Richard Haack Kémek könyve .
Részletek:
ARCHÍVUMOK
FEGYVERKERESKEDELEM
Az
irattárak és archívumok, sok mindent rejtettek és rejtenek ma is.
A legtöbb kelet-európai országban időzített bombaként
működhetnének, de nem teszik egyelőre. Legjobban kétségkívül
a kelet-német és cseh polgárok jártak, mert nekik törvényadta
joguk belenézni az aktákba. Hogy ebből mennyi tragédia származik,
az más kérdés -kétségkívül jobb így, mint mostantól kezdve
örökké bizonytalanságban élni. Ez a bizonytalanság lett
osztályrészévé a bolgároknak, szlovákoknak, románoknak,
magyaroknak és. másoknak.
Ha
már aktákról van szó - ilyenek mindig voltak valamilyen formában
- egyidősek a titkosszolgálatokkal, írásban le kellett fektetni,
hogy ki az ügynök, mikor, mit jelentett, más titkosügynökök
(akik kapcsolatban állnak vele) miként vélekednek róla, ki ellen,
hol, mikor, milyen körülmények között vethető be, és
egyáltalán, minden olyan adat szükséges, ami magánéletére,
tulajdonságaira, stb. vonatkozik. Az ilyesmit nem tarthatja fejben
egyetlen profi ügynök, hisz sok személlyel kell foglalkoznia.
Másrészt, ha baleset érte vagy meghalt, az ügynökkel soha többé
senki sem tudott volna kapcsolatot létesíteni. Kétségessé vált
volna az is, hogy egyáltalán létezett-e?
De
a titkosszolgálatoknál nemcsak a saját emberekről vannak akták,
hanem némi túlzással: szinte mindenkiről. Mindenkiről, aki
látóterükbe kerül, akire ilyen vagy olyan okból felfigyelnek.
Azokról is, akik most ugyan nem érdekesek még számukra, de azzá
válhatnak, mert a., életútjuk erre enged következtetni, például
politikával kezdenek foglalkozni hivatásszerűen, b., az állam
vagy a titkosszolgálat szempontjából nagyon fontos és ritka
szakmát művelnek, c, sok nyelven beszélnek, d., olyan katonai vagy
más alakulatnál szolgáltak, ahol különleges kiképzésben vettek
részt, amit mások számára, máskor, másutt is hasznosíthatnak,
e., egyéb adottságaik vannak (családi kapcsolatuk valakivel, vagy
olyan szokásuk, szenvedélyük, amely által zsarolhatók,
együttműködésre kényszeríthetők, foglalkozásuknál fogva
sokat utaznak és sokfelé bejáratosak, stb.).
Például
kevesen tudják, hogy Lee Harvey Oswaldnak, Kennedy elnök későbbi
állítólagos merénylőjének már négy évvel a merénylet előtt
aktája volt a KGB-nél! Az ötkötetes aktaköteg száma 31 451, és
ma is ott van a KGB irattárában. Amikor Vagyim Baivatyin, a
puccsista Krjucskov helyére kinevezett új KGB-főnök úgy döntött,
megnyitja az archívumot a nyilvánosság előtt, egyszerűen nem
tudta, mit beszél - vélik sokan. Nem is lett a dologból semmi,
néhány teljesen értéktelen aktát hoztak csak nyilvánosságra, a
többit máig titok fedi. Nos, ilyen az Oswald-aktaköteg is.
Mint
minden orosz földön letelepedett külföldi, úgy az 1959-62 között
Fehéroroszországban élt amerikai fiatalember is természetesen a
megfigyelt személyek között szerepelt. A 31 45l-es köteg jelenleg
már a fehérorosz titkosszolgálat tulajdonában van.
Oswald
1959-ben kért menedékjogot a Szovjetunióban és lakhelyként
Minszket jelölték ki (ma a Fehérorosz -hivatalos nevén: Belorusz
Köztársaság fővárosa), és egy helyi gyárban lakatosként
dolgozott. Havi keresete az akkori fogalmak szerint óriási volt:
761 rubel, amennyit talán még a minszki párttitkár sem kapott
annak idején. Hivatalos adatok szerint az átlagfizetés 60-120
rubel között mozgott. Mindezt persze,-hivatalosan és fentről
intézték el azért, hogy hazaírt leveleiben csupa jót írjon új
hazájáról, ahol különben a jelek szerint kezdetben valóban nem
volt rossz dolga. Körülbelül tízszer annyit keresett, mint
munkatársai. És mintha ez nem lenne elég, a helyi Vöröskereszt -
persze, felsőbb utasításra - havi 800 rubel „segélyt"
juttatott neki ! Így már pontosan hússzor annyit keresett, mint
mások. És lakásra sem kellett éveket, csupán két hónapot
várnia. Természetesen azt is kijelölték számára. A Kommunista
utca 2-es számú saroképületében a fölötte lévő lakásból a
KGB két napra kiköltöztette az ott lakó családot. Ezalatt Lee
Harvey Oswald leendő lakását alul-fölül, jobbról-balról
bemikrofonozták, és megszervezték az amerikai tökéletes, napi
huszonnégy órán át tartó lehallgatását, megfigyelését.
Ma
már tudjuk, hogy Oswaldot húsz KGB-ügynök figyelte éjjel-nappal
egész minszki tartózkodása alatt. Lehallgatták minden
beszélgetését, elolvasták kapott és feladott leveleit, még azt
is ellenőrizték, milyen könyveket kölcsönzött ki a helyi
könyvtárból. Feltehetően meg, voltak róla győződve, hogy
Oswald valójában amerikai kém, aki ilyen ravasz módon szeretne
berendezkedni a nagy Szovjetunióban.
Feljegyezték
róla, hogy belépett ugyan a helyi vadásztársaságba, de nem
tudott jól lőni, ki is maradt hát, és a fegyvert eladta.
Céllövőversenyeken nem aratott babért. Ezért Minszkben ma
mindazok, akik őt ismerték, meg vannak győződve, hogy nem Oswald
lőtte le Kennedy elnököt. (Ezzel a véleményükkel korántsem
állnak egyedül a világban.) Nem volt ahhoz elég okos, hogy
megszervezzen egy ilyen horderejű merényletet, és olyan messziről
el sem találta volna az elnököt - egy évvel azután, hogy
Minszkben sorozatosan célt tévesztett, és tíz körből legfeljebb
a harmadikba talált bele!
Visszatérve
eredeti témánkhoz: tehát Oswald sohasem volt KGB-ügynök.
Figyelték, mert gyanús volt. A világ minden titkosszolgálata
megfigyelés alatt tart saját és idegen állampolgárokat általában
úgy, hogy azok erről semmit sem tudnak.
És
természetesen mindenkiről felfekteti aktáit, aktacsomóit,
ismertebb vagy számára fontosabb emberekről nemegyszer többtíz
kötetes aktasorozata, videófilmjei, fényképek százai vagy ezrei
készülnek. Ez mindenütt így van. Így dolgozik az izraeli Moszad
vagy az ottani katonai elhárítás, a francia „Uszoda", a
német, az angol és a többi kémszervezet. Az aktákból aztán
később - ha azok úgymond illetéktelen, tehát kívülálló
kezekbe kerülnek - fura és leleplező dolgok kerülnek ki.
A
világ így tudta meg, hogy Urho Kekkonen finn államelnök, akit sok
évtizeden át jó hazafinak tartottak -ugyanannyi éven át a KGB
ügynöke volt.
Voltak
számosan Moszkvában, akik remélték, hogy rengeteg nyomot el lehet
tüntetni. Akadtak ezeknél merészebb álmodozók is - ők úgy
vélték, minden nyom eltüntethető, a múlt visszamenőleg
megszüntethető lenne, mint Sztálin idejében. Végül aztán odáig
fejlődtek a dolgok, hogy a Szovjetunió létezésének utolsó
évében egyes felelős (?) politikusok már-már azt kezdték
hirdetni, hogy a KGB... nem is létezett! Hogy volt ugyan valamilyen
apró titkosszolgálat, de az csak akkora volt, mint másutt és
kész. A KGB-t szerintük „a Nyugat fújta fel" . Ezzel
szemben állíthatjuk, hogy az általunk ismert és most itt is
közzétett adatok mást mondanak: húszezer munkatárs Moszkvában,
huszonkétezer ember az ország többi részében, kétszázhúszezer
belügyi katona - és mennyi titkosügynök az országon belül? És
mennyi az országon kívül? Az előbbit nem százezrekkel, hanem
milliókkal lehet mérni, az utóbbit is tízezrekkel. Pontos
adatokat senki sem tud, mellesleg ezek gyakran változtak. De a
nagyságrendek nem. Abban az országban, ahol Sztálin alatt 18
millió ember ült koncentrációs táborokban és ezeket 4 millió
őr vigyázta (vagyis így vagy úgy szinte minden családból valaki
szibériai munkatáborokban élt), később Gorbacsov idejére az
elítéltek száma 4 millióra zsugorodott - nos, a többezer tábor
ma is létezik, legfeljebb nem (annyira) politikai foglyokkal van
teli.
Ezeket
a számarányokat vették figyelembe azok a keserű-cinikus, de
alighanem reális véleménynyilvánítók, akik szerint ha
Oroszországban közzé akarnák tenni a besúgók névsorát,
gyakorlatilag a népszámlálási adatokat kellene kinyomtatniuk!
Vagyis a lakosságnak igen nagy része volt kénytelen így vagy úgy,
legalább egyszer-kétszer jelentést tenni a KGB-nek. Ismétlem,
kényszerült -szó sincs arról, hogy a kommunista országokban az
emberek eleve imádták volna a besúgói státust. Legfeljebb a
névtelen feljelentéseket kedvelték tömegesen.
Minden
úgynevezett szocialista országban kiterjedt volt ez a hálózat,
ahová kevesen jelentkeztek maguktól, a beszervezettek általában
kényszer hatása alatt cselekedtek. A rendszerváltozás után
elterjesztették hát azt a véleményt, hogy a kommunista uralom
alatt a párttagokat sohasem szervezték be besúgónak. Így amikor
később kölcsönös gyanúsítgatások merültek fel, a volt
párttagok szinte büszkén közölték: ők párttagok voltak, tehát
nem lehettek ügynökök... Nos. ez az állítás hazugság.
Kétszeresen is az. Egyrészt kiderült időközben, hogy rengeteg
párttag működött ezen a területen is (például
Lengyelországban, Albániában és Magyarországon), másrészt
éppen az a logikus,hogy bizalmi feladatokat a kommunista rendszer
nem bízott másokra, mint éppen saját hű embereire. Arról nem is
szólva, hogy az összes titkosügynök (mármint a profik) tagja
volt a pártnak. Éppen úgy, mint a „sima" rendőrtisztek, ez
másképpen nem is működött.
A
másik dolog az, hogy a párttagok eleve besúgók voltak, akkor is,
ha ők maguk erről nem tudtak, vagy nem akartak tudomást venni. A
havi rendszeres párttaggyűléseken folyton arról kérdezték őket,
mi történik a környezetükben, hangulatjelentéseket kellett
írniuk arról, milyen az emberek (a nem párttagok, a munkahelyek, a
lakóházak, stb. embereinek) hangulata, miről beszélnek, mitől
félnek, minek örülnek...? Ez nem volt más, mint egy gigantikus
besúgóhálózat, amely ráadásul nem került (sok) pénzbe, és az
illető ország nagyságától függően több százezer, vagy akár
több millió (szovjet esetben több tízmillió) önkéntes tagja is
volt.
Érdekes
módon a cseheken és a németeken kívül senkinek sem jutott
eszébe, hogy közzétegye nemcsak a beszervezett, rákényszerített
szerencsétlenek, hanem a profi titkosszolgálati tisztek névsorát
is! Erre a többi országot szakmai szempontok késztették. Nagyon
szembetűnő, hogy alig csitultak el a rendszerváltozás verte
hullámok, a titkosszolgálatok környékén máris felbukkantak azok
a politikusok, akik „kézbevették" a dolgokat, és hevesen
érveltek a további ugyanolyan szoros titoktartás mellett. Röviden:
azt mondták, hogy a világ semmilyen titkosszolgálata sem heveri ki
azt, ha csak egyetlen egyszer is nyilvánosságra hozzák tagjainak
névsorát. Ettől kezdve már a rendszer, az ügynökök hálózata
soha többé nem építhető fel abban az országban - hiszen ki
lenne olyan hülye, hogy nevét adja és szolgáljon, miközben a
következő kormányváltáskor névvel-címmel világgá kürtölhetik
azt, hogy ő is ügynök volt...? Rendkívül érdekes fejtegetés
ez, ki tudja, talán könyvünkben a legfontosabb, bár szándékaink
szerint a végén még visszatérünk rá. Ugyanis egy ilyen
módszerrel gyakorlatilag el lehet pusztítani a titkosszolgálatokat,
örökre! És ez kétségtelenül jót tenne a világnak.
De
nem így történik az országok többségében.
Van,
ahol eleve meg sem történhet, mert az átmeneti hónapokban a volt
(és még akkor) kommunista kezekben lévő titkosszolgálat
tökéletesen meghamisította az aktákat. Hamis munkatársi
névsorokat készítettek, míg más, valós munkatársakat (olykor
sokezer embert) töröltek a névsorokból, illetve aktáikat
elégették. Ez nagyon látható módon kibukott Lengyelországban,
Ukrajnában és Magyarországon. Varsóban az átmenet úgy zajlott
le, hogy a kommunisták csak feltételekkel adták át a hatalmat
1989-90-ben. A legjellemzőbb feltételük az volt, hogy az igazán
fontos tárcák miniszteri széke náluk maradjon az átmenet
idejére. Természetesen a honvédelemre, rendőrségre,
titkosszolgálatra gondoltak elsősorban, és a békés átmenet
érdekében meg is kapták azokat a tárcákat. Jaruzelski tábornok
és másik tábornoktársa, Kiszcak belügyminiszter jól ki is
használták az alkalmat. Több tíz tonna akta égett el ezen idő
alatt, nemcsak tízezernyi ügynök „tisztult meg" ilymódon,
de az elmúlt negyven év összes piszkos eseményéről eltűntek a
bizonyítékok. Ráadásul csakúgy, mint másutt, nagyon vad, hamis
listák készültek. Olyan is, amelyben besúgónak tüntették fel
még Walesát is, aki az ellenállás vezére volt, később
Lengyelország elnöke lett... Ismételjük, hasonló dolgok, másutt
is lejátszódtak. Magyarországon például úgymond megvan az
ügynöklista (vajon melyik az igazi, és ha igen, mennyiben az?), de
érdekes módon az antikommunista kormány és képviselőinek
többsége a rendszerváltást követő négy éven át nem engedte
azokat nyilvánosságra hozni. A szakmai érveken túl nyilvánvaló,
hogy legtöbbjük lépéseit személyes félelem igazgatta.
Ami
persze nem jelenti, nem jelentheti azt, hogy a csehek vagy a németek
jártak el tökéletesen és hibátlanul. Hiszen ők sem tudhatták,
nem lehettek benne biztosak, a listák mennyire hitelesek? Képzeljük
el azt, ami az említett országokban olykor szórványosan
megtörtént: egy reggel arra ébredsz, Kedves Olvasó, hogy mindenki
elfordul tőled, furcsán méregetnek, szidnak, vagy akár rád is
támadnak. És csak később tudod meg: az aznapi újságban ott a
neved egy listán, mint volt besúgóé. Ha tényleg az voltál,
elköltözhetsz másik városba, talán ez segít. De ha nem voltál
besúgó? Ha ez a volt kommunista belügyesek utolsó rúgása, aljas
bosszúja, szinte a „síron túlról"? Így okozhatnak és
okoznak ma is nagy kavarodásokat. Talán nem véletlenül: minél
nagyobb a káosz a demokráciában, annál valószínűbb, hogy négy
vagy nyolc év múlva - tehát egy két választással odébb - a nép
ismét az addig kitartó, vagy éppen „rózsaszínűre"
(esetleg szociáldemokratára) átfestett kommunistákat választja
meg, merthogy annak idején ők képviselték a „rendet".
A
dolog ráadásul ütközhet az emberi jogokkal is - mint kiderült,
éppen a cseh példák alapján. Ott ugyanis rendeletet hoztak, hogy
aki ügynök volt, mostantól kezdve nem vállalhat vezető állást.
Ez az új rendszer nagyon is érthető önvédelmi reakciója volt.
Sajnálni lehet csak, hogy a többi hasonló országban erre nem is
gondoltak, így most állami és pártszékeken nyüzsögnek a volt
besúgók. Ám közbeszólt az európai emberjogi bizottság és
egyéb hasonló szervezetek. Úgy vélték, ez korlátozza ezen
személyek jogait, hiszen ezek az emberek most politikai nézeteik
miatt nem dolgozhatnak ott, ahol akarnak. És az ilyen
megkülönböztetést Európában nagyon nem szeretik.
Emlékezetesek
a hatvanas-hetvenes évek (akkor Nyugat-) Németországának hasonló
rendelkezései. A „Beruf-sverboten"-rendelkezés értelmében
a kommunista párt tagja nem lehetett tanító vagy tanár, nehogy
vörös eszmékre nevelje az ifjúságot. Ugyanezek a bizottságok és
személyek akkor is felemelték szavukat a rendelkezés ellen. Nem
hallottuk, hogy ugyanilyen hevesen küzdöttek volna a keleti
rezsimek negyven éve alatt az ellen, hogy az Elbától és Bécstől
keletre csak kommunista párttag lehetett bármilyen vezető
állásban... Vagyis a világ egy tekintélyes részén tömegesen
diszkriminálták a másképpen gondolkodókat, az akkori társadalmak
legkevesebb 90 százalékát.
És
még mindig a titkosszolgálati aktáknál tartunk. Romániában
gyakorlatilag teljesen átmentette magát a Securitate egy hamis,
„ellopott" forradalom révén. Ezért tulajdonképpen a
forradalom szót is idézőjelbe kellene tenni.
Döbbenetes
hasonlóság állapítható meg néhány ország
esetei
között, ugyanis Bukarestben ugyanaz történt és történik, e
téren, ami Moszkvában, Kijevben vagy Budapesten. A kormány tagjai
és a vezető-uralkodó pártok képviselői annyira „sárosak"
ezügyben, hogy foggal-körömmel ellenzik a listák nyilvánosságra
hozatalát. Miközben éppen ezek olykor bele-beletekintenek a
listákba (törvényellenesen) és valakit meg-megzsarolnak vele.
Romániában
az a Magureanu lett a titkosszolgálat vezetője, aki - bár
kezdetben tagadta, de aztán rábizonyították - a Securitate
tisztje volt azelőtt. Egy demokratikus országban egy ilyen hazugság
lelepleződése után az illető tisztségviselőnek mennie kell, és
még örülhet, ha büntetőjogilag vonják felelősségre. A
Balkánon azonban minden másképpen van. Magureanu nemcsak a helyén
maradt, de az sem ártott neki, hogy fény derült KGB-s
összeköttetéseire. Ugyanis, és ezt a szakmabeliek mind pontosan
tudják - a Ceausescu diktátor elleni „forradalmat" a
valóságban a KGB és a román kommunista titkosszolgálat
tisztjeinek egy csoportja szervezte. Ehhez a népi elégedetlenség
kirobbanása csak afféle háttérként szolgált, néhány héttel
meggyorsította azt. Magureanu különben személyesen vett részt
azon a furcsa „tárgyaláson", ahol a két Ceausescut
elítélték és kivégezték. Ez az ember mellesleg belekeveredett
az 1990 májusi „szabad" választásokkal kapcsolatos
botrányba is. Sok tízezer hamis szavazócédulát gyártott a
titkosszolgálat, hogy a volt kommunistákat hatalomra juttassa. Ami
megint csak egyértelműen jelzi, hol a helye ennek a szervezetnek
Romániában, és talán nemcsak ott.
Bulgáriában
sem mentek simán a dolgok. 1991 tavaszán húsz személy neve került
a közvélemény elé, akik állítólag mind ügynökök voltak - és
mind a húsz politikus, képviselő, stb. egy emberként jelentette
ki, hogy ez nem igaz, fogalmuk sincs róla, hogyan kerülhetett
aktáikba az együttműködő személyekre jellemző leírás vagy
jelzés. Szófiában legalább egyértelműen kiderült, hogy a
párttagok egyáltalán nem voltak felmentve az ügynökösködés
alól. A régi rendszerben félig nyíltan hirdették is, hogy a
titkosszolgálatok segítsége „minden párttag szent feladata"!
Megjelentek különféle publikációk igazi és feltehetően hamis
nevekkel, sőt, egész listákkal, de a kép ott sem lett tisztább.
Ukrajnában
a titkosszolgálati tisztek olyannyira nem bujkáltak és nem
szégyellik KGB-s kapcsolataikat, hogy most is parádéznak
kitüntetéseikkel, ott vannak az államhatalomban. Akadt közülük
olyan munkatárs (név szerint Murzin ezredes), aki egyenesen az
„Ukrajna és a Világ Alapítvány" nevében küzd azért,
hogy hazáját közelebb hozza a világhoz, mármint a civilizált
nyugathoz, ahogy őmaga is hirdeti. Később Varsóban és
Washingtonban kiderült, hogy az alapítvány tulajdonképpen nem is
létezik - ismét egy KGB-agentúra hát, amelynek révén egyesek
(párszázan- vagy ezren) át akarják menteni magukat a jövőre...
Kijevben, Harkovban és másutt továbbra is működik a KGB, bár
hivatalosan már nem úgy hívják. Nemhivatalosan azonban mindenki
így emlegeti - maguk a továbbra is ott dolgozó és szemlátomást
nyugdíjas állásra számító tisztek és családjaik is. Megvannak
üdülőik, saját nyaralóik, kocsijaik és számos előjoguk.
És
ez a helyzet Oroszországban is. Sőt! A volt szovjet terület minden
országában KGB-gyanús az összes politikus - ugyanis a felnőtt,
negyven fölötti lakosságból mindenki, aki az utóbbi években
előretört, akiből politikus, vezető újságíró, miniszter vagy
egyéb magasrangú hivatalnok lett - még abban a korban vált
felnőtté, amikor a KGB teljhatalma fényében ellenőrzött mindent
és mindenkit. Ki kell mondani: egyetlen volt szovjet, ma szabad
köztársaságban nincs egyetlen olyan politikus sem, akit valamilyen
módon ne környékezett volna meg a KGB a hetvenes vagy nyolcvanas
(esetleg még a kilencvenes) években! Különösen igaz ez
Moszkvában. Ahol gyakorlatilag minden számottevő politikus és
magasabb hivatalnok a KGB embere volt, vagy annak jelentett
kényszerből vagy önként, vagy másféle módon állt kapcsolatban
a szervezettel. Csak egy dolog lehetetlen, hogy bárki is kívül
maradhatott e körön, „szűzként" vészelhette át azt á
korszakot. Oroszországban a Nyugat akkor talál majd igazi
partnerekre, ha letűnnek a politikai színpadról a volt
párttitkárok (Jelcin és társai), vagy a hitüket alig rejtegető,
de igazából ma is meggyőződéses kommunisták. A visszarendeződés
veszélye Moszkvában sokkal nagyobb, mint bárki is hinné, és az
nem fegyveres puccsok által megy majd végbe - ha végbemegy -,
hanem a kommunisták fokozatos és ellenállhatatlan visszaszivárgása
útján. Ez a véleménye azoknak, akik ott igazán közel álltak a
tűzhöz, és tudják, mit beszélnek.
Mindezek
mögött az érintetlen KGB áll. Az irányítja a politikusokat,
tetteiket, mondanivalójukat. Ott van Zsirinovszkij, aki valójában
nem más, mint egy klasszikus értelemben vett agent provocateur, aki
a legnagyobb hasznot Jelcinnek hajtja. Mióta Zsirinovszkij
fasiszta-ultranacionalista eszméit hajtogatja, megnőtt Jelcin
nyugati támogatottsága. Könnyen lehet, hogy valaki a Lubjankán
találta ki ezt a kombinációt, és vaskövetkezetességgel meg is
valósítják. Amikor aztán majd nem lesz rá szükség, akkor
Zsirinovszkij eltűnik a színpadról - mert azt még a KGB sem
kockáztatja, hogy egy ilyen elmebeteg-gyanús ügynöknek játssza
át a hatalmat.
A
volt NDK-ból megmaradt akták nagyobb része a nyugatiak kezébe
került. így a németeknél másképpen zajlott le a hatalomváltás
és az ország átvétele. A levéltári szaknyelven szólva, kétszáz
folyókilométernyi akta maradt fenn, amit évekig, sőt, évtizedekig
lehet majd kutatni, csoportosítani, elemezgetni mindenféle
szempontból. Amit ebből nyilvánosságra hoztak, az nem sok, ámde
rengeteg személyes tragédiát okozott, hogy egy új rendelkezés
értelmében minden német polgárnak joga van megtudni, voltak-e
róla szóló akták, sőt, jogában áll megismerkedni azok
tartalmával is.
Meglepő
dolgokra derült fény. Egyesek a leghíresebb ellenállók fényében
tündököltek az utóbbi év(tized)ekben - most kiderült róluk,
hogy folyamatosan a Stasinak, a Staatssicherheit-nek,
állambiztonságnak dolgoztak, és szorosan jelentettek mindent.
Ügynök volt sok nyugati politikus is, ezek számára bukás,
szégyen, öngyilkosság vagy kétségbeesett tagadás következett.
A
kíváncsiság erősebb, mint a félelem. Csak 1992 első néhány
hónapjában félmillió volt kelet-német állampolgár kérvényezte
hivatalosan, hogy beletekinthessen a róla szóló aktákba.
Képzeljük el, hogy azóta még milyen sokan dönthettek így! És
mivel a németek arról híresek, hogy nem sokat fantáziálnak, és
ott mindenről „papír" van -alig találtak hamisított
aktákat. Mindent alaposan leírtak, minden ügynökösködést
vállaló személy saját aláírásával erősítette meg ebbéli
szándékát, és a dokumentumok példás rendben sorakoztak a
(kétszáz kilométernyi hosszú) polcokon. És most beléjük lehet
nézni.
A
Stasi 86.-700 emberrel dolgozott, akik sokfelé a világban is
kémkedtek, nemcsak otthon. Az ügynökök hamis vagy valódi
nyugat-német útlevelekkel járták a világot, sokan eljutottak
közülük Amerikába és a harmadik világ országaiba. Ott sokszor
éveken át tevékenykedtek, és az ottaniak meg voltak róla
győződve, hogy nyugati németekkel, vagyis barátaikkal,
szövetségeseikkel állnak kapcsolatban. Nem titkoltak hát előlük
semmit. Az információk csak úgy áradtak haza Kelet-Berlinbe.
Ugyanakkor az ügynökök ellepték Nyugat-Németországot is, és
hihetetlen méretekben dolgoztak. Millió és százmillió márkáért
pártokat vettek „békemozgalmakat" alapítottak, olykor
többszázezres tüntetéseket rendeztek megtévesztett fiatalok és
nemcsak fiatalok segítségével. Bejutottak az államigazgatásba,
kedvelt trükkjük volt a titkárnők megzsarolása, akik aztán így
kénytelenek voltak kiadni főnökeik titkos iratait, bizalmas
információit.
Amikor
tehát szabaddá váltak az akták, nemcsak nyugati politikusok és
egész mozgalmak buktak meg, de rengeteg egyéni tragédia történt.
A keleten sínylődő ellenállók innen tudták meg, hogy férjük,
feleségük, olykor gyermekük volt „rájuk állítva" már
régtől fogva. Barátságok bomlottak fel egyetlen óra alatt, mert
bár az aktákban sokszor olvashatatlanná tették a többi nevet, az
összefüggésekből gyakorlatilag mindenki megtudhatta, kik tették
pokollá az életét. Ott olvashatták a besúgók jelentéseit
mindennapjaikról, tevékenységükről, még magánéletük
titkairól is. Aztán az is kiderült, hogy a volt NDK-ban élő
„ellenállók" egy része, akiket Nyugaton jóhiszeműen
valóságos hősökként emlegettek a kommunizmus évei alatt - maguk
is ügynökök voltak, és minden „ellenálló" lépésüket
előzőleg gondosan egyeztették az őket irányító, pórázon
tartó Stasi-tiszttel.
Tehát
nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás - azonban a kelet-európai
országokban alkalmazott módszerekkel szemben alighanem mégis a
németek jutnak most a legmesszebbre. Ahogyan Hitlerből kigyógyult
az egész nép, úgy most több tízmilliónak kell kigyógyulnia az
„NDK-kórból". A többi keleti országban a vajúdás, a
bizonytalanság, a kölcsönös gyanakvás évtizedekig is eltarthat.
Ahol
az akták titokban maradnak, ott azok szinte örök fenyegetést
jelentenek a társadalom minden tagjára nézve. Hiszen lehet, tovább
élnek az emberek Ukrajnában, Szlovákiában, Magyarországon,
Szlovéniában úgy, hogy sohasem tudhatják meg; őket is figyelték,
róluk is jelentettek -és kik voltak azok.
Az
se tévesszen meg senkit, ha a KGB vagy más volt keleti szocialista
kémszervezetek iratait kínálják eladásra. Természetesen nem
ügynöklistákat akarnak pénzzé tenni, hanem „sztorikat".
Régi merényletekről szóló aktákat (gondosan kiválogatva, csak
olyanokat, amelyek elévülési ideje régen lejárt), vagy egyéb
történeteket. Érdekes színfolt, hogy a KGB például felkínálta
az amerikai filmgyáraknak és tévétársaságoknak az
UFO-megfigyelésekről összegyűjtött anyagait (az amerikaiakkal
ellentétben ugyanis a szovjet titkosszolgálat sohasem tagadta, hogy
gyűjti az efféle értesüléseket és bizonyítékokat).
Tény.
az is, hogy volt egy olyan eset az utóbbi évtizedekben, amikor egy
gyökeres kormányváltozás után -1974-ben Görögországban, ahol
fasizáló, jobboldali, katonai puccsal hatalomra jutott
„feketeezredesek" uralmát döntötte meg egy demokratikus
ellenzék - az aktákat nyilvánosan elégették, és azóta nyugalom
van e téren. De ismételjük, ez inkább kivételnek tekinthető.
Mindenesetre
ott, ahol máig nem dőlt el,,mi legyen végül is ezekkel a
papírokkal, szintén meg lehetne tenni ugyanezt.
FEGYVERKERESKEDELEM
„Azt
hittem, alszik a világ összes lénye,
csak
magam ébredtem föl, elsőnek".
(Lu
Li: Késő éjjelen)
A
titkosszolgálatok gyakran hivatkoznak arra, hogy nélkülük nem
lehetne eredményes harcot folytatni a tör-•vénytelen kábítószer-
vagy fegyverkereskedelem ellen. Hogy mennyire nincs igazuk, arra
legjobb bizonyíték a több évtizede létező amerikai DEA, a
kábítószerellenes rendőri szervezet létezése. Nincs akadálya,
hogy ugyanilyeneket máshol is létrehozzanak. Hasonló a helyzet a
fegyverkereskedelemmel is, lényegében ez is megoldható rendőri
eszközökkel, ha annak a rendőri szervnek, alakulatnak, az
amerikaiakéhoz hasonló jogosítványai és technikai lehetőségeik
vannak. Ettől függetlenül sokfelé, különösen Európában
rábízzák ezt a titkosszolgálatokra - annak ellenére, hogy erre
való alkalmatlanságát már többször bebizonyította -, mindegyik
szervezet külön-külön és együtt is. Kivéve talán az
izraelieket, akik kémszervezeteik által éppen gyakran jutottak,
jutnak fegyverekhez.
Az
utóbbi egy évtizedben nem egyszer éppen a titkosszolgálatok
buktak meg fegyverszállítási ügyekben, ilyen volt az 1992-93-as
lengyel-amerikai konfliktust (egyben számos lengyel Amerikában
történt letartóztatását) eredményező fegyverszállítási
eset. Vagy az az 1993 őszi történet, amikor szintén a lengyel
titkosszolgálat tudtával, sőt szervezésében, fegyvert
szállítottak az IRA terrorszervezetnek, de úgy, hogy az ügyet
előre jelezték az angol Ml-nek, London titkosszolgálatának és az
a fegyvereket az első brit kikötőben lefoglalta. A balfogások
persze nemcsak a közép-európai államokra jellemzőek, de másutt
jobban eltitkolják őket. A magyarországi Kalasnyikov-ügy, vagy a
maribori fegyverbotrány csak kis része egy-egy nagyobb történetnek,
amelybe kevés belelátása lehet a köznapi, egyszerű embereknek.
Ezek nagyon gyakran titkosszolgálati események.
így
előáll az a fura helyzet, hogy fegyverekkel sokszor maguk a
kémszervezetek kereskednek, és egyáltalán nem törekednek annak
megakadályozására!
Kik
vesznek fegyvert?
Elsősorban
az úgynevezett „harmadik világ" országai, de nem kizárólag.
Tény, hogy az adatok is nagy késéssel jutnak el a közvéleményhez.
De nem a titkosszolgálatokhoz. Azok általában jólértesültek,
csak adataikat nem mindig közlik megbízóikkal. Gyakori, hogy a
fegyverszállításnál lebukottakat nem adják át a rendőrségnek,
hanem arra kényszerítik őket, váljanak ügynökké. A lefoglalt
fegyvereket pedig a titkosszolgálatok értékesítik. Ami pedig a
kereskedelmet illeti, a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek
elején a következő volt a sorrend: (az adatok viszonylagosak)
1.
Irak - 5-5.5 milliárd dollárt adott ki évente fegyverekre.
2.
India - kevesen tudják, hogy ez az egyik legnagyobb ütemben
fegyverkező ország, amely ellenőrizhetetlen adatok szerint már az
első helyre ugrott fel. Amikor az Öbölháború lezajlása után
Irak kiesett a sorból, India az addigi 3.2 milliárdos vásárlásait
feltornázta közel 4 milliárdra, természetesen évente.
3.
Szaúd-Arábia is elhagyta már az évi hárommilliárdot és a
kilencvenes években meredeken halad felfelé.
4.
Afganisztán kétmilliárd körül vásárolt évente, de ennek az
adatnak a pontossága semmiképpen sem ellenőrizhető. Ma már
különösen nem. Tény, hogy rengeteg fegyver van ott, valamint a
szomszédos Pakisztánban is, amelynek egy része szintén
afganisztáni eredetű vagy rendeltetésű.
5.
Irán most sem marad el, nem esett vissza évi kétmilliárd alá.
Fegyverkezési programját a különféle bojkottok miatt - akárcsak
Líbia - meglehetősen titokzatos módon nagy nehézségek árán
folytatja.
6.
Izrael is túlhaladta már az évi két milliárdot, de nem állt meg
ennél. Azonkívül vannak fegyvervásárlásai, amelyek nem
szerepelnek a statisztikákban, sem nyilvános kereskedelmi
forgalomban.
Ugyanakkor
azt sem szabad elfelejteni, hogy ahol a kémszervezetek valóban
megpróbálnak ellene tenni a fegyverkereskedelemnek, ott is gyakran
kudarcot vallanak. És ez nem is lehet másként, ugyanis e
kereskedelem kulisszái mögött nagy nagy érdekek vannak. Mivel
közvetlenül az Öböl-háború után kiderült, hogy a világnak
abban a régiójában már nagyon nehéz új piacot találni -most
másfelé kereskednek. A fegyvergyártók szinte mindenütt
összefonódtak az állami érdekekkel. A legjobb példák erre a
svéd Bofors-gyár botrányai, amelyek mégsem ingatták meg az állam
együttműködését a gyárral. Hasonló a helyzet Ausztriában és
egy sor kelet-európai államban, de főképpen az USA-ban. Ezért
van az, hogy a kormányok szinte mindig kiállnak a fegyvergyárak
mellett. Hiszen az ott gyártott eszközökkel irányítani tudják
nemcsak saját politikájukat, de más államokét is !
Mert
ne feledjük: a fegyvereladások sorozata nem egyszerűen
kereskedelem, hanem politikai stratégia része is. Ha A állam elad
B államnak mondjuk egyfajta tankot, akkor nem csupán azt a 15 vagy
28 vagy 200 darabot adja el, hanem ezzel a ténnyel és a kötött
szerződéssel folyamatos alkatrész-utánpótlást is vállal. Ha
elad, mondjuk tizenkétezer M-l-es típusú karabélyt, akkor a
belevaló 30-as űrméretű lövedékek millióit is szállítja
rögtön egy-időben vagy később, folyamatosan vagy több
részletben, amíg csak igény van rá. Nos, az ilyen ígéretek
aztán vagy valódiak, vagy sem. Ha B állam 100 darab innen vásárolt
tankjából 16 állandóan állni kénytelen, mert A állam nem ad
neki több alkatrészt, akkor B államnak egy idő után már nemcsak
16, hanem 30 vagy 50 tankja fog állni használhatatlanul, mert
azokból fogja kiszedni és áttenni az alkatrészeket a még mozgó
harci járművekbe.
Ha
A állam térdre akarja kényszeríteni „szövetségesét",
akivel olyan jó kapcsolatai voltak azelőtt, hogy száz tankot is
eladott neki - ma egyszerűen megteheti, hogy felfüggeszti az
alkatrész-utánpótlást, és kész. Bizonyos kaliberű lövedékeket
még lehet rendelni más gyáraktól, de tankalkatrészekkel már
bajosabb a dolog. És ez így van természetesen a vadászrepülőgépek,
helikopterek vagy tengeri naszádok esetében is. Minden eladott
harci eszköz egyszerre lehet jótétemény és „póráz" is a
vevő számára. ,
Vannak
egészen meglepő számítások is. Az alábbi adat ebben a könyvben
jelenik meg első ízben.
Bármely
ország, amely fegyvert gyárt, a legrentábilisabb exporttermékét
adja el külföldre. Ugyanis a felhasznált fém egységére
kivetítve, ebben az iparágban produkálják a legnagyobb hasznot.
Mert:
1
kilogramm tankért (!) minimum 40 dollárt lehet kapni a nemzetközi
fegyverpiacon, különösen, ha nem is túl jó minőségű terméket
állítunk elő, és azt Kelet-Európában vagy más fejletlen
országban adjuk el.
1
kilogramm ágyúért minimum 37 dollárt kapunk.
1
kilogramm rakétáért pedig 250 dollárt! Miközben - és ezt ne
feledjük el - ugyanazon európai államban készített 1 kilogramm
autóért maximum 6 dollárt, 1 kilogramm magnetofonért 8 dollárt
lehet kapni.
A
másik, szintén nagyon fontos dolog nem a felszerelések, fegyverek
megvásárlása, hanem a technológiáké! Itt valóban nagy szerepük
lehet a titkosszolgálatoknak, ugyanis ha másként - békés úton
vagy olcsón, ez a kettő sokszor egyet jelent - nem szerezhető meg
a gyártási jog, akkor jönnek a kémek és ellopják az illető
termék tervrajzait, vagy magának a fegyvernek, eszköznek egy
példányát. Az sem ritka eset, hogy jó pénzért megvásárolják
azt. A kommunista rendszer idején például a lengyel
titkosszolgálat - természetesen felsőbb parancsra - a
Szovjetunióból kapott modernebb fegyverek egy vagy több példányát
adta el az amerikaiaknak. A nyugatiak Romániától is vásároltak,
méghozzá nagyon egyszerűen -elég volt az egyik Ceausescu-fivér,
a hadügyminiszter bankszámlájára befizetni a vételár húsz
százalékát (természetesen ezt plusz, megvesztegetési
összegként), és hamarosan megköttetett az üzlet. Ezért volt az,
hogy az amerikaiak alaposan megismerték az ellenség technikai
szintjét és mindig jobb páncélosokat és légi eszközöket
fejlesztettek ki, mint az oroszok. Ez a különbség legjobban a légi
összecsapások terén mutatkozott meg a nyolcvanas évek második
felében (Líbia), és a kilencvenes években (Öböl-háború,
Irán), ahol is minden légicsata a szovjet-orosz gyártmányú gépek
totális pusztulásával végződött.
Egy
fegyvervásárlási ügy iskolapéldája
A
kilencvenes évek elején egy harmadik világbeli ország - nevezzük
Modzsaheddiának - diktátora elhatározta, hogy nagyobb mennyiségű
hatékony nyugati vagy keleti fegyvert fog vásárolni. Mivel ezúttal
nem géppisztolyokra vagy lőszerre volt szüksége, ezeket könnyen
beszerezhette volna orosz, kínai vagy cseh forrásokból,
körültekintően látott a dologhoz. A diktátor megbízottja,
nevezzük Swimmy-nek, elindult Európába körülnézni a piacon.
Arról már szó sem lehetett, ami 1989-ig mindennapos volt, hogy az
ún. szocialista országok teljesen ingyen látták el fegyverekkel a
számukra érdekes, éppen harcban álló országokat (Kambodzsát,
Nicaraguát, Dél-Jement és egyes afrikai mozgalmakat, mint a
SWAPO-t vagy a FRE-LIMO). Itt már pénzért kellett vásárolni,
méghozzá nemzetközi kereskedőktől.
Egyetlen
árucikk sem annyira nemzetközi, mint éppen a fegyver. A legritkább
eset, hogy X országból eladnak fegyvereket Y országba, és ennyi
az egész tranzakció. Csak az egymással szövetséges hatalmak
között fordul elő, bár ott a féltékeny és üzletileg nagyon is
érdekelt felek más trükköket alkalmaznak.
Amikor
a nemzeti Kína (Tajvan) úgy döntött, hogy francia Mirage
vadászgépekkel szereli fel vagy egészíti ki légierejét, az USA
határozottan elítélte ezt a szándékot -majd röviddel később
saját F-16-osait adta el Tajvannak.
Ebben
a szakmában erkölcsről szó sem esik és minden fogás, a
legaljasabb is meg van engedve.
'91-ben
ismét az amerikaiak panaszkodtak, hogy Burmában lengyel gyártmányú
helikopterekről vadásznak a kormánykatonák szegény baloldali
partizánokra (!), de arról hallgattak, hogy ugyanazok a
kormánykatonák sokkal több Bell-203-as és Bell-47-es helikoptert
is használnak ugyanarra az „aljas célra". A nagy
fegyvereladó államok ott tartanak be egymásnak, ahol csak tudnak.
Különösen a légifegyverek és repülőgépek terén nagy a
konkurencia, de például a páncélosok és páncélozott
csapatszállítások eladását is akadályozzák, ha a vetélytárs
jut egy kis előnyhöz.
Példánk
egyik főszereplője, Swimmy természetesen mindezek tudatában
érkezett Brüsszelbe, a nemzetközi fegyverkereskedelem egyik
fellegvárába. Itt felvette a kapcsolatot néhány ismertebb
kereskedővel, vagyis inkább jól ismert közvetítővel.
Sehol
másutt nincs akkora szerepük a közvetítőknek, mint éppen ebben
az „iparágban". A legnagyobb fegyvergyárak sem maguk állnak
ki a piacra, a kereskedők pedig előszeretettel használják fel a
közvetítőket. Íratlan szabály ugyanis, hogy ha baj lesz
valamelyik tranzakcióból, akkor minden, a közvetítőre kell
kenni. Ezért másutt szokatlan módon itt vannak fantom-közvetítők
is. Akik valójában nem léteznek, de ha kipattan az ügy, a sajtó
vagy a tévé feszegetni kezdi valamelyik vásárlást, a beavatottak
azonnal valamilyen rejtélyes görögre, arabra, latin-amerikaira
vagy kínaira hivatkoznak. Akiről csak azt tudják, hogy Jüannak,
Li-nek vagy Theodopulosnak hívják, semmi többet. Az izraeli vagy
török fantom-közvetítőket sohasem lehet megfogni, utolérni,
kikérdezni, meginterjúvolni, hiszen nem is léteznek.
Brüsszelben
és nemcsak ott, a helyi hatóságok nem csupán hallgatagon eltűrik
ezt a nekik is sok hasznot hajtó kereskedelmet, de még támogatják
is. Ugyanakkor nem nyilatkoznak róla, úgy tesznek, mintha nem
lenne. Persze, Brüsszelbe nem azok utaznak, akik két gázpisztolyt,
vagy egy darab Skorpió-géppisztolyt akarnak vásárolni. Ott
jobbára nagyban megy a vásár.
Tehát
kell egy-két közvetítő, aki eljár ide-oda, megszerzi a
legolcsóbb árut, annyit, amennyi kell, és olyan egyéb
feltételekkel, amelyek a vevő számára elfogadhatóak. Hiszen
például tankokat nem lehet, illetve, nem érdemes repülőn
szállítani, feltűnő is lenne. Az ilyesmit hajón viszik. Leplezni
kell a szállítmányt, a fegyvert, amely mellesleg soha nem bukkan
fel Brüsszelben. Paradox módon abban a városban, ahol a legnagyobb
üzleteket kötik évtizedek óta, soha senki nem látott ezekből a
fegyverekből egyetlen darabot sem. A valóságos arzenálok másutt
gyűlnek össze, másfelé „járnak".
A
közvetítő feladata tehát megtalálni éppen azt, éppen annyit,
éppen olyan áron, amire a vevőnek szüksége van. A vevő
többnyire - mint példabeli Swimmynk is - diplomata-útlevéllel
utazó előkelő úr, hazájában fontos ember. az ország egyik
vezetője, tehát személyesen nem keveredhet bele a dolgokba. Ül
egy ötcsillagos brüsszeli szállodában és még telefonon is alig
beszél, hátha lehallgatják. Mert több tucatnyi fegyvereladó cég,
vállalkozás és magánszemély nyüzsög ott, és nem csupán
eladni akarnak, hanem többet eladni. Így az sem ritka, hogy
szándékosan akadályozzák egymás üzletkötéseit, megfúrják az
egyes akciókat, a sajtónak befújják a készülő üzletet,
csakhogy meghiúsítsák azt X partnerral, majd realizálják Y
partnerral, akivel ők állnak kapcsolatban... Ilyen bonyolult ez.
Swimmy
tehát néhány hétig Brüsszelben volt, többször találkozott
semleges helyeken - parkokban, vendéglőkben, robogó autókban - a
közvetítőkkel. Végül azt választotta, aki állítása szerint
közvetlenül a „nagy Alexis"-szel állt kapcsolatban és ezt
be is bizonyította: Swimmy kérésére a közvetítőnek jelzett
időpontban Alexis felhívta őt szállodájában. Így hát nem volt
akadálya a további üzleti tárgyalásoknak.
Zűrös
életrajzok - Cyrus Alexis
Annyit
tudunk csak, hogy Alexis a háború éveiben született Cipruson, és
Nagy-Britanniában végezte iskoláit. A hatóságok gyanúja szerint
már akkor is foglalkozott törvénytelen üzletekkel, de ezt sohasem
sikerült rábizonyítani. Kezdetben hajórakományok biztosítási
csalásai érdekelték, megvesztegetett ügynökök segítségével
valóságos roncshajókat biztosított nagy összegre, majd
megbízható emberei elsüllyesztették azokat. Később áttért a
hajórakományok ellopására és távoli kikötőkben történő
eladására. Benne volt néhány olajbotrányban is. A nyolcvanas
években áttért a fegyverüzletre. ¸Ő volt az, aki Ázsia sok
országát felfegyverezte. (1988-től kezdve ezek az államok többet
költöttek fegyverre, mint a Közép-Kelet országai.) Alexis
eladott vagy közvetített Szingapurnak (18 vadászgép), Thaiföldnek
(5 vadászgép, 44 páncélos, kézifegyverek és lőszer), Burmának
(páncélosok), Pakisztánnak (lőszer, szállítógépek, ágyúk,
infravörös követő légvédelmi rakéták és 30 páncélos), stb.
Benne
volt az 1988-as és későbbi NDK-belga-libanoni-iraki nagy
fegyverszállításokban is. Alexis volt egyik kezdeményezője
annak,hogy az akkor még létező NDK 2.5 millió tüzérségi
gyutacsot szállított az iraki-iráni frontra. Az üzlet értéke
több mint 6 millió dollár volt. Szállított lőfegyvereket
mindkét harcoló félnek a nyolcéves háború során, különösen
a tüzérségi áruk megszerzésében volt erős osztrák és svéd
kapcsolatai révén. Lakóhelye Spanyolországban van, egy
Marbella-közeli kisebb és jól őrzött erődben él. Mivel spanyol
területen sohasem köt üzletet és a spanyol érdekeket sem sérti,
háborítatlanul lakhat Marbellán. Gyakran utazik Brüsszelbe,
Ciprusra, a Közel-Keletre és Latin-Amerikába. Nem bizonyítható,
de számos jel mutat rá, hogy fegyvereket szállított a forrongó
Dél-Afrikába a feketéknek és a burmai lázadóknak.
Alexis
jelenlegi vagyonát 1.2 milliárd dollárra becsülik, ez javarészt
svájci, bahamai, Cayman-szigeteki és liechtensteini bankokban, vagy
általa alapított vállalatokban kamatozik. Pénzmosás vádjával
egyszer ugyan fellépett ellene egy karlsehruhei ügyész, de a vádat
bizonyítékok hiányában elejtették. Alexis azóta nem tette lábát
német földre.
Swimmy
üzleti ügyei is meglódultak. Hazautazott Modzsaheddiába és
előkészítette a bankátutalásokat. Nem volt kezdő, hát tudta,
hogy addig nem adhat ki a kezéből pénzt, amíg megfelelő
garanciákat nem kap. A szükséges fegyvereket a „szabadpiacon"
is be lehetett szerezni, ám szükség volt iratokra. Az enduser, a
végső felhasználó hivatalos engedélye nélkül senki sem ad el.
Moddzsaheddia ellen akkoriban éppen bojkottot hirdetett az ENSZ
Biztonsági Tanácsa, mivel az országban egy kisebbségi csoporttal
szemben igen kegyetlenül léptek fel a kormányhadsereg katonái. A
nemzetközi szervezet Modzsaheddiát konfliktusban álló régiónak
nevezte. Ezért „hivatalosan", nyíltan egyetlen ország sem
adhatott el neki fegyvert.
Alexist
ez a legkevésbé sem zavarta. Megkörnyékezte Sengallia
fekete-afrikai ország londoni követségét és egy nagyobb összeg,
valamint néhány ezer karabély kilátásba helyezésével elérte,
hogy maga a nagykövet adja pecsétes papíron és aláírásával az
enduser-bizonyítványt. Az irat arról tanúskodott, hogy a
szóbanforgó fegyvereket Sengalliában rendelték és ott fogják
felhasználni. Mivel Sengallia nem szerepelt semmilyen tiltólistán,
Alexis már játszi könnyedséggel elintézte, hogy szinte teljesen
legálisan megszerezzék az árut, részben a svéd Bofors-gyártól,
részben egyéb forrásokból. Ezek az „egyéb források"
illegális raktárak, legtöbbször kikötőkben vagy azokon kívül
horgonyzó hajókban vagy elhagyatottnak tűnő kikötői
helyiségekben tárolt készletek. Némelyik huzamosabb ideig
várakozik itt vevőre. Vannak ezenfelül semleges országok, ahol
vámszabad területen lehet tárolni fegyvereket tartalmazó
konténereket is - elég, ha a kísérő okmányok szerint
gépalkatrészek, konzervek vagy bármilyen más, a konténerek
súlyának megfelelő tartalom van bennük.
Swimmy
ismét hazautazott és utalta az első részletet. Amint ez
megérkezett Zürichbe, egy bahnhofstrassei bankba, Alexis is lépett.
A szállítmány első részét a hivatalos papírokkal hajóra
rakatta Stockholmban és a ciprusi zászló alatt közlekedő, ám
főleg koreai legénységgel hajózó jármű elindult Brüsszel
felé. Még úton volt, amikor megérkezett Modzsaheddia egyik
európai bankjától az átutalt második részlet Zürichbe. A hajó
tehát be sem tért Brüsszelbe, ellenben a portugáliai Lisszabon
kikötője felé haladt. Ott várta a 4-es dokk környékén egy
tizenöt konténerből álló szállítmány, amelynek fuvarlevelei a
DL-034587-től DL-034601-ig tartó számokat viselték. Az árut
haladéktalanul berakodták. A kikötőparancsnokság
dokumentáció-gyűjteményében mind a tizenöt konténer tartalmát
„mezőgazdasági gépalkatrészként" tüntették fel, a
szállítmány úticélja ezen okmányok tanúsága szerint... Kenya
volt.
Újabb
pénz érkezett Zürichbe, a szállítmány pedig áthaladt a
Földközi-tengeren, majd a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren.
Utána természetesen nem ment Kenyába, hanem a kapitány
páncélszekrényéből hamisított fuvarlevelek kerültek elő.
Ezekben a „mezőgazdasági gépalkatrészek" úticélja már
nem Kenya, hanem egy Modzsa-heddiával szomszédos ország volt. A
két ország egy-egy nagy kikötője ugyanazon széles folyó két
partján terül el. A kapitány úgy alakította a sebességet, hogy
a hajó az esti órákban érkezzen a folyó torkolatába, a szomszéd
ország kikötőjének magasságába. Mivel tartania kellett a
bojkottot ellenőrző amerikai és brit kémműholdak „figyelő
szemétől", a hajó már a szomszéd ország kikötőjében
állt, ahol valamilyen ártalmatlan árut rakodott be a következő
nap folyamán. A kémműholdas megfigyelők semmit sem vettek észre,
az egész tranzakció és a fegyverek szállítása titokban maradt.
Nem
mindig zajlanak azonban olyan egyszerűen és simán az efféle
ügyletek, ahogyan fenti példánkban láthattuk. Swimmyvel
megtörténhetett volna, hogy elteszik láb alól, méghozzá úgy,
hogy az esettel Alexis közvetítőjét, vagy magát a nagy Alexist
vádolják majd a hatóságok. Ez esetben természetesen a
konkurencia lépett volna közbe. De csak figyelmeztetés után,
először ugyanis szerették volna Swimmyt és a rendelkezésére
álló milliókat megszerezni maguknak. Az üzlet törvényei sehol
sem olyan könyörtelenek, mint éppen itt. A nyolcvanas években a
KGB-ügynökök - szinte versengve néhány más állam, például
Izrael ügynökeivel - legalább kilencvenöt esetben léptek közbe
és hiúsították meg, vagy „tereltek el" fegyverüzleteket.
Kémek buktatták le azt a szállítmányt, amelyet cseh
fegyvergyárakból indítottak el 1987-ben és úticélja Angola
volt. Az álcázott rakomány vasúton érkezett a franciaországi Le
Havre kikötőjébe, és az angolai marxista forradalmároknak szánt
páncéltörő- és légvédelmi rakétákat, valamint nagymennyiségű
tüzérségi lőszert tartalmazott. Ügynökök hiúsították meg a
jordániai Arab World Supply and Services cég és a keletnémet IMES
fegyereladásra specializálódott állami vállalat üzletét 1988
júniusában. A fegyverek célja természetesen nem Jordánia, hanem
Irak lett volna. Az NDK akkoriban mindkét harcoló félnek adott el
fegyvert. A spanyol és svájci földön tevékenykedő Heinz
Pollmann nyugatnémet polgár ugyanabban az évben kötött üzletet
a keletnémetekkel. Ez az úr nemcsak a kelet-németekkel üzletelt,
hanem a Kintex nevű vállalattal is, amelyet valójában a KGB-től
uralt bolgár titkosszolgálat alapított. A Kintex révén juttattak
el a bolgárok fegyvert a harmadik világ országaiba, mindezekért
cserébe kábítószert kaptak, amit ismét eladtak, előszeretettel
a nyugat-európai és amerikai maffiáknak.
Az
IMES a kelet-berlini elvtársak titkos cége volt, és üzletei
nagyobb részét sohasem fektette le írásban. Mivel nagyon olcsón
vitt a piacra jó minőségű fegyvereket, hát számos nyugati
kereskedő nem tudott ellenállni a csábító haszonnak. Az
ajánlatokban gyakorlatilag minden szerepelt, katonai teherautóktól
az önjáró lövegig, tüzérségi muníciótól kézifegyverekig. A
berlini kommunisták nagyon tartottak attól, hogy kiderül: ők
fegyverzik fel a „népi ellenálló mozgalmakat", sőt,
gyakran éppen a nagy fegyverszállítmányok miatt lett valami
ezekből az azelőtt csak rejtekhelyen tárgyalgató, marxista
tankönyveket bújó csoportocskákból. Különösen Latin-Amerika
és Afrika volt a németek terepe. Nekik aztán különösen
szükségük volt közvetítőkre. Ma már tudjuk, hogy a nyugati
valuta nagyon kellett nekik, hiszen ezért árusították saját
állampolgáraikat is (!) a nyugatnémet államnak.
Ott
volt Karl-Heinz Schulz, a líbiaiak embere, aki azért dolgozott a
libanoniaknak is. Még T-72-es tankokat is vásárolt. Mint a belga
Beij-Ma cég képviselője, 1989 júniusában - mint kiderült később
az NDK-ban lefoglalt Stasi-aktákból! - négyezer géppisztolyra
adott megrendelést a keletnémeteknek. Ő és mások modern
technológiai leírásokat is vásároltak pontos tervrajzokkal,
műszaki utasításokkal és egyéb fontos részletekkel együtt.
Két, vegyi harcra alkalmas anyagok iránt nagyon érdeklődő
nyugati kereskedőt a német titkosszolgálat buktatott le. Se szeri,
se száma nem volt azoknak a „közvetítőknek", akiket még a
műholdas (természetesen a kémműholdakról vagy azok elhárításáról
van szó) technika is érdekelt. Próbáltak szerezni NATO-ban
használatos új műszaki le-írásokat és technológiákat,
valamint roppantul érdeklődtek az akkor kifejlesztés alatt álló
lézerfegyverek új generációja iránt is.
Amerikai
ügynökök derítették ki, hogy Oliver North (van még, aki
emlékszik erre a névre?) ezredes, az amerikai Nemzetbiztonsági
Tanács tagja titokban tárgyalt egy magasrangú keletnémet
vezetővel - fegyvervásárlási ügyben... Ezen a vonalon számos
kínos bukás is történt. Az egyik legnagyobb az volt, amikor
kiderült, hogy a nicaraguai „szocialista rendszert" a
hivatalos közleményeiben teljes mellszélességgel támogató NDK
titokban – égető valutahiánya miatt - fegyvert szállított az
imperialista kontráknak! Vagyis azoknak az „ellenforradalmi
erőknek" - itt fontos a korabeli hivatalos szóhasználat -,
amelyek ugyanakkor nyugati segítséggel is a „megvalósult
szocializmus" egyik bástyája ellen küzdöttek.
1986-ban
szintén ügynöki „súgásra" állítottak meg egy hajót
Panama közelében, így derült fény a fenti esetre. A hajót
különben már a rostocki kikötőben történt rakodástól kezdve
követte a kémműholdas megfigyelőszolgálat. Fedélzete alatt a
rakterekben harmincegynéhány katonai teherautó, másfélezer
géppisztoly,csaknem ugyanannyi páncélelhárító rakétafegyver
volt, mint „babkonzervek" (!).
Nemegyszer
előfordul, különösen Ázsiában, hogy azok az országok, amelyek
hirtelen nagyon felfuttatják hadiköltségvetésüket, és pár év
alatt igen sok fegyvert vásárolnak (például Kína mostanában,
csak a pekingi katonai költségvetés 12 százalékkal nőtt, és
elérte az évi 6.4 milliárd dollárt!) több csúfos bukást
kénytelenek elkönyvelni. Igazából ritkán tudható, ki a
közvetítő, hány van belőlük (ritkán egy, általában több) és
valamelyikük nem épült-e be oda valamilyen titkosszolgálat
megbízásából?
Különösen
nagy szerepük lehet a kémeknek akkor, ha valaki valahol egy új
fegyver kidolgozásán fáradozik. A kémregények és -filmek ismert
és mondhatni örök témája ez, de a valóság sokszor felülmúlja
a kitalált történeteket.
Találj
ki egy fegyvert!
Nem
is sejtjük, milyen gyakran megfordul ez a gondolat bizonyos emberek
agyában. Vegyészek vegyi fegyvereken dolgoznak (jelenlegi
ismereteink szerint, körülbelül 1800 kutató dolgozik ilyesmin,
legalább tizenegy ország titkos laboratóriumaiban), mások az
űrhaditechnika terméklistáját szeretnék bővíteni, ismét mások
a lézertechnikában szorgoskodnak. És amíg a második világháború
öt éve alatt tulajdonképpen szinte semmi újat sem találtak ki a
harcoló felek -az általános haditechnikai színvonal csaknem
ugyanott volt 1945-ben, mint 1938-39-ben - addig manapság a
laborokban születő új fegyverek és azok rendkívül jól kitalált
alkatrészei annyira bonyolultak és egyre magasabb színvonalúak,
hogy azt a kívülálló még elképzelni sem képes. Nem csoda hát,
hogy mindenféle rendű és rangú ügynökök nyüzsögnek e
laborok, próbapályák, gyakorlóterek és egyéb kísérleti
intézmények és események környékén. A kémek olykor lebuknak,
olykor nem tudnak meg semmit, nemegyszer viszont megszerzik az
információkat.
Az
utóbbi évtized ilyen megszerzett tudásából, ,a tendenciákról
és az esetleg itt-ott már bevezetett új technikákról szólnak a
következő oldalak.
SZUPERTANK
A
legújabb - például német gyártmányú Leopard-2-es jelű -
páncélosokat a negyven évvel ezelőttiekkel manapság már csak
nevük kapcsolja össze, semmi más. Minden egészen másképpen,
sokkal hatékonyabban működik rajtuk és bennük. Lássuk, mit
derítettek ki a kémek a Leo-pard-2-esről még akkor, amikor csak
néhány kísérleti példány gördült ki a szigorúan őrzött
gyakorlóterekre, és sok megoldási módozata csupán a tervezők
asztalán feküdt. Több szempontból hasonlítottak egy időben az
amerikai „M-l Abram" és a brit „Challenger"
megoldásaira.
Ezeknek
a tankoknak - derítették fel a kémek - elől 50 cm-es (500 mm)
páncélja van. Ezeket nem egyöntetű acélból készítik, mint
régen, vagy más tankoknál ma is, hanem egymásra húzott
acélrétegekből. Ráadásul kívülről - az űrkompoknál
használatos - kerámialemezeket is alkalmaznak, amelyek igen magas
hőmérsékletet is kibírnak. A Leopard 120 mm-es kaliberű csövét
belülről krómmal borítják be, ezért csőcsere nélkül 500
lövést bír ki - a hagyományos tankoknál már 250 lövés után
cserélni kell a csövet. Régi probléma, hogy a lövések keltette
hőhatás miatt deformálódnak a csövek, és egyre romlik a
tankágyú célzóképessége - de nem a Leopardnál! Itt ugyanis
kívülről a csövet termoizolációs anyaggal, többek között
műgyantával, üveggyapottal stb. erősítették meg. A különleges
lövedékek még 3000 méter távolságban is átütik a 40 cm-es
páncéllemezt! Vagyis, ha egy Leopard két kilométerről telibe
találna egy másik Leopardot, ez utóbbiból nem sok maradna. Ha
hagyományos tank az ellenfél, azzal három kilométer távolságból
is végezhet.
Azt
talán már mondani sem kell, hogy szuperelektronikát alkalmaztak az
irányításban, a célratartásban is. Van egy stabilizáló
rendszer, amelynek révén bárhogyan dülöngél is a tank,
bármilyen szögben van éppen megdőlve, a célzást ez nem
akadályozza. Éjjel és nappal is kilőhet olyan lövedékeket,
amelyeket számítógép irányíthat a célba függetlenül a
meteorológiai vagy egyéb körülményektől.
Mind
gyorsabban lőni
Kitalálták
már a köpeny nélküli lövedékeket is (nincs utánuk üres
hüvely, így egészen más technikán alapuló fegyverekből lőhető
ki), olyan több csőből álló fegyverrendszereket szereltek
repülőgépekre, amelyek képesek percenként 6000 (!) lövedéket
kirepíteni. A kémek szinte egymás sarkát taposták mindig, amikor
újfajta rakétákat kellett felfedezni és titkukat lehetőleg
ellopni.
Irányított
lőszert alkalmaznak ma már sok harci repülőgép fedélzetén is -
a rakétákon kívül. Egy-egy vadászgépen többszáz ilyen
lövedéket tartalmazó tartályokat függesztenek fel, ezek
kilövését egy vezérlő szerkezetbe előre beprogramozzák.
Gyakorlatilag minden lövedék önálló útra indul és önállóan
pusztíthat ellenséges célpontokat vagy embereket, objektumokat.
Több laborban már készülnek azok a lövedékek, amelyekben
puskapor helyett egy egészen másfajta vegyi anyag van. Akadnak
olyanok is, amelyek kilövés után a levegővel érintkezve
alakulnak át gyilkos eleggyé.
Folynak
olyan kísérletek is, amelyek célja a puskapor és a
rakétahajtóanyagok helyettesítése elektromágneses
kilövőberendezésekkel. Azt várják tőlük, hogy minimum
háromszor nagyobb sebességgel indulnak majd a lövedékek, ami (egy
ideig) felülmúlhatatlan előnyt biztosítana annak az államnak és
fegyvereinek, amely elsőként alkalmazhatna ilyen megoldást.
A
haditechnika mindig érdekelte a kémeket. Háromezer éve ott
fürkészték a várakat, az árkokat, a felvonóhidakat, később a
csapatok létszámát és szellemét, aztán az egyre újabb és
újabb fegyvereket. Eleinte maguk is csak a csatatéren találkoztak
velük, mára már születésük előtt érdeklődnek irántuk.
Lopnak mindent, ami hasznára lehet megbízóiknak. A nemzetközi
fegyverkereskedelem gyakran kapcsolódik új, még el sem készült
fegyverfajtákhoz. Az is előfordul, még kísérleti szakaszban
sincs az illető fegyver, és máris rácsapnak a kémek. Vagy éppen
ostoba véletlenen múlik egy lebukás, leleplezés vagy
lelepleződés.
Egy
izraeli akció
Bár
a Moszad, az izraeli kémszolgálat (mondhatjuk: természetesen!)
sohasem ismerte be, hogy az ő ügynökei követték el a
merényletet. Az áldozatot dr. Gerard Vincent Bulinak hívták, aki
pedig nem volt akárki, mégis nyomorultul végezte életét. A
kémszolgálatot irányító politikusok kimondták rá a halálos
ítéletet, és azt a szakemberek mindössze néhány hét elteltével
már végre is hajtották.
MOSZAD
- izraeli kémszervezet
Kezdetei
a tizenkilencedik század végére nyúlnak vissza, amikor a cári
Oroszországban zsidó védelmi szervezetek alakultak. Tagjai nemcsak
ott, de egész Európában adatokat gyűjtöttek a zsidók
ellenségeiről. 1909-ben már Palesztina területén jött létre a
„Hasomér" (Őr) szervezet, ez kifejezetten hírszerzéssel
foglalkozott. A Hagána, a zsidó önvédelmi szervezeten belül
aztán az 1920-as évek végén alakult meg a kémszervezet, amelynek
végleges formája a második világháború végén alakult ki. A
mai formája is gyakran változik, ezért belső beosztásáról
keveset tudunk mondani. A szakértők a Moszadot a mai világ
legeredményesebb kémszervezetének tartják.
Egy
brüsszeli házba két férfi hatolt be 1990. március 22-én
csütörtökön este 18 óra 22 perckor. Az érkezők jól tudták,
hogyan kell - a földalatti garázson át - elkerülni az éber
portást, aki minden bizonnyal feltartóztatta volna őket. Az egyik
lakás tulajdonosa igen ritkán járt erre, ezúttal is csak
randevúzni vágyott egy hölggyel. Természetesen ő érkezett
elsőnek - de mire a hölgy is odaért, a házigazdát a lakás
ajtaja előtt vérbefagyva találta.
Doktor
Bull, mint említettük, ismert alakja volt a tudományos életnek.
De az is nyilvánvaló, hogy nem emiatt kellett ilyen szörnyű
halált halnia: két, nyakszirtjébe és fejébe eresztett golyó
végzett vele.
Zűrös
életrajzok - Gerard Bull
Dr.
Gerard Vincent Bull Kanadában született, a torontói egyetemen
kitüntetéssel végzett. 1961-ben már maga is egyetemi professzor
lett, 1964-ben világűrkutató-intézeti igazgató. Ismert és
elismert tudós. Ott épített első ízben „kozmikus ágyút".
A negyven méter hosszú csőrendszer segítségével két tonna
súlyt juttatott űrpályára.
1967-ig
az amerikai hadsereggel közösen folytatott kísérleteket Barbados
szigetén. Itt az ismét csak általa feltalált ágyúval 180 (!)
kilométerre juttatott el egy lövedéket. Később az amerikaiak
cserbenhagyták Bulit, és a tudós más megrendelőket keresett
találmányainak. Dolgozott Dél-Afrikának, de mielőtt megépíthette
volna ágyúját, az akkor ENSZ-embargó alatt lévő országba szánt
alkatrészeket 1977 augusztusában lefoglalták. Bull Izraelnek is
készített olyan ágyút, amellyel állítása szerint a
Golan-fennsíkról belőhettek volna Damaszkuszba.
Később
arra törekedett, hogy valamely nagyhatalmú és gazdag diktátornak
építhesse meg találmányát. Ágyújával - állította -
műholdakat is pályára lehet állítani, hiszen akkora
kezdősebességet adhat a tárgyaknak, hogy azok utána a Föld körül
keringenek. Ezt amerikai és kanadai kísérletek során több, mint
száz esetben be is bizonyította. Ráadásul, ezzel a módszerrel
sokkal olcsóbban lehetne műholdakat fellőni, mint a mostani
rakétákkal.
Egy
időben az SDI, a stratégiai védelmi kezdeményezés
(„csillagháború") tervezői is számításba vették Bull
találmányát, az „űrágyút".
Amikor
már nem dolgozott Izraelnek, hanem épp ellenkezőleg, következő
támogatóját Szaddam Husszein személyében találta meg, a jelek
szerint túlfeszítette a húrt. A Moszad nem tűrhette, hogy ez a
kétségtelenül tehetséges, rokonszenves és nagytudású ember az
ellenségnek dolgozzon. Mert bár Szaddam Husszein az adott politikai
helyzetben és pillanatban nyilván Irán ellen akarta volna bevetni
a fegyvert (elképzelhető lett volna az Irakkal határos
tartományok, vagy nagyobb városok: Ah-váz, Hamadán, Tabriz, stb.
bombázása), azért a másik ősi ellenség, Izrael is bármikor
célponttá válhatott volna.
Így
tehát véget kellett vetni Bull és Husszein kacérkodásának. Az
izraeli, ügynökök egy este megvárták Bulit a találkahely előtt,
és végeztek vele. Figyelemre méltó tény, hogy Bull abban a
lakásban nem lakott, csak találkák céljából használta, és
hetek múltak el anélkül, hogy betette volna oda a lábát. A
tettesek viszont nagyon jól tudták, mikor jön, és ők sem késtek
le a randevút. Nem zárható hát ki, hogy az ügyben érintett
hölgy az izraeli titkosszolgálatnak dolgozott. Ezek után a
Moszadnak már könnyű dolga volt. Csak névtelen feljelentést
kellett tennie az angol vámhatóságoknál, és azok lecsaptak a pár
héttel később Irak felé indított „ágyúcsövekre". Az
irakiak és angol kivitelezőjük ugyanazzal védekeztek, hogy a
fémcsöveket olajvezetékekhez használják majd - de ki látott
olyan olajvezetéket, amelynek' egyes elemeinél a csővastagság
6.35 cm és 30.5 cm között változik? Méghozzá úgy, hogy ha
sorba rakják a csöveket, akkor belülről egyre keskenyedő
ágyúcsövet kapunk...? Szinte csak a huzagolás hiányzott
belülről, de az úgyis ellenkezett volna dr. Bull tervrajzaival. És
bár a brit hatóságok megtudták, hogy előzőleg már negyvennégy
darab ilyen csövet elküldtek Irakba, azért a tervező és a
hiányzó csövek nélkül nyilván nem lett semmi az „űrágyúból".
Annak megépítésére csak dr. Bull lett volna képes.
FÖLD
ALATT, VÍZ ALATT...
„Ha
a kémek már gondolataidba is
behatolnak,
vége a világnak."
(Willy
Brandt német politikus a 70-es években)
Amíg
egy átállt KGB-ügynök meg nem vitte a hírt Nyugatra, senki sem
hitte volna a dolgot. Még azt sem, hogy emberi elmében egyáltalán
megfoganhat ilyen pokoli ötlet.
Ma
már tudjuk, igen. Az ötlet akkor kezdte foglalkoztatni a szovjet
hadvezetést, amikor egyszerre több dolog történt. A nyolcvanas
évek közepén - bizony, már az ártatlan „galambnak"
tartott Gorbacsov idején - az amerikaiak és nyugati szövetségeseik
komoly erőfeszítéseket tettek a kozmikus védelmi rendszer
kiépítésére, tehát a Moszkvából irányított nukleáris
rakéták már nem jelentettek volna olyan fenyegetést a nyugatnak.
Várható volt, hogy a demokratikus világ többé nem hajol meg a
diktatúra fenyegetőzése előtt - mint tette azt olyan sokáig
annak előtte.
A
másik néhány saját felfedezésük volt. A moszkvai Geológiai
Intézet kutatói kiderítették, hogy ahányszor Szibériában vagy
másutt kísérleti szovjet atomrobbantást hajtanak végre, jóval
távolabb néhány nap múlva földrengés következik be. A
kazahsztáni Szemipalatyinszk környékén végzett kísérleti
földalatti nukleáris robbantásokat követte a földrengés
Tadzsikisztánban és Üzbegisztánban, sőt, a 2500 kilométer
távolságban lévő Iránban is. A távolság ennél nagyobb is
lehet. Akkori szovjet szakértők meg voltak győződve arról, hogy
a No-vaja Zemlja szigetén, a magas északon végrehajtott 1988-as
robbantások miatt következett be a déli Örményországban az
emlékezetes nagy földrengés a maga 45 ezer (!) áldozatával... A
két pont között a távolság 3500 kilométert tett ki! Az összesen
32 esetben végzett földalatti nukleáris robbantások és a
földrengések, tengerárak ilyen összefüggéseit vizsgálva
jutottak aztán arra a belátásra a szovjet stratégák, hogy
mesterséges robbantásokkal is meg lehetne támadni a világot!
Különösen Japánt és az Egyesült Államokat, és talán Kínát,
vagyis a három legfélelmetesebb ellenségüket.
Évente
az egész földgolyón több mint egymillió rengés zajlik le: ezek
túlnyomó többsége természetesen - és szerencsére -
„mikrorengés", amely károkat nem okoz, sőt, az átlagember
számára észrevehetetlen. Vannak olyan régiók, ahol ezekből több
van, különösen a tektonikus lemezek szélein, a kéregvonalakon.
Ha
tehát sikerülne mesterségesen földrengéseket előidézni -
töprengtek a szovjetek -, akkor nemcsak úgymond „békés
eszközzel" pusztítanák el a fejlett kapitalista országokat,
de ráadásul senki sem okolhatná őket a katasztrófáért! Úgy
viselnének háborút, hogy az ellenség nem is tudna a támadásról!
Mégis számolnia kellene annak pusztító hatásaival.
Ám,
miközben az arra hivatott magasrangú katonák és politikusok a
Nyugatra szivárgott jelentések szerint komolyan számba vették ezt
a lehetőséget, a szovjet geológusok és földrengésszakértők
nem kecsegtették őket gyors sikerrel. A legnehezebbnek ugyanis az
látszott, hogyan lehetne a nukleáris robbantásokat irányítani?
Egyáltalán lehetne-e tenni valamit, hogy ott és akkor következzen
be a földrengés vagy tengerár, amikor és ahol Moszkvában a
hadvezetés ezt megkívánja vagy elhatározza?
A
tektonikus lemezek viselkedése mindmáig igazi rejtély a kutatók
számára. Japán esetében a sikeres akció fel sem tűnne, ott
évente sokszor reng a föld és nem olyan ritkák a cunamik, a
tengeráradások sem. Ha sikerülne valahol Szibéria alatt
kitapogatni azt a pontot, ahonnan a rengések mozgásba hoznák a
Japán alatti tektonikus lemezeket, akkor habozás nélkül
megtennék. Illetve, megtették volna 1988 és 1990 között is,
derült ki a jelentésekből. De méginkább gondoltak Amerikára,
mint kívánatos és lehetséges célpontra. Szóba került egy
bizalmas tanácskozáson az az ördögi ötlet is, hogy
tengeralattjáróval nukleáris töltetet kellene elszállítani
Amerika nyugati partjai elé és ott bizonyos mélységben lévő
valamelyik tengeralatti vulkánt felrobbantani vele. Így hatalmas -
esetleg egy kilométer magas - vízfal rohanna keletre, ami
partközeiben az egyre sekélyebb részeken felgyorsulna, és
valósággal elsöpörné Los Angelest, sőt, a kontinens belső
vidékein is mérhetetlen pusztulásokat okozna.
Egy
időben tehát komolyan tárgyaltak arról, hogy ha sikerül
megállapítani, melyik a litoszférának, a Föld mindössze 80-150
kilométer vastag köpenyének szóba jöhető pontja, akkor bizony
könnyen meglehet, hogy ilyen támadást indítanak. Miként Sztálin
is folyamatosan terveket készített Európa lerohanására, úgy a
későbbi szovjet vezetésnek is rendelkezésére álltak az időről
időre felújított ilyen tervei. Talán csak a technikai
kivitelezés, a tudományosan alátámasztható érvek hiánya miatt
múlott el fejünk fölül (?) ez a nagy veszély.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése