Bevezetés
A
Typhoon-osztályú tengeralattjárók a Szovjetunió által a 80-es
években telepített – 24 000 tonna vízkiszorítással a világon
valaha épített legnagyobb – nukleáris meghajtású ballisztikus
rakétahordozó tengeralattjárók.
Nem teljesen tisztázott, hogy miért pont a Typhoon nevet kapta a NATO jelentésekben, bár gyakran Brezsnyev egyik 1974-es beszédére hivatkoznak, ahol a Tayfun kifejezést használta egy a jövőben rendszeresítendő új típusú SSBN-re.
A Typhoon-osztályú tengeralattjárókat a Project 941 elnevezés alatt fejlesztették, majd az Akula (Cápa) elnevezést kapta, de ezen elnevezés nem összekeverendő a NATO Akula névvel emlegetett ugyancsak orosz Project 971 Shchuka-B SSN hajóval (orosz elnevezés: Bars).
Nem teljesen tisztázott, hogy miért pont a Typhoon nevet kapta a NATO jelentésekben, bár gyakran Brezsnyev egyik 1974-es beszédére hivatkoznak, ahol a Tayfun kifejezést használta egy a jövőben rendszeresítendő új típusú SSBN-re.
A Typhoon-osztályú tengeralattjárókat a Project 941 elnevezés alatt fejlesztették, majd az Akula (Cápa) elnevezést kapta, de ezen elnevezés nem összekeverendő a NATO Akula névvel emlegetett ugyancsak orosz Project 971 Shchuka-B SSN hajóval (orosz elnevezés: Bars).
Az
osztály tagjai hadrendbeállításukkor a világ egyik
legrettegettebb tömegpusztító fegyverei voltak. Jó lehet
rakétáikat a szovjet kikötőkből is kilőhették volna, e hajókra
vonatkozó szovjet doktrína értelmében a hajóknak az
Északi-tengeren alámerülve kellett volna csapást mérniük az
észak-amerikai területére.
Az
összes Typhoon az Északi Flotta kötelékéhez tartozik, tartozott
(állomáshely: Litsa Guba). A START-II egyezmény alapján 2001-ben
megkezdték a hajók kivonását és szétbontását.
Fejlesztés, történet
A
941 nehéz stratégiai tengeralattjáró fejlesztését 1972
decemberében hagyták jóvá és 1973. december 19. napján a
kormány hivatalosan is megbízást adott a 941 ballisztikus
tengeralattjárók fejlesztésére.
A megbízást a Leningrád tervezőirodát (ma Rubin tervezőiroda) kapta. Intenzív tesztelések után 1980 szeptemberében vízre bocsátották a 941 TK-208 egységet, melyet 1981. december 12-én hadrendbe is állítottak az Északi-tengeri Flottánál. Az első egység 1983-ra érte el teljes működőképességét.
A megbízást a Leningrád tervezőirodát (ma Rubin tervezőiroda) kapta. Intenzív tesztelések után 1980 szeptemberében vízre bocsátották a 941 TK-208 egységet, melyet 1981. december 12-én hadrendbe is állítottak az Északi-tengeri Flottánál. Az első egység 1983-ra érte el teljes működőképességét.
1980-1989
között összesen hatot állítottak szolgálatba, TK208, TK202,
TK12, TK13, TK17 és TK20 jelzéssel. A 7. hajó építését
elkezdték, de sosem fejezték be.
A
hat egységből az Arkhangelszk
(TK-17) és a Severstal (TK-20) bár
jelenleg nem aktív tagjai az orosz
flottának, állományban vannak.
A
Dmitrij Donskoj, mely még mindig
aktív szolgálatban áll,
jelenleg a
Bulava (SS-NX-30) rakéta
tesztplatformjaként
tevékenykedik.
A
világ leghatalmasabb tengeralattjáróit (másfélszer olyan
hosszak, mint az amerikai Ohio-k) a Borej-osztállyal szándékozzák
leváltani.
Kialakítás
A
hajók kialakítás sem éppen mindennapi…
A típus – a tengeralattjáró-elháritó fegyverek elleni fokozottabb védelem céljából – két, egymással párhuzamos, közös külső burkolattal borított, katamarán elrendezésű Delta-III hajótestből áll. E megoldásnak köszönhetően egyrészt a hajó jóval szélesebb, mint a szokásos tengeralattjárók, másrészt amennyiben az egyik hajótest megsérül a másikban lévők teljes biztonságban maradnak.
A rakétacsövek a hajó két belső hajóteste között kaptak helyet. A nyomás alatt álló hajótesteket, a torpedórekeszt titániumból, a közös külső burkot acélból készítették.
A típus védett moduljai (irányítóterem, elektromos berendezések rekesze) a rakétacsövek mögött kaptak helyet.
A típus – a tengeralattjáró-elháritó fegyverek elleni fokozottabb védelem céljából – két, egymással párhuzamos, közös külső burkolattal borított, katamarán elrendezésű Delta-III hajótestből áll. E megoldásnak köszönhetően egyrészt a hajó jóval szélesebb, mint a szokásos tengeralattjárók, másrészt amennyiben az egyik hajótest megsérül a másikban lévők teljes biztonságban maradnak.
A rakétacsövek a hajó két belső hajóteste között kaptak helyet. A nyomás alatt álló hajótesteket, a torpedórekeszt titániumból, a közös külső burkot acélból készítették.
A típus védett moduljai (irányítóterem, elektromos berendezések rekesze) a rakétacsövek mögött kaptak helyet.
A
törzsből kiemelkedő és az azon elhelyezkedő bevonható mélységi
kormánylapátok lehetővé teszik, hogy a tengeralattjáró könnyen
áttörhesse a sarki jégtakaró vékony pontjait – egyes
feltételezések szerint e hajókat kifejezetten az Északi-tengeri
flotta számára fejlesztették ki.
Fegyverzet
Valamennyi
hajó D-19 kilövőrendszerrel szerelték fel és összesen 20 db
szilárd hajtóanyaggal hajtott R-39 MIRV (max. 10 robbanófej)
rakétát (SS-N-20) szállíthatnak, melyek hatótávolsága 10 000
km. A rakétaindító csövek két párhuzamos sorban, a hajó
középpontja mögötti tömzsi torony előtt helyezkednek el.
A
nukleáris rakéták mellett a tengeralattjárókat 6
torpedóvető-csővel is felszerelték; melyek közül 4-ből RPK-2
(SS-N-15) rakétákat és Type 53 torpedókat is ki lehet lőni, a
többi kettőből RPK-7 (SS-N-16) rakétákat, Type 65 torpedókat,
illetve aknákat lehet kilőni, telepíteni.
A
Typhoon tengeralattjárók – normális viszonyok között – 180
napig is alámerülve járőrözhetnek, míg rendkívüli helyzetben
akár tovább is.
Az
osztály egységeibe épített D-19 rendszert le akarták cserélni
egy modernebb kilövőrendszerrel, melyhez már az SS-N-28 Bark
rakétákat kívánták párosítani. Az osztály főegységének –
TK-208 Dmitrij Donskoj – átalakítását 1992-ben kezdték el.
Személyesen Kuroedov adta utasításba a hajók átfegyverzését.
Az új rakéták átmérője 2 centiméterrel nagyobb voltak elődjeiknél, így a Dmitrij Donskoj kilövő csöveit el kellett távolítani, mely nem nem volt olcsó mulatság…
Az SS-N-28 Bark rakéta már tesztelési fázisban tartott, amikor a haditengerészet visszalépett a telepítésétől, az új tervező Moscow Teplotechnika Institute javára. A fenti Intézet lobbizása következtében a haditengerészet inkább az új Bulava rakéta melett tette le voksát.
Az új rakéták átmérője 2 centiméterrel nagyobb voltak elődjeiknél, így a Dmitrij Donskoj kilövő csöveit el kellett távolítani, mely nem nem volt olcsó mulatság…
Az SS-N-28 Bark rakéta már tesztelési fázisban tartott, amikor a haditengerészet visszalépett a telepítésétől, az új tervező Moscow Teplotechnika Institute javára. A fenti Intézet lobbizása következtében a haditengerészet inkább az új Bulava rakéta melett tette le voksát.
Meghajtás
A
hajók meghajtásáról és elektromos energiaigényéről két
reaktor és azokhoz tartozó turbinák gondoskodnak (190 MW).
Az alkalmazott rezonancia és zajcsökkentő megoldásoknak köszönhetően a Typhoon-k a legcsendesebb orosz tengeri járművek közé tartoznak. Jóval halkabbak és sokkal jobban irányíthatóak, mint elődjeik.
Az alkalmazott rezonancia és zajcsökkentő megoldásoknak köszönhetően a Typhoon-k a legcsendesebb orosz tengeri járművek közé tartoznak. Jóval halkabbak és sokkal jobban irányíthatóak, mint elődjeik.
Egységek
TK-208 (Dmitrij Donszkoj)
Vízre
bocsátás: 1980. szeptember 23
Hadrendbeállítás: 1981. december 12, 1981
Státusz: aktív állományban
Hadrendbeállítás: 1981. december 12, 1981
Státusz: aktív állományban
TK-202
Vízre
bocsátás: 1982. április 26
Hadrendbeállítás: 1983. december 28
Státusz: 1995-ban kivonták az aktív állományból, 2003-2005 között szétszerelték
Hadrendbeállítás: 1983. december 28
Státusz: 1995-ban kivonták az aktív állományból, 2003-2005 között szétszerelték
TK-12 (Simbirsk)
Vízre
bocsátás: 1983. december 17
Hadrendbeállítás: 1984. december 27
Státusz: 1996-ban kivonták az aktív állományból, 2006-2008 között szétszerelték
Hadrendbeállítás: 1984. december 27
Státusz: 1996-ban kivonták az aktív állományból, 2006-2008 között szétszerelték
TK-13
Vízre
bocsátás: 1985. február 21
Hadrendbeállítás: 1985. december 29
Státusz: 1997-ban kivonták az aktív állományból, 2007-2009 között szétszerelték
Hadrendbeállítás: 1985. december 29
Státusz: 1997-ban kivonták az aktív állományból, 2007-2009 között szétszerelték
TK-17 (Arhangelszk)
Vízre
bocsátás: 1986. augusztus
Hadrendbeállítás: 1987. november 6
Státusz: jelenleg modernizálás alatt áll, várhatóan 2010-ban állítják újra hadrendbe
Hadrendbeállítás: 1987. november 6
Státusz: jelenleg modernizálás alatt áll, várhatóan 2010-ban állítják újra hadrendbe
TK-20 (Severstal)
Vízre
bocsátás: 1988. június
Hadrendbeállítás: 1989. szeptember
Státusz: aktív állományban
Hadrendbeállítás: 1989. szeptember
Státusz: aktív állományban
TK-210
Törölve
Specifikációk
Elnevezés:
Typhoon (NATO), 941 (szovjet tervszám), Akula (szovjet
elnevezés)
Gyártó: Rubin Tervezőiroda
Megépített hajók száma: 6 db
Aktív: 2 db
Vízkiszorítás: 23 200 – 24 500 t (felszínen), 33 800 – 48 000 t (alámerülve)
Hossz: 175 m
Szélesség 23 m
Merülés 12 m
Meghajtás: 2 db OK-650 típusú nyomottviz hűtésű reaktor, két db turbina, melyek két csavartengelyt hajtanak, 2 db hétlapátos hajócsavar
Sebesség: 41 km/h, 22 csomó (felszínen); 50 km/h, 27 csomó (alámerülve)
Maximális merülési mélység: 400 m
Személyzet: 163 fő
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: 180 nap (alámerülve)
Elektronika: 1 db felszíni felderítőradar, 1 db ESM-rendszer, 1 db alacsony frekvencián működő orrszonár, 1 db középfrekvencián működő torpedótűz-vezető szonár, VHF/SHF/UHF hírközlési rendszerek, 1 db VLF vontatott hírközlési bója és 1 db ELF-uszóantenna.
Fegyverzet: 20 db RSM-52 SLBM, 4 db 533 mm-es vetőcső (Type 53 torpedók és RPK-2 Viyuga robotrepülők), 2 db 650 mm-es vetőcső, 1 db 9K38 Igla SAM
Gyártó: Rubin Tervezőiroda
Megépített hajók száma: 6 db
Aktív: 2 db
Vízkiszorítás: 23 200 – 24 500 t (felszínen), 33 800 – 48 000 t (alámerülve)
Hossz: 175 m
Szélesség 23 m
Merülés 12 m
Meghajtás: 2 db OK-650 típusú nyomottviz hűtésű reaktor, két db turbina, melyek két csavartengelyt hajtanak, 2 db hétlapátos hajócsavar
Sebesség: 41 km/h, 22 csomó (felszínen); 50 km/h, 27 csomó (alámerülve)
Maximális merülési mélység: 400 m
Személyzet: 163 fő
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: 180 nap (alámerülve)
Elektronika: 1 db felszíni felderítőradar, 1 db ESM-rendszer, 1 db alacsony frekvencián működő orrszonár, 1 db középfrekvencián működő torpedótűz-vezető szonár, VHF/SHF/UHF hírközlési rendszerek, 1 db VLF vontatott hírközlési bója és 1 db ELF-uszóantenna.
Fegyverzet: 20 db RSM-52 SLBM, 4 db 533 mm-es vetőcső (Type 53 torpedók és RPK-2 Viyuga robotrepülők), 2 db 650 mm-es vetőcső, 1 db 9K38 Igla SAM
Az osztály további sorsa
A
hajók tervezett szolgálati idejét 20-30 évre becsülik,
természetesen ilyen hosszú szolgálati idő eléréséhez
elengedhetetlen 7-8 évente egy nagyobb javításnak alávetni a
hajókat. A javítások nélkül 10-15 évre csökken az egységek
szolgálati ideje.
1997-ben, mikor kivontak két hajót, a haditengerészet úgy nyilatkozott, hogy a maradék egységeket 2005-2007-ig szolgálatban maradhatnak.
1997-ben, mikor kivontak két hajót, a haditengerészet úgy nyilatkozott, hogy a maradék egységeket 2005-2007-ig szolgálatban maradhatnak.
A
1999-ben aláírt Nunn-Lugar Kölcsönös Csökkentési Egyezmény
értelmében az oroszoknak 2003-ig szét kell szerelniük 25
Delta-osztályú, 5 db Typhoon-osztályú és 1 db Yankee-osztályú
tengeralattjárót, melyek összesen több mint 400 rakétát
szállítanak.
2000
júniusában az orosz Haditengerészet állítása szerint összesen
26 stratégiai nukleáris meghajtású tengeralattjárót üzemeltet,
melyek összesen 2 272 db robbanófejet szállítanak (440 db MIRV
rakéta).
A fenti arzenál 5 Typhoon-osztályú, 7 Delta-IV és 13 Delta-III osztályú tengeralattjáróból áll [ha összeadjuk 25 tengeralattjárót kapunk nem 26 darabot, de az orosz források nem feltétlen pontosak].
Természetesen nem mindegyik hajó bevethető, egy 1999-es jelentés alapján mindössze egyetlen Typhoon fogható harcra (feltehetőleg: TK-20).
A fenti arzenál 5 Typhoon-osztályú, 7 Delta-IV és 13 Delta-III osztályú tengeralattjáróból áll [ha összeadjuk 25 tengeralattjárót kapunk nem 26 darabot, de az orosz források nem feltétlen pontosak].
Természetesen nem mindegyik hajó bevethető, egy 1999-es jelentés alapján mindössze egyetlen Typhoon fogható harcra (feltehetőleg: TK-20).
2002.
május végére a két felújítás alatt álló Typhoonok egyike
készen állt, hogy ismét szolgálatba álljon.
A
Dmitriij Donskoj (TK 208) – egy évtizedig tartó felújítás és
javítás után – 2002 októberében ismét a habok közé
merülhetett.
A munkálatok befejeztét feltehetőleg Sergej Ivanov védelmi miniszter 2002 júniusában a nukleáris tengeralattjárókat felújító és építő Szeverodovinszk-i üzemben tartott látogatása is gyorsította. A látogatás után megállapították, hogy a hajó 2002 májusában ismét szolgálatba állítható.
E hajó volt az osztály első egysége és a jövőben várhatóan az egyetlen aktív állományban tartott is. A hajót 2003 óta az új Bulava SLBM teszt platformjaként használják és jelenleg – különösen az elmúlt rakétatesztek után – bizonytalan mikor fogják telepíteni az átalakított hajóra telepíteni az új rakétát.
A munkálatok befejeztét feltehetőleg Sergej Ivanov védelmi miniszter 2002 júniusában a nukleáris tengeralattjárókat felújító és építő Szeverodovinszk-i üzemben tartott látogatása is gyorsította. A látogatás után megállapították, hogy a hajó 2002 májusában ismét szolgálatba állítható.
E hajó volt az osztály első egysége és a jövőben várhatóan az egyetlen aktív állományban tartott is. A hajót 2003 óta az új Bulava SLBM teszt platformjaként használják és jelenleg – különösen az elmúlt rakétatesztek után – bizonytalan mikor fogják telepíteni az átalakított hajóra telepíteni az új rakétát.
2004
januárjában a Szevmash elkezdte szétszerelni az egyik hajót, a
szétbontás költségeit az amerikaiak fizették az 1999-ban aláírt
Egyezmény alapján.
Egy további Typhoon tengeralattjárót szétszerelési várólistára került a 2004-es év során.
Egy további Typhoon tengeralattjárót szétszerelési várólistára került a 2004-es év során.
A
TK-12-est 1996 során kivonták az aktív állományból, azóta vár
szétszerelésére Zapadnaya Litsa közelében…
2004-re a három megmaradt Akula-t átvezényelték az Észak-tengeri flotta 19. századához (2 egység fegyvertelenül, a Severstal 10 rakétával).
2004-re a három megmaradt Akula-t átvezényelték az Észak-tengeri flotta 19. századához (2 egység fegyvertelenül, a Severstal 10 rakétával).
2004.
május 24.-én az Északi-tengeri flotta parancsnoka Gennady Suchkov
admirális, elmondta, hogy a haditengerészet parancsnoka Vladimir
Kuroyedov admirális parancsba adta a megmaradt 3 Akula kivonását.
A flottaparancsnok elmondta, hogy elutasították a hajók
modernizálására és ismételt felfegyverzésére irányuló
kérelmét.
Az
egyik kivont Akula 2003 augusztusában történt elsüllyedése után
(a legénység 10 tagjából 9 meghalt) Putyin elnök felfüggesztett
Suchkov admirálist. A hadbíróság 2004 májusában 4 év
felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte.
Az
első Akula szétszerelése 2006-ban fejeződött be. 2006 közepére
a tengerészet 3 Akula-val rendelkezett: Dmitrij Donskoj (Bulava
teszthajó), Severstal (felújítás alatt), Arkhangelszk
(fegyvertelen) – ütőképes csapat…
2008
decemberében egy magas rendfokozatú tengerész tiszt bejelentette,
hogy a TK-17 és TK-20 hajótest számmal ellátott egységeket nem
fogják felszerelni Bulava rakétákkal, de elképzelhető, hogy
robotrepülők szállítására alakítják át azokat.
2009 júniusában Vladimir Vysotskiy admirális bejelentette, hogy a két említett egységet tartalékállományba helyezik a jövőben végrehajtandó javítások és modernizálások céljából
2009 júniusában Vladimir Vysotskiy admirális bejelentette, hogy a két említett egységet tartalékállományba helyezik a jövőben végrehajtandó javítások és modernizálások céljából
Felhasznált irodalom
- http://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_class_submarine
- http://bop.agria.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=33
- http://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/941.htm
Delta-osztályú tengeralattjárók
Bevezetés
A
Delta osztályú tengeralattjárók (Project 667B) képezték,
illetve képezik a szovjet/orosz stratégiai nukleáris
tengeralattjáró flotta gerincét, rendszerbeállításuk (1973)
óta.
E
tengeralattjárók az R-29 Vysota családba tartózó rakétákat
szállíthatnak. A Delta I,II, III és IV R-29 (NATO: SS-N-8
‘Sawfly’), R-29D (NATO: SS-N-8 ‘Sawfly’), R-29R (NATO :
SS-N-18 ‘Stingray’) valamint R-29RM (NATO: SS-N-23 ‘Skiff’)
ballisztikus rakétákat szállítanak.
A Delta-I összesen 12, a Delta-II már 16 db rakétát szállított. A jelenleg még hadrendben álló Delta-III és IV 16 db MIRV rakétát szállít.
A Delta-I összesen 12, a Delta-II már 16 db rakétát szállított. A jelenleg még hadrendben álló Delta-III és IV 16 db MIRV rakétát szállít.
A
R-27 Zyb rakétának, melyet a Project 667 szállítottak a 60-es
évek végén, csupán 2,500 – 3,000 km-es hatótávolsággal
rendelkeztek, így a korai tengeralattjáróknak közel kellett
hajózniuk az amerikai partokhoz. A fentiekkel szemben a Delta
egységek R-29-es rakétáikat már 7 700 km távolságból is
kilőhették, ami jóval biztonságosabb távolságot jelent.
Jó lehet a Typhoon-osztály messze felülmúlta a Deltákat, de a 90-es évekig továbbra is hadrendben tartották azokat. A magas üzembetartási költségek és az R-39-es rakéták nyugdíjazása folytán a Delta-III hajók többségét a 2000-es évek elején nyugdíjazták.
Jó lehet a Typhoon-osztály messze felülmúlta a Deltákat, de a 90-es évekig továbbra is hadrendben tartották azokat. A magas üzembetartási költségek és az R-39-es rakéták nyugdíjazása folytán a Delta-III hajók többségét a 2000-es évek elején nyugdíjazták.
A
2008 júliusában készített Központi Fegyverkorlátozási
Tanulmány becslése szerint az orosz nukleáris elrettentő
tengeralattjáró flotta 1 db Typhoon, 6 db Delta-III és 6 db
Delta-IV tengeralattjáróból áll.
Azóta 2 Delta-III egységet nyugállományba küldtek, s a többi sem kerülheti el a sorsát. A leváltott hajók helyét az új Borej osztályú tengeralattjárókkal kívánják betölteni.
A hatból 4 db Delta-IV hajó törzsét átalakították az elmúlt években, a többi kettőn dolgoznak. A 7. Delta-IV (K-64 Vladimir) hajót átalakították speciális célokra.
Azóta 2 Delta-III egységet nyugállományba küldtek, s a többi sem kerülheti el a sorsát. A leváltott hajók helyét az új Borej osztályú tengeralattjárókkal kívánják betölteni.
A hatból 4 db Delta-IV hajó törzsét átalakították az elmúlt években, a többi kettőn dolgoznak. A 7. Delta-IV (K-64 Vladimir) hajót átalakították speciális célokra.
Fejlesztés
A
1960-as években a szovjet haditengerészet olyan új típusú SLBM
típusú rakétákat akart rendszeresíteni, melyekkel anélkül
fenyegethette volna az amerikai városokat, hogy hajóinak közel
kellett volna hajózniuk ellenségükhöz. A haditengerészet
kívánságára a válasz a Delta-osztály lett.
A Delták
Delta-I (Project 667B, Murena)
Miután
1965-ben jóváhagyták az osztály fejlesztését, a Rubin Központi
Fejlesztő Irodát bízták meg a feladata teljesítésére
(főtervező: S.H. Kovalev).
Az
első Delta osztályú hajó hadrendbeállításáig (Delta-I, K-279)
1972. december 22-éig kellett várni. A hajót Severodvinsk-ban
gyártották és vízrebocsátását követően az Északi-tengeri
Flottához helyezték (Yagyelnaya kikötőjébe). 1972 és 77 között
mind a 18 tervezett Delta-I hajó elkészült – 8 db
Komsomolsk-ban; 10 db Severodvinsk-ban!
Valamennyi a Project 667B Murena megnevezés alatt szolgálta a szovjet haditengerészetet.
Valamennyi a Project 667B Murena megnevezés alatt szolgálta a szovjet haditengerészetet.
Valamennyi
hajót D-9 kilövési rendszerrel szerelték fel és összesen 12 db
R-29 rakétát szállíthattak.
A Delta-I-es hajóknak – pont az általuk hordozott rakéták hatótávolságának köszönhetően – már nem kellett áthaladni a SOSUS vonal felett, hanem elégséges volt a szovjet flotta által védett területekre kihajózniuk ahhoz, hogy – elődjeikkel ellentétben, amelyeknek közelebb kellett hajózniuk az USA partjaihoz – fenyegetést jelentsenek fő ellenségükre. Sőt a hajókat a kikötőkben is teljes készenlétben lehetett tartani, így akár onnan is indíthattak volna rakétákat…
A rakétát alámerülve. 5 csomós sebesség mellett lehetett kilőni.
A Delta-I-es hajóknak – pont az általuk hordozott rakéták hatótávolságának köszönhetően – már nem kellett áthaladni a SOSUS vonal felett, hanem elégséges volt a szovjet flotta által védett területekre kihajózniuk ahhoz, hogy – elődjeikkel ellentétben, amelyeknek közelebb kellett hajózniuk az USA partjaihoz – fenyegetést jelentsenek fő ellenségükre. Sőt a hajókat a kikötőkben is teljes készenlétben lehetett tartani, így akár onnan is indíthattak volna rakétákat…
A rakétát alámerülve. 5 csomós sebesség mellett lehetett kilőni.
Minél
nagyobb pontosság elérése céljából minden Delta I hajót
Tobol-B navigációs rendszerrel és Cyclone-B műholdas navigációval
szereltek fel.
1991-re
már csak 9 egység állt hadrendben, de a 9 egység kivonására sem
kellett sokáig várni. 1994-ben elkezdték lefegyverezni a még
aktív hajókat, s 1997-re valamennyi rakétát eltávolították a
tengeralattjárókról.
1998-ra minden Delta I-es hajót kivontak a forgalomból és 2005-ig szét is bontottak.
1998-ra minden Delta I-es hajót kivontak a forgalomból és 2005-ig szét is bontottak.
Specifikációk
Építő:
Severodvinsk és Komsomolsk
Megépített hajók száma: 18 db
Leszerelve: 18 db
Vízkiszorítás: 7 800 tonna (felszínen); 10 000 tonna (alámerülve)
Hossz: 139 m
Szélesség: 12 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (52 000 LE/turbina)
Sebesség: 12 csomó / 22 km/h (felszínen); 25 csomó / 46 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 120 fő
Fegyverzet: 12 db R-29 (SS-N-8 Sawfly) SLBM, valamint 4 db 533 mm-es torpedóvető-cső
Megépített hajók száma: 18 db
Leszerelve: 18 db
Vízkiszorítás: 7 800 tonna (felszínen); 10 000 tonna (alámerülve)
Hossz: 139 m
Szélesség: 12 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (52 000 LE/turbina)
Sebesség: 12 csomó / 22 km/h (felszínen); 25 csomó / 46 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 120 fő
Fegyverzet: 12 db R-29 (SS-N-8 Sawfly) SLBM, valamint 4 db 533 mm-es torpedóvető-cső
Delta-II (Project 667BD, Murena-M)
A
Delta-II osztályú tengeralattjárók nagy méretű ballisztikus
rakétahordozók voltak, melyek hadrendbeállításával kívánták
kiküszöbölni a Delta-I hiányosságait, valamint növelni akarták
a nukleáris elrettentő flotta méreteit.
1972.-ben
adtak megbízást a Rubin Központi Fejlesztő Irodának az osztály
fejlesztésére (Főtervező, megint csak: S.H. Kovalev).
Az első hajót 1975. szeptember 30. napján adták át a haditengerészetnek. 1973 és 1975 között 3 további hajóval végeztek Severodvinsk, így 75-re elkészültek mind a 4 tervezett egységgel!
Az első hajót 1975. szeptember 30. napján adták át a haditengerészetnek. 1973 és 1975 között 3 további hajóval végeztek Severodvinsk, így 75-re elkészültek mind a 4 tervezett egységgel!
A
Delta-II hajók felépítése megegyezett a Delta-I osztályú
hajókéval, de előbbiek már hosszabbak voltak (16 méterrel), így
4 további rakétakilövő cső fért el a hajóban. A mérteke
növelése miatt már 16 db R-29 rakétát szállíthattak (ugyanúgy
D-9 kilövési rendszer járult hozzájuk).
Az
új hajók akusztikus észlelhetőségének csökkentése céljából
egyrészt rezgéselnyelő bakokra helyezték a generátorok, másrészt
a teljes csővezetékrendszert rugalmas felfüggesztéssel
függetlenítették a törzstől, csökkentve a rezonanciát, és
hangelnyelő anyaggal burkolták be.
Érdemes megemlíteni, hogy eredetileg a fenti megoldást a németek alkalmazták először a 2. világháború során! A Háború után a megoldás feledésbe merült, egészen addig, míg a szovjetek rá nem döbbentek hatalmas előnyeire, s alkalmazni kezdték. A nyugati haditengerészetek csak késve kezdték alkalmazni.
Érdemes megemlíteni, hogy eredetileg a fenti megoldást a németek alkalmazták először a 2. világháború során! A Háború után a megoldás feledésbe merült, egészen addig, míg a szovjetek rá nem döbbentek hatalmas előnyeire, s alkalmazni kezdték. A nyugati haditengerészetek csak késve kezdték alkalmazni.
A
NATO elnevezés (Delta-II) új típusra utal, jó lehet a szovjet
elnevezés 667BD Murena-M jól mutatja hogy csupán egy
továbbfejlesztett Delta-I osztályról van szó.
1996-ban mindegyiket kivonták az aktív állományból.
1996-ban mindegyiket kivonták az aktív állományból.
Specifikációk
Építő:
Severodvinsk
Megépített hajók száma: 4 db
Leszerelve: 4 db
Vízkiszorítás: 9 350 tonna (felszínen); 10 500 tonna (alámerülve)
Hossz: 155 m
Szélesség: 12 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (55 000 LE/turbina)
Sebesség: 12 csomó / 22 km/h (felszínen); 24 csomó / 44 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 130 fő
Fegyverzet: 16 db R-29D SLBM, valamint 4 db 533 mm-es és 2 db 400 mm-es torpedóvető-csőDelta III (Project 667BDR, Kalmar)
Megépített hajók száma: 4 db
Leszerelve: 4 db
Vízkiszorítás: 9 350 tonna (felszínen); 10 500 tonna (alámerülve)
Hossz: 155 m
Szélesség: 12 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (55 000 LE/turbina)
Sebesség: 12 csomó / 22 km/h (felszínen); 24 csomó / 44 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 130 fő
Fegyverzet: 16 db R-29D SLBM, valamint 4 db 533 mm-es és 2 db 400 mm-es torpedóvető-csőDelta III (Project 667BDR, Kalmar)
A
667BDR Kal’mar (Squid) Delta-III osztályú tengeralattjárók,
akárcsak elődjei dupla törzsű ballisztikus rakétahordozók
voltak (a belső, állandó nyomás alatt tartott, “tubust”,
kívülről körbeölelte a tengeralattjáró alacsony
mágnesezettségű acélburka).
A
fejlesztések 1972-ben kezdődtek a Rubin Központi Fejlesztő Iroda
vezetésével (S.H. Kovalev).
Az első olyan tengeralattjárók voltak, melyek MIRV rakétákat szállíthattak és egyszerre is kilőhették az összes rakétát. E tengeralattjárók is – akárcsak a Delta-II – 16 (R-29R MIRV: 3-7 visszatérőegység, hatótávolság: 6 500 – 8 000 km) rakétát szállítottak.
Az első olyan tengeralattjárók voltak, melyek MIRV rakétákat szállíthattak és egyszerre is kilőhették az összes rakétát. E tengeralattjárók is – akárcsak a Delta-II – 16 (R-29R MIRV: 3-7 visszatérőegység, hatótávolság: 6 500 – 8 000 km) rakétát szállítottak.
Elődeihez
képest több új rendszer is beépítettek a Delta III
tengeralattjárókba. Kezdve az Almaz-BDR új harci igazgatási,
valamint a Tobol-M-1 új inerciális navigációs
rendszerrel.
Megemlíthető a „Shmel” névre keresztelt hidroakusztikus navigációs rendszer, mely a pontosabb helyzet meghatározást segítette. Végül megemlíthető a „Rubikon” nevet viselő új szonár rendszer. Összesen 14 darabot építettek, valamennyit Severodvinsk-ban. A hajók élettartamát 20-25 évre tervezétk.
Megemlíthető a „Shmel” névre keresztelt hidroakusztikus navigációs rendszer, mely a pontosabb helyzet meghatározást segítette. Végül megemlíthető a „Rubikon” nevet viselő új szonár rendszer. Összesen 14 darabot építettek, valamennyit Severodvinsk-ban. A hajók élettartamát 20-25 évre tervezétk.
Az
Északi-tengeri flottához csoportosított egységek Sayda, Sayda,
valamint Olyenya kikötőkben állomásoztak. A 90-es évek elején
valamennyi SSBN-t Yagyelnaya-be rendelték.
A Csendes-óceáni Flottához csoportosított egységek főhadiszállása a Kamcsatka félszigeten volt.
A Csendes-óceáni Flottához csoportosított egységek főhadiszállása a Kamcsatka félszigeten volt.
2008.
júliusára már csak 6 Delta III hajó állt hadrendben, melyek
közül egy vagy kettő – vélhetőleg – leszerelés alatt állt.
Egységek
Csendes-óceáni
flotta
K-441 (hadrendbeállítás: 1976; tartalékállományba helyezés: 1996)
K-424 (hadrendbeállítás: 1977; tartalékállományba helyezés: 1997)
K-449 (hadrendbeállítás: 1977; tartalékállományba helyezés: 1996)
K-455 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-490 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-211 Petropavlovsk-Kamchatskiy (hadrendbeállítás: 1980; aktív)
K-223 Podolsk (hadrendbeállítás: 1980; tartalékállományba helyezés: 1998-99; ismét hadrendbe állítva: 2001; aktív)
K-180 (hadrendbeállítás: 1980; tartalékállományba helyezés kezdete: 2004)
K-433 Svyatoy Georgiy Pobedonosets (hadrendbeállítás: 1981; tartalékállományba helyezés: 1997; ismét hadrendbe állítva: 2004; aktív)
K-506 Zelenograd (hadrendbeállítás: 1979; tartalékállományba helyezés: 1998-99; ismét hadrendbe állítva: 2001; aktív)
K-44 Ryazan (hadrendbeállítás: 1979; aktív)
K-441 (hadrendbeállítás: 1976; tartalékállományba helyezés: 1996)
K-424 (hadrendbeállítás: 1977; tartalékállományba helyezés: 1997)
K-449 (hadrendbeállítás: 1977; tartalékállományba helyezés: 1996)
K-455 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-490 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-211 Petropavlovsk-Kamchatskiy (hadrendbeállítás: 1980; aktív)
K-223 Podolsk (hadrendbeállítás: 1980; tartalékállományba helyezés: 1998-99; ismét hadrendbe állítva: 2001; aktív)
K-180 (hadrendbeállítás: 1980; tartalékállományba helyezés kezdete: 2004)
K-433 Svyatoy Georgiy Pobedonosets (hadrendbeállítás: 1981; tartalékállományba helyezés: 1997; ismét hadrendbe állítva: 2004; aktív)
K-506 Zelenograd (hadrendbeállítás: 1979; tartalékállományba helyezés: 1998-99; ismét hadrendbe állítva: 2001; aktív)
K-44 Ryazan (hadrendbeállítás: 1979; aktív)
Északi
flotta
K-487 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-496 Borisoglebsk (hadrendbeállítás: 1979; leszerelve: 2008. december).
K-129 (hadrendbeállítás: 1981; leszerelve: 1997; ismét hadrendbe állítva: 2001; tartalékállományba helyezés kezdete: 2004, elképzelhető, hogy még mindig aktív)
K-487 (hadrendbeállítás: 1978; tartalékállományba helyezés: 1998-99)
K-496 Borisoglebsk (hadrendbeállítás: 1979; leszerelve: 2008. december).
K-129 (hadrendbeállítás: 1981; leszerelve: 1997; ismét hadrendbe állítva: 2001; tartalékállományba helyezés kezdete: 2004, elképzelhető, hogy még mindig aktív)
Specifikációk
Építő:
Severodvinsk
Megépített hajók száma: 14 db
Leszerelve: 4 db
Vízkiszorítás: 13 50 tonna (felszínen); 18 200 tonna (alámerülve)
Hossz: 166 m
Szélesség: 12,3 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (60 000 LE/turbina)
Sebesség: 14 csomó / 26 km/h (felszínen); 24 csomó / 44 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 135 fő
Fegyverzet: 16 db R-29D SLBM, valamint 4 db 533 mm-es torpedóvető-cső
Megépített hajók száma: 14 db
Leszerelve: 4 db
Vízkiszorítás: 13 50 tonna (felszínen); 18 200 tonna (alámerülve)
Hossz: 166 m
Szélesség: 12,3 m
Meghajtás: 2 db nyomottvizes reaktor, két turbina, két hajócsavar (60 000 LE/turbina)
Sebesség: 14 csomó / 26 km/h (felszínen); 24 csomó / 44 km/h (alámerülve)
Tengeren egyhuzamban eltölthető napok száma: ellátmány mértékétől függ
Legénység: 135 fő
Fegyverzet: 16 db R-29D SLBM, valamint 4 db 533 mm-es torpedóvető-cső
Delta IV (Project 667BDRM, Delfin)
A
Delta-IV osztályú hajók nukleáris meghajtású stratégiai
ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók, melyeket arra
terveztek, hogy katonai, ipari, vagy tengerészeti célpontok ellen
mérjenek csapást.
Az orosz haditengerészet összesen 7 darab Delta-IV osztályú tengeralattjárót üzemeltet. Valamennyi hajó az Északi-tengeri Flottát erősíti, állomáshelyük Saida Guba haditengerészeti kikötőben található.
Az orosz haditengerészet összesen 7 darab Delta-IV osztályú tengeralattjárót üzemeltet. Valamennyi hajó az Északi-tengeri Flottát erősíti, állomáshelyük Saida Guba haditengerészeti kikötőben található.
Valamennyi
hajót a Severodvinsk-i hajógyárban építették 1981 és 1992
között. Az első hajót (K51) 1985 decemberében bocsátották
vízre. Oroszországban Delfin, vagy Dolphin osztályú Project 667
tengeralattjáróként hivatkoznak az osztály egységeire.
Fejlesztések
A
Project 667 BDRM Delfin osztály, NATO: Delta-IV, fejlesztése 1975.
szeptember 10. napján vette kezdetét – meglepő módon a a Rubin
Központi Fejlesztő Iroda vezetésével (Főtervező: S.H. Kovalev).
Az első hajót (K-51) 1985. decemberében állították hadrendbe az
Északi-tengeri Flottához.
1985 és 1990 között 7 db Delta-IV hajót építettek Severodvinsk-ban.
1985 és 1990 között 7 db Delta-IV hajót építettek Severodvinsk-ban.
A
hajók szolgálati idejét 20 és 30 év közé teszik, jó lehet 7-8
évenként egy nagyobb javításon kell átesniük, mely nélkül
szolgálati idejük 10-15 évre zuhanna.
Szerkezet
A
Delta-IV tengeralattjárók felépítése igen hasonló a korábbi
Delta-III osztályhoz. A tengeralattjárók dupla törzzsel
építették. A belső törzsben a rakéták kaptak helyet.
A tengeralattjárók mellső horizontális kormánylapátjaik függőleges állapotba is állíthatóak, így könnyebben át tudják törni a felszínt takaró jégréteget.
A hajók szolgálati merülési mélysége 320 m, míg a maximális mélység ameddig lemerészkedhetnek 400 m.
A hajók megközelítőleg 80 tengeren töltött napra elegendő ellátmányt szállítanak.
A tengeralattjárók mellső horizontális kormánylapátjaik függőleges állapotba is állíthatóak, így könnyebben át tudják törni a felszínt takaró jégréteget.
A hajók szolgálati merülési mélysége 320 m, míg a maximális mélység ameddig lemerészkedhetnek 400 m.
A hajók megközelítőleg 80 tengeren töltött napra elegendő ellátmányt szállítanak.
Elődeihez
képest jelentősen javították mind a külső könnyebb és
vékonyabb, mind a belső, nyomás alatt álló törzs
anti-hidroakusztikus borítását. A hajókra az új 5 ágú
propellereket szerelték, melyek szintén javították a hajók
hidroakusztikus tulajdonságait.
Fegyverzet
Rakéták
A Delta IV tengeralattjárókba D-9RM kilövőrendszert építettek, melyekbe 16 db R-29RM (egyéb elnevezés: RSM-54; NATO: SS-N-23 Skiff) három fokozatú, folyékony üzemanyaggal hajtott – 4-10 db, egyenként 100 kt hatóerejű, visszatérő egységet szállító MIRV – rakéta helyezhető, hatótávolságuk 8 300 km. A rakéta körkörös szórása 500 m.
A rakétákat maximum 55 méter mélységből lőhetőek ki, 6-7 csomós (11-13 km/h) sebesség mellett. Valamennyi rakéta egyszerre is kilőhető.
A Delta IV tengeralattjárókba D-9RM kilövőrendszert építettek, melyekbe 16 db R-29RM (egyéb elnevezés: RSM-54; NATO: SS-N-23 Skiff) három fokozatú, folyékony üzemanyaggal hajtott – 4-10 db, egyenként 100 kt hatóerejű, visszatérő egységet szállító MIRV – rakéta helyezhető, hatótávolságuk 8 300 km. A rakéta körkörös szórása 500 m.
A rakétákat maximum 55 méter mélységből lőhetőek ki, 6-7 csomós (11-13 km/h) sebesség mellett. Valamennyi rakéta egyszerre is kilőhető.
Torpedók
A hajókat 4 darab 533 mm-es torpedóvetőkkel szerelték fel, melyekből – szemben a Delta-III osztállyal – bármilyen rendszeresített torpedó kilőhető.
E tengeralattjárókat TRV-671 RTM rakéta-torpedó vető rendszerrel is felszerelték, a torpedóvetőkből nemcsak torpedókat lehet kilőni! Főleg a Novator SS-N-15 Starfish hajó elleni rakétákra kell gondolni. A Starfish rakétákat 200 kt hatóerejű nukleáris robbanófejjel szerelték fel, hatótávolságuk 45 km
A kilövők mellé egy automatikus gyors torpedótöltő rendszer párosul.
A tengeralattjárók összesen 18 torpedót / torpedóvetőkből indítható rakétát szállíthatnak, melyek a hajók elülső részében kaptak helyet.
A hajókat 4 darab 533 mm-es torpedóvetőkkel szerelték fel, melyekből – szemben a Delta-III osztállyal – bármilyen rendszeresített torpedó kilőhető.
E tengeralattjárókat TRV-671 RTM rakéta-torpedó vető rendszerrel is felszerelték, a torpedóvetőkből nemcsak torpedókat lehet kilőni! Főleg a Novator SS-N-15 Starfish hajó elleni rakétákra kell gondolni. A Starfish rakétákat 200 kt hatóerejű nukleáris robbanófejjel szerelték fel, hatótávolságuk 45 km
A kilövők mellé egy automatikus gyors torpedótöltő rendszer párosul.
A tengeralattjárók összesen 18 torpedót / torpedóvetőkből indítható rakétát szállíthatnak, melyek a hajók elülső részében kaptak helyet.
Tűzvezetés, felszereltség
Az
Omnibus-BDRM harci irányítási rendszer vezérel minden harci
tevékenységet a hajó fedélzetén. Többek között adatokat
továbbít vezéreli a torpedókat és a torpedórakétákat.
A Shlyuz navigációs rendszer felelős a rakéták pontosságáért és biztosítja a csillagászati navigációt periszkóp mélységben.
A hajókat felszerelték a Skat-VDRM hidroakusztikai rendszerrel.
A Shlyuz navigációs rendszer felelős a rakéták pontosságáért és biztosítja a csillagászati navigációt periszkóp mélységben.
A hajókat felszerelték a Skat-VDRM hidroakusztikai rendszerrel.
Szenzorok
A
hajókra többféle szonárt is telepítettek.
A törzsre telepített Shark Gill szonár mind alacsony és közepes frekvencián, illetve mind aktív és passzív módban is működtethető.
A Mouse Roar aktív támadási szonárt szintén a törzsre telepítették, de e műszer már magas frekvencia tartományban keres.
A Shark Hide szonár egy passzív, alacsony frekvenciájú rendszer.
Végezetül a Pelamida szonár egy nagyon alacsony frekvencia tartományban működő, passzív kereső szonár.
A törzsre telepített Shark Gill szonár mind alacsony és közepes frekvencián, illetve mind aktív és passzív módban is működtethető.
A Mouse Roar aktív támadási szonárt szintén a törzsre telepítették, de e műszer már magas frekvencia tartományban keres.
A Shark Hide szonár egy passzív, alacsony frekvenciájú rendszer.
Végezetül a Pelamida szonár egy nagyon alacsony frekvencia tartományban működő, passzív kereső szonár.
Meghajtás
A
Delta IV hajók meghajtását két darab VM-4 nyomottvizes reaktor
biztosítja, melyek két darab GT3A-365 típusú turbinát hajtanak.
A hajók két hétágú propellerrel rendelkeznek.
Telepítés
Valamennyi
Delta-IV hajót az Északi-tengeri Flottához – 12. hajórajba (3.
flotta hivatalosan) – osztották be (Olenya Bay).
Csupán a K-114-as számú hajót töltötték fel telesen rakétákkal.
Csupán a K-114-as számú hajót töltötték fel telesen rakétákkal.
Egységek
Északi
flotta
K-51 «Верхотурье» (Verkhoturie), utolsó nagyjavítás: 1999; aktív
K-84 «Екатеринбург» (Ekaterinburg), utolsó nagyjavítás: 2002; aktív
K-114 «Тула» (Tula), utolsó nagyjavítás: 2006; aktív
K-117 «Брянск» (Bryansk), utolsó nagyjavítás: 2008; aktív
K-18 «Карелия» (Karelia), 2004 óta nagyjavítás alatt; ismételt szolgálatba állítás: 2009
K-407 «Новомосковск» (Novomoskovsk), 2008 óta nagyjavítás alatt; szolgálatba állítás várható időpontja: 2010
K-51 «Верхотурье» (Verkhoturie), utolsó nagyjavítás: 1999; aktív
K-84 «Екатеринбург» (Ekaterinburg), utolsó nagyjavítás: 2002; aktív
K-114 «Тула» (Tula), utolsó nagyjavítás: 2006; aktív
K-117 «Брянск» (Bryansk), utolsó nagyjavítás: 2008; aktív
K-18 «Карелия» (Karelia), 2004 óta nagyjavítás alatt; ismételt szolgálatba állítás: 2009
K-407 «Новомосковск» (Novomoskovsk), 2008 óta nagyjavítás alatt; szolgálatba állítás várható időpontja: 2010
Felhasznált irodalom
- http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_class_submarine
- http://www.naval-technology.com/projects/delta/
- http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/667B.htm
- http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/667BD.htm
- http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/667BDR.htm
- http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/667BDRM.htm
Delta IV – új kör indul
Az
orosz nukleáris elrettentő erő tengeri ágát alapvetően továbbra
is a Delta IV-osztályú ballisztikus rakétahordozók és telepített
fegyverzetük képviselik, lévén az ősöreg Delta III-asok már
réges-régen nem az igaziak, a Borej/Bulava páros meg még
közismerten gyerekbetegségeivel szenved – alapvetően a páros
második, lassan hírhedt tagja miatt.
Nos,
hasonlóan a Delta III-asokhoz kapcsolódó közelmúltbeli hírhez,
ezúttal is osztályának legöregebb aktív tagja kerül terítékre,
ám a Delta III-as K-506 Zelenograddal ellentétben a K-51 Verhoturje
nem lángvágós kezelés célzattal érkezett meg a Zvezdocska
hajógyárba augusztus 23-án.
A
K-51 úgymond új kört indít, hiszen az 1984-ben hadrendbe
állított, legöregebb Project 667BDRM típusú egység volt az
első, mely felújításon esett át. Az első, alapos felújításra
1999-ben került sor, azóta pedig a K-407 Novomoszkovszk kivételével
– melyen
folynak még a munkálatok –
az
összes Delta IV-esen befejeződött a felújítás.
A
K-51 részére beütemezett hajógyári látogatás az 1999-esnél
kisebb feladatot jelent majd a hajógyári munkásoknak, lévén
alapvetően javítások elvégzéséről és apróbb felújításról
van szó. Mindemellett elképzelhető, hogy egyben megtörténik majd
a Verhoturje Szinyevára történő átfegyverzése is. Lévén az
1999-es felújításkor még bőven nem volt a telepíthetőség
állapotában az azóta egyébként igen megbízhatónak bizonyult
R-29RMU Szinyeva, így a K-51 az SLBM korábbi változatával, az
R-29RM-mel lubickolt eddig.
Megújult Delta IV SSBN tért vissza az Orosz Haditengerészet aktív állományába
Meg
tavaly júniusban írtunk egy hírt az orosz ballisztikus
rakétahordozó tengeralattjárókhadrafoghatósági
állapotával kapcsolatban.
És mivel arrafelé sem minden a Bulava körül forog, így egy újabb
fejleményről számolhatunk be.
Feltételezzük
a címből nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a két felújítás
alatt álló Delta IV-osztályú
rakétahordozó, a K-18 Karelia és a K-407 Novomoszkovszk
valamelyikét kapta vissza az Orosz Haditengerészet. Nos, annak
ismeretében, hogy a K-18 került először szárazdokkba a
visszatérő egység megnevezése sem okozhat nehézséget.
Az
1989-ben hadrendbe álló K18 Karelia még 2004 augusztusában
érkezett Szeverodovinszkban található Zvezdocska hajógyárba,
hogy társaihoz hasonlóan rajta is elvégezzék az esedékes
nagyjavítással egybekötött modernizálást. A szárazdokkban 2008
novemberében váltotta a K-407, melyek után 2009 októberéig a
Kaerlia-ra még további hajógyári munkálatok, majd 2009
decemberében 3 tengeri tesztút várt. Ezeket követően a Karelia
2010 január 15-én érkezett vissza állandó bázisára, melyet
követően január 22-én egy kis ünnepség keretében visszakerült
a haditengerészet aktív állományába, 5 egységre emelve a
bevethető Delta IV-esek számát. A K-407 Novomoszkovszk újbóli
átadását az idei évre ígérik.
Oroszország: csak 8 ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáró hadrafogható
Ugyan
Oroszország az Egyesült Államokhoz hasonló mennyíségű
nukleáris meghajtású, ballisztikus rakétahordozó
tengeralattjárót (SSBN) tart hadrendben (USA: 14, Oroszország:
13), ám ez nem jelenti azt, hogy ennyit be is tud vetni. A Moscow
Defense Brief főszerkesztője szerint erre mindössze 8 egység
alkalmas.
Jelenleg
az Északi és a Csendes-óceáni Flották között szétosztva 4
osztály egységei – Delta III, Delta IV, Typhoon, és a teljesen
új Borej – találhatóak meg a listában, a következő megoszlás
szerint:
- Project 667BDR (Delta III): 5 egység1
- Project 667BDRM (Delta IV): 6 egység2
- Project 941 (Typhoon): 1 egység3
- Project 955 (Borej): 1 egység4
[1]
: Ezek egyike vélhetően kivonás előtt áll
[2] : Két egység épp felújítás alatt áll
[3] : A Borej-osztály fegyverzetének, a Bulava SLBM tesztjeire átépítve
[4] : Mivel a Bulva még nem hadrafogható (talán idén), ezért a Borej sem az, semmilyen körülmény közt sem
[2] : Két egység épp felújítás alatt áll
[3] : A Borej-osztály fegyverzetének, a Bulava SLBM tesztjeire átépítve
[4] : Mivel a Bulva még nem hadrafogható (talán idén), ezért a Borej sem az, semmilyen körülmény közt sem
Ezen
2009. januári adatok alapján az orosz rakétahordozó
tengeralattjárók összesen 172 ballisztikus rakétát hordoznak,
melyeken összesen 612 robbanófej került elhelyezésre.
Nukleáris
meghajtású rakétahordozó vonalon a Szeveromorszk központú
Északi Flotta állományában csak Delta IV osztályú SSBN-ek
találhatóak meg. Összesen 6 egység, melyből a felújítási
munkálatok miatt jelenleg elvileg csak a következő 4 egység
aktív: K-51 Verkhoturie, K-84 Jekatyerinburg, K-114 Tula, K-117
Brjanszk. Ezek közül már mindegyik átesett egy olyan felújításon
és nagyjavításon, ami alatt most épp a K-18 Karélia és a K-407
Novomoszkovszk áll.
Az
Északi Flotta állományába tartozik ezen felül az egykori 6
Typhoonból megmaradt 3 egység is. A TK-17 Arhangelszk és a TK-20
Szeversztal tartalékállományban tengeti mindennapjait és 2008-as
hivatalos orosz bejelentés szerint szerencsésebb sorsú társuk, a
Bulava rakéta tesztjeire átalakított TK-208 Dimitrij Donszkoj-jal
ellentétben ezek sohasem lesznek képesek a Bulava hordozására.
Esetleges aktív szolgálatba visszakerülésük esetén is csak
robotrepülőgépek indítására vagy aknatelepítésre lesznek
felkészítve.
A
Vlagyivosztok székhelyű Csendes-óceáni Flotta kötelékében
Delta III-asok találhatóak meg. A 16. századhoz tartozó Delta
III-asok (K-211 Petropavlovszk, K-223 Podolszk, K-433 Sv. Georgiy
Pobedonosets, K-506 Zelenograd és az Északi Flottától felújítva
áthelyezett K-44 Rjazan) bázisa a Kamcsatka-félszigeten található
Avacsa-öböl.
Fagyoskodó
Delta III-as
Ha
utánaszámolunk, akkor láthatjuk, hogy valóban 8 egységre jön ki
a dolog. Az északi Flotta egységei közül ugye 2 szárazdokkban, a
Csendes-óceáni Flotta egységei közül egy kivonás előtt, a
Dimitrij Donszkij tesztelésre használva, az első Borej, Jurij
Dolgorukij pedig még fegyvertelen. Ez így összesen 8
felfegyverzett és hadrafogható rakétahordozó.
A
dologhoz persze hozzá tartozik, hogy a Borej-osztály első egysége
még nincs igazán hadrendben. Továbbá hamarosan javulni fog a
helyzett a nagyjavításból visszaérkező Deltákkal, valamint az
újabb Borej-ek átadásával. A második Borej átadása 2010-re,
hadrendbe állítása 2011-ben esedékes jelenleg.
Viljucsinszk készen áll a Borejekre
Viljucsinszkról
annyit érdemes tudni, hogy az orosz távol-keleten, Kamcsatka déli
részén, az Avacsa-öböl déli partján található és egyben a
Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáróinak bázisa. Vele
kapcsolatos hírünk apropóját az adja, hogy a védelmi
minisztériumhoz köthető forrás bejelentése szerint befejeződtek
azok a modernizálási munkálatok, melyek lehetővé teszik hogy a
közeljövőben megérkezhessen az első Borej.
Bár
az első Borej hadrendbe állításával kapcsolatban mostanság 2010
legvégét, 2011 elejét lehet olvasni a dolog elég képlékeny,
hiszen Bulava nélkül csak egy félkarú óriás… A Bulava kapcsán
a Jurij Dolgorukij egyelőre pedig még mindig csak várja, hogy mi
is lesz a Bulava tesztekkel,
mikor kezdődhet meg a rakéták telepítése. A hadrendbe
állításra késznek megnevezett Jurij
Dolgorukij várakozását színesítve december folyamán
végrehajtják vele az első torpedótesztet is.
Visszakanyarodva
Viljucsinszkra: Igor Korocsenko, orosz biztonságpolitikai szakértő
elmondása szerint befejeződtek a mólók és a fő kiszolgáló
létesítmények, valamint a kiképzést segítő központ
felújítási/újjáépítési munkálatai, hovatovább készen
állnak az új biztonsági és kommunikációs rendszerek
telepítésével is, így minden adott Oroszország új generációs
SSBN-jeinek érkezéséhez.
Melyek
érkezése nem kis ugrást fog jelenteni a jelenleg kizárólag a nem
éppen mai darab Delta
III-as
osztályú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárókkal
rendelkező 16. század számára. Tavaly nyári, az orosz
rakétahordozók hadrafoghatóságával
foglakozó írásunk
idejében még 5 Delta III-as egység állomásozott itt, (köztük
az Északi Flottától felújítva áthelyezett K-44 Rjazan) mely
azonban idén augusztusban a
K-506 Zelenograd elbúcsúztatásával 4
egységre csökkent.
A
Borejek érkezésig a Csendes-óceáni régióban SSBN vonalon a
K-211 Petropavlovszk, a K-223 Podolszk, a K-433 Sv. Georgiy
Pobedonosets és persze a K-44 Rjazan tartják a frontot.
Pénteken startol a következő Bulava
A
friss információk alapján a Bulava SLBM legutóbbi, végre ismét
sikeres, október
7-ei tesztjénekelemzésével
hamarabb végeztek az orosz illetékesek, így Nyikolaj Makarov
vezérezredes, az orosz haderő vezérkari főnökének korábbi
nyilatkozatát megcáfolva
mégiscsak már októberben sor kerül az idei 2., egyben a Bulava
14. éles tesztjére.
Mint
ahogy már többször leírtuk, a korábban közölt menetrendnek
megfelelően az október 29-re ütemezett teszt során is még a
Bulava hordozására módosított, Typhoon-osztályú Dimitrij
Donszkoj lesz az indítóplatform, majd ha ezúttal is minden
papírforma szerint halad, akkor a stafétabotot átveheti a Bulava
igazi hordozóplatformjának, a Borej-osztálynak első egysége, a
decemberitorpedótesztjeire
készülő Jurij
Dolgorukij.
Hogy
milyen szerepkörből hajóznak majd el 2019 (?) után a Typhoon-ok
a bontóba, vagy remélhetőleg múzeumhajót jelentő új élet
felé, az egyelőre még kérdés. A fotón a TK-208 Dimitrij
Donszkoj látható egyébként. | Forrás
A
Bulava hadrendbe állításával kapcsolatban Vlagyimir Popovkin
védelmi miniszter helyettes kedden úgy nyilatkozott, hogy arra a
rakéta 98-99 százalékos megbízhatósága esetén kerülhet sor.
Ez
egyben azt is jelenti, hogy a Bulava-nak a jövőbeni tesztjei
kapcsán igencsak domborítania kell, hiszen a 2005 szeptemberében
megkezdett éles teszteknek eddig majdnem a fele sikertelennek
minősítendő. (3 sikeres – 3 sikertelen – 3 sikeres – 3
sikertelen – 1 sikeres mintával)
Topol-M, RS-24 és Bulava update
No,
az a helyzet, hogy összegyűlt egy kosárnyi gombafelhős rövidhír,
amit most jól meg is osztunk kedves olvasóinkkal amolyan vegyes
gombapörkölt formában. Már akit érdekelnek az ilyenek. Nagy
dolgokra persze nem kell számítani, amolyan időszakos
helyzetjelentés futott csak be az illetékes orosz katonai körökből
ICBM és SLBM vonalon.
Az
Orosz Hadászati Rakétaerők részéről megerősítették a 2011-es
Topol-M telepítési menetrendet: a tervek szerint 2011 végéig
újabb 4 RS-12M2 fog érkezni a Szaratovtól egy kicsit ÉNy-ra
található Tatyiscsevo környékén elterülő rakétamezőre. Hogy
pontosan mikor, arról nem szólt a fáma, ám tradicionálisan
december során szokott ilyesmire sor kerülni – talán a szovjet
tervgazdálkodás amolyan utózöngéjeként.
Mint
ismert a mobil-telepítésű változat, az RS-12M1 gyártása a
MIRV-esített alfaj, az RS-24 Jarsz előtérbe helyezése
miatt leállt,
ám ettől még a silóba szánt változatot tovább gyártják.
Legalábbis 2011-es és a 2012-es 4-4 darabos szállítás erejéig
egész biztosan. Ezzel a 8 darabbal ugyanis összejön a 60 siló
telepítésű változat, melyen felül emlékeink szerint egyelőre
nem terveznek többet – jelenleg 52 db RS-12M2 és 18 db RS-12M1
áll hadrendben. Érdekességképpen felelevenítendő, miszerint a
legelső SS-27 Topol-M siló 1997 decemberében állt
harckészültségbe.
Rátérve
az RS-24-re, annyi mondható el, hogy a júliusban érkezett, az
első ezredet feltöltötté tevő 3 darab is
harckészültségbe állt augusztus 5-vel, így immáron 9 RS-24
bevethető.
Bulava
vonalon legutóbb Vlagyimir Viszockij admirális, illetve egy iparági
forrás nyilatkozatáról számolhattunk be: az Orosz Haditengerészet
parancsnoka úgy nyilatkozott, hogy az idei évben még 4 Bulava
indításra kerül majd sor, melyek közül az
egyik szalvó lesz.
Mivel a tesztek időpontjának eldöntése nagyobbrészt nem a
haditengerészet hatásköre, az admirális hozzáfűzte, hogy
esetleg 2012-re is csúszhat ezen tesztekből. A másik forrás
szerint a szalvó indításra augusztus végén fog sor kerülni.
Az
ITAR-TASS orosz hírügynökség friss értesülései szerint az idei
évben 2 teszt során 3 Bulava fog felbukkanni a vízfelszín alól.
A hírügynökség forrása szerint egyelőre továbbra sem
eldöntött, hogy az augusztus utolsó 10 napjának valamelyikére
tervezett teszt során, vagy csak az ősszel, esetleg télen esedékes
alkalommal kerül sor a szalvó tesztre – akárhogy is lesz,
elmondása szerint sikeres szalvó után a Bulava végre megkapja a
zöld lámpát.
Az
orosz védelmi minisztérium által kapcsolódóan kiadott képanyag
| Fotó: orosz védelmi minisztérium
Elhagyatott helyek: Titkos tengeralattjáró bázis
A
Krím-félszigeten, a Fekete-tenger partján található Szevasztopol
mellett Balaklavavárosrész.
Balaklava egészen a 90-es évek közepéig egy szupertitkos katonai
létesítmény volt, melyet egyetlen térkép vagy út jelzőtábla
sem jelölt. A létesítményt, mely tulajdonképpen egy
tengeralattjáró bázis az 1950-es években Sztálin parancsára
kezdték építeni, aki egy atombiztos komplexumot akart létrehozni
tengeralattjáró flottája számára. A Tavrosz-hegy gyomrába
vájt bunker 350 ezer négyzetméterével egy kisebb város területű,
falai 56 méter széles vasbetontömbökből készültek, ezt azt
jelenti, hogy akár egy 100 kilo tonnás atomrobbanás esetén is
biztonságot nyújtott volna a bent lévők számára. A komplexum
rendelkezett különálló szellőztető rendszerrel,
dízelgenerátorokkal, üzemanyag- és vízvezetékkel és földalatti
sínekkel. A hermetikusan lezárható komplexum, így lehetővé
tette volna, hogy a földalatti város, mintegy 3000 lakost akár 3
évig is eltartson. A tervek szerint egy atomtámadás esetén, a
bázison elbújtatott tengeralattjárókkal később ellencsapást
tudtak volna mérni az ellenségre. A komplexum lakóinak minden
igényét kielégítő lakóhelyiségek álltak a rendelkezésre,
kórházzal, étkezdével, fürdőszobákkal, pihenőhelyiségekkel
stb. A katonai objektumban a tengeralattjárók rendszeres
karbantartási munkálatait végezték egyszerre 7-9 tengeralattjáró
tudott egyidejűleg bent tartozódni a száraz és vizes dokkokban,
emellett fegyver és töltet raktárként is funkcionált. Az
bázisnak 2 bejárata volt, melyeket álcáztak. A kikötőben két
mesterséges mólót építettek, melyek közé a víz alatt fémhálót
feszítettek ki, így tartva távol a betolakodókat. A szupertitkos
bázist a Szovjetunió szétesését követően elkezdték
felszámolni. 1991-ben a Fekete-tengeri flotta feloszlását kővetően
a tengeralattjárókat és hozzá kapcsolódó teljes felszerelést
eltüntették. 1995 -ben pedig az utolsó tengeralattjáró is
elhagyta a bázist. Mára az egykori hidegháborús bázis közkedvelt
turista célponttá vált.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése