.
A
  General Purpose verzió sajátossága például az EMPAR passzív
  elektronikus sugáreltérítésű radarrendszer, az Otobreda 127/64
  hajóágyú Vulcano precíziós lőszerekkel, valamint a két
  méterrel hosszabb hajótest. A 27 csomós sebességre képes, 200
  fős legénységgel üzemelő hajók fedélzetén két helikoptert
  (két NH90 vagy egy-egy NH90 és EH101) lehet tárolni, a francia
  fregattokon viszont csak egyet – ez többek között a megnövelt
  hajótestnek köszönhető.
A
  Carlo Bergamini átadására három hónappal a tervezett időpont
  előtt került sor, ami meglepő annak fényében, hogy az elmúlt
  három évben volt, hogy egy évnyi késést gyűjtöttek be a
  tesztelési folyamatban, amit végül sikerült behozni. Főleg a
  hajótest meghosszabbítása volt komoly feladat, amit ráadásul
  nem sokkal a munkálatok befejezése előtt rendelt meg az Olasz
  Haditengerészet, hogy a nagyobb EH101 helikoptereket is
  kiszolgálhassák a FREMM-ekről. Mostanra viszont mindennel
  elkészültek, és miután végrehajtották a szükséges
  teszthajózásokat, végre átadhatták az F590-et. A következő
  olasz FREMM, az F591 Virginio Fasan ASW változatú lesz, átadása
  jövő januárban várható.
Amerikai járőrhajó a Fülöp-szigeteknek
2013.
 június 1., szombat - 10:14
Ha
  minden a tervek szerint alakul, akkor idén augusztusban a
  Fülöp-szigetek haditengerészete hat darab Silver-osztályú SURC
  (small unit riverine craft) járőrhajót fog kapni az Amerikai
  Egyesült Államoktól.
A
  hajókat 2011-ben rendelték meg, melyeket 2012-re le is
  gyártottak, viszont különböző okok miatt (szállítókapacitás
  hiánya) csak idén tudnak átvenni.
Ezek
  a hajók a Vietnamban előszeretettel használt PBR (Patrol Boat,
  River) késői leszármazottai. Elsősorban folyami járőrözésre
  használják, de képesek tengeren, partközeli vizeken is
  feladatokat végrehajtani. Három tüzelőállást alakítottak ki
  a fedélzetükön: kettőt a hajó orránál és egyet a taton.
  Érdekessége a típusnak, hogy a hajó orrában egy lehajtható
  rámpát helyeztek el, mely megkönnyíti a szállított
  fegyveresek partraszállását, valamint rakomány ki és
  bepakolását.
A
  jármű tíz méter hosszú és három méter széles, így könnyen
  szállítható közúton, tréleren, valamint elfér egy C-130-as
  rakterében is. Merülési mélysége 60 centiméter, meghajtásáról
  pedig két 440 LE dízelmotor gondoskodik, melyeknek köszönhetően
  65 km/h sebesség elérésére képes. Halótávolsága meghaladja
  a 250 mérföldet, miközben 16 fő deszantot képes szállítani.
Megérkezett Kínába az újabb Zubr
2013.
 május 26., vasárnap - 13:31
Május
  elején adtuk
  hírül,
  hogy útra kelt megrendelőjéhez az első, még Ukrajnában
  gyártott, kínai Project 1232.2 / Zubr-osztályú légpárnás.
  Mint ismeretes, a Kínai Népköztársaság négy példány rendelt
  a kategóriájában világelső típusból, melyek közül kettőt
  (a 3. és 4. Zubr-t) már ők fognak legyártani otthon, ukrán
  szakértői segítséggel. A 2009-ben megköttetett kontraktus mára
  látható eredményt produkált: az első Projekt 1232.2-est idén
  áprilisban átadták és útnak indították a megrendelőhöz, a
  második példány pedig szintén nem tartózkodik már sokáig
  Ukrajnában. Előbbi kapcsán írtuk meg, hogy a légpárnást
  felnyalábolta a HHL New York teherszállító hajó, mely mostanra
  szerencsésen megérkezett rakományával a kínai Kanton
  (Guangzhou) városába, ahol szemfüles fotósok meg is
  örökítették, így most mi is gyönyörködhetünk benne.
Végrehajtotta szűzfelszállását az MQ-4C Triton
2013.
 május 23., csütörtök - 13:15
Idén
  februárban számoltunk
  be róla,
  hogy a Northrop Grumman reményei szerint az MQ-4C Triton
  haditengerészeti pilóta nélküli járőrgép még idén
  áprilisban elvégezheti első tesztrepülését. Mivel jelenleg
  már május havában járunk, így nyilvánvalóan ez a remény nem
  teljesült be, május 22-én azonban végre-valahára levegőbe
  emelkedhetett a Global Hawk egyenes ági leszármazottjának
  tekinthető Triton. Az Amerikai Haditengerészet és a Northrop
  Grumman szakembereiből álló csapat által irányított gép a
  kaliforniai Palmdale közelében, zárt légtérben hajtotta végre
  első, mintegy 80 perces repülését, mely során 6100 méter
  magasba emelkedett, és az alapvető repülésvezérlő
  rendszereket tesztelték rajta, teljes sikerrel.
A
  14,5 méter hosszú, 40 méteres szárnyfesztávolságú MQ-4C,
  melyet a BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) program keretében
  fejlesztettek ki, ezzel megkezdte berepülési programját. Ez
  egyben jó reklám is a típusnak, amiért több ország is
  érdeklődik, többek között India és Ausztrália. Jelenleg két
  példány áll rendelkezésre a Tritonból, egy harmadik pedig a
  gyártás végfázisában van. A Northrop Grumman ezekkel kezdheti
  meg az SDD-fázis (System Development and Demonstration –
  Rendszerfejlesztés és Demonstráció) újabb fejezetét, mely már
  a légi teszteket is magába foglalja. A cég még 2008-ban nyerte
  el a US Navy 1,16 milliárd dollár értékű megrendelését a
  Triton SDD-fázisának lefolytatásáról, melyet 89 hónap, azaz
  kicsit több, mint hét év alatt kell lebonyolítaniuk. A cég
  jelen állás szerint egész jól tartja a határidőket, mivel a
  haditengerészet 2015-ben szeretné csak elkezdeni a
  csapatpróbákat.
Az
  MQ-4C ugyan az MQ-4B Global Hawk leszármazottja, ám mégis sok
  mindenben különbözik attól, lévén haditengerészeti
  feladatkörre szánják. Ellátták többek között jégtelenítő
  és jegesedést gátló rendszerrel, valamint megnövelték a
  villámcsapások és madárral való ütközések elleni védelmet.
  Ez többek között a szárny és a sárkány megerősítését
  jelentette, de például a korrózióvédelemre is nagyobb
  hangsúlyt helyeztek, hiszen a partvidékek feletti járőrözések
  során előfordul majd, hogy kis magasságba ereszkednek az
  MQ-4C-k, hogy azonosítsák a különféle hajókat. Ehhez
  egyébként integráltak fedélzetére egy automatikus azonosító
  rendszert, mely a hajók transzponderei alapján képes azok
  bemérésére és követésére, nagyobb távolságokból is. Ezen
  kívül a törzs középső részének alján található
  lokátorával 360 fokban képes érzékelni az óceánon haladó
  egységeket, illetve az alacsonyan repülő légi járműveket,
  amiket közelebb érve nagy felbontású elektrooptikai/infravörös
  kamerarendszerével is követhet.
US Navy Triton légierőnek rendszer
MQ-4C Triton széles területen Maritime Surveillance (BAMS) pilóta nélküli re
Navy X-47B - Stealth Combat Jet Fighter
US Navy - X-47B UCAS első Touch & Go Landing vizsgálatokat USS George
Jelenleg
  mind a haditengerészet, mind a Northrop Grumman roppant elégedett
  a Tritonnal, és pozitívan tekintenek a jövőbe. Ez a hozzáállás
  főleg utóbbi részéről indokolt, hiszen sem a Global Hawk, sem
  annak egyéb
  változatai nem
  produkálnak túl jó eredményeket mostanában, az MQ-4C-projekt
  viszont megmentheti a típuscsaládot, és szép summát hozhat a
  cég konyhájára.
Ausztrália új tengeralattjárói is svéd hátterűek lesznek?
2013.
 május 17., péntek – 15:30
Ausztrália
  minden eddiginél nagyobb védelmi szektoros programja, nevezetesen
  a 6 svéd eredetű Collins-osztályú tengeralattjáró
  utódosztályának megalkotása kapcsán az elmúlt években sok
  mindent lehetett olvasni. Mint ismert lehet a SEA 1000 programban
  az alábbi 4 lehetőség került megjelölésre:
- egy már rendelkezésre álló típus módosítások nélküli beszerzése
 - egy már rendelkezésre álló típus ausztrál igények figyelembevételével történő módosítása
 - egy már meglévő típus továbbfejlesztése
 - egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
 
Idén
  májusra a lehetőségeket két vonalra szűkítették az ausztrál
  illetékesek:
- egy már meglévő típus továbbfejlesztése
 - egy teljesen új tengeralattjáró tervezése
 
Látható,
  hogy bent maradt a szempontjukból legrizikósabb lehetőség, a
  teljesen új, hazai tervezésű tengeralattjáró. A másik
  lehetőség kapcsán megemlítendő, hogy természetesen nincs
  elvetve a svédek által a Västergötland-osztály
  megnagyobbításával létrehozott Collins-osztály
  továbbfejlesztése.
Az
  korábban is egyértelmű volt, hogy az ausztráloknak segítségre
  lesz szükségük, főleg, ha teljesen önerőből létrehozandó
  tengeralattjárót akarnak, lévén ahhoz nincs elegendő tervezői
  tapasztalatuk. Ellenben mondjuk az ausztrálokkal a Collins-ok
  kapcsán szoros kapcsolat ápoló svédeknek nagyon is van…
Még
  a lehetőségek idei leszűkítése előtt, 2012 májusában az
  ausztrálok fel is vették a kapcsolatot a svédek tengeralattjáró
  vonalas fejlesztéseit végző Kockums AB-vel, a Collins-osztály
  továbbfejlesztési lehetőségeinek tanulmányozása, illetve
  előkészítésének ügyében.
Ennek
  kapcsán azonban előzetesen szükséges volt, hogy a svéd állam
  jóváhagyja a tengeralattjáró fejlesztéssel és építéssel
  kapcsolatos svéd szellemi tulajdonok ausztrálok általi
  felhasználását arra az esetre, ha az ausztrálok a
  Collins-osztály továbbfejlesztése mellett döntenek.
Ezen
  kis hírünk ezen folyamathoz kapcsolódik, lévén Stephen Smith
  ausztrál védelmi miniszter közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy
  intenzív előkészítő tárgyalások után a két fél
  megállapodott a szóban forgó szellemi tulajdonok
  felhasználásáról, mely véleménye szerint kikövezi az utat a
  svéd szerepvállalásnak az új ausztrál tengeralattjárókban.
Ausztrál Sub közel pwns amerikai haditengerészet
BIG nagyobb legnagyobb: tengeralattjáró
BIG BIGGER BIGGEST: aircraft
2005,
  Silent Fury hadgyakorlat: a U.S. Navy 2 rombolója, 2 fregattja, 1
  vadász atom-tengeralattjárója és egy tengóvadász helikoptere
  az egyik Collins-ra, az HMAS Rankin-ra vadászott. Az ausztrálok
  feladata a felderítés elkerülése egy egy előre meghatározott
  régióban tartózkodó amerikai romboló lefényképezése volt.
  Jó kis videó, a végén pedig kemény az amerikai szonárosoknak
  küldött fricska :D
Lockheed UGM-73 Poseidon
2013.
 május 15., szerda - 13:14
Bevezetés
A
  Poseidon (megjelölés: C-3, alternatív megjelölés: UGM-73) egy
  közepes hatótávolságú, kétfokozatú, szilárd hajtóanyaggal
  hajtott, tengeralattjáróról indítható olyan ballisztikus
  rakétája volt az Amerikai Egyesült Államoknak, amely már több
  önállóan célra irányítható visszatérőegységet (Multiple
  Independent Reentry Vehicle, MIRV) szállíthatott.
A
  rakéta a Polaris (A-3) elődöt váltotta, így érthető módon
  elvárás volt a rakéta méretével kapcsolatban, hogy –
  minimális átalakítás és legénység átképzés árán –
  beleférjen a meglévő indítócsövekbe. A Poseidon rakéta
  hasznos teherszállító képessége jóval, míg pontossága
  kétszeresen felülmúlta elődjét, a hatótávolság csökkenése
  nélkül. Ezen eredmények a rakéta építése előtt lezajlott a
  navigációs rendszerekben és a meghajtás terén tapasztalható
  fejlesztéseknek volt betudható. A fő szerződő partner a
  Lockheed Martin Missiles and Space volt.

Poseidon
   | Forrás
Fejlesztés
A
  Poseidon az Amerikai Haditengerészet második rakétarendszere
  volt, amely a Polaris rakétarendszert váltotta 1972-től
  kezdődően. Elsősorban a pontossága és robbanófej rendszer
  terén hozott jelentős fejlesztéseket az új rakéta.
1963-ban
  vette kezdetét egy megnövelt hatótávolságú, s a
  lehetőségekhez mérten maximalizált méretű Polaris rakéta
  fejlesztését célzó kutatás. A fejlesztés során elért
  áttörésekre tekintettel a rakéta új elnevezést kapott,
  jelezve a korábbi rakétához képest végrehajtott technológiai
  fejlesztéseket. A rakéta végleges megjelölése UGM-73A Poseidon
  C-3 lett. E rakétára elfogadható a minden egyéb megjelölést
  mellőző „Poseidon” elnevezés használata is, mivel szemben a
  Polaris rakétákkal mindössze egyetlen változatot fejlesztettek.
A
  Poseidon szélesebb volt elődjénél, aminek köszönhetően
  biztonságosabban lehetett tárolni az indítócsövekben a
  keskenyebb Polaris rakétákkal szemben. E tulajdonságának
  köszönhetően a Haditengerészet anélkül építhetett ki
  nagyobb rakétaállományt, hogy jelentősebb mértékben át
  kellett volna alakítani a meglévő indítócsöveket.
Az
  átmérőben rejlő előnyök mellett a Poseidon rakétát
  vadonatúj, modernebb navigációs rendszerrel szerelték fel, s e
  rendszert összekapcsolták a tűzvezető rendszerrel, amit az
  irányítási rendszerhez hasonlóan szintén a General Electric
  gyártott.
A
  Poseidon első fokozatába Thiokol/Hercules szilárd hajtóanyaggal
  hajtott rakétamotort építettek, míg a második fokozat Hercules
  szilárd hajtóanyagú motort kapott. Mindkét fokozatot üvegszál
  burkolattal látták el és manőverező képességüket egy
  visszintes fúvóka biztosította. A Polaris (A-3) rakétánál
  alig hosszabb, de valamivel nagyobb átmérővel és tömeggel
  rendelkező Poseidon hatótávolsága ugyanúgy 4600 kilométer
  volt, nagyobb pontosság és hasznos teherszállítási képesség
  mellett, kiemelve a MIRV-esítettséget. Egy Poseidon akár 14 db
  W68 típusú – MK3 visszatérőegységekbe szerelt –
  termonukleáris robbanófejet szállíthatott. A visszatérőegységek
  formáját nagy sebességű visszatérésre tervezték, ami
  megnehezítette, vagy inkább ellehetetlenítette az
  antiballisztikus rakétákkal történő semlegesítésüket.
Az
  alacsony hatóerejű robbanófejek alkalmatlanná tették e
  rakétákat megerősített célpontok elleni csapásmérésre,
  ugyanakkor gyengébb célpontok, vagy olyan nem megerősített
  felszíni célpontok, mint repülőterek, levegő-föld rakéták,
  radarok ellen jól alkalmazhatóak lettek volna, e célpontokra
  mért csapásméréssel egyben megnyitva az utat a bombázóknak.
  Az Öbölháború kezdeti szakaszában demonstrálni is tudták e
  célpontválasztási módszer hatékonyságát, amikor
  robotrepülőgépekkel mértek csapást repülőterekre,
  levegő-föld rakétákra.
Akárcsak
  a Polaris esetében a Poseidon első fokozatának motorját is még
  a tengeralattjáróban indították, ami nem volt veszélytelen
  mutatvány. Ezt követően nagy nyomású gáz segítségével
  kilökték a rakétát az indítócsőből. A főhajtómű
  automatikusan beindult amint a rakéta megközelítőleg 10 méterre
  eltávolodott a tengeralattjárótól. Harci körülmények között
  körülbelül 50 másodpercenként lehetett volna indítani egy
  Poseidont.
Az
  első teszt kilövésre 1968. augusztus 16. napján, a rakéta első
  teljes értékű tesztelésére 1969 decemberében került sor. Míg
  az első tengeralattjáróról történő teszt kilövésre 1970.
  augusztus 3. napjáig kellett várni (SSBN-627, James Madison). A
  rakétát 1971. március 31. napján nyilvánított hadrendbe
  állíthatóvá, s végül mind a 31 db Lafayette-osztályú
  tengeralattjáróra telepítették. A kiöregedő Polaris rakéták
  cseréje természetesen évekig elhúzódott.
A
  telepítési csúcsot 496 db rakétával érték el. 1973-ban egy
  Poseidon teszt kilövés során a rakéta bevethetőségét
  befolyásoló hibára lettek figyelmesek, így módosították a
  rakétát, s minden Poseidon rakétával felszerelt
  tengeralattjárót átfegyvereztek a módosított rakétával. Az
  újonnan hadrendbe állított tengeralattjárók már eleve a
  módosított rakétákat kapták. 1984-ben kezdték el kivonni a
  Poseidon rakétákat, melyeket Trident I (C-4) rakétákkal
  cseréltek le. 1991-re mindössze 160 db Poseidon maradt hadrendben
  10 hajón szétosztva, de 1994 közepére ezeket is kivonták. 1970
  és 1978 között megközelítőleg 620 db UGM-73A rakétát
  építettek.

Poseidon
   | Forrás
Stratégiai szerepe
A
  Poseidon rakéta nem kisebb stratégiai szerepet kapott, mint az
  Amerikai Egyesült Államok nukleáris ellentámadási képességének
  biztosítása a Szovjetunió, vagy a Kínai Népköztársaság
  részéről érkező (nukleáris) csapás esetén.
A
  rakéta hatóereje és pontossága túlzottan alacsony volt
  megerősített célpontok elleni sikeres támadáshoz, így
  elsősorban nem megerősített katonai valamint civil célpontok
  ellen tervezték bevetni, melyekben viszont számottevő kárt
  okozhatott volna, akár oly módon, hogy mindegyik visszatérő
  egységet egyetlen célra vezetik, akár úgy, hogy több célpontra
  mérnek kisebb erejű csapásokat.
A
  rakéta egyik legnagyobb előnye a hordozó platformjában
  keresendő, vagyis, hogy telepíteni lehetett tengeralattjárókra
  is, melynek köszönhetően majdnem lehetetlenség lett volna
  valamennyit kiütni egy első csapás keretében, amely tény
  garantálta az Amerikai Egyesült Államoknak a nukleáris
  válaszadás lehetőségét. Nem is beszélve arról, hogy az
  antiballisztikus rakéta rendszerek jóval nehezebben tudták volna
  elfogni.
A
  rakéta az első stratégiai fegyverkorlátozási szerződés
  (START I) értelmében maximálisa 10 darab visszatérőegységet
  szállíthatott, melyek egyenként vagy egy 100 kt hatóerejű W76,
  vagy egy 40 kt hatóerejű W68 robbanófejet szállítottak. Az
  irányítási rendszernek köszönhetően körkörös szórása 450
  méter volt „csupán”. A rakéta méretei nagyjából
  megegyeztek a Polaris rakétáéval, hossza 10,36 m, átmérője
  1,88 m és kilövési tömege 29 200 kg volt.
Specifikációk
Típus 
 | 
      
SLBM
       (Submarine Launched Ballistic Missile, tengeralattjáróról
       indítható ballisztikus rakéta) 
 | 
     
|---|---|
Szolgálati
       időtartam 
 | 
      
1971.
       március 31 – 1992. szeptember 
 | 
     
Üzemeltető
       ország 
 | 
      
Amerikai
       Egyesült Államok 
 | 
     
Gyártó 
 | 
      
Lockheed
       Martin Space Systems 
 | 
     
Tömeg 
 | 
      
29
       200 kg 
 | 
     
Hossz 
 | 
      
10,4
       m 
 | 
     
Átmérő 
 | 
      
1,9
       m 
 | 
     
Robbanófej,
       visszatérőegység 
 | 
      
10-14
       db W68 robbanófej (40 kt), MK3 visszatérőegységekben 
 | 
     
Hatótávolság 
 | 
      
4600
       km (MIRV változat), 5900 km (egy visszatérőegység) 
 | 
     
Sebesség 
 | 
      
13
       000 km/h 
 | 
     
Irányítás 
 | 
      
Inerciális 
 | 
     
Atom-tengeralattjárót küldenének az oroszok a Földközi-tengerre?
2013.
 május 14., kedd - 11:00
Az
  idei év, illetve már az azt megelőző hónapok is igen
  mozgalmasak voltak az Orosz Haditengerészet számára, hiszen a
  szíriai helyzet miatt meglehetősen nagy flottamozgás
  tapasztalható a régióban. Mely nem csak a térség kapcsán
  illetékes Fekete-tengeri Flottát érinti. Emlékezzünk arra,
  hogy január végére nagyszabású flottaközi hadgyakorlatot
  hívtak össze a Földközi-tenger keleti medencéjében, melyben
  mind a 4 flotta képviseltette magát.
Emlékeztetőül:
   a januári mókára összeálló csapat -ezen térkép készültekor
   mér részben érkezőben lévő – résztvevői
A
  hadgyakorlat befejezése után a nagy kötelék ugyan feloszlott,
  lévén a csendes-óceániak és a fekete-tengeriek hazafelé
  indultak, ám a többiek részben maradtak. Olvasóink előtt
  ismert kell legyen, hiszen több alkalommal is írtunk róla hogy a
  Balti Flottától érkezett partraszállító hajók vadul ingáztak
  a Fekete- és Földközi-tenger között és még mindig nem
  mehetnek haza, de érdemes megemlíteni, hogy a Jaroszlav Mudrij
  fregatt (Balti Flotta) és a Szeveromorszk romboló (Északi
  FLotta), illetve ezek ellátóhajói is szintén a régióban
  tartózkodnak.
A
  friss információk szerint a Földközi-tengeren tartózkodó
  orosz kötelék jelenleg az alábbi hajókat tartalmazza:
- az Udaloj-osztályú Szeveromorszk romboló
 - a Jasztreb-osztályú Jaroszláv Mudrij fregatt
 - az Altaj nevű vontatóhajót és a Léna nevezetű ellátóhajót
 
Ehhez
  kell hozzátenni a márciusban kihajózott,
  a közelmúltban Iránban is látogatást tett és a tegnapi napon
  már a Vörös-tenger területére érkező, 5 hajóból álló
  köteléket, melynek összetétele a következő:
- az Udaloj-osztályú Admiral Pantelejev romboló
 - a Pereszvet és az Admiral Nevelszkij nevezetű partraszállító hajók
 - 1 vontatóhajó és 1 tanker
 
Ez
   a fotó még a Dél-kínai-tengeren készült, amikor a
   Földközi-tenger felől érkező kötelék találkozott a
   Földközi-tenger felé tartóval. Mivel a Földközi-tengeren az
   elérhető információk szerint jelenleg tartózkodik egy Udaloj
   egy hasonló találkára akár most is sor kerülhet.
Látható,
  hogy újból szép kis jelenlét épült ki – persze az kérdéses,
  hogy a Csendes-óceánról érkezett kötelék befutása után a
  még bőven a tavalyi évben útnak indult balti és északi hajók
  hazatérhetnek-e, vagy még dolguk van a térségben. (Ha más nem,
  akkor a korábban bejelentett állandó földközi-tengeri jelenlét
  fenntartása).
Az
  Orosz Haditengerészet parancsnoka erről nem értekezett vasárnapi
  nyilatkozatában, azt azonban elhintette, hogy a régiós
  jelenlétet atom-tengeralattjárókkal (ígen
  többesszámban)fejelnék
  meg.
Új török partraszállító hajó
2013.
 május 14., kedd - 07:49
A
  világ haditechnikai híreinek élbolyát elkerülve a törökök
  csendben egy új partraszállító hajó tervén dolgoztak,
  amelyről a készítő ANADOLU hajógyár oldalán már konkrét
  információkat is fel lehet lelni.
A
  projekt LST (Landing Ship Tank) néven fut és az eddigi
  információk alapján két darabot terveznek belőle majdan
  megépíteni. A szerződést még 2011-ben írták alá és az
  ANADOLU azóta nem tétlenkedve dolgozik a terveken és hajtja fel
  a beszállítókat, így például olyan vállalatok is részt
  vesznek az LST-k fejlesztésében, mint a katonai elektronikával
  foglalkozó ASELSAN, a fegyvergyártó olasz OTO Melara (amely
  elvileg 40 mm-es ágyúkkal fogja felruházni az új hajókat) vagy
  éppen az ISBIR török hadiipari beszállító.
Maga
  az LST “nagy sebességű és felső-közepes méretű
  partraszállító hajóként” lett definiálva “jelentős
  tűzerővel”, amelynek segítségével “főszerepet játszhat
  az ország erőkivetítése során”, miközben nagy mennyiségben
  szállít tűztámogató eszközöket és tengerészgyalogososokat.
  Ugye egy projekt meghatározásánál ezek szoktak lenni a
  nagyjából körbeírt dolgok, de mondhatjuk úgy is, hogy ez itt
  mind sallang, ezért nézzük inkább a száraz tényeket:
-
  a hajótest ún. mono-hull típusú, tehát hagyományos
  kialakítású, mellyel 40 év szolgálatra terveznek,
- 138,75 méteres hossz és 19,6 méteres szélesség mellé 7125 tonnás vízkiszorítás, illetve 2 méteres (teljes terhelésnél kevesebb mint 5 méteres) merülés társul,
- a meghajtásról 4 darab 2880 kilowattos dízelmotor gondoskodik, amelyek két hajócsavaron adják le a teljesítményt, amelyeket egy orrsugár kormány is megtámogatja,
- az energiát 4 darab 785 kilowattos dízelgenerátor biztosítja,
- a fentebb felsorolt nyalánkságok 18 csomós maximális sebesség kisajtolására elegendőek teljes terhelés mellet,
- a legénység 12 tisztből, 51 altisztből és 66 közlegényből áll, mindezek mellé még befér 350 tengerészgyalogos is, illetve 1180 tonnányi rakomány.
- 138,75 méteres hossz és 19,6 méteres szélesség mellé 7125 tonnás vízkiszorítás, illetve 2 méteres (teljes terhelésnél kevesebb mint 5 méteres) merülés társul,
- a meghajtásról 4 darab 2880 kilowattos dízelmotor gondoskodik, amelyek két hajócsavaron adják le a teljesítményt, amelyeket egy orrsugár kormány is megtámogatja,
- az energiát 4 darab 785 kilowattos dízelgenerátor biztosítja,
- a fentebb felsorolt nyalánkságok 18 csomós maximális sebesség kisajtolására elegendőek teljes terhelés mellet,
- a legénység 12 tisztből, 51 altisztből és 66 közlegényből áll, mindezek mellé még befér 350 tengerészgyalogos is, illetve 1180 tonnányi rakomány.
HTKA Hírhalom 2013. 19. hét
2013.
 május 13., hétfő - 08:05
HTKA
  HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy
  éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni,
  így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket
  minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az
 Amerikai Hadsereg végzett az iraki Bell 407 helikopterek
 leszállításával. A könnyű forgószárnyas típus utolsó 3
 példányát még a múlt hónapban, április 3-án egy C-17
 rakterében szállították át New Yorkból új hazájukba. Az
 átvétellel 24 példányra nőtt az Iraki Hadsereg Bell 407-es
 flottája, a hozzájuk tartozó teljes logisztikai kiszolgálással
 együtt.
Egy
  korábbi szállítmány kipakolása
Lezuhant
 a Nigériai Légierő egyik Alpha Jet kiképzőgépe múlt hét
 hétfőn. A balesetre az ország dél-nyugati részében, Niamey
 városától 60 km-re nyugatra került sor, helyi idő szerint
 délután 1:05-kor. A légierő bevallása szerint a gép nem éles
 bevetésen vett részt, az eset okainak kivizsglását megkezdték.
 Szerencsétlen módon a személyzet mindkét tagja életét
 vesztette.
—
Lassan,
 de biztosan halad előre a Joint Strike Fighter program, ezt mi sem
 bizonyítja jobban mint hogy a hónap elején egy jelentősebbnek
 mondható lépésre került sor. A Lockheed Martin átadta a légierő
 első F-35A Block 2A szériába tartozó vadászbombázóját, mely
 az eddig gyártott Block 1-esekkel szemben több képességbővítést
 is kapott. Az AF-25-ös jelzésű példány május 6-án került a
 floridai Eglin légibázisra, az ott állomásozó 33.
 vadászezredhez, azon belül is az 58. vadász századhoz, akik az
 újonc pilóták kiképzését végzik. Ami a századot illeti,
 összesen 24 gépet kapnak következő februárig bezárólag, és
 körülbelül ebben az időben kezdhetik meg az arizonai Luke
 légibázis személyzetének felkészítését, akik januárban
 vehetik át első 5. generációs vadászbombázójukat.
A Block 2A konfiguráció több új képességgel is felruházza a típus hajózóit, akik mostmár repülés közben is használhatják a Sniper XR berendezéseivel ellátott EOTS (Electro-optical target system) célfelderítő és lézeres kijelölő rendszert. További újítás hogy a körkörös lefedettséget biztosító DAS optikai felderítőrendszer 6 kamerájából eddig csak 3-at használhattak, ezt most kibővítették mind a 6-ra. A lokátor is képességbővítésen esett át, a pilóták már használhatják a radar időjárás térképező üzemmódját, ami az Eglin hirtelen változó időjárási viszontagságai miatt is hasznos. További fejlődés hogy a fedélzeti számítógép már több fegyver használatát is képes szimulálni, a tanoncok így elméleti síkon használhatják az AIM-120 AMRAAM légiharc rakétát, a GBU-12 lézeres és BGU-31 GPS irányítású bombákat, azonban közeli légiharcot még mindig nem gyakorolhatnak, a gépek túlterhelése 5,5G-ben van maximalizálva. A radar SAR üzemmódjával is nagyon elégedettek, mely már most, a teljes képességek megszerzése előtt is jelentősen jobb képet biztosít a talajfelszínről mint bármelyik szolgálatban álló vadászbombázójuk radarja, beleértve az F-15E Strike Eagle APG-70-esét.
A Block 2A konfiguráció több új képességgel is felruházza a típus hajózóit, akik mostmár repülés közben is használhatják a Sniper XR berendezéseivel ellátott EOTS (Electro-optical target system) célfelderítő és lézeres kijelölő rendszert. További újítás hogy a körkörös lefedettséget biztosító DAS optikai felderítőrendszer 6 kamerájából eddig csak 3-at használhattak, ezt most kibővítették mind a 6-ra. A lokátor is képességbővítésen esett át, a pilóták már használhatják a radar időjárás térképező üzemmódját, ami az Eglin hirtelen változó időjárási viszontagságai miatt is hasznos. További fejlődés hogy a fedélzeti számítógép már több fegyver használatát is képes szimulálni, a tanoncok így elméleti síkon használhatják az AIM-120 AMRAAM légiharc rakétát, a GBU-12 lézeres és BGU-31 GPS irányítású bombákat, azonban közeli légiharcot még mindig nem gyakorolhatnak, a gépek túlterhelése 5,5G-ben van maximalizálva. A radar SAR üzemmódjával is nagyon elégedettek, mely már most, a teljes képességek megszerzése előtt is jelentősen jobb képet biztosít a talajfelszínről mint bármelyik szolgálatban álló vadászbombázójuk radarja, beleértve az F-15E Strike Eagle APG-70-esét.
Tajvanon
 hamarosan dönteni kell a kiöregedő F-5E/F Tiger II vadászbombázók
 cseréjéről. A légierő a tervek szerint 2019-ben véglegesen is
 kivonja az aktív szolgálatból a típust, mely a támadóerők
 gerincét jelentette több évtizedig. A pótlásukra több
 perspektívát is el tudnak képzelni, ám legvalószínűbbnek az
 évek óta vágyott F-16C/D Block 52+ típus beszerzését tartják.
 Tajvani politikusok azt is megszelőztették, hogy F-35-ösök
 beszerzését sem tartják lehetetlennek, ám erre vajmi kevés
 esélyük van – még új F-16-osok eladását sem engedélyezik
 számukra évek óta, Kína várható reakciója miatt.
Söulban
 hamarosan döntenek az F-X
 III vadászgép beszerzési tender kimeneteléről.
 A 7,4 milliárd dolláros bevétellel kecsegtető pályázaton 3 cég
 indult, ez európai EADS azEurofighter
 Typhoon-nal,
 az amerikai Boeing az F-15SE
 Silent Eagle-vel,
 valamint a szintén amerikai Lockheed Martin a lista egyetlen 5.
 generációs típusával, az F-35-el. A Védelmi Beszerzésekért
 felelős hivatal, a DAPA (Defense Acquisition Program
 Administration) május 2-án nyilatkozta, hogy hamarosan végeznek a
 típusok összehasonlításával és a költségek kalkulációjáva,
 és várhatóan június végéig kihirdetik a győztest.
Franciaország
 és Nagy-Britannia közösen állnak neki egy új hajók elleni
 rakéta kifejlesztésének. Az együttműködésnek köszönhetően
 az MBDA több angol cég közreműködését is kérheti, ami
 megkönnyítheti a fejlesztést. Nagy-Britannia és az MDA már
 hónapok óta lobbizik Franciaországban, hogy közösen kezdjenek
 bele több fegyver kifejlesztésébe, többek között helikopter
 fedélzeti rakéta, hajók elleni rakéta és földi célpontok
 elleni fegyverek kerültek szóba.
—
A
 Korea Aerospace Industries 1,02 milliárd dollárt kapott a
 Dél-Koreai Légierőtől, FA-50 Golden Eagle könnyű csapásmérők
 gyártására. Nem ismert, hogy hány példány fér bele a
 költségkeretbe, de figyelembe véve a típus 30 millió dolláros
 darabárát, kb 20-25 példányról lehet szó, a hozzájuk tartozó
 felszerelésekkel együtt.
6
 Szu-30MK2 repülőgéppel bővült az Ugandai Légierő flottája. A
 fél tucat vadászbombázót május elején szállította le a
 gyártó az Entebbe légibázisra, ahol a korábban átvett 6
 hasonló példány is üzemel. Az ugandaiak tavaly rendeltek után a
 típusból, a Rosoboronexport szeptemberben jelentette be a
 szerződés aláírását hivatalosan is.
Az
 Amerikai Haderőt érintő költségvetési
 megszorítások ellenére
 a haditengerészetnek sikerült kijátszania a honatyák tervét,
 mely szerint a 10 működő ezredükből 4-et leállítottak volna.
 Egy ilyen ezred általában 8 századból és 65 repülőgépből
 áll, így 4 ezred leállítása 240-260 repülőgépük ideiglenes
 nyugdíjazását jelentette volna, mely hatalmas érvágás lenne a
 világ legynagyobb repülőerejével rendelkező
 haditengerészetének. Azonban a megszorításokat ők sem
 kerülhetik el, az elvont összegeket pedig a repült órák
 jelentős csökkentésével keresik meg. A gyakorlat ugyan nagyon
 fontos minden pilótának – ez különösen igaz a haditengerészet
 repülőire akiknek folyton mozgó fedélzetről kell fel- és
 leszállniuk – ám ennek ellenére úgy vélik, hogy a repült
 órák redukálásával sem csökkenne vészesen a repülésbiztonság.
 A megspórolt órákat repülőszimulátorban pótolnák be. A
 csökkentéstől havi két millió dolláros megtakarítást várnak
 ezredenként.
Csúszik a Ford
2013.
 május 9., csütörtök - 13:31
Júliusról
  novemberre tolták az első Gerald R. Ford-osztályú
  repülőgép-hordozó vízre tételének dátumát, illetve így
  fél évvel az átadását is elodázták 2016 elejére.
Mondjuk
  ez egy ekkora projektnél talán nem is meglepő, arról nem is
  beszélve, hogy egy osztály első hajója általában mindig
  problémásnak bizonyul. Ugyanezt mondta Chris Johnson, a NAVSEA
  (Naval Sea Systems Command) szóvivője is, illetve hogy évekig
  követték és jelentették az ütemterv kockázatait, valamint
  dolgoztak ezen kockázatok csökkentésén is. Johnson elmondása
  szerint az ütemterv februári részletes felülvizsgálása során
  arra a következtetésre jutott a haditengerészet és a hajót
  építő Huntington Ingalls Industries (HII), hogy a késéssel a
  HII-nek lehetősége lesz a szerelési munkálatok minél
  gazdaságosabban történő folytatására, így a USS Gerald R.
  Ford (CVN-78) nagyjából 70 százalékban lesz kész vízre
  tételkor.
A
  késés egyik okának a vékonyabb lemezhasználat következtében
  a szerkezeti részek felépítésénél adódó nehézségeket
  nevezték meg, de ugyanígy az új bevonatolási eljárások sem
  könnyítik meg az építők dolgát, az új anyagokról már nem
  is beszélve. Ha nem lesznek további csúszások, akkor a
  novemberi vízre tételt követően – 2015 szeptembere helyett –
  2016 második negyedévében készülhet el az első Ford hordozó.
Továbbra is küzdenek a Viktóriákkal a kanadaiak
2013.
 május 7., kedd - 18:21
Mármint
  ugye az anno az angoloktól beszerzett, de hatékonnyá ezidáig
  sem vált Victoria-osztályú tengeralattjáróikkal. Legutóbb
  tavaly nyár elején a RIMPAC 2012 kapcsán jelentkeztünk hírrel
  ezen tengeralattjárókról. Nos időközben kiderült, hogy az
  akkori, 2013-ra datált kanadai remények még nem teljesen
  realizálódtak.
A
   4 megépített Upholder-osztályú tengeralattjáró. Ezen,
   mindössze pár évet szolgált angol SSK-kat vették meg a
   kandaiak. Akik azóta is kínlódnak az üzemeltetésükkel.
A
  hajóosztállyal kapcsolatos bénázás felelevenítésére
  ajánljuk két
  korábbi hírünket,
  de jelen hírünk szempontjából a lényeg tömören annyi, hogy a
  2011-re bevethető tengeralattjáró nélkül maradt Kanada a
  2012-2013 közti időszakra 3 egység bevethető állapotba hozását
  tervezte be. (Legalábbis ilyen hivatalos nyilatkozatok láttak
  napvilágot az elmúlt cirka 2 évben – már amikor épp nem a
  problémás és nem hatékonyan működő tengeralattjáró flotta
  kivonásáról, netán helyettük atom-tengeralattjárók
  beszerzéséről ment a pletyka.)
De
  mi most kanyarodjunk vissza az említett 3 aktív egységre. Ezek
  egyike a 2000-ben hadrendbe állított HMCS Victoria, mely 2005 –
  2012 között szárazdokkban töltötte az éveket. A Victoriának
  eredetileg 2009-ben kellett volna visszatérnie az aktív
  szolgálatba, de újbóli vízbe tételére csak 2011-ben került
  sor. Ezt követően 2012 folyamán azért már mozgalmasabb éve
  volt, lévén az év tavaszán az Mk 48 torpedó integrálását
  volt hivatott tesztelni. Másrészt az egyetlen bevethető kanadai
  tengeralattjáróként neki jutott osztályrészül a RIMPAC 2012
  hadgyakorlaton való megjelenés is – ahol egy Mk 48 torpedóval
  a habok alá küldte az amerikaik egy már kivont, USNS Concord
  nevezetű ellátóhajóját.
Az
  Mk 48 kellemetlen ellenfél, mely működési elve miatt ennél
  nagyobb falattal is megbírkózik. A hajógerinc alatt detonálva
  képes szó szerint kettétörni a hajót. Ezen torpedó
  integrálásával az eredetileg meglévő Harpoon indítási
  képességtől furcsa módon megfosztott Victoria-osztállyal is
  igen keményen oda lehet már csapni.
Ausztrál tengeralattjáró Torpedo Test "találatai Destroyer"
Torpedo Bomber Tactics: "Aerial Torpedo Attack High Speed High Altitude"
Project 941 Akula (Typhoon) - Russian Submarine
LEGNAGYOBB tengeralattjáró.
Kurszk tengeralattjáró. Betiltották Oroszországban
Katonai titok, Aliens, UFO-k dokkoló. Movie 2011
A furcsa dolog. "UFO. Zárt dosszié" (2013/03/01)
Megtévesztette a tudomány. Élet a halál után
Speciális program: "Ki irányítja a világot?" (31.10.2012)
Speciális program: "Mafia Land of szovjetek" (2012/07/11)
Különleges projektet. Adventure szex a XX században.
Tiltott a film Amerikában. Zeitgeist (3).
Vélhetően
  szélesebb körben ismert videó: az ausztrálok akciója Mk 48-al.
  Csak a miheztartás végett. :)
OK,
  egy tengó tehát kipipálva, marad még kettő. Ismert, hogy az
  HMCS Corner Brook-al 2011-ben zátonynak ütköztek kiiktatva ezzel
  az akkori egyetlen aktív kanadai tengeralattjárót. Említett
  egység pedig csak valamikor 2015-2016 között várható vissza
  aktív szolgálatba, így nem nehéz kisakkozni, hogy az HMCS
  Windsor és az HMCS Chicoutimi amiknek idén vissza kéne térniük
  szolgálatba.
A
   betört orrú HMCS Corner Brook szárazdokkban. Látható, hogy a
   tengeralattjáró jelentős sérülést gyűjtött be. | Forrás:
   cbc.ca
Nos
  az HMCS Windsor egyébként a tavalyi év végén vissza is tért –
  meg nem is. Hogy ezt hogyan csinálták a juharlevelesék? Nos
  valahogy sikerült összehozniuk, hogy a 209 millió dolláros
  felújításon átesett Windsor két diesel generátora közül
  azóta kihullott az egyik, lévén a kapcsolódó Paxman Valenta
  16RP diesel erőforrás cserélendővé degradálódott. Ennélfogva
  az így csak 1 generátorral gazdálkodó HMCS Windsorra
  korlátozásokat voltak kénytelenek bevezetni, alapvetően a
  partközeli régióra korlátozva ezzel. Emiatt amúgy vissza is
  kellett mondani egy, az USA déli partjai menti szereplést. (Pedig
  már biztos fenték a fogukat a U.S Navy-nél egy halk, nem is
  olyan könnyű ellenfélre.)
Az
   HMCS Windsor egy 5 évre elhúzódó szárazdokkos tartózkodás
   után, 2012 áprilisában térhetett vissza a vízbe.
Az
   HMCS Windsor-on végzett, Extended Docking Work Period névre
   hallgató munkálatok hivatalosan 2012. decemberében zárultak
   le. A fenti fotó 2012. december 13-án, Halifax kikötőjéből
   való kihajózáskor készült.
Végül
  mi a helyzet a HMCS Chicoutimi esetében? Nos, elképzelhető, hogy
  az idén visszatér az aktív szolgálatba, de ez egyelőre nem
  biztos. Ahogy az sem, hogy ezt teljes értékű tengeralattjáróként
  fogja tenni. Ezt egyesek arra alapozzák, hogy 2011 őszén olyan
  nem hivatalos információk kerültek ki, miszerint a Chicoutimi
  egyes rendszerei átkerültek a Victoria-ba annak felújítása
  során. Hogy a tűzesete miatt a legrövidebb idő aktív
  szolgálatban töltött Chicoutimi-val kapcsolatos ezen hírek
  helytállóak-e, az majd idővel kiderül.
Mindenesetre
  az immáron biztosnak tűnik, hogy ha a Chicoutimi késve, vagy
  csak kiképzésre alkalmas állapotban is tér vissza, Kanada akkor
  is elérheti, hogy végre mind a nyugati, mind a keleti partján
  legyen bevethető, frissen felújított tengeralattjárója. Persze
  ehhez előbb keríteniük kell egy diesel erőforrást a Windsor
  számára. No meg gyúrni arra, hogy azon 4, illetve 6 év alatt,
  míg elérkezik a Victoria és a Windsor soron következő 2 éves
  nagyjavítása (Extended Docking Work Period), addigra bevethető
  legyen egy újabb tengeralattjáró – legyen az a Corner Brook,
  avagy a Chicoutimi.
Végrehajtotta első fékezőhorgos leszállását az X-47B – VIDEÓ
2013.
 május 7., kedd - 08:01
Egyre
  közelebb kerül a hajófedélzeti rendszeresítéshez a Northrop
  Grumman által fejlesztett X-47B pilóta nélküli harci repülőgép
  (UCAV). Az engedélyek megszerzéséhez szükséges tesztsorozat
  most újabb állomásához érkezett, először hajtott végre
  fékezőhorgos leszállást a demonstrátor, igaz, “csak” az
  Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének Patuxent River
  támaszpontjának területén erre a célra kialakított
  tesztközpontban. A jeles eseményre május 4-én került sor.
NAVAIR: X-47B Befejeződött első szárazföldi Arrested Landing
EXKLUZÍV: amerikai Strike Back Against Drones
Ahogy
  a videó is tanúskodik róla, az X-47B sikeresen végrehajtotta a
  feladatot, melynek rögzített adatait a következő napok során
  elemzik és ez alapján folytatják tovább a tesztsorozatot,
  melynek már korábban része volt a
  gőzkatapultos indítás és a
  fedélzeti kezelés tesztelése is.
Kudarc egy francai ballisztikus rakéta tesztjén
2013.
 május 6., hétfő - 10:08
Tegnap
  egy tesztkilövés során eddig ismeretlen okok miatt
  megsemmisítette magát egy M51 ballisztikus rakéta.
A
  francia nukleáris csapásmérő erő gerincét képező rakéta
  tesztjére az északnyugat-franciaországi Audierne-öbölben
  került sor, amely során helyi idő szerint fél tízkor egy
  Triomphant-osztályú tengeralattjáró útjának indította, de a
  rakéta nem sokkal a kilövés után megsemmisült.
Lionel
  Delort őrnagy, az Atlanti Haditengerészeti Prefektúra szóvivője
  szerint a teszt “kudarc volt, az okokat majd egy vizsgálat fogja
  feltárni”, majd hozzátette, hogy a rakéta “megsemmisítette
  önmagát az első rakétafokozat során… ismeretlen okból.” A
  rakéta nem volt nukleáris töltettel felszerelve.
Missile M51 Auto Destruction during a test - raw footage 5/5/2013 ..
http://www.youtube.com/watch?v=MKS06BGPDhU&feature=player_embedded BOMBE
  ATOMIQUE TSAR ,LA PLUS PUISSANTE DU MONDE, 57mégatonne
HTKA Hírhalom 2013. 18. hét
2013.
 május 6., hétfő - 08:05
HTKA
  HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy
  éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni,
  így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket
  minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Újabb
 3 példánnyal bővült a thai JAS-39 Gripen flotta. A
 vadászbobmázók 3 napos repülés után – mely során kis
 hazánkban is megpihentek – , április 5-én érkeztek meg új
 hazájukba, a légierő 7. ezredének otthont adó Surat Thani
 melletti légizábisra. Az átadással immár 9 Gripenje van a Thai
 Királyi Légierőnek, a fennmaradó 3 gépet év végéig
 leszállíja a Saab.
—
4
 halálos áldozatot követelő balesetre került sor Afganisztánban,
 mikor lezuhant egy az Amerikai Légierő által üzemeltetett MC-12W
 Liberty felderítőgép. A repülő április 27-én, helyi idő
 szerint 17:45-kor csapódott a földbe Kandahar légibázistól 177
 km-re északkeletre, a személyzet mind a 4 tagja életét
 vesztette. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték, NATO
 jelentés szerint nem tapasztatltak ellenséges tevékenységet a
 körzetben, így műszaki vagy pilótahibára gyanakodnak.
Újabb
 Block 60-as F-16-osokra kerülhet fel az Egyesült Arab Emirátusok
 Légierejének felségjele. Az USA nemzetvédelmi minisztere, Chuck
 Hagel közel-keleti útja során először az emirátusokba
 látogatott, ahol többek között 25 új gyártású F-16E/F Block
 60 beszerzéséről tárgyalt a trónörökössel. Az arabok azt is
 szeretnék, ha a gépek mellé nagy hatótávolságú csapásmérő
 fegyvereket is kaphatnának, azonban ezek exportja korlátozás alá
 esik az Egyesült Államokban, így lehet hogy még a közeli
 szövetség ellenére sem kaphatják meg.
Az
 Amerikai Kongresszus 8 évvel a kérés után jóváhagyta az RQ-4
 Global Hawk pilóta nélküli felderítők eladását Dél-Korea
 számára. 4 példányt igényelnek, azonban ezek ára jóval
 meghaladja a Söul által erre felállított 435 millió dollárt, a
 Pentagon szerint a teljes összeg akár az 1,2 millárd zöldhasút
 is elérheti.
—
AZ
 AgustaWestland átadta az Olasz Hadsereg számára az első FOC
 konfigurációja, azaz a teljes műveleti képességének birotkában
 lévő NH90 TTH helikoptert. Az hivatalos átadáshoz ceremóniát
 rendeztek a gyár velencei székhelyén, ahol többek között
 megjelent Giangiacomo Calligaris tábornok, az Olasz Hadsereg
 parancsnoka, valamint a Légi Fegyverkezési Igazgatóság vezetője,
 Francesco Langella tábornok. A szállítással 21 példányra nőtt
 az Olasz Hadseregben üzembe állított NH90 TTH-k száma, összesen
 60 példányra van megrendelésük.
A hadsereg 5 forgószárnyasa jelenleg is Afganisztánban teljesít szolgálatot, repült idejük már elérte a 470 órát. Mindeközben az otthon szolgáló példányok is jelentős kihasználtságnak vannak kitéve, a flottavezető már átlépte a 900. repült óráját.
A hadsereg 5 forgószárnyasa jelenleg is Afganisztánban teljesít szolgálatot, repült idejük már elérte a 470 órát. Mindeközben az otthon szolgáló példányok is jelentős kihasználtságnak vannak kitéve, a flottavezető már átlépte a 900. repült óráját.
Nagy-Britanniában
 várhatóan még az év vége előtt beszerzik az első F-35 század
 felállításához szükséges engedélyeket. Miután ez megvan, a
 Main Gate 4 program keretében 2016-ban vehetik át az első 14 5.
 generációs vadászbombázójukat, melyekkel az első századot
 felállítják.
—
Annak
 ellenére, hogy az Orosz Légierő megrendeléseinek nagyrészét a
 Szuhoj gyűjtötte be az elmúlt években, a Mikojan-nál
 bizakodóak. Számításuk szerint még az év első felében hazai
 megrendelést kapnak a MiG-35 típusra, mellyel leválthatók
 lennének a légierőnél használt MiG-29-esek. Sergei Korotkov, a
 cég vezérigazgatója egy április 23-i sajtótájékoztatón arról
 számolt be, hogy tárgyalásban állnak az Orosz Légierővel, és
 reményeik szerint még az év ezen felében megszülethet a
 szerződés a MiG-35-ösök megrendesléséről.
Április
 30-án elvégezte szűzrepülését az első OH-58F szintre
 modernizált Kiowa Warrior harci helikopter. Az Amerikai Hadsereg
 által megtervezett és kivitelezett átalakításon az OH-58D új
 kijelzőket kapott a pilótafülkébe és új szenzorokat a gép
 külsejére. A legszembetűnőbb változás hogy a korábbi
 variánsokkal ellentétben az optikai szenzorokat nem a rotor fölött
 helyezték el, hanem a forgószárnyas orra alatt.
A hadsereg összesen 321 helikoptert akar modernizálni, és jelentős megtakarítást várnak attól, hogy saját kezőleg vitelezik ki a programot.
A hadsereg összesen 321 helikoptert akar modernizálni, és jelentős megtakarítást várnak attól, hogy saját kezőleg vitelezik ki a programot.
Történelmi
 repülést hajtottak végre az Amerikai Tengerészgyalogság MV-22
 Osprey konvertiplánjai, miután két KC-130J utántöltő géppel
 karöltve 6 konvertiplán átrepülte az Atlanti-óceánt, ezzel
 teljesítve a típus történetének leghosszabb transzatlantikus
 repülését. A 6 példány a New River melletti tengerészgyalogos
 bázisról szált fel, és meg sem állt egészen Spanyolországig,
 a Moron De La Frontera város melletti katonai bázisig. A 15 órás
 repülés során a szükséges kerozint a tengerészgyalogság 252.
 szállító és utántölő századának két KC-130J utántöltője
 biztosította.
Ha
 már szóba került a tiltrotoros jármű, meg kell említeni hogy a
 tengerészgyalogság egy új procedúra kidolgozását kezdi meg a
 nyáron. A tervük, hogy alkalmassá teszik az MV-22-es típust más
 repülőeszközök repülés közbeni utántöltésére, azaz egyes
 példányokat felszerelnek a légi utántöltéshez szükséges
 hajlékony tömlővel. A Boeing már el is készült a szükséges
 eszközzel, mely a raktérbe beszerelve a nyitott hátsó rámpán
 keresztül engedné ki a tömlőt hogy más gépek arra
 csatlakozhassanak. A módosítás segítené az erők gyorsabb
 reagálását természeti katasztrófák esetén, de akár az
 F-35B-k utántöltése az MV-22-esekből is sok előnnyel járhat.
Az
 Indonéz Hadsereg békefenntartó misszióra küldte három Mi-17V5
 helikopterét Szudánba. A forgószárnyasok és a 120 fős személyi
 állomány egy évig tartózkodik majd az országban, szállításukat
 ukrán An-124 Ruslan repülőgépekkel oldják meg.
Ilyen se volt még: orosz hadihajó Izraelben
2013.
 május 3., péntek - 08:09
Az
  Azov nevet viselő, Ropucsa II-osztályú partraszállító
  legutóbb április közepén szerepelt híreink között, mikor is
  2 másik Ropucsa mellett az Azov is áthalyózott déli irányba a
  Boszporuszon.
Az
  említett partraszállító azóta megjárta eredeti célpontját,
  a szicíliai Messina kikötőjét. Az április 23.-25. közötti
  olaszországi tartózkodás után ugyan kelet felé fordult, de még
  nem a Fekete-tengerre történő visszahajókázás célzatával.
  Nem, az Azov következő említésre méltó állomása nem más
  lett, mint Izrael, konkrétabban Haifa kikötője.
Az
  észak-izraeli kikötővárosban tett 3 napos, azaz a mai nappal
  záruló látogatás azért említésre méltó, lévén ha minden
  igaz ez az első alkalom, hogy orosz hadihajó izraeli kikötőbe
  tesz látogatást.
Az
   Azov május 1-i érkezése Haifa kikötőjébe. A 3 napos
   kikötőben tartózkodás alatt ahogy az ilyenkor nem ritkán
   lenni szokott, az érdeklődő lakosság számára is lehetőség
   nyílt a hajó megtekintésére. | Fotó: RIA Novosztyi
Talán
  érdemes lehet azt is megjegyezni, hogy a Ropucsák továbbra is
  igen aktívak. Olvasóink talán emlékeznek arra, hogy április
  közepén lehoztunk egy hírt, amiben valószínűsítettük, hogy
  a Csendes-óceáni
  eredetű erősítés
  érkeztével a Balti Flotta két, január óta a régióban ide-oda
  loholó Ropucsája végre hazatérhet.
A
  Kalinyingrád és az április 11-én, az Azov előtt pár nappal át
  is hajózott déli
  irányban a szoroson,
  ám azóta kiderült, hogy nem a Balti-tenger volt tervben a
  kizavarásukkor. Olyannyira nem, hogy az említett két hajó azóta
  már vissza is tért a Fekete-tengerre. Sőt, az április 24-i
  északi irányú áthaladás után a Kalinyingrád 6 nappal később
  már újból déli irányba szelte át az Európát Ázsiától
  elválasztó szorost.
—
Harcra kész az RSS Swordsman
2013.
 május 2., csütörtök - 12:57
Persze
  azért még nem fog nekirontani más hajóknak, de április 30-án
  hivatalosan is combat-ready, azaz “harcolásra alkalmas”
  minősítést kapott a második szingapúri Archer-osztályú
  tengeralattjáró.
Az
  esemény kapcsán a Changi haditengerészeti támaszponton tartott
  ceremónia keretében Tharman Shanmugaratnam, helyettes
  miniszterelnök és pénzügyminiszter mutatta be az üzembe
  helyezési parancsot az Swordsman parancsnokának, Loh Mun Heg
  alezredesnek.
A
   Tharman Shanmugaratnam helyettes miniszterelnök (középen) és
   Loh Mun Heng alezredes (jobbra), valamint az a bizonyos parancs |
   Forrás: Szingapúri Védelmi Minisztérium
“Az
  RSS Swordsman, testvérhajója az RSS Archer és a mi négy
  Challenger-osztályú tengeralattjárónk egy integrált harcoló
  rendszer részét képezik – együtt a lopakodó fregattjainkkal,
  tengerészeti helikoptereinkkel, rakétás korvetteinkkel és
  aknász hajóinkkal – egy olyan erőét, amely biztosítja
  Szingapúr tengeri érdekeltségeit és megvédi területi
  egységünket.” – nyilatkozta a miniszter.
A
  Swordsman parancsnoka elmondta, hogy beosztottjainak elegendő volt
  mindössze négy hónap, hogy felkészítsék új hajójukat az
  átadásra. “Azonkívül, hogy az RSS Archer legénysége
  ellátott minket tanácsokkal, a legénységem fele eleve egy
  Challenger-osztályú tengeralattjáróról jött és amikor
  áthoztuk a tapasztalatainkat, képesek voltunk gyorsítani a
  tanulási folyamaton.” Nyilatkozta az alezredes, majd hozzátette,
  hogy “Az operacionalizálásnak nincs végső állapota…” és
  folytatják képességeik fejlesztését.
Szingapúr
  az immár aktív Swordsmannel együtt összesen hat
  tengeralattjáróval rendelkezik: négy darab, 1997 és 2001 között
  modernizált ex-Sjöormen, manapság Challenger-osztályú
  tengeralattjáró, amelyek már igencsak közelednek 50.
  életévükhöz, szóval hamarosan érik aváltásuk,
  illetve a fentebb is említett Archer-osztályú Archer és
  Swordsman, amelyek húszas éveiket tapossák és hajdanán a
  Västergötland-osztályba tartoztak.








































Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése