A
Harmadik Birodalom Tengeralattjárói
Emden-osztály: Emden
|
|
Módosított Leipzig-osztályú
könnyűcirkáló: Nürnberg
|
|
I típusú német tengeralattjáró
Az I
típusú német tengeralattjárók voltak
az első német tengeralattjárók,
melyeket az első
világháború után
építettek. A Kriegsmarine-nak
szüksége volt olyan tengeralattjárókra, melyek képesek ellátni
feladataikat az óceánon is. Mindössze két darab IA típusú
U-boot készült el, de a további gyártást politikai okokból
állították le, nem pedig a konstrukció hibái miatt. Bár
komolyabb tervezési hibájuk nem volt ezeknek a tengeralattjáróknak,
kezelésük nehézkes volt lassú merülésük és alacsony
stabilitásuk miatt. Az I típust azIngenieurskantoor
voor Scheepsbouw (hajótervező
mérnökiroda) tervei alapján készítették, csakúgy mint a
szovjet S-osztályú
tengeralattjárókat.
Később az I típus szolgált többek közt a VII és
az IX
típusú U-bootok
alapjául.
Az
első I típusú tengeralattjárót a AG
Weser brémai hajógyárában
építették, majd 1936.február
14-én bocsátották
vízre. A két legyártott U-boot, az U-25 és
az U-26,
főként csak kiképzőhajóként és a náci propaganda eszközeként
szolgált. 1940-ben
a tengeralattjárókat hadrafogták, a rendelkezésre álló
tengeralattjárók szűkössége miatt. Mindkét U-boot rövid de
sikeres pályafutást futott be. Az U-25 öt
őrjáraton vett részt, melyek során nyolc ellenséges hajót
süllyesztett el. 1940. augusztus
3-án,
egy norvégiai, aknatelepítő küldetés során aknának ütközött,
majd a legénység minden tagjával a tenger fenekére süllyedt.
Az U-26 nyolc
őrjáraton vett részt. Már első, aknatelepítő küldetésén
három szállítóhajót elsüllyesztett, valamint egy brit hadhajót
megrongált. Második háborús őrjáratán, az U-26 vált
az első német tengeralattjáróvá, amely behajózott
a Földközi-tengerre.
Ezt követően három újabb őrjáraton is részt vett, melyek során
négy további hajót elpusztított. Nyolcadik őrjáratán,
az U-26-nak,
újabb három kereskedelmi hajót sikerült elsüllyesztenie, és
egyet megrongálnia. Az utolsó hajó megtámadását követően két
brit hadihajó mélységi bombákkal támadta a német
tengeralattjárót. Az U-26 képtelen
volt lemerülni, ezért fel kellett jönnie a felszínre, ahol
egy Short
Sunderland típusú
repülőgép bombázni kezdte a tengeralattjárót. Az U-boot
legénysége elsüllyesztette a tengeralattjárót, majd
a Szövetségesek hadihajói
felvették őket.Általános jellemzők [szerkesztés]
- Vízkiszorítás: 862 t a felszínen, 982 t lemerülve
- Hossz: 72,5 m
- Szélesség: 6,2 m
- Merülés: 4,3 m
- Teljesítmény: 3080 Le a felszínen, 1000 Le lemerülve
- Hatótávolság:
- Felszínen: 14 615 km 10 csomós (18,5 km/h) sebesség mellett,
- Lemerülve: 144 km 4 csomós (7,4 km/h) sebesség mellett
- Torpedó vetőcsövek: 4 elöl, 2 hátul
- Torpedók: 14 db
- Aknák: 28 db
- Legénység: 44 – 46 fő
- Ágyúk: 1 db 105 mm-es ágyú, 1 db 20 mm-es légvédelmi ágyú
- Maximális mélység: 200 m
Az U-25.
II típusú német tengeralattjáró
A II
típusú német tengeralattjárók német,
a partok közelében szolgálatot teljesítőtengeralattjárók voltak.
Ezeket az U-bootokat a finn CV-707 tengeralattjáróról
mintázták. A II típusú tengeralattjárók túl kicsik voltak
ahhoz, hogy a parttól távol, és az onnan érkező utánpótlás
nélkül sokáig el tudják látni feladataikat. Ezen tulajdonságai
miatt a tengeralattjárót főként a német tengerészek és tisztek
kiképzésére használták. A II típusú U-bootoknak négy
altípusuk volt.
Egy
finn CV-707 típusú tengeralattjáró, mely a II típusú német
tengeralattjárók alapjaként szolgált.
Történet [szerkesztés]
Az első
világháborút lezáró versailles-i
békeszerződésben Németországotmegfosztották
tengeralattjáró-flottájától, de az 1920-as
évek végén
és az 1930-as
évek elején
ismét elkezdték a tengeralattjáró haderő kiépítését. A
tengeralattjáró építés üteme Adolf
Hitler hatalomra
jutása után felgyorsult. 1935. február
11-énbelekezdtek
az első II típusú német tengeralattjáró építésébe. Hitler
tudta, hogy a világ erre a lépésre úgy tekintene, mint az
újrafegyverkezés megindítására, ezért kötött egy egyezséget
a britekkel, melyben megegyeztek, hogy a német felszíni flotta a
brit felszíni flotta méretének mindössze 35%-át érheti el, de
tengeralattjárók tekintetében elérheti a brit
tengeralattjáró-flotta méreteit. A szerződést 1935. június
18-án írták
alá, majd 11 nappal később az U-1-et
már hadrendbe is állították.
A
II típusú tengeralattjárók egyik legjellemzőbb tulajdonsága a
kicsi méretük volt. Kis méretük miatt képesek voltak a sekélyebb
vizeken is tevékenykedni, ahova a nagyobb hajók nem juthattak el,
valamint gyorsabban is tudtak merülni azoknál. Alacsony tornyuk
miatt észlelésük is nehezebb volt. Mindezek ellenére maximális
merülési mélységük és hatótávolságuk lényegesen kisebb
volt, mint az újabb tengeralattjáróknak, valamint torpedóból is
csak kevesebbet tudott magával vinni. Az ilyen U-bootokon a
legénység élettere is igen szűk volt.
A
II típusú U-Bootok egyszerű hajótesttel rendelkeztek, nem voltak
bennük vízmentes helyek. Az ilyen tengeralattjárók mindössze
három torpedóvető csővel rendelkeztek, melyek mindegyike az
orrban helyezkedett el. A hajótesten belül volt még két darab
torpedó, melyeket a kilőtt torpedók helyére tölthettek be. A
hajótestre nem volt fedélzeti ágyú szerelve, mindössze egy 20
mm-es légvédelmi fegyver arepülőgépek ellen.
A
tengeralattjáró belső tere szűkös volt. A két tartalék
torpedó, a vetőcsövek és a parancsnoki terem közti teret
kitöltötte, így a legénység 24 tagja, a torpedók körüli 12
alvóhelyen élt. A tengeralattjáró hátuljában, a motornál is
volt négy fekvőhely a motorkezelő személyzet számára. A
étkezési és egészségügyi körülmények nagyon alacsony szinten
voltak, így a hosszabb őrjáratok igencsak meggyötörték a
tengerészeket.
A
legtöbb II típusú tengeralattjáró a háború elején teljesített
szolgálatot, később már csak kiképző feladatokat láttak el.
Mégis volt néhány darab, melyeket szétszedtek, uszályokon, vagy
szárazföldön Linz-be
szállítottak, majd ott ismét összeszerelve a szovjetek ellen
vetettek be a Fekete-tengeren.
Ellenben
a többi U-boot típussal, a II típusú tengeralattjárók közül
csak nagyon kevés veszett el. Ennek az lehet a magyarázata, hogy
főleg kiképzési célokra használták őket, de még így is akadt
közöttük néhány mely balesetet szenvedett.
Ezek
a tengeralattjárók voltak a német újrafegyverkezés első
lépései, és a németek rengeteg tapasztalatot szereztek velük a
tengeralattjáró építés területén. Mindent összevetve a II
típusú U-Bootok nagyon hatékonyak voltak abban a feladatkörben,
amit nekik szántak.IIA típus [szerkesztés]
A kieli Deutsche
Werke AG mindössze
hat darab IIA típusú tengeralattjárót épített 1934 és 1935 közt.
Ezek a következők
Általános
jellemzők- Vízkiszorítás:
- felszínen 254 t
- lemerülve 303 t
- Hossz:
- teljes 40,9 m
- nyomásálló test 27,8 m
- Szélesség:
- teljes 4.1 m
- nyomásálló test 4 m
- Merülés: 3,8 m
- Magasság: 8,6 m
- Teljesítmény:
- felszínen 500 kW (700 Le)
- lemerülve 270 kW (360 Le)
- Sebesség:
- Hatótávolság:
- felszínen 2500 km, 8 csomós (15 km/h) sebesség mellett
- lemerülve 55 km, 4 csomós (7 km/h) sebesség mellett
- Torpedók: 5 (3 vetőcső)
- Fedélzeti ágyú: Nincs
- Legénység: 22 – 24 fő
- Maximális merülési mélység: 150 m
IIB típus [szerkesztés]
Összesen
20 darab IIB típusú tengeralattjáró épült. A kieli Deutsche
Werke AG négy
darabot épített 1935 és 1936 közt,
a szintén kieliGermaniawerft
AG tizennégyet.
A lübecki Flender-Werke
AG pedig
két darabot, de 1938 és 1940 között. A tengeralattjárók a
következők
U-7 – U-8 -- U-9 – U-10 -- U-11 – U-12 -- U-13 – U-14 -- U-15 – U-16 – U-17 – U-18 -- U-19 – U-20 -- U-21 – U-22 -- U-23 – U-24 -- U-120 – U-121
Általános
jellemzők- Vízkiszorítás:
- felszínen 279 t
- lemerülve 328 t
- Hossz:
- teljes 42,7 m
- nyomásálló test 28,2 m
- Szélesség:
- teljes 4.1 m
- nyomásálló test 4 m
- Merülés: 3,9 m
- Magasság: 8,6 m
- Teljesítmény:
- felszínen 500 kW (700 Le)
- lemerülve 270 kW (360 Le)
- Sebesség:
- felszínen 13 csomó (24 km/h)
- lemerülve 7 csomó (13 km/h)
- Hatótávolság:
- felszínen 5000 km, 8 csomós (15 km/h) sebesség mellett
- lemerülve 70 km, 4 csomós (7 km/h) sebesség mellett
- Torpedók: 5 (3 vetőcső)
- Fedélzeti ágyú: Nincs
- Legénység: 22 – 24 fő
- Maximális merülési mélység: 150 m
IIC típus [szerkesztés]
A kieli Deutsche
Werke AG nyolc
darab IIC típusú tengeralattjárót épített 1937 és 1940 közt.
Ezek a következők
Általános
jellemzők- Vízkiszorítás:
- felszínen 291 t
- lemerülve 341 t
- Hossz:
- teljes 43,9 m
- nyomásálló test 29,6 m
- Szélesség:
- teljes 4.1 m
- nyomásálló test 4 m
- Merülés: 3,8 m
- Magasság: 8,4 m
- Teljesítmény:
- felszínen 500 kW (700 Le)
- lemerülve 310 kW (410 Le)
- Sebesség:
- felszínen 12 csomó (22 km/h)
- lemerülve 7 csomó (13 km/h)
- Hatótávolság:
- felszínen 6100 km, 8 csomós (15 km/h) sebesség mellett
- lemerülve 67 km, 4 csomós (7 km/h) sebesség mellett
- Torpedók: 5 (3 vetőcső)
- Fedélzeti ágyú: Nincs
- Legénység: 22 – 24 fő
- Maximális merülési mélység: 150 m
IID típus [szerkesztés]
A kieli Deutsche
Werke AG tizenhat
darab IID típusú tengeralattjárót épített 1939 és 1940 közt.
Ezek a következők
U-137 – U-138 -- U-139 – U-140 – U-141 – U-142 -- U-143 – U-144 – U-145 – U-146 -- U-147 – U-148 – U-149 – U-150 -- U-151 – U-152
Általános
jellemzők- Vízkiszorítás:
- felszínen 314 t
- lemerülve 364 t
- Hossz:
- teljes 44 m
- nyomásálló test 29,8 m
- Szélesség:
- teljes 4.9 m
- nyomásálló test 4 m
- Merülés: 3,9 m
- Magasság: 8,4 m
- Teljesítmény:
- felszínen 500 kW (700 Le)
- lemerülve 310 kW (410 Le)
- Sebesség:
- felszínen 12,7 csomó (24 km/h)
- lemerülve 7,4 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság:
- felszínen 9000 km, 8 csomós (15 km/h) sebesség mellett
- lemerülve 90 km, 4 csomós (7 km/h) sebesség mellett
- Torpedók: 5 (3 vetőcső)
- Fedélzeti ágyú: Nincs
- Legénység: 22 – 24 fő
- Maximális merülési mélység: 150 m
VII típusú német tengeralattjáró
A VII
típusú német tengeralattjárók voltak
a német U-boot-flotta
(tengeralattjáró) igáslovai a második
világháborúban.
A VII típus az E-2típuson
alapult, melyet a német Deschimag nevű
vállalat fejlesztett ki a szovjet haditengerészetnek
(a Szovjetunióban IX
sorozatként gyártották). A VII típusú U-bootok voltak a második
világháború legelterjedtebb tengeralattjárói, valamint több
mint 700 legyártott darabbal, a világ legnagyobb számban gyártott
tengeralattjárójává vált. A típusnak számos változata volt.
VIIA típus [szerkesztés]
A
VIIA típust 1933–1934 között
fejlesztették ki, mint az első újgenerációs támadó
tengeralattjárót. A típus nagy népszerűségnek örvendett a
legénységek körében és jóval erősebb volt az általa
leváltott II
típusú tengeralattjáróknál,
4 elülső és 1 hátsó torpedóvető csövének köszönhetően.
Ezek a tengeralattjárók általában 11 torpedót hordoztak
fedélzetükön, de rendelkeztek 88 mm-es fedélzeti ágyúval
is.
Tíz
darab VIIA típusú U-bootot építettek 1935 és 1937 között.
A háború végére minden VIIA típusú tengeralattjárót
elsüllyesztettek, kivéve az U–29-et
és azU–30-at,
melyeket 1945. május
4-én süllyesztettek
el a a Kupfermühlen-öbölben.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 626 tonna, lemerülve 745 tonna
- Hossz: teljes 64,5 m, nyomásálló test 45,5 m
- Szélesség: teljes 5,85 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,5 m
- Teljesítmény: felszínen 1700 kW (2310 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Hatótávolság: felszínen 11 470 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 175 km (4 csomós – 7 km/h – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (összesen 11 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: 88 mm-es ágyú 220 lövedékkel
- Legénység: 42–46 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 220 m
- Végzetes mélység: 230–250 m
VIIB típus [szerkesztés]
Prien U-47-ese (makett)
Prien U-47-ese (makett)
A
VIIA típus egyetlen jelentős hibája a korlátozott
üzemanyag-kapacitás volt, ezért az 1936 és 1940 között
épült 24 darab VIIB típusú tengeralattjárót felszerelték külső
üzemanyagtartályokkal, melyek további 33 tonna üzemanyag
szállítását tették lehetővé, ezáltal 4625 kilométerrel
megnövelve az U-bootok hatótávolságát (10 csomós sebesség
mellett, felszínen). Az új típus kicsivel gyorsabb volt a VIIA
típusnál, és két kormánylapáttal volt ellátva. A VIIB típus
fegyverzete megegyezett a VIIA típuséval (kivétel az U–83,
amelynek nem volt hátul torpedóvető csöve), de további három
torpedót szállíthatott.
A
legíresebb U-bootok között számos VIIB típusú van. Ilyen
például az U-48 (a
legsikeresebb német tengeralattjáró), Günther
Prien U–47-ese, Otto
Kretschmer U–99-ese
vagy Joachim
Schepke U–100-asa.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 753 tonna, lemerülve 857 tonna
- Hossz: teljes 66,5 m, nyomásálló test 48,8 m
- Szélesség: teljes 6,2 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,5 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 17,9 csomó (33 km/h), lemerülve 8 csomó (15 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 16 095 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 175 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (14 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: 88 mm-es ágyú 220 löszerrel
- Legénység: 44–48 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 220 m
- Végzetes mélység: 230–250 m
VIIC típus [szerkesztés]
A
VIIC típus volt a német U-boot erő igáslova. 1940 és 1945 között
568 VIIC típusú tengeralattjárót állítottak hadrendbe. A típus
gyártása egészen a háború végéig tartott. Az első VIIC típusú
tengeralattjárót, az U–69-et
1940-ben állították hadrendbe. A VIIC típus egy hatékony fegyver
volt és szinte mindenhol jelen volt, ahol a német U-boot-ok
tevékenykedtek, bár hatótávolságuk nem volt akkora, mint a IX
típusnak.
A VIIC típus a második világháború elején, a német katonai
sikerek végén állt szolgálatba, és tanúja lehetett, ahogy
a Szövetségesektengeralattjáró-ellenes
taktikája legyőzi a német tengeralattjárókat 1943 és 1944 között.
A
VIIC típus, a nagy sikereket elért VIIB típus kissé módosított
változata. Motorja és teljesítménye nagyon hasonlít, de nagyobb
mérete és tömege miatt valamivel lassabb volt a VIIB típusnál.
Sok VIIC típusú hajót szereltek
fel Schorchellel (légperiszkóp), 1944-ben
és 1945-ben.
Torpedóvető
csöveiknek elrendezése szintén megegyezik az elődével, de
kivételt képez ezalól az U–72,
az U–78,
az U–80,
az U–554,
és azU–555,
melyeknek csak két torpedóvető csövük volt elöl, valamint
az U–203,
az U–331,
az U–351,
az U–401,
az U–431,
és az U–651,
melyek pedig hátsó torpedóvető csővel nem rendelkeztek.
Valószínűleg
a leghíresebb VIIC típusú tengeralattjáró az U–96 volt,
ugyanis erről az U-bootról szól A
tengeralattjáró (Das
Boot) című
regény (Lothar-Günther Buchheim), illetve az ebből készült
filmadaptáció.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 769 tonna, lemerülve 871 tonna
- Hossz: teljes 67,1 m, nyomásálló test 50,5 m
- Szélesség: teljes 6,2 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 17,7 csomó (33 km/h), lemerülve 7,6 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 15 170 km 10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 150 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (14 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: 88 mm-es ágyú 220 lőszerrel
- Legénység: 44–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 230 m
- Végzetes mélység: 250–295 m
U-flak [szerkesztés]
Az
U-flak tengeralattjárók VIIC típusú U-bootok voltak (az U–441,
az U–256,
az U–621,
és az U–951),
melyeket úgy alakította át, hogy a felszínen kísérhessék a
francia kikötőkből induló támadó tengeralattjárókat. az
U-flakok jelentősen megnövelt légvédelmi tűzerővel
rendelkeztek.
További
három tengeralattjáró (az U–211,
az U–263,
és az U–271)
átalakítása kezdődött meg, de ezeket nem fejezték be, és
később ismét hagyományos, VIIC típusú tengeralattjáróként
funkcionáltak.
A
módosított tengeralattjárókat először 1943 júniusában
vetették be, ahol sikeresen szerepeltek a meglepett Királyi
Légierő ellen.
Látván a bennük rejlő lehetőségeket, Dönitz elrendelte
hogy csoportokba verődve, teljes sebességgel keljenek át
a Vizcayai-öblön.
A németek, fáradozásuknak eredményeképp kéthónapnyi
"szabadságot" kaptak, amíg a Királyi Légierő meg nem
tette az ellenintézkedéseket. Mikor a britek hadihajókat hívtak
segítségül a repülőgépek támogatásához, az U-flak
tengeralattjárókat visszahívták és visszaalakították őket
egyszerű U-bootokká.
Az
U-flak ötlete 1942. augusztus
31-én merült
fel, mikor az U–256 komolyan
megrongálódott egy légitámadás során. Ahelyett, hogy
szétbontották volna a tengeralattjárót, úgy döntöttek, hogy
megjavítják és nehézfegyverzetű, légvédelmi hajóvá teszik,
hogy megállítsák a szövetséges repülőgépek támadásait a
Vizcayai-öbölben.
Az
U-flakok fedélzetére két darab
négycsövű Flakvierlinget (légvédelmi ágyú),
valamint egy darab 37 mm-es automata fegyvert szereltek. Egy
86 mm-es légvédelmi-rakéta kilövőt is kipróbáltak, de ez
nem bizonyult működőképesnek. Ezzel egyidőben két darab
20 mm-es löveget is felszereltek. A tengeralattjárók
üzemanyag-kapacitása korlátozott volt, így csak a
Vizcayai-öbölben teljesítettek szolgálatot. Ezek a
tengeralattjárók mindössze 5 db, előre betöltött torpedót
vittek magukkal, hogy legyen elég hely a további lövészek
számára.
1943 novemberében,
kevesebb mint hat hónappal a kísérletezés elkezdése után,
minden U-flak tengeralattjárót visszaalakítottak hagyományos
U-boottá, mivel nem voltak túl sikeresek. Ezután már a
hagyományos tengeralattjárók légvédelmi fegyverzete sem volt
gyengébb mint az U-flakoké. Az erős légvédelmi fegyverzet
ellenére a tengeralattjárók még mindig sebezhetőek voltak, főleg
a nyomásálló testen, ezért ha ellenséges repülőgéppel
találkoztak szembe, a legjobb amit tehettek, hogy víz alá
merültek. A német források szerint, mindössze két repülőgépet
sikerült lelőniük az U-flakoknak hat bevetésük során (három
bevetés az U–441,
valamint egy-egy az U–256,
azU–621,
és az U–953 nevéhez
fűződik).VIIC/41 típus [szerkesztés]
A
VIIC/41 típusú U-995
A
VIIC/41 típus a sikeres VIIC típus kissé módosított változata,
de motorja és fegyverzete nem változott. A különbség a
megerősített nyomásálló testen és a könnyebb motoron
figyelhető meg. A nyomásálló test megerősítéséhez felhasznált
acéltöbblet tömegének ellensúlyozása miatt a motort könnyebbé
tették, ami miatt végül a VIIC/41 típus könnyebbé vált mint a
VIIC típus. Összesen 91 darab készült ebből a típusból.
Az U–1271 utáni
példányokból hiányzott az aknák telepítésének lehetősége.
Mára
mindössze egy darab VIIC/41 típusú tengeralattjáró maradt meg,
az U–995.
Az U–995-öt a Kiel-től
északra található Laboe-ben
állították ki, mint az egyetlen VII típusú U-bootot.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 769 tonna, lemerülve 871 tonna
- Hossz: teljes 67,1 m, nyomásálló test 50,5 m
- Szélesség: teljes 6,2 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 17,7 csomó (33 km/h), lemerülve 7,6 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 15 725 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 150 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (14 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: 88 mm-es ágyú 220 lőszerrel
- Legénység: 44–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 250 m
- Végzetes mélység: 275–325 m
VIIC/42 típus [szerkesztés]
A
VIIC/42 típust 1942 és 1943 között
tervezték, hogy leváltsa az öregedő VIIC típust. A nyomásálló
testet jelentősen megerősítették, így 28 mm-es
falvastagságával kétszer olyan mélyre merülhetett, mint az előző
VIIC típusok. A VIIC/42 típusú U-bootok kívülről nagyon
hasonlítottak a VIIC/41 típusú tengeralattjárókra, de két
periszkóppal rendelkeztek, valamint további két torpedót tudtak
szállítani.
A
szerződések 164 VIIC/42 típusú tengeralattjáró legyártásáról
szóltak és néhányat el is kezdtek építeni, de 1943. szeptember
30-án az
gyártást leállították, és áttértek az új XXI
típus gyártására.
Végül egyetlen VIIC/42 típusú tengeralattjáró sem jutott el a
vízrebocsátásig.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 999 t, lemerülve 1099 t
- Hossz: teljes 68,7 m, nyomásálló test 50,9 m
- Szélesség: teljes 6,85 m, nyomásálló test 5 m
- Magasság: 10 m
- Teljesítmény: felszínen 3300 kW (4400 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 18,6 csomó (34 km/h), lemerülve 7,6 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 23 310 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 150 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (16 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: nincs
- Legénység: 44–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 270 m
- Végzetes mélység: 350–400 m
VIID típus [szerkesztés]
A
VIID típust 1939 és 1940 között
tervezték. Ez a VIIC meghosszabbított változata volt és 3
csoportnyi függőleges torpedóvető csővel rendelkezett
(csoportonként 5 torpedóvető cső), melyek közvetlenül a torony
mögött helyezkedtek el, hasonlóan a mai, ballisztikus rakétákat
hordozó tengeralattjárókhoz. A csövekből azonban nem torpedókat
indítottak, hanem aknákat telepíthettek.
Ezek
közül az U-bootok közül csak egy élte túl a háborút, a másik
öt elsüllyedt.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 965 t, lemerülve 1080 t
- Hossz: teljes 76,9 m, nyomásálló test 59,8 m
- Szélesség: teljes 6,4 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,7 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 16,7 csomó (31 km/h), lemerülve 7,3 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 20 720 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 130 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (12 db torpedó)
- Aknák száma: 15 db akna
- Fedélzeti ágyú: nincs
- Legénység: 46–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 200 m
- Végzetes mélység: 220–240 m
VIIF típus [szerkesztés]
A
VIIF típust 1941-ben
tervezték, főként torpedók szállítására. Ezek a
tengeralattjárók voltak a VII típus legnagyobb és legnehezebb
tagjai. Fegyverzetük teljesen megegyezett a korábbi VII típusú
U-bootokéval, de ezeknek nem volt fedélzeti ágyújuk, és 39 db
torpedót tudtak magukkal vinni.
Mindössze
négy VIIF típusú U-boot épült. Közülük kettő (az U–1062 és
az U–1059)
a Távol-Keleten teljesített szolgálatot a Monszun-csoport
tagjaként. A másik két tengeralattjáró (az U–1060 és
az U–1061)
pedig az Atlanti-óceánon maradt.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1084 t, lemerülve 1181 t
- Hossz: teljes 77,6 m, nyomásálló test 60,4 m
- Szélesség: teljes 7,3 m, nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 Le), lemerülve 560 kW (750 Le)
- Sebesség: felszínen 17,6 csomó (31 km/h), lemerülve 7,9 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 27 195 km (10 csomós – 19 km/h-ás – sebességnél), lemerülve 140 km (4 csomós – 7 km/h-ás – sebességnél)
- Torpedóvető csövek: 4 db elől, 1 db hátul (39 db torpedó)
- Fedélzeti ágyú: nincs
- Legénység: 46–52 tiszt és matróz
- Maximális merülési mélység: 200 m
- Végzetes mélység: 220–240 m
IX típusú német tengeralattjáró
A IX
típusú német
tengeralattjárót Németország tervezte 1935 és 1936 között
egy nagy hatótávolságú tengeralattjáróként.
A
IX típusnak 6 torpedóvetőcsöve volt, négy előre és kettő
hátra nézett. Összesen 22 torpedót tudott
szállítani. Az aknarakó változata 44 db TMA, vagy 66 db TMB
típusú aknát tudott szállítani.IXA típus [szerkesztés]
8
darab IXA típusú tengeralattjárót épített a brémai Weser
AG:
U–37, U–38, U–39, U–40, U–41, U–42, U–43, U–44.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1032 tonna, lemerülve 1152 tonna
- Hosszúság: 76,6 m
- Szélesség: 6,5 m
- Merülési mélység: 4,7 m
- Magasság: 9,4 m
- Meghajtás: dízel/elektromos 2 darab MAN M9V40/46 túltelített 9 hengeres dízelmotor, 4400 LE (3,300kW), 2 darab SSW GU345/34elektromos motor, 1000 LE (740 kW)
- Sebesség: felszínen 18,2 csomó (34 km/h), lemerülve 7,7 csomó (14 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 19 425 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél, lemerülve 144 km 4 csomós (7 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 6 db 22,55 cm-es, ebből 4 elöl, 2 hátul
- Fedélzeti ágyú: Utof 105/45
- Személyzet: 48-56 fő
- Maximális merülési mélység: 230 m
IXB típus [szerkesztés]
A
IXB típusnak megnövelték hatótávolságát. Néhány IXB-nek az
USA partjainál és Freetown közelében volt a működési területe.
14
darab IXB típusú tengeralattjárót épített a brémai Weser
AG:
U–64, U–65, U–103, U–104, U–105, U–106, U–107, U–108,
U–109, U–110, U–111, U–122, U–123, U–124.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1051 tonna, lemerülve 1178 tonna
- Hosszúság: 76,5 m
- Szélesség: 6,8 m
- Merülési mélység: 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Meghajtás: dízel/elektromos 2 darab MAN M9V40/46 túltelített 9 hengeres dízelmotor, 4400 LE (3,300kW), 2 darab SSW GU345/34elektromos motor, 1000 LE (740 kW)
- Sebesség: felszínen 18,2 csomó (33,7 km/h), lemerülve 7,3 csomó (13,5 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 22 200 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél, lemerülve 118 km 4 csomós (7 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 6 db 22,55 cm-es, ebből 4 elől, 2 hátrul
- Fedélzeti ágyú: Utof 105/45
- Személyzet: 48-56 fő
- Maximális merülési mélység: 230 m
IXC típus [szerkesztés]
A
IXC típus 43 tonna üzemanyagot tudott szállítani, így megnőtt a
hatótávolsága. Két periszkópja volt.
Aknatelepítő változata 44 darab TMA, vagy 66 TMB típusú aknát
tudott szállítani.
Összesen
50 darab IXC típusú tengeralattjáró épült, ezeket a
brémai Weser
AG és
a Seebeckwerft,
valamint a hamburgi Deutsche
Werft(Német
Hajógyár) gyártotta:
U–66, U–67, U–68, U–125, U–126, U–127, U–128, U–129,
U–130, U–131, U–153, U–154, U–155, U–156, U–157, U–158,
U–159, U–160, U–161, U–162, U–163, U–164, U–165, U–166,
U–171, U–172, U–173, U–174, U–175, U–176, U–501, U–502,
U–503, U–504, U–505, U–506, U–507, U–508, U–509, U–510,
U–511, U–512, U–513, U–514, U–515, U–516, U–517, U–518,
U–519, U–520, U–521, U–522, U–523, U–524, U–533.
Az
U–505-öt a chicagói Tudományi és Ipari
Múzeumban állították ki.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1120 t, lemerülve 1232 t
- Hosszúság: 76,8 m
- Szélesség: 6,8 m
- Merülési mélység: 4,7 m
- Magasság: 9,4 m
- Meghajtás: dízel/elektromos 2 darab MAN M9V40/46 túltelített 9 hengeres dízelmotor, 4400 LE (3300 kW), 2 darab SSW GU345/34elektromos motor, 1000 LE (740 kW)
- Sebesség: felszínen 18,3 csomó (34 km/h), lemerülve 7,3 csomó (13,5 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 24 880 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél, lemerülve 117 km 4 csomós (7 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 6 db 22,55 cm-es, ebből 4 elől, 2 hátul
- Fedélzeti ágyú: Utof 105/45
- Személyzet: 48-56 fő
- Maximális merülési mélység: 230 m
IXC/40 típus [szerkesztés]
A
IXC/40 típus megnövelt sebességgel és hatótávolsággal
rendelkezett.
Összesen
50 darab IXC típusú tengeralattjáró épült, ezeket a
brémai Weser
AG és
a Seebeckwerft,
valamint a hamburgi Deutsche
Werftgyártotta:
U–167, U–168, U–169, U–170, U–183, U–184, U–185, U–186,
U–187, U–188, U–189, U–190, U–191, U–192, U–193, U–194,
U–525, U–526, U–527, U–528, U–529, U–530, U–531, U–532,
U–533, U–534, U–535, U–536, U–537, U–538, U–539, U–540,
U–541, U–542, U–543, U–544, U–545, U–546, U–547, U–548,
U–549, U–550, U–801, U–802, U–803, U–804, U–805, U–806,
U–841, U–842, U–843, U–844, U–845, U–846, U–853, U–854,
U–855, U–856, U–857, U–858, U–865, U–866, U–867, U–868,
U–869, U–870, U–877, U–878, U–879, U–880, U–881, U–889,
U–1221, U–1222, U–1223, U–1224, U–1225, U–1226, U–1227,
U–1228, U–1229, U–1230, U–1231, U–1232, U–1233, U–1234,
U–1235.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1120 t, lemerülve 1232 t
- Hosszúság: 76,8 m
- Szélesség: 6,9 m
- Merülési mélység: 4,7 m
- Magasság: 9,6 m
- Meghajtás: dízel/elektromos 2 darab MAN M9V40/46 túltelített 9 hengeres dízelmotor, 4400 LE (3300 kW), 2 darab SSW GU345/34elektromos motor, 1000 LE (740 kW)
- Sebesség: felszínen 19 csomó (35 km/h), lemerülve 7,3 csomó (13,5 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 25 620 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél, lemerülve 117 km 4 csomós (7 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 6 db 22,55 cm-es, ebből 4 elől, 2 hátrul
- Fedélzeti ágyú: Utof 105/45
- Személyzet: 48-56 fő
- Maximális merülési mélység: 230 m
IXD típus [szerkesztés]
A
IXD típus hosszabb és nehezebb volt a IXC/40 típusnál. IXD/42
típusnak is nevezik. 1943-ban és 1944-ben néhány IX-es típusú
tengeralattjáróból kivették a torpedóvető csöveket, és
átalakították szállításra. Így 252 tonna szállítmányt
tudott vinni.
30
darab IXD típust gyártott a brémai Weser AG: U–177, U–178,
U–179, U–180, U–181, U–182, U–195, U–196, U–197, U–198,
U–199, U–200, U–847, U–848, U–849, U–850, U–851, U–852,
U–859, U–860, U–861, U–862, U–863, U–864, U–871, U–872,
U–873, U–874, U–875, U–876.
Általános
jellemzők:- Vízkiszorítás: felszínen 1610 t, lemerülve 1799 t
- Hosszúság: 87,6 m
- Szélesség: 7,5 m
- Merülési mélység: 5,4 m
- Magasság: 10,2 m
- Meghajtás: dízel/elektromos 2 darab MAN M9V40/46 túltelített 9 hengeres dízelmotor, 4400 LE (3300 kW), 2 darab SSW GU345/34elektromos motor, 1000 LE (740 kW)
- Sebesség: felszínen 20,8 csomó (38,5 km/h), lemerülve 6,9 csomó (12,8 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 23 600 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél, lemerülve 115 km 4 csomós (7 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 6 db 22,55 cm-es, ebből 4 elől, 2 hátrul
- Fedélzeti ágyú: Utof 105/45
- Személyzet: 55-63 fő
- Maximális merülési mélység: 230 m
X típusú német tengeralattjáró
A X
típusú (XB) német tengeralattjárót Németország tervezte
a második
világháború előtt
és gyártotta 1939–1941 között. Ezt a típust aknatelepítésre
és nagy hatótávolságú szállításra tervezték, segítve
a IXD-ket
és az olasz Romolo osztályú tengeralattjárókat.
1938-ban
kezdték el tervezni az osztályt, az építést Kielben végezték
a F.
Krupp Germaniawerft AG üzemben.
66 darab aknát és 15 darab torpedót tudott szállítani, 56 fős
legénységgel. Csak két darab előrenéző torpedóvető csöve
volt. Tömege 2710 tonna volt teljesen feltöltve. Ez volt a
legnagyobb német tengeralattjáró, amit építettek.
Összesen
8 darab épült ebből a típusból négy sorozatban: 1. sorozat
U–116 – 118 (3 db), 2. sorozat U–119 (1 db), 3. sorozat U–219
– 220 (2 db), 4. sorozat U–233 – 234 (2 db).
A
nyolcból 6 darab harcban elsüllyedt (ebből 5 teljes
személyzettel). Kettő túlélte a háborút. Az egyik az U–219
volt, amely 1944decemberében Batáviába V–2 rakéta-alkatrészeket
vitt Japánnak, majd Németország kapitulációjakor Japán átvette
Batáviában. Korábban, 1944. szeptember 29-én légvédelmi
géppuskáival lelőtte az őt támadó TBF
Avengert,
utolsóként tudott ilyet elérni az Atlanti-óceánonőrjáratozó
német tengeralattjárók közül.
A
másik az U–234 volt, melyet az U–233 elsüllyesztése után
Kielben átépítettek szállító-tengeralattjáróvá, a
Németország–Japán útvonalra. 1944 novemberében
Schnorchel-levegőztető berendezéssel is felszerelték. 1945.
március 25-én elhagyta Kielt és pár nap múlva kikötött a
norvég Kristiansandban.
Innen április 16-án kihajózott Japán felé tervrajzokkal, 560
kg urán-oxiddal és Me
262-alkatrészekkel,
több magasan képzett német és két japán mérnökkel. Május
4-én, hallva a német tűzszüneti megállapodást, Johann-Heinrich
Fehler parancsnok(Kapitänlieutenant,
Kptlt) az
amerikai partok felé vette az irányt. A japán mérnökök útközben
megmérgezték magukat.Legyártott példányok [szerkesztés]
Sorszám
|
Típusjel
|
Gyártási
sorozatszám
|
Építési
idő
|
Szolgálatba
állás
|
Elsüllyesztés
|
---|---|---|---|---|---|
1.
|
U–116
|
615
|
1939–1941
|
1941.
július 26.
|
1942
október első felében, az Észak-atlanti térségben, pozíciója
nem ismert. Utolsó rádióüzenete október 6-ai. A teljes
legénység (56 fő) elpusztult.
|
2.
|
U–117
|
616
|
1939–1941
|
1941.
október 25.
|
1943.
augusztus 7.-én, az Észak-atlanti térségben, pozíciója:
Ész.: 39,42, Nyh.: 38,21. Az U–66 ellátása közben, a USS
Card (CVE 11)kísérő
repülőgép-hordozó fedélzetéről felszálló 5 db TBF Avanger
torpedózta meg Mk 24 FIDO-val. A teljes legénység (62 fő)
elpusztult.
|
3.
|
U–118
|
617
|
1939–1941
|
1941.
december 6.
|
1943.
június 12.-én, a Közép-atlanti térségben a Kanári
szigeteknél,
pozíciója: Ész.: 30,49, Nyh.: 33,49. A USS
Bouge (CVE 9) kísérő
repülőgép-hordozó fedélzetéről felszálló 8 db TBF Avanger
süllyesztette el. A legénységből 43 fő elpusztult, 16-an
megmenekültek.
|
4.
|
U–119
|
624
|
1939–1941
|
1942.
április 2.
|
1943.
június 24.-én, a Viscaya-öböl közelében,
az Ortegal-foknál, pozíciója: Ész.: 44,59, Nyh.: 12,24. A HMS
Starling (U 66) ágyúnaszád
süllyesztette el. A teljes legénység (57 fő) elpusztult.
|
5.
|
U–219
|
625
|
1940–1943
|
1942.
december 12.
|
1945.
május 8.-án, Németország kapitulációjának napján,
a Suriname-iBataviaban Japán
megvette, majd I 505 jelöléssel szolgálatba állította július
15-én. Jakarta-ban adta meg magát 1945 augusztusában, 1948-ban
szétvágták és beolvasztották.
|
6.
|
U–220
|
626
|
1940–1943
|
1943.
március 27.
|
1943.
október 28.-án, az Észak-atlanti térségben, pozíciója:
Ész.: 48,53, Nyh.: 33,30. A USS
Block Island (CVE 21) kísérő
repülőgép-hordozó fedélzetéről felszálló 2 db TBF Avanger
és F4F Wildcat süllyesztette el. A teljes legénység (56 fő)
elpusztult.
|
7.
|
U–233
|
663
|
1940–1944
|
1943.
szeptember 22.
|
1944.
július 5.-én Halifaxtól észak-keletre,
pozíciója: Ész.: 42,16, Nyh.: 59,49. A USS
Baker (DE 190) és
a USS
Thomas (DE 102) kísérő
rombolók süllyesztették el vízibombákkal és ágyútűzzel. A
legénységből 32 fő elpusztult, 19-en megmenekültek.
|
8.
|
U–234
|
664
|
1940–1944
|
1944.
március 2.
|
Megadta
magát 1945. május 16.-án a New
Hampshire-i Portsmouthban.
A Balao-osztályú USS
Greenfish (SS 351) tengeralattjáró
egy torpedóval elsüllyesztette 1947. november 20-án
a Cod-foktól körülbelül
40 mérfölddel észak-keletre tartott hadgyakorlat során.
|
XIV típusú német tengeralattjáró
Az XIV
típusú német tengeralattjárók valójában
módosított IXD
típusú tengeralattjárók,
melyeket más tengeralattjárók ellátására
terveztek. Innen kapták becenevüket a "fejőstehenet" (Milchkuh) is.
Ezek az U-bootok támadó fegyverzettel nem rendelkeztek, mindössze
4 légvédelmi ágyúval voltak felszerelve. A második
világháború közepén
a "fejősteheneknek" köszönhetően a kisebb, VII
típusú tengeralattjárók egészen
az amerikai partokig eljutottak. A XIV típusú U-Bootok
természetesen kiemelt célpontjai voltak a Szövetségeseknek,
és a fejlesztett radarok, valamint a kiterjesztett légi lefedettség
segítségével 1943-ban
a "fejősteheneket" megsemmisítették. Az ilyen
tengeralattjárókon nagyon veszélyes volt a szolgálat. A
fejősteheneken szolgáló 530-576 főnyi legénység közül, 289
tengerész halt meg a bevetések során.
Tíz
XIV típusú tengeralattjárót állítottak hadrendbe. Ezak a
következők: U–459, U–460, U–461, U–462, U–463, U–464, U–487, U–488, U–489,
és U–490.
További
tizennégy „fejőstehén” építését tervezték, de később
ezek építését leállították. Közülük három
(U–491, U–492, U–493)
körülbelül 75%-ig voltak készen, mikor az építésüket
leállították, majd 1943 júliusában
és augusztusában a tengeralattjárókat szétbontották. A másik
11 db U-bootot még nem kezdték építeni, mikor 1944. május
27-én a
gyártásukat elvetették. Ugyanezen a napon Karl
Dönitz az XX
típusútengeralattjárók
építését is elvetette. Az XX típusú tengeralattjárók szintén
nagy, szállító-tengeralattjárók lettek volna, de 1945 nyara
előtt nem készültek volna el.Általános jellemzők [szerkesztés]
- Vízkiszorítás:
- felszínen 1668 t
- lemerülve 1932 t
- Hossz:
- teljes 67,1 m
- nyomásálló test 47,5 m
- Szélesség:
- teljes 9,35 m
- nyomásálló test 4,9 m
- Merülés: 6,5 m
- Magasság: 11,7 m
- Teljesítmény:
- felszínen 2400 kW (3200 LE) (dízel)
- lemerülve 560 kW (750 LE) (elektromos)
- Sebesség:
- Hatótávolság:
- felszínen 22 850 km, 10 csomós (19 km/h) sebesség mellett
- lemerülve 102 km, 4 csomós (7 km/h) sebesség mellett
- Fegyverzet:
- 2 db 37 mm-es légvédelmi ágyú
- 2 db 20 mm-es légvédelmi ágyú
- Legénység: 53 – 60 fő
- Maximális merülési mélység: 240 m
XXI típusú német tengeralattjáró
Az XXI
típusú német tengeralattjárók,
vagy más néven az „Elektroboot”-ok
voltak az első tengeralattjárók,
melyeket folyamatos víz alatti működésre fejlesztettek ki. Az
addigi tengeralattjárók főként a felszínen közlekedtek és csak
támadás, vagy menekülés során merültek a víz alá. Az XXI
típus forradalmi újítás volt, és ha korábban, valamint nagyobb
számban gyártották volna őket, komolyan befolyásolhatták volna
az atlanti
csata kimenetelét.
Az
XXI típusú tengeralattjárók egyik legnagyobb előrelépése a
megnöveltakkumulátor-kapacitás
volt, mely durván háromszorosa volt a VII
típusú tengeralattjárókénak.
Ezáltal a hajók vízalatti hatótávolsága drasztikusan megnőtt,
jóval kevesebb időt kellett a felszín közelében tölteniük az
akkumulátorok újratöltésére. Az ilyen U-bootok körülbelül 5
csomós (9 km/h) sebességgel tudtak haladni a víz alatt
folyamatosan, nem kevesebb, mint két vagy három napig, amíg az
akkumulátort fel nem kellett tölteni. Az akkumulátor feltöltése,
melyet a Schnorchelen
(légperiszkóp) keresztül végeztek, kevesebb mint öt órát vett
igénybe, és jóval halkabb is volt, mint a VIIC típusú
tengeralattjárok akkumulátorainak töltése, így nehezebb volt
felfedezni őket nagy távolságból.
Az
áramvonalasabb kialakítás miatt az XXI típusú tengeralattjárók
gyorsabban tudtak közlekedni a víz alatt, mint a felszínen. Ezzel
a képességével számos felszíni hajót tudott lehagyni. Emellett
a merülés is rövidebb időt vett igénybe, ami miatt csak komoly
nehézségek árán tudták utolérni vagy elpusztítani. A vízalatti
gyorsaságának köszönhetően a víz alatt maradhatott, miközben a
támadás megkezdésére alkalmas pozíciót vett fel, ellenben a
régebbi típusú tengeralattjárókkal, melyeknek a felszínre
kellett emelkedniük, majd gyorsan áthajózni a megfelelő helyre,
még a támadás megkezdése előtt. A felszínre emelkedéssel
könnyen elárulhatták a U-boot helyzetét, főleg ha a közelben
ellenséges repülőgép is
tartózkodott. A világ első atomtengeralattjárója, az USS
Nautilus (SSN 571),
valamint az első vízcsepp alakú tengeralattjáró, az USS
Albacore (AGSS 569) tervezői
számos ötletet merítettek az XXI típusú tengeralattjárókból.
Az
XXI típusú tengeralattjárókon az életkörülmények is
lényegesen jobbak voltak, az előző típusokhoz viszonyítva. Volt
a tengeralattjárón hűtő az ételeknek, zuhany és mosdó a
legénységnek. A többi tengeralattjárón a legénység tagjai
gyakran hetekig tartó őrjáratokat töltöttek el fürdés, vagy
borotválkozás nélkül. A XXI típusú tengeralattjárók
hidraulikus torpedó-betöltő rendszerrel is el voltak látva,
melyekkel az orrban lévő hat torpedót gyorsabban
töltötték be, mint a VII típusú U-bootokon egyetlen darabot.
Ennek segítségével a tengeralattjáró 20 perc alatt 18 torpedó
kilövésére volt képes. A XXI típusú tengeralattjárók 23
torpedót, vagy 17 torpedót és 12 aknát tudtak magukkal vinni.
Mindezeken kívül, a tengeralattjárónak olyan
fejlett szonárja volt,
hogy anélkül célba tudták venni vele az ellenséges hajókat,
hogy a periszkópot használták volna, így a tengeralattjárók
tovább tudtak rejtve maradni.
1943 és 1945 között
118 darab XXI típusú tengeralattjárót építettek
a hamburgi Blohm
& Voss,
a brémai AG
Weser,
vagy a danzigi F.
Schichau hajógyárban.
Ezeknek az U-bootoknak az építése gyorsabban haladt a korábbi
tengeralattjárókénál, ugyanis a hajótest 8 db készre szerelt
darabból állt, melyeket különböző gyárakban készítetek el.
Ennek ellenére a háború végéig mindössze két ilyen
tengeralattjáró tudott hadrendbe állni, az U–2511 és
az U–3008.
Ez a hosszú kiképzési folyamat eredménye volt, ugyanis a
legénységnek sok időbe telt, mire elsajátította az új
technológiák használatát.
A
háború után a legtöbb XXI típusú tengeralattjárót
szétbontották, vagy elsüllyesztették, kivéve nyolc darabot,
melyek a Szövetségesekhezkerültek,
ahol átvizsgálták azokat. Az Egyesült
Államok megszerezte
az U–2513-at
és az U–3008-at,
melyeket később hadrendbe is állítottak. Az U–3017 a
Brit Királyi Haditengerészethez került, ahol átkeresztelték HMS
N41-re. Franciaország az U–2518-at
kaparintotta meg, mely később a Roland
Morillot nevet
viselte. Az U–3515,
az U–2529,
az U–3035,
és az U–3041 a
szovjetek kezébe került, akik átnevezték
őket B–27-re, B–28-ra, B–29-re,
és B–30-ra.
Később ezek a tengeralattjárók szolgáltak
a Zulu- és Whiskey-osztályú szovjet
tengeralattjárók alapjaként, bár a Whiskey-osztály tagjai
némileg kisebbek voltak és kevésbé modernek.
Egy
kilencedik XXI típusú tengeralattjáró is szolgálatba állt a
háború után, az U–2540.
Ezt az U-bootot a háború végén elsüllyesztették, de1957-ben
kiemlték és elkészítették belőle a Bundesmarine Wilhelm
Bauer nevű
kísérleti tengeralattjáróját. Később ezt a hajót állították
ki abremerhaveni Német
Tengerészeti Múzeumnál (Deutsches
Schiffahrtsmuseum).Jellemzői [szerkesztés]
XXI
típusú tengeralattjáró rajza.
- Vízkiszorítás: 1621 t/1819 t, 2100 t teljes terhelés mellett
- Hossz: 76,7 m összesen, 60,5 m a nyomásálló test
- Szélesség: 8 m a teljes, 5,3 m a nyomásálló test
- Merülés: 6,3 m
- Magasság: 11,3 m
- Meghajtás:
- Hatótávolság:
- Felszínen: 28 675 km (10 csomós sebesség mellett)
- Lemerülve: 630 km (5 csomós sebesség mellett)
- Legénység: 57 fő
Az U
3008 nevű XXI típusú tengeralattjáró a háború után
XXIII típusú német tengeralattjáró
Az XXIII
típusú német tengeralattjárókat arra
tervezték, hogy az Északi-,
a Fekete-,
vagy a Földközi-tenger azon
sekélyebb pontjain tevékenykedjenek, ahol a nagyobb, XXI
típusú tengeralattjárók már
veszélyben lettek volna. Az XXIII típusú U-bootok olyan kicsik
voltak, hogy mindössze két torpedót vittek magukkal, amelyeket
kívülről kellett betölteni.
Az
első XXIII típusú tengeralattjáró az U–2321 volt,
melyet a hamburgi Deutsche
Werfthajógyárban
építettek, és 1944. április
17-én bocsátották
vízre. Ez volt az egyike annak a hat tengeralattjárónak,
mely a Brit-szigetek partjainál
végzett őrjáratokat, 1945 elején.
Ezt követően még negyvennyolc tengeralattjárót építettek
a Német
Hajógyárban,
valamint tizenhármat
a kieli Germaniawerft (Germánia-hajógyár) hajógyárában.
Az utolsó vízrebocsátott XXIII típusú U-boot az U–4712 volt,
melynek vízrebocsátására 1945. április
19-én került
sor.
Az
XXIII típusú búvárnaszádok első őrjáratára 1945. január
29-én került
sor, mikor az U–2324 bevetésre
indult. Az utolsó ellenséges hajót a Klusmeier hadnagy irányítása
alatt állóU–2336 süllyesztette
el május
7-én,
mikor megtorpedózott egy brit és egy norvég teherhajót a Firth
of Forth-ban.
A
hat hadrendbe állított XXIII típusú U-boot – az U–2321,
az U–2322,
az U–2324,
az U–2326,
az U–2329 és
az U–2336 –
közül
egyet sem sikerült a Szövetségeseknekelsüllyeszteni.
Ezek a tengeralattjárók együtt öt ellenséges hajót
süllyesztettek el, melyek együttes vízkiszorítása 14 601
tonna volt.
Hét
darab XXIII típusú tengeralattjáró süllyedt el külöböző okok
miatt.- Az U–2338 volt az egyetlen XXIII típusú tengeralattjáró, melyet ellenséges erők süllyesztettek el. 1945. május 4-én egy brit Beaufighter típusú repülőgép megölte a legénység 12 tagját, majd a dániai Fredericia partjainál, elsüllyesztette az U-bootot mielőtt az őrjáratra indult volna.
1945
májusának elején 31 darab XXIII típusú tengeralattjárót
süllyesztett el legénysége. Húsz U-boot megadta megát a
Szövetségeseknek, melyeket később a Deadlight
hadművelet során
megsemmisítettek. Mindössze három XXIII típusú U-boot élte túl
a háborút, melyeket később a Szövetségesek állítottak
hadrendbe. Ezek az U–2326 (a
későbbi brit N–35 tengeralattjáró), az U–2353 (a
későbbi brit N–37 tengeralattjáró), és az U–4706 (a
későbbi norvég Knerten tengeralattjáró).
XXIII
típus
|
|
Hajótípus
|
|
Üzemeltető
|
|
Pályafutása
|
|
Építő
|
|
Általános
jellemzők
|
|
Vízkiszorítás
|
Felszínen
Lemerülve
|
Hossz
|
34,7
m
|
Szélesség
|
3
m
|
Merülés
|
3,67
m
|
Sebesség
|
Felszínen
Lemerülve
|
Hatótávolság
|
Felszínen
Lemerülve
|
Fegyverzet
|
|
|
|
Legénység
|
14-18
fő
|
Kriegsmarine
A Kriegsmarine (Haditengerészet)
a német haditengerészet elnevezése
volt 1935 és 1945között,
a Harmadik
Birodalom idejében,
szárazföldi és légierő után a harmadik német haderőnem.
Az antant –
fenntartandó
saját tengeri hegemóniáját – első
világháborút lezáró
békeegyezményekben korlátozta a német flotta méreteit, és ugyan
annak újbóli kiépítése már a hitleri hatalomátvétel előtt
elkezdődött, azt a – kezdetben még figyelembe vett –
békeegyezmények korlátozásai, majd az egész hadsereg egyszerre
történő, erőltetett fejlesztése nyomán jelentkező forráshiány,
illetve a hajóépítő műhelyek túlterheltsége is akadályozta.
A németek
fejlesztési elképzelései (Z-terv) így
foghíjasan valósultak meg, s a flotta ezért a háború elején
ütőerőben nem vehette fel a versenyt az angol,
francia és lengyel flották egyesült erejével.
Ennek
ellenére a Kriegsmarine tevékenysége
a második
világháború kezdetén
még sikeresnek mondható: a Weserübung-hadművelet során
a Norvégia és
a Csatorna-szigetekellen
végrehajtott invázió,
illetve a konvojok
zavarása komoly
veszteségeket okozott aszövetségeseknek.
Ugyan Franciaország kapitulálásával
a francia hajók eltűntek a hadszíntérről, ám a megszállt
országok flottájának tekintélyes része tért brit zászlók alá
és a Kriegsmarine veszteségeit
a német hadiipar nem tudta megfelelően pótolni, így az
erőviszonyok még inkább a szövetségesek javára tolódtak el.
Tovább rontotta a helyzetet Olaszország belépése a háborúba (a
németek tengeri támogatást nyújtottak a Földközi-tengeren,
megosztva ezzel erőiket), illetve az amerikai hadüzenet. A
sikersorozat aBismarck 1941-es
elvesztésével véget ért. A felszíni flottát ezután elsősorban
védelmi célokra használták, az inváziós tervek (partraszállás
Angliában) félbemaradtak. A tengeralattjárók egészen 1943-ig
komoly veszteségeket okoztak, ám az ellenfél technológiai fölénye
ekkora jobbára ellehetetlenítette ezt a hadviselési módot is. A
haditengerészet nem tudta érdemben zavarni sem a normandiai,
sem a szicíliai, sem az észak-afrikai partraszállásokat.
A
háború végére kettő kivételével a Kriegsmarine összes
nagyobb hajóját elsüllyesztették.
Kriegsmarine
(német haditengerészet) |
|
A
Kriegsmarine lobogója
|
|
|
|
Dátum
|
|
Ország
|
|
Típus
|
Haditengerészet
|
Parancsnokok
|
|
Híres
parancsnokok
|
|
Kultúra
és történelem
|
|
Háborús
részvétel
|
Története [szerkesztés]
Az első világháború után [szerkesztés]
A versailles-i
békeszerződés értelmében Németországnak csökkentenie
kellett a haditengerészet létszámát. Mindössze 15 000 fő
tartozhatott ide, valamint hat darab 10 000 tonnánál
kisebb csatahajó,
hat cirkáló,
tizenkét romboló és
tizenkét torpedónaszád lehetett
állományában. A tengeralattjárók használata
szintén meg volt tiltva. A németek tengerészeti újrafegyverkezése
azonban már a náci hatalomátvétel előtt elkezdődött,
a Deutschland zsebcsatahajó vízrebocsátásával, 1931-ben.
1933 után,
a nácik hatalomra
kerülésével fegyverkezést korlátozó tilalmakat látványosan
semmibe vették és felgyorsították az újrafegyverkezést. Ugyan a
fejlemények fényében 1935. június
18-án megkötött Angol-német
flottaegyezmény már
engedélyezte a németeknek, hogy hadihajóik együttes
vízkiszorítása 35%-a, a tengeralattjárókié pedig
45%-a legyen a britekéinek, ám 35 000 BRT feletti
hajót továbbra sem építhettek. Ugyanebben az évben az
addig Reichsmarine néven
működő német haditengerészetet átkereszteltékKriegsmarine-ra.Kiépülése a Harmadik Birodalom idején [szerkesztés]
A
Kriegsmarine első bevetésére a Spanyol
polgárháborúban került
sor, 1936 és 1939 közt,
ahol a német hajók – csakúgy mint brit, a francia és az olasz
társaik – Spanyolország partjainál
járőröztek, abból a célból, hogy kiprovokálják[vitatott] a
nemzetközi fegyverembargót. A német hajók
az Almería és Valencia közti
partszakaszon teljesítettek szolgálatot. A németek jelenlétének
oka valójában a Franco vezette
nacionalisták támogatása volt, ezért 1937. május
29-én a Deutschland zsebcsatahajót
a spanyol köztársasági erők repülőgépei bombázni
kezdték Ibiza közelében.
Megtorlásképp a németek a köztársasági erők, parton fekvő
állásait lőtték.
A Csehszlovákia elleni 1938-as
német-magyar-lengyel együttes fellépés után az
úgynevezett Z-terv keretében
újabb fejlesztéseket irányoztak elő, egyértelműen megszegve a
békepaktumokat. A terv szerint az elkövetkező nyolc évben
(1939-1947),
800 hajót kellett volna építeni, köztük
10 csatahajót és csatacirkálót,
2 repülőgép-hordozót,
15 zsebcsatahajót, 5 nehézcirkálót,
44 könnyűcirkálót,
158 rombolót,
249 tengeralattjárót és számos kisebb hajót. A személyi
állományt 200 000 főre tervezték.
A
hadsereg, a légierő és a haditengerészet egyszerre történő,
gyors fejlesztése óriási nyersanyag- és erőforrásokat emésztett
fel, így a tervezett tengerészeti fejlesztés a második
világháború kezdetén
elmaradt a kívánt állapotoktól. Valójában a terv kivitelezése
csak 1939januárjában
kezdődött, amikor 3 H-osztályú csatahajó
és két M-osztályú könnyűcirkáló
építésébe kezdtek. 1939. szeptember
1-jénmindössze
78 000 fő volt a Kriegsmarine létszáma, így a háború
felkészületlenül érte. A németek gyors szárazföldi sikerekre
számítottak, ezért a Z-tervet félretették, és a források nagy
részét a tengeralattjárók (U-Boot) építésére
fordították.Második világháború [szerkesztés]
A
háború során a Kriegsmarine fő feladata a
kikötők és partmenti területek légi és tengeri védelme volt,
már csak a kialakult kedvezőtlen tengeri erőviszonyok miatt is.
1939 legfontosabb
eseményei a La
Plata-i csata,
valamint a HMS
Courageous és
a HMS
Royal Oak megsemmisítése
voltak (szeptember 17. és október 14.). Megkezdődött a brit
kereskedelmi útvonalak tengeralattjárókkal való zavarása
(atlanti
csata);
ebben kezdetben nehézséget okozott a német bázisok viszonylagos
messzesége a harctértől.
1940 áprilisában
vette kezdetét a Weserübung-hadművelet,
amely Norvégia elleni irányult. A flottát a hadművelet közben
súlyos veszteségek érték: elvesztette
a Blücher nehézcirkálót Oslo közelében,
valamint tíz további rombolót. Ugyan sikerült elsüllyeszteniük
néhány brit hajót, – mint például a HMS
Glorious anyahajót 1940.
június 8-án – a két flotta erőviszonya még így is az
angoloknak kedvezett.
1940 nyarára,
az Oroszlánfóka–hadművelet néven
előkészített angliai partraszállás tervezett idejére így
mindössze egyetlen nagyobb, hadrafogható német hajó maradt: a
támadást elhalasztották. Franciaország és Norvégia elfoglalásával
ugyanakkor a német tengeralattjárók kitűnő bázisokhoz jutottak,
közel a brit tengeri útvonalakhoz. Ebben évben az angolok ugyan
konvojokba szervezték a kereskedelmi hajókat, ám
mivel radarral felszerelt
kísérőhajók nem igen akadtak, a németek éjszakai támadásai
(Juno
hadművelet)
komoly károkat okoztak. Az elsüllyesztett kereskedelmi hajók és
az elvesztett tengeralattjárók arányát tekintve a német flotta a
legsikeresebb évét zárta. Az Északi-tengeren
a Wikinger-hadműveletnek nevezett
német portyák súlyosan megnehezítették a britek dolgát.
1940 júniusában Olaszország is
belépett a háborúba és megkezdődtek a harcok
a Földközi-tengeren is. 1941 szeptembere
és 1944 májusa
között 62 német tengeralattjárót küldtek a Földközi-tengerre,
a Gibraltári-szoroson át.
Támadásaik során 24 nagyobb hadihajó (egyebek közt 12 romboló,
4 cirkáló, 2 repülőgéphordozó és 1 csatahajó) mellett 94
kereskedelmi egységet semmisítettek meg, összesen mintegy 449 206
bruttó regiszter tonnát. A kiküldetésből egy tengeralattjáró
sem tért haza: vagy csata során vesztek oda, vagy saját
legénységük robbantotta fel őket a háború végén.
1941. május
24-én a
négy újépítésű csatahajó egyike, a Bismarck elsüllyesztette
a HMS
Hood csatacirkálót,
ám a szövetséges rajtaütést nem vészelte át. Még ez
év november
14-énHMS
Glorious repülőgéphordozót, november
25-én a HMS
Barham nevű
csatahajót is sikerült megsemmisíteni. Ezeket a hajókat
a Berlin-hadművelet során
a Scharnhorst és
a Gneisenausüllyesztette
el.
A
németek európai hódításai számos ellenséges hajó
elfoglalásával jártak. Voltak köztük olyanok is melyek még csak
építés alatt álltak. A Kriegsmarine számos
ország hajóit megszerezte, ilyenek voltak például:
a Szovjetunió,Norvégia, Hollandia, Franciaország, Olaszország (a
szövetségesek megszállása után), Jugoszlávia,
vagy Görögország.
1941 decemberében,
a japánok Pearl
Harbor elleni támadását követően,
a Németország hadat üzent az Egyesült
Államoknak,
ami az atlanti csata új fejezetét nyitotta meg. A brit HMS
Audacity repülőgép-hordozót 1941. december
21-én találta
el egy német torpedó. A német tengeralattjárók számos, a
szövetségesek oldalán álló kereskedőhajót süllyesztettek el
Amerika partjainál, aminek következtében az Egyesült Államok
felgyorsította flottaépítését. Az óriási amerikai hajógyártási
kapacitás és tengeri haderő könnyen ellensúlyozni tudott szinte
bármekkora veszteséget amit a német tengeralattjárók okoztak a
szövetségeseknek. 1942-ben
a tengeralattjáró-háború már minden frontra kiterjedt. Mikor
a Szovjetunióban előretörő
német seregek elérték a Fekete-tengert,
néhány tengeralattjárót odavezényeltek. 1942.augusztus
11-én a
brit HMS
Eagle,
november 15-én a HMS
Avenger süllyedt
el.
A Barents-tengeri csatában
a német tengeri alakulatok kísérletet tettek arra, hogy
megtámadják a szövetségesek sarkvidéki konvojait
(Sportpalast-hadművelet).
Hajóik azonban nem jártak sikerrel és kénytelenek voltak
visszatérni kikötőikbe. Az Admiral
Scheer és
az Admiral
Hipper hajók Novaja
Zemlja-nál
támadták a szövetségeseket, de ez is kudarcba fulladt. Ugyanilyen
eredménnyel szerepeltek a Regenbogen-hadműveletben az
Admiral Hipper és a Lützow hajók. Ezek a kudarcok komoly
következményekkel jártak és a dühös Hitler már
a felszíni flotta feloszlatását is tervbe vette. A Kriegsmarine
forrásait ezek után a tengeralattjárókhoz csoportosították át,
így a felszíni flotta nem jelentett többé akkora fenyegetést.
A Lóugrás-hadművelet még
ugyanebben az évben a korábbi kudarc ellenére ismét a sarkvidéki
konvojok elleni támadást célozta meg.
A Cerberus
hadművelet során 1942-ben
a német haditengerészet néhány kisebb hajója, valamint a
Scharnhorst, a Gneisenau és a Prinz Eugen megpróbált
kitörni Brest kikötőjéből,
majd németországi kikötőkbe jutni a La
Manche csatornán keresztül.
A hadművelet elnevezése utalás Kerberoszra, a görög mitológiában
az alvilág kapuját őrző háromfejű kutyára.
1943-ban
és 1944-ben
a szövetségesek tengeralattjáró-ellenes taktikájának és jobb
felszereléseiknek köszönhetően a német tengeralattjáró-flotta
súlyos veszteségeket szenvedett. Ehhez nagyban hozzájárult a
radar, a nagy hatótávolságú légifedezet, a tökéletesített
taktika és a számos új fegyver. Azonban 1944. május
29-én sikerült
a németeknek elsüllyeszteni az amerikai USS
Block Island repülőgéphordozót.
A németek többek közt olyan technikai újításokkal próbálták
meg ellensúlyozni a szövetségesek fölényét, mint a
légperiszkóp. Új tengeralattjárókat is fejlesztettek, az
úgynevezett Elektroboot-okat,
melyeket azonban nem tudtak időben nagy számban legyártani, így
továbbra is hátrányba szorultak.
1943-ban
az Ostfront-hadműveletben vetették
be utoljára a Scharnhorstot a JW-55 B konvoj ellen. A következő
hadművelete a Domino-hadművelet lett
volna, de ezt lefújták. Ebben az évben a szövetségesek
elfoglalták a Spitzbergákat,
ezért a németek egy hadműveletet dolgoztak ki annak elfoglalására.
Ennek a hadműveletnek a neve Zitronella volt. A hadművelet
kudarccal végződött.
1943 és 1945 között
egy csapat U-boot,
az úgynevezett Monszun
Csoport (Monsun
Gruppe) szolgálatot
teljesített az Indiai-óceánon is.
Ezeknek a tengeralattjáróknak a bázisuk Japánban volt
és főként a megszállt indonéz szigetvilágban
tevékenykedtek. Mivel ott még nem volt megszervezve a konvojok
védelme, a Monszun Csoport kezdetben rengeteg kereskedőhajót
süllyesztett el.
A
háború utolsó éveiben a tengeralattjárókat létfontosságú
hadianyagok Japánba történő
szállítására is használták, többek közt V-2-es rakétákat,
Me 262 repülőgépeket, és sugárhajtóműveket, valamint az
atombomba előállításához szükséges urán-oxidot szállítottak.
1943 után,
mikor a Scharnhorst-ot
is elsüllyesztették az Északi-foki
csatában,
a német hajók többsége már csak a kikötőkben vagy azoktól nem
messze teljesített szolgálatot és elsősorban megfélemlítési
célokra használták őket, a tulajdonképpeni csatákat kerülték,
mert a hadvezetés óvakodott további hajók elvesztésétől. A
legnagyobb a Tirpitz csatahajó
volt, amely Norvégiában állomásozott, hogy fenyegetést jelentsen
a szövetségesek hajói számára és védelmet nyújtson egy
esetleges ellenséges invázió ellen. Mikor 1944 végén
brit bombázók elsüllyesztették a Catechism
hadművelet során,
számos brit hadihajó hajózott át a Csendes-óceánra.
1944 végétől
a háború végéig, a Kriegsmarine felszíni
flottájának feladata főként a visszavonuló német szárazföldi
alakulatok fedezettüzének biztosítása volt a Balti-tenger partja
mentén, valamint a civil lakosság átmenekítése Németország nyugati
részébe (Lübeck, Hamburg).
A Németország keleti részén élő lakosság nagy része menekült
az előretörő Vörös
Hadsereg elől,
félve a szovjet megtorlástól és a tömeges erőszaktól,
gyilkosságtól. A Kriegsmarine rengeteg
civilt menekített
ki Kelet-Poroszországból és Danzig-ból, 1945 januárjában.
Ebben a periódusban süllyesztették el szovjet tengeralattjárók
a Wilhelm
Gustloff-ot
és a Goya-t,
míg az SS
Cap Arconát brit
bombázók támadták meg. A hajók elsüllyesztése több ezer ember
életét követelte. 1945 márciusában
és áprilisában a Pomerániából és Stettinbőlmenekülő
német lakosság evakuálásában szintén fontos szerepet játszott.
A háború legvégső szakaszában a Kriegsmarine embereiből
is külön gyalogos hadosztályokat hoztak létre.A második világháború után [szerkesztés]
A
háború végén a német tengeralattjárókat
a Deadlight-hadművelet során
a szövetségesek elsüllyesztették.
A
háború után a győztesek a megmaradt 2 nagyobb csatahajót
lefoglalták. Több befejezetlen hajó a szövetségesek
lőgyakorlatának célpontjává vált, számos más hajót (főként
rombolókat és torpedónaszádokat) a saját, a háború után
megfogyatkozott flottájuk kiegészítésére használtak fel. A
britek, a franciák és a szovjetek kapták meg a rombolókat, míg a
torpedónaszádok nagy része a dán és norvég haditengerészethez
került. Az 1950-es
évek végére
a rombolókat kivétel nélkül kivonták a szolgálatból, de néhány
torpedónaszád a1960-as
években ismét
feltűnt a nyugatnémet haditengerészetnél.
1956-ban, Nyugat-Németország belépett
a NATO-ba,
ami egy új haditengerészet, a Bundesmarine (Szövetségi
Haditengerészet) megalakításához vezetett. A Kriegsmarine néhány
régi tisztje, mint Erich
Topp vagy Otto
Kretschmer belépett
a Bundesmarine-ba. Kelet-Németországban a Volksmarine (Népi
tengerészet) jött létre, nem sokkal a háború után. 1990-ben,
Németország egyesítésekor úgy döntöttek, hogy a
haditengerészetet onnantól fogva egyszerűen Deutsche
Marine-nak
(Német Haditengerészetnek) nevezik.A Kriegsmarine főparancsnokai [szerkesztés]
Karl
Dönitz
- Erich Raeder: 1928 - 1943. január 30.
- Karl Dönitz: 1943. január 30. - 1945. április 30.
- Hans-Georg von Friedeburg: 1945. május 1. - május 23.
- Walter Warzecha: 1945. május 23. - július 22. között
Főparancsnoki zászlók [szerkesztés]
- OBM GA.jpg
Hajók [szerkesztés]
A második világháború elején a Kriegsmarine legtöbb hajója modern, jól felfegyverezett, jól páncélozott, gyors hajó volt. A németek figyelmen kívül hagyták az első világháborút lezáró szerződésben a haditengerészetük korlátozására vonatkozó szabályokat, ezért a hajók építését titokban végezték. A haditengerészet újrafegyverzésének (a Z-terv) terve már készen volt, és már hozzáfogtak a hajók építéséhez is, de 1939-ben a háború kezdetén a kivitelezéshez szükséges óriási nyersanyagmennyiséget szétosztották több más terv között. A háború során a megszállt országok elfoglalt hajóit a németek a Kriegsmarine kötelékébe állították.Felszíni hajók [szerkesztés]
Csatahajók (Schlachtschiffe) [szerkesztés]
A Z1
Leberecht Maas romboló.
Csatacirkálók (Schlachtkreuzer) [szerkesztés]
Zsebcsatahajók (Panzerschiffe) [szerkesztés]
Nehézcirkálók (Schwere Kreuzer) [szerkesztés]
Könnyűcirkálók (Leichte Kreuzer) [szerkesztés]
- Emden-osztályú könnyűcirkáló:
Rombolók (Zerstörer) [szerkesztés]
„Raubtier” osztályú
torpedónaszád
A
német romboló flotta modernnek számított, hajói nagyobbak voltak
a többi ország hagyományos rombolóihoz képest, de nem voltak
problémamentesek. A korai osztályok ingatagok voltak rossz
időjárási körülmények között, gyakran küzdöttek
motorgondokkal és rövid volt a hatótávolságuk. A gondok egyrésze
megoldódott az újabb osztályok bevezetésével, de a komolyabb
fejlesztéseket nem sikerült végrehajtani a háború vége és a
németek kapitulációja miatt. A háború elején ezeket a hajókat
főleg a szövetségesek hajózási vonalainak közelébe történő
aknatelepítésre használták.
A Kriegsmarine szolgálatában
állt rombolótípusok:Torpedónaszádok (Torpedoboote) [szerkesztés]
Ezeket a hajókat az 1930-as években fejleszteték ki és szinte csak torpedókkal voltak felszerelve. Ezek a torpedónaszádok tulajdonképp kis rombolókként funkcionáltak. Aknák, torpedók és géppuskák voltak rájuk szerelve. az 1940-es években kétfajta torpedónaszád-osztályt terveztek létrehozni, de ezek végül nem épültek meg.Első világháborús pre-dreadnought csatahajók (Linienschiffe) [szerkesztés]
Repülőgép-hordozók (Flugzeugträger) [szerkesztés]
A Graf Zeppelin építését 1936-ban, testvérhajója, a Flugzeugträger B építését pedig két évvel később, 1938-ban kezdték, de végül egyik hajó sem készült el. 1942-ben három személyszállító hajót és két befejezetlen cirkálót (De Grasse és Seydlitz) elkezdtek átalakítani segéd hordozókká, de 1943-ban a munkálatokat leállították nyersanyaghiány és a romló katonai helyzet miatt.Segédcirkálók [szerkesztés]
Német
motoros torpedónaszád (Schnellboot)
A
háború ideje alatt kilenc kereskedelmi hajók alakítottak át
segédcirkálóvá. Ezeket a hajókat főként kereskedelmi hajók
ellen vetették be az Indiai- és a Csendes-óceánon.Egyéb [szerkesztés]
- Aknatelepítő hajók (Minenleger)
- Aknakereső hajók (Minensucher)
- Motoros torpedónaszádok (Schnellboot)
- Őrhajók
- Megfigyelőhajók
Tengeralattjárók (U-Boote) [szerkesztés]
A
háború kitörésekor a Kriegsmarine aránylag
kis, mindössze 57 darabból állótengeralattjáró-flottával
rendelkezett. Ez a szám később gyorsan nőtt, főleg miután
Hitler csalódott a felszíni hajókban.
A
legelterjedtebb típus a nagy hatótávolságú, főként
az Atlanti-óceán nyugati
és déli részén, az Indiai- és
a Csendes-óceánon használt IX
típus;
valamint az Atlanti-óceán északi részén használt VII
típus volt.
A X
típus egy
kis aknatelepítő,
a XIV
típus pedig
egy, a távolsági tengeralattjáró-hadműveletek támogatására
kifejlesztett tengeralattjáró volt.
A XXI és
a XXIII
típusú tengeralattjárók,
az úgynevezett „Elektroboot”-ok
ellenálltak a szövetségesek tengeralattjáró-ellenes
taktikájának. A háború után ezek váltak a modern
tengeralattjárók, mint például a
szovjet W-osztály prototípusaivá.
A második
világháború alatt
a hadrendbe állított német tengeralattjárók mintegy 60%-a
veszett el. A 40 000 főnyi U-Boot legénységből pedig 28 000
katona halt meg, további 8000 pedig fogságba esett. A megmaradt
tengeralattjárók vagy megadták magukat a szövetségeseknek, vagy
saját legénységük elsüllyesztette őket a háború végén.
Egy VII-es és
egy IX-es
típusú tengeralattjáró
atrondheimi kikötőben
a háború után, 1945. május
19-én
A második világháború
10 legeredményesebb tengeralattjáró-kapitánya |
|
---|---|
266 629
BRT (44 elsüllyesztett hajó) |
Otto
Kretschmer |
225 712
BRT (43 elsüllyesztett hajó) |
Wolfgang
Lüth |
193 684
BRT (34 elsüllyesztett hajó) |
Erich
Topp |
186 064
BRT (29 elsüllyesztett hajó) |
Karl-Friedrich
Merten |
171 164
BRT (34 elsüllyesztett hajó) |
Victor
Schütze |
171 122
BRT (26 elsüllyesztett hajó) |
Herbert
Schultze |
167 601
BRT (28 elsüllyesztett hajó) |
Georg
Lassen |
166 596
BRT (22 elsüllyesztett hajó) |
Heinrich
Lehmann-Willenbrock |
162 333
BRT (30 elsüllyesztett hajó) |
Heinrich
Liebe |
160 939
BRT (28 elsüllyesztett hajó) + a brit HMS Royal Oak csatahajó (~30 000 BRT) |
Günther
Prien |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése