Akik
a holokausztból tőkét kovácsolnak
A
jócskán megnyirbált hazai szólásszabadságra jellemző, hogy
Budapesten csak bizonyos könyvesboltok rejtett zugaiból halásznak
elő nagy vonakodva a kifejezetten rákérdező vásárló számára
egy-egy példányt Norman
G. FINKELSTEIN
nemrég (Illyés Edit meglehetősen hevenyészett fordításában)
magyarul
is megjelent
szenzációs leleplező könyvéből: The
Holocaust Industry, Reflections on the Exploitation of Jewish
Suffering, New
York, 2001; magyarul: A
HOLOKAUSZT-IPAR, Gondolatok a zsidó szenvedés tőkésítéséről,
Kairosz
Kiadó, Budapest, 2003. Engem Tóth Károly Antal juttatott hozzá
egy példányhoz, mintegy az ő nagy botrányt kavart NOBELESDI
című tanulmányának kiegészítéséül és igazolásául.
A
könyv hátlapján a koránál jóval fiatalabbnak látszó szerző
fényképe látható. A rövid ismertetésből megtudjuk, hogy „New
Yorkban született 1953-ban. Édesanyja a varsói gettó és
Majdanek, édesapja a varsói gettó és Auschwitz túlélője. A
cionizmusról írt értekezésével szerzett politikatudományi
doktorátust a Princeton Egyetemen.” A Holokauszt-ipar
előtt három könyve jelent meg Izrael problémáiról, főleg a
zsidó állam és a palesztinok konfliktusáról.
A
magyar kiadáshoz írt Előszóban leszögezi, hogy a
„holokauszt-tagadók” hiába keresnek könyvében bizonyítékot
álláspontjukhoz: Hitler Endlősung-ja
valóban öt-hatmillió európai zsidó meggyilkolásához vezetett.
„Másrészt viszont – teszi hozzá – a holokauszt-tagadók
szabad szóláshoz való jogát meg kell védelmeznünk”, már csak
azért is, mert fölhívhatják figyelmünket az elfogadott
történetírás gyengéire, hézagaira, ellentmondásaira. Ez a
szerzőt jellemző méltányosság és politikai bölcsességre valló
türelem a legnagyobb mértékben hiányzik „a nagyhatalmú
amerikai zsidó szervezetek” gyakorlatából, amelyek „politikai
és gazdasági céljaik érdekében” kisajátították a náci
holokausztot, s nem csak annak tagadóit üldözik inkvizítori
dühvel, hanem az antiszemitizmus vádjával bélyegzik meg a céljaik
és módszereik ellen irányuló kritikát is. „Bunkósbotnak
használják, hogy elhallgattassák Izrael kegyetlen politikájának
bírálóit, és pénzt zsaroljanak ki a különböző európai
országokból”. Könyve, A
Holokauszt-ipar e „szélhámosok”
üzelmeit leplezi le, akik „bemocskolták a zsidó szenvedés
emlékét, és megmérgezték a zsidók és nem-zsidók közötti
viszonyt.”
A
2000-es angol kiadáshoz írt előszóban leleplezéseinek
világraszóló sajtóvisszhangját ismerteti: „számos országban
társadalmi vita bontakozott ki róla, és az eladási listák élére
került Brazíliától Belgiumon át Hollandiáig, Ausztriától
Németországon át Svájcig.” Minden fontosabb angol és francia
lap oldalakat szentelt ismertetésének, a Le
Monde egy egész vezércikket,
Franciaországban rádió- és televíziós programok, de még
dokumentumfilmek is készültek a nyomában. Németországban
újságírók százai hallgattak sajtótájékoztatót, egy vitán
pedig ezren is zsúfolódtak az előadóteremben. Pár hét alatt
százharmincezer példány kelt el a könyvből, majd három kötet
is megjelent, mely taglalja vagy vitatja állításait. „Jelenleg
16 nyelvre készülnek lefordítani.”
Annál
fagyosabb csend fogadta Amerikában, a Holokauszt-ipar székhelyén.
Hallgatott annak elsőszámú reklámhordozója, a New
York Times, melynek oroszlánrésze
volt Jerzy Kosinski, Daniel Goldhagen és Elie Wiesel karrierjének
felfuttatásában. Minthogy azonban agyonhallgatni nem lehetett,
végül Omer Bartov, „az izraeli hadtörténészből lett
Holokauszt-szakértő” nagy terjedelmű felháborodott kritikáját
közölte a lap A Tale of Two Holocausts
(A két holokauszt meséje) címmel, mely visszautasítja a
holokausztból való profitálás vádját. Pár hónap múlva Bartov
visszatérve a témára „meggondolta magát”, maga is hevesen
kikelt „a nyerészkedők növekvő tábora ellen”, amelybe
Finkelsteint is besorolta (valljuk meg, nem egészen alaptalanul, ha
könyvének többszázezres példányszámú kiadásaira gondolunk).
Gabriel
Schoenfeld, a Commentary
folyóirat főszerkesztője, bár élesen reagált Holocaust
Reparations – A Growing Scandal (h.-kárpótlás,
dagadó botrány) c. írásában a „Holocaust Business” üzérei
ellen, akik egy szent ügyet becstelen célokkal és módszerekkel
mocskolnak be, és az antiszemitizmus tüzét gerjesztik, ugyanakkor
azonban a Holokauszt-ipart
és szerzőjét is elmarasztalta, szélsőségesnek, bizarrnak
nevezve. Finkelstein megjegyzése: „Egyszerre támadni s jóváhagyni
egy könyv megállapításait – nem kis teljesítmény.” Bartov
és Schoenberg eljárása az anyjától hallott bölcsességet
juttatja eszébe: „nem véletlen, hogy a chutzpah
(jiddis szó: kb. arrogancia) zsidó találmány.” Elégtételéül
szolgál azonban, hogy Raul Hilberg, „a náci holokauszt
kutatásának doyenje” nyíltan kiállt könyvének vitatott
állításai mellett.
Az eredeti
(első) Előszóban ilyeneket olvasunk: „A Holokauszt remek
ideológiai fegyver. Segítségével ’áldozatnak’ tüntetheti
fel magát a világ egyik legjelentősebb katonai hatalma (értsd:
Izrael), amely rendszeresen megsérti az alapvető emberi jogokat. E
fegyver révén az Egyesült Államok legsikeresebb etnikuma (értsd:
a zsidóság) szintén áldozati státust szerzett magának. Komoly
előnyökkel jár ez a tetszetős áldozati lét: sérthetetlenséget
jelent a bírálattal szemben…” Korrumpálja azonban azokat, akik
kihasználják: „a sérthetetlenek nem menekülhetnek az erkölcsi
romlástól… Elie Wieselnek, a Holokauszt hivatalos tolmácsának
karrierje sem a véletlen műve. Nyilvánvaló, hogy nem humanitárius
tevékenysége vagy irodalmi teljesítménye miatt került
pozíciójába. (Nemde ugyanez áll Kertész Imre Nobel-díjára is?)
Finkelstein
könyvének közvetlen elődje s ihletője Peter Novick The
Holocaust in American Life c.
nagyhatású könyve volt (1999). Korábbi olvasmányai közül, még
mielőtt a holokausztból nagybetűs Holokauszt (azaz a népirtást
kamatoztató ideológia lett volna), Raul Hilberg The
Distruction of the European Jews (Az
európai zsidók elpusztítása) (1961) c. könyve hatott rá. A
későbbi Holokauszt-visszaemlékezések özönétől azonban már
szülei hatására is idegenkedett: „Nekem fontos a családom
üldöztetésének emléke. A Holokauszt-ipar jelenlegi kampánya,
amellyel pénzt zsarolnak ki európai országokból ’a nélkülöző
Holokauszt-áldozatok’ nevében, a családom mártíromságát a
Monte Carlo-i kaszinó erkölcsi színvonalára süllyesztette”.
Nagyobb távlatokban is megfogalmazza írói tevékenységének
vezérelvét: „Fontos megőrizni a történelem integritását –
és ezért akár harcolni is érdemes.”
Már itt az
előszóban rámutat a Holokauszt-iparnak arra a visszatetsző és
más népekben ellenszenvet, antiszemitizmust kiváltó vonására
is, hogy a zsidó szenvedést piedesztálra emelve s elkülönítve
mintegy lekicsinyli egyéb népirtások áldozatainak szenvedését:
„Már rég ideje volna, hogy mások szenvedéseinek is helyet
adjunk szívünkben… Hogy erkölcsi
különbséget tegyünk a ’mi’ és az ’ő’ szenvedésük
között, ez maga az erkölcs megcsúfolása.” Mennyire más
szemlélet ez, mint a holokausztban utazóké, akik azt sem tűrik,
hogy a sztálini népirtás ötvenmillió áldozatát egy lapon
említsék a holokauszt hatmilliójával! Elie Wiesel latba vetve
minden befolyását próbált megakadályozni egy konferenciát, mely
a náci holokauszt mellett az örmények ellen elkövetett népirtást
is programjába vette. Az amerikai Holokauszt Emlékbizottság
„kitörölte az örményeket a washingtoni múzeum kiállítási
anyagából, és a kongresszusi zsidó lobby megakadályozta, hogy
emléknapot szenteljenek az örmény áldozatoknak.”
A
Holokauszt tőkésítése c. első
fejezetben Finkelstein megállapítja, hogy „a náci holokauszt
sokáig szinte semmi szerepet sem játszott az amerikai életben”,
manapság azonban „az egyetlen történelmi esemény, melytől
visszhangoznak az egyetemi előadótermek. Felmérések mutatják,
hogy sokkal több amerikai tud a holokausztról, mint Pearl
Harbour-ról vagy a Japánra ledobott atombombáról.” Korábban
maguk az amerikai zsidók sem fordítottak sok figyelmet európai
hitsorsosaik tragédiájára. Emlékmű, emléknap sem ápolta a
kegyeletet irántuk. Ha mégis akadt olyan a zsidók közt, aki
nagyon is akart volna beszélni a holokausztról, nemigen voltak rá
kíváncsiak az amerikaiak. A közöny okát a szerző az amerikai
zsidóság vezetőinek konformizmusában látja. „Bel- és
külpolitikai kérdésekben az amerikai zsidó elit szorosan követte
az Egyesült Államok hivatalos vonalát. Ez szolgálta az
asszimiláció és a hatalomhoz való közelférkőzés hagyományos
céljait. Minthogy a háborút követő hidegháborúban Németország
Amerika első számú szövetségese lett, az amerikai zsidó elit is
hajlandó volt „elfeledni” a holokausztot. Nem hánytorgatta a
múltat… Az amerikai zsidó szervezetek buzgón támogatták még
az alig-alig nácitlanított Németország felfegyverzését is. „E
szervezetek együttműködtek a bonni kormánnyal annak érdekében,
hogy kordában tartsák a zsidóság németellenes érzelmeit”. A
„végső megoldás” tabuvá vált az amerikai zsidó elit
számára, már csak azért is, mert a baloldali szovjetbarát
zsidóság egyfolytában ezen a témán lovagolt. „A náci
holokauszt emlékének ápolása kommunista ügynek számított. Az
amerikai zsidó elit nem habozott zsidó testvéreit feláldozni az
antikommunizmus oltárán. … az AJC (American Jewish Committee) és
az ADL (Anti-Defamation League, Rágalmazásellenes Liga)
közreműködött a McCarthy-féle boszorkányüldözésben. Az AJC
támogatta a Rosenberg házaspárra kiszabott halálbüntetést”,
mondván, hogy „Rosenbergék nem igazi zsidók”. A zsidó elit
igyekezett jó pontokat szerezni kommunizmus-ellenességből, ezért
belépett olyan szélsőjobboldali szervezetekbe, mint az
All-American Conference to Combat
Communism… (Össz-amerikai Társulás
a Kommunizmus Leküzdésére), és vaknak tetette magát, amikor
SS-veteránok léptek be az országba. A holokauszttal csak akkor
érveltek, ha azt a szovjet antiszemitizmussal állíthatták
párhuzamba: „Sztálinnak sikerülni fog, ami Hitlernek nem. Végül
is ki fogja irtani a zsidókat Közép- és Kelet-Európában.”
Véleményük szerint „Magyarország 1956-os megszállása volt az
első lépés az orosz Auschwitz felé”.
Minden
megváltozott azonban 1967 júniusa, az arab–izraeli háború
hatására. „Ez a konfliktus emelte be a Holokausztot az amerikai
zsidóság életébe.” Az elszigetelt, elpusztítással fenyegetett
Izrael képe ébresztette fel a náci népirtás emlékét. Ez is
összhangban maradt az Egyesült Államok politikájával, melynek
korábbi idegenkedését az az aggodalom okozta, hogy a zsidó állam
javarészben kelet-európai származású, baloldali vezetése a
szocialista táborhoz fog csatlakozni. „1948-as megalapításától
az 1967. júniusi háborúig Izrael nem játszott központi szerepet
az amerikai stratégia terveiben.” Legalábbis nem nagyobbat, mint
az arab államok, melyekkel Amerika jó viszonyt óhajtott
fenntartani. Izraellel ellenben időnként konfliktusba került,
leginkább pedig 1956-ban a szuezi válság kapcsán, amikor Izrael
Anglia és Franciaország szövetségében megtámadta a Nasszer
vezette Egyiptomot. A győzelmes villámháború után Eisenhower
kényszerítette Izraelt, hogy kivonuljon az elfoglalt
Sínai-félszigetről.
Megalapítása
után Izrael sokáig nem volt fontos az amerikai zsidóknak sem,
legfeljebb mint jótékonysági akciók célországa. A cionista
szervezet taglétszáma tizedrészére apadt az 1960-as évekig.
Mikor a hatvanas évek elején elrabolták Eichmannt, egyes zsidó
véleményformálók elítélték Izraelt. „Eichmann
elrablása – írta Erich Fromm – éppen olyan törvénytelenség,
mint amilyeneket a nácik elkövettek.” Ritka volt a Noam
Chomskyhoz hasonló értelmiségi, aki már 1967 előtt is Izraellel.
rokonszenvezett.
Izraelnek a
júniusi háborúban megbizonyított elsöprő katonai ereje egy
csapásra értékes szövetségessé tette a zsidó államot Amerika
szemében, annál is inkább, mert az arab államok egy idő óta
függetlenítették magukat tőle. Ömleni kezdett a katonai és a
gazdasági támogatás Izraelbe, „a zsidó állam az amerikai
hatalom közel-keleti képviseletévé lépett elő.” Sokat
profitált a változásból az amerikai zsidó elit is. Az
asszimilálódást megnehezítő „kettős lojalitás” gyanúja
alól felszabadulva kötődhettek ezután Izraelhez, hiszen most a
zsidók lettek Amerika és a nyugati civilizáció védelmezői az
elmaradott arab hordákkal szemben. Immár bízvást ünnepelhették
Izrael katonai sikereit, mikor a fegyverek a „helyes irányba”:
Amerika ellenségei felé fordultak. A zsidók ezután az amerikai
hadügy legbelső köreibe is bejutottak, részt vehettek a Fehér
Házban a bennfentesek díszvacsoráin, elcseveghettek magával az
elnökkel is. Az 1967-es háború után „Izrael lett az amerikai
zsidók vallása”. A New York Timesben
megsokszorozódtak az Izraelről szóló írások. „Amikor rossz
kedvem van, átnézem a New York Times
izraeli tudósításait” – írta Elie Wiesel 1973-ban. Lucy
Dawidowitz, „a Holokauszt-irodalom nagyasszonya, aki az erkölcs
nevében élesen bírálta Izraelt az ötvenes években a palesztinok
elnyomása miatt, ’67 után maga is Izrael buzgó híve lett.
Irwing Howe, a Dissent
folyóirat szerkesztője ’56-ban elítélte Izrael részvételét a
szuezi válságban, ám a ’73 októberi háború után személyes
kiáltványban fejezte ki súlyos aggodalmát „az elszigetelt
Izraelért a keresztény világot átitató új keletű
antiszemitizmus miatt”.
Azokat az
előrelátó keveseket, akik bírálták Izrael elkötelezettségét
Amerika hatalmi politikája mellett és ennek következményeként
fokozódó militarizálódását, éles szembefordulását az arab
világgal, fitymálva „arabistáknak” nevezgették.
Miért hogy
éppen most, Izrael megizmosodása korában kezdte fölfedezni a
Holokausztot az amerikai zsidó elit? Sokkal nagyobb volt 1948-ban, a
zsidó állam függetlenségi háborújában „egy második végső
megoldás” veszélye, amikor Ben Gurion szerint 700 000 zsidó állt
szemben 27 millió arabbal, s Izraelt az Amerikától is szentesített
fegyver-embargó korlátozta a védekezésben, s egy titkos cseh
fegyverüzlet nélkül megsemmisült volna; így is 6000 embert
vesztett egy év alatt, lakosságának egy százalékát. „A
Holokauszt-ipar csak Izrael elsöprő katonai fölényének
bebizonyosodása után
keletkezett, és a győzelmi mámor éltette” – állapítja meg
Finkelstein, vitába szállva azzal a véleménnyel, hogy Izrael
elszigeteltsége s kiszolgáltatottsága juttatta eszébe az amerikai
zsidó elitnek Holokausztot; hogy a nagy megpróbáltatás és a
rákövetkező megváltás szimbólum erejű megismétlődését
látja Izrael harcában. Peter Novick szerint Izrael
magárahagyatottságát és veszélyeztetettségét fokozza a
nácizmus bűneinek elhalványodása az emberek tudatában. Ezért
ébresztgetik az amerikai zsidó szervezetek a holokauszt emlékét.
Szerzőnk nem fogadja el ezt a magyarázatot; szerinte nem a
gyengeség, hanem az erő tudata nyúlt a holokauszt után,
fölismerve annak hasznosíthatóságát. „Az átideologizált
Holokauszt tökéletes fegyver volt, amellyel elháríthatták az
Izraellel szemben megfogalmazott bírálatokat… egy újabb értékes
ütőkártya volt egy fontos hatalmi játszmában.” Ez érdek
irányította hatalmi játszma erkölcsére jellemző példa: az
amerikai zsidóság könnyen megbocsátotta Ronald Reagan elszólását,
miszerint a bitburgi temetőben nyugvó németek, beleértve az
SS-katonákat is, ugyanúgy a nácizmus áldozatai, mint a
koncentrációs táborokban elpusztultak. Ám Jesse Jackson
tiszteletes 1979-es kifakadását: „Elegem van már a
Holokausztból!” soha nem bocsátották meg.
Szó sincs
tehát arról, hogy az amerikai zsidóság félelme s holmi
kisebbségi komplexuma elevenítette volna fel a náci holokauszt
emlékét. Hisz az „áldozatnak” minősíthető csoportok
(feketék, latinok, indiánok, nők, homoszexuálisok) közül
egyedül a zsidók nem szenvednek megkülönböztetést Amerikában.
„A Holokauszt nem azért olyan népszerű az amerikai zsidók
körében, mert ők is áldozatok, hanem azért, mert nem
azok”. Seymour Martin Lipset és Earl Raab Jews
and the New American Scene (A zsidóság
és az új amerikai helyzet; 1995) könyve szerint a zsidók egy főre
jutó jövedelme közel kétszerese a nem-zsidók jövedelmének; a
negyven leggazdagabb amerikai közül 16 zsidó, a legnagyobb
százalékban vannak képviselve a tudományos és a közgazdasági
Nobel-díjasok, az egyetemi professzorok és a vezető ügyvédi
irodák sorában. Vitathatatlan képességeik között nem utolsó
helyen áll a szemfüles és gátlásokat nem ismerő helyezkedés:
„Sok zsidó három lépés távolságot tartott Izraeltől, amikor
az tehertétel volt, majd újonnan megtért cionista lett, amikor az
haszonnal kecsegtetett; hasonlóképpen tartózkodóan viszonyultak
származásukhoz, amikor az hátrányos volt, és újjászületett
zsidók lettek, amikor az immár előnyöket jelent”. A sikerélmény
természetes velejárója a már-már bibliás-kultikus öncsodálat:
a zsidó valóban „választott nép”. Charles Silberman („maga
is újjászületett zsidó”) A Certain
People – American Jews and Their Lives Today
(Egy bizonyos nép: amerikai zsidók és mai életük) c. könyvében
fején találja a szöget: „A zsidók nem lettek volna emberek, ha
elutasították volna a felsőbbrendűség gondolatát.” (Tegyük
hozzá: élhetetlenek lettek volna, ha javukra ki nem használnak egy
akkora történelmi lehetőséget, mint amit a holokauszt adott a
kezükbe a világ népeinek megzsarolására és megfélemlítésére.
Erkölcstelennek minősíthető ugyan az áldozatok vérén szerzett
gazdasági és politikai hatalom, de nem tagadható, hogy „emberi”
s hogy talán más népek is utánuk csinálnák. Arra gondolok, hogy
követnénk-e példájukat mi magyarok? Hajlandóságunk volna talán
rá, de volna-e tehetségünk s főleg keménységünk? Ötvenhatot
is csak házi használatra tudtuk aprópénzre váltani, Trianon
lassított népirtásával s lélekgyilkolásával pedig nemcsak hogy
revolverezni nem tudjuk a világot, hanem még bajt is gyűjtünk a
fejünkre mint notórius békebontók, ha emlegetjük.)
A
holokauszt felidézése alkalmat adott az antiszemitizmus vádjának
felújítására és az egész kereszténységre való
kiterjesztésére. Ha – mint Sartre állítja – az antiszemitának
égető szüksége van a zsidókban megtalált ellenségképre, akkor
a fordítottja is igaz: a zsidó szervezetek agresszív politikája
nem lehetett meg az antiszemitizmus fantomja nélkül. Az
osztályérdekein éberen őrködő zsidó elit az antiszemitizmus
vádjában találta meg a leghatékonyabb fegyvert minden ellene
irányuló kritika elhallgattatására. „Ebben az ideológiai
hadműveletben a holokauszt kulcsfontosságú szerepet kapott.”
Hasonlóképpen Izrael veszélyeztetettségének állandó
hangsúlyozása is, amellyel mint valami fenyegető „második
holokauszttal” érveltek.
A
náci holokausztból kifejlesztett Holokauszt-ideológia két
központi tételre épül: 1) a holokauszt semmihez sem hasonlítható
egyedi jelenség volt a történelemben; 2) a holokauszt a
keresztények megrögzött, irracionális zsidógyűlöletének
betetőzése.
„A
holokauszt-egyediségi vetélkedő legújabb versenyzője Steven
Katz, a Holocaust in Historical Context
(A holokauszt történelmi összefüggései) c. háromkötetesre
tervezett mű szerzője”. Példátlan a történelemben, hogy egy
állam előre megfontolt szándékkal és módszerrel egy népet
írmagostul ki akart volna irtani – érvel Katz. Szerinte a
holokausztot példátlansága a történelmen kívül vagy a
történelem fölé emeli, s ezzel a történetírás számára
értelmezhetetlenné teszi. Ezt az érvelést Peter Novick „a
holokauszt szakralizálásának” vagy misztifikálásának nevezi;
„a Holokauszt misztériumvallás legprofibb szertartásmestere”
pedig Elie Wiesel, aki szerint a holokauszt „minden válasz
tagadása”, „megismerhetetlen s leírhatatlan”, „a történelem
lerombolása és kozmikus kilengés”, misztériumába nem hatolhat
más, mint avatott papja, aki átélte s túlélte. (Figyeljünk fel,
mennyire hasonló stílusban s megfogalmazásban szól a
holokausztról Kertész Imre is.) Annak ellenére, hogy a
Holokauszt-misztérium „közölhetetlen s szavakkal leírhatatlan”,
Wiesel szakadatlanul előadásokat tart Auschwitz „titkáról” –
alkalmanként 25 000 dollár tiszteletdíj, plusz limuzin és sofőr
jár neki érte.
„E
nézetrendszer szerint a holokauszt racionális értelmezése
egyenértékű annak tagadásával… És a holokausztot mások
szenvedéseihez hasonlítani Wiesel szerint egyet jelent ’a zsidó
történelem totális elárulásával’…” E tantételek
gyakorlati eredménye „egyfajta intellektuális terrorizmus”,
mely megbénítja a kutatás szabadságát; aki mégis vállalkozik
rá, nem győz előre mosakodni, hogy elhárítsa magáról a
„holokauszt-relativizálás” vádját. A holokauszt egyedisége
és semmihez sem hasonlítható gonoszsága éles válaszfalat emel
zsidók és nem-zsidók közé, „de fel is hatalmazza a zsidókat
arra, hogy másokkal szemben előjogokat követeljenek.” Edward
Alexander szerint a holokauszt „erkölcsi tőke”, mely „értékes
vagyontárgy fölött” csak a zsidóknak van rendelkezési joguk, s
ezt ki is kell nyilvánítaniuk. Izraelnek s általában a zsidóknak
a holokauszt után joguk van magukat fenyegetetteknek érezni, és
túlélésük érdekében bármely eszközt fölhasználni. Jellemző,
hogy az izraeli nukleáris program minduntalan a holokausztra
hivatkozik, „mintha e borzalmak nélkül Izrael nem akart volna
nukleáris hatalommá válni”.
„A
holokauszt-egyediség hangoztatása lényegében a zsidó-egyediséget
hangsúlyozza. A holokausztot az teszi egyedivé, hogy abban zsidók
szenvedtek”, más szóval „a holokauszt különleges, mert a
zsidók különlegesek”. Ismar Schorsch, a Jewish
Theological Seminary (A zsidó
Teológiai Szeminárium) elnöke nevetségesnek és „a zsidó
kiválasztottság undorító szekuláris verziójának” tartja a
holokauszt-egyediség tételét, Elie Wiesel azonban ragaszkodik
hozzá, mint a zsidók egyediségéhez is: „Minden, ami zsidó,
más… A zsidók ontológiailag kivételesek”. E zagyvasághoz már
nem is lehet kommentárt fűzni, hiszen ez maga a hitleri tétel,
hogy ti. a zsidók nem emberek. Mi mást jelenthet az „ontológiai
különlegesség”?
A
Holokauszt-eszmerendszer másik alaptétele a keresztények ezeréves
megrögzött, irracionális zsidógyűlölete. Ennek logikus
következménye a megkísérelt Endlősung.
„A zsidóknak azért kellett meghalniuk, mert minden keresztény,
akár maga gyilkos, akár passzív kollaboráns, szándékolta a
pusztulásukat.” Ennek bizonyítását tűzte ki célul Daniel
Jonah Goldhagen Hitler’s Willing
Executioners (Hitler készséges
pribékjei) c. könyve, kevés sikerrel. A gyakorlati politikában
mégis betölti szerepét: nem csak egy zsidó állam szükségességét
bizonyítja, hanem ennek az államnak teljes jogát is az eszközökben
nem válogató védekezéshez.
A
nem-zsidók antiszemitizmusa nem csak kiirthatatlan, hanem
irracionális is Goldhagen szerint, vagyis teljesen független attól,
milyenek a zsidók és hogyan viselkednek. Az antiszemita „egyszerűen
nehezményezi azt a tényt, hogy a zsidók egyáltalán léteznek”
– állítja Wiesel. Ha tehát valaki a zsidókban (is) keresi az
antiszemitizmus okát, az maga is antiszemita. „A Holokauszt-dogma
azzal, hogy teljesen ártatlannak nyilvánítja a zsidókat,
lehetetlenné teszi az Izrael és az amerikai zsidóság elleni jogos
bírálatnak megfogalmazását.” Vannak természetesen okosabb
vélekedők is, pl. Ismar Schorsch szerint „egy tehetséges, jól
szervezett, kiugróan sikeres kisebbség olyan konfliktusokat
gerjeszthet, amelyek objektív társadalmi feszültségekből
fakadnak.” Tegyük hozzá, hogy főleg olyan fejlődésben
visszamaradt, elszegényedett társadalmakban, amilyen a félfeudális
„úri” Magyarország is volt a két háború között. Nathan és
Ruth Ann Perlmutter Anti-Semitism
c. könyvükben „irigységnek” nevezik az antiszemitizmus
forrását, merthogy „a zsidók jobban érvényesülnek a
piacgazdaságban… a nagyszámú kevésbé sikeres nem-zsidó
neheztel a kevés számú sikeres zsidóra.” Ez persze igaz, de
lehet-e rossz néven venni? Nem hasonló okokból tört-e ki a nagy
francia forradalom? A „gyámoltalan” szegénység milliói
irigykedtek a „sikeres” birtokon belüliek ezreire.
Amilyen a
’60-as években virágzásnak indult „Holokauszt-vallás”,
olyan az irodalma: értéktelen és hamis. Karrierista tollnokok
hamar odataláltak a húsosfazekak mellé, s gátlástalanul
költötték kalandos emlékirataikat „túlélésükről” és a
keresztények aljasságáról. A lengyel emigráns Jerzy Kosinski
Painted Bird (Festett
madár, 1965) című regénye az őt és családját bujtató lengyel
parasztokat mocskolja; könyvének java része a falusiak által
elkövetett szadista, szexuális kínzások leírása, „az erőszak
pornográfiája, egy szadomazohista elme terméke”, ahogy józan
bírálói nevezték. Persze nem Elie Wiesel, aki lelkesedett érte
mint a náci korszak egyik leghatásosabb bírálatáért, s ez elég
ajánlás volt, hogy ez a könyv váljon a Holokauszt-irodalom
alapművévé, ezt tegyék kötelezővé az iskolákban és az
egyetemi kurzusokon, terjesszék új kiadásokban, fordítsák idegen
nyelvekre, ez kapja egymás után a díjakat.
Nem hinné az
ember, hogy a Festett Madár karrierje fölülmúlható, pedig
Binjamin Wilkomirski Fragments
(Töredékek) c. emlékiratai véghezvitték ezt a csodát:
„Wilkomirskiból villámgyorsan Holokauszt-kirakatfigura lett”,
dokumentumfilmek sztárja, konferenciák vezérszónoka, a Holocaust
Memorial Museum adománygyűjtője. Bár komoly történészek,
köztük Raul Hilberg kezdettől gyanakvással fogadták,
hamisítványnak tartották könyvét, elég volt Jonah Goldhagen
lelkesedése, hogy „mesterműnek” minősüljön. De még miután
kiderült, hogy valóban hamisítvány, akkor is akadtak védelmezői:
Israel Gutman, a jeruzsálemi egyetem professzora szerint „nem
fontos, hogy a Fragments hamisítvány-e,
Wilkomirski maga nem az; a fájdalma valódi”. Pedig hát maga
Wilkomirski is „hamisítvány” volt, még csak nem is zsidó,
hanem egy Bruno Doesseker nevű svájci, konc.lágerban sohasem volt
„árva gyerekként”, mint állította; a háborús éveket
Svájcban töltötte.
A
Holokauszt-epika ily felületes tanulmányozása is számos esetben
juttatja eszünkbe Nobel-díjasunkat: őt is jellemzi a holokauszt
szakrális megközelítése, misztifikálása, egyediségének,
racionális fölfoghatatlanságának tétele. Wieselhez hasonlóan ő
is „új nyelvet akar létrehozni a holokauszt leírásához”;
Wilkomirskihez hasonlóan ő is „úgy állítja be magát mint
magányos gyermek-túlélőt…, aki csak később jön rá arra,
hogy ő zsidó”; Kertész Camus-rajongása közismert: Kosinskiről
és Wieselről olvassuk, hogy „mindketten alaposan megszórták
tűnődéseiket Albert Camus-idézetekkel, ami a sarlatanizmus egyik
legfeltűnőbb ismertetőjele”. Wiesel állítólag magának
Camusnak szájából hallotta: „nem tudja megbocsátani magának,
hogy nem ismerhette meg a fenséges eseményt, a misztériumok
misztériumát” (értsd: a holokausztot). Ahogy Kertész
potenciális gyilkosait véli felismerni a berlini, budapesti
járókelőkben, nemde Wilkomirski leírása is hasonló paranoiától
terhes? „A tábor még mindig megvan, csak elrejtették és
álcázták. Levetették az egyenruhájukat, és szépen felöltöztek,
hogy ne lehessen rájuk ismerni… Csak tégy egy óvatos célzást,
hogy talán, esetleg, meglehet, te is zsidó vagy – és érezni
fogod: ezek ugyanazok az emberek, ebben biztos vagyok. Most is
ölhetnek, egyenruha nélkül is.” (Figyeljünk fel a mesterkélt,
szószaporító stílusra: „talán, esetleg, meglehet… Ez is
tipikusan kertészi, nemde? Egy másik észrevétel: különös
ellentmondás, hogy akik ragaszkodnak a holokauszt „egyediségéhez”,
nem hajlandók ugyancsak „egyedinek” tartani Hitlert és a
nácizmust is. Persze valóban nem egyedi, mint ahogy a sztálini
terror sem az. Az embertől ugyanis minden kitelik: nincs a
gonoszságnak s így a szenvedésnek sincs oly foka, ami ne volna
„emberi”.)
A
Holokauszt-ipar „tudományos” hármasfogata: Wiesel, Gutman és
Goldhagen nem csak a szélhámos „túlélők” legfantasztikusabb
kotyvalékait viszi diadalra, hanem példás együttműködéssel
tálalja elméleti síkon is a „szent tan” dogmáit az orránál
fogva vezetendő világ számára. Ugyanakkor inkvizítori
kíméletlenséggel őrködik a tan tisztaságán azokkal szemben,
akik zsidó létükre kétségbe merik vonni. (Módszereik ismerősek,
láttuk őket kicsiben a Nobelesdivel
kapcsolatos huzavonában: érvelés helyett fenyegetés, a vakmerő
bíráló elhallgattatása, kiközösítése, megbélyegzése.) Mikor
Finkelstein és Ruth Bettina Birn történésznő A
Nation on Trial (egy nemzet a
törvényszék előtt) c. közös könyvében kivesézte és légből
kapottnak találta Goldhagen „Hitler készséges hóhérai” c.
felkapott művének az egész német népet bűnösnek nyilvánító
vádjait, hiába kínálta fel lapjait vitafórumul a cambridge-i
Historical Journal,
Goldhagen vita helyett „felfogadott egy befolyásos londoni ügyvédi
irodát, hogy beperelje Birnt és a folyóiratot ’többrendbeli
súlyos rágalmazásért’, nyilvános bocsánatkérésre és
állításai visszavonására kényszerítse az írónőt.”
Finkelstein sem járt jobban: kiadóját előre bírsággal
fenyegették meg, ha elfogadja publikálásra a Birnnel közösen írt
könyvet: „Ön nem tudja, kicsoda Finkelstein – írta Leon
Wieseltier –. Az egy kútmérgező, gusztustalan, öngyűlölő
zsidó, egy féreg.” Az USA-beli és a kanadai zsidó szervezetek
össztüzét azonban olyan tekintélyek hárították el a szerzők
fejéről, mint Raul Hilberg, Christopher Browning és Ian Kershaw.
„Ezek a tudósok egyhangúlag elutasították Goldhagen könyvét”.
Finkelstein
azon csodálkozik, hogy a Holokauszt-ipar fércművei, átlátszó
hamisítványai ellenére sem szaporodnak el Amerikában a
holokauszt-tagadók. Pedig ilyenekre éppen a Holokauszt-ipar
szorgalmazóinak volna szükségük: „Egy társadalomban, ahol a
vízcsapból is a Holokauszt folyik, mivel lehetne másképp
indokolni újabb múzeumokat, tankönyveket, filmeket,
rendezvényeket, mint a holokauszt-tagadás rémének felidézésével?”
Jellemző, hogy épp a washingtoni Holocaust Memorial Museum
megnyitására adták ki Deborah Lipstadt Denying
the Holocaust (A holokauszt tagadása)
c. ünnepelt könyvét, s arra időzítettek egy kellően manipulált
felmérést, mely „kimutatta”, mennyire általános a
holokauszt-tagadás a társadalomban. Persze kijönnek a kívánt
ijesztő eredmények, ha a holokauszt-tagadás fogalmát azokra is
kiterjesztjük, akik rámutatnak a zsidó kollaboránsok szerepére,
a drezdaiak tömeghalálára a bombázások alatt, s horribile dictu
arra célozgatnak, hogy Wiesel (vagy más megkérdőjelezhetetlen
nagy ember) a Holokauszt-iparból profitál. David Irving, aki
Lipstadt szerint „a holokauszt-tagadás egyik legveszélyesebb
prófétája”, Hitlernek és a nácizmusnak hírhedett
szimpatizánsa, a tárgyilagos Gordon Craig szerint „nem
elhanyagolható módon járult hozzá a második világháborúra
vonatkozó ismereteinkhez.” Raul Hilberg véleményét a
holokauszt-tagadóknak is megadandó szólásszabadságról idéztük
már.
Finkelstein –
az évenként ismétlődő országos Holokauszt-napot, a számos
Holokauszt-múzeumot s köztük a washingtoni Memorial Museum-ot
számba véve – furcsállja, hogy még mindig nincs olyan múzeum
Amerikában, „amely az amerikai történelem hasonló bűntetteire”,
az indiánok és a feketék ellen elkövetett atrocitásokra
emlékezne. Micsoda botrány lenne abból, ha a németek Berlinben
építenének ilyen múzeumokat, a Németországban elkövetett náci
bűnökre pedig a feledés fátylát borítanák!
Az
amerikai Holokauszt-kultusz állítólagos politikamentességét
szerzőnk merő képmutatásnak tartja. A washingtoni Memorial Museum
tervét „az újraválasztás kampányát indító Jimmy Carter
azzal a céllal kezdeményezte, hogy kiengesztelje a zsidó
szponzorokat és szavazókat, akiket feldühített a palesztinok
törvényes jogainak elismerésével”. (Nyilván a
„zsidóengesztelés” indítéka vezette a svéd hivatalos
szerveket is a 2002. évi irodalmi Nobel-díj odaítélésében. A
svéd állam egy régi tartozását akarta leróni a zsidókkal
szemben, kiengesztelni azoknak elégtételt sürgető utódait,
akiket annak idején megállított az ország határán, mert nem
akarta „fölöslegesen” ingerelni Németországot. Naiv
optimizmusukban talán még el is hiszik, vagy cinizmusukban
elhitetik, hogy ezzel „megtisztelték” az irodalmi nagydíj után
oly régóta hiába ácsingózó magyarokat.)
Politikával
fertőzi a Holocaust Memorial Museumot annak eldöntése is, hogy
kikre nem
akarunk ott emlékezni. Másokkal együtt Elie Wiesel úgy véli,
hogy semmi esetre sem a holokauszt nem-zsidó áldozataira. Az első
áldozatok ugyanis nem a zsidók, hanem a kommunisták és a nácik
egyéb politikai ellenségei voltak. Komolyabb fejtörést okozott az
„egyediség” papjainak, „hogyan zárják ki a cigányok elleni
népirtást a múzeum programjából”. A nácik ugyanis módszeresen
meggyilkoltak félmillió cigányt. A problémát megvitató
bizottság le sem akart ülni egy asztalhoz a cigányság
képviselőivel, maguk akarták eldönteni, milyen formában
emlékezzenek meg csak úgy mellesleg róluk is, „mint ahogy a
család viszonyul a nem szívesen látott, kényelmetlen rokonokhoz.”
Ha a cigányok évszázados európai üldöztetését elismernék,
megdőlne az elmélet, hogy a holokauszt a keresztények atavisztikus
zsidógyűlöletének tetőpontja volt. A cigányok iránti gyűlölet
talán csak nem vezethető vissza a keresztények irigységére?
A
harmadik fejezetben részletes beszámolót olvasunk arról, hogyan
csikartak ki borsos kárpótlásokat az amerikai zsidó szervezetek a
zsarolható államokból, elsősorban Svájcból, mint hangoztatták:
a túlélők számára, a valóságban azonban saját céljaikra.
A
náci holokauszt túlélőinek számát százezerre becsülik,
ezekből jelenleg huszonötezren élhetnek még. A zsidó szervezetek
sokszorosan több túlélőt tételeznek fel, hogy minél nagyobb
kárpótlást követelhessenek. „Az izraeli miniszterelnöki
hivatal nemrégiben a jelenleg is életben lévő holokauszt-túlélők
számát közel egymillióra becsülte”, ami szinte képtelen
eltérés a föltételezhető számtól. A számok felduzzasztásában
a zsidó tömegek is ludasok: a pénzszagra ezerszám túlélőknek
adták ki magukat olyanok is, akik máshol vészelték át a háborús
éveket, nem náci táborokban. „Mivel a túlélők ma evilági
szenteknek számítanak, senki sem meri megkérdőjelezni
állításaikat.”
Minthogy
Németország a háború után haladéktalanul „szövetségessé”
rukkolt elő, már az ötvenes évek elején minden felszólítás és
nyomás nélkül megkezdte a kárpótlásfizetést, és „napjainkig
körülbelül 60 milliárd dollár kártérítést fizetett ki a
zsidó szervezeteknek. Ugyanakkor az Egyesült Államok semmit sem
fizetett Vietnamnak a háború befejezése után, holott „az ország
déli részén 15 ezer faluból 9 ezret elpusztítottak… és
északon súlyos károkat szenvedett mind a hat ipari nagyváros”.
A
kolosszális összeg ellenére a túlélő kisembereknek csak morzsák
jutottak, például Finkelstein anyjának csak 3500 dollár. Az
elosztást a több zsidó szervezetet tömörítő Zsidó Anyagi
Követelések Tanácsa, a Claims
Conference végezte, a német
kikötésekkel mit sem törődve, nem „a zsidó áldozatok szűkös
körülményeinek enyhítésére, rehabilitálásukra és számukra
új otthon létesítésére”, hanem a zsidó közösségek
rehabilitálására, „jelentős zsidó vezetők” honorálására,
főleg pedig kedvenc programjainak finanszírozására,
Holokauszt-múzeumokra és –tanszékekre fordította. Említésre
méltó egy „kirakat-program” is: nyugdíj folyósítása
zsidókat mentő keresztény „igaz embereknek”. Szerzőnk epésen
említi a személyi juttatások aránytalanságát: „Saul Kagan (a
Claims Conference titkára) annyit keres 12 nap alatt, Lawrence
Eagleburger (az első Bush elnök államtitkára) 4 nap alatt, és
Alfonse D’Amato (szenátor, aki Holokauszt-ügyekben tárgyal a
német és osztrák bankokkal) 10 óra alatt, mint amennyit édesanyám
kapott hat év üldöztetés és szenvedés után.”
„Az utóbbi
években a Holokauszt-ipar egy zsarolásra szakosodott
bűnszövetkezetté alakult. Úgy állítják be magukat, mint akik a
világ zsidóságát – élőket és holtakat – képviselik,
maguknak követelve a holokauszt-korszakbeli zsidó vagyonokat szerte
Európában” – folytatja vádbeszédét a szerző, melyhez
hatalmas dokumentációs anyag áll rendelkezésére: hogyan párosul
az európai országok megzsarolása a törvényes zsidó örökösök
meglopásával.
Mindenekelőtt
„Svájcot vették célba”: a holokauszt félévszázados
évfordulója körül felújították a régi vitát, a svájci
bankszámlákon elhelyezett zsidó betétek visszakövetelését.
Állításuk szerint több milliárd értékű holokauszt-kori zsidó
vagyon lappang Svájcban. A bűntudatos Svájcot, melynek
köztársasági elnöke nem győzött bocsánatot kérni az 1995-ös
évfordulón, hogy annak idején nem fogadták be a zsidó
menekülteket, könnyű zsákmánynak vélték. Annál is inkább,
mert az USA-beli bankok csatlakoztak a Svájc-ellenes kampányhoz,
holott tudvalévőleg az USA is visszautasította a ’40-es években
menedéket kérő zsidókat.
A svájciak
megpuhítására mozgósították az amerikai zsidó szervezeteket
is, köztük a Holocaust Memorial Museumot és a nácivadász Simon
Wiesenthal Center-t. A képviselőházban egymást érték az
interpellációk, karrierista képviselők szereztek érdemeket
Svájc-ellenes kirohanásokkal. Tom Bower, a Svájc-ellenes kampány
történésze „koncepciós kirakatperhez hasonlította” az egész
folyamatot. Egyebek közt azzal vádolták a svájciakat, hogy a
menekült zsidókat „rabszolga-munkatáborokban” tartották. A
tényt és a fikciót összemosó média zárótüzét látva könnyű
megérteni, miért hiszi sok svájci, hogy hazája valami nemzetközi
összeesküvés áldozata lett” – idézi Itamar Levint, a
legnagyobb izraeli tőzsde-orgánum szerkesztőjét Finkelstein,
hozzátéve: „A kampány hamarosan a svájci nép elleni
rágalomhadjárattá torzult.” Olyasmi is elhangzott a svájciakról,
ami eszünkbe juttatja a budapesti Landesman rabbi gúnyolódását a
magyar „kultúra vívmányaival”: a gatya és a fütyülős
barack emlegetését: „…(a svájciak) nem csak rendkívül
unalmasak, akiknek nincsenek művészeik, Tell Vilmos óta egyetlen
hősük, államférfiuk sem született, de ráadásul képmutató
náci kollaboránsok is voltak, akik profitáltak a népirtásból.”
Mindamellett semmi bizonyítékot sem találtak arra, hogy a
feltételezett 7 és 20 milliárd közötti „zsidó pénz”
valóban létezett. A magyarázat persze kéznél volt: a svájciak
tüntették el a bankbetétek nyomát. „Ne mondják a világnak,
hogy keresik a papírokat, mikor javában darálják őket” –
fakadt ki Barbara Boxer szenátor.
Elhangzott a
rég valótlannak bizonyult vád is, hogy „a svájciak megvették a
náciktól a megszállt országok központi bankjainak elrabolt
aranykészletét”. Hogy „a svájciak tudtak az ’áldozatok
aranyának’ eredetéről, nagy mennyiségben vásároltak föl a
haláltáborok áldozataitól elrabolt s rudakba öntött aranyat.”
A hullák szájából kitördelt aranyfogak, tömések, leszedett
aranyórák, karkötők, szemüvegkeretek felidézése arra volt
hivatva, hogy a felháborodott világ szemében közvetlenül a
holokauszthoz kösse a svájciakat.
Hogy a
többrendbeli gyanúsítások alól tisztázzák magukat, a svájciak
hozzájárultak tekintélyes személyekből álló nemzetközi
vegyesbizottságok alakításához, kijelentve, hogy alávetik
magukat az un. „Volcker-bizottság” döntésének. A
Holokauszt-ipar zsarolói nem örültek e fordulatnak: hátha a
tények feltárása jóval kisebb kártérítést eredményez
számukra, mint amit további hecckampánnyal kicsikarhattak volna a
svájciaktól. Ezért minden áron meg akarták előzni a vizsgálatok
eredményét, s még mielőtt a bizottságok megkezdik munkájukat,
megkötni Svájccal a kárpótlási megállapodást. A „nélkülöző
Holokauszt-túlélőkkel” érveltek: nem győzik szegények
kivárni, míg a bizottságok befejezik a munkájukat. Végül
perekhez és gazdasági bojkotthoz folyamodtak, hogy „terrorizálják
az akadékoskodó svájciakat, míg meg nem adják magukat”. Ennek
szervezői közt két magyar nevű is jeleskedett: Alan Hevesi, az
AJC egyik vezérének fia s egy 30 billió dollárnyi nyugdíjalap
fölött diszponáló társaság elnöke és persze George Pataki,
New York állam kormányzója.
Végül 1998
nyarán megtört a svájciak ellenállása: belementek 1,25 milliárd
dollár kifizetésébe. Netanyahu izraeli miniszterelnök gratulált
D’Amato szenátornak: „Ön igazi hősként szerepelt ebben a
történetben!” Clinton elnök is helyeslését fejezte ki: „szembe
kell néznünk a múlttal, jóvátennünk annak szörnyű
igazságtalanságait.” Arról azonban nem szólt, hogy Amerika még
egyre késik e „szembenézéssel”. Nem csak a zsidókkal, „a
szerencsétlen sorsú St.Louis hajó utasaival” kapcsolatban,
akiktől megtagadták a partraszállást. „Arról, hogy kárpótolni
kellene a feketéket a rabszolgaságért, legfeljebb akkor hallunk,
ha nevetségessé akarják tenni a javaslatot.”
Hogy „a
nélkülöző holokauszt-túlélőknek” mennyi jut majd a svájci
pénzből, még nem világos. Ők ugyan, a felperesek, ragaszkodtak
hozzá, hogy az egész összeget megkapják, de a WJC, a Simon
Wiesenthal Center és egyéb „arra érdemes” zsidó szervezet
követelte a részét „Holokauszt-oktatásra” miegyébre, és
inkább késlelteti, mint sürgeti a felosztást: mire rá kerül a
sor, „alighanem az összes holokauszt-túlélő halott lesz”.
Körülbelül
Svájc térdre kényszerítésével egyidőben a bizottságok
jelentései is elkészültek: elsőnek az ún. Berger-jelentés
Svájcnak aranyvásárlásairól. A bizottság, méltán, megrovásban
részesítette a svájci bankokat, hogy „55 évvel ezelőtt
kiszolgálta a nácikat”. Felmerült az a kérdés is, vajon
megteszik-e ezt a szolgálatot a jelenlegi diktatórikus
rendszereknek is? – ami valóban aggodalomra ad okot. „A
kongresszusi bankbizottság megrovása azonban nagyobb súllyal esett
volna latba, ha ezen illegálisan kimentett tőke fele nem amerikai
bankokban landolna.” A harmadik világ diktátorait kiszolgáló
amerikai bankcápák semmivel sem jobbak a svájci bankcápáknál.
Ráadásul a zsarnokok közül, akik miatt gyermekek százezrei
halnak éhen, jó néhányat Amerika segített hatalomra, és szemet
huny népirtó, rabló országlásuk felett.
1999 végére
elkészült a Volcker-bizottság jelentése is az üldözöttek
„alvószámláiról” a svájci bankokban. A vizsgálat nem
mutatott ki hátrányos megkülönböztetést a nácizmus üldözöttei
kárára, kivéve „egyes” bankok ügykezelését találta
kifogásolhatónak. Számos esetben maguk a bankok kezdték keresni
az eltűnt számlatulajdonosokat vagy azok örököseit és
kifizették a jogosultakat. Hogy dokumentumokat eltüntettek volna a
bankok, arra semmi jel sem mutat. Nyilvánosságra került azonban az
a tény, hogy „Svájc mellett az Egyesült Államok is az európai
zsidó pénzvagyon menedékhelyének számított”. Ezekről az
amerikai „alvószámlákról” természetesen korábban is
tudomásuk volt a zsidó beavatottaknak, összegüket mintegy
hatmillióra becsülték. Az Egyesült Államok kongresszusa azonban
tudni sem akart ekkora kárpótlásról, és lealkudta félmillióra,
ami Svájc teljesítménye mellett eltörpül, de a zsidó
szervezetek ezúttal nem látták célirányosnak követelni, és
sajtókampányt indítani, mint Svájc esetében: nem volt bátorságuk
ujjat húzni Amerikával, s antiszemitizmust kelteni az amerikai
adófizetők millióiban. Hasonlóképpen Izrael is mentesült minden
kárpótlás-követeléstől; erről hivatalosan is határoztak az
amerikai zsidó csúcsszervek. A New
York Times szerint „nem lehet
morálisan egyenlőségjelet tenni az izraeli és a svájci bankok
közé… Ami Izraelben legfeljebb hanyagságnak, az Svájcban bűnnek
minősül.”
„A svájciak
megzsarolásának sikerességén felbuzdult Holokauszt-ipar nem
késett kipróbálni erejét a többi európai országon is.” Bár
Németország már az ötvenes évektől folyamatosan s önként
fizette a kárpótlást, a zsidó szervezetek „jogászcsapatai”
most új pereket akasztottak német magánvállalatok nyakába, nem
kevesebb, mint húsz milliárd dollár kárpótlást követelve. Alan
Hevesi, New York város számvevője 1999 áprilisában kezdte
„figyelemmel kísérni” a tárgyalásokat és bojkottal
fenyegetőzött. „Carolyn Maloney képviselőnő szerint ’az
eltelt idő nem lehet mentség a jogtalan gazdagodásra’.” Stuart
Eizenstat kijelentette, hogy az USA-ban jelenlévő német vállalatok
„adnak a jó hírükre és továbbra is az Egyesült Államok és
Németország jó polgárai akarnak maradni”. Októberre azonban a
morális példálózást média-hisztéria váltotta fel Németország
ellen. „Minden Holokauszt-szlogent bedobtak, Mengelét is
beleértve” (a Bayer gyógyszervállalat ellen). „A németek
felismerték, hogy a Holokauszt-ipar támadása visszaverhetetlen”,
és beleegyeztek az újabb jelentős összegű kárpótlás
fizetésébe, az egykori rabszolgamunkásoknak bére fejében, holott
a német kormány egyszer már fizetett a rabszolgamunkásoknak
„szabadságuk elvesztéséért, életük és egészségük
veszélyeztetéséért”. Az új megállapodás minden volt
rabszolgamunkásnak 7500 dollárt helyez kilátásba. „Ha a Claims
Conference rendesen elosztotta volna a már kifizetett német pénzt,
sokkal több egykori rabszolgamunkás sokkal hamarabb jutott volna
pénzhez.” Nem csoda, hogy a Claims Conference még a zsidók
körében is rossz hírre tett szert: „az egy zsidótanács, amely
a nácik munkáját folytatja más módon… egy velejéig korrupt
csaló szervezet, mely profi módon álcázza tevékenységét”. A
csalás egyik módja a holokauszt-túlélők számának
feltupírozása: „ha hihetünk a Holokauszt-iparnak, több egykori
rabszolgamunkás van életben ma, mint fél évszázaddal ezelőtt…
Az antiszemitáknak van okuk gúnyolódni a hazug zsidókon, akik még
halottaikat is csalásra használják.”
A
Szovjetunió feloszlása után szabaddá lett országokra is rákerült
a sor, hogy „a nélkülöző holokauszt-áldozatok” nevében
megzsarolják őket. „A Holokauszt-ipar felszólította az egykori
szovjet-blokk országait, hogy adjanak vissza minden háború előtti
zsidó tulajdont vagy fizessenek kárpótlást.” E szegény
országok megzsarolása azonban a nyilvánosság kizárásával
történik; svájci bankárok, német nagytőkések ellen bevált a
média-hisztéria, azokat senki sem sajnálta, de nincstelen lengyel
parasztok kifosztása világraszóló botrány lenne. A lengyel
államot szólították hát fel „a zsidó élet újjászületésének
támogatására” és e célból a háború előtt zsidó
tulajdonban lévő ingatlanok visszaadására – beleértve a
jelenleg kórházként, iskolaként használt épületeket is. Mivel
Lengyelország háború előtti három és félmilliónyi zsidó
népességéből mára csak néhány ezer maradt, jogosult a kérdés,
hogy „vajon valóban szükséges-e a zsidó újjászületéshez,
hogy minden lengyel zsidónak saját zsinagógája és iskolája
legyen?”
Stuart
Eizenstat, aki már „a német rabszolgamunka-tárgyalásokon is az
Egyesült Államok főképviselője” volt, aktív részt vállalt a
kelet-európai szegény országok nyomorgatásában is. „Belorusszia
nagyon-nagyon hátul van a háború előtti zsidó vagyonok
visszaszolgáltatása terén” – jelentette az amerikai
képviselőház külügyi bizottságának. „Az átlag belorusz havi
jövedelem 100 dollár” – jegyzi meg Finkelstein. Csak
természetes, hogy „a NATO-ba és az Európai Tanácsba igyekvő
országoknak meg kell felelniük a kárpótlás követelte
normáknak”. Israel Singer, a WJC főtitkára „felszólította a
kongresszust: ellenőrizze, hogy minden ország rendezte-e
számláját.” Aggály is elhangzott azonban e mohósággal
szemben: „A WJC egy egész Holokauszt-ipart hozott létre, amely
felelős az antiszemitizmus visszataszító újjáéledéséért
Európa-szerte” – nyilatkozta a túlélők egyik ügyvédje.
Fokozza csak e nem kívánt hatást a folytonos hivatkozás „a
(lengyel zsidó) nélkülöző Holokauszt-áldozatokra”.
A
lengyelek és beloruszok után a románokra is rá került a sor;
Hirschson rabbi diadalmasan számol be a kezdetben makacskodó román
miniszterelnök kezes báránnyá változtatásáról. Nyilván
Magyarország sem kerülte el sorsát, de erről nem olvasunk
beszámolót Finkelstein könyvében. Talán mert mi szó nélkül
fizettünk, emlékezve rá, hogy a Porta s a Bécs kivetette adó
ellen nincs apelláta?
Arról
azonban olvashatunk a „Zárszó”-ban, hogy milyen szerepet
játszik a Holokauszt az amerikai közéletben: tizenhét államban
van kötelező vagy ajánlott „Holokauszt-oktatás” az
iskolákban, számos egyetemen és főiskolán pedig
„Holokauszt-tudományi tanszék”. A New
York Times szinte hetenként kiemelt
helyen közöl Holokauszt-témájú cikket; a „végső megoldásról”
pedig becslés szerint tízezernél több tudományos dolgozat
készült. Szerzőnk semmi örülnivalót sem talál abban, hogy a
Holokauszt „az amerikai közélet integráns részévé vált”, s
ezzel együtt politikai és köznapi ügyek szolgálatába került.
Csak erkölcsi és történelmi tanulságai nem épülhetnek bele a
társadalom életébe, minthogy kisajátítói, a Holokauszt-ipar
szervezői ragaszkodnak „egyedisége”, „történelmen
kívülisége” dogmájához. Mintha az egész „normális”
emberi történelem nem volna teleírva az embertelenségek
fejezeteivel! „Az a feladat áll most előttünk – érvel
Finkelstein –, hogy rehabilitáljuk a náci holokausztot mint a
racionális vizsgálódás tárgyát. Csak akkor tanulhatunk belőle.
A náci holokauszt abnormitása nem magából az eseményből
eredeztethető, hanem abból a kizsákmányoló iparágból, amely
rátelepült. A Holokauszt-ipar mindig is erkölcstelen volt. Ezt
végre nyíltan ki kell mondanunk. Ideje, hogy felszámoljuk ezt a
vállalatot. Az volna a legnemesebb gesztus azok iránt, akik
elpusztultak, ha megőriznénk emléküket, tanulnánk
szenvedéseikből, és hagynánk őket békében nyugodni.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése