Az
aranyfüsttől az ikonokig
Korhecz
Papp Zsuzsanna
Az aranyfüst
(Az aranyozás rövid története)
Az
emberiség történetének kezdetétől vannak feljegyzések az
aranyról: a Biblia, az egyiptomi hieroglifák, a káldeusok
ékírásai, Homérosz hőskölteményei, Hérodotosz elbeszélései,
valamint régi mondák és elbeszélések. S ez nagyon is
természetes, hisz az arany az egyike azon ritka fémeknek, amely
tiszta állapotban is megtalálható a természetben. Ez az értékes,
sok jó tulajdonsággal rendelkező fém, az arany, nyújthatóságának,
sárga fémes fényének és korróziómentességének köszönhetően
vált ennyire megbecsültté és közkedveltté a művészek és
megrendelők körében. Szépsége, állandósága és ritkasága
miatt az aranyat ékszerek, áldozati ajándékok, vallási
szertartási eszközök készítésére használták, de fegyvereket
is díszítettek vele, valamint ötvözve - mivel tisztán nagyon
puha -, már a korai időktől pénzt vertek belőle. Vékony
aranydróttal körülsodorva a gyapjú, len, vagy selyemfonalat,
arany szöveteket és ruhákat már az ókortól készítettek. A
görögök és babilóniaiak a templomaikban hihetetlen
mennyiségű aranyat és aranyból készült ajándékot halmoztak
fel. Az ókori időkben a "régi világ"-ként emlegetett
földrészen sokkal több aranynak kellett lennie, mint ma.
Aranyozás,
Vergoldung (német), gilding (angol), dorure (francia), doratura
(olasz)
Az
aranyozás korát illetőleg eltérő vélemények alakultak ki,
azonban a különböző források abban megegyeznek, hogy az ókortól
alkalmazzák ezt a módszert. Az ókori időktől íródó
festőkönyvek mindegyike tartalmaz valamilyen útmutatást vagy
receptet az aranyozásról.
A
festőkönyvek olyan gyűjtemények, amelyek a festékek
előkészítését és alkalmazását, a szerszámok elkészítését
és a festészeti technikák leírását tartalmazzák. Ilyen pl.
ephesusi Theophrastus traktátusa a kőről (ie.315), Vitruvius: Tíz
könyv az építészetről c. műve (ie.15 körül), a Lucca kézirat
(IX. sz.), Heraclius (X. sz.), Theophilus presbiter (XI. sz.),
Cennino Cennini (XV. sz.) festőkönyve, Nektarius tipikonja (XVII.
sz.), hogy csak párat említsünk a számos kéziratból,
amelyek útmutatásként és segítségül szolgáltak századokon át
a művészeknek.
Az
emberek már 4-7000 éve díszítik, s teszik értékesebbekké
tárgyaikat, vékony aranylapokat illesztve rájuk. A legrégebbi
egyiptomi sírokból olyan aranyozott leletek kerültek napvilágra,
amelyek aranyozási technikája szinte megegyezik a ma is használatos
felpolírozható (felfényesíthető) fény aranyozással. Az
aranyozás gyakorlata nem köthető politikai és kulturális
határokhoz. Így az egyiptomi, a héber, a görög és a római, de
a kínai és indiai kultúrákban is egyaránt ismert volt e módszer,
amely a leggazdaságosabb eszköznek bizonyult ahhoz, hogy szinte
minden más anyagot, pl. követ, vakolatot, fát, csontot, bőrt,
papírt, üveget, kerámiát és más fémet (ezüstöt, bronzot)
aranyszerűvé változtassanak. Különböző módon vonják be az
aranymozaik darabkáit, a szobrokat, és pl. a templomok kupoláit.
Az
arany ipari megmunkálása egyike volt azon technikáknak, melyet az
ember elsőként feltalált és kialakított. A kezdetben
meglehetősen vastag aranylemezt a technikai ügyesség fejlődésével
egyre vékonyabbra kalapálták. E fejlődés végeredményeként itt
van előttünk a leheletvékonyságú, áttetsző aranyfüst,
amellyel manapság aranyoznak
Többféle
formában, leginkább lap- és poraranyként (sokkal pazarlóbb
módszer, mert a lapokat összetörve nyerhető) alkalmazták. Attól
a hatástól függően, amelyet az arannyal szerettek volna elérni,
különbözött a díszített tárgyhoz való illesztés módszere,
leginkább a ragasztóanyaga és az alap előkészítése. A
technológiát és a hordozót mindig, szigorúan figyelembe kellett
venni, mert az aranylap vékonysága minden hibát a napvilágra
hozott. Az aranyozás klasszikus módszerei a mai napig sem sokban
változtak. Szellemi értéke mellett az aranynak és aranyozásnak
nagy anyagi és dekoratív értéke is volt mindenkor. Az aprólékosan
kidolgozott könyvilluminálástól a templomok mozaikborításáig
mindenhol felhasználták ezt a ragyogó technikát. A barokk kor
bezárultával inkább dekorációként, iparművészeti alkotások
díszítésére használják. A szecesszióban viszont szinte újra
felfedezték.2 Manapság csak elvétve találkozhatunk
olyan műalkotásokkal, amelyek felhasználják az arany dekoratív
értékét, leginkább díszkereteket aranyoznak, de már ez sem
igazi arannyal történik, hisz nem kifizetődő, s így az olcsóbb,
közönségesebb fényű metállal (rézből készül) helyettesítik
az aranyfüstöt.
Vannak
azonban olyan kortárs művészek, akik tudatosan nyúlnak vissza e
nemesfém szakrális hatásához, ilyen Vajda Lajos vagy költői
sejtelmességet teremtenek,mint Mersad Berber.
A
középkorban az aranyozó mesterséget ugyanabban a festőműhelyben
sajátították el, mint a festészet többi tudnivalóját, Vasari
leírása szerint ott, ahol a díszített, dekoratív gombtól kezdve
az oltárokig mindent elkészítettek. E mesterség mindenekelőtt
nagy tapasztalatot, higgadtságot, fegyelmet és sok rutint
igényelt.3
Cennino
Cennini Trattato della Pittura (Értekezés a festészetről) c.
művéből kiderül, hogy milyen fontosságot tulajdonítottak abban
az időben az aranyozásnak. 6 évig tanulták a technikát, másik 6
évig bizonyították az elsajátított tudást, majd még egy évig
a tanuló a rajzolásban fejleszthette magát. Tehát ti, akik
nemeslelkű hajlamotok folytán lesztek a szerelmesei ennek a
magasrendű szenvedélynek és elsősorban ezért, hogy igazi
művészek legyetek, ékesítsétek fel magatokat elsőbb a következő
lelki ruházattal: szenvedéllyel, áhítattal és kitartással.
Amilyen hamar csak lehet, egy mester vezetése alatt fogj hozzá a
tanuláshoz, és amilyen későn csak tudod, hagyd el a
mesteredet...A rajzolás és festés megkívánja a következő
munkákban, műveletekben való jártasságot: festéktörés,
enyvezés, alapozás, vásznon gipsz alap készítése, csiszolása
és simítása, gipsz domborítás, bólusz alap készítése
aranyozás alá, aranyozás, fényezés, kötés, domborítás,
polírozás, aranyberakás készítése, színezés, díszítés és
lakkozás táblaképnél...
A
reneszánsztól kezdődően szinte élesen különválik az aranyfüst
készítés és a festészet tanulása. Az istenített művészek
festményeket festettek, melyekhez iparművészeti remeknek számító
díszkereteket készítettek a fafaragók és aranyozták be az
aranyozók, akik készen vásárolták az aranyfüstöt az
aranyművesektől. S ez ma is így van, azzal a különbséggel, hogy
nem az aranyművesek készítik, kalapálják az aranyfüstöt, hanem
külön üzemek szakosodtak erre és a helyettesítő anyagok
előállítására. Egyes peremvidékeken azonban még a barokk
korban is egy személy végezte a művészi alkotómunkát és a mai
szemmel nézve művészi szintű aranyozást. Akkoriban úgy
tartották, hogy "csak jól" végezték mesterségüket.
Ilyen mester volt a bajor származású, budai illetőségű aranyozó
és festőművész, Stettner Sebestyén, aki 1740-ben a szabadkai
ferences Szt. Mihály templom barokk főoltárát 1000 rajnai
forintért és 350 mérőbúzáért aranyozta. A pénzt Matej
Vojnich adományozta, aki családjával megmenekült a
pestistől.4 Kiváló munkáját dicsérik a főoltár
még megőrzött darabjai. A jó minőségű aranyak egy részét
valószínűleg aranyfüstre váltotta be egy aranyverő mesternél
még Budán, de lehet, hogy őmaga verte az aranyfüstöt, amely
folyamat úgy mehetett végbe, ahogy Teophilus presbiter (XI. sz.)
leírta: Végy görög pergament, melyet lenszálakból készítettek,
vagy egy papírlapot és az előzőleg finoman megtört és szárított
vörös okkerben forgasd meg. Finoman polírozd föl hód, medve
vagy vadkan agyarával, amíg fényes nem lesz. Majd négy ujj hosszú
és széles darabokra vágd fel a lapod. Csinálj borjúbőr
pergamenből egy ekkora méretű erszényt, és erősen varrd körbe,
de úgy, hogy könnyen bele tudj tenni több ilyen festett
lapot. Végy egy aranyrögöt, és kalapáccsal lapítsd szét egy
üllőn, vigyázva, hogy meg ne törjön. A lemezt vágd hüvelyk
nagyságúra, majd az erszénybe tedd minden lap közé középre,
addig míg az meg nem tellik. Végy egy széles, sima fejű
öntött rézkalapácsot és egyenletesen ütögesd a sima kőre
helyezett erszényt. Többszöri ellenőrzéssel nézd meg elég
vékony lett-e az aranyfüst. Ha az arany kezd kibújni az
erszényből, akkor vágd körül a lapokat egy erre szolgáló kis
ollóval. Így kell aranyfüstöt készíteni, s ha tetszés
szerint vékonyítottad és felvagdostad, díszítsd vele a szentek
feje körüli dicsfényt, a ruhaszegélyeket és minden mást amit
kívánsz.5
A
középkorban az aranynak díszítőértéke mellett külön
ikonográfiai jelentése is kialakult, a fény és az örök
világosság szimbóluma (oreolák, nimbuszok) volt. A nyugati
művészetben 1500 körül eltűnik az alakok mögötti arany háttér,
amit viszont a keleteurópai ortodox festészet a mai napig
megőrzött. "Az ikonfestészet virágkorában, csúcspontján
csak az aranylapokkal történő aranyozás volt megengedhető,
ami teljes egészében fémes fényt adott, és teljesen másnemű
volt, mint a festék... Az aranynak, a napnak, a fémeknek azért
nincs színe, mert majdnem egybeesnek a nap fényével... s ezért az
arany ikonfestészeti fogalommal élve fény... s az ikont fényre
festik... Mindez magyarázatot ad arra, miért épp a fény aranyozás
számít normatívnak az ikon szempontjából: mindenféle festék
földiesen érzékivé tenné azt, s csak gyengítené benne a
látomás erejét... A kép az Isteni fény áradatától körülfogva,
az aranyló kegyelem tengeréből lép elő Az ikon festése a fény
aranyozásával indul, a szkéma előzetes megrajzolása után és
így az aranyból bontakozik ki... Minél inkább behatoltak az
ikonfestészetbe az evilági, naturális elemek, annál jobban
kiszorította az aranylap használatát a zúzott, finom porrá tört
arany, ami mattabb, a festékfelülethez közelebb álló felületet
képezett."6
A
bizánci művészi gondolkodással szemben a reneszánsz
világfelfogás szerint a fény függetlenül létezik az általa
megvilágított dolgoktól, s azok is nélküle, s a félig Istenné
tett természetre egyszerűen átviszi az állandóság és az
örökkévalóság ama kiváltságait amelyekkel a középkor Isten
gondolatát ruházta fel, s ezért a tér az ember tapasztalatává
válik. Nem a természetfelettiben való hit omlik össze, hanem
csupán a szellemi világ valóságában és lényegiségében való
hit.7
A
reneszánsz utáni korok művészetében az aranyozás szempontjából
kiemelkedő helyet foglal el a barokk építészet és szobrászat.
Méltán szimbolizálta az ellenreformációs egyház dicsősségét
és hatalmát. Noha az aranyozás legfontosabb szempontja manapság a
mértékletesség, azonban ezt nem mondhatjuk el a barokkról. Olyan
belsőépítészeti megoldásokat is ismerünk, amikor minden az
arany fényében pompázott; a faragott gyertyatartóktól a szobrok
utolsó ruharedőjéig, s mindez a rekatolizáció jegyében történt.
A magánszférában szintúgy, aranyozott stukkók, ajtók, bútorok.
Természetesen azóta is, mind a mai napig a reprezentáció
tereinek, oszlopainak, mennyezetének díszítésekor sokszor nyúlnak
az aranyozáshoz, vagy az aranyozást helyettesítő más anyagokhoz.
Ilyenkor a pompa hamar odalesz a nem nemes fém feketedése miatt. A
képekről az arany stilisztikai okokból tűnt el szinte teljesen.
Hattyúdala a szecesszióban Klimt és Segantini képeiről
szállt.
Noha
a mai művészek sokszor az arany képkereteket a díszesebb
stíluskorszakok csökevényeinek tekintik, többnyire azért
megtartják, mert optikailag kedvező átmenet jön létre az
aranyozott keretű kép és annak környezete között.
Az
arany és az aranyfüst
Az
idők folyamán mindig is nagy teret szenteltek az arany kutatásának.
Életterünk legritkább fémei közé tartozik. Ritkasága,
szépsége, időtállósága és egyéb jó tulajdonságai tették
oly vonzóvá az emberek számára. Az európai aranytelepek ma már
nagy mértékben kiaknázottak
Fémes
elem, szép sárga, fémes fényű élénken csillogó, jól
nyújtható, stabilis nemesfém. Kevésbé hajlékony, mint az ezüst
- kisebb feszültségi erejű -, és magasabb hőmérsékleten olvad,
de ezzel ellentétben a réznél sokkal puhább és finomabb. Az
arany és a réz az egyedüli színes fém. Az arany keménysége
kicsi, ezért a használati tárgyakhoz és ékszerekhez ezüsttel és
rézzel (minden), valamint platinával és palládiummal ötvözik.
Az
arany az összes fém közül a legnyújthatóbb. Így pl. 1/8000 nm
vékony fóliává lehet kikalapálni; az ilyen vékony fóliák már
átengedik a zöld fényt. Az ezüst és a réz fém színe is az
általuk a fényspektrumból elnyelt meghatározott
hullámhossztartománytól függ. Az ezüst a látható fényétől
kisebb hullámhosszon nyel el, míg a réz a spektrum vörös végénél
ver vissza, tehát az ibolyánál nyel el.
1g
aranyból 3 km drót húzható
Az
aranyfüstgyártás összetett folyamat. Az aranyverés az
aranykovácsolásból fejlődött ki. A vékony lapocskák hengerlése
vagy verése szinte egyidős magával az aranyozással, már kb. 7000
éve ismerik e technológiát. A dukátarany különösen kedvelt
ötvözet volt a középkorban, 1 dukátból (3,49 g ebből 3,44 g
tiszta arany) 100-145 leheletfinom fóliát tudtak verni. Vasari
szerint 120-145 lapot készítettek egy dukátból a korabeli
Itáliában, manapság ugyanilyen mennyiségből 1200 fóliát
vernek.8 Tehát tízszer vastagabb volt, ami a
kezelhetőségét sokban befolyásolta, és természetesen a
tartósságát is. A mai aranyozó még a leheletével is csínján
kell, hogy bánjon, és ecsettel emelheti csak meg az aranyfüstöt,
a középkorban kézzel kezelhető volt és körül lehetett vágni.
Hogyan kell csinálni, azaz kivágni a csillagokat és a falra
erősíteni? Először sorban vágd ki a csillagokat, és ahova
akarod tenni a kék égfelületre, ahova jönnek a csillagok, előbb
egy viaszcseppet rakj fel, ebbe nyomd bele. Rakd fel egymás után e
csillagokat, mint ahogy kivágtad Őket a deszkán. Tudd meg, hogy
így sokkal többet csinálhatsz kevesebb arany elhasználásával,
mint a mordente-aranyozással...Arra törekedj, hogy mindig finom
arannyal díszíts és jó festéket használj, különösen a
Miasszonyunk figurájánál. Ha azt válaszolnád - egy szegény
ördög nem tud akkora költséget viselni -, azt mondom neked, hogy
ha jól dolgozol, ilyen módon hírt szerzel magadnak, a kispénzű
megrendelő helyett gazdag személytől kapsz megbízást, mint ahogy
az antik közmondás mondja: aki kiválóan dolgozik, kiválóan
keres. És ha nem is fizetnének meg jól, Isten és Miasszonyunk
megadja azt, ami testednek és lelkednek jó.9
A
modern aranyfüst 0,3-0,8 nm vékony. Kézzel 0,5 nm vékonyságig
kalapálható az aranyfüst, míg a gépileg készített elérheti a
0,1 nm vékonyságot is. Azonban ilyen vékony aranyfüsttel szinte
képtelenség dolgozni. Így is óriási a különbség a modern és
a korábbi, pl. középkori aranyfüst érzékenysége között. A
középkori legföljebb összetekeredett, a mai azonban minden
érintést vagy vigyázatlanságot megbosszul.
A
megolvasztott és rúdba öntött aranyat melegen kovácsolják és
acélhengerekkel szalag alakúra hengerlik (1/33 mm). Ezután négyzet
alakú darabokra vágva, pergamenlapok (12x12cm) közé helyezve
rugós kalapáccsal verik. A szakítások (négy részre vágás)
után a folyamatot többször megismételik, az 1/999 mm vastagságig.
Ezután kezdődik az igazi aranyverés, ami az aranyverőformákban
lévő aranyverő hártyák (ökör-vakbélből készítik) között
lévő vékony aranylemezt forró préselés és forgatás után,
további veréssel (kalapáccsal) 1/8000 mm vékonyságig munkálja
meg. A meglehetősen szabálytalan alakú lemezkéket a kívánt
méretre (6 x 6 cm, 8 x 8 cm, stb.) vágják és könyvecskékbe
helyezik. 10 Egy könyv 12 füzetből,
egy füzet pedig 25 aranyfüstből áll. Különleges aranyfüstfajta
a vihararany, melyet a szabadban való aranyozáshoz készítettek
elő. Mindegyik aranyfüst egy külön selyempapírra van erősítve.
Kis mennyiségű bizmut, ólom és higany el tudja rontani az
aranyfüst elállítását.
A
bólusz
A
középkori, valamint a későbbi táblaképek aranyozása alá
felvitt poliment - nevezik bolimentnek és ampolinak is -, (többféle
anyagból összeállított keverék) egyik legfontosabb összetevője
a legtöbbször vörös színű bólusz. A polimentben felvitt
kötőanyag rögzíti az aranyfüstöt és a bólusz teszi lehetővé
a polírozást. A bólusz, ha kvarcmentes, akkor valójában tiszta
kaolin (porcelánföld, rétegszilikát), amelynek színét a sárga
goethit vagy a vörös hematit adja. E legkedveltebb poliment
színeken kívül fehér (színezék mentes) és szürke, valamint
mesterségesen színezett fekete, kék, stb. fajtákat is
alkalmaznak. Ezek a mesterségesen színezett polimentek a
barokk korban voltak a leginkább közkedveltek. A poliment
befolyásolja magának az aranynak a színét, vagyis a szemünknek
az aranyozott felület színéről kialakult érzetét, mivel e
színtónusba a szinte hálószerű aranyfüst alatti felület színe
is belejátszik. Ezért beszélhetünk arról, hogy az arany színe
tüzes (a vörös poliment esetében) vagy hidegebb (sárga), stb. Az
összhatást manapság - vagyis amióta nem csak az aranydukátéval
megegyező ötvözetből készítenek aranyfüstöt -, befolyásolja
a felvitt aranyfüst tónusa is. Még egy fontos ok az is, hogy a
színes poliment elkendőzheti az aranyfelület apró hibáit.
hiányosságait is. A múzeumlátogató megszokta, hogy a trecento
vagy quatrocento táblaképek arany háttere sokszor teljesen vörös
és csak furcsa arany négyzetszegélyek láthatóak. Ilyen esetekben
az aranyfelület annyira elkopott, hogy csak az aranylapok fedési
felületein maradt némi arany. A festőkönyvekben sokszor
megemlítik és dicsérik az örmény bóluszt, azonban nem
valószínű, hogy maga az anyag Örményországból származott
volna. Inkább az feltételezhető, hogy örmény kereskedőktől
vették meg. Vásárolj örmény bólusz földet, de nézd meg, hogy
valódi legyen. Ragaszd oda az alsó ajkadhoz. Ha odatapad, akkor jó.
Szükséges, hogy tudj tökéletes temperát (kötőanyagot)
készíteni az aranyozáshoz. Tégy tojásfehérjét egy zománcozott
edénybe, szép tisztába. Végy habverőt és verd fel a
tojásfehérjét, hogy kemény habjával tele legyen az edény, és
olyan legyen, mint a hó. Végy most egy közepes poharat, ne valami
nagyot, tölts bele tiszta vizet, nem egészen színig és add hozzá
a tojásfehérjéhez. Estétől reggelig ne nyúlj hozzá, addigra
szépen leülepszik. Ezzel a temperával törd meg a bóluszt, ahogy
csak tudod. Végy egy jó szivacsot, mossad meg, áztasd tiszta
vízben, nyomd ki. Azután ott, ahol aranyozni akarsz, dörzsöld azt
a felületet ezzel a bóluszos szivaccsal, szikkadjon kicsit.
Négyszer kend be vigyázva, hogy folyamatosan dolgozz. Így kell a
bóluszalapot megcsinálni. Most vászondarabbal kell beburkolni a
munkát, hogy amennyire csak lehet, védd meg a munkát a portól,
naptól, víztől egyaránt.11
A
bólusz polírozhatósága is e kristályfelépítésnek köszönhető,
amely nagyon hasonlít a grafit közismert kristályszerkezetéhez. A
grafit esetében is hatszögű kristályrendszerről van szó, amely
leveles-pikkelyes halmazokat alkot és ezek a rétegek elcsúszhatnak
egymáson. Ehhez hasonló, a rétegek egymás fölötti elcsúszásáról
lehet szó a bólusz polírozásakor is. A rétegelcsúszásokat
természetesen segíti a rétegek közti nedvesség. Képlékeny
magatartása víz hozzáadásakor kristályainak rétegszerkezetéből
adódik. A víz ilyenkor kenőszerként hat. Sokszor más anyagokat,
pl. faggyút, viaszt is hozzákevernek, hogy ezt az ún.
"zsírosságot" fokozzák. Az ún. Bolognai kéziratban
(XII. sz.) ilyen receptet találhatunk: Végy gipszet és verd
tojással (fehérjével), amit még nem kevertél, adj hozzá egy kis
rózsamézet és egy - két csepp gyenge zselatint és kívánság
szerint egy kis fülzsírt tégy hozzá a füledből. Töltsd ki a
körvonalakat és ha megszáradt, lehelj rá és tedd rá az aranyat,
majd gyengén nyomd meg egy kis pamuttal, majd polírozd és meglásd
fényes és szép lesz.12 A bólusz zsírosságáról csak képletesen
lehet beszélni, igazi zsírról szó sincs. Az egymáson elcsúszó
rétegek hatását szeretné megragadni e kifejezés.
Legfontosabb
tudnivalók az aranyozásról
Az
aranyfüst vékonysága az alap minden egyes hibáját,
egyenetlenségét vagy a jó értelemben vett kidolgozottságát csak
még jobban hangsúlyozza. Ez az oka annak, hogy a mesterek már a
középkortól kezdve nagy figyelmet szenteltek az arany
hordozójának. A szigetelésnek, az alapozásnak, a csiszolásnak,
sőt az aranyozás előtti polírozásnak is fontos szerepet
tulajdonítottak. Azt mondhatjuk, hogy méltán, hisz a jól
előkészített aranyozás mindig meghálálja magát. Hogyan kell
aranyozni a táblaképen? Ha nedves és ködös idő van, és így
aranyozni akarsz, tedd az oltárdeszkát két állványra. Vedd a
tollseprőt, jól porold le. Végy egy kaparókést, könnyűkézzel
menj végig a bólusz egész felületén. ha nem bűzlik végy egy
kis lenvászon darabkát és fényesítsd a bóluszalapot szent
buzgalommal. Fényezheted csipkedarabbal is, ez ugyanis a legjobb.
Végy egy edényt majdnem tele vízzel és tégy bele egy keveset a
tojásfehérjéből csinált temperából. Végy egy
nagyobbacska mókusszőr ecsetet, mókus farkából kötöttet.. Most
vedd elő aranyfüstlemezeidet és egy csipőfogóval végy le
finoman egy lemezt. Legyen egy négyzet alakú papírod, nagyobb,
mint az aranylap, minden sarkán legyen behajlítva és nyomd rá a
papírt az aranyra. Vedd a bal kezedbe és az ecseteddel a jobb
kezedben nedvesítsd be a bóluszt akkora darabon, amekkora az
aranyfüst. Egyenletesen nedvesítsd be és helyezd fölé az aranyat
és húzd vissza a papírt a behajtott pereménél fogva. Úgy
csináld, hogy azzal amit utóbb raksz fel, egy vonalnyit takarjad
azt, amit előbb leraktál. Ha szükség van valami pótlásra, akkor
egy finom, fehér bőrrel bevont vánkoson vágd darabokra az
aranyfüst lapot... Áztasd meg a hiányos helyeket és ajkaiddal
nedvesítve az ecsetet vedd föl a darabkát és helyezd a
kimaradt részekre. A másik nap a fényesítésre marad. 13 Talán
ez az oka annak is, hogy manapság az aranyozás egyszerűbb
formáival, pl. az olajaranyozással foglalkoznak, s az összetettebb
munkafolyamatú, körülményesebb és ezért időigényesebb
poliment aranyozás igen ritka. Pedig megjelenésében a fény arany
utolérhetetlenül szép. E leépülési folyamat már régóta tart.
Mivel
a bőrtől, a pergamentől kezdve, a fa hordozójú tárgyakon át
egészen a kőig és az üvegig alkalmazzák az aranyozást, ezért e
technológiák igen szerteágazóak.
Emellett
azt is fontos, hogy milyen környezetben végzik az aranyozást, sőt
a páratartalom és a hőmérséklet miatt az esős évszakokat, a
tavaszt és az őszt tartják régóta a legmegfelelőbbnek. Ilyenkor
a száradás megfelelő ütemű lassú, folyamatos, az alap nem válik
túl szárazzá, rugalmas marad a polírozáshoz és a poncoláshoz
és kötőanyag is tovább szív. Poncolásnak nevezzük azt a
különleges díszítő eljárást, amikor a felfényesített
aranyfelületbe különböző előre elkészített
fémszerszámokkal (punzone- olaszul a kis szerszámok neve,
amelyeket legelőször körtefából készítettek) mintákat ütnek.
A gótikus táblaképekre nagyon jellemző díszítőeljárás. Az
alap gravírozását és más plasztikus ornamentika elkészítését
mindig az aranyozás előtt csinálják. Aranyozni nem szabad
huzatos, poros helységben dolgozni az aranyfüst érzékenysége
miatt, az aranyozandó és a már learanyozott felületet is védeni
kell minden szennyeződéstől. A legjobb letakarva tartani.
Különleges,
ún. aranyozó szerszámokkal dolgoznak a mesterek, amelyek közül a
legfontosabbak: szarvasbőrrel fedett aranyozópárna (ehhez tartozik
egy huzattól védő papírernyő); kétélű. legömbölyített végű
aranyvágó kés, amellyel a párnán a kívánt méretre vágható
az aranyfüst; mókusszőr ecsetek ezek közt is a különleges,
mókusfarokszőrből készült lapos ecset a legfontosabb. Hajunkhoz
vagy bőrünkhöz dörzsölve, az ecset zsírossága* magához
tapasztja ideiglenesen az aranyfüstöt, s így a megfelelő pontra
lehet illeszteni; és a különböző formájú polírozószerszámok
(manapság achátkövet használnak e célra, a régi források
vadkan, ló kutya, stb. fogról szólnak). Mikor munkádban
odaérkezel, hogy elkövetkezik az arany fényezése, szerezz egy
követ, amelynek a neve ametisztkő Ha ilyen kőhöz nem jutsz
hozzá (aki tudja viselni a költségeit még jobb ha zafir, smaragd,
topáz vagy gránát követ használ) szerez minél nemesebb követ,
annál jobb. Jó még kutya-, oroszlán-, farkas-, macska-,
leopárdfog, egyáltalában minden állat foga, amelyek nemes módra
hússal élnek. 14
A
fényaranyozás lépései
A
lealapozott, simára csiszolt felületen, ha a festő szándékában
áll, akkor először a gravírozást és az alapozómasszából,
plasztikusan felvitt ornamentikát kell elkészíteni.
- 1. Szigetelés (híg enyv-, tojásfehérje- vagy sellakkoldattal)
- 2. Poliment felvitele több rétegben
- 3. A poliment száradás utáni felfényesítése puha ronggyal, vagy felpolírozása
- 4. Az aranyfüstöt megfelelő méretűre kell vágni és a laposecsettel felemelni
- 5. Nedvesítés (alkohol és víz keverékével vagy híg enyvoldattal viszi újra oldatba a poliment kötőanyagát); fontos, hogy jól át legyen itatva, egyébként nem rögzíti az aranyfüstöt
- 6. Az aranyfüst felrakása (a nedvesített felület fölé helyezem és az magához rántja)
- 7. Nyúllábbal, vagy vattával letapogatom, rányomkodom az aranyfüstöt a felületre, ha a nedvesítőszer elpárolgott kb. 5-10 perc, majd ecsettel lesöpröm a fölösleget.
- 8. Polírozom (a körülményektől függően, az aranyozás után 1-3 órával lehet hozzákezdeni.
- 8a. Poncolás
- A matt aranyozás lépései
- 1. Szigetelés (sellakk, olajfesték, stb)
- 2. A mixtion felvitele (vékony, egyenletes rétegben)
- 3. Az aranyfüst felhelyezése, ha az alap kellően száraz (,,fütyül" ha végighúzzuk az ujjunkat rajta).
- 4. Az aranyfüst lenyomkodása vattával
- 5. Puha ecsettel lesöpörjük a felesleget 24 óra eltelte után
Aranyozási
módok
Sokféle
szempont alapján lehet rendszerezni e szerteágazó technikát, s ha
sikerülne is jól besorolni az eljárásokat az adott csoportokba, a
meglévő érdekes receptek nagy száma miatt újrabonyolódik a
rendszer. E módszereket más fémekből készült vékony lapok
rögzítésénél is alkalmazzák.
A
felvitt arany állaga alapján Kötőanyaga szerint
Aranyfüst:
- 1. fényaranyozás (poliment ar.):
- a) tojásfehérjével
- b) állati enyvvel
- c) kötőanyag keverékkel
- - mindhárom esetben bólusszal keverik a kötőanyagot
- 2. matt aranyozás
- I. hagyományos:
- a) hagymával
- b) gumiarábikummal
- c) gumiguttival (illuminálásnál)
- - védőréteggel kell ellátni utólag
- d) olajjal ( mixtion )
- e) fényarany mattításával
- f) mordent aranyozás
- II. más módszerek:
- g) sellakkal (Spritvergoldung)
Porarany
( folyékony arany): gumiarábikummal
Aranylemez
Fizikai
és kémiai módszerek: galván-, kontakt-, amalgám-, tűzi-,
görög-, vizes- és hidegaranyozás. 15
Dionysios
(az Athoszi festőkönyv szerzője) szerint az imádkozás után az
ikonfestő jelölt először rajzolással kell, hogy foglalkozzon,
majd áttérhet a másolásra. Első lépésként a már meglévő
ikonokról egy ún. lenyomatot készítenek, amit azután az
enyvezett, alávásznazott, lealapozott fatáblára visznek át. A
képek hordozójaként felhasznált faanyagról csak annyit
lehet tudni, hogy nem volt a legminőségesebb, valamint azt, hogy
nem a legnagyobb szakértelemmel vágták fel a deszkákat. Nem
mindegyik táblát vásznazták le, legtöbbször csak a nagyobb
méretűeket. A magasabb művészi színvonalú ikonok
alávásznazottak. 16 Az egészséges deszkákat
a hátoldalról hevederekkel biztosították a vetemedés ellen;
legtöbbször bemélyítették a helyeiket, de néha fa csapocskákkal
történt az illesztés.
Az
aranyozás szempontjából az alapozás elkészítése nagyon
fontos, mert sokban befolyásolja a minőségét. A Hermeneia 6.
pontja az alapozómassza összeállításáról szól. A természetes
gipszet többszörös kiégetés és oltás után használták fel,
ez a mai bolognai krétának felel meg. Az alapozás két rétegben
készült: az alsó enyves vízben elkevert gipszből készült, a
felső, második réteg ezen alapanyagok mellett még főzött
lenolajat és szappant is tartalmazott, így kevésbé volt szívó
tulajdonságú.
"Hogyan
kell festmény számára gipszalapot készíteni:
Ha
gipszalapot akarsz készíteni és sok anyagra van szükséged, úgy
főzz bőröket, hogy friss legyen az enyved, mert az öreg enyv
megsavanyodik, ha sokáig áll. Ha azonban sietsz és kevés
festményről van szó, akkor így csináld: száraz enyvet törj
darabokra; tedd ezeket este fazékba vagy más edénybe vízzel,
hogy reggelre megduzzadjon; az edényt hűvös helyen kell tartani,
hogy az enyv meg ne romoljon. Azután helyezd tűzre főni, keverd
közben fadarabkával, amíg teljesen szét nem megy. Végy ki belőle
egy kevés enyvet, amennyire éppen szükséged van a képekhez,
önts hozzá kevés vizet, hogy hígabb legyen. Kenj fel egy vékony
réteget, miközben vigyázol, hogy fényes ne legyen és ne hagyd,
hogy buborékok képződjenek; a fának be kell szívnia az enyvet.
Ha lehet, akkor az első réteget szárítsd napon, hogy a
nedvesség behúzódjék; később a fatáblát már nem szabad a
napra tenni, mert a gipsz felemelkedik. Amikor a festmények
szárazak, keverj össze gipszet enyvvel, megfelelő mennyiségben,
amennyi 5-6 rétegre elegendő Próbáld ki először egy kis
fadarabkán, ha a gipsz túl kemény, önts hozzá vizet; ha pedig
túl puha, tégy hozzá még enyvet, míg olyan nem lesz az állaga,
amit jónak nem találsz. -Most már két vagy három réteget
felhordhatsz a képre; a negyedikhez tehetsz Peseri-t (csak főzött
lenolajra gondolhat itt) és bizonyos mennyiségű szappant, és így
készítsd a következő két vagy három réteget és a dolog készen
van. Vigyázz! Ne siess túlságosan és ne kendd a gipszet túl
vastagon azért, hogy hamarabb végezz; mert ha aztán később
csiszolnod kell, az első réteg el fog válni a másodiktól és így
tovább... Ha az enyv sokáig áll együtt a gipsszel, megromlik.
Most már csiszolhatsz, festhetsz és aranyozhatsz." 17 Nektarius
a Tipikonjában enyvben elkevert gipszről ír, amit ecsettel három,
négy rétegben kell felvinni, majd a gipsszel még jobban besűrített
masszát spachtlival ugyanannyi rétegben felkenik.
Mindkét
festőkönyv szól a vászonképek alapozásáról, amit azután
aranyoztak. A vakkeretre felfeszített lenvásznat enyvben elkevert
gipsszel alapozták, amelyhez mézet és szappant kevertek, s
melegen, két, három rétegben vitték fel, ezek az
Athoszi-festőkönyv utasításai. Erre mordent aranyozás került és
tojástemperával festették meg a képet. Az olajfestéshez megint
más alapot javasol: festékmasszával átkent vásznat. A
gyöngyház hordozójú képeket fehér festékkel alapozták a
figurák helyén, előtte e részeket tojásfehérjével kenték át;
az aranyat pedig hagymalével rögzítették. A Tipikon szerint a
len-, vagy kendervásznat csirizzel kenték át (búzalisztet hideg
vízben elkevertek, majd a kellő sűrűségig főzték), a
felesleget késsel szedték le. Ezt azután kívánság szerinti
színűre festették (áltában szürke, barna), hogy színes alapot
kapjanak, amire olajfestékkel festettek. Az üveget, mielőtt
tojástemperával festettek volna rá, előtte tojásfehérjével,
vagy főzött lenolajjal kenték át.
Az
alapozást követte a csiszolás, a rajz felvitele, a felület
pormentesítése, az aranyfüst kötőanyagának felvitele, majd az
aranyozás. Az aranylapokat külföldről szerezték be* a
festékekhez hasonlóan, valószínűleg Velencéből, vagy
Konstantinápolyból.
A
tükörfényesre felpolírozható fényaranyozás esetében bólusz
tartalmú kötőanyagkeveréket vittek fel a felcsiszolt alapra. A
bólusz melletti adalékanyagok segítették a polírozást és
erősítették az alap és az aranyfüst közötti kötést.
A
Hermeneia 10., 11. és 12. pontja:
"A
piros ampoli (amboli) készítéséről: végy bóluszt, a jó
minőségűből, amelyik nem nagyon piros, hanem belül fehér
erezető. Így próbáld ki: ha az erek puhák, nem úgy, mint a kő
és a föld, akkor jó, egyébként rossz.
1.
Végy 18 drachma bóluszt, 2drachma konstantinápolyi okkert, 1/2
drachma Lampezi-t, azaz vörös ólomot (míniumot) és 1/2 drachma
faggyút. Azután égess el egy darab papírt, és a hamuját 1/2
drachma higannyal együtt tedd hozzá." 18 Jól
össze kell keverni és tojásfehérjét hozzáadni.
2.
Végy ugyanannyi bóluszt és okkert, keverd össze és adj hozzá
szappant és tojásfehérjét.
3.
"Végy 8 drachma Kilermeni-t (örmény bóluszt), 1 drachma
higanyt, 1 drachma faggyút, 1-2 drachma vörös ólmot, 1 drachma
cinóbert, 1 drachma epét, 5 drachma konstantinápolyi okkert és
egy kevés tojásfehérjét, keverd jól össze és miután
kipróbáltad aranyozz!
Tanuld
meg hogyan kell a higanyt szétosztani. Tedd át egyik kezedből a
másikba lassanként egy kis nyállal, nyomd szét másik kezed egyik
ujjával, és szétmegy, osztható lesz.
Kend
fel az ampolit oda, ahol aranyozni akarsz, két-három rétegben
(szárítsd meg az elsőt, mielőtt rátennéd a másodikat), és
aranyozz Raki-val (pálinka) és csodálkozni fogsz. Ha jól
megszáradt az ampoli, fektesd vízszintesen a képet magad elé.
Vedd az aranylapocskákat és helyezd a megfelelő helyre, de az
egyik csücskénél szorítsd jól oda a polírozó
szerszámoddal, hogy jól tartson és sem a szél, sem a raki, amikor
ráöntöd (aláöntöd), ne vigye magával. Tedd a rakit
üvegkancsóba és öntsd a folyadékot a kép sarkaira. Emeld fel a
képet a különböző oldalaira, hogy az egész jól átnedvesedjék.
Gondoskodj arról, hogy gyorsan történjen a nedvesedés, hogy a
gipsz ne tudjon megpuhulni. Egyenesítsd fel a képet, foltozd ki,
szárítsd meg és polírozz." 19
Szakdolgozatom
kísérletei bizonyították, hogy a különböző korú, és helyről
származó ikonokon a fentiekben leírt alapozási és aranyozási
technikát alkalmazták.
A
másik, ugyancsak hagyományos aranyozási módszer, amelyet az
ikonfestészetben is alkalmaznak az ún. matt v. olaj aranyozás,
Cennini mordentenek nevezi. E módszert manapság mixtionos*
aranyozásnak is nevezik a felhasznált gyorsan száradó olajlakkról
elnevezve az eljárást. A felcsiszolt alapra ezt a különlegesen
előkészített keveréket vitték fel és közvetlenül a száradás
előtt helyezték rá az aranyfüstöt. Nem polírozható. Az olaj
aranyozás sokkal időtállóbb, a külső díszítéseken is
alkalmazzák, kupolák, kőszobrok.
Lucca-kézirat
receptje: "1 drachma lenolaj, ugyanennyi oldott gumi, szükséges
sáfrány. Keverd az egészet össze vízzel és hagyd forrni." 20
Az
Athoszi-festőkönyvnek nincs ilyen jellegű receptje.
Nektarius
festőkönyve, a Tipikon szerint e kötőanyagkeveréket úgy kellett
elkészíteni, hogy kender-olajat főztek, amihez terpentint, naftát,
míniumot és lakkot kevertek. Ehhez hasonló leírás szerepel egy
XX. sz. elejei orosz festőkönyvben mordant* néven (lenolaj,
kenderolaj, száradó olaj és lakk ), azonban nem az. Előzőleg
felvisznek e felületre tojássárgájából és piros okkerből v.
cinóberből álló festékréteget, amit a száradás után ronggyal
fényesre dörzsölnek. 21
Míg
a poliment és olaj aranyozás segítségével nagy felületeket,
háttereket fedtek be, addig a továbbiakban leírt eljárásokat
csak kisebb díszítések elkészítéséhez használták fel.
A
harmadik féle aranyozást a fokhagyma levének segítségével
készítették. A Hermeneia 27. pontja írja le e módszert. Néhány
fej fokhagymát hámozz meg és törj össze, majd egy tiszta vásznon
keresztül kicsavarva szűrd le a levét. Melegítéssel e lé
besűrűsödik. Ecseteddel vidd fel az aranyozandó felületre, majd
helyezd rá az aranylapot. Ha mégis megszáradna az aranyozás
előtt, lehelj rá néhányszor, fektesd rá az aranyat, majd a
tenyereddel nyomd rá. Utána nyúlfarokkal lesöpörheted a
fölösleget. Cennini szerint: Végy lehéjazott fokhagymát,
két-három, vagy csak egy fazéknyit. Törd meg mozsárban. Csavard
ki a nedvességet belőle egy vászondarabban két három
csavarással. Vedd ezt a sűrűfolyadékot és törj meg benne egy
kevés ólomfehéret és bóluszt olyan finomra, amilyen csak
lehetséges ezen a világon. Azután vedd és tedd egy edénybe, född
be és tedd félre. Minél öregebb és régibb, annál jobb. Ne
használj apró és fiatal hagymát hozzá, legjobb a már kifejlett,
de még el nem öregedett fej. Mikor használni akarod az említett
mordentét, végy belőle egy keveset egy kis zománcozott edénybe,
feleresztve egy kis vizelettel, keverd össze egy vékony
vesszővel szépen, hogy jól fusson az ecsetből és könnyen
lehessen belőle dolgozni. 22
Leginkább
nyilakat és a drapériákon lévő díszítéseket aranyozták ezzel
a módszerrel.
A
negyedik módszer a folyékony arany készítése, amit Nektarius ír
le Tipikonjában. Valószínűleg az illuminálásból került át az
ikonfestészetbe. Az aranynak ezt a változatát ecsettel vitték
fel, és festékként használták arany feliratozásnál, valamint a
drapériákon lévő ornamensek megfestésénél. A recept így szól:
ujjadat mártsd be sűrű gumiarábikumba, majd érintsd hozzá egy
aranylaphoz és egy tányér alján dörzsöld szét a lapot, amíg
el nem tűnik, s addig ismételd ezt újabb lapokat szétdörzsölve,
amíg egy szencse méretű aranyat nem kapsz. Ezután önts rá
vizet, hogy kimosd a sűrű gumiarábikumot és hagyd leülepedni az
aranyat, majd öntsd le róla a vizet és az aranyüledékhez önts
megfelelő sűrűségű gumiarábikumot. Abban a bizonyos XX. sz.
elejei ikonfestőkönyvben szinte azonos leírás szerepel, csak
mesterséges arany (Kunstgold) néven: ˝ kiskanál gumiarábikumot
masszává hígítja és nedves hüvelykujjal aranylapot dob bele és
masszává keveri, majd folyékony gumiarábikumot önt hozzá, hogy
homogén legyen. Tiszta vizet önt rá, majd 30 perc után leönti a
leülepedett aranyról a folyadékot és gyertya fölött
megszárítja. 23Polírozni lehet, azonban nagy
felületek esetében túlságosan is pazarló eljárás.
Cennini
és Vasari is részletesen ír az aranyozásról, amit szinte a
fentiekkel teljesen azonos módszerekkel készítettek a XIII-XV.sz-i
nyugaton is, ahol a kor majdnem minden festménye figurális
volt, s az alakoknak a hagyománynak megfelelően arany hátteret
kellett kapniuk, továbbá a táblaképeket gazdagon aranyozták és
sok volt az arany és ezüst ábrázolás. A XV. sz. vége felé
kezdett a festés és aranyozás szétválni. Dőser eleinte
maga aranyozott, később másokkal végeztette.
A
fény aranyozásnak ma messze nem olyan nagy a felhasználási
területe és jelentősége. Leginkább az olaj aranyozással
találkozunk, vagy a még olcsóbb bronzporos megoldásokkal. A két
technika megjelenésbeli színvonalát nem is lenne szabad együtt
említeni. Aranyozással manapság csak az egyházi jellegű
munkáknál, a restaurálások alkalmával és a képkeretgyártásnál
találkozhatunk. Kisebb mértékben, díszítésként a
könyvkötészetben és más feliratok (emléktáblák, sírfeliratok)
készítésénél alkalmazzák. Mai festők és szobrászok szinte
nem is ismerik a technikát.
Arany
- fény - az igaz fény – Krisztus
(bevezetés a szakrális művészetbe)
Manapság,
ha aranyra gondolunk, elsősorban ékszerek, pénzek vagy aranyrudak
jutnak eszünkbe, s az arany a gazdagság, a nem romló érték
szimbóluma mindenki számára. S így van ez szinte a rézkor óta.
A gazdagság mindig összefonódik a hatalommal, és ezáltal az
asszociál az arannyal. A történelem folyamán a hatalom és
vallás is kart karba öltve állnak, s természetesen az
istenségek a legnagyobb hatalmasságok, s az istenek házai, a
templomok azok a helyek, ahol az arany tárgyakat felhalmozták. A
vallás és művészet is ikertestvérként születtek meg. Egyidőben
a színarany ékszerek és használati tárgyak megjelenésével, már
találkozhatunk aranylemezzel fedett leletekkel, amit először
szegekkel erősítettek legtöbbször fára, majd a technológiai
fejlődés folyamán, ahogy mind vékonyabb és vékonyabb lemezeket
sikerült kalapálni az aranyrögből, és újabb
illesztési-ragasztási módokat találtak. Így lehetett látszatra
mindenből aranyat csinálni, pl. a korai görög khórék (fehér
márvány leány szobrok) haja aranyozott volt, az egyiptomi
szarkofágok, bútorok díszítése, aranyszálból szőtt
anyagú ruhák, aranyozott üvegpoharak, és templomi kegyszerek
végtelen számú példája a történelmi korokon át és a
képzőművészi kifejező formákban szintúgy. Ezek a receptek az
ókortól szinte napjainkig változatlanok, csak az arany vékonyodott
egyre jobban. Kezdő asszociációnkat leszűkítve, ha az arany és
a művészet mai összekapcsolódására gondolunk, akkor némely
kivételtől eltekintve a díszkeretek és az ikonok (kép és keret
még együtt él) jutnak eszünkbe, annak ellenére hogy ma már az
aranyozás is csak utánozva-helyettesítve van, mint szinte minden
természetes anyag. Helyettesítve van arany utánzattal, ún.
metállappal (rézötvözet), vagy rosszabb esetben bronzporral.
Azonban ahhoz, hogy a kép és az arany valódi viszonyát meg tudjuk
érteni, valójában a vallásos (a mi esetünkben keresztény) kép
kialakulásával kell tisztába kerülnünk.
Az
első keresztény egyházközösség Jeruzsálemben alakult meg az
első században. Nem sokkal ezután megkezdődött a hívek
üldöztetése, ami a hívek szétszóródását eredményezte. Az
apostolok Jézus tanítását követve elindultak, hogy "tanítvánnyá
tegyenek minden népet". Rövidesen kisebb-nagyobb egyházi
közösségek alakultak, nemcsak a Római Birodalom területén,
hanem annak határán túl is. A kezdeti üldözések ellenére a
keresztény vallás rohamosan terjedt. A nagyobb városokban egyre
alakultak az újabbnál újabb püspökségek. Az üldözések
elmúltával (313) a nagyobb területi egységeket magukba foglaló
patriarchátusok alakultak ki. Ezek közül a római kizárólagos
hatalomra törekedett, ami végül az 1054-es egyházszakadáshoz
vezetett. Az addig egységes egyház két részre szakadt: a nyugati,
római fennhatóságú katolikusra, és a keleti, ún. ortodoxra,
melyek keretén belül autokefális, területileg illetékes, nemzeti
egyházak alakultak, amelyeket patriarchák vezetnek.
Kettészakadt
az egyházi művészet is, a kezdeti egység után, majd idővel
élesen el is különül egymástól. A Bizáncból kiinduló
művészeti vonalat a mai napig is követik az állandóan megújuló
rómaival szemben.
A
bizánci szellemiség leghívebb, és az egyház által is
jóváhagyott, sőt javallott kifejezési eszköze a szentképfestés
volt, amely szigorúan meghatározott művészi kánont követett.
"Az ikonfestészettel az egyháznak megadatott az a lehetőség,
hogy az anyagi világ képeiben és formáiban adja vissza az isteni
világ kinyilatkoztatását azáltal, hogy ezeket a szemlélődés és
az értelem számára hozzáférhetővé tegye." 24 A
művészi alkotás kibontakozását nem gátolta a korán kialakuló,
szigorú egyházi kánon, sőt azt lehetne mondani, hogy azon
keresztül csiszolódott az igazi tehetség. A mintakönyvek -
amelyek alapján az ikonfestők festettek -, irányították a
mestereket, s megtiltották a hagyománnyal ellentétes, önálló
munkát. Örök kárhozatot helyeztek kilátásba annak, aki a
szabályok ellen vét. Az ikonfestők munkája sajátos egyházi
szolgálat, iparosmunkának semmiképpen nem tekinthető. Legtöbbször
tagjai az egyháznak, bár ez nem feltétlen követelmény.
Meghatározott, félig szerzetesi életmódot és magatartást írtak
elő a számukra. 25
A
kereszténységben, úgy, mint a zsidóságban a képábrázolást
elvileg elutasították, de a tilalom igazán, csak elvi maradt. A
kereszténység korai időszakában minden vallásos tárgyú képet
ikonnak (gör. eikon: képviselet, kép, képmás) neveztek, attól
függetlenül, hogy milyen technikával készültek, pl. mozaik,
freskó, táblakép, pecséten lévő kép, stb. A
szimbolikus ókeresztény művészetből kifejlődő, azt követő
ikonfestészetet az "imago clipeata"-ból (antik, pogány
portré) eredeztetik, azonban ezeket nem lehet közvetlen előképeknek
tartani, hiszen e portrék a magánszférába tartoztak. Az ikonok és
az imago clipeaták közti hiányzó láncszem a keresztény
magánáhítat, amely a szentek sírjánál bontakozott ki. Az ikont
hivatalos keret (templom, liturgia) veszi körül, ha nem is mindig
közvetlenül. Művészettörténetileg és technikailag az egyiptomi
múmiaportrék az ikonok előfutárai.
Az
antik halotti portréban megelőlegeződnek a szentek ikonjaiban
megjelenő törekvések és képi eszközök. Az egyéni vonások
háttérbe szorulnak az eszményítő vonások javára. Az ideális
forma az általánosság és a szépség jegyeit hordozza, a
természeti forma virtuális ellenfele. A Dumberton Oaksben
férfiportrén megjelennek a tradíció jellegzetességei, kivált az
aranyozásban: háttér, ajkak, koszorú (görög római heroizálás
jelképe). Ez is hozzájárul a képmás aurájához, amely az
elhaltnak a túlvilágon elért státusát jelzi. Később a szentek
vagy Szűz Mária közbenjáró-kérő kezeit vagy a "válaszoló"
részét (Szt, Dömötör száját) tüntetik ki szimbolikusan,
bearanyozva azt. E jelenséget mindig meg kell különböztetni a
tisztán "ex voto"-áldozati, hálaajándéktól, ami más
kultúrákban (a Buddha szobrokat a hivők folyamatosan aranyfüsttel
fedik) is sokszor aranyozással fejeződik ki. A kereszténység
előtti fogadalmi ábrázolásokon gyakran csak az istenség nagy
füle jelent meg, vagy pl. Aszklépiosz gyógyító kezét
aranyozták be. Ez nem azt jelenti, hogy a kereszténység
pogánnyá vált volna, jóllehet a nyitás a római világbirodalom
kultúrája felé, amellyel szemben a hajdani misztériumvallás oly
gyakran tanúsított ellenállást, vitathatatlan. Pusztán annyit
jelent, hogy bizonyos általános, mélyen emberi elképzelések és
praktikák a kereszténységben is érvényre jutottak, mihelyt
kikerült védekező helyzetéből és birodalmi vallássá lett. 26
Az
ikonfestők is viaszfestékkel (enkausztika), majd később
tojástemperával festettek fára. A múmiaportrékéhoz hasonló,
magas szakmai felkészültséget mutatnak a korai ikonok is. A
meghatározott képprogram és az ikonográfiai elemek állandósága
jellemzi Őket, mely kifejezetten Krisztus, az Istenszülő (Mater
Theu), az apostolok, szentek ikonjaira és a későbbi
"ünnep-ikon"-ra érvényes. Nagy Konstantin kora (280
k-337) után* nagyon népszerűek lettek a vértanúk
ábrázolásai. 27 Az ikonokat arannyal
díszítették (s nem aranyból készítették), amelyhez mindig
szimbolikus érték is kapcsolódott - a túlvilág örökkévaló,
változatlan, nem romlandó mennyei fénye.
A
kép (képmás) lényegének bizánci felfogása jól tükröződik
abban a vallási-politikai vitában, sőt háborúskodásban, mely a
képrombolók és képtisztelők között folyt a VIII. században.
Több elmélet szólt a képábrázolás mellett és ellen. Ilyen
volt a Nagy Szt. Gergely pápa által képviselt is, amely a hitélet
segédeszközének tartotta a képeket, s amelyek a nagy tömegeket
tanítottak, az Űrészükre nyújtottak fogódzót. Mások szerint
szentséget képviseltek, de voltak, akik az ikonokban az isteni
természettel (mivel az ábrázolhatatlan) összeegyeztethetetlen
dolgot láttak.
Képromboló,
monofizita (Krisztusnak csak az isteni természetét hangsúlyozó)
törekvések már a VIII. sz. előtt is jelentkeztek, de a
képrombolás (ikonoclasmus) időszakában kerültek igazán
előtérbe. Isauri (III.) Leó (717-741) 730-ban egy olyan rendeletet
adott ki, amely elítéli a vallásos képek tiszteletét, s mint a
bálványokat, megsemmisítésre ítélte azokat. Leó és fia
Constantinus császár szerint, mivel a kép lényegileg azonos
az ábrázoltjával, Jézust, mint Istent pedig ábrázolni
lehetetlen, ezért a képtisztelet bálványimádáshoz vezet.
IV.
Leó császár (775-780) halála után kedvezően alakult a helyzet a
képtisztelők (akik Krisztus kettős, emberi és isteni természetét
hangsúlyozták) számára. Élükön II. Gergely pápával és
Joannész Damaszkénosz teológussal azt állították, hogy a kép
csak közvetítő (szimbólum) Isten és ember között. Jézus
személyében az emberré vált Isten emberi oldalát hangsúlyozza,
a kép tehát nem imádás, hanem a tisztelet tárgya. A
kormányzást Irene császárnő vette át, aki szintén őket
támogatta. A 787-ben tartott II. nikaiai zsinaton így a képtisztelő
álláspont jutott érvényre. A zsinati határozat különbséget
tett a képek tisztelete (proszkünészisz) és az imádása
(latreia) között: imádás egyedül az Istent illeti meg, a
szenteknek és a képeknek viszont tisztelet jár.28
Azonban
a helyzet korántsem volt ilyen egyszerű mivel a képrombolók
egyáltalán nem vonták kétségbe az ikonfestészet mai formáihoz
hasonlatos vallásos festészet lehetőségét és hasznosságát;
még hangsúlyozták is az ikonok szubjektív asszociatív
jelentését. Azt viszont tagadták, hogy az ikonok ontológiai
kapcsolatban állnak az Ősképekkel, s ennek alapján óhatatlanul a
bálványimádás bűneként értékelték az ikontisztelet
minden olyan formáját - az ikon megcsókolása, az ikonhoz intézett
ima, tömjénezés az ikonok előtt, gyertya és örökmécs gyújtás,
stb. -, ami közvetlenül az Ősképeken kívül álló és ettől
független. A képrombolók akarva, akaratlanul az ókori keleti
hagyományt támogatva (a név ismerete azonos a lényeg ismeretével)
azt tartották, hogy a képnek "azonos kényegűnek" kell
lennie az Ősképpel. Mivel azonban az Őskép transzcendens eszme,
így az konkrét, érzékelhető képek (méghozzá antropomorf
ábrázolás) segítségével nem jeleníthető meg. A képtisztelőket
két, egyidejűleg egymással ellentétes eretnekséggel vádolták:
az ikonon ábrázolva egybemossák Krisztus kettős természetét
(monofizitizmus), de szét is választják, mert csak az
emberi természetét ábrázolják (nesztoriánizmus), s azt is
izomorf, sőt utánzó hasonlatossággal, az antik mimezis
értelmében.
A
képtisztelők a kép mélyebb értelmezésére támaszkodtak,
amelyet IV-VI. sz-i gondolkodók (Nyrsai Gergely, Pszeudo
Dionűsziosz) dolgoztak ki, logikai bizonyítékaik gyakran kevésbé
voltak meggyőzőek, mint a képrombolókéi. A képpel a lelki
lényegek jelölését és az embernek hozzájuk való felemelését
lehet elérni. A lét és az érzékfeletti elvileg összefüggésbe
nem hozható és össze nem kapcsolható szintje között a kép
a kapocs. Felfogóképességünk gyöngesége következtében, arra
törekszünk, hogy a láthatatlant a látható analógiájára
képzeljük el, tehát a kép, amely az emberi pszichikum produktuma
semmiképpen sem lehet "lényegileg" azonos
transzcendens Őstípusával, de hiposztázisa szerint és
névleg egyenlő vele. Végül is a képtisztelők meggyőződése a
műalkotások erős esztétikai hatásán alapult és azt az
ábrázolásból eredő isteni energiaként értelmezték.
Theodóra
császárnő jóvoltából rendezett konstantinápolyi zsinat (843)
után szilárdult meg igazán a képtisztelet a több mint 100 évig
tartó küzdelem után. Ez az új világfelfogási rendszer győzelmét
jelentette, melyben az esztétikum kulcsszerepet kapott és sok
vonatkozásban hatott a bizánci kultúra különleges jellegére. A
képrombolók harca a szigorúan spiritualista művészetért vívott
harc volt, amely hamarosan meg is született. Igen ritkák és
becsesek azok az ikonok, melyek nem estek áldozatul e háborúnak. 29
"Így
aki a képet tiszteli, azt tiszteli, akit csalhatatlanul ábrázol a
kép. Mert nem a kép szubsztanciáját tiszteli, hanem azt, akit a
kép ábrázol és a képnek adott tisztelet az Ősképre száll át."
- állítja Theodórosz Sztuditész (759-826). 30
A
IX-X. sz-ban szilárdulnak kánonivá a képtípusok: Nikopoia,
Hodégétria, Eleusza, stb. 31
A
bizánci művészet nem minden műfaja honosodott meg a vele
kapcsolatban álló népeknél, s ha át is vették építészetének,
szobrászatának és könyvfestészetének stílusát, azt nagy
változtatásokkal tették. Ezzel ellentétben a falfestészetet és
az ikonfestészetet eredeti, konstantinápolyi formájában fogadták
be a birodalmat körülvevő más népek is.
Nyugaton
a korai középkorban aranyfüsttől ragyogott a szobrászat, amely
ereklyetartókban öltött testet leginkább, - aranytól csillogó
materializmus, melyben az idővel megszülető esztétika egy kis
légiességet vitt32 és amit a gótika a "földi
mennyországba" emelt. Az ikonok esztétikájához hasonló,
azzal párba állítható, azáltal megtermékenyült új értékek
jönnek létre.
A
bizánci esztétikában a plótinoszi koncepció szerint a kép csak
mint értelmi jelkép tűrhető meg; minden részlet egyazon síkon
van, a mélységet, azaz az anyagot, a teret elvetik. Ezt váltja fel
a természet megfigyelésén alapuló reneszánsz esztétika,
diadalmaskodik a látszat és az elemzés szelleme. A geometria
eszközöket szolgáltatott nem az elméleti valóság elvont
megértéséhez, hanem az új képzeleti anyaggal való
gazdálkodáshoz. A régi és új kifejezési eszközöket igyekszik
hozzáidomítani a világ új látásmódjának kifejezéséhez, de
mindezen új képszerkesztési és szervezési szabályokat mintegy
áthatva a jelek és tárgyak osztályozása a hagyományos
keresztény erkölcsi értékek alapján megy végbe. A
perspektivikus szemlélet a művészi tárgyiasságnak ezzel a
jelenségek világába való sajátos átvitelével a vallásos
művészet elől elzárja a mágikus kifejezés régióit, viszont
teljes újdonságként megnyitja előtte a látomások birodalmát,
melyben a csoda közvetlen élménnyé válik, amivel a
természetfölötti események a természetes látótérbe
benyomulnak; az istenit látszólag az emberi tudat tartalmává
zsugorította össze, ezáltal azonban az emberi tudatot az isteni
tartalmazójává növelte. 33
Szerbiában
élve, a nacionalista ihletettségű új-vallásossággal telitett
világban leginkább szerb ikonokkal lehet találkozni, többnyire
mai készítésűekkel, amelyek sajnos sokban elmaradnak a középkori
csodálatosan szép mintaképektől, és szinte ünnepnek számit, ha
eredeti fényaranyozással készült táblát láthatunk. Munkám
függelékében a szerb ikonfestészetről szóló rövid
művészettörténeti összefoglalóval egészíteném ki a
fentieket.
A
bizánci művészet nem minden műfaja honosodott meg a vele
kapcsolatban álló népeknél, s ha át is vették építészetének,
szobrászatának és könyvfestészetének stílusát, azt nagy
változtatásokkal tették. Ezzel ellentétben a falfestészetet és
az ikonfestészetet eredeti, konstantinápolyi formájában fogadták
be a birodalmat körülvevő más népek is.
Az
északkeletről vándorló, nomád szláv törzsek a VI. sz-ban
telepedtek meg végleg a Balkán-félszigeten. Egy még élő,
ó-keresztény művészetű bizánci kultúrára találtak e
térségben, amely idővel elhalt.
A
kereszténységet a IX.sz. második felében Metód hittérítő
tevékenységének eredményeképpen vették fel. Ekkor jönnek létre
az első államalakulatok, az északi Raska, amely az ohridi
archiepiszkópia* fennhatósága alá tartozott, és görög egyházi
vezetői voltak, valamint a déli Zeta, amely a keleti és a nyugati
kereszténység között ingadozott. Így, ha egyáltalán a kor
festészetéről akarnánk beszélni (néhány falképtöredék
maradt meg), akkor azt mondhatnánk, hogy igen provinciális,
jelentéktelen, kelet és nyugat hatásai közt ingadozó volt, és
nem befolyásolta a későbbi művészetet. Az új korszakot a
XII. sz. második felében a Nemanja uralkodó-család hatalomra
kerülése hozza meg. 34
Szinte
lehetetlen határozott időponthoz kötni tematikájában, stílusában
és egyéb tulajdonságaiban is a bizáncitól határozottan
különböző szerb ikonfestészetet. Gazdagabb, kissé másabb
ikonográfia a jellemző rá. Ebben a mindig is viharos történetű
térségben az aktuális politikai hatalomtól, s főleg annak
szilárdságától függött a művészi munka jelenléte és
minősége. Még ennél is fontosabbnak kell tartanunk egyház
mindenkori befolyását, a bizánci művészet minden
tekintetben egyházi jellegű. "Két különálló egyházi
szervezetet hozott létre a bizánci egyház e területen: az ohridit
amelyhez Bulgária is hozzátartozott és a svetosavskit
(szentszávait), amely alá a szerbek lakta vidékek és a
tengermellék tartozott. Az ohridi archiepiszkópia szorosabban
kötődött Konstantinápolyhoz, a nyelve is kizárólagosan görög
volt és görög papsággal működött, s a XIII. sz. végéig
magasabb színvonalú volt, mint a szerb jellegzetességeket mutató
szentszávai egyház. 1334-ben Szerbia elfoglalja Macedóniát.
Ekkorra ér véget Ohrid freskó és ikonfestészetének aranykora.
Több magas színvonalú műalkotás (Nerezi, Ohrid templomainak
freskói és számos táblára festett ikon) bizonyítja a szellemi
és művészeti dicsőséget. 35
Egy
harmadik típust képvisel a tengermelléki ikonfestészet, amely
nagyobb részben nyugati befolyást mutatott, és még az ortodox
hagyományt követő műveknél is bizonyos mértékig vegyes hatást
hozott létre (Kotor, Szt.Lukács bazilika).
A
XII. sz-inál korábbi táblaképekről még írásbeli említés
sincs, azonban olyan színvonalú falképekkel (Hilandar-Athosz,
Istenszülő-Studenica, Szt.Miklós-Bari, Žiča) képviselteti magát
e század, hogy méltán feltételezhető valamilyen előzmény,
amely nyomtalanul feledésbe merült. A freskófestészet a XVI.
sz-ig elsődlegesebb volt és magasabb értékeket képviselt. Stefan
Nemanja (1114-1200, 1168-96 fejedelem, később Simeon szerzetes) és
fia Rastko, az ugyancsak szerzetessé lett, s így közismert Sava
(1174-1235), a Nemanja uralkodócsalád később szentté avatott
uralkodója és az ugyancsak szentté avatott fia egyházi
adományaikkal és alapításaikkal segítették a művészetet,
valamint az Istenszülő, Szt. Miklós, és Szt. György tiszteletét
honosították meg a legerősebben népük körében. Stefan Nemanja
és az őt követő uralkodók nem csak a szerb területen
adományoztak nagy pénzeket a templomok építésére és
díszítésére, Ők emelték a Hilandar kolostort is, és más görög
városok templomalapításait is támogatták. Velük kapcsolatban
kell megemlíteni, hogy kialakult egy szerb ikonográfiai típus:
Szt. Simeon és Szt. Sava, (a XIV. sz-tól együtt is ábrázolják
őket). Az ikonkészítők származásuktól függetlenül azonos,
univerzális festői nyelven beszéltek, ezért a helyi kultuszok
esetében is ennek kifejezésére törekedtek. A XII. sz-i freskóktól
kezdve a szentképek feliratozása szerb nyelven történt, s
többnyire nem az idegen festők írták le a neveket, hanem a
festeni nem tudó szerzetesek.
A
kolostori festőiskolák hagyománya is bizánci, azonban
kialakulásuk a szerbiai térségben későbbre tehető. "A
konstantinápolyi királyi műhelyekből kiinduló stílushatások az
Athosz-hegyen és Macedónián keresztül értek el
Szerbiába." 36 Eleinte Szalonikiből és
Konstantinápolyból érkező mesterek elégítették ki az
adományozók (királyi udvar, nemesség, egyházi vezetők)
kéréseit, hiszen sok időre van szükség ahhoz, hogy önálló,
hazai mesterek nőjenek ki a terméketlen talajból. Szerbiában, a
középkorban nem is volt olyan nagy város, ahol ilyen iskola
létrejöhetett volna. Még arról sincs említés, hogy nagyobb
számban dolgoztak volna szerb segédek az idegen mesterek irányítása
alatt. Teodosius, Sava történetírója azt jegyezte fel, hogy az
uralkodó a szaloniki Philokal kolostor részére a legügyesebb
szaloniki mestereknél rendelte meg az ikonokat. 37
Az
egyházi és művészeti elkülönülésre a keresztes háború,
Konstantinápoly elfoglalása (1204-1261) adott alkalmat, a független
Szerb állam (1217) és egyház (1219, amelynek Szt. Sava lett a
vezetője) is ezután alakult meg. A Latin császárság ideje alatt
az ikonfestők megrendelések híján a mediterrán országokba
széledtek szét. Az ekkor felvirágzó Szerb államban igény és
lehetőség is volt tartósabb foglalkoztatásukra, s ezáltal a
bizánci hagyomány és a folyamatosság megmaradt, ha földrajzilag
át is helyeződött.
Ez
az oka annak is, hogy az ikonfestészeti kifejezésmód változásai
mindig is a Konstantinápolyból kiindulókkal azonosan jelentkeztek,
s követték egymást: mint pl. a Komnenosz- és Paleolegosz-kor
felvirágzásai.
A
XIV. sz. második negyedében a királyi műhely mellett más
ikonfestő műhelyek is megjelennek, azonban ezek nem voltak
kifejezett műhelyek, s a munkák színvonala is nagyon különböző
volt. Danilo archiepiszkópus megemlíti, hogy Dragutin király
(1276-1316) udvarában egy ajándékokat készítŐ műhely
működött, amely évtizedekig a király testvérének Milutinnak
(1282-1321, aki az ország kisebb, déli részei felett uralkodott)
készített ikonokat. A Szalonikiből hívatott Astrapa Mihály és
Eustachius görög mesterek is ehhez a műhelyhez tartoztak később,
miután megbízásaikat teljesítvén Milutin király hívására
Ohridból megérkeztek. 38
A
Paleolegosz- kor érett klasszicizmusát mutatják műveik.
Rendhagyónak mondható e két mester név szerinti említése, hisz
később is a festők (Szerbiában zografoknak hívták Őket,
görögül és oroszul zografosz és izografosz volt a nevük) 80-90
százalékuk névtelen, legfeljebb a leírt fohászaikba foglalták
be rejtetten neveiket.
"Egyébként
is, e században Konstantinápoly vezetése mellett fontos szerepet
kapott Misztra, Szaloniki, Athosz, Szerbia, Bulgária, Oroszország,
Grúzia és Örményország is. Az ikonfestészetben azonban
Konstantinápoly, Szerbia, Bulgária és a színvonalas, nagy, helyi
iskolákkal is rendelkező Oroszország emelkedik ki."39
A
konstantinápolyi művészeti hatások Szalonikin és Athoszon
keresztül jutottak Szerbiába.
Stevan
Dusan cár (1331-1355) alatt kiterjedt nagy, Szerb királyság ideje
hozza meg az igazi virágkort.
A
görög Astrapa és Teorianos mester mellett már dolgoznak szerb
festők is. Konstantin és Radoslav mester nevéhez köthető a
moravai iskola, amelynek stílusa a korabeli konstantinápolyival
megegyezik - kifinomult nyúlánk alakok, élénk színek. A század
utolsó éveiben Jovan metropolita és testvére Makarije művein
(aki a XV. sz. elején alkotott), az új, monumentális stílus
jelentkezik. 40
A
hanyatlást megelőzően - az oszmán birodalom térhódításáig -,
teljes fényében ragyogott ez az ikonfestői hagyomány és a
keresztény szellemiség, majd részben (Ohrid eleste, 1385)
visszahúzódott a kolostorokba, ahol továbbörökítették a
moravai iskola kifinomult hagyományát, s ahová a török elől
leginkább Bulgáriából és Macedóniából érkeztek képzett
menekülő festők. Végül (Smederevo eleste, 1459) után minden
művészi tevékenység egy időre elhal.
1557-ben,
az ipeki (Peć) szerb patriarchátus megalapításával újjáéled a
hit- és a művészi élet. Kolostorok (Peć, Gračanica, Dečani,
Studenica) felújításával indul el újból az alkotómunka. A kor
leghíresebb és méltán elismert mestere Longin szerzetes volt, aki
1563-1597 között festett. Műveinek klasszikus rajzossága,
valamint élénk kiegészítő színeket használó érzékeny,
eredeti festészete kiemeli a névtelen zografok köréből. A XVII.
sz. folyamán alkotó, többnyire vidékies, középszerűmesterek
közül a Hilandar kolostori Georgije Mitrofanović ikonfestő
emelkedik ki, aki a források szerint Athoszon tanulta ki a
mesterségét. A monumentális hatású formálás, valamint a finom
kidolgozás jellemző műveire. Mellette Kozma mester, mint a moračai
iskola (Morača kolostor) képviselője jelentős, s aki Longin
zograf tanítványa volt.
Csak
és kizárólagosan a középkori szerb ikonfestési hagyományból
merítettek, hitükkel és félelemmel utasítottak el mindent, ami
nem a tiszta ortodoxiából fakadt. Az elődök műveit felújítva,
sokszor azokon tanulva a mesterséget, iskolák és közvetlen
mesterek nélkül - néha túl is szárnyalva azokat -, festettek e
korszak mesterei.
Andrija
Raičević és Radul ikonfestő is még a bizánci ikonográfia
nyelvén alkotott.
Ebben
az időben jelennek meg olyan ikonok is, amelyek kizárólag a
megrendelő igényeit vették figyelembe, új, nem az ikonográfiai
hagyományhoz igazodó témákat ábrázoltak az egyházi festészet
keretein belül. 41 S e tény szerintem igen
ellentmondásos.
A
török uralom alatt elsőként a falfestészet hal el. Az
ikonfestészet a szerény, falusi mesterek tevékenységévé válik
a XVIII.sz-ban. Az akadémiákon (főleg Bécs) tanult festők az
ortodox ikonográfiai hagyományok szerint, de barokk stílusban
díszítik a szerb templomokat. 42
Arsenije
Čarnojević (Csarnojevics Arzén) ipeki pátriárka vezetésével 40
ezer szerb család menekült 1690-ben a Habsburg Birodalom déli
területére a török megtorlás elől. "Az áttelepüléstől
számítják a szerb nemzet újabb kori kultúrtörténetét. A nép
kisebb, északra szakadt része került kapcsolatba a
felvilágosodott környezettel, ellentétben a nemzet zömével,
amely a Balkán félszigeten még mindig a török elnyomás alatt
élt. Művészetének és kultúrájának újjáteremtéseként a
XIII. sz-nak az első fele a posztbizánci művészet lassú
átalakulásában telt el, és csak a második felében jutottak
kifejezésre a "szláv" barokk, majd a nyugat-európai
művészet jegyei." 43
Ebben
a térségben szabadabban bontakozhatott ki művészetük, de iskolák
nem alakultak ki, mert a megrendeléseket vándorló ikonfestők
elégítették ki, (akik sokszor a Balkán-fsz. szerb és görög
kolostoraiból jöttek) akikre a magyar és az osztrák festészet,
valamint az ukrán ikonfestészeti hagyomány is hatott." Az
ikonosztázok fafaragványait szerb, vagy külföldi, főként
osztrák mesterek készítették, az ikonokat pedig nem csupán
szerb, hanem görög, cincár*, és olykor orosz, vagy ukrán
ikonfestők festették." 44 Többen a bécsi
akadémián tanultak. A XVIII. sz-ban igen sok név szerint is ismert
szerb ikonfestővel találkozunk. Ekkor már igen gyakori és
természetes, hogy szignálják és évszámmal is ellátják
műveiket. A neveket számos írott forrás is megőrizte: Hristofor
Žefranović, Jovan Grabovan, Jovan Popović, Vasilije Ostojić,
Mihajlo Živković, Nikola Nešković, Jov Vasiljević, Dimitrij
Bačević, Teodor Dimitrijević, Janko Halkozović, Teodor Kračun,
Arsa Teodorović, Jakov Orfelin. 45
A
XII.-XVII. sz-i ikonfestési hagyomány ötvözése a XVIII. sz-i
nyugati (barokk) művészettel sokszor furcsa, de sok szempontból
érdekes műveket hozott létre, a tiszta bizánci nyelv elhal.
"A
XIX. sz. közepétől a vallási festészet nem teremt több
jelentősebb művészi értékű festményt. A falusi templomoknak a
betanult festőiparosok dolgoztak. Munkáik ipari termék számba
mennek." 46 Természetesen ezen időszakban
is létrejöttek kiemelkedő művek, azonban ha általánosan
szeretnénk jellemezni az ikonfestészet helyzetét, akkor csakis
hanyatlásról szólhatunk.
Befejezés
...Természetesen
ebben az időszakban is létrejöttek kiemelkedő művek, leginkább
az egyébként is ismert és sikeres akadémikus festők ecsetje
által, azonban ha általánosan szeretnénk jellemezni a szerb
ikonfestészet helyzetét, akkor bizonyos szintű hanyatlást kell
megállapítanunk. A XIX. sz. második felében, egészen a XX.
század első évtizedéig a nazarénizmus hatásai igen szembetűnőek
bájos, angyali szentek historizáló öltözetben sematikus háttér
előtt állnak a vászon hordozójú olajfestményeken.
Azonban
nem szabad megfeledkezni azokról a kolostorokról (pl. Žica), ahol
ellentétben a stílusváltozásokkal, változatlanul a hagyományos
anyagokkal (fára tojástemperával), bizánci stílusban megfestett
ikonokkal találkozhatunk.
Az
utolsó évtizedekben számtalan ikonfestési próbálkozás
szemtanúi vagyunk, melyek az eredeti bizánci hagyományokhoz való
visszatérést szorgalmazzák a számban megnövekedett igények
hatására.
Nagyon
sok képzett és képzetlen festő fog és fogott neki "ikont"
festeni. Ikonoktól hemzsegő környezetünkben valódi
szellemiséget, letisztult, kiérett stílust olyan ritkán látni,
mint valódi aranyat rajtuk. Így van egy egyébként életünk
minden területén, az arany s vele az aranykor oly távolinak,
szinte elérhetetlennek tűnik, a talmi dolgok mindent elborító
árjában kapkodunk ide-oda, itt-ott felcsillan az arany soha nem
romló meleg, sárga fénye...
- SZAKIRODALOM
- BABIĆ, GORDANA
- 1983 Ikone. Narodna knjiga-Vuk Karadžić. Beograd.
- BRKIĆ, NEMANJA
- 1984 Tehnologija slikarstva i vajarstva i ikonografija(Festészeti és szobrászati technika és ikonográfia ). Univerzitet umetnosti.Beograd.
- CENNINI, CENNINO*
- Tattato della Pittura. Magyar Képzőművészeti Főiskola. Budapest.
- COLE; ALISON* +
- 1994 A szín. Park Könyvkiadó. Budapest
- DAVIDOV, DINKO
- 1988 A magyarországi szerb ikonfestészet. Bernáth Mária (szerk.). ArsHungarica. MTA Művészettörténeti Kutató Csoport. XVI. évfolyam 1988 I. Budapest.
- DURIĆ, VOJISLAV J.
- 1975 Vizantijske freske u Jugoslaviji Jugoslavija. Beograd.
- FLORENSZKIJ, PAVEL+
- 1988 Ikonosztáz. Imago. Budapest.
- FRINTA, MOJMIR S.
- 1976 On the Punched Decoration in Mediaeval Panel Painting and Manuscript Illumination. Conservation and Restauration of Pictorial Art. Butteworths. London-Boston.
- HEBING, CORNELIUS
- 1985 Vergolden und bronzieren (Aranyozás és bronzolás, a Magyar Képzőművészeti Főiskola magyar nyelvű fordítása).Verlag Callwey. München.
- KRAIGHER-HOZO, METKA
- 1991 Slikarstvo, Metode slikanja, Materijali ( Festészet, festészet technikák és anyagok ). Svijetlost. Sarajevo.
- KRISTÓ GYULA
- 1994 Korai Magyar Történeti Lexikon. Akadémiai Kiadó. Budapest.
- MEDIĆ, MILORAD1992
- O nekim starim slikarskim priručnicima Egyetemi jegyzet. Beograd.
- MUSEBRINK, PHILOMENA* +
- 1994 Istenszülő ikonok Vlagyimirtől Máriapócsig. Örökségünk Kiadó. Nyíregyháza.
- MÜLLER, PAUL JOHANNES*
- 1978 Byzantische Ikonen. Weber. Genf
- PANOFSKY, ERVIN+
- 1984 A jelentés a vizuális művészetekben. Gondolat. Budapest.
- RADOSAVLJEVIĆ, VERA
- 1984 Tehnika starog pisma i minijature (A régi írások és miniatúrák technikája). Vuk Karadžić. Beograd.
- REDL KÁROLY+
- 1988 Az égi és a földi szépről. Gondolat. Budapest.
- RUZSA GYÖRGY* +
- 1981 Ikonok könyve. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata. Budapest.
- SKROBUCHA, HEINZ
- 1984 Die Ikonmalerei (Technik und Vorzeichnung). Verlag Aurel Bongers. Recklinghausen.
- VANYÓ LÁSZLÓ* +
- 1988 Az ókeresztény művészet szimbólumai. Szent István Társulat. Budapest.
- WEHLTE, KURT
- 1994 A festészet nyersanyagai és technikái. Balassi Kiadó és Magyar Képzőművészeti Főiskola. Budapest.
- 1 A budapesti Képzőművészeti Főiskola Restaurátor szakán 1995-ben megírt a Szerb ikonok aranyozása c. szakdolgozatomnak részletei.
- 2 Gustav Klimtet, a bécsi szecesszió legnagyobb alakját a ravennai aranymozaikok ejtették rabul 1903-ban. Bár már korábbi képein is használt aranyat,
- "aranystilusnak" nevezett korszaka, melyet a kortárs kritika sokszor mozaikfestésként is emleget. A mester sokféleképpen alkalmazta a fényt hordozó "antiszint", az aranyat, aszerint, hogy milyen jelentést kellett szolgálnia. A korábbi képeken a kultikus (szent) tárgyak anyaga - pl. Apollón papnőjének khiterája vagy Pallasz Athéné sisakja, vértje volt arany. Emellett a femme fatalok érzéki vonzerejére is utalt. A portrékon a csillogó ruhaminták aranya szintén érzéki képzettársításokat ébresztett. Klimt olyan elmélyült, aprólékos megmunkálással "csiszolta" vásznait - a modellek öltözetét aranytól csillámló szokatlan mintával borítja, hogy azok aranyműves munkákhoz váltak hasonlatossá. (Sármány Ilona)
- 3 Krajgher-Hozo, M. 1991, p. 199.
- 4 Cvekan, P. 1977. p. 33.
- 5 Babić, G. p. 219.
- 6 Florenszkij, P. 1988, p. 79. 92.
- 7 Panofsky, E. 1984. p. 170-249.
- 8 Welthe, K., 1994. p. 712-713.
- 9 Cennini, C. p. 64.
- 10 Hebing, C. 1985. p. 33-34.
- 11 Cennini, C. p. 80.
- 12 Radosavljević v. p. 241
- 13 Cennini, C. p. 82-83.
- * D. V. Thompson szerint tévedés az, hogy az ecset elektromosan töltődne fel a hajhoz dörzsölve, s az vonzaná az aranyfüstöt.
- 14 Cennini, C. p. 84.
- 15 Hebing, C. 1985. p. 25-28
- 16 Blažić, Z. 1956. p. 3-5.
- 17 Hebing, C. 1985. p. 44-45.
- * Ez Vera Radosavljević véleménye, aki az illuminálásnál alkalmazott aranyozás kapcsán szólt erről.
- 18 Hebing, C. 1985. p. 45-46.
- 19 Hebing, C. 1985. p. 45-46.
- * A mixtion gondosan válogatott kopálokból készült olajlakk, amelynek receptjét a lefranc & Co. (Párizs) gyártási titokként őrzi. 12 és 6 órás száradási idejű típusokat gyárt (Kurt Welthe)
- 20 Hebing, C. 1985. p. 41.
- * A mordent kötőanyag C. Hebing szerint viaszból, velencei terpentinből és faggyúból áll.
- 21 Skrobucha, H. 1984. p. 20-28.
- 22 Cennini, C. p. 99.
- 23 Skrobucha, H. 1984. p. 26-28.
- 24 Musebrink, Ph. 1994. p. 8.
- 25 Florenszkij, P. 1988. p. 40.
- 26 Belting, H. 2000. p. 40.
- * a milánói ediktummal a kereszténységet államvallássá emeli 313-ban. Székhelyét Rómából 330-ban Bizáncba (a későbbi Konstantinápoly) helyezi át.
- 27 Vanyó, L. 1988. p. 27-28.
- 28 Redl, K. 1988. p. 205.
- 29 Musebrink, PH. 1994. p. 90.
- 30 Redl, K. 1988. p. 201.
- 31 Vanyó, L. 1988. p. 28.
- 32 "...munkáját nézd, árát és aranyát ne csodáljad. Bár fénylik a mű nemesen, mégis inkább az elmét töltse be, hogy igaz fény útja nyomábabn menjen előre az igaz fényig, Krisztusig." (Saint-Denis-i Suger apát, XII. sz.)
- 33 Panofsky, E. 1984. p. 170-249.
- * a nyugati egyház érsekségének felel meg.
- 34 Đurić, V. J. 1975. p. 5-30.
- 35 Đurić, V. J. 1975. p. 6.
- 36 Radojčić, S. 1960, p. 11.
- 37 Radojčić, S. 1960, p. 7.
- 38 Babić, G. 1983. p. 137-140.
- 39 Ruzsa, GY. 1981.
- 40 Babić, G. 1983. p. 305-310.
- 41 Babić, G. 1983. p. 305-310.
- 42 Radojčić, S. 1960. p. 18-19.
- 43 Davidov, D. 1988. p. 93.
- * a környezetébe asszimilálódott, vlach eredetű, főleg kereskedelemmel foglalkozó népcsoport.
- 44 Davidov, D. 1988. p. 89.
- 45 Ruzsa, Gy. 1981. p. 64-66.
- 46 Davidov, D. 1988. p. 106.
- * diákoknak ajánlott irodalom
- + pedagógusok számára ajánlott irodalom
TÁNYÉR ARANYOZÁSA
1.
lépés:
TÁNYÉR ARANYOZÁSA
Az aranyozni
kívánt tárgyat, ebben az esetben egy régi fatányért (de
lehet kerámia, üveg, gipsz) kenje be vékonyan, egyenletesen
az Eberhard Faber aranyozáshoz
való ragasztóval (Haft
grund). Hagyja 20-30 percig száradni, amíg teljesen átlátszó
nem lesz. Ha túl folyós a kötőszer,
akkor megcsúszik a metállap, és nem lesz szép az
eredmény!
|
|
2.
lépés
Óvatosan
helyezze a metállapokat a ragasztós felületre, ügyelve, hogy
mindenhol befedje.
|
|
3.
lépés
Puha ecsettel
simítsa rá a metállapot a
tányérra. Ha valahol kimaradt, oda helyezhet utólag fóliát,
de azt is simítsa rá.
|
|
4.
lépés
Ezután a
maradékot szórja le egy papírra, ez később még
felhasználható lesz. Puha ronggyal
dörzsölje be jól a felületbe a metállapot, amíg szép
egyenletes nem lesz.
|
|
5.
lépés
24 óra
száradás után a tányért lakozza át az Eberhard Faber
Schellackjával vagy az Art-Export Bova saját
kiszerelésűCaponlakkjával,
ez megvédi a felületet a kopástól.
Ezzel a
technikával aranyozhat bármilyen új vagy régi tárgyat,
képkeretet, stb.
Sok
örömet az alkotáshoz!
|
További
linkek:
Ikonfestmény
készítése temperával.
1.
Válaszd ki a másolandó képet, és készíts róla kontúrrajzot
akkorára felnagyítva, amekkora képet szeretnél!
2.
Vágass ekkora méretre egy falapot, vagy rétegelt lemezt!
3.
Alapozás: enyves vízzel bekenjük a falapot, hogy ne szívja ki a
festék kötőanyagát (kb. 70g bőrenyv 1 liter vízben duzzasztva,
majd felmelegítve). Száradás után az enyves vízből és
krétaporból (festékbolt, építőanyag áruház) kb. 1:2 arányban
jól kenhető keveréket készítünk és ezzel többször bevonjuk a
fatáblát, mindannyiszor megvárva amíg megszárad. A kiálló
szemcséket lecsiszoljuk, hogy teljesen sima felületet kapjunk.
4.
A kontúrrajzot másold át a lealapozott fatáblára sötétbarna
festékkel! Az aranyozás mentén be is kell karcolni.
5.
Aranyozás: eredetileg aranyfüstöt használtak, nekünk megteszi a
bronzpor is (festékbolt, művészellátó). Keverd sűrűre az
emulzióval (ld. előző oldal) és fesd fel!
6.
Egyetlen színnel fesd be foltszerűen az arcot-kezet, egy másikkal
a ruhát. (Általában zöld és barna színek.)
7.
Fesd fel sötét színnel a részletek vonalait! (Orr, száj, szem,
redők)
8.
Fényemelés. Vékony rétegekben fesd fel az egyre világosabb
tónusokat az arcra és ruhára, legvégül pedig a csúcsfényeket
rakd fel.
9.
Teljes száradás után (több hét is lehet) lakkozd be! Figyelem!
Ha nem tojástemperával, hanem bolti „temperával”, netán
akvarellel készítetted, komoly meglepetésekben lehet részed. Ezek
a festékek ugyanis a lakk hatására megváltoztatják a színüket,
pl. a világoskék sötétkékké módosul.
A
jobb oldali linkek videókon mutatják be az ikonfestés menetét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése