Álmodunk, s felébredünk.
Dan Phillips: Kreatív házak újrahasznosított anyagokból
A View
  Subtitles -re kattintva állítható be a magyar
  felirat
Úgy
 12 évvel ezelőtt, Dan Phillips, szülővárosában a Texasi
 Huntsville-ben elindította építési vállalkozását a Phoenix
 Programot, ahol is újrahasznosítható anyagokból alacsony
 költségvetésű házakat épít.

Eddig
 14 házat épített, az anyagok nagy részét úgy szerezte, vagy
 adományként kapta. Mr. Phillips, az autodidakta ács,
 villanyszerelő, vízvezeték-szerelő elmondta, hogy az építési
 anyagok 80 % más építkezések maradék anyagaiból származik,
 sitt kupacokból lett guberálva vagy csak az út szélén gyűjtötte
 be őket.

Az
 összegyűjtött borosüvegdugókból, melyeket könnyű bárhol
 találni, olcsó parafa padló építhető. “Van néhány komoly
 alkoholfogyasztónk a városban,” árulta el Mr. Phillips.
A
 borosüvegek levágott alja pedig ólomüvegként funkcionál egy
 holland bejárati ajtón.
Mr.
 Phillips szeletelt Osage narancsfából összeállított egy
 munkalapot. Ez Kelet-Texasban egy mindenfelé előforduló anyag,
 melyet azonban sok építő nehézkesen hasznosít.

Az
 Osage narancsfa megmaradt ágait korlátként hasznosította.

Mr.
 Phillips házainak oldalfalai hulladék deszkákból készültek. A
 városi tisztségviselőkkel szorosan együttműködve létrehoztak
 az újrahasznosításra egy építőanyag raktárt, ahol az építők,
 a bontást végzők és építőanyag-gyártók is elhelyezhetik
 építőanyagaikat, ahelyett hogy hulladéklerakó szállítanák
 azokat.

Képkeretsarkok
 ezreit felhasználva hozott létre mennyezetet. Mr. Phillips
 elmondta: “Egy képkereteket árusító üzlet megvált régi
 árumintáitól, amiket boldogan átvettem.”
Egy
 régi hajón talált fatüzelésű kályha új otthonra lelt Mr.
 Phillips “faházában.”
Kristie
 Stevens bérli Mr. Phillips egyik házát. A férfival összedolgozva
 a közvetlen szomszédságában épít egy házat. Miután Mr.
 Philips, megtalálja egy ház lehetséges tulajdonosát besegít az
 építésében.
„Ha
 a falak roskatagok, az én hibám lesz, de egyben büszke is leszek
 rájuk.” mondta a hölgy.

A
 szék háttámlája szarvasmarha csontokból megformázva.
Szarvasmarha
 csont házszámok.
Mr.
 Phillips felügyeli a dolgozók házépítését. “Szerintem a
 mobil otthonok csapást jelentenek a bolygó számára.” mondta.
 “A vonzó, megfizethető lakhatás egy lehetőség, és ezt kész
 vagyok bebizonyítani.”

Egy
 dolgozó, Tom McKinney, tükörszilánkokat ragaszt egy falra.

Törött
 csempedarabokból van kirakva egy fürdőszoba padló.

Mr.
 Phillips régi használtzsindelyekből, színek szerint elrendezve
 épített meg egy tetőt, amit ő “a mesekönyv ház” -nak hív.

“Nem
 lehet szembeszállni a fizika törvényeivel, illetve építési
 szabályzatokkal,” mondta Mr. Phillips, “de ezeket szemelőt
 tartva, a lehetőségek végtelenek.”

Az
 előadás teljes szövege
(Taps)
Köszönöm
 szépen. Hoztam pár fényképet, és egy kicsit beszélek majd
 arról, hogy hogyan csinálom azt, amit csinálok. Ezen házak
 mindegyike 70-80 százalékban újrafeldogozott anyagból épült,
 amiből mulcs lett volna, vagy egy lerakóban vagy égetőben
 landolt volna. Amit mások már kidobtak volna. Ez az első ház,
 amit építettem. Ez a bejárati ajtó ezzel a háromosztatú felső
 elemmel együtt, a szemétlerakóba ment volna. Egy aranyos kupola…
 Vagy ezek a gombok itt a konzolokon — ezek itt — ezek dióhéjból
 vannak. Ezek a félgömb alakú díszelemek meg – valójában
 tojáshéjak. Nos tehát… akkor tehát egy kis villásreggeli,
 aztán pedig megtöltjük a tojáshéjat egy kis műgyantával,
 felszögezzük, és már kész is a díszítőelem az idő tört
 része alatt.
Ez
 a kép belső felvétel. Íme a háromosztatú panel a félköríves
 fix ablakkal — ez bizony már antik darabnak számít. A
 szemétlerakóba tartott. Csak a zár rajta körülbelül 200
 dollárt ér. A konyhában minden ilyen “megmentett” dolog. Itt
 egy 1952-es O’Keefe & Merrit tűzhely, ha szeret az ember
 főzni – elég komoly darab. Ez a feljárat a toronyba. Ez a
 lépcső 20 dollár volt, házhoz szállítással együtt. (Nevetés)
 Aztán, ha felnézünk a toronyba, akkor látják itt, ugye, ezeket
 a kiálló részeket. Nos, ha az ilyenektől idegösszeomlást
 kapnak, akkor valóban ne így építkezzenek. (Nevetés) Ez itt egy
 szennyesledobó akna, ez meg itt egy sámfa. Emezek meg ilyen
 öntöttvas darabok, amiket az antik boltokban lehet látni. Na
 szóval, volt nekem egy ilyenem, úgyhogy gyártottam hozzá egy
 egyszerű szerkezetet, és ha az ember rálép a sámfára, kinyílik
 az ajtó, és le lehet dobni a szennyest. És ha jól csináljuk,
 akkor a mosógép tetején lévő kosárba esik. Ha meg nem, akkor a
 WC-be. (Nevetés) Ezt a fürdőkádat én csináltam, hulladék 5×10
 centis deszkákból. A peremével kezdtem, aztán síkba
 ragasztottam meg szögeltem, konzolra szereltem és felállítottam,
 és két profilt is csináltam hozzá ezen az oldalon. Kétszemélyes
 kád. Az ember nem mindig csak a tisztaságért fürdik ugye, és
 jól jön néha egy kis rekreációs lehetőség is. (Nevetés) Ez a
 csap itt, ez a narancseperfa fájából készült. Kicsit fallikus
 azért, dehát végülis, a fürdőszobában vagyunk.
(Nevetés)
Aztán
 ennek a háznak egy Budweiser sörösdoboz az alapja. Nem úgy néz
 ki, mint egy sörösdoboz, de a design-utalások azért elég
 egyértelműek. Visszaköszön az árpakalász az ereszben, és a
 fogazat pedig a sörösdoboz vörös, fehér és kék színeit
 tükrözi vissza. És itt a konzolok az eresz alatt, ez a kis
 design-elem is megtalálható a dobozon. Csak beraktam egy ilyen
 sörösdobozt a fénymásolóba és felnagyítottam, amíg el nem
 értem a kívánt méretet. Aztán, ahol a dobozon az van, hogy “Ez
 a híres Budweiser sör, nem ismerünk más sört, blablabla.” Ezt
 kicseréltük, és azt írtuk, hogy “Ez a híres Budweiser ház.
 Nem ismerünk más házat,” és így tovább, és így tovább. Ez
 meg egy retesz. Ami korábban egy védőrács volt, egy 1930-as,
 nagyon mérges faipari gépen. És nekem adták a rácsot, de nem
 adták hozzá a gépet, úgyhogy csináltunk belőle egy reteszt.
 Ezt egy elefántbika sem nyitja ki egykönnyen. És tényleg nem
 volt soha gondunk az elefántbikákkal. (Nevetés) A zuhany egy üveg
 sörre hajaz. Itt szállnak felfelé a buborékok, és a hullámos
 csempék lennének ugye a hab. Hol lehet hullámos csempét kapni?
 Hát, azt persze nem lehet. De sok WC- t kapok, úgyhogy fogok egy
 WC-t és egy kalapácsot, és már kész is a hullámos csempe. Ez a
 csap itt egy sörcsap.
(Nevetés)
Aztán
 ez az üvegpanel ez meg egy olyan üvegpanel, ami majdnem minden
 átlagos amerikai ház bejárati ajtajában megtalálható. Unjuk is
 már; kicsit idejétmúlt stílus. Ha tehát a bejárati ajtóba
 szerelnénk, az komolytalan tervezés volna. Ezért inkább ne a
 bejárati ajtóba szereljük. Rakjuk máshová. Szép üveges elem
 ez. De ha a bejárati ajtóba építi az ember, mások azt mondják
 majd, “Olyan akar lenni, mint azok, akiknek sikerült, és neki
 nem sikerült.” Ne oda szereljük. Ez itt egy másik fenti
 fürdőszoba. Ez a lámpa minden egyes középosztálybeli amerikai
 hallban megtalálható. Szóval ne a hallba tegyük, tegyük a
 zuhanyzóba, a gardróbba, de ne a hallba. Adott nekem egyszer
 valaki egy bidét, úgyhogy raktunk bele bidét is. (Nevetés) Ez a
 kis ház itt, az ágak narancseperfából vannak. Most majd mennek
 tovább a képek, közben meg beszélek picit.
Ahhoz,
 hogy így tegyenek, mint én, meg kell érteniük, mitől van annyi
 hulladék az építőiparban. A ház, mint olyan, tömegcikké vált,
 és szeretnék erről beszélni egy kicsit. Persze az is lehet, hogy
 a pazarlás oka a génjeinkben keresendő. Az emberek szeretnének
 következetesek maradni – fenntartani a percepciós egyensúlyt.
 Nos, mit is jelent ez? Azt jelenti, hogy minden egyes percepciónak,
 azaz érzékelésnek össze kell illenie az azt megelőző
 hasonlókkal, vagy sérül a folyamatosság, és kicsit
 összezavarodunk. Hogyha például mutatok Önöknek egy tárgyat,
 amit még sosem láttak… Ó, ez egy mobil. Pedig ezt soha azelőtt
 nem látták még. Az történik ugyanis, hogy az ember megfigyeli a
 szerkezeti elemeket, és aztán végigfut az agya az adatbázisain —
 bzzz… ez egy mobil. Ó, ez egy mobil. De ha leharapnék belőle
 egy darabot, azt mondanák: “Hé, várjunk csak egy kicsit. Ez nem
 egy mobil. Ez az az újfajta mobil alakú csokoládé.” (Nevetés)
 És létre kell kell hoznunk egy új kategóriát, valahol a mobilok
 és a csokoládék között. Így dolgozzuk fel az információkat.
Nos,
 ha ezt lefordítjuk az építőipar nyelvére, akkor, ha mondjuk van
 egy soküveges nagy ablakunk, és az egyik üveg megrepedt, azt
 mondjuk majd, hogy “Ejnye, hát ez bizony elrepedt. Javítsuk ki.
 Vegyük ki, dobjuk el, hogy senki ne használhassa, és tegyünk be
 egy újat.” Mert ezt szoktuk csinálni a repedt ablaküvegekkel.
 És nem foglalkozunk azzal, hogy ez a repedés talán nem is okoz
 gondot. Csak hát szembemegy a megszokott mintával, és a
 szerkezeti elemek egységével. Ha viszont vennénk egy kis
 kalapácsot, és berepesztenénk az összes üveget a többi
 ablakban, akkor ugye ez már egy minta. A Gestaltpszichológia a
 minta-felismerést fontosabbnak tartja, mint a mintát alkotó
 részek felismerését. És akkor úgy állunk hozzá: “Jaj, de
 szép.” Nos hát. Ez a gondolat irányít nap mint nap. Az
 ismétlés mintát teremt. Ha van száz ilyenünk, meg száz
 olyanunk, akkor mindegy, hogy mi is az ilyen vagy olyan. Ha
 megismétlünk valamit, lehetőség nyílik egy minta születésére
 dióhéjakból, tojáshéjakból, üvegcserepekből vagy ágakból.
 Teljességgel mindegy. Ez pedig egy csomó pazarlást okoz az
 építőiparban.
Másrészt:
 Nietzsche írt 1885 körül egy könyvet, a “Tragédia
 születését.” És abban azt állítja, hogy a kultúrák két
 nézőpont közt ingadoznak. Egyrészt van a racionális nézőpont,
 amely nagyon üde és jól átgondolt, és intellektuális és
 tökéletes. Másrészt, a skála másik végén ott van az érzéki
 nézőpont, amelyet sokkal inkább a szenvedélyek hatnak át, az
 intuíció, amely tolerálja a szerves textúrákat és az emberi
 gesztusokat. Azaz, ha az racionális személyiség lefényképez
 valamit, vagy felakaszt egy képet, elővesz egy tachimétert, egy
 lézeres szintezőt és egy mikrométert. “Oké, aranyom. Egy
 ezredmilliméterrel balra, légy oly szíves. Pontosan oda
 szeretnénk. Így is van. Tökéletes.” Egyenesen, függőben,
 síkban. Az érzéki személyiség fogja a képet, és… (Nevetés)
 Nos, ez a különbség. Hibáim vannak. Szerves folyamat vagyok —
 szakasztott reformer. A racionális személyiség hegyeket pazarol
 el. Mert ha valami nem tökéletes, ha nincs összhangban az előre
 kigondolt modellel — kukába vele. “Hoppá, megkarcoltam, kukába
 vele. Hoppá ez, hoppá az. Kukába, kukába, kukába vele.”
Harmadrészt
 azt is mondhatnánk — hogy az ipari forradalom a reneszánsszal
 kezdődött, a humanizmus felemelkedésével, és aztán kicsit
 meglódult a francia forradalom idején. De a 19. század közepére
 már teljes pompájában díszelgett. És most van egy csomó
 kütyünk és bigyónk, meg mindenfélét elvégző izénk,
 olyasmire, amit ezidáig kézzel kellett megcsinálnunk. Úgyhogy
 most már szabványosított anyagaink vannak. Dehát ugye a fa nem
 ötször tízes, két és fél, három, meg három és fél méteres
 deszkákban nő. Egy rakás szemetet gyártunk. És egész jó
 munkát végeznek azok, a fatelepeken az erdőkben, akik iparáguk
 melléktermékeit — OSB és MDF lapokká, meg hasonlókká
 alakítják — de mit ér az, ha a kitermeléskor az erdőben
 felelősen gondolkodunk, de a fogyasztók elpazarolják a
 kitermelést a fogyasztáskor, mert hát bizony ez az, ami valójában
 történik. És ha valami nem szabványos: “Hoppá, kukába vele.
 Hoppá ez. Hoppá, meg van hajolva.” Hogyha vesz az ember egy
 ötször tízes deszkát, és az nem egyenes, vissza lehet vinni.
 “Jaj, elnézést, uram. Kicseréljük egyenesre.” Nos én
 beépítem az elhajlott dolgokat, mert az ismétlés mintát teremt,
 és mert az ilyesmi érzéki dolog.
Továbbá,
 azt mondják, hogy a munkaerő aránytalanul drágább, mint az
 alapanyag. Nos, ez persze csak egy mítosz. Elmesélek egy
 történetet. Jim Tulles, egy srác, aki nálam tanult, akinek azt
 mondtam: “Tim, itt az idő. Adok neked egy állást, művezető
 leszel az ablakosoknál. Ideje, hogy nekiláss.” “Dan, nem
 hinném, hogy készen állnék erre,” válaszolta. “Jim, de, itt
 az idő. Úgyhogy hajrá, előre.” Úgyhogy felvettünk a helyére
 új tanulót. És már kint tolta, mérőszalaggal a kezében,
 bányászkodott a szemétdombon, kereste a szemöldökfának valót
 — azt a deszkát hívjuk így, amit az ajtó fölé szoktak rakni
 — és azt gondolta, most nagy hatással lesz a főnökére —
 erre tanítottuk eddig. És a felvigyázó odament hozzá, és azt
 mondta: “Hát te meg mit csinálsz?” “Ja, semmit, csak
 szemöldöknek valót keresek,” és várta, hogy megdicsérik.
 Mire az: “Nem, nem, én nem azért fizetlek téged, hogy a
 szemétben turkálj. Indulás vissza melózni.” Mire Jimnek volt
 lélekjelenléte, és válaszolt, ahogy illik, azt mondta: “Nos
 hát, ha 300 dollárt fizetne nekem óránként, akkor még
 megérteném, hogy ezt mondja, de itt a szemétben turkálva épp 5
 dollárt spórolok magának percenként. Számolja csak ki.”
 (Nevetés) “OK, Jim. Akkor mostantól a szemétdombon kezdtek
 minden reggel.” És ami vicces, nem is volt erős matekból a
 fölvigyázó.” (Nevetés) De néha beeresztik az embert az
 irányítóterembe, és akkor lehet tekergetni a gombokat. És ez
 az, ami ott történt.
Továbbá,
 meglehet, hogy 2500 év után is Platónnak tökéletes formáról
 vallott elképzelései köszönnek vissza. Ő azt vélte ugyanis,
 hogy kobakunkban létezik egy tökéletes képe mindennek, amit
 szeretnénk, és a környezetünk erőforrásait ehhez próbáljuk
 illeszteni. Azaz, mindannyiunk fejében van egy tökéletes ház, az
 amerikai álom, ami egy ház — az álomház. A probléma az, hogy
 nem engedhetjük meg magunknak. Úgyhogy egy amerikai álomszerűt
 csinálunk, ami nem más, mint a lakókocsi. Úgyhogy lett egy
 kórság a bolygónkon. Az ingó-hitel, ahogyan a bútorra, a
 kocsira is van. Megírja az ember a csekket, és már vesztett is az
 értékéből 30 százalékot. Egy év múlva már nem lehet minden
 bennelévőt bebiztosítani, csak a 70 százalékát. 1,2-es dróttal
 van elektromosan huzalozva. Nincs is azzal semmi gond, hacsak nem
 szeretné az ember olyasmire használni, amihez igazából 1,5-ös
 huzalozás kellene, és akkor ez történik. A lakókocsiknak olyan
 nagy a formaldehid-kibocsátásuk, hogy szövetségi törvény
 szabályozza, hogy figyelmeztetni kell a vásárlókat a
 formaldehiddel telt belső légkör tényére. Tényleg ennyire
 buták lennénk? Ilyen vékonyak a falai. Körülbelül olyan erős,
 mintha kukoricaszárból lenne. (Nevetés) “Nahát, én azt
 hittem, arra van Pálma-kikötőfalva.” “Hát sajnos már nem.
 Tegnap éjszaka ugyanis erős szelünk volt. Úgyhogy már nincs
 ott.” (Nevetés) És ha már nem kellenek, hová kerülnek ezek a
 lakókocsik?
Nos
 tehát, a racionális, plátói modellen alapul az építőipar, és
 még egy csomó más dolog is súlyosbítja a helyzetet. Az egyik
 az, hogy a szakemberek, minden kereskedő, eladó, ellenőr, mérnök,
 építész, mind ugyanígy gondolkodik. És így mindez eljut persze
 a fogyasztóhoz is, aki aztán ugyanerre a modellre tart igényt.
 Egy önebeteljesítő jóslat. Nem tudunk tőle megszabadulni. Aztán
 adjuk még hozzá mindehhez a reklámozókat és hirdetőket. “Hú!
 Hú-ha!” Olyasmiket veszünk meg, amikről nem is tudtuk, hogy
 szükségünk van rájuk. Elég, ha megnézzük, hogy egy cég mit
 csinált a szénsavas szilvalével. Elég gusztustalan. (Nevetés)
 De tudják, mit csináltak? Összekapcsoltak vele egy metafórát,
 és azt mondták, “Dr. Pepper a menő…” És nemsokára tavakat
 lehetne megtölteni vele, annyit vedelünk belőle, több milliárd
 litert! Még csak nem is igazi szilvából van — még csak nem is
 hajt meg. (Nevetés) Jaj, Istenem, attól csak rosszabb. És a dolog
 beszippant minket, gyorsabban, mint gondolnánk.
Egy
 Sartre nevű férfiú írt egy könyvet, az a címe, hogy “A lét
 és a semmi.” Elég rövid könyvecske. Gyorsan át lehet lapozni,
 nem kell hozzá több, mint két év, ha naponta nyolc órát
 rászánunk. Ebben a könyben ír a megosztott énről. Azt mondja,
 hogy az emberek másképp viselkednek, ha tudják, hogy egyedül
 vannak, szemben azzal, ha valaki látja őket. Tehát ha spagettit
 eszem, és egyedül vagyok, ehetek úgy, hogy kiáll a kapa a
 számból. Törölhetem a számat az ingujjamba — szalvéta az
 asztalon, rághatok nyitott szájjal, csámcsoghatok, vakarózhatok,
 ahol csak akarok. (Nevetés) De amint bejön valaki más, akkor már
 más a helyzet: “Jaj, odacsöppent egy kis paradicsom.” Szalvéta
 az ölben, kis falatokkal eszünk, rágás közben szájunk zárva,
 nem vakarózunk. Nos, amit ilyenkor csinálunk, az a másik ember
 elvárásainak felel meg, annak, hogy szerinte hogyan kellene élnünk
 az életünket. Érzékeljük az elvárást, és megpróbálunk neki
 megfelelni, és az életünket annak megfelelően élni, hogy mit
 várnak el tőlünk. Ez történik az építőiparban is. Ezért
 egyforma minden parcella. Néha még a kulturális elvárásaink is
 teljesen formalizáltak. Fogadjunk, hogy mindannyiuk cipője
 egyforma. Persze, belemegyünk ebbe, és kerítések mögé zárt
 lakóparkokban formalizált elvárásaink lesznek, amelyek
 megfelelnek a közös képviselők elképzeléseinek. Néha elég
 nácik azért azok az emberek, bizony, bizony. És mindez
 súlyosbítja a helyzetet és folytatja az előbb említett modellt.
Az
 utolsó, amit megemlítek, az a csordaszellem. Az ember társas
 lény. Szeretünk csoportokba gyűlni, mint ahogy a gazellák, vagy
 az oroszlánok. De a gazellák nem az oroszlánokkal gyűlnek össze,
 mert az oroszlánok megeszik a gazellákat. Az emberek pont ilyenek.
 Azt tesszük, amit az a csoport kíván tőlünk, amelyikkel
 azonosulni próbálunk. Ezt a gimis 1-2. osztályokban elég jól
 lehet látni. Egész nyáron melóznak a gyerekek, majd belehalnak,
 hogy megvehessék azt a menő farmernadrágot, aztán végre eljön
 az ősz, és akkor besétálnak a suliba: “Ma fontos vagyok.
 Nézzetek meg, de hozzá ne érjetek a menő designer farmeromhoz.
 Látom, nektek nincs ilyen farmerotok. Ti nem a szépek közé
 tartoztok. Látjátok, én a szépek közé tartozom. Látjátok a
 farmeromat?” Ez nagyon jó ok arra, hogy egyenruhája legyen. És
 így van ez az építőiparban is.
Összekutyultuk
 a Maslow-szükséglethierarchiát egy icipicit. A piramis alsó
 szintjén vannak alapvető szükségleteink — hajlék, ruha, étel,
 víz, szeretkezés, satöbbi. Második szint: biztonság. Harmadik:
 kapcsolatok. Negyedik szint: önbecsülés – azaz hiúság. És
 levesszük a hiúságot, és idepakoljuk alulra. És ennek az
 eredménye az, hogy hiú döntéseket hozunk, és még a
 törlesztőrészleteinket sem tudjuk kifizetni, és nincs pénzünk,
 csak babkonzervre.
Azaz
 a házunk árucikké vált, és nem kis lélekjelenlét kell ahhoz,
 hogy belemerüljünk önmagunk ősi, ijesztő mélységeibe, és
 magunk hozzunk meg döntéseket, és ne csináljunk árucikket a
 házunkból, hanem valami olyasmit, ami jövőbiztos forrásból
 bugyog fel. Ehhez kell egy kis lélekjelenelét, és – a fene egye
 meg – nem mindig sikerül. De ez is rendben van. Amennyiben a
 kudarc kifog rajtunk, akkor ez nem nekünk való dolog. Én nap mint
 nap belefutok a kudarcba, és meg kell mondanom, voltak már kemény
 kudarcaim is, nagy, nyilvános, megalázó, nagyon kellemetlen
 kudarcaim. Mindenki rád mutat és nevet, és azt mondja: “Már
 ötödször próbálja, és még mindig nem megy. Micsoda marha.”
 A megbízók jönnek, és már az elején szólnak: “Dan, nagyon
 édi vagy, de, figyelj csak, ez nem fog menni. Miért nem csinálod
 ezt inkább vagy miért nem csinálod inkább azt?” És
 legszívesebben azt mondanám, hogy “A hátad legyen elöl…”
 De nem ezt mondom, mivel ők a célcsoportom.
És
 emiatt — és ez nem csak a házépítésre vonatkozik; a ruha-
 vagy élelmiszer-szükségletünkre, valamint közlekedési- és
 energia-szükségletünkre is igaz, kicsit túlnyújtózkodunk. És
 ha kapok egy kis sajtóvisszhangot, a világ minden tájáról írnak
 nekem. És lehet, hogy mi találtuk föl a mértéktelenséget, de a
 pazarlás problémája világszintű probléma. Bajban vagyunk. És
 nem keresztezik töltényhüvely-sorok mellemet, és nincs vörös
 kendőm sem, de tényleg nagy bajban vagyunk. És tennünk kell
 valamit, mégpedig újra kapcsolatot kell teremtenünk ősi
 önmagunkkal, és meg kell hoznunk néhány döntést, és meg kell
 mondanunk, hogy: “Tudod, azt hiszem, erre a falra CD-ket szeretnék
 rakni. Mit szólsz hozzá, drágám?” Ha nem működik, vegyük
 le. Össze kell kapcsolódnunk azzal, akik valójában vagyunk, és
 ez tényleg izgalmas dolog.
Köszönöm
 szépen.
(Taps)
Forrás:
 ted.com
Hogyan spóroljam meg a havi gázszámla 90%-át?
Szerző:
 Vértesy Mónika
2009-02-23
A
 válasz magától értődő: passzívházzal!
 Ahhoz, hogy belássuk az elgondolás létjogosultságát, meg kell
 ismernünk a passzívház koncepció lényegét. Miért fontos a
 hatékony hőszigetelés, a hőhidak megszüntetése és a légtömör
 szerkezet? Milyenek legyenek a nyílászárók?
A
 precíz, ám nem igazán közérthető definíció szerint: „A
 passzívház egy olyan épület, melyben a termikus komfortérzet
 egyedül azon friss levegő-térfogatáram utánfűtésével vagy
 utánhűtésével biztosítható, mely a kielégítő levegőminőség
 eléréséhez (DIN 1946) szükséges – további egyéb levegő
 felhasználása nélkül.” [1] Leegyszerűsítve ezt úgy
 fogalmaznám meg, hogy a kellemes
 belső klíma –
 mind
 nyáron, mind pedig télen – aktív
 fűtési és hűtési rendszer nélkül biztosítható olyan
 módon, hogy a hőveszteségethőszigeteléssel minimalizáljuk,
 a sugárzási hőnyereséget pedig maximalizáljuk.
 Igen, bármilyen hihetetlen, de hagyományos, energiabefektetést
 igénylő fűtőtestekre valóban nincs szükség. Lássuk, mindez
 hogyan valósítható meg!
Az
 objektív megítéléshez feltétlenül szükségesek azok a
 követelmények, melyeket a kezdeti tisztánlátás érdekében most
 csak 6 rövid pontban foglalok össze, majd pedig egyesével veszem
 őket górcső alá:

Passzívház
 elvi felépítése [2]
Azokat
 az épületeket, amelyeknél ezek a követelmények maradéktalanul
 teljesülnek és megfelelnek a Német
 Passzívház Intézet (vagy
 más hitelesített minősítő intézet) által meghatározott
 szigorú követelményértékeknek, passzívházaknak
 nevezzük. Leendő otthonunk megálmodásakor érdemes a minél
 tökéletesebb megoldások alkalmazására törekedünk, tudni kell
 azonban azt is, hogy a kis lépés is fontos lépés, feltéve, hogy
 az energiatudatossághoz vezet.
1.
    http://farm1.static.flickr.com/149/402120490_d02d1ecf72.jpg?v=0 
 | 
  
2.
    http://passzivhaz.co.hu 
 | 
  
Forrás:
 csaladihaztervezes.hu
Archive for the ‘A jövő városai’ Category
Lenyűgöző öko-város épül Kínában
Maga
 az öko-épület már nem újdonság. A konstrukció lényege, hogy
 jótékony hatást gyakoroljon környezetére vagy legalább is ne
 károsítsa azt és erőforrás-hatékony legyen.

A
 „zöld épületek” elképzelés mögött végül is az áll,
 hogy az általuk felhasznált energia fenntartható forrásokból,
 például nap-, vagy szélenergiából származzon, minimális
 hatást gyakoroljanak környezetükre, víz-, és hulladék
 újrahasznosításuk a lehető leghatékonyabb legyen, építésük
 során ne használjanak mérgező anyagokat, ólommentes festék és
 favédő szereket alkalmazzanak, fenntartható erdőgazdálkodásból
 származó helyben termelt és kitermelt faanyagból épüljön, és
 így tovább.

Az
 “Öko-város” azonban új koncepció. Ehhez egy öko-épület
 továbbgondolása segítséget nyújthat, de valójában adódnak
 különbségek, itt már városi szinten, nagyobb léptékekben kell
 gondolkodni.

Ez
 az, amin Kínában, a Pekingtől 150 km-re fekvő Tianjin-ban, a
 Surbana Városfejlesztési Csoport jelenleg dolgozik, egy új 30
 km2-en elterülő öko-város alapjait fektetik le. A tervek szerint
 2020-ra elkészülnek a 350.000 lakást magukba foglaló
 lakótelepek.

Az
 egész városmodell környezetbarát lesz. A projekt technológiai
 újdonságok sorát vezeti majd be: szél-, napenergia termelés,
 megoldott lesz a fenntartható vízellátás, a szennyvízkezelés,
 és a hulladék-újrafeldolgozás.

Az
 autóhasználat csökkentését úgy igyekeznek megoldani, hogy a
 tevékenységeket három helyre összpontosítják, az embereket
 pedig gyaloglásra, kerékpározásra, és a tömegközlekedési
 eszközök használatára ösztönzik. Az autók egyébként
 vízmeghajtással vagy elektromossággal működnek majd, ami
 csökkenti a zajt, és javítja a levegőminőséget.

Az
 emberek gyalog vihetik majd a gyerekeket iskolába, onnan pedig
 munkahelyük felé vehetik az irányt. Könnyedén találkozhatnak
 és ebédelhetnek üzletfeleikkel és barátaikkal is, élvezve a
 rengeteg zöldfelületet. Az itt lakók emellett sokkal
 körültekintőbben avatkoznak majd be környezetükbe:
 szélerőművekből kapják az elektromos áramot, és nyomon
 követhetik víz- és energia-felhasználásukat is.

Forrás:
 designrulz.com és hvg
Fordította: Vígh Attila
Fordította: Vígh Attila
Noé bárkája hamarosan útra kész
Sokan
 sokféleképpen vetették már papírra vagy álmodták vászonra,
 hogy élünk majd a jövőben. A legújabb fantazmagória egy
 „Bárka” névre keresztelt úszó szálloda, az orosz Remistudio
 által tervezett Ark Hotel. Az építményt úgy tervezték, hogy
 ellenálljon az emelkedő vízszint okozta árvizeknek, és
 menedéket nyújtson vendégeinek mindenféle szökőár és egyéb
 természeti katasztrófák ellen. A díjnyertes építészek egy
 olyan modern kori bárkát álmodtak meg, ami kibírja akár a
 földrengések okozta lökéshullámokat is. A kagyló alakú
 behemót küllemre pont úgy fest, mintha Noé bárkáját
 keresztezték volna egy ’70-es évekbeli sci-fi film egy
 díszletével.
 
A
 szálloda energiafelhasználását öko-energiaforrások fedezik.
 Felületén napelemek találhatók, a vízből termikus energiát
 nyer, a szél energiáját pedig elektromos energiává alakítja. A
 fedélzetén kialakított ökoszisztéma biztosítja a friss, tiszta
 levegőt, az élethez elengedhetetlen édes vízforrást és az
 élelem egy részét is.
 A
 mesterségesen létrehozott bioszféra célja tehát, hogy
 biztonságos, zárt menedéket nyújtson egy lehetséges katasztrófa
 esetén. Nem kérdés azonban, hogy erre a bárkára nem akárki
 szökkenhet majd fel, hanem borsos áron foglalhatók rá jegyek.
 
 Forrás:
 nlcafe.hu
Zöld gyűrűket épít a holland iroda Szöulban
POSTED
 BY VIGH IMRE ON NOVEMBER - 14 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 holland MVRDV iroda tervezheti a koreai Gwanggyo új városközpontját
 Szöul déli részén. A terveken szereplő gyűrűs épületek több
 mint hetvenezer lakónak biztosítják majd a mindennapi élethez
 szükséges feltételeket, kulturális, oktatási negyedek,
 irodaházak és kereskedelmi központok épülnek majd.
A
 különböző méretű épületek eltérő funkciókat szolgálnak,
 de mindegyik köré zöld teraszokat alakítanak ki. A homlokzat
 köré telepített növényzetnek fontos szerepe van a megfelelő
 klíma kialakításában, az energia és víz felhasználás
 csökkentésében. Az egyes tornyokat összekötő átriumok alatt
 pedig boltok, szórakozóhelyek, éttermek és múzeumok kapnak
 helyet.
A
 projekt előkészítési munkálatai 2011-re befejeződnek és
 megkezdődhetnek a kivitelezési munkálatok.
Forrás
 :
zöldebb.hg.hu
inhabitat.com
zöldebb.hg.hu
inhabitat.com
Öko-város: Egy mesterséges kráter rehabilitációja
POSTED
 BY VIGH IMRE ON NOVEMBER - 13 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Öko-város
 2020, egy tervjavaslat Oroszország, Kelet-Szibériában fekvő
 Mirniy ipari zónájának rehabilitációjára, amit egy innovatív
 építészeti stúdió az AB Elis Ltd. nyújtott be.
A
 projektet egy 550 méter mély és több mint egy kilométer
 átmérőjű mesterséges kráter belsejébe, a világ egyik
 legnagyobb kőbányájába helyeznék. Az elképzelés az, hogy
 létrehozzanak egy új kertvárost, ami védett lenne a kemény
 szibériai környezeti behatásoktól, jellemzően a hosszú és
 zord telektől és a rövid forró nyaraktól.Az új város betelepülőket és turistákat vonzana Kelet-Szibériába, több mint 100.000 ember befogadására lenne képes. A rajzok alapján a várost három fő szintre osztották, függőleges farmgazdaság, erdők, lakóhelyek és szabadidős területek.
A terv legérdekesebb része az üvegkupola, ami megóvná a várost és napelemekkel borítva elegendő energiát szolgáltatna a komplexum üzemeltetéséhez.
A központi magban helyeznék el a szellőztető rendszert és a műszaki infrastruktúrát egy többszintű kutatási központtal. Az első szintre kerülnének a szabadtéri, teraszos lakások, kilátással a város központjába telepített erdőre.
Tehát
 az a célkitűzés, hogy egy új típusú, nagy népsűrűségű a
 természettel harmonizáló várost hozzanak létre.











Fodítás
 : Vigh Attila
Forrás: www.evolo.us
Forrás: www.evolo.us
SOL – Egy szférikus tengeri felhőkarcoló
POSTED
 BY VIGH IMRE ON NOVEMBER - 12 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 környezetbarát tengeri élet (SOL). David John McMorrow és Mario
 Celik Ausztrál építészek által tervezett torony és komplexum
 új megoldást jelenthet a Föld gyorsan növekvő népességének
 lakásproblémáira – telepítsük őket a tengerre.
2050-ig
 három milliárd 
ember
 fog születni erre a bolygóra. Szakértők szerint, soha nem látott
 terhet fognak jelenteni a Föld erőforrásai számára. McMorrow és
 Celik ezt felismerve alkalmat láttak rá, hogy kihasználva a
 modern technológia kínálta lehetőségeket megtervezzenek egy
 várost, melyet elég egyedi módon az óceán közepére
 telepítettek. A páros úgy tervezte, hogy a SOL városszerkezete
 teljesen önellátó legyen. Hullámenergia hasznosításával bóják
 biztosítanák a város energia ellátását, függőlegesen
 mezőgazdasági termelést alakítanának ki és tengeri
 halgazdaságok biztosítanák az élelemforrásokat. Egy
 jachtkikötő, luxus szállodák, éttermek és egyéb
 szabadidős-létesítmények teszik a várost izgalmas és élvezetes
 hellyé az ott lakók és odalátogatók számára.
ember
 fog születni erre a bolygóra. Szakértők szerint, soha nem látott
 terhet fognak jelenteni a Föld erőforrásai számára. McMorrow és
 Celik ezt felismerve alkalmat láttak rá, hogy kihasználva a
 modern technológia kínálta lehetőségeket megtervezzenek egy
 várost, melyet elég egyedi módon az óceán közepére
 telepítettek. A páros úgy tervezte, hogy a SOL városszerkezete
 teljesen önellátó legyen. Hullámenergia hasznosításával bóják
 biztosítanák a város energia ellátását, függőlegesen
 mezőgazdasági termelést alakítanának ki és tengeri
 halgazdaságok biztosítanák az élelemforrásokat. Egy
 jachtkikötő, luxus szállodák, éttermek és egyéb
 szabadidős-létesítmények teszik a várost izgalmas és élvezetes
 hellyé az ott lakók és odalátogatók számára.
Hogy mi a legjobb az egészben? Az, hogy egy SOL városkomplexum gyakorlatilag bárhol megvalósítható. Bár ezt a konkrét SOL tornyot Ausztráliába, az Indiai-óceánra tervezték, Perth partjaitól 10 km-re, de a modell bárhová adaptálható.
Egy-egy
 város aránylag kicsi, a tengeri komplexum központjában
 felépített felhőkarcoló 3000 lakóegységében 5000 ember
 szállásolható el. Az építészek elképzelése az, hogy elég
 bója és egyéb teljesítmény-hasznosító módszerekkel az egész
 város és annak infrastruktúrája kiszolgálható lenne – sőt
 többlet is keletkezne, amit kábeleken a szárazföldre vezetve
 eladhatnak.

Esztétikailag megtervezve, mint egy megastruktúra az óceán szerves részeként emelkedik ki a felszínről. A SOL komplexum ambiciózus módon igyekszik az „életet ünnepelni”, miközben lakhatási problémákon segít.
Fordítás:
 Vigh Attila
Forrás : evolo.us
Forrás : evolo.us
„Water-Scraper” (vízkarcoló)
POSTED
 BY VIGH IMRE ON NOVEMBER - 9 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 XII. Építészeti Biennálé Velencében
Amikor
 jó néhány éve kitalálták, hogy a művészeti és építészeti
 biennálék évente váltsák egymást, a szervezők nem gondoltak
 arra, hogy a két kiállításfajta ennyire közelíteni fog
 egymáshoz. Ha valaki az augusztus végén nyílt kiállítást
 anélkül kezdi el nézni, hogy tudná, melyik is az idei, nehezen
 tudja eldönteni, hogy az építészet vagy a művészet újdonságait
 szemléli-e.
A kiállítás kurátora első alkalommal nő, a világhírű japán építész, Kazuyo Sejima. Az általa kitalált szlogen ebben az évben : „People meet in architecture” (Az emberek találkozása az építészetben). A biennálé november 21-ig látogatható.
A kiállítás kurátora első alkalommal nő, a világhírű japán építész, Kazuyo Sejima. Az általa kitalált szlogen ebben az évben : „People meet in architecture” (Az emberek találkozása az építészetben). A biennálé november 21-ig látogatható.
Szöveg:
 Konkoly-Thege György
A
 malajziai kiállításon látható tervek között található egy
 pályázatra készült tenger alatti lebegő „water-scraper”
 (vízkarcoló) makettje, amelyet Sarly Adre Bin Sarkum gondolt ki.
 Nem mondom, hogy szívesen élnék egy ilyenben, de mint a fantázia
 szüleménye zseniális: szél-, víz- , bio- és
 napenergiával
 oldanák meg az energiaellátást; az élelmet is a víz alatti
 épületben termelnék meg és természetesen (azt mondják)
 megoldották azt is, hogy az építmény mindig függőlegesen
 álljon. A „vízkarcoló” tetejére, a vízfelszín fölött egy
 kisebb erdőt, legelőket és növénytermesztést terveztek.
 napenergiával
 oldanák meg az energiaellátást; az élelmet is a víz alatti
 épületben termelnék meg és természetesen (azt mondják)
 megoldották azt is, hogy az építmény mindig függőlegesen
 álljon. A „vízkarcoló” tetejére, a vízfelszín fölött egy
 kisebb erdőt, legelőket és növénytermesztést terveztek.
Forrás:
 kepmas.hu 2010/11.
Tervek a jövő városairól 5.rész: A Vénusz Projekt
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 Venus Project nem is egy városterv, sokkal inkább egy szociális
 átalakulás. Célja az, hogy az emberek a profitorientáltság
 helyett a “zöld”, következetes gondolkodásmódot helyezzék
 előtérbe. Nemcsak városokra, de energiaellátásra,
 űrállomásokra, közlekedésre is vannak koncepcióik. Ők úgy
 vélik, hogy a jelenlegi metropolisok fejlesztgetése helyett sokkal
 jövedelmezőbb lenne teljesen új, megújuló energiát használó
 városokat építeni.
A
 honlapjukon részletesen is kifejtik, hogy akár egy várost hogyan
 alakítanának ki. Kész ötleteik vannak a jövőt illetően, s azt
 kell mondjam, hogy ha csak töredékét sikerül véghez vinniük, a
 világ már akkor is egy sokkal jobb hely lesz.
Aki
 többet szeretne tudni erről a projektről: The
 Venus Project
Tervek a jövő városairól 4.rész: Sky-Terra
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Joanna
 Borek-Clement a felelős ezért a tervért, ami tökéletes megoldás
 kiszabadulni a szmog szorításából. Ezek az építmények több
 mint 480 méteresek, így valóban fölé kerekedhetünk a várost
 borító füstnek.
A
 földtől egészen a tetőszerkezetig irodák kapnak majd helyet,
 míg a legfelső szint lesz a plaza, ahol parkok, szökőkutak,
 amfiteátrumok várnak majd bennünket, hogy kikapcsolhassunk.
A
 terv egyébként Tokió városára készült, de több világváros
 is potenciális célpont lehet az efféle építményhez. A
 Sky-Terra a legjobb megoldás, hogy a zsúfolt rossz levegőjű
 város akár közepére is egy zöld oázist helyezzenek el. Joanna
 remek ötlete reméljük realizálódik a jövőnkben.
Forrás:
 inyou.hu
Tervek a jövő városairól 3.rész: Regatta Jakarta
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Indonézia
 fővárosa alighanem vonzó a turistáknak, de a Regatta még
 vonzóbbá teszi majd. Ez a pihenő-központ maga lesz a  földi
 paradicsom. Az építkezés már elkezdődött és napjainkban is
 gőzerővel munkálkodnak a 10 apartman és egy 220 szobás szálloda
 felépítésén. Az apartmanok egyedisége, hogy nevüket olyan
 nagyvárosokról kapták (Miami, Dubai, Tokió, Sydney), amelyek
 irányába néznek. A szigeten minden adott lesz a szórakozáshoz
 és a pihenéshez. Egy óriási aquapark épül a 11 épület
 gyűrűjébe, továbbá rengeteg bár és szórakozóhely fogja
 várni a kedves vendégeket.
Forrás:
 inyou.hu
Egy új alumíniumötvözet forradalmasíthatja a hidrogén-technológiát
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Előző
 cikkeinktől eltérően, a  témakőr  kicsit
 szkeptikusabb megközelítés.
Előző
 cikkeink:
 Egy
 új alumíniumötvözet forradalmasíthatja a hidrogén-technológiát
Jerry
 Woodall, a Purdue Egyetem egyikmérnöke kifejlesztett egy eljárást,
 mellyel egy bizonyos alumíniumötvözet segítségével hidrogént
 lehet kivonni a vízből. Ez a módszer – amellett, hogy
 felgyorsítja a folyamatot – jelentősen megkönnyíti a
 hidrogénnel dolgozók dolgát, hiszen így nem kell tárolni vagy
 szállítani a gázt.
Az
 alumíniumot és galliumot tartalmazó ötvözetet golyócskák
 formájában adják a vízhez. Alumíniumot eddig is használtak a
 hidrogén előállítása során, 
de
 a hozzáadott gallium sokkal hatékonyabbá és gyorsabbá teszi az
 eljárást. Ahogy az alumínium elkezd oxidálni, egy védőbevonat
 keletkezik a felületén, mely megakadályozza a további reakciót
 a víz és a fém között. A gallium éppen ennek a bevonatnak a
 létrejöttét akadályozza meg, így a folyamat addig nem áll le,
 míg az alumínium teljesen le nem bomlik. Az alumínium nem a
 hidrogénnel, hanem a vízben lévő oxigénnel lép heves
 reakcióba, melyet elvonva hidrogéngáz jön létre
 melléktermékként.
de
 a hozzáadott gallium sokkal hatékonyabbá és gyorsabbá teszi az
 eljárást. Ahogy az alumínium elkezd oxidálni, egy védőbevonat
 keletkezik a felületén, mely megakadályozza a további reakciót
 a víz és a fém között. A gallium éppen ennek a bevonatnak a
 létrejöttét akadályozza meg, így a folyamat addig nem áll le,
 míg az alumínium teljesen le nem bomlik. Az alumínium nem a
 hidrogénnel, hanem a vízben lévő oxigénnel lép heves
 reakcióba, melyet elvonva hidrogéngáz jön létre
 melléktermékként.
Úgy
 tűnt, az új eljárás segítségével könnyebb lesz a személy-
 és teherautókat hidrogén-meghajtásúvá alakítani, de a
 kísérletek során felmerült néhány kiküszöbölendő
 kellemetlenség:
-
 Az ötvözetből kialakított golyócskák egy idő után
 elhasználódnak, így pótolni kell őket, ráadásul az így
 keletkező hulladékot is újra kell hasznosítani
-
 A belsőégésű motorok hatékonysága általában 25% körül
 mozog, így az átalakított járműveket a szokásosnál jóval
 gyakrabban kéne megtankolni a szokásosnál.
-
 Túl sok energiát és munkát igényelne a golyócskák cserélése
 és felkészítése az újrahasznosításra.
A
 sok hátrány mellett azonban előnyök is vannak, egy tiszta
 hidrogéngázzal működő motor például 75%-os hatékonyságot is
 elérhetne. Egyelőre viszont túl komplikált és drága lenne egy
 ilyen jármű fenntartása ahhoz, hogy kiszorítsák a piacról a
 városokban egyre inkább elterjedő elektromos kisautókat. Ha
 sikerül kiküszöbölni a hidrogén-meghajtás gyermekbetegségeit,
 a következő területeken komoly népszerűségnek örvendhet majd:
-
 Vidéken, ahol kevés a benzinkút, jelentősen megkönnyítené az
 emberek dolgát
-
 Rendőr-, mentő- és tűzoltóautók, melyeknek állandóan
 szolgálatban kell lenniük
-
 Nagyobb háztartási gépek, például fűnyírók, láncfűrészek,
 főző alkalmatosságok működtetése
-
 Természeti katasztrófák esetén akár elektromos áramot is
 lehetne nyerni az eljárásból.
Ha
 sikerülne költséghatékonnyá és praktikussá tenni a
 technológia használatát, valóra válna mindannyiunk álma: csak
 vizet kellene tankolni a kocsinkba.
Fordította:
 Eszenyi Szabolcs
Forrás:
 greengeek.ca
Tervek a jövő városairól 2.rész: A Freedom Ship (Animáció)
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 Freedom Ship egy olyan koncepció alapján készült, ahol egy
 nemzetektől független úszó város járja a vizeket, 3 évente
 megkerülve a bolygót. A tervezet szerint 1 mérföld hosszú lesz,
 apartmanokkal, bevásárló és szórakoztató központokkal,
 valamint egy leszállópályával a tetején. A nevébe foglalva
 tükrözi azt az irányt, ami a nemzetektől való függetlenségére
 utal, ez ugyanis a rendeltetése, egy szabad közösség, a szabad
 vizeken. Bár nem tudni, hogy egyáltalán elkészül-e valaha, mert
 pénzhiánnyal küzdenek a beruházók, s ez lehet, hogy végleg
 beárnyékolja a szabadság hajóját.Tervek a jövő városairól 1.rész: Szöul Kommuna 2026 (Zöld tornyok a parkban), Szöul
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Dél-Korea
 nagyon szorgos népe készített egy projekt tervet, amiben a fent
 látható épületegyüttes elkészítése szerepel. Ezek a tornyok
 egyben lakások, parkok és kereskedelmi központok is. Ami azt
 jelenti, hogy otthonról pár lépés csak a park vagy akár a
 bevásárló központ.
Az
 épületek -ahogyan látható- rácsos szerkezetűek, amire azért
 van szükség, hogy ellenállóbak legyenek a széllel szemben. A
 tervezet szerint a falain és minden szintjén a lehető legtöbb
 növényt fogják elültetni, hogy minél “zöldebb” legyen. A
 projekt neve Seoul Commune 2026, utalva ezzel arra, hogy 16 év
 alatt szeretnék megvalósítani a tervet.
Forrás:
 inyou.hu
Az X-Seed 4000 Tokió a legmagasabb építmény, amit valaha megterveztek
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 18 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Az X-Seed
 4000 a
 legmagasabb építmény, amit valaha megterveztek. 4000 méter
 magas, 800 emelettel, átmérője lent 6000 méter lenne, formája
 egy hegyre hasonlít.
Valószínűleg Tokió közelében, Japánban építenék,
 a Taisei
 Construction Corporation nevű
 cég tervei alapján.
Itt
 futurisztikus környezetben élhetne 500 000–1 000 000
 ember, ötvözve az ultramodern életmódot a természettel.
 Napenergiával működne, képes lenne reagálni az időjárási
 körülményekre, így állandó szinten tartaná a fényt,
 hőmérsékletet, és a légnyomást. Hatalmas méretei miatt az
 egyetlen hely, ahol megépülhet, az a tenger. Ha megvalósul,
 magasabb lesz, mint Japán legmagasabb hegye, a 3776 méteres Fudzsi.
A
 világ első ember alkotta hegyének költségét néhány
 százmilliárd dollárra becsülik, ami sok ország éves
 költségvetésével vetekszik.
Vízalatti város szárazon avagy a negatív sziget
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 15 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Bulgáriában
 hamarosan ismét besüthet a nap egy vízalatti
 város házainak
 ablakain. A várost Seuthopolisnak hívják
 és körülbelül időszámításunk előtti 4. századra datálják
 az alapkőletételt. A város romjaira viszont csak egy 1948-as
 gátépítés alkalmával bukkantak rá, majd 1954-ben ismét víz
 alá került, 20 méter mélyre, a Koprinka
 tó fenekére.

Idén
 jött az ötlet, hogy milyen jó lenne kiemelni
 a várost a vízből és
 a projekt megvalósítására már befektetőket is találtak. Az
 egyedi és meglepő ötlet a Tilev
 építészirodától származik,
 amelyet a helyi hatóságok is támogatnak. A kiemelés alatt azért
 ne búvárokat képzeljünk el kezükben téglákkal. A merész
 elképzelés szerint az elsüllyedt
 város köré,
 a tó közepére, egy 420
 méter átmérőjű töltést építenének,
 így a tó fenekén fekvő ősi település ismét a szabad ég alá
 kerülne.
Az
 egyelőre csak tervezőasztalon lévő projektet nagy nemzetközi
 érdeklődés kíséri. A mélyföld és gátépítés témában
 talán legnagyobb tapasztalattal rendelkező hollandok is
 bejelentkeztek a nem kis kihívást jelentő feladat
 megvalósítására.
Mivel
 a gát-gyűrű relatív magas (20-22m) így hatalmas
 nyomásnak kell ellenállnia.
 A tervezők csekély, de állandó vízbeszivárgással számolnak,
 melyet szélenergiával működtetett szivattyúkkal pumpálnak
 majd folyamatosan kifelé. Nem hangzik túl biztatóan, ezek után
 egyik házban sem lenne nyugodt álmom, nem mintha azokat
 szállásoknak tervezték volna, hiszen a városba eleinte majd nem
 is lehet lemenni, csak a gyűrűn
 lévő sétányon bringázni,
 fagyizni és fentről lenézni a falura.
A “körgyűrű” a partról csak hajóval, csónakkal közelíthető meg. A látogatók a partról vagy a városhoz közeledve, abbólsemmit sem látnak, csak kikötés után tárul szemük elé az ősi város látképe, 20 méterrel a vízszint alatt.
A “körgyűrű” a partról csak hajóval, csónakkal közelíthető meg. A látogatók a partról vagy a városhoz közeledve, abbólsemmit sem látnak, csak kikötés után tárul szemük elé az ősi város látképe, 20 méterrel a vízszint alatt.
Projekt
 elsősorban nem az ásatásokról vagy a falu megmentéséről szól,
 hanem a csodalyukról
 a tóban,
 a mózesi
 vízválasztás fegyvertényéről,
 mely a befektetők reményei szerint egy rendkívül vonzó és
 felkapott turistalátványossággá fejlődhet ki.
Forrás:
 pto.hu
Ökováros épül a semmi közepén
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 12 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Az
 Arab Emirátusokban hétfőn hivatalosan megkezdődött a világ
 eddigi legnagyobb környezetvédelmi beruházása. A főváros
 árnyékában nyolc év leforgása alatt egy megújuló energiával
 működtetett és gépjárműmentes várost alakítanak ki. A
 környezetvédők szerint azonban mindez látszatintézkedés egy
 olyan országban, amely vezeti az egy főre jutó
 szennyezőanyag-kibocsátást – írja a The New York Times.
Az
 Arab Emirátusokban a héten megkezdődött a világ első, teljes
 egészében környezetbarát települése, Mászdár építése. A
 The New York Times szerint város a jövő energiatakarékos és
 szennyezőanyag-mentes közösségeinek is mintájául szolgálhat.
A
 közel hat négyzetkilométeren elterülő, napenergia
 felhasználásával üzemeltetett város közel 50 ezer lakónak,
 valamint 1500 irodaépületnek és üzletnek adhat otthont. A tervek
 szerint a városban egyáltalán nem lesz gépkocsiforgalom, a lakók
 mindenhová mágneses technológiával működő mozgójárdákon
 közlekednek – írja a The New York Times. A gigavállalkozás 22
 milliárd dollárba (4070 milliárd forintba) kerül, és
 előreláthatólag nyolc év alatt készül el.
Mászdár
 az emirátusok fővárosa, Abu-Dabi közvetlen közelében, a
 sivatag közepén, a Perzsa-öböl partján épül. A beruházáshoz
 70 ezer munkásra van szükség. A város építészeti stílusát a
 Perzsa-öbölben megszokott formák jellemzik majd, az épületek
 pedig a lehető legkevesebb energia felhasználásával működnek.
 A BBC szerint a város légkondicionálását erre a célra
 kialakított szélkerekekkel oldják meg. A vízigényt egy
 napelemekkel működtetett, a tengervíz sómentesítését végző
 finomító látja el. A brit lap szerint az ökovárosnak negyed
 annyi energiára és 60 százalékkal kevesebb vízre lesz szüksége,
 mint egy hagyományos városnak.
Környezetbarát
 fordulat
Az
 Arab Emirátusok, amely jelenleg első helyen áll a világon az
 egy főre jutó szennyezőanyag-kibocsátásban, az elkövetkezendő
 öt évben Mászdár építése mellett további 15 milliárd
 dollárt (2775 milliárd forintot) fordít környezetbarát
 energiahordozók kutatására és fejlesztésére – írja a BBC.
 Abu-Dabiban felépítik többek között a világ legnagyobb,
 hidrogéntechnológiával működő erőművét. A fejlesztések
 kivitelezését – a külön erre a célra létrehozott –
 “Mászdár Kezdeményezés” nevű cég irányítja, amelynek
 feladata lesz a megújuló energiák meghonosítása és reklámozása
 is. Az Emirátusokban remélik, hogy a most elindított kampányukhoz
 többen is csatlakoznak.
“Támogatunk
 minden, a szennyezőanyag-kibocsátást csökkentő kezdeményezést”
 – mondta Mászdár polgármestere, Szultán al-Dzsáber, aki
 szerint az építkezéshez szükséges pénz már megvan. A város
 arculatát a Foster + Partners nevű brit cég készítette el,
 amely az energiatakarékos építészeti megoldásokat is szállítja
 – írja a The New York Times. A település a klasszikus
 négyzethálós városépítészeti megoldásokat követi, és alig
 lesz kisebb az olaszországi Velence történeti belvárosánál. Az
 utcákat olyan – a fotoszintézis elvén működő –
 napelem-panelek borítják, amelyek az árnyékolás mellett az
 energiaellátásban is fontos szerepet kapnak.
A
 tervet környezetvédő szervezetek látszatintézkedésnek vélik,
 és azt állítják, csak egy új luxusnegyed épül az Arab
 Emirátusok fővárosának előterében – írja a BBC. A WWF
 munkatársai szerint a Mászdár-tervnek semmilyen hatása nem
 érvényesül majd.
Az
 eddig létrehozott ökológiai közösségek felemás eredménnyel
 működtek. Az Egyesült Államokban, a nevadai sivatag területén
 három évtizede megkezdett ökofalu, Arcosanti még mindig nem
 készült el, és az egyre nagyobb területet elfoglaló Phoenix
 elővárosává vált. A kínaiak által kezdeményezett és
 amerikai segítséggel létrehozott környezetbarát vidéki és
 városi kommunák – amelyek célja energiafelhasználás
 ésszerűsítése és csökkentése – a jelentések szerint
 strukturális és szerkezeti nehézséggel küszködnek.
Jean-Paul
 Jeanrenaud, a WWF “Egy élhető bolygó” elnevezésű
 programjának vezetője, egy januárban Abu-Dabiban tartott
 energiaügyi konferencián javasolta, hogy állítsanak fel egy
 független nemzetközi bizottságot, amely ellenőrizhetné a
 Mászdár-tervet. “Célunk elsősorban az, hogy a város ne csak
 tervrajzokon szerepeljen” – mondta.
Forrás:
 origo.hu
Intelligens városok
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 10 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Évente
 körülbelül 70 millió fővel gyarapodik az emberiség. Rövid
 időn belül a városokban él a világ lakosságának 70 %-a. Ezért
 a városvezetőknek óriási nehézségeket fog jelenteni, hogy
 hogyan tud ennyi ember szervezetten együtt élni és munkálkodni.
 Már fejlesztés alatt van egy olyan rendszer, ami a beérkező
 adatokat összegyűjti, feldolgozza, elemzi és annak megfelelően
 ad ki utasításokat. Jól használható az egészségügy, a
 tömegközlekedés, a közművek vagy a közintézmények területén
 is. Az informatika nélkülözhetetlen  az innovációk során.
 Ma még külön rendszerként működik egy épületen belül az
 elektromos áram, szennyvíz, hűtés-fűtés,
 ivóvíz. A cél az, hogy ezek egy rendszerben egységenként
 szabályozhatóak legyenek, így az energiaforrások jelentős
 megtakarítását, a gyors reagálást és a környezetszennyezés
 csökkenését eredményezi. Minden épületen szenzorok lennének
 elhelyezve, ami méri a hőmérsékletet, a fényt, a páratartalmat,
 a jelenlétet. Az adatok feldolgozása lehetővé teszi, hogy még a
 probléma megléte előtt korrigáljunk. Az intelligens városokban
 elektromos járművek fognak közlekedni, amiket az új
 technológiának köszönhetően már 300-500 km megtételére is
 fel lehet tölteni. A vízgazdálkodás sem a mai szinten zajlik
 majd, hiszen most még azt sem tudják, ha kilukad egy cső, ami
 nagy pazarláshoz vezet. A szennyvízgazdálkodást olyan szintre
 emelik, hogy ivóvíztet állítanak elő belőle, így jelentős
 megtakarítás érhető el. Már most is vannak épületek, amik
 rendelkeznek intelligens tulajdonságokkal. Amikor ezekből sok lesz
 és összekapcsolják őket egy vezérlésre, megvalósulhatnak az
 intelligens városok.
Forrás: magyarenergia.hu
A jövő épületei 4. – Editt Tower
POSTED
 BY VIGH IMRE ON OKTÓBER - 3 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Egy
 felhőkarcoló, amit trópusi kert vesz körül. Fantasztikus
 projekt a TR Hamzah & Yeang által Szingapúrban, melyet EDITT
 Towernek hívnak. Hatalmas, minden emeleten megtalálható
 kertjeivel szeretnék Szingapúr “zeroculture” negyedében a
 helyi ökoszisztémát helyreállítani. Teljesen környezetbarát
 lenne, központi újrahasznosítással, passzív fűtéssel-hűtéssel,
 napelemekkel.
Forrás:
 blog.otherside.hu
A jövő épületei 3. – Songjiang Hotel
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 29 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Az
 Atkins építésziroda nyerte meg a speciális környezetbe (lásd:
 legalsó kép) telepítendő szálloda tervezésére kiírt
 pályázatot. Shanghai mellett, különleges természeti
 környezetben épül meg a szállodakomplexum, amiben a 400 ágyas
 szobakínálat mellett lesznek földalatti, akváriumos éttermek,
 extrém sport központ (bungee jumping, sziklamászás),
 konferenciaközpont max. 1000 fő számára
Forrás:
 blog.otherside.hu
A jövő épületei 2. – Rotating Tower
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 29 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
313
 méter magas lesz a Dubaiban épülő Rotating Tower, a világ első
 öko-felhőkarcolója, amelynek emeletei között szélturbinák
 lapátkerekei termelik majd az elektromos energiát.
Az
 emeletek ráadásul forogni is tudnak a ház tengelye körül és
 mind a 68 szint forgási iránya és sebessége külön-külön
 programozható. A tizedik emelet felett minden szint közé egy-egy
 szélturbinát építenek vízszintesen elhelyezett – és ezért
 szinte láthatatlan – lapátkerekekkel, az alsóbb szinteken pedig
 napelemek végzik a környezetbarát energiatermelést.
A
 Rotating Tower (Forgó torony) 20 százalékkal több áramot
 termel, mint amennyit fogyaszt. “Az épület áramellátásához
 két turbina is elég lenne, így a megtermelt energia jó részét
 más célokra lehet felhasználni, például közvilágításra” –
 mondta a Die Welt című német napilap honlapján megjelent
 beszámoló szerint Dr. David Fischer, a felhőkarcolót tervező
 Dynamic Architectual Clubs firenzei építészstúdió alapítója.
A
 torony felépítése 350 millió dollárt, azaz 63 milliárd
 forintot emészt fel, viszont 100-800 négyzetméteres luxuslakások
 lesznek benne, és ezek ára is csillagászati: négyzetméterenként
 5 ezer dollárt, azaz mintegy 900 ezer forintot kérnek értük.
Közben
 a tervező cég weboldalán már megtalálhatóak a Moszkvába
 építendő hasonló, 400 méter magas, 70 emeletes építmény
 tervei.
Forrás:
 blog.otherside.hu
A jövő épületei 1.– Lilypad Island
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 29 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Több
 tízezer ember befogadására alkalmas úszó várost tervezett egy
 belga építész, Vincent
 Callebaut.
 A tavirózsára emlékeztető mesterséges úszó szigeteinek terve
 Verne Gyula regényeit idézik.
A
 „Lilypad” névre keresztelt „ökopoliszt” elsősorban
 azoknak szánják, akiknek a globális felmelegedés következtében
 megemelkedő tengerszint miatt el kell majd hagyni otthonaikat. A
 tengeri városok teljesen önfenntartóak lesznek.
A
 mesterséges sziget tervezésekor a mimikri jelensége lebegett
 Callebaut szemei előtt. Az óriási vízililiom károsanyag
 kibocsátása zéró, az építész ugyanis szem előtt tartotta a
 megújuló energiák (nap, szél, dagály és biomassza)
 felhasználását.
De
 nem csak saját energiaszükségletét tudja előállítani, hanem a
 Lilypad titánium-dioxid felületével a levegőben lévő
 szén-dioxidot is képes lenne elnyelni.
Az
 óceánok felszínén lebegő városok körülbelül 50 000 ember
 számára kínálnak otthont. A különleges formatervben különféle
 felszín-típusok szerepelnek – például egy mesterséges lagúna
 is – hogy változatosságot biztosítsanak a lakók számára.
A
 Lilypad-ek vagy a part közelében lebegnének, vagy vándorolnának
 az óceánon, attól függően, hogy a nagyobb tengeri áramlatok –
 például a Golf-áramlat – merre sodorják az építményeket.
Bár
 a terv egyelőre még jó ideig terv marad csupán, a Lilypad ötlete
 számos olyan újítást eredményezhet, amelyek segítenek a
 klímaváltozás miatt jelentkező problémák leküzdésében.
Forrás:
 blog.otherside.hu
Tengeren úszó szabadidőközpontok a Maldív-szigetek megrendelésére
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 28 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
A
 Maldív-szigetek a globális felmelegedés egyik legnagyobb vesztese
 lehet: a tengerszint emelkedésével ugyanis jó esély van arra,
 hogy az egész ország víz alá kerül. Az ország kormánya már
 előre felkészül minden eshetőségre: minden alkalmat megragadnak
 a klímaváltozás elleni küzdelemre, és földterületeket
 vásárolnak a szomszédos országokban, ahová a Maldív-szigeteki
 lakosok szükség esetén áttelepednek. A közelmúltban pedig
 újabb stratégiával látott napvilágot: mini úszó szigetek
 építését vették tervbe.
A
 kormány és a Dutch
 Docklands/Dutch Watervalleys nevű
 holland szervezet (holland cégek szövetsége a tengerszint
 emelkedése elleni küzdelemre) napokban aláírt szerződése
 szerint a holland Koen Olthuis, a Waterstudio.NL tervezője több
 úszó szigetet tervez, amelyeken például konferenciaközpont vagy
 golfpályák kapnak helyet.
A
 nyilvánosságra került látványtervek tanúsága szerint a
 szigetek csillag alakúak lesznek majd, a különféle funkciók dús
 növényekkel borított zöld teraszok alatt kapnak majd helyet. A
 terv további részletei egyelőre nem ismeretesek. A Dutch
 Docklands már rendelkezik tapasztalattal a vízparti fejlesztések
 terén.
Forrás:
 hg.hu
Hol fogunk élni a jövőben?
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 19 - 2010 HOZZÁSZÓLÁSOK
 KIKAPCSOLVA
Az
 egyre jobban urbanizálódó világban a szaporodó népesség és
 mezőgazdasági területek méretének csökkenése komoly kihívás
 elé állítja a döntéshozókat, ha szeretnék elkerülni a
 világméretű éhínség kialakulását. A megoldást a nagyvárosi
 környezetbe telepített farmok jelentik, amelyek a hely
 kihasználása miatt jellemzően felhőkarcolókra emlékeztető,
 sokszor azonban egészen meghökkentő formájú építmények. A
 Webecoist által összegyűjtött legjobb tervek között
 tallóztunk.
Minden
 bizonnyal a leglátványosabb városi farm a Vincent Callebaut által
 New York Roosevelt-szigetére tervezett Dragonfly (szitakötő). A
 szárnyakra emlékeztető struktúra 128 emeletes magasságig tör
 az égbe, a gyűrűre emlékeztető területeket pedig napelemekkel
 borították. Az épületben lakások, irodák, laboratóriumok,
 valamint a lakók által karbantartott farmok találhatóak.
Bár
 a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) épületének bővítésére
 a Pritzker-díjas Jean Nouvelt válaszotották ki, az Axis Mundi
 kishíján beelőzte. Az utóbbi cég által leadott ötlet élő
 falakat és pop art művek nagyméretű reprodukcióit kombinálta
 volna. John Beckmann, a cég alapítója szerint nem akartuk
 elrejteni az efféle toronyházakban rejlő potenciált, inkább azt
 akartuk kifejezni, hogy milyen változatosak a lehetőségek egy
 ilyen épület esetében. A Nouvel-terve egyébként ezzel szemben
 egy letisztult, kortárs épület lett, amely erős kontrasztban áll
 az Axis Mundi szakembereinek ötletével.
Az
 észak-karolinai LITTLE építészeti cég koncepciója, az
 Entangled Bank egy olyan átfogó terv, amely >kombinálja a
 nehézipari fejlődést a különböző rendszerek művészi
 integrációjával<. Az épületegyüttes összeköti egy
 közösség különböző részeit, mint a lakónegyedeket, a
 szórakozást, a munkát és a turizmust, mindezt egy olyan
 fenntartható keretben, amelynek élő falai, szélturbinái és
 saját biogáz üzeme mint a környezetbarát életmódot segítik
 elő.
Entangled
 Bank
Míg
 a fenti Entangled Bank a harmadik helyen végzett a Re:Vision Dallas
 című pályázaton, a XERO Project nevű pályamű az első helyet
 szerezte meg. A David Barker + Partners és a Fletcher Studio közös
 munkája egy központi kérdés köré építve jött létre: >mi
 lenne, ha Texasban létrehoznának egy olyan háztömböt, amely a
 fenntarthatóság mintaképe lehet az egész világ számára?< A
 tervek szerint az épület teljességgel önellátó lenne, amely
 előállítja saját energiáját, emellett tartalmaz
 gyümölcsöskerteket, közösségi parkokat, éttermeket,
 üzlethelyiségeket és lakásokat is. A háztömb környezetében
 is dominálna a zöld, a XERO Projecthez vezető utakat ugyanis
 szinte teljesen zöldbe borították a tervezők.
A
 svéd-amerikai Plantagon cég terveiről korábban már a hvg.hu is
 beszámolt. A rendszer lényege, hogy a sűrűn lakott városokban
 is könnyen lessenkülönböző növényeket, zöldségeket,
 gyümölcsöket termelni tiszta és környezetbarát módon. A helyi
 termesztésnek köszönhetően jelentősen csökkenthetőek a
 termények árai is, mivel nincs szükség arra, hogy nagyobb
 távolságokra szállítsák az élelmiszereket. A tervezett üzleti
 modellnek köszönhetően a Plantagon teljesen önfenntartó, s
 eladásaiból képes fedezni építési költségeit. Jelenleg még
 nincsenek konkrét részletek a projektet illetően, annyi azonban
 biztosnak tűnik, hogy a termények egy átlátszó gömbben felfelé
 ívelő csigalépcső mentén helyezkednek el. A tervezők számára
 az egyik legnagyobb kihívást annak megoldása jelenti, hogy a
 növények minden esetben egyenletes mennyiségű napfényben
 részesüljenek. Ehhez figyelembe kell venni elhelyezkedésüket,
 valamint a Nap állását a különböző évszakokban, télen
 ugyanis alacsonyabb szögben éri a fény az építményt.
A
 Jorge Hernandez de la Garza által tervezett felhőkarcolót
 Mexikóvárosban szeretnék létrehozni. Lényege, hogy
 modulszerűen, a mindenkori igényeknek megfelelően bővíthető,
 emellett figyelembe veszi a csillagászati telekárakat, alacsony
 alapterület mellett ugyanis összetett működésre képes: az
 egyes modulokban lakrészek, irodának alkalmas helyiségek, városi
 farmok, víz-visszaforgató rendszerek és napkollektorok
 gondoskodnak a környezetbarát életmódról.
Eric
 Ellingsen és Dickson Despommier építész-professzorok által
 városi környezetbe álmodott piramisfarmok a növények mellett
 akár halak és baromfi tenyésztését is lehetővé teszi,
 emellett pedig minimális a hulladék-, és károsanyag-kibocsátása,
 ezekből ugyanis az épület ellátását kiszolgáló rendszerek
 termelik az energiát.
Az
 Aberrant Agriculture nevű tervet egy Scott Johnson nevű
 építészhallgató készítette, s lényege, hogy az önfenntartó
 felhőkarcolóban lévő lakásokban, szállodákban és üzletekben
 megforduló embereket teljes mértékben képes kiszolgálni
 élelmiszerrel. Összesen 12 féle terményt lehet szüretelni a
 különböző szinteken a fokhagymától a bogyós gyümölcsökön
 át a csirkéig, vagy a citrusfélékig. A fennmaradó mennyiséggel
 pedig a környező város lakosságának élelmiszerellátásáról
 lehetne hozzájárulni.
A
 fenntartható épületek ötlete bizonyára kedves a környezetvédők
 számára, azonban felmerül a kérdés, mi legyen a már meglévő,
 kevésbé zöld épületekkel, amelyek lebontása óriási
 költséggel és legalább ennyi hulladékkal járna. A Daekwon Park
 ötlete egy moduláris rendszer, amellyel a már álló
 felhőkarcolókat lehetne környezetbaráttá tenni. A messziről
 koralldarabkákra emlékeztető építőkockákat kívülről lehet
 a toronyházakra erősíteni, s használatukkal lehetőség nyílik
 a növénytermesztésre, pihenőövezetek, parkok kialakítására,
 a szélenergia kiaknázására, és tetszés szerinti egyéb
 funkciók beépítésére.
A
 francia Atelier SOA álmodta meg a La Tour Vivante (az élő torony)
 nevű felhőkarcoló-farmot, amelynek speciális külső borításának
 segítségével a napfényt előre meghatározott helyekre
 irányítják, ezáltal biztosítva a növények megfelelő
 ellátását. A fenntartható torony egyébként emellett
 hasznosítja a szél energiáját, hasznosítja az esővizet,
 biogázt termel és lehetővé teszi az élelmiszer-növények
 nagyvárosi termesztését. > A városi és vidéki életmód
 különválasztása egyre nagyobb problémákat okoz a földterületek
 fenntartható kezelése szempontjából< – magyarázták a
 tervezők. >A Tour Vivante ezért a mezőgazdasági termelést, a
 lakóhelyeket és a szabadidős tevékenységeket kombinálja
 egyetlen rendszerben.<
A
 torontói Sky Farm koncepcióját Gordon Graff dolgozta ki, amikor
 még a Waterloo University hallgatója volt. A gigantikus építmény
 35 000 ember ennivalójáról képes gondoskodni évente. Bár ez
 nem elég a kanadai nagyváros belvárosi lakosságának ellátására,
 kezdetnek nem rossz. Az 59 emeletes épület energiaellátásának
 felét növényi hulladékból termelt metánnal fedeznék. Az
 úgynevezett hidroponikus termesztésű zöldségekhez pedig az
 Ontario-tó vizét használnák.
Bár
 dubaji Almeisan Tower egyelőre csak a tervezőasztalon létezik,
 kiválóan ábrázolja a jövő építészeti lehetőségeit. Az
 építményt Robert Ferry álmodta meg egy pályázaton, amely a
 Za’abeel Parkban építendő, szimbólumként is megjelenő magas
 épületre vonatkozott. A felső, teraszhoz hasonló részen óriási
 napkollektorokat helyeznének el, amelyeket a torony csúcsán
 látható tükörrendszer látna el napfénnyel, az épület így
 gondoskodna saját energiaellátásáról.
Forrás:
 HVG.hu
Forgó öko-felhőkarcoló épül Dubaiban
POSTED
 BY VIGH IMRE ON SZEPTEMBER - 6 - 2010 1
 COMMENT
Az
 alakját dinamikusan változtatni képes felhőkarcoló a tervezők
 szerint rendkívül környezettakarékos lesz, mert a Nap és a szél
 erejét hasznosítva több energiát termel, mint amennyit
 felhasznál. A 2008-ban elkészülő épület tervezésének és
 kivitelezésének részleteit a közelmúltban mutatták be a
 nagyközönségnek.
Az
 első öko-felhőkarcoló egy új építészeti irányzathoz, az
 úgynevezett dinamikus
 építészethez tartozik,
 melyet egy izraeli-firenzei építész, David Fisher neve fémjelez.
 A 68 szintes épület 313 méter magas lesz, és lakások mellett
 irodáknak, egy hatcsillagos hotelnek, valamint öt luxusvillának
 ad majd otthont. Egy különleges mechanizmusnak köszönhetően
 minden egyes szint elforgatható lesz 360 fokkal, tetszés szerinti
 irányban. A teljes fordulatot egy emelet mintegy 90 perc alatt
 teszi majd meg.
A
 tervezést, a gyártást és az építést úgy racionalizálták,
 hogy csupán 90 munkás dolgozik a helyszínen, és 700 a modulokat
 gyártó szalagok mellett. Az építkezés körülbelül 18 hónapig
 tart majd, teljes költsége pedig várhatóan 23%-kal lesz
 alacsonyabb más, hasonló méretekkel bíró felhőkarcolók
 építési költségeinél.
Az
 épület egyetlen hagyományos technológiával és a helyszínen
 készülő része egy központi vasbetonmag, mely tartópilléként
 szolgál. Ennek az oszlopnak a kialakítása mindössze hat hónapot
 vesz igénybe, köszönhetően annak, hogy egy szint két nap alatt
 készül el.
A betonmaghoz csaknem kész modulokat illesztenek a magasban, fentről lefelé haladva. Minden egyes emelet 48 teljesen kész modulból áll, melyeket elektromos és vízvezetékekkel, valamint légkondicionálóval felszerelve egy helyi gyárból szállítanak a helyszínre. Az acél-, alumínium- és szénszál-együtteséből álló egységek rögzítése is gyorsan halad majd: a tervek szerint hetente egy emeletet fejeznek be.
A betonmaghoz csaknem kész modulokat illesztenek a magasban, fentről lefelé haladva. Minden egyes emelet 48 teljesen kész modulból áll, melyeket elektromos és vízvezetékekkel, valamint légkondicionálóval felszerelve egy helyi gyárból szállítanak a helyszínre. Az acél-, alumínium- és szénszál-együtteséből álló egységek rögzítése is gyorsan halad majd: a tervek szerint hetente egy emeletet fejeznek be.
Szerkezeti
 sajátosságainak köszönhetően földrengés esetén a toronyház
 a hagyományos technológiával épült felhőkarcolóknál nagyobb
 terhelést visel el.
Az
 építészeti különlegesség egyúttal ökotorony is, amely több
 energiát termel, mint amennyit felhasznál, és így öt azonos
 méretű épület igényeit lesz képes kielégíteni. A “titok”
 részben a lakások tetején és falán található napelemekben,
 részben pedig azokban a szélturbinákban rejlik, amelyeket az
 egyes szintek alatt helyeznek el. Valamennyi turbina egyenként 0,3
 megawattnyi elektromos áramot termel. Ez az érték látszólag nem
 túl jelentős, hiszen kevesebb mint harmada egy hagyományos
 szélkerék által termelt mennyiségnek. Azonban Dubaiban évente 4
 000 órát fúj a szél, ami 1 200 000 kilówatt-órányi energia
 előállítására teszi képessé a beépített turbinákat. Ez
 pedig mintegy ötvenszerese egy átlagos család
 energiafogyasztásnak. A megszokott szélviszonyok ismeretében
 tehát biztosra vehető, hogy a tervezett 200 apartmant
 könnyűszerrel ellátja energiával a 48 beépített széllapát
 közül négy, vagy legfeljebb nyolc. A fennmaradó 40-44 turbina a
 szomszéd épületek energiaellátásán dolgozik majd.
Az
 58 éves tervező, a fent említett David Fisher Tel Avivban
 született, de Olaszországban végezte tanulmányait, ahol később
 megkapta az állampolgárságot. Nevet az előre összeszerelt
 “Leonardo da Vinci okos fürdőszobákkal” szerzett magának,
 melyeket előszeretettel használtak szállókban és bérlakásokban.
 Fisher magas épületet még sohasem tervezett, ezért a projektben
 részt vesz Leslie Robertson is, aki többek között a 2001.
 szeptember 11-én lerombolt World Trade Center ikertornyainak
 szerkezetét is tervezte.
[origo]
A
 terveket látva az jutott eszembe , hogy mikor felszabadítóink
 krumplit loptak valahol és beszabadulva egy otthonba a WC kagylóban
 akarták megmosni a burgonyát , hát vizet húztak rá , és mikor
 a picsóka eltünt a kagylóból , a ruszki kifakadt . Zabráló
 masina mondta , és a davajgitárral szétlőtte az illemhelyet . Na
 most is az a helyzet , hogy a sok kamatrabszolga álmodik és közben
 a bilibe lóg a keze , hisz arra sincs pénze , hogy mint munkaerő
 a saját munka erejét megújítsa , meret a kizsákmányolás foka
 , csak a vegetálást engedélyezi számára , és a többi
 rabszolga számára. Ébresztő a holnap itt kopogtat , hogy is szól
 a nóta ,, -
- Álmodj király lány -
 - találó e dal élmény volt gondolkodni
 - talán álom volt hogy éltünk. -,,
 


























































Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése